Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.678 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:59

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

mijn kingsuns produceren tot nu toe beter dan de yingli's....
de eerste draaien slechts 3 maanden nu
of er echt verschil is zal ik dit voorjaar wel merken

[ Voor 14% gewijzigd door sander817 op 08-01-2011 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
asvogel schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 23:06:
@zonnigtype:

Bedankt! Ik wist niet dat die systemen bestaan. Dan verwijder ik niet meer dan 25 kg per paneel (20 voor het paneel, 5 voor de constructie), kan als ballast gewoon de bestaande kiezels worden gebruikt en wordt daarmee de hele installatie 'gewichtsneutraal' geregeld. Dat is mooi!
Graag gedaan. Ik heb hier veel foldermateriaal, dus dat was niet eens zoveel werk (ff naar de desbetreffende websites, met dank aan Herr Goegel).
Nu eerst de schoorsteen afbreken en verder met passen/meten en offertes. Ik heb nog een SDE 2010 in mijn zak en hoop dit voorjaar voordelig zaken te kunnen doen...
Let je s.v.p. op de max. anderhalf jaar realisatie termijn? Ik neem aan dat die voor de meeste SDE 2010 gelukkigen (beschikking in zomer gekregen?) eind dit jaar zo'n beetje af zou kunnen gaan lopen, of begin 2012. Dan heb je nog eventjes.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

SolarKing schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 23:00:
[...]

Jammer dat je het leuk vindt om kleinere bedrijven hier maar te lopen afkraken alsof ze rotzooi verkopen.
Ook je vergelijking met auto's slaat helemaal nergens op. Een zonnepaneel ligt op dak om electriciteit te produceren en dat is alles. Of het nu merk A of merk B is zal voor vele niet echt boeien zolang die zonnepaneel zijn werk maar goed doet en het liefst zo goedkoop mogelijk en ja...bij particulieren maken die paar honderd euro verschil wel degelijk uit. Met een auto komen heeel veel meer dingen bij kijken wat de keuze bepaald voor een merk.

We weten nu wel dat jij liever Yingli verkoopt en ikke Kingsun, maar laten we elkaar gewoon in onze waarden laten in plaats van de ander te lopen afkraken met suggesties, gevoelens en onbewezen argumenten.
Mijn klanten zijn erg tevreden met Kingsun en jouw klanten zijn erg tevreden met Yingli, laten we dat zo houden.
Het is jammer dat je het zo opvat.. :) Het is niet mijn bedoeling geweest iets of iemand af te kraken, en als je beter leest doe ik dat ook niet. Ik heb nooit een woord gerept over Kingsun, of dat goed is of niet.

Overigens is de auto vergelijking helemaal geen verkeerde, en een stuk tastbaarder voor veel mensen dan namen als Suntech, Kyocera, Yingli, Schott, LDK en Kingsun.

Ik streef naar producten met de beste prijs/kwaliteit verhouding, that's it. Je moet je niet zo aangevallen voelen, nergens voor nodig. Jij hebt een mening, ik heb een mening. Dat die van mij niet overeen komt met die van jou betekent niet dat ik iets of iemand afkraak..

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:27

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb nu Conergy / Isofoton / Shell en Kingsun panelen ( gehad ).

Tot nu toe bevallen de Kingsuns het beste, die zien er het beste uit, kwalitatief gezien goed in elkaar gezet, beter dan de Conergy's in elk geval.

En ik heb nu Isofotons met delaminatie problemen en die worden door Isofoton afgedaan als estetisch probleem :S terwijl de opbrengst behoorlijk naar beneden aan het kelderen is. Ik moet maar betalen om die panelen in Spanje te krijgen voor controle. ( 200 - 250 euro om 1 a 2 panelen daar te krijgen ).

Wat ik hiermee wil zeggen, ook met kwalitatief "goede" panelen van een gerenommeerde partij ook een pot trammelant geeft wanneer er iets mis is. Dan kan ik net zo goed de "gok" nemen met Kingsuns waarvan ik de importeur persoonlijk ken. :)

Just my 2 cents.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
zonnigtype schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 23:23:
Let je s.v.p. op de max. anderhalf jaar realisatie termijn? Ik neem aan dat die voor de meeste SDE 2010 gelukkigen (beschikking in zomer gekregen?) eind dit jaar zo'n beetje af zou kunnen gaan lopen, of begin 2012. Dan heb je nog eventjes.
De bedoeling is om toch nog een deel van deze zomer mee te nemen qua produktie. Maar in ieder geval wil ik het voor de komende herfst rond hebben - geen zin om dan nog mijn dak op te glibberen als er iets niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:33

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Mijn 3,5 kW Kingsun set heeft afgelopen jaar 902 kWh/kWp gedraaid, en dat ondanks schaduw effecten in het voor en najaar door bomen in de tuin. Ze zien er na een jaar nog als nieuw uit, in tegenstelling tot mijn vorige A kwaliteit Isofoton set. Ik mag hopen dat over 10 jaar ze nog steeds zo goed presteren :)

Just my two cents

[ Voor 11% gewijzigd door Gasschuif op 08-01-2011 23:49 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Eerste deceptie Zonvogel...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

asvogel schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 22:32:
Nou wil ik (een deel van) de panelen op het platte dak installeren, maar voeg liever niet nog meer gewicht toe. Ik wil daarom een deel van de kiezels weghalen om zo op ongeveer eenzelfde gewicht uit te komen.

Daarom de vraag: Wat weegt een zonnepaneel (van een STP200/210 formaat, dus ongeveer 1.5 x 1 m) inclusief montagemateriaal en ballast? Het paneel zelf kan ik wel opzoeken (ongeveer 20 kg), maar de rest niet.

En, om nodeloos sjouwen te voorkomen: Kan ik als ballast voor de panelen niet gewoon die kiezels gebruiken, of gaat dat altijd met tegels? Als het met kiezels kan, wat voor systemen zijn daarvoor?
Als je panelen in de meest gebruikte hellinghoek (25-35) plaatst is een ballast van 50-60kg noodzakelijk bij Suntech STP200-215 panelen. Hier zijn tabellen voor die rekening houden met gemiddelde windsnelheden in het deel van Nederland waar jij woont en de hoogte waarop de panelen worden geplaatst. Tabellen horen wel bij een specifiek draagconstructie. Hierbij geld nog wel; hoe hoger hoe meer. Boven de 20meter reken ik altijd 2kg/m meer. Dit heeft te maken met het oppervlak waar de wind vat op heeft en die oa door de hellinghoek wordt bepaald.
Het is het beste om het grind weg te halen ivm eventuele puntbelastingen. Platdak folies en bitumen vinden dat niet fijn en gaat geheid op den duur voor lekkage zorgen. Het grind is uitstekend als ballast te gebruiken als je bijvoorbeeld de consoles van Oskomera, de lightbox gebruikt. Bovendien zijn dit zo'n beetje de makkelijkste draagconstructies voor de DHZ'ers, geheel open en van aluminium dus warmte wordt wordt goed uit het paneel afgevoerd. Worden door mij geleverd icm ZonneStroom Kits.
Er zijn ook platdak constructies die zonder extra ballat kunnen owrden geplaats. Hellinghoek is dan niet meer als 13, alle constructies zijn aan elkaar gekoppeld, zijkanten afgewerkt zodat de wind over de panelen wordt geleid ipv eronderdoor. Voorbeeld is de Flatfix light of de Sunmount.
flitspaal.nl schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 23:37:

Ik moet maar betalen om die panelen in Spanje te krijgen voor controle. ( 200 - 250 euro om 1 a 2 panelen daar te krijgen ).
Bij wie heb je de Isofotons gekocht? Wat denk je dat het kost om een KingSun paneel in China te krijgen?

[ Voor 29% gewijzigd door ZonneStroom op 09-01-2011 08:39 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:06
Het is toch wel grappig om te zien dat hier op het forum zo om de 12 maanden een strijd losbarst tussen de verschillende leveranciers. Als jullie nu in plaats van tegen elkaar eens met elkaar zouden samenwerken, dan zou de branche er een stuk beter voorstaan in dit land.

Je moet tegenwoordig echt je best doen om je als fabrikant te onderscheiden van de rest (voor mijn gevoel zowel in positieve als negatieve zin). De meeste echte kinderziektes zijn er nu ondertussen wel uit. Ik heb diverse merken grondig geinspecteerd en je ontdekt echt maar marginale verschillen in de afwerking. (bij dezelfde technologie uiteraard) Wat mij veel vertrouwen geeft is de opgegeven tolerantie. Een fabrikant die alleen een positieve tolerantie toestaat geeft mij als consument meer vertrouwen dan een fabrikant die dat niet doet. Investeren in zonnepaneeltjes blijft bij iedere fabrikant een risico, je weet niet hoe het spul zich op de zeer lange termijn gaat gedragen en geen enkel bedrijf kan de garantie geven dat ze over x jaar nog bestaan. (dat hebben we nu wel geleerd van de crisis) Wat voor mij de doorslag gaf om vorig jaar voor Kingsun panelen te kiezen, was het feit dat de installatie zichzelf volledig heeft terugverdiend binnen de garantietermijn. Op dat moment was dit de enige leverancier die zowel een positieve tolerantie, als een prijs die scherp genoeg was om dit te realiseren.

Helaas zit ook de PV-branche in een prijsvechtersmarkt, volgens mij moet je met een bedrijf in deze sector jezelf onderscheiden door perfecte service, uitmuntende klantvriendelijkheid en zeer goede voorlichting. Dat is de enige manier om te kunnen overleven, de gemiddelde nederlander is PV-NOOB en koopt een installatie bij jou, omdat ze jou vertrouwen. Het kibbelen hier op dit forum wekt een onprofessionele indruk, ik hoop maar voor jullie dat er niet teveel 'normale' consumenten hier op het forum terecht komen, die niet in staat zijn om naar de techniek te kijken en enkel beslissen op het goede gevoel dat ze bij een leverancier hebben..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 21:58:
Eh du.....das ist extrem interessant!
Schau doch mal an!

Verwarming met IJS

Goed voor je zomeroverschot!

(Duits vereist )
Een samenvatting in het Nederlands voor diegenen die niet zo goed zijn in Duits? ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
glambalk schreef op zondag 09 januari 2011 @ 07:44:
[...]

Bij wie heb je de Isofotons gekocht? Wat denk je dat het kost om een KingSun paneel in China te krijgen?
Isofotons komen via Marktplaats 2e hands. Ik had toen nog nooit van delaminatie gehoord en ik ging ervan uit dat het een solide merk was. Nu is het ineens een estetisch probleem volgens hun terwijl de panelen hopeloos achterblijven bij de verwachting. Isofoton is bekend met de delaminatie problemen in Duitsland zijn er heel veel problemen mee. In plaats van dat ze hun verantwoordelijkheid nemen stoppen ze hun kop in het zand.. Wat dat betreft is de opstelling van Mastervolt met de Soladins vele malen beter.

Overigens geldt dat laatste wat je zegt voor alle fabrikanten voor een garantie test. Althans ik vermoed dat ze allemaal hun STC test apparatuur hebben staan in de fabrieken. En die liggen normaliter niet in de buurt van NL en betaal je dus de hoofdprijs om ze er te krijgen.

Wat dat betreft heb ik dus geen vertrouwen meer in Isofoton :'(. De Kingsuns moeten zich nog bewijzen over de komende jaren maar daar heb ik gevoelsmatig veel meer vertrouwen in. De tijd zal het leren denk ik :)

[ Voor 9% gewijzigd door mkleinman op 09-01-2011 10:46 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 19:40:
[...]

