Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.673 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2011 @ 22:12:
[...]

alfa solar, http://www.alfasolar.de/
delaminatie al na 8 maanden (mails gedeeld oa met zonnigtype)
herr-dokter-garantie vond dat het niet kon, zijn bankable a-uber-produkt was immers duits en superieur.
na 1 jaar en 8 maanden was er van de 4 panelen ook een junction box los, in de wind lekker bungelen
inmiddels is er in die periode heel wat gebeld en gemaild.
de leverancier zal ik niet noemen, maar die is nu vast nog aan het huilen.
uiteindelijk heb ik 1 alfasolar nieuw gekregen, en delamineren de andere 3 nu ook.
ze zijn zo slecht dat ze marktplaats onwaardig zijn.
dit is na flitspaal al verhaal 2 over een merk, van de kingsun-owners horen we nog niets.
Ik weet nog een merk...

... komt nog wel ...

... als jullie er al niet eerder van horen ...

... en neen, ik doel niet op de 30 MWp die door First Solar wordt teruggehaald ...
Kunnen we het nu weer over leuke dingen hebben? Bijvoorbeeld de lente in de bol met mooie opbrengsten zo begin januari?
Ja hoor. Graag zelfs (ik krijg soms ook jeukende vingers... :X ).

Gister en vandaag mooie dagen. Opbrengsten beginnen weer richting 3 kWh te gaan per dag, en dat is alweer een tijdje niet gezien alhier. PPV on the rise again.

Of deze, ook leuk:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/DSCF2968.jpg

;)

Is opbrengst van slechts een deel [688 Wp] van de totale installatie alhier, maar "wat niet is kan nog komen". Of: "wat in het vat zit, verzuurt niet"...

(ik had nog een allemachtigprachtig mooi kWh metertje met S0 uitgang van het PVSAT project hangen waar dit onverwachte cadeautje prima op paste... :P )

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ja, mee eens. Aan de ene kant gaat je elec. apparatuur minder verbruiken, maar door meer apparatuur gaat je verbruik toch omhoog. Maargoed, al met al; ik verwacht niet dat over 10-15 jaar mensen allemaal hun PV installatie massaal gaan vervangen. Ik weet trouwens nu al waar al die 2e hands PV installaties naar toe gaan; ontwikkelingslanden. Net als onze oude bussen en oude auto's dat nu al doen.

Januari gaat best goed al inderdaad:
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/25p71io.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door SunshineCompany op 10-01-2011 23:26 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op maandag 10 januari 2011 @ 22:18:
[...]

Overigens is alfa-solar geen bankable paneel (meer?).
Laat ze het maar niet horen daar. Er werd nogal verontwaardigd gereageerd toen ik op een reeds door mij in geuren en kleuren gerapporteerde bijeenkomst "ergens in Utrecht" me afvroeg of het merk nog wat van hun superpanelen bij Photon in Aachen op de Prüfstand (jarenlange onafhankelijke veldtest, alle scheten elke seconde gemeten direct uit de DC uitgang) zou gaan droppen.

... vonden ze niet nodig, "want hun modules werden al door wetenschappelijke instituten beoordeeld". (niks van gezien, overigens)

Tja.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:54

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Joba schreef op maandag 10 januari 2011 @ 22:05:

Goed. Ik dacht vanavond hier met een leuk nieuwtje te komen, maar ik denk niet dat daar nu iemand op zit te wachten. Mijn hoofd staat er in ieder geval niet naar.
@Joba: Ik zit hier dringend te wachten op leuk nieuws :Y ben reuze benieuwd + nieuwsgierig wat je hebt
gekocht :? of wat je plannen ook moge zijn??
Voor de rest: de hele discussie volg ik niet zo, ik ga -bijna- altijd voor de beste kwaliteit, dus A-merken.
Misschien kunnen de Heren beter discuseren via Direct Message of gewoon de E-mail??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
over de eisspeicher.
het is een speicher. een opslag, dus je eigen ding.
je houdt de ëxtra"warmte ook vast, of de extra koude. in een bodemwisselaar is de temperatuur meestal hetzelfe, en de hoeveeheid energie in die bron dus ook hetzelfde per graad verschil wat bij die ijsspeicher niet zo is.
je kunt er ook zonnewarmte in "opslaan", en "weer uithalen, dat lukt met alleen een warmtepomp die met lucht -lucht of lucht -water werkt natuurlijk niet.

daarom denk ik ook dat de eisspeicher, die bijvoorbeeld van 0 naar 35 graden moet verwarmen, niet een slecht rendement heeft qua warmtepomp. ik denk dat die efficienter is dan een lucht water warmtepomp bij 0 graden buitentemperatuur.
wat dat betreft zal de cop van die warmtepomp in iedergeval bijna constant zijn. vanwege constante delta t.

als je warmte wilt opslaan bij hogere temperaturen zit er zelfs een beetje een plafond aan de energie die je in een boiler kunt opslaan, omdat je niet onbegrensd de temperatuur kunt verhogen. je zult moeten uitwijken naar andere opslagmaterialen, die experimenteel of duur zijn, o slechts bij een bepaalde andere temperatuur werken.
ijs is wat dat betreft simpel. een bak water, wisselaar erin. en pompen maar.
ik denk dan ook dat je het echtals een oplossing voor een ruimteprobleem moet zien, en niet als het betere alternatief voor een andere techniek. volgens mij is het rendement van een warmtepomp die een aanzienlijke delta t moet verwezenlijken ook hoger dan bij een systeem dat slechts een klein beetje delta t hoeft te bewerkstelligen.
er is dus waarschijnlijk minder liter water nodig te verpompen. als jou warmtepomp "slechts"4 graden kan aftappen, en de ijsspeicher waarschijnlijk meer, ( er zit blijkbaar meer energie in ijs per graad verschil, dan in water) dan zijn dat beide zaken zaken die een 1 op 1 vergelijking met een hoeveelheid te verpompen water ook niet mogelijk maakt.
en ook in een boiler, kun je niet voor een heel seizoen warmte of koude opslaan..
uiteraard is het gebruik van moeder aarde hiervoor een uitzondering, maar dat is nu zo, bij kleinschalig gebruik. Maar wat als iemand nu een hele stad op een een open of gesloten bron wil verwarmen? dan wordt dat een klomp ijs in de grond waar de natuur niet blij mee zal zijn, en waar je ook geen vergunning voor gaat krijgen vanwege de effecten op de waterhuishouding.

[ Voor 5% gewijzigd door engelbertus op 10-01-2011 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

antonboonstra schreef op maandag 10 januari 2011 @ 20:17:
Je eerste alinea snapte ik niet helemaal, maar als ik ga rekenen denk ik dat ik weet wat je bedoelt met "tweemaal zoveel aan kWh dan m3"
Sorry voor de verwarring.

Een m3 gas bevat ongeveer 9 kWh energie. Met een cop van ~4,1 heb je ongeveer 2,2 kWh elektriciteit nodig om die warmte te produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SunshineCompany schreef op maandag 10 januari 2011 @ 21:49:
[...]

Ik ben het er niet mee eens, met je eerste alinea. En wel hier om. Je plaatst als particulier 4000Wp op je dak, wat op dat moment je verbruik dekt. Over 15 jaar doet het systeem nog steeds wat het moet doen, echter; door alle ontwikkelingen (energiezuinige apparaten), verbruik je minder. Ook je kids zijn uit huis, dus, je hebt nog maar 3000Wp nodig om je jaarlijkse verbruik op te wekken. Waarom zou je dan in vredesnaam je panelen willen vervangen voor beter renderende panelen? En zelfs mensen die niet genoeg Wp's hebben over 15 jaar, zullen bijplaatsen, en niet gaan vervangen. Dat is compleet onlogisch wat je zegt, vind ik.
Sorry hoor maar de voorspellingen zijn dat het electriciteitsverbruik gaat toenemen in de toekomst en niet afnemen. Ook zal de olie prijs (en de daaraan gekoppelde gasprijs) hoogst waarschijnlijk harder stijgen dan de electriciteitsprijzen en zullen steeds meer mensen overstappen op electrisch rijden en warmtepompen.
Ook komen er steeds meer electronica bij in huishoudens. De apparaten worden wel zuiniger maar we gaan steeds meer en groter toepassen.
Tevens is 4000Wp installatie best fors. Veel particulieren hebben helemaal geen ruimte voor een 4000Wp installatie, vooral niet in de steden.
Ook gaan de ontwikkelingen in de zonnenpanelen branch steeds sneller omdat er steeds meer geld mee gemoeid is. Het is helemaal niet ondenkbaar dat over 15 jaar vele alweer willen overstappen op goedkopere beter renderende panelen. Dat zie je nu al gebeuren.

[ Voor 24% gewijzigd door SolarKing op 11-01-2011 07:53 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

knip

[ Voor 98% gewijzigd door ZonneStroom op 11-01-2011 08:00 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Joba schreef op maandag 10 januari 2011 @ 22:05:
[...]

Goed. Ik dacht vanavond hier met een leuk nieuwtje te komen.
Ik was me niet bewust dat ik suggestief bezig was door openlijk een vraag te stellen. Ben overigens wel benieuwd naar het antwoord.

Maar kom op met dat leuke nieuwtje....................

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2011 @ 22:31:
[...]

De eerste vraag was of het ging om een schichtenspeicher. De definitie van het Oostenrijkse solar verbond vond ik een aardige. In elke boiler treedt er na verloop van tijd een bepaalde gelaagdheid op.
Het niet aantasten van de gelaagdheid is de crux natuurlijk.
Dat filmpje 2 van Martin Sandler is wat dat betreft heel verhelderend.

Wat de efficiëntste totaal oplossing is zou ik niet zo een uitspraak over willen doen. Alhoewel ik de oplossing van een voorraadboiler met een doorloopverwarmer voor hygiënisch warmwater ... ehh elegant vindt.
Omdat je dan ook bij zeer lage temperaturen in de boiler warmwater kunt produceren.
En hoe lager de boilertemperatuur (zonder legionella gevaar) met des te lagere teruglooptemperaturen uit de collector kan worden gewerkt. Kleinste boilers van dat type zijn 500l.
Ik heb inmiddels informatie en prijzen ontvangen van de Nederlandse TiSUN importeur.

Wat meteen opvalt is de dikte van de isolatie (10cm polyestervlies), met als gevolg dat zelfs de kleinste boiler (500 liter) al een afmeting heeft van 85 x 186 (d x h in cm).
Het isolatie pakket is afneembaar zodat zelfs de 800 liter versie in de meeste gevallen nog door een normale deur/trapgat past.

