Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
Ik heb vanavond nog een 2e Delta Solivia omvormer gekocht, dit puur als reserve. De prijs is nu zo laag dat ik het niet kon laten, in dit aanbod werd ook een DC-schakelaar meegeveild die ik toch nog nodig had, nu de omvormer er voor weinig bij :-)Verwijderd schreef op zondag 18 december 2011 @ 19:24:
Crap, omvormer weer aan m'n neus voorbij gegaan, volgende keer toch net even een hoger bod erin gooien
Ook gelijk geboden op een Delta Solivia Gateway en daarmee kan ik straks de opbrengsten online zien...
(sniper programma gebruikt om voor me te bieden, en hoog genoeg geboden)
dus 2 succesvolle bids
thnxs kavermeer, Dat betekent dat voor de samenleving gezien dat de basis nederlandse regeling helemaal niet slecht is.
Alleen dat gezeik kan niet wil niet moeilijk of foute gegevens doorgeven is natuurlijk niet goed maar heeft verder weinig met deze regeling te maken. SDE regeling is ruk.
Basis regeling Als je geen onwijze energieslurper(minder dan 5000kWh/j bovenop je direct gebruikte eigen opwek) bent en zelf je energie opwekt hoef je geen energie belasting te betalen. Gebruik je wel meer dan moet over het meer wel energiebelasting betalen zelfs als je het zelf opwekt. Dit is goed want energie opslag is gewoon duur en lastig. En een goede financiële boost voor installatie van panelen.
Wek je meer op dan dat je totaal gebruikt krijg je daar een meer dan redelijke vergoeding voor 5-10 cent.
Ik ben er mee eens dat je er persoonlijk financieel iets minder er bij opschiet op deze manier maar ik denk dat voor de samenleving als geheel dit gewoon een goede manier is. Een hoop reële kosten worden door de staat gesponserd(eigenlijk alles buiten de energie zelf) door de heffingskorting.
Stadswarmte is wel een goed idee als de verwekker dicht bij de afnemer zit en er een reële prijs voor wordt gevraagd. Dit is helaas niet overal, of misschien wel nergens het geval. En het door de strot drukken is misschien wel nodig anders is het niet rendabel, maar het verdient een aantal ?

ohja btw op energie belasting vind ook wat ver gaan......
Dus in mijn geval is de regeling wel effectief. Of die ook efficient, eerlijk, transparant, etc. is, dat is weer een ander verhaal...
Met kunstof pluggen heb je het voordeel dat die ook isoleren, stalen spijkers zorgen voor koudebruggen en roesten (bij vochtige omgeving) ook nog eens weg.Mafketel schreef op zondag 18 december 2011 @ 22:58:
WOW ga je huis aan de isolatie hangen? minipluggen zijn echt wel voldoende en anders idd de ondergrond stofvrij maken(mag best rigoureus) anders stalen spijkers?
De plug zelf (het gedeelte dat in het beton komt) is niet zo groot volgens mij en de rest is er in diverse maten.
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door flippo765 op 19-12-2011 00:03 ]
Ik heb een stel goedkope kit spuiten aangepast als stempel. Dit maakt het lijmen een stuk makkelijker. Na een uur kunnen ze weer weg.
Jammer dat ze zo iets niet kant en klaar verkopen.

PIR platen met de aangepaste kit spuiten.
Ik ben nu bezig om alle kieren tussen de platen dicht te purren. Daarna alles aftapen met alu tape.
creatief met een kit spuitledlamp schreef op maandag 19 december 2011 @ 01:09:
Ik ben ook bezig om mijn vloer te isoleren met 9cm PIR. Eerste poging was ook met isolatie pluggen. Maar hier was te weinig ruimte om goed te kunnen boren. Halverwege overgestapt op PU pistool lijm (Illbruck 010) Dit werkt erg goed. Direct op de plaat spuiten en tegen de betonnen balken vast klemmen.
Ik heb een stel goedkope kit spuiten aangepast als stempel. Dit maakt het lijmen een stuk makkelijker. Na een uur kunnen ze weer weg.
Jammer dat ze zo iets niet kant en klaar verkopen.
[afbeelding]
PIR platen met de aangepaste kit spuiten.
Ik ben nu bezig om alle kieren tussen de platen dicht te purren. Daarna alles aftapen met alu tape.
maar denk dat een houten plankje wel voldoende zal zijn.
Het lijkt op het eerste gezicht wel los te hangen? waarom heb je niet voor goedkoper eps gekozen?
Nog niet gelezen hier. De bekisting van beton wordt altijd ingesmeerd met bekistingsolie, zodat het beton goed los komt van de bekisting. Beton kan dus ook vettig zijn. Dat zou ook wel eens de oorzaak van het slechte plakken van de plakpennen kunnen zijn.Rukapul schreef op zondag 18 december 2011 @ 16:44:
Probleem is de montage van de plakpennen op de betonnen balken. De zelfklevende plakpennen werkten niet. Bison montage kit super in diverse variaties (met/zonder zelfklevende laag, meer/minder kit, langer drogen) werkt allemaal niet, want zogauw er iets van kracht op komt te staan laat het los van het beton. Blijkbaar is de kit niet geschikt voor het beton. Niet poreus genoeg waarschijnlijk. De bus pattex montage kit die ik net op zolder vond bleek uitgedroogdVan de week maar eens een andere kit halen die wel op het (stoffige) beton werkt.
A'dam PVOutput
Mij was precies hetzelfde opgevallen, de electriciteitsprijzen zijn bij 1 jaar vast iets hoger, de gasprijzen juist aanzienlijk lager.revolution-nl schreef op zondag 18 december 2011 @ 16:59:
Heel appart. Als ik bij Greenchoice kijk dan betaal ik nu 0.61 inc voor Gas. Als ik het drie jaar vast zet dan daalt het tarief volgens Greenchoice naar 0.59. Voor één jaar vast is het zelfs 0.57
Zit er ergens een addertje of kijk ik gewoon verkeerd
Aangezien ik niet van plan ben om weg te gaan bij Greenchoice is dit misschien nog niet eens zo gek om te doen.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik heb een paar dagen geleden ook een nieuw jaarcontract bij greenchoice genomen. Als je belt en vraagt om een goede aanbieding, kun je ook het actietarief krijgen, in mijn geval was dat 45c per m3 gas.mkleinman schreef op maandag 19 december 2011 @ 07:45:
[...]
Mij was precies hetzelfde opgevallen, de electriciteitsprijzen zijn bij 1 jaar vast iets hoger, de gasprijzen juist aanzienlijk lager.
Aangezien ik niet van plan ben om weg te gaan bij Greenchoice is dit misschien nog niet eens zo gek om te doen.
Ik ben zelf tevreden over Greenchoice. De nieuwsberichten van de afgelopen dagen zetten natuurlijk wel aan het denken, maar ik geef ze het voordeel van de twijfel.
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Een iets universelere oplossing

... en mijn eerste opmerking was kleine pluggen, niet spijkers dat was om te zeggen dat het ook creatief kan. Vooralsnog denk ik dat als je de plakkers wil gebruiken dat het hardhandig verwijderen van de losse laag het slimst is.
Op zich heel weinig, maar bedenk me net wel dat het eigenlijk suf is dat die plakpennen met metalen rosetten geleverd worden. Immers, de pen heeft misschien een oppervlak van 1mm2 aan de ongeisoleerde zijde, maar de roset vergroot dat makkelijk tot 4cm2 oid. Maal 350 is een whopping 1400cm2 oftewel 0.14m2 oftewel 0.3% van het totale vloeroppervlak. Neuh, denk dat het verlies daarmee wel beperkt blijftflippo765 schreef op zondag 18 december 2011 @ 23:51:
Goeie vraag, ik weet alleen dat staal veel beter geleidt dan kunstof.
Dat is een echte adder, denk je dat je goedkoper uit bent op het variabele tarief ga je het schip in met vastrecht.Klaver 4 schreef op zondag 18 december 2011 @ 18:47:
[...]
Let bovendien op dat het vastrechttarief van een 1-jarig contract verschilt met dat van het 3-jarige!
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Bron
(Kijken hoe lang het duurt voordat zijn zoon zich wil bewijzen en een oorlog begint met Zuid-Korea. Olieprijs sky-high...)
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
Gasprijs 45 ct/m3?WouterB schreef op maandag 19 december 2011 @ 08:49:
[...]
Ik heb een paar dagen geleden ook een nieuw jaarcontract bij greenchoice genomen. Als je belt en vraagt om een goede aanbieding, kun je ook het actietarief krijgen, in mijn geval was dat 45c per m3 gas.
Ik ben zelf tevreden over Greenchoice. De nieuwsberichten van de afgelopen dagen zetten natuurlijk wel aan het denken, maar ik geef ze het voordeel van de twijfel.
Dat is wel erg goedkoop, als ik alle tarieven van GC vergelijk.
Waar vind ik dit actietarief?
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
1 spijker is 1 koudebrug.Verwijderd schreef op zondag 18 december 2011 @ 23:28:
Hoeveel spijkers moet je in een muur slaan voordat de spijker een significante koudebrug word?
