Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.597 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Speksteenkachel schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 21:24:
Ik kwam op duurzaamnieuws onderstaand stukje tegen.

"Energieproductie zonder CO2-uitstoot
UNETO-VNI beschouwt duurzame energieproductie als een van de belangrijkste uitdagingen van de komende jaren. De ondernemersorganisatie denkt dat het mogelijk is om op de langere termijn in Nederland energieproductie te realiseren zonder uitstoot van CO2. Om dat te bereiken is een verschuiving nodig van centrale naar decentrale energieproductie, waarbij energie duurzaam wordt opgewekt. In plaats van grote energiecentrales en een ingewikkelde distributie ziet UNETO-VNI een toekomst waarin woonwijken, bedrijventerreinen en andere gebruikers met kleinschalige productie in hun eigen stroombehoefte voorzien. De oplaadpunten voor elektrische auto's zouden al binnen afzienbare tijd gebruik kunnen maken van energie die dicht bij huis is geproduceerd. Op die manier wordt elektrisch rijden CO2-neutraal."

Kijk daar moeten we naar toe :P
Die UNETO-VNI mensen denken dat 'decentraal' synoniem is voor 'zelfvoorzienend'. Geeft wel aan hoe ontzettend erg we nog in de kinderschoenen staan. Ik denk dat ze eerst maar eens op cursus moeten gaan.

We moeten juist het tegengestelde nastreven: minder zelfvoorziening. Zoveel mogelijk decentrale opwekkers van zo verschillend mogelijk pluimage over een zo groot mogelijk gebied bij elkaar brengen om de lokale variabiliteit, inherent aan de belangrijkste natuurlijke energiebronnen (wind en zon), zoveel mogelijk uit te middelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmartino
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-06 14:34
leonbong schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 10:19:
[...]
Het nadeel van decentrale opwekking is dat eigenlijk heel inefficient is. Vanuit een inversteringsstandpunt, je gaat namelijk om pieken in verbruik op te vangen teveel vermogen plaatsen per locatie.
Daarnaast is het onderhoud voor een heleboel locaties in verhouding altijd duurder dan voor één locatie.
Ik vind juist het tegenover gestelde. Centrale opwekking is heel inefficiënt. Kolencentrales halen misschien net de 45 % rendement, maar dat is niet het rendement op het moment dat het bij jou thuis is. Daarnaast is een kolencentrale moeilijk te moduleren, en zal het bovengenoemd rendement enkel halen bij vollast. Ander probleem is waar moet al die energie 's nachts voor worden gebruikt? Aardgascentrales zijn in mijn ogen een verspilling van een kostbaar (en beter te gebruiken) energiebron, bv voor verwarming van een huis.
Tevens is de bouw van een kolencentrale erg kostbaar, om het nog niet te hebben over de sloop. Hoeveel zonnepanelen kan je wel niet plaatsen voor de kosten van de bouw van een elektriciteitscentrale?
Helaas in een onderbouwing van de totale kosten van een centrale erg moeilijk vanwege het tekort aan (betrouwbare) cijfers. Heeft iemand hier een keer een kant en klaar stuk over gemaakt?
Wat mij erg steekt is de opwekking zomers. Die is bij alle centrales bij een warme zomer problematisch vanwege het tekort aan koelwater.
Bij decentrale opwekking met Pv heb je juist op het moment dat mensen hun airco in de zomer aan gaan zetten (of hun auto op gaan laden) een overvloed aan elektriciteit. En zodra de MicroWKK technisch en financieel goed werken, hebben we 's winters ook een redelijke opwekking. Om de onvermijdelijke tekorten op te vangen zou je een Biogas-naar-elektriciteitscentrale kunnen bouwen en de energie goedkoop inkopen verderop in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Dit is de definitie van milieuvervuiling volgens het woordenboek:
het voorkomen van componenten in water, bodem en lucht (het abiotisch milieu) en in plant, dier en mens (het biotisch milieu) van materiële of energetische oorsprong, die op een of andere wijze schade of hinder toebrengen aan mens, dier of plant..
En volgens de Encyclopedia Brittannica is dit de definitie van luchtvervuiling:
release into the atmosphere of various gases, finely divided solids, or finely dispersed liquid aerosols at rates that exceed the natural capacity of the environment to dissipate and dilute or absorb them. These substances may reach concentrations in the air that cause undesirable health, economic, or aesthetic effects
Beide definities spreken alleen over het doen van schade of hinder of andere ongewenste zaken. Zonder uitzonderingen. Volgens die definities is CO2 dus milieuvervuiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb Plugwise wat meer informatie gevraagd over hun samenwerkingsverband met Alliander, en dit was het antwoord:
Leuk dat je dit opgevallen is. Ten aanzien van de gegevens/data verandert er helemaal niets. Het is puur voor de ontwikkelingen die nog allemaal willen doen en héél veel geld kosten. Als je er meer over wil weten, bel me dan een keer.
Misschien dat ik er nog even over bel, ik ben wel benieuwd. Maar ik heb het nu een beetje druk, dat wordt later.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Dmartino schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 12:11:
Tevens is de bouw van een kolencentrale erg kostbaar, om het nog niet te hebben over de sloop. Hoeveel zonnepanelen kan je wel niet plaatsen voor de kosten van de bouw van een elektriciteitscentrale?
Een kolencentrale is op dat punt veel goedkoper dan zonnepanelen. Wat googelen levert een heleboel verschillende cijfers op, meestal zo rond de € 1000/kW. Zonnepanelen zijn nog substantieel duurder per kW (ongeveer € 2500/kW) en als je meerekent hoeveel energie ze op jaarbasis opleveren, dan moet je voor elke kW aan kolencentrale zo'n 5 à 7 kW aan zonnepanelen installeren. Puur kijkend naar de bouwkosten zijn de investeringen voor zonnepanelen 10 à 20 maal zo hoog. Maar ik moet er dan ook gelijk bijzeggen dat dat geen eerlijke vergelijking is omdat je de operationele kosten, brandstof en luchtvervuiling dan niet meerekent.
Helaas in een onderbouwing van de totale kosten van een centrale erg moeilijk vanwege het tekort aan (betrouwbare) cijfers. Heeft iemand hier een keer een kant en klaar stuk over gemaakt?
Nee, betrouwbare cijfers zijn er ook bijna niet omdat het erg afhangt van de gebruikte technologie en het land waarin de centrale gebouwd wordt.
Wat mij erg steekt is de opwekking zomers. Die is bij alle centrales bij een warme zomer problematisch vanwege het tekort aan koelwater.
Bij decentrale opwekking met Pv heb je juist op het moment dat mensen hun airco in de zomer aan gaan zetten (of hun auto op gaan laden) een overvloed aan elektriciteit.
Maar we hebben hier in Nederland niet zoveel airco's, dus dat effect is gering. We zitten hier juist met het omgekeerde, nl dat we het meeste energie verbruiken in de winter, als de zon bijna niet schijnt.
En zodra de MicroWKK technisch en financieel goed werken, hebben we 's winters ook een redelijke opwekking.
Dat hangt er vanaf waarop die MicroWKK draait en of hij betaalbaar is (die HRe-ketel kost € 12000 euro ). Als je aardgas gebruikt, is het nog niet duurzaam.
Om de onvermijdelijke tekorten op te vangen zou je een Biogas-naar-elektriciteitscentrale kunnen bouwen en de energie goedkoop inkopen verderop in Europa.
Biogas-naar-elektriciteitscentrales genoeg. Dat zijn gewoon de STEG's die we al hebben. Poep-naar-biogas-centrales, daar kunnen we er in Nederland wel een paar van gebruiken. Daar was gisteren nog een interessante uitzending van Labyrint over. Aanrader.

"energie goedkoop inkopen verderop in Europa" klinkt als shoppen bij Putin. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:06
Dmartino schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 12:11:
[...]
Voor de kosten van kolencentrale + infrastuctuur kan je op dit moment onmogeljk een gelijk vermogen aan PV bouwen. Dat zal stukken minder zijn.
Daarnaast moet je niet vergeten mensen gebruiken 24h stroom. Dus als daar in het geval van PV nog accu's bij moeten neemt de capaciteit helemaal af.

Daarnaast hoe je het went of keert het rendement van kolencentrale inclusief distributie is tov een micro-WWK enorm hoog. (Op dit moment)

De steg van diemen haalt een rendement van 57%. De restwarmte is momenteel nog afval, dit wordt binnenkort ingezet voor de stadsverwarming almere. Dit geeft dan enorme impuls aan thermische rendement en verminderd de bijstook in Almere, in mijn optiek een win-win.
Ondanks dat er transportverliezen zijn is het nuttig om op deze manier restwarmte in te zetten.

Ontleendt aan wikipedia
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/02/Levelized_energy_cost.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 19-01-2011 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Anne vdr Bom schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 13:03:
[...]
Dit is de definitie van milieuvervuiling volgens het woordenboek:
[...]
En volgens de Encyclopedia Brittannica is dit de definitie van luchtvervuiling:
[...]
Beide definities spreken alleen over het doen van schade of hinder of andere ongewenste zaken. Zonder uitzonderingen. Volgens die definities is CO2 dus milieuvervuiling.
Prima wanneer je een esthetisch effect negatief beschouwd wat ontstaat door een toename van de concentratie CO2, dan heb je zeker een punt. Uiteindelijk zijn alle gassen tot en met waterdamp waarschijnlijk in de categorie milieuvervuiling te krijgen wanneer de concentraties hoog genoeg zijn.

Mijn stelling een paar pagina's geleden ging over luchtverontreiniging en luchtkwaliteit en dat het onterecht is de CO2 uitstoot als maatstaf voor vervuiling te nemen. Deze termen worden gemeten aan de hand van concentratie fijnstof, NOx, CxHx, O3, enz. (linkje) Niet aan de concentratie CO2. Waarom niet? Omdat de concentraties CO2 bij die processen niet merkbaar voor ons toenemen. We krijgen er geen astma van of een andere reactie van. CO2 is boven een bepaalde concentratie wel giftig...zeker alleen ligt de concentratie minimaal 30x hoger dan wat er gemiddeld in de atmosfeer te vinden is.

Kan CO2 uiteindelijk leiden tot milieuverontreiniging...absoluut, net als gedestilleerd water of alleen al water van een andere temperatuur dan de "standaard" in een gebied kan al schade veroorzaken. CO2 draagt bij aan het broeikaseffect...ook dat is waar. Het terugdringen van gebruik van fossiele brandstoffen zal de stijgende concentratie CO2 in de atmosfeer temperen...ook dat klopt. Doordat minder fossiele brandstof wordt verbrandt zal de luchtkwaliteit toenemen (minder vervuiling) doordat de concentratie fijnstof, NOx, O3 afneemt. Hier speelt CO2 echter geen rol in het verhaal.

Daaruit volgt dat de vervuiling van een auto bijvoorbeeld niet afgemeten kan worden op de uitstoot van CO2. Het is namelijk zeer mogelijk dat een auto met lage CO2 uitstoot (wel te relateren aan laag brandstofverbruik) toch erg vervuild doordat er veel van de eerder genoemde stoffen vrijkomen (Euro norm).

Een auto met uitstoot volgens Euro5 die 150 gr/km CO2 uitstoot vervuild minder dan een auto met een uitstoot volgens Euro2 die 100 gr/km CO2 uitstoot. De eerste auto draagt wel meer bij aan het broeikaseffect (bij gelijkblijvende aantal kilometers natuurlijk :)).

Als mijn uitleg en voorbeeld over de auto niet verduidelijkt waarom CO2 uitstoot geen maat is om te bepalen of iets schoon/vies is, dan geef ik het op en wens ik je veel plezier toe bij het blindstaren op de CO2 propaganda. :z

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09 12:59
Kwam dit tegen in mijn feeds. Interessante ontwikkeling, in elk geval om de peak-oil klap iets op te vangen..

http://www.science20.com/...eed_may_be_viable_biofuel

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Yilar schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 16:02:
Kwam dit tegen in mijn feeds. Interessante ontwikkeling, in elk geval om de peak-oil klap iets op te vangen..

http://www.science20.com/...eed_may_be_viable_biofuel
Nice. Ik zag ook op tv (was het gisteren?) een docu/item over het winnen van energie/kunstmest uit urine en nummer tweetjes. Voorbeeld was een varkensstal waar N2 gewonnen werd uit urine en er werd biogas gemaakt uit de mest. Behalve vlees, zou een varkensstal dus ook kunstmest en biogas kunnen leveren. Een en ander is ook toe te passen in mensenstallen (ook wel huizen genoemd) en vooral interessant bij nieuwbouw. Dacht dat in Meppel werd nagedacht om dit concept toe te passen bij een redelijk grote nieuwe woonwijk en elders in het Noorden is er al op kleine schaal iets mee gedaan, maar ik ben de plaats vergeten.