Een compleet systeem geschikt voor verwarming en warmwater (500 liter gelaagde boiler, 10m2 collector oppervlak, regelunit etc) kost 10017 euro incl BTW.
Voor hetzelfde systeem maar dan met 800 liter boiler ben je 10599 kwijt.
De prijzen voor een systeem met een 'normale' boiler zijn +/- 1200 euro lager.

Dat zijn adviesverkoop prijzen (dus onderhandelbaar) excl. montage en excl. cv ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 10:08
SunshineCompany schreef op zondag 09 januari 2011 @ 20:47:
[...]

't valt me trouwens net in 1 keer op dat SolarNRG geen Philadelphia's meer verkoopt? De panelen uit.. Aman? Wat zou daar de reden van zijn?
Volgens mij verkopen ze nog wel Philadelphia's maar zijn ze gestopt met Suntech... 8)7
http://www.solarnrg.nl/producten/zonnepanelen

Bij de belgen hebben ze nog een 'oude' prijslijst online staan, waar nog wel Suntech in stond.
http://www.solarnrg.be/do...erdelen-eindgebruiker.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

4Reload schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 10:26:
[...]

Volgens mij verkopen ze nog wel Philadelphia's maar zijn ze gestopt met Suntech... 8)7
http://www.solarnrg.nl/producten/zonnepanelen

Bij de belgen hebben ze nog een 'oude' prijslijst online staan, waar nog wel Suntech in stond.
http://www.solarnrg.be/do...erdelen-eindgebruiker.pdf
De prijzen zijn van de website gehaald! Misschien niet leverbaar.. of misschien verkopen ze liever Sharp's, minder risico in de toekomst, en vrijwel geen prijsverschil?!

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 22:20
Supermarkten stellen klimaatplan op

LEIDSCHENDAM - Supermarkten zien af van gratis plastic zakjes bij de kassa. Koelkasten krijgen vaker deuren en de verlichting moet voortaan energiezuiniger zijn. Dat staat in een klimaatplan, dat de branche heeft opgesteld.

In tien jaar tijd wil de sector de CO2-uitstoot met 20 procent terugbrengen. Een woordvoerder van brancheorganisatie CBL bevestigde dinsdag een artikel daarover in dagblad Trouw.
De afgelopen jaren lag de aandacht van de supermarkten vooral bij dierenwelzijn, stelt de woordvoerder. De komende tijd willen de 29 leden van het CBL ook hun bijdrage aan een beter klimaat systematisch aanpakken. Zowel de winkels zelf als de distributiecentra en het vervoer moeten klimaatvriendelijk worden.

''We zetten bijvoorbeeld ook voedselverspilling hoger op de agenda.'' De supermarkten denken aan campagnes die de consument aanraden bewuster te kopen en te koken.
Efficiëntere bevoorrading
De supers streven naar een efficiëntere bevoorrading van de winkels. Dat zou vaker moeten gebeuren op momenten dat er geen files staan. ''Gemeenten weren vrachtwagens op bepaalde tijden om overlast te voorkomen en daarom zijn wij gedwongen om in de file te staan.''
Volgens de woordvoerder zijn de supermarkten daarover al heel lang in gesprek met gemeenten. De komende jaren wil de branche echt doorpakken.
Geen financieel plaatje
Aan het klimaatplan hangt geen financieel plaatje. De supermarkten hebben geen bedrag afgesproken dat zij in een beter klimaat willen investeren.
Veel plannen zijn door een simpele ingreep te verwezenlijken. Zo scheelt alleen al het weghalen van de dunne gratis zakjes bij de kassa's jaarlijks een berg plastic van 500.000 kilo, aldus het CBL.
© ANP NU.nl
Wat een ambitie springt daar toch weer vanaf! 20% in 10 jaar tijd, dat is wel 2% minder per jaar! Maar goed de winst zal wel zijn dat het niet meer wordt in ieder geval. Toch begrijp ik het niet, de genoemde opties zijn volgens mij economisch ook erg aantrekkelijk om door te voeren. Supermarkten concurreren immers volledig op kosten en prijzen, dus minder energiekosten is lagere prijzen. Dat ze dit niet zelf sneller doorhebben. Zeker de koeling zou toch flink moeten schelen en ik heb mij er nog geen moment aan gehinderd in de paar supermarkten die er al iets voor hebben zitten.. Idem voor de plastic tasjes; dat scheelt hen toch kosten en genereert potentieel meer omzet? Verlichting zal niet gemakkelijk worden, neem aan dat ze al veel met TL-buizen werken en dat er weinig efficiency winst is te behalen met andere technieken. Maar goed, het is beter dan niets natuurlijk :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:16

Mars Warrior

Earth, the final frontier

SunshineCompany schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 10:55:
[...]
De prijzen zijn van de website gehaald! Misschien niet leverbaar.. of misschien verkopen ze liever Sharp's, minder risico in de toekomst, en vrijwel geen prijsverschil?!
Dit staat toch op de voorpagina:

SolarNRG is distributeur van Sharp en Philadelphia Solar zonnepanelen. Vanaf 2011 zullen we ook Suntech panelen gaan aanbieden. Voor de autonome systemen zijn ook Gaia en Solara panelen verkrijgbaar. Sharp en Suntech behoren tot de grootste zonnepanelenfabrikanten ter wereld

Dus wat is nu het probleem met Suntech??

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 10:08
Mars Warrior schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 12:23:
[...]

Dit staat toch op de voorpagina:

SolarNRG is distributeur van Sharp en Philadelphia Solar zonnepanelen. Vanaf 2011 zullen we ook Suntech panelen gaan aanbieden. Voor de autonome systemen zijn ook Gaia en Solara panelen verkrijgbaar. Sharp en Suntech behoren tot de grootste zonnepanelenfabrikanten ter wereld

Dus wat is nu het probleem met Suntech??
Tot voor kort hadden ze Suntech gewoon in de prijslijst staan (zie de link van augustus 2010) en nu zijn ze dus van de website af... Maakt verder niet uit, valt alleen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Suntech is moeilijk(er) leverbaar in de Benelux. Daarom lever ik nu ook Yingli's..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Banjy schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 12:21:
[...]
Verlichting zal niet gemakkelijk worden, neem aan dat ze al veel met TL-buizen werken en dat er weinig efficiency winst is te behalen met andere technieken. Maar goed, het is beter dan niets natuurlijk :)
Nou, overdag schijnt vaak de zon. Nu helpt dat niet bij een supermarkt onder in een flat, maar er zijn er genoeg die in een hal met een plat dak zitten waar makkelijk lichtkoepels in zouden kunnen.

In California zie je dat ook, winkels in de stralende zon, zonder een enkel venster, met binnen op elke 10 vierkante meter een grote lamp aan het plafond. Misschien kunnen lichtkoepels daar niet vanwege alle aicros op het dak.

Bij nieuwbouw van een winkel zou je zo'n eis in de vergunning kunnen opnemen, waarbij bijvoorbeeld de openingsuren 's avonds ingeperkt worden als je niet overdag (voor een groot deel) met natuurlijke verlichting werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joozt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:02
Ik heb een keer een projectje gemaakt om mijn elektrisch verbruik te loggen. Met behulp van een Arduino met een LDR en een weerstand kon ik tellen hoe vaak het LEDje op mijn elektriciteitsmeter in de meterkast knipperde. 10.000 keer knipperen is 1 kWh.

Het project is hier te vinden.

Voorbeeldgrafiek:
Afbeeldingslocatie: http://joozt.nl/energieverbruik.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 22:20
Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 14:10:
[...]

Nou, overdag schijnt vaak de zon. Nu helpt dat niet bij een supermarkt onder in een flat, maar er zijn er genoeg die in een hal met een plat dak zitten waar makkelijk lichtkoepels in zouden kunnen.

In California zie je dat ook, winkels in de stralende zon, zonder een enkel venster, met binnen op elke 10 vierkante meter een grote lamp aan het plafond. Misschien kunnen lichtkoepels daar niet vanwege alle aicros op het dak.

Bij nieuwbouw van een winkel zou je zo'n eis in de vergunning kunnen opnemen, waarbij bijvoorbeeld de openingsuren 's avonds ingeperkt worden als je niet overdag (voor een groot deel) met natuurlijke verlichting werkt.
Bij nieuwbouw is dat niet meer dan logisch, voor bestaande bouw zullen dat echter ingrijpende investeringen zijn ben ik bang helaas. Het lijkt mij namelijk ook een stuk fijner winkelen en vooral als je er moet werken. Ben dan ook best enthousiast over sun domes, zoals deze Nog niet in de praktijk gezien, maar het ziet er veelbelovend uit.

Tijdens de google search kwam ik ook dit tegen; zelfde idee maar sneller bij particulieren inzetbaar denk ik. Je zult het alleen niet snel enkele verdiepingen willen doorgeven. Maar stel dat er een mogelijkheid/ruimte is dan lijkt me dat heerlijk (bijv. in de badkamer of een keuken). Daglicht blijft immers prettiger dan welk ander kunstmatig licht dan ook :) .

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zit een zonvolgende spiegel in, en dat doet me afvragen hoe goed dit presteert bij diffuus licht (bewolking), waarvan we hier nogal veel hebben. Op een plek met 340 zonnige dagen per jaar werkt dit vast erg goed.
dit tegen;
Ik heb deze in Boxtel bij de Kleine Aarde gezien toen de ZPV daar eens een jaarvergadering had, maar ik was totaal niet onder de indruk. Er hing er daar eentje in een keuken en ik vond het maar halfduister. ik weet niet meer precies wat voor weer het was op die dag maar volgens mij scheen het zonnetje toen door een heel dun wolkendek heen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

4Reload schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 12:31:
[...]

Tot voor kort hadden ze Suntech gewoon in de prijslijst staan (zie de link van augustus 2010) en nu zijn ze dus van de website af... Maakt verder niet uit, valt alleen op.
Dat is al weer enkele maanden (bijna half jaar) geleden. Ze hadden tot vorige week Philidelphia op de home page staan.
SunshineCompany schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 14:07:
Suntech is moeilijk(er) leverbaar in de Benelux. Daarom lever ik nu ook Yingli's..
Heb ik (nog) geen probleem mee.

[ Voor 46% gewijzigd door ZonneStroom op 11-01-2011 16:11 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
JeroenH schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 16:04:
[...]