( bijvoorbeeld 4 spijkers mer m2 is 1 -2 cm2, dus 1-2%, maar de spijker hoeft niet helemaal dwars door de vloer. dus reken bijvoorbeeld dat op 1 % van het oppervlak de warmtedoorgang hoger is dan op andere plekken. dan is het verschil dus minder dan 1% zou ik zeggen, als alles lineair werkt.
het werkt verder rechtlijnig qua energieverlies bij meer of minder spijkers. Dat zou nog wel mee kunnen vallen dus.( geen idee hoe je e.e.a. nauwkeurig zou moeten uitrekenen)
maar met koudebruggen op zo'n kleine schaal, in een zeer goed geisoleerd huis, heb je wel dat tpv de koudebrug de temperatuur dus meestal veel lager is, ook al is het op een heel klein punt. Het probleem dat dan kan ontstaan is condens.
Al het vocht in de woning wil daar gaan condenseren, en dan kun je dus natte plekjes, en de bijhorende problemen krijgen.
[ Voor 19% gewijzigd door engelbertus op 19-12-2011 09:53 ]
dat is niet te zeggen met deze gegevens.Verwijderd schreef op zondag 18 december 2011 @ 23:28:
Hoeveel spijkers moet je in een muur slaan voordat de spijker een significante koudebrug word?
significante koudebrug is nogal een relatief begrip.
wat je wel zou kunnen doen is de warmte geleiding van ijzer pakken en dat te vergelijken met de warmte geleiding van het isolatie materiaal.
als je er dan van uit gaat dat 10 spijkers 1cm2 aan ijzer is kun je uit rekenen hoeveel cm2 aan isolatie materiaal de zelfde geleiding heeft.
(dit gaat best rap.)
is op zich een leuke berekening maar ik kan hem ook niet effe snel.
(engelbertus zegt eigenlijk het grootste probleem.)
@ledlamp
vind het eigenlijk best jammer dat je toch voor pir gaat.
eigenlijk is dat veelste duur voor een vloer die verdien je nooit terug.
leuk die kit spuiten maar met houten balkjes kan het ook en veel goed koper.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
van mij mag je de :"maar toch..."JeroenH schreef op maandag 19 december 2011 @ 09:14:
Hij is dood, en het was een rare, nare man, maar toch...:
gerust weglaten.
der is geen maar toch die goed maakt wat die gast heeft gedaan.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Helemaal waar.migjes schreef op maandag 19 december 2011 @ 09:52:
van mij mag je de :"maar toch..."
gerust weglaten.
der is geen maar toch die goed maakt wat die gast heeft gedaan.
Die vind je nergens, dat is de grap. Lees mijn bericht van gisteren nog eens en handel ernaar...Schinnen-groen schreef op maandag 19 december 2011 @ 09:41:
[...]
Gasprijs 45 ct/m3?![]()
Klaver 4 in "Duurzame Energie deel 18"
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
OfftopicJeroenH schreef op maandag 19 december 2011 @ 09:14:
het was een rare, nare man, maar toch...:
Maar toch, weegt absoluut niet op tegen zijn ploertgehalte.
ik denk dta het het goedkoopst is om elke keer over te stappen zodra het geen boetes oplevert. dan moet je kijken welke leverancierde hoogste bonus geeft. bij een zuinig verbuik nog even kijken of het verschil in vastrecht de bonus niet teniet doet, en je bent klaar met vergelijken. die paar cent per kWh maakt het verschil niet meer als je weinig verbruikt.
in de vergelijking zie je duidelijk dat er 2 of 3 aanbieders zijn die je bijna 300 euro overstapbonus geven. die krijg je natuurlijk alleen het eerste jaar. maar daar hoor je niemand over. het tweede jaar ben je dus al de helft van de bonus weer kwijt.
ik wil liever geen gedoe met overstappen en vage eindafrekeningen, maar ik vind het toch wel zonde om elk jaar die bonus mis te lopen.
volgens mij had energie direct vorig jaar een laagste prijs garantie, die er op neer kwam dat je je huidige leverancier moest opgeven, en dan kreeg je een afgepaste bonus, zodat je minder kwijt zou zijn het eerste jaar, en eventuele boetes voor je werden voldaan, dus als je al een duur contract had, kreeg je bijna niets. had je al een goedkoop contract, dan kreeg je meer "bonus". en was je toch nog goedkoper bij ED.
hoe de bonus bepaald werd, en dat je die maar 1 keer zou krijgen, daar hoorde je ze niet over in hun offerte/voorstel contract ( Ook wel ff reageren dat jeer niet op wilt ingaan, anders zat je er aan vast!)
het enige dat telt voor de leveranciers is je als klant zien te krijgen, ik denk dat er weinig mensen zijn die elk jaar willen overstappen, het risico op "gedoe" rond een overstap is levensgroot, terwijl alle leveranciers adverteren met dat het slechts een administratieve afhandeling is, en dus heel makkelijk. ze ergeten er dan bij te vertellen dat die administratieve afhandeling vaak gewoon niet goed wordt gedaan.
Vervolgens tegelijk met de overstap een aanvraag voor enkeltarief stroom ingediend bij Eneco. Dat konden ze nog niet verwerken, omdat ik officieel eerst overgestapt moest zijn. Dag van overstap opnieuw ingediend, hebben ze me nog eens teruggebeld en vervolgens was het geregeld.
Van GreenChoice een bevestiging van de overstap gehad, en vervolgens ruim een maand op eindafrekening gewacht, die vervolgens 3 weken daarna is overgemaakt naar mijn rekening.
Zolang je bij normale partijen blijft met goede klantenservice, zal overstappen weinig gedoe opleveren. Persoonlijk heb ik het niet op een Oxxio die je meter komt vervangen of een Essent die bij 2 collega's maandbedragen van >1000 euro in rekening brengt omdat iemand van Essent per ongeluk een nulletje teveel had getikt (en dat vervolgens na contact niet corrigeren en gewoon automatisch incasseren

Dan heb ik liever een Eneco die je terugbelt als je een contactformulier invult op de website en vervolgens dingen voor je regelt, of een Greenchoice die niet aan overstapboetes doet.
u-waarde ijzer = 80,2 W/mK
u-waarde pir = 0,023 W/mK
10 spijker = 1cm2 (aanname)
dat maakt 80,2 / 1000 = 0.0802 W/cmK
dat geeft mij ongeveer 3,48 m2 aan pir. (0.0802 / 0.023)
als dat dan wordt vast gespijkerd met 10 spijkers verlies je meer warmte door de spijkers als door het isolatie materiaal.
dat noem ik aardig significant
Het is allemaal niet zo moeilijk als het lijkt.
Zie je dat een andere leverancier een aantrekkelijk aanbod (incl. eenmalige welkomstbonus) heeft en heb je geen zin om (steeds) van leverancier te wisselen, doe dan het volgende:
Neem contact op met je huidige leverancier, noem je verwachte jaarverbruik en vermeld het voordeel bij de andere leverancier. In mijn geval (klant van Greenchoice) wordt er een offerte op maat gemaakt die per saldo ongeveer overeenkomt met het te behalen voordeel bij de andere leverancier.
Je huidige leverancier heeft er namelijk belang bij om je te behouden als klant. Bijkomend voordeel is natuurlijk het vermijden van fouten in de meterstanden bij een eventuele overstap naar een andere leverancier, zeker als je PV hebt.
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
Als ik op easyswitch.nl kijk vind ik dit actietarief gewoon terug.Schinnen-groen schreef op maandag 19 december 2011 @ 09:41:
[...]
Gasprijs 45 ct/m3?![]()

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
ach het valt ook wel mee maar ja.Verwijderd schreef op maandag 19 december 2011 @ 10:27:
Het lijkt mij eerlijk gezegd bijzonder stug dat het echt heel veel scheelt, maarja.
maar toch.
als ik het weer terug reken naar m2 geeft dat 2,8 spijker per m2.
en dan is de isolatie waarde van de pir gehalveerd.
dus had je ook een half zo dikke plaat kunnen pakken al je hem gelijmd had in plaats van gespijkerd.
(ik heb de delta T niet mee genomen in de berekening)
[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 19-12-2011 10:49 ]
ik begrijp je niet zo goed hoor. probeer je nu te beweren dat je met pir en spijkers dus sneller en meer warmte verliest dan zonder pir en isolatie ?migjes schreef op maandag 19 december 2011 @ 10:23:
@engelbertus, neographikal
als dat dan wordt vast gespijkerd met 10 spijkers verlies je meer warmte door de spijkers als door het isolatie materiaal.
volgens mij hgaat er dan iets mis met je berekening?
Is in de loop der jaren heel wat veranderd dan. Paar maand terug zijn er hier nog mensen in dit topic die het geprobeerd hebben, toen zei GC gewoon: "wij houden u niet tegen als u wilt overstappen". Niks korting, gewoon weggaan. Misschien dat ze dat nu niet meer doen vanwege die boete en het negatieve nieuws.Klaver 4 schreef op maandag 19 december 2011 @ 10:35:
@ tarieven:
Het is allemaal niet zo moeilijk als het lijkt.
