Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.558 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dutchtraveller schreef op maandag 24 januari 2011 @ 12:04:
Dat zoneiland lijkt me een slecht idee om nog een reden:
in de winter levert dit eiland weinig op dus moet alles door de fossiele centrale kunnen worden geleverd.
De capaciteit daarvan is dus voldoende om de hele vraag te dekken.
Die warmte wordt in de zomer net zo goed opgewekt als in de winter.
In de zomer wordt (een deel) van de warmte geleverd door het zoneiland en wordt dezelfde hoeveelheid restwarmte van de centrale dan rechtstreeks geloosd i.p.v het in de SV te stoppen.
Totaal zinloos nep-groen dus.
In de winter wordt altijd fossiel gestookt, inderdaad, niets nieuws.
Het is verder geen capaciteitskwestie. In de zomer draait de fossiele opwekking daardoor minder of niet al naar gelang de omstandigheden. Staat op de site van Nuon.
Dus waar heb jij vandaan dat in de zomer de centrale door draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 16:02
Hij is binnen!
De 'refurbished' Soladin, that is... En refurbished tussen haakjes, want het is een splinternieuwe. Serienummer begint met AO16. In originele verpakking met een omdoos, verder geen protectie. Lijkt overigens ook niet nodig.
Ga hem gauw aansluiten, het is zeer zonnig hier en elke Wh is meegenomen.

Als iemand wel een refurbished exemplaar terugkrijgt met een extra opening aan de voorkant rond100, geef dan ff een gil. Dan ruilen we ;-)

Later komt ik terug om de eerste resultaten te melden. Kijken of er andere firmware in zit bv. (was E3/3.00/0625)

En hij draait: een respectabele 378WAC. Meteen contact via 'Sunprofit' (van Minke Bergsma). De Circle is nog niet on-line dus dat wacht ik nog af.
Heeft nog iemand een bevestigingsplaat nodig? die gaat anders de doos weer in...

[ Voor 17% gewijzigd door Karelprior op 24-01-2011 12:59 . Reden: instant resultaat. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:42
Almere heeft binnenkort de beschikking over restwarmte uit diemen wat de bijstook in de winter tot een minimum moet beperken.
PS Ik kom geregeld bij de centrale van almere en de momenten dat de bijstook actief is, is al niet zo vaak. (geen rookpluimen uit de ketelhuizen)

PS2 Ik gebruik (Almere-poort) +/-34GJ per jaar dat is inclusief warmwater
PS3 Mijn ouders (Almere-stad) gepensioneerd dus altijd thuis gebruiken +/-45GJ.

[ Voor 60% gewijzigd door leonbong op 24-01-2011 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:36
Karelprior schreef op maandag 24 januari 2011 @ 12:45:
Hij is binnen!
De 'refurbished' Soladin, that is... En refurbished tussen haakjes, want het is een splinternieuwe. Serienummer begint met AO16. In originele verpakking met een omdoos, verder geen protectie. Lijkt overigens ook niet nodig.

Als iemand wel een refurbished exemplaar terugkrijgt met een extra opening aan de voorkant rond100, geef dan ff een gil. Dan ruilen we ;-)

Later komt ik terug om de eerste resultaten te melden. Kijken of er andere firmware in zit bv. (was E3/3.00/0625)
Gefeliciteerd! Tot op heden ligt mijn 3 zendingen nog steeds op het lowbudget Kiala punt....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchtraveller
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-07 02:33
@Neanderthaler71

Ik neem aan dat die warmte middels warmtekracht wordt opgewekt.
Zelfs als de centrale die de warmte voor deze SV levert dan minder draait moet die electriciteit toch ergens anders worden opgewekt.
En dat gebeurt in NL nog steeds voor het grootste deel fossiel.
Dus de CO2 uitstoot blijft.

[ Voor 4% gewijzigd door Dutchtraveller op 24-01-2011 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 19:12
Hij is binnen!

En hij draait: een respectabele 378WAC. Meteen contact via 'Sunprofit' (van Minke Bergsma). De Circle is nog niet on-line dus dat wacht ik nog af.
Heeft nog iemand een bevestigingsplaat nodig? die gaat anders de doos weer in...
Mooi! Door welke instantie is ie bezorgd? Gewoon TNT? (hoop ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 10:08
Hij is binnen!
De 'refurbished' Soladin, that is... En refurbished tussen haakjes, want het is een splinternieuwe. Serienummer begint met AO16. In originele verpakking met een omdoos, verder geen protectie.
Zou mij niks verbazen als de eerste een nieuwe krijgen om zo een voorraad te krijgen die 'gemaakt' kunnen worden zodat die dan als refurbished terug kunnen. Aan het einde zit je met een aantal apparaten die je weg kan doen (marktplaats? :P ) maar zo hou je er wel snelheid in....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
grotegok schreef op maandag 24 januari 2011 @ 13:13:
[...]

Mooi! Door welke instantie is ie bezorgd? Gewoon TNT? (hoop ik)
DHL
zon is weer weg, piek van 496WAC nog even meegepakt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Duur geintje voor Mastervolt, dat is zeker.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badger001
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-11-2018
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 12:06:
[...]

Tapwaterverwarming 500 - 600 m3? In gas uitgedrukt? Wat bedoel je?
Ik heb alleen 25GJ voor verwarming en tapwater.
Het ketelrendement was de laatste keer hier (eneco 2010) gezet op 82% (ik dacht dat die waarde gelijk was in heel NL, maar zeker weet ik dat niet). Overigens is dat inclusief het tapwater, de rendementen in de praktijk bij gas van tapwaterproductie zijn meestal niet zo spectaculair als in de folders.
Poort heeft anders dan in Stad een eigen warmtewisselaar voor zijn wtw, 35 GJ is netjes maar ik betwijfel of je dat redt met 4 volwassen personen. In Stad wordt het heetwater via een aparte watermeter aangeleverd. Als je uitgaat van 60 m3 per jaar met een temperatuurverhoging van 10 naar 70°C kost dit 4,2*60*60*1000/31650=480 m3ae = 480/0,7=680 m3 en met een rendement van 0,8=600 m3 als je dit zelf zou moeten opwekken. Mijn afrekening met Nuon vindt in kubieke meters water á 13,50 €/m3 plaats en niet in m3 gas. Mijn verwarming kan van mei tot oktober uit (kraan dicht) om sluipverbruik te stoppen en dat kan in Poort dan weer net niet denk ik of is het anders geschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:38
Gefeliciteerd! Ik hoop dat er snel meer meldingen volgen van geretourneerde omvormers. Vooral door mij ;)
De 'refurbished' Soladin, that is... En refurbished tussen haakjes, want het is een splinternieuwe.
Ik denk dat wat hierboven gezegd is best eens waar zou kunnen zijn. Ze zullen gelijk na de start van de actie wel zijn gaan refurbishen, zodat latere verzenders (al dan niet met dank aan Kiala) een gerefurbishde krijgen.
In welke regio woon jij dan? Ik zit hier in Utrecht en daar is het zwaar bewolkt.
Je zou toch raar staan te kijken als hij zo uit de doos komt als onwetende klant :) Wel netjes dat ze daar totaal niet moeilijk over gedaan hebben.
SunshineCompany schreef op maandag 24 januari 2011 @ 13:46:
Da's een ding wat zeker is. Maar rechtszaken vanwege afgebrande woningen zijn nog veel duurder.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Badger001 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 14:08:
[...]

Poort heeft anders dan in Stad een eigen warmtewisselaar voor zijn wtw, 35 GJ is netjes maar ik betwijfel of je dat redt met 4 volwassen personen. In Stad wordt het heetwater via een aparte watermeter aangeleverd. Als je uitgaat van 60 m3 per jaar met een temperatuurverhoging van 10 naar 70°C kost dit 4,2*60*60*1000/31650=480 m3ae = 480/0,7=680 m3 en met een rendement van 0,8=600 m3 als je dit zelf zou moeten opwekken. Mijn afrekening met Nuon vindt in kubieke meters water á 13,50 €/m3 plaats en niet in m3 gas. Mijn verwarming kan van mei tot oktober uit (kraan dicht) om sluipverbruik te stoppen en dat kan in Poort dan weer net niet denk ik of is het anders geschakeld?
Mijn buurvrouw is altijd thuis met een klein kind en gebruikt +/- 45GJ (zelfde als mijn ouders).
Ik zelf gebruik 34GJ uit de meterstanden van de zomer weet ik dat hiervan +/- 4GJ Warm-water bij zit.

Ligt eraan waar je woont in stad. Ik woonde hiervoor in Filmwijk en daar had ik ook gewoon een wisselaar voor warm-water.
Mijn ouders hebben inderdaad geen wisselaar voor warm-water maar warmtapwater-meter.

De afleverset in poort is gelijk aan wat in filmwijk had. Je kan daar de kranen voor CV toevoer woning dichtzetten zonder dat invloed heeft op je warmwater opwekking.
Je kan ook de kranen voor de WW-set dichtzetten maar dan het je geen CV en geen warmwater.

[ Voor 21% gewijzigd door leonbong op 24-01-2011 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

http://www.binnenlandsbes...oord-holland.648430.lynkx

Een zonnefietspad.

Aan de voorkant innovaties, aan de achterkant zonnestroom tegenwerken door slechte regelgeving. Lekker krom.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
leonbong schreef op maandag 24 januari 2011 @ 14:22:
[...]

Mijn buurvrouw is altijd thuis met een klein kind en gebruikt +/- 45GJ (zelfde als mijn ouders).
Ik zelf gebruik 34GJ uit de meterstanden van de zomer weet ik dat hiervan +/- 4GJ Warm-water bij zit.

Ligt eraan waar je woont in stad. Ik woonde hiervoor in Filmwijk en daar had ik ook gewoon een wisselaar voor warm-water.
Mijn ouders hebben inderdaad geen wisselaar voor warm-water maar warmtapwater-meter.
Zelf gebruikte ik in Duiven in 2009 51 GJ en 44 kubieke meter warm water met vier personen in een huis wat toen nog niet verbouwd was. (warm water verwarmen was toen goed voor 10,8 GJ)
Een standaard 2 onder een kap maar altijd iemand thuis.
51 GJ alleen voor verwarming is redelijk veel wat ook te verklaren was door het beperkt warmstoken van een slechtgeisoleerde garage met aangebouwde kantoorruimte.
Mijn buren links en rechts zaten toen op 41 en 44 GJ.
In een vrijstaand huis hier vlakbij gebruiken ze 67 GJ per jaar en ook altijd iemand thuis.

In 2010 heb ik 13876 kWh thermisch uit te grond en de zon gehaald met de warmetepomp en zonneboiler oftewel, 49,95 GJ dit voor een huis wat 40% groter is en inclusief het warme water.

En dan te bedenken dat 2010 nog eens 17% kouder was.

Jerry

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
leonbong schreef op maandag 24 januari 2011 @ 14:22:
[...]

12 GJ stadswarmte verbruik hier in 2010 (kalenderjaar) met 2-persoons huishouden in ingebouwd begane grond appartement, redelijk goed geïsoleerd (eind tachtiger jaren). Maar we zijn extreem zuinige stokers die geen cadeau'tjes willen geven aan gebonden leveranciers. We verbruiken in de zeer lange zomerperiode minder dan een kwart GJ per maand aan puur warm tapwater (komt uit geïntegreerde SV unit, dus geen separate tapwater installatie). Zie grafiek (moet nog worden bijgewerkt, beeld blijft hetzelfde).

