Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 172 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.841 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 10:38
Proton_ schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 13:11:
[...]

Volgens die redenering daalt het rendement van de HRe ketel dus als aan de gascentrales ook een warmtenetkoppeling komt.
Dat klopt dus:
Volgens de rekenmethode die de EU voorschrijft, behaalt de eVita zo een rendement van 147 procent ten opzichte van de gasgestookte centrale, legt De Boer uit. „Wanneer de elektrische energie die het huis binnenkomt echter met een kerncentrale of met waterkracht wordt opgewekt, zal dit percentage lager uitvallen.
Hier een heel stuk over de HRe van Remeha.
http://www.refdag.nl/acht...t_eigen_cv_ketel_1_601986

Ding kost € 10.500. Gewone HR ketel kost zo`n 900 euro. Hoeveel PV kan ik ongeveer voor € 9500,- euro op mijn dak leggen? Levert dat niet veel meer op dan zo`n HRe?

[ Voor 49% gewijzigd door FicoF op 11-11-2011 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 15:30
Het is een nieuw product met lage aantallen, de komende jaren zullen deze ketels ongetwijfeld is prijs dalen. Zoals hij in het artikel zegt het is de bedoeling dat de ketel zich uiteindelijk in 5 a 6 jaar terug gaat verdienen dat zou een prijs in houden van +/- €2000.

Mooie aanvulling in de toekomst voor mensen die al pv op hun dak hebben en geen extra ruimte voor uitbreiding hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:07
Een HRe ketel gaat voorlopig echt geen € 2000,- kosten. De subsidie is op dus niemand gaat voorlopig die dingen kopen en dus kunnen de kosten niet zakken. En waarom zou je een HRe kopen als een HR + Zonnepanelen goedkoper is en minder onderhoudt vergt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FicoF schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 13:21:
Hier een heel stuk over de HRe van Remeha.
http://www.refdag.nl/acht...t_eigen_cv_ketel_1_601986

Ding kost € 10.500. Gewone HR ketel kost zo`n 900 euro. Hoeveel PV kan ik ongeveer voor € 9500,- euro op mijn dak leggen? Levert dat niet veel meer op dan zo`n HRe?
De prijs van zo'n ding is een. Het gaat natuurlijk om de prijs die mogelijk is op termijn.

Hoe zou het anders gegaan zijn met PV. Toen daar bakken geld bij ging in de jaren 2000-2004. Toen had je dat ook kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:46

aip

In zekere zin is die evita echt niet zo slecht, wanneer de prijs omlaag gaat. Hij produceert namelijk electriciteit wanneer je stookt, dus in de winter, wanneer PV niet veel oplevert en het huis verwarmen met een normale zonneboiler-combi ook in veel gevallen (grote oppervlakken collectoren daargelaten) niet gaat. De prijs moet drastisch omlaag, maar dan zou ik het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 13:35:
[...]

De prijs van zo'n ding is een. Het gaat natuurlijk om de prijs die mogelijk is op termijn.

Hoe zou het anders gegaan zijn met PV. Toen daar bakken geld bij ging in de jaren 2000-2004. Toen had je dat ook kunnen stellen.
Daar heb je helemaal gelijk in. Schaalvergroting kan de prijs drukken, maar de markt voor HRe is veel kleiner dan de markt voor PV (wereldwijde afzetmarkt). Daarbij is er ook stevige concurrentie van PV fabrikanten onderling, bij HRe is dat anders.

Daarnaast, wanneer iets wil slagen moet je momenteel bij de corporatiesector zijn. Die moeten labelstappen maken en renoveren. De corporatiesector begint, terecht, eerst met isoleren.

Ik vind het een fantastische techniek en alle lof voor Remeha. Maar ik ben sceptisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:05
aip schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 13:36:
In zekere zin is die evita echt niet zo slecht, wanneer de prijs omlaag gaat. Hij produceert namelijk electriciteit wanneer je stookt, dus in de winter, wanneer PV niet veel oplevert en het huis verwarmen met een normale zonneboiler-combi ook in veel gevallen (grote oppervlakken collectoren daargelaten) niet gaat. De prijs moet drastisch omlaag, maar dan zou ik het wel weten.
Het grote probleem wat ik met HRe heb is het volgende. Het ultieme doel moet zijn helemaal niet meer stoken, dus iets van passiefhuis o.i.d. Dat betekent dat een ketel (HRe of niet) steeds minder te doen heeft en uiteindelijk vrijwel alleen maar zal lopen voor tapwaterverwarming. Dan ga je er op een gegeven moment op uitkomen dat mensen het dingen laten lopen als geen warmtevraag nodig is maar geld verdiend kan worden aan de geproduceerde elektriciteit.

Alles aan de HRe-ketel ademt de fossiele denkwijze, en dat is waarschijnlijk ook waarom zowel de door ons gekozen overheid als de energiebedrijven er zo'n fan van zijn...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:55

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Nog een gek idee over de HRe.

1m3 kost 60 cent, gesteld je kan met 1m3 gas voor 4kWh electriciteit opwekken en daarvoor 22 cent vangen. Dan kan het dus ruim uit om alle ramen open te doen en de HRe maar te laten loeien. De ondergrens voor dit om rendabel te zijn ligt ongeveer bij 3kWh voor 1m3 gas naast de geproduceerde warmte.

En dat is dus helemaal niet duurzaam.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee toch? ;)

(.... http://www.encyclo.nl/begrip/septisch ....)

Sceptisch wellicht >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Laatst online: 13:46

aip

@JeroenH: Het ultieme doel mag zijn zonder kunnen, maar dat gaat niet van vandaag op morgen gebeuren. Als het fossiel moet in een overgangsfase, dan liever gas dan olie of kolen, en op deze manier gebruik je het gas nog net even iets efficienter. De overgang naar passiefhuizen is een kwestie van (heel veel) tijd, mogelijk te beinvloeden door een overheid met bouwvoorschriften etc. Maar niet zolang het CDA nog bij Vattenfall/RWE op schoot zit.

@flitspaal: er valt dus wel wat te zeggen voor een vergoeding van de kostprijs (zonder EB/BTW). Maar waarom bij PV dan niet?

@septisch: ik maakte me ook al zorgen, en wilde je snel naar het ziekenhuis sturen voor een intraveneus kuurtje ;-)

Het zonnetje komt hier ook door. Gordijntjes open en CV uit dus maar!

[ Voor 5% gewijzigd door aip op 11-11-2011 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
aip schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 13:59:
@JeroenH: Het ultieme doel mag zijn zonder kunnen, maar dat gaat niet van vandaag op morgen gebeuren. Als het fossiel moet in een overgangsfase, dan liever gas dan olie of kolen, en op deze manier gebruik je het gas nog net even iets efficienter. De overgang naar passiefhuizen is een kwestie van (heel veel) tijd, mogelijk te beinvloeden door een overheid met bouwvoorschriften etc. Maar niet zolang het CDA nog bij Vattenfall/RWE op schoot zit.
Ik ben het toch echt met Jeroen eens, met een paar kanttekeningen.

Energieneutraal bouwen kan al, gebeurd al en is over een aantal jaren verplicht. Dit hoeft niet perse passief te zijn, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Tijdens de overgangsfase moeten we als eerste inzetten op besparen, daarna zoveel mogelijk duurzaam opwekken. Dus niet meerinvesteringen doen in fossiel, zonde. Stop die euro`s in isolatie, glas, kierdichting > zonneboilers, ventilatie, douche wtw`s.

Kortom, minder fossiele energie verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@ HRe verhalen
Hoe werkt dat ding nou? Google is je vriendje
Of wel eerst de stirling motor zijn werk laten doen en met de rest van de warmte aan de gang voor het verwarmen van je CV water enz.

En optellingen over rendement 107%, 137% of wat andere waarden, tja hoe ging dat weer. Je hebt cijfers, cijfers, cijfers en accountants. Ofwel het is maar welke draai je er aan geeft. Want zo is mijn ketel een 107% maar toch zie ik effectief vermogen iets van 93-97% in de specificaties bij een bepaalde delta T verwarmen van/naar een bepaalde temperatuur.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@crazyanz
Kijk uit, daar komt de eenhedenpolitie al aan!

KW/h moet zijn kWh.

Of je opbrengst veel of weinig is, is alleen te zien als je de hoeveelheid kWh/kWp berekent.
Dan kan je deze opbrengst met elke andere installatie vergelijken.

Maar even los van bovenstaande: 50 kWh is heel wat in 2 weken in deze tijd van het jaar.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
aip schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 13:59:
Ja maar met een grootschalige uitrol van HRe bouw je gewoon weer een decennialange afhankelijkheid van fossiel op, precies om de reden die flitspaal geeft. Niet doen dus, en zeker niet subsidiëren. Stimuleer dan echte isolatienormen (in zowel bestaande als nieuwbouw), dat zet veel meer zoden aan de dijk.

Maar ja, mijn gebruikelijke punt weer: wij hebben een fossiele overheid gekozen, en dus is het niet zoals de meeste mensen hier in dit forum graag zouden willen zien. Daar kunnen we twee dingen aan doen: zelf doen en dat uitdragen (en dat gebeurt op grote schaal hier) en duurzaam stemmen (en dat ook uitdragen).

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 11-11-2011 14:53 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
meterkast vraagje?
ik heb een mogelijkheid gevonden om extra buizen naar zolder te leggen in de meter kast.

ik wil meteen 2 buizen naar zolder gaan leggen.
voor toekomstig pv pannelen natuurlijk.

zijn er nog tips waar ik rekening mee moet houden?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
migjes schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 14:57:
zijn er nog tips waar ik rekening mee moet houden?
Maak ze dik genoeg dat er meerdere kabels doorheen kunnen. Zorg dat je makkelijk kabels kunt trekken. Als je al een idee hebt waar de omvormers gaan komen, leg de buis daar alvast heen. Als je ook al weet wat voor omvormer er ongeveer gaat komen, leg dan alvast twee of drie keer 4mm2 kabels.

Oh, en vergeet niet direct zonnestroompanelen en een omvormer te bestellen. Dan ben je er maar vanaf! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
dank je jeroenH

er gingen toch 2x 4mm + 1x 2,5mm door een standaart 5/8" buis?
dat zou toch genoeg moeten zijn voor een sma sb 3800?
(niet dat ik zoon zware omvormer van plan ben dat past niet op mijn dak)

omvormers komen op zolder.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 11-11-2011 15:09 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@FicoF:
Er is een fors verschil tussen
Volgens de rekenmethode die de EU voorschrijft, behaalt de eVita zo een rendement van 147 procent ten opzichte van de gasgestookte centrale
wat ik kan begrijpen en narekenen, en
een HRe ketel heeft >137% rendement op onderwaarde
wat niet klopt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:37
Ik heb een offerte aangevraagd voor het uitbreiden van mijn 1110 Wp installatie. Telt dat ook?