@Schj
Ben jij ook door je leverancier benaderd? Of door de gemeente? Ik zit me nog af te vragen of de gemeente iets moet doen, ze hebben immers alle adressen van de subsidieontvangers. En het gaat om aardige aantallen.
Ik ben alleen door Guus benaderd (twee daarvan moeten vervangen worden), Besseling (die hebben er een geleverd en die moet ook vervangen worden) en gemeente hebben niets van zich laten horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

flitspaal.nl schreef op zondag 09 januari 2011 @ 10:44:
[...]Isofotons komen via Marktplaats 2e hands.
Marktplaats??????????????
Dus Stoepgarantie.

Dan mag je blij zijn dat je ze nog terug kunt sturen!

Met alle respect, met 2e hands spul moet je gewoon geluk hebben, toch?

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
glambalk schreef op zondag 09 januari 2011 @ 07:44:
Als je panelen in de meest gebruikte hellinghoek (25-35) plaatst is een ballast van 50-60kg noodzakelijk bij Suntech STP200-215 panelen. Hier zijn tabellen voor die rekening houden met gemiddelde windsnelheden in het deel van Nederland waar jij woont en de hoogte waarop de panelen worden geplaatst. Tabellen horen wel bij een specifiek draagconstructie. Hierbij geld nog wel; hoe hoger hoe meer. Boven de 20meter reken ik altijd 2kg/m meer. Dit heeft te maken met het oppervlak waar de wind vat op heeft en die oa door de hellinghoek wordt bepaald.
Het is het beste om het grind weg te halen ivm eventuele puntbelastingen. Platdak folies en bitumen vinden dat niet fijn en gaat geheid op den duur voor lekkage zorgen. Het grind is uitstekend als ballast te gebruiken als je bijvoorbeeld de consoles van Oskomera, de lightbox gebruikt. Bovendien zijn dit zo'n beetje de makkelijkste draagconstructies voor de DHZ'ers, geheel open en van aluminium dus warmte wordt wordt goed uit het paneel afgevoerd. Worden door mij geleverd icm ZonneStroom Kits.
Ik weet niet precies hoe dik de laag kiezels is, maar het is dekkend, dus dat zal zeker 5 cm zijn. Kiezels wegen iets van 1500 kg/m^3, dus dat betekent dan 75 kg/m^2 dakoppervlak. Als ik de ruimte van een Suntech paneel vrij maak (1.5 m^2) heb ik dus 112 kg kiezel - ruim voldoende voor de ballast.

Ik wil het zeker niet helemaal DHZ'en (misschien deels), i.v.m. de lokale subsidie, maar dan weet ik in ieder geval in de onderhandelingen met de leveranciers/installateurs (je hoort nog van me...) wat er mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SasJo schreef op zondag 09 januari 2011 @ 11:02:
[...]

Dus Stoepgarantie.

Met alle respect, productgarantie is gewoon overdraagbaar.

Zou mooi worden zeg, als ik een 1 jaar oude auto particulier koop en de fabrikant zegt: "Pech gehad want 2e hands gekocht".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met een beetje geluk, en theorie word 2011 een topjaar :
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0d/Solar-cycle-data.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op zondag 09 januari 2011 @ 11:26:
[...]

Zou mooi worden zeg, als ik een 1 jaar oude auto particulier koop en de fabrikant zegt: "Pech gehad want 2e hands gekocht".
Excuses.

Ik heb uiteraard (maar te laat) nog verder gesnuffeld, en ze (Isofoton) geven 10 jaar product garantie.

Maar bv bij een elektrisch apparaat van Tefal, die moet je ook op eigen kosten naar de fabriek terugsturen, dan wordt ie gemaakt en op hun kosten teruggestuurd.
Misschien zijn er relaties hiero die een goedkopere manier weten om eea in Malaga te krijgen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:03
Verwijderd schreef op zondag 09 januari 2011 @ 11:26:
[...]

Dat ligt geheel aan de voorwaarden en of de leverancier ermee akkoord gaat.

Voor garantie is de leverancier verantwoordelijk en niet de fabrikant. Dus als de fabrikant mogelijkheden biedt moet je blij zijn want de fabrikant hoeft niks.
Je zou eens moeten weten hoe vaak dit voorkomt. Vaak wordt het dan wel gemaakt voor gereduceerd tarief maar niet gratis zoals de eerste eigenaar.
Ik ken een hoop eigenaren van bepaalde merken die dit fenomeen kennen. Daarom zal ik nooit jong gebruikt (<3jaar) van een particulier kopen. Maar ik dwaal af.

[ Voor 34% gewijzigd door leonbong op 09-01-2011 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met een beetje geluk, en theorie word 2011 een topjaar :
Oei Eric ....

De zon is al een tijdje met sabbatical hoor. Was het maar waar .... :)

http://wattsupwiththat.co...noaa-consensus-forecasts/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

SasJo schreef op zondag 09 januari 2011 @ 11:53:
[...]

Excuses.

Ik heb uiteraard (maar te laat) nog verder gesnuffeld, en ze (Isofoton) geven 10 jaar product garantie.

Maar bv bij een elektrisch apparaat van Tefal, die moet je ook op eigen kosten naar de fabriek terugsturen, dan wordt ie gemaakt en op hun kosten teruggestuurd.
Misschien zijn er relaties hiero die een goedkopere manier weten om eea in Malaga te krijgen.....
Achterbank inklappen en er een weekendje weg van maken, geeft de term route du soleil een nieuwe betekenis :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

SasJo schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 21:31:
Ik besef echt wel dat het een risico is geweest om panelen van Kingsun te kopen.
Maar 2 dingen;
1, 20 a 40 euro per gehoopt jaar over 30 jaar, was een meerprijs van 6 a 1200 euro meer. En als je net begint, en je partner en je omgeving zien het er helemaal niet in zitten, is een groter budget gewoon geen issue. (punt)
2, zie hieronder. het vergelijk met een auto of een ander gerenommeerd merk van nu is ook tricky.
3. Kingsun was gewoon uit voorraad leverbaar. Ik had haast in verband met de veranderende wetgeving t.a.v. gevelmontage.
4. Tegen (kennelijk) redelijke prijs leverbaar in een afwijkende maat (flitspaal weet hier meer van). Doen de grote A-merken dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik denk helemaal niet dat het een risico is ook B-merk panelen te kopen. Ik vraag me alleen af of het prijsverschil nu, en in de toekomst zo groot is dat het de 'gok' waard is.

Ik zou voorzichtiger zijn met omvormers.

Verder heb ik het idee dat de prijs op een kleine installatie maar heel weinig wordt bepaald door de PV-prijs. Kosten als installatie, omvormer en montagemateriaal wegen relatief een stuk zwaarder op kleine installaties.

Weet iemand de Wp prijs waarvoor WWZ de LDK's inkoopt?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Over wij WWZ gesproken, het valt me net op dat ze bij een van hun pakketten een Steca leveren in plaats van een Chint.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over WWZ gesproken : http://forum.www.trosrada...lit=wijwillenzon#p1114147

Daar is het laatste woord nog niet over gezegd als ze de financiering niet op orde hebben....

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2011 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
SunshineCompany schreef op zondag 09 januari 2011 @ 12:45:
Ik denk helemaal niet dat het een risico is ook B-merk panelen te kopen. Ik vraag me alleen af of het prijsverschil nu, en in de toekomst zo groot is dat het de 'gok' waard is.

Ik zou voorzichtiger zijn met omvormers.

Verder heb ik het idee dat de prijs op een kleine installatie maar heel weinig wordt bepaald door de PV-prijs. Kosten als installatie, omvormer en montagemateriaal wegen relatief een stuk zwaarder op kleine installaties.

Weet iemand de Wp prijs waarvoor WWZ de LDK's inkoopt?
Ik heb een zeer goede omvormer voor mijn Kingsun panelen, ik heb 10.5 panelen ( 1974Wp ) op een Sputnik Solarmax 2000S omvormer. Transformatorloos en zeer goed te loggen! En ik heb 3 Kingsun panelen op een Steca500.

De Isofotons zitten op een Soladin 600. Dit was de enige omvormer die matchte met 5 panelen. Ik heb Isotofon I100/12 panelen, Daar zitten 2 cellen parallel. Dus half het voltage 2x zoveel stroom. Alleen een Soladin 600 matchte met deze set.

Oja. mijn afdakje ( Shell ACN2000E ) zit op een OK4E ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op zondag 09 januari 2011 @ 13:19:
Over WWZ gesproken : http://forum.www.trosrada...lit=wijwillenzon#p1114147

Daar is het laatste woord nog niet over gezegd als ze de financiering niet op orde hebben....
Waarom zou Triodos aan jou gaan vertellen hoe de zakelijke relatie met WijWillenZon is? Banken moeten uitstralen dat de financiele zaken die bij hun ondergebracht zijn in betrouwbare handen zijn. Dat betekend ook dat daar integer mee omgegaan zal moeten worden.
Vind het nogal aanmatigend om te stellen dat ze jou verteld hebben dat er enkel een orienterend gesprek is geweest.

[ Voor 14% gewijzigd door ZonneStroom op 09-01-2011 14:30 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vind het nogal aanmatigend om te stellen dat ze jou verteld hebben dat er enkel een orienterend gesprek is geweest.
Haal het woordje jou even weg als je wilt .... Triodos heeft mij namelijk niets verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik zit trouwens nu serieus te overwegen om de 5 Isofotons te verkopen inclusief omvormer en op deze plek andere panelen te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

diederiksamsom Diederik Samsom
@
@thesunshinecomp werk aan wetsvoorstel voor zelflevering en voor hogere salderingsgrens. Eind deze maand dien ik in.
Ben benieuwd. Wel leuk om Twitterberichten te krijgen van 2e kamer leden.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op zondag 09 januari 2011 @ 12:07:
[...]

4. Tegen (kennelijk) redelijke prijs leverbaar in een afwijkende maat (flitspaal weet hier meer van). Doen de grote A-merken dat ook?
Neen. Waarom niet? Omdat ze dan geen IEC certificaat voor dat speficieke "op maat gemaakte" product kunnen tonen. Want dan moet dat product eerst door langdurige, maandenlange testprocedures heen... En dat doen ze bij mijn weten nog geen van allen, daarvoor zijn de gangbare spullen nog ff iets te prijzig (doch hard omlaag gaand).

Wat verder nog niets hoeft te zeggen over de kwaliteit van het "op maat gemaakte" product, maar het IEC (of, in Amerika: UL) certificaat wordt nog steeds als bottom line gezien voor reguliere wereldhandel (heeft zowel plussen als minnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op zondag 09 januari 2011 @ 15:59:

Ben benieuwd. Wel leuk om Twitterberichten te krijgen van 2e kamer leden.. ;)
@thesunshinecomp werk aan wetsvoorstel voor zelflevering en voor hogere salderingsgrens. Eind deze maand dien ik in.
(1) Verhagen heeft op 6 december al aangegeven als Samsom geen dekking vindt voor door de Staat gemiste inkomsten "vanwege zelflevering" ("kropje sla model"), dat 'ie het dan wel kan vergeten. Vraag: WAAR gaat Samsom "dat gemiste geld" (lees: alle gesaldeerde, niet door de Staat "te innen" inkomsten uit energiebelasting inclusief BTW, en ook nog de niet via de leverancier verkregen BTW over de "niet gerealiseerde levering") vandaan halen??????