De afleverset in poort is gelijk aan wat in filmwijk had. Je kan daar de kranen voor CV toevoer woning dichtzetten zonder dat invloed heeft op je warmwater opwekking.
Je kan ook de kranen voor de WW-set dichtzetten maar dan het je geen CV en geen warmwater.
Zodra de vorst uit de grond is verdwenen, gaat bij ons de kraan naar de radiator leiding in de twintig meter van ons appartement verwijderde, in een niet geïsoleerde gang opgestelde meter (in kast) uit. Gaat pas weer aan ergens in oktober, afhankelijk van hoe koud die maand is. Elk jaar weer een sport om te kijken hoe lang we het uithouden zonder... (nee, we zijn niet zielig).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
December was een zware maand 5GJ. Ik moet zeggen mijn vriendin is een koukleum dus ja die zet de thermostaat op 22grad. C. Ik vind 20,5 zelf prettig maar als ik een rilling heb zet ik hem hoger als ik een trui aan heb.
Liefst zou ik zien dat het verbruik lager is maarja het lukt me niet, dan krijg ik het koud. Ik zet wel in april2010/mei2009 de CV-kranen naar de woning dicht. In sep2009/okt2010 gaan ze weer open.

[ Voor 97% gewijzigd door leonbong op 24-01-2011 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Onverwacht wat aandacht gekregen van de provider :
https://greenhost.nl/blog...et-klopboor-en-met-stijl/

Nice! :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
leonbong schreef op maandag 24 januari 2011 @ 15:23:
December was een zware maand 5GJ. Ik moet zeggen mijn vriendin is een koukleum dus ja die zet de thermostaat op 22grad. C. Ik vind 20,5 zelf prettig maar als ik een rilling heb zet ik hem hoger als ik een trui aan heb.
Liefst zou ik zien dat het verbruik lager is maarja het lukt me niet, dan krijg ik het koud. Ik zet wel in april2010/mei2009 de CV-kranen naar de woning dicht. In sep2009/okt2010 gaan ze weer open.
Geen thermostaat hier, ik doe "het" wel met mijn eigen handen. December was ook voor ons heftig, 3,1 GJ all-in (incl. tapwater). Maar dat is niet helemaal eerlijk. Die koude laatste dag van het jaar waren we niet thuis, maar lagen we uiteindelijk 's avonds in een tent in de sneeuw te maffen... }:O

(geen SV aansluiting, daar op de Staphorster hei... :*) )

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op maandag 24 januari 2011 @ 13:46:
Misschien dat ze daarom wellicht even met start van de actie hebben gewacht tot dit achter de rug was, zodat ze niet in de problemen zouden komen?

Karelprior: feli! (hier hangt het leenexemplaar gewoon z'n rondjes te doen)

http://www.binnenlandsbes...oord-holland.648430.lynkx

Een zonnefietspad.

Aan de voorkant innovaties, aan de achterkant zonnestroom tegenwerken door slechte regelgeving. Lekker krom.
Let op de commentaren. Ik vond het Amerikaanse idee al volkomen bizar. Alsof ze daar niet genoeg "wasteland" hebben om extreem veel efficiënter, met loodrecht op de zon staande systemen licht te oogsten, First Solar kan nog hele woestijnen vullen met hun zeer efficiënte CdTe modules met lage temperatuur coëfficient. Maar in Nederland, met nog vele miljoenen vierkante kilometers dakruimte onbenut???? Met horizontaal liggende "nog onbekend type" zonnecellen??? In een fietspad, die in NL ook niet van zeer lange levensduur zijn, met de bitterkoude wintermaanden nog vers in het geheugen en massale vorstschades aan wegdekken?

Hmmmm. Ze lijken geen SBIR subsidie gehad te hebben, maar er zijn vele "innovatiesubsidie" potjes in ons land. We gaan het de 26e vast horen van TNO. Ben benieuwd.

[ Voor 52% gewijzigd door zonnigtype op 24-01-2011 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2011 @ 21:56:
(Rente heb ik het voor het gemak nog maar niet over gehad...een hele dikke factor bij dit soort uitgaven)
Inderdaad de grote afwezige in bijna alle tvt-berekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Laatst online: 17-09 19:12
JeroenH schreef op maandag 24 januari 2011 @ 14:15:
[...]

Gefeliciteerd! Ik hoop dat er snel meer meldingen volgen van geretourneerde omvormers. Vooral door mij ;)
Ja, hier ook terug! Nieuw exemplaar.
Hmm, toch wel erg netjes van Mastervolt... Maar waarom zo slecht communiceren en verkeerde informatie doorgeven?
Het resultaat is in iedergeval meer dan oke.

Nu jij nog naamgenoot JeroenH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Moet met de miss toch eens Greenchoice als optie gaan doornemen. We hebben nu alleen een duurzaam stroomproduct bij een reus (Nuon Natuurstroom) en wil eindelijk wel weg van die neppe groene en over naar een echte groene. Is nog een beetje goedkoper ook, kunnen we weer wat centjes sparen om te investeren. Toch wel een beetje weird, overstappen, heb de horrorverhalen wel gehoord de afgelopen jaren ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:13

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mijn Soladin 600 is ook binnen! Ook een nagelnieuwe in doos. Hij hangt ook al en knippert weer zoals het hoort.

* mkleinman blij.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 17:51

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@ Zonnig type: Weet jij dit :?
Vorig jaar april kreeg ik mijn afrekening; mijn jaarverbruik - dagtarief - was -9 ( min negen dus), dit jaar trouwens nog meer in het negatieve door uitbreiding van 350 naar 525Wp;
ik lees nu min 9 x 0,0932 = -84 cent; dit wordt afgetrokken van verbruik laagtarief + Vaste kosten, OK, dit snap ik, maar mijn tarief = 21 cent / Kwh.
Heb ik nu 9 x 9,3 cent terug gekregen of toch 9 x 21 cent zoals ik zelf vermoed? Heeft zeker met Btw en Energiebelasting te maken, dat verschil tussen 9,3 en 21 cent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op maandag 24 januari 2011 @ 16:56:
Mijn Soladin 600 is ook binnen! Ook een nagelnieuwe in doos. Hij hangt ook al en knippert weer zoals het hoort.

* NielsTn blij.
dat schept hoop.... eerst maar vanuit Nieuwegeinig terug koersen,
al tel ik mijn zegeningen.... 't zal wel niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:29
2Dutch schreef op maandag 24 januari 2011 @ 16:50:
Moet met de miss toch eens Greenchoice als optie gaan doornemen. We hebben nu alleen een duurzaam stroomproduct bij een reus (Nuon Natuurstroom) en wil eindelijk wel weg van die neppe groene en over naar een echte groene. Is nog een beetje goedkoper ook, kunnen we weer wat centjes sparen om te investeren. Toch wel een beetje weird, overstappen, heb de horrorverhalen wel gehoord de afgelopen jaren ;)
Greenchoice is een van de goedkoopsten die zowel groen gas als stroom leveren. Als ik op de vergelijkingssites filter op alles groen staan ze bovenaan. Laat ik ook grijs meewegen, dan zijn ze maar marginaal duurder dan de paar grijze energieboeren die daarboven staan. Van die grijze energieboeren wil je de NEM toch al mijden, twijfel je nog over Energiedirect en blijven dan NUON en Eneco over met speciale kortingsacties waardoor de prijzen marginaal goedkoper zijn dan bij Greenchoice.
Wat betreft gedoe met overstappen, ja, het gaat wel eens mis, maar dat staat niet in verhouding met al die mensen waarbij het wel gewoon ineens goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 16:39
over die grafiek voor de wasmachine. ik kan me niet voorstellen dat het swinters 2 keer zoveel kost. dat volgt namelijk ook niet uit mijn gegevens. ik was wel meestal op 30 graden, en af en toe op 60. plugwise houdt het bij.

misschien dat jij dan wel verschillende koudwatertemperaturen hebt, maar die heb ik niet. al voelt het swinters wel ijzig koud aan, maar dat is volgens mij net zoiets als "gevoelstemperatuur"

het scheelt in iedergeval geen 10 graden.

en al zou dat zo zijn (10 - 20) graden, dan zou het bij mij ook duidelijk te merken moeten zijn.somers van 20 naar 30 graden = +10 gradem swinters van 10 naar 30 graden = 20 graden. +opwarmen wasmachine, en meer energiekosten voor op temperatuur houden. t koelt immers sneller af, als het vertrek ook koeler is.

maar misschien komt het dordat de wasmachine zo dom is, en bijvorbeeld een vaste tijd met een vast wattage gaat verwarmen, ipv te controleren hoe warm het water werkelijk is.

je kunt met plugwise goed zien wat het verbruik is bij wassen, verwarmen en centrifugeren en leegpompen.

was ook interesant om te weten dat de peikbelasting van wasmachine en droger samen niet meer dan 3300 bedroeg, en dus is een schakelaar of een tweede groep niet noodzakelijk, om ze tegelijk te gebruiken. ik zal dat met koud weer nog wel eens bekijken. misschien dat ie dan toch meer gebruikt, al stel ik me dat niet zo voor. bij het verwarmen van het water neem ik aan dat het electrisch element een vaste energiebehoefte heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
_JGC_ schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:48:
[...]

Greenchoice is een van de goedkoopsten die zowel groen gas als stroom leveren. Als ik op de vergelijkingssites filter op alles groen staan ze bovenaan. Laat ik ook grijs meewegen, dan zijn ze maar marginaal duurder dan de paar grijze energieboeren die daarboven staan. Van die grijze energieboeren wil je de NEM toch al mijden, twijfel je nog over Energiedirect en blijven dan NUON en Eneco over met speciale kortingsacties waardoor de prijzen marginaal goedkoper zijn dan bij Greenchoice.
Wat betreft gedoe met overstappen, ja, het gaat wel eens mis, maar dat staat niet in verhouding met al die mensen waarbij het wel gewoon ineens goed gaat.
idd. ik ervaar greenchoice ook gewoon als goed.

al die andere leverancier proberen je te verleiden met aantrekkelijke kortingen, waardoor je wel goedkoper bent, maar eigenlijk komt het er dan opneer dat je een premie of cashback krijgt, die leuk is uitgerekend, zodat het ze alsnog bijna niets extra kost, maar wel een klant erbij hebben.

je bent dan ook gedwongen meteen weer over te stappen, omdat na een jaar ( of half jaar), of een bepaalde hoeveelheid kWs de actie komt te vervallen. als je dan tenminste alweer van je contract af kunt!

als je ook nog eens geen standaard verbuik hebt, kan het met de afrekening en schattingen door netbeheerders flink vervelend uitpakken.
op zich gaat de overstap dan wel goed, maar wordt je toch geconfronteerd met een hoge afrekening. dat trekt vanzelf weer recht zou je zeggen, maar een paar honderd euro even voorschieten zit je natuurlijk niet op te wachten. ik kan het in zon geval ook niet noemen dat de overstap goed is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Kom ik net thuis, ligt hier ook een Nagelneuer omvormer voor mij klaar.
Nieuw in de verpakking.
Ga ik vanavond aansluiten en morgen flink uitlezen.
d:)b van Mastervolt.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:56:
over die grafiek voor de wasmachine. ik kan me niet voorstellen dat het swinters 2 keer zoveel kost. dat volgt namelijk ook niet uit mijn gegevens. ik was wel meestal op 30 graden, en af en toe op 60. plugwise houdt het bij.

misschien dat jij dan wel verschillende koudwatertemperaturen hebt, maar die heb ik niet. al voelt het swinters wel ijzig koud aan, maar dat is volgens mij net zoiets als "gevoelstemperatuur"

het scheelt in iedergeval geen 10 graden.

en al zou dat zo zijn (10 - 20) graden, dan zou het bij mij ook duidelijk te merken moeten zijn.somers van 20 naar 30 graden = +10 gradem swinters van 10 naar 30 graden = 20 graden. +opwarmen wasmachine, en meer energiekosten voor op temperatuur houden. t koelt immers sneller af, als het vertrek ook koeler is.

