Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 171 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.831 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marck1976
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-08 14:36
NielsTn schreef op woensdag 09 november 2011 @ 21:21:
[...]

Welkom! heb je jouw vraag ook al bij Eneco neergelegd (schriftelijk/mail)?
overigens wel een flink aantal aannames in je indicaties van piek/daltariefproduktie, just my 2 eurocents/drachmen
Dank voor het welkom.

Nee, nog niet geinformeerd bij eneco. Ik stond er nu ineens bij stil na het lezen van een post van een paar dagen geleden. De aannames zijn wellicht wat grof, maar piektarief loopt toch van 7.00 tot 23.00. Ik heb de productie voor en na die tijd op 0 verondersteld, en ben uitgegaan van het gegeven dat zonneschijn zich niet laat beinvloeden door het feit of het wel of geen weekend is. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@zonnigtype :

Hoi Zonnigtype, ik zit zo eens te bladeren (deel 5) op je website en ik zag het volgende :
Energiebewust met 14 stuks multikristallijne 240 Wp modules van de Chinese fabrikant ET Solar en een SunnyBoy omvormer van SMA: 3,36 kWp op het dak. Met opbrengst grafiek (eind mei 2011 meer dan 10 kWh/dag). Aanvankelijk was een kWh prijs van € 0,1869 EUR/kWh "over de jaarrekening van 2010" opgegeven, maar dat kan nooit zo laag zijn geweest. Dit is later bijgesteld naar een waarschijnlijker tarief van € 0,2224/kWh (e-mail van de site eigenaar aan PPV van 30 aug. 2011). Vanaf 2009 bestaat de all-in kWh prijs uit "kale levering" + energiebelasting (dominant) + 19% BTW over beide posten, ervoor zat er ook nog een component "variabele transportkosten" van de netbeheerder bij, die per 1-1-2009 is omgezet in een nagelneu, torenhoog vastrecht, het beruchte capaciteitstarief. De apentrotse eigenaar mailde me ook nog dat er na 29 mei 2011 nogal wat aan de website is veranderd. Er staan inmiddels bijvoorbeeld webcams gericht op de Sunnyboy inverter, op de volautomatisch salderende Ferrarismeter, en "op de buitenlucht".
Bedankt voor het corrigeren en de extra toevoeging! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:00:
Trouwens, 3750 Wp op mijn dak, in samenwerking met warmtepomp een overschot van 590kWh op dit moment. Vorig jaar een totaalverbruik van 3194kWh, op dit moment 2244kWh, dus dat overschot zal niet zo veel kleiner meer worden de volgende 7 weken ;)

Spijtig genoeg is het hier in België zo mogelijk nog slechter geregeld....
Met 45 eurocent per kWh aan groencertificaten, direct uit te betalen door de regionale netbeheerder? Of heb je "slechts" 35 of 33 cent per kWh [20 jaar lang...], dit jaar gerealiseerd? 8)7

Niet klagen hé, daar! Jullie hebben potblomme al 1.250 MWp uit de Vlaamse polderklei getrokken. Inmiddels mogelijk al meer dan 13 maal zo veel als die arro's aan gene zijde van de noordelijke grens van België...

*** bling! u heeft mail ***

... en het volgende bloedbad is binnen. 67-69 eurocent/Wp. Af te halen, ergens in een op fossielen drijvende haven te Rotterdam/cif ... 7(8)7

... gaat de halve Euro/Wp nog worden gehaald dit jaar?

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 09-11-2011 23:19 . Reden: Man, man, man... ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-09 13:16

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:20:

Ik weet niet of ik een 'goed mens' ben.
Volgens mij wel hoor :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

pcmadman schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 23:57:
Filmpje van Enexis waarin Salderen wordt uitgelegd a.d.h.v. een Ferraris meter en iemand die meer opwekt dan hij verbruikt! Hoezo digitale meter nodig? Volgens Enexis niet! :P
In het filmpje vertelt hij dat hij voor zijn overschot van 150 kWh 8 ct krijgt; terwijl ik ervan uitga dat ikzelf - voor mijn 150 kWh overschot - de volle 22 ct krijg;
Hoe kan je nu zien op je jaarafrekening of er 8 ct wordt gerekend of de volle prijs, dus incl. Energie Bel. + BTW :?

• internet4me
  • Laatst online: 26-09 16:28
Ook leuk. 100 modules van 180 wp in de veiling....onder het mom van hoe komen we er af.
Voor maar 3000 euro. (nog 11 uur te gaan.)
http://www.photovoltaikan...le-100x-LongEnergy-180-Wp

Ik zou zeggen doe een bod.

[ Voor 6% gewijzigd door internet4me op 10-11-2011 07:31 ]

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Staat alweer op €4500,-......

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Nog 10 uur, and counting. :P

Verwijderd

JAN-B schreef op woensdag 09 november 2011 @ 23:56:
[...]
In het filmpje vertelt hij dat hij voor zijn overschot van 150 kWh 8 ct krijgt; terwijl ik ervan uitga dat ikzelf - voor mijn 150 kWh overschot - de volle 22 ct krijg;
Hoe kan je nu zien op je jaarafrekening of er 8 ct wordt gerekend of de volle prijs, dus incl. Energie Bel. + BTW :?
Wacht even... jij hebt 525Wp op je dak ... en je hebt een overschot van 150kWh ..???

Is dat een grapje? Kan me bijna niet voorstellen dat je een overschot hebt.
Anders moet je ons je geheimen om dat van elkaar te krijgen eens vertellen.

(mogelijk heb je 150kWh te salderen, dan krijg je daar de volle prijs voor)
Je kunt dat zien op je jaarafrekening (bij GC is dit in ieder geval zichtbaar)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2011 09:37 ]

• Meridiaan
nog 8 uur en nu al op 6000,--

Dit bieden lijkt een beetje op het bieden/verhandelen via ebay.
Meestal in het laatste uur en zelfs in de laatste minuten verdubbeld de prijs nogmaals.
Wel leuk om het eens te volgen. :)

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Meridiaan schreef op donderdag 10 november 2011 @ 10:28:
[...]

Meestal in het laatste uur en zelfs in de laatste minuten verdubbeld de prijs nogmaals.
tussen 11:30 en 11:50 gestegen van €6100 -> €10.000 !!!
€ 0,55Wp

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2011 @ 08:36:

Wacht even... jij hebt 525Wp op je dak ... en je hebt een overschot van 150kWh ..???

Is dat een grapje? Kan me bijna niet voorstellen dat je een overschot hebt.
Anders moet je ons je geheimen om dat van elkaar te krijgen eens vertellen.

(mogelijk heb je 150kWh te salderen, dan krijg je daar de volle prijs voor)
Je kunt dat zien op je jaarafrekening (bij GC is dit in ieder geval zichtbaar)
Ik zal het even uitleggen: ik heb een dubbeltarief meter, vandaar.
jaaropbrengst in hoogtarief = 330 kWh, jaarverbruik = slechts 180 kWh, dus 330 - 180 = 150 kWh overschot :*)

Maar nogmaals mijn vraag: krijg ik nu 8 ct of de volle 22 ct voor mijn overschot :?

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
@Jan-B: bij greenchoice vang je gewoon de 22 eurocent (of wat de marktwaarde is, incl BTW etc)

Wat Delta aan jou gaat betalen? geen idee, dat zou op de jaarafrekening te achterhalen moeten zijn.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
Freemann schreef op donderdag 10 november 2011 @ 11:52:
[...]

tussen 11:30 en 11:50 gestegen van €6100 -> €10.000 !!!
€ 0,55Wp
Kan je beter naar Rotterdam gaan. Kan trouwens niet vinden waar de panelen te koop zijn die zonnigtype aangeeft.

[ Voor 4% gewijzigd door tw_eek op 10-11-2011 12:40 . Reden: iets duidelijke gemaakt. ]

Verwijderd

JAN-B schreef op donderdag 10 november 2011 @ 11:53:
[...]

jaaropbrengst in hoogtarief = 330 kWh, jaarverbruik = slechts 180 kWh, dus 330 - 180 = 150 kWh overschot :*)

Maar nogmaals mijn vraag: krijg ik nu 8 ct of de volle 22 ct voor mijn overschot :?
Voor zover ik weet gaan ze van boven naar beneden door je tarieven heen.
Dus voor die 180kWh hoog tarief en voor die overige 150 laag tarief incl EB en BTW.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:09
JAN-B schreef op donderdag 10 november 2011 @ 11:53:
[...]

