Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.641 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

charops schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 22:07:
Leuk hoor 500 kilowattuurtjes per jaar zelf opwekken en zo een schoon geweten kopen,
Het gaat om de morele kant inderdaad, dus er zit een kern van waarheid in. Maar je stelt het wel plompverloren alsof het niets anders is. Alsof iets 'goeds' doen niks meer is dan 'een schoon geweten kopen'. Bij de meesten speelt er meer. Een gevoel van onafhankelijkheid; onafhankelijkheid van grote, milieuvervuilende bedrijven; een gevoel van meewerken aan een oplossing; een gevoel van je tijd vooruit zijn; omdat het leuk is; de status quo willen doorbreken. Het gaat erom wie je bent, waar je voor staat en wat je achter wilt laten in deze wereld. Sommigen willen kennelijk met een schoon geweten de pijp uitgaan. Is dat zo raar? Cynisme geeft je geen happiness.
maar als ik tijdens een gewone werkdag een aantal huishoudens jaarverbruik aan gas, en nog meer aan stroom wegbrand, wie hou ik dan voor de gek ?
Jij bent een uitzondering. Ik werk op kantoor en mijn pc verbruikt iets van 100 W, de tl-balk boven mijn bureau 36 W. Dan is er nog wat verwarming, wat in een modern kantoorgebouw per werkplek erg laag uitvalt. Voor het overgrote deel van werkend Nederland geldt hetzelfde.

Kijk naar het totaalplaatje. In Nederland wordt ca. 3/4 van de elektriciteit in de industrie en dienstensector gebruikt en 1/4 bij de huishoudens. Als je met besparen en PV die 1/4 kunt aanpakken, dan is dat een significante bijdrage. Verder hebben bedrijven en kantoren ook daken. Het merendeel moet in Nederland echter van windenergie komen en in mindere mate biomassa. PV zal nooit het hele energieverbruik van Nederland kunnen opwekken. Het is gewoon een stukje van de puzzel. Niet meer en niet minder.
Een PV installatie houd ( op dit moment) voor mij niet meer dan een investering in, en voor iemand met een beperkt budget, en zonder het gewetens-component een niet bijster verstandige
Voor de goede boekhouders onder ons is dat niet meer zo. Als je geen onrealistische tvt van 5 jaar of zo wilt, maar gewoon de investering afschrijft over de hele levensduur, is pv (mits dhz en gunstige ligging tov de zon) momenteel goedkoper. En het wordt alleen maar beter. Er is overcapaciteit in de industrie en er worden verdere prijsdalingen verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:17
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 16:08:
Zojuist mijn meterstanden via internet doorgegeven aan GC (elektriciteit en gas).
Ze hebben de layout veranderd en ik kan mijn terugleverstand niet meer doorgeven (eerder stond die er wel bij).
Zijn er meer die daar last van hebben?

(Ik heb er even een mailtje naar GC achteraan gestuurd met de complete standen incl. teruglevering).
Als je ingelogd bent staat in je dossier rechtsboven je adres (kleine letters). Daar kan je ook je terugleveradres kiezen. Ik zag het ook niet en heb telefonisch contact opgenomen. Ze zeiden dat er al meer vragen over gekomen waren. De GC-webmaster kan dus weer aan de gang om het duidelijker te maken.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charops
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09 11:59
Volgens mij ben jij met je pv nog net zo afhankelijk van je leverancier als ik, tenzij je een eiland-installatie hebt ;)
Begrijp me niet verkeerd, als ik het geld kan missen zou ik het kopen, maar ik acht het voor mij niet verantwoord om mijn schaarse middelen voor 15 jaar vast te zetten. Ik weet dat het op termijn financieel verantwoord is, maar die termijn is voor mij gewoon nog te lang.

life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 07:47:
[...]

Die energie komt toch wel uit het stopcontact, pv niet.
Sterker nog, gooi ik de hoofdschakelaar uit wordt het donker met of zonder PV... (want een eilandset is onbetaalbaar duur).

Gooi ik de (in mijn geval denkbeeldige) PV uit gebeurd er niets.
PV wekt alleen stroom op en vraagt een bepaalde investering. Verder heb je er WEL, maar heel weinig, onderhoud aan.

Dus is het volkomen normaal om de voordelen van PV af te zetten tegen de investering.
- Milieu voordeel - lage CO2 uitstoot per kWh (circa 100 gr) (chinese modules)
- Financiele opbrengsten (in relatie met de investering)

Nr. 1 kan ik me goed over voelen, nr. 2 kan ik uitrekenen. En dat is ook te koppelen aan het hele TVT verhaal.

De ENIGE reden voor het PV succes in D is een goede financiele case.
en hoe ga je dat doen in je mooie goed geïsoleerde huis met zonnestroompanelen in een Vinex-wijk, ver van alles en benzine van € 5 per liter?"
Jeroen, ik begrijp dat je eigenlijk bij mij in de straat wil komen wonen. Een prachtige Vinex wijk met op 5-6 km het Station Utrecht Centraal. Je bent meer dan welkom!

By the way, mensen die CW6 nodig hebben om te douchen zijn niet helemaal ecologisch zuiver. En alleen omdat het uit de hoek van de die-hards komt reageer ik hier dan even op.
Enerzijds gaat dit in tegen de trias energetica, anderszijds loopt er op dat moment heel wat water je afvoer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een verhaaltje :

in heerhugowaard zit een grote aluminium smelterij en verzinkerij.
door de steeds groter wordende agglomeratie (stad van de zon) was er inmiddels een extreem probleem tussen de coencentrale en ursem (verdeelstation)
ik zie dit als teveel mensen drinken van 1 tuinslang.
de problemen waren inmiddels erg groot, en de netspanning soms lager dan 200 volt.
sinds eneco de 3 enercons heeft draaien is er geen probleem meer.
in de zomer consumeren tijdens kantoortijd de huizen niets (stad van de zon)
de bedrijven kunnen door 3 enercons en flink wat pv in werktijd precies datgene doen wat nodig is.
sinds begin september heb ik geen ups meer gezien die spannings dips registreert.

het heeft elkaar geniaal aangevuld, en het werkt allemaal prachtig, zeker nu er ook een aansluiting is van de huisvuilcentrale. eerder was noord holland afhankelijk van de enkelvoudige hoogspanningsijn tot den helder aan toe, vanaf de gore centrale hemweg bij amsterdam.
je hoort ook erg weinig klachten over de 3 enercons, men ziet de economische noodzaak ook wel, en het milieu vaart er wel bij.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2011 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robkds schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 08:51:
[...]

Als je ingelogd bent staat in je dossier rechtsboven je adres (kleine letters). Daar kan je ook je terugleveradres kiezen. Ik zag het ook niet en heb telefonisch contact opgenomen. Ze zeiden dat er al meer vragen over gekomen waren. De GC-webmaster kan dus weer aan de gang om het duidelijker te maken.
Bedankt, dat is het inderdaad! :)
Voorheen stond dit op één pagina bij elkaar, nu moet je dus eerst dat andere adres activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

By the way, mensen die CW6 nodig hebben om te douchen zijn niet helemaal ecologisch zuiver.
dan zijn mensen met meer dan 45pk per persoon voor mobiliteit dat ook niet.
ik heb wel cw6, maar mijn waterverbruik daalt al 3 jaar enorm, tot ver onder de waarde van de buren zonder cw6. het afvoerwater is daarbij soms nog warm, maar die warmte is 8 maanden lang van de zon, en bij de buren 12 maanden fossiel.
verspillen is nog steeds erg stoer, maar verspillen van hernieuwbare energie is helemaal zo erg nog niet
http://www.siderea.nl/art...ing/energiebesparing.html

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2011 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 09:58:
[...]
ik heb wel cw6, maar mijn waterverbruik daalt al 3 jaar enorm, tot ver onder de waarde van de buren zonder cw6. het afvoerwater is daarbij soms nog warm, maar die warmte is 8 maanden lang van de zon, en bij de buren 12 maanden fossiel.
verspillen is nog steeds erg stoer, maar verspillen van hernieuwbare energie is helemaal zo erg nog niet
http://www.siderea.nl/art...ing/energiebesparing.html
En het verbruik van mijn 400pk auto daalt ook al jaren en is lager dan die van de buren met 45pk (fijn argument hoor..)
Geef het maar toe, het klopt niet met de heilige geboden.
(in dat kader mag ik voor je milieuziel hopen dat je nog nooit een stuk vlees hebt aangeraakt...)

Dat stuk van Siderea is echt grote onzin zeg, niet normaal meer... :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een CW5 ketel, maar gebruik het niet. Mijn thermostaatkraan heeft een begrenzing. Wil je maximaal, dan moet je eerst de knop indrukken. Vergelijkbaar met de temperatuurbegrenzing van de thermostaatkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe krijg je mensen om om voor zonnepanelen/collectoren te kiezen? Ingewikkelde rekenvoorbeelden werken ook niet echt. Je moet het verkopen als een soort van verzekering.

Moet je de investering vergelijken met een hypotheekrente voor lange tijd vastzetten? Het levert voor dat gedeelte van de energie voor tijd X een vast tarief op waardoor je minder vatbaar bent voor fluctuaties in de energieprijzen. Zelfde reden als om je hypotheekrente vast te zetten.

Moet je aangeven dat de schaduwwerking op je dak zorgt voor minder overhitting in de zomer omdat de zon niet rechtstreeks op de pannen/bitumen schijnt? Extra zonwering ahw.

Zijn er meer simpele argumenten te verzinnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je milieuziel
ik heb nog geen milieuziel, ik ben aan het ontdekken.
dat stuk van siderea is goud, lees het volgende week nog eens en laat het even bezinken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charops
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09 11:59
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 11:08:
[...]

ik heb nog geen milieuziel, ik ben aan het ontdekken.
dat stuk van siderea is goud, lees het volgende week nog eens en laat het even bezinken
Ik heb het gelezen, maar ik snap nog steeds niet hoe jij het dan verantwoord om prima drinkwater door de put te spoelen onder het mom van"het is duurzaam verwarmd en ik doe het minder als de buren"

life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk zegt het stuk van sideria dat de trias energetica onzin is.

Er zit natuurlijk wat in. Om je verbruik te halveren het je X cm isolatie nodig. Met 2X cm isolatie is je verbruik niet 0, maar met 3/4 gedaald. Dat moet dan ook voor ramen en kozijnen gebeuren niet dus), dus het bespaar rendement houdt ergens op.

Eigenlijk kun je dan stellen dat de investering om de buitenschil isoleren van een ouder dan jaren 80 huis beter geinvesteerd kan worden in systemen om op te wekken omdat dit onder de streep ergens hetzelfde effect heeft als niet gebruiken.

Voorbeeld, het ouderlijk huis van mijn ouders: jaren 60 en niets gedaan om te isoleren (onder het mom van spouwmuur, dus isolatie genoeg)

Kleine investering om de spouwmuur te vullen en vloer en dak te isoleren. Niet 10K tot 15K uitgeven aan schilisolatie. Dubbel glas erin en dat was het.
Dan een dikke zonneboiler, een een aantal zonnepanelen. (10K?)

Wat levert uiteindelijk het beste resultaat onder de streep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Wanneer de energie van de zon "ongebruikt" op het aardoppervlak valt, is dit ook "verspilling"
Die energie gebruiken om water of een huis te verwarmen, of elektrisch te maken is prima.
En als ik dan "onzuinig" met die energie omga, is daar op zich niets mis mee.
Bewustwording is hier veel belangrijker. :z
En iets "verspillen" dat een ander nog goed kan gebruiken is ook weer niet echt goed. O-)

Anders gezegd, "goed of slecht" is ook afhankelijk van de context. :*)

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het terugsturen van de Soladin 600 gaat via Kiala, nooit van gehoord, tot nu tenminste.
Helaas is het Kiala punt bij mij in de buurt geen Kiala punt meer dus dat wordt rijden.