(2) Hogere salderingsgrens wetsvoorstel? Dat ligt er al en is nog steeds niet gerealiseerd. Of gaat Diederik nog hoger dan die gesuggereerde (nog steeds niet tot Wet verheven) 5.000 kWh netinvoeding/jaar??? Hij zal diep in zijn geheugen moeten graven. Want hij beloofde dat al op .... 24 oktober van het Jaar des Heeren 2006!

http://www.polderpv.nl/ni...t2006_3000_wordt_5000_kWh

Samsom in dat stukkie in Noord Hollands Dagblad, waar wordt gesteld "Samsom wil die grens nu optrekken naar 5000 kWh":
"Er is discussie over de vraag of er bij een teruglevering van 3001 kWh wel of niet gesaldeerd hoeft te worden. Door het oprekken van de grens vallen alle kleine terugleveranciers, zoals particuliere bezitters van zonnepanelen, buiten die discussie. Bij 5000 kWh ben je al een aardige producent".
Diederik is vast nog niet zo vaak in Duitsland geweest, waar de gemiddelde systeemgrootte (mix van talloze particulieren met vaak tussen de 5-10 kWp op het dak en vele grote bedrijfsmatige installaties) in 2010 al een aardige omvang van 27,6 kWp heeft gekregen, eind oktober. Maar ja, dat gaat nog steeds voor het overgrote merendeel allemaal linea recta voor een degelijke, 20+ jarige vaste vergoeding het net op, zonder ingewikkelde "saldering" met eigen verbruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbrzon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-07-2024

sbrzon

ook morgen komt de zon weer op

Ik heb een schaduwprobleempje.
Ik heb last van schaduwwerking door een dakopbouw vanaf 14.45 u (wintertijd). Wat is de beste oplossing?
1. de panelen zoals ze nu staan op 184 graden (ongeveer pal zuid)?
2. op 94 graden zetten (dus op het oosten) en dan in portretstand tegen de dakrand onder een hoek van 30 graden?
  • 10 x Suntech Power STP170 S-24/Ac (achterste 10) + 1 x Powercom SLK-2000
  • 3 x Jiangsu KingSun Solar JMY185 (voorste 3, doen het uitstekend en goede kwaliteit) + 1 x Steca StecaGrid 500
Wellicht weet iemand hier de meest optimale oplossing.
Alvast dank
Afbeeldingslocatie: http://sonnenertrag.eu/img/plant_base/original/14507.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.zonnestroomopbrengst.eu/nl/amersfoort/sbr/14478/14507.html

[ Voor 16% gewijzigd door sbrzon op 09-01-2011 17:19 ]

5180 WP + Conergy (nu Voltwerk) IPG 5 PVoutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22588&sid=20481 en http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm#26jan2012_SiemonB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SunshineCompany schreef op zondag 09 januari 2011 @ 12:45:
Beetje flauw om het nu als een "gok" te bestempelen. Bekendheid wil helemaal niet zeggen dat hun produkt beter is dan dat van een ander. Je zult daar toch echt met test resultaten mee moeten komen.
Ook Yingli heeft een tijd meegemaakt dat ze vrij onbekend waren. Ik heb in China een documentair over hun gezien omdat ze als eerste in de geschiedenis chinese characters hebben gebruikt op de reclame borden bij het WK voetbal. Dat heeft voor een enorme bekendheid gezorgd en flinke uitbreiding van het aantal bestellingen. Zelfs toen ze hun prijs verhoogde bleven de bestellingen maar binnen komen. Ze bestempelen het dat het WK voetbal Yingli heeft gesponserd ipv andersom zoveel geld heeft het Yingli opgeleverd.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ODE heeft na mijn e-mails eindelijk actie ondernomen en een oproep op hun site geplaatst over de RECALL actie van Mastervolt. Er wordt naar een pdf verwezen die is gemaakt van mijn nieuwsbrief die ik vandaag heb uitgestuurd naar een boel contacten.

http://www.duurzameenergi...&catid=1:nieuws&Itemid=81

Er schijnt ook inmiddels een "tweet" op de ODE Twitter account te zijn geplaatst, en een bericht geplaatst in de ODE Discussiegroep op LinkedIn volgens de voorzitter. Zegt het voort!

http://search.twitter.com/search?q=soladin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

sbrzon schreef op zondag 09 januari 2011 @ 16:49:
Ik heb last van schaduwwerking door een dakopbouw vanaf 14.45 u (wintertijd). Wat is de beste oplossing?
2. op 94 graden zetten (dus op het oosten) en dan in portretstand tegen de dakrand onder een hoek van 30 graden?
Wat is de schaduw op de voorste panelen? En de vlekken op de panelen zelf?

[ Voor 34% gewijzigd door ZonneStroom op 09-01-2011 17:50 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbrzon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-07-2024

sbrzon

ook morgen komt de zon weer op

quote: Wat is de schaduw op de voorste panelen?

Dat is van een schoorsteen, de foto vorige week rond 15.30 u gemaakt, vandaar veel schaduwwerking. De voorste 3 panelen mocht ik een stukje op het dak van de buren zetten ;-)

5180 WP + Conergy (nu Voltwerk) IPG 5 PVoutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22588&sid=20481 en http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm#26jan2012_SiemonB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

sbrzon schreef op zondag 09 januari 2011 @ 17:51:
quote: Wat is de schaduw op de voorste panelen?

Dat is van een schoorsteen, de foto vorige week rond 15.30 u gemaakt, vandaar veel schaduwwerking. De voorste 3 panelen mocht ik een stukje op het dak van de buren zetten ;-)
Is de dakopbouw van jouzelf?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

• 3 x Jiangsu KingSun Solar JMY185 (voorste 3, doen het uitstekend en goede kwaliteit) + 1 x Steca StecaGrid 500
Alvast dank
[afbeelding]
[afbeelding]
Je zou de Suntechs in setjes van 2 wat naar zuidoost kunnen draaien als je daar de ruimte voor hebt voor een iets hogere opbrengst van de ochtendzon.
Pal op oost zetten zal volgens mijn inschatting geen extra opbrengsten geven al heb ik hier geen programma voor om die schaduwverliezen precies te berekenen.
Boven op die dakopbouw naar het westen zou ook kunnen maar dat brengt weer extra kosten met zich mee en ik denk niet dat dat het waard is.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op zondag 09 januari 2011 @ 11:56:
De zon is al een tijdje met sabbatical hoor. Was het maar waar .... :)

http://wattsupwiththat.co...noaa-consensus-forecasts/
Wees voorzichtig met linken naar die site als 'bewijs' van wat dan ook. Er wordt nogal wat opzetelijke verwarring, om niet te zeggen leugens, de wereld in gehopen via dat blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

SolarKing schreef op zondag 09 januari 2011 @ 17:05:
[...]

Beetje flauw om het nu als een "gok" te bestempelen.
Hoe je het went of keert, ze zijn niet bankable, en dat zegt wat VIND ik. Verder stond gok tussen aanhalingstekens, dat was niet voor niets. Maar hey, iedereen zijn ding, prima toch?

Maargoed, laten we het eens berekenen. PV Boer Uitdeschaduw kan 3 merken panelen verkopen, het maakt hem niet uit want hij pakt overal 0,15 cent per Wattpiek op. Verder wil hij werken met SMA en Flatfix. Hij houdt gewoon de adviesprijzen aan van deze materialen, plus wat ballast. Hij moet een uurtje rijden, komt met z'n partner en ze zijn samen een uurtje of 6 bezig. Daar rekent hij gewoon manuren voor. Dat ziet een 2350 Wp installatie er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2e158j6.jpg

De conclusie met zulke kleine installaties is heel simpel; het maakt HELEMAAL NIETS uit wat welke panelen je koopt. Is de installatie nog kleiner? Dan zal de Wattprijs NOG minder wegen op de eindprijs. Kortom; pas bij grote installaties heeft het qua prijs nut om rekening te houden welk merk panelen je koopt. Maar juist bij grote installaties wil men bankable panelen op 't dak hebben, omdat men voor zekerheid gaat.

Bij kleine installaties heeft het dus veel meer zin om naar de totaalprijs te kijken. Als je dan bijvoorbeeld de Sharp's van SolarNRG erbij pakt, kom je voor bovenstaande configuratie op 6800 euro, ex. Ongeveer. Kortom; als de prijs van de panelen helemaal niet uitmaakt op kleine installaties.. waarom zou je dan niet voor een A-merk kiezen?

Het lijkt er op dat de grotere bedrijven, die alleen A-merken verkopen dus duurder zijn door het totaalplaatje, niet door de A-merk panelen die ze verkopen. Terwijl de kleinere bedrijven, die niet-bankable merken verkopen, goedkoper zijn door het totaalplaatje, en niet door hun goedkopere panelen.

Het mooist is dus eigenlijk een klein bedrijfje, die laag is in de overhead kosten, maar wel A-merk panelen verkoopt. Dan zit je prijs / kwaliteittechnisch het beste. Dus eigenlijk de monteur op de hoek met Schott Solar's.. ;)

[ Voor 71% gewijzigd door SunshineCompany op 09-01-2011 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
over die ijsspeicher. het is blijkbaar zo dat er veel energie uit onttrokken moet worden om het een graadje lager te krijgen, dat betekent dat delta t lang gelijk blijft, en er toch veel energie uit kan komen.

op zich klinkt het dan vreemd dat je het als opslag gebruikt, maar dat is niet meer dan logisch. het is dus eigenlijk een opslagtank die kleiner kan dan wanneer je het in water zou willen opslaan, je werkt dan echter wel met een warmtepomp die met een groter delta t werkt.
of dat efficienter is, dat weet ik niet. iemand een cop van die warmtepomp?

verder smelt het ijs toch als het zomers wordt verwarmd, en dan loopt de temperatuur wat sneller op, maar verwacht geen 90 graden lijkt me.

het is hetzelfde effect als een warmtepomp demo die ik wel eens heb gezien. waarbij de "bodemwisselaar" een opgerolde buis was als een bol. die was helemaal bedekt met ijs.
ook oppervlaktecollectoren kunnen de grond bevriezen, in het geval van een bodem collector is bevroren grond niet een goed idee.

in beide gevallen wordt de regeneratie verzorgd door de panelen op het dak, en eventuele koeling van een vertrek in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SunshineCompany schreef op zondag 09 januari 2011 @ 19:56:
[...]

Hoe je het went of keert, ze zijn niet bankable, en dat zegt wat VIND ik. Verder stond gok tussen aanhalingstekens, dat was niet voor niets. Maar hey, iedereen zijn ding, prima toch?
Wat bedoel je met niet bankable? Ik ken kleine en grote projecten met Kingsun panelen die gewoon door de bank gefinancierd werden.
Mijn mening is dat je een beetje bangmakerij verspreid die nergens op gebasseerd is.

[ Voor 8% gewijzigd door SolarKing op 09-01-2011 20:26 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

SolarKing schreef op zondag 09 januari 2011 @ 20:21:
[...]

Wat bedoel je met niet bankable? Ik ken kleine en grote projecten met Kingsun panelen die gewoon door de bank gefinancierd werden.
Mijn mening is dat je een beetje bangmakerij verspreid die nergens op gebasseerd is.
Ik verspreid helemaal niets wat ook maar te maken heeft met bangmakerij. Ik wil alleen duidelijk maken dat het naar mijn mening prijstechnisch helemaal niet interessant is om voor een B-merk paneel te kiezen. Zie mijn aangepaste post. Dus ik wil graag dat je me niet beschuldigt, maar dat je wat beter leest.

Verder heb je bankable merken, en niet-bankable merken. Daar heb je gewoon lijsten van, uitgegeven door de Duitse banken.