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:03
mijn remeha calenta 28c heeft zich aardig bewezen denk ik afgelopen stookjaar.
780m3 gasverbruik (tussenwoning 115m3 uit1990 met 3 personen en tonzonfolie en buisisolatie op meeste plekken maar nog oud thermopel glas)
(2009 >>1200m3 gas in het vorige appartement wat uit 1980 en 80m3 met 2 personen)

stroom kan nog wel beter;
2011>2500 kWh (led verlichting, overal aan/uit schakelaars, keukenapp allemaal A)
2009>>2900kWh

water
2011>117m3(deze zomer een regenzuil van 400Liter voor de tuin aanschaffen, douchen naar <5min brengen)

komende maand eindelijk de vloerisolatie herstellen/aandikken met piepschuim van de gamma en bevestigen met (200 Tellerdübel 10 x 120 Dämmstoffhalter Thermodübel voor 16 euro op ebay)en Illbruck PU010 BGI isolatie lijm 750ml of Rectavit EasyFix 750ml

2012 gaan we verder consuminderen, isoleren en de minimoestuin van 1m bij 3m ingebruik nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

2760 Wp. bij WWZ. Moet alleen nog kijken of ik ze allemaal het dak op krijg.
Gaat nog een hele klus worden

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3040Wp bij WWZ besteld.

Dat is een punt van m'n todo lijstje af :-)
Andere punten:
Voor komend voorjaar een (andere) Energie leverancier uitzoeken. Nu Eneco, over naar Greenchoice?
Daarna gaan verdiepen in een pellet kachel en weer wat later zonnecollectoren...

Vraagje: krijg je bij Greenchoice een gecombineerde rekening met leveringkosten e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Wanneer worden bij ketels nu echte getallen gebruikt voor efficientie?

Als je aardgas opstook komt er ongeveer 35 MJ per kuub energie vrij. Ik wil dan uiteindelijk weten hoeveel procent daarvan in mijn huiskamer weet te belanden mits ik 100% efficiente radiators en leidingen heb (anders is daar weer discussie over :P )

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Voor die HRe zou ik ook gewoon een uitsplitsing in energie (J) of vermogen (kWh) voor zowel warmte als electriciteit willen per hoeveelheid verbrand gas. Alleen dan kun je bepalen of er toch niet een vorm van kanabalisatie optreedt die je af zou moeten trekken van de duurzaamheidsclaim.
migjes schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 15:06:
dank je jeroenH

er gingen toch 2x 4mm + 1x 2,5mm door een standaart 5/8" buis?
dat zou toch genoeg moeten zijn voor een sma sb 3800?
(niet dat ik zoon zware omvormer van plan ben dat past niet op mijn dak)

omvormers komen op zolder.
Toevallig dat ik het van de week nav dit topic eens heb opgezocht. In een 19mm (3/4") mag 3x 4mm2.

En uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je gek bent als je 16mm (5/8") legt in plaats van 19mm (3/4"). Ik heb namelijk met veel bloed zweet en tranen 4x 16mm PVC buis van de meterkast naar zolder gekregen en zou hebben gewild dat ik 4x 19mm had genomen. Ik overweeg nu om voor ik de boel (eindelijk) eens afwerk om het toch nog 1x los te halen en te proberen 2x 19mm loos te leggen. (De enige manier om extra buizen te leggen is om ze min of meer blind door eerst een grote verticale koof te steken zonder mogelijkheid er halverwege bij te komen met beide uiteinden beroerd bereikbaar. Vervolgens rest er nog een vergelijkbare horizontale koof.)

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 11-11-2011 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

JeroenH schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 13:48:
[...]

Het grote probleem wat ik met HRe heb is het volgende. Het ultieme doel moet zijn helemaal niet meer stoken, dus iets van passiefhuis o.i.d. Dat betekent dat een ketel (HRe of niet) steeds minder te doen heeft en uiteindelijk vrijwel alleen maar zal lopen voor tapwaterverwarming. Dan ga je er op een gegeven moment op uitkomen dat mensen het dingen laten lopen als geen warmtevraag nodig is maar geld verdiend kan worden aan de geproduceerde elektriciteit.

Alles aan de HRe-ketel ademt de fossiele denkwijze, en dat is waarschijnlijk ook waarom zowel de door ons gekozen overheid als de energiebedrijven er zo'n fan van zijn...
Natuurlijk heb je gelijk dat dat het streven moet zijn. Maar weet je soms niet dat er vele mensen in huizen wonen die in de jaren zestig en zeventig gebouwd zijn en dus vastzitten aan de bouw dat nog geen rekening hield met zuinig qua energie? Of moeten we je daar maar even aan herinneren.
Lang niet iedereen is in de mogelijkheid om een nieuw huis te laten bouwen die voldoet aan een duurzame levensbeschouwing. Die mensen willen wel meedoen, en waar mogelijk natuurlijk bijdragen. Zonnepanelen, zonnecollectoren, misschien zelfs wel een wamtepomp. Als je echter geen oppervlak meer over hebt op je dak voor extra panelen, de rest is er al of is in jouw geval geen optie, dan zie ik geen kwaad in een HRe ketel. Het is een prima apparaat, dat inderdaad nog steeds afhankelijk is van gas, maar in ieder geval een hoger rendement heeft. En ik blijf zeggen, wanneer je in de winter minder opbrengsten hebt van je zonnepanelen, en de HRe ketel toch draait om het oudere huis op te warmen, dan is elke beetje extra rendement in de vorm van elektra mooi meegenomen.

Ik weet niet of die dingen ook gas staan te verbranden om alleen maar elektra op te wekken. Als dat het geval is, dan zou ik er een willen waarbij die optie uitgeschakeld kan worden. Zo een apparaat zou alleen maar als bijproduct elektra op moeten wekken zonder extra gas te verbruiken. Dan is er niets mis met een HRe ketel, en is het alleen nog maar even afwachten tot ze goedkoper worden. Dat is met PV ook gebeurd, dus ik zie niet in, waarom dat met HRe ketels anders zou zijn.

Ook ik zou wel willen verhuizen naar een andere woning, maar bij alles wat ik zie, moet ik bijna dubbel gaan betalen voor minder ruimte. Daar pas ik gewoon voor. Het huis voldoet verder prima, met een dak op het zuidwesten met PV erop. Als ik over 5 jaar een nieuwe ketel nodig heb, en de prijs is gezakt naar hooguit het dubbele van een gewone HRe ketel, dan komt dat ding er echt wel.

Ook je opmerkingen steeds over het verkopen van de auto, is leuk, maar lang niet altijd haalbaar.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

c70070540 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:01:
Oude huisjes nieuwe huisjes en passiefhuisjes
Het probleem zit inderdaad niet in een nieuwbouwhuis (ookal kan het best NOG beter), maar in het bestaande huizenbestand. EPC 0,6 en straks 0,4 is helemaal niet zo slecht.

Mijn huisje is 1.0 en ik verbruik minder dan 800 op 135m2 met 4 personen.
Met EPC 0,4 heb je zo goed als geen verwarming meer nodig. Het stimuleren van zuinige bouw is al onderdeel van het overheidsbeleid.

Een heel klein beetje richtlijnen voor bestaande bouw zou meer zoden aan de dijk zetten.
O ja, ik had altijd begrepen dat de standaard instelling van een HRe zo is dat deze thermisch gestuurd is. Dus bij warmtevraag ook E productie.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2011 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 15:30
Schinnen-groen schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 14:33:
@crazyanz
Kijk uit, daar komt de eenhedenpolitie al aan!

KW/h moet zijn kWh.

Of je opbrengst veel of weinig is, is alleen te zien als je de hoeveelheid kWh/kWp berekent.
Dan kan je deze opbrengst met elke andere installatie vergelijken.

Maar even los van bovenstaande: 50 kWh is heel wat in 2 weken in deze tijd van het jaar.
Haha ik had vlak hiervoor met iemand een discussie over km/h ik vermoed dat die slash daarvan komt :+

Gaat om een PV van 2860WP met een power-one converter.

Moet alleen nog steeds eens een usb kabel regelen om de power-one zelf uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Rukapul schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 15:59:
Voor die HRe zou ik ook gewoon een uitsplitsing in energie (J) of vermogen (kWh) voor zowel warmte als electriciteit willen per hoeveelheid verbrand gas. Alleen dan kun je bepalen of er toch niet een vorm van kanabalisatie optreedt die je af zou moeten trekken van de duurzaamheidsclaim.
Volgens mij is het rendement naar elektriciteit iets van 16% iirc.

Ik heb geen financiële rekensommetjes gedaan, maar om puur elektriciteit ermee op te gaan wekken, en de warmte weg te gooien (niet te gebruiken) lijkt me dan niet rendabel. Maar 84% warmte en 16% elektriciteit uit gas is meer waardevol dan 100% warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rukapul dank u.
ik ben bang dat 1x 19 erg lastig gaat worden.
maar ik zal het proberen.

vanaf wanneer heb je eigenlijk 3x 4mm nodig?
vanaf welke omvormers is dat eigenlijk nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:07:
Een heel klein beetje richtlijnen voor bestaande bouw zou meer zoden aan de dijk zetten.
Zoals? Tot op heden is het vooral om de brei heendraaien met energielabels en enge verhalen over hogere belastingen. Een dergelijke behandeling is gewoon een vorm van ontkenning dat een groot deel van de woningvoorraad gebouwd is in een tijd met andere normen en dat die woningen nog lang niet aan de economische en technische levensduur zijn.

Tevens is de isolatiesector alleen maar gericht op standaardklussen die voor teveel geld aan individuele huizenbezitters worden verkocht.

Waar is het isolatie A-team van de overheid die als een soort projectmanager een wijk ingaat en voor nop een plan van aanpak maakt waarna mensen alleen nog maar even uit een lijstje van 10 verschillende aanbieders (concurrentie en transparantie ftw!) hoeft te kiezen?

Ik heb een keer een kerel over de vloer gehad omdat ik het kleine stukje gevel dat ik heb wilde isoleren (precies die stukken gevel grenzen aan badkamer en radiatoren). Toen kwam ik er achter dat 1) het oppervlak te klein was, en 2) het in zou houden dat er iets gesloopt zou moeten worden om de ventillatie in de kruipruimte in takt te kunnen houden. Een creatieve oplossing kwam er niet uit.