Zie je dat een andere leverancier een aantrekkelijk aanbod (incl. eenmalige welkomstbonus) heeft en heb je geen zin om (steeds) van leverancier te wisselen, doe dan het volgende:
Neem contact op met je huidige leverancier, noem je verwachte jaarverbruik en vermeld het voordeel bij de andere leverancier. In mijn geval (klant van Greenchoice) wordt er een offerte op maat gemaakt die per saldo ongeveer overeenkomt met het te behalen voordeel bij de andere leverancier.
Je huidige leverancier heeft er namelijk belang bij om je te behouden als klant. Bijkomend voordeel is natuurlijk het vermijden van fouten in de meterstanden bij een eventuele overstap naar een andere leverancier, zeker als je PV hebt.
Ook bij werkgever meegemaakt, die kon 10% besparen door van Essent naar EnergieDirect over te stappen. Essent gebeld: "Wij hebben aanbod van 10% goedkoper bij EnergieDirect, kunnen we korting krijgen? Anders stappen we gewoon over". Reactie Essent: "Wij kunnen geen korting geven, we kunnen uiteraard uw maandbedrag wel verlagen". Zelfde dag nog overgestapt, maargoed, EnergieDirect == Essent, dus het maakt die lui niks uit.
nee als je pir vast spijkert gaat er er meer warmte verloren als je pir zou lijmen.engelbertus schreef op maandag 19 december 2011 @ 10:53:
[...]
ik begrijp je niet zo goed hoor. probeer je nu te beweren dat je met pir en spijkers dus sneller en meer warmte verliest dan zonder pir en isolatie ?
volgens mij hgaat er dan iets mis met je berekening?
en bij 2,8 spijker per m2 halveert de u waarde van de pir.
(met wat aannames over spijker dikte.)
dat is nog altijd een halve u waarde beter als niet isoleren natuurlijk.
Ze konden ons maandbedrag met 10% verlagen, maar "dan moet u aan het eind van het jaar wel bijbetalen". Tja, zo kan ik ook korting geven.engelbertus schreef op maandag 19 december 2011 @ 10:59:
dat maandbedrag lager maken is toch ook een voordeel dat ze je even? of bedoelen ze dan dat je aan het eind meer moet bijbetalen ???
Er staat bij die dingen dit (Duits-Nederlands google vertaling):jp73 schreef op zondag 18 december 2011 @ 22:54:
[...]
Ik heb vanavond nog een 2e Delta Solivia omvormer gekocht, dit puur als reserve. De prijs is nu zo laag dat ik het niet kon laten, in dit aanbod werd ook een DC-schakelaar meegeveild die ik toch nog nodig had, nu de omvormer er voor weinig bij :-)
Ook gelijk geboden op een Delta Solivia Gateway en daarmee kan ik straks de opbrengsten online zien...
(sniper programma gebruikt om voor me te bieden, en hoog genoeg geboden)
dus 2 succesvolle bids
Geen idee wat het precies inhoudt, maar iets om rekening mee te houden (??). Er staan er trouwens nog een boel op Ebay (vanaf 500 euro...).Belangrijke opmerking:
De apparaten zijn op dit moment niet voldoet aan de nieuwe Duitse beleid in 2012. Dus ook in 2011, snel te installeren of het gebruik in het buitenland.
De apparaten zijn ontworpen om software (niet inbegrepen) geschikt voor installatie in afzonderlijke eenheden op 3,68 KVA in 2012 te werken.
Tegen het einde van 2011, moeten de eenheden normaal worden geïnstalleerd.
Daarom is de onklopbare prijs van deze omvormer.
Je zou het misschien niet verwachten, maar die dingen zie je echt heel veel in Indonesië. Normaalste zaak van de wereld. Vooral bij kleine hotels e.d. om warmwater voor douches te voorzien.JeroenH schreef op maandag 19 december 2011 @ 09:14:
Hij is dood, en het was een rare, nare man, maar toch...:
[afbeelding]
Bron
(Kijken hoe lang het duurt voordat zijn zoon zich wil bewijzen en een oorlog begint met Zuid-Korea. Olieprijs sky-high...)
Bedankt voor de info!antonboonstra schreef op maandag 19 december 2011 @ 10:41:
[...]
Als ik op easyswitch.nl kijk vind ik dit actietarief gewoon terug.
[afbeelding]
Zojuist gebeld met GC. Nu 1-jarig contract voor de lage actieprijs afgesloten. Scheelt toch weer een aardige duit.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
http://www.diebergkomter....g-en-energieproductie.pdf
http://www.depers.nl/wete...s-ideaal-voor-opslag.html
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
ook als ie er niet komt
dat is toch wel "serieus":)
[...]
Er staat bij die dingen dit (Duits-Nederlands google vertaling):
Belangrijke opmerking:
De apparaten zijn op dit moment niet voldoet aan de nieuwe Duitse beleid in 2012. Dus ook in 2011, snel te installeren of het gebruik in het buitenland.
De apparaten zijn ontworpen om software (niet inbegrepen) geschikt voor installatie in afzonderlijke eenheden op 3,68 KVA in 2012 te werken.
Tegen het einde van 2011, moeten de eenheden normaal worden geïnstalleerd.
Daarom is de onklopbare prijs van deze omvormer.
Geen idee wat het precies inhoudt, maar iets om rekening mee te houden (??). Er staan er trouwens nog een boel op Ebay (vanaf 500 euro...).
De Delta Solivia 5.0 is de enige omvormer die niet aan de nieuwe Duitse regels is aan te passen.
De 3.3 , 3 en 2,5 kunnen dmv een software update aangepast worden. Zover ik weet is dit niet van toepassing in NL. ik denk dat een pv installatie officieel gekeurd moet worden in Duitsland.
[ Voor 26% gewijzigd door jp73 op 19-12-2011 11:19 ]
dit idee?
ik vind niet al te serieus.
maar de ideeën die er achter zitten om te bufferen neem ik wel erg serieus.
ik denk wel dat we dat op veel goedkopere manieren zouden kunnen doen.
b.v. het waterpeil in de meeste polders die we hebben kunnen best wel wat meer varieren,
waar door de grote pompen van Rijkswaterstaat alleen hoeven te draaien als er goedkope(overschot) aan stroom is.
waarom ligt uw kruipkelder vol zand?
@combi diepvries/koelkast
mijn ouders hadden, lang geleden, een combitoestel. Leuk: alles in 1. Tot de diepvriezer kapot ging.
Wat moet je dan doen? De koelkast die eronder staat mee weggooien? De combi laten staan en ergens anders een andere vriezer zetten?
Conclusie: sinds die tijd kopen zij enkel nog losse toestellen. Ik dus ook
Verwijderd
Kruipruimteloos bouwen... Is bij mij ook het geval, alleen ligt er dan klei...Cafe Del Mar schreef op maandag 19 december 2011 @ 11:23:
@ledlamp
waarom ligt uw kruipkelder vol zand?
Zitten er dan geen leidingen in de kruipkelder (waar zitten ze dan wel)?
Of betekent het gewoon dat de kruipkelder geen "bodem" heeft?
Bij ons hangen alle buizen in de kruipkelder, en is de bodem 20 of 25 cm gewapend beton.
Verwijderd
Alleen onder de keuken en bij de meterkast is het vrij gehouden, de rest ligt vol met klei. Er zijn nu ook woningen waarbij er domweg geen kruipruimte meer isCafe Del Mar schreef op maandag 19 december 2011 @ 11:52:
"kruipruimteloos bouwen"
Zitten er dan geen leidingen in de kruipkelder (waar zitten ze dan wel)?
Of betekent het gewoon dat de kruipkelder geen "bodem" heeft?
Bij ons hangen alle buizen in de kruipkelder, en is de bodem 20 of 25 cm gewapend beton.
Hmmm. Ik kan het bijna niet geloven, maar ik heb ook even gerekend.migjes schreef op maandag 19 december 2011 @ 11:00:
[...]
nee als je pir vast spijkert gaat er er meer warmte verloren als je pir zou lijmen.
en bij 2,8 spijker per m2 halveert de u waarde van de pir.
(met wat aannames over spijker dikte.)
dat is nog altijd een halve u waarde beter als niet isoleren natuurlijk.
Uitgaande van lambda waarde van ijzer (72), uitgaande van oppervlak van 1mm2 per pen, 4 pennen per plaat (=4 pennen per 0.5m2).
Het effect op de resulterende R-waarde is verschrikkelijk. Toegepast op mijn vloer:
[code]
balk broodje pennen totaal
oppervlakte 12.75 42.5 0.04 55.29
dikte 0.12 0.15 0.12
R 3.43 4.29 0.00164
U 0.292 0.233 608
U.m2 (W/K) 3.72 9.92 24.3 38.0
U (totaal) 0.687
R (totaal) 1.46
[/code]
Metalen pennen zouden volgens deze berekening Rtotaal van meer dan 4 terugbrengen tot 1.46.
Of dit in werkelijkheid ook opgaat hangt af hoe de afgifte van metaal aan lucht en eps in zijn werk gaat. Ook de overgang van een pen of spijker naar het beton kan een rol spelen, evenals het effect van de kop of rozet van de spijker respectievelijk pen.