Het slappe doosje van enkelwandig dun karton kwam in een envelop met drie stickers die het doosje met veel moeite bij elkaar houden. Een sticker gaat steeds los. Geen enkel buffermateriaal, de soladin zit bijvoorbeeld met zijn MC4 stekkers direct klem tegen de wand. Het snoer krijg je er net bij gepropt. Ik weet niet of het verstandig is om een gereviseerd exemplaar op te hangen (behalve als ze alle electronica gewoon weg gooien en een nieuwe PCB inbouwen) want je weet niet wat voor mechanische schokken de Soladin ondergaan heeft.

Aangezien ze geld op de verzending proberen te sparen zonder te kijken of dat voor de klant lastiger/duurder is dan gewoon via de post, en het goedkoopste verpakkings materiaal gebruiken dat ze konden vinden, denk ik niet dat ze veel geld in de feitelijke recall revisie zelf gaan steken.

Of ze hebben de recall uitbesteed bij iemand die nu op alles gaat besparen waar het maar kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 11:39:
Eigenlijk zegt het stuk van sideria dat de trias energetica onzin is.
Als ik het zo doorlees en de wiki van de trias doorlees ben ik het met je eens. Het stuk zelf is natuurlijk wel wat tendentieus en er staan aannames in die niet helemaal onderbouwd worden. Toch is het wel een interessante gedachte.

WP met PV gunstiger dan isoleren tot bijvoorbeeld EPC van 0,6? Ben benieuwd of iemand daar al serieus aan gerekend heeft :). Ik doe een poging...

"normaal huis" EPC 1,5(?):
3500kWh elektra
1600 m3 gas

"fossielsuperhuis" EPC 0,6:
3500 kWh elektra (neem even aan dat verbruik door minder draaien pomp cv maar een klein onderdeel is van dit gemiddelde en dat er minimaal zoveel meer verbruik ontstaat door extra installaties om deze norm te halen)
800 m3 gas (uit diverse publicaties op het internet blijkt dat een halvering van de EPC niet een halvering van energieverbruik inhoud. Ik denk dat 800m3 een redelijke inschatting is)

"huis EPC 1,5 met warmtepomp/PV"
Warmtepomp gemiddelde COP van 4,4
3500 kWh + (((1600m3 * 35,2 MJ/m3) / 4,4) / 3,6 MJ) = 7055,56 kWh

Benodigde PV: 7055,56 kWh * (1/0,9 kWh/kWp) = 7839,51 Wp
Kosten PV: 7839,51 * €2,50 (richtprijs van solarnrg voor sharp 180Wp voor dergelijke installatie) + € 3000 (installatiekosten meer dan 40 panelen zelfde bedrijf) = € 22598,78

Kosten Warmtepomp: € 9500 (12kW aardwarmte water/water pomp gevonden via (linkje). Geen idee of dit apparaat voldoende is of te groot...) + € 9500 (installatiekosten schatting van dezelfde site voor nieuwbouwhuis) = € 19000

Totaal: +/- € 40000 (door mijn gebrek aan kennis over warmtepompen weet ik niet op de dimensionering juist is en of de kosten voor een warmtepomp voor een gemiddelde woning juist zijn. Geldt ook voor installatiekosten. Kosten PV zijn particuliere prijzen en zal bijvoorbeeld bij nieuwbouw een stuk lager kunnen liggen).

Ik heb werkelijk geen idee wat de meerkosten zijn bij het bouwen van een huis met een EPC van 0,6 ten opzicht van eentje met een EPC van 1,5...dus onderstaande is een partij wild gokken:

kosten bouwen huis EPC 0,6 € 140.000
kosten bouwen huis EPC 1,5 € 120.000
kosten bouwen huis EPC 1,5 met WP en PV: € 160.000

TVT (ik ga ervoor...) teruggerekend naar huis met EPC van 1,5 op basis van energierekening verbruik gedeelte:

EPC 0,6 ten opzichte van EPC 1,5: € 20.000 / (800m3 * € 0,55 (van site Nuon)) = 55 jaar
EPC 1,5 met WP/PV ten opzichte van EPC 1,5: € 40.000 / ((1600m3 * € 0,55) + (3500kWh * € 0,23)) = 24 jaar

Vermeden CO2 uitstoot:
1 m3 aardgas leidt bij verbranding tot 1,78 kg CO2 en het opwekken van 1kWh leidt tot 0,566kg CO2 uitstoot (omrekentabel Senternovem 2007)
EPC 0,6 ten opzichte van EPC 1,5 = 800m3 * 1,78 kg/m3 = 1424 kg
EPC 1,5 met WP/PV t.o.v. EPC 1,5 = (1600m3 * 1,78 kg/m3) + (3500kWh * 0,566 kg/kWh) = 4829 kg

Het zou kunnen dat hier fouten inzitten en dat de berekeningen wat ongenuanceerd zijn. Echter lijkt het er naar mijn mening op dat er wel wat voor het door Eric-pvt genoemde artikel te zeggen is.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
Cheese_man schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 14:28:
[...]

Als ik het zo doorlees en de wiki van de trias doorlees ben ik het met je eens. Het stuk zelf is natuurlijk wel wat tendentieus en er staan aannames in die niet helemaal onderbouwd worden. Toch is het wel een interessante gedachte.

WP met PV gunstiger dan isoleren tot bijvoorbeeld EPC van 0,6? Ben benieuwd of iemand daar al serieus aan gerekend heeft :). Ik doe een poging...

"normaal huis" EPC 1,5(?):
3500kWh elektra
1600 m3 gas

"fossielsuperhuis" EPC 0,6:
3500 kWh elektra (neem even aan dat verbruik door minder draaien pomp cv maar een klein onderdeel is van dit gemiddelde en dat er minimaal zoveel meer verbruik ontstaat door extra installaties om deze norm te halen)
800 m3 gas (uit diverse publicaties op het internet blijkt dat een halvering van de EPC niet een halvering van energieverbruik inhoud. Ik denk dat 800m3 een redelijke inschatting is)

"huis EPC 1,5 met warmtepomp/PV"
Warmtepomp gemiddelde COP van 4,4
3500 kWh + (((1600m3 * 35,2 MJ/m3) / 4,4) / 3,6 MJ) = 7055,56 kWh

Benodigde PV: 7055,56 kWh * (1/0,9 kWh/kWp) = 7839,51 Wp
Kosten PV: 7839,51 * €2,50 (richtprijs van solarnrg voor sharp 180Wp voor dergelijke installatie) + € 3000 (installatiekosten meer dan 40 panelen zelfde bedrijf) = € 22598,78

Kosten Warmtepomp: € 9500 (12kW aardwarmte water/water pomp gevonden via (linkje). Geen idee of dit apparaat voldoende is of te groot...) + € 9500 (installatiekosten schatting van dezelfde site voor nieuwbouwhuis) = € 19000

Totaal: +/- € 40000 (door mijn gebrek aan kennis over warmtepompen weet ik niet op de dimensionering juist is en of de kosten voor een warmtepomp voor een gemiddelde woning juist zijn. Geldt ook voor installatiekosten. Kosten PV zijn particuliere prijzen en zal bijvoorbeeld bij nieuwbouw een stuk lager kunnen liggen).

Ik heb werkelijk geen idee wat de meerkosten zijn bij het bouwen van een huis met een EPC van 0,6 ten opzicht van eentje met een EPC van 1,5...dus onderstaande is een partij wild gokken:

kosten bouwen huis EPC 0,6 € 140.000
kosten bouwen huis EPC 1,5 € 120.000
kosten bouwen huis EPC 1,5 met WP en PV: € 160.000

TVT (ik ga ervoor...) teruggerekend naar huis met EPC van 1,5 op basis van energierekening verbruik gedeelte:

EPC 0,6 ten opzichte van EPC 1,5: € 20.000 / (800m3 * € 0,55 (van site Nuon)) = 55 jaar
EPC 1,5 met WP/PV ten opzichte van EPC 1,5: € 40.000 / ((1600m3 * € 0,55) + (3500kWh * € 0,23)) = 24 jaar

Vermeden CO2 uitstoot:
1 m3 aardgas leidt bij verbranding tot 1,78 kg CO2 en het opwekken van 1kWh leidt tot 0,566kg CO2 uitstoot (omrekentabel Senternovem 2007)
EPC 0,6 ten opzichte van EPC 1,5 = 800m3 * 1,78 kg/m3 = 1424 kg
EPC 1,5 met WP/PV t.o.v. EPC 1,5 = (1600m3 * 1,78 kg/m3) + (3500kWh * 0,566 kg/kWh) = 4829 kg

Het zou kunnen dat hier fouten inzitten en dat de berekeningen wat ongenuanceerd zijn. Echter lijkt het er naar mijn mening op dat er wel wat voor het door Eric-pvt genoemde artikel te zeggen is.
FYI per januari 2011 is voor nieuwbuw de EPC norm al vastgezet van 0,8 naar 0,6.
dus dat is nog niet eens zo'n "passiefhuisconcept" als je denkt. eerder dienen dan standaard maatregelen als WTW, zonneboiler etc. inbegrepen te worden in het ontwerp....
just my 2 cents.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

NielsTn schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:13:
[...]

FYI per januari 2011 is voor nieuwbuw de EPC norm al vastgezet van 0,8 naar 0,6.
dus dat is nog niet eens zo'n "passiefhuisconcept" als je denkt. eerder dienen dan standaard maatregelen als WTW, zonneboiler etc. inbegrepen te worden in het ontwerp....
just my 2 cents.
NiesTn. Ik weet niet goed wat je bedoeld met deze info. Om 0,6 te halen moet er inderdaad gebruik gemaakt worden van meer isolatie en vermoedelijk diverse installaties. Dat is mij bekend. Geef je deze info omdat je vindt dat de extra isolatie en installaties niet €20.000 extra kosten ten opzichte van een huis met een EPC van 1,5? Of ben je het niet eens met de inschatting van het gemiddelde energieverbruik van de EPC 1,5 ten opzichte van de 0,6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Cheese_man schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:19:
[...]

NiesTn. Ik weet niet goed wat je bedoeld met deze info. Om 0,6 te halen moet er inderdaad gebruik gemaakt worden van meer isolatie en vermoedelijk diverse installaties. Dat is mij bekend. Geef je deze info omdat je vindt dat de extra isolatie en installaties niet €20.000 extra kosten ten opzichte van een huis met een EPC van 1,5? Of ben je het niet eens met de inschatting van het gemiddelde energieverbruik van de EPC 1,5 ten opzichte van de 0,6?
dat je nieuwe EPC waarde niet zo vooruitstrevend is op de huidige gang van zaken (qua beleid/wetgeving).
het kan zelfs leiden tot de keuze om je oude G-label woning. maar met verlies te verkopen, en een nieuwbouw woning te betrekken met EPC 0,6 (of 0,4 in 2015 a.s.).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:07
Leuk onderwerp. Ik heb net een bouwkavel gekocht en "moet" dus een EPC 0,6 huis bouwen.

Nu wil ik dit eigenlijk doen met de meest effectieve middelen. (zowel in tvt als besparing).
Graag zou ik hier dus ook jullie feedback hierover meenemen.