Ik heb deze in Boxtel bij de Kleine Aarde gezien toen de ZPV daar eens een jaarvergadering had, maar ik was totaal niet onder de indruk. Er hing er daar eentje in een keuken en ik vond het maar halfduister. ik weet niet meer precies wat voor weer het was op die dag maar volgens mij scheen het zonnetje toen door een heel dun wolkendek heen.
aan de foto's te zien toch aardig mooi dagje gehad...
http://www.renewable-ener...k-op-de-alv-2009-van-zpv/
(de albums heb ik niet meer, maar de foto van het PV-paneel buiten is voldoende: mooi lichte dag, en aardig zonnig weertje)

[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 11-01-2011 16:38 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NielsTn schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 16:35:
aan de foto's te zien toch aardig mooi dagje gehad...
Als ik die foto zie lijkt het mij alsof ik het weer die dag vrij nauwkeurig onthouden heb :Y)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-08 13:29
Joozt schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 15:30:
Ik heb een keer een projectje gemaakt om mijn elektrisch verbruik te loggen. Met behulp van een Arduino met een LDR en een weerstand kon ik tellen hoe vaak het LEDje op mijn elektriciteitsmeter in de meterkast knipperde. 10.000 keer knipperen is 1 kWh.

Het project is hier te vinden.

Voorbeeldgrafiek:
[afbeelding]
Wauw :D Nog behoefte om het uit te breiden? Zigbee, datalogging op microSD kaartje o.i.d.? :) Anders moet de hele tijd je PC aan voor de seriële poort..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 14:10:
[...]

Dat zou ook logisch kunnen zijn. Het is warm en de zon straalt frequent.
Veel ramen betekent dan veel extra opwarming die door de airco weer afgevoerd moet worden.

Kosten airco > kosten licht

Keuze geen ramen en wel lampen zou dan normaal zijn.

Tis maar een idee hoor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 21:18:
[...]

Veel ramen betekent dan veel extra opwarming die door de airco weer afgevoerd moet worden.

Het idee achter light tubes is juist: wel licht, geen warmte doordat de lichtkoker geisoleerd is. Dit in tegenstelling tot verlichtings armaturen die altijd warmte produceren.

Na 'wat' zoekwerk, vond ik weer wat ik zocht: een animatie van de Sun Tracker. Hier zie je een vergelijk tussen een normale lichtkoepel en een actief daglichtsysteem, plus wat dat doet met de temperatuur. (klik op: 'how it works')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 21:18:
[...]

Dat zou je denken, maar de vader van een vriend van mij werkte als airco ontwerper in Los Angeles en heeft daar toen (jaren tachtig) Market Place, een deel van het winkelcentrum Century City ontworpen zodat er geen energie werd gebruikt voor verwarming/koeling. Ik heb dat toen zelf mogen aanschouwen en er was ondanks de vele ramen geen hitte en erg veel natuurlijk licht. Volgens hem een kwestie van goed regelen. Ik zou zeggen dat hij (nederlander trouwens) zijn tijd ver vooruit was, zeker in een omgeving waar toen energie helemaal niets koste.

http://www.foodiewalks.com/bitmaps/rodeo2b.jpg

Herman Miller schijnt zijn fabrieken (cradle to cradle) ook vooral met dag licht te verlichten.
Ik denk dat het gewoon een kwestie van target setting is. Bij oude gebouwen is het begrijpelijk
dat er niet veel gedaan kan worden, maar bij nieuwbouw is het een mentaliteitskwestie, ook in NL.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2011 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JakeNL schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 22:35:
[...]

Het idee achter light tubes is juist: wel licht, geen warmte doordat de lichtkoker geisoleerd is. Dit in tegenstelling tot verlichtings armaturen die altijd warmte produceren.

Na 'wat' zoekwerk, vond ik weer wat ik zocht: een animatie van de Sun Tracker. Hier zie je een vergelijk tussen een normale lichtkoepel en een actief daglichtsysteem, plus wat dat doet met de temperatuur. (klik op: 'how it works')
Dat soort Light tubes zijn wellicht niet goedkoop? (de prijs in NL is aanzienlijk dacht ik)

Een manier van bouwen wordt in ieder geval opgebouwd over een lange tijd.
Bepaalde oplossingen zijn daarbij vergeleken vaak relatief jong, ookal zijn ze al 15 jaar op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
lighttubes lijken mij wel makkelijk, maar je hebt dan wel een dak boven de ruimte nodig, hoogbou heeft er weinig aan, of als je savond licht wilt hebben.

ik zou zon ding in mijn zolderdak willen hebben zodat de zolder en het trappenhuis altijd "v erlicht"zijn. ik vraag me alleen af of dat ook savonds werkt, bij maanlicht, of dat het dan niet goed genoeg werkt. ( zodat een "gewoon" tuimelraam" misschien beter zou werken. weet iemand daar iets over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lighttubes schijnen wel een probleem te hebben met condensvorming en hierdoor smerig aan de binnenkant te worden.
Smerig is minder reflectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 07:19:
Lighttubes schijnen wel een probleem te hebben met condensvorming en hierdoor smerig aan de binnenkant te worden.
Smerig is minder reflectie
Vreemd fenomeen. Je zou zeggen dat geisoleerd ook betekent: goed geisoleerd. Dus geen in of uittrede van lucht en vocht. Misschien is dat door de grotere afmetingen niet goed te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JakeNL schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 22:35:
[...]

Overigens werd er gesproken over lichtkoepels en ramen en niet over solatubes e.d..

Dan is de airco veel duurder dan een lampje, zoals eerder aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n eisspeicher is een prima rendementsverhoger voor je zonneboilersysteem in de winter. deltaT neemt nogal af dus de opbrengst zal een stuk hoger liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajoorFataal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Even iets heel anders, maar je kunt weer live de opbrengsten van Windpark Kubbeweg bekijken:
<Live opbrengst Windpark Kubbeweg>

Op de <nieuws sectie> van de site staat het volgende erover te lezen:
Eindelijk is het zover! Na meer dan een jaar is de website met de online productiegegevens weer operationeel! We zijn hier uiteraard zeer blij mee, omdat dit onderdeel van de site zeer gewaardeerd wordt onder de bezoekers. De oorzaak was te wijten aan het Vestas informatie systeem, waarvoor nieuwe hard- en software geïnstalleerd diende te worden. We verwachten dat het bezoekersaantal hierdoor weer op het oude hoge niveau zal terugkomen.
Op het moment van dit schrijven wordt er door dit park van 17 windturbines toch maar weer 8912kW duurzaam geproduceerde electriciteit het net ingepompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joozt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:02
Pruimenvlaai schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 17:29:
[...]
Wauw :D Nog behoefte om het uit te breiden? Zigbee, datalogging op microSD kaartje o.i.d.? :) Anders moet de hele tijd je PC aan voor de seriële poort..
De Arduino logt het verbruik in zijn intern geheugen. Er is ruimte voor meer dan 2 weken aan logging. Eens in de 2 weken aan de PC hangen om uit te lezen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:38
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de : sun500-g omvormer?
Het betreft een Chinese omvormer met een nominaal vermogen van 450w.
Voor meer info zie link

Even wat dingen die mij opvielen:
- lager rendement als de stecca 500
- lagere aankoopprijs als de stecca 500
- lager vermogen als de stecca 500 (450 tegen 500 watt)
- panelen parallel aan te sluiten i.t.t. serieel bij een stecca.

Van het laatste punt vraag ik mijzelf af, wat heeft een parallellen aansluiting als voor en nadelen t.o.v. het serieel aansluiten van panelen? Hogere stromen, lagere spanning (dus meer leidringverliezen al lijkt me dit bij goede bekabelen marginaal). Misschien voordelen bij gedeeltelijke afschaduwing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09 21:17
Zo. gisteren een mailtje ontvangen van Moduslink namens Mastervolt dat de verzendverpakking onderweg is. Vandaag ontvangen (door de brievenbus) en meteen uitgepakt. Soladin losgekoppeld en ontdaan van alle opsmuk en die past precies in de doos. Samen met een briefje dat de 'toestand'van de Soladin verklaart...
Moest wel even uitvogelen hoe de doos gevouwen moest worden ;-)Afbeeldingslocatie: http://94.211.229.92/img/soladin_recall_2.jpg

Verzegelstickers er overheen en straks langs het dichtstbijzijnde Kiala punt hobbelen.
Ziet er allemaal goed verzorgd uit moet ik zeggen.
Nu nog wachten op de retourzending

SunshineCompany schreef op maandag 10 januari 2011 @ 21:49:

[...]
Verder worden grote projecten vrijwel altijd met bankable panelen opgelost, en wordt dit in vrijwel alle (ik heb nog NOOIT gehoord dat het niet zo was..) door de opdrachtgever gevraagd. Panelen moeten gewoon de 'financiele stresstest' doorstaan, bij veel bedrijven. Denk je nu echt dat Volker Wessels, of andere grote installatiegroepen gaan werken met een B-merk, voor een 10% prijsverschil? Never. Never, never, never. Weet je waarom? Daar hoeft het niet goedkoop. Heel, heel simpel. Het hoeft er niet goedkoop. Men wil niet voor 'n duppie op de eerste rij zitten, als de KANS er is dat men mindere kwaliteit krijgt. En dan kun je hoog of laag springen, it's a fact. Dat particulieren het in het verleden deden omdat het 20-50% in aanschaf prijs scheelde, dat snap ik, en dat is logisch en zelfs terecht. Maar niet bij de grote bedrijven. Pas nog grotere (31kWp) offerte gemaakt voor een grote NL bank. Denk je nu echt dat die Alibaba huismerk panelen willen hebben omdat het 10% goedkoper is?

[...]
hmmm. Die NL-bank kijkt niet als eerste naar het wel-of-niet-bankable zijn van de fabrikant van de panelen. Alibaba-panelen worden imho niet (meer) aangeboden op dit soort projecten. En het grappige is dat het prijsverschil van 25% op genoemd project tussen de hoogste en laagste aanbieder ook niet herleidbaar is tot de 'bankability' van de paneelfabrikant. Integendeel! Bovendien is de leverancier mijn aanspreekpunt en niet de fabrikant. Daarom wordt daar in de inkoopvoorwaarden de nadruk op gelegd.
De prijs en het merk van de panelen zeggen niet alles. Ik ben er wat dat betreft blanco in gegaan, en ben verrast geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch jammer dat ze dan de maandelijkse productie weer in MW geven i.p.v. MWh. Verder wel mooi om te zien zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Karelprior schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 14:46:
Samen met een briefje dat de 'toestand'van de Soladin verklaart...
Moest wel even uitvogelen hoe de doos gevouwen moest worden ;-)[afbeelding]
Ik ben erg benieuwd wat ze van je mod zullen vinden, en of het invloed zal hebben op het vervangingstraject.

