SolarKing schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 19:30:
[...]
Over Sungrow gesproken.
Ik heb een paar van die Sungrow SG4KTL omvormers liggen en toevallig zag ik op hun website dat die 4000W omvormers door Photon magazin zijn getest. (november editie)
Ze kwamen als "Sehr Gut" uit de bus en dat voor een chinese omvormer.
http://www.sungrowpower.com/en/display.php?id=331
Zonnigtype : kun je nagaan in jouw Photon magazin van november wat er over gezegd werd en of deze omvormer misschien zelfs hoger scoort dan de moderne SMA SB4000TL-20 omvormer?
Dat zou een flinke verrassing zijn want deze chinese omvormers zijn een stuk goedkoper dan SMA en dan zo'n hoge score.

Ja, had ik al gezien, maar ik heb erg veel "gezien" en gelezen, en ik ben met de zeer omvangrijke Vlaamse statistieken bezig en, en...
(a) November 2010 nr. Photon (Deutsch). Test
Sungrow SG4KTL, Alleen abstract (echte testen staan in Photon Profi, maar dat gaat zelfs mij te ver voor nog eens dik 60 Euri extra per jaar). Oorspronkelijke kwalificatie "Sehr gut", 95,6% "Photon Wirkungsgrad" voor landen als Duitsland (stralingscondities moderaat), is later "Gut" geworden wegens herziening kwalificatie systeem (Jan. 2011). Daarmee kwam het apparaat eerst op plaats 19 (van in totaal 62), in jan. 2011 issue op plaats 20 van 67. Er moest wel een fix uitgevoerd worden m.b.t. de spanningsgrenzen (zijn ze zeer streng in bij Photon, zoals met alles), maar daarna kwam dit resultaat er uit. Ik had al iets van 2 maanden ervoor al bericht van apetrotse vertegenwoordiger gekregen "dat ze goed getest waren in Photon", in dat heerlijke gebroken Chinengels (bedrijf komt uit Hefei, provincie Anhui).
(b) Verrassend, Photon (Deutsch) januari 2011 nummer (net paar dagen in huis). Abstract van test
Dasstech DSP-123K2, bedrijf uit Chungbuk, Cheongwon-gun, Zuid Korea: "Gut", Photon Wirkungsgrad 95,1%. Ook daarmee waren in oorspronkelijke test problemen, de MPP tracker routine deugde niet. De oorspronkelijke (voorganger model) DSP-123KH (met als prozaïsche merknaam "Soleaf") kwam slechts als "ausreichend" uit de test met 93,0% (NB: Photon past op gegeven moment de "kwalificatie" van het predikaat aan omdat de eisen steeds hoger worden, waardoor al reeds eerder vergeven predikaten dus een klasse naar beneden kunnen gaan schuiven als er nog betere omvormers uit de testen boven komen drijven).
Wat wel al opviel is dat het als eerste geteste Koreaanse apparaat, gezien de zeer slimme opbouw, qua kosten ongeveer op de helft van vergelijkbare SMA apparaten zou kunnen komen (uitgebreide rapportage in Photon sep. 2010, in het stuk met als titel "Gefahr für SMA"). Al snel nadat Photon die zwakke MPP tracking had gerapporteerd, hebben de snelle Zuid Koreanen de zooi doorgelicht, en binnen paar maanden tijd een eenfasig invoedend exemplaar met nieuwe MPP tracker geretourneerd, met bovenstaand resultaat voor het K2 model. In het januari 2011 nummer staan nu die Dasstech's op plaatsen 22 (oude model) resp. een zeer respectabele 9 (K2 model), van in totaal te vergeven 67 plekken.
(c) Volgende verrassing, abstract test in Photon December 2010, een
Growatt 5000 TL omvormer van de Chinese fabrikant Zhejiang Growatt New Energy Co. Ltd. uit Shenzhen (
website ginverter.com), kwam ook prima uit de test, al was ook daar weer het spanningsbereik veel te hoog opgegeven en moest dat fors worden ingeperkt om het apparaat niet te overbelasten (beginnersproblemen?). Bij terugschroeven tot max. bereik van 4.800 Watt DC vermogen kwam het apparaat op een kwalificatie "Sehr Gut", 96,0% bij middelhoge instralingscondities. In de januari 2011 lijst kwam het apparaat daarmee op een zeer interessante 16e van 67 te vergeven plaatsen terecht (let wel: zonder trafo, dat helpt ook), wel met een aangepaste kwalificatie "Gut" vanwege herziening van de "predikatenklasse" indeling.
