Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.685 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Met een spouw (al dan niet geïsoleerd) lijkt me vocht dat langs je buitenmuur loopt alsnog niet wenselijk. Zaten de goten / regenpijpen verstopt? Beter even ontstoppen / ijs vrij maken dan. Je kunt ook een muur behandelen met een of andere coating, zodat deze geen water van buiten opneemt.
Heb zelf wel een idee hoe je een douchegoot wtw kunt maken, maar het wordt al snel iets dat snel verstopt en lastig schoon te maken is.

Weet iemand toevallig al meer over de Technea douche wtw-goot? Zag dat die uitgesteld is naar januari. (zou december beschikbaar komen) Ben wel benieuwd naar hoe die in elkaar zit en wat hij gaat kosten.
Vind zo'n pijp wtw wat aanschaf wel prima te doen, maar die douchebakken vind ik echt te duur. Ze komen bijna aan het totale budget wat ik voor de badkamer heb. (Laag budget dus) Zo'n pijp kan ik niet kwijt, daar mijn douche op de begane grond zit en er geen kruipruimte is. In een kruipruimte zou hij nog onder een hoek kunnen misschien, gaat alleen het rendement wel drastisch omlaag lijkt me, doordat je niet het hele oppervlak van de binnenbuis gebruikt als contactoppervlak.

Bedacht me laatst wel een cheap-ass alternatief, onder de tegels van de inloopdouche de koudwaterleiding leggen op dezelfde manier als vloerverwarming. En dat dan zo het water toch nog wat opwarmt. Heb met een goedkope IR-tempmeter wel even na een minuutje en wat later tijdens het douchen de vloertemperatuur gemeten, kwam al snel op 20-25 tot 33 graden. Dit is echter alleen het oppervlak, tegels, lijm en wat egalisatiespul geleiden de warmte niet echt ideaal.
Aangezien vloerverwarming ook vrij lang nodig heeft om de vloer warm te krijgen, ben ik bang dat het koude water pas een beetje op gaat warmen als je al lang klaar bent met douchen. Of dat het er eigenlijk helemaal niks van merkt. Misschien dat het wel iets opwarmt doordat de vloer al warmer is dan 12 graden, maar in principe stook je dat er later toch weer bij door je verwarming, de vloer was niet voor niets al wat warmer. Daarom heeft het ook geen zin om de leiding met extra lussen door de binnenmuur te laten lopen, aangezien die warmte toch ook vanuit je verwarming komt.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:08

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
sander817 schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 09:42:
[...]

heb je ene link naar de ebay shop? Ik kan er nog wel een paar gebruiken
http://shop.ebay.de/i.htm...rksid=p3286.c0.m270.l1313

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JakeNL schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 11:37:
[...]
Het Stedin tarievenblad zegt het volgende:
code:
1
2
3
G4 of G66 <= 10 m3/h (<500 m3/jaar) tarief 1 (45 euro)
G4 of G66 <= 10 m3/h (>=500 <4000 m3/jaar) tarief 1 x 2
G4 of G66 <= 10 m3/h (>=4000 m3/jaar) Tarief 1 x 4

Met een gasverbruik onder de 500m3 krijg je inderdaad het 'kookgas & warmwater abonnement' tarief, maar dit hoeft dus niet afhankelijk te zijn van de meter. Zo te zien heeft 'iedereen' een G4 of G6 meter.
Wij bleken nog van lang geleden een G16 aansluiting te hebben dat sinds de invoering van het capaciteitstarief een vermogen blijkt te kosten! Nu we sinds 1.5 jaar een warmtepomp hebben verbruiken we bijna geen gas meer, en heb ik onlangs de aansluiting laten verkleinen naar G6. Kosten ruim 410 euro. De tvt is ca 10 maanden! :*)

Ik heb nog even gedacht dat het wellicht bij een administratieve ingreep kon blijven, of wellicht alleen de metervervanging, maar ze moesten de leiding (in prima staat overigens) buiten opgraven en de laatste meter vervangen door een dunnere. Ik mocht het koper houden. :P
Het heeft even geduurd voor ze aan de slag konden vanwege de vorst, maar met 2 man was het toch nog een halve dag werk.
Ok, snel weer terug verdiend, maar eigenlijk is het - technisch gezien- van de zotte, al dat werk. Prima leidingen, prima meter, was ca 10 jaar oud. De nieuwe heeft een pulsuitgang zodat die tzt op een slimme meter kan worden aangesloten. Niet dat die er komt overigens.....

Zit ik nog met een vraag: wanneer bepalen ze of je in de klasse <500, 500-4000 of >4000 zit met het oog op de maandelijkse capaciteitsvergoeding?
En dan nog iets: Hoezo, capaciteit? alle G6 meters kunnen max 10m3/h leveren, ongeacht je daadwerkelijke verbruik. Ga je toch weer de capaciteitsvergoeding afhankelijk van het daadwerkelijke verbruik maken? 8)7
En stel dat je net op 501m3 over het hele jaar uitkomt, is die laatste 1m3 wel lekker duur, ca 45 euro! ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raven schreef op maandag 03 januari 2011 @ 18:39:

De radio (JVC Micro setje, UX-G46) in de woonkamer bleek verbazingwekkend veel (vind ik) te verbruiken in standby stand: 15.3 watt :o . Toen zat ik gelijk aan een standbykiller te denken, of een [afbeelding]
Van de week maar eens achteraan :)

Om bij dat plaatje te blijven, ik heb zojuist mijn moeders pc voorzien van een stekkerdoos met schakelaar**, daar die pc 7 watt in uit-stand zat te zuipen... Voor het geval iemand er mee komt, de/het BIOS van die pc bied niet de mogelijkheid om de 5v lijnen helemaal uit te schakelen. ;)

Zal van de week eens een lijstje maken van sluipverbruik, eens kijken wat daar aan te doen valt :)

**Nu hopen dat ze onthoud dat ze die moet gebruiken voor de pc aan kan....
Je moet het vooral makkelijk maken voor de ''anderen'' om de schakelaar te gebruiken.
Ik ben daarom dol op deze uitvoering: CSP 14

Ideaal voor een stereo of een PC (of in mijn geval een auping bed :*) )

Ook te koop als no-name bij de blokker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-09 20:40

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Ik zoek info over spouwmuur-isolatie
kosten / opbrengst (tvt) vochtproblematiek (??)
zijn er verschillende technieken? voor-&nadelen?

Situatie: vrijstaande woonboerderij, 1930 (ongeveer)

Bij voorbaat dank.

Aart

[ Voor 14% gewijzigd door aartw99 op 04-01-2011 21:51 ]

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
aartw99 schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 21:50:
Ik zoek info over spouwmuur-isolatie
kosten / opbrengst (tvt) vochtproblematiek (??)
zijn er verschillende technieken? voor-&nadelen?

Situatie: vrijstaande woonboerderij, 1930 (ongeveer)

Bij voorbaat dank.

Aart
Goed uitgevoerde werkzaamheden geven garantie op vochtproblematiek. Komt dan ook nauwelijks nog voor.
Is een keurmerk voor, weet zo niet welke. Tvt van 3~4 jaar is mogelijk als je het niet door de duurste laat doen. Tip: offertes bij verschillende partijen aanvragen, dan ben je het snelste wijs. Van alle isolatieopties is dit degene met de kortste tvt.

Verschillende technieken maken niet zo heel gek veel uit qua isolatie waarde, het is de dikte van de spouw die de isolatiewaarde bepaald. Duurzaamheid is maakt wel uit per type: blijft het op z'n plek zitten, oftewel doet het over 10~20 jaar nog wat het moet doen. De grootste factor in materiaalbesluit blijft is bijvoorbeeld de dikte van de spouw, wel of niet aanwezige ankers, hoe schoon de spouw is, hoeveel schade ze mogen maken, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Ikke! schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 20:32:
Met een spouw (al dan niet geïsoleerd) lijkt me vocht dat langs je buitenmuur loopt alsnog niet wenselijk. Zaten de goten / regenpijpen verstopt? Beter even ontstoppen / ijs vrij maken dan. Je kunt ook een muur behandelen met een of andere coating, zodat deze geen water van buiten opneemt.
De pijp en de goot zaten vol ijs. Het smeltwater liep dus over de goot. Het meeste gelukkig naar de buitenzijde (ijspegels aan de dakgoot), maar een deel liep over aan de binnenzijde van de goot en liep dus over de buitenmuur. Als jij een idee hebt hoe je in dat soort omstandigheden regenpijp en dakgoot ijsvrij maakt, dan houd ik me warm aanbevolen!

De regenpijpen zitten trouwens bij de buren; het water uit onze goot moet eerst hun goot nog door. Ja, de huidige regels golden toen nog niet :-)

Om de muren in te smeren met iets waarvan je het effect niet weet (belemmert het niet ook het uittreden van water?) alleen voor die ene keer in 30 jaar gaat me wat ver. Dan is het goedkoper om zo'n muur opnieuw te verven, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
SpiceWorm schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 22:01:
[...]

Goed uitgevoerde werkzaamheden geven garantie op vochtproblematiek. Komt dan ook nauwelijks nog voor.
Is een keurmerk voor, weet zo niet welke. Tvt van 3~4 jaar is mogelijk als je het niet door de duurste laat doen. Tip: offertes bij verschillende partijen aanvragen, dan ben je het snelste wijs. Van alle isolatieopties is dit degene met de kortste tvt.