Op zich hoeft stimulatie helemaal geen bakken met (overheids)geld te kosten, maar is het een kwestie van een onafhankelijk op de situatie gespitst plan aan te bieden wat mensen eenvoudig kunnen (laten) uitvoeren. Als je het zelf wilt 1) word je namelijk gruwelijk genaaid voor een suboptimale oplossing, of 2) ben je er veel (uitzoek)tijd mee kwijt.
migjes schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:17:
Rukapul dank u.
ik ben bang dat 1x 19 erg lastig gaat worden.
maar ik zal het proberen.

vanaf wanneer heb je eigenlijk 3x 4mm nodig?
vanaf welke omvormers is dat eigenlijk nodig?
Tot 16A doe je typisch met 3x 2.5mm2. Daarboven 4mm2 en meer.
16A komt overeen met ca 3680W.

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 11-11-2011 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rukapul schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:18:
[...]

Zoals? Tot op heden is het vooral om de brei heendraaien met energielabels.

Tevens is de isolatiesector alleen maar gericht op standaardklussen die voor teveel geld aan individuele huizenbezitters worden verkocht.

Waar is het isolatie A-team van de overheid die als een soort projectmanager een wijk ingaat en voor nop een plan van aanpak maakt waarna mensen alleen nog maar even uit een lijstje van 10 verschillende aanbieders (concurrentie en transparantie ftw!) hoeft te kiezen?

Ik heb een keer een kerel over de vloer gehad omdat ik het kleine stukje gevel dat ik heb wilde isoleren (precies die stukken gevel grenzen aan badkamer en radiatoren). Toen kwam ik er achter dat 1) het oppervlak te klein was, en 2) het in zou houden dat er iets gesloopt zou moeten worden om de ventillatie in de kruipruimte in takt te kunnen houden. Een creatieve oplossing kwam er niet uit.

Op zich hoeft stimulatie helemaal geen bakken met (overheids)geld te kosten, maar is het een kwestie van een onafhankelijk op de situatie gespitst plan aan te bieden wat mensen eenvoudig kunnen (laten) uitvoeren. Als je het zelf wilt 1) word je namelijk gruwelijk genaaid voor een suboptimale oplossing, of 2) ben je er veel (uitzoek)tijd mee kwijt.

[...]
Misschien een idee: elke gemeente een EB ambtenaar. _/-\o_

Zoek je een uitdagende baan?
Werk je graag met mensen?
Vind je ook dat kernenergie en fossiele brandstoffen taboe moeten zijn?
Vind je ook dat gemeenten te weinig doen aan energiebesparing en individuele energie opwekking binnen hun gemeente?
Heb je geen problemen met een pensioenfonds dat APG heet?

Solliciteer dan nu!
Prima secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder een 4000 kWp PV systeem naar eigen keuze, een dienstwoning met een R-waarde >= 100.

[ Voor 13% gewijzigd door Schinnen-groen op 11-11-2011 16:30 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rukapul dank u nog een keer.

ik kan er 1x 19mm door krijgen.
of 3x 16mm.

ik ga het denk toch op 16mm houden.
meer als 3000Wp past toch niet op een dakhelft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
migjes schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:31:

of 3x 16mm.

In dit geval moet je gewoon voor 3x 16mm kiezen. Worst case laat je door elke buis 1x 4mm2 lopen en heb je hetzelfde capaciteit als 1x 19mm 8)7. (Is wel even de vraag hoe je daar een verhaal aan knoopt wat NEN1010 compliant is :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:14

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

[...]
Ik weet niet of die dingen ook gas staan te verbranden om alleen maar elektra op te wekken.
Zo'n Remeha eVita produceert pas elektriciteit als er warmtevraag is uit de CV, dus niet bij tapwater. Eerst wordt de Stirling motor ingeschakeld, waarbij 1 kW elektrisch wordt geproduceerd en een aantal kW thermisch (het exacte getal kan ik niet terug vinden, maar zal ergens rond de 6 kW zijn). Mocht er te weinig verwarmingsvermogen zijn, dan wordt een conventionele hulpbrander ingeschakeld om bij te verwarmen. Deze hulpbrander wordt ook gebruikt voor het maken van warm tapwater.

Het meeste voordeel heb je dus bij bijvoorbeeld vloerverwarming, waarbij er continu een lage warmtevraag is omdat de Stirling motor dan continu kan draaien. Het is minder geschikt als je weinig thuis bent en veel piekvraag hebt, aangezien het aantal draaiuren van de ketel dan veel lager ligt.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Natuurlijk heb je gelijk dat dat het streven moet zijn. Maar weet je soms niet dat er vele mensen in huizen wonen die in de jaren zestig en zeventig gebouwd zijn en dus vastzitten aan de bouw dat nog geen rekening hield met zuinig qua energie? Of moeten we je daar maar even aan herinneren.
Ja natuurlijk mag je me daar aan herinneren. Ik woon zelf in een huis uit 1926 dus ik weet als geen ander hoe het werkt. Het is prima mogelijk om ook dergelijke woningen naar een veel hoger isolatieniveau te tillen. Echter, mijn buurman wil al niet meedoen met 'gewone' spouwmuurisolatie omdat hij 'al dat geboor' in zijn gevel niet ziet zitten. Dat geeft wel een beetje aan op welk niveau we in Nederland zitten.

Bij renovatie is het behalen van de passiefstandaard gewoon mogelijk, meerdere projecten hebben dat aangetoond.
Lang niet iedereen is in de mogelijkheid om een nieuw huis te laten bouwen die voldoet aan een duurzame levensbeschouwing. Die mensen willen wel meedoen, en waar mogelijk natuurlijk bijdragen. Zonnepanelen, zonnecollectoren, misschien zelfs wel een wamtepomp. Als je echter geen oppervlak meer over hebt op je dak voor extra panelen, de rest is er al of is in jouw geval geen optie, dan zie ik geen kwaad in een HRe ketel. Het is een prima apparaat, dat inderdaad nog steeds afhankelijk is van gas, maar in ieder geval een hoger rendement heeft.
Dat het ding aardgas verstookt is op zich nog niet eens zo erg, maar het is erg dat het verstoken van extra aardgas wordt aangemoedigd door verkeerde subsidiëring van fossiele technologie.
En ik blijf zeggen, wanneer je in de winter minder opbrengsten hebt van je zonnepanelen, en de HRe ketel toch draait om het oudere huis op te warmen, dan is elke beetje extra rendement in de vorm van elektra mooi meegenomen.
Dat is op zich waar, maar de veel te hoge financiële opbrengsten uit deze HRe-ketels zullen mensen ook niet aansporen dan alsnog hun huis te laten isoleren, omdat dan meteen de terugverdientijd van de HRe-ketel veel langer wordt.
Ik weet niet of die dingen ook gas staan te verbranden om alleen maar elektra op te wekken. Als dat het geval is, dan zou ik er een willen waarbij die optie uitgeschakeld kan worden.
Jij misschien. Maar als er geld mee te verdienen valt zijn mensen niet te beroerd om het milieu geweld aan te doen. Geen probleem.
Zo een apparaat zou alleen maar als bijproduct elektra op moeten wekken zonder extra gas te verbruiken.
En dat is dus niet zo. Ik heb gelezen (maar kan de bron helaas niet meer vinden) dat een huishouden waarin een HRe-ketel wordt geplaatst over het algemeen meer aardgas gaat verbruiken dan in de situatie met HR-ketel. Uiteraard was dit afhankelijk van de beginsituatie etc.
Dan is er niets mis met een HRe ketel, en is het alleen nog maar even afwachten tot ze goedkoper worden. Dat is met PV ook gebeurd, dus ik zie niet in, waarom dat met HRe ketels anders zou zijn.
Maar bij PV is de brandstof gratis, terwijl je een HRe moet blijven voeren met een eindige en naar alle waarschijnlijkheid duurder wordende brandstof. Natuurlijk, als aardgas duurder wordt is er een goede kans dat elektriciteit ook duurder wordt en dat betekent dat het dus nog rendabeler wordt met de ramen op en te stoken.
Ook ik zou wel willen verhuizen naar een andere woning, maar bij alles wat ik zie, moet ik bijna dubbel gaan betalen voor minder ruimte. Daar pas ik gewoon voor. Het huis voldoet verder prima, met een dak op het zuidwesten met PV erop. Als ik over 5 jaar een nieuwe ketel nodig heb, en de prijs is gezakt naar hooguit het dubbele van een gewone HRe ketel, dan komt dat ding er echt wel.
Moet je zeker doen, en ik ben benieuwd hoe hij bevalt, en hoe de financiën uitpakken. Er is nog weinig ongehypte informatie over te vinden.

Ik blijf erbij dat low-tech oplossingen als extra isolatie (wellicht tot passiefniveau) duurzamer zijn dan high-tech oplossingen als de HRe-ketel, helemaal omdat deze zo duidelijk de fossiele industrie tevreden houdt.
Ook je opmerkingen steeds over het verkopen van de auto, is leuk, maar lang niet altijd haalbaar.
... maar voor veel meer mensen dan men denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
migjes schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:31:

of 3x 16mm.

Ik heb hier 2 x 4 mm^2 en 1 x 2.5 mm^2 getrokken door een 16 mm buis met redelijk wat bochten. Dat viel me al met al toch nog mee. Dus zolang je een beetje oppast met bochten (zowel aantal als kromtestraal), dan kom je met 16 mm best weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

[...]

<KNIP>
Laat ik mezelf als voorbeeld nemen om de "state of mind" uit te leggen.
Gekocht in 2008, woning 1971, enkelglas geen dakisolatie, steenwol vlokken in de spouw. enigste waarde in het pand een HR (komt ie) 107 Combi ketel.
Verbruik vorige bewoonster (1 persoon 80 jaar) 3200M3, 4000kwh.

Huidig verbruik 1600M3 en 3200kwh (2 volwassenen en 1 kind)
Wat hebben we er voor gedaan:
Binnenwand met insolatie (2,7)
LTV radiatoren (+20% capaciteit) en op lagere temp stoken.
Douche WTW
Nieuwe kozijnen (U +/-0,9)
3 laags glas (Ug 0,5)
Balansventilatie WTW
Tijdelijke isolatie zolderdak (volgend jaar een nieuw klapdak 9,1)
Op een enkele lamp na alles naar "duurzame lampen" omgeschakeld.

Voor de begane grond en verder nog een lijst van 1 A4 vol ter verbetering.

Het kan wel maar het is maar hoe je er tegen over staat

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
asvogel schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 17:12:
[...]

Ik heb hier 2 x 4 mm^2 en 1 x 2.5 mm^2 getrokken door een 16 mm buis met redelijk wat bochten. Dat viel me al met al toch nog mee. Dus zolang je een beetje oppast met bochten (zowel aantal als kromtestraal), dan kom je met 16 mm best weg.
Of iets past is niet het enige. I.v.m. veiligheid ed verdient het ook aanbeveling binnen de NEN1010 normen te blijven. Geen idee of bovenstaande erbinnen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Voor diegene die niks geeft om milieu, CO2 etc... Hans de Geus kan het altijd mooi vertellen.

http://www.rtl.nl/compone...ergie-is-het-probleem.xml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

JeroenH schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:45:
[...]
Moet je zeker doen, en ik ben benieuwd hoe hij bevalt, en hoe de financiën uitpakken. Er is nog weinig ongehypte informatie over te vinden.

Ik blijf erbij dat low-tech oplossingen als extra isolatie (wellicht tot passiefniveau) duurzamer zijn dan high-tech oplossingen als de HRe-ketel, helemaal omdat deze zo duidelijk de fossiele industrie tevreden houdt.
Ach, als ik 1800 moet betalen ipv 900 dan vind ik dat overkomelijk, en kijk ik net als bij mijn PV installatie niet meer naar wat het gekost heeft. Ik wordt blij van het feit dat ik een gedeelte van mijn elektra behoefte zelf opwek, en op deze wijze bijdraag aan een beter milieu. Dat kan ook met een HRe ketel. Ik kijk vooral naar de tvt tijd op het moment van aanschaf, en als dat ok is, dan koop ik het en kijk ik er daarna niet meer op terug. Dan is het geld uitgegeven en krijg ik het toch niet meer terug in het handje. Mijn voordeel zit in lagere maandelijkse kosten en het plezier dat ik heb aan mijn bijdrage. Verbeter de wereld en begin bij jezelf zegmaar :)
[...]
... maar voor veel meer mensen dan men denkt.
Dat geloof ik direkt, maar het leven bestaat niet alleen uit 'inleveren'. Ik heb mijn nieuwe lease-auto (die ik dus gebruik om het hele land door te rijden, en niet alleen maar kantoor-huis en vice versa) uitgezocht met dezelfde insteek als de PV panelen. Als ik bij kan dragen met ook een leuke auto, dan zal ik dat zeker doen. Vandaar dat ik nu een Toyota Auris hybride rij. Nu rij ik gemiddeld 5,9 liter per 100 kilometer, terwijl dat met mijn vorige auto gemiddeld 11-12 liter per 100 kilometer was. Dus bijna de helft minder benzine verbruik. Dat ik niet de 4 liter per 100 kilometer haal is jammer. Soms moet je ook ergens lol in kunnen hebben. Dat heb ik gelukkig dus nog steeds met deze auto en een stuk zuiniger.
Alleen elektrisch rijden is geen optie, de ene week zit ik in Groningen, dan weer in Limburg. Dat zijn afstanden van ruim 200km heen en weer 200km terug. Dat red je niet met alleen elektrisch helaas. Als dat wel mogelijk is over vier jaar als ik weer een auto mag uitzoeken (en ik hem nog steeds nodig heb) dan zal het zeker een elektrische worden.
ollie1965 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 17:15:
[...]

Laat ik mezelf als voorbeeld nemen om de "state of mind" uit te leggen.
Gekocht in 2008, woning 1971, enkelglas geen dakisolatie, steenwol vlokken in de spouw. enigste waarde in het pand een HR (komt ie) 107 Combi ketel.
Verbruik vorige bewoonster (1 persoon 80 jaar) 3200M3, 4000kwh.

Huidig verbruik 1600M3 en 3200kwh (2 volwassenen en 1 kind)
Wat hebben we er voor gedaan:
Binnenwand met insolatie (2,7)
LTV radiatoren (+20% capaciteit) en op lagere temp stoken.
Douche WTW
Nieuwe kozijnen (U +/-0,9)
3 laags glas (Ug 0,5)
Balansventilatie WTW
Tijdelijke isolatie zolderdak (volgend jaar een nieuw klapdak 9,1)
Op een enkele lamp na alles naar "duurzame lampen" omgeschakeld.

Voor de begane grond en verder nog een lijst van 1 A4 vol ter verbetering.

Het kan wel maar het is maar hoe je er tegen over staat
Ik ben er ook van overtuigt dat het kan. Daarom hebben we ook al vloerisolatie laten aanbrengen in 2003, overal kunstofkozijnen met dubbelglas en nog twee of drie gloeilampen in huis, die ook nog wel een keer vervangen worden door LED lampen. Deze zomer PV laten plaatsen. Apparatuur die vervangen is door zuinigere apparaten. Dus ik doe genoeg, alleen denk ik dat er wat minder zwart wit gekeken moet worden naar initiatieven als de HRe ketel en andere zaken die in sommige situaties prima kunnen.

[ Voor 24% gewijzigd door Gé Brander op 11-11-2011 17:22 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus ik doe genoeg
je doet pas genoeg als de aarde in staat is voor jou te kunnen zorgen; en als je niet de ruimte van een ander opeist.
Wikipedia: Ecologische voetafdruk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:41
FicoF schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 17:18:
Voor diegene die niks geeft om milieu, CO2 etc... Hans de Geus kan het altijd mooi vertellen.

http://www.rtl.nl/compone...ergie-is-het-probleem.xml
Interessant stuk!

@HRe-discussie:
Wat er vergeten wordt in de vergelijking met PV is de vergelijking in levensduur. Het lijkt mij aannemelijk dat PV langer mee gaat dan een HRe-ketel. Ik denk ook dat een HRe meer onderhoud heeft dan PV.

Iemand vroeg hoeveel geld je voor de meerprijs (€9.500,- op dit moment) kunt kopen: >5000Wp
Als je HRe dus die 1kW elektrisch levert, moet hij >4500 uur per jaar lopen oftewel meer dan 6 maanden per jaar volcontinue stoken... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:26
pcmadman schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 18:01:
[...]

Interessant stuk!

@HRe-discussie:
Wat er vergeten wordt in de vergelijking met PV is de vergelijking in levensduur. Het lijkt mij aannemelijk dat PV langer mee gaat dan een HRe-ketel. Ik denk ook dat een HRe meer onderhoud heeft dan PV.

Iemand vroeg hoeveel geld je voor de meerprijs (€9.500,- op dit moment) kunt kopen: >5000Wp
Als je HRe dus die 1kW elektrisch levert, moet hij >4500 uur per jaar lopen oftewel meer dan 6 maanden per jaar volcontinue stoken... O-)
Fout om HRe met PV te vergelijken. Zo ken ik er n.l nog een paar, ik wek nu (18h:52 ) stroom op, wat doet PV op dit tijdstip? >:)

Ok even serieus: als we de vergelijking op €9.500,-- maken dan is het een no brainer, dan wint PV. Hoeveel koste een PV paneel 5-7 jaar geleden, precies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
antonboonstra schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:39:
[...]

Zo'n Remeha eVita produceert pas elektriciteit als er warmtevraag is uit de CV, dus niet bij tapwater. Eerst wordt de Stirling motor ingeschakeld, waarbij 1 kW elektrisch wordt geproduceerd en een aantal kW thermisch (het exacte getal kan ik niet terug vinden, maar zal ergens rond de 6 kW zijn). Mocht er te weinig verwarmingsvermogen zijn, dan wordt een conventionele hulpbrander ingeschakeld om bij te verwarmen. Deze hulpbrander wordt ook gebruikt voor het maken van warm tapwater.

Het meeste voordeel heb je dus bij bijvoorbeeld vloerverwarming, waarbij er continu een lage warmtevraag is omdat de Stirling motor dan continu kan draaien. Het is minder geschikt als je weinig thuis bent en veel piekvraag hebt, aangezien het aantal draaiuren van de ketel dan veel lager ligt.
Ook zonder vloerverwarming kan je de HRe ketel goed bruiken. Mijn Remeha eVita is zo ingesteld dat hij heel langzaam opstart, voorbeeld: bij mij moest het vanmorgen om 09h:30 20 graden zijn. De ketel ging vanmorgen om 06h:00 al in stand 1 draaien ( zonder hulpbrander). De "Duck burner" gaat alleen in de winter aan, als de thermostaat merkt dat delta T te groot is. Je beschrijving overbet concept is correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
[...]

Lang niet iedereen is in de mogelijkheid om een nieuw huis te laten bouwen die voldoet aan een duurzame levensbeschouwing. Die mensen willen wel meedoen, en waar mogelijk natuurlijk bijdragen. Zonnepanelen, zonnecollectoren, misschien zelfs wel een wamtepomp. Als je echter geen oppervlak meer over hebt op je dak voor extra panelen, de rest is er al of is in jouw geval geen optie, dan zie ik geen kwaad in een HRe ketel. Het is een prima apparaat, dat inderdaad nog steeds afhankelijk is van gas, maar in ieder geval een hoger rendement heeft. En ik blijf zeggen, wanneer je in de winter minder opbrengsten hebt van je zonnepanelen, en de HRe ketel toch draait om het oudere huis op te warmen, dan is elke beetje extra rendement in de vorm van elektra mooi meegenomen.

Ik weet niet of die dingen ook gas staan te verbranden om alleen maar elektra op te wekken. Als dat het geval is, dan zou ik er een willen waarbij die optie uitgeschakeld kan worden. Zo een apparaat zou alleen maar als bijproduct elektra op moeten wekken zonder extra gas te verbruiken. Dan is er niets mis met een HRe ketel, en is het alleen nog maar even afwachten tot ze goedkoper worden. Dat is met PV ook gebeurd, dus ik zie niet in, waarom dat met HRe ketels anders zou zijn.

okay, ik zit hier wat gekleurd in als gebruiker, maar ik ben het helemaal met je eens. Ik wil hier aan toevoegen dat ik denk dat de gemiddelde bezoeker van dit forum ver vooruit loopt op de gemiddelde Nederlander qua energievoorziening. Ik zie de HRe ketel als transitiemiddel naar een situatie dat (bijna) elke Nederlander zich bezig houdt met zijn eigen energievoorziening. Ik ben zwaar voorstander van de energie mix, mijn ideale combi in mijn huidige huis is: PV en HRe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

konehead schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 18:54:
[...]
Fout om HRe met PV te vergelijken. Zo ken ik er n.l nog een paar, ik wek nu (18h:52 ) stroom op, wat doet PV op dit tijdstip? >:)

Ok even serieus: als we de vergelijking op €9.500,-- maken dan is het een no brainer, dan wint PV. Hoeveel koste een PV paneel 5-7 jaar geleden, precies!
Dat is een heel legitieme opmerking.

HRe voorziet in stroom wanneer dat nodig is, PV niet. Nu is dat op zich niet zo'n probleem, maar in de toekomst, als er een hoge penetratiegraad PV komt (voor mij vrij zeker ;) ) is de "waarde" van elektriciteit per tijdstip zeer verschillend. Zonnige dag in de zomer -> elektriciteit goedkoop. Bewolkte dag in de winter -> elektriciteit duur. De "waarde" van PV stroom wordt daarmee wel minder, en die van HRe, puur vanwege het feit dat je kan opwekken wanneer je wil, gemiddeld hoger.

