Op 26 januari 2011 hebben wij uw e-mail ontvangen. Hierin geeft u aan dat u een vraag hebt over teruglevering. In deze e-mail gaan wij in op uw vraag.
Algemene informatie teruglevering
Hoe kan ik zelf energie opwekken?
Wanneer u een zonnepaneel op uw dak heeft, kunt u zelf energie opwekken. Deze energie kunt u zelf gebruiken, maar eventueel ook aan het energiebedrijf terugleveren.
Meer info over duurzame energie op
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=48287
Wanneer is het rendabel om zelf energie op te wekken?
Neem hiervoor contact op met de leverancier van de apparatuur waarmee de energie wordt opgewekt. Deze leverancier kan u ook meer vertellen over de subsidiemogelijkheden.
Heb ik een aparte meter nodig als ik elektriciteit teruglever aan het net?
In principe heeft u een speciale meter nodig met een apart telwerk, die zowel de elektriciteit kan meten die u verbruikt als de elektriciteit die u teruglevert. De meetgegevens van de aan het net onttrokken (verbruikte) en ingevoede (teruggeleverde) hoeveelheden elektriciteit moeten afzonderlijk aan de netbeheerder doorgegeven worden.
Heeft u nog een elektriciteitsmeter zonder dit aparte telwerk, neem dan contact op met uw netbeheerder.
Als ik geen aparte meter wil/heb, kan ik dan ook elektriciteit terugleveren?
Ja, dat kan ook. Dan wordt echter alleen gemeten hoeveel elektriciteit u afneemt, de teruggeleverde elektriciteit kan niet worden gemeten. Wanneer u meer teruglevert dan u afneemt, kan er ook geen vergoeding worden uitgekeerd.
Moet ik ook tweemaal vastrecht betalen als ik elektriciteit zowel afneem en teruglever?
Het vastrecht voor afname en teruglevering moet afzonderlijk worden betaald. Dit is wettelijk vastgesteld. Er is echter landelijk afgesproken dat maar één keer vastrecht in rekening wordt gebracht.
Ik verwacht meer elektriciteit terug te gaan leveren dan ik verbruik. Wat nu?
In dat geval kan de situatie kan ontstaan dat u daardoor een negatief verbruik heeft. U heeft dan recht op een verbruiksgerelateerde vergoeding over dat negatieve verbruik.
Naar verwachting zal ik meer dan 3.000 kWh per jaar terugleveren. Kan dit?
De regeling van E.ON is gericht op afnemers met een kleinschalige duurzame elektriciteitsproductie. Daarom is het alleen mogelijk om tot 3.000 kWh terug te leveren aan het net. Zit u daarboven, neem dan contact op met onze afdeling Business-to-Business via het mailadres zakelijk@eon-benelux.com of bel naar de afdeling Sales Support: 040 – 257 76 00.
Hoe wordt de teruglevering aan mij uitbetaald?
Wanneer u minder dan 3.000 kWh per jaar aan het net teruglevert, dan ontvangt u hierover geen aparte vergoeding. De hoeveelheid elektriciteit wordt van uw verbruik afgetrokken, dit heet ‘salderen’. Alleen over dit gesaldeerde verbruiken worden het leveringstarief (en de netwerkkosten) gefactureerd. En alleen over het gesaldeerde verbruik hoeft belasting te worden betaald.
U ontvangt een factuur voor het deel dat u afgenomen heeft, en u ontvangt een creditfactuur over het deel dat u teruggeleverd heeft.
Hoeveel bedraagt de vergoeding per kWh die ik teruglever?
De hoogte van de vergoeding is verbruiksgerelateerd, dus afhankelijk van uw verbruik. De elektriciteit die u teruglevert aan het net, wordt ‘gesaldeerd’. Dit betekent dat de vergoeding over eerste 3.000 kWh die u teruglevert, gelijk is aan het bedrag dat u betaalt aan E.ON voor de levering van elektriciteit. Dit is inclusief (netwerkkosten,) Energiebelasting en BTW. De actuele bedragen vindt u in ons tarievenblad, wat u gratis kunt aanvragen bij onze Klantenservice of kunt downloaden via
www.eon-benelux.com.
Levert u naar verwachting meer terug dan 3.000 kWh per jaar, neem dan contact op met onze afdeling Business-to-Business via het mailadres zakelijk@eon-benelux.com of bel naar de afdeling salessupport: 040 – 257 76 00.
Moet ik klant zijn van E.ON om een terugleververgoeding te ontvangen?
Ja, u dient in ieder geval voor elektriciteit een contract af te sluiten met E.ON om voor een vergoeding in aanmerking te komen.
Zijn er meerdere meters geschikt?
Ja, er zijn twee soorten meters geschikt voor registratie:
- Teruglevermeter
Deze meter heeft vier telwerken en meet zowel de verbruikte elektriciteit als de elektriciteit die u teruglevert.
- Terugdraaiende draaischijfmeter (Ferrarismeter)
Wanneer u elektriciteit teruglevert aan het net, draait de meter niet vooruit maar achteruit. Zo ontvangt u voor iedere teruggeleverde kWh elektriciteit net zoveel als voor iedere verbruikte kWh elektriciteit. U ontvangt geen vergoeding indien u meer teruglevert dan u verbruikt.
Is het ook mogelijk de verrekening via de netbeheerder te laten verlopen?
In 2006 is tussen alle netbeheerders en leveranciers afgesproken dat de verrekening (saldering) via de leverancier verloopt.
Aan wie geef ik mijn standen door?
De netbeheerder vraagt 1x per jaar bij u de standen op, en communiceert deze vervolgens aan de leverancier.
Mochten wij van de netbeheerder geen standen ontvangen hebben, dan nemen wij zelf contact met u op om u op juiste wijze te kunnen factureren.
Hebt u nog andere vragen? Neem dan tijdens kantooruren contact op met onze Klantenservice via telefoonnummer 0900-0601 (€ 0,10 p/m) of vul het contactformulier in op
www.eon.nl/contact. Voor een antwoord op de meest gestelde vragen of voor algemene informatie verwijzen we u graag naar onze website
www.eon.nl.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.