Uiteindelijk werd gesteld dat wanneer de urine en mest van de veestapel en ons mensen goed zou worden genut...dat er een behoorlijk deel van onze energiebehoefte gedekt kan worden uit euh...onze behoeften. Ook handig bij schaarste van grondstoffen (peakoil)...toch blijven we dan organisch materiaal verbranden met alle gevolgen van dien. Wordt de opmerking...ik heb er schijt aan ineens duurzaam :) (in ieder geval in relatie tot de beschikbaarheid van grondstoffen).

@Anne vdr Bom...had jouw post nog niet helemaal gelezen...maar je hebt hetzelfde op tv gezien als ik :).

[ Voor 3% gewijzigd door Cheese_man op 19-01-2011 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Laatst online: 10:06
Cheese_man schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 15:34:
[...]

Mijn stelling een paar pagina's geleden ging over luchtverontreiniging en luchtkwaliteit en dat het onterecht is de CO2 uitstoot als maatstaf voor vervuiling te nemen. Deze termen worden gemeten aan de hand van concentratie fijnstof, NOx, CxHx, O3, enz. (linkje) Niet aan de concentratie CO2. Waarom niet? Omdat de concentraties CO2 bij die processen niet merkbaar voor ons toenemen. We krijgen er geen astma van of een andere reactie van. CO2 is boven een bepaalde concentratie wel giftig...zeker alleen ligt de concentratie minimaal 30x hoger dan wat er gemiddeld in de atmosfeer te vinden is.
De normen voor indoor air quality nemen anders CO2 wel mee. Aangezien te hoge concentraties in gebouwen leidt tot gezondheidsklachten. Duitsland heeft enorme problemen met kantoren met gebrekkige ventilatie waardoor het CO2 gehalte te hoog wordt. De oude ventilatie normen van Duitsland zijn wat beperkter dan in Nederland.
offtopic:
Er is kortstondig geexperimenteerd in Nederland met ventilatiesystemen die ventileren op basis van CO2 gehalte om energie te besparen. Hier is snel mee gestopt in Nederland omdat we Duitse kantoorklachten kregen.

Dat is uiteindelijk het probleem met definities het ligt er maar net aan de context waarvoor deze is opgesteld. Dat kan strijdig zijn met andere gebruiksdoelen/definities. Daarom is het wat lastig om te stellen dit is de definitie en niet anders.

De euro normen voor emissie van voertuigen heeft uiteindelijk niks te maken met de normen die algemene luchtkwaliteit beschrijven.
Dat de euro normen helpen om doelstellingen op luchtkwaliteit (gemeten met andere normen) te realiseren ben ik met je eens.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 19-01-2011 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

leonbong schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 16:29:

De euro normen voor emissie van voertuigen heeft uiteindelijk niks te maken met de normen die algemene luchtkwaliteit beschrijven.
Dat de euro normen helpen om doelstellingen op luchtkwaliteit (gemeten met andere normen) te realiseren ben ik met je eens.
Het leuke van luchtkwaliteit is dat CO2 daar een goede maatstaf voor is.
In stedelijke gebieden is het duidelijk dat de concentratie CO2 een verband heeft met o.a.:
Fijnstof
NOX
CO
VOC (Volatile organic componds)
enz.

Dit komt omdat dit allemaal onderdelen zijn die vrijkomen bij verbrandingsprocessen. Bedrijven geforceerd opleggen van lagere CO2 emmissies heeft inrect effect op andere factoren die luchtkwaliteit beinvloeden.
Wellicht is het verstandig dat je naleest welke zaken genormeerd worden middels de Euro normen voor auto's/bestelwagens/vrachtwagens. Daarna nog eens goed mijn voorbeeld doorlezen over de twee auto's die ik hier boven heb gegeven. Mijn originele stelling dat CO2 uitstoot geen maat is voor de vervuiling van een kolencentrale of auto staat als een huis in relatie tot luchtverontreiniging. Dat de concentratie CO2 bij luchtkwaliteit(ventilatie) en milieu-effecten een rol speelt heb ik alleen maar onderschreven.

Je geeft zelf al aan dat het lastig is bepaalde normen en contexten te matchen. Dat is nou precies hetgeen wat ik bedoel met al mijn (behoorlijk off topic eigenlijk) posts. Hou CO2 bij de broeikasgasdiscussie en zeker bij ventilatie discussies (geen enkel tegengeluid van mij), maar relateer CO2 uitstoot niet 1 op 1 met luchtverontreiniging (vervuiling). Voor die context zijn betere normen beschikbaar waarbij andere stoffen gemeten worden (het lijstje wat je nota bene nog zelf hebt gepost ook...zie de quote hierboven en ook mijn voorbeeld over de twee auto's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Cheese_man schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 15:34:
Prima wanneer je een esthetisch effect negatief beschouwd wat ontstaat door een toename van de concentratie CO2, dan heb je zeker een punt. Uiteindelijk zijn alle gassen tot en met waterdamp waarschijnlijk in de categorie milieuvervuiling te krijgen wanneer de concentraties hoog genoeg zijn.
Precies, het gaat om de concentraties.

Klimaatverandering een esthetisch effect? :) Met een esthetisch effect wordt waarschijnlijk stank bedoeld. Niet van toepassing op CO2, maar wel veel andere vormen van verontreiniging.
Daaruit volgt dat de vervuiling van een auto bijvoorbeeld niet afgemeten kan worden op de uitstoot van CO2.
Misschien was mijn standpunt niet duidelijk, maar de stelling die ik probeer te verdedigen is dat je de CO2 zélf als 'vervuiling' kunt kenschetsen, puur volgend uit de definitie van het begrip 'vervuiling'. Ik heb niet proberen te zeggen dat het een maat is voor andere vormen vervuiling (NOx ed.).
dan geef ik het op en wens ik je veel plezier toe bij het blindstaren op de CO2 propaganda. :z
Hè, dit heeft helemaal niets met CO2-propaganda te maken, wat een rotargument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Cheese_man schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 16:12:
Uiteindelijk werd gesteld dat wanneer de urine en mest van de veestapel en ons mensen goed zou worden genut...dat er een behoorlijk deel van onze energiebehoefte gedekt kan worden uit euh...onze behoeften. Ook handig bij schaarste van grondstoffen (peakoil)...toch blijven we dan organisch materiaal verbranden met alle gevolgen van dien. Wordt de opmerking...ik heb er schijt aan ineens duurzaam :) (in ieder geval in relatie tot de beschikbaarheid van grondstoffen).
De clou van het verhaal was echter de fosfor. Dat wordt nu op niet-duurzame wijze gewonnen en tot kunstmest verwerkt. Ze verwachten over misschien al 30 jaar een soort van 'peak-fosfor'. Die fosfor komt uiteindelijk in onze poep terecht en die van onze dieren en in gft-afval. Dat moet allemaal gerecycled worden om de fosforkringloop te sluiten. Europa heeft geen winbare voorraden fosfor en is dus volledig afhankelijk van 'het buitenland'. Slechte zaak.

Er werd ook duidelijk gesteld dat de energie een bijzaak was, omdat er zoveel manieren zijn om energie duurzaam op te wekken. Fosfor is een element dat van levensbelang is voor de verbouw van voedsel en als het op, is het op. Dat kun je niet op een alternatieve manier maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Anne vdr Bom schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 17:41:

Precies, het gaat om de concentraties.
:*)
Klimaatverandering een esthetisch effect? :) Met een esthetisch effect wordt waarschijnlijk stank bedoeld. Niet van toepassing op CO2, maar wel veel andere vormen van verontreiniging.
Was een reactie van mij op de "britannica" definitie van vervuiling. Dus wanneer een ecosysteem veranderd onder invloed (direct of indirect) van een gas en er anders uit gaat zien, kan dat ook vervuiling zijn volgens die betekenis. Vandaar. Ik vind bijvoorbeeld het uitbreiden van de woestijn een iets groter effect dan alleen esthetisch...aan de andere kant kan je het daar oneens mee zijn natuurlijk.
Misschien was mijn standpunt niet duidelijk, maar de stelling die ik probeer te verdedigen is dat je de CO2 zélf als 'vervuiling' kunt kenschetsen, puur volgend uit de definitie van het begrip 'vervuiling'. Ik heb niet proberen te zeggen dat het een maat is voor andere vormen vervuiling (NOx ed.).
Dit begon allemaal doordat een aflevering van de tv werd aangehaald (uit friesland) een paar dagen geleden waarin (dus in het programma...volgens de poster, want ik heb het programma zelf niet gezien) werd gesteld dat de kolencentrale schoon was omdat de CO2 zou worden opgevangen. Ik heb daarop gereageerd dat ik het daar absoluut niet mee eens ben omdat ik van mening ben dat wanneer bij de verbranding van organisch materiaal wordt gesproken van schoon, bedoeld wordt dat de uitstoot van de al veel genoemde andere stoffen zeer laag is of niet aanwezig. CO2 zegt in dat geval niets over hoe "schoon" de fabriek, centrale, auto is. Sterker nog....schoon zou in deze context moeten betekenen dat er uitsluitend CO2 en waterdamp zou vrijkomen ;).

Dikwijls wordt er niet alleen gezegd...door CO2 opslag wordt het schoon. Ook hoor ik regelmatig "ik heb een schone auto omdat deze maar 95 gr CO2/km uitstoot". Dat is pertinent niet zo 1 op 1 zo te stellen. Wel te stellen is mijn voorbeeld dat een Euro 5 auto schoner is dan een Euro 2 auto.
Hè, dit heeft helemaal niets met CO2-propaganda te maken, wat een rotargument.
Deze is in de categorie "wie de schoen past..." Dus voor mensen die geloven/vinden/zeggen wat ik in de vorige alinea heb bestreden. Niet meer, niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Anne vdr Bom schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 17:58:
[...]

De clou van het verhaal was echter de fosfor. Dat wordt nu op niet-duurzame wijze gewonnen en tot kunstmest verwerkt. Ze verwachten over misschien al 30 jaar een soort van 'peak-fosfor'. Die fosfor komt uiteindelijk in onze poep terecht en die van onze dieren en in gft-afval. Dat moet allemaal gerecycled worden om de fosforkringloop te sluiten. Europa heeft geen winbare voorraden fosfor en is dus volledig afhankelijk van 'het buitenland'. Slechte zaak.

Er werd ook duidelijk gesteld dat de energie een bijzaak was, omdat er zoveel manieren zijn om energie duurzaam op te wekken. Fosfor is een element dat van levensbelang is voor de verbouw van voedsel en als het op, is het op. Dat kun je niet op een alternatieve manier maken.
Fosfor? Ok...had het niet helemaal gezien. Hoorde wel een en ander of Stikstof volgens mij...vandaar dat dat wel was blijven hangen. Energie bijzaak? Werd niet gesteld dat er voor 200.000 gezinnen energie op te wekken was met behulp van alleen al de varkens in Nederland? Met de rest van de veestapel en de mens erbij kom je theoretisch toch dan een heel eind?

Zo zie je maar hoe creatief een mens wordt bij schaarste! En ook alleen maar bij schaarste heb ik het idee :(. Een boer wordt geconfronteerd met hoge kosten en/of lage opbrengst en binnen toch een aardige termijn is het mogelijk extra omzet te genereren met duurzame initiatieven (duurzaam in een aantal gradaties), dan wel de kosten te drukken.

Bij de aanwezigheid van "goedkope" koolstroom (onder andere) zullen we dus als totale bevolking niet bij onze collectieve creativiteit kunnen komen? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Cobb schreef op maandag 17 januari 2011 @ 22:27:
Zitten van die piepschuim bolletjes in, is door de vorige bewoner laten doen.
Weet je wat de isolatiewaarde nu is? Denk erom dat bij isolatie erg snel de wet van verminderde meeropbrengsten gaat gelden. Ik ben geen isolatieconsultant, maar ik denk dat het niet verstandig is, om de volgende reden.

De Rc-waarde van een ongeïsoleerde spouwmuur is ongeveer 0,4. Stel dat je met die piepschuim bolletjes nu op 1,6 zit. Dan betekent dat dat het warmteverlies tot 25% is gereduceerd. Met een extra buitenisolatie van bijvoorbeeld Rd = 1,6 kun je het warmteverlies nog eens halveren, dus tot 12,5% van de oorspronkelijke waarde (ongeisoleerde spouw). Dus de bolletjes leveren 75% besparing op. De buitenisolatie daarna 12,5%, zesmaal zo weinig. En het kost waarschijnlijk nog veel meer ook. Ik denk dat dat geld beter aan andere energiebesparingsmaatregelen besteed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Cheese_man schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 18:06:
Fosfor? Ok...had het niet helemaal gezien. Hoorde wel een en ander of Stikstof volgens mij...vandaar dat dat wel was blijven hangen.
Misschien nog maar eens bekijken op uitzending gemist

200.000 huishoudens is niks. Dat is 200.000 x 3500 kWh = 700 GWh, iets meer dan een half procentje van het Nederlandse verbruik. Maar het is wel hele belangrijke energie omdat je het kunt opslaan. Energie-opslag dus. Dat gaan we hard nodig hebben met de toename van variabele bronnen zoals zon en wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:18

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Verwijderd schreef op maandag 29 november 2010 @ 17:57:

[...]

hahaha spuit maar door hoor, hier heb je een geeltje, 25cm en dan sokken uit in de huiskamer,
heerlijk.
mijn isolatie kraakt en piept, dat komt omdat het voor de 2e keer de tvt aan het bereiken is
koud tot half mei, koud vanaf eind november...
go figure....
eric, door wie heb je dat laten isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Anne vdr Bom schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 11:31:
We moeten juist het tegengestelde nastreven: minder zelfvoorziening.
:?
Ik ga juist voor zoveel mogelijk zelfvoorziening.
Daar waar je de energie nodig hebt moet je ze duurzaam opwekken, scheelt een hoop transport rompslomp.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Ten koste van een hoop opslagrompslomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Opslag rompslomp zal meevallen, slimme apparatuur zoveel mogelijk laten inschakelen op die momenten dat er zoveel mogelijk duurzame energie lokaal voorhanden is.