AFAIK trekken ze die 150KWh eerst af van je laagtarief, en als er dan wat overblijft krijg je tot 1000KWh de volle 22 cent van uitgekeerd... tenminste, bij GreenChoice, en dan is het ook maar net hoe de wind waait en of de zon schijnt.

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-09 18:38
Volgens het weerbericht van gisteren krijgen we vandaag weerscijfer 10 met 2 gele bolletjes
Ik heb nog geen zon gezien vandaag :(

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
Woodski schreef op donderdag 10 november 2011 @ 14:31:
Volgens het weerbericht van gisteren krijgen we vandaag weerscijfer 10 met 2 gele bolletjes
Ik heb nog geen zon gezien vandaag :(
Gisteren was het hier ook niet bijzonder i.t.t. de rest van NL als ik het forum moest geloven, maar vandaag toch echt al de hele dag een strak blauwe lucht met een zonnetje! Gelijk de nieuwe AAAA+ wasmachine aangezet :)

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Verwijderd

Yilar schreef op donderdag 10 november 2011 @ 14:35:
Gisteren was het hier ook niet bijzonder i.t.t. de rest van NL als ik het forum moest geloven, maar vandaag toch echt al de hele dag een strak blauwe lucht met een zonnetje! Gelijk de nieuwe AAAA+ wasmachine aangezet :)
Vanochtend even....heel even.....

Leuk om een vergelijkbaar systeem in de buurt op te zoeken
http://home.solarlog-web.nl/plants.html

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:37

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2011 @ 15:00:
[...]

Vanochtend even....heel even.....

Leuk om een vergelijkbaar systeem in de buurt op te zoeken
http://home.solarlog-web.nl/plants.html
Of hier:

http://www.zonnestroomopbrengst.eu/anlage/map

Daar zijn er volgens mij meer te vinden.

Overigens hier (Groningen) al de vierde dag op rij geen zon gezien. :'(

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

• Meridiaan
Klaver 4 schreef op donderdag 10 november 2011 @ 15:10:
[...]

Of hier:

http://www.zonnestroomopbrengst.eu/anlage/map

Daar zijn er volgens mij meer te vinden.

Balen!! ;w

Hier een mooi parabooltje. Vergelijkbaar met ons eigen systeem. http://www.pv-solar24.info/
(niet bedoeld als leedvermaak, uitsluitend ter info)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hier in Zuid Limburg tot 14.50 uur mist. Nu een waterig zonnetje. Opbrengst tot nu toe 0,48 kWh/kWp.

(kwijlend kijkend naar de Bauwe Hoek....) ;(

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Klaver 4 schreef op donderdag 10 november 2011 @ 15:10:
[...]
Het is ons Noorderlingen niet gegund... Grijze, vrieskoude brei, zodat de CV het in zijn eentje moet doen...

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Roamor schreef op donderdag 10 november 2011 @ 15:35:
[...]

Het is ons Noorderlingen niet gegund... Grijze, vrieskoude brei, zodat de CV het in zijn eentje moet doen...
Wat een geklaag allemaal, hier omgeving Schiphol vanaf vanochtend 9:00uur tot aan 14:30uur heerlijk blauwe lucht gezien... ;)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• zonnigtype
c70070540 schreef op donderdag 10 november 2011 @ 15:52:
[...]

Wat een geklaag allemaal, hier omgeving Schiphol vanaf vanochtend 9:00uur tot aan 14:30uur heerlijk blauwe lucht gezien... ;)
Nou, hé, het lijkt wel crisis. Leiden had ook een mooi parabooltje "sinus-helft". Althans, tot voor kort. De rechterkant wordt nu afgekapt vanwege "trieste" wolken... Ach ja, so be it.

... gaat de meterstanden maar eens opnemen om die door te gaan brieven naar de drinkwaterboer en naar Greenchoice. Voordat de Ferrarismeter weer te hard vooruit gaat lopen per dag. Ongeveer 90 kWh restverbruik over sinds vorige meterstanden doorgave, begin november vorig jaar. Uitgaande van gemiddelde prijs van grofweg 21,3 cent/kWh sinds november 2010 gaat me dat dan een "dikke" 19 Euri aan variabele kosten opleveren. Over een jaar tijd. Kan ik wel mee leven. Ik zal een toast uitbrengen op de whizzkids bij Greenchoice voor een gezond bedrijfs-resultaat ... O-)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
zonnigtype schreef op donderdag 10 november 2011 @ 16:23:
[...]

Nou, hé, het lijkt wel crisis. Leiden had ook een mooi parabooltje "sinus-helft". Althans, tot voor kort. De rechterkant wordt nu afgekapt vanwege "trieste" wolken... Ach ja, so be it.

... gaat de meterstanden maar eens opnemen om die door te gaan brieven naar de drinkwaterboer en naar Greenchoice. Voordat de Ferrarismeter weer te hard vooruit gaat lopen per dag. Ongeveer 90 kWh restverbruik over sinds vorige meterstanden doorgave, begin november vorig jaar. Uitgaande van gemiddelde prijs van grofweg 21,3 cent/kWh sinds november 2010 gaat me dat dan een "dikke" 19 Euri aan variabele kosten opleveren. Over een jaar tijd. Kan ik wel mee leven. Ik zal een toast uitbrengen op de whizzkids bij Greenchoice voor een gezond bedrijfs-resultaat ... O-)
Den Haag de hele dag blauw, dus mooie grafiek, jammer van de 'winter' schaduw, maar a la.. Trouwens zonnigtype, had je mijn bericht nog gezien dat de Anton Boonstra verzamel info en output in de startpost is gezet? Scheelt wat quoten elke keer :)

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

• zonnigtype
Yilar schreef op donderdag 10 november 2011 @ 16:26:
[...]

Den Haag de hele dag blauw, dus mooie grafiek, jammer van de 'winter' schaduw, maar a la.. Trouwens zonnigtype, had je mijn bericht nog gezien dat de Anton Boonstra verzamel info en output in de startpost is gezet? Scheelt wat quoten elke keer :)
Ja, dat had ik zeker wel gezien. Het schaamrood staat nog op mijn kaken... :$

Verwijderd

Grappig.
Wordt op weg naar het station aangesproken.
Heeft u gas & licht?
Ik. Ja
Hij. Bij welke leverancier?
Ik. Greenchoice
hij. Dan wilt u vast veel besparen
Ik. Ik heb zonnepanelen. Ik heb geen verbruik ( Iets overdreven)
Hij. O dan is het niet voor u.

Zonnepanelen, ook goed tegen straatverkopers!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2011 @ 17:18:
Grappig.
Wordt op weg naar het station aangesproken.
Heeft u gas & licht?
Ik. Ja
Hij. Bij welke leverancier?
Ik. Greenchoice
hij. Dan wilt u vast veel besparen
Ik. Ik heb zonnepanelen. Ik heb geen verbruik ( Iets overdreven)
Hij. O dan is het niet voor u.

Zonnepanelen, ook goed tegen straatverkopers!
_O- _O- _O-

• rube
  • Laatst online: 10:30
Zoiets heb ik ook al een keer gehad....

Ik: en hoeveel kost de electriciteit dan bij (vul in)
Hij: xx cent
Ik: oh jammer, dat is veel te weinig
Hij: :?
Ik: ja, ik lever netto dmv PV, maar bij jullie krijg ik er dan minder voor. Prettige dag nog :w

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:01

WouterB

3680 Wp

Schinnen-groen schreef op donderdag 10 november 2011 @ 15:33:
Hier in Zuid Limburg tot 14.50 uur mist. Nu een waterig zonnetje. Opbrengst tot nu toe 0,48 kWh/kWp.

