Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 205 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.693 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
migjes schreef op maandag 19 december 2011 @ 20:54:
[...]

de warmte gaat net zo makkelijk/moeilijk de spijker in als in de pir/pur/eps etc.
daar zit geen verschil in. het verschil zit wat er aan de andere kant er weer uit komt.

nee ik had per ongeluk de lambda(per strekende meter) waarde gepakt voor ijzer.
niet de u waarde(per vierkante meter).
de u waarde voor ijzer kan ik trouwens niet vinden.
maar als ik naar de lambda waarde kijk dan is de u waarde waarschijnlijk veel hoger.
vraag me eigenlijk af of je die wel per vierkante meter zou kunnen uitrekenen/testen.
het zal dan zoon groot getal zijn. maar goed iemand een schot in die richting?
Zie Rukapul in "Duurzame Energie deel 18" :) Je ziet dan dat de lambda, R en U waarde allemaal een factor 2000 verschillen tussen EPS en ijzer. Een U-waarde van >600 bijvoorbeeld ;)

Dat het toch niet uitmaakt komt doordat het verschil in oppervlak wel een factor 30000 verschilt. Resultaat is dat het effect van de spijker niet meer dan een paar procent is in de uiteindelijke effectieve U en R waarde.
een druppeltje pur op de spijker zal zeker helpen maar nooit zo goed zijn als b.v. 6 cm pur.
(als dat wel was dan had ik mijn hele kelder geisoleert met druppeltjes pur. :) )
Tuurlijk niet, maar je kunt het effect van een paar procent makkelijk een grote factor terugdringen en daarmee marginaliseren.
het probleem blijft als je spijkert/schroeft prik je altijd gaten in je isolatie.
als je dat kunt voorkomen dan is dat altijd beter.
Klopt, maar toch zie ik het niet zitten om te gaan lijmen/kitten. Ik bevestig dit soort zaken liever mechanisch. Als ik dan ooit nog wat moet doen dan kan het weer los en vast. En heb al een kapitaal aan pennen uitgegeven :+

Overweeg wel om ipv metalen rosetten een dotje pur of een stukje plastic te gebruiken. In elk geval een experimentje mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 16:08
deze week de kruipruimte eindelijk isoleren met 12cm eps extra, zit alleen in twijfel om de funderingstussenmuur mee te isoleren?
Of is het beter om dit droog te laten of te bedekken met zand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Gisteren had iemand het hier over de Voltcraft IR 260-8S IR-thermometer. Deze is 29.95 bij Conrad. Ik zie nu echter ook de Voltcraft IR 110-1S IR-thermometer voor 9.95. Is dat ook een goede optie voor doeleinden zoals in dit topic (effect vloerisolatie meten, CV leidingen temp meten, etc.)?
marz01 schreef op maandag 19 december 2011 @ 21:39:
deze week de kruipruimte eindelijk isoleren met 12cm eps extra, zit alleen in twijfel om de funderingstussenmuur mee te isoleren?
Droog altijd ;)

Beste is om de zijkanten met EPS mee te isoleren. Dat doen ze niet voor niets als ze bv met PUR isoleren. Met EPS dus net zo. Er zit namelijk een enorme koudebrug naar je fundering waarschijnlijk en door mee te isoleren zorg je ervoor dat er minder warmte via de funderingsmuur verloren gaat.

Geen idee wat je bedoelt met bedekken met zand.

Zelf heb ik gewoon een hele lading EPS platen doormidden gezaagd voor de funderingsmuren. Daarmee isoleer ik dus 12+25=37cm van m'n funderingsmuur wat bijna de hele hoogte is. Op de vloer heb ik PE-folie tegen vocht wat rechtop staat tegen de funderingsmuren. Helaas staat nergens hoe en wat maar ik denk dat ik de PE-folie maar achter de EPS klem. Klein gokje dat vocht dan niet via het beton omhoog zal kruipen.

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 19-12-2011 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04:13
Geografische spreiding heeft wat mij betreft de grootste kans, maar zie jij die amerikanen opeens met 220v werken? (omzetten kan ook nog maar rendement?)
Nu wordt stroom toch ook omgezet een centrale levert 380kV.
Wij hebben op ons werk 10kV trafostations staan.
Dus amerikanen kunnen lekker bij hun 110V blijven.
En als er een incompatibiliteit is tussen het Amerikaanse en Europese net, is het niet de 120 V <-> 230 V, maar 60 Hz <-> 50 Hz
Dit is ook geen probleem want Norned maakt gebruik van gelijkspanningstransport en dan een frequentieomvormer.
Iedereen (de experts) zijn het er wel over eens dat gelijksspanningstransport de toekomst is. Dit heeft namelijk minder last van transportverliezen.

[ Voor 42% gewijzigd door leonbong op 19-12-2011 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duurzame energie stichting in Zeeland

http://www.zeeuwsestroom.nl/

Wil ik best naar overstappen, kom wel dan bij facilitair bedrijf greenchoice terecht. Tja voor geld hoef je het niet te doen. Hooguit om Delta een hak te zetten.
Zou me verder inderdaad niet verbazen als het omvallen van Zalco hun nuke plannen genuked heeft. Laat de provinciale staten dat maar even navragen. Staan trouwens aardig wat windmolens vlakbij Borselle. Ironie ten top.
Maar ja voor we overstappen is de kwestie net als met zonnepanelen: ik ben ADHD impulsief(voor dus)maar mevrouw is echte zeeuw en die verandert niet zo snel van opvatting. "Kerncentrales, daar doen we toch niks tegen. Zonnepanelen? Die leveren op ons platte dak toch niet zoveel op. 15 jaar gelijke lasten boeit haar niet, want die dingen zijn dan al versleten volgens haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:07
Rukapul schreef op maandag 19 december 2011 @ 21:47:
Gisteren had iemand het hier over de Voltcraft IR 260-8S IR-thermometer. Deze is 29.95 bij Conrad. Ik zie nu echter ook de Voltcraft IR 110-1S IR-thermometer voor 9.95. Is dat ook een goede optie voor doeleinden zoals in dit topic (effect vloerisolatie meten, CV leidingen temp meten, etc.)?
Voornaamste verschil met duurdere broer is het ontbreken van een richtlaser. Hoeft niet een probleem te zijn, maar naast temperatuurmeten heeft dat ding nog een extra functie hier... de kat is hier dol op dat stipje. 9V blokje in de lader zo nu en dan is ook een stuk duurzamer dan elke week 4 AG3 celletjes :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01

[...]

Droog altijd ;)

Beste is om de zijkanten met EPS mee te isoleren. Dat doen ze niet voor niets als ze bv met PUR isoleren. Met EPS dus net zo. Er zit namelijk een enorme koudebrug naar je fundering waarschijnlijk en door mee te isoleren zorg je ervoor dat er minder warmte via de funderingsmuur verloren gaat.

Geen idee wat je bedoelt met bedekken met zand.
ik ben degene van de thermometer welke morgen eindelijk geleverd wordt ;) had het type ook overgenomen van een forumgenoot :)

Met zand tegen de tussenfunderingsmuur bedoel ik het zand van de kruipruimte heb ik nu weggehaald wat tot bijna mijn vloer lag, geen idee of dit juist energie kost of oplevert.

dit las ik op de site van tonzon maar dat gaat dus om de buitenfundering en niet om de tussenwoning funderingsmuur;

Moet ik de funderingsmuren in de kruipruimte isoleren wanneer de begane grondvloer is/wordt geïsoleerd?

Wij raden u aan de funderingsmuren aan de buitenzijde te isoleren. Zou u de funderingsmuren aan de binnenzijde in de kruipruimte isoleren, dan heeft dit als consequentie dat deze in de winter geen warmte meer kunnen opnemen uit de kruipruimtebodem*. De afkoeling naar buiten (de koude grond) gaat echter wel onverminderd door. Dat betekent dat het binnen het spouwblad kouder wordt en de koudebrug bij de oplegging van de vloer wordt versterkt. Het gevolg hiervan is dat de muur onderin de kamer kouder wordt. Bij betonvloeren worden dan ook de randen van de vloer kouder. Of dit lokaal tot schimmelvorming zal leiden, is afhankelijk van de overige condities. De lagere temperatuur heeft ook als gevolg dat het onder de plinten kouder en daardoor vochtiger wordt. Hierdoor kunnen huisstofmijten een droge periode makkelijker overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zo'n IR 260-8S, ooit eens een combi met een mooie multimeter. Doet het best heel aardig, ben er zeer tevreden mee. Maar weet wel dat het niet werkt op metalen, spiegelende of doorschijnende oppervlaktes. Als je bedenkt dat IR een soort licht is, dan is dat best wel logisch. Kontactloos meten is erg snel en (meestal) best wel nauwkeurig, valt me dik mee. Weet niets over die andere meter te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2011 @ 21:51:
Duurzame energie stichting in Zeeland

http://www.zeeuwsestroom.nl/

Wil ik best naar overstappen, kom wel dan bij facilitair bedrijf greenchoice terecht. Tja voor geld hoef je het niet te doen. Hooguit om Delta een hak te zetten.
Zou me verder inderdaad niet verbazen als het omvallen van Zalco hun nuke plannen genuked heeft. Laat de provinciale staten dat maar even navragen. Staan trouwens aardig wat windmolens vlakbij Borselle. Ironie ten top.
Maar ja voor we overstappen is de kwestie net als met zonnepanelen: ik ben ADHD impulsief(voor dus)maar mevrouw is echte zeeuw en die verandert niet zo snel van opvatting. "Kerncentrales, daar doen we toch niks tegen. Zonnepanelen? Die leveren op ons platte dak toch niet zoveel op. 15 jaar gelijke lasten boeit haar niet, want die dingen zijn dan al versleten volgens haar.
Ik ben al enige jaren lid van Coöperatieve Vereniging Zeeuwind. Zij gaan volgend jaar bij voldoende belangstelling onder haar leden tegen scherpe tarieven via Greenchoice stroom van de eigen windmolens leveren.
Is slechts een éénmalige storting voor het lidmaatschap van minimaal 100 euri's en daarvoor krijg je elk jaar een prima rente en vaak ook een winstuitkering. Hebben ook regelmatig leuke acties voor zonnepanelen en zonneboilers.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
marz01 schreef op maandag 19 december 2011 @ 21:54:
Met zand tegen de tussenfunderingsmuur bedoel ik het zand van de kruipruimte heb ik nu weggehaald wat tot bijna mijn vloer lag, geen idee of dit juist energie kost of oplevert.

dit las ik op de site van tonzon maar dat gaat dus om de buitenfundering en niet om de tussenwoning funderingsmuur;

Moet ik de funderingsmuren in de kruipruimte isoleren wanneer de begane grondvloer is/wordt geïsoleerd?

Wij raden u aan de funderingsmuren aan de buitenzijde te isoleren. Zou u de funderingsmuren aan de binnenzijde in de kruipruimte isoleren, dan heeft dit als consequentie dat deze in de winter geen warmte meer kunnen opnemen uit de kruipruimtebodem*. De afkoeling naar buiten (de koude grond) gaat echter wel onverminderd door. Dat betekent dat het binnen het spouwblad kouder wordt en de koudebrug bij de oplegging van de vloer wordt versterkt. Het gevolg hiervan is dat de muur onderin de kamer kouder wordt. Bij betonvloeren worden dan ook de randen van de vloer kouder. Of dit lokaal tot schimmelvorming zal leiden, is afhankelijk van de overige condities. De lagere temperatuur heeft ook als gevolg dat het onder de plinten kouder en daardoor vochtiger wordt. Hierdoor kunnen huisstofmijten een droge periode makkelijker overleven.
Apart.

