Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.567 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 10:08
LTO Noord is in opdracht van de Provincie Flevoland gestart

FLEVOLAND - Zonnepanelen op het dak in plaats van asbest. Dat is in het kort het project asbest eraf, zon erop. De provincie laat LTO-Noord onderzoeken of agrarische ondernemers willen meewerken aan het verwijderen van asbestdaken en deze te vervangen door daken met zonnepanelen.

Flevoland telt waarschijnlijk meer dan vijfhonderd asbestschuren.

Volgens gedeputeerde Anne Bliek zijn boeren steeds meer bereid om de asbestdaken van schuren te vervangen. "De markt voor zonnepanelen is sterk in beweging en de kansen voor ondernemers om in te stappen dienen zich aan. De provincie kent geen subsidie voor het vervangen van daken van deze schuren. Daarom wordt aan de hand van de uitkomsten van het onderzoek een vervolgplan gemaakt. Door bijvoorbeeld samen veel zonnepanelen in te kopen, worden de terugverdientijden fors teruggebracht."

De vragenlijst is te vinden op www.asbestenzonnedak.nl . De uitkomsten van het onderzoek zijn medio april dit jaar bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Of je plaatst het gewoon op je asbestdak. Goedkoper, en de boeren vinden het wel prima. En laten we eerlijk zijn.. zolang het gewoon als platen op daken ligt, is er weinig schadelijks aan. Pas overigens iemand gesproken die in de asbestsanering zat, er liggen ook gewoon wandel- en fietspaden in Nederland gemaakt van verpulverd (!!) asbest. Lekker stoffig als 't droog weer is.. :X

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraag voor de mensen die SDE hebben, klopt het dat je Wp x 0,85 x 0,8 krijgt als voorschot? De mensen bij Agentschap.nl konden mij er geen direct antwoord op geven.

Ik dacht namelijk dat het Wp x 0,8 zou zijn en na een jaar zou worden gekeken naar de werkelijk productie met een nabetaling tot maximum Wp x 0,85.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2011 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 23:08:
Even een vraag voor de mensen die SDE hebben, klopt het dat je Wp x 0,85 x 0,8 krijgt als voorschot? De mensen bij Agentschap.nl konden mij er geen direct antwoord op geven.

Ik dacht namelijk dat het Wp x 0,8 zou zijn en na een jaar zou worden gekeken naar de werkelijk productie met een nabetaling tot maximum Wp x 0,85.
(a) Er wordt standaard gemaximeerd op 850 kWh/kWp.jaar, dus met een 3,5 kWp installatie krijg je maximaal 2.975 kWh per jaar gesubsidieerd. Alle meer opwek wordt NIET gesubsidieerd. (Maar salderen kan nog steeds tot max. 3.000 kWh/jaar netinvoeding zo lang de verruiming daarvan nog steeds geen Wet is).

(b) In de maandelijkse VOORSCHOTTEN wordt gerekend met "één-twaalfde van 80% van het product van" de daadwerkelijk "gemeten" hoeveelheid kWh dan wel de "maximaal te subsidiëren" hoeveelheid kWh in die maand maal het VOORLOPIGE subsidiebedrag. En dat is weer het verschil tussen het voor jou geldende basisbedrag en het per jaar verschillende correctiebedrag. En per 1 april van het volgende jaar kom je pas het definitieve bedrag te weten "wat je het voorgaande jaar gehad zou moeten hebben", omdat dan pas het DEFINITIEVE correctiebedrag bekend zal zijn. En dan gaat er door Agentschap verrekend worden op basis van wat je al hebt ontvangen, met datgene "wat je eigenlijk al die tijd gesubsidieerd had moeten krijgen"...

Simpeler kunnen we het niet maken bij de (NL) overheid... 7(8)7

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 23:37:
[...]

(a) Er wordt standaard gemaximeerd op 850 kWh/kWp.jaar, dus met een 3,5 kWp installatie krijg je maximaal 2.975 kWh per jaar gesubsidieerd. Alle meer opwek wordt NIET gesubsidieerd. (Maar salderen kan nog steeds tot max. 3.000 kWh/jaar netinvoeding zo lang de verruiming daarvan nog steeds geen Wet is).

(b) In de maandelijkse VOORSCHOTTEN wordt gerekend met "één-twaalfde van 80% van het product van" de daadwerkelijk "gemeten" hoeveelheid kWh dan wel de "maximaal te subsidiëren" hoeveelheid kWh in die maand maal het VOORLOPIGE subsidiebedrag. En dat is weer het verschil tussen het voor jou geldende basisbedrag en het per jaar verschillende correctiebedrag. En per 1 april van het volgende jaar kom je pas het definitieve bedrag te weten "wat je het voorgaande jaar gehad zou moeten hebben", omdat dan pas het DEFINITIEVE correctiebedrag bekend zal zijn. En dan gaat er door Agentschap verrekend worden op basis van wat je al hebt ontvangen, met datgene "wat je eigenlijk al die tijd gesubsidieerd had moeten krijgen"...

Simpeler kunnen we het niet maken bij de (NL) overheid... 7(8)7
Wat een verhaal eigenlijk he ;) maar het klopt dus....bedankt voor de uitleg, het wordt een klein spaarpotje dus :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-09 17:55
Ik ben echt een newbie. Ben geinteresseerd om een aantal zonnepanelen op mijn huis te plaatsen.
Maar weet totaal niet welke bedrijven goed zijn om zonnepanelen aan te schaffen.
Zouden jullie me eens een paar eenvoudige tips kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:36
Yihaaa schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 23:48:
Ik ben echt een newbie. Ben geinteresseerd om een aantal zonnepanelen op mijn huis te plaatsen.
Maar weet totaal niet welke bedrijven goed zijn om zonnepanelen aan te schaffen.
openingspost van dit topic al eens gelezen?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yihaaa schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 23:48:
Misschien ook goed aan te geven waarom je dat wilt doen, want ook dat zal uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 22:41
Was gistermiddag bij de feestelijke ingebruikname van het grootste zonnedak van Drenthe: bijna 2000m2 op het dak van een loods van Waterschap Velt en Vecht in Sleen. De loods is een paar jaar geleden zo gebouwd dat de oriëntatie en de hellingshoek ideaal zijn voor PV. Mooi initiatief!
Zal zien of ik dit weekend nog een foto kan posten.

Eén van de sprekers was de DG energie van Min EZ,L&I. Dat was wel tenenkrommend! Verkopen van het huidig beleid en op het zonnefeestje roepen dat PV de komende decennia(!) nog niet rendabel zal worden. Beetje CO2 opslag en biomassa bijstook in kolencentrales promoten, bah!

Daarna gelukkig een inspirerende presentatie van de studenten van de TU Twenthe over hun deelname aan de Solar Challenge. Werd het toch nog leuk!

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat gebeurt er met de nazorg voor alle klanten die dit aanschaffen, wie zorgt ervoor dat eventuele gebreken worden opgelost? Het lijkt nu allemaal zo mooi...
Allard Dijkstra - Atama Solar Energy
enerzijds is dat gewoon werk, anderzijds bezoek ik (itt tot de weg die nietstn bewandeld) uneto-vni bijeenkomsten, nou, en daar zit een bagger zeg, daar sturen ze alleen maar op conventioneel.
Wikipedia: UNETO-VNI
waar is de nederlandse pv storingsdienst ?
waar is de nederlandse wp storingsdienst ?
waar is de nederlandse zb storingsdienst ?
een gat in de markt ?

(jaarlijks nameten van uw pv installatie ?)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2011 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VincentH schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 08:48:
op het zonnefeestje roepen dat PV de komende decennia(!) nog niet rendabel zal worden.
Electriciteit op de markt kost 3,25? ct momenteel? (prijs van windstroom).

Vanuit dat oogpunt klopt het wel natuurlijk.
Voor een particulier is het veel en veel eerder rendabel (kan uitgaan van de besparing ad 21ct/kWh).

Ik was er natuurlijk niet bij, maar het maakt wel uit of je rendabel betracht vanuit het perspectief van een energiebron voor de markt of vanuit een consument (eindgebruiker). Vanuit algemeen perspectief zou je eerder dit bezien vanuit het aanbodkant (omdat die veel groter is dan en consumentenmarkt).

Kan me niet voorstellen dat een DG van een Ministerie er zo naast zou zitten met betrekking tot de prijzen van PV stroom e.d..

Licht eens toe graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:56

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
SunshineCompany schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 22:52:
Of je plaatst het gewoon op je asbestdak. Goedkoper, en de boeren vinden het wel prima. En laten we eerlijk zijn.. zolang het gewoon als platen op daken ligt, is er weinig schadelijks aan. Pas overigens iemand gesproken die in de asbestsanering zat, er liggen ook gewoon wandel- en fietspaden in Nederland gemaakt van verpulverd (!!) asbest. Lekker stoffig als 't droog weer is.. :X
Klopt, zo rondom Goor (Eternit) werd het bedrijfsafval aan boeren in de omgeving aangeboden als wegverharding. Ook in de buurt van Harderwijk is dat gebeurd. Lees dit stuk maar eens. Toch is er alle reden om asbest uit het milieu te krijgen, ten eerste omdat asbestkanker een sluipmoordenaar is, ten tweede omdat er met de asbestsanering nogal gerommeld wordt, ten derde omdat saneringen na branden kapitalen kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 22-01-2011 15:34 . Reden: aanvulling ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
VincentH schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 08:48:
Was gistermiddag bij de feestelijke ingebruikname van het grootste zonnedak van Drenthe: bijna 2000m2 op het dak van een loods van Waterschap Velt en Vecht in Sleen. De loods is een paar jaar geleden zo gebouwd dat de oriëntatie en de hellingshoek ideaal zijn voor PV. Mooi initiatief!
Zal zien of ik dit weekend nog een foto kan posten.
Als mijn gegevens correct zijn: 240 264 kWp installatie, waarvan 1 SDE 2009 beschikking groot (dus max. 100 kWp), modules e.d. onbekend, 1.438 panelen (grofweg zou dat neerkomen op 167 184 Wp modules). Gerealiseerd door Volker Wessels Telecom. Zou mogelijk al rond 1 juli vorig jaar opgeleverd (of aanbesteed?) moeten zijn vanwege financiële ondersteuning provincie Drenthe.