(kwijlend kijkend naar de Bauwe Hoek....) ;(
Ik kom tot 1,5 kWh, oftewel 0,58 kWh/kWp; ook de hele dag mist/laaghangende bewolking in utrecht. Wel een mooie sinus :)

Afbeeldingslocatie: http://i20.photobucket.com/albums/b239/wouter289/opbrengst_20111110.jpg

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

• _JGC_
Gisteren het service menu in mijn Intergas HRE 28/24 gevonden, aantal instellingen aangepast tov standaard:
- vermogen van 70% naar 60%. Net even berekend nav wat er in mijn huis zou moeten hangen aan radiators, kan wel naar 50%
- Nadraaitijd pomp van 1 minuut naar 2 minuten, warm water in je CV-leidingen laten zitten is ook zoiets... warm je alleen de zolder maar mee op.

Verder viel me op dat de "booster" functie uit staat, die hoort standaard aan op dit model ketel. Geen idee wat dat doet, dus ik heb het maar laten staan. Waarschijnlijk voor tapwater, maar dat gaat me al hard genoeg op dit ding. Komend weekend mijn zwager maar eens vragen, misschien dat die een reden weet waarom hij het uit heeft gezet.

Binnenkort nog maar even thermometers halen om retour watertemperatuur te meten. Op mijn Honeywell modulerende thermostaat kan ik dat niet uitlezen en in de ketel evenmin via de standaardmenus. Grote kans dat de CV-pomp wel een standje lager kan, die staat standaard op stand 3.

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 13:58
WouterB schreef op donderdag 10 november 2011 @ 18:08:
[...]

Ik kom tot 1,5 kWh, oftewel 0,58 kWh/kWp; ook de hele dag mist/laaghangende bewolking in utrecht. Wel een mooie sinus :)

[afbeelding]
klopt het wel om kWh tegen h af te zetten in een grafiek?
zou meer denken in orde van kW tegen h.

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:01

WouterB

3680 Wp

Wai_AM schreef op donderdag 10 november 2011 @ 18:33:
[...]

Volgens mij het kan prima.

zoals je in de grafiek kan zien is er van 8 tot 9 is er 0.06 kWh opgewekt, oftewel een gemiddeld vermogen van 60W, een uur lang. Het daadwerkelijk geleverde vermogen zal meer (gokje) iets van beginnend met 40W om 8.00 tot 80W om 9.00 zijn

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wai_AM schreef op donderdag 10 november 2011 @ 18:33:
[...]

Ja hoor.
Of je nu werkt met W, kW of kWh, alles geeft een energiehoeveelheid aan. Dat kan je altijd naar een tijdperiode omrekenen.

Voorbeelden:

Een machine levert 100 W gedurende 1 uur. Dat is een energie-hoeveelheid van 100 J/s x 3600 s = 360.000 J = 0,1 kWh.

Je zonnepaneel levert gedurende 20 minuten 1000W. Dat betekent dat er een hoeveelheid energie is geleverd van 1000x20x60 = 1.200.000 J.
Wat levert dat paneel dan, omgerekend per uur?

Simpel: 1 kWh komt overeen met 1000 x 1 x 3600 J = 3.600.000 J.

In dat uur wordt dus een hoeveelheid energie geleverd van 1200.000/3.600.000 = 0,333 kWh

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:23
NielsTn schreef op donderdag 10 november 2011 @ 12:35:
@Jan-B: bij greenchoice vang je gewoon de 22 eurocent (of wat de marktwaarde is, incl BTW etc)

Wat Delta aan jou gaat betalen? geen idee, dat zou op de jaarafrekening te achterhalen moeten zijn.
Delta betaalt gewoon de volle mep!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:19

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 10 november 2011 @ 18:19:

Verder viel me op dat de "booster" functie uit staat, die hoort standaard aan op dit model ketel. Geen idee wat dat doet, dus ik heb het maar laten staan. Waarschijnlijk voor tapwater, maar dat gaat me al hard genoeg op dit ding. Komend weekend mijn zwager maar eens vragen, misschien dat die een reden weet waarom hij het uit heeft gezet.
De booster functie is om 's ochtends je huis snel warm te hebben. Dus extra power voor je CV om je huis te verwarmen, daarna kan je met rustig pruttellen van de ketel je huis warm houden.

Althans zo legde CV-tuning het mij uit. De booster functie staat hier iig aan op zijn aanraden.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:16
De temperatuur gaat weer lekker naar beneden, dus HRe tijd :) in de maand oktober heb ik 70 KWh opgewekt. Ik zal volgende maand weer een tussenstand posten (totaal opwek sinds de installatie van mijn HRe ketel is nu 1340 kWh).

Verwijderd

noem eens hoeveel gas je hebt aangewend, dat spullie dat op 1 juli 16% steeg, en 1 januari ook weer stijgt,
<mwah ik denk 8%> en van samenstelling verandert in de levensduur zodat ie raar gaat vlammen ...

dat vlammen gaat hier niet zo lekker trouwens maar dan electrisch, na fors afvonken van stroom, sta ik nu op het saldo.... <zucht> -1,3kWh voor november, de gasmeter is hier "sort of" vast geroest
/edit
op de telegraaf, de krant van wakker papegaai nederland, vandaag voorpagina : zonneenergie en de extreem lage pv prijs, henk en ingrid hebben er vast weer overheen gelezen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2011 19:29 ]

• Meridiaan
Meridiaan schreef op donderdag 10 november 2011 @ 10:28:
[...]

Nog 47 minuten stand is 12.213,00 euro voor 18kWp :

Eens kijken hoe dit afloopt. :*)

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
Meridiaan schreef op donderdag 10 november 2011 @ 19:38:
[...]

Nog 47 minuten stand is 12.213,00 euro voor 18kWp :

Eens kijken hoe dit afloopt. :*)
Ist abgelaufen vor 46 minuten. ;)
Ekskusiere mein schlechten Deutch!

• Meridiaan
tw_eek schreef op donderdag 10 november 2011 @ 19:43:
[...]

Ist abgelaufen vor 46 minuten. ;)
Ekskusiere mein schlechten Deutch!
Verdammt noch mal ! Toch die bril maar eens gaan dragen. 8)7

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
konehead schreef op donderdag 10 november 2011 @ 19:19:
De temperatuur gaat weer lekker naar beneden, dus HRe tijd :) in de maand oktober heb ik 70 KWh opgewekt. Ik zal volgende maand weer een tussenstand posten (totaal opwek sinds de installatie van mijn HRe ketel is nu 1340 kWh).
Hier is het juist de sport om zo min als mogelijk gas te verbruiken :) Doel van de HRe is beetje tegengesteld met duurzaamheid in mijn ogen.

Ik moet overigens wel zeggen dat ik de techniek machtig interessant vind :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

flitspaal.nl schreef op donderdag 10 november 2011 @ 19:54:
[...]
Hier is het juist de sport om zo min als mogelijk gas te verbruiken :) Doel van de HRe is beetje tegengesteld met duurzaamheid in mijn ogen.

Ik zie HRe ook meer als iets voor kantoorpanden of winkels. Waar je veel gasverbruik én direct veel stroomverbruik hebt. Daar komt zoiets veel beter tot zijn recht.

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 10:38
konehead schreef op donderdag 10 november 2011 @ 19:19:
Hoeveel kuub gas verbruik je?

Persoonlijk vind ik die HRe een beetje vreemde eend in de bijt. Absoluut niet via Trias Energetica. Leuk voor hele grote huizen e.d. Die meerkosten van zo`n toestel kun je volgens mij beter investeren in besparende maatregelen (isolatie), daarbij groene stroom inkopen.

Dat is ook de reden dat ik mij afvraag of deze wel onder het kopje 'duurzaam' geschaard mag worden.

• konehead
flitspaal.nl schreef op donderdag 10 november 2011 @ 19:54:
[...]