Als ik het goed begrijp kan PV ook meetellen als EPC verlaging maar dan met een soort limiet? (zie plaatje)
Afbeeldingslocatie: http://www.groenlimburg.nl/images/stories/nieuws/senternovem.jpg

Verder zijn er natuurlijk heel veel opties om te besparen en EPC te verlagen.
Rendabele dingen lijken mij:
Sowieso vloerverwarming beneden (ook voor het comfort), heb ik dan gelijk LTV zonder weinig extra kosten?
Isolatie: erg goed isoleren maar ook niet te ver doorschieten.
Douche wtw: niet heel duur maar veel winst in besparing en EPC

Twijfel:
PV
zonneboiler (met of zonder CV ondersteuning (scheelt heel veel in de kosten))
Lucht wtw
warmtepomp: (helaas nog erg duur)

Op deze pagina van Senternovem.zou je met een vrijstaand huis al halen met:
"Een EPC <= 0.6 is voor de vrijstaande woning gerealiseerd met de UHR-ketel, aangevuld met warmteterugwinning uit douchewater of PV." en gewoon natuurlijke aanvoer van lucht.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

NielsTn schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:28:
[...]
dat je nieuwe EPC waarde niet zo vooruitstrevend is op de huidige gang van zaken (qua beleid/wetgeving).
het kan zelfs leiden tot de keuze om je oude G-label woning. maar met verlies te verkopen, en een nieuwbouw woning te betrekken met EPC 0,6 (of 0,4 in 2015 a.s.).
Oke...je reageert daarmee op mijn kwalificatie van het fossiele huis...ja daar had ook nieuwbouwhuis vanaf 2011 kunnen staan. Het is mijn vertaling van hetgeen gesteld wordt in het artikel dat is gelinkt door Eric-pvt. Daarin wordt gesteld dat het 25000 euro kost een nieuwbouwhuis te isoleren en dat deze kosten niet lineair zijn ten opzichte van het vermeden energieverbruik. Daaruit heb ik geschat dat een ongeïsoleerd huis een EPC van 1,5 heeft en dat er dan ongeveer € 20.000 aan isolatie en installaties nodig zou zijn voordat de EPC naar 0,6 verlaagd is. Is niet helemaal zuiver, want wat is ongeisoleerd? Het juiste zou zijn een EPC te kiezen voor de berekeningen wat overblijft wanneer je €20.000 aan maatregelen onttrekt van een EPC 0,6 woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 01:55:
[...]
Stadswarmte tarieven Vattenfall/NUON bekend. Opvallend: ook aparte tarieven voor .... warmtepompen!!! Verschillend per regio, opgesplitst in "op basis van niet meer dan anders principe" voor verbruik in GJ, resp. categorie "koude" levering op basis van "overeenkomst met ontwikkelende partij". Heb ik nog niet eerder gezien. Gevolg van regeling in Warmtewet???

http://www.nuon.nl/energi...n/prijzen-stadswarmte.jsp

(klik daar op voorbeelden voor warmtepompen)

Kan iemand die daar verstand van heeft (Energiastic?) eens kijken of dat "billijke" tarieven zijn? Ik heb daar geen zicht op.
[...]
Geen idee, nog nooit eerder prijstabellen gezien voor warmte uit warmtepomp. Je verkoopt als Nuon toch gewoon warmte? Of dat uit een bio-centrale, afval-centrale of uit aardwarmte zou komen? :?
De 1e indruk is dat het hier om grootschalige (aard?)warmte pompen gaat, maar ik wist niet dat die er al waren dan een paar die op de hand van 1 hand te tellen zijn. Of is het een warmte pomp die afvalwarmte uit een elec-centrale de wijk in pompt... Groene warmte dus >:)
Ik ben zeer verrast en heb nu al meer vragen dan dat letters die ik in deze reactie geschreven heb.
En of de tarieven reeel zijn? Kan ik pas meer over zeggen als ik weet waar het hier over gaat.
Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ice-T106 schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:38:
Leuk onderwerp. Ik heb net een bouwkavel gekocht en "moet" dus een EPC 0,6 huis bouwen.

en gewoon natuurlijke aanvoer van lucht.
Vloerverwarming zou ik nooit combineren met type C ventilatie (luchtroosters aka natuurlijke aanvoer)

Dit geen tochtverschijnselen in de koude maanden.
Altijd kiezen voor gebalanceerde ventilatie en dat wel heel goed uitvoeren.

Niet voor niets is dat onderdeel van het passiefhuis concept!

Omdat je toch naar 0.6 moet komt je warmtevraag ook laag uit. Wellicht is een aardwarmtepomp (gesloten variant) dan een haalbare kaart. Die zijn er voor lage vermogens ook in het 230volt.
Scheelt weer een vastrecht voor het gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Kijk, da's nou mooi: zonnecellen voor de helft van de prijs van dunnefilm cellen, en nog in leuke kleurtjes te krijgen ook:

Afbeeldingslocatie: http://www.ox.ac.uk/images/bannermaincolumn/11523_solar_cells.jpg

Nou nog wachten totdat ik me huis hiermee kan vol-printen _/-\o_

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 12:07
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 16:02:
Vloerverwarming zou ik nooit combineren met type C ventilatie (luchtroosters aka natuurlijke aanvoer)
Bedankt voor het meedenken.
Dus altijd lucht WTW icm vloerverwarming?
Omdat je toch naar 0.6 moet komt je warmtevraag ook laag uit. Wellicht is een aardwarmtepomp (gesloten variant) dan een haalbare kaart. Die zijn er voor lage vermogens ook in het 230volt.
Scheelt weer een vastrecht voor het gas.
De grote vraag is of dit economisch rendabel en haalbaar is. Iemand die een ruwe schatting heeft voor een "laag vermogen" aardwarmtepomp (gesloten variant, inclusief aanleg).
Wat is het voordeel van een 230volt warmtepomp? 3*25A is toch even duur in vastrecht?
Gasaansluiting weg laten is wel een overweging, scheel ongeveer 200 euro per jaar?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
ice-T106 schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:38:

Op deze pagina van Senternovem.zou je met een vrijstaand huis al halen met:
"Een EPC <= 0.6 is voor de vrijstaande woning gerealiseerd met de UHR-ketel, aangevuld met warmteterugwinning uit douchewater of PV." en gewoon natuurlijke aanvoer van lucht.
Een EPC van 0,6 is makkelijk te halen, mijn woning uit 1997 had voor verbouwing een EPC van 1,4 na de verbouwing van vorig jaar is dit 0,29 geworden.
Wat ik ervoor gedaan heb:
  • Isolatie van nieuwe delen op minimaal Rc 5 gebracht in plaats van de standaard 2,5;
  • Warmtepomp met bodemkoppeling geplaatst;
  • Balansventilatie geplaatst, werkt uitstekend, geen tocht, schone lucht
  • Douchewater WTW
  • Zonneboiler 4,3 gJ
  • Glas in de nieuwbouw U waarde 1,1
  • 2650 Wp PV geplaatst.
Totale investering is ongeveer 35000 euro in een nieuwbouw situatie omdat je dan geen subsidies krijgt.

En een energierekening die per maand totaal 180 euro lager is geworden.
Hierbij is de warmtepomp verreweg de grootste investering, Een CV installatie is 12000 euro goedkoper in eerste aanschaf maar moet in 30 jaar tijd minimaal 1x vervangen worden en vraagt jaarlijks onderhoud.
Daarbij is de warmtepomp in het gebruik flink wat goedkoper. met 3000 Kwh elektriciteit voor de pomp bereik ik het zelfde als met 1500 kuub aardgas. Het is alleen een 3e goedkoper ;)

Als het goed is staat de uitgebreide versie van dit verhaal over 1 a 2 weken op Olino.org Wie het voor die tijd al wil lezen kan me een PB sturen.

Vloerverwarming is trouwens niet veel duurder dan radiatoren reken op 5000 euro voor een heel huis aan arbeid en aanleg en conventionele radiatoren op ongeveer 4000 euro.

Jerry

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
ice-T106 schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 16:30:
[...]

[...]

De grote vraag is of dit economisch rendabel en haalbaar is. Iemand die een ruwe schatting heeft voor een "laag vermogen" aardwarmtepomp (gesloten variant, inclusief aanleg).
Wat is het voordeel van een 230volt warmtepomp? 3*25A is toch even duur in vastrecht?
Gasaansluiting weg laten is wel een overweging, scheel ongeveer 200 euro per jaar?
3*25 A is even duur als een enkele 40A aansluiting maar je houdt slechts een beperkt aantal aanbieders van warmtepompen over. Gewoon voor 3 fasen gaan dus. Op zich heb je voor ruimte verwarming bij een RC van 5 aan isolatie voldoende aan 6kW verwarmings vermogen.
Het kan zijn dat hier opmerkingen over komen, de bouw snapt nog niet helemaal dat de warmtebehoefte van een huis de afgelopen jaren enorm gedaald is.

Bedenk dan wel dat je voor warm water een flinke buffer nodig hebt (voor een gezin minimaal 500 liter boilervat) omdat je met 6kW maar ongeveer 1,5 liter water per minuut kunt verwarmen (beetje dun douche straaltje) ;)

Een warmtepomp kost compleet tussen de 18.000 en 20.000 euro inclusief boren van de bron en montage.
Lucht warmtepompen zijn goedkoper maar hebben in de winter een veel lager rendement.
Gas weglaten scheelt je niet alleen vastrecht maar ook de eerste aanleg. Ook leidingen in je huis worden niet gratis aangelegd, je bent zo weer 500 euro verder.

Jerry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
heeft er iemand van het merk genral gehoord? ze verkopen o.a. warmtepompen : sunstage en waterstage, en sinds kort een nieuwe, die "beide" combineert.

de site van general is niet erg uitgebreid, en die van de dealer ook niet echt. er is wel een website die 6 woningnen met zo'n warmtepomp monitort.

het hybride systeem lijkt me wel interesant. als dat nog gekoppeld zou kunnen worden aan WTW oid, voor ventilatie, dan is het icm vloerverwarming een mooi systeem volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
engelbertus schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 17:18:
heeft er iemand van het merk genral gehoord? ze verkopen o.a. warmtepompen : sunstage en waterstage, en sinds kort een nieuwe, die "beide" combineert.

de site van general is niet erg uitgebreid, en die van de dealer ook niet echt. er is wel een website die 6 woningnen met zo'n warmtepomp monitort.

het hybride systeem lijkt me wel interesant. als dat nog gekoppeld zou kunnen worden aan WTW oid, voor ventilatie, dan is het icm vloerverwarming een mooi systeem volgens mij.
General is vooral in Amerika een grote airco fabrikant.
Het hybride systeem is een leegloop zonneboiler in combinatie met een luchtwarmtepomp met een maximale COP van 4 , niet echt heel bijzonder.
Let er op dat als je een zonneboiler voor verwarmingsondersteuning wilt gaan gebruiken je heel wat collector oppervlakte nodig hebt door de lage opbrengst wanneer je deze juist het hardste nodig hebt.

Jerry Pieters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-02 16:52
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 09:58:
[...]
:z :z :z
Ik voldoe aan beide voorwaarden!..
Al voordat ik met duurzame energie begon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
24zeven schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 07:42:
[...]

Haal die 6e er eens tussenuit dan zal de productie vast hoger zijn! ;)
Kan niet. Dan hou je d'r 5 over. De Soladin 600 moet altijd symmetrisch worden belast, of je moet de hele zooi in serie gaan zetten:

http://www.polderpv.nl/Sunpower1.htm#alternatief

Maar dat red je ook al niet met 6 stuks 108 Wp Shell Solar 72-cels modules. Je moet er dus TWEE modules uithalen, en die dan weer op een oude OK4 (binnen in huis) gaan zetten. Al met al toch weer een forse ingreep. En je moet die OK4tjes dan ook weer apart uit gaan lezen, en Mastervolt zal daar natuurlijk helemaal niets mee te maken willen hebben. En gelijk hebben ze. Was allemaal de schuld van de installateur m.b.t. de Sunpower® renovatie actie, destijds.

