Het gaat om de morele kant inderdaad, dus er zit een kern van waarheid in. Maar je stelt het wel plompverloren alsof het niets anders is. Alsof iets 'goeds' doen niks meer is dan 'een schoon geweten kopen'. Bij de meesten speelt er meer. Een gevoel van onafhankelijkheid; onafhankelijkheid van grote, milieuvervuilende bedrijven; een gevoel van meewerken aan een oplossing; een gevoel van je tijd vooruit zijn; omdat het leuk is; de status quo willen doorbreken. Het gaat erom wie je bent, waar je voor staat en wat je achter wilt laten in deze wereld. Sommigen willen kennelijk met een schoon geweten de pijp uitgaan. Is dat zo raar? Cynisme geeft je geen happiness.charops schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 22:07:
Leuk hoor 500 kilowattuurtjes per jaar zelf opwekken en zo een schoon geweten kopen,
Jij bent een uitzondering. Ik werk op kantoor en mijn pc verbruikt iets van 100 W, de tl-balk boven mijn bureau 36 W. Dan is er nog wat verwarming, wat in een modern kantoorgebouw per werkplek erg laag uitvalt. Voor het overgrote deel van werkend Nederland geldt hetzelfde.maar als ik tijdens een gewone werkdag een aantal huishoudens jaarverbruik aan gas, en nog meer aan stroom wegbrand, wie hou ik dan voor de gek ?
Kijk naar het totaalplaatje. In Nederland wordt ca. 3/4 van de elektriciteit in de industrie en dienstensector gebruikt en 1/4 bij de huishoudens. Als je met besparen en PV die 1/4 kunt aanpakken, dan is dat een significante bijdrage. Verder hebben bedrijven en kantoren ook daken. Het merendeel moet in Nederland echter van windenergie komen en in mindere mate biomassa. PV zal nooit het hele energieverbruik van Nederland kunnen opwekken. Het is gewoon een stukje van de puzzel. Niet meer en niet minder.
Voor de goede boekhouders onder ons is dat niet meer zo. Als je geen onrealistische tvt van 5 jaar of zo wilt, maar gewoon de investering afschrijft over de hele levensduur, is pv (mits dhz en gunstige ligging tov de zon) momenteel goedkoper. En het wordt alleen maar beter. Er is overcapaciteit in de industrie en er worden verdere prijsdalingen verwacht.Een PV installatie houd ( op dit moment) voor mij niet meer dan een investering in, en voor iemand met een beperkt budget, en zonder het gewetens-component een niet bijster verstandige