Voor tussenmuren die niet aan aarde grenzen aan de andere kant zou ik sowieso isoleren. Immers, je eigen kruipruimte zal kouder zijn door de isolatie en de isolatie van de tussenmuur zal deze ook op tempertuur houden. De andere kant hangt af van de buren, maar dan ben je alleen slechter af volgens deze theorie wanneer wel de vloer, maar niet de muren zijn geisoleerd ;)

Voor buitenmuren twijfel ik enigszins. Waarom zou elke (gecertificeerde) PUR spuiter de muren meespuiten?

Overigens heeft mijn fundering afaik geen spouw: dat is gewoon een massief betonnen muur voor zover ik weet.

Een manco in het verhaal van Tonzon vind ik dat men het heeft over warmte opnemen uit de kruipruimtebodem, terwijl dat contact er nog steeds zal zijn. Het enige verschil is de warmteuitwisseling met de kruipruimtelucht.
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2011 @ 21:55:
[...]

Ik heb zo'n IR 260-8S, ooit eens een combi met een mooie multimeter. Doet het best heel aardig, ben er zeer tevreden mee. Maar weet wel dat het niet werkt op metalen, spiegelende of doorschijnende oppervlaktes. Als je bedenkt dat IR een soort licht is, dan is dat best wel logisch. Kontactloos meten is erg snel en (meestal) best wel nauwkeurig, valt me dik mee. Weet niets over die andere meter te zeggen.
Is dat niet een kwestie van een stukje zwarte tape plakken?

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 19-12-2011 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
Rukapul schreef op maandag 19 december 2011 @ 22:16:
[...]

Is dat niet een kwestie van een stukje zwarte tape plakken?
schilderstape volstaat...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:28
marz01 schreef op maandag 19 december 2011 @ 21:39:
Ik ben ook op zoek naar 12 cm eps, maar tot nu toe nog niet gevonden.
In eerste instantie voor de convectorput, de rest ziet er goed uit.
Behalve de staande wanden in de kruipruimte, daar is niets mee gedaan.
Zou het nuttig zijn om dat te isoleren? (en dan denk ik aan voorkant/achterkant van onze tussenwoning).

Maar terug naar mijn eerste vraag: de doorsnee bouwmarkten verkopen eps slechts tot 5 a 6 cm dik.
Raab Karcher heeft tot 10 cm. Nog tips over wie 12 cm verkoopt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
ElectricAlex schreef op maandag 19 december 2011 @ 22:18:
[...]

Zou het nuttig zijn om dat te isoleren? (en dan denk ik aan voorkant/achterkant van onze tussenwoning).

Maar terug naar mijn eerste vraag: de doorsnee bouwmarkten verkopen eps slechts tot 5 a 6 cm dik.
gamma heeft vaak 20% kortingsbonnen, hiermee heb ik mijn 6cm eps gehaald en door deze kruislings te plakken om koudebruggen te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

antonboonstra schreef op maandag 19 december 2011 @ 10:41:
[...]

Als ik op easyswitch.nl kijk vind ik dit actietarief gewoon terug.
[afbeelding]
Dilemma. Dit zijn met name voor het gas interessante tarieven maar mijn ferraris staat nog dik in de min. Nu zou ik aan het einde van de winter wel weer rond de nul kunnen hangen maar niemand weet hoe de tarieven dan zijn. En overstappen terwijl je negatief bent is een recept voor problemen...

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-07 23:30

wie

5130Wp, Ecolution V.warmtepomp

Als de digitale meter de dagstroom opbrengst van je opgebruikte stroom van pv installatie niet registreert, dan kun je theoretisch meer salderen?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben al enige jaren lid van Coöperatieve Vereniging Zeeuwind. Zij gaan volgend jaar bij voldoende belangstelling onder haar leden tegen scherpe tarieven via Greenchoice stroom van de eigen windmolens leveren.
Is slechts een éénmalige storting voor het lidmaatschap van minimaal 100 euri's en daarvoor krijg je elk jaar een prima rente en vaak ook een winstuitkering. Hebben ook regelmatig leuke acties voor zonnepanelen en zonneboilers.
Vandaag een mailtje gestuurd aan Floris e.d. Dat die actie van Vereniging van Eigenaren voor zonnepanelen. Als die prijzen per wp die hij genoemd heeft kloppen, is het gezamelijk inkoop voordeel negatief. Ik vraag me dus af of al die inkoop acties wel zo voordelig zijn uiteindelijk. Meerendeel van de bedrijven mogen oke zijn, ik vraag me af of een enkeling niet een extra poot wil uitdraaien van onwetende kopers.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2011 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Rukapul schreef op maandag 19 december 2011 @ 22:16:
Voor buitenmuren twijfel ik enigszins. Waarom zou elke (gecertificeerde) PUR spuiter de muren meespuiten?
Ik ben hier nog verder ingedoken, maar de enige (!) bronnen is weer eens Ton Willemsen, vloerisolatie.org en Tonzon welke allemaal een en dezelfde zijn.

Hoewel het een valide theorie / hypothese is om buitenmuren vooral niet aan de binnenzijde te isoleren kan ik dat niet uit onafhankelijke bron bevestigd zien.

Wat ook niet helpt is dat dhr Willemsen er zo zijn eigen terminologie op nahoudt ("negatieve radiator") of verdraait ("versterkt [...] koudebrug").

Op zich is de centrale vraag: draagt de temperatuur in de geisoleerde kruipruimte bij aan verwarming van de buitenfunderingsmuur of niet? We hebben 3 variabelen:
• temperatuur aarde buitenzijde fundering
• temperatuur lucht kruipruimte
• temperatuur kamer/betonvloer
• (temperatuur bodem onder fundering is irrelevant)

Voor de theorie van Tonzon moet de temperatuur van de geisoleerde kruipruimte groter zijn dan de aarde aan de buitenzijde van de fundering. Dit is aannemelijk, immers er is geen reden waarom deze kouder zou zijn (sterker nog: ondanks de isolatie zal er nog warmte richting kruipruimte lekken)..

Het is aannemelijk dat de funderingsmuur de temperatuur aanneemt die het dichtst ligst bij (in volgorde) aarde buitenzijde (ivm contact, groot oppervlak), lucht kruipruimte (groot oppervlak, luchtovergang), kamer/betonvloer (klein oppervlak, contact). (Er zal een soort van verloop inzitten.)

Als ik bovenstaande twee punten samenneem dan moet ik concluderen dat het inderdaad aannemelijk is dat isolatie van de funderingsmuur aan binnenzijde negatief bijdraagt aan de temperatuur van de funderingsmuur en daarmee ook aan de vloer op die lokatie.
Bij niet isoleren zal de temperatuur in de kruipruimte allicht iets afnemen, maar dat zou relatief beperkt moeten zijn door het enorme volume en door de vloerisolatie zou het effect op de vloer ook marginaal zijn. Het verlies wordt als het ware uitgesmeerd.

Meningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hier is de funderingsmuur ook gewoon als spouw gebouwd. Als ze hier komen isoleren rammen ze die ook gewoon vol met EPS. Er is dus blijkbaar meer dan alleen "binnen" en "buiten". Dat zijn in veel gevallen gewoon 2 losse muren met spouw ertussen die aan de grond op hetzelfde stukje beton staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
_JGC_ schreef op maandag 19 december 2011 @ 23:23:
Hier is de funderingsmuur ook gewoon als spouw gebouwd. Als ze hier komen isoleren rammen ze die ook gewoon vol met EPS. Er is dus blijkbaar meer dan alleen "binnen" en "buiten". Dat zijn in veel gevallen gewoon 2 losse muren met spouw ertussen die aan de grond op hetzelfde stukje beton staan.
Met "aan de grond" bedoel je de grond van de kruipruimte of begane grond niveau?

Als je een spouw hebt die naar beneden doorloopt dan heb je met isolatie van de spouw het probleem natuurlijk omzeild, want vanuit het perspectief van de vloer zit de isolatie aan de buitenzijde.
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2011 @ 21:55:
[...]

Ander verschil is het meetbereik, maar afaik is 110 C voldoende voor elk praktisch doel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-09 17:59

JAN-B

525 Wp op mijn dak

zonnigtype schreef op maandag 19 december 2011 @ 15:47:

Hmmmmm. Curieus. Dit bericht van het meestal zeer goed geïnformeerde Energeia claimt "dagelijks duizenden Euro's"...

... er zit "nogal een groot gat" tussen "dagelijks duizenden Euro's" en "1 miljoen Euro per DAG".

Zou die curator wel hebben doorgeleerd voor de energiekosten-kunde, zou Energeia voor het eerst in lange tijd een grote MEGAblunder hebben gemaakt, heb je het mogelijk niet correct gehoord, of heeft de radio d'r weer eens een paar nullen bijgeplakt???
@zonnigtype: ik heb toch duidelijk verstaan: 500.000 - 1 miljoen euro / DAG;
maar controleer het zelf even: ga naar Omroep Zeeland.nl, dan Uitzending gemist, dan zoeken naar Zeeland Nu van vrijdag 16 december; tussen 3.00 en 3.30 min. een gesprek met curator van Leeuwen die de bewuste uitspraak doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Rukapul schreef op maandag 19 december 2011 @ 23:32:
[...]

Met "aan de grond" bedoel je de grond van de kruipruimte of begane grond niveau?

Als je een spouw hebt die naar beneden doorloopt dan heb je met isolatie van de spouw het probleem natuurlijk omzeild, want vanuit het perspectief van de vloer zit de isolatie aan de buitenzijde.

[...]

Ander verschil is het meetbereik, maar afaik is 110 C voldoende voor elk praktisch doel :)
Weet niet hoe de fundering hier precies zit. Huis zit weer anders inelkaar dan die van mijn ouders. Die van mijn ouders is gewoon een grote betonplaat waar een huis op staat. Zowel binnen als buitenmuur zijn opgebouwd op die betonplaat. Nu is mijn fundering geen betonplaat, aangezien ik hier veengrond onder de broodjesvloer heb zitten, maar lijkt me dat zowel binnen als buitenmuur gewoon op de fundering uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:30

NoUser

For Real ?

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2011 @ 22:50:
[...]
Als ''iets minder'' 3,6 is zou je kunnen denken voor de bijkeuken aan 2 rijen van 2 panelen in de maat 1,45 x 1,06 onder een hellingshoek van 15 graden. (900Wp). Of hetzelfde aantal in de vorm van een schans. 2 x 2
De schuur...? ik zie de schuur niet, alleen de bijkeuken
[...]

NoUser schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 09:09:
[...]

1,45 x 1,06
Welke panelen heb je hier op het oog? Ik ben zelf ook opzoek naar dit formaat maar kom niet verder dan de Kingsun panelen. Heb je nog een tip?
Misschien dat het al voorbij is gekomen, dan is me dat ontgaan.
Om makkelijk te kunnen zoeken op pv paneel parameters bijvoorbeeld de maten
Impp Umpp etc is ook mogelijk.
Zie deze forum database (Eerst registreren)

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
Anne vdr Bom schreef op maandag 19 december 2011 @ 18:43:
[...]