@Cheeseman
Vermeden CO2 uitstoot:
D'r zijn alweer een tijdje nieuwe omreken getallen. Nu rekenen ze voor "opwekking" met 0,581 kg/kWh, en (na netverliezen e.d.) "afgeleverd aan de eindverbruiker" met 0,608 kg/kWh voor "ijkjaar 2008":

http://www.senternovem.nl...e_energie_2010_gereed.asp

[ Voor 23% gewijzigd door zonnigtype op 14-01-2011 20:00 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

zonnigtype schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 19:44:
@Cheeseman

D'r zijn alweer een tijdje nieuwe omreken getallen. Nu rekenen ze voor "opwekking" met 0,581 kg/kWh, en (na netverliezen e.d.) "afgeleverd aan de eindverbruiker" met 0,608 kg/kWh voor "ijkjaar 2008":

http://www.senternovem.nl...e_energie_2010_gereed.asp
Aha..kon al zo snel geen nieuwe getallen vinden....wordt alles nog beter ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
Ook wat positiefs (of minder negatiefs) vanuit de IT industrie, op deze manier gebruikt heeft stadsverwarming toch wel voordelen. Een stukje "propaganda" over een datacenter waar ik binnenkort werkzaamheden zal verrichten:

"For cooling, the new Data Center will utilize sea water, and heat generated by servers will be collected and used for heating through Helsingin Energia district heating network (via warmtepompen). The new Data Center will also utilize virtualization throughout, which means that we will be able to achieve very high capacity utilization rates. Combined, these new innovations will make the Data Center both a highly environment friendly and cost effective alternative."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 16:02
Mistraller schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 00:09:
[...]

Vind het wel apart dat jij last van terugregelen hebt, ik heb er ook 625Wp aan hangen, en bij mij komt er altijd de maximale output uit als er voldoende zon is. Hij hangt bij mij op zolder, niet echt op een heel koele plek, maar wel in de schaduw.
Mijn panelen staan onder 30 graden pal zuid, en leveren van 11-15 in de periode ~mei - juli meer dan 500WAC. In de logginggrafiek ontstaat dan een afgevlakte parabool. De Soladin hang aan de andere kant van het dak, op de vliering zodat de aangezogen lucht al redlijk warm is en 's zomers helemaal.

Met de software kun je ook de temperatuur van de Soladin zien, en die ging regelmatig naar de 85 graden. Daar aangeland regelde het vermogen terug tot zo'n 450WAC, waarna de temperatuur zakte naar 60 graden en het vermogen (en de T) weer opliepen. In de grafiek zag je dan ook keurige dipjes. Mastervolt bevestigde mij dit, en uiteindelijk besloot ik om dan maar extra koeling toe te passen.

Zie ook http://www.polderpv.nl/ni...9_Soladin_met_afterburner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ice-T106 schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 16:30:
[...]

[...]

Je hebt gelijk, ik was even te kort door de bocht. Als het maar op een kleine aansluiting kan. Met een 0,6 EPC woning zul je een kleine WP nodig hebben.

En het verhaal rondom economisch rendabel. Of het wel uit kan een WP?...niet snel juist omdat je verbruik laag is. (beter gezegd: juist niet!)

Het is in ieder geval wel zo dat je de isolatie niet snel te dik of te goed kunt doen.
De schil van je huis moet het langst mee en op die keuze kun je nooit terug komen.
En bij nieuwbouw is het een kwestie van meerprijs en niet van de prijs.
Passiefhuis standaard is Rc = 9 ongeveer. (dikste isorastblokken zitten op 10!)
Ruiten volgens passief = u waarde 0,6

HW WTW ventilatie (met zo'n prachtige canadese put) en een douche WTW.

Heb je zoiets staan en het is goed gebouwd (goed luchtdicht) zul je een zo laag verbruik hebben dat elke investering het verbruik verder te verlagen onrendabel wordt. Ook wordt het complexer wat de extra investeringen nog duurder zal maken.

Bv. een zonneboiler met cv ondersteuning : goede isolatie -> korte stookperiode -> rentabiliteit omlaag
Douche WTW icm zonneboiler: totaal WW verbruik in kwh (3 pers.): 2500kWh na de Douche WTW heb je nog 1250 kwh over. Een zonneboiler kan dan nog maar 70% daarvan besparen -> 875 kwh.
Ook die gaat het in financieel opzicht niet redden dan.

Wel even een mooi dak van 30 graden helling op het zuiden please!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
godgodgodgodgloeiende.......
Netbedrijf Alliander neemt aandeel in ‘energie-innovator’ Plugwise
http://www.energiened.nl/...nd.aspx?NewsArticleID=977

Lever al die pluggen maar weer in beste mensen ... die dachten onafhankelijk van bemoeizuchtige netbeheerders ZELFSTANDIG hun energiemanagement op orde te krijgen. Het is u blijkbaar niet vergund, al die autonome spielerei buiten de greep van almachtige Staats- en Semi Staatsorganen om...

Wat mij betreft vallend onder de categorie: STRONT aan de knikker... :X

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

"Dat vergt aanpassingen van de bestaande en in de komende jaren aan te leggen infrastructuur."

Ik voel een extra verhoging van het vastrecht opkomen..........

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 21:54:

[...]

Lever al die pluggen maar weer in beste mensen ... die dachten onafhankelijk van bemoeizuchtige netbeheerders ZELFSTANDIG hun energiemanagement op orde te krijgen. Het is u blijkbaar niet vergund, al die autonome spielerei buiten de greep van almachtige Staats- en Semi Staatsorganen om...

dus ook niet meer kopen die plugwise pluggen, je steunt zo meteen dan toch weer een moloch als Alliander etc. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je vergeet wel even dat in de winter je WP draait op stroom van de kolenboer om de hoek
Ik begrijp van zonnigtype dat je dat op 608 gr per kWh komt te staan (nou ja dat is de NL mix).

Je doet alsof de PV stroom opwekt zonder CO2 uitstoot. Niet correct in NL kun je op circa 100 gr per kWh rekenen.

Je kunt de trias energetica gewoon volgen: besparen = altijd beter dan zelf opwekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 22:28:
Je kunt de trias energetica gewoon volgen: besparen = altijd beter dan zelf opwekken
Houdt de mens ook need'rig, besparen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 22:30:
[...]

Houdt de mens ook need'rig, besparen... ;)
Ehh... niet SEXY maar wel SLIM ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 22:32:
[...]

Ehh... niet SEXY maar wel SLIM ;)
Als de vrouw des huizes bespaart op kleding kan dat heel sexy zijn hoor. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 22:40:
[...]

Als de vrouw des huizes bespaart op kleding kan dat heel sexy zijn hoor. O+
... zeker bij een knapperend speksteen kachel vuurtje???? :P

... volgens mij dwalen we af.

... maar ik vind het niet erg ... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 22:55:
[...]

... zeker bij een knapperend speksteen kachel vuurtje???? :P

... volgens mij dwalen we af.

... maar ik vind het niet erg ... O-)
Zou dat de ingang tot succes op besparing zijn? Ik dacht net dat het 'uit' was.... :+
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 12:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
zonnigtype schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 21:54:

[...]

Bah bah bah, 1x raden waar alle privacy gevoelige informatie die Plugwise nu al verzameld straks naar toe gaat.

Ik stond op het punt om een set van Plugwise te kopen....

* mkleinman is going to rethink that decision.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flitspaal.nl schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 23:03:
Bah bah bah, 1x raden waar alle privacy gevoelige informatie die Plugwise nu al verzameld straks naar toe gaat.
Ik snap de bezwaren, en ik deel ze ook grotendeels, maar laten we niet al te hard van stapel lopen alsjeblieft. We hebben nog helemaal geen informatie over wat er precies gaat gebeuren. Ik zie deze connectie als een natuurlijke, het is al tijden bekend dat de netbeheerders naar een "slimme" meter ("slimme" zoals bekend met een reden tussen aanhalingstekens) willen, wat is er dan natuurlijker dan om samen te werken met een bedrijf wat veel ervaring heeft met de hardware, software en verwerking voor/van meetdata.

De meesten hier kennen mijn mening over het privacy-aspect van Plugwise wel (zie anders mijn testverslag met duidelijk privacy onder het kopje Nadelen), maar ik zie hier niet gelijk het einde der tijden in.

In de Plugwise softwaer kun je met een simpel vinkje uitzetten dat je meetdata verstuurd wordt. Ik heb met Wireshark gekeken of er toch niets doorlekte en met mijn beperkte kennis van netwerkprotocollen leek het alsof dat niet gebeurde. Dat je het met zetten van het vinkje het recht op support en automatische updates opgeeft vind ik absoluut niet netjes (het riekt naar klantje pesten) van Plugwise, maar het is van te voren bekend en ik ben er in mijn review ook erg duidelijk over. Als je er niet mee kunt leven, koop het dan niet. (Als je 100% zeker wilt zijn kun je daarnaast ook nog je firewall zo instellen dat netwerkverkeer naar Plugwise niet doorgelaten wordt)

Voor mij verbleekt dit kleine nadeel (klein want ik heb geen support nodig en eric-pvt is altijd zo vriendelijk me te mailen wanneer er een update uit is) naast de voordelen. Het is het enige monitoringsysteem waarvan ik me bewust ben wat voor deze prijs, met dit gebruiksgemak en met dit eigenverbruik vijf zonnestroomdeelsystemen kan monitoren. Vooral dat laatste vind ik belangrijk, een PC 24/7 ingeschakeld laten voor zonnestroommonitoring is uitgesloten voor mij.

Ik heb mijn contactpersoon bij Plugwise een mail gestuurd met een paar vragen over privacy, naar aanleiding van de connectie met Alliander. Als daar wat interssants uitkomt meld ik dat uiteraard.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 00:50:
Ik snap de bezwaren, en ik deel ze ook grotendeels, maar laten we niet al te hard van stapel lopen alsjeblieft. We hebben nog helemaal geen informatie over wat er precies gaat gebeuren.
Ik snap je ook wel (dank voor de explicatie), maar mijn ervaring is dat je met netbeheerders ook erg hard van stapel kunt lopen ... een doodlopende steeg in. Gezien mijn eigen ervaringen met die slimme rakkers, heeft mijn vertrouwen in dat deel van ambtelijk Nederland in het niet eens zo grijze verleden ernstige klappen gehad. We'll see. Inderdaad, je "hoeft" niet te kopen. Er komen vast nog wel meer leuke "slimme" gadgets. En die hoeven ook niet.

En ik ben niet de enige die zeer sceptisch is over al dat "slimme gedoe wat ons zoveel energiebesparing zou gaan moeten brengen"... :N

http://www.energieenwater...-kortingen-aanbieden.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
hoe kun je nu een contactpersoon hebben bij plugwise, als je geen recht meer hebt op wat voor support of ondersteuning dan ook ? :)

ik vind het niet zo erg dat de leverancier van stroom kan zin wat ik doe met de stroom, want daar kunnen ze (nu) toch geen enkele invloed op uitoefenen, en ik beschouw mezelf ook niet als representatoef voor de buurt/regio, dus qua statistiek kunnen ze er ook wienig mee qua beleid van hun tariefplannen.
daar ebben ze volgens mij wel betere meetmethoden voor. daarvoor hoeft de informatie niet zo fijnmazig te zijn...zolang we gewoon vastet tarieven hebben, en niemand anders de plugs kan bedienen dan ik zelf zie ik het bezwaar er niet in.

er is misschien wel een gevaar dat e.e.a. door kwaadwillenden misbruikt kan worden,hoe ze dat dan ook zouden willen doen. ik kan geen concreet scenario bedenken waarbij de plugwise data de enige bron van gegevens is die onmisbaar zou zijn voor wat ze zouden doen.

over general, het is een japans bedrijf die ze maakt volgens mij. het concept leek me leuk, maar een cop van 4 klonk ook niet erg super. wel is dat volgens mij het jaargemiddelde, en de combinatie is wel uniek..
een gwone zonneboiler heeft denk ik een lager COP, of heeft ondersteuning van andere warmtebronnen nodig.

in dat opzicht is de WP als ondersteuning volgens mij wel een "gunstige"keus. ?

het feit dat het 1 geintegreerde installatie is, zou tot gemak en kostenbesparing moeten leiden, wat dus weer een schepje er boven op is voor zowel comfort en TVT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Wie is lid van de LI groep "Duurzame Energie" ? Deze man kunnen jullie vast helpen aan goed materiaal;

Wie kan mij helpen aan foto's van woningen waar PV als esthetisch element is toegepast?