Klopt dat met wat jij daar hebt vernomen? Gaarne (meer) details, ik wil mijn projectlijst zo nauwkeurig mogelijk invullen/bijhouden. Er worden weinig details prijsgegeven (ben nog steeds aan het zoeken).

http://www.sleen.nu/nieuw...kplaats-van-velt-en-vecht
Eén van de sprekers was de DG energie van Min EZ,L&I. Dat was wel tenenkrommend! Verkopen van het huidig beleid en op het zonnefeestje roepen dat PV de komende decennia(!) nog niet rendabel zal worden. Beetje CO2 opslag en biomassa bijstook in kolencentrales promoten, bah!
Die beste meneer is speciaal op die plek daar neergezet. Die moet daar alleen maar komen opdraven om al teveel enthousiasme voor de zonnepaneeltjes in de kiem te smoren, want dat gaat de Staat allemaal geld kosten (denken ze). Is het nog steeds die pure "econoom" Vijlbrief? Die van dit stukkie?
Vijlbrief kon verder de net gisteren verstuurde brief over de vernieuwde SDE-regeling verder uitleggen. Al bleek heel snel dat het merendeel van circa honderd aanwezigen nog niet de inhoud van de brief goed kende. “Met deze nieuwe SDE+ halen we een weeffout uit de vorige regeling: we zetten in op 1 doel, het maken van meters voor duurzame energieopwekking en niet of hooguit een klein beetje op innovatie. En je kunt wel een feed-in systeem zoals in Duitsland willen, maar dat kost 4 miljard euro. Dat betekent dat je 2,5 miljard meer nodig hebt dan de 1,5 miljard die we er nu in steken. Dat zul je ergens anders moeten bezuinigen”, aldus Vijlbrief, die en passant nog wel richting de Europese Commissie opperde voor een goed handelssysteem voor renewables. Ook gaf Vijlbrief aan dat in april volgend jaar minister Verhagen met een nieuw Energierapport komt.
(Vijlbrief vertikt het om de baten te noemen, ras opportunist dat 'ie daar is... Alleen al 12 miljard Euro investeringen in 2009 in PV, en 3,15 miljard Euro uit bedrijfsvoering van PV-installaties?!)

Toegevoegd: en die "4 miljard Euro" van Vijlbrief is pas ontstaan na TIEN JAAR LANG degelijke ondersteuning van o.a. het PV- en windenergie succes in Duitsland, met een volumegroei tot 18 GigaWattpiek voor PV, in de tijd toen PV nog relatief duur was. NL zit nog steeds maar op een volkomen achterbakse 70 MWp eind 2010 (nog exclusief de niet bekende hoeveelheid niet-SDE installaties in 2010). Dus we gaan NEVER nooit niet onder Rutte, zelfs al maakt 'ie zijn hele kabinetsperiode vol (hoop ook van niet), ook maar in de buurt van een SCHIM van die belachelijke 4 miljard euri van "econoom" Vijlbrief komen, zelfs al zou "een Duits EEG" nu in NL worden geïmplementeerd!!! Al helemaal niet met de mede door het Duitse, door hen vervloekte succes veroorzaakte goedkope moduleprijzen van tegenwoordig.... Dat heet dus ook wel: openlijke misleiding van het publiek met gelogen getallen ("grote bedragen"). Zijn ze gepokt en gemazeld in bij EL&I (ook wel eleni, je kunt het lezen als het ellendeministerie).

Toegevoegd 2: Ik zie nu aan dit bericht dat niet Vijlbrief, maar de Leeuw van EL&I aanwezig was. Ken ik (nog) niet. Is dan ook niet de DG ("directeur generaal"), maar een "directeur Energie en Duurzaamheid". Lager echelon dus, denk ik. Was dat degene die blijkbaar zo afgaf op die "dure" zonnepaneeltjes???
Daarna gelukkig een inspirerende presentatie van de studenten van de TU Twenthe over hun deelname aan de Solar Challenge. Werd het toch nog leuk!
Gelukkig maar! Ben zeer geïnteresseerd in foto's! Alvast dank voor de moeite.

Oh ja. En het monster Ventoux is "geen col" volgens de definitie van de Club des Cent Cols. Leg ik nog wel een keertje uit. Wel respect natuurlijk ! (zie Vincent's website...) ;)

[ Voor 18% gewijzigd door zonnigtype op 22-01-2011 20:54 . Reden: Vijlbrief's schandalige misleiding, nieuwe berichten ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:57
Zo, vanaf vandaag is mijn tweede PV-set actief.

Precies dezelfde als die ik al had, alleen ligt deze een meter of twee lager op het schuine dak.

Voor degenen die de prestaties willen zien:
http://www.robkds.nl:8080

Interessant lijkt me om te kijken wat de schaduw van het huis van de achterburen (op zuidoost) betekent voor de opbrengst. Ik denk dat dat nogal meevalt.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Leuke site.
Ik zie er m'n Philips master led's er ook nog tussen staan :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:49

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enneh ... goed initiatief ? (Vanuit mijn vakperspectief houd ik de knietjes maar weer stijf tegen elkaar).

"Het GeoTherm project [ii] onderzoekt de mogelijkheden van een innovatieve, kostenbesparende thermostaatdienst die de centrale verwarming in een huis automatisch regelt op basis van de gedragspatronen van zijn bewoners, zonder daarbij in te leveren op comfort en gemak (altijd warm thuis, thermostaat niet programmeren). De GeoTherm thermostaatdienst gebruikt de mobiele telefoons van bewoners om verplaatsingspatronen in kaart te brengen, en uitzonderingen daarin — bijvoorbeeld omdat iemand langer doorwerkt of vast staat in de file — automatisch en tijdig te detecteren. Deze patronen en uitzonderingen worden doorgegeven als verwachte thuiskomsttijd aan de thermostaat, die het opwarmen zo laat mogelijk start om de eerst verwachte bewoner warm te ontvangen. Zodra de laatste (mobiel van een) bewoner uit huis vertrokken is zal de thermostaat de verwarming uit zetten."

http://geotherm.novay.nl/

Al vele jaren een droom: er staan hier wat bomen te bewegen met de wind. Als je nou eens die energie zou kunnen aftappen.
Het kan inmiddels, de schakeling bestaat en heet LTC3588-1 - Piezoelectric Energy Harvesting Power Supply.
Hier de link,
en nog een.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Sleen [264 kWp volgens VolkerWessels] reportage van PPV na het doorspitten van wat notulen van vergaderingen enzovoorts. Ook leuk foto, zie ook de links daar:

http://www.polderpv.nl/ni...kWp_Sleen_PV_project_VenV

Kun je controleren, Vincent, of ik niet al te hard ben doorgedraafd? Thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Voor iedereen die het aangaat de garantievoorwaarden van Mastervolt. Alle omvormers uit 2009 moeten dus in ieder geval door gloednieuwe worden vervangen. Voor de rest geld ook nog dat er in 2010 omvormers door groothandels zijn geleverd die in 2009 zijn geproduceerd. Garantie geld in ieder geval vanaf het moment dat de particulier de spullen in ontvangst neemt. Betalingsbewijs goed bewaard?

[ Voor 8% gewijzigd door ZonneStroom op 23-01-2011 02:25 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet iedereen is daar positief over.
`t is geen infrarood he, en is ook niet zo lelijk als de normale electrische radiatoren.
ik noemde verpillen al eens, maar in de context van netto per dag geen stroom gebruiken, en gas besparen.....

mmm alle vinkjes uit, en nog wil plugwise mijn data wegsturen....
PlugwisePC.exe:1528 TCP 0.0.0.0:1121 91.192.36.154:443 SYN_SENT
het ip is iets van cj2hosting.nl, jammer voor hun, maar ik blokkeer alles totdat ik een update wil,
maar weer eens een mail over sturen, dit is niet netjes van ze.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Misschien wel om tijdelijk en plaatselijk ergens net wat extra verwarmingsondersteuning te geven. Bijvoorbeeld bij een bureau waar je bij een normaal net behaaglijke ruimtetemperatuur na lang zitten het toch koud krijgt.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:21
Op donderdag zijn mijn zonnepanelen geplaatst :) ! 1350Wp met SMA SB1200

Afbeeldingslocatie: http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2011/01/IMG_4202-300x225.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2011/01/IMG_4204-300x225.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2011/01/IMG_4227-300x225.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2011/01/IMG_4233-300x225.jpg
zie mijn blogje voor het hele verhaal.

Ik zit er nog over na te denken een module voor de SMA te kopen zodat ik hem op de MAC kan uitlezen om alles een beetje leuk bij te houden. Maar dat die module kost 300+ euro ! beetje duur vind ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
Ik snap het echt niet. Ik krijg met mijn Circle+ echt geen opwekking gemeten met een oude appliance die ik nog had en waar ik nu de nieuwe set zonnepanelen aan gekoppeld had. Ik zie wel netjes de opbrengst 'live' maar de grafiekjes worden mooi niet gevuld. Misschien is de oude appliance-data corrupt geraakt.

Ik heb nu een nieuwe appliance aangemaakt en daar de Circle+ aan gekoppeld. Daar zit nu mijn tweede set zonnepanelen aan. Helaas moet ik weer een paar uur wachten tot ik nu misschien wel opbrengst ga zien. :(

Iemand nog tips?

PS Gelukkig registreert de ouderwetse ferrarismeter (conrad.nl en wat draden omgedraaid zodat ik opwekking kan meten) alles wel...

[ Voor 10% gewijzigd door robkds op 23-01-2011 11:13 ]

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Joba schreef op zondag 23 januari 2011 @ 08:57:
Misschien wel om tijdelijk en plaatselijk ergens net wat extra verwarmingsondersteuning te geven. Bijvoorbeeld bij een bureau waar je bij een normaal net behaaglijke ruimtetemperatuur na lang zitten het toch koud krijgt.
Ik denk erover een straalkachel oid in mijn badkamer te hangen. Ik heb de gewoonte mijn huis 's-ochtends niet warm te stoken. Voor dat goeie halve uurtje scheren-douchen-aankleden-ontbijten-lunchpakketje-klaarmaken vind ik dat niet rendabel. Als het onder nul is buiten, is douchen dan wel eens wat oncomfortable in die koude badkamer. Een beetje stralingswarmte lijkt me dan niet gek. Eerst maar eens beter isoleren en dan zien of het nog steeds nodig is. De afgelopen winters waren ook wel weer strenger dan gemiddeld, dus als ik dan om de zoveel winters een paar ochtenden dat ding echt nodig heb, dan vind ik het ook weer niet de moeite waard. Krent die ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Joba schreef op zondag 23 januari 2011 @ 08:57:
[...]
De badkamer is bij ons eigenlijk de enige ruimte die nog door de stadsverwarming wordt verwarmd.
Daar zou een paneel van 400 Watt een prima alternatief voor zijn lijkt me.
In combinatie met een tijdklok 's ochtens van 6.00-7.00 uur en 's avonds van 22.00-23.00 uur.
Het komt nu nog wel eens voor dat 's ochtends de radiator wordt opgedraaid en vergeten wordt om hem weer dicht te draaien :X
(Vrouw en twee dochters als hoofdoorzaak ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 23:42:
Enneh ... goed initiatief ? (Vanuit mijn vakperspectief houd ik de knietjes maar weer stijf tegen elkaar).