-edit-

Wil je vertellen wat je in die brief hebt gezet? Ik kan het net niet ontcijferen op de foto :)

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 12-01-2011 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

1,8 MW LDK poly 180 Wp, 1,36 Euro/Wp
1.011 kWp poly LDK-180P-24 modules (9 containers of 5.616 stuks), prijs 1,36 Euro/Wp CIF Rotterdam, Holland

WijWillenZon panelen, in de aanbieding in de havens van R'dam. Moet je wel een container kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
JeroenH schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 15:19:
[...]
Wil je vertellen wat je in die brief hebt gezet? Ik kan het net niet ontcijferen op de foto :)
Geachte heer, mevrouw,

Hierbij vindt u mijn Soladin 600 ter reparatie.

Vanwege oververhitting tijdens volledige belasting (er is 624 Wp op aangesloten en de Soladin regelt het vermogen vaak terug) heb ik de kap gemodificeerd om geforceerde ventilatie aan te kunnen sluiten.

Als het mogelijk is verzoek ik u om deze kap weer mee retour te sturen zodat externe ventilatie weer gebruikt kan worden.

Bij voorbaat dank,
<NAW>

Nog een groot geluk dat deze hele actie in januari plaatsvindt. Gederfde inkosten zijn verwaarloosbaar (mijn 1880Wp set heeft vandaag wel 0.12kWh geleverd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Karelprior schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 16:13:
[...]

Geachte heer, mevrouw,

Vanwege oververhitting tijdens volledige belasting (er is 624 Wp op aangesloten en de Soladin regelt het vermogen vaak terug) heb ik de kap gemodificeerd om geforceerde ventilatie aan te kunnen sluiten.

Als het mogelijk is verzoek ik u om deze kap weer mee retour te sturen zodat externe ventilatie weer gebruikt kan worden.

Bij voorbaat dank,
<NAW>

Nog een groot geluk dat deze hele actie in januari plaatsvindt. Gederfde inkosten zijn verwaarloosbaar (mijn 1880Wp set heeft vandaag wel 0.12kWh geleverd...
Crossing my fingers for you... ;)

Hier eerste verzendbevestiging voor "de doos" ontvangen. Mee eens met kp: professioneel georganiseerd.

SunshineCompany schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 15:19:
1.011 kWp poly LDK-180P-24 modules (9 containers of 5.616 stuks), prijs 1,36 Euro/Wp CIF Rotterdam, Holland

WijWillenZon panelen, in de aanbieding in de havens van R'dam. Moet je wel een container kopen.
Is dat direct vanuit LDK Solar, of via een tussenhandelaar??? En/of is dit echt de prijs die "ze" (lees: WWZ) moeten betalen???

[ Voor 17% gewijzigd door zonnigtype op 12-01-2011 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

SunshineCompany schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 15:19:

Shit, ik kom net wat kleingeld te kort voor zo'n container 8)7
Ben je met bevestigingsmateriaal voor daken haaks op het zuiden(daken die 90 graden verkeerd staan ) nog veel duurder uit en heeft dit veel invloed op het rendement van de panelen?

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Hekking schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 18:19:
[...]

Shit, ik kom net wat kleingeld te kort voor zo'n container 8)7
Ben je met bevestigingsmateriaal voor daken haaks op het zuiden(daken die 90 graden verkeerd staan ) nog veel duurder uit en heeft dit veel invloed op het rendement van de panelen?
Ja, zijn dure containers.. :)

Je gebruikt hetzelfde bevestingingsmateriaal.. je mag in Nederland je panelen niet op schuin op een schuin dak zetten, zoals dat in Duitsland wel mag. Verder zal je systeem op 't zuiden ongeveer 700 - 750 kWh / kWp gaan opleveren, in plaats van 800 - 900 kWh / kWp. Volgens de rekensoftware, that is.
zonnigtype schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 18:09:
[...]

Is dat direct vanuit LDK Solar, of via een tussenhandelaar??? En/of is dit echt de prijs die "ze" (lees: WWZ) moeten betalen???
Dit zijn echt van die dumppartijen. Geen idee over de achtergrond, waarom, hoe en wat. Hier zit nog iemand tussen. Die pak 4-8 cent. Misschien nog wel een 3e partij. Die pakken ook 4-8 cent. Als je direct bij LDK koopt, zit je op 1,30. WWZ zal daar niet veel ondergaan, omdat LDK het dan wel aan iemand anders verkoopt, voor een betere prijs. En 10Mw (zoiets wil WWZ kopen toch?) is ook niet heul bijzonder.. dus het is niet dat LDK daar speciale mega-kortingen voor gaat geven ofzo.

Overigens bieden ze ook 230's aan:
1,36 MW LDK poly 230 Wp, 1,40 Euro/Wp
1.363 kWp poly LDK-230P-20 modules, 230 Wp (9,5 containers of 5.928 stuks), prijs 1,40 Euro/Wp CIF Rotterdam, Holland
Voor 1,40, wat echt duur is. Ik vind het moeilijk LDK te vergelijken met een Suntech of een Yingli, maar gevoelsmatig heb ik toch liever de laatste 2. Wat jij, zonnigtype? Durf jij daar een uitspraak over te doen?

[ Voor 12% gewijzigd door SunshineCompany op 12-01-2011 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Goed nieuws.

Wereldwijde investeringen in schone energie zijn vorig jaar met 30% gestegen. Crisis? What crisis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Karelprior schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 14:46:
(...)

... en straks langs het dichtstbijzijnde Kiala punt hobbelen.

(...)
Lekker is dat, Kiala... "Mijn pakketten, waar en wanneer het mij uitkomt!" |:(

Laat er nu in mijn woonplaats helemaal niet zo'n punt te vinden zijn! Dus nu zit ik hier met mijn in elkaar georigamide doos (zit bij jou die barcode sticker trouwens ook zo onlogisch precies over een vouw heen...?). 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
die retourverpakking heeft maar zwakke zegels: na afsluiten sprongen ze binnen 5 minuten los.
Dus lang leve de goede tape-soort :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 20:04:
[...]

Lekker is dat, Kiala... "Mijn pakketten, waar en wanneer het mij uitkomt!" |:(

Laat er nu in mijn woonplaats helemaal niet zo'n punt te vinden zijn! Dus nu zit ik hier met mijn in elkaar georigamide doos (zit bij jou die barcode sticker trouwens ook zo onlogisch precies over een vouw heen...?). 8)7
Gelukkig zit ik er maar 1,5 km vanaf. Heb ik ook eens geluk ;-)
Die barcodesticker zit idd over de rand gevouwen. Scannen ging prima overigens.
NielsTn schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 20:36:
die retourverpakking heeft maar zwakke zegels: na afsluiten sprongen ze binnen 5 minuten los.
Dus lang leve de goede tape-soort :)
Heb er ook wat extra plakband overheen moeten doen, ander schoot de zijflap steeds los. Minor detail, ik kijk nu om de 10 minuten op de track&trace van Kiala waar mijn Soladin nu is (nog steeds op het inleverpunt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 18:47:
Voor 1,40, wat echt duur is. Ik vind het moeilijk LDK te vergelijken met een Suntech of een Yingli, maar gevoelsmatig heb ik toch liever de laatste 2. Wat jij, zonnigtype? Durf jij daar een uitspraak over te doen?
Heb ik op 16 november jl. al wat over gezegd (onder hoofdje "Spullen/de hardware"). LDK is een "grootheid" in de business, al zitten ze vooral in de wafers en in de silicium productie. Al hebben ze door de dreigende enorme overschotten van solar-grade silicium die laatste plannen wat teruggeschroefd. In wafers zijn ze beslist megagroot (lees: de grootste). Module business moet nog fors groeien, maar daar zijn ze dan ook pas net in begonnen (strategie: afzet van de wafers helpen verzekeren). En als je het klappen van de zweep eenmaal kent, zeker met zo'n professionele backing, is dat ook helemaal niet moeilijk (maken van goede modules). Als je wafers en uiteindelijk cellen maar goed zijn.

Recentste "outlook" voor de business van LDK Solar in (alleen!) het laatste kwartaal van 2010:
For the fourth quarter of 2010, LDK Solar expects to report revenue in the range of $870 to $910 million, wafer shipments of 615 to 620 megawatts (MW), module shipments of 160 MW to 165 MW, in-house polysilicon production of 1,900 MT and 1,910 MT, in-house cell production between 26 MW and 27 MW, and gross margin between 25.0% and 27.0%.
Als de "prognose" van WWZ (13 MWp modules "besteld en betaald" eind deze maand) zou uitkomen, en je rekent de helft van die afzet toe aan LDK modules (en de ander helft aan China Sunergy, dus beiden 6,5 MWp), zou het Nederlandse "macro-initiatief" WWZ bij gelijkblijvende LDK prognose voor eerste kwartaal 2011 dus slechts 4% van de kwartaalproductie van LDK gaan afnemen...

Nogmaals: je praat hier over grote partijen. Beslist geen kattenurine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Weet iemand welke omvormer dit is?

Afbeeldingslocatie: http://www.groenejoule.nl/joomla/images/Images_Own/Onbekende%20omvormer.bmp

O ja, ik had nog een nieuwtje.....

Ik ben 3 weken geleden een adviesbureau begonnen voor duurzame energie en energiebesparing. Doelstelling is vooral om mensen op weg te helpen. Eigenlijk een verlengde van dit en een aantal andere fora en alle kennis die op internet te vinden is.

Ik doe het naast mijn fulltime baan en winst is dus niet mijn drijfveer. Ik wil echt mensen op weg helpen en ook aansteken met de enthousiasme die jullie mij hier 3 jaar geleden hebben gegeven en die ik zelf ervaren heb bij onze eigen duurzame maatregelen maar ook bij vrienden en kennissen (Jan-B bijv.). Geeft me gewoon extra voldoening en dat is niet in geld uit te drukken.

Website is in aanbouw (www.groenejoule.nl) en er komt ook een wiki om de berekeningen die ik maak en uitspraken die ik doe te onderbouwen. Heb er zin in, en heb mijn eerste lijntjes uitstaan voor eerste opdrachten. Oa een initiatief in ons dorp waarbij ze gezamelijk panelen willen gaan kopen. Adviseur die ze in de arm hebben genomen komt met bovenstaande omvormer en een all-in prijs van 3,30 euro, bij meer dan 10 deelnemers. 8)7 Dus daar probeer ik ze dus duidelijk te maken dat dat ook anders kan. Leuk detail is dat ze in de media wel een foto van ons huis gebruiken (meest duurzame van de gemeente, wellicht) waarop dus een systeem pronkt dat wel wat scherper geprijsd was.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 21:30
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 14:57:
[...]