Doel is een investeerder (en de architect) warm maken om PV toe te passen in een recreatiewoning-project.
De 'standaard'-plaatjes heb ik, maar ik zoek (een gelikte slideset met) sprekende voorbeelden met een 'wauw'-factor. Google levert niet het gewenste resultaat op.

Alvast bedankt!

Met groet,
Jeroen

1 day ago

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@$%#$@ Stekkers!

I heb de terugstuur dozen voor rmijn Soladins ontvangen. Ik krijg allern die %#$@ stekkers niet los. Ik weet hoe ze werken maar tegelijkertijd de lipjes induwen en trekken is lastig. Een soladin ging makkelijk, de andere twee krijg ik absoluut niet los. Iemand handige tips???

OK, Heb uiteindelijk met een heel scherp mesje het topje van de lipjes afgesneden.... Wat een rottig systeem zeg.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2011 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 01:11:

in dat opzicht is de WP als ondersteuning volgens mij wel een "gunstige"keus. ?

het feit dat het 1 geintegreerde installatie is, zou tot gemak en kostenbesparing moeten leiden, wat dus weer een schepje er boven op is voor zowel comfort en TVT.
Integratie is leuk, maar wat het systeem in de praktijk doet geeft de doorslag.

De praktijk laat zien dat WP's vooral terugvallen in COP bij het maken van WW (hoogwaardige energie).
Volgens mij kun je e.e.a. pas een beetje inschatten als je weet hoe de performance is bij 2/35 en 2/60.
Goed geïsoleerde huizen hebben een groot aandeel WW en dan draait dit niet gunstig, geen COP 4 maar eerder 2,5.

Z'n uitspraak als dit "De warmte wordt automatisch tegen voordelig nachttarief opgeladen." getuigd niet van veel praktijk ervaring met een lucht WP. Volgens mij laat je die eerder bufferen op het warmste moment van de dag ivm de invloed op de COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 08:57:
@$%#$@ Stekkers!

I heb de terugstuur dozen voor rmijn Soladins ontvangen. Ik krijg allern die %#$@ stekkers niet los. Ik weet hoe ze werken maar tegelijkertijd de lipjes induwen en trekken is lastig. Een soladin ging makkelijk, de andere twee krijg ik absoluut niet los. Iemand handige tips???

OK, Heb uiteindelijk met een heel scherp mesje het topje van de lipjes afgesneden.... Wat een rottig systeem zeg.
Wel eens van een punttang gehoord?

... zei de a-technische bioloog die toevallig ook nog een oudje in de aftandse gereedschapkist heeft liggen ... }:O

(dat "rottige" systeem is juist bedoeld voor de veiligheid, zodat die DC kabels niet bij het eerste het beste probleempje uit de sokkel schieten en een mooie, doch potentieel levensgevaarlijke lichtboog gaan trekken, er zijn vele miljoenen van dat soort "rottige systemen" verkocht...)

@Neanderthaler71
Z'n uitspraak als dit "De warmte wordt automatisch tegen voordelig nachttarief opgeladen." getuigd niet van veel praktijk ervaring met een lucht WP. Volgens mij laat je die eerder bufferen op het warmste moment van de dag ivm de invloed op de COP.
... met daarbovenop het bikkelharde feit dat het "vermeende voordeel van nachtstroom" stapsgewijs aan het verdwijnen is, als je de slinkse tarief aanpassingen bij een grote knaap als Vattenfall/NUON in de loop van de tijd in detail laat zien, zoals ik reeds heb gedaan ... :X

[ Voor 24% gewijzigd door zonnigtype op 15-01-2011 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zag vanmorgen dat Tros Radar in al haar wijsheid had besloten om een topic over WijWillenZon op hun forum te verwijderen. Gelukkig biedt Google Cache uitkomst :

http://webcache.googleuse...&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl

Toch wel erg jammer van een onafhankelijk forum als radar en blijkbaar heeft het wel gebeten dat deze info er kosten wat kost vanaf moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 11:06:
Ik zag vanmorgen dat Tros Radar in al haar wijsheid had besloten om een topic over WijWillenZon op hun forum te verwijderen. Gelukkig biedt Google Cache uitkomst :

http://webcache.googleuse...&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl

Toch wel erg jammer van een onafhankelijk forum als radar en blijkbaar heeft het wel gebeten dat deze info er kosten wat kost vanaf moest.
Hmmmmmm.....

Dat doet me heel sterk denken aan die uitermate fel bestreden "weghaal actie" van datzelfde "onafhankelijk opererende" TROS Radar m.b.t. berichtgeving over een energiebedrijf waarvan vette juristen van de moederholding van fors militair geschut voorzien wat druk leken te hebben uitgeoefend. En waar wat reparatie actie op volgde om het publiek te blijven inlichten...

Dank voor de tip. Heb het spul meteen "veilig gesteld"... :/

Ucheuche...
Deze actie van Wij Willen Zon betekent een ongekende doorbraak in Nederland , die zelfs met de inmiddels afgeschafte subsidieregelingen nooit van de grond is gekomen.
Klinkt me toch iets te veel als het "nu of nooit" gedoe in de marketing. Ik houd niet zo van dat geschreeuw...

Nog dik twee weken te gaan...

[ Voor 17% gewijzigd door zonnigtype op 15-01-2011 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SasJo schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 08:12:
Wie is lid van de LI groep "Duurzame Energie" ? Deze man kunnen jullie vast helpen aan goed materiaal;

Wie kan mij helpen aan foto's van woningen waar PV als esthetisch element is toegepast?

Doel is een investeerder (en de architect) warm maken om PV toe te passen in een recreatiewoning-project.
De 'standaard'-plaatjes heb ik, maar ik zoek (een gelikte slideset met) sprekende voorbeelden met een 'wauw'-factor. Google levert niet het gewenste resultaat op.

Alvast bedankt!

Met groet,
Jeroen

1 day ago
ik zeg : rondlopen door de Stad van de zon... (heb met open mond rondgewandeld met gastheer EricPVT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
flitspaal.nl schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 23:03:
[...]

Ik stond op het punt om een set van Plugwise te kopen....

* ericplan is going to rethink that decision.
Ik had al langer m'n reserves, heb ze nog nooit gekocht. Vanwege privacy, maar ook vanwege het feit dat er geen ondersteuning is buiten Microsoft produkten.
Hier overigens het hele bericht:
http://www.plugwise.com/nl/idplugtype-f/News/590?page=0
Mocht je er nog niet genoeg van hebben, dan is er altijd nog dit:
http://www.plugwise.com/nl/idplugtype-f/news/592?page=0
:r
Ik zit te wachten op de Qees producten, veel artikelen nu beschikbaar als pre-order, iets meer mogelijkheden, maar in de basis een soortgelijk product.
http://www.Qees.eu of http://www.ezhome.nl/alle-merken/qees.html

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 10:32:
[...]

Wel eens van een punttang gehoord?

... zei de a-technische bioloog die toevallig ook nog een oudje in de aftandse gereedschapkist heeft liggen ... }:O

(dat "rottige" systeem is juist bedoeld voor de veiligheid, zodat die DC kabels niet bij het eerste het beste probleempje uit de sokkel schieten en een mooie, doch potentieel levensgevaarlijke lichtboog gaan trekken, er zijn vele miljoenen van dat soort "rottige systemen" verkocht...)

[....]
Jawel zie de redelijk technische geoloog... Maar die kon ik niet vinden .... Eentje ging prima maar de twee ander wilden echt niet meewerken. Maar goed na een kleine behandeling waren ze erg meewerkend ;-) Let wel ze werken nog steeds zoals bedoeld, ik heb er maar een heel klei stukje afgesneden... Bij nadere bestudering bleken de minder meewerkende van een ander merk te zijn, dat verklaard misschien een en ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 22:28:
Je vergeet wel even dat in de winter je WP draait op stroom van de kolenboer om de hoek
Nee hoor. Windmolens draaien in de winter veel harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 14:41:
[...]

Jawel zie de redelijk technische geoloog... Maar die kon ik niet vinden .... Eentje ging prima maar de twee ander wilden echt niet meewerken. Maar goed na een kleine behandeling waren ze erg meewerkend ;-) Let wel ze werken nog steeds zoals bedoeld, ik heb er maar een heel klei stukje afgesneden... Bij nadere bestudering bleken de minder meewerkende van een ander merk te zijn, dat verklaard misschien een en ander.
Juist wat dat laatste betreft, staat er een zeer kritisch stuk in Photon resp. Photon Profi over door hun uitgevoerde uitgebreide testen van (contra)steker materiaal voor toepassing bij PV. Er wordt daar uitdrukkelijk voor gewaarschuwd dat er waarschijnlijk forse garantie problemen zullen optreden als er "zogenaamd op elkaar passende MC4-achtige" (contra)stekers van verschillende merken worden gebruikt, en er "ongelukken" gebeuren bijvoorbeeld doordat ze toch los schieten, en/of er allerlei lekkage/corrosie problemen o.i.d. ontstaan. Of "slechts" forse productie uitval vanwege "toch niet zo goed passende verbindingen".

Uiteraard is dat iets minder "erg" bij de gemiddeld (zeer) kleine Nederlandse setjes, maar toch zijn ook daar in ieder geval problemen met mogelijk verminderde opbrengsten door slecht passend contactmateriaal te verwachten. Niet alleen op het dak, ook bij het "interface" DC bekabeling naar de omvormer. En die hangt in het geval van de Soladin wel in huis.

En nu niet badinerend gaan doen over "het gaat toch maar om geringe stromen". Ik heb de vonken er af zien vliegen toen van slechts EEN 108 Wp paneeltje per ongeluk de contacten van de DC-kabel kortsluiting maakten. En dat was niet eens in de volle zon. De vonken waren er niet minder spectaculair om. Die zullen mogelijk nog spectaculairder zijn (lees: op u overkomen) als het in-house om wat voor reden dan ook fout zou gaan. En dan staat u er wellicht nog bij, ik moet er niet aan denken dat zoiets door slechte, of "bijgewerke" contactstekers geschiedt als er niemand in huis is... Het is maar dat u het weet...

Uitgebreide analyse in Photon Profi september 2009, 46 pagina's met robuuste praktijktest van 40 types connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

Alvast bedankt!

Met groet,
Jeroen

1 day ago
Iets dergelijks?

http://www.rolfdisch.de/i...p=home&pid=270&L=0&host=2
YouTube: plusenergy house - introduction
YouTube: baubiologisches Niedrigenergiehaus in Holzrahmenbauweise

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Alvast bedankt!

Met groet,
Jeroen

1 day ago
Heeftie al gegoogled op 'BIPV' (building integrated photovoltaics)? Ik krijg dan heel wat fotootjes van 'esthetische elementen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 14:41:
[...]