't valt me trouwens net in 1 keer op dat SolarNRG geen Philadelphia's meer verkoopt? De panelen uit.. Aman? Wat zou daar de reden van zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door SunshineCompany op 09-01-2011 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat commerciele geneuzel is making me itch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Alvast dank
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik denk dat je eerst moet zien te bepalen hoeveel van je opbrengst je misloopt door de schaduw. Weet je wat de 10x Suntechs per jaar opbregen? En hoeveel % is dat van de te verwachten jaarlijkse opbrengst in Amersfoort?

Gaat jouw dak helemaal tot de andere dakopbouw aan het eind? Of is de dakopbouw aan de linkerkant voor de helft van jou?

Voor wat betreft je tweede suggestie: volgens mij heb je dan genoeg ruimte om de hele rij richting bijv. 110 graden te zetten. Maar of het veel uitmaakt, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Kunnen we niet gewoon accepteren dat iedereen hier achter zijn product staat en dat met spreekwoordelijke "modder" naar elkaar gooien geen nut heeft? Ik ben er blij om dat iedereen hier achter zijn of haar product staat! Dat is prijzenswaardig voor alle installateurs in dit topic.

Overigens laten we wel wezen, de meeste hebben de panelen voor jaar gekocht toen de prijzen van de gerenomeerde merken nog een stuk hoger lag als nu. Ik heb vorig jaar al 1,70 Euro/Wp betaald de prijzen bij andere bedrijven was een stuk hoger toen.

Ik, en vele anderen, hebben hier bewust goedkope "B" panelen gekocht en hebben dus een paar dubbeltjes per Wp bespaard tov gerenomeerde panelen. Ik ben mij ontzettend bewust dat het risico bij mij ligt wanneer er iets mis gaat met de panelen.

Maar kunnen we nu AUB stoppen met deze discussie die elke 6/8 maanden oplaait? Er is geen oplossing, sterker nog, er is niet eens grond voor discussie omdat de mensen er onderling er toch NOOIT eens worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

mightym schreef op zondag 09 januari 2011 @ 09:57:
Het is toch wel grappig om te zien dat hier op het forum zo om de 12 maanden een strijd losbarst tussen de verschillende leveranciers. Als jullie nu in plaats van tegen elkaar eens met elkaar zouden samenwerken, dan zou de branche er een stuk beter voorstaan in dit land.

Het kibbelen hier op dit forum wekt een onprofessionele indruk, ik hoop maar voor jullie dat er niet teveel 'normale' consumenten hier op het forum terecht komen, die niet in staat zijn om naar de techniek te kijken en enkel beslissen op het goede gevoel dat ze bij een leverancier hebben..
Het is helemaal niet grappig. En het kent alleen maar verliezers. Ik "kom" zelfs liever niet meer. Zoveel negatieve energie.
Ik denk dat de leveranciers moeilijk op 1 lijn kunnen komen, maar ik zou het toch prettig vinden als dat wel zou gebeuren.

Vertrouwen was voor mij ook doorslaggevend, en de (koop)ervaringen van anderen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:54

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

engelbertus schreef op zondag 09 januari 2011 @ 20:06:
over die ijsspeicher. het is blijkbaar zo dat er veel energie uit onttrokken moet worden om het een graadje lager te krijgen, dat betekent dat delta t lang gelijk blijft, en er toch veel energie uit kan komen.

op zich klinkt het dan vreemd dat je het als opslag gebruikt, maar dat is niet meer dan logisch. het is dus eigenlijk een opslagtank die kleiner kan dan wanneer je het in water zou willen opslaan, je werkt dan echter wel met een warmtepomp die met een groter delta t werkt.
of dat efficienter is, dat weet ik niet. iemand een cop van die warmtepomp?
Bij een brontemperatuur van 0 graden is de (theoretische) COP van mijn Waterkotte warmtepomp nog maar 4, bij 5 graden is de COP al 5. Dus dat smeltend ijs is wellicht een mooie warmtebuffer maar de warmtepomp wordt er niet efficienter van. En wat gebeurt er als de buffer volledig bevroren is? Dan is het einde zoek.
Afbeeldingslocatie: http://www.myecohouse.net/domo/Verwarming/Arnhem/nl/Img/COP.gif

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 22:17:
[...]
Niks voor jou, Speksteenkachel? ;)
Er is wel heel veel electronica, roestvrijstaal en dakruimte nodig om het huis warm te krijgen, nu volstaat een houthok van 8 kuub in combinatie met een "dom" stuk speksteen.
Misschien dat Essent er brood in ziet om onze stadsverwarming mee te voeden ;)

Onderstaande reeds eerder geposte link vind ik ook nog steeds prachtig. :9
Al moet de ondersteunende Ölheizkessel vervangen worden door een houtgestookte.
http://www.solarwebseiten...usen/live_holzhausen.html

Maar ja waar laat je dit alles.

[ Voor 17% gewijzigd door SpeksteenWP op 09-01-2011 23:05 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SunshineCompany schreef op zondag 09 januari 2011 @ 20:47:
[...]

Ik verspreid helemaal niets wat ook maar te maken heeft met bangmakerij. Ik wil alleen duidelijk maken dat het naar mijn mening prijstechnisch helemaal niet interessant is om voor een B-merk paneel te kiezen. Zie mijn aangepaste post. Dus ik wil graag dat je me niet beschuldigt, maar dat je wat beter leest.
Volgens mij moest zonnigtype je zelfs een beetje kalmeren na je overdreven verhaal over wat er zou kunnen gebeuren met de panelen van wijwillenzon. Dat zie ik als bangmakerij. Verder staat het de klant vrij welk merk of type omvormer die wilt hebben. Bij mij is de meest verkochte omvormer de Stecagrid500 en die levert prima werk tegen lage prijs en goede garantie. Volgens mij bied wijwillenzon ook die omvormer aan.

Ik kan moeilijk beter lezen als je je post aanpast nadat ik al gepost heb.
Doe me een lol en hou gewoon op met deze discussie waar alleen maar commerciële belangen achter zitten.
Volgens mij zit hier niemand op deze discussie of jouw voorbeelden te wachten.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Zo iets anders dan, ik wil een aantal belangen wijzigen in (duurzame) aandeelfondsen, maar wel met hoge rendementen op korte termijnen

Triodos had in 2010 iets van 17%, ik wil liever boven de 20%, richting 30%.
Iemand suggesties?

en;
- Robeco European Equities wordt SAM Sustainable European Equities SAM combineert bij de selectie van bedrijven inzichten in duurzaamheid met een fundamentele financiële analyse. Zo worden alleen bedrijven geselecteerd die voorop lopen op het gebied van duurzaamheid. Met de overgang naar SAM zal in een kleiner aantal Europese bedrijven worden belegd.

Kempen Sense, schijnt het niet zo nauw te nemen met het begrip duurzaamheid, maar daar kan ik geen bewijzen van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SasJo schreef op zondag 09 januari 2011 @ 23:17:
Zo iets anders dan, ik wil een aantal belangen wijzigen in (duurzame) aandeelfondsen, maar wel met hoge rendementen op korte termijnen

Iemand suggesties?

en;
- Robeco European Equities wordt SAM Sustainable European Equities SAM combineert bij de selectie van bedrijven inzichten in duurzaamheid met een fundamentele financiële analyse. Zo worden alleen bedrijven geselecteerd die voorop lopen op het gebied van duurzaamheid. Met de overgang naar SAM zal in een kleiner aantal Europese bedrijven worden belegd.

Kempen Sense, schijnt het niet zo nauw te nemen met het begrip duurzaamheid, maar daar kan ik geen bewijzen van vinden.
Korte termijn "goudmijnen" en het lange termijn duurzaam perspectief gaan naar mijn mening erg moeilijk samen. En dan doel ik op "integraal duurzaam". Niet het volkomen verwaterde begrip wat geldzoekers er van hebben gemaakt.

"Just my two cents", met alle vorige centen door inmiddels aardig wat twiekerts op vergelijkbare wijze ingezet, wordt dat inmiddels een aardig spaarpotje. Ideetje: Tweakers spaarpot om wat leuk duurzaams van te gaan doen? Gezamenlijk zonnestroomcentraletje aanschaffen/exploiteren wellicht? Om die zware GoT server wat helpen het stroomverbruik te verlichten? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:11

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Iemand suggesties?
Ik vind 17% een uitstekend rendement! Zeker als je bedenkt dat de AEX vorig jaar 5,74% behaalde en incl. dividenden ongeveer 8%.
Hogere rendementen zijn wel te behalen maar dan zul je naar individuele aandelen moeten kijken, je terdege in bedrijven moeten verdiepen, een groter risico moeten aanvaarden en een grote portie geluk moeten hebben. >:)

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 januari 2011 @ 21:23:
dat commerciele geneuzel is making me itch.
Laten we het dan over een schichtenspeicher hebben, waar waren we ookal weer......

O ja dat jij zou aanwijzen in dat plaatje waar het geleidingssysteem uit bestaat?

En om het een en ander nog eens extra duidelijk te maken .. nog een filmpje

Er staan meer filmpjes van Martin Sandler op youtube en zijn site. Heel leuk allemaal.
Typisch duitse installaties. Groot (1000l plus, geavanceerd en vrij prijzig 18.000 euro is toch wel de ondergrens)

Blijft dat de theorie wel correct is natuurlijk ;)

Kom d'r maar in Eric :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
de speicher kan wel volledig bevroren zijn, dat is geen probleem lijkt mij. dat de cop maar 4 is, tja er zijn ook warmtepompen die standaard een cop van 4 maar net halen. misschien dat deze warmtepomp beter presteert bij zulke lage temperaturen?

ik denk dat het idee juist is dat je nu met een relatief kleine buffer, tovh veel energie kunt sparen/benutten, zonder hem uit te putten.
ander alternatief zou zijn een veel grotere watertank, die je isoleert en tot een hoge temperatuur moet opwarmen, zodat die ook snel veel warmte zal verliezen. dus de bnenodigde inhoud zou "exploderen"tov een eisspeicher.

ook de cop zou tegen vallen als je van water van 10 graden uit de grond, een boiler of buffer moet vullen die dan tot hoge temperaturen zou moeten worden verwarmd om van een buffer te kunnen spreken. het ruimte probleem is bij de ijsspeicher dus veel minder aanwezig, en de delta t die de warmtepomp moet opwekken, om het zo maar te zeggen is een stuk lager.

bijvoorbeeld bij een open bron moet je volgens mij bijvoorbeeld ook er voor zorgen dat je bron regenereert. bij een gesloten bron weet ik dat niet zeker. volgens mij is dat en eis, waar je alleen maar energie aan kwijt bent, en waar e verder niks aan hebt ( het is een opgelegde eis om de gevolgen voor de ondegrond binnen de onbekende perken te houden lijkt mij)
Vergelijken met een waterkotte die precies functioneert in het gebied waar hij voor bedoeld is, waarbij dat efficient kan gebeuren omdat je ook voor bijvoorbeeld zltv hebt gekozen voor je installatie, is niet geheel een eerlijke vergelijking. de energie en investering die jij denk ik nog zou moeten doen om ook een buffer van gelijke grootte te creeeren zullen waarschijnlijk hoger zijn dan bij de eisspeicher

ook al vind ik het een raar idee, enrgie opslaan in een kouder middel dan de doeltemperatuur.

het idee is wel een beetje hetzelfde als phasechangematerialen volgens mij, waarbij de temperatuur op een gegeven moment niet veel toeneemt terwijl de energiedichtheid wel toeneemt. (waardoor je er dus met minder warmteverleis, meer energie in kunt opslaan, maar ook, geleidelijker je ruimte kunt verwarmen, omdat voor afkoelen hetzelfde geldt. delta t blijft nagenoeg gelijk, terwijl er wel energie kan worden afgegeven.

misschien is de eisspeicher te combineren met een ijskast, of koelkast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:06
SasJo schreef op zondag 09 januari 2011 @ 22:20:
[...]

