Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.636 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 16 januari 2011 @ 21:15:
[...]
Naar mijn mening is lowtech over het algemeen beter. Isolatie dus. En natuurlijk niet vergeten het huis in een autovrije wijk naast een treinstation neer te zetten ;)
Wat zal het daar druk worden..

Maar het klopt wel, ik verbruik meer kWh in mijn auto dan in verwarming + elektra in kWh bij elkaar.
Ondanks dat ik naar mijn werk met het OV ga....en fluweelachtig het gaspedaal indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik was dit weekend bij mijn schoonouders, in Duitsland. Geen gasaansluiting, dus dan stook je je huis warm met.. stookolie! Heb maar even wat foto's gemaakt. Geen idee wat wat precies is. Weet wel dat er in totaal 8000! liter onder het huis kan liggen, en dat er ongeveer 5000 liter per jaar door heen gaat. 10 jaar geleden koste dat 5-10 cent, nu 60 cent de liter.

Sorry voor de kwaliteit van de foto's trouwens, beter ging even niet.

Hierdoor wordt de olie naar binnen gepompt:
Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_Xuhd7N973bw/TTNgA52rg3I/AAAAAAAAJ-I/LLSbjrBzcqQ/s720/IMAG0103.jpg

Deze unit zal het verstoken?
Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_Xuhd7N973bw/TTNe_ppz0tI/AAAAAAAAJ9o/T1rCieeT22E/s720/IMAG0099.jpg

En dit ligt letterlijk onder de woonkamer.. 8000 liter olie!
Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_Xuhd7N973bw/TTNfxFvA-AI/AAAAAAAAJ-A/YAM6M7p8RkU/s720/IMAG0102.jpg

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

@ Neanderthaler71:
Ja, ik kwam inderdaad op 0 CO2 uit en dat klopt ook gewoon. Ik vond het artikel ook wat doorslaan in sommige delen. Er werd bijvoorbeeld ook gesteld dat isolatie slecht is voor de gezondheid (of in die strekking in ieder geval). Ik vond het gewoon eens interessant om te rekenen of de inhoud van het artikel iets van waarheid in zich zou hebben. Volgens mijn bescheiden berekening lijkt het erop dat het economisch en ecologisch niet eens zo slecht gedacht is om te focussen op de manier van opwekking in plaats van alleen maar te kijken naar besparen en efficiënter omgaan met fossiele brandstof.

@JeroenH. Wat is lowtech..."te veel" isolatie in combinatie met WTW, boiler, HR ketel, balansventilatie, PV of "minimale" isolatie met vloerverwarming, mechanische ventilatie een WP en PV? Lang leve de vele wegen naar Rome. :)

Ik zeg "minimaal" omdat je vloerverwarming (of wand) zou toe moeten passen met een WP. Dat betekent dat je ongeveer 100W per m2 aan vermogen kan leveren met je vloer. Het huis moet natuurlijk voldoende geïsoleerd worden om daarmee comfortabel de boel warm te houden.

@ SunshineCompany: Zo dan....5000 liter stookolie per jaar. Dat klinkt bijna net zoveel als de 1300000 liter gas die er in mijn huis doorheen is gegaan :P. 3000 euro per jaar aan olie. Oef....je zou er bijna een WP voor willen kopen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Cheese_man op 16-01-2011 22:24 ]

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

JeroenH schreef op zondag 16 januari 2011 @ 21:15:
autovrije wijk naast een treinstation neer te zetten ;)
Doet me denken aan een communistische staat, allemaal met de neuzen in dezelfde richting naar dezelfde eindbestemming reizen.
Terwijl het zo leuk kan zijn om ook eens via Ootmarsum naar Hardenberg te reizen :)

[ Voor 12% gewijzigd door SpeksteenWP op 16-01-2011 22:24 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
voil schreef op zondag 16 januari 2011 @ 13:21:
[...]
Bedankt, ik zal de post is doorlezen.
Nee niet het gooi, maar ongeveer 15km boven Amsterdam.
Neem deze post van mij ook eens door. Gaat over het vervangen van mijn vriezer en koelkast voor 1 nieuwe koel/vries combinatie.
Het scheelt mij nu ongeveer 146 euro op jaarbasis (698 kWh).
Verder heb ik hier ook gepost over maatregelen die het energieverbruik verminderen.
Heel veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Cheese_man schreef op zondag 16 januari 2011 @ 22:20:

@ SunshineCompany: Zo dan....5000 liter stookolie per jaar. Dat klinkt bijna net zoveel als de 1300000 liter gas die er in mijn huis doorheen is gegaan :P. 3000 euro per jaar aan olie. Oef....je zou er bijna een WP voor willen kopen :)
Via BAFA (subsidieverstrekker) zijn er in 2009 28.000 warmtepompen verkocht in Duitsland. Kweenognie hoeveel het er in 2010 zijn geweest. Oh ja, in dat jaar zijn er ook 163.000 zonnecollector systemen en 60.000 houtpellet e.a. hout-verstokende efficiënte verwarmings-systemen via die route "subventioniert"...

@Speksteenkachel
Terwijl het zo leuk kan zijn om ook eens via Ootmarsum naar Hardenberg te reizen :)
Kilometertje of 60 fietsen?* Neem dan meteen het stukkie over Uelsen in Niedersachsen mee ("Niedergrafschaft Bentheim"), dan kijk je je ogen vast uit over schitterend Deutsch PeeVau moois** ... >:)

* Radwanderkarte Niedersachsen nr. 14 Nordhorn - 1:75.000, Niedersächsisches Landesverwaltungsamt ;)
** Niedersachsen in eerste 10 maanden van 2010: 22.410 nieuwe PV-installaties, totale nieuwe capaciteit in die periode 643 MWp volgens Bundesnetzagentur...

[ Voor 30% gewijzigd door zonnigtype op 17-01-2011 00:28 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cheese_man schreef op zondag 16 januari 2011 @ 22:20:
@ Neanderthaler71:
Ja, ik kwam inderdaad op 0 CO2 uit en dat klopt ook gewoon. Ik vond het artikel ook wat doorslaan in sommige delen. Er werd bijvoorbeeld ook gesteld dat isolatie slecht is voor de gezondheid (of in die strekking in ieder geval). Ik vond het gewoon eens interessant om te rekenen of de inhoud van het artikel iets van waarheid in zich zou hebben. Volgens mijn bescheiden berekening lijkt het erop dat het economisch en ecologisch niet eens zo slecht gedacht is om te focussen op de manier van opwekking in plaats van alleen maar te kijken naar besparen en efficiënter omgaan met fossiele brandstof.
Het artikel sloeg inderdaad door. Op een gegeven moment is de geloofwaardigheid dan zoek.
Dat principe zoals ik het noemde is en zoals het ook in het stuk voorkomt klopt wel. (verder besparen = duur)
Ik kan in mijn huis niet kosteneffectief een WP plaatsen omdat mijn verbruik te laag is en dat er dus niet uit kan. (uit milieuoogpunt kan ik het ook net zo goed laten omdat ik SV heb in mijn huis)

Volgens mij kun je nooit op 0 CO2 uitkomen, want ook je PV heeft een gemiddelde CO2 uitstoot per kWh.
Je vind dat je kunt compenseren. Koop het dan op de beurs per ton, kost maar 13 euro momenteel.

Overigens stel je voor 7840 Wp te installeren. Nou bij mij kunnen er geen 42 panelen van 1,6m x 0,8m op het dak. Met behoorlijk wat moeite misschien 12 stuks. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
4Reload schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 10:26:
[...]
Volgens mij verkopen ze nog wel Philadelphia's maar zijn ze gestopt met Suntech... 8)7
http://www.solarnrg.nl/producten/zonnepanelen

Bij de belgen hebben ze nog een 'oude' prijslijst online staan, waar nog wel Suntech in stond.
http://www.solarnrg.be/do...erdelen-eindgebruiker.pdf
Mars Warrior schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 12:23:
[...]

Dit staat toch op de voorpagina:

SolarNRG is distributeur van Sharp en Philadelphia Solar zonnepanelen. Vanaf 2011 zullen we ook Suntech panelen gaan aanbieden. Voor de autonome systemen zijn ook Gaia en Solara panelen verkrijgbaar. Sharp en Suntech behoren tot de grootste zonnepanelenfabrikanten ter wereld

Dus wat is nu het probleem met Suntech??
SunshineCompany schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 10:55:
[...]
De prijzen zijn van de website gehaald! Misschien niet leverbaar.. of misschien verkopen ze liever Sharp's, minder risico in de toekomst, en vrijwel geen prijsverschil?!
4Reload schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 12:31:
[...]

Tot voor kort hadden ze Suntech gewoon in de prijslijst staan (zie de link van augustus 2010) en nu zijn ze dus van de website af... Maakt verder niet uit, valt alleen op.
glambalk schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 16:09:
[...]
Dat is al weer enkele maanden (bijna half jaar) geleden. Ze hadden tot vorige week Philidelphia op de home page staan.
[...]
Heb ik (nog) geen probleem mee.
Ik heb zelf in de periode van mei t/m augustus contact gehad met SolarNRG. Ik wilde met hun in zee gaan maar zij konden gewoonweg geen suntech panelen meer leveren.
Zij gaven toen aan dat het wel tot aan het eind van het jaar kon duren voordat ze weer over Suntech panelen konden beschikken.
Kort daarna heeft men inderdaad de Suntech prijzen van de site gehaald.
Ik ben vervolgens met glambalk in zee gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
Ik heb nog wat nieuws items voor jullie:

Op de site van Compendium voor de leefomgeving staat een artikel over de verdrievoudiging van belastingen op energiei sinds 1990.
Energieverbruik steeds zwaarder belast
Huishoudens betalen veel meer belasting per eenheid energie dan het bedrijfsleven. In 2009 betaalden huishoudens 9,0 euro per GJ, terwijl het bedrijfsleven 1,8 euro per GJ betaalde. Een van de redenen dat deze lasten zo uiteenlopen, is dat de belastingtarieven voor grootgebruikers, in de praktijk zijn dit bedrijven, over het algemeen veel lager zijn dan die van kleingebruikers, zoals de huishoudens. De belastingtarieven voor het bedrijfsleven worden relatief laag gehouden om de concurrentiepositie ten opzichte van het buitenland niet te verslechteren.
Meer met minder maakt melding van een interview met hun eigen directeur Chris Bruijnes in het Financieel Dagblad.
Dhr Bruijnes zegt "Het is een goede zaak dat minister Donner woningeigenaren de 'duimschroeven aandraait', wat betreft het energielabel."
"De laatste tijd is er weer media-aandacht voor het energielabel. Een belangrijke oorzaak hiervan is het voornemen van minister Donner om uiterlijk per 1 januari 2013 straffen uit te delen als bij verkoop of nieuwe verhuur van woningen geen energielabel wordt geleverd. De verkoper krijgt in dat geval de koop niet rond, de verhuurder minder huuropbrengst. Een drastische, maar broodnodige maatregel. Tot nu toe worden op vrijwillige basis nog onvoldoende woningen energiezuiniger gemaakt. Dit terwijl onze woningvoorraad uit de jaren '50 en '60 zo lek is als een mandje. Niet voor water, maar voor energie. De meeste woningen uit die bouwjaren zitten in label E, F of G. Slecht geïsoleerd en met verouderde verwarmingsinstallaties. Door bij verkoop en verhuur het Energielabel te tonen, weten koper en huurder of het maandinkomen voor een groot deel naar het energiebedrijf kan, of dat het geld aan leukere dingen besteed kan worden. Woningen met een goed label (C of hoger) brengen meer op bij verkoop dan dezelfde woningen met een slecht label, zo blijkt uit onderzoek. Het loont dus de moeite om het huis 'op en top' in de verkoop te zetten. Ook wat de energiezuinigheid betreft. Als we die voordelen niet benutten hebben we dat aan onszelf te danken. Het is dus een goede zaak dat Donner ons, wat het Energielabel betreft, de 'duimschroeven aandraait'. Deze pijn zal snel overgaan in een aangenaam gevoel."
Daarnaast vindt dezelfde meneer Bruijnes dat Vereniging Eigen Huis met twee maten meet:
De Vereniging Eigen Huis zet zich af tegen het energielabel, maar meet met twee maten”, aldus Chris Bruijnes, directeur van Meer Met Minder.
Zie hier het volledige artikel.

Dan is er nog een artikel over een woonhuis dat van E naar A+ gaat.
Deze aanzienlijke aanpak van energieverbruik wordt bereikt door:

•Het aanbrengen van 80mm dikke extra hoogrendementgevelisolatie, aangebracht aan de buitenzijde van de gevels.
•Een volledig geïsoleerde betonkelder, waarin tevens alle installaties worden gesitueerd.
•HR++ glas in nagenoeg alle gevelkozijnen en de serre.
•Een warmte terugwin-ventilatie-installatie, waarmee de centraal via het dak inkomende ventilatielucht wordt voorverwarmd door de reeds aanwezige warme lucht.
•Een HR++ ketel, gecombineerd met een 300 liter zonneboiler. Dit voorraadvat wordt voorverwarmd door drie collectoren, die zijn opgenomen in het schuine dakvlak.
•Het toepassen van vloerverwarming i.p.v. radiatoren op de begane grond en de kelder.
•Een douche-Warmte-Terug-Win systeem, zorgt voor opwarming van het nieuwe douchewater, door het eerst langs de afvoer te voeren direct onder de douchebak.
•Op de daken zorgen 11 PV-zonnepanelen voor de opwekking van elektriciteit. In het woonhuis zullen zeer energiezuinige LED lampen zorgen voor de noodzakelijke verlichting.
•Met oplaadpunt in de voorgevel t.b.v. elektrische vervoermiddelen.
•Een Hot-fill systeem zorgt ervoor dat het warme water uit het voorraadvat, direct in de wasmachine en de vaatwasser gepompt word. Dit zodat deze beide grote energieverbruikers het water niet zelf hoeven op te warmen.
•Alle CV-leidingen (aan- en afvoer van CV-water voor de radiatoren op de eerste verdieping) worden voorzien van schaalisolatie. Hiermee wordt warmteverlies tot een minimum teruggebracht.