Toch jammer dat ze dan de maandelijkse productie weer in MW geven i.p.v. MWh. Verder wel mooi om te zien zo.
Heb daar al een mailtje over ingeschoten.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Schrijf jij het Groot Dictee dit jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Joba schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 22:43:

[afbeelding]
Van het bedrijf Guangxi Jingui Sun Energy Co., Ltd. met als noot:
Foreign Trade department: Sunshine Group Solar Energy Co., Ltd

Deze ("ander kleurtje, niet zo vies communistisch rood"... >:) )

Meer info over het bedrijf hier.

Of de eigen typische Chinese website van Jinguisun, ook wel "Sunshine" (je word gek van al die verschillende namen), waarschijnlijk het moederbedrijf wat vooral in de zonnecellen/modules zit:

http://www.jinguisun.com/
Sunshine Group Solar Energy Co., Ltd.(Sunshine)is the foreign trade department of Guangxi Jingui Sun Energy Co.,Ltd which devotes to the R&D, manufacturing and Marking photovoltaic product company with advanced international level. It aims at R&D and manufactureing products friendly to the environment and promoting the application of the renewable energy.
In order to satisfied our development needs, we've contracted all the production lines of Shandong Dongying Taidai PV Co.,Ltd last year.
Now, Sunshine reach the annual production capacity of 200MW. Mainly produces 5-inch (125MM * 125MM), 6-inch (156MM * 156MM) crystalline silicon solar cells and the 160W ~ 290W solar modules, as well as the other specifications of solar modules. Our products are all pass TUV, CE and ISO9001 certificates.
At present, the average efficiency of our mass production has been among first class international level. We have been cooperating with research institutes home and abroad to achieve higher efficiency.
Sunshine not only engages in photovoltaic products R&D, but promoting the application.
Sunshine realizes industrialization and modernization accelerate consuming limited natural resources. Photovoltaic products are important to the environment protection as a non-pollution and renewable energy source. We will try hard to promote the application of photovoltaic energy in more districts and countries globally and take it as a solemn responsibility.
Het zal u niet verbazen: ken ik niet...

... ook niet in Photon inverter database.

... ook niet in Photovoltaikforum Wechselrichter databank.

Veel plezier en succes met je activiteiten, overigens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 00:54
Karelprior schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 16:13:
[...]

Geachte heer, mevrouw,

Bij voorbaat dank,
<NAW>

Vind het wel apart dat jij last van terugregelen hebt, ik heb er ook 625Wp aan hangen, en bij mij komt er altijd de maximale output uit als er voldoende zon is. Hij hangt bij mij op zolder, niet echt op een heel koele plek, maar wel in de schaduw.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Vandaag bij iemand die totaal geen verstand heeft van haar oude Sunpower® (NUON/Eneco pakketjes met oorspronkelijk OK4 omvormers) systeem, die nooit heeft gemeten, wel een PC-link met kabel bijgeleverd heeft gekregen bij de tijdens de renovatie (2007) geïnstalleerde Soladin 600 (interface nooit uitgepakt) effe geholpen ding van de muur te halen en voor afschakelen (Mastervolt Recall) even doorgemeten met eigen PC-Link en laptop.

Net even teruggerekend.

Schokkend lage opbrengst daar met volgens mij een identieke set ACN5000E modules (6x 108 Wp) zoals bij ons al die tijd ook op het dak heeft gestaan onder vergelijkbare omstandigheden in dezelfde gemeente (ze heeft destijds aan dezelfde vervolg actie bij NUON meegedaan, ik moet wel toegeven dat ik haar modules niet van dichtbij heb kunnen zien).

Zij: 1.516 kWh sinds februari 2007. Bij ons: 2.345 kWh in bijna dezelfde meetperiode (NB: komt bij ons grofweg ongeveer neer op gemiddeld zo'n 900 kWh/kWp.jaar over de gehele periode, ook bij ons is dat aparte deelsysteem door o.a. lange DC bekabeling niet optimaal gerenoveerd, en het heeft ook hele maand oktober platgelegen vanwege de dakrenovatie alhier).

Verschil tussen onze en haar systeem productie is 36% t.o.v. onze opbrengst, over die periode ongeveer neer komend bij een gemiddelde kWh prijs van 22,8 cent (gemiddelde tarieven enkeltarief NUON 2007-2010) op een verschil in inkomsten van zo'n 189 Euro voor een klein setje (OK, over een periode van bijna 4 jaar, maar toch). Bij haar staan 5 modules op een hoog, vanaf straatzijde niet zichtbaar plat dakvlak, en het 6e exemplaar konden ze daar niet kwijt en die staat in een fors andere oriëntatie. Is echter bij de systeem renovatie begin 2007 wel degelijk gewoon opgenomen in een van de ministrings van elk 3 modules, en het lijkt er op dat die configuratie de opbrengsten fors nadelig zou kunnen hebben beïnvloed. Voor zover ik weet geen schaduw o.i.d. op dat hoge dakvlak.

Tja. Dat krijg je als je nooit meet/hebt gemeten (heb vaak genoeg gewaarschuwd) en de installateur op de mooie blauwe ogen werd vertrouwd dat "het" wel goed zou zijn gerenoveerd.

Niet, dus... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 12:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter

Ik ben 3 weken geleden een adviesbureau begonnen voor duurzame energie en energiebesparing. Doelstelling is vooral om mensen op weg te helpen. Eigenlijk een verlengde van dit en een aantal andere fora en alle kennis die op internet te vinden is.

Ik doe het naast mijn fulltime baan en winst is dus niet mijn drijfveer. Ik wil echt mensen op weg helpen en ook aansteken met de enthousiasme die jullie mij hier 3 jaar geleden hebben gegeven en die ik zelf ervaren heb bij onze eigen duurzame maatregelen maar ook bij vrienden en kennissen (Jan-B bijv.). Geeft me gewoon extra voldoening en dat is niet in geld uit te drukken.
Geniaal! Ik loop ook al tijden met een vergelijkbaar idee rond. Dus als je nog medewerkers zoekt? _/-\o_

Het grote nadeel, is zoals je zelf ook al indirect beschrijft, het is op dit moment ontzettend lastig om er je brood mee te verdienen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Joba :
http://www.zonnepanelen.n...-mdz4k4tla1-omvormer.html

http://www.samilpower.com/en/index.asp , onder de SolarRiver series.

Het is [ Volgens Photon .... Bedankt glambalk voor je opmerking hieronder ] gewoon SMA wat aan de binnenkant zit trouwens.

@ Zonnigtype : Photon heeft er een paar edities terug een heel artikel over geschreven ... onder het kopje SMA gefahr .... en de test resultaten waren meer als goed te noemen.

edit : volgens mij was het het september nummer : http://www.photon-magazin...roducts&pub=4&parent=2716

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2011 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 08:36:

Het is gewoon SMA wat aan de binnenkant zit trouwens.
Wordt van meerder omvormers beweerd. Delta zou hetzelfde zijn als Mastervolt. Nog geen bewijzen van gezien. CD, DVD en ander branders sloopte je gewoon open om te zien dat het allemaal Sony apparaten waren.
Laat eens een foto zien van de binnenkant van die omvormers waaruit blijkt dat de binnenkant hetzefde is als van SMA.

[ Voor 7% gewijzigd door ZonneStroom op 13-01-2011 09:04 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist weer een email van NUON die mij aan het besparen wil krijgen en zich zorgen maakt of ik wel mileubewust ga skieen.

Deze terreur van mail en reclameblaadjes moeten ontzettend veel energie en tijd kosten, geloofwaardig is het is het ook niet (volgens mij willen ze net als elk bedrijf omzet en winst maken)

maar waarom doen ze het dan toch.?????????????????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Joba

Gefeliciteerd! Gaaf initiatief. Waar zit je eigenlijk? Ook ik probeer iets op te zetten met een bevriende installateur. Dan meer op het gebied van systemen om het verbruik terug te dringen of zelf op te wekken. De hamvraag is duidelijk; welke argumenten werken op de doorsnee inwoner van ons landje om zijn huis te verduurzamen qua energieverbruik. Met CO2 uitstoot en doemscenario's gaat iedereen in zijn achteruit, maar met het idee van legaal belasting ontduiken en minder last hebben van fluctuaties op energieprijzen krijg je meer gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.mijnalbum.nl/Album=4XQODDH6[/img]

laminaatpakket (vloerverwarming) gekocht om mijn vloer straks elektrisch te gaan verwarmen.

het is vrij prijzig maar ziet er degelijk uit.

heeft iemand op dit forum al elektrische verwarming onder houten vloer en hoe bevalt dit??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 11:18:
http://www.mijnalbum.nl/Album=4XQODDH6[/img]

laminaatpakket (vloerverwarming) gekocht om mijn vloer straks elektrisch te gaan verwarmen.

het is vrij prijzig maar ziet er degelijk uit.

heeft iemand op dit forum al elektrische verwarming onder houten vloer en hoe bevalt dit??
Ik denk niet dat je hier iemand zult vinden die elektrische vloerverwarming gebruikt voor iets anders dan misschien een badkamer.
Elektrisch verwarmen is extreem duur en zeer milieu belastend. Op http://www.olino.org/arti...ektrische-vloerverwarming staat een uitgebreid artikel en een lange discussie hierover.

Conclusie is dat een HR ketel dit voor 40% van de kosten doet. In eerste aanschaf ben je wat goedkoper uit maar al naar een paar jaar krijg je spijt. Het verschil is meer dan 1700 euro per jaar.
Tenzij je dus een hele goede reden hebt: Niet aan beginnen.

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:20
Niet aan beginnen, iig niet als hoofdverwarming. Ik heb als hoofdverwarming in de badkamer een 500W elektrische installatie liggen, die doet er uren over om de boel op temperatuur te krijgen. Inmiddels heb ik de badkamer geisoleerd en laat ik dat ding permanent aan op 16 graden, nu slaat ie een paar keer per uur voor een paar minuten aan.
Toen ik voor het eerst de vloerverwarming aanzette voordat het geisoleerd was ging mijn stroomverbruik van 10-15KWh/week naar 80KWh voor een weekend.