Zo min mogelijk gas verbruiken is ook mij doel. Ik moet gas verbruiken om mij huis te verwarmen, daar heb ik geen keuze in. Dus als ik mij huis moet verwarmen en daarnaast ook energie kan opwekken dan neigt dat bij mij naar het duurzame, maar het kan altijd duurzamer. Ik voorkom met de HRe ( decentrale) opwek: elektriciteit transport, netverslies en de HRe ketel is een stuk efficiënter dan een gas centrale of kolen centrale. Daarnaast lever ik de energie terug die ik niet nodig heb. Ik vind dat ik door de HRe ketel het optimale uit mijn gasverbruik haal. Ik heb mijn 6 jaar oude nefit HR ketel vervangen ( verkocht) door de Remeha HRe ketel, gecorrigeerd op graaddagen verbruik ik netto evenveel gas.

Wat ik absoluut niet ter discussie wil stellen is dat zonenergie een stuk duurzamer is. Ik zie HRe als een transitiemiddel.

Waarom is de HRe tegengesteld ( met mijn punten in het achterhoofd)?

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

In mijn ogen is een HRe ketel juist een prima aanvulling. Op het moment dat de zon er minder is ('s avonds, in de winter) dan zal ook de ketel sneller aanslaan omdat het huis opgewarmt moet worden. Overdag als de zon schijnt, dan hoeft dat niet, want dan warmt de zon het huis op. En de elektra die exta opgewekt wordt kan op dat moment ook weer prima van pas komen bij verlichting van het huis etc.

Op deze wijze haal je effecienter energie (warmte en elektra) uit elke kuub gas die je toch betaald. Wat is daar nou niet duurzaam aan? (met efficienter bedoel ik dus meer rendement)

[ Voor 16% gewijzigd door Gé Brander op 10-11-2011 20:31 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• konehead
FicoF schreef op donderdag 10 november 2011 @ 20:14:
[...]
Hoeveel kuub gas verbruik je?

Persoonlijk vind ik die HRe een beetje vreemde eend in de bijt. Absoluut niet via Trias Energetica. Leuk voor hele grote huizen e.d. Die meerkosten van zo`n toestel kun je volgens mij beter investeren in besparende maatregelen (isolatie), daarbij groene stroom inkopen.

Dat is ook de reden dat ik mij afvraag of deze wel onder het kopje 'duurzaam' geschaard mag worden.
Ik verbruik ~1750 m3, te veel, maar dat ligt aan het type woning (1960, wel isolatie en hr++ glas, ik heb energielabel C ( zonder HRe ketel)). En daarom is HRe voor mijn situatie redelijk gunstig. Ik doe mee aan een proefproject, dus dat maakt het financieel aantrekkelijk ( terugverdientijd investering 5 jaar, na 1 jaar zit ik nog op koers). Waar ik positief over ben is dat ik nu gas verbruik en daarmee power mee opwek.

Verwijderd

mijn woning is ook uit de vroege jaren 70 de HRe is duurder dan een qsolar
de qsolar hakt het gasverbruik hier van >2500m3 naar <750m3 voor 25 jaar.
met wat pv en wp erbij is de HRe echt een verloren zaak.
de energie die op je dak valt gaat gewoon verloren, terwijl je in juli staat te douchen.

opmerkelijk :
in een dikke mist deken leverde de oost-zuid-west pv setup langdurig en mooi continu ~400watt AC
dat is 10% van het stc vermogen in november in dichte mist, en meer dan de basislast van het huishouden

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2011 20:58 ]

• zonnigtype
konehead schreef op donderdag 10 november 2011 @ 20:33:
[...]

Ik verbruik ~1750 m3, te veel, maar dat ligt aan het type woning (1960, wel isolatie en hr++ glas, ik heb energielabel C ( zonder HRe ketel)). En daarom is HRe voor mijn situatie redelijk gunstig. Ik doe mee aan een proefproject, dus dat maakt het financieel aantrekkelijk ( terugverdientijd investering 5 jaar, na 1 jaar zit ik nog op koers). Waar ik positief over ben is dat ik nu gas verbruik en daarmee power mee opwek.
Zat daar die 4.000 Euri aanschaf subsidie al in, waar destijds sprake van was?

Er zouden d'r vele duizenden van afgezet gaan worden. Ik hoor GasTerra niet meer zo enthousiast spreken over dat fraaie, lekker veel gas verslindende high-tech apparaat... (ben benieuwd wat er nu echt is afgezet, volgens mij tranen met tuiten).

Doet u dan maar 4.000 Euri aanschaf subsidie op een PeeVau systeempje, en ook dat "Nationaal Actieplan Zonnestroom" van KEMA (met een heeeele vreemde trits spelers onder de trekkers van initiatief numero zoveel) kan in het archief. Dan gaat het helemaal "vanzelf", en halen we die 4 Gieg binnen no-time... ;)

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

c70070540 schreef op donderdag 10 november 2011 @ 20:29:
In mijn ogen is een HRe ketel juist een prima aanvulling. Op het moment dat de zon er minder is ('s avonds, in de winter) dan zal ook de ketel sneller aanslaan omdat het huis opgewarmt moet worden. Overdag als de zon schijnt, dan hoeft dat niet, want dan warmt de zon het huis op. En de elektra die exta opgewekt wordt kan op dat moment ook weer prima van pas komen bij verlichting van het huis etc.

Op deze wijze haal je effecienter energie (warmte en elektra) uit elke kuub gas die je toch betaald. Wat is daar nou niet duurzaam aan? (met efficienter bedoel ik dus meer rendement)
Theoretisch heb je 100% gelijk. Echter, zo'n HRe ketel kost behoorlijk wat meer dan een gewone HR ketel.

Daarom is het alleen rendabel als je het veel gebruikt, en dat drijft weer in tegen juist minder verbruiken. Dat wil niet zeggen dat het nutteloos is, het kan mijns inziens perfect toegepast worden voor kantoren en winkels (ware het niet dat ze minder voor energie betalen...). Voor woningen zie ik het niet snel een succes worden.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:11
Ik heb sinds september een zonnecombiboiler (12GJ/400 liter op oost) icm een remeha calenta 40c met Isense.

Wie heeft ervaring met dit inregelen? (en dus wat tips;) ) of weet waar op internet hier goede info op staat.
bedankt
Barry

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• _JGC_
flitspaal.nl schreef op donderdag 10 november 2011 @ 19:11:
[...]

De booster functie is om 's ochtends je huis snel warm te hebben. Dus extra power voor je CV om je huis te verwarmen, daarna kan je met rustig pruttellen van de ketel je huis warm houden.

Althans zo legde CV-tuning het mij uit. De booster functie staat hier iig aan op zijn aanraden.
Bij deze aangezet dus. Verder nog wat aanvullende aanpassingen gedaan:
- alle niet-standaard instellingen op standaard gezet
- pompschakelaar op 2 ipv 3. Spaart ook redelijk wat stroom (70W op 3, 54W op 2)

Heb helaas nog niet zitten meten voor die pompschakelaar, maar voordat ik de ketel openmaakte stond deze te draaien met 54 graden op de display. Ik vond de retourleiding niet noemenswaardig kouder dan de aanvoerleiding, als er 20 graden verschil in zou moeten zitten, zou de retourleiding kouder moeten zijn dan mijn hand, en dat was ie niet. Nu ik de pompschakelaar op 2 heb ipv 3 hoor ik geen geruis meer in de woonkamer en is de radiator in de woonkamer veel heter dan voorheen.

Verwijderd

@barryh
vergeet wat je nu weet, ga vanaf half februari met de isense over op een ander stookplan,
ongeacht of je thuisbent, gewoon 19,5 in het huis.
verwarm ?tegenstrijdig? langdurig en constant, op een lage tempratuur, bijv 35 45 of 55c
ga vooral niet jojo`en met de thermostaat
meet rond 1 juni het verschil met je oude ketel of je oude setup.
ga vanaf 1 april meten of je je calenta helemaal kan uitschakelen, of zelfs eerder.
probeer altijd zoveel mogelijk van je 12Gj zon te oogsten en direct te verbruiken.
gooi met wat je in 2012 leert je stookplan helemaal om vanaf oktober 2012 als de winter start,
puur en alleen op basis van wat je meet, en niet wat men zegt.
www.mindergas.nl is een mooie tool om je veranderingen te meten.
dan is mogelijk :
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/combicv.jpg
de HRe heeft nu vast even een wegtrekkertje.....de flatliner gas gaat terug tot 8 maart 2011,
en de qsolar was pv stroom gevoed.