Op Omroep Brabant start binnenkort het programma Klus je Rijk.
Hierin gaan 5 gezinnen aan de slag om fors te besparen op hun energierekening.
In 'Klus je rijk!' gaan vijf gezinnen aan de slag om fors te besparen op hun energierekening.

De vijf gezinnen, Theo & Minke Janssen uit Vught, Henri & Lisette van de Velden uit Veldhoven, Michael Lehmann & Jantiene van Elk uit Tilburg, Hans & Francien van den Heuvel uit 's-Hertogenbosch en Cees & Astrid Geel uit Eindhoven strijden om de titel 'Energiekampioen van Brabant' en wordt toegeschreven aan diegene die het lukt het meeste energie te besparen in huis.

Volg zes afleveringen lang hoe ze het ervan afbrengen in Klusjerijk! Laat je inspireren door Klusjerijk, want energie besparen is simpeler dan je denkt.

Omroep Brabant TV, 15 en 22 februari en 1, 15, 22 en 29 maart vanaf 19 uur. Daarna herhaald tot de volgende middag.

[ Voor 9% gewijzigd door HellevUUr op 17-01-2011 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 11:01:
plugwise 20110101.2 is uit (2.16) na het starten van de update, start plugwise op in versie 2.16, met een firmware update, voor alle modules & de stick.
de firmware is 2010-11-01

/edit
de updates zijn hier helemaal goed gegaan
ik laat weten wat er beter/ anders is.
Ik heb de software gedownload van hier.
Zit hier nu ook die firmware update in? Wanneer gaat die dan draaien?
Of moet ik de driver van mijn stick updaten (vinkje in het installatie menu van bovenstaande pwsetup) en gaat ie dan automatisch de circle+ en circles updaten?
Of moet ik via de update functie van de source software deze firmware upgrade in gang zetten?
Ik zal voor die update aktie nog even de circle op een ander apparaat dan mijn pc zetten :)
Source is inmiddels 20110101.2, circles en stick staan op versie 2009-09-08.

Ai! volgens de handleiding gaat de update via de update knop in de software (vinkje staat uit en firewall er tussen). Iemand een idee hoe je de firmware kan updaten als je geen internet hebt?

[ Voor 9% gewijzigd door HellevUUr op 17-01-2011 05:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:16
JeroenH schreef op zondag 16 januari 2011 @ 14:44:
[...]

Ik had hetzelfde probleem bij één van onze twee omvormers, en net zoals bij zonnigtype bood een tangetje uitkomst. Een paar dagen later kwamen de beide verzenddozen binnen en toen bleek dat er een klein gereedschapje bij zat waarmee de DC-pluggen makkelijk(er) los te maken zouden moeten zijn. Heb je dat niet gehad?

[...]

Ik heb precies hetzelfde :( Ik ben pas 3 kWh of zoiets misgelopen, dus het gaat helemaal nergens over, maar het knaagt gewoon. Opschieten Mastervolt!
Hier geen gereedschapje of plakstickers in de doos aangetroffen. Daarnaast ben ik niet tevreden over Kiala, mijn pakket ligt al sinds afgelopen donderdag op het servicepunt te wachten om opgehaald te worden.
Leuk en is vandaag ook gesloten, dus op zijn vroegst wordt het morgen opgehaald en donderdag of later pas op plaats van bestemming gebracht....
Had ik beter het pakket dinsdagochtend kunnen brengen om misgelopen opbrengst te minimaliseren.
In mijn ogen had dit beter gekund....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:31
[quote]Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2011 @ 22:10:
[/qoute]

Dat denk ik ook. Rustige straten die voor mensen ontworpen zijn en niet voor auto's. Je kinderen kunnen onbezorgd op straat spelen. Op straat kom je je buren tegen in plaats van de auto van de buren. Ik zou het wel weten.
Maar het klopt wel, ik verbruik meer kWh in mijn auto dan in verwarming + elektra in kWh bij elkaar.
Ondanks dat ik naar mijn werk met het OV ga....en fluweelachtig het gaspedaal indruk.
Dat geldt voor heel veel mensen, maar lang niet iedereen weet het - of wil het weten.
Speksteenkachel schreef op zondag 16 januari 2011 @ 22:22:
Doet me denken aan een communistische staat, allemaal met de neuzen in dezelfde richting naar dezelfde eindbestemming reizen.
Wat een vreemde opmerking, als ik dat mag zeggen. Dus nu is met het OV reizen ineens communistisch? Want ja, alle mensen die op dit moment om mij heen in de trein zitten zijn onderweg naar dezelfde partijbijeenkomst natuurlijk |:(

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
JeroenH schreef op maandag 17 januari 2011 @ 08:44:
Dat denk ik ook. Rustige straten die voor mensen ontworpen zijn en niet voor auto's. Je kinderen kunnen onbezorgd op straat spelen. Op straat kom je je buren tegen in plaats van de auto van de buren. Ik zou het wel weten.
Jammer dat je idee in de praktijk niet werkt.
Mijn vorige woning uit 1980 stond in zo'n wijk, autovrije straten, centrale parkeerplaatsen en een station op 10 min fietsen.

Alleen jammer dat:
  • Er maar 2 keer per uur een overbezette trein stopte
  • Je auto maandelijks wel beschadigd werdt doordat er geen enkel toezicht meer was
  • Kinderen niet konden wennen aan ander verkeer en dus niet uitkeken zodra ze voor het voortgezet onderwijs de wijk uit moesten.
  • Verhuizen een crime was (weleens 100 meter gelopen met een wasmachine?)
  • Boodschappen halen voor een gezin met kinderen op de fiets ook niet echt ideaal was.
  • Je de vuilcontainer naar de parkeerplaats moest brengen waar ze prompt omgegooid werden
Dan toch liever een "normale wijk" misschien niet optimaal, maar voor veel mensen een stuk pretiger.
Laat niet onverlet dat we nog steeds te makkelijk even de auto pakken; met de auto naar de sportschool of even een brood halen is natuurlijk onzin. Net zoals naar een kantoor rijden om daar achter een PC te gaan zetten.

Jerry Pieters

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
energiebewust schreef op maandag 17 januari 2011 @ 09:14:
Er maar 2 keer per uur een overbezette trein stopte
Daarom ben ik ook vlakbij een drukker treinstation gaan wonen.
Je auto maandelijks wel beschadigd werdt doordat er geen enkel toezicht meer was
Gelukkig heb ik die zorgen niet. Een deelauto wordt door het betreffende bedrijf beheerd, onderhouden en indien nodig gerepareerd.
Kinderen niet konden wennen aan ander verkeer en dus niet uitkeken zodra ze voor het voortgezet onderwijs de wijk uit moesten.
Ik mag toch aannemen dat je ze dat leert, dat ze op school verkeersles krijgen en dat ze tegen de tijd dat ze 12 zijn wel eens zelfstandig de wijk uit komen? (Ik heb zelf nog geen kinderen, dus ik neem nu dingen aan.)
Verhuizen een crime was (weleens 100 meter gelopen met een wasmachine?)
Steekwagentje... en ik heb wel eens 750m gelopen met een wasmachine (en een koelkast, en een breedbeeld-beeldbuistelevisie, en een hele inboedel eigenlijk) vanwege een korte-afstandsverhuizing.
Boodschappen halen voor een gezin met kinderen op de fiets ook niet echt ideaal was.
Fietsaanhanger. Ideaal. Supermarkt, Gamma, alles doe ik er mee. Thuisbezorgen (bij bv. Ikea) kost meestal niet zo veel, zeker niet zoveel als het aanhouden van een auto. Alleen als ik iets heel groots moet ophalen leen ik een auto.
Je de vuilcontainer naar de parkeerplaats moest brengen waar ze prompt omgegooid werden
Stom ontworpen dus.
Dan toch liever een "normale wijk" misschien niet optimaal, maar voor veel mensen een stuk pretiger.
Voor veel mensen staat 'prettig' gelijk aan 'wat ze gewend zijn'.
Laat niet onverlet dat we nog steeds te makkelijk even de auto pakken; met de auto naar de sportschool of even een brood halen is natuurlijk onzin. Net zoals naar een kantoor rijden om daar achter een PC te gaan zetten.
Ik had het niet beter kunnen zeggen. Met de auto naar de sportschool.... wauw.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op maandag 17 januari 2011 @ 09:27:
[...]
Daarom ben ik ook vlakbij een drukker treinstation gaan wonen.
[...]
Gelukkig heb ik die zorgen niet. Een deelauto wordt door het betreffende bedrijf beheerd, onderhouden en indien nodig gerepareerd.
[...]
Ik mag toch aannemen dat je ze dat leert, dat ze op school verkeersles krijgen en dat ze tegen de tijd dat ze 12 zijn wel eens zelfstandig de wijk uit komen? (Ik heb zelf nog geen kinderen, dus ik neem nu dingen aan.)
[...]
Steekwagentje... en ik heb wel eens 750m gelopen met een wasmachine (en een koelkast, en een breedbeeld-beeldbuistelevisie, en een hele inboedel eigenlijk) vanwege een korte-afstandsverhuizing.
[...]
Fietsaanhanger. Ideaal. Supermarkt, Gamma, alles doe ik er mee. Thuisbezorgen (bij bv. Ikea) kost meestal niet zo veel, zeker niet zoveel als het aanhouden van een auto. Alleen als ik iets heel groots moet ophalen leen ik een auto.
[...]
Stom ontworpen dus.
[...]
Ik had het niet beter kunnen zeggen. Met de auto naar de sportschool.... wauw.
Even aanvullen, als je met je auto naar de AH gaat loop je daar ook beschadigingen op (dat weerhoudt overigens niet veel mensen dat toch te doen.)
Het ideale aan de fiets inkopen doen voor een gezin is het besef dat je flink wat consumeert.
Vuilnis wordt tegenwoordig in elk nieuw plangebied geregeld via ondergrondse vuilcontainers, veruit het goedkoopst voor de gemeente. Dan heb je dat probleem niet.

Verder jog ik altijd met een wasmachine op mijn rug, jammer genoeg zijn die nieuwe zo licht :9 (wel eens opgevallen?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:48
HellevUUr schreef op maandag 17 januari 2011 @ 00:50:
Dan is er nog een artikel over een woonhuis dat van E naar A+ gaat.

[...]
Jammer dat het een aankondiging is en er verder weinig (kwantitatieve) informatie beschikbaar is.

Tevens toont dat lijstje m.i. aan dat het energielabel eigenlijk in tweeen gesplist moet worden:
• deel over hoe een huis warmte verliest (isolatie, etc.)
• deel over hoe een huis energie verkrijgt (gas, zonnecellen, electriciteit, etc.)
Nu is het een of andere rare mix waarbij bij wijze van spreken het heel bepalend kan zijn of energie opgewekt wordt door een windturbine of zonnecel die aan het electriciteitsnet gekoppeld is of door een zonnecel op het dak.

Verder leuke inspiratiebron voor een bewoner van een F-huis zoals ondergetekende :P

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 17-01-2011 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik ben afgelopen zaterdag van Simmern naar Andernach gefietst. Was 1 groot PV-feest.. ;) Reed natuurlijk vanuit het zuiden. Dus elke keer mooie uitzichten over de dorpjes met vele daken vol (VOL) met PV.

Wel afzien trouwens, dat stukje fietsen, vooral die Moezeloever met 15%. Gemiddelde van 27km/h, topspeed 87,8km/h.. :o

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 22:32
Omdat de dagen weer beginnen te lengen, beginnen zonnepanelen (die ik nog niet heb) te kriebelen. Ik zie her en der dat mensen van losse cellen hun eigen paneel gemaakt heb waardoor je als je handig bent best wel wat kunt besparen.

Weet iemand een goede plek om losse cellen te kunnen krijgen? Het maakt me eigenlijk ook niet zo gek veel uit waar vandaan, al moeten ze uit china komen ;)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
Rukapul schreef op maandag 17 januari 2011 @ 10:25:
[...]

Jammer dat het een aankondiging is en er verder weinig (kwantitatieve) informatie beschikbaar is.

Tevens toont dat lijstje m.i. aan dat het energielabel eigenlijk in tweeen gesplist moet worden:
• deel over hoe een huis warmte verliest (isolatie, etc.)
• deel over hoe een huis energie verkrijgt (gas, zonnecellen, electriciteit, etc.)
Nu is het een of andere rare mix waarbij bij wijze van spreken het heel bepalend kan zijn of energie opgewekt wordt door een windturbine of zonnecel die aan het electriciteitsnet gekoppeld is of door een zonnecel op het dak.

Verder leuke inspiratiebron voor een bewoner van een F-huis zoals ondergetekende :P
Op de website van de aannemer staat wat meer informatie. Ze beloven ook om regelmatig updates op de website te zetten.
Ze hebben namelijk ook een kelder gestort ter verbetering van de fundering.
In dit artikel wordt verder op de bouw en aanpassingen in gegaan.