Verschillende technieken maken niet zo heel gek veel uit qua isolatie waarde, het is de dikte van de spouw die de isolatiewaarde bepaald. Duurzaamheid is maakt wel uit per type: blijft het op z'n plek zitten, oftewel doet het over 10~20 jaar nog wat het moet doen. De grootste factor in materiaalbesluit blijft is bijvoorbeeld de dikte van de spouw, wel of niet aanwezige ankers, hoe schoon de spouw is, hoeveel schade ze mogen maken, etc.
Ik zit hier ook over te denken, maar ben ook nog wat huiverig. We wonen nu een jaar of 2 in dit huis (tussenwoning 1938, spouw van 5/6 cm). De buurman heeft het er echter over dat een huis een blok verder spouwmuurisolatie heeft gehad en alleen maar problemen heeft gehad met vocht die door de muren naar binnen kwam. Dit is plm 10 jaar geleden gebeurt door een (voor zover ik weet) gecertificeerd bedrijf, daarna zijn er heel wat keren bezig geweest om het water buiten te houden. Ik heb begrepen dat ze nu de muren geimpregneerd hebben en dat het nu redelijk over zou moeten zijn.

Is er dan zoveel verschil tussen wat er 'vroeger' en nu tussen de muren wordt gestopt? Het lijkt me dat je water sowieso aan de binnenkant van de muur naar beneden moet kunnen lopen als er een flinke bui aan de buitenkant tegenaan komt. En als daar dan vlokken/schuim/glasvezels/parels... tussen zitten, lijkt het me dat dit makkelijk(er) naar de binnenmuur kan komen. Of zie ik iets over het hoofd?

En wat houdt een garantie eigenlijk in? Is zoiets niet met een dooddoener af te doen in de zin van: je zal wel te weinig ventileren, daar komt het door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:11
zorg met het vullen van de spouw met isolatie dat je bedrijven gebruikt die de ZWARTE parels gebruiken en niet de witte. De Zwarte hebben een hogere isolatiewaarden. Tevens is het belangrijk dat je in combinatie de goede lijm/bindmiddel gebruikt. Laat je goed voorlichten door een expert ( veelal via gemeente is er subsidie voor te krijgen voor zon advies ).

@gatda : de parels en kennis van 10 jaar geleden is geheel achterhaald, tegenwoordig zijn vochtproblemen vrijwel niet meer aan de orde. Tevens zorgt het bindmiddel ( vandaar dat je de goede moet hebben ) voor een homogene waterdichte isolatielaag zodat vocht van buiten nooit binnen kan komen. Wel is het mogelijk dat je buitenmuur langer nat blijft na regen aangezien de ventilatie alleen aan de buitenzijde plaatst vind.

Tevens maken de erkende bedrijven meestal thermofoto's om te zien of alles goed is, indien nodig passen ze lekken/ holtes aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe voorkomen dat soort bedrijven eigenlijk dat er lijm aan de buitenmuur komt en daar ook parels komen eigenlijk? Als je Nuon mag geloven maken ze 1 gaatje in een voeg, blaffen ze je muur vol, maken ze het soms ook nog weer dicht en vertrekken ze gewoon weer. Als je het op die manier doet verwacht ik dat je overal en nergens parels hebt zitten en dat vocht van de buitenmuur gewoon doorslaat op de binnenmuur via die parels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Op een website van één van de bedrijven die die parels in muren spuiten staat wel een duidelijk filmpje. Ze boren meerdere gaatjes in de voegen en stoppen deze weer dicht. In dat filmpje is de binnenmuur doorzichtig, zodat je kan zien hoe het spul zich verspreidt. Ik weet het niet zeker, maar als die parels door de verlijming een waterdichte massa worden, komt er geen vocht doorheen. De parels nemen nagenoeg geen vocht op.

Je hebt ook bedrijven die bijvoorbeeld glaswolvlokken oid erin blazen, lijkt me vervelender qua vocht.

Hm jammer, zie net dat die douchegoot van Technea niet meer half januari komt, maar medio 2011. Krijg begin maart de sleutel, wil dan toch beginnen met de badkamer.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
JAN-B schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 17:13:
@ zonnig type: In 2010 had ik een opbrengst van 415 Kwh, genormeerd is dit 889 Kwh/Wwp, en wel in Middelburg - Zeeland; nu ga jij zeker weer roepen van: die Solarlin uit Vlissingen haalt al jaren makkelijk de 1000 :9
Nou, mooi toch? Het was een niet al te spectaculair jaar, dus verwachting moet sowieso gedempt zijn. Blauwe Hoek in Spijkenisse, een van de best gemonitorde systemen van Nederland, had de laagste genormeerde opbrengst sinds hij in 2003 is begonnen: 912 kWh/kWp, dat ligt 39 kWh/kWp onder zijn 7-jaar gemiddelde van 951 kWh/kWp (4,1%). Blauwe Hoek heeft een geoptimaliseerd systeem (wel op ZZO), met overmaat aan omvormer vermogen, dus jouw 889 kWh/kWp in Zeeland is helemaal geen "verkeerde" waarde. Zeker niet met de beperkingen die jouw systeem heeft (2 mogelijk iets verschillende typen modules op een omvormer, partiële beschaduwing, al is het dan wel in het toch al meest magere winterseizoen). Dus ik zou niet klagen.
Maar hou aub. wel rekening met het feit dat de installatie van Solarlin op een flatgebouw staat, dus altijd optimale omstandigheden, geen schaduw enz....
Niet per definitie, deel van zijn modules staat achter elkaar en zal bij zeer laag staande zon schaduw van voorste op achterste rijen geven, maar ik verwacht dat het effect in zijn situatie marginaal zal zijn...

Hij heeft trouwens in 2010 wederom een spetterende specifieke opbrengst gehaald: 1.018 kWh/kWp. Dat is voor hem 0,4% boven het 7-jarige gemiddelde van 1.014 kWh/kWp. Zie zijn opbrengst grafiek. Er moeten altijd "besten" zijn, hij heeft gewoon geluk (al zou je het qua toekomstperspectief met mogelijk nog een nuke naast de deur als een steeds oncomfortabeler woonomgeving kunnen gaan zien).

Hij is trouwens niet de enige. Op Sonnenertrag zie ik voor 2010 voor Nederland (zoekfunctie) maar liefst 11 van de 237 aanmeldingen daar boven de 1.000 kWh/kWp.jaar komen. Tot en met nummer 51 zitten ze allemaal boven de 900 kWh/kWp.jaar. Mijn best presterende full-year 108 Wp pal zuid gerichte paneeltjes deden ook met vrijwel de hele oktober maand missend door de dakrenovatie nog steeds 892 kWh/kWp (tot en met 29 december, moet rest van de data nog uitwerken).
( Noem eens 1 persoon op dit forum die ook PV heeft en in een flat woont :+ )
Ik ken er minstens een, en dat ben ik. Huurder op begane grond wonend en onze modules op het dak van de vierde verdieping van ons appartementen complex, kabels helemaal omlaag naar ons appartement. JeroenH is op dergelijke wijze begonnen, al woonde hij comfortabel op de bovenste verdieping, dus iets minder kopzorgen qua bekabeling en bereikbaarheid van zijn eerste modules... ;)
Ik dacht dat mijn PV ook altijd schaduwvrij was, maar in de wintermaanden heb ik toch enkele uren schaduw van bomen voor mijn huis.
Ik bedoel maar, die 1000 is toch wel moeilijk te halen, ikzelf ga nu maar uit van +- 900 en een jaaropbrengst van +- 470 met een 525 installatie.
Zie boven, 1.000 is beslist in Zeeland en andere kustprovincies te halen, mits goede oriëntatie, hellingshoek, goed gematcht PV-systeem/omvormer(s), goed materiaal e.d. Het hangt ook een beetje van het jaar af. In 2003 haalde ik zelfs meer dan 1.070 kWh/kWp (in Leiden) met toen al achterhaalde 108 Wp modules op oriëntatie iets oost van zuid, maar dat was een extreem zonrijk jaar. Is sindsdien niet meer voorgekomen, maar zeg nooit nooit.

Boodschap: tel uw zegeningen... :*)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:14

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
http://www.telegraaf.nl/b...a_verdubbeld__.html?p=3,2

Alhoewel de meeste reacties bedroevend zijn zitten er ook een aantal terechte tussen. Het zal mij inderdaad niets verbazen wanneer Nuon/Essent etc weer enkele honderden miljoenen euro's winst hebben gemaakt in 2010.

Ik vraag me af of het zo'n goed idee is geweest om de energiemarkt te privatiseren. Energie is daarmee een winstobject geworden en geen nutsobject.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al gehoord van de terugroepactie van Mastervolt?
Zie m'n forum onder pv.
(Is niet als spam bedoeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 09:55:
Zie m'n forum onder pv.
Had ik nog niet van gehoord... Ik heb wel een Soladin 600 uit 2008 hangen... :(

De door hen opgegeven site http://www.soladin.nl/recall is trouwens niet bereikbaar (Bad Request (Invalid Hostname)). :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 21:49:
[...]

Je moet het vooral makkelijk maken voor de ''anderen'' om de schakelaar te gebruiken.

Met "anderen" bedoel ik mams ;)
Ze heeft al door dat ze
Afbeeldingslocatie: http://www.bespaarbazaar.nl/images/6%20uitgangen.jpg
moet gebruiken voor haar pc.

Voor de radio, waar een Noxon 2 Audio op staat (die nog niet gemeten), heb ik
Afbeeldingslocatie: http://www.energiebespaarshop.be/shop/images/stekker%20dubbel%20met%20schakelaar.jpg
in gedachten.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Zo, heb ik ook even mijn mening gegeven. Trouwens, heeft iemand al een 'Eens' reactie waargenomen? Wat ik tot nu toe kan zien is het 100% 'Oneens'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:43
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 09:55:
Zie m'n forum onder pv.
Yep, een kennis van me kreeg een mail van Mastervolt. Hoe ze aan zijn mail-adres komen...

Ik heb er twee hangen die uit de betreffende periode komen, ik ga vanavond uiteraard even de serienummers controleren.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 10:08
Het blijkt dat er in de serie dakpannen die op mijn dak liggen ook een speciale dakpan zit voor het monteren van een PV. Deze pan is echter nogal duur (lees € 95,- ex. ps) nu ben ik echter benieuwd hoeveel pannen ik dan
zou moeten hebben. Kan iemand mij derhalve vertellen hoe dit te berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 21:49:
[...]