Waar je geen rekening mee houdt is het feit dat de warmte eerst de spijker inmoet. Deze berekening gaat uit van de aanname dat de warmtestoom naar de kop van de spijker onbegrensd is. Dat is geenszins het geval. Bij de kop zal een dun luchtlaagje voor een overgangsweerstand zorgen. Een paar spijkers zijn dus helemaal niet zo erg als jij suggereert. Rukapul zat al op de goede weg met zijn druppel PIR op de kop. Een klein luchtlaagje doet groteneels hetzelfde.
de kop van de spijker is juist de kant waar de warmte er weer uit moet, bij vloerisolatie of wanner de isolatie in de spouw zit ( waar de spouwankers uit de islatie steken en in verband staan met het buitengevelmetselwerk, waardoor er eigenlijk dan nog een groter koeloppervlak aan de spijker vast zit.

de kant waar de warmte de spijker in moet is in beton, dat ook de warmte denk ik in iedergeval, voldoende geleid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ElectricAlex schreef op maandag 19 december 2011 @ 22:18:
[...]

isobouw ?
wellicht leveren ze niet aan particulieren, maar dan zou je een aannnemer kunnen vragen
en volgens mij staat er nog een partij van 95 m2 op marktplaats....... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
JAN-B schreef op maandag 19 december 2011 @ 23:34:
[...]

maar controleer het zelf even: ga naar Omroep Zeeland.nl, dan Uitzending gemist, dan zoeken naar Zeeland Nu van vrijdag 16 december; tussen 3.00 en 3.30 min. een gesprek met curator van Leeuwen die de bewuste uitspraak doet.
Heeft een tijd gekost voordat ik het betreffende filmpje vond.

Filmpje staat onder dit bericht, het eerste exemplaar links bovenaan:

http://www.omroepzeeland....uis-gestuurd#.Tu_IZ3p3u1s

Curator daar aan het woord, en inderdaad stelt hij daar die beruchte half-1 miljoen Euri per dag. Er stonden volcontinu 427 alu ovens te draaien, die stapsgewijs werden uitgezet. Reken maar dat het een sloot afzet minder voor Borssele (producent atoomstroom) en E.ON (dozenschuiver van de kWh) is... voor dumpprijzen natuurlijk, er is in het verleden door voorganger Pechiney ook zware druk uitgeoefend om zo laag mogelijke stroomprijs te verkrijgen.

Dank, Jan-B!

@Zandbergen:
Vandaag een mailtje gestuurd aan Floris e.d. Dat die actie van Vereniging van Eigenaren voor zonnepanelen. Als die prijzen per wp die hij genoemd heeft kloppen, is het gezamelijk inkoop voordeel negatief. Ik vraag me dus af of al die inkoop acties wel zo voordelig zijn uiteindelijk. Meerendeel van de bedrijven mogen oke zijn, ik vraag me af of een enkeling niet een extra poot wil uitdraaien van onwetende kopers.
Heb even een proef aanvraag gedaan, zodat de harde gegevens tevoorschijn komen.

1,38 kWp pakket (6 modules) MAXIMAAL 4.300 Euro, 3,12 Euro/Wp, met 5% korting wordt dat 2,96 Euro/Wp
2,76 kWp pakket (12 modules) MAXIMAAL 6.950 Euro, 2,52 Euro/Wp, met 5% korting wordt dat 2,39 Euro/Wp
5,52 kWp pakket (24 modules) MAXIMAAL 12.950 Euro, 2,35 Euro/Wp, met 5% korting wordt dat 2,23 Euro/Wp

Er kan natuurlijk uiteindelijk beslist (fors) meer korting uit de actie komen. Minder zou ook kunnen (vraag me af of ze dan zullen doorzetten).

Het gaat er juist om dat een partij met de beste kostprijs komt. Vraag is of dat een poot uitdraaier gaat worden. Let wel dat die partij alles zal moeten regelen, en honderd procent verantwoordelijk zal zijn voor alles wat aangeboden wordt. Maar die partij krijgt in een gunstig geval wel een zeer lucratief volume aan kooplustigen, dus de korting kan best oplopen. VEH is uitsluitend intermediair en is verder nergens voor verantwoordelijk.

Dus eerst maar eens gaan zien hoeveel vragers er überhaupt gaan komen. Als dat tot een behoorlijk inkoop volume gaat leiden, zou er best een aardige "echte" prijs uit kunnen komen. Pas dan gaat het werk voor de echte aanbieder beginnen. Als het veel aanmeldingen zullen zijn, kunnen slechts een paar partijen instappen volgens mij, want je moet wel de capaciteit hebben voor installatie (dat weer aan xx derde bedrijven uitbesteden kost geld, gaat ten koste van bied prijs).

* edit *
Er wordt trouwens gerekend met een specifieke opbrengst van 880 kWh/kWp.jaar. Conservatief, dus.

En er wordt gerekend, bij genoemde 5% korting, op terugverdientijden (vermoedelijk honderd procent salderen) van 12 (kleinste set) tot 10 jaar (grootste set).

[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 20-12-2011 00:50 . Reden: specifieke opbrengst, teeveetee ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
die overgangsweerstand van lucht naar een ander materiaal zit ook aan de binnezijde van bijvoorbeeld een wand of vloer, en is dan "slechst 0,04". samen is deze dus o,17, deze krijg je dus altijd gratis bij je Rc berekening ( Rc is de R waarde van de totale Constructie, inclusief die overgangsweerstand.)
die weerstand is er ook bij de pir isolatie. hoe dit de warmte afgifte of opname bij een spijker meer beinvloed dan bij pir zou ik niet weten? het kan hooguit zijn dat eigenlijk de lucht tpv het oppervlak bij die spijker, eigenlijk door stroming van de lucht, daar net zo warm is als bij de pir, en dus de delta T anders is , en de doorgang van energie dus beperkt tpv de spijker, ten opzichte van een spijker in een stalen plaat.

er zijn op internet wel plaatjes te vinden in een document van De Hoop of De Groot funderingsbekisting of zo, met daarin mooie gekleurde plaatjes van het verloop van de temperatuur bij verschillende funderingsconstructies, die ook in gaat op de koudebrug tpv de oplegging van vloeren. waar volgens hen wel tot 15% van de warmte wordt verloren..
ik vraag mij dan wel af of de bekeken situaties dan niet een beetje achterhaald zijn. je kunt de vloer ook opleggen op bijvoorbeeld oplegmateriaal ( rubberen stroken of vilt) vaak ligt de vloer rechstreeks op de funderingsbalk, maar er kan ook nog een stuk muur tussen zitten, wat natuurlijk het warmteverlies via de funderingsbalk verlaagt als je een spouwmuur hebt, die ook tot bijna op de funderingsbalk geisoleerd is.

ook voor geluid is oplegmateriaal nuttig.
tegenwoordig wordt om wille van geluidsisolatie ook gesteld dat de spouw van een wonningscheidende wandconstructie een bepaalde maat moet diirlopen naar beneden, en er zijn zelfs leveranciers van prefab funderingsbalken, dis balken in een U vorm maken, om de afstand door het materiaal van de ene woning naar de andere woning te vergrtoten.
dan maar hopen dat de kanaalplaatleverancier ook de kanalen in de vloerplaten ook goed dicht maakt ( ook wel handig voor isolatie van de kanalen als je bijvoorbeeld vloerverwarming hebt..

voor het verlies door een spijker waarmee(BORGH)isolatie onder een vloer wordt vast gemaakt, de lengte die je zou moeten rekenen is de dikte van de isolatie, of idd de lengte van de spijker, omdat het stuk in de beton ook al extra warmte uit de beton doet wegvloeien.. staal geleid beter dan beton.

overweeg dan ook RVS spijkers, deze ïsoleren"3 keer zo goed.

overigens zag ik ook dat er tegenwoordig spouwankers zijn met een koudebrug onderbreking, die bestaan uit een kunststof plug met grote flens, die de isolatie moet vasthouden, waarin dan weer het stalen anker wordt verankerd. ( dus geen rechstreeks contact tussen beton / metselwerk en het stalen anker )
http://www.borgh.net/BorghIndustriesCombifix.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door engelbertus op 20-12-2011 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 21:14

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
marz01 schreef op maandag 19 december 2011 @ 21:54:

Ik heb de binnenkant van m'n fundering niet geisoleerd, ik wil nog wel steeds de buitenkant gaan isoleren met XPS platen.

Aankomend voorjaar moet ik toch een stuk van m'n pad open gooien ivm aanleg van tuinverlichting, dan kan ik dan meteen aan de buitenkant isoleren.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:51
JAN-B schreef op maandag 19 december 2011 @ 13:54:
[...]

@Jeroen : Zie mijn Triodos verhaal hierboven:

Dit bedoel je toch: als je "ergens" niet tevreden bent, stap je op en ga je naar de concurrent.
[Was inderdaad een beetje ondergesneeuwd,sorry.]

Dat was inderdaad precies wat ik bedoelde. Een 'knuffelrelatie' met je energieleverancier lijkt me niet gezond, het is toch puur zakelijk? En binnen het begrip 'zakelijk' kunnen naar mijn mening best 'softe' en moeilijk in geld uit te drukken zaken als duurzaamheid e.d. vallen als dat voor jou waarde heeft, geen probleem. Maar sommige mensen op het internet (en nogmaals: ik bedoel niemand specifiek) reageren op het GC-verhaal alsof een goede vriend ze in de steek gelaten heeft. Daar kan ik met mijn hoofd niet bij, en dat is wat ik duidelijk wilde maken.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leonbong schreef op maandag 19 december 2011 @ 20:02:
Ik kan je niet volgen.
Volgens mij was de vraag: Hoe kan ik batterijbrandmelders doorkoppelen?
Het antwoord hierop is alleen met twee draadjes oranje en de nul (blauw) van je huis. Je kan dus ook gewoon bij netgekoppelde brandmelders met batterij de fase (bruin) loshalen en dan het je hetzelfde effect.
...waarvoor dank!
NielsTn schreef op maandag 19 december 2011 @ 20:03:
[...]

omdat er gegist wordt naar het elektrisch verbruik a.d.h.v. de cijfertjes in folders....
vandaar dat ik eerst maar eens wil weten wat het ECHT verbruikt in stand-by en in 'alarmeringfase'.
Als het verwaarloosbaar is (dus <1 watt stand-by, ik noem maar wat) dan ga ik nog niet eens daar moeie voor doen om een batterij voor te plaatsen etc.)
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2011 @ 20:38:
Nee hoor, niet gegist, ik heb het opgevraagd bij de leveranciers. Een heeft het expliciet voor me nagemeten.
"Ja meneer dit is een relevante vraag, het verbruik is 8W in standby fase". Lijkt me eerder de onder dan de bovenkant van het verbruik. Dus met 1 rookmelder (7,2W) zit je op 63 kWh en met 8 stuks zit je op 505kWh.
Ik ga in de kerstvakantie mijn Firex melders eens doormeten (verbruik standby en alarmering). Zal de resultaten hier posten!
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2011 @ 20:38:
[...]