Electrolux is bijvoorbeeld bezig met een wasmachine die gaat draaien op het moment dat de zon het hardst schijnt, zodat die zoveel mogelijk op eigen opwek draait, kan natuurlijk ook wind zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zodat die zoveel mogelijk op eigen opwek draait
das een vurige wens van mij in plugwise,
een threshold, -> en schakelmoment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 22:16:
das een vurige wens van mij in plugwise,
een threshold, -> en schakelmoment.
Het wordt tijd dat iemand freeware software schrijft voor de plugwise hardware, moet je kijken wat er dan gebeurt. Het kan, het protocol is al gekraakt, ik ken iemand die zelf software schrijft waarbij de source helemaal niet nodig is, maar die maakt er zakelijke betaalde software van.

(-edit- Overigens wordt daar al aan gewerkt, maar dat is nog lang niet volwassen -edit-)

Ik ben overigens nu aan het proberen mijn Switch die vandaag binnenkwam te installeren. Niet briljant, tot dusver. Later meer.

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 19-01-2011 22:57 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 07:01:
Tjonge. Mijn 3 Soladins liggen nu al sinds de 15e in een dierenwinkel in A'dam zuid. Geen beweging in te krijgen... Heeft iemand enig idee hoe vaak Kiala de pakjes ophaalt? Ik had mijn Soladins nu eigenlijk al terug verwacht. ;-)
Heb ff gekeken op het kiala tracer geval:
Pakket vanuit sorteercentrum van Kiala teruggezonden naar uw verkoper - contacteer de verkoper voor meer info
(13 januari ingeleverd, 14e was 't ie gescand door de winkelier van het afhaalpunt)

Reserve Soladinnetje die ik van een zeer vriendelijke installateur te leen had gekregen snorde lustig vandaag en knipperde vriendelijk met gele ledjes... 8)

... sommige mensen hebben alle geluk van de wereld (maar bedenk dan ook even wat voor bagger ik in het verleden al voor de kiezen heb gehad, en hoeveel energie daar door ondergetekende - en anderen - in is gestoken om dat alles weer recht te gaan breien...)

... en hou het er maar op dat uw verliezen in deze maand "redelijk laag" zullen zijn. Moet de zon natuurlijk niet al te vaak schijnen, ik gun iedereen een snelle omruil.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:14
JeroenH schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 10:09:

[...]

Je bent denk ik in goed (en groot) gezelschap want ook van mijn twee Soladins 600 is de status sinds 15 januari niet veranderd. Die liggen dus ook nog te wachten in dat scharrige sigarenwinkeltje :( Kennelijk moest op werkelijk alle gebieden bezuinigd worden. Bah.
Kiala laat pakketten pas ophalen als het "de moeite is". Bij ons lag er al een dikke stapel in de zaak, met als gevolg:
19-01-2011 15:13
Pakket vanuit sorteercentrum van Kiala teruggezonden naar uw verkoper - contacteer de verkoper voor meer info
*O*

Er zijn behoorlijk veel bedrijven (met name postorder) die gebruiken maken van retouren via Kiala, dus kostentechnisch gezien vind ik het geen vreemde keuze. Zie http://www.kiala.nl/nl/partners

Het is uiteindelijk nog altijd wel januari, zoveel opbrengsten mis je daar nu ook weer niet mee.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:36
ook hier zie ik dat de 3 soladinnekes nog biji het servicepunt liggen (vanaf afgelopen vrijdag)....
gelukkig snort de Sungrow weer dagelijks verder :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Mistraller schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 23:48:
[...]

Kiala laat pakketten pas ophalen als het "de moeite is". Bij ons lag er al een dikke stapel in de zaak, met als gevolg...
Volgens "een goed ingelichte bron" zouden er in Leiden en omgeving (tot in dorpen als Oegstgeest, Hillegom, etc. aan toe) wel zo'n 800 Sunpower setjes zijn geïnstalleerd in opdracht van NUON, begin deze eeuw. Een behoorlijk deel daarvan zal (ook door inspanningen van ondergetekende) zijn "gerenoveerd met een Soladin 600". Er zijn maar 2 Kiala afhaalpunten in Leiden, dus daar zal wel e.e.a. zijn ingeleverd de laatste week.

... ik had dus waarschijnlijk meer geluk dan de lieden in contreien waar mensen zelf ooit eens een setje panelen hebben gekocht met een Soladin 600, maar waar het fenomeen zonnepanelen verder nog een - helaas - byzonder verschijnsel blijkt te zijn ...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:14
zonnigtype schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 23:59:
[...]

Volgens "een goed ingelichte bron" zouden er in Leiden en omgeving (tot in dorpen als Oegstgeest, Hillegom, etc. aan toe) wel zo'n 800 Sunpower setjes zijn geïnstalleerd in opdracht van NUON, begin deze eeuw. Een behoorlijk deel daarvan zal (ook door inspanningen van ondergetekende) zijn "gerenoveerd met een Soladin 600". Er zijn maar 2 Kiala afhaalpunten in Leiden, dus daar zal wel e.e.a. zijn ingeleverd de laatste week.

... ik had dus waarschijnlijk meer geluk dan de lieden in contreien waar mensen zelf ooit eens een setje panelen hebben gekocht met een Soladin 600, maar waar het fenomeen zonnepanelen verder nog een - helaas - byzonder verschijnsel blijkt te zijn ...
Tja, ik weet het verder ook niet, maar in dat magazijntje bij die dierenwinkel hier in het dorp lag het behoorlijk vol, met retourtjes voor Neckermann, H&M, Wehkamp...ik denk wel dat postorder bedrijven doorgaans wel grotere volumes genereren dan Mastervolt (Met name al die kleding, want veel mensen kopen gewoon 2 of 3 maten om thuis te passen en retourneren dus standaard op iedere order).
Ik heb pas net een brief van Mastervolt ontvangen, en de meesten hier op het forum waren er nu eenmaal zeer vroeg bij. Dus ik denk dat er nog niet heel erg veel pakketten in het retourtraject zitten. Veel mensen moeten de doos nog ontvangen.
De kans is nu ook nog aanwezig dat ze wachten tot er een X aantal bij het distributiecentrum klaarliggen, om in één keer naar Mastervolt te worden gereden.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Speksteenkachel schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 21:11:
Electrolux is bijvoorbeeld bezig met een wasmachine die gaat draaien op het moment dat de zon het hardst schijnt, zodat die zoveel mogelijk op eigen opwek draait, kan natuurlijk ook wind zijn :)
Bij zo'n wasmachine vraag ik me altijd af hoe dat dan gaat werken. Als de machine dan klaar is op het moment dat je niet thuis bent, blijft de natte was in de machine zitten. Niet fris. Dus moet je thuisblijven of moet het een wasdroogcombinatie zijn. Maar die gebruikt weer een heleboel extra energie, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Of je hebt hooguit een of twee uurtjes speelruimte, wat ook geen oplossing is als het de hele dag bewolkt en windstil is. Als ik dan zoek naar andere kandidaten voor vraagsturing kom ik niet verder dan de koelkast of diepvriezer. Maar meer dan een paar uur uitstel heb je daar ook niet, anders gaat je eten bederven. Stel je voor dat je de tv aanzet en je krijgt een boodschap op het scherm; "Wegens energiegebrek is het momenteel niet mogelijk deze functie te gebruiken", en *plop* schakelt hij weer uit. :)

Ik denk dat we van vraagsturing niet veel moeten verwachten. Een bescheiden bijdrage, maar geen panacee. De enige serieuze bijdrage aan vraagsturing in huishoudelijke sferen kan de elektrische auto zijn. Maar dat is nog toekomstmuziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Petje72 schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 15:04:
[...]

mooie ontwikkeling. Ik heb ooit zelf een kever gebouwd met polyester body, totaal gewicht 400kg en aangepaste 1200cc motor die 5 liter op 100 liter verbruikte. toch niet slecht als hobbyist :) enige nadeel was dat CO2 uitstoot hoog was :F
Dat van die hoge CO2 uitstoot waag ik te betwijfelen. Bedoel je niet dat de roet en (andere) vervuilende stoffen uitstoot hoog was?
CO2 uitstoot is volgens mij per definitie rechtevenredig van het brandstofverbruik (bij gebruik dezelfde brandstof). Dus, of je nou 1/20 rijdt met een auto uit 1950 of met een auto uit 2011, haalt niet uit. Tenzij je brandstof onverbrand verbruikt. Maar, aangezien de kans dat brandstof onverbrand de auto verlaat bij een auto uit 1950 groter is, zou die auto in dat geval juist minder CO2 uit moeten stoten.

[ Voor 29% gewijzigd door windfreak op 20-01-2011 11:44 ]

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt me niet handig nee. Ik laat hier regelmatig de wasmachine draaien met startuitstel, 's morgens net voor 7 uur als de boel op hoogtarief overgaat is ie dan klaar, kan ik dan de was gaan ophangen.
Voor die enkele keer dat ik het continuprogramma met condensdroger laat draaien is het 's morgens om 7 uur heerlijk warm als ik beneden kom: er komt zoveel warmte van die droger af dat je er een heel vertrek mee kunt verwarmen. Ik heb dat apparaat in de bijkeuken staan, een klein open hokje naast de keuken, verder een open keuken, dus de warmte verspreidt zich door de hele woonkamer+keuken.

Ik denk dat zo'n automatisch schakelende wasmachine financieel ook niet aantrekkelijk is. Als je overdag saldeert tegen hoogtarief en 's nachts of weekends wast tegen laagtarief heb je meer voordeel dan wanneer je je wasmachine de PV-stroom laat verbruiken en laat aanvullen op momenten dat je installatie niet toereikend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:29

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 09:26:
Lijkt me niet handig nee. Ik laat hier regelmatig de wasmachine draaien met startuitstel, 's morgens net voor 7 uur als de boel op hoogtarief overgaat is ie dan klaar, kan ik dan de was gaan ophangen.

Ik denk dat zo'n automatisch schakelende wasmachine financieel ook niet aantrekkelijk is. Als je overdag saldeert tegen hoogtarief en 's nachts of weekends wast tegen laagtarief heb je meer voordeel dan wanneer je je wasmachine de PV-stroom laat verbruiken en laat aanvullen op momenten dat je installatie niet toereikend is.
Voor degenen met een hotfill wasmachine en een zonneboiler is startuitstel wel aantrekkelijk. We gebruiken het in de zomer regelmatig om de was met zonverwarmd water te doen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Mistraller schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 01:28:
[...]

Tja, ik weet het verder ook niet, maar in dat magazijntje bij die dierenwinkel hier in het dorp lag het behoorlijk vol, met retourtjes voor Neckermann, H&M, Wehkamp...ik denk wel dat postorder bedrijven doorgaans wel grotere volumes genereren dan Mastervolt (Met name al die kleding, want veel mensen kopen gewoon 2 of 3 maten om thuis te passen en retourneren dus standaard op iedere order).
Ik heb pas net een brief van Mastervolt ontvangen, en de meesten hier op het forum waren er nu eenmaal zeer vroeg bij. Dus ik denk dat er nog niet heel erg veel pakketten in het retourtraject zitten. Veel mensen moeten de doos nog ontvangen.
De kans is nu ook nog aanwezig dat ze wachten tot er een X aantal bij het distributiecentrum klaarliggen, om in één keer naar Mastervolt te worden gereden.
Hmmm. Ze hebben wel "binnen 3 weken omruilen" beloofd. Ze kunnen het dus niet te gek maken. Zeker niet vanwege deze reden, want dan zouden in gebieden met weinig pakketten verkeer (al dan niet Wehkamp etc. afzet gebieden) de daar wonende mensen de pineut zijn. Alert blijven dus, en als er ergens structurele "opstoppingen" in de verzend/retour keten blijken te komen, melden bij Mastervolt, dunkt me.