Goed, dan komt de discussie al snel op smart-grids en RTP, en uiteindelijk weer bij privacy... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

JeroenH schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:45:
En dat is dus niet zo. Ik heb gelezen (maar kan de bron helaas niet meer vinden) dat een huishouden waarin een HRe-ketel wordt geplaatst over het algemeen meer aardgas gaat verbruiken dan in de situatie met HR-ketel. Uiteraard was dit afhankelijk van de beginsituatie etc.
Hier geldt heel simpel de wet van behoud van energie. De stirling-motor verricht arbeid door een heet gas te laten expanderen. Dat koelt daardoor af en er blijf dus minder warmte over voor verwarming. De enige winst is dat de restwarmte van de productie van electriciteit voor 100% gerbruikt kan worden, terwijl deze bij een elektriciteitscentrale vaak verloren gaat.

Verder sla je de spijker op zijn kop: duur geld wordt gebruikt om ons een paar decennia langere afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te geven. Isolatie en duurzame opwekking zijn een veel goedkopere manier. Zowel op de korte als op de lange termijn.

En we worden meer afhankelijk van buitenlands gas. Want ons eigen gas begint op te raken. Wij zijn de junks, en meneer Poetin draait de kraan wel open. Totdat hij iets gedaan wil krijgen. Herinnert iemand zich nog de autoloze zondagen? Leren we dan nooit iets?

Er is een vergelijking gemaakt met PV, dat in het begin ook duur was. Die vergelijking gaat mank omdat de HRe op fossiele brandstof draait en zich dus op een doodlopende weg bevindt. Al wordt het ding nog zo goedkoop. En ik zie nog niet zo 1-2-3 genoeg biogas geproduceerd gaan worden om een substantiële hoeveelheid van die dingen op te kunnen laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

c70070540 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 17:18:
alleen denk ik dat er wat m en andere zaken die in sommige situaties prima kunnen.inder zwart wit gekeken moet worden naar initiatieven als de HRe ketel
Ik denk niet dat er zwart-wit gekeken wordt, maar dat mensen gewoon een andere mening hebben dan jij. Daar moet je tegen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat geloof ik direkt, maar het leven bestaat niet alleen uit 'inleveren'.
Dat is wel erg zwart/wit gezien dat het niet hebben van een auto (of zelfs minder autorijden) direct 'inleveren' betekent. 'Anders' != 'minder'. Denk ruim.
de ene week zit ik in Groningen, dan weer in Limburg. Dat zijn afstanden van ruim 200km heen en weer 200km terug.
Ik ben benieuwd hoe je dat denkt te gaan doen met zaken als Peak Oil in het vooruitzicht...
alleen denk ik dat er wat minder zwart wit gekeken moet worden naar initiatieven als de HRe ketel en andere zaken die in sommige situaties prima kunnen.
Dus naar de HRe-ketel mag niet zwart/wit gekeken worden, maar naar het vraagstuk 'auto' (of beter gezegd, transport) doe je dat wel?

Merk op dat je mij niet zult horen zeggen 'doe je auto weg'. Wat je mij tot in den treure zult horen vragen is 'weet je wel zeker dat autorijden zo duurzaam is in vergelijking met wat je verder doet?'. Dat is kennelijk een ongemakkelijke vraag, want mensen gaan soms heel raar doen na het stellen van die vraag. Dat sterkt mij in mijn vermoeden dat die vraag gesteld moet blijven worden. Je ongemakkelijk voelen is goed, buiten je comfort zone ontdek je de meeste nieuwe zaken.

Het lijkt er alleen sterk op dat een groot deel van de Nederlanders hun mening al gevormd hebben: Van. De. Auto. Blijf. Je. Af. (en als je dergelijke vragen stelt ben je raar) Het zij zo.

Over de HRe-ketel: nogmaals, schaf alsjeblieft zo'n ding aan en licht ons ten volle in over je ervaringen. Ik ben erg benieuwd. Op basis van feiten ben ik altijd bereid mijn mening te herzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik wil ook graag een elektrische auto. Opel Volt ofzo. Alleen ze zijn nog zo duur.. :(

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:43

jeroenathome

Een regel tekst

SunshineCompany schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 20:02:
Ik wil ook graag een elektrische auto. Opel Volt ofzo. Alleen ze zijn nog zo duur.. :(
Ik denk dat je de Opel Ampera bedoelt. Chevrolet heeft de Volt en die is alleen in de VS te koop. Beide merken vallen onder het GM concern en de wagens zijn grotendeels gelijk aan elkaar.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fout om HRe met PV te vergelijken. Zo ken ik er n.l nog een paar, ik wek nu (18h:52 ) stroom op, wat doet PV op dit tijdstip?
catastrofale blunder dit, open doel :
wat gebeurt er als ik slaap en de kolencentrale draait ?
"voor als ik toch besluit de droger aan te zetten om 3 uur snachts,
omdat ik het mij kan veroorl...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Dit lijkt mij persoonlijk de meestbelovende; Gordon Murray's T27. Heeft ook net een prijs gewonnen:
Gordon’s T.27 electric car, the latest version of his T.25 city car, consumed 7 kilowatt-hours of energy during a 57.13-mile journey (featuring 50 other cars) from Brighton to London allowing Murray to win his second consecutive victory at the Royal Automobile Club’s Future Car Challenge.
Afbeeldingslocatie: http://inhabitat.com/wp-content/blogs.dir/1/files/2011/11/Murray-Future-Car-Challenge-e1320953621737.jpg

180 kilometer range, top van 105 km/h en 4 uur oplaadtijd. Daarmee kan ik mijn hele werkweek afdekken, ware ik niet op de fiets. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat geloof ik direkt, maar het leven bestaat niet alleen uit 'inleveren'.
ik heb met mijn fossiele ausstieg een rijker meer gevuld vrij leven, en kom niets tekort.
heb ik wat ingeleverd ? waar doel je op met je stempel inleveren ?
wat is het, vertel het me, wat heb ik ingeleverd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 20:18:
[...]

ik heb met mijn fossiele ausstieg een rijker meer gevuld vrij leven, en kom niets tekort.
heb ik wat ingeleverd ? waar doel je op met je stempel inleveren ?
wat is het, vertel het me, wat heb ik ingeleverd ?
Je hebt volgens mij gewoon een andere keuze gemaakt. Volgens mij een hele goede.

Of die keuze een rijker, meer gevuld vrij leven oplevert waarin je niets tekort komt is natuurlijk een persoonlijk gevoel.

My five cents....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 20:11:
[...]

catastrofale blunder dit, open doel :
wat gebeurt er als ik slaap en de kolencentrale draait ?
"voor als ik toch besluit de droger aan te zetten om 3 uur snachts,
omdat ik het mij kan veroorl...."
@ eric-pvt ff off topic: als je quote doe het goed (en netjes) en niet de helft, google ook ff synischme _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09 21:20
'k Heb er van de week een besteld ( Opel Ampera voor de lease van de baas als bedrijfsauto ter vervanging van een Toyota Verso) maar is idd niet goedkoop. rond de 750 p/m bij Athlon. Gelukkig hoef je er dus geen peut in te gooien maar gaan we een paar Turby's plaatsen om um (en een Renault Kangoo Maxi ZE) te vullen. Als ze er zijn (wss Q1 2012) zal ik wel een gil geven.
Gisteren een Tesla Roadster en een Tazzarri Zero over de vloer gehad in verband met de ingebruikname van onze oplaadpalen. Een groter verschil kun je bijna niet hebben... En beide hadden geen Mennekes Mode3 steker om in de paal te steken dus moesten we een gewoon haspeltje gebruiken 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar niet voor jou.. EIA, KIA lage bijtelling, BTW verrekenbaar.

Voor de prijs hoef je het niet te laten, wel voor andere dingen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Karelprior schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 21:14:
... maar gaan we een paar Turby's plaatsen ....
Kun je ze nog afbestellen???!!!

Dak-PV is een goed idee, dakmolens daarentegen niet. En de Turby is waarschijnlijk nog de slechtste keuze van alle dakmolens. 300 kWh/jaar voor een investering van € 21500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:28

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

flitspaal.nl schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:35:
[...]

Mijn CV aanvoertemperatuur is maximaal 65 graden en moduleert terug als de woonkamer op temperatuur komt. Gesteld de boiler bevat water van 50 graden en de aanvoertemperatuur van de CV is gezakt naar 44 graden.

De retour wordt dan door de boiler opgewarmd naar 50 graden. terwijl de aanvoer dan 44 graden is. Op dat moment schakelt de ketel in een blokkade omdat er dan mogelijk een hydraulisch probleem is.
Op het moment dat je aanvoer temperatuur lager is als de retour , is de ketel overgeschakeld op "koel" bedrijf :)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

JeroenH schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 15:01:
Als je ook al weet wat voor omvormer er ongeveer gaat komen, leg dan alvast twee of drie keer 4mm2 kabels.
Hangt natuurlijk af van de automaat in de meterkast en de kabellengte.
Is deze 16A en kabellengte een meter of 10 dan is 2,5mm2 ruim voldoende dan is die 4mm2 verspilling van kostbaar koper.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:03
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 19:41:
[...]

En we worden meer afhankelijk van buitenlands gas. Want ons eigen gas begint op te raken. Wij zijn de junks, en meneer Poetin draait de kraan wel open. Totdat hij iets gedaan wil krijgen. Herinnert iemand zich nog de autoloze zondagen? Leren we dan nooit iets?
ik denk dat je hier best eens gelijk ik kan krijgen,hierom kijk ik zelf ook liever isoleren tot de max dan naar een HRe of PV( tenzij ik het zelf kan gaan opslaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 21:28:
[...]

Kun je ze nog afbestellen???!!!

Dak-PV is een goed idee, dakmolens daarentegen niet. En de Turby is waarschijnlijk nog de slechtste keuze van alle dakmolens. 300 kWh/jaar voor een investering van € 21500.
...en ze komen niet eens op het dak (we zitten te dicht bij een vliegveld) maar op het parkeerterrein.
Als je je baseert op de gegevens van Schoonedijke is het idd niet verstandig, maar daar zit een verhaal achter. Andere Turby's -ook hier vlakbij- draaien beter dan verwacht. Van een onafhankelijke gebruiker heb ik mooie cijfers gezien. En inmiddels is er aan de Turby ook het eea veranderd ten goede.
We gaan het zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daar in den helder en rond petten waait het effe anders dan in zeeland
de urban molentjes hier vlakbij doen het ook erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 22:08:
de urban molentjes hier vlakbij doen het ook erg goed.
Heb je cijfers?

Karelprior schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 21:44:
Andere Turby's -ook hier vlakbij- draaien beter dan verwacht. Van een onafhankelijke gebruiker heb ik mooie cijfers gezien.
Kun je de cijfers openbaren? 'Beter dan verwacht' kan dus 1000 kWh per jaar zijn. 20000 euro aan PV gaat richting de 10000 kWh per jaar.