Het is helemaal niet grappig. En het kent alleen maar verliezers. Ik "kom" zelfs liever niet meer. Zoveel negatieve energie.
Ik denk dat de leveranciers moeilijk op 1 lijn kunnen komen, maar ik zou het toch prettig vinden als dat wel zou gebeuren.

Vertrouwen was voor mij ook doorslaggevend, en de (koop)ervaringen van anderen hier.
Ja dat grappig had ik eigenlijk tussen haakjes moeten zetten. Ik erger me er ook groen en geel aan. :r Kan er geen apart draadje worden opgestart voor zinloos geweld tussen leveranciers? Er is bij sommige leveranciers blijkbaar de behoefte om af en toe de kemphaan uit te hangen. (of de kleuter, het is maar hoe je het ziet)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

SolarKing schreef op zondag 09 januari 2011 @ 23:06:
[...]
Doe me een lol en hou gewoon op met deze discussie waar alleen maar commerciële belangen achter zitten.
En bij jou niet? Volgens mij ben jij juist een van de eerste op het forum hier geweest die zijn KingSun's aan het promoten was/is.
mightym schreef op maandag 10 januari 2011 @ 07:09:
[...]

Ja dat grappig had ik eigenlijk tussen haakjes moeten zetten. Ik erger me er ook groen en geel aan. :r Kan er geen apart draadje worden opgestart voor zinloos geweld tussen leveranciers? Er is bij sommige leveranciers blijkbaar de behoefte om af en toe de kemphaan uit te hangen. (of de kleuter, het is maar hoe je het ziet)
Waarom moeten deze discussies in achterafkamertjes worden gevoerd? Dit is gewoon relevante informatie verstrekking en daar mag best in worden vermeld wat iemand zijn mening is. SolarKing loopt altijd wel stoer te doen over zijn KingSun panelen maar vooralsnog komen ze nog steeds niet voor op de lijst van het PhotoVoltaikforum net als de MetDeZon panelen niet de TUV certificering ten spijt.
Misschien kan Solarking iets meer vertellen over die grote projecten en de financiering daarvan. Panelen exporteren naar Italie is namelijk geen kattendrek. Daar mag je alleen maar importeren als buitenlander als je voor eigen gebruik panelen nodig hebt. Doe je het voor de handel dan staat er al snel iemand naast je met de mededeling dat "dit niet helemaal de bedoeling is"

[ Voor 14% gewijzigd door ZonneStroom op 10-01-2011 08:10 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 18:55
Ik denk dat commerciële partijen er goed aan zouden doen om hier geen prijs discussies meer te voeren maar de mensen hier alleen van nuttige informatie te voorzien. Ze weten jullie sites dan zelf prima te vinden en zet daar dan gewoon duidelijk jullie prijzen op als je het toch transparant wilt houden.
(Foto's van mooie geïnstalleerde projecten heb ik persoonlijk geen problemen mee.)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 18:59

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Iemand suggesties?
doe mij er maar een paar van 17%, meer dan genoeg
welk fonds was dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik vind dat er best discussie gevoerd mag worden over prijs / kwaliteit verhoudingen, en dat is ook het enige wat ik doe, en daar wil ik het ook houden. En zoals mijn rekenvoorbeeld aangeeft zijn de prijzen ondertussen zover gedaald dat het verschil tussen A-merken en B-merken zodanig klein is dat het van groter belang is dat de overheadkosten laag zijn, dan dat de paneelkosten laag zijn. Dat lijkt me best een interessant gegeven, dat er zulke verschuivingen plaats vinden binnen de markt. En dan heb ik het over de kleinere systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
SasJo schreef op zondag 09 januari 2011 @ 11:02:
[...]

Dus Stoepgarantie.

Niet helemaal waar natuurlijk. Mijn Soladin komt ook van Marktplaats af ( 2e hands / 10kWh gelopen ). Deze doet nu zonder meer mee met de Mastervolt / Soladin omruilaktie.

Ik wist dat ik een risico liep met de Isofotons toen ik ze zo goedkoop van Markplaats afhaalde. Ik had alleen gehoopt dat Isofoton wat serieuzer over de problemen deed en niet delaminatie zou afdoen als een estetisch probleem... Da's in mijn ogen het probleem ontkennen. De prijzen om de panelen verzekerd terug te sturen richting Spanje voor en STC controle is natuurlijk een behoorlijke barierre. 150 tot 200 euro om de panelen in Spanje te krijgen voor de controle is ongeveer 2 jaar extra "TVT", en de vraag is of dat het waard is?

Plus dat Isofoton dan natuurlijk altijd kan zeggen "Ze vallen binnen de specs", beetje de slager die zijn eigen vlees keurt. Daarbij heb ik ook nog steeds niet de flashdata van mijn 5 panelen gekregen van Isofoton ondanks dat ik daar al tig keer om heb gevraagd.

Het ligt dus denk ik ietsje genuanceerder, ja ik wist dat ik risico liep toen ik panelen kocht via Marktplaats, aan de andere kant zou je ook van Isofoton een iets professionelere houding verwachten of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Marktplaats is altijd een gok, maar met PV is de kans gewoon groot dat het een goede gok is. Ik koop zelf heel veel op MP, voornamelijk op fietsgebied. Ik zou mijn geld echter niet besteden aan het opsturen. Gewoon laten draaien, en MP in de gaten houden. Wie weet pik je nog een mooi goedkoop setje op.

De prijzen van 2e hands panelen zijn trouwens echt hoog op MP..! PV houdt z'n waarde, dat is zeker. Ik ga dit jaar subsidie aanvragen voor PV > 15kWp, als ik dat krijg gaat m'n huidige set weer van 't dak, en komt er een nieuwe set op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:01
Dat de prijs hoog is op MP wil nog niet zeggen dat iets zijn waarde behoudt. Je moet voor de grap eens zien wat er gevraagd wordt voor computers op MP, en dan met name laptops. Dat soort prijzen zijn voor mij reden om mensen te adviseren om 100 euro meer uit te geven voor een nieuwe laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja

jja

engelbertus schreef op maandag 10 januari 2011 @ 00:52:
de speicher kan wel volledig bevroren zijn, dat is geen probleem lijkt mij. dat de cop maar 4 is, tja er zijn ook warmtepompen die standaard een cop van 4 maar net halen. misschien dat deze warmtepomp beter presteert bij zulke lage temperaturen?
De COP wordt mede bepaald door de temperatuursprong, heb je een brontemperatuur die altijd rond de 0 graden ligt dan is de COP altijd lager dan bij een bron van gemiddeld 10 graden.
ik denk dat het idee juist is dat je nu met een relatief kleine buffer, tovh veel energie kunt sparen/benutten, zonder hem uit te putten.
Dat relatief klein is maar beperkt.
Bij een gesloten bron zoals ik heb haal je ongeveer 4graden van de brontemperatuur af.
In het theoretische geval dat bij zo'n ijsbuffer het water bij aanvang 40 graden is en aan het eind van het stookseizoen volledig bevroren is, dan haal je uit elke liter ijsbufferwater 30x zoveel energie (40graden plus nog eens die 80 graden stollingswarmte).
Nu loopt mijn warmtepomp ongeveer 2000 uur per jaar en koelt dan 1600 liter water per uur, dus om dezelfde hoeveelheid energie uit een ijsbuffer te halen wordt de inhoud: 1,6 x 2000 uur / 30 = 106m3 !

Het idee dat je energie opslaat bij een temperatuur van 0 graden is voor huishoudens onzinnig. Gebruik dan inderdaad phasechangematerialen die dit doen rond de kamertemperatuur, heb je helemaal geen warmtepomp meer nodig.
Als voordeel van een ijsbuffer wordt ook nog genoemd dat je er eenvoudig mee kunt koelen?? Dus dat betekent dan dat de ijsbuffer het gehele jaar tot in hartje zomer bevroren blijft? Lekker voor het rendement! En wanneer gaan we dan ontdooien?

Als je geen bron wilt/kunt boren gebruik dan een lucht-water warmtepomp, het is in Nederland maar een paar dagen per jaar onder nul dus het rendement zal ook nog hoger liggen.
bij een open bron moet je volgens mij bijvoorbeeld ook er voor zorgen dat je bron regenereert. bij een gesloten bron weet ik dat niet zeker. volgens mij is dat en eis, waar je alleen maar energie aan kwijt bent, en waar e verder niks aan hebt ( het is een opgelegde eis om de gevolgen voor de ondegrond binnen de onbekende perken te houden lijkt mij)
Bij een open bron is regenereren niet nodig en bij een gesloten bron niet verplicht. Bij mij wordt de gesloten bron door het stromend grondwater automatisch weer op 14 graden gebracht. In hartje zomer ga ik met passief koelen de bron wel iets opwarmen en dat is juist een goedkope manier van koelen (met een COP van >20).
misschien is de eisspeicher te combineren met een ijskast, of koelkast :)
Of koeling van kantoren, computerruimtes e.d. Maar meestal zal je dan met gescheiden warmte en koude opslag werken, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

jja schreef op zondag 09 januari 2011 @ 23:01:
Bij een brontemperatuur van 0 graden is de (theoretische) COP van mijn Waterkotte warmtepomp nog maar 4, bij 5 graden is de COP al 5. Dus dat smeltend ijs is wellicht een mooie warmtebuffer maar de warmtepomp wordt er niet efficienter van. En wat gebeurt er als de buffer volledig bevroren is? Dan is het einde zoek.
[afbeelding]
De warmtepompen die van een lage brontemperatuur gebruik moeten maken, gebruiken die geen CO2? Omdat dat efficiënter is?

En een vraagje: weet je ook welke COP jouw warmtepomp in de praktijk haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
SunshineCompany schreef op zondag 09 januari 2011 @ 19:56:
Maargoed, laten we het eens berekenen. PV Boer Uitdeschaduw kan 3 merken panelen verkopen, het maakt hem niet uit want hij pakt overal 0,15 cent per Wattpiek op. Verder wil hij werken met SMA en Flatfix. Hij houdt gewoon de adviesprijzen aan van deze materialen, plus wat ballast. Hij moet een uurtje rijden, komt met z'n partner en ze zijn samen een uurtje of 6 bezig. Daar rekent hij gewoon manuren voor. Dat ziet een 2350 Wp installatie er zo uit:

[afbeelding]

De conclusie met zulke kleine installaties is heel simpel; het maakt HELEMAAL NIETS uit wat welke panelen je koopt. Is de installatie nog kleiner? Dan zal de Wattprijs NOG minder wegen op de eindprijs. Kortom; pas bij grote installaties heeft het qua prijs nut om rekening te houden welk merk panelen je koopt. Maar juist bij grote installaties wil men bankable panelen op 't dak hebben, omdat men voor zekerheid gaat.
Je tabel is mooi, maar ik lees 'm, als consument, toch wat anders. Met 'slim inkopen' kan ik bijna 1000 euro besparen, oftewel 15% op de totaalprijs. Als consument is de leverancier mijn eerste aanspreekpunt, en in die zin maakt de kwaliteit van het paneel niet uit. De leverancier moet ervoor zorgen dat het paneel doet wat hij belooft heeft te doen. En wat je als consument mag verwachten van een B-paneel is, anders dan de levensduur en de jaarlijkse vermogensafname, denk ik gelijk aan dat van een A-paneel.

Nou geloof ik niet in het voorspellen van de verre toekomst, dus ik maak me niet zo druk over hoe goed de panelen het nog doen over 20 jaar. Als PV levensvatbaar is op lange termijn dan zijn er over 20 jaar panelen die voor dezelfde prijs veel beter presteren en is vervanging niet zo'n punt.