@_JGC_
Verschil dag/nacht tarief wordt sluipenderwijs steeds minder relevant gemaakt door een van de grootste aanbieders op onze piratenmarkt: Vattenfall/NUON... (grafiek tariefontwikkeling).

Met komst van de "slimme" meter en onverbrekelijk daarmee verbonden wil van leveranciers om continu te gaan zitten manipuleren met "dynamisch verlopende marktprijzen" (in theorie elk kwartier of uur een ander tarief), gaan voorspellingen over "welk verbruik ga ik op welk uur realiseren" (als dat al structureel mogelijk zal zijn, zie opmerkingen Anne) niet door jou worden bepaald, maar door de leverancier. Die gaat echt niet in jouw voordeel zitten rekenen, maar in zijn voordeel. Zelfde gaat mogelijk gebeuren met de "te verwachten marktwaarde van decentraal ingevoede zonnestroom". Wie weet gaan ze dan wel ongunstige tarieven "bieden" voor overschotten geregistreerd op het aparte invoedingstelwerk van die slimste aller meters (slim voor "hen", niet voor "ons")...

[ Voor 34% gewijzigd door zonnigtype op 20-01-2011 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 23:04
Anne vdr Bom schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 19:18:
Weet je wat de isolatiewaarde nu is? Denk erom dat bij isolatie erg snel de wet van verminderde meeropbrengsten gaat gelden. Ik ben geen isolatieconsultant, maar ik denk dat het niet verstandig is, om de volgende reden.
De Rc-waarde van een ongeïsoleerde spouwmuur is ongeveer 0,4. Stel dat je met die piepschuim bolletjes nu op 1,6 zit. Dan betekent dat dat het warmteverlies tot 25% is gereduceerd. Met een extra buitenisolatie van bijvoorbeeld Rd = 1,6 kun je het warmteverlies nog eens halveren, dus tot 12,5% van de oorspronkelijke waarde (ongeisoleerde spouw). Dus de bolletjes leveren 75% besparing op. De buitenisolatie daarna 12,5%, zesmaal zo weinig. En het kost waarschijnlijk nog veel meer ook. Ik denk dat dat geld beter aan andere energiebesparingsmaatregelen besteed is.
Ik vind dat altijd een rare manier van rekenen. Voorbeeld: Als je uitgaat van een betonwapening als muur, dan bespaar je met het aanbrengen van een ongeïsoleerde spouwmuur 99% (zomaar een gok). De spouw isoleren met bolletjes beperkt het resterende verlies met 75%, dus dan ga je van 99% naar 99.75%. Dat is 132-maal zo weinig.

Het enige dat telt is wat het kost en wat het oplevert. Vergelijken met wat je eerder al hebt gedaan heeft geen zin.
Anne vdr Bom schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 08:28:
Ik denk dat we van vraagsturing niet veel moeten verwachten. Een bescheiden bijdrage, maar geen panacee. De enige serieuze bijdrage aan vraagsturing in huishoudelijke sferen kan de elektrische auto zijn. Maar dat is nog toekomstmuziek.
Ik denk dat je daar in principe juist heel veel mee kunt doen. Maar dan moet je het wel goed inrichten, en dat betekent in mijn ogen open standaarden en de eindgebruiker laten bepalen wat hij wil. Aan de hand van weersvoorspellingen, prijzen (voor energie nu en in de toekomst) en je eigen eisen (wasmachine moet voor zes uur klaar zijn, de ijskast moet tussen 4 en 6 graden blijven, mijn telefoon moet morgenochtend om 7 uur opgeladen zijn) kun je dan de boel zo efficient mogelijk regelen. Je kunt er zelfs nog een risico-factor in meenemen (mijn telefoon moet opgeladen zijn, maar als hij af en toe maar tot 50% komt omdat het weer zich anders ontwikkelde dan verwacht, dan kan ik daar wel mee leven).

Het probleem is dat het wel zo zal worden ingericht dat de energiemaatschappij bepaalt wanneer jij mag wassen, en dat je daar een elektriciteitstarief voor moet betalen waar je geen invloed op hebt en bovendien nog opdraait voor 'regelkosten', 'schakelkosten' etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
asvogel schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 10:48:
Het probleem is dat het wel zo zal worden ingericht dat de energiemaatschappij bepaalt wanneer jij mag wassen, en dat je daar een elektriciteitstarief voor moet betalen waar je geen invloed op hebt en bovendien nog opdraait voor 'regelkosten', 'schakelkosten' etc.
Dat is precies waar ik (ook) op doelde. Die "slimme" meter wordt nooit van (of voor) ons, hij wordt geregeld door de energie cowboys die weten waar Abraham de mosterd haalt. En daarom komt 'ie d'r niet in. Hoeft ook niet, Verhagen heeft het voor de zoveelste maal toe moeten geven, al probeert EL&I het stelselmatig "anders te doen voorkomen".

https://www.vrijbit.nl/do...nog-niet-van-de-baan.html

EL&I masseerde echter de bevolking (die hun site regelmatig raadpleegt :X ) met een zeer slinkse reclamefolder voor dat nieuwste door ons reeds betaalde (mijn meterhuur is per 1 jan. 2008 al 30% gestegen, net als bij miljoenen andere huishoudens) "slimme" meter avontuur...

... waar ik uiteraard net een stukje met bijpassende link over had geschreven ...

... bezoek ik net die link: [404 error] ... folder nergens meer te vinden op de EL&I site ...

... toeval bestaat niet ...

Voor de geïnteresseerden: ik heb hem nog op de harde schijf staan... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zonnigtype schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 10:26:
Verschil dag/nacht tarief wordt sluipenderwijs steeds minder relevant gemaakt door een van de grootste aanbieders op onze piratenmarkt: Vattenfall/NUON... (grafiek tariefontwikkeling).
Hmm, wat ik eerder al zei dus: het verschil is zo klein dat het onder de streep niks uitmaakt.

Op dit moment verbruik ik in de verhouding 2:1, door de week ben ik bijna niet thuis en al het grootverbruik is weekends of 's nachts, wat betekent dat ik 2x zoveel nachttarief draai als dagtarief. Ik heb het eens uitgerekend met de tarieven die je noemt, met 3000KWh kom ik op 22 euro voordeel.

Ik betaal op dit moment 0,181 en 0,2167 per KWh aan GreenChoice, 1 jaar vast. Verschil is dan nog 3.57 cent, bij het nieuwe tarief dat ik later dit jaar ga betalen is het nog maar 2.7 cent, net zoals bij Nuon. Wat mij betreft is dat ook het moment om de dubbeltariefmeter op te zeggen, ik ga me straks niet meer in bochten wurmen om 2 tientjes per jaar te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Wally-
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-09 15:57
JeroenH schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 22:52:
[...]

Het wordt tijd dat iemand freeware software schrijft voor de plugwise hardware, moet je kijken wat er dan gebeurt. Het kan, het protocol is al gekraakt, ik ken iemand die zelf software schrijft waarbij de source helemaal niet nodig is, maar die maakt er zakelijke betaalde software van.

(-edit- Overigens wordt daar al aan gewerkt, maar dat is nog lang niet volwassen -edit-)

Ik ben overigens nu aan het proberen mijn Switch die vandaag binnenkwam te installeren. Niet briljant, tot dusver. Later meer.
Er is al redelijk wat beschikbaar
Op basis van die documentatie zijn er al een aantal mensen geweest die een implementatie hebben gedaan.
Voor op linux kan je kijken naar Domotiga. Gratis windows software weet ik zo even niet, maar wellicht dat er iets staat op domoticaforum.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 18-09 19:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Om het negatieve nieuws een beetje te doorbreken: Als het een beetje zonnig weer blijft, wordt vandaag de beste zonnestroomopbrengst dag sinds 25 oktober 2010! Afbeeldingslocatie: http://cache.hyves-static.net/images/smilies/default/smiley_shining.gif

[ Voor 10% gewijzigd door antonboonstra op 20-01-2011 12:15 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
antonboonstra schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 12:12:
Om het negatieve nieuws een beetje te doorbreken: Als het een beetje zonnig weer blijft, wordt vandaag de beste zonnestroomopbrengst dag sinds 25 oktober 2010! [afbeelding]
Ja, gaat hier ook goed. Piekjes rond de 571 Wattuur (AC) per opgestelde (nominale) Wp (DC) voor het hele systeem, korte iets hogere piekjes voor afzonderlijke modules. Productie aan geaccumuleerde elektriciteit tot half een ruim 1 kWh/kWp.

Voorjaar komt d'r aan, crocussen en sneeuwklokken staan al (bijna) te beieren... *O*

Landys & Gyr gaat de goeie ouwe Ferraris d'r uit gooien... :/

Gôh. Waarom zouden ze dat nou toch doen? ...

Heb al mailtje gestuurd of die [digitale, "niet slimme"] "basismeter" ook (administratief) zonnestroom kan salderen (heet in het buitenland "net metering")...

Serieuze concurrent voor Greenchoice gaat fors in windparticipatie Bard/Noordzee...

Nederland (conventionele) stroom export land een illusie. Knalharde analyse, juist ja: van Sweegers...

http://www.energieenwater...ten-in-het-landschap.html

[ Voor 16% gewijzigd door zonnigtype op 20-01-2011 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

antonboonstra schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 12:12:
Om het negatieve nieuws een beetje te doorbreken: Als het een beetje zonnig weer blijft, wordt vandaag de beste zonnestroomopbrengst dag sinds 25 oktober 2010! [afbeelding]
Ja, moet bij ons ook gaan lukken. Ook sinds 25 oktober.
Overigens wordt januari sowieso veeeel beter dan 2010. Toen zat ik (zonder dat ik het wist) nog met ongeaarde SunPowers op het dak. Extra genieten voor mij dus van winteropbrengsten.

We zitten al op een productieoverschot van 130 kWh jaar op jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
windfreak schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 13:39:
[...]

Ja, moet bij ons ook gaan lukken. Ook sinds 25 oktober.
Overigens wordt januari sowieso veeeel beter dan 2010. Toen zat ik (zonder dat ik het wist) nog met ongeaarde SunPowers op het dak. Extra genieten voor mij dus van winteropbrengsten.

We zitten al op een productieoverschot van 130 kWh jaar op jaar.
Ik weet niet of we het gaan redden, 16 november 2010 was ook een topdag.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5164/5372706842_ff50a4b8f2_z.jpg
vergelijk by ericplan, on Flickr
Zowel in de ochtend als in de middag in dit seizoen iets te veel schaduwproblemen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

asvogel schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 10:48:
Ik vind dat altijd een rare manier van rekenen. Voorbeeld: Als je uitgaat van een betonwapening als muur, dan bespaar je met het aanbrengen van een ongeïsoleerde spouwmuur 99% (zomaar een gok). De spouw isoleren met bolletjes beperkt het resterende verlies met 75%, dus dan ga je van 99% naar 99.75%. Dat is 132-maal zo weinig.

Het enige dat telt is wat het kost en wat het oplevert. Vergelijken met wat je eerder al hebt gedaan heeft geen zin.
Daar heb je gelijk in. Ik wilde alleen mee laten zien dat er niet veel van te verwachten valt. De leverancier geeft de besparing (m3/jaar/m2) meestal aan t.o.v. een ongeisoleerde muur. Dus die waarde ga je sowieso nooit halen als je de isolatie tegen een reeds geisoleerde muur aanbrengt. Jouw rekenvoorbeeld is gebaseerd op een wat extreme gok. Mijn waardes zijn schattingen die redelijk in de buurt van de realiteit komen.

In dit document vond ik wat rekenregels voor Rc-waardes.

De lambda-waarde van beton is ~2. De Rd-waarde van een enkele betonnen muur van 20 cm dikte is dan 0,2/2 = 0,1. Daarbij heb je de overgangsweerstanden binnen en buiten van 0,13 resp. 0,04. Rc = van zo'n muur is ongeveer 0,27. De waarde voor een ongeisoleerd spouwmuur is 0,4. Als we jouw gok met deze schatting vervangen, wordt de besparing van het aanbrengen van een ongeisoleerde spouwmuur 30%. Daarna nog de spouw isoleren brengt je winst van 30% -> 80%. 50% extra besparing, dat is bijna tweemaal zoveel besparing, niet 132 maal zo weinig. Misschien heb ik ergens een foute aanname gedaan, of een rekenfout gemaakt. Het staat je vrij mij te corrigeren. ;)
Ik denk dat je daar in principe juist heel veel mee kunt doen. Maar dan moet je het wel goed inrichten, en dat betekent in mijn ogen open standaarden en de eindgebruiker laten bepalen wat hij wil. Aan de hand van weersvoorspellingen, prijzen (voor energie nu en in de toekomst) en je eigen eisen (wasmachine moet voor zes uur klaar zijn, de ijskast moet tussen 4 en 6 graden blijven, mijn telefoon moet morgenochtend om 7 uur opgeladen zijn) kun je dan de boel zo efficient mogelijk regelen. Je kunt er zelfs nog een risico-factor in meenemen (mijn telefoon moet opgeladen zijn, maar als hij af en toe maar tot 50% komt omdat het weer zich anders ontwikkelde dan verwacht, dan kan ik daar wel mee leven).