@_jgc_
mijn booster staat juist uit,
ik heb de klok in de thermostaat aangepast op mijn woongedrag
de booster maakt van de ketel een onrendabele geiser.
rij langdurig 90 in de 5e versnelling, we wisten het eigenlijk al dus,
vol gas wegtrekken was altijd al een beetje onrendabel duur.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2011 21:40 ]

• BarryH
@eric-pvt: heb ik het goed begrepen dat bij jou altijd de retourleiding van de cv via de zonneboiler warmtewisselaar loopt (ongeacht het temperatuurverschil tussen beide)?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Ze heeft het licht gezien. Althans meer dan toen ze in Den Haag werkte, en aangezien ze nu in een internationaal clubje zit hoop ik dat er meer mensen het oppikken, schaf die subsidie af op de niet hernieuwbare energiebronnen en steek het in hernieuwbaar.

Oh sorry video geeft het complete beeld

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
konehead schreef op donderdag 10 november 2011 @ 20:24:
[...]

Zo min mogelijk gas verbruiken is ook mij doel. Ik moet gas verbruiken om mij huis te verwarmen, daar heb ik geen keuze in. Dus als ik mij huis moet verwarmen en daarnaast ook energie kan opwekken dan neigt dat bij mij naar het duurzame, maar het kan altijd duurzamer. Ik voorkom met de HRe ( decentrale) opwek: elektriciteit transport, netverslies en de HRe ketel is een stuk efficiënter dan een gas centrale of kolen centrale. Daarnaast lever ik de energie terug die ik niet nodig heb. Ik vind dat ik door de HRe ketel het optimale uit mijn gasverbruik haal. Ik heb mijn 6 jaar oude nefit HR ketel vervangen ( verkocht) door de Remeha HRe ketel, gecorrigeerd op graaddagen verbruik ik netto evenveel gas.

Wat ik absoluut niet ter discussie wil stellen is dat zonenergie een stuk duurzamer is. Ik zie HRe als een transitiemiddel.

Waarom is de HRe tegengesteld ( met mijn punten in het achterhoofd)?
Misschien heb ik het verkeerd :) maar voor zover ik weet is de HRe geen warmtepomp. Maw een COP van 1. Dat houdt in dat je warmte opwekt voor je huis, dat verbruikt gas. En je wekt stroom op.. Dat verbruikt ook gas.

Met andere woorden je gasverbruik was met een normale HR ketel lager geweest dan nu met de HRe. Althans dat denk ik.

Overigens je decentrale opwek is inderdaad wel hoogstwaarschijnlijk efficiënter dan het affikken in een gascentrale. Anderzijds had je datzelfde effect bereikt door het geld van de HRe te investeren in huisisolatie :)

Verwijderd

@eric-pvt: heb ik het goed begrepen dat bij jou altijd de retourleiding van de cv via de zonneboiler warmtewisselaar loopt (ongeacht het temperatuurverschil tussen beide)?
ja, maar dat kan ik instellen waneer dat gebeurt.
hoe kouder de boiler word in de herfst->winter periode, hoe langer ik lager de cv laat doorlopen.
ik moet er wel even bijvermelden dat ik ltv radiatoren heb, met 45% overcapaciteit.
de klep opent zodra de boiler warmer is dan 18c dan al gaat ie door de boiler lopen (retour)
door de douche wtw is die temperatuur al heel snel beschikbaar,
hilarisch genoeg douche ik daarmee een deel van het huis warm, voordat ik naar mijn werk ga.

andersom is het ook weer zo dat door de cv bij <geen zon>, de boiler zeer effectief door de cv opwarmt,
waardoor de enorme cw6 douche waarde blijft behouden, omdat bij een douche de ketel dan weer water van 35c naar 45c gaat opwarmen op een zeer rendabele wijze, het is namelijk met hr109 cv gebeurt.
dit i.t.t cw6 douchen op een hr ketel, dan moduleert/condenseert ie dus helemaal niet meer.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2011 21:49 ]

• _JGC_
Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2011 @ 21:29:
mijn booster staat juist uit,
ik heb de klok in de thermostaat aangepast op mijn woongedrag
de booster maakt van de ketel een onrendabele geiser.
rij langdurig 90 in de 5e versnelling, we wisten het eigenlijk al dus,
vol gas wegtrekken was altijd al een beetje onrendabel duur.
Mja, aan de andere kant... WTF moet je ook met die booster. Als ik de thermostaat laag zet staat ie op 16 graden, dat vind ik nog te doen. Niet dat het echt warm is, maar ik heb 's morgens toch geen tijd om stil te zitten, ik stap 's morgens onder de douche, kleed me aan (in een onverwarmde douche tot nu toe, el. vloerverspilling staat nog uit), loop naar beneden, geef de beesten een bak eten, schep cornflakes in een bak, melk erbij en als dat op is ga ik terug naar de douche om tanden te poetsen en ga ik daarna naar het werk. Ik zit behalve bij die 2-3 minuten eten geen tel stil.

Als ik 's middags thuis kom staat dat ding ook op 16 graden, druk ik dat ding naar 18 en ga ik koken. Vervolgens zit ik met een radiator van 50x3m in mijn rug die van 16 naar 18 opstookt, dus koud is het ook niet.

Straks maar even mijn stookprogramma's herzien, ik doe het nu nog steeds handmatig met het continu programma omdat het stookprogramma van vorig jaar totaal niet overeen komt met hoe ik nu leef (zelfstandig ondernemer, ben nu veel meer thuis op werkdagen, of juist veel langer weg als ik dat niet ben).

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
BarryH schreef op donderdag 10 november 2011 @ 21:14:
Ik heb sinds september een zonnecombiboiler (12GJ/400 liter op oost) icm een remeha calenta 40c met Isense.

Wie heeft ervaring met dit inregelen? (en dus wat tips;) ) of weet waar op internet hier goede info op staat.
bedankt
Barry
Kan je met de Calenta + zonneboiler ook je huis verwarmen? Dus geen gas verbruiken en warm water van je boiler je huis in?

• BarryH
@flitspaal.nl: ja, dat kan. De Isense regelt natuurlijk de pomp en de brander. De controller van de boiler schakelt de retourleiding via de boiler als het temperatuurverschil +x graden is (nu 8 graden).
Wat dus lastig is te regelen is dat alle warmte uit de boiler het huis in gaat en dan vervolgens stoppen met stoken (want de Isense heeft niet in de gaten dat de boiler koud is).
De Isense toont regelmatig dat de pomp wel draait en de brander niet.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
BarryH schreef op donderdag 10 november 2011 @ 21:53:
@flitspaal.nl: ja, dat kan. De Isense regelt natuurlijk de pomp en de brander. De controller van de boiler schakelt de retourleiding via de boiler als het temperatuurverschil +x graden is (nu 8 graden).
Wat dus lastig is te regelen is dat alle warmte uit de boiler het huis in gaat en dan vervolgens stoppen met stoken (want de Isense heeft niet in de gaten dat de boiler koud is).
De Isense toont regelmatig dat de pomp wel draait en de brander niet.
Ik heb net de handleiding doorgebladerd van de Calenta, ik kom er zo niet uit hoe je het hydraulisch moet aansluiten. Heb je foto's? Handleiding hoe het geinstalleerd is?

• BarryH
@flitspaal.nl: wat bedoel je met hydroaulisch?
de controller van de zonneboiler stuurt de driewegklep aan die de retourwaterstroom via de boiler stuurt of direct naar de ketel

Verwijderd

ga het nou gewoon doen flits, met je afgedopte ongebruikte spiraal.
het is waarschijnlijk gewoon een honeywell vc klep die beslissingen neemt op basis van de isense aansturing.
if you don`t have it you can`t tweak it.

ik denk zelfs dat als je gewoon blind je cv retour door de boiler jaagt,
dat het gewoon al allemaal prima werkt,
een cv opgewarmde boiler is mooi wel hr109 efficient douchen, alsof het zomer is,
en met je wtw gaat het dus overal heen (cv+douche rendement)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2011 22:01 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
BarryH schreef op donderdag 10 november 2011 @ 21:57:
@flitspaal.nl: wat bedoel je met hydroaulisch?
de controller van de zonneboiler stuurt de driewegklep aan die de retourwaterstroom via de boiler stuurt of direct naar de ketel
Wat gebeurd er in het geval de retour temperatuur hoger is als de aanvoertemperatuur? Blijf je systeem dan draaien? In mijn geval volgt een ketelstoring.