Ik heb 10 jaars lithium rookmelders gekocht: Ei 605TYC-D. Die zijn koppelbaar.
Elke rookmelder gaat toch maar 10 jaar mee, dus de levensduur hiervan loopt gelijk op met de levensduur van de rookmelder.
Je mag eigenlijk niet hoog en laagspanning mixen. Dus hiervoor trek ik dan wel een 2 draads circuit voor het koppelen. De buizen liggen er al dus dit zal wel meevallen lijkt me. Wordt pas januari gedaan, nog even wachten op de levering van mijn melders.
Misschien ga ik uiteindelijk ook voor die lithium variant. Hoewel het volgens de regelgeving (bouwbesluit) eigenlijk netgekoppeld moet.

Trouwens, wat bedoel je met 'eigenlijk' in bovenstaand citaat? Hager vermeldt expliciet in de folder:
Batterijmelders kunnen ook gekoppeld worden met 230 V melders; alleen S en N doorverbinden.
Let op uw veiligheid!
Zeggen ze hier dan iets wat 'eigenlijk' niet mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 09:02:
[...]

Dat was inderdaad precies wat ik bedoelde. Een 'knuffelrelatie' met je energieleverancier lijkt me niet gezond, het is toch puur zakelijk? En binnen het begrip 'zakelijk' kunnen naar mijn mening best 'softe' en moeilijk in geld uit te drukken zaken als duurzaamheid e.d. vallen als dat voor jou waarde heeft, geen probleem. Maar sommige mensen op het internet (en nogmaals: ik bedoel niemand specifiek) reageren op het GC-verhaal alsof een goede vriend ze in de steek gelaten heeft. Daar kan ik met mijn hoofd niet bij, en dat is wat ik duidelijk wilde maken.
Ik kan daar met mijn hoofd heel goed bij (puur rationeel, ben namelijk ook een 99,9% ratioman).
Je gaat een, weliswaar zakelijke, relatie aan met zo'n leverancier. Waarom juist met GC? Omdat je denkt dat hun idealen het meest overeenkomen met je eigen idealen. Dan valt het extra rauw op je dak als er iets gebeurt waarin zij jou enorm tegenvallen. Zeker omdat je - rationeel! - eigenlijk trouw wil blijven (ik heb ook al 15 jaar dezelfde werkgever, niet omdat ik hem zo lief vind maar omdat dat het beste is). Dus vervolgens ben je boos maar je wilt eigenlijk niet weg, want je zit nog steeds met die idealen - die ook emotioneel en irrationeel kunnen zijn, maar lang niet altijd!
Just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 09:49:
[...]

Ik kan daar met mijn hoofd heel goed bij (puur rationeel, ben namelijk ook een 99,9% ratioman).
Je gaat een, weliswaar zakelijke, relatie aan met zo'n leverancier. Waarom juist met GC? Omdat je denkt dat hun idealen het meest overeenkomen met je eigen idealen. Dan valt het extra rauw op je dak als er iets gebeurt waarin zij jou enorm tegenvallen. Zeker omdat je - rationeel! - eigenlijk trouw wil blijven (ik heb ook al 15 jaar dezelfde werkgever, niet omdat ik hem zo lief vind maar omdat dat het beste is). Dus vervolgens ben je boos maar je wilt eigenlijk niet weg, want je zit nog steeds met die idealen - die ook emotioneel en irrationeel kunnen zijn, maar lang niet altijd!
Just my 2 cents.
Ik ben zo irrationeel als de pest en blijf voorlopig bij Greenchoice (ook al lijkt er alweer geen deuk van hun vastrecht berekening te kloppen [elektronische nota gister ontdekt], althans de opbouw ervan; moet ik nog tot in detail uitvlooien). Ik ben fier op mijn irrationele instelling, want die is van mij. Wat anderen daar van denken interesseert me niks.

Greenchoice heeft meer voor groen NEEderland gedaan dan de hele rest van de fossiele marktbende bij elkaar (ook al zijn ze wat energie"levering" betreft natuurlijk net zo'n dozenschuiver als alle anderen). Daar mogen ze ook (nog) voor worden beloond. Al verdienen ze geen drol aan me. Het gros van de energiecenten blijft onveranderlijk sinds eind 1996 naar mijn onverkozen stadswarmte dozenschuiver gaan die in buitenlandse handen is gevallen. En het is niet eens energie (lees: GJ). Het is totaal fictief berekend "vastrecht". Energiemarkt Nederland: :r

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

JeroenH schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 09:02:
Een 'knuffelrelatie' met je energieleverancier lijkt me niet gezond....
Tenzij je partner bij die energieleverancier werkt natuurlijk *;
Zou jij toch moeten weten Jeroen ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 10:36:
[...]

Foei, Spek. Die is onder de gordel...

Zei het zonnigtiepje die in een lekkere warme recycle-fleece van die Duivelse energieleverancier bashers van Greenpeace zit te tiepen terwijl de radiator knoppen op UIT staan... O-)

[ Voor 26% gewijzigd door zonnigtype op 20-12-2011 10:40 . Reden: we hebben allemaal zo onze zwakheden... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 09:44:
Ik ga in de kerstvakantie mijn Firex melders eens doormeten (verbruik standby en alarmering). Zal de resultaten hier posten!
Firex zelf heeft me 7W bevestigd voor standby.
Misschien ga ik uiteindelijk ook voor die lithium variant. Hoewel het volgens de regelgeving (bouwbesluit) eigenlijk netgekoppeld moet.
De reden bij het opstellen van de regel was het verzekeren van de stroomvoorziening van de melder.
Het net is onvoldoende betrouwbaar dus moet er een back-up batterij achter.
Inmiddels zijn de lithium batterijen zo goed dat ze de gehele stroomvoorziening aan kunnen.
De doelstelling van de wetgeving wordt niet aangetast, terwijl het inderdaad niet voldoet aan de feitelijke regelgeving.
Trouwens, wat bedoel je met 'eigenlijk' in bovenstaand citaat? Hager vermeldt expliciet in de folder:
Zeggen ze hier dan iets wat 'eigenlijk' niet mag?
Kijk nog maar eens naar het plaatje de N is niet onderdeel van het huisnetwerk, maar apart. Dus ook in de folder van Hager. Vergelijk de plaatjes, bij de batterij variant is er een dedicated N als het ware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:51
Speksteenkachel schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 10:36:
Ik heb met zowel mijn energieleverancier als werkgever absolut geen knuffelrelatie, zie mijn eerdere opmerking over werkgevers. Veel te gevaarlijk, emotioneel. Met dat soort zaken is het veel beter het zakelijk te houden. 'Knuffelrelaties' heb ik mijn mijn vrouw, familie en echte vrienden. You know, the 'things' that can love you back.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 11:00:
[...]

Kijk nog maar eens naar het plaatje de N is niet onderdeel van het huisnetwerk, maar apart. Dus ook in de folder van Hager. Vergelijk de plaatjes, bij de batterij variant is er een dedicated N als het ware.
Helaas laten ze geen plaatje zien van de situatie waarin je beide varianten combineert. Uit de afzonderlijke plaatjes kan ik niet afleiden of de N los staat van de andere leidingen.

Trouwens, in feite is er al sprake van een combinatie van hoog- en laagspanning bij de netgekoppelde variant? De oranje draad (waar alleen een (laagspanning) signaal op kan komen te staan) loopt namelijk gezellig met de 230V bedrading mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
mkleinman schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 07:54:
[...]

Ik heb de binnenkant van m'n fundering niet geisoleerd, ik wil nog wel steeds de buitenkant gaan isoleren met XPS platen.

Aankomend voorjaar moet ik toch een stuk van m'n pad open gooien ivm aanleg van tuinverlichting, dan kan ik dan meteen aan de buitenkant isoleren.
wat was de rden dat je de fundering aan de koude voor/achterkant en warme tussenmuurkant niet had geisoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 20-09 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

wie schreef op maandag 19 december 2011 @ 23:04:
Als de digitale meter de dagstroom opbrengst van je opgebruikte stroom van pv installatie niet registreert, dan kun je theoretisch meer salderen?.
Volgens mij is salderen het wegstrepen van de energie die je terug aan het net levert met de energie die je uit het net haalt. Als je opgewekte energie gelijk gebruikt, lever je deze niet terug aan het net en valt dit dus niet onder salderen. Zowel niet met een digitale als een ferraris meter.

Voorbeeld: Volgens mijn eigen opbrengst meters heb ik in een bepaalde periode 529 kWh geproduceerd. In dezelfde periode heb ik volgens de digitale hoofdmeter 322 kWh teruggeleverd. Ik saldeer dus 322 kWh. Je mag dus niet meer dan 3000 (5000?) kWh salderen, maar wel meer produceren, zolang je het verschil maar zelf verbruikt.

Klopt het dat we in Nederland ongeveer 100 105 MWp PV hebben geïnstalleerd en zo’n 105TWh per jaar verbruiken? Dan kom je dus ongeveer op 90 84 GWh (800 kWh/kWp) productie en 105.000 GWh verbruik. We produceren dus 0,08% van ons verbruik met PV? Nog niet eens 1 promille!! Ik wist niet dat het zo verschrikkelijk laag lag. Duitsland zit toch bijna op een factor 100 50 hoger (op zo'n 3,5%)?

[ Voor 1% gewijzigd door antonboonstra op 20-12-2011 13:29 . Reden: aangepast n.a.v. reactie zonnigtype ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
marz01 schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 12:10:
[...]

wat was de rden dat je de fundering aan de koude voor/achterkant en warme tussenmuurkant niet had geisoleerd?
Eigenlijk niet echt een reden, het doel was destijds om de vloer aan de onderkant te isoleren en daarvoor hadden we ook EPS gehaald. Eigenlijk er nooit bij stil gestaan om ook de optrekkende delen te isoleren.

Pas na het maken van de warmtebeeldfoto's door PcMadman hier op het forum was duidelijk hoeveel warmte er door de fundering en vloer wegsijpelt aan de voor en achterkant. Dus vandaar nog steeds het idee om de fundering aan de voor- en achterkant van het huis te isoleren.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
ik zit nog in twijfel of ik wel of niet de funderingsmuren ga isoleren, voorkant had ik al wat 6cm eps platen ingegraven, tuinkant na de kruipruimte avontuur maar wat tegenaan gooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
antonboonstra schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 12:16:

Klopt het dat we in Nederland ongeveer 100 MWp PV hebben geïnstalleerd en zo’n 105TWh per jaar verbruiken? Dan kom je dus ongeveer op 90 GWh productie en 105.000 GWh verbruik. We produceren dus 0,086% van ons verbruik met PV? Nog niet een 1 promille!! Ik wist niet dat het zo verschrikkelijk laag lag. Duitsland zit toch bijna op een factor 100 hoger?
Is nog veel erger, want een aardig deel van die >100 MWp (ik schat nu grofweg op basis CBS + CertiQ iets van 108 MWp, maar veel vraagtekens) is in the old days ergens op daken geslingerd en geen hond maakte zich druk over opbrengsten. CBS rekent met een totaal achterhaalde 700 kWh/kWp per jaar. Doen ze al jaren, en ze meten niks.