Een mobiele telefoon gaat qua energieverbruik natuurlijk helemaal nergens over. En ik denk dat er geen andere mogelijkheden zijn dan de vaatwasser/wasmachine/koelkast. Kun jij nog andere apparaten noemen die voor vraagsturing in aanmerking komen? Dat is nl mijn issue: er zijn niet zoveel apparaten die zich er echt goed voor lenen. En als het zo is, vergt het aanpassingen van de gebruikers. Die zitten daar niet op te wachten en willen gewoon een wasje draaien. De consument is natuurlijk in de eerste plaats degene die zich niet leent voor vraagsturing. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:26
Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 07:01:
Tjonge. Mijn 3 Soladins liggen nu al sinds de 15e in een dierenwinkel in A'dam zuid. Geen beweging in te krijgen... Heeft iemand enig idee hoe vaak Kiala de pakjes ophaalt? Ik had mijn Soladins nu eigenlijk al terug verwacht. ;-)
Sinds de 6de geen productie van mijn 660Wp setje.
Sinds de 13de is de Soladin ergens bij Kiala.
Vandaag, 20ste, met Mastervolt gebeld, zodra het pakketje er is kan het nog 3 weken duren!!!

Ik mag hem niet ophalen, ook een andere bezorgdienst is niet mogelijk.
Gelukkig mocht ik wel een klacht indienen... (wat vrees ik weinig helpen zal)

zucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 18-09 19:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

ericplan schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 13:54:
Zowel in de ochtend als in de middag in dit seizoen iets te veel schaduwproblemen.
's Ochtends valt bij mij nog mee, maar 's middags heb ik last van een grote boom van de achterburen. Vanaf 13:00 uur keldert de opbrengst van 300W naar zo'n 60W :|

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!
grotegok schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 16:09:
zodra het pakketje er is kan het nog 3 weken duren!!!
Waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaat?!?!?

Ik moet de grafische tijdslijn die ik aan het maken om duidelijk te maken hoe lang e.e.a. duurt maar alvast uitbreiden met februari denk ik zo :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

21/11 had mijn installatie haar topdag, 28 kWh. Vandaag 'slechts' 23 kWh.

Ik heb binnenkort trouwens een bijzonder Essent nieuwtje.. ;)

Verder heb ik, zoals jullie weten, een jong bedrijf. Opstarten kost tijd.. naast mijn eigen installatie dus in februari (als het weer meezit) de eerste officiële Sunshine installaties op het dak! In totaal 5 installaties van in totaal 71kWp. Allen SDE vrij. Foto's + verslagen volgen.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

ericplan schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 09:51:
[...]
Voor degenen met een hotfill wasmachine en een zonneboiler is startuitstel wel aantrekkelijk. We gebruiken het in de zomer regelmatig om de was met zonverwarmd water te doen.
Ik bedoel maar je kunt er ook positief naar kijken zonder almaar beren op de weg te zien :)
Een slimme wasmachine is geen slimme meter, maar kijkt op welk moment van de dag hij het beste kan starten aan de hand van bijvoorbeeld een weersvoorspelling of temperatuur van je zonneboiler of output van je pv installatie zonder dat daar een netbeheerder aan te pas komt.
Een apparaat dat in-/uitschakelbaar is door de netbeheerder wil je natuurlijk helemaal niet.

[ Voor 31% gewijzigd door SpeksteenWP op 20-01-2011 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 12:42:
Ja, gaat hier ook goed. Piekjes rond de 571 Wattuur (AC) per opgestelde (nominale) Wp (DC) voor het hele systeem, korte iets hogere piekjes voor afzonderlijke modules. Productie aan geaccumuleerde elektriciteit tot half een ruim 1 kWh/kWp.
Ja, dat was een goede dag, inderdaad de beste sinds 25 oktober: 2,71 kWh/kWp, hoewel 9 januari bijna even goed was met 2,59 kWh/kWp. Net de intervaldata gedownload, ik had zelfs een piek van 693 W/kWp van 12:40 tot 12:50. Ik had er ook wel recht op na de vorige week die (voor mij althans) een vijfdaags diepterecord liet zien: 0,05 kWh/kWp/dag van 11 t/m 15 januari. Zelfs in december had ik niet zo'n slechte periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

NielsTn schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 23:53:
gelukkig snort de Sungrow weer dagelijks verder :)
Over Sungrow gesproken.
Ik heb een paar van die Sungrow SG4KTL omvormers liggen en toevallig zag ik op hun website dat die 4000W omvormers door Photon magazin zijn getest. (november editie)
Ze kwamen als "Sehr Gut" uit de bus en dat voor een chinese omvormer.
http://www.sungrowpower.com/en/display.php?id=331
Zonnigtype : kun je nagaan in jouw Photon magazin van november wat er over gezegd werd en of deze omvormer misschien zelfs hoger scoort dan de moderne SMA SB4000TL-20 omvormer?
Dat zou een flinke verrassing zijn want deze chinese omvormers zijn een stuk goedkoper dan SMA en dan zo'n hoge score. :D

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
SolarKing schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 19:30:
[...]

Over Sungrow gesproken.
Ik heb een paar van die Sungrow SG4KTL omvormers liggen en toevallig zag ik op hun website dat die 4000W omvormers door Photon magazin zijn getest. (november editie)
Zonnigtype : kun je nagaan in jouw Photon magazin van november wat er over gezegd werd en of deze omvormer misschien zelfs hoger scoort dan de moderne SMA SB4000TL-20 omvormer?
Dat zou een flinke verrassing zijn want deze chinese omvormers zijn een stuk goedkoper dan SMA en dan zo'n hoge score. :D
Heb je toevallig ook een chinees exemplaar waarmee ik een Soladin600 mee kan vervangen?
Panelen die er aan hangen zijn conergy's met een totaal van 660Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik vind het leuk om er ook aan te rekenen.. ;) Dus, vandaag een piek van 7000 Watt, met een 13940 Wp installatie. Dat is slechts 502 W/kWp. Vandaag gemiddeld 1,7 kWh / kWp. Da's niet zo veel. Nu heb ik alleen data per 15 minuten (uit de SMA Webbox), dus weet niet in hoeverre die dat middelt. Ik zie wel op Sonnenertrag dat het in de rest van Nederland gemiddeld beter was dan in Wierden.. ;)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

grotegok schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 19:44:
[...]

Heb je toevallig ook een chinees exemplaar waarmee ik een Soladin600 mee kan vervangen?
Panelen die er aan hangen zijn conergy's met een totaal van 660Wp
De Conergy Powerplus 220 panelen neem ik aan?
Ik heb daar geen geschikte omvormer voor.
Ik kan je wel een Steca 500 uitlenen voor die 3 weken alleen zal die niet verder kunnen pieken dan ongeveer 400W AC.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Nieuw!

Afbeeldingslocatie: http://www.windmade.org/img/logo.gif?1295309819

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oud ! (bron FD)
Petajoules en terrawatts zijn eenheden waar een gemiddeld mens zich weinig tot niets bij voor kan stellen. Hellinga heeft het daarom net als MacKay teruggebracht tot eenheden per persoon per dag: gemiddeld 193 kilowattuur per Nederlander per dag. Dat is gelijk aan 80 lampen van 100W die continu branden of 300 autokilometers per dag in een auto die 1 op 15 rijdt. Ik zou daar zelf nog het equivalent aan willen toevoegen van 33 paarden die acht uur per dag, 365 dagen per jaar voor u in de weer zijn. Of 130 slaven, als u zich liever in vroeger tijden verplaatst. Dit is per persoon, dus u kunt zelf uitrekenen hoe groot de stallen of slavenbarakken voor uw gezin moeten zijn.

Dat het om zulke immense hoeveelheden energie gaat, realiseert bijna niemand zich. Dat is ook niet zo gek, want na bijna twee eeuwen overvloedige en spotgoedkope fossiele brandstoffen, is het moeilijk, zo niet onmogelijk een leven zonder voor te stellen. Maar probeer het toch eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Zo, tussen al het zonnepanelen geweld eens een melding van het zonneboilerfront:

Op een zonnige dag als vandaag stijgt de watertemperatuur van mijn 100l Zenta boilertje al weer 20'C (15=>35). De boiler is gekoppeld aan een 2.7m2 vlakke plaat.

Ook de goeie zonneboiler maanden komen er weer aan ;)

Ik moet nog steeds eens de stoute schoenen aantrekken en bij Remeha aankloppen voor de software die nodig is om de besturings parameters aan te passen. Ik heb het idee dat ze dat niet rondstrooien, maar toen ik eens bij een Remeha monteur mijn geluk probeerde, zei hij dat de software ook aan niet-Remeha monteurs verkocht/gegeven wordt. Immers als een installatie naar het buitenland gaat, moet bijv. de pomp opstarttijd aangepast kunnen worden als de opvoerhoogte groter is dan gemiddeld.
De monteur suggereerde een tijdstip tussen lunch en einde werktijd, omdat dan de (professionele) klantenservice het minst druk is.

[ Voor 50% gewijzigd door JakeNL op 20-01-2011 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SolarKing schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 19:30:
[...]
Over Sungrow gesproken.
Ja, had ik al gezien, maar ik heb erg veel "gezien" en gelezen, en ik ben met de zeer omvangrijke Vlaamse statistieken bezig en, en...

(a) November 2010 nr. Photon (Deutsch). Test Sungrow SG4KTL, Alleen abstract (echte testen staan in Photon Profi, maar dat gaat zelfs mij te ver voor nog eens dik 60 Euri extra per jaar). Oorspronkelijke kwalificatie "Sehr gut", 95,6% "Photon Wirkungsgrad" voor landen als Duitsland (stralingscondities moderaat), is later "Gut" geworden wegens herziening kwalificatie systeem (Jan. 2011). Daarmee kwam het apparaat eerst op plaats 19 (van in totaal 62), in jan. 2011 issue op plaats 20 van 67. Er moest wel een fix uitgevoerd worden m.b.t. de spanningsgrenzen (zijn ze zeer streng in bij Photon, zoals met alles), maar daarna kwam dit resultaat er uit. Ik had al iets van 2 maanden ervoor al bericht van apetrotse vertegenwoordiger gekregen "dat ze goed getest waren in Photon", in dat heerlijke gebroken Chinengels (bedrijf komt uit Hefei, provincie Anhui).

(b) Verrassend, Photon (Deutsch) januari 2011 nummer (net paar dagen in huis). Abstract van test Dasstech DSP-123K2, bedrijf uit Chungbuk, Cheongwon-gun, Zuid Korea: "Gut", Photon Wirkungsgrad 95,1%. Ook daarmee waren in oorspronkelijke test problemen, de MPP tracker routine deugde niet. De oorspronkelijke (voorganger model) DSP-123KH (met als prozaïsche merknaam "Soleaf") kwam slechts als "ausreichend" uit de test met 93,0% (NB: Photon past op gegeven moment de "kwalificatie" van het predikaat aan omdat de eisen steeds hoger worden, waardoor al reeds eerder vergeven predikaten dus een klasse naar beneden kunnen gaan schuiven als er nog betere omvormers uit de testen boven komen drijven).

Wat wel al opviel is dat het als eerste geteste Koreaanse apparaat, gezien de zeer slimme opbouw, qua kosten ongeveer op de helft van vergelijkbare SMA apparaten zou kunnen komen (uitgebreide rapportage in Photon sep. 2010, in het stuk met als titel "Gefahr für SMA"). Al snel nadat Photon die zwakke MPP tracking had gerapporteerd, hebben de snelle Zuid Koreanen de zooi doorgelicht, en binnen paar maanden tijd een eenfasig invoedend exemplaar met nieuwe MPP tracker geretourneerd, met bovenstaand resultaat voor het K2 model. In het januari 2011 nummer staan nu die Dasstech's op plaatsen 22 (oude model) resp. een zeer respectabele 9 (K2 model), van in totaal te vergeven 67 plekken.

(c) Volgende verrassing, abstract test in Photon December 2010, een Growatt 5000 TL omvormer van de Chinese fabrikant Zhejiang Growatt New Energy Co. Ltd. uit Shenzhen (website ginverter.com), kwam ook prima uit de test, al was ook daar weer het spanningsbereik veel te hoog opgegeven en moest dat fors worden ingeperkt om het apparaat niet te overbelasten (beginnersproblemen?). Bij terugschroeven tot max. bereik van 4.800 Watt DC vermogen kwam het apparaat op een kwalificatie "Sehr Gut", 96,0% bij middelhoge instralingscondities. In de januari 2011 lijst kwam het apparaat daarmee op een zeer interessante 16e van 67 te vergeven plaatsen terecht (let wel: zonder trafo, dat helpt ook), wel met een aangepaste kwalificatie "Gut" vanwege herziening van de "predikatenklasse" indeling.