Bij mij pas 2 dagen na de mail de dozen gehad. Maar ook bij mij was 1 stekker heel hardnekkig en wilde, ook met tang niet los. Dat kostte heel wat overredingskracht, terwijl de andere 3 zonder hulpmiddel losgingen. Uiteindelijk met een schroevendraaien en een tang toch gelukt...

Ben benieuwd hoe lang het duurt eer er nieuwe(?) terug zijn... Met deze dagen is de opbrengst wel erg laag (0,1 kWh per soladin ofzo), maar de zon zit er wel aan te komen, en dan zou het toch wel leuk zijn als ze er weer hangen. Het wringt een beetje: panelen doelloos op je dak hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

JeroenH schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 00:50:
In de Plugwise softwaer kun je met een simpel vinkje uitzetten dat je meetdata verstuurd wordt. Ik heb met Wireshark gekeken of er toch niets doorlekte en met mijn beperkte kennis van netwerkprotocollen leek het alsof dat niet gebeurde. Dat je het met zetten van het vinkje het recht op support en automatische updates opgeeft vind ik absoluut niet netjes (het riekt naar klantje pesten) van Plugwise, maar het is van te voren bekend en ik ben er in mijn review ook erg duidelijk over. Als je er niet mee kunt leven, koop het dan niet. (Als je 100% zeker wilt zijn kun je daarnaast ook nog je firewall zo instellen dat netwerkverkeer naar Plugwise niet doorgelaten wordt)
Echter als ik dat vinkje niet uitzet, maar de boel blokkeer in mijn firewall, heb ik volledig recht op ondersteuning en support toch?? Immers ik voldoe aan hun voorwaarden en haal het vinkje niet weg. En ik ben z'n noob, dat ik niet weet hoe dat blokkeren werkt, dus dat kan ik niet oplossen. Als zij een monteur langs willen sturen moeten zij dat doen :+

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
gatgda schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 16:20:
[...]

Bij mij pas 2 dagen na de mail de dozen gehad. Maar ook bij mij was 1 stekker heel hardnekkig en wilde, ook met tang niet los. Dat kostte heel wat overredingskracht, terwijl de andere 3 zonder hulpmiddel losgingen. Uiteindelijk met een schroevendraaien en een tang toch gelukt...

Ben benieuwd hoe lang het duurt eer er nieuwe(?) terug zijn... Met deze dagen is de opbrengst wel erg laag (0,1 kWh per soladin ofzo), maar de zon zit er wel aan te komen, en dan zou het toch wel leuk zijn als ze er weer hangen. Het wringt een beetje: panelen doelloos op je dak hebben staan.
Hier geen probleem, de stekers waren dan ook officiële MC exemplaren, net als die op de Soladin zelf.

Ik heb het geluk van een installateur een nagelneu leenexemplaar te hebben gekregen, direct gemonteerd "om de opbrengstverliezen zoveel mogelijk te beperken"... Niet dat het de laatste dagen zo fijn was natuurlijk. Maar wat niet is kan nog komen. Let the sun shine... Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/multiple_use/zon.gif

Nog even een self-quote (van WWZ), waarvoor excuus:
Deze actie van Wij Willen Zon betekent een ongekende doorbraak in Nederland , die zelfs met de inmiddels afgeschafte subsidieregelingen nooit van de grond is gekomen.
Die claim klopt sowieso niet. In 2003 is d'r namelijk 19,8 MWp bij gepropt in ons land, de hoogste aanwas ooit in een jaar tijd. Het gros daarvan werd in slechts een paar maanden tijd geplaatst. WWZ claimt (max???) 13 MWp "aan bestellingen" te hebben. En het is nog helemaal niet bekend hoe "kort" het gaat duren om dat allemaal geplaatst te krijgen (kan natuurlijk wel, genoeg installateurs te vinden). De actie loopt alweer maanden, moet je natuurlijk ook in die "periode" opnemen. Dus ook dat soort gevleugelde uitspraken met een potje zout nemen s.v.p.

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/CBS_2010/afzet_PV_nieuw_2009_CBS_15jul10.gif

Noot: in Duitsland werd er in de eerste tien maanden van 2010 gemiddeld per dag 18.792,44978 kWp gemeld bij Bundesnetzagentur, da's bijna 19 MWp/dag...

[ Voor 32% gewijzigd door zonnigtype op 15-01-2011 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09 12:59
Even een vraagje voor de experts of ervarings-deslkundigen. Mijn schoonvader wil graag spouwmuur isolatie gaan toepassen, (ik heb hem lichetelijk aangestoken met het duurzaamheidsvirus) nou weet ik dat hier een tijd geleden uitgebreid over is gepraat. Alleen krijg ik met de zoekfunctie niet echt de info boven tafel. Wat is momenteel de beste wijze van spouwmuur isolatie en zijn er nog tips qua leveranciers prijs/kwaliteits verhouding? Alvast enorm bedankt voor de info/moeite!!

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@yilar
Knauf Supafil inblazen via Rouwenhorst uit Apeldoorn ~20 euro de m2
was ik erg tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou voor de hoogste isolatiewaarde gaan. Waarschijnlijk is dat PUR inspuiten. Als de muren geschilderd zijn, is het beter om EPS parels in te blazen omdat eventueel vocht dan nog afgevoerd kan worden wat met PUR niet gaat. Verder weet ik weinig van glas of steenwol inblazen qua uitzakken of vochtafvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 05:39
Net even onze jaarafrekening bekeken...en volgens mij wordt ik gelijk gebant van dit topic.. :X

Wij, 3 volwassenen in een 2 onder 1 kap woning hebben van afgelopen jaar een totaal verbruik van:
  • 7188kWh
  • 2439m3
Terwijl ik dacht dat we op zich redelijk goed bezig waren maar dit echt niet het geval is als ik af ga op het gemiddelde van 3600kWh.

Jammer dat ik nu niet kan zien hoeveel er totaal in het huis verbruikt wordt maar dat ik het per 1 of aantal meer apparaten moet meten.

Genoeg te verbeteren dus...ik zal het topic eens goed doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 15:03:
[...]

Nee hoor. Windmolens draaien in de winter veel harder.
Je stroom komt uit een stopcontact en niet uit een windmolen.
Althans ik neem aan dat je een netaansluiting hebt.

Dan is het argument niet valide. Elke stroom die je verbruikt komt uit het net en de CO2 uitstroom in NL van een kWh uit het net is 608 gr.

(desondanks heb ik wel GC stroom hoor... :P Je doet wat je kunt zeg ik dan maar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voil schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 20:29:
Net even onze jaarafrekening bekeken...en volgens mij wordt ik gelijk gebant van dit topic.. :X

Wij, 3 volwassenen in een 2 onder 1 kap woning hebben van afgelopen jaar een totaal verbruik van:
  • 7188kWh
  • 2439m3
Terwijl ik dacht dat we op zich redelijk goed bezig waren maar dit echt niet het geval is als ik af ga op het gemiddelde van 3600kWh.

Jammer dat ik nu niet kan zien hoeveel er totaal in het huis verbruikt wordt maar dat ik het per 1 of aantal meer apparaten moet meten.

Je zult verbaasd staan waar allemaal een stopcontact aan zit, geloof me ;)

Welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42

• 7188kWh
  • 2439m3

Tip: schrijf eens 's avonds voor het slapengaan de meterstand op en kijk hoeveel er de volgende ochtend bij gekomen is als je weer wakker bent. Deel dat door het aantal uren dat je geslapen hebt en je hebt een aardig idee van de 'base-load' van je huis. Dat is zeg maar het continue verbuik, los van tv, stereo, computers, wasmachines en andere grootverbruikers. Daarna even je resultaat posten, dan kunnen we goed verder met je meedenken.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

• 7188kWh
  • 2439m3
Nee, je wordt dsn zeker niet weggestuurd. Sterker nog, je bent een van de high potentials. Bij jou zijn nog makkelijk grote winsten te behalen.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 21:32:
[...]
Dan is het argument niet valide. Elke stroom die je verbruikt komt uit het net en de CO2 uitstroom in NL van een kWh uit het net is 608 gr.
Een trein die optrekt vraagt al 6MW meen ik ergens gelezen te hebben :$
Weliswaar niet per uur maar dit vermogen moet wel steeds paraat staan om 1 trein te laten vertrekken.

[ Voor 17% gewijzigd door SpeksteenWP op 15-01-2011 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 23:11:
[...]

Weliswaar niet per uur maar dit vermogen moet wel steeds paraat staan om 1 trein te laten vertrekken.
Dat is voor het electriciteitsnet het equivalent van 2000 zonnepaneel installaties van 3 KWp waar, op een super zonnig dag, overal tegelijk instantaan een wolkje voor schuift. Als dat de net stabiliteit maar niet in gevaar brengt, een zo'n trein, net zoals ze altijd beweren bij zonnepanelen.

Nu heb ik wel gehoord dat de NS op sommige stations beperkingen heeft, dwz dat twee treinen niet tegelijk mogen optrekken. Misschien kunnen ze hun belasting van het net verbeteren als ze de remenergie van een aankomende trein netjes timen met het slurpen van een vertrekkende trein in de buurt.
Maar dan moeten ze wel HEEL netjes op tijd rijden. Op een druk station is dat niet zo'n probleem maar op een station waar maar 4 treinen per uur vertrekken wordt het lastig.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2011 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Mocht er iemand interesse hebben om zijn 'nieuwe' soladin helemaal te resetten, hier heb ik de code's.
Deze heb ik ooit per ongeluk gevonden.

00 00 00 00 9D 00 00 00 9D -> Reset totale opbrengst Soladin 600
00 00 00 00 AF 00 00 00 AF -> Reset alle waardes van de Soladin 600

Gebruik natuurlijk voor eigen risico.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 19:37

• 7188kWh
  • 2439m3

Wow 7188kWh.. hebben jullie een elektrische boiler en een waterbed? In mijn eerste woning leverde die combinatie mij in ieder geval een gepeperde rekening op!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 21:32:
Je stroom komt uit een stopcontact en niet uit een windmolen.

Althans ik neem aan dat je een netaansluiting hebt.

(desondanks heb ik wel GC stroom hoor... :P Je doet wat je kunt zeg ik dan maar)
Mijn stroom komt uit een windmolen (zelfs mijn 'eigen' stukje zeeturbine dat ik bezit via Meewind) of biomassa-/ waterkrachtcentrale. Het wordt via het electriciteitsnet naar mij getransporteerd. Ik ben gedwongen dat netwerk te delen met andere mensen en bedrijven die er hun kolenstroom mee transporteren. Dat is hun keuze, niet de mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voil
Inderdaad, anders was dit topic niet nodig geweest. Bewustwording bij de mensen moet er komen! ;)

Vanochtend om 4:00 had ik de meterstand opgeschreven, wij hebben twee meters en heb het verschil gemeten van 4:00 tot 10:00.

Laag (4:00-7:00): Hierbij kon ik niet opmerken dat de meter verplaatst is, wellicht zo weinig verplaatst dat het 0,1 of 0,2kWh verschoven is. Hier moet ik over een iets langere tijd meten, vannacht van 00:00 tot 08:00 maar doen.

Hoog (4:00-10:00): Een verschil van 3 kWh, omdat hij (als het goed is) begint te tellen vanaf 7:00, is dat 1 kWh per uur.

Nu heeft tussen 7:00 en 10:00 alleen de TV 1 uurtje aangestaan. Nu kan dat het 1kWh per uur verschil niet verklaren. Maar zullen de koelkast/vriezer(s)/standby apparaten dit wel doen.

Als ik nu het totaal aantal kWh van afgelopen jaar herbereken naar dag/uur:

Hoog: 3387kWh / 365dagen = 9,28kWh / 16 uur = 0,58kWh per uur
Laag: 3801kWh / 365dagen = 10,4kWh / 8 uur = 1,3kWh per uur

Hmm..nu vraag ik me af wat ik wou aantonen met de laatste berekening :P
Ik wou die 1kWh die ik vanmorgen gemeten had herleiden uit de totale jaar opgave, maar dat werkt niet echt op deze manier. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:47

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Anne vdr Bom schreef op zondag 16 januari 2011 @ 11:22:
[...]