Duitsland had in eerste jaarhelft van dit jaar volgens voorlopige cijfers 3,5% aandeel zonnestroom in de totale elektra consumptie:

http://www.polderpv.nl/ni...tsland_naar_21_procent_HE

Op jaarbasis kan het iets minder worden vanwege slechte zomer, maar dan nog (bijbouw dit jaar zou op dik 5 GWp uit kunnen gaan draaien, vooral in tweede jaarhelft)...

* edit *
Alle zeer gedetailleerde PV stats vind je op mijn site. Nederland hier.

Dat doet zelfs de branche organisatie niet...

[ Voor 7% gewijzigd door zonnigtype op 20-12-2011 12:47 . Reden: Waar zijn de cijfers te vinden? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 11:00:

Ik heb zelf EI in mijn huis en de N is zeker niet gescheiden van het normale 220V net.
In de installatiehandleiding staat zelfs dat het gewoon de nul van je huis is.
Het enigste dat lastig is dat als je gebruik maakt de nul van huis dat deze natuurlijk niet mag overlopen in je groepen als je geen gecombineerde nul in huis hebt.
Enkelpolige automaten (alleen fase)= Gecombineerde nul
2 Polige automaten (Fase + Nul) = Gescheiden nul
Met smeltzekeringen heb je natuurlijk altijd een gecombineerde nul.
Afbeeldingslocatie: http://www.fotopocket.nl/fpimages/2011/12/20/82104e9aa5d670b717eab2e0ba8fa17b/BM-melder.png
De montagevoet voor aan het plafond is bij EI en Hager hetzelfde voor batterij en 220V varianten.

[ Voor 31% gewijzigd door leonbong op 20-12-2011 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:57

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Als ik hier ff neus dan zie ik voldoende brandmelders die draadloos zijn en op een batterij lopen.

Waar de niet gekoppelde het 10jr uithouden op zo'n lithium batterij, doen de rf varianten het zo'n 2jr.

Heeft toch wel zijn voordelen vind ik: monteren zonder dat je 220V in de buurt moet hebben maakt het toch wel een stuk eenvoudiger!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 12:32
Mooi topic, heb ook de site van mkleinman met veel interesse bekeken. Ben zelf de nodige aanpassingen aan het maken om wat duurzamer te leven. Overstappen van Rabo naar Triodos. Wil ook Greenchoice i.p.v. Essent. Heb ook de auto omgewisseld voor een kleiner model die veel zuiniger is. Doe ook veel meer op de fiets en te voet de afgelopen jaren. Leuk om energie en ook kosten te besparen.

Mijn zusje heeft een nieuwbouwhuis met een zonneboiler. volgens mijn zwager kwam de energieleverancier aankloppen dat de meterstanden niet konden kloppen, zoveel lager... Zou bijna verplicht moeten zijn voor alle nieuwbouw.

Vriend van me wist te vertellen dat ze miljarden subsidie verstrekken voor de bouw van een nieuwe kerncentrale. Waarom stoppen ze dit geld niet in duurzame ontwikkeling ? Als ik zo kijk wat er mogelijk is met zonnecollectoren, wind, golfslag en getijdenenergie in combinatie met een verbeterde efficiëntie dan biedt dat toch een hoop perspectief.

Vrienden van me hebben ook een bedrijfsloods voorzien van een hoge rendement s kachel van 4000 kilo.
De kachel voorziet middels wandverwarming het hele pand van verwarming en ook in de toekomst een douche. Stoken alleen 's ochtends even en dan straalt de kachel gedurende heel de dag de ruimte lekker warm. Is ongeveer 4m3 hout per jaar voor nodig. Omgerekend rond de 250 euro per jaar aan hout. Hout wat ligt te rotten geeft ook zijn co2 af dus of het ligt te vergaan of je brandt het op maakt niets uit. Zal kijken of ik later wat plaatjes kan posten.
Afbeeldingslocatie: http://www.imagedump.nl/img46/1745/99kachel.th.jpg

Voorbeeld eindresultaat na afwerking met leem
Afbeeldingslocatie: http://www.imagedump.nl/img215/57/94kachel2.th.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door KaMiKaZe op 20-12-2011 13:15 ]

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik heb zelf een brand in mijn flat destijds meegemaakt en dat is verschrikkelijk dus ik bezuinig niet op brandmelders.
Ik zou persoonlijk nooit op een RF systeem vertrouwen batterij is wat mij betreft prima maar voor de doorkoppeling zou ik draden vertrouwen zeker voor die op sleutelposities in je huis.
Bij EI melders is het ook mogelijk om combinaties te maken van RF-gekoppeld en kabel gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

KaMiKaZe schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 13:03:

Vrienden van me hebben ook een bedrijfsloods voorzien van een hoge rendement s kachel van 4000 kilo.
Dat is pas het echte werk _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Je was me voor. Ultieme Twiek Kachel. Burn Baby, Burn! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
@de zin / onzin van isoleren van de fundering. (tussen muur)

als eerste:
als je fundering is gemetseld met gebakken bakstenen.
NIET ISOLEREN!
dat geeft problemen.
hou de ontluchtings-gaten open van je kruipruimte. (dit blijft in de meeste gevallen de grootste koude brug maar je kunt niet zonder)

aan de buiten kant.
zorg er voor dat er geen grond water of ander vocht in kan komen. (epdm of vijverfolie voor als het goedkoop moet werkt.)
vocht maakt isolatie materiaal zinloos.
je moet minsten 50cm diep gaan.(onder de vorst grens)
afhankelijk van de isolatie waarde van de stenen die de buiten muur vormen zul je ook een aantal cm omhoog moeten. vuist regel is ook 50cm boven vloer niveau.
hier in zit wel een stuk waf-factor(achterkant van het huis) en schoonheids-commissie factor(voorkant van het huis).
als je niet omhoog gaat word het al snel zinloos want dan kan de kou gewoon nog via de muur naar beneden en via de vloer naar binnen.

aan de binnen kant.
heeft geen zin als de buitenkant niet gebeurd.
zelfs al is de buiten kant gedaan is het aan de binnen kant vrij zinloos.
de kruip ruimte komt als het goed is niet al te ver onder de 10 graden. het behoort daar altijd vorst vrij te zijn.
dus de delta T is niet heel groot. (het kan wel voor als je perse wil)

ik ken maar 1 huis/persoon die het ook gedaan heeft. (jaren 50 huis.)
zijn idee is dat het niet echt veel heeft geholpen.
aan de voorkant heeft hij de isolatie verborgen achter een gemetselde planten bak. (de planten bak is niet gevuld met zand maar met turf. dat isoleert ook als het nat is en hij dacht dat dat meer opleverde als de isolatie laag die in de bak zit. de vorst dringt niet diep door in turf) ik denk dat ik hem komende week zie ik zal er eens naar vragen.

ik zelf heb een huis waarbij de vloer niet op de fundering rust aan de voor en achter kant.
dus voor mij is het zinloos. zelf heb ik het nog nooit aangebracht.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
@migjes bedankt voor je info, niet isoleren dus
foto's huidige toestand waarbij ik het zand wat achterin tot aan vloer lag nu meer naar voren heb verdeeld
schade aan isolatielaag door opspuiten kruipruimte zichtbaar
nu dus ongeveer 30cm ruimte
Afbeeldingslocatie: http://img214.imageshack.us/img214/1222/img0986qy.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img189.imageshack.us/img189/9508/img0984ld.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img824.imageshack.us/img824/5577/img0985gw.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door marz01 op 20-12-2011 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 13:26:

als eerste:
NIET ISOLEREN!
dat geeft problemen.
hou de ontluchtings-gaten open van je kruipruimte. (dit blijft in de meeste gevallen de grootste koude brug maar je kunt niet zonder)

aan de buiten kant.
zorg er voor dat er geen grond water of ander vocht in kan komen. (epdm of vijverfolie voor als het goedkoop moet werkt.)
vocht maakt isolatie materiaal zinloos.
je moet minsten 50cm diep gaan.(onder de vorst grens)
afhankelijk van de isolatie waarde van de stenen die de buiten muur vormen zul je ook een aantal cm omhoog moeten. vuist regel is ook 50cm boven vloer niveau.
hier in zit wel een stuk waf-factor(achterkant van het huis) en schoonheids-commissie factor(voorkant van het huis).
als je niet omhoog gaat word het al snel zinloos want dan kan de kou gewoon nog via de muur naar beneden en via de vloer naar binnen.
Mijn huis, inclusief mijn fundering is volledig van gewapend beton.

Ik was van plan op XPS platen te gebruiken, die zijn ongevoelig voor vocht. Daarna een goot tot inderdaad onder de vorstgrens graven en de de platen tegen de gevel plaatsen, eventueel met paar dotten lijm. Daarna weer opvullen met zand. Bovenop de isolatie komt dan een dunne laag geel zand met daarop weer de stenen van m'n bestrating.

Achter het huis precies hetzelfde verhaal :)

In plaats van dat de fundering tegen de koude en natte grond aan zit zit er dan een laag isolatie tussen, de warmteoverdracht via m'n vloer naar buiten wordt dan (veel?) kleiner.

Straks met vloerverwarming gaat me dat hopelijk weer wat m3's besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
marz01 schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 13:41:
@migjes bedankt voor je info, niet isoleren dus
foto's huidige toestand waarbij ik het zand wat achterin tot aan vloer lag nu meer naar voren heb verdeeld
schade aan isolatielaag door opspuiten kruipruimte zichtbaar
nu dus ongeveer 30cm ruimte
dat kan jouw conclusie zijn durf ik niks over te zeggen :)

die buis wat is dat?
riolering?
eerst maar eens goed repareren dit ziet er niet uit.
of ruimte open houden dat gaat vast nog een keer kapot.

je wou met eps gaan werken had ik begrepen.
dat gaat een flinke puzzel worden.
zal je veel tijd gaan kosten maar niet veel geld voor minder als 500 euro heb je dat wel gedaan.

een paar tipjes:
snij het eps op maat met een breek mes. niet helemaal door snijden maar de platen in snijden en breken.
dan heb je een ruwe kant die makkelijk klemt tussen de oude eps.
met bamboe sate prikkers (albert hein of toko) kun je de zaak ook nog vast zetten.

@mkleinman
sorrie de gast die vroeger door het leven ging als filtspaal.nl.
kom ik straks op terug moet nu effe de radiator kranen gaan vervangen bij een maat. :P
ik dacht dat dat beter kon bij jouw.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 14:01
gister Warmtecheck over de vloer gehad! Zeker nuttig en voor ons nieuwe huis toch wat aanknopingspunten gevonden qua warmte verlies.