Waarschijnlijk ook wel in de bouwmarkt. Super uitvinding, zo'n stekkerdoos met schakelaar aan een touwtje en een continu-stroom-aansluiting.
Deze week maar even halen: TV en Z-5500 in de schakeldoos, schemerlamp en Humax 5050c in de continu-stroom. Heb nog wel een splittertje liggen die daarin past. De schemerlamp wil ik er per se in hebben, scheelt weer een lelijk zwart snoer in het zicht. In oude huizen vond men het praktisch om schakelaars en stopcontacten op een 1,20m boven de vloer te plaatsen :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

4Reload schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 11:27:
Het blijkt dat er in de serie dakpannen die op mijn dak liggen ook een speciale dakpan zit voor het monteren van een PV. Deze pan is echter nogal duur (lees € 95,- ex. ps) nu ben ik echter benieuwd hoeveel pannen ik dan
zou moeten hebben. Kan iemand mij derhalve vertellen hoe dit te berekenen?
Miischien moet je even wat meer informatie geven. Welke PV dakpannen zijn het? heb je een productblad? Meer informatie zou welkom zijn.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 10:08
glambalk schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 11:39:
[...]
Miischien moet je even wat meer informatie geven. Welke PV dakpannen zijn het? heb je een productblad? Meer informatie zou welkom zijn.
Ik heb niet meer dan een plaatje...
Afbeeldingslocatie: http://www.webcrew.nl/clio/Solartraeger.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
asvogel schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 22:07:
[...]

De pijp en de goot zaten vol ijs. Het smeltwater liep dus over de goot. Het meeste gelukkig naar de buitenzijde (ijspegels aan de dakgoot), maar een deel liep over aan de binnenzijde van de goot en liep dus over de buitenmuur. Als jij een idee hebt hoe je in dat soort omstandigheden regenpijp en dakgoot ijsvrij maakt, dan houd ik me warm aanbevolen!
Een hier veel gebruikte "oplossing" is om een warmte draad (vergelijkbaar met electrische vloerverwarming) door de regenpijp en goot te leggen. Een uurtje aanzetten en er zit een mooi kanaaltje door het ijs gesmolten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:28
Heeft iemand hier al de nieuwe firmware op zijn plugwise spullen (circle en plug) gezet? Ik heb al wel de software op de pc geupdate (Source) naar versie 2.16 van 1-1-2011 maar durf de firmware nog niet aan.

Ervaringen?

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnord
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-09 07:02
robkds schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 13:17:
Heeft iemand hier al de nieuwe firmware op zijn plugwise spullen (circle en plug) gezet? Ik heb al wel de software op de pc geupdate (Source) naar versie 2.16 van 1-1-2011 maar durf de firmware nog niet aan.

Ervaringen?
Jahzeker, update was no problemo, time sync met circels moet beter zijn!

Dit moet ik nog testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je zo moeilijk doen? Je kunt toch gewoon dakhaken monteren. In het ergste geval moet je een klein beetje slijpen aan de pan zodat de pannen weer goed aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
MacMF schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 13:11:
Een hier veel gebruikte "oplossing" is om een warmte draad (vergelijkbaar met electrische vloerverwarming) door de regenpijp en goot te leggen. Een uurtje aanzetten en er zit een mooi kanaaltje door het ijs gesmolten.
Voor de goot kan ik me daar wel iets bij voorstellen (al denk ik niet dat ik met sneeuw en ijs op 6 meter hoogte op een laddertje ga staan prutsen). Maar hoe krijg je zo'n draad door de regenpijp als daar ijs in zit?

Overigens is nog een probleem dat het bij de goot/pijp vriest, terwijl er smeltwater van je dak komt. Dan kun je wel een uurtje een klein gootje smelten, maar zodra de gloeidraad (of TL-balk :-) ) weer uit staat vriest de boel geheid weer dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 10:29:
[...]

Had ik nog niet van gehoord... Ik heb wel een Soladin 600 uit 2008 hangen... :(

De door hen opgegeven site http://www.soladin.nl/recall is trouwens niet bereikbaar (Bad Request (Invalid Hostname)). :?
Ik heb al twee keer gebeld met Mastervolt, ze blijven volhouden dat die site wel bereikbaar zou zijn, en dat het aan een of andere beveiligings setting zou moeten liggen. We hebben hier drie browsers geprobeerd op TWEE computers, met verschillende fire-wall systemen, en nog krijg ik die site niet geopend.

Een van de twiekerts hier die wel toegang krijgt of oplossing weet??? Dank!

(hier ook een exemplaar die volgens de code WEL teruggeroepen moet worden, maar ik heb GEEN brief ontvangen..., wel een stadsgenoot in dezelfde situatie, brief staat nu bij ZPV on-line....)

* edit * Inmiddels e-mail verstuurd naar Mastervolt om hun server instellingen na te lopen. Er moet ergens iets niet goed zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 05-01-2011 13:51 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
asvogel schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 13:34:
[...]

Voor de goot kan ik me daar wel iets bij voorstellen (al denk ik niet dat ik met sneeuw en ijs op 6 meter hoogte op een laddertje ga staan prutsen). Maar hoe krijg je zo'n draad door de regenpijp als daar ijs in zit?

Overigens is nog een probleem dat het bij de goot/pijp vriest, terwijl er smeltwater van je dak komt. Dan kun je wel een uurtje een klein gootje smelten, maar zodra de gloeidraad (of TL-balk :-) ) weer uit staat vriest de boel geheid weer dicht.
De bedoeling is dat de draad er bij de bouw, of in ieder geval voor de winter, al ingelegd wordt.

Het is ook geen perfecte oplossing. De beste oplossing is zorgen dat je dak niet sneller ontdooit dan de regenpijp/goot, oftewel zorgen voor een perfect geisoleerd dak of een koude zolder. Dan ben je ook het probleem kwijt dat smeltwater van het midden van het dak dooit en weer bevriest terwijl het over de overhang loopt en daar een flinke laag ijs ontstaat (met een plas water ervoor waar een schuin dak meestal niet op gebouwd is en dus gaat lekken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
zonnigtype schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 13:43:
[...]

Ik heb al twee keer gebeld met Mastervolt, ze blijven volhouden dat die site wel bereikbaar zou zijn, en dat het aan een of andere beveiligings setting zou moeten liggen. We hebben hier drie browsers geprobeerd op TWEE computers, met verschillende fire-wall systemen, en nog krijg ik die site niet geopend.

(hier ook een exemplaar die volgens de code WEL teruggeroepen moet worden, maar ik heb GEEN brief ontvangen..., wel een stadsgenoot in dezelfde situatie, brief staat nu bij ZPV on-line....)
Misschien lukt het op deze pagina?
http://202.176.208.169/re...))/Pages/WelcomePage.aspx

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 11:06
zonnigtype schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 13:43:
[...]

Ik heb het net geprobeerd, hier gaat het wel.
Probeer anders deze link eens:
http://202.176.208.169/recall/(S(ivx4s0jb5bgmed2gdkn3kd55))/Pages/WelcomePage.aspx

Een kennis van mij heeft ook zo'n omvormer, bedankt voor de melding op dit forum!

...Ericplan was me al voor...

[ Voor 1% gewijzigd door mightym op 05-01-2011 13:55 . Reden: ... ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
mightym schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 13:54:
[...]

Ik heb het net geprobeerd, hier gaat het wel.
Probeer anders deze link eens:
http://202.176.208.169/recall/(S(ivx4s0jb5bgmed2gdkn3kd55))/Pages/WelcomePage.aspx

Een kennis van mij heeft ook zo'n omvormer, bedankt voor de melding op dit forum!

...Ericplan was me al voor...
Link doet het nog steeds niet... Zelfde effect: "Bad Request (Invalid Hostname)"

Wat is er aan de hand? Anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 14:08:
Link doet het nog steeds niet... Zelfde effect: "Bad Request (Invalid Hostname)"

Misschien DNS-probleempje o.i.d. Ik heb een screenshot van de site online gezet zodat je de serienummers kunt zien: http://www.solarwebsite.n...-omvormer-terugroepactie/

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

zonnigtype schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 14:08:
[...]

Hier (Ziggo icm OpenDNS) doet ie wel, dus denk dat je maar even een andere DNS server moet proberen(?).

208.67.222.222
208.67.220.220

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 05-01-2011 15:18 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
De hr Jeroen Brouwers van Essent denkt te weten waarom er zoveel nee-stemmers zijn tegen de nieuwe kolencentrale van Essent: http://nos.nl/audio/20950...olencentrale-gekaapt.html

Wat een k..smoes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
raceneus968 schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 15:41:
De hr Jeroen Brouwers van Essent denkt te weten waarom er zoveel nee-stemmers zijn tegen de nieuwe kolencentrale van Essent: http://nos.nl/audio/20950...olencentrale-gekaapt.html

Wat een k..smoes!!
Maar wat had je nou gedacht? Dat Essent opeens gezegd zou hebben "Jeetje, wat een boel tegenstanders... we hadden geen idee dat zoveel mensen het goed idee vinden. Weet je wat? Jullie hebben gelijk,laat die kolencentrale maar zitten. We gaan windturbines bouwen en zonnestroom stimuleren!"

Kom nou toch. Dit is allemaal pure greenwashing en de illusie wekken dat ze luisteren naar het publiek. Die centrale komt er, come hell or high water. Daar doen jij en ik helemaal niks aan. Maar we hebben wel alle negatieve gevolgen te slikken.

Volgens mij is het hier al eerder gezegd, maar die hele poll deugde niet. In de stelling (“Zolang we niet alle energie duurzaam kunnen opwekken, is een moderne kolen-centrale een goed alternatief.”) zit al opgesloten dat we niet 100% duurzaam op kunnen wekken.

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 05-01-2011 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb die pagina gezien vanmorgen, Essent maakt het leuker dan het in feite is. Ze roepen dat het een hele schone kolencentrale is en dat er CO2 wordt bespaard door biomassa mee te verbranden. Nou is mijn laatste les HAVO scheikunde al weer even geleden, maar als houtsnippers volledig verbranden, dan is je restprodukt vnml CO2. De claim klopt dus niet.
Wat ze eigenlijk bedoelen is dat ze minder schadelijke stoffen hoeven te filteren bij het verbranden van biomassa, aangezien hout vele malen schoner verbrandt dan steenkool.

Verder zeggen ze dat deze centrale schoner is dan de oudere centrales. Leuk en aardig, maar die oude centrales draaien gewoon door, die worden niet buiten werking gesteld. Naast die oude centrales heb je dus NOG een centrale die rotzooi de lucht instookt.
CO2 opvangen wat ze claimen wordt nog niet gedaan, en ik vraag me af of dat over een jaar of 5 wel zo gaat zijn: er is geen gemeente die mee wil werken aan CO2 opslag in de grond, en ergens anders kan je er niet mee heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:59

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Ik heb achter zo,n lamp hangen die automatisch aanspringt, makkelijk als je in het donker aan komt met de fiets; probleem is echter dat hij ook aangaat als er een kat langs loopt :(
een 60 of 40 W gloeilamp erin vind ik TE, als hij s,nachts regelmatig aanspringt(zonde van het verbruik) en een 25 W geeft toch wel erg weinig licht; een oude spaarlamp erin is ook geen optie, duurt net te lang voordat die is opgewarmd en een beetje licht geeft. Iemand een idee :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 16:18:
Ik heb achter zo,n lamp hangen die automatisch aanspringt, makkelijk als je in het donker aan komt met de fiets; probleem is echter dat hij ook aangaat als er een kat langs loopt :(
een 60 of 40 W gloeilamp erin vind ik TE, als hij s,nachts regelmatig aanspringt(zonde van het verbruik) en een 25 W geeft toch wel erg weinig licht; een oude spaarlamp erin is ook geen optie, duurt net te lang voordat die is opgewarmd en een beetje licht geeft. Iemand een idee :?
LED-lamp? Die kan prima tegen veel in-/uitschakelcycli en geeft direct na inschakelen zijn volle lichtsterkte.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 05-01-2011 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Raven schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 15:17:
[...]

Hier (Ziggo icm OpenDNS) doet ie wel, dus denk dat je maar even een andere DNS server moet proberen(?).

208.67.222.222
208.67.220.220
Sorry, geen idee hoe dat moet en of we dat überhaupt hier via een privé aansluiting zouden kunnen instellen.

Opgelet: heb nu weer geprobeerd, en ik kan nu wel de website bereiken en alles lezen!!!!

Volgens mij heeft Mastervolt na mijn telefonische vragen en mijn mail iets aan de server settings veranderd (heb nog geen reply van hen).

Bizonder: kan jij nu ook lezen? Heb jij misschien toevallig ook KPN als provider??? Wij zitten bij hen via instroom Freeler >> HetNet >>> KPN. Kan het met hun DNS en/of modems te maken hebben???? (sorry, ben een leek op dat gebied)

Wat resteert is het verontrustende feit dat ik WEL een Soladin 600 uit de "risicovolle serie" hier heb hangen, maar dat ik GEEN brief (van NUON) heb ontvangen. Daar zit dus ook nog steeds iets NIET goed.

Allen die in dezelfde situatie zitten (wel omvormer met de betreffende getroffen serienummers), maar geen brief hebben ontvangen (hetzij van NUON, Eneco, of andere betrokken partijen, mogelijk ook BeldeZon, etc.), of e-mail o.i.d. van Mastervolt gaarne kort berichtje aan info at polderpv punt nl met duidelijke melding van uw situatie. Als u wel al bent gecontacteerd gaarne niet reageren, mailbox is al vol genoeg tegenwoordig... Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik had vanochtend een storing in m'n Tripower.. :( Zekering eruit getrokken, er weer in, en toen ging hij aan. Had nog geen eens mail gekregen van de webbox, zal dat eens controleren.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

_JGC_ schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 15:53:
Ik heb die pagina gezien vanmorgen, Essent maakt het leuker dan het in feite is. Ze roepen dat het een hele schone kolencentrale is en dat er CO2 wordt bespaard door biomassa mee te verbranden. Nou is mijn laatste les HAVO scheikunde al weer even geleden, maar als houtsnippers volledig verbranden, dan is je restprodukt vnml CO2. De claim klopt dus niet.
Wat ze eigenlijk bedoelen is dat ze minder schadelijke stoffen hoeven te filteren bij het verbranden van biomassa, aangezien hout vele malen schoner verbrandt dan steenkool.
Die biomassa heeft bij het groeien een even grote hoeveelheid CO2 uit de lucht opgenomen. Het is dus 'CO2-neutraal'. Daarom mogen ze de uitstoot op 0 stellen. Die claim is dus correct.
CO2 opvangen wat ze claimen wordt nog niet gedaan, en ik vraag me af of dat over een jaar of 5 wel zo gaat zijn: er is geen gemeente die mee wil werken aan CO2 opslag in de grond, en ergens anders kan je er niet mee heen.
CO2-afvang is een zoethoudertje:
Afbeeldingslocatie: http://www.smemon.com/wp-content/uploads/2008/03/donkeycarrot.gif

Voor de vorm worden er wat pilots mee gedaan en daaruit blijkt dan dat de technologie nog te duur is/nog wat kinderziekten heeft en dat er meer proefinstallaties nodig zijn enzovoort. Dat iemand daarin trapt, snap ik echt niet. Het is zo'n doorzichtig spelletje dat de energiebedrijven spelen. En dat terwijl er bewezen technologie voorhanden is om energie te produceren zonder CO2-uitstoot en ook zonder dat er vele vierkante kilometers land verwoest en omgevroet hoeven te worden om aan de brandstof te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

zonnigtype schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 16:28:
[...]

Sorry, geen idee hoe dat moet en of we dat überhaupt hier via een privé aansluiting zouden kunnen instellen.

Opgelet: heb nu weer geprobeerd, en ik kan nu wel de website bereiken en alles lezen!!!!

Volgens mij heeft Mastervolt na mijn telefonische vragen en mijn mail iets aan de server settings veranderd (heb nog geen reply van hen).

Bizonder: kan jij nu ook lezen? Heb jij misschien toevallig ook KPN als provider??? Wij zitten bij hen via instroom Freeler >> HetNet >>> KPN. Kan het met hun DNS en/of modems te maken hebben???? (sorry, ben een leek op dat gebied)
Bij de instellingen van je netwerkkaart op de pc/laptop ;)

KPN? ->
Raven schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 15:17:
[...]

208.67.222.222
208.67.220.220
Ziggo (kabelinternet, vroeger @home) dus.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Schone centrale....kan best. Als de uitstoot van schadelijke stoffen onder een bepaald niveau is, zal gesproken worden van "schoon". Of gas schoner brandt dan kolen geloof ik meteen. Als na filtering de concentratie vervuilende stoffen toch gelijk is, dan is kolen net zo schoon als gas, maar dan met meer moeite. (even vergelijking tussen diesel en benzine...van diesel wordt gezegd dat deze meer vervuilt...echter bij de EURO6 norm zijn concentraties vervuilende stoffen tussen diesel en benzine opgeheven. Een EURO6 diesel vervuild net zoveel als een EURO6 benzine auto....dat er meer "moeite" gedaan moet worden om een dieselauto tot dat niveau te krijgen is weer een ander verhaal).

CO2 is geen vervuiling. Het woord "schoon" gebruiken in een CO2 discussie vind ik dan ook erg storend. Hoe vollediger de verbranding is, hoe meer CO2 er vrijkomt....hoe schoner (meer volledig) de verbranding.

CO2 problematiek is een compleet andere dan luchtvervuiling en kan niet door elkaar gebruikt worden. Het is verleidelijk om ze te relateren omdat zowel luchtvervuiling en CO2 uitstoot ontstaan bij het verbranden van organisch materiaal (gas, olie, kolen, biomassa).

Of een kolencentrale per kWh meer CO2 uitstoot dan een gascentrale? Geen idee. Waarschijnlijk wel als het ontginnen van het steenkool en de transport worden meegerekend. Ben ik dan tegen een kolencentrale op basis van luchtvervuiling ten opzichte van andere soorten van verbranding? Nope.

Is de centrale nodig gezien het energieverbruik in de toekomst? Twijfelachtig. Is de centrale nodig wanneer bedrijven en consumenten het laaghangende fruit van energiebesparing plukken? Nope.

Draagt een kolen/olie/gas centrale bij aan een duurzame energieopwekking...Nope. De grondstoffen zijn eindig en worden vaak op sterk vervuilende manier gewonnen en vervoerd uit dubieuze landen waar je niet afhankelijk van wil zijn.

Waarom zou ik tegen een kolencentrale moeten zijn alleen op basis van vervuiling? Ik kan wel betere redenen bedenken...althans naar mijn mening natuurlijk. :)

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
zojuist (dank voor de tip JeroenH) de 3 soladin's gecontroleerd: alle 3 voor de recall geschikt.
Dus ze zijn aangemeld, nu kijken hoe de omruil verder gaat verlopen :)
Niet dat ik problemen heb gehad, terugkijken op de redelijke opbrengsten van mijn setjes :+

[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 05-01-2011 18:43 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NielsTn schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 18:42:
zojuist (dank voor de tip JeroenH) de 3 soladin's gecontroleerd: alle 3 voor de recall geschikt.
Dus ze zijn aangemeld, nu kijken hoe de omruil verder gaat verlopen :)
Niet dat ik problemen heb gehad, terugkijken op de redelijke opbrengsten van mijn setjes :+
Heb je ze al AFGESCHAKELD??? Als je aanmeldt, MOET je afschakelen, anders riskeer je dat omruil actie niet legitiem wordt verklaard. Zie voorwaarden! Laatste tien dagen productie blijft volgens mij bewaard, en Mastervolt zal kunnen controleren of je na je aanmeld datum toch nog productie hebt gedraaid.... :/

Ik ga zo bericht updaten op PPV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

raceneus968 schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 15:41:

Wat een k..smoes!!
Volgens mij staat die man te liegen als het gedrukt staat.
Ik weet niks van een "kaping" maar heb gewoon met m'n boerenverstand tegen gestemd.
Zal m'n baas niet leuk vinden denk ik ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 19:20:
[...]