maar misschien komt het dordat de wasmachine zo dom is, en bijvorbeeld een vaste tijd met een vast wattage gaat verwarmen, ipv te controleren hoe warm het water werkelijk is.

je kunt met plugwise goed zien wat het verbruik is bij wassen, verwarmen en centrifugeren en leegpompen.

was ook interesant om te weten dat de peikbelasting van wasmachine en droger samen niet meer dan 3300 bedroeg, en dus is een schakelaar of een tweede groep niet noodzakelijk, om ze tegelijk te gebruiken. ik zal dat met koud weer nog wel eens bekijken. misschien dat ie dan toch meer gebruikt, al stel ik me dat niet zo voor. bij het verwarmen van het water neem ik aan dat het electrisch element een vaste energiebehoefte heeft.
Toch meet ik dat ook, van de zomer 0,25 kwh voor een 30 graden was en nu 0,5 kwh......ook weet ik zeker dat het verschil in water temperatuur hier meer dan 10 graden is.......nu 7 en toen het zo hard vroor zelfs 5 graden.......zomers gaat het richting de 18 graden

dus zomers van 18 naar 30......12 verschil
nu 7 naar 30.....23 verschil.....niet meer dan logisch dus een verdubbeling van het verbruik

Afgelopen vrijdag een nieuwe cv-ketel laten plaatsen, ik zie nu al 25% minder energieverbruik.....ben benieuwd wat het aan gas scheelt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2011 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JAN-B schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:08:
@ Zonnig type: Weet jij dit :?
Vorig jaar april kreeg ik mijn afrekening; mijn jaarverbruik - dagtarief - was -9 ( min negen dus), dit jaar trouwens nog meer in het negatieve door uitbreiding van 350 naar 525Wp;
ik lees nu min 9 x 0,0932 = -84 cent; dit wordt afgetrokken van verbruik laagtarief + Vaste kosten, OK, dit snap ik, maar mijn tarief = 21 cent / Kwh.
Heb ik nu 9 x 9,3 cent terug gekregen of toch 9 x 21 cent zoals ik zelf vermoed? Heeft zeker met Btw en Energiebelasting te maken, dat verschil tussen 9,3 en 21 cent?
Onder de nul op enig telwerk is er niets in wet geregeld, dus elke leverancier doet waar die zin in heeft. Blijkbaar saldeert Delta (daar zat je toch?) "niet door de nul heen", en krijg je alleen, wat eufemistisch gesproken een "redelijke" prijs heet voor het gedeelte onder de nul (lees: overschot), die 9,32 Eurocent/kWh (dat is uitsluitend de "leveringsprijs excl. EB en excl. BTW"). En blijkbaar krijg je daarvoor zelfs 0,32 eurocent/kWh meer dan wat Greenchoice suggereert voor overschotten over te hebben (9 cent/kWh). Goh, en dat van een atoomboer! (scharrig centje van de winsten van een afgeschreven kernsplijter uitdelen aan klanten om ze tevreden te houden?).

Energiebelasting en BTW bij "saldering onder de nul" gaat geen enkele leverancier in GROTE getale bij heel veel klanten voorschieten (lees: cadeau geven). Want ze krijgen het nooit meer terug van Ministerie van Financiën. Die vindt dat allemaal geldverspilling. Greenchoice is de enige die voor een SELECT groepje mensen door de nul heen saldeert. Maar ook dat is extreem onzeker, en zal beslist vroeg of laat op voor hen fysiek haalbare grenzen stuiten. Zelfs Greenchoice deelt niet structureel cadeautjes uit.

... en op mijn momenteel op kunstlicht [spaarlamp] gevoede zakjapanner is 9 (kWh) maal 9,32 (Eurocent/kWh "normale leveringsprijs ex EB ex BTW") inderdaad ook 83,88 Eurocent. En dat is wat je "terug krijgt". Het financiële resultaat van "een redelijke prijs" in de ambtelijke bewoordingen van de juristen van de NMa... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:13

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Met grote dank aan Windfreak voor onderstaande grafieken. Komt in de volgende release van jsunnyreports.

Afbeeldingslocatie: http://www2.flitspaal.nl/graphs/actual-sun-angle-OK4E.png

instralingsdiagram voor elke set, berekend aan GPS locatie / hoek tov horizon en GPS graden tov noorden.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
_JGC_ schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:48:
[...]

Just for the fun of it:

NEM is een Leids ketelbedrijf wat grijze haren op het hoofd krijgt van de permanente naamsverwarring met het bedrijf wat gewoon doodordinair bij NMa bekend staat onder NL Energie, of Nederlandse Energie Maatschappij. Wie weet komt er wel eens een rechtszaak van... En: NL Energie haalt gewoon spotgoedkope groencertificaatjes uit Scandinavië, zoals alle andere leveranciers ook doen om hun vaak gitzwarte stroom groen te verven. Het bedrijf krijgt nu de zoveelste klacht aan de broek van Essent (eeeuhhh RWE), die vindt dat ze misleidend opereren in hun miljoenen kostende reclame campagnes (gedeponeerd bij Reclame Code Commissie).

Energie:Direct is een volle dochter van Essent, en dus momenteel gewoon onderdeel van de grootste bruinkolen, poederkolen, en nuke boer RWE uit Deutschland. Prijsstunter van de voormalige Essent holding. Allemaal onder een grijsbruinpaarse paraplu.

NUON is stapsgewijs naadloos aan het overgaan in het Zweedse Staatsbedrijf Vattenfall, wat ook al vet in de nukes zit (die rammelen als een slecht zittend kunstgebit), en ook al monumentale hoeveelheden bruinkool af laat graven ver weg in Oost Duitsland (niet ver weg genoeg voor Paulus Jansen van de SP, wel voor Diederik Samsom van de PvdA). En die holding gaat als ze de kans krijgen nog meer nukes bouwen in moederland Zweden. Oh ja. En Vattenfall wil ook "een rol" in Borssele II...

(natuurlijk zitten ze tegenwoordig allemaal ook in wind off-shore, lucratieve invoedingstarieven, al blijft het duur bouwen ver op zee)

Eneco is nog Eneco (al hebben ze een verontrustende administratieve deal met atoomboer Delta), het minst vieze jongetje van de klas van de grote knaapjes in Nederland, en doet zijn best. Maar ja, ze hebben gewoon geluk geen kolencentrale te hebben, dus kunnen ze zich ook onderscheiden. Vooral met wind, steeds meer ver op zee, zoals in Engelse wateren. Ze hebben maar een paar SDE beschikkingen voor zonnestroom gescoord ondanks hoge inzet - een andere partij (deels opgericht door ... ex Eneco medewerkers...) heeft de helft van alle "grote" beschikkingen voor de ogen van vele verbijsterde partijen op monumentale wijze weggeharkt door gewoon 17.000 aanvragen in te dienen... :X

En Greenchoice heet eigenlijk ... Groene Energie Administratie B.V.

http://www.energiekamer.n...iciteit_kleinverbruik.asp :o

Eens met overstap ellende, die is meestal niet zo erg meer (meeste ellende is van afgelopen jaren). Maar je zal maar net degene zijn waar het wel misgaat. Als dat zo is, en er wordt niet adequaat gereageerd door de betreffende "partijen", s.v.p. meteen een dikke brief de deur uit en bij geen resultaat gal spuwen bij Consuwijzer en Geschillencommissie, want dat gesodemieter moet eens afgelopen wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Ook bij mij twee Soladins ontvangen. Ook in een nieuwe doos, met boekje en ophangbeugel.
En natuurlijk heb ik er ook al in gekeken.
Daarmee bedoel ik, in de Soladin. :*)
De print ziet er nieuw uit, ruikt ook niet stoffig of zo en er zijn geen sporen van soldeerwerk te zien.

De grote condensatoren zijn van een ander fabrikaat, of op z'n minst een andere kleur.
En de werkspanning van de elko aan de kant van de panelen is nu 200V dit was 160V. (Heb foto 8) )
Verder zie ik geen verschil.
En ik heb ook de oude vooraf heel goed bekeken.
Dat onderdeel zelf vervangen is op zich goed te doen hoor.
Maar als fabrikant heb je geen zekerheid dat iedereen het ook doet.
Vandaar dat de complete omvormer vervangen een betere optie is.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
zonnigtype schreef op maandag 24 januari 2011 @ 18:15:
[...]
... en op mijn momenteel op kunstlicht [spaarlamp] gevoede zakjapanner is 9 (kWh) maal 9,32 (Eurocent/kWh "normale leveringsprijs ex EB ex BTW") inderdaad ook 83,88 Eurocent. En dat is wat je "terug krijgt". Het financiële resultaat van "een redelijke prijs" in de ambtelijke bewoordingen van de juristen van de NMa... :/
Aan de andere kant, als jij als energieboer die energie levert, moet je daar energiebelasting over laten betalen, die je vervolgens moet afdragen naar de overheid. Als jij energieleverancier wordt met je PV-installatie zou jij dat ook moeten doen, maar om die administratie simpeler te maken krijg je gewoon een prijs zonder EB vergoed.
Je mag met deze overheid allang blij zijn dat er geen PV-belasting komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
_JGC_ schreef op maandag 24 januari 2011 @ 18:55:
[...]

Aan de andere kant, als jij als energieboer die energie levert, moet je daar energiebelasting over laten betalen, die je vervolgens moet afdragen naar de overheid. Als jij energieleverancier wordt met je PV-installatie zou jij dat ook moeten doen, maar om die administratie simpeler te maken krijg je gewoon een prijs zonder EB vergoed.
Je mag met deze overheid allang blij zijn dat er geen PV-belasting komt.
Meeste PV eigenaren kennen ze helemaal niet. Vandaar dat die "slimme" meter er toch zo goed en nation-wide mogelijk doorgedrukt moet worden. :D

En artikel 31-c van de Elektriciteitswet is er onder zware druk van enkele Friese boeren gekomen die een dak vol absurd zwaar gesubsidieerde [2002-2004] zonnepanelen hadden, en die met hun overschotten in de problemen dreigden te komen toen de stroommarkt werd geliberaliseerd. Daarvoor werd die beruchte, in elkaar geflanste Elektriciteitswet per 1 juli 2004 van kracht, en toen moest dus opeens dat slecht doordachte artikel er in gepropt worden, wel na paar keer te zijn geamendeerd...

Overigens wordt voor stadswarmte wel degelijk energiebelasting geind door de warmteboeren, maar ze mogen het zelf houden ("om projecten rendabel te krijgen"), en hoeven het niet af te dragen aan Min. Fin... Ik weet niet of die situatie gecontinueerd zal worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 20:20
guus.assmann schreef op maandag 24 januari 2011 @ 18:47:
Dat onderdeel zelf vervangen is op zich goed te doen hoor.
Alleen als je weet waarmee je bezig bent. Ik heb wel eens een condensator van een fototoestelflits kortgesloten 8)7

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Lekker scheve boel, maargoed, we wisten allang dat de oude energiebedrijven in dit land flinke bakken subsidie krijgen. Of dat nou is door directe subsidie voor de bouw van een kolen of kerncentrale, of subsidie in de vorm van energiebelasting die ze niet hoeven afdragen...
De slimme meter zal ik hier iig zolang mogelijk weren, gewoon omdat het kan. Zolang de oude meter het nog doet voel ik niks voor andere zooi in de meterkast. Een digitale siemens meter met 4 tariefgroepen en een teruglevertelwerk vind ik slim genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk maar niet dat ik niet op de hoogte ben.
niemand is op de hoogte, behalve de strategen in de bestuurkamers.
gelukkig heb je zonder stadsverwarming meer keuzevrijheid
De horigen en slaven moesten bij de vroonhoeven blijven wonen. Dan konden de edelen beter oog op hen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zoals ik al dacht: de pakketten ligggen nog steeds bij Kiala punt,
dus vooralsnig geen soladinnekes.
nou ja... mislopen doe ik toch niets qua kwh's voor de komende weken/maanden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljan_M
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 23:00

wiljan_M

1200 Wp + 6,1 GJ Zonneboiler

NielsTn schreef op maandag 24 januari 2011 @ 20:05:
zoals ik al dacht: de pakketten ligggen nog steeds bij Kiala punt,
dus vooralsnig geen soladinnekes.
nou ja... mislopen doe ik toch niets qua kwh's voor de komende weken/maanden ;)
Ik zit ook al meer dan een week tegen het zelfde bericht aan te kijken op de kiala site.

"15-01-2011 16:11 Pakket is ingeleverd op het Kiala Punt en wordt retour gezonden via het sorteercentrum van Kiala naar uw verkoper"

Wie ziet wel dat zijn pakketje daad werkelijk in een sorteer centrum aankomt en weer doorgestuurd wordt naar mastervolt ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
wiljan_M schreef op maandag 24 januari 2011 @ 20:15:
Ik zit ook al meer dan een week tegen het zelfde bericht aan te kijken op de kiala site.
Dat is echt slecht zeg.
Wie ziet wel dat zijn pakketje daad werkelijk in een sorteer centrum aankomt en weer doorgestuurd wordt naar mastervolt ???
Ik, hier.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 18:13:
[...]
Toch meet ik dat ook, van de zomer 0,25 kwh voor een 30 graden was en nu 0,5 kwh......ook weet ik zeker dat het verschil in water temperatuur hier meer dan 10 graden is.......nu 7 en toen het zo hard vroor zelfs 5 graden.......zomers gaat het richting de 18 graden

dus zomers van 18 naar 30......12 verschil
nu 7 naar 30.....23 verschil.....niet meer dan logisch dus een verdubbeling van het verbruik

Afgelopen vrijdag een nieuwe cv-ketel laten plaatsen, ik zie nu al 25% minder energieverbruik.....ben benieuwd wat het aan gas scheelt :)
Ik heb hier nog nooit bewust naar gekeken, maar speelt het volgende ook niet mee?

De wasmachine+was+ omgeving is in de winter ook veel kouder. Daarnaast is een wasmachine in de meeste gevallen niet/nauwlijke geisoleerd. En of je nu koud water in een koude machine moet opwarmen met veel warmtelek naar de omgeving of koud water in een warme (= 25 graden) machine met verhoudingsgewijs weinig warmtelek naar de omgeving, maakt wel veel uit. Ik ben zelf behoorlijk zenuwachtig geworden van het verschil tussen een 60 graden en een 95 gradenwas. Bij ons is een 60 graden was ongeveer 1,04 kWh, een 95 graden was rond de 2,5. Daarom doen wij nu eigenlijk nooit meer een 95 graden was. Terwijl dat niet echt de verwachting is, van 10 naar 60 of van 10 naar 95 graden is echt niet 2,5x zo'n groot temperatuurverschil. (nog niet eens 2x zo veel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

leonbong schreef op maandag 24 januari 2011 @ 12:52:
PS2 Ik gebruik (Almere-poort) +/-34GJ per jaar dat is inclusief warmwater
PS3 Mijn ouders (Almere-stad) gepensioneerd dus altijd thuis gebruiken +/-45GJ.
Als ik die waardes allemaal zo lees is er echt iets aan de hand met de stadsverwarming in Enschede.
Geen idee waar dat verschil zo vandaan komt.
Al heb ik wel het idee dat er door sluipverbruik wat extra verbruik is.
oa. Er is constant flow door de warmtewisselaar van het tapwater.
En wat ruimteverwarming betreft, ook al staan de radiatoren dicht, het warme water wordt toch het hele huis rondgepompt.

Bij kennisen van ons een eind verderop in de wijk was de stadsverwarming zelfs verkeerd om aangesloten.
Warme water ging eerst naar zolder, door de radiator aldaar, dan door de slaapkamers en vervolgens pas naar de woonkamer alwaar het matig warm te krijgen was.
De zaak is nu "andersom" aangesloten en wordt het beneden wel goed warm. 8)7

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
JeroenH schreef op maandag 24 januari 2011 @ 14:15:
[...]
In welke regio woon jij dan? Ik zit hier in Utrecht en daar is het zwaar bewolkt.
Den Helder. Maar tegen 13:30 trok het weer dicht. www.sat24.nl/nl gaf een mooie enclave weer.
[...]

Je zou toch raar staan te kijken als hij zo uit de doos komt als onwetende klant :) Wel netjes dat ze daar totaal niet moeilijk over gedaan hebben.

[...]
Heel netjes van ze. Ik denk dat ze in dat magazijn zich behoorlijk in het zweet werken, en binnenkomende dozen marginaal controleren voordat ze de stapel nieuw(enkele duizenden blijkbaar als ik al een nieuwe heb)/refurbished aanspreken. 't is me nogal een logistiek feest. Jammer dat Kiala blijkbaar niet overal even soepel werkt.
Of ik weer zo'n ventilatiegat maak weet ik nog niet. Er zitten natuurlijk al wat gaatjes voor de luchttoevoer, misschien dat ik daar iets voor frobel. Het fannetje snorde wel weer luid en duidelijk, daar zit iig geen innovatie in verwerkt...

Totale schade voor mij is ongeveer 7,5 KWh aan gemiste opbrengst. Kan ik vrij nauwkeurig vaststellen door de opbrengsten van het identiek georienteerde (nieuwere) systeem er naast te leggen.

Wat opviel tijdens de eerste communicatie met de Soladin was dat ie beweerde dat ie gisteren (nou ja, de vorige keer dat hij aan was gezet) reeds 2,06 KWh had geproduceerd. Een soort flash-test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Met hele mooie vestiging in het Oosten des lands :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

JeroenH schreef op zondag 23 januari 2011 @ 18:48:
De wasmachine staat onverwarmd, ik schat dat het soms toch wel eens onder de vijftien graden komt in de wintermaanden - als het echt heel koud is misschien nog wel richting tien graden ook. Waterleiding gaat direct vanuit de kruipruimte omhoog, door de meterkast naar de wasmachine. Is ook allemaal niet echt verwarmd. maar ook niet koud.
Misschien eens een keertje zo'n ding meewassen. Dan weet je het echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Karelprior schreef op maandag 24 januari 2011 @ 21:34:
Wat opviel tijdens de eerste communicatie met de Soladin was dat ie beweerde dat ie gisteren (nou ja, de vorige keer dat hij aan was gezet) reeds 2,06 KWh had geproduceerd. Een soort flash-test?
Vertelde flitspaal.nl niet ook dat er al 2 kWh op de teller stond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op maandag 24 januari 2011 @ 20:20:
[...]

Dat is echt slecht zeg.

[...]

Ik, hier.
Yep, hier ook inmiddels. Ik heb er vertrouwen in dat het goed gaat komen. Nu nog even verzinnen hoe ik mijn reserve exemplaar (nu aan het slapen) terug ga brengen naar de aardige installateur. Ik ga maar eens op de koffie bij hem, en maak er een gezellige ochtend van of zo. Als 't ie niet het dak op moet...

Systeemprijzen in Duitsland vet onderuit gegaan vorig jaar. Gezien het feit dat er gegarandeerd een extra nieuwe forse degressiestap gaat komen halverwege dit jaar, gaat de Solarbuzz grafiek nog spannende tijden tegemoet, is mijn inschatting. Hoe de Duitse PV-branche die gigantische klappen op gaat vangen (vorig jaar al 52% van de PV-afzet daar uit het Verre Oosten) wil ik nu eventjes niet aan denken...

Klopt, ze testen effekes voor het uitleveren. Er stond bij ons toen nog nagelneue beestje, direct uitgelezen op die 12e februari 2007 (renovatie Sunpower/OK4 systeem alhier), al 1,1 kWh op de teller. Fabriekstestje voordat 'ie de doos in ging. (die 1,1 kWh is dan ook "onze nulstand" in de spreadsheet...)

[ Voor 19% gewijzigd door zonnigtype op 24-01-2011 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Badger001 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 10:12:
Wat een verwarrend forum met vele items die kris kras door elkaar lopen.
Welkom. Het uit elkaar houden van alle verschillende draadjes leer je snel genoeg. Het is ook wel leuk om van alles voorbij te zien komen. Ik zou het niet anders willen.
Het volgende project wordt een zonneboiler met uitbreiding van de Greenloan en subsidie Duurzame Warmte (tot eind oktober 2011 beschikbaar) om zelf warm tapwater te gaan maken. Het verschil in prijs tussen het Nuon heetwater en Vitens koudwater is ruim 10 euro per kuub. Met 60 kuub heetwater per jaar is dat 600 euro die te verdienen is door een netto investering van geschat 1200 euro inclusief subsidie van 1000 euro.
Je houdt er toch rekening mee dat je niet het hele jaar door volop heet water uit je zonneboiler krijgt?
Badger001 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 11:52:
42 GJ = 42.000/31650=1330 m3aardgasequivalenten=1330/0,7=1900 m3 aardgas per jaar excl. tapwaterverwarming dat ongeveer 500 tot 600 m3 per jaar kost. Da's best wel veel voor verwarming volgens hedendaagse standaarden. 0,7 is het ketelrendement wat vriendje Nuon hanteert voor de stadsverwarmingstariefberekening.
Aha, is dat het addertje onder het gras bij de 'niet meer dan anders' regel voor stadsverwarming? Ze rekenen met een jaren-70 rendement van 70%? Vertel me alsjeblieft dat het niet waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op maandag 24 januari 2011 @ 22:45:
Aha, is dat het addertje onder het gras bij de 'niet meer dan anders' regel voor stadsverwarming? Ze rekenen met een jaren-70 rendement van 70%? Vertel me alsjeblieft dat het niet waar is.
Je wilt niet weten wat er allemaal nog meer "waar" is aan het gruwelijk dikke SV dossier. Hele teams zijn d'r mee bezig, inmiddels enigszins gestroomlijnd via Consumentenbond. Er is al gigantisch veel over uitgeplozen, onderzoeken gedaan, de hele rimram. Zicht krijgen op de harde feiten blijft lastig, en het is verduiveld ingewikkeld allemaal, ook al omdat SV projecten fundamenteel van elkaar kunnen verschillen. Er is alweer een poepie gelaten in Den Haag, d'r komt weer schot in de zaak. Of het in ons voordeel zal zijn blijft de vraag (er hangt nog steeds een dreigende verzwaring van de vastrecht last in de lucht...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

SunshineCompany schreef op maandag 24 januari 2011 @ 14:54:
Tja, als je het zo leest, een zonnefietspad, een delftsblauwe stadshaard met afnameverplichting, een zoneiland, dan heeft het er alle schijn van dat men hier liever voor de groene blingbling gaat dan het echte werk. En ik maar denken dat wij Hollanders van het type 'niet lullen maar poetsen' waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:00:
[...]

Tja, als je het zo leest, een zonnefietspad, een delftsblauwe stadshaard met afnameverplichting, een zoneiland, dan heeft het er alle schijn van dat men hier liever voor de groene blingbling gaat dan het echte werk. En ik maar denken dat wij Hollanders van het type 'niet lullen maar poetsen' waren.
Huh? Die gedachte had ik meer oostelijk van "de groene grens" geprojecteerd.

Maar alla.