In de keuken een DUCO ventilatie systeem wat gewoon open/dicht kan. In de winter altijd al dicht staan maar als je deze foto's ziet, heb je toch een warmte verschil van 10 graden:

Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd396/trekker25/IMG_0502.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd396/trekker25/IR_4804.jpg

Ventilatie is natuurlijk nodig, maar vraag me of hier iets iets beters voor is. In de woonkamer ook zo'n ding, maar veel minder last van, omdat daar ook meer verwarming is. Qua comfort zat er ik er aan te denken dat ding in de winter tijdelijk af te plakken met iets van isolatie materiaal, en moet dan in de lente weer makkelijk te verwijderen zijn. Wat zou je hier voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Voorbeeld eindresultaat na afwerking met leem
[afbeelding]
Werkelijk een schitterende Finoven met verwarmde zitbank, een Tichelaar misschien?
Voor mij nog de ultieme droom, 1 stookbeurt per 24 uur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leonbong schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 12:46:
Ik heb zelf EI in mijn huis en de N is zeker niet gescheiden van het normale 220V net.
In de installatiehandleiding staat zelfs dat het gewoon de nul van je huis is.
Het enigste dat lastig is dat als je gebruik maakt de nul van huis dat deze natuurlijk niet mag overlopen in je groepen als je geen gecombineerde nul in huis hebt.
Enkelpolige automaten (alleen fase)= Gecombineerde nul
2 Polige automaten (Fase + Nul) = Gescheiden nul
Met smeltzekeringen heb je natuurlijk altijd een gecombineerde nul.
[afbeelding]
De montagevoet voor aan het plafond is bij EI en Hager hetzelfde voor batterij en 220V varianten.
Ik heb een systeem liggen met de N die deel uitmaakt van 1 groep, wat dat betreft geen probleem.
Het gebruik hiervan heb ik voorgesteld, maar dat is door de installateur afgedaan als verboden. Ik zal nog eens navragen waarom dat dan niet zou kunnen.

Heb jij een 9v variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 12:32
Speksteenkachel schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 14:55:
[...]

Werkelijk een schitterende Finoven met verwarmde zitbank, een Tichelaar misschien?
Voor mij nog de ultieme droom, 1 stookbeurt per 24 uur :P
Finoven inderdaad. Volgens mij kopen hun zelfbouwpakketten, waar precies weet ik niet.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

trekker22 schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 14:28:
gister Warmtecheck over de vloer gehad! Zeker nuttig en voor ons nieuwe huis toch wat aanknopingspunten gevonden qua warmte verlies.

In de keuken een DUCO ventilatie systeem wat gewoon open/dicht kan. In de winter altijd al dicht staan maar als je deze foto's ziet, heb je toch een warmte verschil van 10 graden:

[afbeelding]

[afbeelding]

Ventilatie is natuurlijk nodig, maar vraag me of hier iets iets beters voor is. In de woonkamer ook zo'n ding, maar veel minder last van, omdat daar ook meer verwarming is. Qua comfort zat er ik er aan te denken dat ding in de winter tijdelijk af te plakken met iets van isolatie materiaal, en moet dan in de lente weer makkelijk te verwijderen zijn. Wat zou je hier voor gebruiken?
We hebben hetzelfde systeem door het hele huis laten aanbrengen toen we dubbel glas en nieuwe ramen en kozijnen hebben laten plaatsen.

De DUCO in de keuken blijft ook in de winter open. We willen namelijk wel ventilatie in huis. Na het tekeer gaan met tochband en tochtstrips, is dit de enige ventilatie.

Als je die toch wilt dichtmaken: haal het rooster eraf, dat kan want zit vastgeklikt. Vul ruimte op met isolatie (piepschuim?) en plaats het rooster weer terug. Moet helpen.

[ Voor 6% gewijzigd door Schinnen-groen op 20-12-2011 16:27 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom nu trouwens een 230 V rookmelder tegen met een standby verbruik van (zeggen ze): 15µA.
Kijk, dat zouden dan weer betere waarden zijn!

Link: Alecto 230V rookmelder SA-230

Is wellicht ook het proberen waard; zelfs als die 15µA overdreven (onderdreven) is dan blijft het verbruik nog enorm laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 16:28:
Ik kom nu trouwens een 230 V rookmelder tegen met een standby verbruik van (zeggen ze): 15µA.

Is wellicht ook het proberen waard; zelfs als die 15µA overdreven (onderdreven) is dan blijft het verbruik nog enorm laag.
Geinige trend.

Bij het verbruik zoeken we de micro's op.
Bij de opwek de tera's...

Dit riekt naar gespleten geesten... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Schinnen-groen schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 16:25:
[...]

We hebben hetzelfde systeem door het hele huis laten aanbrengen toen we dubbel glas en nieuwe ramen en kozijnen hebben laten plaatsen.

De DUCO in de keuken blijft ook in de winter open. We willen namelijk wel ventilatie in huis. Na het tekeer gaan met tochband en tochtstrips, is dit de enige ventilatie.

Als je die toch wilt dichtmaken: haal het rooster eraf, dat kan want zit vastgeklikt. Vul ruimte op met isolatie (piepschuim?) en plaats het rooster weer terug. Moet helpen.
reactie Duco: "De roosters zijn reeds voorzien van een thermische brug, dit om geleiding van buiten naar binnen te beperken. Wat ook een rol kan spelen is de mate van afdichting, het rooster moet rond-om-rond goed afgekit worden. Dit kan ook een rol spelen in de binnenkomende koude. "

moet wel zeggen dat die in de keuken ook stukken kouder aanvoelt, maar kan komen door:
- keuken heeft veel meer glas en is al kouder van zich zelf
- keuken heeft meer wind er tegen, woonkamer komt eerst een gehele overkapping..

Denk dat ik hem dan misschien probeer open te maken en iets op maat er in plaats voor de wintermaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

trekker22 schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 14:28:
Zo gaaf vind ik zulke foto`s! Ik heb binnenkort een camera voor een weekje te leen, erg benieuwd naar resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
Zijn er geen betere ventilatieroosters tegenwoordig, die zodra ze dicht zijn ook enigszins isoleren?

Ook je kozijnen lijken slechter te isoleren dan je glas,de zwakke plek van je glas zijn de afstandhouders.

Echt super die foto's zeg, heb je ook foto's van de buitenkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:57

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 16:28:

En zelfs linkable via 434Mhz signaal.

Alleen geen idee hoe deze zich (€40 per drie!!) zich verhouden met de melders die per stuk al €80 of meer kosten. Alecto is voor mij toch een B/C merk eerlijk gezegd...

Deze dingen kunnen overigens wel óf op 230V óf op een 9V batterij. Vandaar ook het lage standby verbruik: de batterij moet een jaartje meegaan, dus uit de 230V trekt-ie ook niet veel meer!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
marz01 schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 17:29:
Zijn er geen betere ventilatieroosters tegenwoordig, die zodra ze dicht zijn ook enigszins isoleren?

Ook je kozijnen lijken slechter te isoleren dan je glas,de zwakke plek van je glas zijn de afstandhouders.

zal morgen wel wat dingen plaatsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:39
trekker22 schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 16:55:
[...]

reactie Duco: "De roosters zijn reeds voorzien van een thermische brug, dit om geleiding van buiten naar binnen te beperken. Wat ook een rol kan spelen is de mate van afdichting, het rooster moet rond-om-rond goed afgekit worden. Dit kan ook een rol spelen in de binnenkomende koude. "

moet wel zeggen dat die in de keuken ook stukken kouder aanvoelt, maar kan komen door:
- keuken heeft veel meer glas en is al kouder van zich zelf
- keuken heeft meer wind er tegen, woonkamer komt eerst een gehele overkapping..

Denk dat ik hem dan misschien probeer open te maken en iets op maat er in plaats voor de wintermaanden.
Ze zullen de roosters best voorzien hebben van een thermische onderbreking. Anders had ik ook een temperatuur verwacht rond de 6C ongeveer. Het is echter niet zoals bij HR++ glas een isolerend gas + coating. Het is gewoon minder goed dan glas. Daarnaast zal een deel van de kou van het rooster ook zitten in de tocht. Dergelijke roosters sluiten zelden helemaal 100% dicht.

Als je het rooster toch nooit gebruikt is de beste optie om ze eruit te halen. Glaslatten rondom los snijden en voorzichtig verwijderen. Dan is de schade beperkt en kun je het raampje eruit halen en vervangen door een ander raam.

Dat is waarschijnlijk echter geen optie, dus dan is de tweede optie om het rooster open te maken en vol te stoppen met isolatie. Dan beperk je de warmteoverdracht en voorkom je tocht. Ik zou dan het rooster dicht plakken met goede plakband en dan de rest van de ruimt volstoppen met isolatie. Maak niet zoveel uit wat precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C

Ja, dat is zeker waar. Dat zie je bij goed HR++ glas vaak. Kozijnen zitten op een U-waarde van ongeveer 1-1,5 W/m²K en HR++ op 1,1W/m²K. Bij tripleglas zijn waardes van 0,5-06W/m²K zelfs haalbaar. Daarom zijn er voor bijvoorbeeld passiefhuizen legio aan systemen om de kozijnen te isoleren. Meestal door een isolatiemateriaal in het hout te lamineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

engelbertus schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 00:30:
de kop van de spijker is juist de kant waar de warmte er weer uit moet, bij vloerisolatie of wanner de isolatie in de spouw zit
Je hebt helemaal gelijk. Ik ben net begonnen met het (van binnen) isoleren van mijn zolder, dus ik ging automatisch uit van isolatie aan de binnenzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon omdat het werkt, op beton zoals ik het heb, het verschil is echt mega.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
@pcmadman; indien ik mijn kozijnen ga vervangen wil ik ook naar triple glas echter ik zit met een ventilatie c systeem en wil in mijn slaapkamer nog wel een rooster voor de nacht.

Vandaag ff mijn buit op de foto gezet, zand is nu aardig verdeel in kruipruimte, eps 4 en 5cm in 34 breed gezaagd .
Donderdag indien het droog en boven 5 graden is de eps van 4 en 5cm dik aanelkaar plakken en de ruimte van de broodjes vloer opvullen en gaten herstellen.
Hierna eindelijk mijn 2 maal 6 cm eps ertegen aan, uiteindelijk resultaat wordt dus helft vloer >16cm eps en verdiepte broodjes wordt 25cm eps.
Afbeeldingslocatie: http://img36.imageshack.us/img36/2888/img0989b.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img716.imageshack.us/img716/8172/img0988st.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img69.imageshack.us/img69/9136/img0987wo.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Veel plastic afval voor in de recycling bak...

Veel plezier met de werkzaamheden! :P

Dicke Deutsche Energie Autarkie. Althans, wat Photon betwijfelt (zie tekst), maar leuk is het sowieso. Iemand nog een dikke portemonnee over? Let op de foto met de "9,3 Kubikmeter große, runde Schichtspeicher (links) steht in der Mitte des Hauses und reicht vom Erdgeschoss bis in den ersten Stock"... :9~

http://www.photon.de/photon/pd-2011-08.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 19:10:
Verzoekje eric-pvt. Als je quote, wil je dan het kopregeltje laten staan, dan kun je makkelijk de originele post lezen. Nu moet je gaan zitten zoeken. Dank! (bij voorbaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alright, ik zal ook eens wat foto`s maken van de kruip/purdruip ruimte
ik verbruik momenteel ongeveer 18% van mijn verbruik ooit, /gas in m3

de uitbetaling na saldering van de onder 0 stroom is even groot als de post gas, en alle vastrecht
een zeer riante positie die ik iedereen gun.
komende mei gaat het 6e jaar in dat ik hiermee bezig ben, geen dag spijt tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 15:25:
[...]

Ik heb een systeem liggen met de N die deel uitmaakt van 1 groep, wat dat betreft geen probleem.
Het gebruik hiervan heb ik voorgesteld, maar dat is door de installateur afgedaan als verboden. Ik zal nog eens navragen waarom dat dan niet zou kunnen.
Bijzonder opvatting van de installateur.