Ik ben gedwongen dat netwerk te delen met andere mensen en bedrijven die er hun kolenstroom mee transporteren. Dat is hun keuze, niet de mijne.
Dat wij daar met zn allen toe gedwongen worden is maar goed ook, er zou een enorme koperberg nodig zijn als iedereen aangesloten wil worden op de centrale van zijn of haar keuze. Is denk ik ook fysiek onmogelijk.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
voil schreef op zondag 16 januari 2011 @ 11:39:

Hmm..nu vraag ik me af wat ik wou aantonen met de laatste berekening :P
Ik wou die 1kWh die ik vanmorgen gemeten had herleiden uit de totale jaar opgave, maar dat werkt niet echt op deze manier. ;)
Ik weet niet hoe het bij jou leverancier specifiek zit, maar meestal zijn ook de weekenden laagtarief. Dus uren in het hoogtarief zijn dus ruwweg 5x52x8. De rest (2x24x52) + (5x16x52) is laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
voil schreef op zondag 16 januari 2011 @ 11:39:
* eenhedenpolitie meld zich ;) kWh per uur bestaat niet, da's gewoon kW (kiloWatt)

Als ik dit goed interpreteer verbruikt jouw woning gemiddeld ruim 800W continu. Ik ben er van overtuigd dat daar wel wat aan te doen moet zijn. Onze woning (tweepersoons huishouden) verbruikt gemiddeld zo'n 130 Watt.

Misschien is een post die ik een paar maanden geleden deed nuttig voor je.

Woon je een beetje in de buurt van het Gooi?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Gisteravond op Discovery was een programma bezig (ik was om 3.00u thuis na bezoek aan Transition Town Eindhoven).
amerikaanse (houten?) woning was voorzien van een amerikaanse boiler, waarbij de beveiligingen omzeild waren.
Resultaat: ketel van ca 2 meter hoog schoot met een snelheid van 800 km/u (!!!!!) vanaf begane grond door 2 etages + dak heen, waarbij het complete huis letterlijk met de grond gelijk gemaakt werd.

Hmmmm... iets zegt me dat ik met de uber-supervisor-code maar geen limieten ga opzoeken met de Qsolar als die status 'hot' geeft (of is 'armed' beter? ;) )

't was geen mythbusters, maar ik vond die toch wel even mooi om te zien en te delen met duurzame tweakers.

[ Voor 13% gewijzigd door NielsTn op 16-01-2011 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is denk ik ook fysiek onmogelijk.
en toch zo dichtbij, ik heb een afspraak met de buurman dat ik zijn 5000kWh saldeer limiet ook mag gebruiken, en zijn schuur staat tegen de mijne aan. indekken heet dat.
we zijn klant bij dezelfde leverancier, en die weet er ook van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Speksteenkachel schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 23:11:
[...]
Beetje veel volgens mij. Een dubbeldekkertje (zuinigste trein in NL) heeft een tractievermogen van 1.6MW, die die dus uit de 1500V bovenleiding trekt (een duizend Ampere dus die door dat leidinkje gaat).
Een Thalys zit max. rond de 9MW, maar dan wel uit 25kV, nog altijd een 360A.

Het probleem zit vaak in de onderstations die de stroom moeten leveren. Een vol optrekkende trein kan zo een achterliggende trein 'stroomloos' maken, waardoor deze moeite heeft om op snelheid te komen...
Dit is vaak een probleem in de spits, omdat treinen dan vaak volledige tractie gebruiken om op schema te blijven (passagiers die in/uitstappen zijn een enorme vertraging in de spits). Het 'plannen' van optrekkende en remmende treinen lijkt me dan ook onmogelijk op die tijdstippen...

Op de HSL Zuid bijv. zitten de onderstations rond de 800A en gaan naar 1000A omdat die onderstations 2 optrekkende treinen aan moeten kunnen, zo'n 20MW piekbelasting dus...

Veel hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
NielsTn schreef op zondag 16 januari 2011 @ 12:19:
Gisteravond op Discovery was een programma bezig (ik was om 3.00u thuis na bezoek aan Transition Town Eindhoven).
amerikaanse (houten?) woning was voorzien van een amerikaanse boiler, waarbij de beveiligingen omzeild waren.
Resultaat: ketel van ca 2 meter hoog schoot met een snelheid van 800 km/u (!!!!!) vanaf begane grond door 2 etages + dak heen, waarbij het complete huis letterlijk met de grond gelijk gemaakt werd.

Hmmmm... iets zegt me dat ik met de uber-supervisor-code maar geen limieten ga opzoeken met de Qsolar als die status 'hot' geeft (of is 'armed' beter? ;) )

't was geen mythbusters, maar ik vond die toch wel even mooi om te zien en te delen met duurzame tweakers.
Mythbusters heeft wel eens zoiets gedaan, en omdat filmpjes meer zeggen dat duizend woorden:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=hWnL8SipXT8]
en nog 1:

Dus niet lopen prutsen met de beveiligingen van je boiler. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Roamor op 16-01-2011 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Roamor schreef op zondag 16 januari 2011 @ 11:57:
Ik weet niet hoe het bij jou leverancier specifiek zit, maar meestal zijn ook de weekenden laagtarief. Dus uren in het hoogtarief zijn dus ruwweg 5x52x8. De rest (2x24x52) + (5x16x52) is laag.
Correctie: 5x52x16 hoog, 2x24x52 + 5x8x52 laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voil
mightym schreef op zondag 16 januari 2011 @ 09:00:
[...]

Wow 7188kWh.. hebben jullie een elektrische boiler en een waterbed? In mijn eerste woning leverde die combinatie mij in ieder geval een gepeperde rekening op!
Waterbed hebben we een aantal jaar al niet meer, wel:
  • grote 'Amerikaanse' koelkast en vriezer in 1
  • vriezer in de garage
  • zonnebank (die denk ik 1x per maand gebruikt wordt)
  • elektrische vloerverwarming in de badkamer per dag 3 uur aan
  • HR combi ketel met 20/25 liter oid
  • CV die het huis 20(.5)graden houd
  • elektrische openhaard 2 uur per dag
  • computer met versterker en tv 360W 12 uur per dag
  • andere tv 10 uur per dag a 140W
  • 5 uur per week wassen op 40 graden
  • 5x per week droger
  • Elke dag snachts vaatwasser
  • Elke dag 5min de magnetron
  • Jacuzi in de badkamer, 1x 30minuten per 3 maanden gebruikt
Verder wat kleine dingetjes opgemeten:

Laptop 10 uur per dag aan a 20/25W
Subwoofer homecinemaset 24/7 a 8W
UPC mediabox 24/7 a 14W
Tele2 modem 24/7 a 8W

Inmiddels:
  • LCD scherm van computer gehaald en 19" neergezet wat 120W scheelt
  • Vloerverwarming badkamer gaat uit
  • Subwoofer uit
Waarschijnlijk:
  • 2e vriezer weg
JeroenH schreef op zondag 16 januari 2011 @ 12:06:
[...]

* eenhedenpolitie meld zich ;) kWh per uur bestaat niet, da's gewoon kW (kiloWatt)

Als ik dit goed interpreteer verbruikt jouw woning gemiddeld ruim 800W continu. Ik ben er van overtuigd dat daar wel wat aan te doen moet zijn. Onze woning (tweepersoons huishouden) verbruikt gemiddeld zo'n 130 Watt.

Misschien is een post die ik een paar maanden geleden deed nuttig voor je.

Woon je een beetje in de buurt van het Gooi?
Ik ben niet zo'n held met die eenheden. :)
Bedankt, ik zal de post is doorlezen.
Nee niet het gooi, maar ongeveer 15km boven Amsterdam.

[ Voor 24% gewijzigd door voil op 16-01-2011 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gatgda schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 16:20:
Ik had hetzelfde probleem bij één van onze twee omvormers, en net zoals bij zonnigtype bood een tangetje uitkomst. Een paar dagen later kwamen de beide verzenddozen binnen en toen bleek dat er een klein gereedschapje bij zat waarmee de DC-pluggen makkelijk(er) los te maken zouden moeten zijn. Heb je dat niet gehad?
Ik heb precies hetzelfde :( Ik ben pas 3 kWh of zoiets misgelopen, dus het gaat helemaal nergens over, maar het knaagt gewoon. Opschieten Mastervolt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
op omrop fryslan is tegenwoordig een programma over energie, waarin de vorige aflevering een voor en "tegenstander" van de energiecentrales in de eemshaven aan het woord waren.
de kolencentrales zijn schoon door co2 opslag, co2 opslg zou goedkoper zijn dan een wondmolenpark, en een windmolenpark leverrt minder MW dan de kolencntrales ( straks 1/3 van alle energie voor NL

tegenstander vond dat investering in kolencntrales de ontwikkeling/financiering van duurzame energie op slot zet, en dat de centrale niet schoon is door co2 opslag en de risiocos daarvan niet bekend zijn.

er is geloof ik ook een item over een infraroodcamera, waarmee ze door straten rijden oid.

ik moet het nog eens terugkijken op hun website.

mensen met digitale tv hebben trouwens vaak ook omrop fryslan in het pakket, dus misschien leuk om eens te bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Toch grappig te lezen dat ik een reactie krijg dat ik ervan uit zou gaan dat een WP/PV huis 0 CO2 zou uitstoten. Los van mijn mening dat het zeker zo is aangezien in de zomer de kolenboer minder hoeft te fikken door overproductie en ik denk dat die overproductie wel de winter "compenseert", was het natuurlijk niet het "doel" van mijn reactie.

Eric-pvt had een interessante link gepost waarin werd gesteld dat "besparen" een fossiele gedachte is. Waarom zou je besparen wanneer alle energie schoon opgewekt zou worden? Waarom investeren in isolatie en zuinigere fossiele producten als dezelfde investering in een WP/PV combi ook binnen de comfortgrenzen blijft en in zijn totaliteit veel schoner is. "onafhankelijk" van fossiele brandstoffen en hun smerige uitstoot bij verbranding. De conclusie van het artikel was dat het niet mag volgens de wetten en normen en dat dat scheef zou zijn en er wordt uiteraard gehint naar complottheorieën van fossiele energieboeren.

Ben ik eens aan gaan rekenen. Dat er wat CO2 vrijkomt bij het produceren van energie heeft geen negatief effect op de berekeningen die ik heb uitgevoerd. Sterker nog....het verschil tussen een huis volgens de bouwnormen met isolatie en efficiente installaties en een WP/PV huis in CO2 uitstoot zal er alleen maar groter op worden.

Hoe gaaf het ook lijkt een WP/PV huis en hoe schoon het ook is aangezien er geen uitstoot meer zal zijn van schadelijke stoffen door verbranding van fossiele brandstoffen, vind ik het nog steeds niet duurzaam. Het "lost" misschien de afhankelijkheidsproblemen op betreffende kolen, olie, gas...maar andere grondstoffen blijven schaars en de winning daarvan is nog steeds schadelijk voor het milieu. Denk daarbij aan alle "rare earth" metalen/elementen die nodig zijn voor het produceren van PV, WP, windmolens, etc. (niet uitgezonderd: luxe artikelen, generatoren in alle diversiteit, etc)

Het onderliggende probleem is gewoon dat er veel te veel mensen zijn en dat de energiebehoefte per mens enorm toeneemt. We verbruiken in een paar 100 jaar grondstoffen die miljoenen (10tallen/100tallen) jaren nodig hadden om te vormen. Maarja....5 miljard mensen ombrengen en de rest in hutjes op de hei sturen is misschien wel DE oplossing, maar op zijn zachtst gezegd niet uitvoerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

engelbertus schreef op zondag 16 januari 2011 @ 15:57:
op omrop fryslan is tegenwoordig een programma over energie, waarin de vorige aflevering een voor en "tegenstander" van de energiecentrales in de eemshaven aan het woord waren.
de kolencentrales zijn schoon door co2 opslag, co2 opslg zou goedkoper zijn dan een wondmolenpark, en een windmolenpark leverrt minder MW dan de kolencntrales ( straks 1/3 van alle energie voor NL
...
Hier kan ik echt giftig over worden (niet op jou engelbertus, maar op het volgende). Ik heb de aflevering niet gezien, maar als ik uitga van wat in de quote staat....dan gaan mijn nekharen weer overeind.