Overigens heb je volledig gelijk wat betreft het energielabel.
Als je zou willen kan je je hele huis volgooien met zonnepanelen en dan kan je vervolgens behoorlijk stijgen op de energielabel ladder zonder dat je ook maar iets aan isolatie hebt gedaan.
Voor zover ik heb kunnen zien is er gewoonweg niet erg goed over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Cheese_man schreef op zondag 16 januari 2011 @ 17:10:
CO2 heeft werkelijk geen BAL te maken met schoon of niet schoon!! Ja, bij het verbranden van organisch materiaal ontstaat CO2. Een gas dat (binnen bepaalde concentraties) onschadelijk is voor mens en milieu. Indirect kan het schadelijk zijn doordat het een broeikasgas is en bij zal dragen aan de opwarming van de aarde. CO2 is dus ALTIJD schoon, maar teveel in de atmosfeer draagt bij aan versterkte temperatuurstijging van de aarde.
'schoon' in dit verband is 'niet schadelijk voor mens of natuur'. Je noemt de afvalwarmte die in oppervlaktewater geloosd wordt vervuilend maar CO2 (ook een vorm van afvalwarmte) is ALTIJD schoon? Dat lijkt me niet houdbaar.

CO2 is niet schoon. Met een 'als'. Als de uitstoot bijdraagt aan een verhoging van het CO2-gehalte in de atmosfeer. CO2 afkomstig van fossiele brandstoffen of uithardend beton of het platbranden van bossen die daarna niet de kans krijgen terug te groeien. De EPA heeft van de Amerikaanse rechter op grond van deze redenering ook de toestemming gekregen CO2 als vervuiling te beschouwen en het op grond daarvan te reguleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
HellevUUr schreef op maandag 17 januari 2011 @ 13:34:
Als je zou willen kan je je hele huis volgooien met zonnepanelen en dan kan je vervolgens behoorlijk stijgen op
Sterker nog: je kunt een luik in het trapgat naar je zolder zetten en eventuele meubels daar weghalen en tadaa één of twee labels omhoog. Dit komt omdat gedeeld wordt door het vloeroppervlak van het leefgedeelte van je huis en als dat minder wordt gaat het label omhoog. Ik zag ze dat een paar jaar terug bij TROS radar o.i.d. doen toen ze het energielabel aan de kaak wilden stellen; in het ene shot zag je een zolder met een bed en andere meubels, in een ander shot zag je een zolder (zelfde huis) met wat dozen en een paar ski's.

En het energielabel laat de grootste invloed op het energieverbruik van een gegeven woning buiten beschouwing: de bewoners. Als je een mooi zuinig B-klasse huis koopt, maar daar vervolgens een enorme stapel elektrische apparatuur insjouwt die je allemaal 24/7 aan en op standby laat staan, de verwarming dag en nacht lekker op 23 graden laat staan dan is het huis echt niet zuinig meer. Dat is niet in een label te vangen, dat weet ik ook wel, maar het zo jammer dat het veel mensen niet duidelijk is dat ze zelf zoveel kunnen doen, zonder investeringen, puur door aanpassing van gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In een stukje op nu.nl lees ik o.a. dit:
Bovendien wordt dit jaar voor het eerst rekening gehouden met de 'duurzaamheidsheffing'. Het stimuleren van het gebruik van duurzame energie werd eerst bekostigd uit de algemene middelen, maar sinds dit jaar gebeurt dat via de stroomrekening.

''Middels een opslag op de tarieven voor het transport'', lichtte Grunfeld toe. Wie meer gebruikt, betaalt dus ook meer. ''Ook mensen die duurzame stroom afnemen betalen die opslag.''
Lees ik hier nu eindelijk de bevestiging dat die toeslag gelukkig op het variabele deel komt (dan toch ook voor particulieren)...?! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Speksteenkachel schreef op zondag 16 januari 2011 @ 19:14:
Zeker veel, daar moet heel veel kolenpower stand by voor staan op dit moment.

Het rare is dat er voor een dieseltrein niets stand by hoeft te staan, bij vertrek spreekt ie z'n voorraad diesel aan.
Als deze fossiele diesel nu eens vervangen gaat worden door waterstof of een brandstofcel dan ben je er volgens mij.
Immers waterstof kun je duurzaam produceren middels wind of zonnestroom en kun je daarna op elk gewenst moment aanspreken, er is geen loeiende centrale op de achtergrond voor nodig.
Bovendien kunnen de trafostations, gelijkrichters en bovenleidingen, dan achterwege blijven :)
Daar gaan we weer. Als een trein niet rijdt is er ergens wel een fabriek die een productielijn opstart of een schare kantoormedewerkers die zijn pc aanzet. Die kolenstroom wordt dan gewoon daar gebruikt. Er staat geen kolencentrale speciaal te draaien voor de Nederlandse Spoorwegen. Energiebedrijven zullen elk moment van de dag proberen vraag en aanbod in evenwicht te brengen. Heel gewoon omdat ze zo min mogelijk kolen willen verspillen omdat kolen geld kosten. De fluctuaties worden voornamelijk opgevangen met gasturbines, WKK's, en im-/export.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenH schreef op maandag 17 januari 2011 @ 13:50:
[...]

En het energielabel laat de grootste invloed op het energieverbruik van een gegeven woning buiten beschouwing: de bewoners. Als je een mooi zuinig B-klasse huis koopt, maar daar vervolgens een enorme stapel elektrische apparatuur insjouwt die je allemaal 24/7 aan en op standby laat staan, de verwarming dag en nacht lekker op 23 graden laat staan dan is het huis echt niet zuinig meer.
Je kunt wel tegen het energielabel aanschoppen, maar dit zijn geen arugmenten. Het energielabel slaat op het huis, niet op de bewoners.
Dat is niet in een label te vangen, dat weet ik ook wel, maar het zo jammer dat het veel mensen niet duidelijk is dat ze zelf zoveel kunnen doen, zonder investeringen, puur door aanpassing van gedrag.
Dat komt toch regelmatig in voorlichtingsspotjes ter sprake.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Speksteenkachel schreef op zondag 16 januari 2011 @ 19:14:
[...]

Zeker veel, daar moet heel veel kolenpower stand by voor staan op dit moment.

Het rare is dat er voor een dieseltrein niets stand by hoeft te staan, bij vertrek spreekt ie z'n voorraad diesel aan.
Als deze fossiele diesel nu eens vervangen gaat worden door waterstof of een brandstofcel dan ben je er volgens mij.
Kolenstroom is geen standby stroom. In nederland draaien kolencentrales altijd vollast dit aanbod wordt afgestemd op minimum gemiddeld vermogen benodigd voor een tijdstip. Het minimum vermogen is bekend uit historische gegevens.
Je kan het goed zien bij de hemweg centrale de kolenunit draait altijd op vollast. De gasunit kan in 15min worden opgestart en gestopt.

Voorbeeld:
Op maandagochtend 9:00 is er bijvoorbeedl altijd een engeriebehoefte van 1400MW -> Dit resulteerd in tweemaal kolen á 500MW en een keer gas á 500MW (Deze laatste kunnen ze het vermogen van varieeren)

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 17-01-2011 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Maasluip schreef op maandag 17 januari 2011 @ 14:09:
Je kunt wel tegen het energielabel aanschoppen, maar dit zijn geen arugmenten. Het energielabel slaat op het huis, niet op de bewoners.
Ik schop er niet tegen, ik vond het juist hoog tijd worden dat er iets dergelijks kwam maar het is redelijk makkelijk te manipuleren zonder echt iets aan de energiezuinigheid van een woning te doen.
Dat komt toch regelmatig in voorlichtingsspotjes ter sprake.
Ik kijk niet zo veel televisie dus dat zou best kunnen. Maar volgens mij helpt dat niet veel. Dat kan ook bijna niet, want dergelijke spotjes die feitelijk 'minder' verkopen raken ondergesneeuwd tussen de spotjes die schreeuwerig 'meer' verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Anne vdr Bom schreef op maandag 17 januari 2011 @ 13:43:
[...]

'schoon' in dit verband is 'niet schadelijk voor mens of natuur'. Je noemt de afvalwarmte die in oppervlaktewater geloosd wordt vervuilend maar CO2 (ook een vorm van afvalwarmte) is ALTIJD schoon? Dat lijkt me niet houdbaar.

CO2 is niet schoon. Met een 'als'. Als de uitstoot bijdraagt aan een verhoging van het CO2-gehalte in de atmosfeer. CO2 afkomstig van fossiele brandstoffen of uithardend beton of het platbranden van bossen die daarna niet de kans krijgen terug te groeien. De EPA heeft van de Amerikaanse rechter op grond van deze redenering ook de toestemming gekregen CO2 als vervuiling te beschouwen en het op grond daarvan te reguleren.
CO2 is NIET vervuilend. Maakt me niet uit of er een Amerikaanse rechter vindt van wel. Dat maakt iets wat niet waar is niet ineens waar. CO2 die vrijkomt bij het platbranden van een bos is ook niet vervuilend (geen luchtverontreiniging), maar de roetdeeltjes wel en de zware metalen die daarbij vrijkomen ook. CO2 dat extra in de atmosfeer terecht komt waardoor de concentratie CO2 in de atmosfeer toeneemt, zal wel een milieueffect hebben ten aanzien van een versnelling van de stijging van de temperatuur op aarde. Dit is NIET hetzelfde als milieuvervuiling. Hooguit zorgt dat voor een milieuverandering.

Organisch materiaal verbranden zorgt voor milieuverontreiniging...zekers, maar niet door CO2 uitstoot. Tenzij je een verandering in het milieu altijd vervuiling vindt, maar dat is aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
FYI. De Solardays 2011 komen eraan! Zie http://www.solardays.nl, uiteraard doe ik dit jaar ook weer mee :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op maandag 17 januari 2011 @ 16:41:
FYI. De Solardays 2011 komen eraan! Zie http://www.solardays.nl, uiteraard doe ik dit jaar ook weer mee :)
Yep, ik heb me vanmiddag ook opgegeven! Hopelijk verschijnen er snel veel vlaggetjes op de kaart.

-edit-

Hela! Ik zie zie dat mijn open dag (Hilversum) er al op staat, maar de openingstijd is niet goed overgekomen. Ik had van 12:00 t/m 18:00 ingevuld en nu staat er van 06:00 t/m 06:00. Ik zal ze nog even mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Cheese_man schreef op maandag 17 januari 2011 @ 16:10:
[...]

CO2 is NIET vervuilend. Maakt me niet uit of er een Amerikaanse rechter vindt van wel.
Dit zit hem puur in de definitie en zal zodoende altijd een punt van discussie zijn.
Zo kan ik bijvoorbeeld ook stellen dat het opmaken van aardolie geen probleem is. De atomen gaan toch niet verloren, als ik maar lang genoeg wacht heb ik weer aardolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

leonbong schreef op maandag 17 januari 2011 @ 17:07:
[...]

Dit zit hem puur in de definitie en zal zodoende altijd een punt van discussie zijn.
Zo kan ik bijvoorbeeld ook stellen dat het opmaken van aardolie geen probleem is. De atomen gaan toch niet verloren, als ik maar lang genoeg wacht heb ik weer aardolie.
Normaal gesproken wordt er in dit topic gehecht aan juiste definities (normen, eenheden, etc). Tenminste, dat was tot nu toe mijn indruk. Ik vind ook dat in discussies over duurzaamheid, milieu en verontreiniging zoveel mogelijk gewerkt moet worden met "echte" definities en niet met "persoonlijke mening" definities. Voorkomt spraakverwarring en verkeerde beeldvorming!

Om niet in een te lange welles nietes te blijven hangen over wat vervuiling is en wat niet, verwijs ik iedereen die het wil lezen door naar de wiki die gaat over luchtverontreiniging en de Europese normen die daarvoor gelden: Wikipedia: Luchtvervuiling

Korte quote uit die wiki:
Strikt genomen is kooldioxide echter geen vervuilende stof. Het is niet schadelijk voor de gezondheid en komt in de adem van mensen en dieren van nature voor. Zonder kooldioxide zou de aarde een erg koude planeet worden.
Daarnaast heb ik diverse definities gevonden over luchtvervuiling die bijna allemaal uitgaan van onwelriekendheid (lol) of schadelijkheid voor organismes. CO2 is nu eenmaal (binnen normale concentraties) onschadelijk bij inademen en uitademen. M.a.w. geen vervuiling, wel milieu-effect (broeikasgas). Behalve in de beleving van mensen en in marketingcampagnes die je doen geloven dat weinig CO2 uitstoot hetzelfde is als schoon, heb ik geen serieuze definities kunnen vinden waarbinnen CO2 vervuilend is.

...en gaat over tot de orde (of waan ;)) van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
JeroenH schreef op maandag 17 januari 2011 @ 16:59:
[...]

Yep, ik heb me vanmiddag ook opgegeven! Hopelijk verschijnen er snel veel vlaggetjes op de kaart.