"Het GeoTherm project [ii] onderzoekt de mogelijkheden van een innovatieve, kostenbesparende thermostaatdienst die de centrale verwarming in een huis automatisch regelt op basis van de gedragspatronen van zijn bewoners, zonder daarbij in te leveren op comfort en gemak (altijd warm thuis, thermostaat niet programmeren). De GeoTherm thermostaatdienst gebruikt de mobiele telefoons van bewoners om verplaatsingspatronen in kaart te brengen, en uitzonderingen daarin — bijvoorbeeld omdat iemand langer doorwerkt of vast staat in de file — automatisch en tijdig te detecteren. Deze patronen en uitzonderingen worden doorgegeven als verwachte thuiskomsttijd aan de thermostaat, die het opwarmen zo laat mogelijk start om de eerst verwachte bewoner warm te ontvangen. Zodra de laatste (mobiel van een) bewoner uit huis vertrokken is zal de thermostaat de verwarming uit zetten."

http://geotherm.novay.nl/
Dat vind ik nou echt super. Zoiets heeft ook al eens in mijn hoofd gespeeld. Alleen hoe zit het met privacy? Dat blijft dan altijd weer een heikel punt. Niet dat ik iets te verbergen heb, maar toch. De idee dat zo'n bedrijf je complete bewegingspatroon kent....
Al vele jaren een droom: er staan hier wat bomen te bewegen met de wind. Als je nou eens die energie zou kunnen aftappen.
Dat idee heeft iemand anders ook al eens gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Heeft iemand ervaring met het installeren van zonnepanelen op een dak met dakplaten (eternit)? Dak heeft een helling van 45 graden. Dakplaten zijn geen golfplaten, maar redelijk vlak, met een klein beetje tekening, en er onder schijnt riet te zitten. Voorheen zat er bitumen overheen, maar dat is dus vervangen door die dakplaten.

Ik neem aan dat het houtwerk achter de platen (gording, spanten) dan toch voldoende houvast moet geven, want zo'n plaat gaat met een behoorlijke winddruk anders ook zijn eigen leven leiden. Maar is hier speciaal montagemateriaal voor? Of gewoon een stokschroef met rubberen ring gebruiken?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Nog een reden om nooit PVV te stemmen:
PVV wil kerncentrale Dodewaard heropenen

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Intelligentie op plankton niveau...

Waar hebben we het over, niet wat het is, maar wat het was.
Een 58MW centrale die niet rendabel in bedrijf te houden was.

Schijnbaar wil de PVV alleen al uit rancune kerncentrales. Ookal kost het een pak geld.
Het beste argument tegen kerncentrales is dat ze alleen gebouwd kunnen worden met behulp van overheidssteun.

Juist dat argument is zo sterk omdat het door ''hun'' belangrijk gevonden wordt en alles wat op subsidie draait is volgens ''hun'' niet goed. Dus wat mij betreft ook een kerncentrale.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:24

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Petje72 schreef op zondag 23 januari 2011 @ 10:14:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik zit er nog over na te denken een module voor de SMA te kopen zodat ik hem op de MAC kan uitlezen om alles een beetje leuk bij te houden. Maar dat die module kost 300+ euro ! beetje duur vind ik
Gefeliciteerd. Mooie set en netjes afgewerkt allemaal! Ik zie dat er nog ruimte is voor eventuele uitbreiding >:)

Het uitlezen van de panelen bied voor mij echt meerwaarde. Het is gewoon leuk om vrienden en collega's op mijn smartphone laten zien hoe zonnig het bij mij thuis is. Werkt goed om zo meer mensen enthousiast te krijgen voor PV.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
robkds schreef op zondag 23 januari 2011 @ 11:12:
Ik snap het echt niet. Ik krijg met mijn Circle+ echt geen opwekking gemeten met een oude appliance die ik nog had en waar ik nu de nieuwe set zonnepanelen aan gekoppeld had. Ik zie wel netjes de opbrengst 'live' maar de grafiekjes worden mooi niet gevuld. Misschien is de oude appliance-data corrupt geraakt.

Ik heb nu een nieuwe appliance aangemaakt en daar de Circle+ aan gekoppeld. Daar zit nu mijn tweede set zonnepanelen aan. Helaas moet ik weer een paar uur wachten tot ik nu misschien wel opbrengst ga zien. :(

Iemand nog tips?

PS Gelukkig registreert de ouderwetse ferrarismeter (conrad.nl en wat draden omgedraaid zodat ik opwekking kan meten) alles wel...
Heb je oude of nieuwe pluggen? Ik bedoel, heb je de pluggen die alleen verbruik kunnen meten (en die in de Source handmatig op 'productie' gezet kunnen worden) of heb je de pluggen die bidirectioneel kunnen meten?

Ik heb precies wat jij had (wel live, geen logging) in het hele begin ook gehad, maar dat is al ruim een jaar geleden en ik kan me niet meer herinneren hoe ik het opgelost heb destijds. Lukt het met een apparaat wat elektriciteit verbruikt wel?
antonboonstra schreef op zondag 23 januari 2011 @ 12:57:
Het uitlezen van de panelen bied voor mij echt meerwaarde. Het is gewoon leuk om vrienden en collega's op mijn smartphone laten zien hoe zonnig het bij mij thuis is. Werkt goed om zo meer mensen enthousiast te krijgen voor PV.
Absoluut waar, sterker nog: naar mijn mening is een zonnestroominstallatie zonder meet/monitoringsmogelijkheid incompleet. Hoe moet je anders weten of er iets niet goed werkt? En precies wat jij zegt, door mensen te laten zien wat zonnestroompanelen doen gaat het spreken. Ik heb nu al twee keer meegedaan met de Solar Days (dat gaan we dit jaar toch wel weer allemaal doen he?!) en het was opvallend hoe snel mensen het principe van teruglevering ineens snappen als je ze het gewoon kunt laten zien. Vergeet niet dat elektriciteit voor heel veel, vooral niet-technische, mensen maar abracadabra is, en dat een simpel grafiekje of een terugdraaiende meter in de meterkast erg goed duidelijk maakt wat er gebeurt.

€ 300 is niet mis, het is toch jammer dat de omvormerfabrikanten de klanten zo uitkleden. Mastervolt doet hetzelfde, simpel RS485-kabeltje moet € 50 kosten. Als je maar één omvormers hebt zou je ook een systeem als bijvoorbeeld Plugwise kunnen gebruiken. Dat heb ik nu een jaar in gebruik om onze zonnestroominstallatie te monitoren en dat werkt voortreffelijk. Nadeel is de manier waarop PW omgaat met je privacy, maar daar is eenvoudig omheen te werken. Zie voor details mijn testverslag. Dan ben je voor € 125 klaar. Een concurrerend systeem, QEES, komt bijna op de markt. Ziet er wel een stuk duurder uit dan Plugwise, maar ik kan niet inschatten of het de meerprijs waard is. Ik ga proberen een testset te pakken te krijgen.
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2011 @ 08:40:
mmm alle vinkjes uit, en nog wil plugwise mijn data wegsturen....
het ip is iets van cj2hosting.nl, jammer voor hun, maar ik blokkeer alles totdat ik een update wil,
maar weer eens een mail over sturen, dit is niet netjes van ze.
Hmmm, dit is niet zo netjes. Ik mail PW ook even met vragen. Bij interessant antwoord, hier bericht.

[ Voor 49% gewijzigd door JeroenH op 23-01-2011 13:37 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Joba schreef op zondag 23 januari 2011 @ 12:27:
Heeft iemand ervaring met het installeren van zonnepanelen op een dak met dakplaten (eternit)? Dak heeft een helling van 45 graden. Dakplaten zijn geen golfplaten, maar redelijk vlak, met een klein beetje tekening, en er onder schijnt riet te zitten. Voorheen zat er bitumen overheen, maar dat is dus vervangen door die dakplaten.

Ik neem aan dat het houtwerk achter de platen (gording, spanten) dan toch voldoende houvast moet geven, want zo'n plaat gaat met een behoorlijke winddruk anders ook zijn eigen leven leiden. Maar is hier speciaal montagemateriaal voor? Of gewoon een stokschroef met rubberen ring gebruiken?
Als het Eternitplaten zijn uit de verkeerde tijd, mag dit niet. Bij het boren komt er asbest vrij, dat zelfs in kleine hoeveelheden al schadelijk kan zijn. Helaas (of gelukkig) duurt het 15 tot 25 jaar totdat je merkt dat je asbestkanker hebt opgelopen. Of saneren, of niet doen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Oooh, een installatie om jaloers op te worden. Keurig geplaatst, zo te zien geen schaduw. Veel zonnige kilowatturtjes toegewenst! Trouwens, wat is de oriëntatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met de primaire verbruikscijfers (elektriciteit, aardgas en drinkwater) van ons huishouden. Ik heb veel meetdata en ik heb daarmee zitten spelen om te kijken wat ik daar allemaal uit kon halen. Onder andere kwam daar deze grafiek uit die, hoe logisch hij ook is, mij erg verbaasde:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2011/01/washing_machine_per_wash_2010.png

Het draaien van een was op veertig graden kostte 's winters ruim twee keer zoveel elektriciteit als 's zomers. Dat is natuurlijk logisch omdat het leidingwater 's winters veel kouder uit te grond komt, maar ik had er nooit bij stilgestaan. Dat is dus wel iets om over na te denken als je het elektriciteitsverbruik van een wasmachine meet: houd rekening met het jaargetijde!

Voor wie houdt van grafiekjes etc., zie mijn website. Dit was ook mijn eerste avontuur met graaddagen, commentaar daarop is ook welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

... Ik wilde al iets gaan zeggen over dikkere kleding in de winter dus vaker wassen, maar je laat hier het verbruik per wasbeurt zien dus dat maakt dan niets uit...

Wel schokkende cijfers trouwens, hoe logisch ook!

[ Voor 194% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2011 @ 14:23:
... Ik wilde al iets gaan zeggen over dikkere kleding in de winter dus vaker wassen, maar je laat hier het verbruik per wasbeurt zien dus dat maakt dan niets uit...
Dat zou wel iets uit kunnen maken, wellicht wast een was met alleen maar t-shirt, korte broeken en rokjes (die laatste van mijn vrouw, voor de duidelijkheid) 'makkelijker' dan een was met dikke spijkerbroeken en truien. Maar ik denk dat het verwarmen van het water een veel groter deel van het totale energieverbruik uitmaakt dan de motor en dat zal niet verschillen.
Wel schokkende cijfers trouwens, hoe logisch ook!
Ja wazig he? En zo griezelig lineair ook. Toch klopt het echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het draaien van een was op veertig graden kostte 's winters ruim twee keer zoveel
retegoed jeroenh, het was mij ook al opgevallen.
tegenmaatregelen hier:
cv retour door boiler laten stromen (hoogrendement warmwater) en dit de electrolux hot&cold voeren
(boiler word zo een radiator in het circuit & ketel condensatie maximaal)
altijd wassen na 3 uur smiddags (boiler maximum) in ieder geval veel warmer dan de 8 graden vanuit de grond.
resultaten na 3 maanden zijn zeer bemoedigend.
meerverbruik gas irriteert -> wtw ertussen geplaatst.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op zondag 23 januari 2011 @ 11:57:
De afgelopen winters waren ook wel weer strenger dan gemiddeld, dus als ik dan om de zoveel winters een paar ochtenden dat ding echt nodig heb, dan vind ik het ook weer niet de moeite waard. Krent die ik ben.
... verstandig nadenkend, toekomstgericht mens ...

