Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.680 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:14
Petje72 schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 22:33:
Vandaag akkoord gegeven op offerte van New Energy Systems:

- 6 stuks zonnepanelen 225Wp/st ScheutenSolar type Multisol P6-60i (totaal 1350 Wp)
- 1 omvormer SMA SB1200
- onderconstructie ten behoeve van montage op een plat
- montage inclusief aanpassing/afmonteren in meterkast

op 18 of 19 januari komen ze alles installeren.

Ik ga proberen die dag erbij te zijn zodat ik wat fotootjes kan maken van de verschillende stappen in het installatieproces. Let the sun shine! :)
Gefeliciteerd. Had je al panelen of is het je eerste set?

Ik heb vandaag ook een aankoop gedaan. Precies een zelfde systeem als ik al had:
3 x Suntech Power 185 Wp met Steca 500, met clickfit bevestigingsmateriaal.
De bestaande 3 panelen liggen landscape boven het zolderraam, deze nieuwe serie komt landscape onder het zolderraam (Velux) dus iets lager.
Hopelijk is alles deze maand binnen, dan kan ik er in januari nog mee het dak op (hopelijk geen sneeuw meer).

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:31
robkds schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 22:50:
[...]

Ik heb vandaag ook een aankoop gedaan. Precies een zelfde systeem als ik al had:
De bestaande 3 panelen liggen landscape boven het zolderraam, deze nieuwe serie komt landscape onder het zolderraam (Velux) dus iets lager.
Hopelijk is alles deze maand binnen, dan kan ik er in januari nog mee het dak op (hopelijk geen sneeuw meer).
Thanks ! dit is mijn allereerste set, ik ben benieuwd hoe die bevalt en wat ie gaat leveren maar heb er vertrouwen in dat het goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:36
wiljan_M schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 22:10:
[...]

Het is maar de vraag of je een echte nieuwe krijgt. ik ben bang dat het een gemodificeerde tweedehands wordt. volgens de voorwaarden sturen ze een vervangend product en zijn ze niet verplicht een 'nieuwe 'te sturen. Krijg je misschien wel een oudere terug met veel meer draai uren. Zie hieronder een stukje uit de voorwaarden.

"Met de retourzending van de omvormer doet de consument afstand van de eigendom
ervan. Na ontvangst van de omvormer stuurt Mastervolt International de consument
kosteloos een vervangend product. Mastervolt International is niet verplicht een nieuw
product toe te sturen als vervanging van de omvormer."
Dat is dan helemaal raar. Krijg je straks een omvormer terug die al 3000kWh heeft staan verstouwen. Ik ga in elk geval foto's maken van de toestand van mijn huidige omvormer. Ben benieuwd of de totaalstanden in het geval van een gebruikt exemplaar zijn gereset.

Dat ze het bewuste componentje gewoon even opsturen, dan soldeer ik het er zelf wel in.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Mike70 schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 21:33:

@Zonnigtype Ik heb ook op mijn site vermeld dat er een terugroepactie is.
Heb je d'r inmiddels bij gezet, dank voor de link naar mijn stuk over de materie...

@Wiljan_M
Het is maar de vraag of je een echte nieuwe krijgt. ik ben bang dat het een gemodificeerde tweedehands wordt. volgens de voorwaarden sturen ze een vervangend product en zijn ze niet verplicht een 'nieuwe 'te sturen. Krijg je misschien wel een oudere terug met veel meer draai uren. Zie hieronder een stukje uit de voorwaarden.

"Met de retourzending van de omvormer doet de consument afstand van de eigendom
ervan. Na ontvangst van de omvormer stuurt Mastervolt International de consument
kosteloos een vervangend product. Mastervolt International is niet verplicht een nieuw
product toe te sturen als vervanging van de omvormer."
Had ik ook al aangestipt in mijn beschouwing van de actie. Ik vind vooral deze juridische "zinsconstructie" uitermate bevreemdend, en ik vraag me af hoe sterk die zou "houden" voor een rechter mochten daarmee problemen komen bij reclamaties die niet tot het "gewenste resultaat" (gewoon: een nieuwe, veilige Soladin) zouden leiden. Want een jurist zou hier zelfs doodgewoon kunnen lezen: u doet afstand van de oude, en als Mastervolt daartoe valide redenen zou hebben, heeft u geen garantie op het krijgen van een vervangend exemplaar (in het minst erge geval: u zou het dan met een opgeleukt tweedehandsje moeten doen >> vervanging van het - onbekende - "niet veilige" element op de printplaat van een oude Soladin???).

Ik weet dat het vergezocht klinkt, maar juristen doen wel vaker zéér vreemde dingen als het om de "letter" van dit soort constructies gaat. De pest is dat ze soms zelfs "juridisch gelijk" krijgen in sommige zaken, juist vanwege dit soort mistige zinsconstructies. En dat bevalt me niet. Ook al omdat me duidelijk is gemaakt dat de bestaande garantie NIET wordt verlengd, en dat met het verkrijgen van het vervangende (hopelijk altijd nieuwe) exemplaar er dus ook geen nieuwe garantie periode van vijf jaar in zal gaan. Je zal dan maar een oudje met een "nieuw veilig printplaat component" krijgen die al vet veel uren heeft gedraaid. Er is nog een onderdeel wat het binnen X jaren zou kunnen gaan begeven. Ik denk bijvoorbeeld aan de vaak luidruchtige ventilator...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:59

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JakeNL schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 09:29:
Bij dit soort 'zorgen' moet ik toch een beetje glimlachen :) Het gaat jaarlijks over zo weinig kWh's en geld, dat je toch niet wil tobben met te weinig licht of een dure LED lamp plaatsen die pas na xxx jaar z'n aanschafprijs terugverdient. Ik weet niet eens of de levensduur wel wordt gegarandeerd met de mogelijk optredende buitentemperaturen.
@Jake: Heeft niets met zorgen te maken hoor : ;)
Als je soms die verhalen hier leest, de ''moeite'' die sommigen doen voor een stukje energie-besparing;
doe ik ook gewoon mee, en ja, soms ben ik extreem zuinig - kom niet voor niks uit Zeeland :Y
Ik denk trouwens dat ik kies voor zo,n halogeen lamp-philips ecoclassic- 40W en verbruikt maar 28 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 18:45:
[...]neen, de cv retour loopt via een driewegklep pas door de boiler als midden boiler segment warmer is dan de cv retour. het middensegment kent alleen zon warmte, en anders gaat de klep dicht, en de cv richting gasketel.
de openingswaarde heb ik op 18c, dus mijn klep gaat snel open.
juist daarom werkt dit apparaat met vloerverwarming of ltv, en niet zo goed met 70/90 graden cv.
Welke para is die instelling van die 18gr?

Ik heb vloerverwarming, jij had dat toch niet?

(ps instellingen niet gereset, maar 1 voor 1 gewijzigd, en gaat nu meer naar wens)

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stelletje grapjassen bij Mastervolt:

Als je V031CXXXX ingeeft dan is er geen recall, maar bij VO31CXXXX wel !!
Ik vond het al vreemd dat mijn oudere Soladins niet terug hoefden
en de nieuwere W118CXXXX wel. Het is blijkbaar een 'oh' in het serienummer, geen 'nul'.
Handig als de rest van de reeks een cijfer op de eerste positie na de V suggereert.

Als die Soladin 600 uitgefikt waren en mijn huis daardoor afgebrand was, wie was dan verantwoordelijk???

Het zou wel grappig zijn als de ventilator na de omwisseling stiller zou zijn.
De vibratie daarvan is bij alle vier mijn exemplaren zo erg dat ik mij afvraag waar ze
de ventilator vandaan gehaald hebben. Ik heb nog nooit zo'n slecht gebalanceerde ventilator
in een product gezien. Zodra de 5 jaar garantie om zijn gaan ze bij mij uit elkaar en komt
er een fatsoenlijke ventilator in.

Hier gaan in ieder geval 3 van de 4 Soladins terug, waarvan er nog maar 2 in gebruik waren
wegens het slechte rendement.

OK, OK,het is wel indrukwekkend dat ze bij super lage vermogens al lang opgestart zijn terwijl mijn SMA dan nog niets doet. Mijn SMA is gemiddeld over het jaar stukken beter qua rendement.

Mijn nieuwste Soladin ligt nog ergens ongebruikt in de doos, die moet ik eerst zien te vinden :'( .

Mocht iemand in twee Soladin 600 geintereseerd zijn...... ...

Indien niet....dan snap ik dat ook

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2011 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 23:26:
Stelletje grapjassen bij Mastervolt:

Als je V031CXXXX ingeeft dan is er geen recall, maar bij VO31CXXXX wel !!
Ik vond het al vreemd dat mijn oudere Soladins niet terug hoefden
en de nieuwere W118CXXXX wel. Het is blijkbaar een 'oh' in het serienummer, geen 'nul'.
Handig als de rest van de reeks een cijfer op de eerste positie na de V suggereert.
Heb meteen mail naar Mastervolt uit doen gaan of ze duidelijk willen aangeven of inderdaad de "oh" wordt bedoeld, of de "nul" (ik dacht eerst ook de laatste, maar lijkt nu dus de eerste variant te moeten zijn...).

Ene meneer Sweegers is bij me langs geweest, en ik liet hem wat leuke cijfers over Duitse PV-revolutie zien...

Dit is het resultaat...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

[...]

Kon je de 190Wp variant niet bestellen?
Wat beterft de inruilactie van Mastervolt. Een vervangend product moet minstens zo goed zijn als wat je nu hebt. Let dus op het serienummer van de omvormer die je weer ontvangt. Die moet minstens weer beginnen met de de letter(s) en cijfer die je hebt opgestuurd. Hoe hoger in het alfabet hoe jonger.
Series die door mij op dit moment woden uitgeleverd beginnen met AB.

