VincentH schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 08:48:
Was gistermiddag bij de feestelijke ingebruikname van het grootste zonnedak van Drenthe: bijna 2000m2 op het dak van een loods van Waterschap Velt en Vecht in Sleen. De loods is een paar jaar geleden zo gebouwd dat de oriëntatie en de hellingshoek ideaal zijn voor PV. Mooi initiatief!
Zal zien of ik dit weekend nog een foto kan posten.
Als mijn gegevens correct zijn:
240 264 kWp installatie, waarvan 1 SDE 2009 beschikking groot (dus max. 100 kWp), modules e.d. onbekend, 1.438 panelen (grofweg zou dat neerkomen op
167 184 Wp modules). Gerealiseerd door Volker Wessels Telecom. Zou mogelijk al rond 1 juli vorig jaar opgeleverd (of aanbesteed?) moeten zijn vanwege financiële ondersteuning provincie Drenthe.
Klopt dat met wat jij daar hebt vernomen? Gaarne (meer) details, ik wil mijn projectlijst zo nauwkeurig mogelijk invullen/bijhouden. Er worden weinig details prijsgegeven (ben nog steeds aan het zoeken).
http://www.sleen.nu/nieuw...kplaats-van-velt-en-vechtEén van de sprekers was de DG energie van Min EZ,L&I. Dat was wel tenenkrommend! Verkopen van het huidig beleid en op het zonnefeestje roepen dat PV de komende decennia(!) nog niet rendabel zal worden. Beetje CO2 opslag en biomassa bijstook in kolencentrales promoten, bah!
Die beste meneer is speciaal op die plek daar neergezet. Die moet daar alleen maar komen opdraven om al teveel enthousiasme voor de zonnepaneeltjes in de kiem te smoren, want dat gaat de Staat allemaal geld kosten (denken ze). Is het nog steeds die pure "econoom"
Vijlbrief? Die van
dit stukkie?
Vijlbrief kon verder de net gisteren verstuurde brief over de vernieuwde SDE-regeling verder uitleggen. Al bleek heel snel dat het merendeel van circa honderd aanwezigen nog niet de inhoud van de brief goed kende. “Met deze nieuwe SDE+ halen we een weeffout uit de vorige regeling: we zetten in op 1 doel, het maken van meters voor duurzame energieopwekking en niet of hooguit een klein beetje op innovatie. En je kunt wel een feed-in systeem zoals in Duitsland willen, maar dat kost 4 miljard euro. Dat betekent dat je 2,5 miljard meer nodig hebt dan de 1,5 miljard die we er nu in steken. Dat zul je ergens anders moeten bezuinigen”, aldus Vijlbrief, die en passant nog wel richting de Europese Commissie opperde voor een goed handelssysteem voor renewables. Ook gaf Vijlbrief aan dat in april volgend jaar minister Verhagen met een nieuw Energierapport komt.
(Vijlbrief vertikt het om de baten te noemen, ras opportunist dat 'ie daar is... Alleen al
12 miljard Euro investeringen in 2009 in PV, en 3,15 miljard Euro uit bedrijfsvoering van PV-installaties?!)
Toegevoegd: en die "4 miljard Euro" van Vijlbrief is pas ontstaan na TIEN JAAR LANG degelijke ondersteuning van o.a. het PV- en windenergie succes in Duitsland, met een volumegroei tot 18 GigaWattpiek voor PV, in de tijd toen PV nog relatief duur was. NL zit nog steeds maar op een volkomen achterbakse 70 MWp eind 2010 (nog exclusief de niet bekende hoeveelheid niet-SDE installaties in 2010). Dus we gaan NEVER nooit niet onder Rutte, zelfs al maakt 'ie zijn hele kabinetsperiode vol (hoop ook van niet), ook maar in de buurt van een SCHIM van die belachelijke 4 miljard euri van "econoom" Vijlbrief komen, zelfs al zou "een Duits EEG" nu in NL worden geïmplementeerd!!! Al helemaal niet met de mede door het Duitse, door hen vervloekte succes veroorzaakte goedkope moduleprijzen van tegenwoordig.... Dat heet dus ook wel: openlijke misleiding van het publiek met gelogen getallen ("grote bedragen"). Zijn ze gepokt en gemazeld in bij EL&I (ook wel eleni, je kunt het lezen als het ellendeministerie).
Toegevoegd 2: Ik zie nu aan
dit bericht dat niet Vijlbrief, maar de Leeuw van EL&I aanwezig was. Ken ik (nog) niet. Is dan ook niet de DG ("directeur generaal"), maar een "directeur Energie en Duurzaamheid". Lager echelon dus, denk ik. Was dat degene die blijkbaar zo afgaf op die "dure" zonnepaneeltjes???
Daarna gelukkig een inspirerende presentatie van de studenten van de TU Twenthe over hun deelname aan de Solar Challenge. Werd het toch nog leuk!
Gelukkig maar! Ben zeer geïnteresseerd in foto's! Alvast dank voor de moeite.
Oh ja. En het monster Ventoux is "geen col" volgens de definitie van de Club des Cent Cols. Leg ik nog wel een keertje uit. Wel respect natuurlijk ! (zie Vincent's website...)
[
Voor 18% gewijzigd door
zonnigtype op 22-01-2011 20:54
. Reden: Vijlbrief's schandalige misleiding, nieuwe berichten ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)