Heb je ze al AFGESCHAKELD??? Als je aanmeldt, MOET je afschakelen, anders riskeer je dat omruil actie niet legitiem wordt verklaard. Zie voorwaarden! Laatste tien dagen productie blijft volgens mij bewaard, en Mastervolt zal kunnen controleren of je na je aanmeld datum toch nog productie hebt gedraaid.... :/

ze lagen al vanaf begin december keurig in hun doos klaar... (just like i knew something ;) ) :9
verder voldoe ik gewoon aan de akkoord gegeven voorwaarden 8)

en jij denkt dat ze elke omvormer die binnen gaat komen (dat gaan er fiks wat worden verwacht ik) even uitlezen? Zal moeilijk gaan als dagen lang de panelen out of order waren tgv de zware sneeuwval in het zuiden des lands >:)

[ Voor 20% gewijzigd door NielsTn op 05-01-2011 19:32 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bah mijn Soladin moet ook worden omgeruild :(

Daarnet gecontroleerd. Ik ga de omvormer zo afschakelen :(

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Iemand al enig idee wat voor mega aantallen er omgeruild gaan worden?

Mag ik trouwens even vermelden dat ik ondertussen echt al HEEL veel geleerd heb door dit topic? Bedankt iedereen daarvoor..!! :) Wellicht kan ik over een tijdje zelf meer kennis aandragen, tot die tijd zal ik het topic vervuilen met vragen en foto's van PV installaties.. ;)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 19:54:
Er zijn duizenden Sunpower (NUON/Eneco) pakketten verkocht, niet alle klanten hebben gereageerd op de renovatie acties (er is flink gesodemieter geweest met adressenbestanden, veel klanten zijn ook niet meer te traceren), maar het zijn er zeker een paar duizend. Ook nog veel andere partijen.

Mastervolt claimt zelf:
De Soladin 600 is vanaf medio 2006 op de markt en eind 2009 zullen er bijna 20.000 stuks aangesloten zijn. Grote energiebedrijven (ook in buitenland) hebben gekozen voor deze omvormer, terwijl daar de strengste (kwaliteit)eisen gesteld worden. Met de 5 jaar garantie worden al uw risico’s afgedekt.
Let wel: alleen de series 2006-2008 zoals aangegeven op de RECALL site zijn van toepassing, alle andere omvormers, ook de niet van toepassing zijnde Soladins, tellen niet mee. Soms hebben mensen meer dan 1 exemplaar.

Let ook op de laatste zin...

Ik heb inmiddels mijn duit in het zakje gedaan met ook de nodige historische en wat juridische info:
Mag ik trouwens even vermelden dat ik ondertussen echt al HEEL veel geleerd heb door dit topic? Bedankt iedereen daarvoor..!! :) Wellicht kan ik over een tijdje zelf meer kennis aandragen, tot die tijd zal ik het topic vervuilen met vragen en foto's van PV installaties.. ;)
Geheel wederzijds, en dat geldt voor iedereen hier denk ik/hoop ik: heb veel geleerd, en leer nog elke dag weer bij. Zo voeden we elkaar een beetje op... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SunshineCompany schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 19:54:

Hmm rond 2006 was Oskomera druk bezig om de bekende OK4E omvormers om te 'bouwen' naar systemen met Soladinnekes.
Dan nog projecten van Limburgse Energie Subside, Vlagheidefonds, en andere initiatieven, en ik denk dat je echt van een omvangrijke operatie kan spreken als je als periode die 1-2 jaar bekijkt.
Dus het kunnen er toch fiks wat zijn voor Mastervolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

[...]

Hoe willen ze dat controleren dan?

Als ik de soladin nu uitzet, blijven de laatste 10 dagen gewoon in het geheugen staan.
Ik had vanaf 16 december tot gisteren geen opbrengst (sneeuw). Vadaag dus wel weer.
Dag 2 in de soladin is dus van 15 december en niet van gisteren.
Dus dit is niet na te gaan voor ze, er zit geen klok in.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
MacMF schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 13:50:
De bedoeling is dat de draad er bij de bouw, of in ieder geval voor de winter, al ingelegd wordt.
Het is ook geen perfecte oplossing. De beste oplossing is zorgen dat je dak niet sneller ontdooit dan de regenpijp/goot, oftewel zorgen voor een perfect geisoleerd dak of een koude zolder. Dan ben je ook het probleem kwijt dat smeltwater van het midden van het dak dooit en weer bevriest terwijl het over de overhang loopt en daar een flinke laag ijs ontstaat (met een plas water ervoor waar een schuin dak meestal niet op gebouwd is en dus gaat lekken).
Tsja, de overstroming ontstond nu net op de grens met de buren. Of het van mijn smeltwater (ongeisoleerde maar onverwarmde zolder) of zijn smeltwater (goed verwarmde en redelijk (want alweer lang geleden) geisoleerde zolder) kwam is niet duidelijk. Ik denk dat ik niet anders kan doen dan maar hopen dat het niet snel weer zo erg sneeuwt en vriest... Bij een bestaand huis is er toch maar zoveel dat je kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mike70 schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 20:20:
[...]

Hoe willen ze dat controleren dan?

Als ik de soladin nu uitzet, blijven de laatste 10 dagen gewoon in het geheugen staan.
Ik had vanaf 16 december tot gisteren geen opbrengst (sneeuw). Vadaag dus wel weer.
Dag 2 in de soladin is dus van 15 december en niet van gisteren.
Dus dit is niet na te gaan voor ze, er zit geen klok in.
Ik heb geen idee hoe ze het willen controleren, ik wil het risico in elk geval niet lopen, mijn omvormer ligt nu zielig in de keuken......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-02 16:52
Raven schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 10:40:
[...]

Met "anderen" bedoel ik mams ;)
Ze heeft al door dat ze
[afbeelding]
moet gebruiken voor haar pc.

Voor de radio, waar een Noxon 2 Audio op staat (die nog niet gemeten), heb ik
[afbeelding]
in gedachten.
Daar heb ik ook 3 van. ;)
1 achter de koelkast
1 achter de telefoon+modem+computer
1 achter de vriezer.

Zou echt enorm veel "sluipverbruik" schelen als ik ze uitzet! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

flitspaal.nl schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 20:26:
[...]

Ik heb geen idee hoe ze het willen controleren, ik wil het risico in elk geval niet lopen, mijn omvormer ligt nu zielig in de keuken......
Ik heb nog wel wat ruimte op m'n omvormer..? ;) Breng maar langs, die arme panelen. Ik vang ze met veel zorg op. Elke dag een mooi plat dak zonder schaduw, veel licht en exact op 't zuiden. Ik heb 'slechts' 13940' Wp op een Tripower 15000. Wilde eerst de 12000 vol, die was moeilijk leverbaar, en 2 kleine waren duurder dan 1 grote, dus maar de grote 15000 genomen. ;) Kan er nog wat extra op voor m'n electrische auto in de toekomst.. ;)

Ik heb trouwens pas nog een Soladin 600 verkocht..! 2e hands setje, 6x 105Wp Shell van 10 jaar oud, de omvormer was slechts 3-4 jaar oud, want al eens vervangen onder garantie. Dus de koper zal nooit een brief krijgen, dat is zeker. Eens kijken of ik hem nog kan opsporen in m'n Gmail. Jep, gevonden en ingelicht. Nouja, heeftie weer een nieuwe omvormer. En dat tegen 5% jaaropbrengst. Ofzo.

[ Voor 21% gewijzigd door SunshineCompany op 05-01-2011 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Heb je ze al AFGESCHAKELD??? Als je aanmeldt, MOET je afschakelen, anders riskeer je dat omruil actie niet legitiem wordt verklaard. Zie voorwaarden!
Hoewel je het voor alle zekerheid maar beter wel kunt doen denk ik niet dat er reden tot paniek en hoofdletters is. De zon staat laag, en echt langdurige hoge piekopbrengsten heb je nu toch niet. Als dit nu in juni was gepubliceerd had ik zelfs nog wel overwogen naar huis te gaan en subiet de omvormer uit te pluggen want dan moet de omvormer op zonnige dagen hard werken, maar nu? Nee, geen paniek mensen. Gewoon je omvormer aanmelden en vanavond uitpluggen.
Laatste tien dagen productie blijft volgens mij bewaard, en Mastervolt zal kunnen controleren of je na je aanmeld datum toch nog productie hebt gedraaid.... :/
Zoals door iemand anders ook al gezegd is het onmogelijk om in een Soladin 600 500* aan te tonen of hij op een bepaalde datum in gebruik was of niet, het apparaat heeft nl. geen ingebouwde klok (mijns inziens een grove ontwerpfout daar ik logging erg belangrijk vind). Het apparaat gebruikt de dag/nacht cyclus om een nieuwe dag te detecteren - iets wat op donkere winterse dagen dan ook prompt verkeerd gaat als de omvormer overdag eens uitschakelt. Daarnaast is maar de vraag of ze bij Mastervolt de tijd gaan nemen om de omvormers aan te zetten en uit te lezen, ik verwacht dat ze toch wel flinke aantallen binnen gaan krijgen.