Ik zit er dan ook sterk aan te denken om gewoon een radiator in de badkamer op te hangen. Buizen lopen gewoon onder de badkuip door en vervolgens achter een afgetimmerd paneel naar de zolder, daar kan ik vast wel een aftappunt op maken. Al is het maar een kleintje, als dat ding ervoor kan zorgen dat de vloerverwarming nagenoeg overbodig wordt ben ik al blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Wij hebben ook zo'n electrische vloerverwarming in de keuken aan laten leggen. Nog net voordat ik er beter op ging letten en rekenen. Maar, ik zag daardoor al snel dat het energie slurpt. Dus, tegenwoordig doen we hem alleen in bijzondere gevallen aan.
Als het niet nodig is, niet aanleggen!!

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Er schijnt een nieuw wereldrecord te zijn voor zonnewagens. Bijna 89 km/u.

Ik denk dat het team bezig is voor de World Solar Challenge van dit jaar en dacht "Och, dat kunnen we er wel even bij doen". Het oude record stond al sinds 1987. Dus 24 jaar oude technologie verslaan is ook niet zo schokkend.

Toch nog altijd een dikke 40 km/u langzamer dan de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Joba, veel succes met je bedrijf/hobby!
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 10:42:
Met CO2 uitstoot en doemscenario's gaat iedereen in zijn achteruit....
De mensen die daar gevoelig voor zijn hebben over het algemeen allang actie ondernomen. De rest (het merendeel) motiveer je inderdaad alleen via tante pecunia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Alles draait inderdaad om TVT. Als je dat kan veranderen, maar het 'normaal' maakt.. ben je al een stuk verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Als het 'normaal' is dan ben je niet verder, maar klaar... Maar goed, even afgezien van hoe je het precies verwoordt:

Je richt je wel helemaal op sentiment. Niet veel mensen zullen twee keer zoveel betalen alleen maar omdat het 'normaal' is. De grote massa krijg je daarmee, denk ik, niet om.

Een beetje meer betalen is geen probleem, maar ik voorzie geen brede acceptatie voor dingen die veel meer kosten zonder duidelijke voordelen. Inzetten op betaalbaarheid en gemak lijkt mij toch de kortste weg naar succes.

Het punt daarbij is dat betaalbaarheid niet alleen van de tvt afhangt, maar ook van de investering. Veel mensen zagen op tegen de hogere aanschafkosten van een HR ketel t.o.v. een conventionele, ondanks de goede tvt. De kosten van een stevige PV-installatie zijn nog veel hoger. Zonder een goede financieringsmogelijkheid haken veel mensen dan gewoon af.

Wat gemak betreft denk ik dat het met PV wel goed komt. De enige heisa nu is de administratie en installatie. Met een zonneboiler vergeleken steekt PV dan gunstig af... En ja, je laat voor je HR ketel wellicht ook jaarlijks iemand langskomen, maar dat wil niet zeggen dat je nog weer iemand wil laten komen voor een ander onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

PV is vrijwel onderhouds- en storingsvrij, gelukkig. Maar de opstartkosten zijn inderdaad bijzonder hoog. Wil je iets leuks op je dak ben je zo 5-10k verder. Maargoed, stel dat de PV prijzen voor de helft dalen, dan nog blijft de overhead (installeren, alu & kabels) zo groot dat PV nooit echt goedkoop wordt in de huidige vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
TVT en de investering die je moet doen tellen mee. Ik zit bijvoorbeeld te overwegen om een instap PV setje aan te schaffen. Als ik de diverse websites van mensen in dit topic doorneem zit je rond de 1500 euro voor zo'n setje en bespaar je 500KWh per jaar aan stroom. Omgerekend naar hoogtarief groene stroom euro's is dat op dit moment 108,50 per jaar, waardoor het al snel 15 jaar duurt voor je dat er zonder subsidie uit haalt.

Aan de ene kant heb je een TVT van 15 jaar, maar daar staat ook een bedrag tegenover. Als je 1500 euro voor langere tijd kunt missen, wat doe je er dan eerder mee? Investeren in een PV systeempje, of tegen een paar procent rente wegzetten op een deposito? Ik denk dat ik liever elke dag een stel panelen op mijn dak zie liggen voor die 1500 euro, dan dat ik eens per jaar een afschrift krijg met 60 euro rente-uitkering over dat bedrag.
Trek je dit naar grotere installaties, dan zal je al snel zien dat mensen liever niet 10K over 15 jaar kwijt zijn, maar dat ze dat liever op een vrij opneembare spaarrekening zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist mijn meterstanden via internet doorgegeven aan GC (elektriciteit en gas).
Ze hebben de layout veranderd en ik kan mijn terugleverstand niet meer doorgeven (eerder stond die er wel bij).
Zijn er meer die daar last van hebben?

(Ik heb er even een mailtje naar GC achteraan gestuurd met de complete standen incl. teruglevering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:54

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@ Joba: Proficiat _/-\o_ en veel sucses met je nieuwe bedrijf!

Mooie website ook, ziet er fraai uit maarrr,
ik lees een terugverdien tijd van 9 jaar en " normale omstandigheden" :? Wat houdt dat precies in?
Die 9 jaar , dat lukt toch echt niet, ZELFS als je het montage-gebeuren zelf doet, met wat vrienden/collegas/buren.
Zie ook het stukje van JGC, vanmiddag 14.53 - heel goed geschreven trouwens :Y
start setje van 555Wp - rond de 15/1600 euro, kom je op 14-15 jaar, MOET je wel zelf de montage regelen.
Inclusief montage- +- 400 euro - kom je al gauw op 18 jaar zelfs.
Hoe kom je aan die 9 jaar dus? of hou je al rekening met stijgende energie-prijzen in de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mja, in die berekeningen wordt uitgegaan van subsidie. Verder heb ik berekeningen gezien waarbij je geen energiebelasting betaalt, maar wel een korting op de energiebelasting ontvangt. Weet niet in hoeverre dat ook daadwerkelijk klopt en onder welke voorwaarden je dat precies moet doen.
In mijn berekening met 15 jaar ben ik gewoon ruwweg uitgegaan van het investeringsbedrag gedeeld door de huidige energieprijs. Als die prijzen nog stijgen wordt de TVT korter.

Ik denk dat je met die kleine setjes mensen wel binnen kunt slepen. Zodra de eerste panelen op het dak liggen en de energiemeter terug begint te draaien begint het interessant te worden, en dan duurt het ook niet lang voordat er meer panelen op het dak komen. Een kennis van mij heeft destijds subsidie gekregen om 4 panelen te plaatsen, hij heeft er 8 laten plaatsen. Nu een paar jaar later wil hij nog meer panelen, subsidie of geen subsidie, die dingen gaan er gewoon komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 16:08
iemand ervaring met het nocalc systeem en dan met name de claim zuiniger stoken met cv en boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hangt een beetje van de waterhardheid af denk ik. Een verwarmingselement waar flinke kalkaanslag op zit zal minder efficient zijn dan eentje die schoon is. Ik was toevallig bij warmteservice om een thermostaat in te leveren toen de vertegenwoordiger van dat produkt daar was. Volgens de vertegenwoordiger vinden de meesten het systeem al de moeite waard omdat het ze schoonmaken bespaart. Wie wil er nou niet een douche zonder kalkaanslag zonder te moeten schrobben of spuiten met anti-kalkmiddelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Met een Wattpiekprijs van < 2 euro red je de TVT van < 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Hier in Enschede komt er een mooi zonnestroom park bij van 2300 m2 met SDE, vermogen bij bij niet bekend maar dat heeft Poldermans vast wel paraat ;)

"Zonne-energie gaat Raedthuys in 2011 ook definitief toevoegen aan haar duurzame energiemix. Van de overheid heeft Raedthuys de benodigde subsidie (SDE) ontvangen om haar plannen te realiseren. In Enschede wordt in samenwerking met HST Groep b.v. (Transportcentrum) een zonne-energie installatie met een oppervlakte van 2.300 m2 gerealiseerd. Raedthuys investeert een bedrag van ruim 250.000 euro in deze nieuwe energiebron. "

Enschede maakt dan wel goede sier dankzij Raedthuys maar voor z'n inwoners doen ze 0,0 aan zonnestroom.

[ Voor 8% gewijzigd door SpeksteenWP op 13-01-2011 19:45 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 20-09 14:01

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

_JGC_ schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 14:53:
, dan zal je al snel zien dat mensen liever niet 10K over 15 jaar kwijt zijn, maar dat ze dat liever op een vrij opneembare spaarrekening zetten.
of liever uitgeven aan een nieuwe auto. Ook wij hebben overwogen de auto in te ruilen, maar besloten voor dat geld PV te kopen. er zijn hier in de buurt zoveel mensen die in een gloednieuwe auto rijden, waar je ook een mooie PV installatie voor kunt kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Apart hè? Mensen hoor je nooit over de TVT van auto's, of computers, of tuinmeubilair etc. Zelfs als financiële investering moeten zonnepanelen als enige het TVT-argument aanhoren, iit bijvoorbeeld aandelen, obligaties of simpelweg sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
JAN-B schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 16:47:
[...]

@ Joba: Proficiat _/-\o_ en veel sucses met je nieuwe bedrijf!

Mooie website ook, ziet er fraai uit maarrr,
ik lees een terugverdien tijd van 9 jaar en " normale omstandigheden" :? Wat houdt dat precies in?
Die 9 jaar , dat lukt toch echt niet, ZELFS als je het montage-gebeuren zelf doet, met wat vrienden/collegas/buren.
Zie ook het stukje van JGC, vanmiddag 14.53 - heel goed geschreven trouwens :Y
start setje van 555Wp - rond de 15/1600 euro, kom je op 14-15 jaar, MOET je wel zelf de montage regelen.
Inclusief montage- +- 400 euro - kom je al gauw op 18 jaar zelfs.
Hoe kom je aan die 9 jaar dus? of hou je al rekening met stijgende energie-prijzen in de toekomst?
Voorbeeld klein systeem: 555 Wp 1359 euro + 500 euro montage = 1859 euro. Kom je, rekening houdend met 7% stijging elektraprijs/jaar op 12 jaar.

Voorbeeld groot systeem: 2960 Wp 6440 euro + 1000 euro montage = 7440 euro. Kom je rekening houdend met 7% stijging elektraprijs/jaar op 10 ..... jaar. Maar als je het zelf doet, of je weet te besparen op montage (moet wel kunnen, is 2 mandagen werk) kom je in de buurt van 9 jaar. Wil je A-kwaliteit dan kan je geinstalleerd en al op 12 jaar komen.