Als Mastervolt met gerepareerde omvormers werkt kan je natuurlijk ook eisen dat jou omvormer wordt gerepareerd en dat je die retour krijgt.

[ Voor 28% gewijzigd door ZonneStroom op 07-01-2011 07:07 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
glambalk schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 06:13:
[...]

Kon je de 190Wp variant niet bestellen?
Jawel, maar de Steca kan maximaal 5A aan, en de 185Wp levert al maximaal 5,03 of zo. Het maakte per Wp/EUR ook niets uit en nu heb ik twee gelijke sets. Wellicht makkelijk als ik in de toekomst nog eens iets verander.

Ik heb nog 195Wp met Soladin overwogen (maximaal 8A) maar die Soladin is een stuk duurder en het rendement van de Soladin schijnt lager te zijn.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:14

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
2e halfjaarafrekening van Greenchoice is binnen. We krijgen over de periode 01-07-2010 t/m 31-12-2010 iets meer dan 70 euro terug. Voorschotnota voor februari wordt E 4,20 :-)

Sinds 19-01-2009 hebben we E 4170,52 bespaard op de energierekening. ( inclusief subsidie op de zonneboiler en rente op het spaargeld ). Geldbedrag loopt lekker op zo in twee jaar tijd.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke para is die instelling van die 18gr?
http://www.atagverwarming...r.brainq%20rsc_2%20nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:57
Ondanks dat het 'maar' januari is vind ik het toch een heel naar gevoel dat 50% van onze zonnestroominstallatie buiten bedrijf is:

http://twitpic.com/3nma4r

(Na het maken van de foto heb ik de DC-leidingen ook losgemaakt)

[ Voor 27% gewijzigd door JeroenH op 07-01-2011 10:46 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

plugwise 20110101.2 is uit (2.16) na het starten van de update, start plugwise op in versie 2.16, met een firmware update, voor alle modules & de stick.
de firmware is 2010-11-01

/edit
de updates zijn hier helemaal goed gegaan
ik laat weten wat er beter/ anders is.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2011 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Tsss... 17.000 aanvragen vanuit 1 bedrijf, 10 aanvragen per adres gedaan. En dan maar 66 toegekend krijgen.. :D

http://www.elsevierfiscaa...subsidie-naar-een-bedrijf

Asociaal zoals ze het gedaan hebben, en wat krijgen ze ervoor terug..? 66 installaties.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
De eerste verzendbevestigingen van Mastervolt heb ik zojuist in de email ontvangen :) de retour-verpakking is onderweg :D

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 11:01:
plugwise 20110101.2 is uit (2.16) na het starten van de update, start plugwise op in versie 2.16, met een firmware update, voor alle modules & de stick.

/edit
de updates zijn hier helemaal goed gegaan
ik laat weten wat er beter/ anders is.
Ik heb de update vorige week gedaan, en hoewel het uiteindelijk goed ging ging het niet echt van een leien dakje. Vier van de twaalf pluggen in ons systeem gaven na de update geen antwoord meer. Gelukkig kon ik ze eenvoudig weer opnieuw toevoegen (en gek genoeg bleken ze alle vier bijgewerkt). Het werkt nu prima maar ik had sowieso al geen problemen. Ik merk ook geen verschil, eerlijk gezegd.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 11:01:
Ik heb de software en firmware updates ook uitgevoerd (eergisteren). De updates gingen prima, maar ik heb nog geen verschil gemerkt met de vorige versies.

[ Voor 9% gewijzigd door robkds op 07-01-2011 11:34 ]

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
NielsTn schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 11:23:
De eerste verzendbevestigingen van Mastervolt heb ik zojuist in de email ontvangen :) de retour-verpakking is onderweg :D
Ik heb nog niets gekregen van Mastervolt :(

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Catalogus / Verkoop

Kavelnummer: 8300 Toevoegen aan Mijn Catalogus
8300 Bedrijfswagen, CITROËN,
type BERLINGO ELECTRIQUE,
kenteken LM-85-33,
bouwjaar 2003,
afgelezen km-stand 17.315, elektrisch,
zonder kentekenbewijs.
GEEN NEDERLANDS KENTEKEN. ZIE ARTIKEL
19.4 VAN DE ALGEMENE VOORWAARDEN
VERKOOP ROERENDE ZAKEN.
Categorie: Voertuigen en onderdelen
http://www.domeinenrz.nl/...&show=Toon&meerfotos=8300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 11:21:
Tsss... 17.000 aanvragen vanuit 1 bedrijf, 10 aanvragen per adres gedaan. En dan maar 66 toegekend krijgen.. :D

http://www.elsevierfiscaa...subsidie-naar-een-bedrijf

Asociaal zoals ze het gedaan hebben, en wat krijgen ze ervoor terug..? 66 installaties.
Wie slechte regelingen ontwerpt, zal "creatief ondernemerschap" oogsten. Vorig jaar gebeurde precies hetzelfde. Alleen is het nu een ander bedrijf wat maximaal heeft uitgepakt. Ach, als je bij Eneco hebt gewerkt ken je inmiddels wel het klappen van de zweep, want die heeft ook absurde hoeveelheid aanvragen gedaan. Twee zeeeeeer bekende namen uit "het wereldje" zitten daar bij SunUnited (ik ben ze bij de renovatie acties van de Sunpower systemen voor .... Eneco tegengekomen, paar jaar geleden...):

http://www.sununited.nl/wie-zijn-wij.html

Dus niks "asociaal". Standaard praktijk in NEEderland. "Gedwongen" door de door de Staat in het leven geroepen absurde omstandigheden...

Veel erger is de toevoeging in het gelinkte stukkie:
Regeling 2011

Ten slotte laat het agentschap weten, dat als SDE Zon-PV Groot opengaat in 2011, de voorwaarde gaat gelden dat er nog maar 1 aanvraag per adres kan worden ingediend.
Dat betekent dat projecten als het 300 kWp Zeewolde systeem bij Boer Boon mogelijk helemaal niet meer zouden "mogen", als de 100 kWp projectgrootte maximering wordt gehandhaafd...

Ach, SDE 2011 is met een basisbedrag van 9 tot maximaal (kans: miniem?) 15 cent/kWh toch alleen voor de meeste risico's dragende ondernemers die er nog brood in willen zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Oef, ik zit in een loos half uurtje even de facturen van de Nuon van 2002 t/m 2009 te bekijken. Ons oospronkelijke verbruik was nog hoger!

In 2005 zaten we met ons gezinnetje op 6116kWh en 1896m3 gas.... Da's nu 704kWh en 1238m3. Respectievelijk -89% en 35%....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 00:06:
Ene meneer Sweegers is bij me langs geweest, en ik liet hem wat leuke cijfers over Duitse PV-revolutie zien...

Dit is het resultaat...
Kort maar krachtig artikel. Alleen jammer van de pessimistische toon in de slotzin: "Maar waar in Nederland de vieze krachten het gewonnen lijken te hebben van de schone krachten, is dat in Duitsland nog niet het geval."

O ja, en hij heeft het over regressie ipv degressie. Beginnersfoutje. Heb ik ook gemaakt. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 14:25:
Ons oospronkelijke verbruik was nog hoger. In 2005 zaten we met ons gezinnetje op 6116kWh en 1896m3 gas.... Da's nu 704kWh en 1238m3. Respectievelijk -89% en 35%....
Wow, spectaculaire cijfers, zowel die uit 2005 als uit 2010.
Maar ik vind dat je de beparingspercentages wel ietsje mooier doet voorkomen dan het is. Het lijkt nu net of je pv-opwek in een of ander zwart gat is gevallen. Maar die kWh's heb je toch gewoon verbruikt? Als je verbruikscijfers geeft, hoort daar de pv-opwek ook bij vind ik.
Als je het zou hebben over de "elektriciteitsafname van leverancier", dan klopt die -89% wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 14:45:
[...]

Wow, spectaculaire cijfers, zowel die uit 2005 als uit 2010.
Maar ik vind dat je de beparingspercentages wel ietsje mooier doet voorkomen dan het is. Het lijkt nu net of je pv-opwek in een of ander zwart gat is gevallen. Maar die kWh's heb je toch gewoon verbruikt? Als je verbruikscijfers geeft, hoort daar de pv-opwek ook bij vind ik.
Als je het zou hebben over de "elektriciteitsafname van leverancier", dan klopt die -89% wel.
Klopt. Ik had het over de netto afname van de leverancier. Als ik de zonnepanelen niet mee tel dan is ons verbruik gedaald naar 2417kWh voor 2010. Nog steeds een respectabele -60.5%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

flitspaal.nl schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 14:53:
[...]

Klopt. Ik had het over de netto afname van de leverancier. Als ik de zonnepanelen niet mee tel dan is ons verbruik gedaald naar 2417kWh voor 2010. Nog steeds een respectabele -60.5%
Prachtige cijfers. Heb je nog een steno-shortlist met acties waardoor je dat electriciteitsverbruik zo enorm hebt gereduceerd.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:59

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@Rob: Proficiat met je aankoop ;)
Als ik vragen mag, waar heb je het aangeschaft en wat koste dat :?
Misschien heb ik je jaaroverzicht gemist, maar wat was jouw PV-opbrengst in 2010?? ( 1/2juli - 31 dec.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 14:38:
[...]

Kort maar krachtig artikel. Alleen jammer van de pessimistische toon in de slotzin: "Maar waar in Nederland de vieze krachten het gewonnen lijken te hebben van de schone krachten, is dat in Duitsland nog niet het geval."