Maar, die 15% besparing zorgt er wel voor dat mijn tvt bijvoorbeeld van 10 naar 8.5 jaar teruggaat. En dat kan bij de beslissing om wel of niet zonnepanelen te laten installeren toch wel van belang zijn.

Of, nog een andere benadering: Ik heb x euro uit te geven (beperkingen wegens budget, of subsidieregelingen), en kan dan 15% meer B-panelen neerleggen. Dat is toch mooi 350 Wp extra op mijn dak!

Ik begrijp jouw redenatie wel, maar je conclusie dat het helemaal niets uitmaakt worden niet ondersteund door je cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 20-09 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Anne vdr Bom schreef op maandag 10 januari 2011 @ 11:21:
[...]
Hier op de zaak (Cofely, Roden) draait een Horos warmtepomp type MiniQua 20 ESK (water-water).

Van 3 tot 10 januari 2011 is hiermee 5,60 GJ geproduceerd en heeft de warmtepomp 380 kWh elektriciteit verbruikt. Hiermee kom je op een COP van 4,09. Temperatuur aan verdamperzijde was gemiddeld 10,3°C intrede en 4,7°C uittrede.

Aan het begin van het winterseizoen was de COP iets hoger, omdat toen het water uit de warmebron nog een hogere temperatuur had. Van 8 tot 15 november 2010 is 3,34 GJ geproduceerd met 221 kWh, wat een COP van 4,20 oplevert. Temperatuur aan verdamperzijde was gemiddeld 11,8°C intrede en 5,8°C uittrede.

Ook leuk: de gemiddelde temperaturen van de bron.
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/01/10/1294652592-220.gif
Ter info: de bron is pas sinds juni 2009 in bedrijf.

[ Voor 35% gewijzigd door antonboonstra op 10-01-2011 14:47 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke discussie, maar het lijkt mij beter om gezamelijk op te trekken als leveranciers. Doemscenario is namelijk het volgende:
Wp prijs daalt en de energieprijs stijgt. Op zich leuk om meer consumenten te bereiken, maar er komt een punt waarop een grote partij er brood in ziet en in 1 klap de markt koopt. Gevolg: kleine bedrijven staan op straat want die kunnen niet meer meeconcureren.

Dus, als de kleinere partijen zich verenigen met hun verschillende producten, kunnen ze wel een vuist slaan tegen een toekomstige grote jongen! Samen sta je sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2011 @ 14:37:
Leuke discussie, maar het lijkt mij beter om gezamelijk op te trekken als leveranciers. Doemscenario is namelijk het volgende:
Wp prijs daalt en de energieprijs stijgt. Op zich leuk om meer consumenten te bereiken, maar er komt een punt waarop een grote partij er brood in ziet en in 1 klap de markt koopt. Gevolg: kleine bedrijven staan op straat want die kunnen niet meer meeconcureren.

Dus, als de kleinere partijen zich verenigen met hun verschillende producten, kunnen ze wel een vuist slaan tegen een toekomstige grote jongen! Samen sta je sterk.
Dat gebeurt ook! Er is gezonde concurrentie, maar ook samenwerking. En die grote partij is er nu al; WijWillenZon. Maar daar kun je niet mee concurreren. Dus ga je je onderscheiden. Verder ben ik het niet helemaal eens met je verhaal; in Duitsland is de markt ook gewoon verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

asvogel schreef op maandag 10 januari 2011 @ 11:39:
[...]

Nou geloof ik niet in het voorspellen van de verre toekomst, dus ik maak me niet zo druk over hoe goed de panelen het nog doen over 20 jaar. Als PV levensvatbaar is op lange termijn dan zijn er over 20 jaar panelen die voor dezelfde prijs veel beter presteren en is vervanging niet zo'n punt.

Maar, die 15% besparing zorgt er wel voor dat mijn tvt bijvoorbeeld van 10 naar 8.5 jaar teruggaat. En dat kan bij de beslissing om wel of niet zonnepanelen te laten installeren toch wel van belang zijn.
De techniek in de zonnepanelenbranch gaat op dit moment zo hard dat over 15 jaar de meeste hun panelen alweer willen vervangen voor beter renderende en waarschijnlijk stuk goedkopere panelen. Dan kun je beter voor een zo'n kort mogelijke tvt gaan is mijn mening.

Ook bij grote projecten kan zelfs die 15% besparing ervoor zorgen dat er voor goedkopere merken gekozen wordt of voor dunne laag gegaan wordt. Wat we hoorden had wijwillenzon ook een hoop zakelijke afnemers. Ikzelf heb ook aan zakelijke klanten Kingsun verkocht vanwege de kortere tvt. Mijn grootste project in Nederland waarbij ik Kingsun mocht leveren was een 45 kWp systeem in Friesland.

Dit is elke keer weer een terugkerende discussie. Ik kan me nog goed herrineren jaren geleden toen Yingli nog niet bekend was dat toen leveranciers zeiden je moet duurdere europese/japanse panelen nemen en geen chinese want dan zou je een groot risico lopen. Kijk nu. Er wordt nu massaal chinese panelen geplaatst.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
SasJo schreef op zondag 09 januari 2011 @ 22:20:
[...]

Ik vind deze discussie juist interessant.
Op deze manier komen de verschillende na en voordelen aan het licht van de verschillende panelen/leveranciers/producenten..
Door de verschillende argumenten en onderbouwingen van de heren leveranciers kunnen wij als consument ook een beter onderbouwde keus maken. En deze keus zal niet voor iedereen het zelfde zijn. Daarom is het goed dat de markt verschillende producten aanbied, voor ieder wat wils.

Waar de ene gaat voor een hogere prijs met de daar bijbehorende hogere zekerheid zal de andere gaan voor de lage prijs en de hogere risico's.
Hoe veel hoger die risico's zijn zal iedereen voor zichzelf moeten uitmaken, het liefst mbv van zoveel mogelijk gegevens en feiten.

En wie uiteindelijk de beste keus heeft gemaakt weten we waarschijnlijk over een jaar of 20 a30 ;)

[ Voor 21% gewijzigd door lithoijen op 10-01-2011 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

antonboonstra schreef op maandag 10 januari 2011 @ 12:36:
Hier op de zaak (Cofely, Roden) draait een Horos warmtepomp type MiniQua 20 ESK (water-water).

Van 3 tot 10 januari 2011 is hiermee 5,60 GJ geproduceerd en heeft de warmtepomp 380 kWh elektriciteit verbruikt. Hiermee kom je op een COP van 4,09. Temperatuur aan verdamperzijde was gemiddeld 10,3°C intrede en 4,7°C uittrede.

Aan het begin van het winterseizoen was de COP iets hoger, omdat toen het water uit de warmebron nog een hogere temperatuur had. Van 8 tot 15 november 2010 is 3,34 GJ geproduceerd met 221 kWh, wat een COP van 4,20 oplevert. Temperatuur aan verdamperzijde was gemiddeld 11,8°C intrede en 5,8°C uittrede.

Ook leuk: de gemiddelde temperaturen van de bron.
[afbeelding]
Ter info: de bron is pas sinds juni 2009 in bedrijf.
Bedankt! Dat wil dus zeggen dat die warmtepomp ongeveer het tweemaal zoveel aan kWh's gebruikt dan wat voorheen aan m3's verbrand werd. Is dit ook zichtbaar in het gasverbruik?

Op welke temperatuur werkt de verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

_JGC_ schreef op maandag 10 januari 2011 @ 10:13:
Dat de prijs hoog is op MP wil nog niet zeggen dat iets zijn waarde behoudt. Je moet voor de grap eens zien wat er gevraagd wordt voor computers op MP, en dan met name laptops. Dat soort prijzen zijn voor mij reden om mensen te adviseren om 100 euro meer uit te geven voor een nieuwe laptop.
Ik heb zelf pas panelen verkocht op MP.. 6x 105Wp shell + omvormer & bekabeling. Ging voor 1,75 / Wp. 1100 euro. Dat voor 10 jaar oude panelen, en een 3-4 jaar oude omvormer.. kortom, het behoudt zijn waarde, tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand suggesties?

en;
Triodos beleggingsresultaten

Welke heb je dan? Deze -> Triodos Sustainable Equity Fund
Het resultaat over de afgelopen 5 jaar was -0,6% per jaar gemiddeld. Waarbij de benchmark op 0,8% stijging zat. Dus die 17% is nauwelijks maatgevend te noemen voor het resultaat.

Zelfs Madoff }) (zou wel bekend moeten zijn) garandeerde niet meer dan 10% rendement jaarlijks.
De wenst naar 30% is in dat licht vragen om....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
glambalk schreef op maandag 10 januari 2011 @ 07:45:

Waarom moeten deze discussies in achterafkamertjes worden gevoerd? Dit is gewoon relevante informatie verstrekking en daar mag best in worden vermeld wat iemand zijn mening is. SolarKing loopt altijd wel stoer te doen over zijn KingSun panelen maar vooralsnog komen ze nog steeds niet voor op de lijst van het PhotoVoltaikforum net als de MetDeZon panelen niet de TUV certificering ten spijt.
Hold your horses, glambalk.

Phototvoltaikforum is niet de enige database en heeft (momenteel) "slechts" 12.317 modules beschikbaar.

Photon heeft een nog veel grotere database van (momenteel) 27.321 modules, waarbij je zoekt onder:

King Sun Power (Jingjiang) Co.,Ltd

... en daarbij vind je ... 38 module types.

Volgens de productcatalogus die ik van Intersolar van het bedrijf heb meegenomen zouden de 185 en 240 Mono productseries (dus ook onderliggende nominale vermogens) IEC zijn gecertificeerd door TÜV. Ik kan echter op de TUVdotCOM Service geen Jiangsu Kingsun combinatie vinden. Wellicht dat Solarking daar op in wil gaan (certificatie nog niet afgerond, of ander testinstituut of whatever???).

Overigens is "het hebben van een IEC certificaat" beslist geen Nirwana. Lees daartoe het commentaar van een professional uit de markt die ik daar over bevroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

zonnigtype schreef op maandag 10 januari 2011 @ 17:20:
[...]

Volgens de productcatalogus die ik van Intersolar van het bedrijf heb meegenomen zouden de 185 en 240 Mono productseries (dus ook onderliggende nominale vermogens) IEC zijn gecertificeerd door TÜV. Ik kan echter op de TUVdotCOM Service geen Jiangsu Kingsun combinatie vinden. Wellicht dat Solarking daar op in wil gaan (certificatie nog niet afgerond, of ander testinstituut of whatever???).
Ze hebben TÜV SÜD en niet TÜV Rheinland. Maar ook TÜV Rheinland gaat eraan komen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kom d'r maar in Eric
not yet, ben aan het lezen....
schichten of gelaagde boiler / opbrengst / wisselaar ..... hottop....
zie wel al dat een gasketel in de boiler zoals atag die maakt, de enige is, en de meest efficiente warmte voor water en cv is.....(ketel in boiler->hottop).....
ik heb in mijn atag een rare bocht gezien van de zon-cv wisselaar... heb mail gestuurd wat dat is aan atag

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2011 20:07 . Reden: b-merk ? ook met een bentley rijd je lek.(bankable or not) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 20-09 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Anne vdr Bom schreef op maandag 10 januari 2011 @ 15:58:
[...]

Bedankt! Dat wil dus zeggen dat die warmtepomp ongeveer het tweemaal zoveel aan kWh's gebruikt dan wat voorheen aan m3's verbrand werd. Is dit ook zichtbaar in het gasverbruik?