BSW (Duitse PV branche organisatie) heeft weer nieuwe cijfers geproduceerd voor de eigen BRD markt. Schrik niet: 840.000 PV-installaties geaccumuleerd, eind 2010, zeggen ze. Zet echter wel een potje zout bij hun prognose van 7 GWp voor 2010 nieuwbouw, want dat zou wel eens fors hoger kunnen gaan worden. Als ze ongelijk krijgen, worden ze volgens mij geslacht door zowel Photon (die dat al jaren doet, en terecht), maar vooral, en dat is veel gevaarlijker: door de politiek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Anne vdr Bom schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:00:
[...]
...... een delftsblauwe stadshaard met afnameverplichting
Die tegeltjeshaard staat in de nieuwbouwwijk Roombeek (op de plaats van de ontplofte vuurwerkfabriek SE Fireworks).
Het lijkt wel een moskee, bovendien zeer hoge verbruiken aan GJ per woning, veel hoger nog als in de wijk Helmerhoek waar ik woon.
Het is een rare situatie aldaar met die afnameverplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Laatst online: 23:43

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Voor iedereen die geïnteresserd is in een rapport over energiebesparing en nog wat tijd over heeft:

http://www.ucpartners.eu/...roep_energiebesparing.pdf

't Stond in de EnergieTransitie en Energie Onderzoek Subsidie (EOS) nieuwsbrief van januari 2011

Ik denk dat met name zonnigtype er wel wat zinnige data uit kan destilleren... :9

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op maandag 24 januari 2011 @ 22:55:
Je wilt niet weten wat er allemaal nog meer "waar" is aan het gruwelijk dikke SV dossier. Hele teams zijn d'r mee bezig, inmiddels enigszins gestroomlijnd via Consumentenbond. Er is al gigantisch veel over uitgeplozen, onderzoeken gedaan, de hele rimram. Zicht krijgen op de harde feiten blijft lastig, en het is verduiveld ingewikkeld allemaal, ook al omdat SV projecten fundamenteel van elkaar kunnen verschillen. Er is alweer een poepie gelaten in Den Haag, d'r komt weer schot in de zaak. Of het in ons voordeel zal zijn blijft de vraag (er hangt nog steeds een dreigende verzwaring van de vastrecht last in de lucht...)
Ach, ik heb een tijdje in de Slaaghwijk gewoond, de Leidse Bijlmer noem ik dat altijd. Daar hebben ze ook stadsverwarming, maar met van die verdampingsmetertjes op de radiatoren. Geen thermostaat, je kon de temperatuur alleen maar regelen door met de radiatorknoppen te gaan zitten klooien. Als ik alle cijfertjes goed interpreteerde, verbruikte ik 1/17 deel van een flatgebouw van 35 appartementen met voornamelijk Turken, Marokkanen en Surnamers (niks mis mee, maar ze hebben over het algemeen een, laten we zeggen, wat uitbundiger stookgedrag). Ik ging toen toch al bijna verhuizen en heb er nooit werk van gemaakt. Maar dat knagende gevoel dat je bestolen wordt, dat oncomfort. Ze zeggen dat het milieuvriendelijk is, maar als iemand anders het voordeel heeft en jij de hoofdprijs betaalt... Nee, ik heb er een gloeiende haat jegens stadsverwarming aan overgehouden. Al is het nog zo milieuvriendelijk, mijn vrijheid is me meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:08:
Huh? Die gedachte had ik meer oostelijk van "de groene grens" geprojecteerd.
Dat bedoelde ik dus meer in het algemeen, bijvoorbeeld als het om inpolderen gaat of aardappelen telen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Klaver 4 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:21:
Voor iedereen die geïnteresserd is in een rapport over energiebesparing en nog wat tijd over heeft:

't Stond in de EnergieTransitie en Energie Onderzoek Subsidie (EOS) nieuwsbrief van januari 2011

Ik denk dat met name zonnigtype er wel wat zinnige data uit kan destilleren... :9
Dank, maar ik ga nu eens de Engelse PV-statistieken in grafische vorm proberen om te zetten. En ik "moet" eind van de week nog naar Gent (anders ploft m'n partner), ik wil nog weer eens wat bomen zagen, er staat nog een grote afwas, iedereen gilt als een mager speenvarken om aandacht in de meelbox, enzovoorts, enzovoorts. Ik beloof niks... ;)

Dat bedoelde ik dus meer in het algemeen, bijvoorbeeld als het om inpolderen gaat of aardappelen telen.
Daar hebben ze toch prachtige machines voor? Zoveel "handen" komen daar niet meer zo aan te pas. Ja, op onze moestuin nog wel. Maar in grunningen.... (ja, kom maar op beste Groningse medebewoners...).

Nee, ik heb er een gloeiende haat jegens stadsverwarming aan overgehouden. Al is het nog zo milieuvriendelijk, mijn vrijheid is me meer waard.
Ik ken het, ik had er ook vrienden wonen met hetzelfde probleem. Maar mijn "wraak" is gewoon weinig verbruiken (was jammer genoeg financieel laatste half jaar minder interessant, een GJ was nog "maar" 20 Euri). Ze plunderen me toch wel via het vastrecht. Met miljeuvriendelijk heeft het allemaal weinig te maken. Met stadswarmte verdient zowel de producent (E.ON die de STEG van onze gemeente heeft gejat toen ze nog beschermde partij waren) als de dozenschuiver (Vattenfall/NUON Warmte) goud geld. Anders werd het gewoon in de Singel gepleurd (waar nooit ijs op wilde komen, hoe koud het ook was). En toen werd er ook geen "verlies" geleden. Noch was "het miljeu" een issue. Toch?

[ Voor 42% gewijzigd door zonnigtype op 24-01-2011 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

2Dutch schreef op maandag 24 januari 2011 @ 16:50:
Ik heb een paar jaar geleden ook de overstap van Nuon naar Greenchoice gemaakt. Geen enkel probleem mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op maandag 24 januari 2011 @ 18:15:
Onder de nul op enig telwerk is er niets in wet geregeld, dus elke leverancier doet waar die zin in heeft. Blijkbaar saldeert Delta (daar zat je toch?) "niet door de nul heen", en krijg je alleen, wat eufemistisch gesproken een "redelijke" prijs heet voor het gedeelte onder de nul (lees: overschot), die 9,32 Eurocent/kWh (dat is uitsluitend de "leveringsprijs excl. EB en excl. BTW"). En blijkbaar krijg je daarvoor zelfs 0,32 eurocent/kWh meer dan wat Greenchoice suggereert voor overschotten over te hebben (9 cent/kWh). Goh, en dat van een atoomboer! (scharrig centje van de winsten van een afgeschreven kernsplijter uitdelen aan klanten om ze tevreden te houden?).

Energiebelasting en BTW bij "saldering onder de nul" gaat geen enkele leverancier in GROTE getale bij heel veel klanten voorschieten (lees: cadeau geven). Want ze krijgen het nooit meer terug van Ministerie van Financiën. Die vindt dat allemaal geldverspilling. Greenchoice is de enige die voor een SELECT groepje mensen door de nul heen saldeert. Maar ook dat is extreem onzeker, en zal beslist vroeg of laat op voor hen fysiek haalbare grenzen stuiten. Zelfs Greenchoice deelt niet structureel cadeautjes uit.
Hmm, dat is raar. Je betaalt dus energiebelasting per telwerk. Als je verbruik hoogtarief onder 0 komt, mag je dus niet 'negatieve energiebelasting' salderen met je laagtariefverbruik. Raar. Ik zou zeggen dat energiebelasting over je netto energieverbruk gaat, los van het tarief. Waarom heeft dan niet iedereen met zonnepanelen een enkeltariefmeter? Dat is toch veel voordeliger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:57:
[...]

Hmm, dat is raar. Je betaalt dus energiebelasting per telwerk. Als je verbruik hoogtarief onder 0 komt, mag je dus niet 'negatieve energiebelasting' salderen met je laagtariefverbruik. Raar. Ik zou zeggen dat energiebelasting over je netto energieverbruk gaat, los van het tarief. Waarom heeft dan niet iedereen met zonnepanelen een enkeltariefmeter? Dat is toch veel voordeliger?
Er is gewoon niks voor geregeld. Zoals ik al zei is dat salderingsgedoe er op het laatste moment door geramd, en is het nooit goed doordacht op dit soort wezenlijke aspecten. Netbeheerders hadden sowieso het schuim op de lippen van het feit dat artikel 31-c onderdeel van de Wet werd (ze zijn er volgens mij helemaal niet over "geconsulteerd"). Want toen had je nog variabele transportkosten, met allerlei absurde complicaties (ook voor hun administraties), en er was niks in detail geregeld. Die hebben toen als de hazen de Meetcode zitten wijzigen in 2005, waar ook ik niks van af wist, totdat ik dat ontdekte (veel te laat natuurlijk, was al gebeurd). Ook sindsdien is het puin geweest. Het is gewoon niet geregeld, dus is het een zooitje. Zeg ik al jaren, maar niemand doet er iets aan. Dit land is op wetgevingsgebied een absolute nachtmerrie. Vandaar dat ik zo zit te kwijlen boven het Duitse EEG (2009, ligt hier op tafel). Daar is ALLES kristalhelder geregeld. En wordt er helemaal niet "gesaldeerd". Net metering kennen ze helemaal niet in Duitsland. Dan zit je namelijk aan je manipulatieve leverancier vast, en dat wilde Scheer cs. absoluut niet. Ze hadden het grootste gelijk van de wereld. Zie het bewijs bij hun westerburen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wat ik heb begrepen is dat ze eerst je hoogtarief salderen (logisch: je panelen hebben de meeste opbrengst bij hoogtarief), om daarna de rest met laagtarief te salderen. Als je dan nog steeds meer opgewekt hebt dan wat je verbruikt hebt, krijg je voor dat restant de kale energieprijs vergoed.
Dubbeltarief vs enkeltarief is gewoon meer betalen voor je hoogtarief en minder voor je laagtarief. Wil je daar voordeel uit halen, dan moet je ongeveer 2x zoveel laagtarief draaien als hoogtarief, dan kan het nog uit met de huidige tarieven. Ik denk dat een heleboel onwetende mensen nog dubbeltarief gaan houden, maar ik stap gewoon per 1 juli over als GC mijn 1 jaar vast omzet naar de huidige tarieven. Ik ga voor een tientje per jaar niet wachten tot 23:00 tot ik de was kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Klaver 4 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:21:

Typisch Creatieve Energie document. Die gasten hebben me daar toch een tijd en een middelen tot hun beschikking (ben wel eens bij zo'n bijeenkomst geweest, supergelikte glossy folders, het kan allemaal niet op van de belasting centen...).

Een korte blik, dia 8:
Terugkijkend
Gerealiseerde tempo van elektriciteitsbesparing over de periode 2000-2008:
Huishoudens 1,1% per jaar
Dienstensector 0,1% per jaar*
Industrie 0,5% per jaar

* cijfer wordt onbetrouwbaar geacht.
Hou maar op mensen. We hoeven voorlopig niks meer te doen. Eerst de dienstenjongens en meisjes uit hun eeuwige Doornroosje slaap wekken (hardhandig), en de grootindustriëlen. Pas dan "mogen" (moeten?) "wij" weer... >:)

... en iedereen maar volhouden dat het stroomverbruik (van HH) toeneemt. Dia 17:
Door Europees beleid daalt het elektriciteitsgebruik van 3460 kWh [NB: interessant getal...] naar ca. 3000 kWh per huishouden per jaar...
Ik houd wel van dat soort ogenschijnlijke tegen het huidige denken ingaande stellingnames. Ik hoop natuurlijk dat 'ie uit gaat komen, maar ik vrees met grote vreze het effect op de energienota's: straks torenhoge vastrechten zodat je "ongeveer evenveel zult gaan betalen". Je wil niet nadenken over de consequenties voor de pure kWh prijs (ex vastrechten, ex teruggavepost energiebelasting)...