(d) Wel gaarne belangrijke noot: Ook in de augustus uitgave van 2010 een test van een apparaat van de Taiwanese producent Powercom Co. Ltd. (website), die predikaat "befriedigend" kreeg met slechts 92,0% Photon Wirkungsgrad voor middelhoge instraling (niveau Duitsland), en die in januari listing op een tegenvallende 59e plaats terechtkwam. De boodschap: het wordt beslist ook op omvormer vlak "interessanter" uit Azië, maar ook daar blijkbaar forse kwaliteitsverschillen. Wat me aan de ene kant niet verbaast, maar ik had juist van Taiwanese bedrijven begrepen dat kwaliteit daar essentieel was. Op dit gebied nog een inhaalslag te maken, blijkbaar (noot: er is slechts een model getest, wat al ingewikkeld genoeg is, mogelijk hebben andere types van genoemde producent beter testresultaat tot gevolg). Final note voor het geteste exemplaar, ik kan d'r niks aan doen, het was een SLK-4000 met de verkoop naam .... Solar King ... (blijkbaar "een gewilde naam" in de branche, trek het je niet aan... ;) )

(e) Beste door Photon geteste omvormers tot nu toe zijn twee Refu's, een Refusol 13K en 17K, met Photon Wirkungsgrad van 97,3 resp. 97,4% en kwalificaties (Jan. 2011) "Sehr Gut+". Bedrijf uit Metzingen, BRD, zitten ze bij de techneuten van het Photon lab kwijlend achter te meten...

SMA bakken scoren regelmatig ook goed tot zeer goed (laatste vooral de zwaardere bakken vanaf 8000TL en natuurlijk inclusief het hier inmiddels bekend geworden nieuwe beest Tripower 17000 TL-10). Maar de SB 1100 was als enige (al lang "achterhaalde technologie", oud beestje) "mangelhaft" met 89,1% Photon Wirkungsgrad (bijna laatste plaats in Jan. 2011 lijst).

(f) In reactie op het bericht van Zonnepanelen.nl van 13 januari 2011:
@Joba :

quote:
Weet iemand welke omvormer dit is?

http://www.zonnepanelen.n...-mdz4k4tla1-omvormer.html

http://www.samilpower.com/en/index.asp , onder de SolarRiver series.

Het is [ Volgens Photon .... Bedankt glambalk voor je opmerking hieronder ] gewoon SMA wat aan de binnenkant zit trouwens.

@ Zonnigtype : Photon heeft er een paar edities terug een heel artikel over geschreven ... onder het kopje SMA gefahr .... en de test resultaten waren meer als goed te noemen.

edit : volgens mij was het het september nummer : http://www.photon-magazin...amp;pub=4&parent=2716
(1) Neen, er is dus nog GEEN omvormer van het genoemde Chinese merk "Samil Power" (of daarvan afgeleide OEM doorverkopers) getest in Photon, er staat er geen een in de lijst genoemd (gesorteerd op merknaam).

(2) Neen, in dat artikel "SMA Gefahr" in het september nummer van Photon, werd dus NIET naar "een Samil Power omvormer", maar zoals hierboven duidelijk gemaakt, naar een Dasstech "Soleaf" omvormer uit Zuid Korea verwezen, en werd het apparaat volledig uit elkaar gehaald (338 onderdelen, kostprijs geschat op slechts 5,2 Eurocent/Watt omvormer vermogen). Dus enige testresultaten van dat [nog niet gesloopte] apparaat, wat ook in niets lijkt op wat ik bij de Samil apparaten heb gezien (die uit China komen) kunnen niets zeggen over laatstgenoemde omvormers. Appels en peren. Onvergelijkbaar.

Tot slot, n.a.v. oorspronkelijke vraag van Solar King over de Sungrow omvormer: plaats 20 in jan. 2011, 95,6%, "gut" (nieuwe predikaat, was oorspr. "sehr gut"), maar er is (nog) geen SMA Sunnyboy 4000 TL-20 getest. Wel een SB 3800 (plaats 49, 93,2%, "ausreichend"), en een SB 5000 TL-20 op plaats 18 met 95,7% en (nieuwe) predikaat "gut" (was "sehr gut"). Let daarbij s.v.p. wel goed op de totaal verschillende topologie: de SB 3800 heeft een transformator, en is dus eigenlijk onvergelijkbaar met trafoloze (TL) apparaten zoals genoemde Sungrow resp. de SB 5000 TL-20 bak, want een trafo gaat altijd ten koste van het te behalen omzettingsrendement... Desondanks was deze "generalist" (SMA SB 3800) winnaar in Stiftung Warentest uit 2006.

Dit voorzover het laatste omvormer nieuws, over tot de orde van de dag... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
JakeNL schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 21:29:
Zo, tussen al het zonnepanelen geweld eens een melding van het zonneboilerfront:

Op een zonnige dag als vandaag stijgt de watertemperatuur van mijn 100l Zenta boilertje al weer 20'C (15=>35). De boiler is gekoppeld aan een 2.7m2 vlakke plaat.

Ook de goeie zonneboiler maanden komen er weer aan ;)
Hier ook soortgelijke waarden, 110 liter van 11 naar 43 graden, zomaar 4,1 kWh warmte opgewekt :)
De PV is blijven steken op 8,08 kWh of 2,7 kWh/kWp.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Artikel niet gelezen, maar laat eens raden: thermische energie en elektrische energie als equivalent beschouwd. Uitrekenen hoeveel windmolens we dan nodig hebben. Dat is een simpele berekening die een kind in groep 7 al kan maken, dus niet teveel gevraagd voor een econoom, en het past op de achterkant van een bierviltje. Conclusie: gaan we nooit redden, vergeet het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Zonnigtype, bedankt voor de omvormer nieuws update.

Weet iemand waar je die Refusol 3-fase omvormers kunt bestellen?

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@jakeNL
Stuur mij een E-mail.
Die software heet Recom en die heb ik.
Je hebt ook een kabeltje nodig, RS232 naar de RJ plug.
Ook daar heb ik gegevens van.
Dat moet ik nog wel "bij elkaar rapen"

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:30

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Het is zover!
De WAF is tot een respectabele hoogte gestegen, zodat de aanschaf van PV tot de mogelijkheden gaat behoren.

Natuurlijk heb ik er al e.e.a. over gelezen en ook hier vind ik waardevolle info. Toch is iedere situatie weer anders.
Het zw-dak (naar schatting 230° oriëntatie) van ons huis komt uiteraard het meest in aanmerking om panelen te plaatsen. Vanwege de aanwezigheid van 2 dakkapellen is de ruimte echter beperkt.
Zie foto’s:
;) http://picasaweb.google.c...ImJ4aXPcA&feat=directlink

Vanaf omstreeks 10.30 uur wordt het dak rechtstreeks door de zon beschenen. Er zijn vrijwel geen obstakels, alleen ’s winters kunnen 2 dan bladerloze bomen op zo’n 50 meter wat roet in het eten gooien. ’s Zomers voorzie ik nog minder problemen.
Ik vraag me af wat in deze situatie (’s ochtends eerst alleen indirect licht) de beste keuze is: mono- of polykristallijn? Iemand een goed advies?

De ruimte boven de kapellen is horizontaal 528 cm en vertikaal 174 cm. De dakhelling is ongeveer 45 graden. Wat zou een mooie configuratie zijn met bijpassende optimaal presterende omvormer?

Natuurlijk zou het fijn zijn om de opbrengst digitaal te kunnen uitlezen (display in de huiskamer, mooie promotie voor visite t.b.v. PV :*) ) en de data te verwerken op de pc.
Maar als ik moet kiezen tussen de omvormer met de beste prijs/kwaliteit verhouding zonder uitleesmogelijkheden, ga ik daarvoor en zal ik de opbrengst dan maar aflezen met een simpele meter van bijv. Cresta.

O ja, onder de dakkapellen lijkt ook nog plek voor panelen in landscape, maar binnenkort worden beide kapellen vervangen waarbij ze 1 dakpan naar beneden worden vergroot. Dus dat is misschien iets voor de toekomst.

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Klaver 4 schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 23:02:
Het is zover!
De WAF is tot een respectabele hoogte gestegen, zodat de aanschaf van PV tot de mogelijkheden gaat behoren.

Natuurlijk heb ik er al e.e.a. over gelezen en ook hier vind ik waardevolle info. Toch is iedere situatie weer anders.
Het zw-dak (naar schatting 230° oriëntatie) van ons huis komt uiteraard het meest in aanmerking om panelen te plaatsen. Vanwege de aanwezigheid van 2 dakkapellen is de ruimte echter beperkt.
Zie foto’s:
;) http://picasaweb.google.c...ImJ4aXPcA&feat=directlink

Vanaf omstreeks 10.30 uur wordt het dak rechtstreeks door de zon beschenen. Er zijn vrijwel geen obstakels, alleen ’s winters kunnen 2 dan bladerloze bomen op zo’n 50 meter wat roet in het eten gooien. ’s Zomers voorzie ik nog minder problemen.
Ik vraag me af wat in deze situatie (’s ochtends eerst alleen indirect licht) de beste keuze is: mono- of polykristallijn? Iemand een goed advies?

De ruimte boven de kapellen is horizontaal 528 cm en vertikaal 174 cm. De dakhelling is ongeveer 45 graden. Wat zou een mooie configuratie zijn met bijpassende optimaal presterende omvormer?

Natuurlijk zou het fijn zijn om de opbrengst digitaal te kunnen uitlezen (display in de huiskamer, mooie promotie voor visite t.b.v. PV :*) ) en de data te verwerken op de pc.
Maar als ik moet kiezen tussen de omvormer met de beste prijs/kwaliteit verhouding zonder uitleesmogelijkheden, ga ik daarvoor en zal ik de opbrengst dan maar aflezen met een simpele meter van bijv. Cresta.

O ja, onder de dakkapellen lijkt ook nog plek voor panelen in landscape, maar binnenkort worden beide kapellen vervangen waarbij ze 1 dakpan naar beneden worden vergroot. Dus dat is misschien iets voor de toekomst.
Je zou er makkelijk 6 x 190Wp Kingsun mono panelen kunnen plaatsen aan 2 x Steca 500.
Een SMA sb1100 of sb1200 zou ook kunnen maar die scoren nogal matig kwa rendement en zijn duurder dan de Steca's. Je kunt bij de Steca's een basis setje Plugwise bij gebruiken en daarmee loggen op een pc of laptop. Daarmee ben je nog steeds goedkoper uit dan met een SMA.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een tijdslijn gemaakt van onze omvormervervanging:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2011/01/Soladin_Recall_Timeline.png

Ik heb februari er maar aangeplakt :( Wordt uiteraard bijgewerkt. Ik heb trouwens op mijn website een automatische dagteller geplaatst die aangeeft hoe lang ik al zonder zit. Mastervolt een beetje plagen mag best, vind ik. Ik ben tot dusver niet onder de indruk van de communicatie over het hele geval en de uitvoering en snelheid van de vervangingsactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 23:31:
Ik heb een tijdslijn gemaakt van onze omvormervervanging:

Ik heb februari er maar aangeplakt :( Wordt uiteraard bijgewerkt. Ik heb trouwens op mijn website een automatische dagteller geplaatst die aangeeft hoe lang ik al zonder zit. Mastervolt een beetje plagen mag best, vind ik. Ik ben tot dusver niet onder de indruk van de communicatie over het hele geval en de uitvoering en snelheid van de vervangingsactie.
Spijtig, maar als je wist hoeveel tijd we kwijt zijn geweest om de Sunpower® operatie bij twee grote energieboeren (met veel pecunia op zak) op de rol te krijgen, "mogen" we nog een beetje van geluk spreken. Eerste "gesprekken" 2005, nadat al lang duidelijk was dat er iets goed mis was met de OK4 omvormers; pas in 2007 na heel veel trekken en sleuren grootschalige actie, waarbij veel mensen mogelijk nog buiten de boot zijn gevallen door gekluns met adressen bestanden e.d.

Bij NUON hebben we destijds vier dûûg betaalde crisismanagers versleten... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Klaver 4 schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 23:02:
Het is zover!
De WAF is tot een respectabele hoogte gestegen, zodat de aanschaf van PV tot de mogelijkheden gaat behoren.......................
Aan de fotos te zien zou je 6 Suntech STP190S-24/Ad kunnen plaatsen: 3 boven en 3 onder de dakkapellen in landscape. Als de afstand dakkapel nok meer als 165cm is zou je er boven het dakkapel misschien wel 6 in portrait kunnen plaatsen. Tezamen met Steca 500 icm Stecacontrol of plugwise of WattsOn voor monitoring.

[ Voor 59% gewijzigd door ZonneStroom op 21-01-2011 09:05 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

glambalk schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 09:03:
[...]