O ja, en hij heeft het over regressie ipv degressie. Beginnersfoutje. Heb ik ook gemaakt. :*)
Klopt. Ik wilde niet op alle slakken zout leggen. Doe ik al genoeg... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 07-01-2011 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Het m3-gas verbruik per graaddag, is dat maandelijks redelijk constant bij jullie? Oftewel, gebruikten jullie in oktober, november en december bijvoorbeeld 0,25m3/graaddag? Of ging ook het m3/graaddag omhoog naarmate het kouder werd?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:24

Mars Warrior

Earth, the final frontier

SunshineCompany schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 15:19:
Het m3-gas verbruik per graaddag, is dat maandelijks redelijk constant bij jullie? Oftewel, gebruikten jullie in oktober, november en december bijvoorbeeld 0,25m3/graaddag? Of ging ook het m3/graaddag omhoog naarmate het kouder werd?
Ja, bij ons gaat het ook omhoog: het kantelpunt lijkt te liggen rondom het 0graden punt. Boven 0 verbruiken wij zo'n 5 tot 10% minder dan onder 0.

Waarom weet ik ook niet...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Mijn huurbaas besloot op een open dag de verwarming boven open te laten staan, en alle ramen open te laten. Nu kom ik nooit boven, dus nooit opgemerkt. Verder wil hij dat ik 's nachts de verwarming op 15 laat.. dus probeer in te schatten wat voor extra verbruik me dat heeft gekost. Ik schat op 30-40% extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Ik kan binnenkort ook mijn bestelde pv set gaan ophalen,15 januari is het zover.
Het betreffen 4 stuks 180 watt CN-180S panelen die ik voorlopig aan een steccagrid 500 wil gaan hangen.
Dit alles wil ik voorlopig op een tijdelijke frame plaatsen. Later moet de set dan gaan verhuizen naar een nieuw te bouwen garage dak. (op de huidige garage durf ik ze niet te leggen ivm met de enorm slechte bouwkundige staat hiervan)

Ik weet dat dit een te lichte omvormer is, maar het is de bedoeling nog 5 panelen meer te gaan kopen dit jaar icm nog 2 stecca omvormers. Zodoende heb ik dan uiteindelijk 3 sets van 540wp panelen aan drie stecca's.
Een beetje vreemde volgorde van aanschaf, maar dit komt subsidie technisch het beste uit.

Zijn er nog dingen waar ik extra op moet gaan letten bij het ophalen van de panelen?
Zowel technisch als op het gebied van eventueel meegeleverde documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
lithoijen schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 15:38:
Ik kan binnenkort ook mijn bestelde pv set gaan ophalen,15 januari is het zover.
Het betreffen 4 stuks 180 watt CN-180S panelen die ik voorlopig aan een steccagrid 500 wil gaan hangen.
Dit alles wil ik voorlopig op een tijdelijke frame plaatsen. Later moet de set dan gaan verhuizen naar een nieuw te bouwen garage dak. (op de huidige garage durf ik ze niet te leggen ivm met de enorm slechte bouwkundige staat hiervan)

Ik weet dat dit een te lichte omvormer is, maar het is de bedoeling nog 5 panelen meer te gaan kopen dit jaar icm nog 2 stecca omvormers. Zodoende heb ik dan uiteindelijk 3 sets van 540wp panelen aan drie stecca's.
Een beetje vreemde volgorde van aanschaf, maar dit komt subsidie technisch het beste uit.

Zijn er nog dingen waar ik extra op moet gaan letten bij het ophalen van de panelen?
Zowel technisch als op het gebied van eventueel meegeleverde documentatie.
Vraag alle flashdata op. Dan weet je exact wat je in huis krijgt. Dat zijn de gegevens die bij de flashtest per individueel module zijn vastgelegd. Heb je recht op.

Welke leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Via: http://stelwagen.come2me.nl/

Een volgens mij vrij amateuristische aanbieder van zonnepanelen.
Volgens mij wel scherpe prijzen, maar mbt garanties en dergelijke, ben ik wat minder zeker van mijn zaak.
Hopelijk hoef ik dat nooit te gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
lithoijen schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 15:50:
[...]

Via: http://stelwagen.come2me.nl/

Een volgens mij vrij amateuristische aanbieder van zonnepanelen.
Volgens mij wel scherpe prijzen, maar mbt garanties en dergelijke, ben ik wat minder zeker van mijn zaak.
Hopelijk hoef ik dat nooit te gaan testen.
-geen KVK
-algemene voorwaarden nog niet gespot
-niet echt informatief over garanties op pv panelen, omvormers, etc.
-erg simpele website
-evt referenties

Tja, ik heb dan al gelijk een ander gevoel, zeker als je als bedrijfje nog niet eens een eigen domeinnaam voor je website gaat regelen.
Maar deel je ervaringen gerust.

[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 07-01-2011 18:08 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
JAN-B schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 15:14:
[...]

@Rob: Proficiat met je aankoop ;)
Als ik vragen mag, waar heb je het aangeschaft en wat koste dat :?
Misschien heb ik je jaaroverzicht gemist, maar wat was jouw PV-opbrengst in 2010?? ( 1/2juli - 31 dec.)
Ik heb het gekocht bij groene-energiewinkel.nl (de eerste set ook). Kostte vorig jaar in juni nog EUR 1726, nu voor EUR 1670.
Opbrengst in 2010 (vanaf half juli) 164 kWh.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
NielsTn schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 16:11:
Tja, ik heb dan al gelijk een ander gevoel, zeker als je als bedrijfje nog niet eens een eigen domeinnaam voor je website gaat regelen.
Bij deze dan de alvast de eerste ervaringen:

+ prijs (scherpe prijs zover ik kan beoordelen)
+ communicatie (zowel per mail als per telefoon goed bereikbaar voor vragen en dergelijke)
+ locatie (niet te ver weg, waardoor makkelijk is om zelf het materiaal op te halen)

- niet de zekerheid van een groot of lang bestaand bedrijf (icm garantie afhandeling mogelijk groot nadeel)
- merk panelen, niet bekent voor mij
- levertijd (sterk afhankelijk van het feit of hij net een levering binnen heeft of opnieuw moet gaan bestellen.)
- website amateuristisch (geen groot nadeel voor mij persoonlijk)

Verder zijn de algemene voorwaarde wel aanwezig (ontvangen per mail) alleen niet gepubliceerd op de website.

Kortom, het is niet de zekere keus, mogelijk wel een voordelige.
Maar dat laatste kan natuurlijk ook duurkoop zijn, time will tell.

Ik zal in iedergeval mijn ervaringen delen nadat ik de panelen thuis heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
lithoijen schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 16:28:
[...]

Bij deze dan de alvast de eerste ervaringen:

+ communicatie (zowel per mail als per telefoon goed bereikbaar voor vragen en dergelijke)
+ locatie (niet te ver weg, waardoor makkelijk is om zelf het materiaal op te halen)

- niet de zekerheid van een groot of lang bestaand bedrijf (icm garantie afhandeling mogelijk groot nadeel)
- levertijd (sterk afhankelijk van het feit of hij net een levering binnen heeft of opnieuw moet gaan bestellen.)

Verder zijn de algemene voorwaarde wel aanwezig (ontvangen per mail) alleen niet gepubliceerd op de website.

Dank voor je moed. "Iemand moet de eerste zijn". Ik ken start-ups van "kaliber" die al zeer rap hun Chinese omvormers terug moesten halen... (modules ligt op een wat ander niveau)

Vraag ook meteen of de leverancier de LEESbare IEC certificaten meestuurt. Bij China Solar (module producent) zijn ze onleesbaar:

http://www.china-solar.cn/certificate.html

Je leverancier blijkt trouwens een oude bekende...

http://www.polderpv.nl/PV...tm#21mei2010_JanStelwagen

Small world... :*)

(je hebt nog steeds "recht" op die flashdata, die moet hij namelijk ook krijgen in de container...)

Inmiddels de Soladin 600 hier ook losgekoppeld en aangemeld. Het is toch *&^%$*^^ weer,,,, O-)

Meld nummer zit tegen de 3 en een half duizend aan, zal zeker niet de laatste zijn.

Owjaar.... jaarnota van "het bekende energiebedrijf" voor de aansluiting waar die omvormer ook een rol in speelt is binnen. We krijgen nog steeds opwekvergoeding daarvoor, full degree... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 10:21:
[...]http://www.atagverwarming.nl/media/292977/8a510901%20install.voorschr.brainq%20rsc_2%20nl.pdf
Bedoel je para 12 "Minimale aanvoertemperatuur" ??

Dan staat die bij mij op de std waarde van 20gr, hmm zou die 2gr veel uitmaken?

Maar dan nog, jij hebt toch geen vloerverwarming, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Het is niet altijd makkelijk flashdata te verkrijgen. Nu weet ik precies welke serie nummers op welke daken liggen, en weet ik precies welk serienummer welk Wp vermogen heeft, omdat mijn leverancier dat goed bijhoudt. Maar als je als kleine PV boer 20 panelen koopt, is het niet eenvoudig altijd de flashdata te krijgen.

Verder zou ik zelf nooit de goedkoopste PV kopen die ik zou kunnen vinden. Ik hoef geen Schott Solar, maar wel Suntechs of Yingli's. Dan liever 500 euro meer, met goede garantievoorwaarden en een goede naam. Dat is over 30 jaar gezien 20 euro / jaar. Ze zullen het vast wel doen, en blijven doen, maar toch. Ik wil niet de duurste, of de goedkoopste. Ik wil de beste prijs / kwaliteit verhouding. En dat adviseer ik mijn klanten ook altijd. Willen ze goedkoop? Krijgen ze LDK's + Chint omvormer voor WijWillenZon prijzen. Maar ik verkoop het liever niet. Liever een Toyota dan een Tata. Alhoewel BMW ook wel lekker rijdt.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

lithoijen schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 16:28:
[...]Bij deze dan de alvast de eerste ervaringen:

Ik heb ze van SolarKing, die had toen nog geen website, en dit lijkt erg veel op zijn prijsnivo.
minder dan 1,80/Wp is echt niet duur, daar kun je best wat risico voor lopen, toch? En zeker bij een 1e setje.
Daar had ik in het begin ook de nodige vraagtekens bij, een goed gesprek doet inderdaad een hoop.
De aanbieder zegt me ook nix, wie wel?