Bovenstaande klopt niet (o.a. factor 100 fout bij omrekening mm2 naar m2). Opnieuw en simpeler:
stel we monteren 1 EPS plaat van 1.0x0.5x0.12 met 4 pennen of spijkers van 1mm2.
lambda: 0.035 vs 73
opp (m2): 0.499984 vs 0.000016
dikte (m): 0.12 vs 0.12
R: 3.428571429 vs 0.001643836 (R=dikte/lambda)
U: 0.291666667 vs 608.3333333 (U=1/R)
U.m2 (W/K): 0.145828667 vs 0.002433333 (U.m2 = U x opp)
U.som: 0.1482655
U.eff: 0.296531 (U.som / opp)
R.eff: 3.372328694 (1/U.eff)
Al met al maar een heel klein verschil in R-waarde tov puur EPS: 3.37 vs 3.43
edit:
Even lopen brainstormen, maar als je 1mm (!) PUR op de pen cq kop van de spijker zou spuiten dan heb je ipv een Uijzer van 608 een Uijzer+pur van 35. In mijn geval wordt dat ipv een Rtotaal van 1.46 een Rtotaal van 3.68 ...
[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 19-12-2011 14:40 ]
Dat is al oud nieuws.JeroenH schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 10:35:
En BP stapt uit de zonne-business: http://solarbusiness.com.au/solar/?p=1265
Zie bericht FTD.de van 21 juli 2011 waarin wordt geclaimd dat ze alleen nog maar projectontwikkeling gaan doen. Waaronder gigantisch project in Australië, dus waarschijnlijk met modules van andere aanbieders, of wie weet hebben ze nog ergens paar laatste magazijnen vol liggen...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ik hoorde een curator zeggen op omroep Zeeland dat ze per DAG ! een stroomrekening hadden tussen 500.000 en 1 miljoen euro !!!Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 11:50:
Zalco failliet.
Hoeveel gebruikt een aluminium fabriek per jaar aan kwh? Iemand enig idee?
Sorry, jij plaatst zoveel op je site dat ik het niet allemaal bij kan houden
In ander nieuws, op marktplaats een warmtebeeldcamera: http://link.marktplaats.nl/511120148 Ik heb een bod gedaan maar iemand biedt al € 700 en dat heb ik er niet voor over.
Bijna iedere plaat van 60x120cm zit op twee balken vastgelijmd.marz01 schreef op maandag 19 december 2011 @ 06:41:
[...]
Het lijkt op het eerste gezicht wel los te hangen? waarom heb je niet voor goedkoper eps gekozen?
Via MP kon ik voordelig B/C keuze PIR kopen, was €9 / m2 voor 9cm dik. Het heeft een Rd waarde van 3.9. Als ik het zelfde zou willen bereiken met EPS plaat zou ik de dubbele dikte moeten nemen.migjes schreef op maandag 19 december 2011 @ 09:45:
[...]
@ledlamp
vind het eigenlijk best jammer dat je toch voor pir gaat.
eigenlijk is dat veelste duur voor een vloer die verdien je nooit terug.
leuk die kit spuiten maar met houten balkjes kan het ook en veel goed koper.
In mijn kruipruimte heb ik nu op sommige plaatsen minder dan 40cm hoogte over.
De hoogte varieert met ~20cm, Met houten balkjes was het lastiger geweest. De kit spuiten waren maar €2 / stuk en dat werkt een stuk sneller.
ben overgestapt van ING bank naar Triodos bank
Duurzaam bankieren dus

@Jeroen : Zie mijn Triodos verhaal hierboven:JeroenH schreef op zondag 18 december 2011 @ 11:23:
Ik heb een vraag: waarom ga je dan niet gewoon weg? Bedrijven (of het nu 'evil' grote bedrijven als Vattenvall of 'lieve' kleine bedrijfjes als Greenchoice zijn) zijn niet onder de indruk van tekst. Bedrijven zijn onder de indruk van acties.
Als je dus achter je opmerkingen staat zeg je op en ga je weg.
Dit bedoel je toch: als je "ergens" niet tevreden bent, stap je op en ga je naar de concurrent.
voor een voorbeeld van berekening van een gecorrigeerde u waarde ( u') van een isolatiemateriaal met spouwankers.
volgens mij berekent migjes dat toch heel anders?
Oxxio is al sinds een tijdje honderd procent eigendom van Eneco..._JGC_ schreef op maandag 19 december 2011 @ 10:14:
Zolang je bij normale partijen blijft met goede klantenservice, zal overstappen weinig gedoe opleveren. Persoonlijk heb ik het niet op een Oxxio die je meter komt vervangen of een Essent die bij 2 collega's maandbedragen van >1000 euro in rekening brengt omdat iemand van Essent per ongeluk een nulletje teveel had getikt (en dat vervolgens na contact niet corrigeren en gewoon automatisch incasseren).
Dan heb ik liever een Eneco die je terugbelt als je een contactformulier invult op de website en vervolgens dingen voor je regelt, of een Greenchoice die niet aan overstapboetes doet.
(en Energie:Direct = Essent = RWE)
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
Wij hebben in ons huis (bouwjaar 2009) gekoppelde rookmelders hangen van het merk Firex.
Nu heb ik begrepen dat deze rookmelders relatief enorm veel stroom gebruiken (ze zijn netgekoppeld).
Maar bovendien word ik gek van de valse alarmeringen. Vorig jaar is de rookmelder op de benedenverdieping onder garantie vervangen. Dit jaar hebben we op de beide andere rookmelders al diverse keren een vals alarm gehad, bijzonder irritant. Nu zijn ze afgekoppeld (en als ik de batterij erin laat zitten en ik leg ze in de meterkast dan gaan ze op een gegeven moment spontaan weer af).
Nee, zo stoffig is het niet bij ons in huis. Ook niet vochtig. Die melders zijn gewoon niet goed.
Om een lang verhaal kort te maken: ik wil nieuwe melders gaan ophangen, maar niet aan de 230V (i.v.m. hoog sluipverbruik), echter WEL gekoppeld via de bestaande oranje draad.
Weet iemand wat voor melder ik dan zou moeten hebben? Ervaringen wellicht?
Ik kan op internet wel diverse koppelbare batterijmelders vinden, maar die hebben het over een koppeling met 2 draden (zwart en wit); ik wil een koppeling over 1 draad (oranje), heb namelijk geen zin in gedoe met kabels. Ook liever geen draadloze oplossingen (lijkt mij toch minder betrouwbaar en het gaat hier om de veiligheid van ons gezin).
Je zal ze dus twee draads aanmoeten sluiten.
Ik denk dat het wel mogelijk is om de normale nul van je huis hiervoor te benutten dus alleen fase niet aansluiten.
Gevonden hager lost het ook op de manier die ik zeg, bestaande blauw en oranje gebruiken.
Pagina 5
[ Voor 24% gewijzigd door leonbong op 19-12-2011 14:54 ]
Ik snap ook niet direct wat migjes doet. De link is behulpzaam (mooie analogie btw!), maar ook daar staat het niet helemaal uitgeschreven.engelbertus schreef op maandag 19 december 2011 @ 13:54:
http://www.gb.nl/klantenservice/faq_1/spouwverankering/
voor een voorbeeld van berekening van een gecorrigeerde u waarde ( u') van een isolatiemateriaal met spouwankers.
volgens mij berekent migjes dat toch heel anders?
Zelf heb ik er nog eenmaal een poging aan gewaagd in Rukapul in "Duurzame Energie deel 18" (eerdere versie zat een grote rekenfout).
Al met al lijkt het effect van 4 pennen/spijkers om een enkele EPS plaat van 12 cm dik op te hangen zeer beperkt op de R-waarde.
Een druppel PUR op de kop van de spijker zou het negatieve effect vrijwel geheel kunnen wegnemen.
(Dit is best belangrijk voor de effectiviteit van m'n vloerisolatie.)
[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 19-12-2011 15:05 ]
je kunt beter spijkers nemen met een doorsnede van 3 of 4 mm en dus een oppervlak van een stuk meer dan 1 mm voor 4 pennen ? 1 mm is een ijzerdraadje... misschien zelfs dikker, want een spijker van die lengte is zo krom. denk ook even aan wat je liver gebruikt, staal (verzinkt) of RVS. staal heeft een u van 50 volgens de link, de u van RVS is slechts 15, en jij rekent nu mer u van 80,2, migjes met 72?Rukapul schreef op maandag 19 december 2011 @ 12:35:
[...]
Hmmm. Ik kan het bijna niet geloven, maar ik heb ook even gerekend.
Uitgaande van lambda waarde van ijzer (72), uitgaande van oppervlak van 1mm2 per pen, 4 pennen per plaat (=4 pennen per 0.5m2).
Het effect op de resulterende R-waarde is verschrikkelijk. Toegepast op mijn vloer:
[code]
balk broodje pennen totaal
oppervlakte 12.75 42.5 0.04 55.29
dikte 0.12 0.15 0.12
R 3.43 4.29 0.00164
U 0.292 0.233 608
U.m2 (W/K) 3.72 9.92 24.3 38.0
U (totaal) 0.687
R (totaal) 1.46
[/code]
Metalen pennen zouden volgens deze berekening Rtotaal van meer dan 4 terugbrengen tot 1.46.
Of dit in werkelijkheid ook opgaat hangt af hoe de afgifte van metaal aan lucht en eps in zijn werk gaat. Ook de overgang van een pen of spijker naar het beton kan een rol spelen, evenals het effect van de kop of rozet van de spijker respectievelijk pen.