... en zeer gewaardeerde stadsgenoot bovendien ...

:)

Nog een reden om nooit PVV te stemmen:
PVV wil kerncentrale Dodewaard heropenen
Van de categorie: alles wat "naar linkse hobbies riekt" platwalsen, en vooral: dat "linkse tuig" - wat ze intens haten - effe lekker zitten jennen nu ze in de TK zitten (als gedoogsteun partij).

Advies: het graf in negeren of alle onzin van ze met argumenten gepaard met pracht en praal begraven. Of zoiets. Kost wel bakken met tijd, en misschien is juist dat wel de bedoeling: de bloggers bezighouden met non-discussies...

[ Voor 37% gewijzigd door zonnigtype op 23-01-2011 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:10

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

JeroenH schreef op zondag 23 januari 2011 @ 14:08:
Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met de primaire verbruikscijfers (elektriciteit, aardgas en drinkwater) van ons huishouden. Ik heb veel meetdata en ik heb daarmee zitten spelen om te kijken wat ik daar allemaal uit kon halen. Onder andere kwam daar deze grafiek uit die, hoe logisch hij ook is, mij erg verbaasde:

Het draaien van een was op veertig graden kostte 's winters ruim twee keer zoveel elektriciteit als 's zomers. Dat is natuurlijk logisch omdat het leidingwater 's winters veel kouder uit te grond komt, maar ik had er nooit bij stilgestaan. Dat is dus wel iets om over na te denken als je het elektriciteitsverbruik van een wasmachine meet: houd rekening met het jaargetijde!
De temperatuur van DWL is vrij constant, zomer c.a. 14 C, winter 10 a 11 C Ik denk dus dat het verschil hierdoor niet verklaard kan worden.

http://www.oasen.nl/archi...ropwaterinleidingnet.aspx

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:56

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

robkds schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 10:05:
[...]

Dan zou ik in ieder geval wachten tot de dakkapellen zijn verbouwd. Voor je het weet loop je schade op aan je panelen of je moet alles weghalen om beschadiging te voorkomen. Dat is dus allemaal extra werk.

Verder zou ik panelen in portrait boven je dakkapellen plaatsen. Als de ruimte die je beschrijft rechthoekig is kan je 6 panelen kwijt van 80x160cm. Bijvoorbeeld de al eerder genoemde Suntechs met twee Steca 500 omvormers.

Sowieso zou ik er een ouderwetse mechanische meter bij zetten om de opbrengst ook over 15 jaar nog af te kunnen lezen als plugwise en andere hippe hi-tech oplossingen er niet meer zijn. Daarnaast natuurlijk voor de bling-faktor ook iets met een mooi display in de woonkamer.
Neem ik allemaal in de besluitvorming. Bedankt daarvoor ;)

Ik blijf nog wel zitten met de vraag waarom ik mono- of polykristallijn panelen zou kiezen. Wat zijn de voor- of nadelen van beide? En is mijn situering oriëntatie 230 graden, helling 45 graden (2 "smalle" bomen op afstand, dus 's zomers weinig last van) daarbij van belang?

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb net even gemeten, hier is de inkomende waterleiding nu 8.2 graden, en de zonneboiler is onderin 9 graden. blijkbaar is gouda warmer dan de polderklei in alkmaar, of is het duinwater koeler omdat de transportleiding erg kort is tot mijn woning. het komt van de pwn.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Gasschuif schreef op zondag 23 januari 2011 @ 14:41:
De temperatuur van DWL is vrij constant, zomer c.a. 14 C, winter 10 a 11 C Ik denk dus dat het verschil hierdoor niet verklaard kan worden.

http://www.oasen.nl/archi...ropwaterinleidingnet.aspx
Hmmm, iemand anders vertelde me juist dat de temperatuur flink varieert met de jaargetijden. Welke andere factor zou het enorme verschil in energieverbruik kunnen verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hackers stelen emissierechten, het moet niet gekker worden.

http://www.duurzaamnieuws...20stelen%20emissierechten

Op deze site ook nog een interessant verhaal over de hoeveelheid beschikbare lithium (grondstof voor batterijen oa. elektrische auto's) op deze aarde.
Het meerendeel bevindt zich in Bolivia.

[ Voor 39% gewijzigd door SpeksteenWP op 23-01-2011 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:36
nu op rtl5 over zonnepanelen.....programma life style expience.

[ Voor 31% gewijzigd door NielsTn op 23-01-2011 15:08 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Laatst online: 08:10

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

JeroenH schreef op zondag 23 januari 2011 @ 14:51:
[...]

Hmmm, iemand anders vertelde me juist dat de temperatuur flink varieert met de jaargetijden. Welke andere factor zou het enorme verschil in energieverbruik kunnen verklaren?
Een inkoppertje: De ingestelde temperatuur? :) Een ander wasprogramma? :)

Heb je een hotfillmachine? Is er een belading programma actief? Of pakt de inkomende DWL leiding ergens warmte op. Ligt b.v naast de stadsverwarming in de straat. (zou niet mogen ivm legionella)
Meer kan ik zo gauw niet bedenken. Meet a.s. zomer eens de inkomende temperatuur.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Gasschuif schreef op zondag 23 januari 2011 @ 15:18:
Een inkoppertje: De ingestelde temperatuur? :)
Neen, we wassen altijd op veertig graden, behalve beddengoed, dat gaat op zestig. Maar die heb ik er uitgefilterd.
Een ander wasprogramma? :)
Neen, altijd hetzelfde programma, veertig graden kort.
Heb je een hotfillmachine?
Neen. (Is voor ons niet zinvol. Geen zonneboiler en een groot zonnestroomoverschot).
Is er een belading programma actief?
Neen, het is een vrij domme wasmachine. Was duurt ook altijd exact even lang, wat wel handig is soms.
Of pakt de inkomende DWL leiding ergens warmte op. Ligt b.v naast de stadsverwarming in de straat. (zou niet mogen ivm legionella)
Dan zou hij dus 's zomers meer warmte op moeten pikken, kunnen we er niet van uit gaan dat een warmtenet 's winters warmer is? En trouwens, ik woon in Hilversum waar we dat (gelukkig) niet hebben.
Meer kan ik zo gauw niet bedenken. Meet a.s. zomer eens de inkomende temperatuur.
Hmmmm. Moet eens nadenken hoe ik dat kan doen. Ik heb niet zo'n IR-thermometer. Bak water vullen en daarvan temp meten? Ik heb eigenlijk helemaal geen betrouwbare thermometer eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Klaver 4 schreef op zondag 23 januari 2011 @ 14:43:
[...]

Ik blijf nog wel zitten met de vraag waarom ik mono- of polykristallijn panelen zou kiezen. Wat zijn de voor- of nadelen van beide? En is mijn situering oriëntatie 230 graden, helling 45 graden (2 "smalle" bomen op afstand, dus 's zomers weinig last van) daarbij van belang?
Maakt niet zoveel meer uit met huidige kwaliteit in het aanbod, de krachtpatsers van Sunpower (back-contact zeer zuiver monokristallijn) en Sanyo HIT (sandwich mono met amorf Si en relatief lage temp. coëfficient) even uitgezonderd (waar je ook voor betaalt). Photon heeft vastgesteld dat er een overaanbod van monokristallijne boeren is, en dat de door hen geleverde gemiddelde vermogens al niet zo ver meer af liggen van de multikristallijne boys (dat is wel anders geweest). Prestaties ontlopen elkaar ook niet zoveel, het komt er uiteindelijk op neer wat de EUR/Wp verhouding zal zijn. Dat is nu (in NL) belangrijkste, zonder enige vorm van subsidies (behalve gemeentes/provincies incidenteel). Wel liefst voor kwaliteit modules gaan, maar dat moet je verder zelf weten. Er zijn er meer dan genoeg die goed spul leveren, garantie claims zullen deels ook van houding installateur/leverancier afhangen, want die moet er achteraan als er onverhoopt ooit eens iets misgaat.

[Partiële] beschaduwing heeft forse gevolgen voor alle systemen waarbij veel modules in serie zijn geschakeld. Maakt niet uit wat voor technologie er is ingezet. Haal bij voorkeur structureel beschaduwde exemplaren het liefst uit een lange keten, of maak korte strings om impact op het totale systeem zo veel mogelijk te beperken. Belangrijkste blijft: voorkom schaduw daar waar mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:03

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
JeroenH schreef op zondag 23 januari 2011 @ 15:41:
[...]

Hmmmm. Moet eens nadenken hoe ik dat kan doen. Ik heb niet zo'n IR-thermometer. Bak water vullen en daarvan temp meten? Ik heb eigenlijk helemaal geen betrouwbare thermometer eerlijk gezegd.
Je mag mijn IR thermometer wel lenen als je wilt. :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

JeroenH schreef op zondag 23 januari 2011 @ 14:29:
Ja wazig he? En zo griezelig lineair ook. Toch klopt het echt.
Nou, nee. Als je gaat rekenen klopt het niet. Het verschil in verbruik is een factor 2, terwijl de ΔT niet tweemaal zo groot is:
's zomers van 15º --> 40º, ΔT = 25º
's winters van 8º --> 40º, ΔT = 32º

Ongerveer 25% meer zou ik verwachten (omdat er ook nog energie wordt gebruikt door de motor. Dat blijft constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anne vdr Bom schreef op zondag 23 januari 2011 @ 16:09:
[...]

Nou, nee. Als je gaat rekenen klopt het niet. Het verschil in verbruik is een factor 2, terwijl de ΔT niet tweemaal zo groot is:
's zomers van 15º --> 40º, ΔT = 25º
's winters van 8º --> 40º, ΔT = 32º

Ongerveer 25% meer zou ik verwachten (omdat er ook nog energie wordt gebruikt door de motor. Dat blijft constant.
Tja, de meetwaarden zijn zoals ze zijn, ik kan het ook niet helpen. Dat was wat ik bedoelde met 'het klopt'. Wat de precieze oorzaak is weet ik ook niet zeker, ik denk dan toch dat het het meest waarschijnlijk is dat het leidingwater in onze situatie misschien in de winter kouder, en 's zomers warmer is dan verondersteld wordt.
flitspaal.nl schreef op zondag 23 januari 2011 @ 15:52:
Je mag mijn IR thermometer wel lenen als je wilt. :)
Dat aanbod neem ik graag aan. Als ik hem dan komende zomer nog een keertje zou mogen lenen kunnen we wat meer zeggen. We spreken wel even verder af over DM/telefoon/SMS/mail/twitter/facebook/linkedin/hyves/IRL etc. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 23-01-2011 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Klaver 4 schreef op zondag 23 januari 2011 @ 14:43:

Gezien de beperkte ruimte zou ik voor een zo hoog mogelijk rendement gaan, ook al is de prijs/kWp iets hoger. Het is de beste plek op je huis, en later bijplaatsen kan alleen op een 'mindere locatie'. Ik zie het maar zo: dakruimte kost ook geld. Ook het overwegen waard: wat ziet er het mooist uit? Ik vind mono er beter uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op zondag 23 januari 2011 @ 16:24:
[...]