Alleen al voor de installatie kosten zou ik het doen.
Ben zeer benieuwd naar je ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
windfreak schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 15:01:
[...]

Prachtige cijfers. Heb je nog een steno-shortlist met acties waardoor je dat electriciteitsverbruik zo enorm hebt gereduceerd.
1. Er uberhaupt achter komen dat we teveel verbruiken. Dat scheelde al een hoop. Geen idee hoe veel
2. 24/7 server uit ( -1300kWh )
3. Koelkast vervangen ( -600kWh)
4. Lampen vervangen voor spaar/led
5. Hotfill voor wasmachine en vaatwasser
6. Standbykillers

Dat zijn de belangrijkste denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Meer info over de Soladin renovatie actie n.a.v. (onder anderen) mail wisseling tussen mij en Mastervolt:

http://www.polderpv.nl/ni...tervolt_aanmelding_recall

Ook enkele aanvullingen bij het vorige bericht, daar gelinkt.

Het was dus inderdaad "UO" en "VO", met hoofdletters "oh", en niet "U nul" resp. "V nul".

Ik heb in mijn oorspronkelijke bericht de volgorde van de betreffende codes zodanig aangepast (dacht ook eerst dat het "nullen" waren), dat die logisch is geworden met deze nieuwe, door Mastervolt inmiddels bevestigde bevindingen.

Initiatief voor deze actie gaat echt van Mastervolt uit. Iedereen die "zit te wachten op een brief" van een leverancier van een PV-systeem waarin een Soladin 600 zat, of die er met een renovatie is in gezet: je kunt zelf direct claimen via de recall site. Breng s.v.p. mensen op de hoogte, bijvoorbeeld ook evt. kopers van door jouw doorverkochte omvormers. Veel adressen zijn zoek, mensen zijn verhuisd e.d., dus heeft niet zo veel zin om op brieven te gaan zitten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Mike70 schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 22:51:
[...]
Wel foto's plaatsen van de combinatie auto met boiler. d:)b
Helaas past het na meten niet in de breedte van de auto, heb een busje geregeld en haal hem morgen op.

Verder wel een goed model voor mij, relatief kleine collector(1,5x2m vlakke plaat) icm met een flink boilervat.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

bij diverse nieuwssites (lekkere reclame voor leverancier van die cv ketel, zeg);
Bewoners van drie flats in Meppel moeten het de komende dagen zonder hun cv-ketel redden, omdat er gevaar is voor het vrijkomen van koolmonoxide. In de appartementen van zo'n 60 mensen wordt de ketel vervangen. Zij krijgen twee straalkachels en een buitendouche.

Koolmonoxidemeters gaven aan dat er kleine hoeveelheden van het giftige gas vrijkwamen. De meters zijn geplaatst nadat in een van de flats op Eerste Kerstdag twee doden waren gevallen door koolmonoxidevergiftiging.

Zonde van al die stroom voor die straalkachels.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SasJo schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 22:50:
bij diverse nieuwssites (lekkere reclame voor leverancier van die cv ketel, zeg);
Bewoners van drie flats in Meppel moeten het de komende dagen zonder hun cv-ketel redden, omdat er gevaar is voor het vrijkomen van koolmonoxide. In de appartementen van zo'n 60 mensen wordt de ketel vervangen. Zij krijgen twee straalkachels en een buitendouche.

Koolmonoxidemeters gaven aan dat er kleine hoeveelheden van het giftige gas vrijkwamen. De meters zijn geplaatst nadat in een van de flats op Eerste Kerstdag twee doden waren gevallen door koolmonoxidevergiftiging.

Kan ook door slecht of niet uitgevoerd onderhoud...'denk er aan dat menig loodgieter nog in het stenen tijdperk leeft... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SasJo schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 22:50:

Paulus J. ...

http://paulusjansen.sp.nl/weblog/index.php?s=koolmonoxide

... is er al wat langer mee bezig om dat "aan de kaak te stellen"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@zonnigtype: dat zijn idd beruchte bronnen. Maar uit de informatie valt niet 1-2-3 te herleiden dat het hier om open verbrandingstoestellen gaat. Achterstallig onderhoud doet al veel, in combi met beroerd ventileren doet de rest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SunshineCompany schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 20:04:
Het is niet altijd makkelijk flashdata te verkrijgen. Nu weet ik precies welke serie nummers op welke daken liggen, en weet ik precies welk serienummer welk Wp vermogen heeft, omdat mijn leverancier dat goed bijhoudt. Maar als je als kleine PV boer 20 panelen koopt, is het niet eenvoudig altijd de flashdata te krijgen.

Verder zou ik zelf nooit de goedkoopste PV kopen die ik zou kunnen vinden. Ik hoef geen Schott Solar, maar wel Suntechs of Yingli's. Dan liever 500 euro meer, met goede garantievoorwaarden en een goede naam. Dat is over 30 jaar gezien 20 euro / jaar. Ze zullen het vast wel doen, en blijven doen, maar toch. Ik wil niet de duurste, of de goedkoopste. Ik wil de beste prijs / kwaliteit verhouding. En dat adviseer ik mijn klanten ook altijd. Willen ze goedkoop? Krijgen ze LDK's + Chint omvormer voor WijWillenZon prijzen. Maar ik verkoop het liever niet. Liever een Toyota dan een Tata. Alhoewel BMW ook wel lekker rijdt.. :+
Mijn Kingsun panelen worden ook gewoon voorzien van serienummers onder de glasplaat en flashlijsten die geregistreerd zijn.

Voor veel klanten is de prijs wel degelijk erg belangrijk. Goede panelen voor een zo laag mogelijke prijs anders beginnen ze niet eens aan zonnepanelen. Liever een zo kort mogelijke terugverdientijd is de motto bij veel klanten, het liefst nog binnen 5 jaar om het gros van de mensen over te laten gaan op pv. (zoals gemeente subsidies voor zorgen) Chinese OEM panelen zoals Kingsun zijn tegenwoordig opgebouwd uit dezelfde materialen als de bekende merken en presteren net zo goed maar dan voor een lagere prijs.
Op http://www.zonnestroomopbrengst.eu/ staan er genoeg mocht je het niet geloven. Ook bij grote projecten worden steeds vaker dit soort panelen toegepast.
SasJo schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 20:16:
[...]

Ik heb ze van SolarKing, die had toen nog geen website, en dit lijkt erg veel op zijn prijsnivo.
minder dan 1,80/Wp is echt niet duur, daar kun je best wat risico voor lopen, toch? En zeker bij een 1e setje.
Daar had ik in het begin ook de nodige vraagtekens bij, een goed gesprek doet inderdaad een hoop.
Eind februari/ begin Maart krijg ik de volgende container binnen met deze keer 190Wp panelen van Kingsun (158cm x 81cm) en de prijs zal ongeveer 1,70/Wp incl. btw gaan worden.
Je bent van harte welkom om de panelen te komen bekijken.(op afspraak) Andere maten zijn eventueel te bestellen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
@DeeJeebv en DennisD

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met de Climarad in de winter tot nu toe.
Ik weet niet of een van jullie dit bijhoudt, maar de volgende aspecten interesseren mij:

Wat is de gerealiseerde besparing in aardgas?
Wat is het elektriciteitsverbruik?
Hoe is de Climarad ervaren in de afgelopen kouperiode van December?

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@alkmaar regio
HVC haalt overgebleven kerstbomen op
slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:23
Kets_One schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 09:14:
@DeeJeebv en DennisD

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met de Climarad in de winter tot nu toe.
Ik weet niet of een van jullie dit bijhoudt, maar de volgende aspecten interesseren mij:

Wat is de gerealiseerde besparing in aardgas?
Wat is het elektriciteitsverbruik?
Hoe is de Climarad ervaren in de afgelopen kouperiode van December?
Ik hou mijn gasverbruik wel bij, maar niet gerelateerd aan graaddagen. Bovendien heb ik aan de kant waar de climarad zit ook het dubbelglas vervangen door HR++.
Het comfort is wel verbeterd, door dat je geen koude luchtstroom voelt.
Een climarad blijkt echter wat te weinig te zijn. Wellicht ga ik er aan de voorzijde ook nog een plaatsen.
Electraverbruik heb ik niet apart bijgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik wil eens gaan stoeien om graaddagen en ons gasverbruik, en nu heb ik hier documenten met graaddagen in diverse regio's in Nederland gevonden (bedankt NielsTn).

Wat is precies het verschil tussen gewogen en ongewogen graaddagen en, belangrijker, welke moet ik gebruiken? Ik vermoed de gewogen graaddagen, maar ik weet het verschil dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JeroenH schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 12:52:
Ik wil eens gaan stoeien om graaddagen en ons gasverbruik, en nu heb ik hier documenten met graaddagen in diverse regio's in Nederland gevonden (bedankt NielsTn).

Wat is precies het verschil tussen gewogen en ongewogen graaddagen en, belangrijker, welke moet ik gebruiken? Ik vermoed de gewogen graaddagen, maar ik weet het verschil dus niet.
een leuk rapport over gewogen graaddagen :)
http://www.energiened.nl/.../publicaties/00000028.pdf

Wat zijn gewogen graaddagen?
Gewogen graaddagen zijn graaddagen gecorrigeerd voor seizoensinvloeden op de dichtheid van aardgas. De ongewogen graaddagen van een etmaal vallend in een bepaalde periode worden met behulp van een correctiefactor gecorrigeerd.

Correctiefactor
Januari t/m februari (1,1), maart (1,0), april t/m september (0,8), oktober (1,0), november t/m december (1,1).