Overigens heb ik mazzel het serienummer van onze bij Soladin 600 500 omvormers begint met U6 en ze hoeven dus niet vervangen te worden.

* Dit een beetje flauwe streepje zet ik omdat ik vind dat Mastervolt met het getal 600 de klanten op het verkeerde been zet. De omvormer kan maar 500W AC omzetten, en geen 600. Kennelijk hoeven de klanten met een windturbine niet gefopt te worden, want het model met de wind-firmware heet Windmaster 500. Ik vind dat nog altijd raar.

[ Voor 0% gewijzigd door JeroenH op 05-01-2011 22:44 . Reden: Spelfoutje opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*** dec-2010: 3 Mastervolt Soladin omvormers te koop, PM bij interesse
dat worden dus 3 nieuwe soladins op marktplaats ;) ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 22:04:
[...]

dat worden dus 3 nieuwe soladins op marktplaats ;) ??
of als motor achter de nieuw geplande 6x 280Wp Suntech op "west-side" ;)
ik ben al druk aan 't sparen...(no kidding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou met die 2,15 eur/wp bij solarnrg....das wel diep naar beneden zeg...
ik zou me echt zorgen maken als ik nu een kolencentrale aan het bouwen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 22:21:
nou met die 2,15 eur/wp bij solarnrg....das wel diep naar beneden zeg...
ik zou me echt zorgen maken als ik nu een kolencentrale aan het bouwen was.
Grote installaties bankable panelen op platte daken gaan inderdaad voor 2,15 - 2,20 op het moment.. :) Schuine daken niet veel goedkoper, omdat je met dure kabelgoten moet werken.

Klein nadeeltje.. de donkere wintermaanden. Dan heb toch echt nog backup nodig. En als 't een weekje windstil is, zal die kolencentrale toch echt flink bij moeten stoken. Ik zou me dus nog niet zo snel zorgen maken als ik meneer Kolencentrale was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zoals het er nu uit ziet kan ik vrijdag een zonneboiler ophalen van iemand van marktplaats.

Nu maar hopen dat het droog blijft, want het dak van mijn eend moet open om het geheel mee te kunnen nemen :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Wat een smerige brand daar in Moerdijk zeg :(

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

JeroenH schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 22:03:
[...]
Zoals door iemand anders ook al gezegd is het onmogelijk om in een Soladin 600 500* aan te tonen of hij op een bepaalde datum in gebruik was of niet, het apparaat heeft nl. geen ingebouwde klok (mijns inziens een grove ontwerpfout daar ik logging erg belangrijk vind). Het apparaat gebruikt de dag/nacht cyclus om een nieuwe dag te detecteren - iets wat op donkere winterse dagen dan ook prompt verkeerd gaat als de omvormer overdag eens uitschakelt. Daarnaast is maar de vraag of ze bij Mastervolt de tijd gaan nemen om de omvormers aan te zetten en uit te lezen, ik verwacht dat ze toch wel flinke aantallen binnen gaan krijgen.
Dat was ik, maar dat boeit niet. Waar ik zeker kan onderstrepen is wat Jeroen hierboven verteld over het slechte loggen van de soladin. Verder een prima apparaat. Maar ik moet hem dus ook ruilen tegen een nieuwe.

<roddelmode> Zou dit de reden zijn waarom er nog geen update dan de uitleessoftware van mastervolt?
Dan verwacht ik natuurlijk wel het nieuwste model met ingebouwde klok })
Is Mastervolt pas niet door een Amerikaans bedrijf overgenomen? In dat geval...
_O- </roddelmode>

@Erasmo
Zoals het er nu uit ziet kan ik vrijdag een zonneboiler ophalen van iemand van marktplaats.

Nu maar hopen dat het droog blijft, want het dak van mijn eend moet open om het geheel mee te kunnen nemen
Wel foto's plaatsen van de combinatie auto met boiler. d:)b

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 20:26:
[...]

Lijkt me een verstandige insteek...

Ik wacht tot en met vrijdag, zoals aangegeven door Mastervolt (we hebben helaas geen brief gekregen van NUON, is me al vaker overkomen, en dat hebben ze geweten...). Als ik dan nog geen brief heb gekregen, ga ik eerst proberen te bellen wat te doen. Als ze dan claimen dat ik me dan maar met het serienummer moet gaan aanmelden via de site, doe ik dat denk ik zondagavond. Dan hoop ik z.s.m. de "actiedoos" in huis te krijgen en zo min mogelijk productieverlies. Hopen maar dat het versturen van nieuwe omvormers niet de volle periode van 3 weken gaat duren, want dat hakt er toch wel in. En hopen dat ze stillere fans in die dingen zijn gaan plaatsen (onze is een brulboei bij flinke zoninstraling...).

@JeroenH
Zoals door iemand anders ook al gezegd is het onmogelijk om in een Soladin 600 500* aan te tonen of hij op een bepaalde datum in gebruik was of niet, het apparaat heeft nl. geen ingebouwde klok (mijns inziens een grove ontwerpfout daar ik logging erg belangrijk vind).
Tijdens de ontwerpfase hebben we met ODE destijds zeer nadrukkelijk aangedrongen op volwaardige monitoring. Helaas is die "druk" niet zwaar genoeg gebleken en is dit slappe resultaat daar uit gekomen. Tja, het was dan ook van meet af aan "slechts" een vervangingsmodel voor de OK4 omvormers, en de marges voor dat nieuwe apparaat waren blijkbaar flinterdun...

Zie deze link van 12 maart 2005 onder Soladin 600, toen we bij Mastervolt het ontwerp voor die omvormer hebben besproken... :D

[ Voor 29% gewijzigd door zonnigtype op 05-01-2011 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
*kreun* Mijn twee Soladins 600 moeten toch vervangen worden. Ik had polderpv's tabel gebruikt om ons serienummer mee te vergelijken, en ons serienummer begint met U6.

@polderpv, de tabel op je site klopt niet. Serienummer U6 staat er niet tussen en die staat wel degelijk op de vervangingssite van Mastervolt. Direct aanpassen AUB!! Dit kan mensen met serienummer U6 een vals gevoel van veiligheid geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 23:37:
*kreun* Mijn twee Soladins 600 moeten toch vervangen worden. Ik had polderpv's tabel gebruikt om ons serienummer mee te vergelijken, en ons serienummer begint met U6.

@polderpv, de tabel op je site klopt niet. Serienummer U6 staat er niet tussen en die staat wel degelijk op de vervangingssite van Mastervolt. Direct aanpassen AUB!! Dit kan mensen met serienummer U6 een vals gevoel van veiligheid geven.
Shoot! Denk je zorgvuldig gewerkt te hebben, blijken d'r nog twee "U'tjes" in de regel erboven te staan (ook U5 ontbrak nog...). Zoals gewenst, direct aangepast. Dank voor opmerkzaamheid!

Brand Moerdijk bekeken (ik had bezoek, dus wist het nog niet).

Logo op een van de video's: "Chemie Pack B.V. - Vertrouwde omgang met chemische producten" ... 7(8)7

"Never say never", zeg ik dan maar weer eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:36
4Reload schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 11:51:
[...]

Ik heb niet meer dan een plaatje...
[afbeelding]
Ziet er niet echt stevig uit, doe mij toch maar dakhaken op een stevige extra balk tussen de daklatten.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 16:28:
[...]

[...]

Allen die in dezelfde situatie zitten (wel omvormer met de betreffende getroffen serienummers), maar geen brief hebben ontvangen (hetzij van NUON, Eneco, of andere betrokken partijen, mogelijk ook BeldeZon, etc.), of e-mail o.i.d. van Mastervolt gaarne kort berichtje aan info at polderpv punt nl met duidelijke melding van uw situatie. Als u wel al bent gecontacteerd gaarne niet reageren, mailbox is al vol genoeg tegenwoordig... Dank!
@zonnigtype: lukt nu wel, was vanaf mijn werk gisteren en dat is inderdaad KPN.

Verder heb ik geen brief van de Nuon gehad (Nuon 'SDE' kleinste setje uit 2008). Ik ben vorig jaar ook verhuisd dus ze zullen me wel niet meer kunnen vinden (hoef ik denk ik niet rouwig om te zijn...).

Ik ga vanavond mijn serienummertje controleren; schat de kans hoog in dat ik ook 'mag' vervangen. Ik lees hier een termijn van 3 weken dat je je omvormer kwijt bent...? Zal wel minimaal 3 weken worden wellicht. Wie gaat die opbrengst vergoeden...? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Ik heb ook maar even een waarschuwing op m'n pagina gezet over de Soladin terugroepactie. Dit type omvormer zat standaard bij de "Zon op je dak" setjes zoals die o.a. door Besseling geleverd werden. Ook bij de Amsterdamse tweakers Schj, Sjondejon en Ardjonk hangen deze omvormers.
Ik heb destijds voor SMA gekozen, omdat ik binnenshuis geen plaats had voor omvormers en de Soladins niet buiten kunnen.
Ik zag dat Flitspaal al op het collegaforum Zonstraal gepost had, ik heb de melding ook maar even op het duitse photovoltaikforum gezet.

[ Voor 29% gewijzigd door ericplan op 06-01-2011 09:36 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Heb de mijne ook opgegeven. Aanvraag 1051 !!!
Als ze bij 1 zijn begonnen dan schiet het al aardig op. :(

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
JAN-B schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 16:18:
Bij dit soort 'zorgen' moet ik toch een beetje glimlachen :) Het gaat jaarlijks over zo weinig kWh's en geld, dat je toch niet wil tobben met te weinig licht of een dure LED lamp plaatsen die pas na xxx jaar z'n aanschafprijs terugverdient. Ik weet niet eens of de levensduur wel wordt gegarandeerd met de mogelijk optredende buitentemperaturen.