(d) Wel gaarne belangrijke noot: Ook in de augustus uitgave van 2010 een test van een apparaat van de Taiwanese producent
Powercom Co. Ltd. (
website), die predikaat "befriedigend" kreeg met slechts 92,0% Photon Wirkungsgrad voor middelhoge instraling (niveau Duitsland), en die in januari listing op een tegenvallende 59e plaats terechtkwam. De boodschap: het wordt beslist ook op omvormer vlak "interessanter" uit Azië, maar ook daar blijkbaar forse kwaliteitsverschillen. Wat me aan de ene kant niet verbaast, maar ik had juist van Taiwanese bedrijven begrepen dat kwaliteit daar essentieel was. Op dit gebied nog een inhaalslag te maken, blijkbaar (noot: er is slechts een model getest, wat al ingewikkeld genoeg is, mogelijk hebben andere types van genoemde producent beter testresultaat tot gevolg). Final note voor het geteste exemplaar, ik kan d'r niks aan doen, het was een SLK-4000 met de verkoop naam .... Solar King ... (blijkbaar "een gewilde naam" in de branche, trek het je niet aan...

)
(e) Beste door Photon geteste omvormers tot nu toe zijn twee Refu's, een
Refusol 13K en 17K, met Photon Wirkungsgrad van 97,3 resp. 97,4% en kwalificaties (Jan. 2011) "Sehr Gut+".
Bedrijf uit Metzingen, BRD, zitten ze bij de techneuten van het Photon lab kwijlend achter te meten...
SMA bakken scoren regelmatig ook goed tot zeer goed (laatste vooral de zwaardere bakken vanaf 8000TL en natuurlijk inclusief het hier inmiddels bekend geworden nieuwe beest Tripower 17000 TL-10). Maar de SB 1100 was als enige (al lang "achterhaalde technologie", oud beestje) "mangelhaft" met 89,1% Photon Wirkungsgrad (bijna laatste plaats in Jan. 2011 lijst).
(f) In reactie op het
bericht van Zonnepanelen.nl van 13 januari 2011:
@Joba :
quote:
Weet iemand welke omvormer dit is?
http://www.zonnepanelen.n...-mdz4k4tla1-omvormer.html
http://www.samilpower.com/en/index.asp , onder de SolarRiver series.
Het is [ Volgens Photon .... Bedankt glambalk voor je opmerking hieronder ] gewoon SMA wat aan de binnenkant zit trouwens.
@ Zonnigtype : Photon heeft er een paar edities terug een heel artikel over geschreven ... onder het kopje SMA gefahr .... en de test resultaten waren meer als goed te noemen.
edit : volgens mij was het het september nummer :
http://www.photon-magazin...amp;pub=4&parent=2716
(1) Neen, er is dus nog GEEN omvormer van het genoemde Chinese merk "Samil Power" (of daarvan afgeleide OEM doorverkopers) getest in Photon, er staat er geen een in de lijst genoemd (gesorteerd op merknaam).
(2) Neen, in dat artikel "SMA Gefahr" in het september nummer van Photon, werd dus NIET naar "een Samil Power omvormer", maar zoals hierboven duidelijk gemaakt, naar een Dasstech "Soleaf" omvormer uit Zuid Korea verwezen, en werd het apparaat volledig uit elkaar gehaald (338 onderdelen, kostprijs geschat op slechts 5,2 Eurocent/Watt omvormer vermogen). Dus enige testresultaten van dat [nog niet gesloopte] apparaat, wat ook in niets lijkt op wat ik bij de Samil apparaten heb gezien (die uit China komen) kunnen niets zeggen over laatstgenoemde omvormers. Appels en peren. Onvergelijkbaar.
Tot slot, n.a.v. oorspronkelijke vraag van Solar King over de Sungrow omvormer: plaats 20 in jan. 2011, 95,6%, "gut" (nieuwe predikaat, was oorspr. "sehr gut"), maar er is (nog) geen SMA Sunnyboy 4000 TL-20 getest. Wel een SB 3800 (plaats 49, 93,2%, "ausreichend"), en een SB 5000 TL-20 op plaats 18 met 95,7% en (nieuwe) predikaat "gut" (was "sehr gut"). Let daarbij s.v.p. wel goed op de totaal verschillende topologie: de SB 3800 heeft een transformator, en is dus eigenlijk onvergelijkbaar met trafoloze (TL) apparaten zoals genoemde Sungrow resp. de SB 5000 TL-20 bak, want een trafo gaat altijd ten koste van het te behalen omzettingsrendement... Desondanks was deze "generalist" (SMA SB 3800) winnaar in Stiftung Warentest uit 2006.
Dit voorzover het laatste omvormer nieuws, over tot de orde van de dag...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)