[ Voor 23% gewijzigd door NielsTn op 08-01-2011 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

NielsTn schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 13:06:
[...]
Wat zijn gewogen graaddagen?
Gewogen graaddagen zijn graaddagen gecorrigeerd voor seizoensinvloeden op de dichtheid van aardgas. De ongewogen graaddagen van een etmaal vallend in een bepaalde periode worden met behulp van een correctiefactor gecorrigeerd.

Correctiefactor
Januari t/m februari (1,1), maart (1,0), april t/m september (0,8), oktober (1,0), november t/m december (1,1).
Grappig, ik was er ook al mee aan het stoeien, als je in de buurt van Volkel woont, dan kun je de site van Sander mooi als leidraad gebruiken (doe ik ook, dank je wel Sander!!) :) http://www.energiebesparen.co.cc/

Ik moet nu nog werken met wat slechte gegevens, maar ik kan nu al inschatten dat er 25% verbetering inzit, op 1 april meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SasJo schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 13:55:
[...]

Grappig, ik was er ook al mee aan het stoeien, als je in de buurt van Volkel woont, dan kun je de site van Sander mooi als leidraad gebruiken (doe ik ook, dank je wel Sander!!) :) http://www.energiebesparen.co.cc/

Ik moet nu nog werken met wat slechte gegevens, maar ik kan nu al inschatten dat er 25% verbetering inzit, op 1 april meer.
Volkel staat gewoon bij KWA genoteerd. Sterker nog, van de vliegbasis afkomstig :)
Per maand, per dag, wat je wilt :)

[ Voor 3% gewijzigd door NielsTn op 08-01-2011 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

SolarKing schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 01:53:
[...]

Mijn Kingsun panelen worden ook gewoon voorzien van serienummers onder de glasplaat en flashlijsten die geregistreerd zijn.

Voor veel klanten is de prijs wel degelijk erg belangrijk. Goede panelen voor een zo laag mogelijke prijs anders beginnen ze niet eens aan zonnepanelen. Liever een zo kort mogelijke terugverdientijd is de motto bij veel klanten, het liefst nog binnen 5 jaar om het gros van de mensen over te laten gaan op pv. (zoals gemeente subsidies voor zorgen) Chinese OEM panelen zoals Kingsun zijn tegenwoordig opgebouwd uit dezelfde materialen als de bekende merken en presteren net zo goed maar dan voor een lagere prijs.
Op http://www.zonnestroomopbrengst.eu/ staan er genoeg mocht je het niet geloven. Ook bij grote projecten worden steeds vaker dit soort panelen toegepast.

[...]

Eind februari/ begin Maart krijg ik de volgende container binnen met deze keer 190Wp panelen van Kingsun (158cm x 81cm) en de prijs zal ongeveer 1,70/Wp incl. btw gaan worden.
Je bent van harte welkom om de panelen te komen bekijken.(op afspraak) Andere maten zijn eventueel te bestellen.
Op dit moment zijn er ruim 700 bedrijven in China die zonnepanelen assembleren. Dat betekend enkel in elkaar zetten. Het beleid van de Chineze overheid is er op gericht om dat te gaan inkrimpen tot enkele tientallen die de gehele productielijn zelf in handen hebben zoals Suntech, Yingli, Trina, CEEG etc.
Dit betekend waarschijnlijk dat bedrijven zoals Jingsu KingSun op termijn zullen gaan verdwijnen of in ieder geval hun activiteiten op het gebied van zonnepanelen productie zullen stoppen.

Op dit moment zijn de Suntech STP190S-24/Ad goed te verkrijgen voor...............€1,70/Wp

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 16:11:
[...]

-geen KVK
-algemene voorwaarden nog niet gespot
-niet echt informatief over garanties op pv panelen, omvormers, etc.
-erg simpele website
-evt referenties

Zoekfunctie van KVK werkt niet helemaal maar hij staat er wel in:

Handelsnaam KvK-nummer
Stelwagen Solar Electric 17278956 0000

Adres
Cornelis Troostlaan 3, 5591AK Heeze Hoofdvestiging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
JeroenH schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 12:52:

Heb ik een stukje over geschreven in de topicstart.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
Hmm kijk ik op de site van greenchoice, kan ik pas over 173 dagen de meterstanden weer doorgeven.
lekker is dat.. heeft een netbeheerder nu al voor 1-1-2011 de standen doorgegegeven, en krijg ik nu gewoon een geschatte jaarnota?
Dat zou ik toch absurd vinden, omdat ik op 30-6-2010 de laatste stand heb doorgegeven, en dan henb ik dus niet eens de kans gehad om de meterstanden juist door te geven.

Wat ook raar is, is dat ik van enexis op 4 januari de meterstandenkaart kreeg. van liander heb ik liander heb ik nog niks gehoord. dus als enexis iets heeft geschat en doorgegeven, dan hebben ze dat al voor 1-1-2011 gedaan, en mij pas daarna een meterstandenkaart gestuurd.

Ik heb greenchoice iig een mail gestuurd met de juiste meterstanden om op 1-1-2011 0:00

Ik hoop dat ik nu geen verkeerde geschatte nota ga krijgen, want die zal zeker hoger zijn dan de werkelijkheid, en inhouden dat ik flink moet bijbetalen. Daar zit ik natuurlijk niet op te wachten.

@plugwise.
Ik heb de updates ook geinstalleerd, die gingen vlekkeloos. De updates van de firmware is ook goed gegaan al heeft dat wel bijna 2 uur geduurd.

Dat was niet zo handig, want ik deed dat "snachts". De hele tijd de laptop wakker houden, want een slaapstand kun je dan natuurlijk niet gebruiken... Als ik had geweten dat het zo lang zou duren had ik dat op een ander tijdstip gedaan....

De update zorgt er wel voor dat de totalen voor dewebserver nu wel goed worden weergegeven. ik zit nog wel te wachten op een server die een website kan weergeven die ook op "iPhone" formaat een leuk beeld geeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
glambalk schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 14:58:
[...]

Op dit moment zijn er ruim 700 bedrijven in China die zonnepanelen assembleren. Dat betekend enkel in elkaar zetten. Het beleid van de Chineze overheid is er op gericht om dat te gaan inkrimpen tot enkele tientallen die de gehele productielijn zelf in handen hebben zoals Suntech, Yingli, Trina, CEEG etc.
Dit betekend waarschijnlijk dat bedrijven zoals Jingsu KingSun op termijn zullen gaan verdwijnen of in ieder geval hun activiteiten op het gebied van zonnepanelen productie zullen stoppen.

Op dit moment zijn de Suntech STP190S-24/Ad goed te verkrijgen voor...............€1,70/Wp
Whow, dan vliegen de prijzen in de hele markt dus keihard onderuit. Ik ben benieuwd of ze nog verder gaan zakken. Dan kan ik het onrendabele stuk dak ook nog vullen :*) :*) :*) :*) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 15:58:
[...]

Whow, dan vliegen de prijzen in de hele markt dus keihard onderuit. Ik ben benieuwd of ze nog verder gaan zakken. Dan kan ik het onrendabele stuk dak ook nog vullen :*) :*) :*) :*) :*)
Tuurlijk moeten ze zakken. Anders implodeert Duitsland (de helft van de wereld afzet), en dat weten de Chinezen als geen ander.

Ik kreeg afgelopen week al aanbiedingen voor rond de 1,20 Euro in 1e kwartaal:
We supply you MONO 180-195W, Eur1.20/w FOB and POLY 230-240 Eur1.23/w FOB in Q1
Photon stelt in het editorial van het december nummer dat Trina al voor 0,75 Euro per Wp schijnt te kunnen produceren. Gooi d'r flink wat marge op voor de afzetkanalen, dan nog is duidelijk: de prijzen gaan nog verder omlaag, want de kosten reducties bij de productie gaan door omdat er continu verder wordt opgeschaald... (en Trina is beslist geen kleintje, talloze loodsen van Katoen Natie liggen d'r vol mee, in Vlaanderen...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

[...]

Jiangsu Kingsun is helemaal niet van plan om hun activiteiten te stoppen op gebied van zonnepanelen. Ze gaan juist uitbreiden dus niks om je zorgen over te maken. Er zullen vast wel een hoop onrendabele bedrijfjes verdwijnen of overgenomen worden door grotere jongens, maar dat zie je in elke sector.

Bij wie kunnen consumenten die Suntech STP190S-24/Ad modules bestellen voor ...€ 1,70/Wp inclusief btw ?

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zo zonneboiler is opgehaald, gelijk maar een nieuw verbruiksrecord neergezet bij het verhuurbedrijf(1:16,1 in een Opel Vivaro).

Wat is dat ding trouwens groot en zwaar, volgende keer koop ik een systeem met heatpipes, dat krijg je tenminste fatsoenlijk in een busje :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
zonnigtype schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 16:37:
[...]

Tuurlijk moeten ze zakken. Anders implodeert Duitsland (de helft van de wereld afzet), en dat weten de Chinezen als geen ander.

Ik kreeg afgelopen week al aanbiedingen voor rond de 1,20 Euro in 1e kwartaal:

[...]

Photon stelt in het editorial van het december nummer dat Trina al voor 0,75 Euro per Wp schijnt te kunnen produceren. Gooi d'r flink wat marge op voor de afzetkanalen, dan nog is duidelijk: de prijzen gaan nog verder omlaag, want de kosten reducties bij de productie gaan door omdat er continu verder wordt opgeschaald... (en Trina is beslist geen kleintje, talloze loodsen van Katoen Natie liggen d'r vol mee, in Vlaanderen...).
OE OE! _/-\o_ toch maar alvast de rails klaarleggen op het mindere dak en daarna het dak laten isoleren :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

SolarKing schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 16:44:
[...]