Op welke temperatuur werkt de verwarming?
Je eerste alinea snapte ik niet helemaal, maar als ik ga rekenen denk ik dat ik weet wat je bedoelt met "tweemaal zoveel aan kWh dan m3"

Naast de warmtepomp (~20kW) draait ook nog een CV ketel (~40kW). Deze CV ketel (Remeha Quinta 45) verbruikt zo'n 30,6 m3 gas voor 1 GJ aan warmte. Dus in de afgelopen week heeft de warmtepomp 380 kWh elektriciteit verbruikt, en hiermee zo'n 171 m3 gas bespaard. Aangezien de warmtepomp er al staat sinds de nieuwe vleugel is gebouwd, kan ik het verschil niet zien.

Het gebouw (het is eigenlijks een nieuwe vleugel die er bij aan is gebouwd) wordt verwarmd en gekoeld d.m.v. klimaatplafond. Aanvoertemperatuur zit nu net boven de 40°C en de retour rond de 30°C. De installatie is uitgelegd op maximaal 50°C aanvoertemperatuur.

Ik moet zeggen dat vooral tijdens koeling, het klimaatplafond een erg prettig klimaat geeft. Door conventioneel te koelen met inblaaslucht veroorzaak je al snel tochtklachten. Daarnaast is het natuurlijk leuk om te zien dat je zomers met alleen een bronpomp van een paar honderd watt je bijna 40 kW koelvermogen levert. Dáár zit de grootste besparing :)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

SolarKing schreef op maandag 10 januari 2011 @ 15:08:
[...]

De techniek in de zonnepanelenbranch gaat op dit moment zo hard dat over 15 jaar de meeste hun panelen alweer willen vervangen voor beter renderende en waarschijnlijk stuk goedkopere panelen. Dan kun je beter voor een zo'n kort mogelijke tvt gaan is mijn mening.

Ook bij grote projecten kan zelfs die 15% besparing ervoor zorgen dat er voor goedkopere merken gekozen wordt of voor dunne laag gegaan wordt. Wat we hoorden had wijwillenzon ook een hoop zakelijke afnemers. Ikzelf heb ook aan zakelijke klanten Kingsun verkocht vanwege de kortere tvt. Mijn grootste project in Nederland waarbij ik Kingsun mocht leveren was een 45 kWp systeem in Friesland.

Dit is elke keer weer een terugkerende discussie. Ik kan me nog goed herrineren jaren geleden toen Yingli nog niet bekend was dat toen leveranciers zeiden je moet duurdere europese/japanse panelen nemen en geen chinese want dan zou je een groot risico lopen. Kijk nu. Er wordt nu massaal chinese panelen geplaatst.
Waar ik nou in geinteresseerd ben is als over 4 jaar blijkt dat de 45kWp die je in Friesland hebt geleverd niet de beoogde opbrengst van 38,25MWh/jaar (wat is trouwens de verwachte jaarlijkse opbrengst die je aan de klant hebt opgegeven) haalt omdat de panelen gebreken vertonen. Gezien het Isofoton verhaal van Flitspaal niet geheel ondenkbeeldig. Isofoton is/was ook een gerenomeerde partij nogwel met Europeesche "kwaliteit".

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

zonnigtype schreef op maandag 10 januari 2011 @ 17:20:
[...]

Hold your horses, glambalk.

Phototvoltaikforum is niet de enige database en heeft (momenteel) "slechts" 12.317 modules beschikbaar.

Photon heeft een nog veel grotere database van (momenteel) 27.321 modules, waarbij je zoekt onder:

King Sun Power (Jingjiang) Co.,Ltd

... en daarbij vind je ... 38 module types.

Overigens is "het hebben van een IEC certificaat" beslist geen Nirwana. Lees daartoe het commentaar van een professional uit de markt die ik daar over bevroeg.
Is Jiangsu Kingsun Solar Power Technology Co.,Ltd. dezelfde als King Sun Power (Jingjiang) Co.,Ltd? De eerste zie ik namelijk niet in de database van Photon.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pas op voor de eenhedenpolitie ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Ikke! schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 23:40:

Hm jammer, zie net dat die douchegoot van Technea niet meer half januari komt, maar medio 2011. Krijg begin maart de sleutel, wil dan toch beginnen met de badkamer.
Heb gister een mailtje gestuurd voordat ik dit topic las en heb er vandaag antwoord op gekregen van Technea
De verwachting is dat de douchegoot wtw vanaf maart / april leverbaar is.
De richtprijs van de douchegoot wtw is € 1.022,00 excl. btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

JeroenH schreef op maandag 10 januari 2011 @ 20:47:
[...]

Pas op voor de eenhedenpolitie ;)
:o :X gelukkig zit er een edit knop

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar ik nou in geinteresseerd ben is als over 4 jaar blijkt
ik heb ze nu alweer 3 jaar, en er blijkt nog niets.
ondertussen wel erg veel problemen met mijn bankable a-merken, (alfasolar suntech luxor)
en ik woon aan de kust he, harde wind en zout.
ik hoop als ik die van het dak haal dat jij ook kingsuns verkoopt, gewoon als dealer,
dat scheelt een flink stuk rijden.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2011 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

SolarKing schreef op maandag 10 januari 2011 @ 15:08:
[...]

Ik ben het er niet mee eens, met je eerste alinea. En wel hier om. Je plaatst als particulier 4000Wp op je dak, wat op dat moment je verbruik dekt. Over 15 jaar doet het systeem nog steeds wat het moet doen, echter; door alle ontwikkelingen (energiezuinige apparaten), verbruik je minder. Ook je kids zijn uit huis, dus, je hebt nog maar 3000Wp nodig om je jaarlijkse verbruik op te wekken. Waarom zou je dan in vredesnaam je panelen willen vervangen voor beter renderende panelen? En zelfs mensen die niet genoeg Wp's hebben over 15 jaar, zullen bijplaatsen, en niet gaan vervangen. Dat is compleet onlogisch wat je zegt, vind ik.

Verder worden grote projecten vrijwel altijd met bankable panelen opgelost, en wordt dit in vrijwel alle (ik heb nog NOOIT gehoord dat het niet zo was..) door de opdrachtgever gevraagd. Panelen moeten gewoon de 'financiele stresstest' doorstaan, bij veel bedrijven. Denk je nu echt dat Volker Wessels, of andere grote installatiegroepen gaan werken met een B-merk, voor een 10% prijsverschil? Never. Never, never, never. Weet je waarom? Daar hoeft het niet goedkoop. Heel, heel simpel. Het hoeft er niet goedkoop. Men wil niet voor 'n duppie op de eerste rij zitten, als de KANS er is dat men mindere kwaliteit krijgt. En dan kun je hoog of laag springen, it's a fact. Dat particulieren het in het verleden deden omdat het 20-50% in aanschaf prijs scheelde, dat snap ik, en dat is logisch en zelfs terecht. Maar niet bij de grote bedrijven. Pas nog grotere (31kWp) offerte gemaakt voor een grote NL bank. Denk je nu echt dat die Alibaba huismerk panelen willen hebben omdat het 10% goedkoper is?

Zonnigtype; weet jij voor wat voor Wp prijs WWZ de LDK's inkoopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2011 @ 21:43:
[...]

ik heb ze nu alweer 3 jaar, en er blijkt nog niets.
ondertussen wel erg veel problemen met mijn bankable a-merken, (alfasolar suntech luxor)
en ik woon aan de kust he, harde wind en zout.
ik hoop als ik die van het dak haal dat jij ook kingsuns verkoopt, gewoon als dealer,
dat scheelt een flink stuk rijden.
3 Jaar? dan heb jij ze niet bij SolarKing gekocht. Die levert deze pas vanaf medio 2009. Gebruiksleeftijd dus hooguit 1,5jaar.
Welke problemen zijn dat met die andere panelen en in hoeverre heb je de leverancier of fabrikant al hierbij betrokken? Jij hebt oost en west georinteerde opstellingen. Welke panelen liggen oost en welke west (zee)?

[ Voor 18% gewijzigd door ZonneStroom op 10-01-2011 22:04 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
glambalk schreef op maandag 10 januari 2011 @ 20:28:
[...]

Waar ik nou in geinteresseerd ben is als over 4 jaar blijkt dat de 45kWp die je in Friesland hebt geleverd niet de beoogde opbrengst van 38,25MWh/jaar (wat is trouwens de verwachte jaarlijkse opbrengst die je aan de klant hebt opgegeven) haalt omdat de panelen gebreken vertonen. Gezien het Isofoton verhaal van Flitspaal niet geheel ondenkbeeldig. Isofoton is/was ook een gerenomeerde partij nogwel met Europeesche "kwaliteit".
en weer een lekker suggestieve post.... Ik vind het wel een beetje (te) laag onder de gordel om iemands handelspraktijken op deze manier met suggestieve woordspelingen zwart te maken. En met de laatste zin haal je je eigen produkt ook nog eens lekker onderuit. Als nu met een a-merk problemen zijn kan dat straks ook met jouw a-merk gebeuren.

Kunnen we het nu weer over leuke dingen hebben? Bijvoorbeeld de lente in de bol met mooie opbrengsten zo begin januari?
SunshineCompany schreef op maandag 10 januari 2011 @ 21:49:
[...]

[knip]

Denk je nu echt dat die Alibaba huismerk panelen willen hebben omdat het 10% goedkoper is?

of deze dan. Zucht. Hoeveel respect rest er hier nog.

Goed. Ik dacht vanavond hier met een leuk nieuwtje te komen, maar ik denk niet dat daar nu iemand op zit te wachten. Mijn hoofd staat er in ieder geval niet naar. En niemand leest dit want tijdens het schrijven zijn er vast alweer 8 posts met alibaba dit en pizza-fraude dat. ALS IEMAND dit toch leest: maak een topic met "STOP!" en dan weten de betreffende heren hopelijk dat het nu wel klaar is.

[ Voor 27% gewijzigd door Joba op 10-01-2011 22:13 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
glambalk schreef op maandag 10 januari 2011 @ 20:39:
[...]

Is Jiangsu Kingsun Solar Power Technology Co.,Ltd. dezelfde als King Sun Power (Jingjiang) Co.,Ltd? De eerste zie ik namelijk niet in de database van Photon.
Het zijn verschillende bedrijven...

... ik stonk er ook in, ze stonden niet ver van elkaar op Intersolar, en eerst stond ik voor de verkeerde... :X 8)7

Ik heb de volledige product catalogus van de eerste, die hier wordt bedoeld. Gevestigd aan Linbo Road, Economic Zone, Gaoyou City, Jiangsu Province, China (postcode 225600), en website http://www.jsgyjy.com. Module codes beginnen met de lettercombinatie JYM voor de mono's, JYP voor de poly's.

En ik heb een kleine folder gekregen van de tweede, die hier echter NIET wordt bedoeld... Die levert ook klein en groter spul, maar dan met module codes die beginnen met JTY. Het bedrijf is gevestigd op No. 6 Fuyang Road, South Park, Economic Development Zone, JingJiang, China, met als website http://www.kingsun-power.com (NB: let op de opvallende naam voor de bedrijfsnaam op de homepage... :P). Zip code 214500, NW. van Shanghai gelegen in dezelfde provincie Jiangsu.

Het bedrijf waar we het hier telkens over hebben, en waar SolarKing zijn modules vandaan heeft, ligt in een plaats die halverwege die provincie Jiangsu ligt aan het gelijknamige meer, nog verder naar het noorden, benoorden de stad Yangzhou...

Tja, kan d'r ook niks aan doen. Groot land, absurd omvangrijke bevolking, veel namen....

