c70070540 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:01:
Natuurlijk heb je gelijk dat dat het streven moet zijn. Maar weet je soms niet dat er vele mensen in huizen wonen die in de jaren zestig en zeventig gebouwd zijn en dus vastzitten aan de bouw dat nog geen rekening hield met zuinig qua energie? Of moeten we je daar maar even aan herinneren.
Ja natuurlijk mag je me daar aan herinneren. Ik woon zelf in een huis uit 1926 dus ik weet als geen ander hoe het werkt. Het is prima mogelijk om ook dergelijke woningen naar een veel hoger isolatieniveau te tillen. Echter, mijn buurman wil al niet meedoen met 'gewone' spouwmuurisolatie omdat hij 'al dat geboor' in zijn gevel niet ziet zitten. Dat geeft wel een beetje aan op welk niveau we in Nederland zitten.
Bij renovatie is het behalen van de passiefstandaard gewoon mogelijk, meerdere projecten hebben dat aangetoond.
Lang niet iedereen is in de mogelijkheid om een nieuw huis te laten bouwen die voldoet aan een duurzame levensbeschouwing. Die mensen willen wel meedoen, en waar mogelijk natuurlijk bijdragen. Zonnepanelen, zonnecollectoren, misschien zelfs wel een wamtepomp. Als je echter geen oppervlak meer over hebt op je dak voor extra panelen, de rest is er al of is in jouw geval geen optie, dan zie ik geen kwaad in een HRe ketel. Het is een prima apparaat, dat inderdaad nog steeds afhankelijk is van gas, maar in ieder geval een hoger rendement heeft.
Dat het ding aardgas verstookt is op zich nog niet eens zo erg, maar het is erg dat het verstoken van extra aardgas wordt aangemoedigd door verkeerde subsidiëring van fossiele technologie.
En ik blijf zeggen, wanneer je in de winter minder opbrengsten hebt van je zonnepanelen, en de HRe ketel toch draait om het oudere huis op te warmen, dan is elke beetje extra rendement in de vorm van elektra mooi meegenomen.
Dat is op zich waar, maar de veel te hoge financiële opbrengsten uit deze HRe-ketels zullen mensen ook niet aansporen dan alsnog hun huis te laten isoleren, omdat dan meteen de terugverdientijd van de HRe-ketel veel langer wordt.
Ik weet niet of die dingen ook gas staan te verbranden om alleen maar elektra op te wekken. Als dat het geval is, dan zou ik er een willen waarbij die optie uitgeschakeld kan worden.
Jij misschien. Maar als er geld mee te verdienen valt zijn mensen niet te beroerd om het milieu geweld aan te doen. Geen probleem.
Zo een apparaat zou alleen maar als bijproduct elektra op moeten wekken zonder extra gas te verbruiken.
En dat is dus niet zo. Ik heb gelezen (maar kan de bron helaas niet meer vinden) dat een huishouden waarin een HRe-ketel wordt geplaatst over het algemeen meer aardgas gaat verbruiken dan in de situatie met HR-ketel. Uiteraard was dit afhankelijk van de beginsituatie etc.
Dan is er niets mis met een HRe ketel, en is het alleen nog maar even afwachten tot ze goedkoper worden. Dat is met PV ook gebeurd, dus ik zie niet in, waarom dat met HRe ketels anders zou zijn.
Maar bij PV is de brandstof gratis, terwijl je een HRe moet blijven voeren met een eindige en naar alle waarschijnlijkheid duurder wordende brandstof. Natuurlijk, als aardgas duurder wordt is er een goede kans dat elektriciteit ook duurder wordt en dat betekent dat het dus
nog rendabeler wordt met de ramen op en te stoken.
Ook ik zou wel willen verhuizen naar een andere woning, maar bij alles wat ik zie, moet ik bijna dubbel gaan betalen voor minder ruimte. Daar pas ik gewoon voor. Het huis voldoet verder prima, met een dak op het zuidwesten met PV erop. Als ik over 5 jaar een nieuwe ketel nodig heb, en de prijs is gezakt naar hooguit het dubbele van een gewone HRe ketel, dan komt dat ding er echt wel.
Moet je zeker doen, en ik ben benieuwd hoe hij bevalt, en hoe de financiën uitpakken. Er is nog weinig ongehypte informatie over te vinden.
Ik blijf erbij dat low-tech oplossingen als extra isolatie (wellicht tot passiefniveau) duurzamer zijn dan high-tech oplossingen als de HRe-ketel, helemaal omdat deze zo duidelijk de fossiele industrie tevreden houdt.
Ook je opmerkingen steeds over het verkopen van de auto, is leuk, maar lang niet altijd haalbaar.
... maar voor veel meer mensen dan men denkt.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar