migjes schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 13:26:
@de zin / onzin van isoleren van de fundering. (tussen muur)
als eerste:
als je fundering is gemetseld met gebakken bakstenen.
NIET ISOLEREN!
dat geeft problemen.
hou de ontluchtings-gaten open van je kruipruimte. (dit blijft in de meeste gevallen de grootste koude brug maar je kunt niet zonder)
aan de buiten kant.
.......
aan de binnen kant.
heeft geen zin als de buitenkant niet gebeurd.
zelfs al is de buiten kant gedaan is het aan de binnen kant vrij zinloos.
de kruip ruimte komt als het goed is niet al te ver onder de 10 graden. het behoort daar altijd vorst vrij te zijn.
dus de delta T is niet heel groot. (het kan wel voor als je perse wil)
ik ken maar 1 huis/persoon die het ook gedaan heeft. (jaren 50 huis.)
zijn idee is dat het niet echt veel heeft geholpen.
aan de voorkant heeft hij de isolatie verborgen achter een gemetselde planten bak. (de planten bak is niet gevuld met zand maar met turf. dat isoleert ook als het nat is en hij dacht dat dat meer opleverde als de isolatie laag die in de bak zit. de vorst dringt niet diep door in turf) ik denk dat ik hem komende week zie ik zal er eens naar vragen.
ik zelf heb een huis waarbij de vloer niet op de fundering rust aan de voor en achter kant.
dus voor mij is het zinloos. zelf heb ik het nog nooit aangebracht.
Om toch even te reageren hoe ik het gedaan heb vorig jaar en dit jaar september.
Al enige jaren meet ik de temp en vocht gehalte onder de vloer draadloos en noteer deze waarden per dag.
Door reden dat ik last kreeg van allergie/luchtwegen door zooi wat van onder kwam, bleek na onderzoek dat het uit de kruipruimte kwam via kieren ect. Dit is aangepakt in een jaar tijd, stap voor stap om het effect van een handeling te ervaren en daardoor zekerheid te krijgen.
Tijdens dit onderzoek kwam aan het licht dat er uit de muur van de fundering (gemetseld) door de open voegen behoorlijk veel luchtstroming was van uit de spouw naar de kruipruimte, vervelend en de grote gaten gedicht met pur. Maar waarom die sterke stroming.? Oorzaak kwam uit het feit dat vroeger de beide buren de spouw wel geisoleerd hadden en deze woning niet. Resultaat tunneleffect in de spouw wat we niet willen, ventilatie oke maar zeker geen stormwind terwijl er geen wind is.
Eigenaar woning heeft op mijn verzoek oude ventilatie sleuven gedicht en nieuwe beluchting gemaakt met buisjes naar de kruipruimte. Alleen dit effect liet al gas vermindering zien.
Het isoleren.:
De broodjes vloer was gewoon kaal, (was nu eenmaal zo in die tijd 1973) tussen de broodjes heb ik 3cm eps geplaatst vastgeklemt met steentjes, blokjeswat je maar wil, de kier die overbleef aan 1 zijde is gepurd en erna vlak afgesneden met de betonlatei van de broodjes vloer.
Hierna is een laag van 5cm onder de lateien door geplakt met lijm, dit kon deels mooi aan de pur vastgezet worden en op de beton ook, dit geeft wat extra draagkracht, over de laag van 5cm is weer een laag geplakt van 5cm wel allemaal zo dat de naden overlappen. totaal dus 13 cm dik.
Alle naden van de platen, 1e3 en 1e5cm, zijn verlijmt, ook de platen die tussen de lateien zijn gezet, de buitenzijde van de rij is gepurd zodat de ruimte gesloten is tussen de uiteinden. De platen zijn iets los van de kant geplakt en deze naad die open is is erna gepurd zodat de naad goed dicht zit en extra draagkracht geeft aan de muur doordat de pur in de naden-voegen gaat en zo de platen beter vasthoud.