... die vaak ook nog eens als twee druppels water op elkaar [gaan] lijken... :*)

... had het trouwens 17 juni 2010 ook al d'r over gehad (toegeven, forum is erg groot geworden...)

Neen, natuurlijk niet. En dat gaat mevrouw Minnesma mij zeker niet vertellen... O-)

[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 10-01-2011 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Of wellicht over de voortgang van de activiteiten en plannen van WijWillenZon? Het is wat stil de laatste tijd..? Het enige wat ik erover las was dit:

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=51&t=90561

Kritisch, kritisch. Maar wellicht een storm is een glas water. Ik moet eerlijk, heel eerlijk zijn; ik ben niet blij met de actie. Het is ongetwijfeld goed voor PV in Nederland, maar het verpest de markt. Er is voldoende gezonde concurrentie om de prijzen laag (heel laag) te houden, daar past een stichting waarmee niet te concurreren valt niet tussen. Nu heb ik weinig particuliere klanten, gelukkig. En bedrijven willen kwaliteit, maatwerk en advies, dus ik heb er relatief weinig last van. Maar toch. Ergens, stiekem, hoop ik dat het niet doorgaat, maar dat tegen die tijd dat dat bekent wordt er voldoende pv-boeren zijn met goedkope spullen dat al die mensen toch overgaan op aanschaf. Voor een iets hogere prijs, maar waardoor wel de PV markt een gezonde boost krijgt. Dat verdient het namelijk, als je het vergelijkt met de landen (Duitsland, Belgie, UK) om ons heen..
zonnigtype schreef op maandag 10 januari 2011 @ 22:06:

Neen, natuurlijk niet. En dat gaat mevrouw Minnesma mij zeker niet vertellen... O-)
Zal ik het eens even uitzoeken dan.. :)

[ Voor 10% gewijzigd door SunshineCompany op 10-01-2011 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke problemen zijn dat met die andere panelen
alfa solar, http://www.alfasolar.de/
delaminatie al na 8 maanden (mails gedeeld oa met zonnigtype)
herr-dokter-garantie vond dat het niet kon, zijn bankable a-uber-produkt was immers duits en superieur.
na 1 jaar en 8 maanden was er van de 4 panelen ook een junction box los, in de wind lekker bungelen
inmiddels is er in die periode heel wat gebeld en gemaild.
de leverancier zal ik niet noemen, maar die is nu vast nog aan het huilen.
uiteindelijk heb ik 1 alfasolar nieuw gekregen, en delamineren de andere 3 nu ook.
ze zijn zo slecht dat ze marktplaats onwaardig zijn.
dit is na flitspaal al verhaal 2 over een merk, van de kingsun-owners horen we nog niets.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2011 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2011 @ 22:12:
alfa solar, http://www.alfasolar.de/

dit is na flitspaal al verhaal 2 over een merk, van de kingsun-owners horen we nog niets.
En nog van 50 merken niet. Het is heel simpel; als het goed gaat met merken, hoor je er niets over. Gaat het mis, staat heel internet vol.. :) Dat is de kracht (en zwakheid) van internet.

Overigens is alfa-solar geen bankable paneel (meer?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2011 @ 16:44:
[...]Triodos beleggingsresultaten

Welke heb je dan? Deze -> Triodos Sustainable Equity Fund
Het resultaat over de afgelopen 5 jaar was -0,6% per jaar gemiddeld. Waarbij de benchmark op 0,8% stijging zat. Dus die 17% is nauwelijks maatgevend te noemen voor het resultaat.

Zelfs Madoff }) (zou wel bekend moeten zijn) garandeerde niet meer dan 10% rendement jaarlijks.
De wenst naar 30% is in dat licht vragen om....
Allereerst, ik ga voor de korte termijn (want ik wil er iets mee kopen, en rente gaat me te langzaam)
Tuurlijk, daar hoort het maximale risico bij, maar de afgelopen 2 jaar scoorde ik beide jaren gemiddeld 20%.
En nu wil ik wat bakens verzetten.

Van de website; Duurzaam Ondernemen; http://www.duurzaam-onder..._press.phtml?act_id=10211
De ASN-fondsen deden het zeer goed, ook het ASN Milieu & Waterfonds en het ASN Aandelenfonds eindigden in de top 5.
De top 5 bij de duurzame aandelenfondsen is als volgt (op basis van door Morningstar berekende rendementgegevens):

1. ASN Small & Midcap Fonds: +42,4 %
2. Kempen Sense Fund: +39,2%
3. ASN Miilieu & Waterfonds: +18,3%
4. ASN Andelenfonds: +17,9%
5. Triodos Sustainability Equity Fund: +17,4%

Het kan dus wel. Zie nr 1 en 2 van vorig jaar. Bizar zo hoog rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2011 @ 19:43:
[...]

not yet, ben aan het lezen....
schichten of gelaagde boiler / opbrengst / wisselaar ..... hottop....
zie wel al dat een gasketel in de boiler zoals atag die maakt, de enige is, en de meest efficiente warmte voor water en cv is.....(ketel in boiler->hottop).....
ik heb in mijn atag een rare bocht gezien van de zon-cv wisselaar... heb mail gestuurd wat dat is aan atag
De eerste vraag was of het ging om een schichtenspeicher. De definitie van het Oostenrijkse solar verbond vond ik een aardige. In elke boiler treedt er na verloop van tijd een bepaalde gelaagdheid op.
Het niet aantasten van de gelaagdheid is de crux natuurlijk.
Dat filmpje 2 van Martin Sandler is wat dat betreft heel verhelderend.

Wat de efficiëntste totaal oplossing is zou ik niet zo een uitspraak over willen doen. Alhoewel ik de oplossing van een voorraadboiler met een doorloopverwarmer voor hygiënisch warmwater ... ehh elegant vindt.
Omdat je dan ook bij zeer lage temperaturen in de boiler warmwater kunt produceren.
En hoe lager de boilertemperatuur (zonder legionella gevaar) met des te lagere teruglooptemperaturen uit de collector kan worden gewerkt. Kleinste boilers van dat type zijn 500l.

Wat overigens bijna altijd efficiënt is blijkt gewoon de kraan minder ver opendraaien. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Volgens een collega, die wereldwijd in Megawatts handelt, zal WijWillenZon voor 1,30 gaan inkopen. Hij heeft een goed beeld van de huidige prijzen, dus hij zal er niet veel naastzitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 22:20
Ik ben het er niet mee eens, met je eerste alinea. En wel hier om. Je plaatst als particulier 4000Wp op je dak, wat op dat moment je verbruik dekt. Over 15 jaar doet het systeem nog steeds wat het moet doen, echter; door alle ontwikkelingen (energiezuinige apparaten), verbruik je minder. Ook je kids zijn uit huis, dus, je hebt nog maar 3000Wp nodig om je jaarlijkse verbruik op te wekken. Waarom zou je dan in vredesnaam je panelen willen vervangen voor beter renderende panelen? En zelfs mensen die niet genoeg Wp's hebben over 15 jaar, zullen bijplaatsen, en niet gaan vervangen. Dat is compleet onlogisch wat je zegt, vind ik.
Nee economisch bekeken is dat volledig juist; dat staat bekend als Oppertunity Cost. Uiteraard heb je al geld uitgegeven, dus erg last van 'sunk cost' in de berekeningen. Maar toch kun je blijven berekenen of de extra nieuwe investering de moeite loont en een hoger rendement geeft dan doorgaan met de oude situatie/panelen. Vermoedelijk zal dat niet snel het geval zijn, omdat dan de restwaarde vermoedelijk erg laag is en de nieuwe panelen wel erg veel beter/efficiënter moeten zijn om dat rendabel te maken. Zeker als er nog ruimte op het dak over is zal bijplaatsen denk ik inderdaad goedkoper zijn, zeg echter nooit, nooit :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het niet aantasten van de gelaagdheid is de crux natuurlijk.
dat boilerverhaal is heel interessant,
ik heb ook hetvolgende nog gedaan, ism atag :
http://www.golantec.be/sy...20opgedrukte%20stroom.htm
ik probeer hiermee de wisselaars zo schoon mogelijk te houden, want vuil=verlies.

op verzoek en onder garantie kan atag dit monteren, en dan kom je achter wat meer...
http://www.viessmann.nl/e...oom%20anode%207265008.pdf
de positieve anode is gemaakt voor de viesmann boiler ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2011 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SasJo schreef op maandag 10 januari 2011 @ 22:30:
[...]

Allereerst, ik ga voor de korte termijn (want ik wil er iets mee kopen, en rente gaat me te langzaam)
Tuurlijk, daar hoort het maximale risico bij, maar de afgelopen 2 jaar scoorde ik beide jaren gemiddeld 20%.
En nu wil ik wat bakens verzetten.

1. ASN Small & Midcap Fonds: +42,4 %
2. Kempen Sense Fund: +39,2%
3. ASN Miilieu & Waterfonds: +18,3%
4. ASN Andelenfonds: +17,9%
5. Triodos Sustainability Equity Fund: +17,4%[/i]

Het kan dus wel. Zie nr 1 en 2 van vorig jaar. Bizar zo hoog rendement.
Ik raad je de Gorilla Jacko aan. Als dat toch te langzaam gaat... het casino of een staatslot.
Edit: Jacko verslaat die fondsen met gemak, niet in elk jaar maar juist over de gehele looptijd. Ik geloof echter niet dat je daar tijd voor hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2011 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Wow,
iets krachtiger dan een "gewone" explosie ...
http://www.zonnepanelen.w...ges_nl/laatste_nieuws.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja

jja

Anne vdr Bom schreef op maandag 10 januari 2011 @ 11:21:
[...]
Ik meet wel het opgenomen vermogen, maar nog niet het afgegeven vermogen, dus is het bepalen van de COP niet eenvoudig. Ik schat dat de COP op jaarbasis (JAZ) toch niet veel hoger dan 4 zal zijn.
In de Elektuur stond afgelopen december een schema van een CV-vermogensmeter waarbij er geen gebruik gemaakt wordt van een 'doorstroommeter', wellicht ga ik die eens bouwen om ook het afgegeven vermogen te monitoren. Doordat er glycol in het water zit kan ik niet simpelweg even de boel aftappen en een doorstroommeter installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Ik praat maar even voor mezelf, maar denk altijd dat ik niet uniek ben, dus dat er meer mensen in een vergelijkbare situatie verkeren. Ik verwacht/hoop dat ik wel degelijk meer elektriciteit kan gebruiken tegen die tijd. Op dit moment verbruik ik zowel gas als elektriciteit. Met wat ik nu op mijn dak wil plaatsen hoop ik mijn elektriciteitsverbruik te dekken. Maar dan zit ik nog met dat gas. Nou geloof ik niet dat we over 15 jaar daar vanaf zijn, maar ik denk wel dat je dan meer met warmtepompen kunt doen dan nu. Dat betekent dat ik meer elektriciteit nodig heb om dat gasverbruik deels te vermijden. En dan heb ik het nog niet eens over elektrische auto's...

En zelfs als daar allemaal niets van klopt, dan nog denk ik dat mijn comfort er best op vooruit gaat als ik meer elektriciteit te verbruiken heb. Dat is het mooie van hernieuwbare energiebronnen: Er is geen reden om er niet meer uit te halen zolang dat mogelijk is! Dus als ik met hetzelfde dakoppervlak mijn produktie kan verhogen en ik denk dat ik er iets aan heb, dan kan ik dat met een gerust hart doen. (Om mezelf maar meteen onderuit te halen: Dan ga ik natuurlijk wel voorbij aan de milieukosten van het vervangen van de panelen.)
Pagina: 1 ... 26 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.