Het beste alternatief (wat ik ook voor m'n 60W sensor-schuurlamp wil gebruiken) is een 'halogeen-gloeilamp'. Je bespaart toch en de lichtopbrengst is OK. Zelf zit ik echter te denken aan een 60W halogeen-gloeilamp die dan een hogere lichtopbrengst heeft dan een klassieke gloeilamp.

Edit: met een jaarlijks verbruik van 468m3 gas 2100kWh electra, behoor ik niet tot de groep die zegt, energiebesparing doe ik niet aan. Electra verbruik wordt in mijn geval voor een deel geconsumeerd door de inductiekookplaat.

[ Voor 8% gewijzigd door JakeNL op 06-01-2011 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Ook bij mij zijn er 2 Soladins die in de serienummer reeks vallen.
Ik ben benieuwd welk onderdeel er fout is.

Bij het uitlezen van de Soladin met het programma van Mastervolt, neemt dit programma de datum van de computer over.
In het geheugen zit alleen de opbrengst, zonder enige referentie.
Dus als je het apparaat uit zet, blijft die data, zonder enige referentie, bewaard.

Het uitzetten is alleen om juridische redenen nodig.
Mocht er toch brand ontstaan, dan is Mastervolt aansprakelijk te stellen.
Door de aanmelding voor omruil, geef je een vrijwaring af.
Dat is een gevolg van het accoord gaan met de algemene voorwaarden.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Heeft iemand ervaring met een zogenaamde lagen zonneboiler (solar schicht speicher)

In Duitsland zijn er een heleboel fabrikanten (o.a Buderus, Tisun, Ratiotherm enz) maar in Nederland ben ik ze nog niet tegengekomen.

Het grote voordeel t.o.v. een 'normale' zonneboiler is dat deze ook gebruikt kan worden als ondersteuning voor de verwarming.

Dat laatste is m'n interessant aan het begin en einde van het stook seizoen.

[ Voor 6% gewijzigd door Carbon op 06-01-2011 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

24zeven schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 20:52:
[...]

Daar heb ik ook 3 van. ;)
1 achter de koelkast
1 achter de telefoon+modem+computer
1 achter de vriezer.

Zou echt enorm veel "sluipverbruik" schelen als ik ze uitzet! :?
Gebruik je ze niet dan? :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Carbon schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 10:52:
Heeft iemand ervaring met een zogenaamde lagen zonneboiler (solar schicht speicher)

In Duitsland zijn er een heleboel fabrikanten (o.a Buderus, Tisun, Ratiotherm enz) maar in Nederland ben ik ze nog niet tegengekomen.

Het grote voordeel t.o.v. een 'normale' zonneboiler is dat deze ook gebruikt kan worden als ondersteuning voor de verwarming.

Atag heeft er een :)
werk perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ericplan schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 09:18:
Ik heb ook maar even een waarschuwing op m'n pagina gezet over de Soladin terugroepactie. Dit type omvormer zat standaard bij de "Zon op je dak" setjes zoals die o.a. door Besseling geleverd werden. Ook bij de Amsterdamse tweakers Schj, Sjondejon en Ardjonk hangen deze omvormers.
Ik heb destijds voor SMA gekozen, omdat ik binnenshuis geen plaats had voor omvormers en de Soladins niet buiten kunnen.
Ik zag dat Flitspaal al op het collegaforum Zonstraal gepost had, ik heb de melding ook maar even op het duitse photovoltaikforum gezet.
Hartelijk dank aan beide heren voor de plaatsing, en aan iedereen die info verstrekt en druk op de ketel zet.

Ik blijf er bij dat Mastervolt dit alles zelf had moeten doen, vind ik niet netjes. Maar goed, daar hebben we een "solar community" voor.

... net op site MV gekeken, en ja hoor: daar staat het lang verwachte bericht:

http://www.mastervolt.nl/...rugroepactie-soladin-600/

;)

Overigens: Duitsland zette er in oktober "maar" 341 MWp aan nieuwe PV capaciteit bij. Ben erg benieuwd wat de laatste 2 maanden zullen gaan laten zien. Verwacht verpletterende cijfers (tot en met oktober is het nu ruim 5,7 GWp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 09:18:
Ik heb destijds voor SMA gekozen, omdat ik binnenshuis geen plaats had voor omvormers en de Soladins niet [...]
Ik zit nu voor werk in Singapore en moet dus even tot maandag wachten om te checken of mijn eerste soladin ook terugmoet. Ik hoop het niet want dat is nou net de stilste van het stel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Mike70 schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 09:25:
Heb de mijne ook opgegeven. Aanvraag 1051 !!!
Als ze bij 1 zijn begonnen dan schiet het al aardig op. :(
Aanvragen 1023 t/m 1025 zijn voor mijn 'conto'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Carbon schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 10:52:

Zowel ik als Eric_PVT zijn enkelen op het forum die zo'n Atag QSolar hebben staan :)
wat mij betreft, mocht je in de buurt van regio N-Limburg zijn, mag je gerust eens komen kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 11:15:
[...]

Atag heeft er een :)
werk perfect :)
Atag heeft GEEN schichtenspeicher.

Zonder Afbeeldingslocatie: http://www.sparmitsonne.de/resources/_wsb_393x209_normalspeicher.gif

Met Afbeeldingslocatie: http://www.sparmitsonne.de/resources/_wsb_354x177_kombispeicher.jpg

De techniek is gericht op het in stand houden van de stratificatie in de boiler bij het invoeden van de zonnewarmte.

De Atag qsolar is natuurlijk verder een prima ding en meer gericht op de NL omstandigheden.
Die hele grote boilers waarin dit soort techniek beter tot zijn recht komt past meer bij de D situatie.

Ook boilers zonder deze speciale techniek kunnen worden gebruikt voor verwamingsondersteuning.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2011 14:22 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 14:06:
[...]

Zonder [afbeelding]

Met [afbeelding]

De techniek is gericht op het in stand houden van de stratificatie in de boiler bij het invoeden van de zonnewarmte.

De Atag qsolar is natuurlijk verder een prima ding en meer gericht op de NL omstandigheden.
Die hele grote boilers waarin dit soort techniek beter tot zijn recht komt past meer bij de D situatie.

Ook boilers zonder deze speciale techniek kunnen worden gebruikt voor verwamingsondersteuning.
Wat is stratificatie :?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:03
Gelaagdheid. Hij bedoelt dat een dergelijke beter in staat is warmtelagen te creeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Windmolenpark bij Urk komt er definitief .
Hè,hè, dat zou tijd worden ook. Genoeg geprotesteerd, nu is tijd om de handjes uit de mouwen te steken.

Helemaal naar aanleiding van de uitspraak van de heer Marcel aan de Brugh over de 'nieuwe wet voor snelle uitvoering van infrastructurele werken'.
Laat maar eens zien wat snel is hier in NEEderland (© Zonnigtype).

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

NielsTn schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 13:18:
[...]

Zowel ik als Eric_PVT zijn enkelen op het forum die zo'n Atag QSolar hebben staan :)
De Atag QSolar systeem lijkt op een gelaagde boiler maar er zijn een paar opmerkelijk verschillen. is geen gelaagde boiler .

Zie ook het volgende schema (Bron: TiSUN)

De QSolar gebruikt de inhoud van het vat als warm tapwater (plaatje). met als gevolg een verstoring van de warmtelagen.

Bij een gelaagde boiler verwarmt de ketel het water rechtstreeks en de warmwater voorziening gaat via een warmtewisselaar. Dat laatste is waarschijnlijk ook de reden dat kleinste gelaagde boiler al een inhoud heeft van 500 liter.

Om de temperatuur gelaagdheid te handhaven gaat men zelfs zo ver dat de retour van de vloerverwarming op een lager punt (lagere temperatuur zone) wordt aangesloten dan de retour van de radiatoren.

Echter het grootste verschil met de QSolar is dat zowel de CV aanvoer/retour als de radiator aanvoer/retour altijd via de boiler lopen. In feite zijn de ketel en de radiatoren ontkoppeld.
wat mij betreft, mocht je in de buurt van regio N-Limburg zijn, mag je gerust eens komen kijken :)
Ik zou maar wat te graag willen kijken maar helaas ligt N-Limburg niet naast de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 14:06:
[...]

Zonder [afbeelding]

Met [afbeelding]

Volgens mij lopen we in Nederland gewoon achter met Duitsland, en dat is ook niet zo vreemd want in Duitsland wordt het ontwikkelen van producten voor duurzame energie opwekking/opslag zwaar gesubsidieerd.
De kleinste (bedoeld voor woonhuizen) hebben een inhoud van 500 - 800 liter,toegegeven dat is groter dan een doorsnee boiler maar om dat meteen 'heel groot' te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atag heeft GEEN schichtenspeicher
dat is het wel, met 2 chinese hoedjes erin ook nog.
waar halen jullie toch die info vandaan ? feiten......
ik hing 12 december nog omgekeerd in mijn boilervat,
head first.
in alle stelligheid als je zoiets roept, roep dan ook het boilermerk wat atag gebruikt.
(hint : een erg bekend duits merk)
zowieso mag je een hot top of schichten in 1 adem noemen, dat is namelijk precies wat het is
Echter het grootste verschil met de QSolar is dat zowel de CV aanvoer/retour als de radiator aanvoer/retour altijd via de boiler lopen. In feite zijn de ketel en de radiatoren ontkoppeld.
neen, de cv retour loopt via een driewegklep pas door de boiler als midden boiler segment warmer is dan de cv retour. het middensegment kent alleen zon warmte, en anders gaat de klep dicht, en de cv richting gasketel.
de openingswaarde heb ik op 18c, dus mijn klep gaat snel open.
juist daarom werkt dit apparaat met vloerverwarming of ltv, en niet zo goed met 70/90 graden cv.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2011 18:49 . Reden: waar maak ik me eigenlijk druk om, nederland wil gewoon niet. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Ik heb inmiddels mailtje van Mastervolt binnen n.a.v. mijn klacht over "selectieve bereikbaarheid" van de recall site voor de Soladin operatie:
Gisteren kreeg ik om 12.20 uur inderdaad de eerste melding dat de website bij sommige gebruikers niet goed zou werken, terwijl andere gebruikers geen problemen zouden ondervinden. Ik heb toen onmiddellijk actie ondernomen naar het bedrijf dat deze site voor ons beheert. Sinds 15.00 uur moeten de problemen weer opgelost zijn.