CO2 heeft werkelijk geen BAL te maken met schoon of niet schoon!! Ja, bij het verbranden van organisch materiaal ontstaat CO2. Een gas dat (binnen bepaalde concentraties) onschadelijk is voor mens en milieu. Indirect kan het schadelijk zijn doordat het een broeikasgas is en bij zal dragen aan de opwarming van de aarde. CO2 is dus ALTIJD schoon, maar teveel in de atmosfeer draagt bij aan versterkte temperatuurstijging van de aarde. CO2 opslag zal dus voorkomen dat CO2 in de atmosfeer komt en op die manier kan worden voorkomen dat de centrale bijdraagt aan het onnatuurlijk versneld opwarmen van de aarde.

Wat is er dan WEL vies aan een kolencentrale... Bij het verbranden van kolen zullen schadelijke stoffen in de lucht komen waardoor het milieu en dus wij kunnen worden aangetast (zure regen, NOx uitstoot, astma, etc). Nog een negatief effect van die betreffende centrales is het "vervuilen" van het oppervlakte water door het op te warmen. Die centrales zullen gekoeld moeten worden en opgewarmd koelwater wordt geloosd in het oppervlaktewater. Het ecosysteem van dat oppervlaktewater zal dan veranderen. Of dat schadelijk is hangt af van hoe de verandering wordt ervaren door de mens.

Dit dus als "rant" naar aanleiding van "schoon" en CO2 uitstoot. Dat staat los van mijn mening dat ik denk dat er betere manieren zijn om met het energievraagstuk in Nederland om te gaan dan kolencentrales te bouwen...maar dat spreekt voor zich voor de meesten van ons :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je de natuur tart komt de oplossing vanzelf, meestal in extreem geweldadige vorm.
hernieuwbaar moet zodanig ingericht zijn, dat het in evenwicht blijft met de capaciteit van de natuur.
don`t fuck with mother nature

my 2 cents

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2011 17:20 . Reden: alle grote beschavingen bevinden zich onder de grond ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 09:21
Op advies van het bedrijf dat de zonnepanelen bij me thuis gaat installeren heb ik de elektrische aansluiting laten downgraden van 3x40A naar 3x25A (scheelt toch 840 euro per jaar). De werkzaamheden zijn keurig netjes uitgevoerd door Enexis, behalve de aardlekschakelaars (zo noem je toch?) hebben ze ook de meter vervangen: door een Kamstrup 382JxC met (Flonidan) M-Bus RF Module. Hier uit maak ik op dat Enexis op afstand de meterstanden kan uitlezen. Na wat speurwerk op internet ben ik er alleen achtergekomen dat die RF-module werkt met AES-versleuteling, dus als je de sleutel niet hebt of krijgt kan je niet zelf de stand uitlezen op afstand. Nu kan ik wel gewoon op de meter kijken maar het zou handig zijn om de gegevens binnen te halen op de PC/Mac.

Nu de vraag: heb ik als consument ook het recht zelf de stand op afstand uit te lezen en de logging te bekijken? het gaat immers om mijn gegevens. Heeft iemand meer info? of een antwoord? (bijvoorbaat dank)

Afbeeldingslocatie: http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2010/12/IMG_4141-e1294853049505-300x400.jpg
de loshangende 3x2,5mm2 kabel is voor de 1350Wp zonnepanelen die op een aparte groep wordt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom hebben ze ook de meter vervangen door een digitale met een zender in je huis ?
had je al een digitale, of een schijf ?

http://www.kamstrup.com/media/8034/file.pdf

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2011 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Zeker veel, daar moet heel veel kolenpower stand by voor staan op dit moment.

Het rare is dat er voor een dieseltrein niets stand by hoeft te staan, bij vertrek spreekt ie z'n voorraad diesel aan.
Als deze fossiele diesel nu eens vervangen gaat worden door waterstof of een brandstofcel dan ben je er volgens mij.
Immers waterstof kun je duurzaam produceren middels wind of zonnestroom en kun je daarna op elk gewenst moment aanspreken, er is geen loeiende centrale op de achtergrond voor nodig.
Bovendien kunnen de trafostations, gelijkrichters en bovenleidingen, dan achterwege blijven :)
Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2011 @ 19:13:
waarom hebben ze ook de meter vervangen door een digitale met een zender in je huis ?
had je al een digitale, of een schijf ?
In onze wijk is nu elke GJ meter ook voorzien van zo'n RF zender, bezoek van de meteropnemer is geminimaliseerd.
Ik vraag me af waar deze meetgegevens nu verzameld worden, misschien staat er wel een ontvangststation ergens centraal in de wijk.

[ Voor 26% gewijzigd door SpeksteenWP op 16-01-2011 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Speksteenkachel schreef op zondag 16 januari 2011 @ 19:14:
[...]
Zeker veel, daar moet heel veel kolenpower stand by voor staan op dit moment.

Het rare is dat er voor een dieseltrein niets stand by hoeft te staan, bij vertrek spreekt ie z'n voorraad diesel aan.
Als deze fossiele diesel nu eens vervangen gaat worden door waterstof of een brandstofcel dan ben je er volgens mij.
Immers waterstof kun je duurzaam produceren middels wind of zonnestroom en kun je daarna op elk gewenst moment aanspreken, er is geen loeiende centrale op de achtergrond voor nodig.
Bovendien kunnen de trafostations, gelijkrichters en bovenleidingen, dan achterwege blijven :)
Waterstof, tja, leuk spul, maar het kost wel ff 1.5x meer energie om het te maken dan het weer oplevert, dus eigenlijk nog een dure oplossing vwb de benodigde electriciteit...

Jij wilt:
"groene" energie -> elektrolyse van water -> waterstofgas -> brandstofcel -> elektriciteit voor auto

vziw is het rendement van elektrolyse van water iets van 66% en van een brandstofcel 45%. Dan kom je op een totaal rendement uit van rond de 30%.
Opslag via waterstofgas om een auto te laten rijden is dus een vette omweg met een nog laag rendement en lijkt alleen zinvol voor voertuigen in de tijd dat de olie op is of zeeeeeeer duur en als er op dat moment nog steeds geen goede accutechnologie beschikbaar is met een hoog rendement om electriciteit op te slaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.2020solar.com/Nedap-Inverters-86.asp
totaal rendement uit van rond de 30%.
behalve dan dat het nogal erg schoon is bij verbranding....tov benzines
ook hier geld weer een windparkje erbij, en het rendement maakt niet zoveel uit,
-> schone lokale winning
de verspilling ervan maakt ook niet uit, het blijft langer waaien dan dat er olie en kolen zijn.
zo sla je een storm op in een tank.
we moeten niet steeds denken in "ja maar" antwoorden, dat doen de energiebedrijven al voor ons.
(geld ook voor mijzelf)

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2011 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cheese_man schreef op zondag 16 januari 2011 @ 17:00:
Toch grappig te lezen dat ik een reactie krijg dat ik ervan uit zou gaan dat een WP/PV huis 0 CO2 zou uitstoten. Los van mijn mening dat het zeker zo is aangezien in de zomer de kolenboer minder hoeft te fikken door overproductie en ik denk dat die overproductie wel de winter "compenseert", was het natuurlijk niet het "doel" van mijn reactie.

Eric-pvt had een interessante link gepost waarin werd gesteld dat "besparen" een fossiele gedachte is. Waarom zou je besparen wanneer alle energie schoon opgewekt zou worden? Waarom investeren in isolatie en zuinigere fossiele producten als dezelfde investering in een WP/PV combi ook binnen de comfortgrenzen blijft en in zijn totaliteit veel schoner is. "onafhankelijk" van fossiele brandstoffen en hun smerige uitstoot bij verbranding. De conclusie van het artikel was dat het niet mag volgens de wetten en normen en dat dat scheef zou zijn en er wordt uiteraard gehint naar complottheorieën van fossiele energieboeren.

Het onderliggende probleem is gewoon dat er veel te veel mensen zijn en dat de energiebehoefte per mens enorm toeneemt. We verbruiken in een paar 100 jaar grondstoffen die miljoenen (10tallen/100tallen) jaren nodig hadden om te vormen. Maarja....5 miljard mensen ombrengen en de rest in hutjes op de hei sturen is misschien wel DE oplossing, maar op zijn zachtst gezegd niet uitvoerbaar.
Grappig om te lezen? Nou ja het stond zo in je berekening. Lees dat anders nog eens terug. :)

Je hebt mensen die het hebben over kwade alchemisten en boze fossiele geesten. En die schrijven stukjes als ''Besparen is een fossiele gedachte''.

En je hebt een universiteit die een strategie ontwikkeld voor energie besparing. En die schrijven dan stukjes als "Trias energetica".

Niet vanuit de oorsprong, maar vanuit de inhoud van de stukken kies ik dan voor de 2e.

Overigens het gegeven dat goede isolatie resulteert in een situatie waarin het financieel niet meer zinvol is aanvullende investeringen te doen het verbruik te verlagen, dat onderschrijf ik wel.
Is er een uitgangssituatie dan zul je daarmee verder moeten.
Begint je echter met een schone lei (nieuw te bouwen huis) dan kun je (onderbouwd) lezen dat extra isolatie en andere besparingen (balansvent e.d.) uiteindelijk ook weer besparingen oplevert omdat je dan geen CV hoeft te installeren bijvoorbeeld.

Meerprijs voor een passiefhuis is beperkt en rendabel en dat staat haaks op de stelling dat besparen een fossiele gedachte zou zijn.

En wat is ecologische beter een 1,5 EPC huis met een bak PV en een dikke WP,
of een passiefhuis ad (0,3 EPC ) zonder PV of WP....?
:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2011 @ 19:46:
de verspilling ervan maakt ook niet uit,
Die mening deel ik niet, verspilling maakt IMO altijd uit!
Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2011 @ 20:43:
En wat is ecologische beter een 1,5 EPC huis met een bak PV en een dikke WP,
of een passiefhuis ad (0,3 EPC ) zonder PV of WP....?
:X
Naar mijn mening is lowtech over het algemeen beter. Isolatie dus. En natuurlijk niet vergeten het huis in een autovrije wijk naast een treinstation neer te zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Mars Warrior schreef op zondag 16 januari 2011 @ 19:40:
[...]
Opslag via waterstofgas om een auto te laten rijden.............
Mag ook een trein zijn hoor ;)

Wat ik probeer te zeggen is het volgende.
Elektriciteit wil je eigenlijk zoveel mogelijk decentraal opwekken, dicht bij de verbruiker dus.
Het omzetten van "iets" bijvoorbeeld waterstof naar elektriciteit dient naar mijn mening ook zoveel mogelijk decentraal te gebeuren.
Dit voorkomt die monsterlijke centrales die een brandstof omzetten naar elektriciteit en dit vervolgens weer via allerlei kabels moeten transporteren naar de eindgebruiker.

Pagina: 1 ... 28 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.