Jiangsu Kingsun is helemaal niet van plan om hun activiteiten te stoppen op gebied van zonnepanelen. Ze gaan juist uitbreiden dus niks om je zorgen over te maken. Er zullen vast wel een hoop onrendabele bedrijfjes verdwijnen of overgenomen worden door grotere jongens, maar dat zie je in elke sector.
Dat is nou net het punt wat ik duidelijk wil maken. In een centraal geleide economie, zoals de Chineze, bepaald de overheid wel welke bedrijven overeind blijven.
De prijzen zullen onderuit gaan en dan is het niet meer de vraag of de kleintjes onderuit gaan maar alleen wanneer.
Doelstelling is produceren onder de $1/Wp (€0,75/Wp). Das wel heel jammer voor de ontwikkeling van dunne film. Die komt volgens mij ontzettend onder druk te staan.

[ Voor 17% gewijzigd door ZonneStroom op 08-01-2011 17:31 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

SolarKing schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 01:53:
[...]

1,70, dat is 1,42 ex. Dan maak jij wat marge, dus je koop in voor 1,30 - 1,35 ofzo. Voor een paar cent meer heb je bankable A-merk panelen op het dak (wel grotere aantallen). Ik zie echt niet in waarom je voor niet-bankable B-merk panelen zou gaan als het prijs verschil zo klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 15:05:
[...]

Handelsnaam KvK-nummer

Adres
Jammer dat het bedrijf dus niet zo nauw neemt met verplichtingen vanuit het voeren van een bedrijf/handel..
Al met al voor mij redenen om zo'n firma al niet eens te gaan benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Verder krijg ik echt minimaal 1-2 keer week de vraag.. 'je mag me best panelen leveren, mits je WijWillenZon prijzen geeft'. Ik word daar moe van. Het is marktvervuiling op basis van oneerlijke concurrentie met een mindere kwaliteit. Vervolgens moeten 'wij' wel als installateur die zooi op 't dak zetten (wat natuurlijk ook weer niets mag kosten, want geld verdienen is uit den boze als het om PV gaat).

Over 5 jaar blijkt er een productiefout in de omvormers te zitten.. of de bekabeling van de PV panelen blijkt na 7-8 weggerot te zijn. Of het rendement is na 15 jaar nog slechts 50%. En dan? Bestaat LDK / Chint nog? En WijWillenZon? Mastervolt lost het nu keurig op.. gaan andere Chinese partijen dat ook doen?

Verder begrijp ik het als particulier nog. Maar wil je als bedrijf echt zulk spul op je dak hebben? Terwijl dan het verschil slechts 10-20% is in de eindprijs, want meer is het niet als het om grote installaties gaat..!? Na belastingvoordelen slechts 5-10%? Vergeet niet dat grotere (>30kWp) installaties nu al voor 2,15-2,20 op het dak gaan. De Wp prijs van panelen blijft dalen, terwijl ik verwacht dat grondstoffen duurder blijven worden. Dus kabels / montagemateriaal (alu) zal gaan stijgen. Verder zullen loonkosten ook niet lager worden. Dus prijsdalingen van panelen zullen steeds minder invloed hebben op de uiteindelijke prijs. Dus over 1-3 jaar maakt het NOG minder uit, als je kiest tussen A-merk of B-merk.

Verder staat de huidige PV markt in Nederland flink onder druk, door beunhazen. Mensen die op AliBaba 40 panelen kopen, en dat tegen kostprijs op daken zet. Het enige waar ze marge op pakken is het installeren. Kom je aan met je bedrijf met bedrijfspand, OPGELEID personeel, busjes, etc. Kwaliteit is voor de burger vrijwel NIET te controleren. Yingli klinkt ook best Chinees.. terwijl Suntech best uit Amerika kan komen. Ik vertel mijn potentiele klanten vaak dat ik alleen maar 'bankable' panelen gebruik. De Duitse / Franse banken hebben deze panelen 'goedgekeurd' alszijnde financieringswaardig.

Goed, we zien het wel.. mijn overhead is laag, mijn risico ook. Ik overleef het wel. En omdat ik A-merk spullen gebruik ben ik ook niet bang om over 10 jaar nog te bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-09 20:40

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 15:05:
[...]

Handelsnaam KvK-nummer

Adres
Ik heb ook bij Jan gekocht
speciaal omdat hij ook 'stoelen' levert voor plaatsing op de grond.
Ik heb nl. een rieten dak en dan kun je geen panelen plaatsen.

Goede prijs (185 Wp voor € 310), goede service, documentatie OK, etc.
Zeer bereikbaar via mail.

Hij plaatst ook panelen, maar bij mij was dat dus niet aan de orde.

Aart

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99

aartw99

NielsTn schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 18:11:
[...]

Jammer dat het bedrijf dus niet zo nauw neemt met verplichtingen vanuit het voeren van een bedrijf/handel..
???? U bedoelt????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 18:27:

Over 5 jaar blijkt er een productiefout in de omvormers te zitten.. of de bekabeling van de PV panelen blijkt na 7-8 weggerot te zijn. Of het rendement is na 15 jaar nog slechts 50%. En dan? Bestaat LDK / Chint nog? En WijWillenZon? Mastervolt lost het nu keurig op.. gaan andere Chinese partijen dat ook doen?
Nou niet helemaal door het lint gaan met alles afschrijven. Da's nergens voor nodig.

LDK had eind vorig jaar al een wafer productie capaciteit van 3 GIGAWatt. Grootste wafer producent ter wereld.

Chint [Astronergy] moeten we nog gaan zien, maar vergis je niet. Er zijn al Chinese omvormers die van Photon een "sehr gut" predikaat hebben gekregen. Het kan heeeeeeel erg hard gaan daar, ook met de technologische innovatie en kwaliteit. Want ook Chinees spul wordt daar op afgerekend.

[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 08-01-2011 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SunshineCompany schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 17:58:
[...]

1,70, dat is 1,42 ex. Dan maak jij wat marge, dus je koop in voor 1,30 - 1,35 ofzo. Voor een paar cent meer heb je bankable A-merk panelen op het dak (wel grotere aantallen). Ik zie echt niet in waarom je voor niet-bankable B-merk panelen zou gaan als het prijs verschil zo klein is.
Ik ben nog erg voorzichtig vanwege euro/dollar koers.. die is nogal wispelturig zoals je afgelopen dagen misschien hebt opgemerkt en die chinese munt is nog altijd erg gekoppeld aan de usd.

Waarom zou ik meer betalen voor suntech/Yingli panelen als er veel klanten zijn die liever minder betalen voor minder bekende merken die net zo goed zijn? Het gaat om zoveel mogelijk opbrengst voor een zo laag mogelijke prijs en zo kort mogelijke tvt bij veel klanten.
Ik ben geen groot bedrijf die even een paar MW aan panelen bij Suntech kan afnemen om een lagere prijs te bemachtigen. Dat jij liever geen andere panelen verkoopt dan Yingli is jouw keuze. (liever niet betekend dus dat je het toch wel doet als erom gevraagd wordt dan?)
Voor mijn bedrijfje is het prijsverschil dus niet zo klein als jij het daar voorsteld.
En als het prijsverschil volgens jou zo klein zou zijn bij grote hoeveelheden waarom gaat wijwillenzon dan geen Yingli's bestellen en verkoop jij je Yingli's niet voor Kingsun prijzen?

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Simpelweg er zijn regels opgesteld, waarbij bv,. KVK nummer oo website duidelijk vermeld dient te worden, de algemene voorwaarden ter inzage zijn etc. Of wel, raadpleeg KVK als je handel bedrijft. Eea heeft juridische/fiscale achtergrond.

Vandaar. Maar goed, mensen die voor duppie op de eerste rang willen zitten, moeten het zelf weten. Naderhand niet huilen als nazorg tegen gaat vallen, of producten niet naar behoren werken. That's all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou. net even naar mijn Soladins gekeken. 3 van de 4 moeten terug (1x W6 en 2x V6) :-(. Op dit moment kan ik niet bij de recall site, die blijft hangen bij het laden.... Morgen maar weer eens proberen anders bel ik het wel door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 18:55:
Nou. net even naar mijn Soladins gekeken. 3 van de 4 moeten terug (1x W6 en 2x V6) :-(. Op dit moment kan ik niet bij de recall site, die blijft hangen bij het laden.... Morgen maar weer eens proberen anders bel ik het wel door.
gewoon proberen, hier zojuist zonder problemen naar de recall site genavigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 18:55:
@Schj
Ben jij ook door je leverancier benaderd? Of door de gemeente? Ik zit me nog af te vragen of de gemeente iets moet doen, ze hebben immers alle adressen van de subsidieontvangers. En het gaat om aardige aantallen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Misschien de contactpersoon van de gemeente naar de terugroepactie verwijzen en tippen om vanuit hun zijde eea te ondersteunen (kabelkrant, dorpskrantje ;) , mailing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ericplan schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 19:40:
[...]

@Schj
Ben jij ook door je leverancier benaderd? Of door de gemeente? Ik zit me nog af te vragen of de gemeente iets moet doen, ze hebben immers alle adressen van de subsidieontvangers. En het gaat om aardige aantallen.
Ik wil nogmaals wijzen op de e-mail van Mastervolt die ik daarover heb gekregen.

Voor het uitwisselen van de Soladin 600 is het niet noodzakelijk om te wachten op een brief van Nuon of Mastervolt. Mastervolt is de partij die het initiatief voor deze uitwisselingsactie heeft genomen en Mastervolt roept de eindgebruikers op om Soladin 600 te controleren en zonodig buiten gebruik te stellen.
Er zijn gewoon teveel adressen zoek of het is bij leveranciers als NUON een zooitje met de bestanden (ik heb nog steeds geen brief, maar wel probleemloos aangemeld)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99

aartw99

NielsTn schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 18:46:
[...]