[ Voor 51% gewijzigd door Anne vdr Bom op 11-11-2011 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de donqi doet het ok, cijfers heb ik niet.
als je de knmi wind kaart bekijkt dan is de kop van noordholland ideaal

wel dit : ik zag net in mijn plugwise dat ik in de komende periode tot 1-2-2012,
van 11-11-10 tot 1-2-11 slechts 143kWh had, dat word afkikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

In de kop van Noord Holland nog steeds subsidie verkrijgbaar voor zonnepanelen.
http://www.dichtbij.nl/no...idie-op-zonnepanelen.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Speksteenkachel schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:49:
Net nog even naar Alstätte geweest, een klein dorp vlak over de grens bij Enschede.
Ontzettend veel PV bijgeplaatst sinds m'n laatste bezoek aldaar.
Zelfs op Noordelijke daken wordt er al PV geplaatst _/-\o_
Wat me ook opviel dat er veel zuidelijke daken worden verlengd doordat er op de noordkant stellingen worden geplaatst die boven de nok uitkomen.
Echte de raarste constructies kom je daar tegen 8)
Dit soort dingen bedoel je waarschijnlijk. Een tot zelfs twee rijen op het naar noorden hellende vlak, met aufständerung om de panelen toch naar zuid te laten kijken, "over de nok heen". Ben ik al tig keer tegengekomen daar, bij die gekke Duitsers...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 22:24:
de donqi doet het ok, cijfers heb ik niet.
De volgorde is normaal gesproken andersom.... eerst cijfers en dan de hemel in prijzen. :+

Geintjuuuh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 22:12:
[...]

Heb je cijfers?

[...]

Kun je de cijfers openbaren? 'Beter dan verwacht' kan dus 1000 kWh per jaar zijn. 20000 euro aan PV gaat richting de 10000 kWh per jaar.
Ik heb hetzelfde (gezonde) wantrouwen jegens kleine windturbines. PV is veel goedkoper. Grootschalige (2MW+) is anders, dat moeten we gewoon doen, maar kleine windturbines.... ik weet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 22:47:
Dit soort dingen bedoel je waarschijnlijk. Een tot zelfs twee rijen op het naar noorden hellende vlak, met aufständerung om de panelen toch naar zuid te laten kijken, "over de nok heen". Ben ik al tig keer tegengekomen daar, bij die gekke Duitsers...
Dat klopt inderdaad maar daarnaast ook gewoon panelen op het noord dak.
Raar om te zien bij grensovergang Knalhutte ligt een groot restaurant net aan de Duitse kant.
Hier liggen wel paar honderd panelen op het dak, kijk je naar de Nederlands kant daar ligt helemaal niets :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

JeroenH schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 22:57:
[...]

Ik heb hetzelfde (gezonde) wantrouwen jegens kleine windturbines. PV is veel goedkoper. Grootschalige (2MW+) is anders, dat moeten we gewoon doen, maar kleine windturbines.... ik weet het niet.
Alleen heb je 's nachts niets aan PV en zo een windmolen kan 's nachts bij voldoende wind wel stroom leveren net al een HRe ketel.

En verder, nee ik denk niet zwart/wit. Het kan soms zo overkomen omdat ik de discussie probeer te porren ;)

En als ik een baan kan vinden om de hoek waar ik net zo blij van kan worden als bij mijn huidige baan, dan is de auto zo weg. Alleen is die tijd die ik werk, lang genoeg om er voor te zorgen dat 'Het naar mijn zin hebben in mijn werk" belangrijker is.

Zoals ik al aangaf: zo snel die elektrische auto met voldoende range er is, dan komt ie er. Openbaar vervoer is door mijn woonlokatie geen optie zolang ik met ov gemiddeld 2-3 x langer onderweg ben dan met eigen vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 22:58:
[...]

Dat klopt inderdaad maar daarnaast ook gewoon panelen op het noord dak.
Raar om te zien bij grensovergang Knalhutte ligt een groot restaurant net aan de Duitse kant.
Hier liggen wel paar honderd panelen op het dak, kijk je naar de Nederlands kant daar ligt helemaal niets :o
EEG 2012:
§ 2 Anwendungsbereich
Dieses Gesetz regelt
1. den vorrangigen Anschluss von Anlagen zur Erzeugung von Strom aus Erneuerbaren Energien und aus Grubengas im Bundesgebiet einschließlich der deutschen ausschließlichen Wirtschafts-zone (Geltungsbereich des Gesetzes) an die Netze für die allgemeine Versorgung mit Elektrizi-tät,
2. die vorrangige Abnahme, Übertragung, Verteilung und Vergütung dieses Stroms durch die Netzbetreiber einschließlich des Verhältnisses zu Strom aus Kraft-Wärme-Kopplung (KWK) sowie einschließlich Prämien für die Integration dieses Stroms in das Elektrizitätsversor-gungssystem,
3. den bundesweiten Ausgleich des abgenommenen Stroms, für den eine Vergütung oder eine Prämie gezahlt worden ist.
Ze zijn niet op hun achterhoofd gevallen in Duitsland. Alleen op eigen grondgebied. Vandaar dat Photon Power AG 100 meter oostelijk van de grens dwars door Avantis hun 2,5 MWp Anlage kunnen bouwen met lucratieve EEG Einspeise Vergütung, en kunnen de paar bedrijven op het Nederlandse deel daar naar fluiten.

Ik heb tijd geleden Gosse Boxhoorn gevraagd hoe dat zat met Solland, want die heeft helft van het dak op Duits grondgebied liggen. Hij suggereerde dat er niks was gerealiseerd omdat de kabel naar het Duitse net hen teveel geld zou kosten. Of het waar is weet ik niet. In ieder geval ligt er niks daar. Er staat wel een tracker met een paar SunWeb paneeltjes (NL kant van de grens), maar dat is vooral voor de sier en om aan te meten.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

c70070540 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 23:17:
Alleen heb je 's nachts niets aan PV en zo een windmolen kan 's nachts bij voldoende wind wel stroom leveren net al een HRe ketel.
De nacht is niet het probleem voor PV. Met relatief weinig opslagcapaciteit kun je dat goed overbruggen. Het seizoensverschil is veel problematischer meer een uitdaging. Maar als ik in het overzicht uit Schoondijke (voor zover ik weet nog steeds het enige betrouwbare cijfermateriaal) kijk, brengt zo'n Donqi van € 8000 of Turby van € 21000 in december (de slechtste maand van het jaar voor PV) niet meer op als mijn 1.1 kW zonnestroomsysteempje. Het mag dan wel gelijkmatiger verdeeld zijn, maar het blijft zwaar teleurstellend. Je kunt zeggen dat zo'n molen het hele jaar door presteert als een € 3000 PV-systeem in december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Het is te gek voor woorden.
Als ik Verhoeven ook weer hoor spreken over Nederland is een "expert" in grootschalige bijstook met biomassa in kolencentrales, ja van Canadese oerbossen zeker |:(
Triest dat vertegenwoordigers van zo'n splinterpartij niet alleen in Nederland maar zelfs op wereldnivo een spreekbuis hebben :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 23:32:
Het is te gek voor woorden.
Als ik Verhoeven ook weer hoor spreken over Nederland is een "expert" in grootschalige bijstook met biomassa in kolencentrales, ja van Canadese oerbossen zeker |:(
Triest dat vertegenwoordigers van zo'n splinterpartij niet alleen in Nederland maar zelfs op wereldnivo een spreekbuis hebben :r
En die ***** zijn er nog bloederig trots op ook. :(

Effe wat anders, een mooi stuk dan maar weer. Wim Sinke spreekt weer eens wijze woorden en geeft de palmares aan de enige partij die ze verdient (en fileert daarbij het ultra rechtse bolwerk van Economist eventjes tussen neus en lippen mee).

http://www.bits-chips.nl/...ntieel-te-ontsluiten.html
In de PV-sector zijn we waar we zijn dánkzij Duitsland. Zonder onze Oosterburen was het wat PV betreft nu het jaar 2000, of leefden we zelfs nog in de twintigste eeuw. Dankzij Duitsland en de inspanningen van enkele andere landen zal zonnestroom al in de loop van dit decennium kunnen concurreren in grote delen van de totale mondiale elektriciteitsmarkt.
Ere wie ere toekomt. "Ze" kunnen niet genoeg worden geprezen voor die formidabele prestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Op naar de 25 GWp aldaar _/-\o_
Kolenstroom gaat volgens eerder geposte grafiek zo wie zo het loodje leggen in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 23:42:
...en fileert daarbij het ultra rechtse bolwerk van Economist eventjes tussen neus en lippen mee...
Ik lees The Economist niet, maar wil ze toch wel enigszins verdedigen. Ze denken daar genuanceerder over de zaken na dan je op het eerste gezicht zou denken. In het algemeen onderschrijven ze de wetenschap achter klimaatverandering om maar eens wat te noemen, en dat is onmogelijk als je een 'ultra-rechts bolwerk' uit de USA bent. Jouw kwalificatie past denk ik meer bij het Murdoch-blaadje "The Wall Street Journal".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-07 23:30

wie

5130Wp, Ecolution V.warmtepomp

Zo maandag wort hier 27 *190 wp op het dak geplaats oost zijde. zonder subsidie.
Hoop zo een steentje bij te dragen voor het milieu. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

wie schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 02:44:
Zo maandag wort hier 27 *190 wp op het dak geplaats oost zijde. zonder subsidie.
Gefeliciteerd!
Hopelijk volgen er nog wat van die zonnige dagen. Onze installatie ligt er vanaf 17-11-2010 ,werkend. Ongeveer 10 dagen moeten wachten om de meter te zien terugdraaien. Was het wachten waard. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat de wind niet overal even hard waait, heeft het KNMI een windkaart met gemiddelde windsnelheden van Nederland opgesteld. De windsnelheid varieert van 3,5 m/s in Limburg tot 7,5 m/s aan de kust van Noord Holland.
en das best lekker, want de instraling is hier ook al hoog.
de ruwheidsfactor is ook bijna 0 in de kop van noordholland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Hier een mooi overzicht uit de NYT van hoe belangrijk subsidie is voor "schone energie" om te overleven. Laat goed zien dat het nog lang niet economisch rendabel is (in de U.S.).

Afbeeldingslocatie: http://graphics8.nytimes.com/packages/images/newsgraphics/2011/1111-biz-SUBSIDY/1112-biz-webSUBSIDY.png

http://www.nytimes.com/20...for-renewable-energy.html

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 00:01:
[...]

Ik lees The Economist niet, maar wil ze toch wel enigszins verdedigen. Ze denken daar genuanceerder over de zaken na dan je op het eerste gezicht zou denken. In het algemeen onderschrijven ze de wetenschap achter klimaatverandering om maar eens wat te noemen, en dat is onmogelijk als je een 'ultra-rechts bolwerk' uit de USA bent. Jouw kwalificatie past denk ik meer bij het Murdoch-blaadje "The Wall Street Journal".
OK: felle verdedigers van "de markt zal al onze problemen oplossen" bolwerk dan...