Dia 19:
Feedbacksystemen, bestaande uit slimme meters of andere meetsystemen met bijbehorende gebruikersinterface, dienen daarom verplicht te worden ingevoerd. Dit kan leiden tot een besparing van 10%.
... nog even afgezien van de laatste volstrekt onbewezen stellingname (zie ook eerdere commentaren van Sweegers op Energieenwater.net): communiceren die gladde jongens (en dames?) van "Creatieve Energie" wel met de beleidsmedewerkers bij EL&I??? Want de "slimme" meter wordt NIET verplicht... En zelfs al komt 'ie om wat voor gluiperige reden dan ook ooit in je meterkast te hangen: je kunt de niet "noodzakelijke" frequente remote data uitlezing (en dus manipulatie mogelijkheden voor de leverancier) UIT laten zetten... Althans: zo lees ik toch echt de laatste stukken bij de Eerste Kamer...

[ Voor 38% gewijzigd door zonnigtype op 25-01-2011 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:59
JeroenH schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 17:00:
[...]

...en dat is ook maar half geïmplenteerd. Nee, met de kennis die ik nu heb zou ik de Soladin 500 links laten liggen. Loggen gaat prima met Plugwise, of wie weet (is nog niet op de markt maar t ziet er interessant uit) QEES.
Als het om loggen gaat, dan doet de soladin precies wat ie doen moet. Je kunt er desnoods per seconde uit halen wat er gaande is. Jouw plugwise zal zeker het rendement van de omvormer niet kunnen bepalen, omdat ie de PV waardes niet meet. Dat de software van mastervolt zelf niet je van het is, wisten we in 2006 al, en daar zijn talloze mooie initiatieven uit ontstaan.
glambalk schreef op zondag 23 januari 2011 @ 02:03:
Voor iedereen die het aangaat de garantievoorwaarden van Mastervolt. Alle omvormers uit 2009 moeten dus in ieder geval door gloednieuwe worden vervangen. Voor de rest geld ook nog dat er in 2010 omvormers door groothandels zijn geleverd die in 2009 zijn geproduceerd. Garantie geld in ieder geval vanaf het moment dat de particulier de spullen in ontvangst neemt. Betalingsbewijs goed bewaard?
Probleem speelt niet met die nieuwere omvormers, tenzij een leverancier een oude op de plank had liggen.
JeroenH schreef op zondag 23 januari 2011 @ 13:15:
[...]

€ 300 is niet mis, het is toch jammer dat de omvormerfabrikanten de klanten zo uitkleden. Mastervolt doet hetzelfde, simpel RS485-kabeltje moet € 50 kosten.
De prijs van Mastervolt is te hoog, maar ook daar is een oplossing voor ;)
Badger001 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 10:12:
Wat een verwarrend forum met vele items die kris kras door elkaar lopen. Sommigen superinhoudelijk, andere reacties meer beschouwend. {....}
Blij dat het wéér wordt opgemerkt, ik zit nu al jaren te wachten op een uitsplitsing van de diverse onderwerpen, maar niet iedereen ziet dat te zitten....Daardoor haken er naar mijn idee te weinig mensen aan.
Karelprior schreef op maandag 24 januari 2011 @ 21:34:
[...]

Neen, dat is vanwege de afwezigheid van een interne klok. De soladin bepaalt uitsluitend aan de hand van het "uitstaan" dat er een volgende dag is aangebroken. Het wil zeggen: Tijdens de duurtest heeft hij 2,06kWh gedraaid, en is daarna niet meer aangeweest tot hij bij jou arriveerde.
Omgekeerd gebeurt ook: als je gedurende de dag een flinke onderbreking hebt door bv veel sneeuw of een stroomstoring, dan laat de grafiek van mastervolt ineens zien dat er een nieuwe dag is begonnen... 8)7

Mijn linux solget script, en de diverse andere software projecten hebben daar geen last van, die hanteren de systeemtijd van het uitlezende systeem.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Mistraller schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 00:55:

Probleem speelt niet met die nieuwere omvormers, tenzij een leverancier een oude op de plank had liggen.
Er is een grote handelaar uit Friesland met zeer nauwe banden met Mastervolt én NUON die grote partijen omvormers heeft opgekocht en die inderdaad in november 2009 exemplaren heeft verkocht die onder de terugroepactie vallen.
Ik weet aan de hand van de serienummers nu niet exact in welk jaar ze zijn geproduceerd maar volgens mij valt in ieder geval een deel van de productie uit 2009 ook onder de terugroepactie.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
vreemd 2 van de 3 pakketten zijn traceerbaar via Kiala. 1 ervan zou nog bij het inleverpunt liggen ????

zo te zien zou 17 januari de verplaatsing richting mastervolt hebben plaatsgevonden.... dus er zit beweging in....

en ik ben 't eens met Mistraller. Afsplitsingen onder Duurzame Energie zou wenselijk wezen.
But who am I... you can beat my advice in the wind ;)

[ Voor 25% gewijzigd door NielsTn op 25-01-2011 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badger001
[b][Als ik die waardes allemaal zo lees is er echt iets aan de hand met de stadsverwarming in Enschede.
En wat ruimteverwarming betreft, ook al staan de radiatoren dicht, het warme water wordt toch het hele huis rondgepompt.

Bij kennisen van ons een eind verderop in de wijk was de stadsverwarming zelfs verkeerd om aangesloten.
Warme water ging eerst naar zolder, door de radiator aldaar, dan door de slaapkamers en vervolgens pas naar de woonkamer alwaar het matig warm te krijgen was.
De zaak is nu "andersom" aangesloten en wordt het beneden wel goed warm.

Radiatoren of eigenlijk de knoppen kunnen "lek" zijn. al staan ze uit dan kan het pennetje nog iets ingedrukt staan, dit constateer je door hem uit te draaien en te luisteren of het nog suist bij de kraan. Bij het tapwater moet altijd iets warmte gesuppleerd worden om isolatieverliezen op te vangen. Als je de hysterese van de regellus vergroot zou je de tijd kunnen vergroten waarin geen warmte gesuppleerd wordt. Dit zou de efficientie van de ww kunnen verbeteren. Omdat er een comptabele meting wordt uitgevoerd (meting van flow, Tin en Tuit) mag er dus best een stroom lopen, als Tin - Tuit = 0 dan is de warmte ook gelijk aan 0 zonder dat de flow gelijk aan 0 hoeft te zijn. Maar hoe nauwkeurig is de meter bij zulke kleine hoeveelheden?

Het serieschakelen van radiatoren is een vreemde zaak, kan me nog wel herinneren dat we in de jaren 70 van de vorige eeuw CV kregen en die ongeisoleerde duimdikke stalen buizen met waanzinnig grote radiatoren in een aantal kringen in serie geschakeld werden. Dit gebeurt toch tegenwoordig niet meer zo? Toch?

Vertel me dat het niet waar is? Jawel hoor, kijk maar eens naar de stadsverwarmingscontracten voor groot en kleinverbruikers. Bij de kleinverbruikers staat het er niet specifiek in. Maar ze rekenen er nog wel mee om het vermeden gasgebruik te berekenen. Het blijven schoften die overal centen uit persen. Je hebt vast en zeker wel een stapel eindafrekeningen. Let nu eens op de verrekenperiode van het vastrecht: 366 dagen in een jaar, in elk jaar? En dat voor zoveel honderdduizenden afnemers? Lekker verdiend toch en niemand die het opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mistraller schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 00:55:
Als het om loggen gaat, dan doet de soladin precies wat ie doen moet. Je kunt er desnoods per seconde uit halen wat er gaande is. Jouw plugwise zal zeker het rendement van de omvormer niet kunnen bepalen, omdat ie de PV waardes niet meet. Dat de software van mastervolt zelf niet je van het is, wisten we in 2006 al, en daar zijn talloze mooie initiatieven uit ontstaan.
Inderdaad zijn er vele mooie alternatieven ontstaan (waarvan ik het echt heel vreemd vind dat Mastervolt dat niet omarmt en steunt, maar goed) maar al die alternatieven hebben als enorm nadeel dat er een PC voor ingeschakeld moet blijven. Zelfs als ik het een superzuinig laptopje van 15W neem kost me dat dus op jaarbasis ruim 130kWh ofwel ruim 10% van ons jaarverbruik. Dat vind ik het gewoon niet waard, sorry.
Blij dat het wéér wordt opgemerkt, ik zit nu al jaren te wachten op een uitsplitsing van de diverse onderwerpen, maar niet iedereen ziet dat te zitten....Daardoor haken er naar mijn idee te weinig mensen aan.
Ik heb er niet zo'n moeite mee, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik hier met regelmaat kom. Ook ben ik van mening dat alle zaken rondom duurzame energie niet los van elkaar gezien kunnen worden. Maar ik zie het punt wel, als je nieuw komt zal het overweldigend zijn.

Waarom niet gewoon een ander topic beginnen dan? Of misschien is DE inmiddels wel zo groot dat het een eigen subforum kan dragen, met daarin wat sub-subforums over techniek, politiek, ruzieënde leveranciers, etc. De serie topics over DE bestaat komende zomer vijf jaar net als mijn website en mijn zonnestroompanelen) en het heeft in die tijd nooit stil gestaan. Wellicht iets om eens met een oppermod om de tafel over te gaan zitten. Maar dat mag iemand anders doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
JeroenH schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 10:00:
[...]

Waarom niet gewoon een ander topic beginnen dan? Of misschien is DE inmiddels wel zo groot dat het een eigen subforum kan dragen, met daarin wat sub-subforums over techniek, politiek, ruzieënde leveranciers, etc. De serie topics over DE bestaat komende zomer vijf jaar net als mijn website en mijn zonnestroompanelen) en het heeft in die tijd nooit stil gestaan. Wellicht iets om eens met een oppermod om de tafel over te gaan zitten. Maar dat mag iemand anders doen.
Is er ruimte voor een subforum Duurzame Energie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Ik heb een extra paneel aangeschaft en daarom mijn Gridfit 250LV op marktplaats gezet. Mocht iemand interesse hebben... ;)

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

[...]
Inderdaad zijn er vele mooie alternatieven ontstaan (waarvan ik het echt heel vreemd vind dat Mastervolt dat niet omarmt en steunt, maar goed) maar al die alternatieven hebben als enorm nadeel dat er een PC voor ingeschakeld moet blijven. Zelfs als ik het een superzuinig laptopje van 15W neem kost me dat dus op jaarbasis ruim 130kWh ofwel ruim 10% van ons jaarverbruik. Dat vind ik het gewoon niet waard, sorry.
Dat vind ik dus ook.Daarom heb ik een programma geschreven die de EEE-PC (9W) 's ochtend uit de hibernatestand haalt en er 's avonds weer inzet.
Dat scheelt toch ook weer. :)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik zou dat ding gewoon met een USB->Serial converter op mijn Sheevaplug aansluiten, dat ding hangt toch maar te hangen in de meterkast als router.

Overigens moest ik vanmorgen weer even in de meterkast zijn, Ziggo lag er even uit, ook meteen even tijd om de meterstanden op te nemen als je internet er toch uit ligt. Van 28 december tot 25 januari 197KWh laag, 220KWh hoog en 265m3 gas. Ik vind het aan de hoge kant, maargoed, in die periode ben ik veel meer thuisgeweest dan normaal en er staat boven in de badkamer een elektrische vloerverwarming te stoken. Ik moet nog steeds een stookschema instellen voor dat ding waarbij ik 's morgens niet klappertandend onder de douche vandaan kom. Nadeel is dat de tijdschakelaar in een compleet andere ruimte zit en dat "even continu aanzetten" voor een afwijkende dag er niet in zit. Ben al bezig geweest om het paneel waar de bediening in zit eruit te slopen, maar die zit nogal vast :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Laatst online: 17-09 16:29
[...]
Ik heb er niet zo'n moeite mee, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik hier met regelmaat kom. Ook ben ik van mening dat alle zaken rondom duurzame energie niet los van elkaar gezien kunnen worden. Maar ik zie het punt wel, als je nieuw komt zal het overweldigend zijn.