• BarryH
@eric-pvt: nee, het is aangestuurd vanuit de controller van de zonneboiler. dus ongeacht of de pomp van de CV draait schakelt de driewegklep op basis van het temperatuurverschil tussen boiler en retourleiding.

• BarryH
@flitspaal.nl:dat temperatuurverschil kan voorkomen (in theorie?). ik heb nog geen ketelstoring gehad (sinds 23 september weliswaar). mocht het gebeuren dan ga ik even de installateur bellen ;)

Verwijderd

maar de driewegklep is dat die honeywel vc of iets dergelijks ?
Afbeeldingslocatie: http://www.askanowner.nl/_upload/1_2/attachments/Driewegklep%20Honeywell.jpg

mijn boiler /regeling heeft geen probleem met een te hete retour, dan gaat hij klikken en afmixen, **
hij stuurt dan minder door de boiler, de ketelregeling staat 12c te hete retour toe, tov aanvoer
daarna gaat de ketel in blokkade.

** het is een modulerende driewegklep

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2011 22:07 ]

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Hier geen fossiele stook voor ruimteverwarming, gestolde zonne energie zeg maar.
Een mandje opschoon hout van Natuurmonumenten doet wonderen.
In een poep en een scheet de woonkamer op 22'C, door warmte opslag in de speksteen koelt de woonkamer nauwelijks af :)
En geen ingewikkelde regel electronica noodzakelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door SpeksteenWP op 10-11-2011 22:18 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• BarryH
@eric-pvt: de driewegklep is van een ander merk, niet modulerend, maar ziet er vergelijkbaar uit

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op donderdag 10 november 2011 @ 22:05:
Hier geen fossiele stook voor ruimteverwarming, gestolde zonne energie zeg maar.
Een mandje opschoon hout van Natuurmonumenten doet wonderen.
In een poep en een scheet de woonkamer op 22'C, door warmte opslag in de speksteen koelt de woonkamer nauwelijks af :)
En geen ingewikkelde regel electronica noodzakelijk.
Hopelijk geen oude Duitse munitie achtergebleven in dat schone Natuurmonumenten hout? :X

Hier nog helemaal niks geregeld. Ja, dekentje op schoot. SV van Zweeds Staatsbedrijf nog steeds uit, al beginnen we in de buurt te komen van de pijn/tolerantie grens (vooral van het 'dinnetje natuurlijk O-) ).

Morgen bezoek. Kijken of we het zonder gaan redden... (wel gratis lichaamswarmte d'r bij natuurlijk, je wil niet weten wat voor power d'r uit zo'n Homo sapiens body komt... :P )

• NielsTn
zonnigtype schreef op donderdag 10 november 2011 @ 22:53:
[...]

Hopelijk geen oude Duitse munitie achtergebleven in dat schone Natuurmonumenten hout? :X

Hier nog helemaal niks geregeld. Ja, dekentje op schoot. SV van Zweeds Staatsbedrijf nog steeds uit, al beginnen we in de buurt te komen van de pijn/tolerantie grens (vooral van het 'dinnetje natuurlijk O-) ).

Morgen bezoek. Kijken of we het zonder gaan redden... (wel gratis lichaamswarmte d'r bij natuurlijk, je wil niet weten wat voor power d'r uit zo'n Homo sapiens body komt... :P )
misschien eens tegen vriendin aanschuiven met dekentje ipv achter de pc op het forum :+

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• zonnigtype
NielsTn schreef op donderdag 10 november 2011 @ 23:00:
[...]

misschien eens tegen vriendin aanschuiven met dekentje ipv achter de pc op het forum :+
Ben nog een nieuwsbericht in elkaar aan het flansen voor het zover is... ;)

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op donderdag 10 november 2011 @ 22:53:
Ja ja Zonnigtype tussen twee jonge dames van 23 samen onder dat dekentje van je op de bank. O+
Kan geen stadsverwarming tegen op ;)

• _JGC_
Bartjuh schreef op donderdag 10 november 2011 @ 21:08:
[...]

Theoretisch heb je 100% gelijk. Echter, zo'n HRe ketel kost behoorlijk wat meer dan een gewone HR ketel.

Daarom is het alleen rendabel als je het veel gebruikt, en dat drijft weer in tegen juist minder verbruiken. Dat wil niet zeggen dat het nutteloos is, het kan mijns inziens perfect toegepast worden voor kantoren en winkels (ware het niet dat ze minder voor energie betalen...). Voor woningen zie ik het niet snel een succes worden.
Bij de werkgever waar ik nog parttime werk zitten we sinds een paar jaar in een monumentaal pand. Wat betreft minder voor energie betalen: mwah, niet echt. Ze hebben daar een gewone gasaansluiting en een gewone 3-fasen aansluiting, en daar betalen ze gewoon normale energieprijzen voor. Een aantal jaren terug zijn ze overgestapt van Essent naar EnergieDirect, scheelde 10% op het maandbedrag, en dat loog er niet om met 9000 kuub. Geloof dat ze na de overstap iets van 700 euro/maand betaalden, ervoor was dat bijna 800.

Ik begin me overigens steeds meer af te vragen wat voor gekke setup ze in dat pand hebben zitten:
- weersafhankelijke regeling met binnenvoeler, thermostaat moet je inregelen met voor elk menu een ponskaart
- 2 Remeha Avanta ketels in cascade opstelling, worden modulerend individueel aangestuurd door thermostaat
- 1 Grundfoss circulatiepomp, draait zolang de thermostaat niet in "eco-stand" schiet de hele dag door.

Met wat ik hier vanavond heb gezien begin ik me vooral over dat laatste dingen af te vragen: die pomp draait de hele dag door en alle leidingen suizen de hele dag door. Radiatoren zijn waterzijdig ingeregeld, maar worden maar half warm. Als je de thermostaat opendraait hoor je duidelijk dat het gesuis veel harder wordt. Volgens mij staat die Grundfoss pomp te hard, maar ik durf er niet aan te komen. Verder vraag ik me af wat er in die Avanta's zit aan pompen en in welke stand die dan wel niet staan.

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op donderdag 10 november 2011 @ 23:22:
[...]

Ja ja Zonnigtype tussen twee jonge dames van 23 samen onder dat dekentje van je op de bank. O+
Kan geen stadsverwarming tegen op ;)
... jammer genoeg zijn "ze" niet meer 23. En de tweede (van "morgen") is reeds bezet... >:)

... alleen moeten "ze" wel eens wat verzinnen op die koude vrouwen voeten in bed. De rest is wel OK... :X

• _JGC_
Er zijn tegenwoordig "slaapsokken" te krijgen, misschien dat je daar iets aan hebt. Denk dat een paar schone normale sokken net zo goed werkt.

Vanavond overigens de laatste tweaks gedaan aan mijn CV, ik vind het wel best zo. Thermostaat is nu geprogrammeerd nav nieuwe verwachte leefpatroon en op automatisch gezet, wat als voordeel heeft dat het nu best wel begint af te koelen (22:30 gaat ie naar 16), wat als voordeel heeft dat ik voor 0:00 naar bed ga ipv een uur later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:47

aip

_JGC_ schreef op donderdag 10 november 2011 @ 23:42:
Er zijn tegenwoordig "slaapsokken" te krijgen, misschien dat je daar iets aan hebt. Denk dat een paar schone normale sokken net zo goed werkt.
Maar goed dat mevrouw aip dit niet leest. Sokken in bed... :F

Overigens hier nog de ketel op 54c, maar vrouwlief begint te klagen. Ik vervloek nogsteeds de aannemer die dacht dat we een huiskamer van 180M3 wel met een convector put van 2m en een losse radiator van 60cm warm konden houden...

Het kan prima ja: met water op 75+ graden... of veel geduld en blijven doorstoken

[ Voor 32% gewijzigd door aip op 11-11-2011 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@Aip: heeft de aannemer dan niet vooraf een warmteverliesberekening oid gedaan?
en een gewone radiator laten vervangen door LTV-varianten (groter gedimensioneerd zeker qua oppervlak) is misschien nog meest praktische (en betaalbare) oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
konehead schreef op donderdag 10 november 2011 @ 20:33:
[...]

Dat maakt het duidelijk, de zoveelste try out. Nu alle subsidies gestopt zijn is dat ding gewoon hartstikke duur. Terecht overigens. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoeveel dat apparaat zonder subsidie kost. Als je die meer investering van de HRe nu in PV stopt, levert dat niet veel meer op met de huidige PV prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op donderdag 10 november 2011 @ 22:01:
[...]

Wat gebeurd er in het geval de retour temperatuur hoger is als de aanvoertemperatuur? Blijf je systeem dan draaien? In mijn geval volgt een ketelstoring.
In welk geval zou dat voorkomen dan? In een gesloten systeem zie ik niet hoe de retour temperatuur hoger kan zijn dan de aanvoertemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:09:
[...]
In welk geval zou dat voorkomen dan? In een gesloten systeem zie ik niet hoe de retour temperatuur hoger kan zijn dan de aanvoertemperatuur?
Mijn CV aanvoertemperatuur is maximaal 65 graden en moduleert terug als de woonkamer op temperatuur komt. Gesteld de boiler bevat water van 50 graden en de aanvoertemperatuur van de CV is gezakt naar 44 graden.

De retour wordt dan door de boiler opgewarmd naar 50 graden. terwijl de aanvoer dan 44 graden is. Op dat moment schakelt de ketel in een blokkade omdat er dan mogelijk een hydraulisch probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@Flitspaal.nl: heb je ook een buiten-sensor aan je thermostaat cq HR-ketel aangesloten?

#FicoF: de qsolar is de laatste jaren zeker duurder geworden. Zal ook m.n. door grondstoffen (RVS etc) komen.
Gelukkig heb ik nog de laatste keer daarvoor subsidie gehad. Als het er niet zou zijn die subsidie, koos ik weer voor de Qsolar. (of warmtepomp met grondbron waar ik nu wat meer van weet...)

[ Voor 63% gewijzigd door NielsTn op 11-11-2011 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:43
FicoF schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:06:
[...]

Dat maakt het duidelijk, de zoveelste try out. Nu alle subsidies gestopt zijn is dat ding gewoon hartstikke duur. Terecht overigens. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoeveel dat apparaat zonder subsidie kost. Als je die meer investering van de HRe nu in PV stopt, levert dat niet veel meer op met de huidige PV prijzen?
Misschien is het maar goed ook. Immers, gas is een zeer hoogwaardige vorm van energie welke ook nog eens heel efficient te vervoeren is. Het is zonde dat te verbranden voor electriciteit ongeacht of je het in een grote centrale doet of thuis.

Dat gezegd hebbende moet ik bekennen dat ik nog even doorstook met m'n VR-ketel uit '96. Vanochtend weer onderhoudsbeurtje gehad, maar ondanks dat het een oude ketel is kan hij nog prima mee. Zonde vanuit pure efficientie, maar apparaten vroegtijdig afschrijven voordat de technische levensduur op is is ook niet duurzaam.

Vraag me wel af of moderne HR-ketels al aangepast zijn voor het Russische etc gas wat over enkele jaren dominant zal zijn. Een jaar geleden was er flink wat ophef over in het nieuws, maar sindsdien heb ik er weinig van gehoord en ik heb ook nog geen claims gezien van fabrikanten dat hun ketels er op voorbereid zijn, terwijl de economische en technische levensduur zodanig is dat ketels die nu geinstalleerd worden weldegelijk geconfronteerd zullen worden met deze andere gasmix.

Aan de positief duurzame kant: gisteren een aantal dagen gekozen waarop we de onderzijde van de vloer eindelijk eens concreet zullen gaan voorzien van een flinke laag EPS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Net nog even naar Alstätte geweest, een klein dorp vlak over de grens bij Enschede.
Ontzettend veel PV bijgeplaatst sinds m'n laatste bezoek aldaar.
Zelfs op Noordelijke daken wordt er al PV geplaatst _/-\o_
Wat me ook opviel dat er veel zuidelijke daken worden verlengd doordat er op de noordkant stellingen worden geplaatst die boven de nok uitkomen.
Echte de raarste constructies kom je daar tegen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rukapul schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:47:
[...]
Dat gezegd hebbende moet ik bekennen dat ik nog even doorstook met m'n VR-ketel uit '96. Vanochtend weer onderhoudsbeurtje gehad, maar ondanks dat het een oude ketel is kan hij nog prima mee. Zonde vanuit pure efficientie, maar apparaten vroegtijdig afschrijven voordat de technische levensduur op is is ook niet duurzaam.

Aan de positief duurzame kant: gisteren een aantal dagen gekozen waarop we de onderzijde van de vloer eindelijk eens concreet zullen gaan voorzien van een flinke laag EPS :)
Met 15 jaar begint je ketel aardig op leeftijd te raken hoor :). Als het een HR ketel van 15 jaar oud zou zijn die goed werkt dan zou ik hem laten hangen. Een VR ketel van 15 jaar oud, mwah, die had ik denk ik nu zo langzamerhand vervangen. Scheelde hier ongeveer 350m3 gas op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:41
Doen mensen hier vandaag iets anders om dat het 11-11-11, dag van de duurzaamheid, is? Ik heb er over na zitten denken maar ik zou niet wat. Ik had een dag vrij kunnen nemen en in bed kunnen blijven, ik denk dat dat de minste resources verbruikt, maar is het duurzaam? Denk het niet.

Ik heb altijd een beetje moeite met dit soort symbolische dingen, maar dat zal aan mij liggen. Ik zie liever resultaat....

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:35:
Mijn CV aanvoertemperatuur is maximaal 65 graden en moduleert terug als de woonkamer op temperatuur komt. Gesteld de boiler bevat water van 50 graden en de aanvoertemperatuur van de CV is gezakt naar 44 graden.

De retour wordt dan door de boiler opgewarmd naar 50 graden. terwijl de aanvoer dan 44 graden is. Op dat moment schakelt de ketel in een blokkade omdat er dan mogelijk een hydraulisch probleem is.
Mijn cv-aanvoertemperatuur is max. 45 graden. Stel het boilervat staat op 50 graden, dan verwarmt de ketel niet bij maar stuurt het water van 50 graden gewoon rechtstreeks door en dan is dat dus de aanvoertemperatuur. Ik heb trouwens een Vaillant.

Na de afgelopen weken stressen om ondanks leveringsproblemen toch nog voor het eind van het jaar PV op het dak te hebben voor de subsidie, kregen we daarna het bericht dat de subsidieaanvraag buiten onze schuld verlopen was. Vanochtend kregen we echter het goede bericht dat de subsidie alsnog voor ons gereserveerd is en dat we nu een jaar de tijd hebben. Dus nu even rust en de wintermaanden de tijd nemen om te kijken wat de prijzen doen en welke panelen er voor het voorjaar leverbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Rukapul schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:47:
[...]
Misschien is het maar goed ook. Immers, gas is een zeer hoogwaardige vorm van energie welke ook nog eens heel efficient te vervoeren is. Het is zonde dat te verbranden voor electriciteit ongeacht of je het in een grote centrale doet of thuis.
Dan is het juist zonde om er de laagste vorm van energie (entropisch en economisch gezien) van te maken; warmte. We kunnen praktisch alles verbranden om warmte van te maken, maar om er efficiënt elektriciteit van te maken is een ander verhaal. Gas verbranden puur voor warmte is dan het allerdomste wat je ermee kunt doen, en toch doen we het en masse. Gas is de beste brandstof die je hebt om de variabiliteit van duurzame bronnen mee op te vangen met "peaker"-centrales. De rest is allemaal minder/niet geschikt (alleen geschikt voor base-load).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

JeroenH schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:51:
Doen mensen hier vandaag iets anders om dat het 11-11-11, dag van de duurzaamheid, is? Ik heb er over na zitten denken maar ik zou niet wat. Ik had een dag vrij kunnen nemen en in bed kunnen blijven, ik denk dat dat de minste resources verbruikt, maar is het duurzaam? Denk het niet.

Ik heb altijd een beetje moeite met dit soort symbolische dingen, maar dat zal aan mij liggen. Ik zie liever resultaat....
Zonnepanelen gekocht. Telt dat ook?

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mike70 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 12:16:
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ De beste manier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Marketingtechnisch is het wel aardig om een dag centraal te stellen, er kan nooit genoeg aandacht voor zijn. Het is volgens mij meer de dag van de convenanten, of samenwerkingsverbanden. Er worden weer heel veel handtekeningen zetten op zulke papier werken. Zie bijvoorbeeld:

http://vernieuwingbouw.nl...%C3%A9-green-house-deal-0
Alle woningen in Nederland Energieneutraal

http://www.kwh.nl/templat...aspx?ItemID=349&PageID=19
Lancering grootschalig samenwerkingsinitiatief duurzaamheid

http://www.energiebusines...ie-in-nederland-mogelijk/
KEMA: in 2020 4.000 MW aan zonne-energie in Nederland

We hebben doeners nodig, praters zijn er zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:37

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Vrouwlief is net de deur uit.
Thermostaat lager gezet en een (extra) trui aangetrokken. _/-\o_

En aarzelende vriend over de PV-streep getrokken. Hij heeft vandaag (op de valreep van de aanbieding) een bestelling geplaatst bij WWZ.

[ Voor 10% gewijzigd door Klaver 4 op 11-11-2011 12:38 . Reden: toevoeging aanschaf PV ]

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:47

aip

NielsTn schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 10:35:
@Aip: heeft de aannemer dan niet vooraf een warmteverliesberekening oid gedaan?
en een gewone radiator laten vervangen door LTV-varianten (groter gedimensioneerd zeker qua oppervlak) is misschien nog meest praktische (en betaalbare) oplossing.
Bij de bouw in 2005/2006 is er het e.e.a. misrekend. De herstelkeuzes waren:
-ventilatortjes in de convectorput om warmteafgifte wat te verhogen;
-een lel van een radiator direct naast mn eettafel (vol in het zicht, slechte WAF factor);
-nieuwe leidingen laten infrezen (+nieuw stucwerk, zat er net op...) voor een nieuwe radiator in een andere hoek van de kamer, zo ongeveer naast de TV op een witte muur.

Alle oplossingen net niet, zeg maar. Besloten het voorlopig maar zo te laten (tegen een betaling/vergoeding van de aannemer natuurlijk, dat spreekt). Over 2 jaar weten we zeker of we hier blijven wonen of naar het oosten verhuizen (hangt af van de baan van mijn vrouw). Als we hier blijven, dan laat ik hier toch het nodige verbouwen (dakkapel twee kanten, garage verbouwen tot kamer, kelder verbouwen tot echte gebruiksruimte), en dan direct ook over naar LTV in de muren of vloer (onder eikenhout.... weet nog niet of dat het wordt).

Op zich is het op deze manier wel te doen want prima geisoleerd, maar je moet het huis niet te koud laten worden, want dan stookt de ketel zich rot om het weer op te warmen. Gasverbruik valt door isolatie wel mee: zon 1225-1275 kuub de laatste twee winters, zal nu iets meer worden want we werken beiden nog maar 90% en een halve dag thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:41
Mike70 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 12:16:
Dat telt zeker! Gefeliciteerd!
Samen met het verkopen van je auto, zeker!
FicoF schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 12:25:
We hebben doeners nodig, praters zijn er zat.
Ik denk dat dat het nog het beste zegt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-09 10:06
Is er hier iemand die mij het volgende verschil uit kan leggen?
Bij bijvoorbeeld Miracle-Moon zie je de volgende 2 kyocera panelen:
70Wp €436,80
http://www.miracle-moon.n...epaneel-zonnepanelen.php5
135Wp €315,00
http://www.miracle-moon.n...5gh-2pu-zonnepanelen.php5
Het paneel met bijna het dubbele vermogen is hier dus zo'n 120 euro goedkoper.

Zelfde panelen bij een andere leverancier:
http://www.dbcom.nl/kyocera.htm
70Wp € 359,00
135Wp € 349,00
Kleiner verschil, maar nog steeds is het 135Wp paneel goedkoper.
Waar zit dit verschil in? Voor zover ik kan zien zijn het precies dezelfde cellen, alleen worden in het grote paneel 156x156 cellen gebruikt tegen 156x78 in het 70Wp paneel. Ik kan me voorstellen dat hierdoor er een klein prijsverschil in €/Wp kan zitten, maar zo'n groot prijsverschil?
Iemand :)?

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:43
Bartjuh schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 12:03:
[...]

Dan is het juist zonde om er de laagste vorm van energie (entropisch en economisch gezien) van te maken; warmte. We kunnen praktisch alles verbranden om warmte van te maken, maar om er efficiënt elektriciteit van te maken is een ander verhaal. Gas verbranden puur voor warmte is dan het allerdomste wat je ermee kunt doen, en toch doen we het en masse. Gas is de beste brandstof die je hebt om de variabiliteit van duurzame bronnen mee op te vangen met "peaker"-centrales. De rest is allemaal minder/niet geschikt (alleen geschikt voor base-load).
Ik was iets te rechtlijnig. Ik wist namelijk niet dat
Een HR ketel heeft 107% rendement op onderwaarde, een HRe ketel heeft >137% rendement op onderwaarde waarbij het opwekken van stroom in verrekend is
waarbij de electrische energie dus extra is uit dezelfde hoeveelheid gas. Enige wat ik niet heb kunnen vinden is de uitsplitsing in efficientie. Je wilt bijvoorbeeld niet dat de warmte-efficientie negatief beinvloed wordt.

De (financiele) marketing van HRe had me op het verkeerde been gezet.

En verder eens met dat gas-voor-electiciteit (alleen) gebruikt zou moeten worden om pieken mee op te vangen (bij gebrek aan beter alternatief).

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 11-11-2011 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Opklaringen komen hier binnen, op dit moment strak 1,50 kW uit de installatie :)

[ Voor 6% gewijzigd door SpeksteenWP op 11-11-2011 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:30

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Rukapul schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 12:41:
Ik was iets te rechtlijnig. Ik wist namelijk niet dat

Een HR ketel heeft 107% rendement op onderwaarde, een HRe ketel heeft >137% rendement op onderwaarde waarbij het opwekken van stroom in verrekend is
Dit is wel creatief boekhouden, ik zou de bron van deze uitspraak kritisch bekijken.
De energie in aardgas is helaas beperkt tot 35,17 MJ/m³, wat neerkomt op een theoretisch maximum van iets meer dan 111% van de onderwaarde. Als er een praktisch maximum van 137% wordt geclaimd, zou ik het niet vertrouwen.
Waarschijnlijk wordt de energie uit warmte (voordat de generator er elektriciciteit van heeft gemaakt) domweg opgeteld bij de energie die het stopcontact in verdwijnt, of er wordt gerekend met een hoeveelheid gas die nodig zou zijn als de elektriciteit in een losse gascentrale zou worden opgewekt - een verband dat volgens mij niet ter zake doet. Volgens die redenering daalt het rendement van de HRe ketel dus als aan de gascentrales ook een warmtenetkoppeling komt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 15:30
Zo net eens opbrengst van de eerste twee weken bekeken van de panelen.

Bijna 50KW/h opgewekt sinds 28 oktober. (waarbij de eerste twee dagen niet volledig is geproduceerd en vandaag de zon ook goed zijn werk doet maar toch)

Afbeeldingslocatie: http://i263.photobucket.com/albums/ii135/crazyanz/Knipsel.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door haakjesluiten op 11-11-2011 13:19 ]

Pagina: 1 ... 171 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.