-edit-

Hela! Ik zie zie dat mijn open dag (Hilversum) er al op staat, maar de openingstijd is niet goed overgekomen. Ik had van 12:00 t/m 18:00 ingevuld en nu staat er van 06:00 t/m 06:00. Ik zal ze nog even mailen.
Hopen dat dan de Soladin 500's terug zijn, anders is je 'plank' zo eenzaam leeg ;)
(geintje, ahum)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
JeroenH schreef op maandag 17 januari 2011 @ 16:59:
[...]
Bij Flitspaal en guus.assmann staat ook van 06:00 tot 06:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Anne vdr Bom schreef op maandag 17 januari 2011 @ 13:56:
[...]
Er staat geen kolencentrale speciaal te draaien voor de Nederlandse Spoorwegen.
Dat moet er ook nog eens bijkomen.
Feit is wel dat je andere gebruikers dus verplicht om die fossiele stroom af te nemen op de momenten dat de trein niet rijdt.
Als ik m'n Daihatsu motortje uit zet verplicht ik niemand tot iets en mag om mijn part die kolenbak worden afgeschakeld.
leonbong schreef op maandag 17 januari 2011 @ 14:29:
Kolenstroom is geen standby stroom. In nederland draaien kolencentrales altijd vollast.........
Dat bedoel ik er ook mee te zeggen m.a.w de fossiele stroom moet op het moment van een vertrekkende trein beschikbaar zijn.

Ook als de gasgestookte ketel op hot stand by staat pruttelt de brander.
Op dit moment is er helaas niet genoeg groene stroom voorhanden.

[ Voor 44% gewijzigd door SpeksteenWP op 17-01-2011 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Cheese_man schreef op maandag 17 januari 2011 @ 17:32:
[...]

Normaal gesproken wordt er in dit topic gehecht aan juiste definities (normen, eenheden, etc). Tenminste, dat was tot nu toe mijn indruk. Ik vind ook dat in discussies over duurzaamheid, milieu en verontreiniging zoveel mogelijk gewerkt moet worden met "echte" definities en niet met "persoonlijke mening" definities. Voorkomt spraakverwarring en verkeerde beeldvorming!

Om niet in een te lange welles nietes te blijven hangen over wat vervuiling is en wat niet, verwijs ik iedereen die het wil lezen door naar de wiki die gaat over luchtverontreiniging en de Europese normen die daarvoor gelden: Wikipedia: Luchtvervuiling

[...]
"Echte" definitie blijft een een definitie.
PS1 Normen beginnen met een lang verhaal wat de definities zijn.
PS2 Ik heb nergens gezegd wat mijn persoonlijke mening is.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 17-01-2011 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 09:21
Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2011 @ 19:13:
waarom hebben ze ook de meter vervangen door een digitale met een zender in je huis ?
had je al een digitale, of een schijf ?

http://www.kamstrup.com/media/8034/file.pdf
Geen flauw idee waarom ze dat gedaan hebben, er zat al een digitale meter in en die was pas 1 jaar oud ofzo. De oude had geen RF-module volgens mij. Ik heb ook gemaild naar Enexis maar nog geen antwoord, ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:29
Was het bij die nieuwe kolencentrale niet zo dat ze alle schadelijke stoffen opvangen/filteren en alleen de CO2 de lucht in gaat? Die CO2 willen ze dan in de toekomst ook gaan opvangen en opslaan in de grond, maar ik zie dat nog niet van de grond komen met al die protesterende gemeentes en provincies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vervuilen of vergif, 1 definitie : potentieel gevaarlijk
overeenkomst : bij hoge concentraties dodelijk
voorbeeld : we stoppen 10 jaar co2 in de oude gasput in de schermer
indien de put ineens gaat lekken, (bp afsluitertje of zo) en jij fietst daar met je gezin op -8 nap tussen de ringvaart dijken, dan ga je dus hartstikke dood, het blijft in de polder hangen.
co2 verdingt zuurstof in de lucht, hulpverleners bereiken je niet tijdig, want de motoren van hun auto's werken niet zonder zuurstof.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2011 20:16 . Reden: als je lef hebt --> http://www.youtube.com/watch?v=N082tXCac08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Lees net dat een concentratie van 17% al voldoende is om mensen om te leggen. Verder ben je niet blij als het onder water gaat lekken: verzuring van water als gevolg. Ik zie de vissen al drijven.
Begrijpelijk dat niemand mee wil werken aan CO2 opslag. Ze weten het leuk te brengen, maar een oplossing is het gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 19:37
Keiichi schreef op maandag 17 januari 2011 @ 13:25:
Omdat de dagen weer beginnen te lengen, beginnen zonnepanelen (die ik nog niet heb) te kriebelen. Ik zie her en der dat mensen van losse cellen hun eigen paneel gemaakt heb waardoor je als je handig bent best wel wat kunt besparen.

Weet iemand een goede plek om losse cellen te kunnen krijgen? Het maakt me eigenlijk ook niet zo gek veel uit waar vandaan, al moeten ze uit china komen ;)
Euhm, niet om het een of het ander, maar hoeveel denk je hiermee te kunnen besparen? Ik heb dit voor de grap een paar jaar geleden ook bekeken, toen was het al bijna niet meer interessant, met de huidige prijzen wordt dit al helemaal lastig..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Ik heb een hoekwoning en zou mijn (blinde) gevel wel willen isoleren. Het meest effectief lijkt mij dmv een soort voorzetmuur met extra isolatie, bestaat iets dergelijks?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:47

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2011 @ 20:04:
indien de put ineens gaat lekken, (bp afsluitertje of zo) en jij fietst daar met je gezin op -8 nap tussen de ringvaart dijken, dan ga je dus hartstikke dood, het blijft in de polder hangen.
co2 verdingt zuurstof in de lucht, hulpverleners bereiken je niet tijdig, want de motoren van hun auto's werken niet zonder zuurstof.
De volumieke massa van de gasvormige fase van CO2 (1,013 bar en 15 °C) is 1.87 kg/m3.
Die van lucht omgeveer 1,2 kg/m3. Bij ontsnappen uit een CO2 opslag drukt het de lucht (met daarin 20 % zuurstof) omhoog omdat het fors zwaarder is. Bij weinig tot geen wind levert dit een onaanvaardbaar risico op.
Afhankelijk van de groote van het lek (en de wind) kan dit fatale gevolgen hebben voor menselijk leven.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

yep, zoals je hier in de praktijk kunt lezen :
http://www.duurzaamnieuws...lines.rxml?id=20053&photo

als je het gelezen hebt, ben ik voor een elektrische ambulance !

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2011 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Cobb schreef op maandag 17 januari 2011 @ 20:58:
Ik heb een hoekwoning en zou mijn (blinde) gevel wel willen isoleren. Het meest effectief lijkt mij dmv een soort voorzetmuur met extra isolatie, bestaat iets dergelijks?
Ik zou beginnen met de spouw te isoleren.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

...met andere woorden. Door CO2 opslag los je geen problemen op, maar zorg je voor problemen die er normaal gesproken niet zouden zijn.

CO2 uitstoot is naar mijn mening een symptoom van de "ziekte" dat er teveel energie wordt verbruikt die dmv fossiele brandstof wordt geleverd. Oplossing zal moeten zitten in minder energie verbruiken en/of energie op een andere manier opwekken.

En voor de mensen die denken dat in een schoorsteen van een kolencentrale ALLE schadelijke stoffen worden afgevangen....ook hier is het nope! Alles wordt afgevangen volgens normen waar binnen de emissie moet blijven en dat is geen 0 natuurlijk. Dit is natuurlijk de meest positieve situatie....want of dat altijd goed gecontroleerd wordt...who knows :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2011 @ 13:54:
In een stukje op nu.nl lees ik o.a. dit:

[...]

Lees ik hier nu eindelijk de bevestiging dat die toeslag gelukkig op het variabele deel komt (dan toch ook voor particulieren)...?! 8)
De complete "rant" (om in bewoordingen van sommigen hier te blijven) over de zielige ondernemers die volgens Grünberg zo vreselijk veel voor hun kiezen [gaan] krijgen vind je uiteraard bij zijn belangclub VEMW:

http://www.vemw.nl/cms/showpage.aspx?id=1634

Goh. Ik dacht dat ik kon klagen. Er zijn lieden die het beter lijken te kunnen... ;)

Grünberg wil liever gewoon lekker handelen in ranzige CO2 certificaatjes. Hoeft 'ie zelf niks te doen... Aflaat denken?

Soms zitter er wel "waarheden" in zijn opmerkingen. Maar door de bank genomen weet meneer Grünberg ook weer heerlijk te overdrijven. (moet 'ie ook, "namens de branche")

Ik zou graag een complete energie nota met uitleg van een van de vele ondernemers zien die hij zegt te vertegenwoordigen, en dan "voor" resp. "na" de gevreesde veranderingen. Ben vooral benieuwd wat die gasten nou precies betalen aan al die "hoge" belastingen, bij de verbruiken die zijn leden zo gemiddeld genomen hebben...

... en ik lees daar nog steeds niets concreets "door EL&I op papier geschreven" dat SDE plus heffing ook daadwerkelijk een belasting op variabel verbruik gaat worden (en DUS niet voorspelbaar, want gedragsafhankelijk), of toch stiekem een doodordinaire vaste heffing per aansluiting net als de MEP (en DUS wel lekker voorspelbare inkomsten). Maar meneer Grünberg loopt de deuren in Den Haag ook regelmatig plat, dus wellicht is hem al "in vertrouwen" gezegd welke richting het in zal gaan en sijpelt er in het geciteerde bericht al iets daarvan door (zonder "bedragen" te noemen).

Slimbo meter voor dom te houden burgermansen verder gemasseerd.
EL&I neemt alvast een voorschotje op de "stemming in de Eerste Kamer" en heeft maar alvast een slimme meter document gepubliceerd om die "stemming te helpen beïnvloeden"...

Effe de meest relevante stukkies uit dat gedrocht wat niet anders gezien kan worden als gratis reclame voor de onder een warm dekentje gezwellig tegen hen aan liggende bobo's van EnergieNed (brancheorganisatie van kolen/gasverbranders en atoomsplijters):
Geen verplichting
U bent niet verplicht uw meterstanden op afstand uit te laten lezen. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kan de netbeheerder deze functie voor u uitzetten. In dat geval krijgt u wel een slimme meter, maar geen tweemaandelijkse overzichten van uw verbruik. U moet dan nog steeds zelf jaarlijks uw meterstanden doorgeven.U kunt deze uitleesfunctie overigens op een later moment altijd weer aan laten zetten.
Bij grote bezwaren kunt u de slimme meter weigeren. In dat geval geeft u zelf uw meterstanden door en ontvangt u geen tweemaandelijkse overzichten van uw verbruik. U houdt dan uw oude meter, die niet geschikt is voor nieuwe diensten en toepassingen die u helpen uw verbruik omlaag te brengen.
Nog steeds geen idee in het geval van een KEMA afkeuring van de oude meter en netbeheer verdomt het om een "niet-slimme" meter daarvoor in de plaats te gaan zetten. Staatsrechtelijke dwang tot een peperdure rechtsgang van "gemotiveerde slimme meter weigeraars"????

Let ook op die zeer ranzige, zeer misleidende, en extreem suggestieve laatste zin die zeer beslist de domme, van nix wetende burger een bepaalde kant op moet sturen...

Ander stukkie:
De slimme meter en zonnepanelen
Hebt u zonnepanelen en levert u de zonne-energie terug aan het net? Als u een slimme meter heeft, dan is een aparte meter niet meer nodig. De meter registreert de teruglevering. Alleen wanneer u subsidie ontvangt voor uw zonnepanelen, is een extra meter nog wel nodig.
Terwijl de harde realiteit van alledag is dat slechts een FRACTIE van de Nederlanders met zonnepanelen "een aparte meter" heeft (MEP en SDE klanten, heb net CertiQ update eind december 2010 gedaan: 6.314 stuks totaal, van tienduizenden huishoudens met zonnepanelen). En er talloze burgers zijn die wel degelijk "subsidie" krijgen, maar dat is "aanschafsubsidie" van gemeentes en/of provincies, en daarvoor heb je al helemaal geen "extra meter" nodig. Noch een "slimme" Orwelliaanse als slinks door netbeheerders en veel leveranciers gewild "vervangingsmodel" van de oude, vertrouwde, momentaan salderende oerdegelijke en niet van afstand uitleesbare noch door ambtelijke vingers te manipuleren Ferrarismeter...

Conclusio: gewoon doorgaan met zand in de ogen strooien van de burgermensjes door het Ministerie met de meest verdachte dubbele petten op: "een slimme meter is goed voor u". EL&I is en blijft ziende blind, horende doof, riekt naar onoirbare en vergaande belangenbehartiging, blijft stront eigenwijs, en blijft scheit hebben aan kritische burgers.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Cheese_man schreef op maandag 17 januari 2011 @ 17:32:

Daarnaast heb ik diverse definities gevonden over luchtvervuiling die bijna allemaal uitgaan van onwelriekendheid (lol) of schadelijkheid voor organismes. CO2 is nu eenmaal (binnen normale concentraties) onschadelijk bij inademen en uitademen. M.a.w. geen vervuiling, wel milieu-effect (broeikasgas). Behalve in de beleving van mensen en in marketingcampagnes die je doen geloven dat weinig CO2 uitstoot hetzelfde is als schoon, heb ik geen serieuze definities kunnen vinden waarbinnen CO2 vervuilend is.

...en gaat over tot de orde (of waan ;)) van de dag.
Maar waarom is jouw definitie dan "echt" ? Wikipedia bewijst niets, de paragraaf waarin gesteld wordt dat CO2 niet als vervuilend beschouwd wordt is door een onbekende auteur geschreven en heeft geen referenties naar relevant bewijsmateriaal. Daarbij spreekt het Wikipedia-artikel zichzelf tegen omdat methaan wel als vervuilend genoemd wordt. Dat komt in de atmosfeer ook niet voor in hoeveelheden die schadelijk zijn, bij lange na niet. Methaan is biologisch inert. Waarom wordt het dan wel als vervuildend bestempeld? Geen idee. De Amerikaanse rechters hebben zich daarentegen wel door experts laten beraden. Dat weegt voor mij zwaarder dan een wikipedia-pagina.