Waarom niet gewoon een ander topic beginnen dan? Of misschien is DE inmiddels wel zo groot dat het een eigen subforum kan dragen, met daarin wat sub-subforums over techniek, politiek, ruzieënde leveranciers, etc.
Voor mij was dit wel een reden om af te haken. Als je `s avonds inlogt zie je opeens tig pagina`s staan die je niet hebt gelezen. Duurzame energie heeft zeker mij interesse, maar meer in zijn algemeenheid. Dit topic staat vol met PV en salderingsissues, wat mij nou net niet erg interesseert, vaak ook nog erg gedetailleerd.

Ik zou het mooi vinden als er een splitsing komt in dit topic. Bijvoorbeeld:
- Besparen van energie (isoleren, besparen, zuinige apparaten)
- Decentraal opwekken (PV, wind e.d. voor particulier)
- Centraal opwekken (discussie wind, kern, zonenergie en olie, gas en kolengestookte centrales.
- Installatietechniek (CV, zonneboiler, ventilatie, warmtepomp, houtkachels etc..)
- Beleid (politiek getinte discussies)
- Vervoer

In ieder geval een apart PV topic zou een hoop schelen. Je zou dan ook een goede TS kunnen maken met daarin basic uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 20:20
Vmu schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 10:05:
Ik heb een extra paneel aangeschaft en daarom mijn Gridfit 250LV op marktplaats gezet. Mocht iemand interesse hebben... ;)
Als je dat nou vorige week gedaan had, dan had ik 'm gekocht :P

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Speksteenkachel schreef op maandag 24 januari 2011 @ 21:17:
[...]

Als ik die waardes allemaal zo lees is er echt iets aan de hand met de stadsverwarming in Enschede.

De zaak is nu "andersom" aangesloten en wordt het beneden wel goed warm. 8)7
Ik weet niet hoe bij jullie werkt maar in de woningen in almere die ik ken is het gewoon een ster-systeem.
Dus het water wordt alleen naar de radiatoren gepompt die ook daadwerkelijk open staan.
Het hoge verbruik kan ook verklaard worden doordat de woningen misschien met beperkte isolatie zijn opgeleverd. Volgens de EPC berekening is stadsverwarming goed voor een forse daling van de EPC.
Gemeente almere gaat hiet niet mee akkoord, de isolatie van de woning moet gelijk zijn aan gas gestookt.
Mijn ouders wonen in woning uit 1995 van 160m2 met de begane grond een plafondhoogte van 3,5m! Het verbruik van die woning +/- 45GJ voor mensen die altijd thuis zijn valt mij het allezins mee.

Als ik op de 2e etage een radiator open draai duurt het daarom een min 5 voordat er warm CV-water bovenaan komt.
Het sluipverbruik van de wisselaar voor warm drinkwater is minimaal een hele maand vakantie is +/- 0,1GJ.

De werking van de afleverset in almere is ongeveer gelijk aan deze AGPO pagina 18 figuur 11.2.
Opm1: (Warmdrinkwater) TAPWATERREGELVENTIEL is vervangen voor een thermostatisch ventiel die het drinkwater warm houdt.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 25-01-2011 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
leonbong schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 11:41:
[...]

Ik weet niet hoe bij jullie werkt maar in de woningen in almere die ik ken is het gewoon een ster-systeem.
Dus het water wordt alleen naar de radiatoren gepompt die ook daadwerkelijk open staan.
Het hoge verbruik kan ook verklaard worden doordat de woningen misschien met beperkte isolatie zijn opgeleverd. Volgens de EPC berekening is stadsverwarming goed voor een forse daling van de EPC.
Gemeente almere gaat hiet niet mee akkoord, de isolatie van de woning moet gelijk zijn aan gas gestookt.
Mijn ouders wonen in woning uit 1995 van 160m2 met de begane grond een plafondhoogte van 3,5m! Het verbruik van die woning +/- 45GJ voor mensen die altijd thuis zijn valt mij het allezins mee.
ik zie eerder de installatie opgebouwd zijn met parallel geschakelde radiatoren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik vind dit topic, met alles door elkaar juist leuk, je steekt alles op wat je wilt weten, en wat me niet zo interesseert, sla ik over, je ziet het al aan de eerste regels van een post, welke kant het op gaat. die vele paginas ongelezen die je elke avond hebt ( valt overigens ook wel weer mee) ben je zo doorgebladerd.
als alles wordt opgesplitst, dan verlies ik denk ik mijn prikkel om ze allemaal door te bladeren, terwijl ik dan dus "alles" zou missen. verder staat het iedereen vrij zijn eigen topic te openen volgens mij, er zal denk ik geen moderator zijn die je topic sluit en zou verwijzen naar dit topic. ook verbreed het het bewustzijn over alle energie zaken, ipv je slechts te focussen op 1 ding (wat ze in den haag wel voor je doen, waardoor niets in relatie tot elkaar wordt gezien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
...er is nog nergens bewezen dat een dergelijk subforum bestaansrecht heeft c.q. levensvatbaar is.
:?
Verder is het Duurzame Energie-topic vooral een kleine clique van dezelfde geitenwollen sokken
O-)
Je kan moeilijk van ons verwachten dat we voor elke niche een nieuw forum gaan aanmaken, op een gegeven moment is het overzicht gewoon weg.
:/

Conclusie: het blijft lastig. Vooralsnog heb ik er ook geen "moeite" mee, al moet je niet te lang weg op vakantie, want bijlezen wordt al snel uren werk (als je serieus "breed" bent geïnteresseerd, voor meerder lieden hier geldend, is mijn inschatting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
met vakanties is lezen van ongelezen berichten ook op vakantie. ook als ik niets lee"s is dat geen ramp. soms is het zelfs al achterhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Laatst online: 17-09 16:29
zonnigtype schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 12:11:
[...]
Conclusie: het blijft lastig. Vooralsnog heb ik er ook geen "moeite" mee, al moet je niet te lang weg op vakantie, want bijlezen wordt al snel uren werk (als je serieus "breed" bent geïnteresseerd, voor meerder lieden hier geldend, is mijn inschatting).
Voor de vaste lezers is het misschien niet eens zo`n probleem. Dat zijn er helaas erg weinig terwijl ik zeker weet dat het onderwerp veel meer geïnteresseerden heeft op GOT. Door die overvloed aan informatie is het lastig zoeken. Als je nu als noob informatie wilt over een PV systeem of een zonneboiler ga je echt niet in dit topic zoeken met zijn 64 pagina`s. Terwijl er juist hele nuttige bijdragen in vermeld staan, zonde en het weerhoud denk ik veel users ervan dit topic te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
FicoF schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 12:29:
[...]
Voor de vaste lezers is het misschien niet eens zo`n probleem. Dat zijn er helaas erg weinig terwijl ik zeker weet dat het onderwerp veel meer geïnteresseerden heeft op GOT. Door die overvloed aan informatie is het lastig zoeken. Als je nu als noob informatie wilt over een PV systeem of een zonneboiler ga je echt niet in dit topic zoeken met zijn 64 pagina`s. Terwijl er juist hele nuttige bijdragen in vermeld staan, zonde en het weerhoud denk ik veel users ervan dit topic te volgen.
De 64 pagina's is nog slechts in DEEL 18. Er zijn nog 17 delen voor u :)

Het is een feit dat je, zelfs als je de post nog deels kan herinneren, je het onmogelijk terug kan vinden.
Vind bijvoorbeeld maar eens de posting terug van een forumlid waar hij voorrekent wat de verschillende rendementen zijn van een Douche-WTW op koud-, warm- en koud+warmwater aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badger001
Ik stem voor:
een natte topic (SV + WarmTapWater + KoudTapWater)
een zonnige topic (PV+boiler)
een besparende topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Badger001 schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 13:12:
Ik stem voor:
een natte topic (SV + WarmTapWater + KoudTapWater)
een zonnige topic (PV+boiler)
een besparende topic
en alternatieven (CSP??)
of gaat die bij het zonnig topic ;)
en het winderig topic voor de windmolen-fetisjisten ;) :P

[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 25-01-2011 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JakeNL schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 13:08:
[...]

De 64 pagina's is nog slechts in DEEL 18. Er zijn nog 17 delen voor u :)

Het is een feit dat je, zelfs als je de post nog deels kan herinneren, je het onmogelijk terug kan vinden.
Vind bijvoorbeeld maar eens de posting terug van een forumlid waar hij voorrekent wat de verschillende rendementen zijn van een Douche-WTW op koud-, warm- en koud+warmwater aansluiting.
Google is your friend... :)

Zoek op bijvoorbeeld site:gathering.tweakers.net rendement douche WTW koudwater en je komt al een heel eind!

Ik ben ook via Google op dit forum terechtgekomen (vooral als meelezer).
En ik sluit mij bij Engelbertus aan dat het juist een voordeel is als je duurzame horizon wordt verbreed zoals dat nu gebeurt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Laatst online: 17-09 16:11
Ik ben een van de mensen die graag meeleest, en ik zou graag zien dat het discussieren over het al dan niet opsplitsen niet in dit topic gebeurt. Dit is er echt niet de plaats voor, want wij beheren het forum toch niet.

Het beste kunnen we/jullie daarvoor gewoon hier verder gaan:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
[...]

Persoonlijk hou ik liever 1 forum bij dan 5. Of de gebruikers interface moet een overzicht van meerdere forums het gebruik ervan rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toxotes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 09:55
Hier ook een meelezer, ik ben ook voor één forum.
Je pikt zoveel mee op wat je op het moment even niet zoveel interesseert wellicht, maar waarvan je later denkt van hé ik had toch dat of dat gelezen, ik ga daar (soms deeltje zoveel verder) toch meer over opzoeken.

Er worden dus nmm veel duurzame zaadjes verspreid die misschien wel jaren later ontkiemen, maar daarom des te waardevoller zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een inhoudelijke vraag waarvan ik hoop dat die hier correct staat. Onze 14-jaar oude Nefit Fasto 3030 VR-ketel heeft last van kuren waardoor we op zoek zijn naar iets anders waarbij ik een zonneboiler overweeg.

De situatie is een 2-onder-1 kap met het 43 graden dak op WZW. De woning is uit 1987 met een inhoud van +/- 370m3. Qua isolatie is de de standaard vloer, spouw en dakisolatie en we hebben een aantal jaar geleden overal HR++ glas laten plaatsen. In het voor- en najaar stook ik de woonkamer bij door middel van een Hwam houtkachel en dan slaat de verwarming niet aan. De afgelopen jaren lag het gasverbruik voor 2 personen op 1150m3 (2009) en 1450m3 (2010) respectievelijk waarbij we in de zomermaanden +/- 28m3 verbruiken aan warm tapwater en koken. Qua gasprijs zitten we nu op 56ct/m3. Waterverbruik afgelopen jaar 120m3.

Nu kreeg ik van het installatiebedrijf waar ik tevreden klant van ben een aantal offertes voor ketels en een offerte voor een HR Solar HRS120/2.5ar (4.7Gj) inclusief installatie voor 2890,- . Daar moet dan nog 940,- subsidie vanaf waarna ik op 1950,- uit zou komen voor de gehele investering. Als ik uitga van een besparing van 50% (die te positief is denk ik) dan ga ik 170m3 per jaar besparen wat me grofweg 100,- oplevert maar dan zit ik op een TVT van 20 jaar. Zie ik iets over het hoofd behalve dan dat de gasprijs vast nog wel gaat stijgen?