Bij mij zijn de rookmelders aangesloten op één elektrische groep waarop ook mijn slaapkamers zitten. Dus daar is geen elektrische scheiding.

Ik heb nog even in catologus gespit van EI.
Pagina 38 maakt een opmerking.
Knip plak uit PDF
Energievoorziening
De rookmelder (optische melder 230Vac gevoed met back-up voorziening) dient rechtstreeks op het lichtnet te worden aangesloten.
Tussen de groepsschakelaar en de rookmelder(s) mogen dus geen schakelaar, scheider of wandcontactdoos zijn aangebracht.
Opmerking: Om te worden gewaarschuwd bij eventuele uitval van desbetreffende eindgroep, is het aan te bevelen de rookmelders aan
te sluiten op een eindgroep waarop een deel van de verlichting van de woning is aangesloten. Wanneer rookmelders onderling met
een koppeldraad zijn gekoppeld, dan behoren deze melders uiteraard op dezelfde eindgroep te zijn aangesloten.

Hieruit kan je opmaken dat die nul dus niet gescheiden is van de rest van de elektrischegroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:08

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter

Warmtecheck is hier twee jaar geleden geweest. Al zijn/mijn foto's staan online. Sommige klussen moeten nog uitgevoerd worden, andere duren wat langer. Morgen wordt overal in de woonvertrekken HR++ glas geplaatst, daarna staat het verschuiven van de zonnepanelen op de rit.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
ericplan schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 19:39:
[...]

Warmtecheck is hier twee jaar geleden geweest. Al zijn/mijn foto's staan online. Sommige klussen moeten nog uitgevoerd worden, andere duren wat langer. Morgen wordt overal in de woonvertrekken HR++ glas geplaatst, daarna staat het verschuiven van de zonnepanelen op de rit.
thx voor de link, ik heb alleen moeite om de foto's te beoordelen;
op foto 1123 en 1129 zie ik je tuindeur waarbij op de ene foto heel de gevel koud lijkt te zijn en op de andere alleen het glaswerk?
ook op foto 1106 en 1108 hetzelfde verhaal voor het dakraam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:08

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
marz01 schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 19:52:
[...]

thx voor de link, ik heb alleen moeite om de foto's te beoordelen;
op foto 1123 en 1129 zie ik je tuindeur waarbij op de ene foto heel de gevel koud lijkt te zijn en op de andere alleen het glaswerk?
ook op foto 1106 en 1108 hetzelfde verhaal voor het dakraam?
Afbeeldingslocatie: http://www.zoninamsterdam.nl/images/phocagallery/thumbs/phoca_thumb_l_IR_1129.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.zoninamsterdam.nl/images/phocagallery/thumbs/phoca_thumb_l_IR_1123.jpg
Belangrijkste verschil is de schaalkeuze. Dat verklaart de verschillen, laat sommige verschillen duidelijker uitkomen enz. Als PCMadman aka Warmtecheck meeleest zal hij vast wel aanvullingen cq commentaar willen geven.
1106 en 1108 zijn verschillende ramen, overigens in dezelfde woonvertrekken, maar met geheel andere plaatsing, vooral luchtstroom.
Ik raad je overigens aan om niet door wat jij tuindeur noemt naar buiten te gaan, we wonen op de derde verdieping. :+

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Niet zo moeilijk om "die 'ollander" te vinden met die nummerplaten dunkt me...

Ik zou zeggen: billenkoek voor het proberen gratis te tappen van steenkolenstroom, en een naheffing van Weekers (VVD, Min. Fin.) vanwege niet geïnde energiebelasting en BTW inkomsten... :7

* edit *

off-topicje: m'n karmagrafiek dreigt door het plafond heen te gaan. Kan een twiekert ff de Y-as aanpassen? >:)

[ Voor 11% gewijzigd door zonnigtype op 20-12-2011 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
morgen (21 dec) wel ff allemaal een duurzaam drankje nuttigen ;)
dan vier ik mijn 5 jarig bestaan sinds de registratie op tweakers :)

* NielsTn vindt dat ook een duurzaam mijlpaaltje :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:59
Ik kom met 3,5 ton ook aardig in de buurt, heb alleen geen waterleidingen in de mantel liggen. Was ook een bouwpakket met eigen buitenkant. Zou het met de kennis die ik nu heb ook wel aandurven met warmtewisselaar... Ben nu alleen bezig met houtvergasser met 2kuub buffer eraan.

[ Voor 26% gewijzigd door kockie op 20-12-2011 21:19 ]

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

NielsTn schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 21:11:
Precies op de winter solstice :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

22 december om 05:30,
Wikipedia: Zonnewende
dan gaan we weer omhoog, en gaat het trillen in de omvormer van neaderthaler en spek,
vorig jaar had ik op 18 februari al het max AC omvormer vermogen op de meter, dat is al redelijk dichtbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 21:31:
dan gaan we weer omhoog, en gaat het trillen in de omvormer van neaderthaler en spek,
vorig jaar had ik op 18 februari al het max AC omvormer vermogen op de meter, dat is al redelijk dichtbij.
UTC

In onze streken Central European Time = UTC plus 1.

Uurtje langer slapen dus voor le moment suprême... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou het werkelijk? Nou het mag wel weer omhoog, dat lijkt me wel duidelijk.
Ik denk dat het bij mij wel iets later valt door de 15 graden hh.
Ga wel snel knutselen aan de opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

Half zeven 's ochtends (donderdag, dus), vind ik niet zo duurzaam voor een neut.

Mag het ook een glas water zijn als ik toch naar de WC moet (jeweetewel, oudeman enzo)? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

zonnigtype schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 21:36:
[...]

UTC

In onze streken Central European Time = UTC plus 1.

Uurtje langer slapen dus voor le moment suprême... >:)
In beide gevallen is het nog donker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Erasmo schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 22:04:
[...]

In beide gevallen is het nog donker ;)
Weet ik, maar toch moet ik dan vaak plassen... }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 21:46:
[...]

Zou het werkelijk? Nou het mag wel weer omhoog, dat lijkt me wel duidelijk.
Ik denk dat het bij mij wel iets later valt door de 15 graden hh.
Ga wel snel knutselen aan de opstelling.
Ik heb nu 1 week 3 panelen achter elkaar in werkende toestand.
Mischien kan ik vanaf volgende week bij voldoende zon eindelijk eens kijken hoet het zit met de schaduwinval op elkaar.
Heb 4 extra connectoren dus zou ze uit elkaar kunnen schuiven (max 1 meter want dan houd me dak op).

@ Marz01 Is het niet makkelijker snijden met een pieschuimsnijder?
Ik moet me vloer ook nog doen (wacht tot de vochtigheid is opgetrokken) en zit te denken te gaan snijden ipv zagen.

[ Voor 13% gewijzigd door flippo765 op 20-12-2011 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik kan niet wachten.
En laat 18 februari nou net de verjaardag van m'n oudste dochter zijn, dubbel feest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
migjes schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 13:26:

als eerste:
NIET ISOLEREN!
dat geeft problemen.

aan de buiten kant.
.......

aan de binnen kant.
heeft geen zin als de buitenkant niet gebeurd.
zelfs al is de buiten kant gedaan is het aan de binnen kant vrij zinloos.
de kruip ruimte komt als het goed is niet al te ver onder de 10 graden. het behoort daar altijd vorst vrij te zijn.
dus de delta T is niet heel groot. (het kan wel voor als je perse wil)

ik ken maar 1 huis/persoon die het ook gedaan heeft. (jaren 50 huis.)
zijn idee is dat het niet echt veel heeft geholpen.
aan de voorkant heeft hij de isolatie verborgen achter een gemetselde planten bak. (de planten bak is niet gevuld met zand maar met turf. dat isoleert ook als het nat is en hij dacht dat dat meer opleverde als de isolatie laag die in de bak zit. de vorst dringt niet diep door in turf) ik denk dat ik hem komende week zie ik zal er eens naar vragen.

ik zelf heb een huis waarbij de vloer niet op de fundering rust aan de voor en achter kant.
dus voor mij is het zinloos. zelf heb ik het nog nooit aangebracht.
Om toch even te reageren hoe ik het gedaan heb vorig jaar en dit jaar september.
Al enige jaren meet ik de temp en vocht gehalte onder de vloer draadloos en noteer deze waarden per dag.
Door reden dat ik last kreeg van allergie/luchtwegen door zooi wat van onder kwam, bleek na onderzoek dat het uit de kruipruimte kwam via kieren ect. Dit is aangepakt in een jaar tijd, stap voor stap om het effect van een handeling te ervaren en daardoor zekerheid te krijgen.
Tijdens dit onderzoek kwam aan het licht dat er uit de muur van de fundering (gemetseld) door de open voegen behoorlijk veel luchtstroming was van uit de spouw naar de kruipruimte, vervelend en de grote gaten gedicht met pur. Maar waarom die sterke stroming.? Oorzaak kwam uit het feit dat vroeger de beide buren de spouw wel geisoleerd hadden en deze woning niet. Resultaat tunneleffect in de spouw wat we niet willen, ventilatie oke maar zeker geen stormwind terwijl er geen wind is.
Eigenaar woning heeft op mijn verzoek oude ventilatie sleuven gedicht en nieuwe beluchting gemaakt met buisjes naar de kruipruimte. Alleen dit effect liet al gas vermindering zien.
Het isoleren.:
De broodjes vloer was gewoon kaal, (was nu eenmaal zo in die tijd 1973) tussen de broodjes heb ik 3cm eps geplaatst vastgeklemt met steentjes, blokjeswat je maar wil, de kier die overbleef aan 1 zijde is gepurd en erna vlak afgesneden met de betonlatei van de broodjes vloer.
Hierna is een laag van 5cm onder de lateien door geplakt met lijm, dit kon deels mooi aan de pur vastgezet worden en op de beton ook, dit geeft wat extra draagkracht, over de laag van 5cm is weer een laag geplakt van 5cm wel allemaal zo dat de naden overlappen. totaal dus 13 cm dik.

Alle naden van de platen, 1e3 en 1e5cm, zijn verlijmt, ook de platen die tussen de lateien zijn gezet, de buitenzijde van de rij is gepurd zodat de ruimte gesloten is tussen de uiteinden. De platen zijn iets los van de kant geplakt en deze naad die open is is erna gepurd zodat de naad goed dicht zit en extra draagkracht geeft aan de muur doordat de pur in de naden-voegen gaat en zo de platen beter vasthoud.

Besparing in het eerste jaar boven verwachting en was 350m3.!! door deze handeling.
in het tweede jaar heb ik het opstaande werk geisoleerd met 3cm ook weer naadloos gelijmt en de rand langs boven wederom gepurd, onderzijde tot in het zand. Alle pur en snijafval is hergebruikt om de waterput die 10cm los van de voorgevel en tussenmuur staat vol te drukken, daarna is de rest van de ruimte langs de bovenzijnde gepurd :9 het opstaande werk is 1 tot 1.2 meter hoog.!!!! de fundering is hier nogal diep en kan rustig de boel uitgraven om er een verdieping bij te maken, (is meer dan 180cm diep).
Alleen dit opstaande werk geheel geeft (voorlopige schatting) 200m3 winst..!!!! en dit was erg merkbaar langs de randen van de kamer door de mindere kou.
Dus stellen dat het zinloos is is zeker niet waar. het hangt allemaal af van de woning en hoe diep is de fundering is deze spouw gemetseld of beton. Maar ook hoe diep is je kruipruimte, een kleine ruimte is zo warm zo groot/diep als de onze niet.