Aan de fotos te zien zou je 6 Suntech STP190S-24/Ad kunnen plaatsen: 3 boven en 3 onder de dakkapellen in landscape. Als de afstand dakkapel nok meer als 165cm is zou je er boven het dakkapel misschien wel 6 in portrait kunnen plaatsen. Tezamen met Steca 500 icm Stecacontrol of plugwise of WattsOn voor monitoring.
Gezien het aantal dakpannen boven de dakkapel zou dat toch moeten kunnen. Als die 1.65 toch net niet gehaald wordt zijn er genoeg andere zonnepanelen die wel in portrait zouden passen. Ik zou altijd voor een flinke rij portrait panelen boven de dakkapellen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:31
Dan zou ik in ieder geval wachten tot de dakkapellen zijn verbouwd. Voor je het weet loop je schade op aan je panelen of je moet alles weghalen om beschadiging te voorkomen. Dat is dus allemaal extra werk.

Verder zou ik panelen in portrait boven je dakkapellen plaatsen. Als de ruimte die je beschrijft rechthoekig is kan je 6 panelen kwijt van 80x160cm. Bijvoorbeeld de al eerder genoemde Suntechs met twee Steca 500 omvormers.

Sowieso zou ik er een ouderwetse mechanische meter bij zetten om de opbrengst ook over 15 jaar nog af te kunnen lezen als plugwise en andere hippe hi-tech oplossingen er niet meer zijn. Daarnaast natuurlijk voor de bling-faktor ook iets met een mooi display in de woonkamer.

Ik heb zowel een oude ferrarismeter (gereviseerd, conrad.nl) als plugwise om te meten. Zo kan ik nu fancy grafiekjes toveren en toch over 15 jaar nog de opbrengst aflezen als plugwise misschien niet meer bestaat.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
glambalk schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 09:03:
Stecacontrol of plugwise of WattsOn voor monitoring.
Zet je monitoringmogelijkheden ook standaard in je offertes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
SunshineCompany schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 19:47:
Ik vind het leuk om er ook aan te rekenen.. ;) Dus, vandaag een piek van 7000 Watt, met een 13940 Wp installatie. Dat is slechts 502 W/kWp. Vandaag gemiddeld 1,7 kWh / kWp. Da's niet zo veel. Nu heb ik alleen data per 15 minuten (uit de SMA Webbox), dus weet niet in hoeverre die dat middelt. Ik zie wel op Sonnenertrag dat het in de rest van Nederland gemiddeld beter was dan in Wierden.. ;)
Was zeker een leuke dag gisteren, bij mij 2,67 kWh/kWp ondanks veel schaduw op de onderste 3 panelen door het huis achter mij en een hoge (nog kale boom). Als het goed is heb ik vanaf 1 april geen schaduw meer tot ongeveer 10 oktober.
Sinds 27 juli 2010 zit ik op 293 kWh/kWp en ik vraag me nu steeds meer af hoeveel ik per jaar kan gaan halen. Ik heb al wel gezien dat ik op de weinige zonnige dagen in augustus en september veel meer haalde dan de veel genoemde "Blauwe hoek" die volgens het kaartje ongeveer even veel zon uren per jaar krijgt.
Op de schaduw tussen 10 oktober en eind maart na liggen mijn panelen optimaal, richting 190 graden onder een hoek van 34,5 graden.
Nu maar wachten tot 27 juli :9

Jerry

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Afbeeldingslocatie: http://international.pv-tech.org/images/sized/assets/images/german-fit-charty-600x0.JPG

Ik snap het niet helemaal, maar gelukkig hebben we een specialist. Zonnigtype heeft wat uit te leggen (als z'n site weer in de lucht is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zonnigtype schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 23:57:
"mogen" we nog een beetje van geluk spreken.
Er heeft bijna vijf jaar lang een apparaat op zolder gehangen wat kennelijk brandgevaarlijk zou kunnen zijn. Ik mag blijkbaar inderdaad van geluk spreken dat er niets is gebeurd. Ik begrijp dat een technische fout en een recall kunnen gebeuren (het is niet de eerste recall, en vast ook niet de laatste) maar ik vind e.e.a toch echt wel wat 'ruwe kantjes' hebben. Zoals ik op mijn website ook al schreef, alles ademt de sfeer van 'goedkoop'. Ik hoef echt geen gewatteerde doos met gouden lintjes, maar zoals iemand anders het treffend omschreef 'deze doos geeft nu niet echt de indruk dat er iets van waarde mee moet worden vervoerd'. En dat hele Kiala-systeem, waar mijn omvormers vier dagen werkloos hebben gelegen, vind ik ook niet echt degelijk. Er is al minimaal één omvormer 'kwijt' (!) en Mastervolt zegt "niets aan te doen". En het gekke is dat als iemand Mastervolt belt met de mededeling dat hij zijn DC-stekker niet loskrijgt er subiet een monteur wordt langsgestuurd! Dat is toch wazig.... (en waarom geven ze die monteur dan niet gelijk een vervangende omvormer mee, vraag ik me af)

En dan is dit nog mijn eerste omvormervervanging. Wat moeten al die mensen bij wie de Soladin 600 500 er hangt als resultaat van al die defecte OK4's wel niet denken? Dat ging destijds ook niet echt van leien dakje. Denk je dat die mensen nog op een verjaardag breeduit positief gaan vertellen over zonnestroompanelen? Ik denk het niet...

Ik las een paar posts hoger dat Mastervolt een beller vertelde dat het wel drie weken kon duren vanaf het moment dat de omvormer bij ze aankomt. Als daar nog een paar mooi dagen zoals gisteren tussen zitten dan zit ik zomaar tegen een jaaropbrengstmindering van vijf procent aan te kijken (zit nu al bijna op één procent). Het gaat me niet eens om geld, want dat is peanuts, maar ik wil gewoon beter weten waar ik aan toe ben. Welk onderdeel is er niet goed? Wat is het risico op oververhitting/brand precies? Zijn er gevallen geweest, zo ja, hoeveel en wat is er gebeurd? Waar is mijn omvormer nu? Wanneer krijg ik 'm terug? Als ik niet dezelfde terugkrijg, wat is de leeftijd (in jaren en kWh) daarvan? Hoe zit het met de garantie?

Allemaal vragen waar Mastervolt geen antwoord op geeft, in ieder geval niet uit zichzelf. Ik begin spijt te krijgen van de aanschaf van de Soladin. Laag rendement, lawaaiig, de '600' in de naam is niet eerlijk en hij is kennelijk ook te goedkoop gemaakt.
Verhip, je hebt gelijk. Ik zal 'm even bellen, ik weet niet of hij het weet.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 21-01-2011 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Hopen dat de Tripower serie van SMA wel degelijk is.. en dat niet over 5 jaar alle Yingli's spontaan beginnen te delamineren.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:44

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
17-01-2011 15:50

Mijn omvormer is volgens mij ook onderweg naar Mastervolt. Ik begin serieus te twijfelen of ik nog wel door wil gaan met die Soladin. Alleen werkt jammer genoeg 5 Isofoton I100/12 panelen niet lekker op een Steca500.

Bij een paneeltemperatuur van 75 graden of hoger valt de spanning terug tot onder de 75 volt en dan valt de Steca uit :(

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flitspaal.nl schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 13:33:
17-01-2011 15:50

Mijn omvormer is volgens mij ook onderweg naar Mastervolt. Ik begin serieus te twijfelen of ik nog wel door wil gaan met die Soladin. Alleen werkt jammer genoeg 5 Isofoton I100/12 panelen niet lekker op een Steca500.

Bij een paneeltemperatuur van 75 graden of hoger valt de spanning terug tot onder de 75 volt en dan valt de Steca uit :(
Eén paneeltje er tijdelijk tussenuit halen? Dan heb je in ieder geval nog iets. Maar dan zal je wel weer het dak op moeten denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Dat gaat niet werken, Er zou juist een paneel bij moeten om hem correct te laten werken :(.. 4 panelen kunnen wel weer op een Steca 300 :S

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
SolarKing schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 20:02:
[...]

De Conergy Powerplus 220 panelen neem ik aan?
Ik heb daar geen geschikte omvormer voor.
Ik kan je wel een Steca 500 uitlenen voor die 3 weken alleen zal die niet verder kunnen pieken dan ongeveer 400W AC.
Klopt! Je kent ze vast nog wel ;)
Ik durf bijna geen nee te zeggen voor dit mooie aanbod, maar gaat het wel goed denk je?
Ik zal dit verder offline met je bespreken, zie email ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een omkeerdak vraag. Ik wil XPS platen plaatsen om een 55m^2 plat dak (van mijn schoonvader). Alleen met lichtgewicht ballast (+/- 25kg/m^2). Mijn idee is om 2 tegels van 30x30 (8kg) per plaat (0,72m^2) te gebruiken. Dit is veel lichter dan de voorgeschreven 5cm grind en handig als er PV op moet komen. Er moet alleen iets tussen de tegels en de isolatie komen dat water doorlaat en de isolatie tegen UV beschermt. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flitspaal.nl schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 14:49:
Dat gaat niet werken, Er zou juist een paneel bij moeten om hem correct te laten werken :(.. 4 panelen kunnen wel weer op een Steca 300 :S
Och natuurlijk, stom, ik lees maar half. Balen. Als Mastervolt nou gewoon een beetje opschiet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 23:48

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 13:11:
Ik begin spijt te krijgen van de aanschaf van de Soladin. Laag rendement, lawaaiig, de '600' in de naam is niet eerlijk en hij is kennelijk ook te goedkoop gemaakt.
@Jeroen: Daarom vroeg ik jouw vorige week ook of je toch niet spijt had van die Soaldin,s en beter voor de Steca had kunnen kiezen - indien mogelijk natuurlijk - maar heeft ook te maken met Stroom sterkte, heb ik begrepen. Steca = max. 5 A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
JAN-B schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 15:57:
[...]

@Jeroen: Daarom vroeg ik jouw vorige week ook of je toch niet spijt had van die Soaldin,s en beter voor de Steca had kunnen kiezen - indien mogelijk natuurlijk - maar heeft ook te maken met Stroom sterkte, heb ik begrepen. Steca = max. 5 A.
Klopt, dat is in mijn geval ook het probleem. De I100/12 panelen hebben steeds 2 cellen parallel, dus helft van voltage dubbele stroomsterkte.Imp = 5,74A . Enige matchende set voor 5 panelen is de Soladin 600.

Voordeel van de Soladin is weer dat hij logbaar is itt de Steca's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flitspaal.nl schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 16:25:
Voordeel van de Soladin is weer dat hij logbaar is itt de Steca's.
...en dat is ook maar half geïmplenteerd. Nee, met de kennis die ik nu heb zou ik de Soladin 500 links laten liggen. Loggen gaat prima met Plugwise, of wie weet (is nog niet op de markt maar t ziet er interessant uit) QEES.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

JeroenH schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 10:06:
[...]

Zet je monitoringmogelijkheden ook standaard in je offertes?
Nee, niet standaard.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 13:11:
Verhip, je hebt gelijk. Ik zal 'm even bellen, ik weet niet of hij het weet.
Dank voor het bellen. Ik was vandaag op de moestuin en wist niets van het uit de lucht zijn van m'n site.

Heb direct naar Ron gebeld, m'n provider. Hij heeft er meteen naar gekeken en "even snel iets gefixt", en PPV is nu weer on-line. Er schijnen diverse zaken niet helemaal lekker te gaan met de geplande "virtualisatie" van zijn webserver, en dit incident was blijkbaar the limit. Hij gaat iets anders opzetten, iets met een robuustere root-server o.i.d. (weet ik verder niks van, maar hij is de specialist). Hij is van plan om mijn (en andere door hem gehoste) sites dit weekend daar naar over te zetten, dus misschien dat er nog even wat hickups plaatsvinden. Maar hij reageert wel beresnel, dus wat mij betreft een groot hoezee _/-\o_ voor deze man. Die ooit, in het "grijze" verleden, op de software afdeling van ..... jawel, NKF heeft gewerkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 12:53:
[afbeelding]

Ik snap het niet helemaal, maar gelukkig hebben we een specialist. Zonnigtype heeft wat uit te leggen (als z'n site weer in de lucht is)
Tjemig, dat wordt weer bij lezen. De ontwikkelingen in Duitsland gaan sneller dan je lezen kan. En ik had al zoveel te doen.