Met de calculator van HRSolar kom ik na vijf jaar al op een besparing van 1.672,- (met besparing van 223m3/jaar) maar dat getal slaat volgens mij nergens op. Ik voorzie wel dat er meer personen in huis gaan komen en dat ik gebruik zal gaan maken van hotfill voor de vaatwasser en wasmachine binnen nu en 3 jaar maar ik vind het erg lastig om de investering met deze TVT te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zijn hier nog zelfbouwers van pvpanelen

ik zoek nog een aantal losse cellen die ik in een heteluchtcollector kan plakken om een ventilator aan te drijven ca 12V DC 0,25-0,5A

heeft hier iemand ervaring mee en waar kan ik het kopen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

_JGC_ schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 00:10:
Wat ik heb begrepen is dat ze eerst je hoogtarief salderen (logisch: je panelen hebben de meeste opbrengst bij hoogtarief), om daarna de rest met laagtarief te salderen. Als je dan nog steeds meer opgewekt hebt dan wat je verbruikt hebt, krijg je voor dat restant de kale energieprijs vergoed.
Ja, dat dacht ik ook, maar JAN-B schrijft dit:
Vorig jaar april kreeg ik mijn afrekening; mijn jaarverbruik - dagtarief - was -9 ( min negen dus)
En dan lijkt het er op dat van het negatieve verbruik hoogtarief alleen de levering wordt gesaldeerd tegen het laagtarief en niet de energiebelasting. Je zou eerder het omgekeerde verwachten, omdat energiebedrijven vwb de energiebelasting alleen maar een doorgeefluikje zijn. Dat klopt m.i. niet. Moet je als burger niet gewoon energiebelasting betalen voor de netto energie die je verbruikt?
Dubbeltarief vs enkeltarief is gewoon meer betalen voor je hoogtarief en minder voor je laagtarief. Wil je daar voordeel uit halen, dan moet je ongeveer 2x zoveel laagtarief draaien als hoogtarief, dan kan het nog uit met de huidige tarieven. Ik denk dat een heleboel onwetende mensen nog dubbeltarief gaan houden, maar ik stap gewoon per 1 juli over als GC mijn 1 jaar vast omzet naar de huidige tarieven. Ik ga voor een tientje per jaar niet wachten tot 23:00 tot ik de was kan draaien.
Kun je overstappen van dubbel naar enkel zonder meterwissel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Zelfs als ik het een superzuinig laptopje van 15W neem kost me dat dus op jaarbasis ruim 130kWh ofwel ruim 10% van ons jaarverbruik. Dat vind ik het gewoon niet waard, sorry.
+1
+1

Ik vind de variatie juist wel leuk. Al die onderwerpen die voorbijkomen. Een apart subforum voor zonneboilers zou ik waarschijnlijk nooit bezoeken (sorry :$ ), maar nu pik ik toch wat informatie op en dat is leuk. Het aantal posts is trouwens ook weer niet zo heel erg groot. Tenzij je net terug bent van vakantie :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 15:38:
Ik heb een inhoudelijke vraag waarvan ik hoop dat die hier correct staat. Onze 14-jaar oude Nefit Fasto 3030 VR-ketel heeft last van kuren waardoor we op zoek zijn naar iets anders waarbij ik een zonneboiler overweeg.

[...]<tvt verhaal, is het het wel waard, kloppen de beloftes wel>[...]
Een herkenbare overweging 8)

Wat ik in je overweging even niet zie, is het gevolg van puur een nieuwe HR ketel die een VR ketel gaat vervangen, nog even onafhankelijk of op die HR Ketel een ZB komt of niet.
Bij ons bleek de nieuwe HR ketel tov de 19jr oude HR ketel al een besparing van 30% op te leveren op het gasverbruik. De besparing bleek niet enkel de wintermaanden te zijn, maar tot mijn verbazing ook in de zomer: de ketelt moduleert met koudwater van 20graden zover terug dat we van 40m3/maand naar 10m3/maand zakten!

Mogelijk dat je met de vervanging van je VR ketel zelfs nog meer bespaart!

Verder wassen wij 1 tot max 2x per week (7kg A++ wasmachine, 7kg A droger) en de vaatwasser loopt ook maar 1x per week: de iwinst die een zb daarin kan leveren is dus op jaarbasis ook ZEER beperkt

Je snapt het al: de nieuwe ketel (zeker gezien het ingezakte verbruik in de zomermaanden) maakte de mogelijke winst van een ZB behoorlijk lager dan denkend vanuit de oude ketel.

Ook ik kwam daarna uit op een tvt van 20jr of meer en heb vooralsnog het hele ZB verhaal in de ijskast gezet.
Jij geeft al aan dat je een houtkachel in zet in voor/najaar en de CV niet gebruikt: voor jou kan de ZB dan dus niet veel bijdragen, anders dan je tapwater gasverbruik iets omlaag krijgen.
Verder is je zomerverbruik mij niet geheel dudielijk: 28m3 totaal??? of per maand ???. Als dat totaal is, en een nieuwe HR ketel dat nog eens doet dalen, dan vraag ik me helemaal af wat een ZB nog kan betekenen...

[ Voor 18% gewijzigd door Mars Warrior op 25-01-2011 16:11 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 16:04:

Kun je overstappen van dubbel naar enkel zonder meterwissel?
Ja. Ze gaan echt geen dubbeltarief meters d'r uit slopen om na verhuizing vervolgens weer eentje terug te (moeten) zetten omdat de volgende bewoner weer dubbeltarief wil/zou willen.

Ze zetten gewoon de remote uit, en als het goed gaat (schijnt niet altijd goed te gaan), draait er dan maar een van de twee schijven. Had mijn partner in een vorige woning, enkel tarief contract met een dubbel tarief telwerk. Het schijnt ook wel eens te gebeuren dat er niet goed geschakeld is, en dan draaien beide schijven in de desbetreffende periodes. En dan worden de verbruiken gewoon bij elkaar opgeteld. Eindresultaat maal het tarief voor "enkeltarief" = nota resultaat (met gewogen gemiddeldes als er over verschillende tarief periodes een nota wordt berekend, is meestal, want per half jaar wisselend bij variabele contracten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor je snelle reactie. Wat ik inderdaad niet in mijn betoog heb meegenomen (ook beetje dom, excuses) is mijn voornemen voor de nieuwe HR-ketel. De Nefit Fasto 3030 is CW4 en als ik de keukenkraan opendraai terwijl mijn vrouw onder de douche staat dan heeft ze daar last van. Gezien dat, en het feit dat ik in binnen 3 jaar de vaatwasser en wasmachine naar hotfill wil doen, heeft ons doen besluiten om minimaal voor CW5 te gaan.

Het nadeel hiervan is dat je met CW5 meestal met een relatief zware ketel voor je CV komt te zitten. Bij Nefit een 30Kw en bij Remeha een 35Kw en dat vind ik een beetje onzinnig. Die zwaardere ketels kunnen namelijk minder laag terugmoduleren als een lichtere ketel en dat kost een hoop energie. Ik dacht dat te kunnen compenseren door voor een CW4 ketel als de Remeha Calenta 28c te gaan in combinatie met de genoemde HRSolar 120L om het comfort enigzins op te kunnen vangen en dus twee vliegen in een klap te kunnen slaan maar daarvan is de TVT erg hoog. Het alternatief is volgens mij een CW6 ketel, in het geval van Remeha de Calenta CW6. Dat is een Calenta 28c met 40L boiler om de klappen op te vangen. Maarja als je de hele dag een boilertje moet stoken wordt je ook niet vrolijk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljan_M
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 23:00

wiljan_M

1200 Wp + 6,1 GJ Zonneboiler

JeroenH schreef op maandag 24 januari 2011 @ 20:20:
[...]

Dat is echt slecht zeg.

[...]

Ik, hier.
Net nog even contact gehad met het inleverpunt.
Het wordt daar iedere werkdag opgehaald, en verder weten ze het ook niet.

Toen Mastervolt gebeld of hij misschien toch al binnen is ?
Ze hebben hem ontvangen en er staat er een gereserveerd voor levering eind deze week.

De mevrouw van Mastervolt wist te vertellen dat ze veel klachten hoort over het volgen van de pakketjes bij Kiala.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
wiljan_M schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 16:24:
[...]

Net nog even contact gehad met het inleverpunt.
Het wordt daar iedere werkdag opgehaald, en verder weten ze het ook niet.

Toen Mastervolt gebeld of hij misschien toch al binnen is ?
Ze hebben hem ontvangen en er staat er een gereserveerd voor levering eind deze week.

De mevrouw van Mastervolt wist te vertellen dat ze veel klachten hoort over het volgen van de pakketjes bij Kiala.
Heb je gewoon het hoofdnummer van Mastervolt gebeld? Zo nee, welk nummer dan? Dan ga ik meteen even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 15:38:
....
Kijk ook waar je de grootste besparing kan maken, da's in de periode m.n wanneer het het koudste is: najaar.
Dus kijk/probeer om de combinatie zo te krijgen dat er ondersteuning door zon op het CV-deel zit.
Atag heeft een compleet systeem, maar met meer uurloon en onderdelen (en know-how, etc.etc.etc)
zou een dergelijk systeem deels na te bouwen zijn.

Voor mij is de Qsolar geworden, daar ik in de winter het gasverbruik wens te minderen (op CV).
Met een aardige collector (hier 7,5 m2 vlakkeplaat) op pal zuid, en steile hellingshoek, is aardig wat zon op te vangen (en snel sneeuw/ijsvrij, als ik de diverse lawines van 1-2 maand terug herinner).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Anne vdr Bom schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:57:
[...]

@Anne: Volgens mij heb je wel gelijk; heb mijn afrekening nog eens bestudeerd en ik zie bij energie-belasting: 1007 Kwh x 0,1094 = 110,14 euro. die 1007 is dan mijn jaarverbruik laagtarief=1016 min jaarverbruik hoogtarief= min 9; dus 1016 min 9 = 1007 Kwh. Is dit wat je bedoelde :?
Heb ik dan toch gelijk dat ik de volle 21 cent krijg voor elke Kwh in de min??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monstarr076
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-04 21:36
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 15:59:
zijn hier nog zelfbouwers van pvpanelen

ik zoek nog een aantal losse cellen die ik in een heteluchtcollector kan plakken om een ventilator aan te drijven ca 12V DC 0,25-0,5A

heeft hier iemand ervaring mee en waar kan ik het kopen??
http://cgi.ebay.nl/1-5-Wa...ain_0&hash=item53e5c8c5e4

2 of 4 parallel om aan 3 of 6 Watt te komen.

Edit: of je pakt gelijk deze http://cgi.ebay.com/6-Wat...m1e610e5d68#ht_4720wt_912

Het forum voor de doe-het-zelvers op het gebied van zonnepanelen en windgenerators. http://forum.zelfbouwenergie.nl/
Wel eerst even aanmelden.

[ Voor 11% gewijzigd door Monstarr076 op 25-01-2011 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

_JGC_ schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 00:10:
Ik denk dat een heleboel onwetende mensen nog dubbeltarief gaan houden, maar ik stap gewoon per 1 juli over als GC mijn 1 jaar vast omzet naar de huidige tarieven. Ik ga voor een tientje per jaar niet wachten tot 23:00 tot ik de was kan draaien.
@JGC: Ik wacht niet tot 11 uur ,s-avonds hoor, om een was te draaien ; doe ik altijd zaterdag-morgen- weekend is ook laagtarief :9
Pagina: 1 ... 32 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.