Bovenstaande klopt niet (o.a. factor 100 fout bij omrekening mm2 naar m2). Opnieuw en simpeler:
stel we monteren 1 EPS plaat van 1.0x0.5x0.12 met 4 pennen of spijkers van 1mm2.
lambda: 0.035 vs 73
opp (m2): 0.499984 vs 0.000016
dikte (m): 0.12 vs 0.12
R: 3.428571429 vs 0.001643836 (R=dikte/lambda)
U: 0.291666667 vs 608.3333333 (U=1/R)
U.m2 (W/K): 0.145828667 vs 0.002433333 (U.m2 = U x opp)
U.som: 0.1482655
U.eff: 0.296531 (U.som / opp)
R.eff: 3.372328694 (1/U.eff)
Al met al maar een heel klein verschil in R-waarde tov puur EPS: 3.37 vs 3.43
edit:
Even lopen brainstormen, maar als je 1mm (!) PUR op de pen cq kop van de spijker zou spuiten dan heb je ipv een Uijzer van 608 een Uijzer+pur van 35. In mijn geval wordt dat ipv een Rtotaal van 1.46 een Rtotaal van 3.68 ...
en wat gebeurt er als je ook over de PIR 1 mm pur spuit?
dus volgens mij tel je dat niet goed bij elkaar op...
maw als je pir hebt met een R van 3.43 krijg je met spijkers 3,37, en met spijkers en 1 mm pur op de kop van de spijker opeens maar liefst 3,68? dan zou ik meer spijkers met pur toepassen, of PIR met hier en daar een drupje pur.. ?
[ Voor 5% gewijzigd door engelbertus op 19-12-2011 15:16 ]
De bijdrage van de pennen in het warmteverlies (U-waarde) is bijna een factor 100x kleiner. 4x zoveel oppervlak van de pennen of een ander materiaal kan dat niet teniet doen
[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 19-12-2011 15:17 ]
ik had de verkeerde waarde gepakt.
had effe niet opgelet en de lamda waarde gepakt en die niet terug gerekend naar de dikte.
die link http://www.gb.nl/klantenservice/faq_1/spouwverankering/
vertelt het volgens mij nog het best.
Hmmmmm. Curieus. Dit bericht van het meestal zeer goed geïnformeerde Energeia claimt "dagelijks duizenden Euro's"...JAN-B schreef op maandag 19 december 2011 @ 13:03:
[...]
Ik hoorde een curator zeggen op omroep Zeeland dat ze per DAG ! een stroomrekening hadden tussen 500.000 en 1 miljoen euro !!!
... er zit "nogal een groot gat" tussen "dagelijks duizenden Euro's" en "1 miljoen Euro per DAG".
Zou die curator wel hebben doorgeleerd voor de energiekosten-kunde, zou Energeia voor het eerst in lange tijd een grote MEGAblunder hebben gemaakt, heb je het mogelijk niet correct gehoord, of heeft de radio d'r weer eens een paar nullen bijgeplakt???
Jeroen, ik vind jou wel erg rationeel reageren. Bij een goede relatie tussen leverancier en klant is de emotie echter ook van groot belang. Ik, die ooit bewust koos voor Greenchoice en zelfs een bordje aan mijn huis heb hangen dat ik klant van Greenchoice ben, wil GC niet zomaar in steek laten. Ze zijn met veel enthousiasme en idealisme gestart, ik voel me er erg thuis, veel beter dan in de tijd bij Essent. Maar wat er nu gebeurt mag gewoon niet. Dat moet veranderen. Maar gewoon weggaan en het bordje van mijn huis slopen gaat mij echt te makkelijk. Ik hoop dat je in je rationele reacties misschien een beetje rekening kunt houden met mensen die een (deels) emotionele band met een bedrijf hebben. Ik begin me anders erg te ergeren wegens het gemak waarmee je naar anderen wijstJeroenH schreef op zondag 18 december 2011 @ 22:07:
[...].
Steek alsjeblieft niet zoveel energie in online zeuren, onderneem actie! Stem met je voeten als het je echt niet zint.
Floris
Maar er is een gezegde in omloop waar ik, hoe ouder ik word, steeds meer in geloof: "Never love something that can't love you back".
GC is een bedrijf. Niet meer in niet minder. En over het verwijzen naar anderen, ik leg niemand iets op*, en zeker niet iets wat ik zelf ook niet zou doen. Toen mijn duurzame avontuur begon (ik had zelfs nog een auto...) zat ik bij Nuon. Toen na verloop van tijd bleek dat ze niet om konden gaan met negatieve meterstanden zijn we geswitched naar GC. Simpel. In mijn ogen is GC een (in velerlei opzicht) veel beter energiebedrijf dan Nuon - maar nog steeds een bedrijf. Denk niet dat GC jou niet als een baksteen zal laten vallen als het ze uitkomt.
Ik zie mensen op mijn werk precies dezelfde fout maken, die hechten zich enorm aan hun werkgever, doen veel te veel en hopen dat dat 'credit opbouwt'. Maar als de ontslagrondes komen zijn die 'lieverds' net zo hard het haasje. Nu al te vaak gezien.
Dat je je aan me ergert vind ik niet leuk, maar het spijt me, dat is hoe ik er over denk.
* Ik stel wel regelmatig vragen die mensen maar ongemakkelijk vinden, maar dat is iets anders dan opleggen.
Maar of je de zaak emotioneel bekijkt, of rationeel:
De leverancier levert 100% groen stroom, heeft een hoge klanttevredenheid, heeft tot nu toe altijd correct zaken afgehandeld naar mij als klant, heeft zelfs op momenten voor dit klantje zijn nek uitgestoken zonder enig financieel gewin en is in mijn ogen op dit moment de beste, of zoals je wilt, de minst slechte keuze.
Ik blijf dus nog even klant.
Verwijderd
Verwijderd
De toenmalige PZEM heeft speciaal voor deze fabriek (toen nog Pechiney) kerncentrale Borsele gebouwd. Dat zullen ze echt niet gedaan hebben voor een 'duizenden' Euro's per dag.zonnigtype schreef op maandag 19 december 2011 @ 15:47:
[...]
Hmmmmm. Curieus. Dit bericht van het meestal zeer goed geïnformeerde Energeia claimt "dagelijks duizenden Euro's"...
... er zit "nogal een groot gat" tussen "dagelijks duizenden Euro's" en "1 miljoen Euro per DAG".
Zou die curator wel hebben doorgeleerd voor de energiekosten-kunde, zou Energeia voor het eerst in lange tijd een grote MEGAblunder hebben gemaakt, heb je het mogelijk niet correct gehoord, of heeft de radio d'r weer eens een paar nullen bijgeplakt???
Ja, dat vermoedde ik ook. Als dat waar zou zijn (vooralsnog heb ik geen snoeiharde cijfers, hopen maar dat die curator ook op [elektronisch] papier loslippig zal zijn), heeft Energeia geblunderd (maar dat mag, we mogen allemaal blunderen [zie GC], moeten ze dan wel toegeven).Verwijderd schreef op maandag 19 december 2011 @ 17:00:
[...]
De toenmalige PZEM heeft speciaal voor deze fabriek (toen nog Pechiney) kerncentrale Borsele gebouwd. Dat zullen ze echt niet gedaan hebben voor een 'duizenden' Euro's per dag.
Interessant en pikant detail: dan zou Borssele dus hun grootste afnemer kwijt zijn, al is de "leverancier" (= administratief dozenschuiver) E.ON (Energeia today). Geen wonder dat ze vergunningsaanvraag voor Borssele II, III, IV en V een half jaar hebben verschoven. Dat moet complete paniek in de tent zijn, daar. Eerst een andere VNO-NCW grootafnemer zien te ritselen om de hoogst noodzakelijke geldstroom veilig te stellen...
* EDIT *
Zoveelste extra reden om tegen al dat megalomane kernsplijt gedoe te zijn: trekt vooral grote klanten aan die enorme hoeveelheden stroom zuipen. Als zelfs maar een van die klanten door dit soort "akkefietjes" (faillissement) wegvalt, ben je de sjakie en dondert je hele business-case in elkaar. Effectieve manier van onverantwoorde kapitaalvernietiging. Dat soort risico's WIL je helemaal niet lopen met nukes. Dat moet staan als een huis, voor vele decennia. Het huis blijkt net zo lek te zijn als die ellende in Fukushima. Maar dan aan de administratieve kant van de zaak. Geldverspilling op mega schaal.
[ Voor 23% gewijzigd door zonnigtype op 19-12-2011 17:13 . Reden: Nog meer redenen voor "tegen nukes". ]
Prijs die ze rekenen is 17,50 ex 6% BTW per m2, komen dan nog 4x45 euro ex 6% BTW bij voor de kruipruimteventilatie, ben ik voor zo'n 1580 euro klaar. Als ik daarmee mijn gasverbruik van 1600m3/jaar terug kan brengen naar 1200m3/jaar waarbij ik het dan wel prettig warm heb, is dat zonder subsidie binnen 6 jaar terugverdiend.
Zijn dit een beetje normale bedragen? Persoonlijk teken ik liever gisteren dan vandaag aangezien er nogal wat warmte uit de muur waait via de spouwmuurventilatie.