Tja, dus de Amerikanen vinden dat CO2 vervuiling is, de Europeanen niet. Dan verhuis ik naar Amerika en hoeven wij elkaar niet in de haren te vliegen. Probleem opgelost. :)

Jouw kijk op de zaak geeft je geheid problemen omdat je dan per geval moet gaan beoordelen hoe de stof zijn schadelijke werk doet en dan een oordeel moet vellen of je het vervuilend kunt noemen. Zo schaadt CO2 schaaldieren door de verhoogde zuurgraad van de oceanen. Dat lijkt me dan weer wel onder jouw definitie van 'vervuilend' te vallen. En wat vind jij dan van lichtvervuiling?

Ik vind het het gemakkelijkst uit te gaan van de eenvoudigste definitie: een stof is 'giftig' of 'vervuilend' als de concentratie waarin het voorkomt schade doet, ongeacht het mechanisme waardoor die schade wordt toegebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Petje72 schreef op maandag 17 januari 2011 @ 19:44:
[...]

Geen flauw idee waarom ze dat gedaan hebben, er zat al een digitale meter in en die was pas 1 jaar oud ofzo. De oude had geen RF-module volgens mij. Ik heb ook gemaild naar Enexis maar nog geen antwoord, ben benieuwd
Niet raar opkijken als er over een tijdje een Google-autootje door je straat rijdt. (Die hebben al wat kunnen oefenen...). Kunnen ze dat gelijk even aan je profiel toevoegen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op maandag 17 januari 2011 @ 21:48:
Grünberg wil liever gewoon lekker handelen in ranzige CO2 certificaatjes. Hoeft 'ie zelf niks te doen... Aflaat denken?
Of nog erger, stokoude stilstaande centrales worden ergens in Europa voor een habbekrats opgekocht vanwege gratis verkregen CO2 rechten.
Vervolgens weer aan de praat gebracht (het mag wat kosten), 1 maand laten draaien en 11 maand stil laten staan per jaar.
Van deze 11 maand worden vervolgens de CO2 rechten tegen grof geld doorverkocht. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Erasmo schreef op maandag 17 januari 2011 @ 21:16:
[...]

Ik zou beginnen met de spouw te isoleren.
Zitten van die piepschuim bolletjes in, is door de vorige bewoner laten doen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
Ook hier weer deelnemer voor Solardays 2011. (alleen de zondagen van 10.00 tot 16.00u).

enne.... zojuist beeedigd in de gemeenteraad als commissielid voor/bij/in de commissie "Samenleving & Milieu".

Wel een 'Don Quichotte" gevoel, but hey... somebody's got to do it ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op maandag 17 januari 2011 @ 22:24:
[...]

Of nog erger, stokoude stilstaande centrales worden ergens in Europa voor een habbekrats opgekocht vanwege gratis verkregen CO2 rechten.
Vervolgens weer aan de praat gebracht (het mag wat kosten), 1 maand laten draaien en 11 maand stil laten staan per jaar.
Van deze 11 maand worden vervolgens de CO2 rechten tegen grof geld doorverkocht. 8)7
Breek me de bek niet open. Ik denk dat er nog wel heel wat creatievere "constructies" zijn en nog worden uitgedacht. Weten ze in China ook het nodige van (zoveelste fraude affaire binnen het net zo ranzige "clean development mechanism"). Wijlen Herr Scheer haatte al die walgelijke schaamtruzerij ook intens, omdat het de aandacht van de hoogst noodzakelijke opbouw van een hernieuwbare energie productie industrie afremt en dwarsboomt. Een opbouw die natuurlijk absoluut niet in het belang is van de "gevestigde ordes" die alleen maar zo goedkoop mogelijke energie willen. Dondert niet wat. Wind en zon kennen geen eigenaar. Daar balen ze van als een stekker bij de fossiele en nucleaire jongens, die hun eigen grondstof ketens liefst monopoliseren.

@NielsTN

Je bent een bikkel. Je laat je toch niet corrumperen hé?! Politiek stinkt. Ik hoop dat je een roestvrij stalen ruggegraat houdt. Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 17-01-2011 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2011 @ 20:04:
indien de put ineens gaat lekken..........................
Vooruitziende blik Eric?

http://www.duurzaamnieuws...et%20dodelijke%20gevolgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Cobb schreef op maandag 17 januari 2011 @ 20:58:
Ja, zie ook het artikel dat hierboven aangehaald wordt over een E-woning dat een A+ woning wordt. Spouwmuurisolatie is indien mogelijk waarschijnlijk aantrekkelijker.

[ Voor 122% gewijzigd door Rukapul op 17-01-2011 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op maandag 17 januari 2011 @ 22:36:
[...]

@NielsTN

Je bent een bikkel. Je laat je toch niet corrumperen hé?! Politiek stinkt. Ik hoop dat je een roestvrij stalen ruggegraat houdt. Succes!
Nope... ik probeer duurzaamheid lokaal op de kaart te zetten, en gevraagd (en ongevraagd) kritische open vragen te stellen.
I know... het is een heidens karwei (lokaal/provinciaal/landelijk), maar goed... als "we" alleen lopen te trappen op een eigen website of op een forum... daar bereik je beleidsmakers niet mee.
Dus dan maar actief, prominent en energiek (heheheh) vol d'r in.

Corrumperen? no way... heb net een officiele eed afgelegd. Mocht het tot geen resultaat leiden, dan kan ik keihard zeggen/schrijven dat ik actief heb geprobeerd eea te veranderen.
But feel free to leave some feedback :) Heb genoeg plannen, zelfs een transition town idee in de gemeente op te zetten. Helaas zijn er nog geen 10-20 lokale bewoners die het snappen en willen aanhaken.
To do lijst: vrijdag as. een rapport opstellen/afronden over EPC op te bouwen objecten. Uiteraard sleur/pleur ik ook trias energetica erbij :)

[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 17-01-2011 22:45 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NielsTn schreef op maandag 17 januari 2011 @ 22:32:
enne.... zojuist beeedigd in de gemeenteraad als commissielid voor/bij/in de commissie "Samenleving & Milieu".
Leuk man, gefeliciteerd! De politiek is toch iets wat ik niet ambieer. Ik doe het liever 'grassroots'. Maar op deze manier kun je het verschil gaan maken.
NielsTn schreef op maandag 17 januari 2011 @ 22:44:
als "we" alleen lopen te trappen op een eigen website of op een forum... daar bereik je beleidsmakers niet mee.
Uhm, doen "we" dat dan? Ik voel me niet echt aangesproken. Ik probeer juist zo positief mogelijk te laten hoe dingen anders kunnen, en dat dat niet 'minder leuk' of 'raar' is. Dat sommige mensen zich nogal snel aangevallen voelen is iets wat ik kennelijk maar op de koop toe moet nemen. De mails die ik af en toe krijg zeg...

[ Voor 42% gewijzigd door JeroenH op 17-01-2011 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 20:58

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 22:39:

Ik ben al beledigd en bedreigd om de dingen die ik zeg. Niks ernstigs, maar het geeft aan hoeveel moeite het gaat kosten om de verkeerde richting om te buigen.
@ Jeroen: Dat is een zeer kwalijke zaak :( Leg eens uit........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jeroenh
succes blijkt uit de hoeveelheid commentaar dat je ontvangt
de langzame kudde van middelmatigheid produceert nu eenmaal veel stront.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2011 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JeroenH schreef op maandag 17 januari 2011 @ 22:46:
[...]
Leuk man, gefeliciteerd! De politiek is toch iets wat ik niet ambieer. Ik doe het liever 'grassroots'. Maar op deze manier kun je het verschil gaan maken.
[...]
Uhm, doen "we" dat dan? Ik voel me niet echt aangesproken. Ik probeer juist zo positief mogelijk te laten hoe dingen anders kunnen, en dat dat niet 'minder leuk' of 'raar' is. Dat sommige mensen zich nogal snel aangevallen voelen is iets wat ik kennelijk maar op de koop toe moet nemen. De mails die ik af en toe krijg zeg...
Algemeen geschreven/gesproken: Het is gewoonweg makkelijk om je prikkels op internet te uiten, maar ik probeer de dialoog hier opgang te brengen. Ik denk dat er in Nederland meer dan genoeg kennis is om duurzaam een plek op de agenda te geven, maar zie ook dat het wegblijven bij lokale bijeenkomsten van politieke partijen het draagvlak op beleidsniveau niet doet toenemen. Gewoonweg omdat de doorsnee burger het wel goed vindt nadat ie in het stemhokje zijn mening heeft gegeven (of gewoon is weggebleven want 'het baat allemaal niet').

En zonder nuttige input zal er ook een vaag beleid gevaren worden.

Persoonlijke ambitie dit jaar: lokaal /lokaler gaan werken.. Heb al wat opties op het oog, nu alleen het moment kiezen ;)

En JeroenH: die mails ontvang ook ik. Gelukkig heeft OS/X mailfunctie een mooie optie, en heb ik nergens meer last van ;)

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 17-01-2011 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik heb m'n isolatievoornemen weer opgepakt. Vorig jaar heb ik dat na het opvragen van een offerte hopeloos laten verslonzen. Zonde want daarmee zijn ook enkele subsidiemogelijkheden vervallen (regeling van de provincie Brabant geldt nu alleen nog maar als je het door een erkend bedrijf laat doen, WTF).

De reden dat ik de offerte voor vloerisolatie heb laten liggen waren de kosten van bijna 2k. Een beetje pur (6cm, R=2.7) aanbrengen kost gewoon meer dan 30 euro/m2 (25,= + 25% broodjesvloertoeslag).

Nou heb ik even lopen meten/schatten en rekenen. M'n balk-broodjesvloer ziet er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://kosteronline.net/pics/vloer.png
Die 51 cm tussen de balken nodigt gewoon uit om er EPS platen van 50 cm breed tussen te plaatsen :P

Heb even lopen rekenen en kom op het volgende uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
        balken | broodjes | totaal
EPS (m)   0.10 |  0.14 
R         2.86 |  4.00
U         0.35 |  0.25
opp (m2) 12.75 | 42.50    | 55.25
U.opp     4.46 | 10.63    | 15.09
U_gem                        0.27
R_gem                        3.66

Kosten hiervan bedragen ca 550,= voor alleen de EPS. Voor 200,= meer is R_gem=5.11 haalbaar. Komt dus nog wel lijm of plakpennen bij.

De catch hier is natuurlijk de onvermijdelijke luchtspouwen door de welvingen (tot 3cm) en kieren (1cm). Geldt mijn berekening nog wel en hoe corrigeer ik er anders voor? Gaan kloten met extra glas- of steenwol zie ik niet zo zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op maandag 17 januari 2011 @ 23:13:
@ Jeroen: Dat is een zeer kwalijke zaak :( Leg eens uit........
Bedreigd is misschien niet het woord wat ik had moeten gebruiken. Nog niemand heeft gezegd dat 'ze weten waar mijn huis woont etc.'. Maar ik ontvang wel eens (gelukkig zeer zelden) mails van mensen die zich enorm bedreigd lijken te voelen door wat ik schrijf, en die dat soms ook wat ongelukkig uiten. Ik begrijp dat niet helemaal, maar goed, ik geef altijd geduldig en duidelijk antwoord. Soms verduidelijkt dat de zaak wat, soms ook niet. (Ik moet helaas zeggen dat vooral als ik mijn mening geef over het fenomeen 'auto' mensen zich extra in hun kruis getast lijken te voelen. Ik blijf het zeggen: 100 jaar propaganda van de auto-industrie heeft zijn werk kennelijk goed gedaan...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Rukapul: ik zit er zelf aan te denken om gewoon stroken PIR-schuim van 50x120x6cm onder de broodjesvloer te proppen en vervolgens nog stroken van enkele centimeters breed onder de liggers te plaatsen. Hoe ik dat vast ga maken weet ik nog niet, het is alweer even geleden dat ik onder de vloer ben geweest, en met al dat water lokt dat me nu ook niet aan.
Leuke van PIR is dat het ongevoelig voor vocht is, ik gok dat dat met EPS niet veel anders is. Glas en steenwol heeft daar wel last van.
Alternatief is Tonzon folie, is een stuk makkelijker onder de vloer te krijgen. Een troost heb ik wel: de broodjesvloer is het enige wat recht is aan dit hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Rukapul schreef op maandag 17 januari 2011 @ 23:16:

De catch hier is natuurlijk de onvermijdelijke luchtspouwen door de welvingen (tot 3cm) en kieren (1cm). Geldt mijn berekening nog wel en hoe corrigeer ik er anders voor? Gaan kloten met extra glas- of steenwol zie ik niet zo zitten.
Misschien met wat smalle strookjes pur schuim zorgen dat die luchtspouwen kleinere isolerende compartimentjes worden, waar dus geen lucht doorheen gaat 'waaien'? Of alleen de uiteinden dichtmaken met pur schuim, zolang de lucht er niet in en uit gaat, isoleert het toch?

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
JeroenH schreef op maandag 17 januari 2011 @ 13:50:
[...]

Sterker nog: je kunt een luik in het trapgat naar je zolder zetten en eventuele meubels daar weghalen en tadaa één of twee labels omhoog. Dit komt omdat gedeeld wordt door het vloeroppervlak van het leefgedeelte van je huis en als dat minder wordt gaat het label omhoog. Ik zag ze dat een paar jaar terug bij TROS radar o.i.d. doen toen ze het energielabel aan de kaak wilden stellen; in het ene shot zag je een zolder met een bed en andere meubels, in een ander shot zag je een zolder (zelfde huis) met wat dozen en een paar ski's.