Besparing in het eerste jaar boven verwachting en was 350m3.!! door deze handeling.
in het tweede jaar heb ik het opstaande werk geisoleerd met 3cm ook weer naadloos gelijmt en de rand langs boven wederom gepurd, onderzijde tot in het zand. Alle pur en snijafval is hergebruikt om de waterput die 10cm los van de voorgevel en tussenmuur staat vol te drukken, daarna is de rest van de ruimte langs de bovenzijnde gepurd

het opstaande werk is 1 tot 1.2 meter hoog.!!!! de fundering is hier nogal diep en kan rustig de boel uitgraven om er een verdieping bij te maken, (is meer dan 180cm diep).
Alleen dit opstaande werk geheel geeft (voorlopige schatting) 200m3 winst..!!!! en dit was erg merkbaar langs de randen van de kamer door de mindere kou.
Dus stellen dat het zinloos is is zeker niet waar. het hangt allemaal af van de woning en hoe diep is de fundering is deze spouw gemetseld of beton. Maar ook hoe diep is je kruipruimte, een kleine ruimte is zo warm zo groot/diep als de onze niet.
Maar vooral is nu die luchtstroming weg van plekken waar ik hem niet wil, de voegen.... door het naadloos verlijmen kan er ook daar geen stroming meer onstaan. De ventilatie doet het goed en de waarden nu vandaag is onder de vloer 11.8 graden bij net geen 60% vocht (zandgrond)
Kruipluik.: kompleet eruit gerost en een nieuw binnenframe gemaakt van gelakt multieplex ter dikte van de vloer, onderin zit een rand met schuimband waarop het eerste onderluik ligt, aan de boven kant zit dan in een aluframe het bovenluik van 18mm plex gelakt. in dit bovenluik zitten 2 kleine roostertjes waardoor lucht van boven naar beneden kan zodat de lucht in de trapkast afgezogen word. dit gaat dmv een oude pc ventilator die in het onderste luik zit. nooit nare luchtjes in de kast en evt lekkende lucht langs het onderluik is gelijk weer weg zodat niets naar boven kan trekken..
Lang verhaal, hoop werk, maar laat ik het zo stellen, de oude bewoner had een verbruik van (na opvraag) 2300m3/jaar en stookte niet in alle ruimten (alleen kamer en keuken en beetje gang) Na alle aanpassingen die gedaan zijn door mij, is het verbruik nu 1300m3 waarvan het meeste komt door de iso en een 150m3 door een andere ketel.
Gedaan.: woning 1973 enkel dubbelglas in de kamer rest geen iso.
cv-ketel vervangen (was geiser en cv)
cv-leiding geisoleerd op zolder en de gehele standleiding dmv buis-iso omgeven ter afwerking in het zicht door rechthoekige luchtkanalen van pvc, strak en feilloos.
vloer iso zoals geschreven.
boven verdieping is dubbelglas geworden
zolder deels isolatie
Spouwmuur/buitenmuur is nog steeds niet geisoleerd...
Ik verbruik dus nu 1300 ipv 2300 (oude bewoner en ik eerste jaar 2225) en stook in tegenstelling van de oude bewoner het gehele huis alle ruimten (ex zolder) en stook warmer dan de oude bewoner, door ziektegevoellig continu 24/7 op 21 (thermostand is dan 20.5 ook zo een grap)
zoals het nu is zal ik onder de 1300 uit gaan komen, zo ziet het er in iedergeval wel naar uit...
Conclusie.: Ja Opgaand werk isoleren heeft zeker heel veel nut, maar alles hangt zoveel af van dingen waar je het niet zoekt dat het per woning goed zoeken is wat wel en niet te doen is...
Graaddagen zijn ook zo een "onzin" (niet letterlijk) omdat enkel de wind (lokaal) al zoveel uitmaakt dat daar ook al geen zinnig woord over te zeggen is, ook dit jaar valt dat weer erg op... uit welke richting komt de wind en hoeveel.. tov de ligging van het huis, en dat is ook per woning anders.. maar tussen storm en ietsje wind zit hier zomaar een 1m3 verschil aan verbruik bij gelijke temp.
Grappig..: Als we de was doen en de spoeling is geweest dan zien we even later de temp onder de vloer met 0.2 graden oplopen.

en dat was vorigjaar niet merkbaar en nu wel, nu het opstaande geisoleerd is.