Waarom is dat?_JGC_ schreef op maandag 19 december 2011 @ 17:25:
Zoals het nu lijkt wordt de spouwmuurventilatie gesloopt,
Heb je niet van zulke dingen in de muur zitten:

Of zitten die er wel en gaat dat niet samen met de korrels?
[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 19-12-2011 17:29 ]
Kernsplijt of niet, aluminium willen vele mensen toch wel blijven gebruiken. En dat zal dan toch ook elektrische energie blijven kosten. Daarbij is leverings zekerheid voor zo'n toko ook erg belangrijk. En duurzaam heeft nou net op dat punt een grote afhankelijkheid van het weer.zonnigtype schreef op maandag 19 december 2011 @ 17:06:
[...]
Ja, dat vermoedde ik ook. Als dat waar zou zijn (vooralsnog heb ik geen snoeiharde cijfers, hopen maar dat die curator ook op [elektronisch] papier loslippig zal zijn), heeft Energeia geblunderd (maar dat mag, we mogen allemaal blunderen [zie GC], moeten ze dan wel toegeven).
Interessant en pikant detail: dan zou Borssele dus hun grootste afnemer kwijt zijn, al is de "leverancier" (= administratief dozenschuiver) E.ON (Energeia today). Geen wonder dat ze vergunningsaanvraag voor Borssele II, III, IV en V een half jaar hebben verschoven. Dat moet complete paniek in de tent zijn, daar. Eerst een andere VNO-NCW grootafnemer zien te ritselen om de hoogst noodzakelijke geldstroom veilig te stellen...
* EDIT *
Zoveelste extra reden om tegen al dat megalomane kernsplijt gedoe te zijn: trekt vooral grote klanten aan die enorme hoeveelheden stroom zuipen. Als zelfs maar een van die klanten door dit soort "akkefietjes" (faillissement) wegvalt, ben je de sjakie en dondert je hele business-case in elkaar. Effectieve manier van onverantwoorde kapitaalvernietiging. Dat soort risico's WIL je helemaal niet lopen met nukes. Dat moet staan als een huis, voor vele decennia. Het huis blijkt net zo lek te zijn als die ellende in Fukushima. Maar dan aan de administratieve kant van de zaak. Geldverspilling op mega schaal.
btw, over elektrische auto's. Twee weken geleden een presentatie gevolgd over een elektrische auto uit Japan. En daarbij viel me 1 ding op. De verliezen die het opladen met zich meebrengt. Daar wordt erg snel over heen gepraat. En wordt wijselijk ook niet in de berekeningen (kosten per km) meegenomen.
80% laden, in een half uur is 12.5 kWh in de accu stoppen. Daar komt bij dat er dan ook 12.5 kWh in warmte opgaat.
En voor thuis laden was er ook nog een aparte groep nodig.
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
Die zitten er wel, maar vermoedelijk zonder tussenkomend pijpje. Gewoon 2 roosters op de voorgevel en 2 roosters op de achtergevel, en dan in de kruipruimte hier en daar wat roosters.Rukapul schreef op maandag 19 december 2011 @ 17:29:
[...]
Waarom is dat?
Heb je niet van zulke dingen in de muur zitten:
[afbeelding]of[afbeelding]
Of zitten die er wel en gaat dat niet samen met de korrels?
Adviseur kon zo 1-2-3 niet zien of er pijpjes tussen zitten of niet, dus hij heeft ze eerst maar op de offerte gezet. Als blijkt dat ze wel gewoon met pijpje ertussen ingemetseld zijn bespaar ik 180 euro ex BTW en blijft het uiteraard zitten.
Edit: Net even met felle LED-zaklamp in dat rooster geschenen, behalve een slak die door het rooster is gekropen zie ik vnml plastic, dus lijkt erop dat er een pijpje naarbeneden gaat richting de kruipruimte.
Edit2: net offerte van collega er even naastgelegd voor 16m2 blaaswol isoleren: die zou 350 euro incl BTW kwijt zijn, komt neer op 20,64 ex BTW per m2. Bij hem kon het niet, want er was al eerder prutswerk in de muur verricht. Was overigens bij Nuon, die zullen wat duurder zijn, materiaal zal ook wel wat duurder zijn.
[ Voor 22% gewijzigd door _JGC_ op 19-12-2011 17:44 ]
Bedoel je met "tussenkomend" pijpje het verticale stuk? Zo ja dan zou je zonder zo'n pijpje niets meer hebben dan een set roosters_JGC_ schreef op maandag 19 december 2011 @ 17:35:
[...]
Die zitten er wel, maar vermoedelijk zonder tussenkomend pijpje. Gewoon 2 roosters op de voorgevel en 2 roosters op de achtergevel, en dan in de kruipruimte hier en daar wat roosters.
Adviseur kon zo 1-2-3 niet zien of er pijpjes tussen zitten of niet, dus hij heeft ze eerst maar op de offerte gezet. Als blijkt dat ze wel gewoon met pijpje ertussen ingemetseld zijn bespaar ik 180 euro ex BTW en blijft het uiteraard zitten.
(ik heb net geconstateerd dat ik ze wel heb wat behoorlijk uitmaakt in mijn situatie en wil zoveel mogelijk erover te weten komen; heb al wel gezien dat worst case de boel alsnog bij de openingen verstopt zou kunnen raken)
edit: thanks! Als je ook nog weet hoe het in de kruipruimte eruit ziet dan hoor ik het graag. Bijvoorbeeld of de monding aansluit bij de omliggende gat in de muur. Bij mij komt de monding niet voorbij de muur/fundering en sluit het ook niet aan zodat ik dus zo vanuit de kruipruimte ook de spouw zelf in kan kijken. Vraag me dan af of de parels er niet alsnog langs/voor zullen komen.
[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 19-12-2011 17:46 ]
Klopt, maar dat bedrijf had al lang in een zonnig Afrikaans land moeten zitten en m.b.v. CSP centrale van gratis zonlicht gebruik dienen te maken voor de alu smelt. Als we dan toch naar fysische voordelen gaat kijken moet je of onder een hydropower dam zitten (zoals REC Solar in west U.S.A. doet voor hun silicium productie...), of met zonne-energie in de meest geschikte gebieden je toko in gaan richten. Help je meteen wat Afrikaanse landen aan een duurzaam perspectief (natuurlijk wel gelijkertijd met krachtige hand corruptie uitroeien).Derby schreef op maandag 19 december 2011 @ 17:32:
[...]
Kernsplijt of niet, aluminium willen vele mensen toch wel blijven gebruiken. En dat zal dan toch ook elektrische energie blijven kosten. Daarbij is leverings zekerheid voor zo'n toko ook erg belangrijk. En duurzaam heeft nou net op dat punt een grote afhankelijkheid van het weer.
Dan kan die antieke kernsplijter in Zeeland dicht.
zonnigtiepje houdt wel van een portie wisfhul thinking op zijn tijd (zal de leeftijd zijn waarschijnlijk)...
Nee, mijn kruipruimte is op dit moment een zwembad. Kruipruimteventilatie is zeker wel een vereiste, anders gaat de boel schimmelen.
Overigens gaan ze met spouwmuurisolatie de funderingsmuren ook isoleren, gaat gewoon overal waar dat spul maar kan komen.
Hij heeft helaas niet bij mij in de muur gekeken, dat doen ze pas als ik de offerte heb getekend. Dan komen ze langs met isolatiemateriaal, boren ze een gat en kijken ze of het idd mogelijk is. In principe gaan ze geen gaten boren als ze toch niet gaan isoleren, zijn teveel mensen die een offerte aanvragen en vervolgens alsnog niks doen.
12,5 kWh gaat i warmte op?Derby schreef op maandag 19 december 2011 @ 17:32:
[...]
Kernsplijt of niet, aluminium willen vele mensen toch wel blijven gebruiken. En dat zal dan toch ook elektrische energie blijven kosten. Daarbij is leverings zekerheid voor zo'n toko ook erg belangrijk. En duurzaam heeft nou net op dat punt een grote afhankelijkheid van het weer.
btw, over elektrische auto's. Twee weken geleden een presentatie gevolgd over een elektrische auto uit Japan. En daarbij viel me 1 ding op. De verliezen die het opladen met zich meebrengt. Daar wordt erg snel over heen gepraat. En wordt wijselijk ook niet in de berekeningen (kosten per km) meegenomen.
80% laden, in een half uur is 12.5 kWh in de accu stoppen. Daar komt bij dat er dan ook 12.5 kWh in warmte opgaat.
En voor thuis laden was er ook nog een aparte groep nodig.
dan wordt het aantrekkelijk om je woning daarmee op te warmen....
"Toch niet met zo'n idioot strakke veer erop?", vroeg de ex-zaterdagbesteller met een bezorgde ondertoon in zijn stem.Cheese_man schreef op zondag 18 december 2011 @ 15:47:
Binnenklep brievenbus gemonteerd...

Afrikaans land is een top idee zeker in combinatie met hydropower. Solar power lijkt me niet geschikt aangezien het een continue proces is. Zonnetje uit is procesje uit.zonnigtype schreef op maandag 19 december 2011 @ 17:48:
[...]