Gezien de beperkte ruimte zou ik voor een zo hoog mogelijk rendement gaan, ook al is de prijs/kWp iets hoger. Het is de beste plek op je huis, en later bijplaatsen kan alleen op een 'mindere locatie'. Ik zie het maar zo: dakruimte kost ook geld. Ook het overwegen waard: wat ziet er het mooist uit? Ik vind mono er beter uitzien.
Nou, ik vind deze van 'ollandse bodem er toch ook niet vies uitzien hoor.

... en hij heeft toevallig wel het hoogste rendement van alle multikristallijne zusjes ... :*)

... nog wel, maar dan motten ze wel opschieten met de commerciële productie ... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
[...]

Dat laatste kan ik bevestigen, m'n picocal heeft een temperatuursensor in de koudwatertoevoer. Daar heb ik in januari 2010 6°C gemeten en in juni 19°C, beide keren gemeten na uitgebreid watergebruik.
Overigens ook geen warmtenet in de buurt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Zijkanten en achterkanten niet (volledig) afgesloten? Het aantal stenen klopt hoor, Esdec Flatfix rekentool zegt 17 tegels van 40x60. Toch mooie windvangers. Mijn installatie ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_Xuhd7N973bw/TMFaOypE5PI/AAAAAAAAJeE/JYJ8-7Nb-iw/s640/P1060394.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_Xuhd7N973bw/TQ-rf0V7QBI/AAAAAAAAJ2k/p7sLgKEMe_A/s640/P1060414.JPG

Alles helemaal dicht, ondanks dat het niet onder 30 maar 20 graden staat (in verband met dakbelasting en het geringe verschil..). Staat trouwens op 7 meter hoog.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op zondag 23 januari 2011 @ 16:39:
[...]

Dat laatste kan ik bevestigen, m'n picocal heeft een temperatuursensor in de koudwatertoevoer. Daar heb ik in januari 2010 6°C gemeten en in juni 19°C, beide keren gemeten na uitgebreid watergebruik.
Overigens ook geen warmtenet in de buurt.
Een dergelijk verschil klinkt voor mij aannemelijker dan 8-15 graden. Het zou ook de cijfers zoals die er liggen beter verklaren.

6° -> 40° = 34°
19° -> 40° = 21°

Weliswaar niet de helft maar toch een heel eind in de richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de wasmachine zelf, zeker op zolder is vaak 20c zomers, en de stilstaande leiding ook,
dat maakt toch al een behoorlijk verschil om elektrisch te verwarmen, tov de winter.
wat is de omgevingstemperatuur van je wasmachine ? (nu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2011 @ 18:24:
de wasmachine zelf, zeker op zolder is vaak 20c zomers, en de stilstaande leiding ook,
dat maakt toch al een behoorlijk verschil om elektrisch te verwarmen, tov de winter.
wat is de omgevingstemperatuur van je wasmachine ? (nu)
De wasmachine staat onverwarmd, ik schat dat het soms toch wel eens onder de vijftien graden komt in de wintermaanden - als het echt heel koud is misschien nog wel richting tien graden ook. Waterleiding gaat direct vanuit de kruipruimte omhoog, door de meterkast naar de wasmachine. Is ook allemaal niet echt verwarmd. maar ook niet koud.

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 23-01-2011 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 23 januari 2011 @ 15:41:
[...]
SV: ik woon in Hilversum waar we dat (gelukkig) niet hebben.
SV is duurder dan gas, maar wel uit milieuoogpunt te prefereren. Althans als ik er vanuit mag gaan dat een lage CO2 uitstoot een doelstelling van je is. Of gaat het toch alleen maar om de centjes?

Liever een koeltoren bij je elektriciteitscentrale?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:32
[...]

De temperatuur van drinkwater hangt af van de win-techniek. Grondwater vanuit de diepte is constant van temperatuur.
Grondwater niet zo diep varieert met het seizoen.
Oppervlakte en rivieroverwater tja dat kan heel koud worden in de winter.
Hilversum krijgt een deel van het drinkwater geleverd door waterleiding bedrijf amsterdam. Dit kan dus heel koud zijn is namelijk oppervlaktewater (voor hilversum) uit het amsterdamrijnkanaal/bethunepolder.

Dit is gewoon terug te vinden op de website van VEWIN Vitens of PWN kopen gedeeltelijk hun water in bij Waternet voor Hilversum. (Ik weet niet meer welke het was)

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 23-01-2011 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2011 @ 18:54:
SV is duurder dan gas, maar wel uit milieuoogpunt te prefereren. Althans als ik er vanuit mag gaan dat een lage CO2 uitstoot een doelstelling van je is. Of gaat het toch alleen maar om de centjes?
Twee redenen dat ik geen fan ben van SV zoals dat op dit moment wordt gebruikt:

1) Je staat als klant compleet buitenspel, je hebt geen keus, je mag geen CV aanleggen, etc.
2) Met een torenhoog vastrecht moedig je besparen niet aan.

Ja ik snap dat het een hele nuttige besteding van restwarmte is. Maar wat zie je in de praktijk? De stad groeit, de restwarmte is niet meer toereikend en er worden kleine warmtecentrales bijgewbouwd.

Ik ben echt blij dat ik het niet heb, en de aanwezigheid van SV zou voor mij reden zijn een verder prima huis over te slaan bij aankoop.
Liever een koeltoren bij je elektriciteitscentrale?
Liever zon- en windenergie, dank u. Die hebben helemaal geen restwarmte.
leonbong schreef op zondag 23 januari 2011 @ 18:57:
[...]

De temperatuur van drinkwater hangt af van de win-techniek. Grondwater vanuit de diepte is constant van temperatuur.
Grondwater niet zo diep varieert met het seizoen.
Oppervlakte en rivieroverwater tja dat kan heel koud worden in de winter.
Hilversum krijgt een deel van het drinkwater geleverd door waterleiding bedrijf amsterdam. Dit kan dus heel koud zijn is namelijk oppervlaktewater uit het amsterdamrijnkanaal.
Dat klinkt best aannemelijk. Ik ga maar eens meten, het is met cijfers in de hand altijd makkelijker discussiëren :)

[ Voor 24% gewijzigd door JeroenH op 23-01-2011 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 23 januari 2011 @ 19:00:
[...]

Twee redenen dat ik geen fan ben van SV zoals dat op dit moment wordt gebruikt:

1) Je staat als klant compleet buitenspel, je hebt geen keus, je mag geen CV aanleggen, etc.
2) Met een torenhoog vastrecht moedig je besparen niet aan.

Ja ik snap dat het een hele nuttige besteding van restwarmte is. Maar wat zie je in de praktijk? De stad groeit, de restwarmte is niet meer toereikend en er worden kleine warmtecentrales bijgewbouwd.

Ik ben echt blij dat ik het niet heb, en de aanwezigheid van SV zou voor mij reden zijn een verder prima huis over te slaan bij aankoop.

[...]

Liever zon- en windenergie, dank u. Die hebben helemaal geen restwarmte.

[...]
ad 1: Je zult niet snel een gasaansluiting kunnen aanvragen in een SV wijk. Beetje duur. Maar CV aanleggen op houtpellets, hout of met een WP (waar toegestaan) behoort tot de (onrendabele) mogelijkheden.
Een echt goed passiefhuis, ach CV is eigenlijk als systeem al verouderd.
ad 2: De variabele kosten geven de bespaarprikkel, dat ben ik met je eens.
Maar ook het variabele deel is doorgaans wat duurder dan gas. Dus de bespaarprikkel is groter.

Voor Leidscherijn worden geen stookhuizen gebouwd. Overigens als er iets 'zou' worden bijgebouwd. Lijkt me geen argument om goed bruikbare energie weg te smijten.

Een huis laten staan om SV? Iedereen zijn overwegingen bij het kopen van een huis. Moet je doen.
Ik ben er niet dol op (keuzevrijheid argument), maar ik zie inmiddels dit wat genuanceerder. Zo doorslaggevend is het niet.

Ik ben ook best voor zon en windenergie, maar als derde bron om het geheel compleet te maken GAS. En dat kan prima in combinatie met WKK en SV. Past ook in het trias energetica denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 20:20
Vanwege mijn beperkt budget, maar wel de wil om iets met zonne-energie te gaan doen, ben ik mijn eigen DIY solarpanel project begonnen. Verslaglegging hiervan probeer ik via dit topic te doen en m'n blog(je) op: http://solar.searchy.net/

Zijn er hier nog mensen die ook eens geprobeerd hebben om een zonnenpaneel zelf van zonnecellen te maken?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
JeroenH schreef op zondag 23 januari 2011 @ 13:15:
[...]

Heb je oude of nieuwe pluggen? Ik bedoel, heb je de pluggen die alleen verbruik kunnen meten (en die in de Source handmatig op 'productie' gezet kunnen worden) of heb je de pluggen die bidirectioneel kunnen meten?

Ik heb precies wat jij had (wel live, geen logging) in het hele begin ook gehad, maar dat is al ruim een jaar geleden en ik kan me niet meer herinneren hoe ik het opgelost heb destijds. Lukt het met een apparaat wat elektriciteit verbruikt wel?
Ik heb de Plugwise set vorig jaar in juli gekocht. Eerst had ik daar ook geen opbrengstgrafiekjes mee maar met een betaversie van Source lukt het toen wel. Overigens zat de PV-set waar ik opbrengstgrafiekjes mee kreeg aan de Circle en niet aan de Circle+.

De tweede PV-set wil ik nu aan de Circle+ aansluiten. Met de Circle+ gaat verbruik meten (en grafiekjes ervan maken) wel goed. Ik zal morgen maar eens met die mannen van Plugwise gaan bellen.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2011 @ 19:27:
[...]

ad 1: Je zult niet snel een gasaansluiting kunnen aanvragen in een SV wijk. Beetje duur. Maar CV aanleggen op houtpellets, hout of met een WP (waar toegestaan) behoort tot de (onrendabele) mogelijkheden.
Een echt goed passiefhuis, ach CV is eigenlijk als systeem al verouderd.
ad 2: De variabele kosten geven de bespaarprikkel, dat ben ik met je eens.
Maar ook het variabele deel is doorgaans wat duurder dan gas. Dus de bespaarprikkel is groter.