En het energielabel laat de grootste invloed op het energieverbruik van een gegeven woning buiten beschouwing: de bewoners. Als je een mooi zuinig B-klasse huis koopt, maar daar vervolgens een enorme stapel elektrische apparatuur insjouwt die je allemaal 24/7 aan en op standby laat staan, de verwarming dag en nacht lekker op 23 graden laat staan dan is het huis echt niet zuinig meer. Dat is niet in een label te vangen, dat weet ik ook wel, maar het zo jammer dat het veel mensen niet duidelijk is dat ze zelf zoveel kunnen doen, zonder investeringen, puur door aanpassing van gedrag.
wat jij nu beschrijft is het effect van het gedrag van debewoners, en ook over de bewoners zelf ( een groot gezin, of een alleenwonende.

die zaken kun jemoeilijk verdisconteren in de energielabels.

als je een huis koopt waarvan de zolder een kamer is die je koopt en dus gaat gebruiken en tot een zekere hoogte ook verwarmd, dan zal dat meer energieverlies opleveren voor dat specifieke huis.

het label is ook gebaseerd op hoe het huid op dat moment functioneert, niet op hoe een koper het zo gaan gebruiken.

het heeft te maken met het gebruiksoppervlak in ieder geval. dat is precies gespeficeerd. niet zodat je er mee kunt sjoemelen, maar om een exacte vergelijking te kunnen maken.

bij het maken van de EPN berekening ( ook een systeem dat iets moet zeggen over de energiezuinigheid van een woning) moet de ontwerper daar dus al mee rekening mee moet houden.
een ruimte geschikt voor een warmtepomp of een vloer geschikt voor vloerverwarming ( en dus ltv, en minder vermogen benodigd voor verwarming) zorgt immers ook niet voor een lagere EPC waarde, of hoger energielabel. het is dus wel terecht dat het weghalen van die meubels, en ook vooral het plaatsen van een goed sluitend luik, een hoger label oplevert. het is immers een bewuste besparende maatregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Iets heel anders, ik ben weer eens aan het stoeien met graaddagen voor mijn artikel over de statistieken van ons huishouden over 2010, maar ik kom er niet uit. Het concept van de graaddag is me duidelijk, er zijn vele sites te vinden waar wordt uitgelegd hoe ze berekend worden, en dat is me - denk ik - 100% duidelijk.

Maar ik snap niet goed wat je er nu mee kunt doen... Ik heb de volgende grafiek gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2011/01/Graaddagen_aardgasverbruik_2008_2009_2010.png

Zoals de kop al aangeeft heb ik dus voor elke maand het aantal gewogen graaddagen voor die maand gedeeld door het aardgasverbruik van die maand, en dat voor de afgelopen drie jaar. Heb ik dat goed gedaan, of moet dat andersom?

Ik vraag me af waar die enorme verschillen in de drie septembermaanden vandaan komen, en ook die hele lage waarden in juli en augustus. Ik begrijp gewoon niet goed wat ik aan deze grafiek kan zien. Ik voel me een beetje dom, heel moeilijk kan het niet zijn. Ik had eigenlijk een vrij gelijkmatige grafiek verwacht omdat er de afgelopen drie jaar eigenlijk niets aan ons huis en/of CV-ketel veranderd is. Dat zou betekenen dat de grafiek alleen ons stookgedrag weergeeft en ik snap niet hoe dat zo kan fluctueren.

Dit zijn de waarden in kubieke meters, als dat helpt.:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2011/01/Natural_gas_2008_2009_2010.png

Hopelijk kan iemand me wat uitleg verschaffen.... Alvast bedankt!

Ik heb overigens de gewogen graaddagen van de Bilt (het meetpunt het dichtste bij Hilversum) gebruikt van deze site.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 17-01-2011 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op maandag 17 januari 2011 @ 22:46:

Ik voel me ook niet aangesproken. Ik lever keiharde feiten die niemand anders levert in dit land. Gelardeerd met persoonlijk commentaar en regelmatig doorspekt met humor, dat dan weer wel. Veel politici, en zeer zeker de nog veel belangrijkere, niet democratisch verkozen beleidsambtenaren, hebben helemaal geen humor. Ik denk dat je op dat vlak ook veel in kunt brengen, Niels... :*)

Ik krijg weinig hate-mails. Waar zou dat toch aan liggen? Zijn ze bang voor me? Ik ben een heel erg vredelievend mens (door de bank genomen dan, effe tussen de regels doorlezen... :) ).

Ik moet helaas zeggen dat vooral als ik mijn mening geef over het fenomeen 'auto' mensen zich extra in hun kruis getast lijken te voelen.
_/-\o_ _/-\o_

Ik voel met je mee, maar ik doe al lang de moeite niet meer om "ze" te overtuigen. Dan spreek je vaak tegen een gewapend betonnen muur van WOIII kwaliteit (ben grootgebracht in een auto rijke familie met verder uitzonderlijk aardige, ontzettend sociale en vredelievende mensen)... ;)

[ Voor 18% gewijzigd door zonnigtype op 18-01-2011 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
Ook ik ben van E-label naar A-label gegaan.
Wat ik jammer vind is dat mijn pelletkachel niet meegenomen is in de berekening.
Ik heb mede dankzij na-isolatie van mijn spouw, de cv-verwarming nooit meer aan.
Voor de isolatie had ik met erge koude nog wel met erge koude de cv aan.
Ook heb ik bijna overal led verlichting,
staat ook niet in het rapport.

Hoewel ik mijn vloer met glaswol heb geïsoleerd, zou het nog een verbeter optie om tonzon isolatie te gebruiken, maar dit wist ik 8 jaar terug niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

JeroenH schreef op maandag 17 januari 2011 @ 23:49:
Zoals de kop al aangeeft heb ik dus voor elke maand het aantal gewogen graaddagen voor die maand gedeeld door het aardgasverbruik van die maand, en dat voor de afgelopen drie jaar. Heb ik dat goed gedaan, of moet dat andersom?
Ja, dat "moet" andersom. Nu is in je grafiek "hoger is beter". Als je het omdraait krijg je m3 per graaddag en is lager beter.
Ik vraag me af waar die enorme verschillen in de drie septembermaanden vandaan komen, en ook die hele lage waarden in juli en augustus. Ik begrijp gewoon niet goed wat ik aan deze grafiek kan zien. Ik voel me een beetje dom, heel moeilijk kan het niet zijn. Ik had eigenlijk een vrij gelijkmatige grafiek verwacht omdat er de afgelopen drie jaar eigenlijk niets aan ons huis en/of CV-ketel veranderd is. Dat zou betekenen dat de grafiek alleen ons stookgedrag weergeeft en ik snap niet hoe dat zo kan fluctueren.
Omdat alleen de temperatuur is meegenomen in de compensatie, werkt dit systeem het best als het koud is. Dat kan je in januari en december goed zien. In 2010 veel meer verbruik maar per graaddag is het ongeveer gelijk.
In voor en najaar zijn zon, wind en bijvoorbeeld kookgas een belangrijke factor in je gasverbruik en gaan de getallen alle kanten op. Ik zie dat bij mij ook.
Als je verder het gemiddelde van de wintermaanden berekend kan je een vergelijking met andere huizen maken. De isolatie en het stookgedrag vind je hierin terug.
Ik zit met mijn matig geisoleerde huis uit 1972 bijvoorbeeld op 0.48m3/gd :F . Jij zit onder de 0.25 :)

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
NielsTn schreef op maandag 17 januari 2011 @ 22:32:
Ook hier weer deelnemer voor Solardays 2011. (alleen de zondagen van 10.00 tot 16.00u).

Wel een 'Don Quichotte" gevoel, but hey... somebody's got to do it ;)
Gefeliciteerd met je benoeming... Het duurzaamheidsoffensief moet op alle fronten gevoerd worden. En de Solardays, ik doe gewoon ook weer mee, ondanks de matige interesse afgelopen jaar.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

In Utrecht gaan er deze week 40 elektrische taxi's in bedrijf.
Wel weer jammer dat de oplaadpunten geleverd worden door kolenboer Essent.
Het had beter geweest als ze Green Choice of Eneco hadden genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 22:31
Speksteenkachel schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 09:36:
In Utrecht gaan er deze week 40 elektrische taxi's in bedrijf.
Wel weer jammer dat de oplaadpunten geleverd worden door kolenboer Essent.
Het had beter geweest als ze Green Choice of Eneco hadden genomen.
Het is ook nooit genoeg hé..:) Het is in ieder geval een begin.:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ja ik weet het soms draaf ik te veel door ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 22:31
soms ook goed.. :*)

Wordt door dit topic toch al wel aardig aangestoken met het virus... 8) Ga beginnen met het actief bijhouden van de meterstanden. Zoek alleen naar iets dat dit automatisch voor mij gaat doen. Anders vergeet ik dit steeds.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:53
Voor de mensen die toch graag auto rijden is het te hopen dat snel van dit soort auto's komen voor een redelijke prijs:
Afbeeldingslocatie: http://static.autoblog.nl/images/wp2009/Volkswagen%20L1%20Concept%20iaa.jpg
De VW L1 concept:
380 kilo
36 g/km
1.38 liter diesel per 100 kilometer

Kan denk voorlopig aardig concurreren met de elektrische auto's.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ice-T106 schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 10:24:
Voor de mensen die toch graag auto rijden is het te hopen dat snel van dit soort auto's komen voor een redelijke prijs:
[afbeelding]
De VW L1 concept:
380 kilo
36 g/km

Wat cool! Een doorontwikkeling van de L1 waar VW al een tijdje aan werkt. Lichte auto's zijn goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
_JGC_ schreef op maandag 17 januari 2011 @ 23:29:
@Rukapul: ik zit er zelf aan te denken om gewoon stroken PIR-schuim van 50x120x6cm onder de broodjesvloer te proppen en vervolgens nog stroken van enkele centimeters breed onder de liggers te plaatsen. Hoe ik dat vast ga maken weet ik nog niet, het is alweer even geleden dat ik onder de vloer ben geweest, en met al dat water lokt dat me nu ook niet aan.
Leuke van PIR is dat het ongevoelig voor vocht is, ik gok dat dat met EPS niet veel anders is. Glas en steenwol heeft daar wel last van.
Alternatief is Tonzon folie, is een stuk makkelijker onder de vloer te krijgen. Een troost heb ik wel: de broodjesvloer is het enige wat recht is aan dit hele huis.
Ikke! schreef op maandag 17 januari 2011 @ 23:33:
[...]

Misschien met wat smalle strookjes pur schuim zorgen dat die luchtspouwen kleinere isolerende compartimentjes worden, waar dus geen lucht doorheen gaat 'waaien'? Of alleen de uiteinden dichtmaken met pur schuim, zolang de lucht er niet in en uit gaat, isoleert het toch?
Afpurren is een optie, maar wel naadje om te doen in een kruipruimte. Mijn ervaring is ook dat als je wat grotere spleten wilt doen dat die bussen er rap doorheen gaan en de kosten dus ook.

Heb me ook nog maar weer eens ingelezen in Tonzon, maar mis eigenlijk de onafhankelijke bronnen naast de succesverhalen van Tonzon zelf en een incidenteel TNO rapport.

Bij Tonzon stelt men bijvoorbeeld dat de kussens bij een balk-broodjesvloer onder de balken bevestigd zou worden wat in de praktijk dus zou leiden tot hetzelfde (imperfecte) luchtspouw 'probleem' als met EPS (maar dan groter: >7cm ipv <=3cm). Ik vraag me dus af wat het effect hiervan zal zijn op de isolerende effecten.

Bij bovenstaande denk ik dan ook aan de diverse doorvoeren: bij een holle vloer zul je de verschillende delen provisorisch aan elkaar moeten plakken bij gebrek aan vlakke ondergrond.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 18-01-2011 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Anne vdr Bom schreef op maandag 17 januari 2011 @ 22:00:
[...]

Maar waarom is jouw definitie dan "echt" ? Wikipedia bewijst niets, de paragraaf waarin gesteld wordt dat CO2 niet als vervuilend beschouwd wordt is door een onbekende auteur geschreven en heeft geen referenties naar relevant bewijsmateriaal. Daarbij spreekt het Wikipedia-artikel zichzelf tegen omdat methaan wel als vervuilend genoemd wordt. Dat komt in de atmosfeer ook niet voor in hoeveelheden die schadelijk zijn, bij lange na niet. Methaan is biologisch inert. Waarom wordt het dan wel als vervuildend bestempeld? Geen idee. De Amerikaanse rechters hebben zich daarentegen wel door experts laten beraden. Dat weegt voor mij zwaarder dan een wikipedia-pagina.

Tja, dus de Amerikanen vinden dat CO2 vervuiling is, de Europeanen niet. Dan verhuis ik naar Amerika en hoeven wij elkaar niet in de haren te vliegen. Probleem opgelost. :)

Jouw kijk op de zaak geeft je geheid problemen omdat je dan per geval moet gaan beoordelen hoe de stof zijn schadelijke werk doet en dan een oordeel moet vellen of je het vervuilend kunt noemen. Zo schaadt CO2 schaaldieren door de verhoogde zuurgraad van de oceanen. Dat lijkt me dan weer wel onder jouw definitie van 'vervuilend' te vallen. En wat vind jij dan van lichtvervuiling?