Ook wij vinden dit erg vervelend dat dit gebeurt ondanks dat wij de site uitvoerig hebben getest. Onze excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,

Jan Jouke Bootsma

Mastervolt
Ik heb inmiddels bedank mail retour gestuurd.

Nu nog een brief krijgen van NUON... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@zonnigtype: wellicht gewoon een tijdelijk verschijnsel als een nieuwe site (ip adres) over internet verspreid moet worden. Dat kan na vrijgeven enkele uren tot dagen duren en gaat als inktvlek het web over. Dus bij 1'provider wellicht al bekend, bij anderen nog niet. Had voorkomen kunnen worden door eerst de site uit te rollen en daarna correspondentie te verspreiden al dan niet via nuon en consorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 18:45:
[...]

head first.
in alle stelligheid als je zoiets roept, roep dan ook het boilermerk wat atag gebruikt.
(hint : een erg bekend duits merk)
zowieso mag je een hot top of schichten in 1 adem noemen, dat is namelijk precies wat het is

[...]

neen, de cv retour loopt via een driewegklep pas door de boiler als midden boiler segment warmer is dan de cv retour. het middensegment kent alleen zon warmte, en anders gaat de klep dicht, en de cv richting gasketel.
de openingswaarde heb ik op 18c, dus mijn klep gaat snel open.
juist daarom werkt dit apparaat met vloerverwarming of ltv, en niet zo goed met 70/90 graden cv.
Waar die info vandaan komt?
1 ik ken de plaatjes van qsolar : plaatje
2 de definitie van een schichtenspeicher: Ein Schichtspeicher
zeichnet sich dadurch aus, dass eingebrachtes und abgezapftes Wasser dem
spezifischen Gewicht entsprechend in der jeweils ähnlichen Temperaturzone
eingebracht wird. Dies wird zumeist mittels Wärmerohre, Klappen, Prallplatten
oder ähnlichem im Speicher erreicht.

Ik heb geen "Wärmerohre, Klappen, Prallplatten oder ähnlichem" gezien in een Q-solar.
Kernpunt hierbij is lading in de zone van het juiste soortelijke gewicht.

Welk nummer in dat plaatje zou de stijgbuis ("Wärmerohr")moeten zijn?
Het is gewoon vrij duidelijk.

Edit: een Q-solar zal in NL een betere totaal oplossing zijn. Niet in de laatste plaats als je de prijslijst van bv. een Sonnenkraft onder ogen krijgt.
Edit 2: Werking Schichtspeicher, even drukken op Ladevorgang dan krijg je een animatie.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2011 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 18:45:
[...]

head first.
(hint : een erg bekend duits merk

[...])
Die Duitse merken maken natuurlijk diverse typen zonneboilers.

Een voorbeeld:

TiSUB FS/1R lijkt nog het meeste op de Atag boiler maar is geen lagen boiler.

Als vergelijk de TiSUN PRO-CLEAN

Bij de TiSUN PRO-CLEAN wordt de watervoorraad niet gebruikt als warm tapwater en dat de ketel aanvoer en retour altijd via de boiler lopen (maw geen drieweg klep(pen) in de CV aanvoer/retour).

Zowel de aanvoer als retour van de radiatoren lopen dus altijd via de boiler, bij de QSolar loopt de CV retour alleen door de boiler als deze voldoende warm is.

Dat zijn toch significante verschillen!

Blijft natuurlijk de vraag wat is beter?
Wat ik bedoelde te zeggen is dat bij de QSolar de besturings unit bepaald wanneer de CV retour (verwarming) of CV aanvoer ( warmwater) via de boiler loopt.

Bij de lagen boilers die ik heb bekeken (TiSUN, Buderus, Vaillant) lopen CV aanvoer en retour altijd via de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:59

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

NielsTn schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 19:58:
@zonnigtype: wellicht gewoon een tijdelijk verschijnsel als een nieuwe site (ip adres) over internet verspreid moet worden.
hier werkte het ook niet, en ik gebruik al jaren opendns. Dat update hooguit binnen enkele uren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:46
Net ook maar mijn Soladin aangemeld: nummer 2398 inmiddels; het gaat hard blijkbaar.
'k Zal er ook maar een briefje bij doen of ze de kap over willen zetten of weer mee terugleveren, die heb ik 'enigszins' aangepast om geforceerde koeling mogelijk te maken via de mechanische ventilatie. Hij wordt 's zomers nog wel eens heet en gaat dan terugregelen
Hopelijk zien ze de modificatie niet als reden om de omruil te weigeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 20:39:
[...]

Ik heb geen "Wärmerohre, Klappen, Prallplatten oder ähnlichem" gezien in een Q-solar.

Edit: een Q-solar zal in NL een betere totaal oplossing zijn. Niet in de laatste plaats als je de prijslijst van bv. een Sonnenkraft onder ogen krijgt.
Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 20:39:
[...]

Ik denk dat die hoge prijzen een gevolg zijn van de forse subsidies voor zonne-energie in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Net ook maar mijn Soladin aangemeld ...
'k Zal er ook maar een briefje bij doen of ze de kap over willen zetten of weer mee terugleveren, die heb ik 'enigszins' aangepast om geforceerde koeling mogelijk te maken via de mechanische ventilatie. Hij wordt 's zomers nog wel eens heet en gaat dan terugregelen
Oef! Dat systeem had ik nou net in mijn beschouwing aangehaald als: die zou wel eens een probleempje kunnen krijgen met de "letter of de geest van de" voorwaarden, als het een "in te ruilen exemplaar" zou betreffen...
Artikel 5 Geldige aanmelding
1. De aangemelde omvormer dient deel uit te maken van de partij omvormers die worden
getroffen door de terugroepactie.
2. Voor een correcte logistieke afhandeling is het noodzakelijk dat de consument zijn/haar
adresgegevens en het serienummer van het product correct opgeeft. De consument
verklaart dat de aanmelding en de opgaaf van het serienummer naar waarheid, zonder
voorbehoud en volledig is gedaan.
3. Mastervolt International behoudt zich het recht voor de aanmelding ongeldig te verklaren
in de navolgende gevallen:
a. Er is geen sprake van normaal gebruik dan wel de omvormer is niet gebruikt voor
het doel waarvoor het is bedoeld;
b. De omvormer is niet op de normale wijze onderhouden, zoals beschreven in de
onderhouds-/gebruikershandleiding;
c. De omvormer moet zich in de oorspronkelijke staat bevinden, met uitsluitend door
Mastervolt International geleverde onderdelen die zijn bedoeld voor het gebruik in,
of samen met het product;
d. Het serienummer van de omvormer is vernietigd of verwijderd;
e. Er is schade aan de omvormer veroorzaakt door een ongeluk/incident–
bijvoorbeeld andere voorwerpen zijn tegen de omvormer gestoten;
f. Er is schade aan de omvormer veroorzaakt die door externe invloeden is
toegebracht
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Karelprior schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 21:00:
Net ook maar mijn Soladin aangemeld: nummer 2398 inmiddels; het gaat hard blijkbaar.
Ik ben benieuwd hoe ze reageren op jou omvormer.
Hou ons op de hoogte als je wilt.

@Zonnigtype Ik heb ook op mijn site vermeld dat er een terugroepactie is.

[ Voor 5% gewijzigd door Mike70 op 06-01-2011 21:35 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-09 10:54

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

Karelprior schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 21:00:
Net mijn Soladin aangemeld:2575

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljan_M
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 23:00

wiljan_M

1200 Wp + 6,1 GJ Zonneboiler

Mike70 schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 22:51:
[...]

Dat was ik, maar dat boeit niet. Waar ik zeker kan onderstrepen is wat Jeroen hierboven verteld over het slechte loggen van de soladin. Verder een prima apparaat. Maar ik moet hem dus ook ruilen tegen een nieuwe.

<roddelmode> Zou dit de reden zijn waarom er nog geen update dan de uitleessoftware van mastervolt?
Dan verwacht ik natuurlijk wel het nieuwste model met ingebouwde klok })
Is Mastervolt pas niet door een Amerikaans bedrijf overgenomen? In dat geval...
_O- </roddelmode>
[...]
Het is maar de vraag of je een echte nieuwe krijgt. ik ben bang dat het een gemodificeerde tweedehands wordt. volgens de voorwaarden sturen ze een vervangend product en zijn ze niet verplicht een 'nieuwe 'te sturen. Krijg je misschien wel een oudere terug met veel meer draai uren. Zie hieronder een stukje uit de voorwaarden.

"Met de retourzending van de omvormer doet de consument afstand van de eigendom
ervan. Na ontvangst van de omvormer stuurt Mastervolt International de consument
kosteloos een vervangend product. Mastervolt International is niet verplicht een nieuw
product toe te sturen als vervanging van de omvormer."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:31
Vandaag akkoord gegeven op offerte van New Energy Systems:

- 6 stuks zonnepanelen 225Wp/st ScheutenSolar type Multisol P6-60i (totaal 1350 Wp)
- 1 omvormer SMA SB1200
- onderconstructie ten behoeve van montage op een plat
- montage inclusief aanpassing/afmonteren in meterkast

op 18 of 19 januari komen ze alles installeren. Ik ga proberen die dag erbij te zijn zodat ik wat fotootjes kan maken van de verschillende stappen in het installatieproces. Let the sun shine! :)
Pagina: 1 ... 24 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.