Sinke:
Het vrije-marktideaal heeft de afgelopen jaren wel iets van zijn glans verloren, dacht ik zo.
Dacht ik ook. Ook dat was een "religie". En alle religies hebben hun "top", en dan het onafwendbare en onontkoombare verval. Niets is immers van eeuwige waarde.

@Bink NYT plaatje:

Dat is een totaal niet representatief plaatje voor een totaal niet representatief project voor hernieuwbare decentrale PV. De grote jongens weten overal altijd wel hun subsidies vandaan te slepen.

De "gewone" markt daar is ook al verziekt door absurde bureaucratie, talloze door elkaar heen lopende initiatieven, en vette marges rekenende installatiebedrijven (gouden kansen...).

California special in Photon oktober: sterke daling gemiddelde mondiale module prijzen van 2,85 Euro/Wp begin 2007 naar 1,26 Euro/Wp eerste kwartaal 2011. Gemiddelde systeem prijzen California in zelfde periode: 6,04 Euro/Wp slechts dalend naar, schrik niet: 5,27 Euro/Wp begin 2011. Daar blijft, mede door de ondoorzichtige markt condities dus heel wat marge hangen in de keten. Vooral achteraan in de keten. En dat in een van de meest "liberale" economieën op deze aardkloot, met zogenaamd felle concurrentie. Kan nog een hoop in verbeteren, dus. En het zegt niets over "benodigde" subsidies. Die zijn in steeds meer streken straks of nu al niet meer nodig. Mits altijd groen voorrang op het net heeft en er een "decente" vergoeding tegenover staat, aangepast aan de fysiek gerealiseerd kostenreducties in de sector, kunnen we ver komen.

[ Voor 40% gewijzigd door zonnigtype op 12-11-2011 09:51 . Reden: Niet representatieve grafiek/project "flagship" ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

wie schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 02:44:
Gefeliciteerd, graag een paar foto's als de installatie geplaatst is.
Er gaan nog een paar mooie zonnige dagen aankomen :)
Als je wilt ook even de data invullen op de site van Toon.

[ Voor 7% gewijzigd door SpeksteenWP op 12-11-2011 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

tHe_BiNk schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 09:37:
Hier een mooi overzicht uit de NYT van hoe belangrijk subsidie is voor "schone energie" om te overleven. Laat goed zien dat het nog lang niet economisch rendabel is (in de U.S.).

[afbeelding]

http://www.nytimes.com/20...for-renewable-energy.html
Waarbij natuurlijk standaard de verkapte subsidie in de vorm van geëxternaliseerde kosten van vervuiling door fossiele bronnen buiten beschouwing gelaten wordt om de gewenste teneur van het verhaaltje niet in gevaar te brengen. Die kosten meegerekend is kolenstroom duurder dan PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Laatst online: 26-09 17:20
over 3x16 of 1x19 mm buis:

als je een groep aanlegt moeten alle aders van die groep door 1 en dezelfde buis lopen. dus het mag niet door 3 verschillende 16 mm buizen. de enige optie die je dan wettelijk gezien hebt is dat je dan 1x 19 mm aanlegt.

of je moet 3 "groepen" elk door een 16 mm buis doen. ( dus in elke buis een bleuwe, bruine en groen/gele draad)

maar dan moet je daar ook 3 verschillende apparaten aan hangen. in de meterkast mogen ze op zich wel op 1 zekering, als ze samen niet meer watts kunnen trekken dan de zekering aankan, ( en het niet 3 verschillende fases worden)

als het totale wattage gelijk is in beide situaties, en je hebt de mogelijkheid 3 verschillende apparaten aan te sluiten, dan zou je voor 3 x2,5 mm kunnen kiezen, dan is het misschien voordeliger dan alles door 1x 4mm te doen in een 19 mm buis.

of 4 mm nou echt een voordeel is voor jou dat moet je zelf bepalen. het is wel een stuk duurder geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
http://www.meteosneek.nl/
leuke website.
ik was aan het zoeken nar actuele luchtvochtigheidsgegevens, en vond meteen deze site.
erg leuk, want ik kom uit sneek :)

staat veel op, temperatuur, gevoelstemperatuur, regen, verdamping, windsnelheid+richting, verdamping, luchtvochtigheid, zoninstraling, uv, luchtdruk, zons op-, en zons ondergang, maanstand.

kan iemand mij nu vertellen hoe ik kan zien wanneer ik nu kan ventileren om de luchtvochtigheid in mijn woning / slaapkamer te verlagen?

het is nu bijvoorbeeld buiten 4 graden en een lv van 90, en binnen is het 15 graden en lv 66% ( slaapkamer) woonkamer: 20,4 graden en lv =50%

[ Voor 17% gewijzigd door engelbertus op 12-11-2011 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 19:06

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Het blijft toch een leuke site, die van mindergas.nl!

Met mijn eigen excel sheets wist ik natuurlijk al dat we sinds 2009, gecorrigeerd naar gewogen graaddagen, zo'n 35% minder gas verbruiken: in 2010 24% minder tov 2009 en in 2011 tov 2010 weer zo'n 11% minder.

Echter wat ik zelf nog nooit had zitten bekijken en mindergas.nl dus wel laat zien, is in welke maanden dat verschil zit. Bij ons zitten de grote verschillen in maart en oktober van dit jaar.

En wat is er zo speciaal aan deze maanden, tja:
- Maart was zeer droog en zonnig!
- Oktober was zeer zonnig en zacht!

Ik had al eerder gezien dat er een duidelijke relatie zit tussen gasverbruik en zon, maar had het nog niet zo duidelijk in grafieken gezien! De 11% besparing komt dus voor het overgrote deel toe aan de zon, want we hebben verder niet echt maatregelen uitgevoerd die hiervoor verantwoordelijk kunnen zijn...

De zb eigenaren wisten dit natuurlijk al...

Mindergas.nl zegt dus wel dat ze met de gewogen graaddagen de weersinvloeden uitsluiten, maar ze vergeten dus duidelijk de invloed van de zon :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Rukapul schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 17:16:
[...]

Of iets past is niet het enige. I.v.m. veiligheid ed verdient het ook aanbeveling binnen de NEN1010 normen te blijven. Geen idee of bovenstaande erbinnen valt.
Pffff... FUD heet dat in goed Nederlands :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 10:38:
Het blijft toch een leuke site, die van mindergas.nl!

Met mijn eigen excel sheets wist ik natuurlijk al dat we sinds 2009, gecorrigeerd naar gewogen graaddagen, zo'n 35% minder gas verbruiken: in 2010 24% minder tov 2009 en in 2011 tov 2010 weer zo'n 11% minder.

Echter wat ik zelf nog nooit had zitten bekijken en mindergas.nl dus wel laat zien, is in welke maanden dat verschil zit. Bij ons zitten de grote verschillen in maart en oktober van dit jaar.

En wat is er zo speciaal aan deze maanden, tja:
- Maart was zeer droog en zonnig!
- Oktober was zeer zonnig en zacht!

Ik had al eerder gezien dat er een duidelijke relatie zit tussen gasverbruik en zon, maar had het nog niet zo duidelijk in grafieken gezien! De 11% besparing komt dus voor het overgrote deel toe aan de zon, want we hebben verder niet echt maatregelen uitgevoerd die hiervoor verantwoordelijk kunnen zijn...

De zb eigenaren wisten dit natuurlijk al...

Mindergas.nl zegt dus wel dat ze met de gewogen graaddagen de weersinvloeden uitsluiten, maar ze vergeten dus duidelijk de invloed van de zon :D
Dat is dus precies wat ik al aangaf. Bij mij hebben gewogen graaddagen in de jaren 2003 tot heden in oktober niet 1 keer geklopt! Bij gewogen graaddagen rekenen ze in oktober met een factor 1.0, terwijl het bij mij in werkelijkheid begin oktober een factor 0.3 tot max. 0.5 is en eind oktober 0.7 tot max. 0.9. Daarom blijf ik om mijn eigen verbruik te vergelijken gewoon mijn eigen methode gebruiken om graaddagen te wegen. Als ik mijn verbruik/besparing met anderen wil vergelijken, dan gebruik ik dan maar de officiele graadagen methode.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2011 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
tja. de invloed van de zon uitsluiten, is maar net wat je daar onder wilt verstaan. e kunt lezen dat ze de invloed van de zon niet beschouwen, en dat die dus nog een eigen invloed heeft.

je kunt ook lezen dat ze e invloed van de zon uitsluiten, en daarmee beweren dat deze geen effect heeft op de graaddagen, en dus hun "bevindingen"

maar het mag duidelijk zijn dat graaddagen helemaal niets zeggen over de hoeveelheid warmte die door de zon wordt opgewekt in iemands huis. hetzij direct door het raam of via een zonneboiler. direct door het raam zal een sterkere invloed hebben dan via een zonnboiler lijkt mij, omdat je daarvoor de kachel wel aan moet hebben, en dat is in een (groot?) deel van voor en naseizoen nog niet het geval, terwijl in het stookseizoen juist de zon de minste capaciteit kan leveren voor verwarming. ook wordt doorgaan verwarmd aan de hand van de temperatuur in de woonkamer, waar de kans dat de zon een grote invloed kan bijdragen via ramen in de woonkamer het grootst is. tenzij je natuurlijk een hele grote zonneboiler met navenant groot oppervlak aan collectoren hebt....

ik weet niet heo de bepaling van de wegingsfactoren van gewogen graaddagen tot stand is gekomen, maar ik kan me voorstellen dat dat niet gedaan is aan dehand van de bijdrage die de zon kan leveren in een bepaalde maand.