Ik vind het het gemakkelijkst uit te gaan van de eenvoudigste definitie: een stof is 'giftig' of 'vervuilend' als de concentratie waarin het voorkomt schade doet, ongeacht het mechanisme waardoor die schade wordt toegebracht.
Ik heb het nergens gehad over "mijn" definitie. Ik heb alleen een site aangehaald waar een definitie wordt omschreven met redelijke onderbouwing. Ik vind dat de links die bij het artikel staan (o.a. IRCEL-CELINE) toch wel iets meer solide dan "gewoon een onbekende die maar wat roept op Wiki".

Als jij (en anderen) graag willen geloven dat bijvoorbeeld een auto die 100gr CO2/km uitstoot altijd schoner is en minder schadelijk voor het milieu dan een auto die 120gr CO2/km uitstoot...be my guest. Mensen die niet beter weten, kan ik dit niet aanrekenen omdat ze alleen maar uit kunnen gaan van de info van reclame uitingen en de onzin die uitgekraamd wordt door bestuurders en journalisten. Hoe schoon een auto is, wordt omschreven door een norm....de EURO(x) norm. Een EURO5 auto met een CO2 uitstoot van 130gr/km is schoner dat een EURO3 auto met een CO2 uitstoot van minder dan 130gr/km.

Methaan noem je als probleemgeval? Ik zou niet weten waarom. Methaan is een broeikasgas en valt in die zin in hetzelfde lijstje als CO2. Echter is Methaan (en andere vluchtige koolwaterstoffen) samen met Ozon, zonlicht en NOx een ingrediënt van smog (staat correct in de wiki). Misschien is het niet makkelijk dat er meer dan 1 stempel op een stof past, maar het is wel juist. Dus de methaan die vrijkomt door het ontdooien van permafrost is geen vervuiling, maar draagt bij aan het broeikaseffect. Methaan (of andere onverbrande koolwaterstoffen) kan wel onderdeel zijn van smog...en dat veroorzaakt allerlei gezondheidsklachten en dan zijn we bij vervuiling aanbeland.

Dat een verandering van zuurtegraad slecht is voor bepaalde organismen geloof ik meteen. Het toenemen van de zuurtegraad kan worden veroorzaakt doordat water CO2 opneemt. Echter zijn er ook andere stoffen die de pH waarde kunnen laten dalen. Ik kwam trouwens het volgende tegen op de site van Noorderlicht ten aanzien van de opname van CO2 door oceanen (linkje).

Laat overigens duidelijk zijn dat ik het bewezen vind dat een toename van CO2 in de atmosfeer ook door de mens wordt veroorzaakt en dat een hogere concentratie CO2 zorgt voor klimaatverandering (opwarming). De meest effectieve manier om de uitstoot terug te dringen is simpel...geen organisch materiaal in de fik steken. Doordat andere verbrandingsproducten dan ook niet vrijkomen, wordt de luchtkwaliteit nog beter ook! Win-win! Dus energie opwekken met zon, water en wind en niet met olie, gas, hout, etc! (deze post moet wel passen in dit topic natuurlijk ;))

Moraal van mijn verhaal is...minder CO2 uitstoot betekent niet automatisch dat iets "schoner" is 8). Hoe schoon de lucht is relateer ik aan luchtkwaliteit en dat is aan de hand van normen te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Het leuke van luchtkwaliteit is dat CO2 daar een goede maatstaf voor is.
In stedelijke gebieden is het duidelijk dat de concentratie CO2 een verband heeft met o.a.:
Fijnstof
NOX
CO
VOC (Volatile organic componds)
enz.

Dit komt omdat dit allemaal onderdelen zijn die vrijkomen bij verbrandingsprocessen. Bedrijven geforceerd opleggen van lagere CO2 emmissies heeft inrect effect op andere factoren die luchtkwaliteit beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
harold65 schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 08:17:
Ja, dat "moet" andersom. Nu is in je grafiek "hoger is beter". Als je het omdraait krijg je m3 per graaddag en is lager beter.
Zoals ik al dacht, logisch dus :$. Dat wordt dan zo:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2011/01/Natural_gas_degree_days_2008_2009_2010.png

Ik vraag me af wat je verder nog af kunt lezen uit deze grafiek. Ik vnid het bv. gek dat december 2010 niet hoger is. Ik ben een week ziek thuis geweest, rond de feestdagen zijn we een paar dagen vrij (en thuis) geweest, allemaal dagen waarop we extra gestookt hebben. Ik zie dit echter niet terug in de grafiek.
Als je verder het gemiddelde van de wintermaanden berekend kan je een vergelijking met andere huizen maken. De isolatie en het stookgedrag vind je hierin terug.
Ik wil in het voorjaar de spouwmuur en de vloer van onze woning laten isoleren, ik hoop dat terug te zien in de grafieken van 2011.
Ik zit met mijn matig geisoleerde huis uit 1972 bijvoorbeeld op 0.48m3/gd :F . Jij zit onder de 0.25 :)
Wij zijn een tweepersoons huishouden en relatief weinig thuis. Wellicht heb jij een gezin en wordt er vaker gestookt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

JeroenH schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 10:41:
[...]
Wat cool! Een doorontwikkeling van de L1 waar VW al een tijdje aan werkt. Lichte auto's zijn goed.
Ziet er leuk uit en VW is hier al 9jaar mee aan het ontwikkelen, dus snel gaat het niet, zuinig is het dus wel.

Maar even praktisch gezien?
  • Het is een 2-zitter, dus niet echt praktisch als je een gezin hebt, of je moet meerdere auto's hebben (2de auto is zo'n lekker ruim, fossiel slurpend ding)
  • Bagageruimte van 100l, dus niet echt praktisch, of je moet meerdere auto's habben
  • Zijwindgevoeligheid? Ik moet er niet aan denken met zo'n licht autotje en een lekker windje van rechts of links, zeker net na zo'n geluidsscherm O-) . Vindt het nu al wennen als ik in een lichte(re) auto rijd dan mijn eigen (nog een paar maandjes) auto: ik moet veel meer bijsturen (zware diesel versus niets wegend 1.4 turbootje);
  • Kop-staart-botsinkje met auto's van 1330-1550kg? Ook daar moet ik niet aan denken, tenzij die capsule natuurlijk bere-sterk is en veel botsenergie kan opvangen...
Aan de andere kant: ook een 2 zits Smart kent bovenstaande 'nadelen', en wordt ook verkocht, dus er zal best een markt voor zijn! Zuinig is een Smart dan weer niet: een Polo diesel is (volgens travelcard) zuiniger dan zo'n Smart diesel, en da's nou weer jammer...

Ik vraag me dan ook af wat het verbruik van een 4-zitter zou zijn met de overige specs van deze 2-zitter, zelfs al zou deze 700kg wegen (dubbele dus), dan nog denk ik dat zo'n auto een fractie verbruikt dan de huidige zuinige auto's :D

[ Voor 4% gewijzigd door Mars Warrior op 18-01-2011 13:03 . Reden: Polootje toegevoegd ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mars Warrior schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 12:55:
• Het is een 2-zitter, dus niet echt praktisch als je een gezin hebt, of je moet meerdere auto's hebben (2de auto is zo'n lekker ruim, fossiel slurpend ding)
Wij zijn met zijn tweetjes. Ideaal! Tweede auto zou ook een deelauto kunnen zijn - of de trein.
• Bagageruimte van 100l, dus niet echt praktisch, of je moet meerdere auto's habben
Dat zal mensen leren met wat minder spullen te reizen ;) (Maar inderdaad, da's niet ruim. Maar heb je dat nodig voor woon-verkeer, of boodschappen doen waarbij de spullen ook op de tweede stoel kunnen? Hoeveel fossiele, veel te zware auto's worden er niet 99,9% voor forensen gebruikt...)
• Zijwindgevoeligheid? Ik moet er niet aan denken met zo'n licht autotje en een lekker windje van rechts of links, zeker net na zo'n geluidsscherm O-) . Vindt het nu al wennen als ik in een lichte(re) auto rijd dan mijn eigen (nog een paar maandjes) auto: ik moet veel meer bijsturen (zware diesel versus niets wegend 1.4 turbootje);
Da's wennen denk ik. Hij is ook laag en 'slippery', dus de wind heeft er minder vat op dat op de uitgesproken onaerodynamische fossiele auto's van vandaag de dag.
• Kop-staart-botsinkje met auto's van 1330-1550kg? Ook daar moet ik niet aan denken, tenzij die capsule natuurlijk bere-sterk is en veel botsenergie kan opvangen...
Van wikipedia: "The body and frame are designed with crush/crumple zones and roll-over protection, and the tandem seating means large side crush zones. Volkswagen claims protection comparable to a GT racing car. The production version apparently has anti-lock brakes, airbags with pressure sensors, and stability control."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Je zit in die 2-zitter gewoon achterelkaar. Doet me een beetje denken aan de Fietsjoe die ze in Zwolle hebben als fietstaxi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:30

Punkrocker

Mostly harmless

Volgens sommige geleerden kunnen de windparken efficiënter gebouwd worden. Ze moeten dan wel wat ruimer opgezet worden. Onderlinge afstand 10D bijvoorbeeld. :
Ze staan te recht ze staan te dicht op elkaar. Door windturbines
slimmer te plaatsen, kunnen grote windparken
waarschijnlijk veel meer opleveren dan ze nu doen.

ZO SUGGEREERT EEN Belgisch-Amerikaanse studie dat het zin heeft om grote windparken ongeveer tweemaal zo ruim op te zetten. Aan de TU Delft beschikken onderzoekers intussen over sterke aanwijzingen dat het zinvol is om windturbines in een park iets scheefte zetten ten opzichte van de heersende windrichting. 'Feit is dat we veel van wat er met luchtstromingen in en om het park gebeurt gewoon nog niet begrijpen.’ constateert de Delftse hoogleraar windenergie Gerard
van Bussel, acht jaar nadat het eerste windpark op zee in gebruik werd genomen. Computersimulaties van Johan Meyers van de Katholieke Universiteit Leuven en Charles Meneveau van de Johns Hopkins University in de VS wijzen uit dat de turbines in parken, zoals die voor de Nederlandse kust. in feite te dicht op elkaar staan om goed van de wind gebruik te maken. Op basis van eerder onderzoek aan afzonderlijke windturbines gaan ontwerpers ervan uit dat de turbines zo'n zeven of acht
rotordiameters van elkaar af moeten staan om zo min mogelijk last van elkaar te hebben.
Maar volgens Meyers en Meneveau is dit 'parkeffect' veel groter. In een park met molens die zo'n tien rotordiameters van elkaar verwijderd staan, leveren de turbines 'in de luwte' nog maar zo'n 70 procent van het vermogen dat ze zouden opwekken als ze vrij zouden staan, blijkt uit hun modellen. Staan de molens zeven rotordiameters van elkaar, zoals in de Nederlandse
zeeparken het geval is, is dat nog maar 40 procent. 'We vermoeden dat om het vermogen per turbine te optimaliseren, de afstand eigenlijk veel groter zou moeten zijn: tot ongeveer 25 maal de rotordiameter.’ zegt Meyers. Voor de wind is een windmolenpark in feite een ruw oppervlak. Daardoor ontstaat een 'bult' in de luchtlagen erboven. Die worden omhoog gedrukt, en dat vertaalt zich weer in een afname van de windsnelheid aan de grond. Om dat effect te matigen, is een veel grotere onderlinge afstand nodig, zagen Meneveau en Meyers in hun simulaties.
Meyers beklemtoont dat de afstand tussen turbines niet de enige variabele is waarmee ontwerpers te maken hebben.
Zo moeten ze ook rekening houden met het totale oppervlak dat voor een park beschikbaar is, en de kosten van
turbines. 'Tussen die factoren moet je een optimum zoeken.’ zegt Meyers. 'Als windturbines gratis waren, zou je ze energetisch gezien bijvoorbeeld best op drie rotordiameters van elkaar afkunnen plaatsen. Ze leveren per turbine dan wel
veel minder op, maar omdat je er meer kwijt kunt, zal de totale opbrengst van het park hoger uitvallen.’ Meyers onthoudt zich dan ook van concrete uitspraken over de windparken voor de Nederlandse kust, of het park dat België momenteel in
aanbouw heeft voor Oostende. 'Ik zou niet zomaar durven zeggen dat het fout is zoals zij het hebben gedaan. Daarvoor
is nader onderzoek nodig.’ De windparkbouwers zelf kunnen de Vlaamse bevindingen maar moeilijk geloven. Het
Prinses Amaliapark bij IJmuiden bijvoorbeeld heeft de turbines op 7 rotordiameters van elkaar afstaan en houdt
daarbij rekening met een verlies van hoogstens 10 procent. Die aanname lijkt vooralsnog te kloppen. reageert initiatiefnemer
Eneco per e-mail: 'In het eerste productiejaar waren verwachting en werkelijke productie zelfs gelijk.’
Toch erkent ook de Delftse hoogleraar Van Bussel dat er iets niet in de haak is. 'Er zijn in die windparken interessante
dingen gaande die wijzelf ook niet snappen. De wind rond zo'n molen kun je vrij aardig uitrekenen. Alleen: de berekeningen
kloppen niet met wat we waarnemen. Daarover zitten we behoorlijk met de handen in het haar.’ Volgens recent gepubliceerde metingen van het Deense windpark Homs Rev levert de tweede rij turbines veel minder vermogen dan de modellen aangeven. De rijen daarachter leveren juist weer méér vermogen dan verwacht (WindEnergy, juni 2009). Dat is een aanwijzing dat er in het windpark nog niet goed bekende zijwaartse effecten in het spel zijn, redeneert Van Bussel. 'Daarvan kun je misschien gebruik maken.’ Van Bussels berekeningen suggereren dat het helpt om de molens 5 graden scheef te
zetten ten opzichte van de heersende windrichting. 'Dat lijkt genoeg om het zog Ide luwte achter een turbine, red.]
af te buigen. En die 5 graden scheefstand levert vrijwel geen vermogensverlies.’ Volgens Van Bussel is de les van de Vlaams-Amerikaanse berekeningen vooral dat het oppassen is bij het bouwen van meerdere windparken. 'Als je een kwart van de Noordzee wilt volzetten met clusters windparken, gaat dit spelen. Je moet die windparken behoorlijk ver van elkaar af plaatsen.’
De typefoutjes zijn vann de OCR-software ;)
Bron: www.nwtonline.nl maar dan de papieren versie. Het januari-nummer.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 22:41
JeroenH schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 13:04:

Da's wennen denk ik. Hij is ook laag en 'slippery', dus de wind heeft er minder vat op dat op de uitgesproken onaerodynamische fossiele auto's van vandaag de dag.
Een druppelvorm is heel aerodynamisch van voren, maar wel heel gevoelig voor zijwind hoor. Het frontale oppervlak is heel klein, maar het zijwaartse oppervlak is juist relatief groot.
Ik denk ook dat hij erg zijwindgevoelig is.