Simpelweg er zijn regels opgesteld, waarbij bv,. KVK nummer oo website duidelijk vermeld dient te worden, de algemene voorwaarden ter inzage zijn etc. Of wel, raadpleeg KVK als je handel bedrijft. Eea heeft juridische/fiscale achtergrond.
Die regels ken ik niet. En ik twijfel echt of die bestaan.
En wat je eigenlijk doet is niet leuk:
verdachtmaking zonder onderbouwing.
Tegen iemand die niet op dit forum zit.
Vandaar. Maar goed, mensen die voor duppie op de eerste rang willen zitten, moeten het zelf weten. Naderhand niet huilen als nazorg tegen gaat vallen, of producten niet naar behoren werken. That's all.
Bij de grote jongens zit je altijd safe?
Icesave?

Dus het is beter om de hoogste prijs te betalen?

Aart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
aartw99 schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 20:03:
[...]

Die regels ken ik niet. En ik twijfel echt of die bestaan.
En wat je eigenlijk doet is niet leuk:
verdachtmaking zonder onderbouwing.
Tegen iemand die niet op dit forum zit.

[...]

Icesave

Dus het is beter om de hoogste prijs te betalen?

Aart
Bij de grote jongens (Suntech en consorten) is het makkelijker verhaal te halen met garanties, mocht onverhoopt de kleinere ondernemer door omstandigheden niet meer bestaan.
Regels vanuit KVK zijn ooit (ergens 2006?) door ministerie van EZ opgelegd.
Maar goed de discussie dwaalt af, mensen besteed je geld waar jij denkt goed aante doen, maar niet klagen achteraf.
Gelukkig heb ik wel een A-merk gekozen met soppende opbrengsten :) die nu met een sungrow omvormer nog wat extra's gaan leveren (naar verwachtingen, stats volgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
aartw99 schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 20:03:
Icesave?
Daar zit zeker wat in, je kunt nergens 100 procent zekerheid krijgen (is natuurlijk ook een volslagen illusie, ook al geven mensen dat niet graag toe).

Zelfs de beroemdste aller module producenten moest heftig slikken en is inmiddels 30 MWp van de enorme productie aan het terughalen wegens plotseling degradatie verschijnselen.

http://www.photon.de/news...=Praxis&pub=1&parent=2789
http://www.aecb.net/forum/index.php?topic=2709.0

De crux is en blijft natuurlijk: hoe reageert zo'n bedrijf op problemen (ook BP Solar, Kyocera, Kaneka, Photowatt, hebben soms zeer forse problemen gekend). Hoe wordt een recall actie opgetuigd, wat is de liquiditeit van de onderneming, en hoe goed/degelijk wordt het publiek geïnformeerd?

Als dat alles OK is, en de actie wordt degelijk voorbereid en uitgevoerd, is er mee te leven. Shit happens. Everywhere. De PV-industrie is daar niet van gevrijwaard.

Motto: hoofd koel blijven houden, maar ook goed nadenken wat je prioriteiten zijn als je "er voor gaat".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
zonnigtype schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 20:02:
[...]

Ik wil nogmaals wijzen op de e-mail van Mastervolt die ik daarover heb gekregen.

Dat is niet helemaal het punt wat ik wil maken, een hoop mensen weet gewoon nog van niets. We zijn niet allemaal Tweakers. Hoe bereik je die mensen met een foute omvormer, dat is mijn vraag.

Mail naar het projectteam "Zon op je Dak" over de terugroepactie is inmiddels verzonden.

[ Voor 8% gewijzigd door ericplan op 08-01-2011 20:53 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ericplan schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 20:50:
[...]

Dat is niet helemaal het punt wat ik wil maken, een hoop mensen weet gewoon nog van niets. We zijn niet allemaal Tweakers. Hoe bereik je die mensen met een foute omvormer, dat is mijn vraag.
Ik ga nog een nieuwsbrief uitsturen.
Heb net ook Ernst Vuyk van ODE opgeroepen aandacht er aan te besteden, d'r staat nog niks op hun site...

Nog vergeten, aan iedereen die de omvormer retour gaat sturen: vergeet het datakabeltje niet uit de onderkant van het apparaat te halen (als u een PC-Link hebt), want er is een risico dat u het niet terug krijgt tijdens de omruilactie...

[ Voor 32% gewijzigd door zonnigtype op 08-01-2011 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

SunshineCompany schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 20:04:
Verder zou ik zelf nooit de goedkoopste PV kopen die ik zou kunnen vinden. Ik hoef geen Schott Solar, maar wel Suntechs of Yingli's. Dan liever 500 euro meer, met goede garantievoorwaarden en een goede naam. Dat is over 30 jaar gezien 20 euro / jaar. Ze zullen het vast wel doen, en blijven doen, maar toch.
Ik besef echt wel dat het een risico is geweest om panelen van Kingsun te kopen.
Maar 2 dingen;
1, 20 a 40 euro per gehoopt jaar over 30 jaar, was een meerprijs van 6 a 1200 euro meer. En als je net begint, en je partner en je omgeving zien het er helemaal niet in zitten, is een groter budget gewoon geen issue. (punt)
2, zie hieronder. het vergelijk met een auto of een ander gerenommeerd merk van nu is ook tricky.
Weleens gehoord van Enron, Kip caravans, Kroymans, DAF, Polaroid?
Ik bedoel, van een merk als Suntech ben je ook niet "zeker" en refererend aan Toyota of Microsoft, dan kan Kingsun ooit ook zo groot worden.
Wie het weet mag het zeggen.
Alles is gewoon een risico.
Liever een Toyota dan een Tata. Alhoewel BMW ook wel lekker rijdt.. :+
Ik ben nog van de generatie die Toyota hier in Nederland heeft zien komen, ook volledig onbenullig toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eh du.....das ist extrem interessant!
Schau doch mal an!

Verwarming met IJS

Goed voor je zomeroverschot!

(Duits vereist )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

SolarKing schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 18:44:
[...]

Ik ben nog erg voorzichtig vanwege euro/dollar koers.. die is nogal wispelturig zoals je afgelopen dagen misschien hebt opgemerkt en die chinese munt is nog altijd erg gekoppeld aan de usd.

Waarom zou ik meer betalen voor suntech/Yingli panelen als er veel klanten zijn die liever minder betalen voor minder bekende merken die net zo goed zijn? Het gaat om zoveel mogelijk opbrengst voor een zo laag mogelijke prijs en zo kort mogelijke tvt bij veel klanten.
Ik ben geen groot bedrijf die even een paar MW aan panelen bij Suntech kan afnemen om een lagere prijs te bemachtigen. Dat jij liever geen andere panelen verkoopt dan Yingli is jouw keuze. (liever niet betekend dus dat je het toch wel doet als erom gevraagd wordt dan?)
Voor mijn bedrijfje is het prijsverschil dus niet zo klein als jij het daar voorsteld.
En als het prijsverschil volgens jou zo klein zou zijn bij grote hoeveelheden waarom gaat wijwillenzon dan geen Yingli's bestellen en verkoop jij je Yingli's niet voor Kingsun prijzen?
Daarom hatchen we de dollar ook.. :) Ik hoop op een flinke stijging van de dollar. Dan zit ik goed namelijk..

En voor particulieren is de TVT toch al lang, dus dan maakt die paar jaar ook niet meer uit. Verder is de tvt voor bedrijven toch al laag, dus dan kun je net zo goed A-merk panelen pakken. Verder merk ik helemaal niet dat het goedkoop moet. Mensen willen gewoon een Toyota. Een BMW hoeft niet. Maar ook geen Tata.

Verder als mensen B-merk panelen willen raad ik het af omdat het prijsverschil de moeite niet waard is, op grote klussen. Die ik voornamelijk doe. Verder verkoop ik het liever niet, want IK ben verantwoordelijk. En ik ben liever verantwoordelijk voor 10MW Yingli als voor 10MW Kingsun.

Voor wat voor Wp gaat WijWillenZon nou kopen dan? LDK is geen verkeerd paneel inderdaad (@zonnigtype). Omvormer wordt ik niet warm van. En die is het grootste risco. We weten allemaal dat die panelen rustig 30 jaar op 't dak liggen zonder grote kans op problemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:36
Ontdek vanavond weer zoiets vreemds.

Woon sinds kort in een huis met een AWB HR-ketel van 2009, dus praktisch nieuw.

Zowel de ketel als de thermostaat (van zelfde merk) kunnen moduleren. De ketel deed dat ook netjes, nl. als het verschil tussen aanvoer/retour groter dan 20 graden werd.

Nu zat ik mij alleen al een tijdje af te vragen, waarom die modulerende thermostaat toch *altijd* de maximale aanvoertemperatuur vroeg. Dat is toch precies wat je bij een aan/uit-thermostaat zou verwachten?

Nu ik de handleiding eindelijk eens *echt* goed doorlees, blijkt dat niet alleen de CV-ketel een menu met instellingen heeft, maar ook de thermostaat (en die menu's zijn niet hetzelfde).

En die laatste heeft een instelling waarmee je kiest tussen aan/uit-mode en modulerend.

Mogen jullie 1x raden wat de fabrieksinstelling is van deze als "Modulerend! Spaart gas!" geadverteerde thermostaat...

En ja, dat stond dus waarschijnlijk al zo sinds het ding er hangt. Bouwt men voor (relatief) veel geld en moeite allemaal koele features in die nieuwe ketels (met digitale protocollen tussen thermostaat en CV en wat niet al), en wat denk je dan...staan ze standaard uit!?!

[ Voor 13% gewijzigd door Wilke op 08-01-2011 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
aartw99 schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 18:30:
[...]

Ik heb ook bij Jan gekocht
speciaal omdat hij ook 'stoelen' levert voor plaatsing op de grond.
Ik heb nl. een rieten dak en dan kun je geen panelen plaatsen.

