Bij Vattenfall/NUON was de afgelopen twee jaar in totaal voor de all-in prijs (energiebelasting en BTW inclusief) voor continutarief variabel grijs
een daling van 12,2%... (6,1% daling/jaar).
Stijging eerste half jaar 2005 (0,1857 Eur/kWh) tm. eerste half jaar 2011 (0,2161 Eur/kWh): 2,7%/jaar gemiddeld...
@Speksteenkachel:
Hier in Enschede komt er een mooi zonnestroom park bij van 2300 m2 met SDE, vermogen bij bij niet bekend maar dat heeft Poldermans vast wel paraat

Ik heb inmiddels de beschikkingenlijsten SDE 2010 binnen. Raedthuys staat daar met één beschikking onder categorie groot. Kan dus maximaal 100 kWp zijn voor de subsidie, beschikte capaciteit staat niet aangegeven. Ik ken elders een groot project waar slechts een deel van met een SDE beschikking was ingevuld, dus totale projectgrootte kan fors meer zijn. Bij Maatschap Boon in Zeewolde werd er in totaal op een schuin dak 2.090 m2 neergelegd met 300 kWp (0,14 kWp/m2). Als je van zo'n schuin dak uit zou gaan zou je dan op een projectgrootte van 330 kWp gaan komen voor de nieuwe installatie. Waarvan slechts minder dan een derde SDE subsidie zou ontvangen.
Merkwaardig investeringsbedrag. Kwart miljoen Euro. Gaan ze in Nederland dan voor 2,5 Euro/Wp all-in 100 kWp neerzetten? Ben benieuwd wat voor modules dat dan gaan worden... (of ze gaan een kleinere installatie bouwen, kan ook, voor hoger EUR/Wp bedrag).
Als het klaar is zal er vast wel over bericht worden, is mijn inschatting... (bericht altijd welkom als iemand iets ziet).
Stadswarmte tarieven Vattenfall/NUON bekend. Opvallend: ook aparte tarieven voor .... warmtepompen!!! Verschillend per regio, opgesplitst in "op basis van niet meer dan anders principe" voor verbruik in GJ, resp. categorie "koude" levering op basis van "overeenkomst met ontwikkelende partij". Heb ik nog niet eerder gezien. Gevolg van regeling in Warmtewet???
http://www.nuon.nl/energi...n/prijzen-stadswarmte.jsp
(klik daar op voorbeelden voor warmtepompen)
Kan iemand die daar verstand van heeft (Energiastic?) eens kijken of dat "billijke" tarieven zijn? Ik heb daar geen zicht op.
Voor ons veranderingen voor "domme stadswarmte": GJ tarief 6 Eurocent/GJ omhoog, lig ik niet zo wakker van met ons (hoge) verbruik van afgelopen jaar, 12 GJ/jaar (...), dus 72 Eurocent extra
down the drain. Kan ik nog geen ijsje minder van eten dus...
Maar natuurlijk komt hier de klapper, waar ik al bang voor was: vastrecht verhoogd van 336,72 naar een schofterige 361,32 EUR/jaar, verhoging van ...
7,3%!!!
NEEderland vastrecht land. Straks maakt het geen moer meer uit wat voor "goed" dan wel "slecht" gedrag je vertoont. Je betaalt je toch wel kapot aan nooit meer te beïnvloeden absurde hoge vastrechten... Dahaaaaag, "besparingsprikkel", voor in de mond bestorven van super huichelaars in duh haag...
Duistere krachten ballen zich samen in Duitsland om de rappe groei van hernieuwbaar te breken...
http://www.photovoltaik.e...drauen-bleiben_100004342/
http://www.photovoltaik.e...monisierung-ab_100004343/
Interessante tweespalt binnen de CDU (daar rommelt het al een tijd). Röttgen (CDU, Minister van het BMU, wat over het EEG gaat):
Eine Harmonisierung der Ökostromförderung würde bedeuten, dass das deutsche Fördersystem stark zurückgefahren werden müsste und der Ausbau der erneuerbaren Energien ausgebremst würde. Er stellt sich damit gegen die Pläne von EU-Energiekommissar Günther Oettinger (CDU) und die Linie der Energiekonzerne.
[
Voor 84% gewijzigd door
zonnigtype op 14-01-2011 02:52
]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)