9 jaar is dus net iets te strak, ik ga er 10 van maken want het laatste wat ik wil is mensen een rad voor ogen draaien.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:16

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Roamor schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 20:18:
Apart hè? Mensen hoor je nooit over de TVT van auto's, of computers, of tuinmeubilair etc.
NIks aparts aan. Die dingen die je noemt zijn gebruiksartikelen. PV is dat niet.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Mars Warrior schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 20:33:
[...]

NIks aparts aan. Die dingen die je noemt zijn gebruiksartikelen. PV is dat niet.
Jij gebruikt die energie niet dan? Het is een luxe, net als een auto dat tov lopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mja, bij auto's maak je die afweging ook wel. Koop ik een dikke bak, of koop ik een zuinige auto. Ik heb ook een andere auto overwogen, maar omdat je met een tweedehands auto nooit zeker bent over wat je te wachten staat, en een nieuwe auto me te duur is, doe ik het niet. Deze auto rijdt gewoon goed, heeft na het oplossen van de standaard PSA-kwaaltjes eigenlijk nergens last van, en met een andere auto mag ik weer beginnen met het oplossen van kwaaltjes.
Verschil is dat je het nu hebt over luxe-artikelen. Een televisie of computer gebruik je dagelijks. Een auto gebruik je dagelijks en geld op een spaarrekening kan je er zo weer afhalen. Een PV-paneel heeft maar 2 functies: je investering terugverdienen en het milieu ontlasten. Verder ligt dat ding daar maar wat te liggen, en hangt die omvormer daar maar wat te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charops
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09 11:59
Roamor schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 20:36:
[...]

Jij gebruikt die energie niet dan? Het is een luxe, net als een auto dat tov lopen is.
Maar bij een auto zijn alle dingen als ruimte, verbruik kosten per jaar duidelijk. Misschien een luxe voor jou ten opzichte van lopen, maar voor afstanden van meer dan 5 km loop ik al niet meer ( ok, af en toe recreatief ;) ). Voor energie heb ik een leverancier, kosten duidelijk, alleen termijnontwikkeling niet. Als ik wil weten wat zonnestroom mij oplevert, is de tvt gewoon een simpele manier om uit te drukken wat het oplevert.

life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 16:08:
Zojuist mijn meterstanden via internet doorgegeven aan GC (elektriciteit en gas).
Ze hebben de layout veranderd en ik kan mijn terugleverstand niet meer doorgeven (eerder stond die er wel bij).
Zijn er meer die daar last van hebben?

(Ik heb er even een mailtje naar GC achteraan gestuurd met de complete standen incl. teruglevering).
wat dacht je van even bellen? meestal is eea zo gefixed en kun je zaken invullen via het web :)
de beller is sneller ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
_JGC_ schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 20:38:
Verschil is dat je het nu hebt over luxe-artikelen. Een televisie of computer gebruik je dagelijks. Een auto gebruik je dagelijks en geld op een spaarrekening kan je er zo weer afhalen. Een PV-paneel heeft maar 2 functies: je investering terugverdienen en het milieu ontlasten. Verder ligt dat ding daar maar wat te liggen, en hangt die omvormer daar maar wat te hangen.
Het is natuurlijk maar net hoe je er tegenaan kijkt. Ik ervaar mijn PV als luxe ver/gebruiksartikel. Het levert mij geld op, brengt mij gemak en ik belast anderen niet met mijn verbruik van energie (moreel). Ik heb bijvoorbeeld bewust geen auto; maar ik zou voor zo'n aanschaf ongeveer dezelfde argumenten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Heeft er iemand hier ervaring met Bosch Solar Heating? Het lijkt me qua verwarmen met zonneboiler een mooi alternatief voor de Q-Solar aangezien ik al een collector en boilervat heb.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Het levert je geld op wat je er eerst in hebt moeten steken, TVT verhaal dus. Gemak brengen... tja, dat schijfje in je meterkast draait net zo gemakkelijk en de eerste 10-15 jaar tegen dezelfde prijs als de investering die je in PV hebt gedaan.
Enige wat blijft staan is het moreel, en dat hebben maar heel weinig Nederlanders. De enige reden waarom zuinige auto's zo in trek zijn, is niet omdat ze zoveel beter voor het milieu zijn, maar omdat je als particulier geen wegenbelasting betaalt en als leaser maar 14% bijtelling betaalt. Groene stroom net zo: de meeste mensen stappen over omdat het goedkoper is, niet omdat het groen is. Bij de NEM zie je dat ook wel: als je op die website kijkt wordt er alleen maar over geld gesproken, het feit dat ze groene stroom leveren moet je via google vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Roamor schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 20:18:
Apart hè? Mensen hoor je nooit over de TVT van auto's, of computers, of tuinmeubilair etc. Zelfs als financiële investering moeten zonnepanelen als enige het TVT-argument aanhoren, iit bijvoorbeeld aandelen, obligaties of simpelweg sparen.
Weer diezelfde dooddoener...

Bij de keuze om een auto te kopen speelt de tvt meestal niet. Als je daarentegen de afweging maakt tussen de referentieauto op bezine en een vegelijkbare diesel, dan zie je dat men wel degelijk naar tvt (of iets vergelijkbaars) kijkt. Duurdere motor, meer wegenbalsting, meer onderhoud, maar mindere brandstofkosten. Dat reken je rustig uit en dan maak je je keuze. Datzelfde geldt ook voor het vervangen van je auto. Als de onderhoudskosten stijgen, dan tolereer je dat tot het moment dat je goedkoper uit bent met een investering in een nieuwe(re) auto.

Dáár gaat het om, niet om de keuze wel of geen auto. Net als dat ik hier niemand hoor over of ze wel of geen elektriciteit gebruiken.

Tsss.... :N

@Roamor:
Hoe geeft je PV-installatie je gemak? Dat heb ik hier nog niet vaak langs zien komen, terwijl dat volgens mij voor veel mensen wel een van de doorslaggevende argumenten zou kunnen zijn!

[ Voor 8% gewijzigd door asvogel op 13-01-2011 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 20-09 14:01

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

asvogel schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 21:09:
[...]

Weer diezelfde dooddoener...

Dáár gaat het om, niet om de keuze wel of geen auto. Net als dat ik hier niemand hoor over of ze wel of geen elektriciteit gebruiken.
wel of geen niet, maar wel zo weinig mogeljk
ook op onkosten van een auto kun je veel sparen

[ Voor 6% gewijzigd door sander817 op 13-01-2011 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alles draait inderdaad om TVT
happyness draait niet om tvt, de dag dat je op je tvt zit staat niet in verhouding tot de 1e keer max vermogen in april, of een kneiter douche uit je nieuwe zonneboiler.
elke dag geniet ik weer als ik op stc vermogen zit, ik krijg er al 3 jaar geen genoeg van, wat een genot voor die paar grijpstuivers, ik voel me er heel happy onder.(priceless is dat)
verder ben ik momenteel erg zuur, omdat sinds half oktober niet kan genieten, van volstrekt nutteloze piekvermogens.

het luchtje van een nieuwe auto vind ik maar niks meer, ik was er wel vatbaar voor,
ook kan ik zo een nieuwe pinnen, maar ik doe het niet meer, want er is meer.
tvt&auto is voor mij meer een state of mind aanduiding geworden, ofwel in de positieve zin :
waar sta je op het moment qua denken.
zo kopen veertigers makkelijker pv dan twintigers, die gaan voor de ipad en nep comfort, ten koste van het milieu, iets uit de category zelfbewustzijn, en plaats, in de wereld ipv plaats in de maatschappij.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2011 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charops
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 22:00:
[...]

happyness draait niet om tvt, de dag dat je op je tvt zit staat niet in verhouding tot de 1e keer max vermogen in april, of een kneiter douche uit je nieuwe zonneboiler.
Misschien niet, maar ik plan mijn financiën toch echt niet op het aantal liter warm water wat mijn douchekop per minuut levert. Overigens zal noch een flinke douche, noch een zak geld mijn happyness beïnvloeden :)

even reageren op je aanvulling
...verhaal over iets uit de category zelfbewustzijn, en plaats
Tja, dat is jouw kijk. Ik werk in de zware industrie, en heb beperkt inzicht in de cijfers. Leuk hoor 500 kilowattuurtjes per jaar zelf opwekken en zo een schoon geweten kopen, maar als ik tijdens een gewone werkdag een aantal huishoudens jaarverbruik aan gas, en nog meer aan stroom wegbrand, wie hou ik dan voor de gek ?. Leuk voor je dat je een nieuwe auto kan kopen. Ik kan dat niet, zal ook wel niet veranderen ook Een PV installatie houd ( op dit moment) voor mij niet meer dan een investering in, en voor iemand met een beperkt budget, en zonder het gewetens-component een niet bijster verstandige

[ Voor 41% gewijzigd door charops op 13-01-2011 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik was zojuist op een discussie-avond van de gemeente Hilversum waarop het Integraal Bereikbaarheids Plan werd uitgelegd en bediscussieerd. Dit plan moet het verkeer in Hilversum beheersbaar houden tot 2020. Eerlijk is eerlijk, het werd goed gepresenteerd en er werd goed op de vragen ingegaan, maar één ding was duidelijk: de auto staat centraal. Alternatieven zoals bus en OV zijn absoluut onderdeel van het plan, maar ruim 95% van de presentatie en ook het project draait om de auto. Heel stellig werd beweerd "het autoverkeer groeit met één à twee procent per jaar". Mijn vraag of er niet geprobeerd is manieren te vinden om aan dat percentage wat te doen, m.a.w. om aan de oorzaak van het probleem wat te doen i.p.v. aan de gevolgen werd negatief beantwoord; het is kennelijk een onveranderbaar gegeven in de ogen van de opstellers van het plan. Mijn opmerking dat dit mooie project dus eigenlijk niets meer is dan symptoombestrijding werd niet zo gewaardeerd, en op mijn volgende vraag of bij het bedenken en doorrekenen van dit project ook verder is gekeken dan 2020 volgde een kort "nee".

Is dit dus een plan voor de echte toekomst? Nee, duidelijk niet. Jammer. Ik had het eerlijk gezegd ook niet verwacht maar ik ben positief genoeg ingesteld om altijd hoop te houden.

De auto zit ingeprent, de auto MOET, dat KAN nou eenmaal niet anders. De auto-industrie heeft het vermogen van mensen om zichzelf heel lang en heel diep voor de gek te houden al heel lang ontdekt en cultiveert dat zorgvuldig. De auto geeft vrijheid, de auto maakt jong en viriel, je piemel wordt er langer van. Haren wapperend in de wind in een zilvergrijze cabrio met een blonde stoot naast de knappe chauffeur, de zonsondergang tegemoet rijdend over een verlaten weg door de woestijn, zo worden auto's op TV gepresenteerd. De werkelijkheid, twee uur staren naar de kentekenplaat van je voorligger op de A10, nijdig twitterend "#kutfiles #meerasfalt #ikwil130kmu", vervuiling, klimaatverandering, fijnstof, geluidsoverlast, verkeersonveiligheid (elke dag drie mensen die nooit meer thuiskomen - en dan hebben we het nog niet eens over de gewonden), parkeerproblemen, een politie die zich voor een aanzienlijk deel met het autoverkeer bezighoudt.... Dat wordt zorgvuldig verborgen gehouden. Iedereen weet het - maar niemand wil er aan denken. Want dat is vervelend. Ik ben al beledigd en bedreigd om de dingen die ik zeg. Niks ernstigs, maar het geeft aan hoeveel moeite het gaat kosten om de verkeerde richting om te buigen. Mijn vraag "en hoe ga je dat doen in je mooie goed geïsoleerde huis met zonnestroompanelen in een Vinex-wijk, ver van alles en benzine van € 5 per liter?" valt bijna nooit in goede aarde. Het zij zo, voorlopig.

Ik heb, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, echt niet zoveel tegen het apparaat auto. Maar daar waar veel mensen hem bóven aan de lijst met transportkeuzes zetten (ondanks al zijn nadelen) zet ik hem onderaan. Dat maakt mij anders (en raar) zo lijkt het. Ik weet één ding zeker, de duurzaamheidsindustrie* zal zich denk ik eens goed achter de oren moeten krabben en misschien eens goed moeten kijken naar hoe o.a. de autoindustrie hun marketing aanpakt. Waarom niet een reclame-spot van een lekker sappig jong stel, zij laat al haar kleren vallen en gaat naakt yoga-oefeningen doen. "Want dat kan in een goed geïsoleerd huis mensen.".

Het kan, ik weet het zeker. Maar we zullen eerst volwassen moeten worden. Eerder gebeurt het niet.

* De echte, niet de nepperds van TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik moet zeggen dat een fatsoenlijke auto die 1:25 doet op diesel wel lonkt.. ipv de 1:15 die ik nu verbruik. Aan de andere kant kan deze auto nog jaren. Investering haal je er nooit uit, dat is zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, dat is jouw kijk
goeie post, want je zegt belangrijke dingen, en daar maak ik me zorgen om.
misschien de leeftijd dat je je dingen gaat afvragen...
zware industrie ziekenhuizen etc...veel mensen, veel autos, weinig ruimte.
het woord duurzaam is in essentie langdurig volhouden, en dat bereiken we met de huidige opties gewoonweg niet, dat realiseer ik me, maar hoe dan wel, dat weet ik niet, en vragen weinigen zich af.
onze ouders waren daar in 1950 wel mee bezig, en daar profiteren we van, maar wat doen wij nu allemaal ?
en hoe gaat dat als ik 75 en volledig brak en hulpbehoevend ben ?
Leuk voor je dat je een nieuwe auto kan kopen
dat was geen bokito statement, maar dat komt omdat ik veel dingen heb uitgesteld en niet heb gedaan.
deze centjes blijven dus staan waar ze staan, en inmiddels doe ik aan afstel.
ik doe sommige dingen gewoonweg niet meer, die ik eerder wel deed. (consumeren)
het verbaast me hoe makkelijk het was om geen auto meer te kopen bijvoorbeeld, of laptop.
als je dat langer volhoud blijven grote kosten ook uit (beurt reparatie)
het verbaast me hoe simpel dit eigenlijk was, en wat een waanzin bedrag nu bestaat,
voor dingen die ik essentieel vond.
een heel verhaal, maar bij lagere consumptie hebben we denk ik meer tijd gewonnen voor alternatieven, en ideeen, zeker voor de zware industrie.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2011 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Joba schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 20:26:
Voorbeeld klein systeem: 555 Wp 1359 euro + 500 euro montage = 1859 euro. Kom je, rekening houdend met 7% stijging elektraprijs/jaar op 12 jaar.
Bij Vattenfall/NUON was de afgelopen twee jaar in totaal voor de all-in prijs (energiebelasting en BTW inclusief) voor continutarief variabel grijs een daling van 12,2%... (6,1% daling/jaar).

Stijging eerste half jaar 2005 (0,1857 Eur/kWh) tm. eerste half jaar 2011 (0,2161 Eur/kWh): 2,7%/jaar gemiddeld... :/

@Speksteenkachel:
Hier in Enschede komt er een mooi zonnestroom park bij van 2300 m2 met SDE, vermogen bij bij niet bekend maar dat heeft Poldermans vast wel paraat ;)
Ik heb inmiddels de beschikkingenlijsten SDE 2010 binnen. Raedthuys staat daar met één beschikking onder categorie groot. Kan dus maximaal 100 kWp zijn voor de subsidie, beschikte capaciteit staat niet aangegeven. Ik ken elders een groot project waar slechts een deel van met een SDE beschikking was ingevuld, dus totale projectgrootte kan fors meer zijn. Bij Maatschap Boon in Zeewolde werd er in totaal op een schuin dak 2.090 m2 neergelegd met 300 kWp (0,14 kWp/m2). Als je van zo'n schuin dak uit zou gaan zou je dan op een projectgrootte van 330 kWp gaan komen voor de nieuwe installatie. Waarvan slechts minder dan een derde SDE subsidie zou ontvangen.

Merkwaardig investeringsbedrag. Kwart miljoen Euro. Gaan ze in Nederland dan voor 2,5 Euro/Wp all-in 100 kWp neerzetten? Ben benieuwd wat voor modules dat dan gaan worden... (of ze gaan een kleinere installatie bouwen, kan ook, voor hoger EUR/Wp bedrag).

Als het klaar is zal er vast wel over bericht worden, is mijn inschatting... (bericht altijd welkom als iemand iets ziet).

Stadswarmte tarieven Vattenfall/NUON bekend. Opvallend: ook aparte tarieven voor .... warmtepompen!!! Verschillend per regio, opgesplitst in "op basis van niet meer dan anders principe" voor verbruik in GJ, resp. categorie "koude" levering op basis van "overeenkomst met ontwikkelende partij". Heb ik nog niet eerder gezien. Gevolg van regeling in Warmtewet???

http://www.nuon.nl/energi...n/prijzen-stadswarmte.jsp

(klik daar op voorbeelden voor warmtepompen)

Kan iemand die daar verstand van heeft (Energiastic?) eens kijken of dat "billijke" tarieven zijn? Ik heb daar geen zicht op.

Voor ons veranderingen voor "domme stadswarmte": GJ tarief 6 Eurocent/GJ omhoog, lig ik niet zo wakker van met ons (hoge) verbruik van afgelopen jaar, 12 GJ/jaar (...), dus 72 Eurocent extra down the drain. Kan ik nog geen ijsje minder van eten dus...

Maar natuurlijk komt hier de klapper, waar ik al bang voor was: vastrecht verhoogd van 336,72 naar een schofterige 361,32 EUR/jaar, verhoging van ... 7,3%!!!

NEEderland vastrecht land. Straks maakt het geen moer meer uit wat voor "goed" dan wel "slecht" gedrag je vertoont. Je betaalt je toch wel kapot aan nooit meer te beïnvloeden absurde hoge vastrechten... Dahaaaaag, "besparingsprikkel", voor in de mond bestorven van super huichelaars in duh haag... :( :( :(

Duistere krachten ballen zich samen in Duitsland om de rappe groei van hernieuwbaar te breken...

http://www.photovoltaik.e...drauen-bleiben_100004342/
http://www.photovoltaik.e...monisierung-ab_100004343/

Interessante tweespalt binnen de CDU (daar rommelt het al een tijd). Röttgen (CDU, Minister van het BMU, wat over het EEG gaat):
Eine Harmonisierung der Ökostromförderung würde bedeuten, dass das deutsche Fördersystem stark zurückgefahren werden müsste und der Ausbau der erneuerbaren Energien ausgebremst würde. Er stellt sich damit gegen die Pläne von EU-Energiekommissar Günther Oettinger (CDU) und die Linie der Energiekonzerne.

[ Voor 84% gewijzigd door zonnigtype op 14-01-2011 02:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-02 16:52
zonnigtype schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 00:37:
en het 6e exemplaar konden ze daar niet kwijt en die staat in een fors andere oriëntatie.
Haal die 6e er eens tussenuit dan zal de productie vast hoger zijn! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Roamor schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 20:36:
Die energie komt toch wel uit het stopcontact, pv niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charops
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 23:00:
[...]

onze ouders waren daar in 1950 wel mee bezig, en daar profiteren we van, maar wat doen wij nu allemaal ?
en hoe gaat dat als ik 75 en volledig brak en hulpbehoevend ben ?

[...]
Misschien hebben jij en ik een ander beeld van die periode, maar volgens mij is een groot deel van de vervuilde grond en wat al niet afkomstig uit de jaren 50/60 toen wederopbouw prioriteit nummer 1 was, en recycling en waste-management nog niet uitgevonden waren.

Je opmerking over de auto las ik ook niet als een bokito-statement, maar ik wou duidelijk maken dat als de financiele ruimte er is dat keuzes dan makkelijker/anders kunnen worden. Op dit moment is een pv voor mij een investering die ik simpelweg niet kan opbrengen, zeker niet als het alternatief
( de leverancier) wel betaalbaar is

@JeroenH

Je stelt hele geldige vragen, maar de stelligheid waarmee je soms tegen de auto ageert getuigd ( in mijn ogen) soms van een even kortzichtige blik tegen het blik, alsdat je de voorstanders van beschuldigt. Je opmerkingen gaan misschien op voor de randstad, en OV is een alternatief als je in de stad werkt, maar ik kom op zondagochtend 6 uur echt niet op het werk op een winderig industrieterrein. Een groot deel van het vervoer is transport van grote productiebedrijven naa\r de winkels, andere bedrijven etc. Iedereen wil een kantoor op een A-locatie in de binnenstad, maar niemand denkt na over hoe er te komen. De auto is voor velen nodig geworden omdat men steeds meer op 1 locatie wil concentreren, en aangezien we daar niet allemaal kunnen wonen ( of met industrie, willen wonen), moet men van en naar. OV kan daarin voor een deel van de mensen in voorzien ja, maar ik denk dat je misschien wat kort door de bocht gaat als je de auto bezitter afschildert als een reclame-brainwashed uitlaatgassenhapper.

Pagina: 1 ... 27 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.