Goede prijs (185 Wp voor € 310), goede service, documentatie OK, etc.
Zeer bereikbaar via mail.

Hij plaatst ook panelen, maar bij mij was dat dus niet aan de orde.

Aart
Bedankt voor het delen van je ervaringen, prettig te horen dat je goede ervaringen met deze firma hebt.

En om me even in de discussie te mengen die hierboven is losgebarsten.
Ik realiseer me dat je met kleine bedrijfjes met onbekende Chinese panelen meer risico's loopt ivm de grote jongens uit de industrie. Maar om zo'n bedrijfje nu meteen zonder redenen zo te veroordelen.

Tot nu toe doet de man 100% zijn best en kunnen heel wat grote bedrijven een puntje zuigen aan de bereikbaarheid en klantgerichtheid van dhr Stelwagen. De algemene voorwaarde zijn na het eerste contact, meteen (en ongevraagd) meegestuurd met de offerte, keurig dus.
De beste man staat ingeschreven bij de kamer van koophandel (en eerlijk gezegd twijfel ik eraan of het verplicht is dit pontificaal op je site te vermelden, wat nu als je bedrijf geen website heeft?)

Buiten dit alles zijn er genoeg nadelen te benoemen, zo is de levertijd sterk afhankelijk van het feit of er toevallig panelen onderweg zijn of niet. Ook is de zekerheid mbt garantie en dergelijke gewoon minder als bij andere bedrijven. Verdre is er maar een kleine keuze uit omvormers en geen keuze uit panelen, take it or leave it.

Maar mijn inschatting is dat dit alles in mijn geval niet opweegt tegen de voordelen:
-persoonlijk contact en advies
-scherpe prijzen (ik bedoel ook wij willen zon is duurder)

Of dit een goede inschatting is kan ik je over 30 jaar vertellen denk ik ;)

Kortom voor veel mensen misschien niet de beste oplossing, maar voor mij mogelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 21:58:
Eh du.....das ist extrem interessant!
Schau doch mal an!

Verwarming met IJS

Goed voor je zomeroverschot!

(Duits vereist )
Hmmmmmm. Schön! Frau Schädlich (!) mag wel eens een keertje bij me langskomen. Alleen nog ff een plek voor die reuzencollector zien te vinden. En natuurlijk nog ff de strijd met Vattenfall aangaan om die (*^%&*& stadswarmte aansluiting d'r uit te kunnen gooien... >:)

Niks voor jou, Speksteenkachel? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 22:17:
[...]

Hmmmmmm. Schön! Frau Schädlich (!) mag wel eens een keertje bij me langskomen. Alleen nog ff een plek voor die reuzencollector zien te vinden. En natuurlijk nog ff de strijd met Vattenfall aangaan om die (*^%&*& stadswarmte aansluiting d'r uit te kunnen gooien... >:)

Niks voor jou, Speksteenkachel? ;)
Heb jij eigenlijk ook een dubbele nationaliteit? Ik twijfel soms... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Ik ben weer een stapje verder met het orienteren op zonnepanelen, en vandaar mijn volgende vraag: Wij hadden een omgekeerd dak en dat is twee jaar geleden vervangen door een warm dak. De ballast (kiezels) van het omgekeerde dak zijn toen niet verwijderd maar gewoon op het nieuwe dak gelegd. Nou wil ik (een deel van) de panelen op het platte dak installeren, maar voeg liever niet nog meer gewicht toe. Ik wil daarom een deel van de kiezels weghalen om zo op ongeveer eenzelfde gewicht uit te komen.

Daarom de vraag: Wat weegt een zonnepaneel (van een STP200/210 formaat, dus ongeveer 1.5 x 1 m) inclusief montagemateriaal en ballast? Het paneel zelf kan ik wel opzoeken (ongeveer 20 kg), maar de rest niet.

En, om nodeloos sjouwen te voorkomen: Kan ik als ballast voor de panelen niet gewoon die kiezels gebruiken, of gaat dat altijd met tegels? Als het met kiezels kan, wat voor systemen zijn daarvoor?

[ Voor 4% gewijzigd door asvogel op 08-01-2011 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 22:25:
[...]

Heb jij eigenlijk ook een dubbele nationaliteit? Ik twijfel soms... :+
Neen, ik schijn verre voorouders te hebben uit .... Frankrijk (gevluchte Hugenoten), dus eigenlijk ben ik een Napoleontische spion. Eeeueeuuhhhh.... un espion napoleonais (of zoiets)... >:)

We gaan veel op vakantie naar Duitstalige landen, en al doende leert men. 12 x 200 pagina's bloederig interessante Photon artikelen per jaar doorploegen durchkämpfen wil ook wel helpen.... :P

@kavermeer

http://www.renusol.com/in...php?id=279&no_cache=1&L=2

[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 08-01-2011 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 22:36:
[...]

Neen, ik schijn verre voorouders te hebben uit .... Frankrijk (gevluchte Hugenoten), dus eigenlijk ben ik een Napoleontische spion. Eeeueeuuhhhh.... un espion napoleonais (of zoiets)... >:)

We gaan veel op vakantie naar Duitstalige landen, en al doende leert men. 12 x 200 pagina's bloederig interessante Photon artikelen per jaar doorploegen durchkämpfen wil ook wel helpen.... :P
Dein Kämpf ? 8)7

Oh nee..

"Votre dispute" ... :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2011 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:59

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

hier 2 soladins ui de X serie, dus voor mij geen omruilactie gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
@kavermeer

Er is wel meer hoor.

Conergy SolarSimplex:
http://www.conergy.de/des...abid-2104/2934_read-9526/

of die van Solarworld (Suntub):
http://www.solarworld.de/...achdachsystem/ueberblick/

Als je sjiek groen wil kan dit ook:
http://www.optigroen.nl/pdf/SolarGroendak_04-2010.pdf

Deze (en vele anderen inmiddels!) heeft weinig ballast nodig:
http://www.solardirekt.co...il.php?artID=101&rubID=29

Er is enorm veel verkrijgbaar, en d'r komen d'r vast nog wel meer bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

SunshineCompany schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 18:27:
Verder krijg ik echt minimaal 1-2 keer week de vraag.. 'je mag me best panelen leveren, mits je WijWillenZon prijzen geeft'. Ik word daar moe van. Het is marktvervuiling op basis van oneerlijke concurrentie met een mindere kwaliteit. Vervolgens moeten 'wij' wel als installateur die zooi op 't dak zetten (wat natuurlijk ook weer niets mag kosten, want geld verdienen is uit den boze als het om PV gaat).

overleef het wel. En omdat ik A-merk spullen gebruik ben ik ook niet bang om over 10 jaar nog te bestaan.
daar heb je in elke bedrijfstak last van, zeker in deze tijden van makkelijk) prijzen vergelijken via internet. Dat zal ook niet minder worden, ook al lever je alleen maar "a-kwaliteit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

NielsTn schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 14:39:
[...]

Volkel staat gewoon bij KWA genoteerd. Sterker nog, van de vliegbasis afkomstig :)
Per maand, per dag, wat je wilt :)
daar heb ik ze ook vandaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SunshineCompany schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 22:02:
[...]

Daarom hatchen we de dollar ook.. :) Ik hoop op een flinke stijging van de dollar. Dan zit ik goed namelijk..

En voor particulieren is de TVT toch al lang, dus dan maakt die paar jaar ook niet meer uit. Verder is de tvt voor bedrijven toch al laag, dus dan kun je net zo goed A-merk panelen pakken. Verder merk ik helemaal niet dat het goedkoop moet. Mensen willen gewoon een Toyota. Een BMW hoeft niet. Maar ook geen Tata.

Verder als mensen B-merk panelen willen raad ik het af omdat het prijsverschil de moeite niet waard is, op grote klussen. Die ik voornamelijk doe. Verder verkoop ik het liever niet, want IK ben verantwoordelijk. En ik ben liever verantwoordelijk voor 10MW Yingli als voor 10MW Kingsun.

Voor wat voor Wp gaat WijWillenZon nou kopen dan? LDK is geen verkeerd paneel inderdaad (@zonnigtype). Omvormer wordt ik niet warm van. En die is het grootste risco. We weten allemaal dat die panelen rustig 30 jaar op 't dak liggen zonder grote kans op problemen..
Jammer dat je het leuk vindt om kleinere bedrijven hier maar te lopen afkraken alsof ze rotzooi verkopen.
Ook je vergelijking met auto's slaat helemaal nergens op. Een zonnepaneel ligt op dak om electriciteit te produceren en dat is alles. Of het nu merk A of merk B is zal voor vele niet echt boeien zolang die zonnepaneel zijn werk maar goed doet en het liefst zo goedkoop mogelijk en ja...bij particulieren maken die paar honderd euro verschil wel degelijk uit. Met een auto komen heeel veel meer dingen bij kijken wat de keuze bepaald voor een merk.

We weten nu wel dat jij liever Yingli verkoopt en ikke Kingsun, maar laten we elkaar gewoon in onze waarden laten in plaats van de ander te lopen afkraken met suggesties, gevoelens en onbewezen argumenten.
Mijn klanten zijn erg tevreden met Kingsun en jouw klanten zijn erg tevreden met Yingli, laten we dat zo houden.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
@zonnigtype:

Bedankt! Ik wist niet dat die systemen bestaan. Dan verwijder ik niet meer dan 25 kg per paneel (20 voor het paneel, 5 voor de constructie), kan als ballast gewoon de bestaande kiezels worden gebruikt en wordt daarmee de hele installatie 'gewichtsneutraal' geregeld. Dat is mooi!

Nu eerst de schoorsteen afbreken en verder met passen/meten en offertes. Ik heb nog een SDE 2010 in mijn zak en hoop dit voorjaar voordelig zaken te kunnen doen...
Pagina: 1 ... 25 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.