[ Voor 9% gewijzigd door engelbertus op 12-11-2011 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 11:41:
tja. de invloed van de zon uitsluiten, is maar net wat je daar onder wilt verstaan. e kunt lezen dat ze de invloed van de zon niet beschouwen, en dat die dus nog een eigen invloed heeft.

je kunt ook lezen dat ze e invloed van de zon uitsluiten, en daarmee beweren dat deze geen effect heeft op de graaddagen, en dus hun "bevindingen"

maar het mag duidelijk zijn dat graaddagen helemaal niets zeggen over de hoeveelheid warmte die door de zon wordt opgewekt in iemands huis. hetzij direct door het raam of via een zonneboiler. direct door het raam zal een sterkere invloed hebben dan via een zonnboiler lijkt mij, omdat je daarvoor de kachel wel aan moet hebben, en dat is in een (groot?) deel van voor en naseizoen nog niet het geval, terwijl in het stookseizoen juist de zon de minste capaciteit kan leveren voor verwarming. ook wordt doorgaan verwarmd aan de hand van de temperatuur in de woonkamer, waar de kans dat de zon een grote invloed kan bijdragen via ramen in de woonkamer het grootst is. tenzij je natuurlijk een hele grote zonneboiler met navenant groot oppervlak aan collectoren hebt....

ik weet niet heo de bepaling van de wegingsfactoren van gewogen graaddagen tot stand is gekomen, maar ik kan me voorstellen dat dat niet gedaan is aan dehand van de bijdrage die de zon kan leveren in een bepaalde maand.
De wegingsfactoren zijn wel degelijk gebaseerd op de invloed van zon en wind. Zie pagina 5 alinea 1.3 van dit evaluatierapport van gewogen graaddagen In mijn geval is de correctie met deze wegingsfactoren dus onvoldoende. Dat de correctie voor zon bij ons onvoldoende is, is zoals gezegd heel duidelijk te zien in de maand oktober. Hierbij moet je wel bedenken dat mijn complete achterpui van glas is (op het oosten). In het rapport staat ook dat de invloed van wind op dagen dat het vriest hoger is op het gasverbruik. Dat hebben ze proberen te ondervangen door in de maanden november t/m een factor 1.1 te gebruiken. Ik heb uit mijn gegevens geconcludeerd dat de factor 1.1 in mijn geval pas toegepast hoeft te worden vanaf een ongewogen aantal graaddagen van 100 (gemeten over week). In de weken in november t/m februari dat het aantal ongewogen graaddagen onder de 100 blijft, is de wegingsfactor in de praktijk (bij mij althans) gewoon 1.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 21:27:
[...]

Maar niet voor jou.. EIA, KIA lage bijtelling, BTW verrekenbaar.

Voor de prijs hoef je het niet te laten, wel voor andere dingen....
Je moet nog steeds 30-40k investeren, en ik heb al een mooie afschrijfpost op m'n dak staan.. :)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 23:32:
[...]

De nacht is niet het probleem voor PV. Met relatief weinig opslagcapaciteit kun je dat goed overbruggen. Het seizoensverschil is veel problematischer meer een uitdaging. Maar als ik in het overzicht uit Schoondijke (voor zover ik weet nog steeds het enige betrouwbare cijfermateriaal) kijk, brengt zo'n Donqi van € 8000 of Turby van € 21000 in december (de slechtste maand van het jaar voor PV) niet meer op als mijn 1.1 kW zonnestroomsysteempje. Het mag dan wel gelijkmatiger verdeeld zijn, maar het blijft zwaar teleurstellend. Je kunt zeggen dat zo'n molen het hele jaar door presteert als een € 3000 PV-systeem in december.
en @andere opmerkingen over Urban Windmills

Terecht dat je vraagtekens zet. Er spelen imho twee zaken:
1. technische aspecten als ontwerp/idee vs resultaten in real life
2. relevantie van urban windmills voor de energie-opwekking.

ad. 1. is er op dit moment alleen openbare informatie over het testveld bij Schoondijke, en dat ziet er voor de Turby dramatisch uit. Voor mij ligt een rapport dat die Turby vergelijkt met de Turby die geplaatst is bij Cadaques, in Spanje en daar een telecommast en randapparatuur voorziet van stroom. Dat rapport zal ik hier nu niet plaatsen omdat het mij door Dick persoonlijk is gestuurd, maar als ik hem weer spreek zal ik vragen wat de status ervan is.
De conclusie van dat rapport is dat de Schoondijke-versie Mk I beter vergeten kan worden. De resultaten van de Mk Ia in Cadaques, genormaliseerd naar de omstandigheden in Schoondijke (staat uitgebreid in dat rapport) zouden die versie op de tweede plaats, achter de Skystream, doen belanden.
Vlak bij de lokatie waar ik de 4 turby's (of is het Turbies? hmmm) wil plaatsen staat al een jaar of 2,5 een Mk Ia te draaien als testexemplaar voor Wintershall, die een container willen maken met PV en Turby om onbemande platforms autonoom te maken. En die levert >4000KWh per jaar. De opbrengstcijfers heb ik niet, die staan achter een afgeschermde website. De projectleider is tevreden. Dat is 1.

ad. 2. De eerste jaren van commerciele PV was er in investeren ook niet 'rendabel' zonder subsidie. Inmiddels wel, o.a. omdat de schaal veel groter is geworden. Nu is de situatie rond Urban Windmills natuurlijk niet 1-op-1 vergelijkbaar met PV, maar de tvt-discussie is iig voor mij niet relevant. Het dak ligt al vol met PV (ook zonder subsidie) en PV op de parkeerplaats gaat hem niet worden. Op een paal, evt trackertje erbij, kost ook een vermogen. Turbies zien er leuk uit (kom er maar in, Smaakpolitie) en wat belangrijker is in onze situatie, we kunnen de opladende bezoeker erop wijzen dat zijn voertuig opgeladen wordt met de stroom die ze de Turbies op zien wekken. Visueel groenwassen zeg maar (bij windstil weer plaatsen we een bordje: opladen alleen mogelijk als u blaast of windt ;- )

Een kwestie van Just Do It dus, en deze techniek/dit product een kans geven. Ik ben erg blij met een werkgever die mij de ruimte geeft voor dit soort experimenteel gedrag dat ook nog eens bijdraagt aan een verduurzaming van onze bedrijfsvoering. En dan maar niet flink verdienen. Wie weet draagt dit een steentje bij aan het betaalbaarder maken van de Turby zodat anderen het voorbeeld volgen.

Die elektrisch aangedreven auto's 'verdienen' we ook niet terug ( net zomin als welke auto dan ook), maar dat doen we ook. Gewoon, omdat het kan. En beter schijnt te zijn ; - )

En ja, hier in de Kop van Noord-Holland hebben we altijd wind. Dat helpt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 12:12:
[...]
De wegingsfactoren zijn wel degelijk gebaseerd op de invloed van zon en wind. Zie pagina 5 alinea 1.3 van dit evaluatierapport van gewogen graaddagen In mijn geval is de correctie met deze wegingsfactoren dus onvoldoende. Dat de correctie voor zon bij ons onvoldoende is, is zoals gezegd heel duidelijk te zien in de maand oktober. Hierbij moet je wel bedenken dat mijn complete achterpui van glas is (op het oosten). In het rapport staat ook dat de invloed van wind op dagen dat het vriest hoger is op het gasverbruik. Dat hebben ze proberen te ondervangen door in de maanden november t/m een factor 1.1 te gebruiken. Ik heb uit mijn gegevens geconcludeerd dat de factor 1.1 in mijn geval pas toegepast hoeft te worden vanaf een ongewogen aantal graaddagen van 100 (gemeten over week). In de weken in november t/m februari dat het aantal ongewogen graaddagen onder de 100 blijft, is de wegingsfactor in de praktijk (bij mij althans) gewoon 1.0.
dat is waar maar ze zijn niet gebaseerd op de -bijdrage- van de zon alleen. het is denk ik ook logisch dat wanneer het effect van de zon bekend is, en wordt meegenomen, dat dat geldt voor een gemiddelde woning, waarbij er bij het ontwerp geen rekening is gehouden met de invloed van de zon (en wind) op de opwarming van je woning.
Dus als je je ramen op het zuiden plaatst, er 3-dubbel HR+++(+?) glas in zet, die wel de zonnewarmte doorlaat, dan ben je per definitie de wegingsfactor aan het wijzigen. heb je dan ook nog een goeie isolatie en een WTW op je ventilatiesysteem, dan maak je ook nog eens maximaal gebruik van de opwarming door de zon, wat weer extra weinig gasverbruik met zich meebrengt, en dus het aantal graaddagen extra zou moeten verlagen. je moet je dan ook afvragen wat de basistemperatuur voor een graaddag moet zijn. 18 graden? of hoeft de kachel ook met een buitentemperatuur van 16 graden nog niet aan? dat scheelt toch een behoorlijke slok op een borrel lijkt mij. dat scheelt dan nog eens zo'n 300 tot 400 graaddagen per jaar, op een "gemiddeld aantal graaddagen van 2800 per jaar in nederland = extra "factor" 0,8?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

asvogel schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 10:52:
[...]

Pffff... FUD heet dat in goed Nederlands :(
Dat ging dus over NEN 1010, als je het echt zo'n FUD vindt en het niet gelooft.
Prima, doe wat je zelf wilt (hopelijk gebeurd er niks met jezelf en andere personen), mocht er wat dan ook gebeuren en je komt bij je verzekeringsmaatschappij aan voor een claim...... ik wens je veel sterkte en een gevecht van een jaar of 5 voor arbitrage, rechtbank, hof enz.
Denk niet dat je het wint, mogelijk wordt je zelfs gerechtelijk vervolgt als er brand is geweest en de brandweer moest komen, weet je nog van die brand in een loods waarbij meerdere brandweermannen zijn omgekomen.. wat was dat ook al weer slecht electrawerk of eigen gepruts waardoor het begonnen was?

Ook voor alle verhalen van levering aan de buurman enz geld dit ook (maar die had JeroenH als getackeld geloof ik)

Succes met je eigen conclusie, verder "no hard feelings" maar mensen die met vuur spelen wil ik altijd even waarschuwen want een gewaarschuwd mens telt voor 2 en als je met het verstand van twee nog een andere keuze maakt.... oké dan wil je het echt op die manier.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bovenop het feit dat urban windmills wel werken in noordholland,
(ik zou er graag eentje bezitten op de dijk bij petten, ipv de pv op het dak)
speelt bij graaddagen ook de wind mee.
aan de kust met harde wind isoleer je compleet anders, omdat de warmte gewoon uit je isofer wegwaait.
ik heb de ontluchting van de spouw op zuidwest met compri-tape gedicht,
en die 3 stukjes tape, zijn verantwoordelijk voor het stilzetten van de lucht.
het beste goedkoopste werkzame advies ooit (dank aan kodi, www.kodi.nl)
de muur is hierna geipregneerd tegen vocht, om de isofer/supafill droog te houden.

bijna elke 10km2 in nederland verreist weer een andere aanpak, en laat zich dus ook niet vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Niet l*llen maar daken vullen! ;)

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-9ERvpENide4/Tr5X2c-njSI/AAAAAAAALro/72GvxfiA4Po/s800/P1080751%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-kqKnWpNHsFA/Tr5X1-ArmMI/AAAAAAAALrk/HGANNrtA-4c/s640/P1080754%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-CxlnMvhclSw/Tr5YO-jTH2I/AAAAAAAALr0/tVreLWrdf50/s800/P1080747%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-Sul0-pLYXKQ/Tr5YZR3lcEI/AAAAAAAALr8/WE0FJn2rfmM/s800/P1080735%252520%252528Large%252529.JPG

Pagina: 1 ... 172 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.