Klopt, maar dat bedrijf had al lang in een zonnig Afrikaans land moeten zitten en m.b.v. CSP centrale van gratis zonlicht gebruik dienen te maken voor de alu smelt. Als we dan toch naar fysische voordelen gaat kijken moet je of onder een hydropower dam zitten (zoals REC Solar in west U.S.A. doet voor hun silicium productie...), of met zonne-energie in de meest geschikte gebieden je toko in gaan richten. Help je meteen wat Afrikaanse landen aan een duurzaam perspectief (natuurlijk wel gelijkertijd met krachtige hand corruptie uitroeien).
Dan kan die antieke kernsplijter in Zeeland dicht.
zonnigtiepje houdt wel van een portie wisfhul thinking op zijn tijd (zal de leeftijd zijn waarschijnlijk)...![]()
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
of die grote die in ijsland zit met zijn geofysische warmte.zonnigtype schreef op maandag 19 december 2011 @ 17:48:
[...]
Klopt, maar dat bedrijf had al lang in een zonnig Afrikaans land moeten zitten en m.b.v. CSP centrale van gratis zonlicht gebruik dienen te maken voor de alu smelt. Als we dan toch naar fysische voordelen gaat kijken moet je of onder een hydropower dam zitten (zoals REC Solar in west U.S.A. doet voor hun silicium productie...), of met zonne-energie in de meest geschikte gebieden je toko in gaan richten. Help je meteen wat Afrikaanse landen aan een duurzaam perspectief (natuurlijk wel gelijkertijd met krachtige hand corruptie uitroeien).
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Waar je geen rekening mee houdt is het feit dat de warmte eerst de spijker inmoet. Deze berekening gaat uit van de aanname dat de warmtestoom naar de kop van de spijker onbegrensd is. Dat is geenszins het geval. Bij de kop zal een dun luchtlaagje voor een overgangsweerstand zorgen. Een paar spijkers zijn dus helemaal niet zo erg als jij suggereert. Rukapul zat al op de goede weg met zijn druppel PIR op de kop. Een klein luchtlaagje doet groteneels hetzelfde.migjes schreef op maandag 19 december 2011 @ 10:23:
@engelbertus, neographikal
Ik had het natuurlijk over Noorwegen, desnoods Alpenlanden als het over hydropower ging, gekkie.Derby schreef op maandag 19 december 2011 @ 18:25:
[...]
Afrikaans land is een top idee zeker in combinatie met hydropower. Solar power lijkt me niet geschikt aangezien het een continue proces is. Zonnetje uit is procesje uit.

... en over CSP centrales met vele uren extra thermische back-up waar het zonnige landen in Afrika betreft. Waarschijnlijk moet je ze dan wel "groot" bouwen, die CSP centrales, maar dat kun je wel aan Siemens, RWE, Deutsche Bank, en noem de Groten Der Aarde maar op overlaten. Anders zijn ze geen knip voor de neus waard.
Desnoods halen ze het "missende" verbruik uit Qatar in de vorm van een gasleiding, scheelt weer een hoop gesleep met LNG richting Europa... (stukkie verder is dat). Nog wel even de regionale bevolking bij opbrengst deling betrekken, anders krijg je scheve ogen (en in het ergste geval sabotage). Het zijn maar ideeën, maar zonder ideeën zaten we nu wel in een heel erg diepe depressie.
(trouwens de Arabieren hebben ook al omineuze plannen voor nukes, dus het blijft altijd oppassen geblazen)
http://www.energeia.nl/pr...or-miljoenengarantie.html
ben eerder benieuwd naar een echte meting:leonbong schreef op maandag 19 december 2011 @ 14:49:
Stroom loopt altijd in een rondje waarbij je huidige melders oranje als stuurstroom hebben en als nul (blauw).
Je zal ze dus twee draads aanmoeten sluiten.
Ik denk dat het wel mogelijk is om de normale nul van je huis hiervoor te benutten dus alleen fase niet aansluiten.
Gevonden hager lost het ook op de manier die ik zeg, bestaande blauw en oranje gebruiken.
Pagina 5
stand-by verbruik
verbruik bij alarmering. Denk dat het an zich wel mee zal vallen en het max. verbruik bij geluidssignaal/alarm gaat gelden.
vandaag in mijn nopjes: onverwacht op 1e positie bij sonnenertrag Nederlands best presterende systeem vandaag gekomen
hier gaat even een flesje geopend worden
- Surf naar sonnenertrag.eu
- kies dan Photovoltaik ertrage
- Toplist Live ranking
- Land: Nederland
- nachfuhring: stationair
- zeitraum: aktuelle toplist
[ Voor 21% gewijzigd door NielsTn op 19-12-2011 19:59 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Alsof we straks met duurzame energie zomaar in het donker komen te zitten. Ik zie de toekomst toch wel met wat meer vertrouwen tegemoet. Mogelijkheden genoeg. Waterkracht, biomassa, geografische spreiding, accu's.Derby schreef op maandag 19 december 2011 @ 17:32:
Daarbij is leverings zekerheid voor zo'n toko ook erg belangrijk. En duurzaam heeft nou net op dat punt een grote afhankelijkheid van het weer.
Leveringszekerheid is voor de hele economie van levensbelang, niet alleen een aluminiumsmelter. De omschakeling naar duurzame energie zal die leveringszekerheid nooit ofte nimmer in gevaar brengen, gewoon omdat dat maatschappelijk en economisch gezien volstrekt onacceptabel is.
Dat is waarschijnlijk een worst case scenario bij het opladen. Het is wel goed je te realiseren dat dat de uitzondering is. Meestal laad je gewoon langzaam op en dan zijn de verliezen beperkt.btw, over elektrische auto's. Twee weken geleden een presentatie gevolgd over een elektrische auto uit Japan. En daarbij viel me 1 ding op. De verliezen die het opladen met zich meebrengt. Daar wordt erg snel over heen gepraat. En wordt wijselijk ook niet in de berekeningen (kosten per km) meegenomen.
Daar had ik ook al eens een vraag over gesteld. Dus er zijn er wel die het interesseert.
Rondlezend op de verschillende fora zou ik zeggen dat standaard opladen ongeveer 10-25% meer AC invoer nodig heeft dat het DC verbruikscijfer aan de accu gemeten. Dus dan heeft dat op de kosten per km een beperkte invloed. Die kosten zijn al zo laag.
Zelfs bij snelladen lijkt me die 50% verlies aan de hoge kant. Als je een onderbouwing hebt met metingen zou ik dat leuk vinden om te zien.
Ik kan je niet volgen.NielsTn schreef op maandag 19 december 2011 @ 19:45:
[...]
ben eerder benieuwd naar een echte meting:
stand-by verbruik
verbruik bij alarmering. Denk dat het an zich wel mee zal vallen en het max. verbruik bij geluidssignaal/alarm gaat gelden.
Volgens mij was de vraag: Hoe kan ik batterijbrandmelders doorkoppelen?
Het antwoord hierop is alleen met twee draadjes oranje en de nul (blauw) van je huis. Je kan dus ook gewoon bij netgekoppelde brandmelders met batterij de fase (bruin) loshalen en dan het je hetzelfde effect.
omdat er gegist wordt naar het elektrisch verbruik a.d.h.v. de cijfertjes in folders....leonbong schreef op maandag 19 december 2011 @ 20:02:
[...]
Ik kan je niet volgen.
Volgens mij was de vraag: Hoe kan ik batterijbrandmelders doorkoppelen?
Het antwoord hierop is alleen met twee draadjes oranje en de nul (blauw) van je huis. Je kan dus ook gewoon bij netgekoppelde brandmelders met batterij de fase (bruin) loshalen en dan het je hetzelfde effect.
vandaar dat ik eerst maar eens wil weten wat het ECHT verbruikt in stand-by en in 'alarmeringfase'.
Als het verwaarloosbaar is (dus <1 watt stand-by, ik noem maar wat) dan ga ik nog niet eens daar moeie voor doen om een batterij voor te plaatsen etc.)
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
ik kijk hier bij de discussie op tweakers nergens meer van op.leonbong schreef op maandag 19 december 2011 @ 20:16:
Jij bent wel heel zuinig als je stroomverbruik tijdens alarmering belangrijk vindt.
Verwijderd
Kosten gaan wederom omlaag.....
Aankondiging
In het donker waarschijnlijk niet, maar met de grote vermogens die sommige installaties nodig hebben ben ik benieuwd of dat duurzaam af te dekken is. Geografische spreiding heeft wat mij betreft de grootste kans, maar zie jij die amerikanen opeens met 220v werken? (omzetten kan ook nog maar rendement?)Anne vdr Bom schreef op maandag 19 december 2011 @ 19:56:
[...]Alsof we straks met duurzame energie zomaar in het donker komen te zitten. Ik zie de toekomst toch wel met wat meer vertrouwen tegemoet. Mogelijkheden genoeg. Waterkracht, biomassa, geografische spreiding, accu's.
Leveringszekerheid is voor de hele economie van levensbelang, niet alleen een aluminiumsmelter. De omschakeling naar duurzame energie zal die leveringszekerheid nooit ofte nimmer in gevaar brengen, gewoon omdat dat maatschappelijk en economisch gezien volstrekt onacceptabel is.
Het was inderdaad een worst case scenario. In 30 min de batterij (16 kWh) naar 80% lading brengen (let op vanaf leeg dus). (0.5u/30 min, <500v, 125A) Daar was 25 kWh uur voor nodig, rekende de technische man voor. Voor het acht uur laden van leeg naar vol was 18.8 kWh (8u, 10A, 230v) uur nodig.Dat is waarschijnlijk een worst case scenario bij het opladen. Het is wel goed je te realiseren dat dat de uitzondering is. Meestal laad je gewoon langzaam op en dan zijn de verliezen beperkt.
Daar had ik ook al eens een vraag over gesteld. Dus er zijn er wel die het interesseert.
Rondlezend op de verschillende fora zou ik zeggen dat standaard opladen ongeveer 10-25% meer AC invoer nodig heeft dat het DC verbruikscijfer aan de accu gemeten. Dus dan heeft dat op de kosten per km een beperkte invloed. Die kosten zijn al zo laag.
Zelfs bij snelladen lijkt me die 50% verlies aan de hoge kant. Als je een onderbouwing hebt met metingen zou ik dat leuk vinden om te zien.
Toch vind ik dat het verlies wel bij het verbruik gerekend moet worden.
Verwijderd
Nee hoor, niet gegist, ik heb het opgevraagd bij de leveranciers. Een heeft het expliciet voor me nagemeten.NielsTn schreef op maandag 19 december 2011 @ 20:03:
[...]
omdat er gegist wordt naar het elektrisch verbruik a.d.h.v. de cijfertjes in folders....
vandaar dat ik eerst maar eens wil weten wat het ECHT verbruikt in stand-by en in 'alarmeringfase'.
Als het verwaarloosbaar is (dus <1 watt stand-by, ik noem maar wat) dan ga ik nog niet eens daar moeie voor doen om een batterij voor te plaatsen etc.)
"Ja meneer dit is een relevante vraag, het verbruik is 8W in standby fase". Lijkt me eerder de onder dan de bovenkant van het verbruik. Dus met 1 rookmelder (7,2W) zit je op 63 kWh en met 8 stuks zit je op 505kWh.
Ik heb 10 jaars lithium rookmelders gekocht: Ei 605TYC-D. Die zijn koppelbaar.
Elke rookmelder gaat toch maar 10 jaar mee, dus de levensduur hiervan loopt gelijk op met de levensduur van de rookmelder.
Je mag eigenlijk niet hoog en laagspanning mixen. Dus hiervoor trek ik dan wel een 2 draads circuit voor het koppelen. De buizen liggen er al dus dit zal wel meevallen lijkt me. Wordt pas januari gedaan, nog even wachten op de levering van mijn melders.
Goed. Hier gekte & drukte. Heel veel bedrijven 'moeten' nog 'even' investeren voor 't einde van het jaar, en willen dat perse in de laatste week van het jaar doen.. Ik hoop op goed weer in januari / februari, de kWp's vliegen me hier om de oren, en dat moet natuurlijk allemaal METEEN het dak op. Ik hou jullie dmv foto's op de hoogte..
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Of je nu een paar grote verbruikers hebt, of een heleboel kleine maakt niks uit. De 112 TWh die Nederland jaarlijks verbruikt is was inclusief de pakweg 3 TWh van Zalco. Als die 3 TWh niet duurzaam gaat, dan kunnen we de 112 TWh voor heel Nederland helemaal wel op onze buik schrijven.Derby schreef op maandag 19 december 2011 @ 20:31:
In het donker waarschijnlijk niet, maar met de grote vermogens die sommige installaties nodig hebben ben ik benieuwd of dat duurzaam af te dekken is.
Over groot denken gesprokenGeografische spreiding heeft wat mij betreft de grootste kans, maar zie jij die amerikanen opeens met 220v werken? (omzetten kan ook nog maar rendement?)
Maar de netspanning heeft er natuurlijk niks mee te maken. Internationaal wordt er gekoppeld op hoogspanning en dan kun je afspreken wat je wilt. Niemand houdt je tegen. Zie de NorNed-kabel.
En als er een incompatibiliteit is tussen het Amerikaanse en Europese net, is het niet de 120 V <-> 230 V, maar 60 Hz <-> 50 Hz
Inderdaad, altijd. Alleen het hangt ook van het laadapparaat af en daar heeft de autofabrikant niet altijd invloed op.Toch vind ik dat het verlies wel bij het verbruik gerekend moet worden.
de warmte gaat net zo makkelijk/moeilijk de spijker in als in de pir/pur/eps etc.Anne vdr Bom schreef op maandag 19 december 2011 @ 18:43:
[...]
Waar je geen rekening mee houdt is het feit dat de warmte eerst de spijker inmoet. Deze berekening gaat uit van de aanname dat de warmtestoom naar de kop van de spijker onbegrensd is. Dat is geenszins het geval. Bij de kop zal een dun luchtlaagje voor een overgangsweerstand zorgen. Een paar spijkers zijn dus helemaal niet zo erg als jij suggereert. Rukapul zat al op de goede weg met zijn druppel PIR op de kop. Een klein luchtlaagje doet groteneels hetzelfde.
daar zit geen verschil in. het verschil zit wat er aan de andere kant er weer uit komt.
nee ik had per ongeluk de lambda(per strekende meter) waarde gepakt voor ijzer.
niet de u waarde(per vierkante meter).
de u waarde voor ijzer kan ik trouwens niet vinden.
maar als ik naar de lambda waarde kijk dan is de u waarde waarschijnlijk veel hoger.
vraag me eigenlijk af of je die wel per vierkante meter zou kunnen uitrekenen/testen.
het zal dan zoon groot getal zijn. maar goed iemand een schot in die richting?
een druppeltje pur op de spijker zal zeker helpen maar nooit zo goed zijn als b.v. 6 cm pur.
(als dat wel was dan had ik mijn hele kelder geisoleert met druppeltjes pur.
het probleem blijft als je spijkert/schroeft prik je altijd gaten in je isolatie.
als je dat kunt voorkomen dan is dat altijd beter.
Grappig bij Oerlikon dacht ik gelijk hier aan.Verwijderd schreef op maandag 19 december 2011 @ 20:30:
Even een leuk nieuwtje: Oerlikon presenteert binnenkort nieuw procedé.
Aankondiging
Maar dat is een andere producent, met hele andere "doelen".
Ik zit nog na te schudden van de knallen.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Hopen maar dat ze standvastiger zijn dan de elektronika en PV hardware productiemiddelen gigant Applied Materials die hun eigen concurrerende SunFab productielijn binnen paar jaar tijd wegens zwaar tegenvallende verkopen weer bij het metaalschroot zetten en vele tientallen miljoenen moesten afschrijven...Verwijderd schreef op maandag 19 december 2011 @ 20:30:
Even een leuk nieuwtje: Oerlikon presenteert binnenkort nieuw procedé.
Aankondiging
Dat valt wel mee, maar in de loop der jaren leer je nog wel eens wat. Dat soort spreekwoorden en cliché's blijken dan toch zomaar ineens waar te zijn.Schinnen-groen schreef op maandag 19 december 2011 @ 16:40:
Tjonge JeroenH wat een levenswijsheid........
Overigens (aan iedereen maar misschien toch specifiek voor fmokveld): ik bedoel met mijn verhaal niemand in het bijzonder, maar ik was gewoon onaangenaam verrast door de shitstorm aan leeg commentaar op GC op het internet. Degenen die me kennen weten dat ik absoluut niet van symboliek hou, ik hou van dingen die zoden aan de dijk zetten.
Maar goed. Laten we GC verhaal maar laten rusten. Er zal in de loop van de tijd vanzelf wel meer info over het hele geval boven water komen en dan kunnen mensen misschien een beter gefundeerd besluit nemen.
Precies, net zo moeilijk. De overgangsweerstand van lucht naar om het even welk materiaal is (bij stilstaande lucht) ~0,13 m2 K/W. Als je die meeneemt, wordt het relatieve effect van de spijkers veel kleiner.migjes schreef op maandag 19 december 2011 @ 20:54:
de warmte gaat net zo makkelijk/moeilijk de spijker in als in de pir/pur/eps etc.
Als ijzer een lambda-waarde heeft van 80, is de R-waarde van 10 cm ijzer 0,1/80 = 0,00125. De overgangsweerstand is dus 100x de warmteweerstand van het materaal zelf.
Spouwankers zijn moeilijk als referentie te gebruiken omdat deze over een paar cm in beton zijn ingegoten, en dus een flink contactoppervlak hebben met een relatief goed geleidend materiaal. Bij het vastzetten van pur heb je een spijker die alleen via de kop wat warmte uit de lucht kan opnemen.
De overgangsweerstand wordt vaak buiten de berekening gelaten omdat je het bij isolatiematieraal al gauw over een R van 2,5 of meer hebt. Dan maakt die 0,13 extra niet veel uit. Maar bij goed geleidende materialen kun je het zeker niet buiten beschouwing laten.
Die kun je berekenen uit de lambda-waarde: U = λ/d = 80/0,1 = 800 (bij 10 cm dik materiaal, in dit geval de lengte van de spijkers).de u waarde voor ijzer kan ik trouwens niet vinden.
Dit topic is gesloten.
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.