Overigens: Philip Welter van Photon had het over mogelijk 15 GWp voor dit jaar, voor alleen Duitsland (ik hoop het niet, maar ja...). BSW (branche organisatie) is als de DOOD voor groei fors over de 5 GWp/jaar, omdat er dan een permanente "vertrouwensbreuk" met de regering dreigt te komen (al die invoeding moet allemaal worden betaald door de kWh afnemers, en de Umlage is al snel gestegen door de vorige bijbouw volumes). De gevolgen daarvan zijn volstrekt onvoorspelbaar, met als dodelijkste aller ingreep middelen: een fysiek op te leggen "bijbouw cap", in de extreem hard groeiende wereldmarkt. Als dat gebeurt, breekt de pleuris uit, want dan moeten er vele gigawattpieken "elders" worden afgezet. Dan storten de module prijzen volledig in elkaar. En om direct even de "goedkoop, goedkoop, goedkoop is goed voor ons" 'ollanders voor te wezen: dat is zeeeer slecht nieuws voor de industrie. Die krijgt dan een schokgolf te verwerken waarvan het gevolg niet is te voorspellen. Maar schadelijk zal die zeker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik had eens een steca (van esdec) die geluid maakte, een soort sis.
de steca deed het goed verder.
steca/esdec stuurde eerste een nieuwe met retourdoos voor de oude.
go figure, binnen 2 werkdagen.
de retour doos was al van porto voorzien.

de klant is alleen koning als de leverancier zich ook gedraagd als een vorst

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2011 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 15:56
Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 15:40:
Even een omkeerdak vraag. Ik wil XPS platen plaatsen om een 55m^2 plat dak (van mijn schoonvader). Alleen met lichtgewicht ballast (+/- 25kg/m^2). Mijn idee is om 2 tegels van 30x30 (8kg) per plaat (0,72m^2) te gebruiken. Dit is veel lichter dan de voorgeschreven 5cm grind en handig als er PV op moet komen. Er moet alleen iets tussen de tegels en de isolatie komen dat water doorlaat en de isolatie tegen UV beschermt. Iemand een idee?
waar kun je deze bouwvoorschriften terugvinden? waarom geen rubberen daktegels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
ik snap er niets meer van:

Zojuist ontvangen via email:

Geachte heer, mevrouw,
U ontvangt van ons 2 verzendbevestigingen. Allereerst een bevestiging voor het verzenden van de verzendverpakking waarmee u uw omvormer kosteloos aan ons kunt retourneren.
Na ontvangst van uw omvormer, versturen wij u zo snel mogelijk een vervangende Soladin omvormer. Voor deze zending ontvangt u tevens een verzendbevestiging via email.

Hieronder kunt u zien voor welke zending u deze bevestiging ontvangt.

Artikelnummer Soladin 600 (refurbished)
De zending is verstuurd naar:
xxxxx

Mocht u nog vragen hebben over bovenstaande, dan kunt u contact met ons opnemen via ons gratis telefoonnummer 0800 - 0202 553 (maandag t/m vrijdag 09.00 - 18.00 uur).

Met vriendelijke groet,

Mastervolt Klantenservice

Zou het komen door mijn klacht? Gister zei de beste man dat het na ontvangst bij MAstervolt nog 3 weken kan duren..... Wat een bedrijf....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Hoe bedoel je, de PV markt staat onder druk?

MetDeZon heeft beter aanbod dan collectieve inkoopactie: Wij Willen Zon

10.000 systemen..

http://www.zonnepanelen.nl/wijwillenzon-actie

Ze noemen de pakketten zelfs 'Wij willen zon' pakketten.. :D

Steca 500 + 3x LDK 185Wp voor 1309EUR inc.

1440Wp systeem met SMA omvormer, 1,94 / Wp ex. BTW. Dan heb je dus panelen, een omvormer, bekabeling, montagemateriaal.. en dan willen ze nog wat verdienen. Als je er 10.000 verkoop x 50 EUR, heb je ook een hoop geld. Moet je er wel 10.000 verkopen. Als WWZ niet doorgaat, kunnen ze het misschien halen. Gaat dat niet door, zie ik het ze niet halen. Hoop het voor ze, heb liever dat MDZ het krijgt dan WWZ.

[ Voor 32% gewijzigd door SunshineCompany op 21-01-2011 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

grotegok schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 17:55:
ik snap er niets meer van:

Zojuist ontvangen via email:

Geachte heer, mevrouw,
U ontvangt van ons 2 verzendbevestigingen. Allereerst een bevestiging voor het verzenden van de verzendverpakking waarmee u uw omvormer kosteloos aan ons kunt retourneren.
Na ontvangst van uw omvormer, versturen wij u zo snel mogelijk een vervangende Soladin omvormer. Voor deze zending ontvangt u tevens een verzendbevestiging via email.

Hieronder kunt u zien voor welke zending u deze bevestiging ontvangt.

Artikelnummer Soladin 600 (refurbished)
De zending is verstuurd naar:
Hier zojuist hetzelfde bericht ontvangen.
Dat gaat mooi snel zo.
Toch nog een pluim voor de snelle service. :)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 18:04:
Hoe bedoel je, de PV markt staat onder druk?

MetDeZon heeft beter aanbod dan collectieve inkoopactie: Wij Willen Zon

10.000 systemen..

http://www.zonnepanelen.nl/wijwillenzon-actie

Ze noemen de pakketten zelfs 'Wij willen zon' pakketten.. :D

Steca 500 + 3x LDK 185Wp voor 1309EUR inc.

1440Wp systeem met SMA omvormer, 1,94 / Wp ex. BTW. Dan heb je dus panelen, een omvormer, bekabeling, montagemateriaal.. en dan willen ze nog wat verdienen. Als je er 10.000 verkoop x 50 EUR, heb je ook een hoop geld. Moet je er wel 10.000 verkopen. Als WWZ niet doorgaat, kunnen ze het misschien halen. Gaat dat niet door, zie ik het ze niet halen. Hoop het voor ze, heb liever dat MDZ het krijgt dan WWZ.
Sjeemigdepeemig. Er lijkt nogal wat rancune in de markt te zitten, maar dat is als vanouds (je wil niet weten wat voor wandelgangen verhalen "uit de rijke NL historie" ik allemaal te horen krijg...). We gaan het zien. Volgens mij wordt er alvast een voorschot genomen op evt. mislukken van WWZ actie (hoewel? SSC, lees s.v.p. de alweer aangepaste homepage...), en een voorschot op de al lang aangekondigde inkoop actie van Natuur en Milieu en ASN Bank...

Er wordt trouwens nu over Greenchoice als partner gesproken bij WWZ, maar die staat dan weer niet op de "partner" pagina...

Vrijheid blijheid, iedereen doet maar. Nu eens kijken wat CBS van die verbijsterende chaos aan initiatieven voor harde RESULTATEN (lees: "afzet aan eindverbruikers") gaat bijschrijven voor zowel 2010 als voor dit jaar. 2010 wordt pas grofweg in voorjaar bekend, maar ik twijfel altijd aan die nauwelijks controleerbare cijfers. Het gros van de nieuwbouw dezer jaren zal niet gecertificeerd zijn, en dus nooit in de cijfers van CertiQ terug te vinden zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier ook verzendbevestiging van de Soladin 600 ( refurbished ). hopelijk bezorgen ze morgen ook. Met een beetje geluk zijn we begin volgende week weer in de lucht met ons volledige systeem.

En dan dit:

http://www.telegraaf.nl/b...der_daglicht__.html?p=2,1

[ Voor 22% gewijzigd door mkleinman op 21-01-2011 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 18:46:
Hier ook verzendbevestiging van de Soladin 600 ( refurbished ). hopelijk bezorgen ze morgen ook. Met een beetje geluk zijn we begin volgende week weer in de lucht met ons volledige systeem.

En dan dit:

http://www.telegraaf.nl/b...der_daglicht__.html?p=2,1
Heel goed; kunnen die lichtvervuilende kassen ook dicht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Een jaar lang heeft mijn site gedraaid als subdomein van één van mijn andere domeinen. Inmiddels is het domein Zon in Amsterdam volledig ingericht.

Willen degenen die een link naar mijn webstek hebben staan deze aanpassen naar de fraaie URL http://www.zoninamsterdam.nl

Op de oude site http://zon.e2fb.nl staat nog een automatische doorverwijzing, maar na verloop van tijd gaat die er ook af.

De site is wat betreft opzet grotendeels ongewijzigd, alleen heb je nu ook de mogelijkheid om commentaar in te voegen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ben blij dat ik de/deze omruilactie al gehad heb!
Jaren geleden met de Philips PSI300/500-omvormer.
Draait nog steeds zo'n 550kw per jaar.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 16:02
...en ook in mijn mailbox om 17:44 het bericht van Masterlink/Modusvolt dat de refurbished Soladin is opgestuurd. Ben benieuwd of iemand het mooie extra ventilatiegaatje heeft dichtgeplakt.
Op 7 januari de Soladin afgekoppeld, dus vandaag twee weken geleden. Met een beetje geluk is de hele operatie dan binnen twee-en-halve week afgerond. Misschien zo snel omdat ik bij de eerste 2398 reaguurders was? Voor de bulk uit?
Gaat iig een heel stuk sneller dan met de vervanging van de OK4tjes. Dat duurde bij mij 22 maanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
raceneus968 schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 20:41:
Ben blij dat ik de/deze omruilactie al gehad heb!
Jaren geleden met de Philips PSI300/500-omvormer.
Draait nog steeds zo'n 550kw per jaar.. 8)
Pas maar op voor de eenheden politie, die is zeer actief tegenwoordig... :X

@ericplan:

Ik heb je nieuwe gegevens alvast off-line gewijzigd, komen met volgende update on-line, zowel op de Newbee pagina als op de Links bladzijde. Nogmaals: grote complimenten voor je rete-gelikte grafieken/productie gegevens sectie. Zeer informatief en allemachtigprachtig!

@Karelprior

Bofkont, en dat met een gat in de [oude] kast... ;)

(hier nog steeds 14 13 OK4 omvormers werkend, en back-up in de kast... :*) )

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 21-01-2011 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
flitspaal.nl schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 18:46:
Ik kan me zomaar voorstellen dat de eerste inzenders een volledig nieuwe Soladin krijgen, dat zou verklaren waarom ze nu opeens refurbished benadrukken, terwijl dat woord in de recall niet voor komt.

Ze hebben tenslotte een werkvoorraadje nodig.

@Zonnigtype
Ik had je ook nog een meel gestuurd.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ericplan schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 21:09:
[...]

Ik kan me zomaar voorstellen dat de eerste inzenders een volledig nieuwe Soladin krijgen, dat zou verklaren waarom ze nu opeens refurbished benadrukken, terwijl dat woord in de recall niet voor komt.
Ja hoor, stond al van meet af aan in de FAQ:
V: Krijg ik als vervangend apparaat een nieuwe Soladin 600 / Soladin Wind 500 / Windmaster 500 toegestuurd?
A; In sommige gevallen kan het een nieuw apparaat zijn, maar in de meeste gevallen krijgt u een zogenaamde "refurbished" apparaat toegestuurd. Dit wil zeggen dat uw apparaat "zo goed als nieuw" is.
V: Ik wil geen "refurbished" apparaat maar een nieuwe Soladin 600 / Soladin Wind 500 / Windmaster 500. Hoe kan ik deze wens kenbaar maken?
A; Dat is niet mogelijk. Wettelijk gezien is Mastervolt ook niet verplicht een nieuw apparaat te leveren als vervanging voor een Produkt dat gemiddeld 2 tot 4 jaar oud is.
Ze hebben tenslotte een werkvoorraadje nodig.

@Zonnigtype
Ik had je ook nog een meel gestuurd.
Dank, inmiddels ontvangen, je staat inmiddels on-line/gewijzigd op PPV.

Leuke foto trouwens, maar ja, beschermd stadsgezicht ( :X ) levert altijd een leuk plaatje, toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 18:39:
[...]

Sjeemigdepeemig. Er lijkt nogal wat rancune in de markt te zitten, maar dat is als vanouds (je wil niet weten wat voor wandelgangen verhalen "uit de rijke NL historie" ik allemaal te horen krijg...). We gaan het zien. Volgens mij wordt er alvast een voorschot genomen op evt. mislukken van WWZ actie (hoewel? SSC, lees s.v.p. de alweer aangepaste homepage...), en een voorschot op de al lang aangekondigde inkoop actie van Natuur en Milieu en ASN Bank...
Er is niet zozeer rancune bij mij. Het is heel makkelijk "iets" van 10 EUR voor 5 EUR te verkopen. Deze acties, met name de actie van "met de zon", zijn gericht op het verkopen zonder marge, of minimale marge. Het is niet gezond op 5.000 EUR omzet geen marge te maken. Zeker niet met een product wat duurzaam is. Nazorg, onderhoud en service hoort bij zo'n product. Dat kost geld. Wat gebeurt er met de nazorg voor alle klanten die dit aanschaffen, wie zorgt ervoor dat eventuele gebreken worden opgelost? Het lijkt nu allemaal zo mooi...
Allard Dijkstra - Atama Solar Energy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Het (WWZ verhaal) is niet gezond voor de PV markt in Nederland, maar dat roep ik al vanaf het begin. Het lijkt ondertussen verboden te zijn in Nederland een boterham te verdienen aan PV (op de particuliere markt..)

Het is verder inderdaad eenvoudig zaken voor kostprijs te verkopen, als stichting zijnde.

Pagina: 1 ... 30 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.