Voor Leidscherijn worden geen stookhuizen gebouwd. Overigens als er iets 'zou' worden bijgebouwd. Lijkt me geen argument om goed bruikbare energie weg te smijten.

Een huis laten staan om SV? Iedereen zijn overwegingen bij het kopen van een huis. Moet je doen.
Ik ben er niet dol op (keuzevrijheid argument), maar ik zie inmiddels dit wat genuanceerder. Zo doorslaggevend is het niet.

Ik ben ook best voor zon en windenergie, maar als derde bron om het geheel compleet te maken GAS. En dat kan prima in combinatie met WKK en SV. Past ook in het trias energetica denken.
Zou mijn keuze ook niet meer zijn. in 2001 mijn woning met SV gekocht en vorig jaar een warmtepomp geplaatst.
Ondanks de zeer forse investering toch binnen 10 jaar terug verdiend. Reken SV eens door en je ziet dat er heel veel niet klopt. Zeker in vergelijking met gas veel te duur en een ronduit belachelijk vastrecht zeker als je het enorme aanmalige aansluit tarief wat soms zo'n 5000 euro is meeneemt.

Daarbij is het dan wel restwarmte maar gaat die restwarmte in de zomer grotendeels verloren omdat er dan bijna geen warmte gevraagd wordt en komt men in de winter weer te kort omdat dan de vraag te groot is.

Een warmtepomp met elektriciteit uit PV is tenminste echt schoon te noemen.

Jerry

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Keiichi schreef op zondag 23 januari 2011 @ 19:52:
Vanwege mijn beperkt budget, maar wel de wil om iets met zonne-energie te gaan doen, ben ik mijn eigen DIY solarpanel project begonnen. Verslaglegging hiervan probeer ik via dit topic te doen en m'n blog(je) op: http://solar.searchy.net/

Zijn er hier nog mensen die ook eens geprobeerd hebben om een zonnenpaneel zelf van zonnecellen te maken?
Leuk dat je het doet.. maar om geld te besparen was het dus echt niet nodig geweest. Het risico plus de uren die je er in steekt.. voor een paar tientjes. Als je hier vriendelijk had gevraagd om 1 A-merk paneel had je die ongetwijfeld kunnen krijgen voor 1,40 / Wattpiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

energiebewust schreef op zondag 23 januari 2011 @ 20:16:
[...]

Ondanks de zeer forse investering toch binnen 10 jaar terug verdiend. Reken SV eens door en je ziet dat er heel veel niet klopt. Zeker in vergelijking met gas veel te duur en een ronduit belachelijk vastrecht zeker als je het enorme aanmalige aansluit tarief wat soms zo'n 5000 euro is meeneemt.
In 10 jaar terugverdient?
Systeem WP a 9000 euro + bron 9000 euro = 18000 euro (zal jou, overigens mooie systeem, zeker gekost hebben)

18000 / 10 = 1.800 per jaar. ...(hmm ik verstook nog geen 900 per jaar overigens...)

Even verder rekenen mijn 1GJ kost 21,89 euro. Die kost jou bij een JAZ van 5 11,68 euro

Dus...
Om dat in :
10 jaar terug te verdienen moet je 136,28 GJ per jaar verstoken (totaal vastrecht 4080)
20 jaar terug te verdienen moet je 48,17 GJ per jaar verstoken (totaal vastrecht 8160)

Eh !!! bij 20 jaar hebben we het over 48,17 GJ (voor het gemak 1521,71 kuub gas)

Ik verstookte voorheen 22 GJ en inmiddels 26 GJ (kinderen)

Terugverdienen... lijkt me niet waarschijnlijk... ;)
(Rente heb ik het voor het gemak nog maar niet over gehad...een hele dikke factor bij dit soort uitgaven)

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
SunshineCompany schreef op zondag 23 januari 2011 @ 21:44:
[...]

Leuk dat je het doet.. maar om geld te besparen was het dus echt niet nodig geweest. Het risico plus de uren die je er in steekt.. voor een paar tientjes. Als je hier vriendelijk had gevraagd om 1 A-merk paneel had je die ongetwijfeld kunnen krijgen voor 1,40 / Wattpiek.
Het is ook leuk om te doen ;)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
En dat is een uitstekende reden om het te doen! Echter, waar ik altijd twijfels over heb bij zelfbouw: ligt het er over twintig jaar nog? Of tien? Want dat maakt namelijk uit of het goedkoper was of niet.

Maar lol is onbetaalbaar, dat weet ik als geen ander. Wel foto's e.d. plaatsen he, altijd leuk om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
JeroenH schreef op zondag 23 januari 2011 @ 22:10:
[...]

En dat is een uitstekende reden om het te doen! Echter, waar ik altijd twijfels over heb bij zelfbouw: ligt het er over twintig jaar nog? Of tien? Want dat maakt namelijk uit of het goedkoper was of niet.

Maar lol is onbetaalbaar, dat weet ik als geen ander. Wel foto's e.d. plaatsen he, altijd leuk om te zien.
Ik de blog probeer ik alles een beetje bij te houden. De grote vorderingen zal ik hier ook zetten.

Ik verwacht dat de omvormer wel de tijd mee moet gaan, ik ben gegaan voor een gridfit250lv, omdat deze geschikt is voor het paneel.

Of het paneel ook 20 jaar meegaat? Dat hangt helemaal van mijn skills af gok ik zo. Er zijn tal van projecten die gesneuveld zijn bij de eerste koude of warmte dat het hele paneel in gruzelementen ligt. Die hebben hun fouten gelukkig online gezet, zodat ze niet meer gemaakt hoeven te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Laatst online: 17-09 20:58

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Ik denk erover om mijn zonnepanelen, die op de grond staan ivm een rieten dak, op een draaibaar onderstel te zetten.
Maar ik heb mijn twijfels over de winst in opbrengst.

Wat zou de (theoretische) winst zijn van panelen die van 10 uur 's morgens tot 4 uur ' middags meedraaien?

(Ik wil de kosten tegen de baten afzetten, vandaar deze vraag)

Aart

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Keiichi schreef op zondag 23 januari 2011 @ 22:15:
Of het paneel ook 20 jaar meegaat? Dat hangt helemaal van mijn skills af gok ik zo. Er zijn tal van projecten die gesneuveld zijn bij de eerste koude of warmte dat het hele paneel in gruzelementen ligt. Die hebben hun fouten gelukkig online gezet, zodat ze niet meer gemaakt hoeven te worden.
Aan gruzels ben ik nog niet eens zo bang voor. Ik heb meerdere van soort projecten na één of twee jaar zien sneuvelen omdat de sealings het begaven. Er kwam vocht bij de cellen en door oxidatie was het al snel einde oefening. Sealings zijn kritisch.

[ Voor 0% gewijzigd door JeroenH op 23-01-2011 23:03 . Reden: rare grammaticafout verbeterd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk maar niet dat ik niet op de hoogte ben.
Ik ga natuurlijk uit van de actuele tarieven in mijn gebied.
323 + 85 aan vaste kosten 408 euro per jaar.

Met foute berekeningen bewijs je mij niets.

Los van het feit dat ik gezegd heb dat SV inderdaad duurder is. Dus wat draagt je opmerking dan bij?
Hij schrijft in dit geval niet voor niets "Of ik zie iets over het hoofd …"
SV is duurder dan gas. SV is beter vanuit milieu oogpunt. De totale meerkost per maand is bij een beperkte stoker als ik ben circa 25 euro per maand.

300 per jaar, zit ik maar 41 af van zijn berekening overigens...
Maar als je niet teveel stookt heb je ook niet veel meters om verschil over op te lopen.

Als ook maar iemand denkt dat 300 of 341 euro per jaar een argument is voor een mega investering......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2011 @ 21:56:
[...]
Terugverdienen... lijkt me niet waarschijnlijk... ;)
(Rente heb ik het voor het gemak nog maar niet over gehad...een hele dikke factor bij dit soort uitgaven)
Hangt natuurlijk helemaal van de situatie af, stadsverwarming is zo'n beetje in elke woonwijk verschillend.
Gemiddeld verbruik van de 30 gezinswoningen rondom ons plantsoen was 60GJ op jaarbasis (ruimteverwarming en tapwater).
Van deze 30 woningen verwarmen inmiddels 20 woningen hun huis d.m.v. houtstook (houtkachels, pelletkachels, finovens ect.)
Gemiddeld verbruik van deze groep zit nu gemiddeld op 10GJ (hoofdzakelijk voor tapwater) per jaar.

Als je houtstook kunt vervangen door een warmtepomp en daarmee ook het tapwater kunt verwarmen kom je op onze situatie uit op een jaarlijkse besparing van 60GJ (=60x€21,89) + de gehuurde warmtewisselaar voor het tapwater kan de deur uit, bespaart ook nog eens €200 per jaar.
Uitgaande dat je de stroom voor de warmtepomp zelf opwekt.
Vastrecht kom je niet van af, ook al ben je afgesloten dit moet je nog steeds blijven betalen.

Dit alles is de gemeente Enschede een doorn in het ook, in de nieuwbouwwijk Roombeek staat in de huur-/koopovereenkomst dat je je woning alleen maar mag verwarmen met stadsverwarming. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op zondag 23 januari 2011 @ 23:09:
Vastrecht kom je niet van af, ook al ben je afgesloten dit moet je nog steeds blijven betalen.

Dit alles is de gemeente Enschede een doorn in het oog, in de nieuwbouwwijk Roombeek staat in de huur-/koopovereenkomst dat je je woning alleen maar mag verwarmen met stadsverwarming. 8)7
En DAT staat me dus zo tegen aan stadsverwarming, het gebrek aan keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op zondag 23 januari 2011 @ 23:09:
[...]
Hangt natuurlijk helemaal van de situatie af, stadsverwarming is zo'n beetje in elke woonwijk verschillend.
Gemiddeld verbruik van de 30 gezinswoningen rondom ons plantsoen was 60GJ op jaarbasis (ruimteverwarming en tapwater).
Inderdaad elke SV is wel anders, maar dat is meer een nuance.
Het verschil tussen gas en SV is dan relevanter te noemen.

60GJ is erg veel, vrijstaande villa's daargelaten.
De SV vervangen door een WP voor het tapwater? Het aandeel tapwater is naar gelang de isolatie steeds hoger natuurlijk, maar altijd minder dan de RV. Voor die 10GJ + het vastrecht kun je in ieder geval geen compleet systeem aanleggen. Niet rendabel dan.
100% elektrisch is dan overigens wel een optie.
Milieuscore daarvan is echter niet best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 23 januari 2011 @ 23:23:
[...]