Maar dat geeft ook niet: het is immers een studiemodel.

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 09:21
ice-T106 schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 10:24:
[afbeelding]
De VW L1 concept:
380 kilo
36 g/km

mooie ontwikkeling. Ik heb ooit zelf een kever gebouwd met polyester body, totaal gewicht 400kg en aangepaste 1200cc motor die 5 liter op 100 liter verbruikte. toch niet slecht als hobbyist :) enige nadeel was dat CO2 uitstoot hoog was :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Iemand gaf me als tip het aardgasverbruik voor kookgas en tapwaterverwarming van de totalen af te trekken. Omdat ik dat niet apart kan meten is dat noodgedwongen een schatting. Ik extrapoleer het aardgasverbruik wat ik in de zomer zie naar de overige maanden. Ik schat ons aardgasverbruik voor kookgas en tapwaterverwarming op 14.8 m3 per maand. Als ik dat bedrag van alle maanden aftrek (maar het minimaliseer op nul), dan krijg ik deze grafiek:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2011/01/Natural_gas_degree_days_minus_cooking_2008_2009_2010.png

Daar wordt ik niet veel wijzer van.... Hebben we nou gewoon in juli 2008 heel veel gekookt en warm tapwater verbruikt? Hebben we aan het eind van alle augustussen gewoon al moeten stoken?

-edit- Ik denk dat ik de zomermaanden maar ga negeren. 80% van het verbruik valt tijdens de wintermaanden en daar zal natuurlijk de besparing vandaan moeten komen na het isoleren.

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 18-01-2011 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timterhorst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 13:18
Augustus 2009 was relatief warm = weinig graaddagen = kleine noemer = grote waarde;
Als je 20 m3 aftrekt ipv 14 m3 wordt de grafiek een stukje plausibeler, dan weet je zeker dat je het volledige 'vaste' verbruik uitgefilterd hebt.

12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Naar aanleiding van m'n mail heeft ook de zonopjedak site van de gemeente Amsterdam het bericht geplaatst over de recall
http://www.nieuwamsterdam...752/mogelijk-brandgevaar/
Overigens komt Mastervolt wekelijks langs in de logfiles van m'n website, blijkbaar wil de M&C afdeling precies weten wat er leeft.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5127/5367949156_f6807d7229.jpg
soladin by ericplan, on Flickr

Heeft iemand foto's gemaakt van de binnenkant? Ik ben eigenlijk best wel benieuwd wat er aangepast gaat worden. Waar ze ook erg stil over zijn is waarom ze besloten hebben tot een recall. Hebben ze een schadeclaim gekregen vanwege brand, of hebben ze zelf ontdekt dat er een rottig onderdeel was gebruikt?

[ Voor 0% gewijzigd door ericplan op 18-01-2011 22:39 . Reden: typo ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bron wiki/citroen
In 1989 a naturally aspirated diesel AX, using the 1360 cc all aluminium alloy TUD engine, managed a figure of 2.7 litres per 100 kilometres (100 mpg-imp; 87 mpg-US), totalling over 1,000 miles (1,609 km) from Dover to Barcelona. This was the longest ever distance travelled on 10 imp gal (45.5 L; 12.0 US gal) of fuel and earned it a place in the Guinness Book of Records as the most economical production car.
ik heb 8 jaar lang 2 ax diesels gehad, ik denk er met weemoed aan terug,
volkswagen maakt een leuk nieuw doosje, maar de techniek is allang voorhanden.
als ik zo`n ax electrique ooit kan vinden dan is tie voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik kwam op duurzaamnieuws onderstaand stukje tegen.

"Energieproductie zonder CO2-uitstoot
UNETO-VNI beschouwt duurzame energieproductie als een van de belangrijkste uitdagingen van de komende jaren. De ondernemersorganisatie denkt dat het mogelijk is om op de langere termijn in Nederland energieproductie te realiseren zonder uitstoot van CO2. Om dat te bereiken is een verschuiving nodig van centrale naar decentrale energieproductie, waarbij energie duurzaam wordt opgewekt. In plaats van grote energiecentrales en een ingewikkelde distributie ziet UNETO-VNI een toekomst waarin woonwijken, bedrijventerreinen en andere gebruikers met kleinschalige productie in hun eigen stroombehoefte voorzien. De oplaadpunten voor elektrische auto's zouden al binnen afzienbare tijd gebruik kunnen maken van energie die dicht bij huis is geproduceerd. Op die manier wordt elektrisch rijden CO2-neutraal."

Kijk daar moeten we naar toe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
JeroenH schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 10:41:
[...]

Al sinds 2002, en men verwacht hem pas in 2013 op de markt te krijgen. Dat zegt mij dat men niet erg erom staat te springen bij VW. Het zijn voor zover ik kan zien allemaal bestaande technieken, dus dat kan het probleem niet zijn. Over de Veyron hebben ze ook geen 11 jaar gedaan (slechts 4 jaar), terwijl dat pas écht cutting edge is.

In combinatie met hybride concepten zou dit desondanks wel heel interessant kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.duurzaamgebouw...len-op-kosten-van-de-zaak

echt een artikel in het straatje van jeroenh(hoop ik), maar wel een eye opener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tjonge. Mijn 3 Soladins liggen nu al sinds de 15e in een dierenwinkel in A'dam zuid. Geen beweging in te krijgen... Heeft iemand enig idee hoe vaak Kiala de pakjes ophaalt? Ik had mijn Soladins nu eigenlijk al terug verwacht. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 21:42:
http://www.duurzaamgebouw...len-op-kosten-van-de-zaak

echt een artikel in het straatje van jeroenh(hoop ik), maar wel een eye opener.
Inderdaad een uitstekend stuk, en het maakt pijnlijk duidelijk hoe afhankelijk de fossiele sector van subsidies was en is. Dat die sector via onze huidige regering moord en brand schreeuwt over de subsidies aan de duurzame sector wordt daarmee extra pijnlijk.

Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 09:20:
[...]

Inderdaad een uitstekend stuk, en het maakt pijnlijk duidelijk hoe afhankelijk de fossiele sector van subsidies was en is. Dat die sector via onze huidige regering moord en brand schreeuwt over de subsidies aan de duurzame sector wordt daarmee extra pijnlijk.

Bedankt voor de tip!
Er staan alleen maar beweringen. De onderbouwingen worden er niet bij gegeven.
En als we het over de auto hebben valt niet te ontkennen dat de baten voor de overheid aanzienlijk hoger zijn dan de kosten. Lees anders eens de rijksbegroting zou ik zeggen.

De eerste auto's reden op wegen die er daarvoor ook al waren. Bij de toenemende aantallen zijn er wegen bijgebouwd betaald van een deel van de opbrengsten die gerealiseerd zijn door de auto's accijnzen btw bvb enz.

Zou ik het ook 'lulkoek' mogen noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 07:01:
Tjonge. Mijn 3 Soladins liggen nu al sinds de 15e in een dierenwinkel in A'dam zuid. Geen beweging in te krijgen... Heeft iemand enig idee hoe vaak Kiala de pakjes ophaalt? Ik had mijn Soladins nu eigenlijk al terug verwacht. ;-)
gelukkig, ben niet de enige...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 09:57:
Er staan alleen maar beweringen. De onderbouwingen worden er niet bij gegeven.
Over de overheidssteun aan de fossiele industrie lijken de beweringen mij aantoonbaar waar. Ik kan je aanraden het boek "The Prize" van Daniel Yergin eens te lezen (slechts 1000 pagina's, zo gebeurd, morgen overhoring? ;) ). Dat laat haarfijn zien hoe de afgelopen 100+ jaar overheden de fossiele industrieën in het algemeen en de olie-industrie in het bijzonder direct en indirect zwaar gesubsidieerd is. De conclusie dat als we willen dat we afstappen van fossiele brandstoffen de support aan de fossiele sector afgebouwd moet worden en de support aan de duurzame sector opgebouwd moet worden lijkt me toch niet zo'n rare?
En als we het over de auto hebben valt niet te ontkennen dat de baten voor de overheid aanzienlijk hoger zijn dan de kosten. Lees anders eens de rijksbegroting zou ik zeggen.
Als je met een heel nauwe blik naar de centjes kijkt, misschien wel ja. Maar ik vraag me af of de kosten en baten voor de maatschappij als geheel wel in balans zijn, en dan bedoel ik dus alle kosten en baten, ook diegene die wat moeilijker in geld uit te drukken zijn.
Zou ik het ook 'lulkoek' mogen noemen?
Maar natuurlijk mag dat! :)
Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 07:01:
Je bent denk ik in goed (en groot) gezelschap want ook van mijn twee Soladins 600 is de status sinds 15 januari niet veranderd. Die liggen dus ook nog te wachten in dat scharrige sigarenwinkeltje :( Kennelijk moest op werkelijk alle gebieden bezuinigd worden. Bah.

[ Voor 18% gewijzigd door JeroenH op 19-01-2011 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

_JGC_ schreef op maandag 17 januari 2011 @ 23:29:
Ik zit aan hetzelfde te denken. Enige probleem is hoe ik die stroken onder de vloer ga krijgen via de erg kleine luikje dat ik heb. Dat zie ik wat minder zitten :(

Tonzon is in dat opzicht een alternatief. Maar ik heb nog geen enkele objectieve bron van dat spul kunnen vinden. Sites die als objectief zouden zijn(b.v http://www.vloerisolatie.org), blijken op naam van de eigenaar van Tonzon te staan. Geeft weinig vertrouwen.

Misschien een apart isolatie-topic aanmaken? Hier begint langzaam alles door elkaar te lopen. Fundementele discussie over ethiek van duurzaamheid, discussie over (vergaande) techniek van duurzaamheid, zonnepanelen, bemetering en isolatie.

[ Voor 8% gewijzigd door Cyberpope op 19-01-2011 10:15 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Speksteenkachel schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 21:24:
knip..
In plaats van grote energiecentrales en een ingewikkelde distributie ziet UNETO-VNI een toekomst waarin woonwijken, bedrijventerreinen en andere gebruikers met kleinschalige productie in hun eigen stroombehoefte voorzien. knip..
Het nadeel van decentrale opwekking is dat eigenlijk heel inefficient is. Vanuit een inversteringsstandpunt, je gaat namelijk om pieken in verbruik op te vangen teveel vermogen plaatsen per locatie.
Daarnaast is het onderhoud voor een heleboel locaties in verhouding altijd duurder dan voor één locatie.

In mijn optiek moet je voor een efficiente stroomdistributie een combinatie hebben van decentraal en centraal.
Waarbij ik mij centraal voorstel als een straal van +/-150km .
In dat opzicht zouden slimme meter zoals toegepast voor grootverbruik hierbij kunnen helpen omdat het meer inzicht geeft over het verbuik. Daardoor is het beter mogelijk om de opwekking hierop af te stemmen.
Moderne industriemeters dwingt bedrijven om hun machines getrapt in te schakelen ipv alles in één keer. Dit vlakt de piekbelasting enorm af. Deze meter leveren namelijk niet meer stroom dan hun contractvermogen.

[ Voor 23% gewijzigd door leonbong op 19-01-2011 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
leonbong schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 10:19:
[...]

.....Moderne industriemeters dwingt bedrijven om hun machines getrapt in te schakelen ipv alles in één keer. Dit vlakt de piekbelasting enorm af. Deze meter leveren namelijk niet meer stroom dan hun contractvermogen.
Zonder geldprikkel zal de industrie niets doen. Slimme meter prima, maar dan wel met de mogelijkheid om stroom te gebruiken als er een lager tarief is. Zet niet in op de pieken maar meer op de dalen van het gebruik of op pieken van de stroomopwekking met groene voorrang. Bij geringe afname zou het tarief lager moeten zijn waardoor de industrie zijn machines kan inschakelen.

Ik ben er van bewust dat niet iedereen dat kan doen, als een klein percentage de bedrijfsvoering kan aanpassen op de fluctuaties van het gebruik van het elektriciteitsnet en daardoor financiël voordeel heeft zijn we weer een stapje verder.
Pagina: 1 ... 29 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.