Maar vooral is nu die luchtstroming weg van plekken waar ik hem niet wil, de voegen.... door het naadloos verlijmen kan er ook daar geen stroming meer onstaan. De ventilatie doet het goed en de waarden nu vandaag is onder de vloer 11.8 graden bij net geen 60% vocht (zandgrond)

Kruipluik.: kompleet eruit gerost en een nieuw binnenframe gemaakt van gelakt multieplex ter dikte van de vloer, onderin zit een rand met schuimband waarop het eerste onderluik ligt, aan de boven kant zit dan in een aluframe het bovenluik van 18mm plex gelakt. in dit bovenluik zitten 2 kleine roostertjes waardoor lucht van boven naar beneden kan zodat de lucht in de trapkast afgezogen word. dit gaat dmv een oude pc ventilator die in het onderste luik zit. nooit nare luchtjes in de kast en evt lekkende lucht langs het onderluik is gelijk weer weg zodat niets naar boven kan trekken..

Lang verhaal, hoop werk, maar laat ik het zo stellen, de oude bewoner had een verbruik van (na opvraag) 2300m3/jaar en stookte niet in alle ruimten (alleen kamer en keuken en beetje gang) Na alle aanpassingen die gedaan zijn door mij, is het verbruik nu 1300m3 waarvan het meeste komt door de iso en een 150m3 door een andere ketel.
Gedaan.: woning 1973 enkel dubbelglas in de kamer rest geen iso.
cv-ketel vervangen (was geiser en cv)
cv-leiding geisoleerd op zolder en de gehele standleiding dmv buis-iso omgeven ter afwerking in het zicht door rechthoekige luchtkanalen van pvc, strak en feilloos.
vloer iso zoals geschreven.
boven verdieping is dubbelglas geworden
zolder deels isolatie
Spouwmuur/buitenmuur is nog steeds niet geisoleerd...

Ik verbruik dus nu 1300 ipv 2300 (oude bewoner en ik eerste jaar 2225) en stook in tegenstelling van de oude bewoner het gehele huis alle ruimten (ex zolder) en stook warmer dan de oude bewoner, door ziektegevoellig continu 24/7 op 21 (thermostand is dan 20.5 ook zo een grap)
zoals het nu is zal ik onder de 1300 uit gaan komen, zo ziet het er in iedergeval wel naar uit...

Conclusie.: Ja Opgaand werk isoleren heeft zeker heel veel nut, maar alles hangt zoveel af van dingen waar je het niet zoekt dat het per woning goed zoeken is wat wel en niet te doen is...
Graaddagen zijn ook zo een "onzin" (niet letterlijk) omdat enkel de wind (lokaal) al zoveel uitmaakt dat daar ook al geen zinnig woord over te zeggen is, ook dit jaar valt dat weer erg op... uit welke richting komt de wind en hoeveel.. tov de ligging van het huis, en dat is ook per woning anders.. maar tussen storm en ietsje wind zit hier zomaar een 1m3 verschil aan verbruik bij gelijke temp.

Grappig..: Als we de was doen en de spoeling is geweest dan zien we even later de temp onder de vloer met 0.2 graden oplopen. >:) en dat was vorigjaar niet merkbaar en nu wel, nu het opstaande geisoleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAN-B schreef op maandag 19 december 2011 @ 23:34:
[...]

Ik kan het niet laten om er even aan te rekenen. Eerst even kijken of iemand me al voor is geweest, pff, wat gaat dat snel hier...
340MW vol continu, dus per uur 340MWh en per etmaal 8,160,000 kWh per dag.
Zouden ze daar 500,000 euro voor betalen, dan is dat dus ruim 6.2 ct/kWh, ex BTW natuurlijk, maar wel inclusief transport, vastrecht etc. Niet gek. Jammer dat de minister daar niet mee rekent ten tijde van de vaststelling van de SDE-subsidie bedragen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
webcamjan schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 22:32:
[...]

Om toch even te reageren hoe ik het gedaan heb vorig jaar en dit jaar september.
Weer een ander verhaal*. Handig :+

Aangezien je alles meet. Kun je eens aangeven:
• temperatuur woonkamer
• temperatuur vloer
• temperatuur kruipruimte
• temperatuur aarde
• temperatuur buiten
• temperatuur funderingsmuur
bij bijvoorbeeld een buitentemperatuur van 5 graden :P

*niet helemaal anders, want dat een gemetselde funderingsmuur met spouw wel eens anders zou kunnen zijn was al ingebracht

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 20-12-2011 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 22:42:
[...]

Ik kan het niet laten om er even aan te rekenen. Eerst even kijken of iemand me al voor is geweest, pff, wat gaat dat snel hier...
340MW vol continu, dus per uur 340MWh en per etmaal 8,160,000 kWh per dag.
Zouden ze daar 500,000 euro voor betalen, dan is dat dus ruim 6.2 ct/kWh, ex BTW natuurlijk, maar wel inclusief transport, vastrecht etc. Niet gek. Jammer dat de minister daar niet mee rekent ten tijde van de vaststelling van de SDE-subsidie bedragen... ;)
Nou, Duits EU Energie Kommissar Oettinger wil best wel een Einspeisegesetz für Atom Meiler voor dat bedrag schat ik zo...

http://www.dradio.de/dlf/sendungen/umwelt/1627510/

:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Zou radiator folie nut hebben tegen een wasdroger? Zeker omdat an ene kant koelkast staat en andere vriezer!

Zou droger zelf ook efficiënter worden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

zonnigtype schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 22:11:
[...]

Weet ik, maar toch moet ik dan vaak plassen... }:O
Mijn punt was voor het netto resultaat maakt het niet uit ;)

Morgen nog wat isolatie halen voor het dak van de bijkeuken(ik kijk tegen de pannen aan!), heb nog geen tijd om het te plaatsen maar zo kan ik nog wat €'s opstrijken bij de gemeente voor het einde van dit jaar. Had laatst nog gebeld maar van de 300 te vergeven subsidies zijn er pas 100 aangevraagd :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
ericplan schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 20:17:
[...]

[afbeelding][afbeelding]
Belangrijkste verschil is de schaalkeuze. Dat verklaart de verschillen, laat sommige verschillen duidelijker uitkomen enz. Als PCMadman aka Warmtecheck meeleest zal hij vast wel aanvullingen cq commentaar willen geven.
1106 en 1108 zijn verschillende ramen, overigens in dezelfde woonvertrekken, maar met geheel andere plaatsing, vooral luchtstroom.
Ik raad je overigens aan om niet door wat jij tuindeur noemt naar buiten te gaan, we wonen op de derde verdieping. :+
Het verschil is volledig te verklaren door de schaal. Dat kan ik alleen maar beamen.

Verder kan ik wel vertellen wat je normaal gesproken ziet bij ramen en deuren:
- Tocht. Vanwege het slecht sluiten of omdat de rubbers niet goed/veroudert zijn.
- Bij dubbel glas zie je een warme rand langs de zijkant vanwege de afstandhouders
- Deuren en kozijnen hebben meestal een U van 1-1,5 W/m²K en HR++ 1,1, dus dan zijn de kozijnen marginaal beter tot iets slechter of bij oud dubbel glas met een U = ~2,5W/m²K zie je dat het glas een stuk slechter is, maar niet zo slecht als enkel glas.

Dat zijn de voornaamste dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 19:31:
alright, ik zal ook eens wat foto`s maken van de kruip/purdruip ruimte
ik verbruik momenteel ongeveer 18% van mijn verbruik ooit, /gas in m3
der is niks mis met een mooie purdruip ruimpte.
zeker niet als er van tevoren niks was en er ruimte gebrek is of mensen die het niet zelf willen of kunnen doen.
wat dan ook. je hebt er goed aan gedaan.
nadeel van eps: zie volgende stukje.
zonnigtype schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 19:22:
Veel plastic afval voor in de recycling bak...
ja erg he.
ze gebruiken eigenlijk meer olie voor de verpakking van eps als de eps zelf? 8)7 8)7
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 19:10:
als je pur spuit is het ook erg lastig om die zij kanten niet te doen.
of het mega werkt vind ik eerder afhangen van het feit hoe diep de luchtspouw/isolatie door loopt.
het is maar een gedachte hoor.

ik neem vast een voorafje. zit nu met een biologisch biertje.
proost.
moet ik effe beter lezen.
kom ik op terug.

@mkleinman
weer sorrie.
heb een schemaatje gemaakt hoe de vloer en kruip ruimte in onze huizen zijn gemaakt.
maar verhaal is nog niet af.
(ik moet verzichtig zijn met wat ik zeg ik weet het. soms worden verhalen iets te veel uit verband gerukt door dat er anders teveel andere situaties bij worden gehaald.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Ben zelf de nodige aanpassingen aan het maken om wat duurzamer te leven. Overstappen van Rabo naar Triodos. . Doe ook veel meer op de fiets en te voet de afgelopen jaren. Leuk om energie en ook kosten te besparen.
Goed bezig _/-\o_
Vriend van me wist te vertellen dat ze miljarden subsidie verstrekken voor de bouw van een nieuwe kerncentrale.
Deze zin klopt niet hoor :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

zonnigtype schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 00:46:

Heeft een tijd gekost voordat ik het betreffende filmpje vond.

Curator daar aan het woord, en inderdaad stelt hij daar die beruchte half-1 miljoen Euri per dag.

Dank, Jan-B!
Graag gedaan ;w
(denk er AUB ook over na dat (1-2 weken voor Kerst) er nu 500 mensen op straat staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Erasmo schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 23:20:
Had laatst nog gebeld maar van de 300 te vergeven subsidies zijn er pas 100 aangevraagd :N
Nederland eindelijk subsidiemoe?

Dat ik dat nog mag meemaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
netjes van 2300m3 naar 1300m3.
mooi opgelost trouwens die vloer.
het zijn beton broodjes die vloer en geen eps broodjes?
ja die tocht is mij ook bekend.

ik heb eps broodjes.
de isolatie loopt tot 30cm de grond in en 20cm onder mijn vloer.
aan de voorkant en achterkant van mijn huis rust de vloer niet op de fundering.( dat scheelt een koude brug. ik kan de muur isolatie zien van uit mijn kruipruimte.)
mijn verbruik was het eerste jaar 540m3.
2de jaar 600m3 (flink wezen verbouwen.)
en morgen ga ik over de 500m3 helaas.
grote verschil is wel dat ik maar een zeer beperkt m3 aan ruimte verwarm.

ik weet ook niet waar het omslag punt ligt van wel of niet isoleren van de zij muren aan de binnen kant.
aan de buiten kant weet ik het wel.
maar dat verhaal had ik nog niet af.
(wel is het pretig te horen dat er gelukkig genoeg mensen zijn die nu eindelijk het nut er van inzien)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 21-12-2011 00:03 ]

Pagina: 1 ... 205 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.