En DAT staat me dus zo tegen aan stadsverwarming, het gebrek aan keuze.
Of het uit milieuoogpunt goed scoort maakt jou geen bal uit.

Dat mag hoor.... ;)

Zoals gezegd het is iets duurder, maar niet schokkend, in ieder geval niet om heel draconisch over te doen.
De afstand tot het CS lijkt me bijvoorbeeld relevanter (als ik aan jou denk).

Tegenover het nadeel van minder keuze staan ook voordelen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2011 @ 23:33:
[...]
60GJ is erg veel, vrijstaande villa's daargelaten.
60GJ veel?
Niet hier hoor allemaal eensgezinswoningen uit de jaren 90, vrijstaande woningen in de nieuwbouwwijk Roombeek tippen aan de 100 GJ per jaar (incl tapwater) ;w
Ligt misschien ook in welk gebied je woont hier in het Oosten kan het soms flink kouder zijn als aan de kust.
Al met al schrikbarend veel duurder als stoken op gas.
Komt nog bij dat wij hier ook nog verplicht elektrisch moeten koken vanwege het ontbreken van een gasaansluiting.
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2011 @ 23:33:
[...]
De SV vervangen door een WP voor het tapwater?
WP is natuurlijk niet alleen voor tapwater maar ook voor ruimteverwarming (i.p.v. houtkachel).

[ Voor 10% gewijzigd door SpeksteenWP op 23-01-2011 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2011 @ 23:34:
Of het uit milieuoogpunt goed scoort maakt jou geen bal uit.
Het hebben van SV verbiedt je kennelijk in veel gevallen te kiezen voor een nog duurzamer alternatief (WP en/of ZB).
De afstand tot het CS lijkt me bijvoorbeeld relevanter (als ik aan jou denk).
Daar heb je wel een punt. Als het ooit de keus wordt óf dicht bij een NS-station óf SV, dan wordt het een harde dobber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dichter bij je werk gaan wonen zodat je niet hoeft te reizen met de fossiel gestookte trein is ook nog een optie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Ik lees in je blogje dat je in Dongen woont, dat is vlak bij mij in de buurt in Tilburg.
Kom gerust eens een keer kijken naar een zonnepaneel of naar mijn installatie onder genot van een kopje koffie.
Zelf denk ik dat zelf maken kwa kosten niet zinvol is en teveel risico met zich brengt. Tevens zijn de prijzen zo laag geworden tegenwoordig. Je kan beter gewoon een 190Wp Kingsun mono paneel bij me ophalen en aan je Gridfit250LV hangen. Geeft ook een hogere rendement.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Gaat natuurlijk niet gebeuren met de aankomende degressie in Vlaanderen, maar ik vond het te geinig om het te laten. Voorspelling bereiken 1 GWp grens bij de zuiderburen op basis van trend maandrapporten VREG (volledige update tm. 1 jan. 2011 op PPV):

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/VREG_zonnestroom/Voorspelling_1GWp_tijdstip_Vlaanderen.gif

Ik gun het ze natuurlijk absoluut, in oktober a.s. ... :P

Over Vlaanderen gesproken.

Ik ontdek net dat nota bene een van mijn duurzame huisbanken een foto van mij heeft gebruikt zonder me te informeren of bronvermelding te geven (en ook nog niet op beschrevene slaand) ...

http://www.asnbank.nl/index.asp?NID=9856

(naast NPG Willebroek, Vlaanderen; foto is echter door mij in ... Bayern genomen, in 2009...)

Tuttuttut... :N

... reactieformulier is al ingevuld, met vriendelijk verzoek tot "correctie"...

Oeps.... :D

... daar zul je het gelazer al hebben ...

... dat was dan ook een inkoppertje voor open doel, die zag ik al van mijlenver aankomen ...

... ach ja. Nederland hé?

... verder zelf gewoon normaal blijven doen en je hersens koel proberen te houden ...

... zal lastig genoeg worden vrees ik ... :'(

[ Voor 52% gewijzigd door zonnigtype op 24-01-2011 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

[b][message=35417696,noline]zonnigtype schreef op maandag 24 januari 2011 @ 00:37[/messageOeps.... :D

... daar zul je het gelazer al hebben ...

... dat was dan ook een inkoppertje voor open doel, die zag ik al van mijlenver aankomen ...

... ach ja. Nederland hé?

... verder zelf gewoon normaal blijven doen en je hersens koel proberen te houden ...

... zal lastig genoeg worden vrees ik ... :'(
Een stukje hieruit van wijwillenzon.

"Helaas zijn enkele branchegenoten bezig leugens te verspreiden over Wij Willen Zon, om zelf onze klanten binnen te halen, nadat ze eerst 2 maanden op onze website als installateur stonden en ons hadden verklaard loyaal mee te werken. Eén specifiek bedrijf tracht het collectieve belang van onze actie voor eigen gewin in te zetten en stuurt spam rond met schadelijke en onjuiste informatie over ons en maakt misbruik van onze naam."

:/

Gelukkig hoef ik me niet veel zorgen te maken van al die akties, ik krijg nog genoeg aanvragen.

[ Voor 4% gewijzigd door SolarKing op 24-01-2011 02:35 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds

Ik woon ook in Dongen. Als je een keer wil kijken naar mijn installatie ben je welkom.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
robkds schreef op maandag 24 januari 2011 @ 06:18:
[...]

Ik woon ook in Dongen. Als je een keer wil kijken naar mijn installatie ben je welkom.
Ik zal het even onthouden, ben komende tijd redelijk druk met van allles. (Je zal zien als ik al mijn spul binnenheb, dat het nog een maand duurt voordat ik het eerste begin gemaakt heb :P )

@Solarking:

Zoals ik eerder zei, het lijkt me ook leuk om te doen 8) Stel dat ik ooit heel m'n dak wil gaan bedekken met zonnepanelen, dan zal ik het zelf maken wel uit m'n hoofd laten gok ik zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 23 januari 2011 @ 23:47:
[...]

Het hebben van SV verbiedt je kennelijk in veel gevallen te kiezen voor een nog duurzamer alternatief (WP en/of ZB).
Nou verbieden niet, het wordt gewoon lastig en duur.

Waar heb jij vandaan dat een WP en/of ZB duurzamer zijn dan SV?
Of is dat een aanname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Stadsverwarming duurzamer dan WP en/of ZB??? :?

En dit dan?

Dit is echt geen gevalletje restwarmte hoor. 100% gasgestookt.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mike70 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 08:35:
Stadsverwarming duurzamer dan WP en/of ZB??? :?

En dit dan?

Dit is echt geen gevalletje restwarmte hoor. 100% gasgestookt.
Ik heb niet beweerd dat het een duurzamer is dan het ander. Ik vroeg waar dat vandaan kwam.

Dat gevalletje roombeek zal zoals de meeste installaties van dat soort best gasgestookt zijn.

Maar het is gewoon een WKK. Zoals je kunt lezen in dat stukje. Anders zou het ook niet lekker werken in de EPC berekening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badger001
  • Laatst online: 15-11-2018
Wat een verwarrend forum met vele items die kris kras door elkaar lopen. Sommigen superinhoudelijk, andere reacties meer beschouwend. Ik werk bij Agentschap NL en wil even privé reageren als PV-bezitter / SDE contractant in een stadsverwarmingsgebied met een megalomaan duurzaam warmtapwaterproject (Zoneiland) in de achtertuin.

Wat de SDE bijdrage betreft heb ik gewoon mee moeten loten en krijg nu 41 euro per maand als voorschot uitgekeerd. Daarnaast heb ik een (aftrekbare) Green-loan (5,4% 15 jaar vast) afgesloten voor het PV-systeem die mij 57 euro per maand kost aan rente en aflossing over een periode van 180 maanden. Ik kom dus nog 16 euro per maand tekort die moet ik betalen uit mijn verminderde verbruik van geschat 2600 kWh met een waarde van ongeveer 2600*0,27=700 euro per jaar = 60 euro per maand. Complex verhaal maar ik hou er dus 44 euro per maand aan over terwijl daar nog bij komt de teruggave van de loonbelasting over de Greenloan =12*57*0,42=290 euro per jaar. N.B. de standaard werkwijze van AGNL is dat tot 80% op voorschotbasis wordt uitgekeerd en het volledige bedrag op basis van nacalculatie (opbrengst kWh) wordt bepaald en het restant uitgekeerd.

Het volgende project wordt een zonneboiler met uitbreiding van de Greenloan en subsidie Duurzame Warmte (tot eind oktober 2011 beschikbaar) om zelf warm tapwater te gaan maken. Het verschil in prijs tussen het Nuon heetwater en Vitens koudwater is ruim 10 euro per kuub. Met 60 kuub heetwater per jaar is dat 600 euro die te verdienen is door een netto investering van geschat 1200 euro inclusief subsidie van 1000 euro.

Nu nog kijken of we die stadsverwarming kwijt kunnen raken door voldoende opslagcapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

WWZ.. 'de markt opgeschud..'.. 8)7

Of het gezond is, is een 2e. Kun je het voorstellen, dat ik Toyota's ga verkopen als stichting zijnde, tegen kostprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Badger001 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 10:12:
Wat een verwarrend forum met vele items die kris kras door elkaar lopen. Sommigen superinhoudelijk, andere reacties meer beschouwend. Ik werk bij Agentschap NL en wil even privé reageren als PV-bezitter / SDE contractant in een stadsverwarmingsgebied met een megalomaan duurzaam warmtapwaterproject (Zoneiland) in de achtertuin.

Wat de SDE bijdrage betreft heb ik gewoon mee moeten loten en krijg nu 41 euro per maand als voorschot uitgekeerd. Daarnaast heb ik een (aftrekbare) Green-loan (5,4% 15 jaar vast) afgesloten voor het PV-systeem die mij 57 euro per maand kost aan rente en aflossing over een periode van 180 maanden. Ik kom dus nog 16 euro per maand tekort die moet ik betalen uit mijn verminderde verbruik van geschat 2600 kWh met een waarde van ongeveer 2600*0,27=700 euro per jaar = 60 euro per maand. Complex verhaal maar ik hou er dus 44 euro per maand aan over terwijl daar nog bij komt de teruggave van de loonbelasting over de Greenloan =12*57*0,42=290 euro per jaar. N.B. de standaard werkwijze van AGNL is dat tot 80% op voorschotbasis wordt uitgekeerd en het volledige bedrag op basis van nacalculatie (opbrengst kWh) wordt bepaald en het restant uitgekeerd.

Het volgende project wordt een zonneboiler met uitbreiding van de Greenloan en subsidie Duurzame Warmte (tot eind oktober 2011 beschikbaar) om zelf warm tapwater te gaan maken. Het verschil in prijs tussen het Nuon heetwater en Vitens koudwater is ruim 10 euro per kuub. Met 60 kuub heetwater per jaar is dat 600 euro die te verdienen is door een netto investering van geschat 1200 euro inclusief subsidie van 1000 euro.

Nu nog kijken of we die stadsverwarming kwijt kunnen raken door voldoende opslagcapaciteit.
Welkom!
Je stelt de waarde van een kWh op 27ct ??? :? Dat doet je berekeningen geen goed. Greenchoice 3 jr vast zit onder de 21ct momenteel.

Wat is er mis met het zoneiland? Zoals ik het zie is het een bron voor het warmtenet waarbij met name in de zomer het warmwater wordt opgewekt met zoncollectoren.
Kan me goed voorstellen dat in de zomer dat beter is dan af en toe een WKK aan en weer uit te gooien.
Wat is het probleem dan? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 22:41
@zonnigtype: Excuus voor de late reactie, maar was het weekend weg.
Volgens mij is je verhaal behoorlijk compleet. Goeie research! Was idd Bert de Vries van EL&I.
Gek genoeg staat er ook nog geen nieuwsbericht op de website van Velt en Vecht. Zal eens navragen bij communicatie. Als er wat verschijnt zal ik het je wel even laten weten. Er schijnt op vrijdag ook een stuk in het Dagblad van het Noorden gestaan te hebben (papieren versie).
De opening van de panelen vond plaats door de lampen aan de kranen aan te zetten, waarna met de opbrengst de groene lichtslang ging branden.

O en reagerend op je stuk op PolderPV:
toeleveringsleverancier: De Vries zei het prima te vinden als China de grootste leverancier van PV wordt, als ze de machines om ze te maken maar uit Nederland betrekken.

offtopic:
Ventoux is inderdaad geen col, maar een top. Wordt wel vaak zo genoemd. Vlak onder de top heb je trouwens wel een col: de Col des Tempêtes.

@neanderthaler71: rentabiliteit werd verder niet gespecificeerd door De Vries. Hij zei dat wind op land inmiddels wel rendabel is, maar op zee niet ivm 4 keer zo duur. Wel wees hij erop dat windparken doorgaans in NL pas na 13 jaar daadwerkelijk gerealiseerd worden en dat dit voor maar weinig investeerders acceptabel is. Ik zeg: doe daar dan eens iets aan!~
De verwachting van deze installatie is dat de TVT 20 jaar is bij een levensduur van 30 jaar. De installatie dekt 30% van de energiebehoefte van de rioolwaterzuivering waar ze bij staat.

[ Voor 10% gewijzigd door VincentH op 24-01-2011 11:17 . Reden: inhoudelijke aanvulling ]

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WWZ.. 'de markt opgeschud..'..

Of het gezond is, is een 2e. Kun je het voorstellen, dat ik Toyota's ga verkopen als stichting zijnde, tegen kostprijs?
= misvatting. De marge is toch minimaal tussen de 10 en 20 %. Dat kan ik zeggen want dat is het hier ook.

Nee , zonder winstbelang is wat mensen juist willen lezen. In de tussentijd zijn ze doof voor alle kritiek.

Time will tell of het hier een ideologische fabeltjeskrant betreft of dat ze nou echt is een keer gaan leveren.
Wat mij betreft kunnen ze vandaag de mail uitsturen naar iedereen dat het kan...... immers bij MetDeZon kan het ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:15
Speksteenkachel schreef op zondag 23 januari 2011 @ 23:46:
[...]

60GJ veel?
Niet hier hoor allemaal eensgezinswoningen uit de jaren 90, vrijstaande woningen in de nieuwbouwwijk Roombeek tippen aan de 100 GJ per jaar (incl tapwater) ;w
Ligt misschien ook in welk gebied je woont hier in het Oosten kan het soms flink kouder zijn als aan de kust.
Al met al schrikbarend veel duurder als stoken op gas.
Komt nog bij dat wij hier ook nog verplicht elektrisch moeten koken vanwege het ontbreken van een gasaansluiting.

[...]

WP is natuurlijk niet alleen voor tapwater maar ook voor ruimteverwarming (i.p.v. houtkachel).
60 GJ zou ik stadsverwarming gebruiker ook veel noemen. 100GJ is helemaal van de gekke!

Afgelopen jaar zat mijn verbruik op 42 GJ. Dit jaar zal dat ongeveer het zelfde worden.

Situatie; Twee onder een kap woning. Bouwjaar 2008. Inhoud 625m3. Boven wordt er minimaal gestookt. Begane grond altijd (vloerverwarming) 20 graden. Locatie gemeente Duiven (bij Arnhem), vrij zicht op het zuiden, ZZO en ZZW.

Dat gezegd zou ik gekeken vanuit een kosten oogpunt en vrije leveranciers keuze (zit nu tegen wil en dank vast aan de NUON) liever gas hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badger001
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 10:55:
[...]

Welkom!
Je stelt de waarde van een kWh op 27ct ??? :? Dat doet je berekeningen geen goed. Greenchoice 3 jr vast zit onder de 21ct momenteel.

Wat is er mis met het zoneiland? Zoals ik het zie is het een bron voor het warmtenet waarbij met name in de zomer het warmwater wordt opgewekt met zoncollectoren.
Kan me goed voorstellen dat in de zomer dat beter is dan af en toe een WKK aan en weer uit te gooien.
Wat is het probleem dan? 8)
Dank voor het welkom,

27 ct/kWh is wat ik betaal bij Nuon als ik alle kosten op een rijtje zet. Greenchoice kan goedkoper zijn maar met 3 Nuon afrekenpunten (E, SV en WTW) is er geen leverancier die dat monopolie kan doorbreken. Dat zal ik zelf moeten doen dus door duurzaam te ondernemen. Mijn verbruik is momenteel ongeveer 25 GJ/jaar voor SV in huis van 2005 (was 13 GJ in het oude eengezins huis van 1990). Gemiddeld hanteert men een verbruik van 35 GJ voor een gezin van 4 personen.

Wat is er niet mis met het zoneiland? Eigenlijk niks dus alles is mis. Het kost meer energie dan het oplevert op wijkniveau bekeken. De wijk betaalt verplicht (duurzaamheidsheffing) 1,1 miljoen euro mee aan de investering. De Gemeente levert de grond, Nuon de rest (5 miljoen) met een subsidie van 2,25 miljoen euro van de EU. De terugverdientijd is meer dan 20 jaar. Als ik investeer verwacht ik korting op mijn tarief. Dat krijgen we niet. Vergelijk het met een windmolen in de buurt van jouw achtertuin. Niet alleen bederft het de omgeving maar nu zegt de eigenaar: Jij woont ernaast dus jij neemt die windstroom af dus je moet mee investeren en neemt de windstroom tegen commecieel tarief af. Wedden dat jij een dikke neus trekt?

Oh ja, de weg die erdoor loopt is een tweebaans luxe busbaan voor 6 lege bussen per uur. Alle bewoners aan de zuidkant van de wijk dienen minstens 2,5 km extra om te rijden waardoor het extra fossiel energiegebruik de opbrengst van het eiland overstijgt. Er is na 6 jaar nog steeds geen winkel dus er wordt gewinkeld in de naburige wijken, mét de auto dus. Denk daarnaast aan de extra uitstoot en de extra kosten (1 miljoen euro extra brandstofkosten) en je weet dat dit niet klopt of duurzaam genoemd mag worden. Was de Gemeente niet aandeelhouder bij de Nuon? Dat zou een hoop verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badger001
TLer schreef op maandag 24 januari 2011 @ 11:08:
[...]
60 GJ zou ik stadsverwarming gebruiker ook veel noemen. 100GJ is helemaal van de gekke!

Afgelopen jaar zat mijn verbruik op 42 GJ. Dit jaar zal dat ongeveer het zelfde worden.
42 GJ = 42.000/31650=1330 m3aardgasequivalenten=1330/0,7=1900 m3 aardgas per jaar excl. tapwaterverwarming dat ongeveer 500 tot 600 m3 per jaar kost. Da's best wel veel voor verwarming volgens hedendaagse standaarden. 0,7 is het ketelrendement wat vriendje Nuon hanteert voor de stadsverwarmingstariefberekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchtraveller
  • Laatst online: 26-07 02:33
Dat zoneiland lijkt me een slecht idee om nog een reden:
in de winter levert dit eiland weinig op dus moet alles door de fossiele centrale kunnen worden geleverd.
De capaciteit daarvan is dus voldoende om de hele vraag te dekken.
Die warmte wordt in de zomer net zo goed opgewekt als in de winter.
In de zomer wordt (een deel) van de warmte geleverd door het zoneiland en wordt dezelfde hoeveelheid restwarmte van de centrale dan rechtstreeks geloosd i.p.v het in de SV te stoppen.
Totaal zinloos nep-groen dus.

[ Voor 7% gewijzigd door Dutchtraveller op 24-01-2011 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Badger001 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 11:52:
[...]

42 GJ = 42.000/31650=1330 m3aardgasequivalenten=1330/0,7=1900 m3 aardgas per jaar excl. tapwaterverwarming dat ongeveer 500 tot 600 m3 per jaar kost. Da's best wel veel voor verwarming volgens hedendaagse standaarden. 0,7 is het ketelrendement wat vriendje Nuon hanteert voor de stadsverwarmingstariefberekening.
Tapwaterverwarming 500 - 600 m3? In gas uitgedrukt? Wat bedoel je?
Ik heb alleen 25GJ voor verwarming en tapwater.
Het ketelrendement was de laatste keer hier (eneco 2010) gezet op 82% (ik dacht dat die waarde gelijk was in heel NL, maar zeker weet ik dat niet). Overigens is dat inclusief het tapwater, de rendementen in de praktijk bij gas van tapwaterproductie zijn meestal niet zo spectaculair als in de folders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monstarr076
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-04 21:36
Keiichi schreef op zondag 23 januari 2011 @ 22:15:
[...]

Ik de blog probeer ik alles een beetje bij te houden. De grote vorderingen zal ik hier ook zetten.

Ik verwacht dat de omvormer wel de tijd mee moet gaan, ik ben gegaan voor een gridfit250lv, omdat deze geschikt is voor het paneel.

Kijk ook even op zelfbouwenergie.nl. Leuk forum voor DIY'ers van duurzame energieopwek. Ik woon zelf trouwens ook in de buurt van Dongen, in Breda :) en ben ook bezig met een eigen zonnepaneeltje (60Wp) maar loop tegen de kosten aan (zit al op zo'n 110 euro en moet nog een glasplaat regelen). Met name de zonnecellen waren door de verzendkosten en inklaringskosten/btw behoorlijk hoog. Er valt geen prijs te zetten op het bouwplezier maar het is zeker niet verstandig om het voor de eventueel lagere kosten te doen. De bouwkwaliteit is heel belangrijk en zonder ervaring kom je hier meestal te laat achter.

In ieder geval....ik zou zeggen meld je eens aan op het forum, misschien dat er wat kennis zit waar je iets mee kunt.
Pagina: 1 ... 31 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.