Waar in Nederland woon je ergens? Ik heb dezelfde setup alleen dan op een plat dak in 1x4 1x7 wel interessant om te vergelijken.WouterB schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 18:14:
En nu liggen ze er alle 10:
[afbeelding]
Uiteindelijke configuratie: 2x5 Yingli panda 260 Wp op een power-one PVI 3.0. benieuwd hoe het gaat presteren komend jaar, vooral door 2 grote bomen ten oosten van mijn huis.
Hangt van je omvormer af, en hoelang je de piek definieert. Als de piek kort is, zeg zo'n 10 seconden dan kan er In nederland op een overgedimensioneerde omvormer best meer dan 3700 W ac-zijdig uitkomen.Freemann schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 21:29:
Misschien een hele domme vraag, maar ik stel hem toch;
Wat kan ik van 3600Wp op een puur westelijk gelegen dak met een schuinte van 30 graden verwachten aan piekvermogen?
3600Wp is de max en dus niet meer, 3600Wp * 0,80 (westelijk,30graden) of..... ??
Natuurlijk alleen op een licht bewolkte voorjaars dag waar en af en toe schaduw, en dan weer vol zon op de panelen valt.
Ter info, heb hier 5400Wp, omvormer doet max 5500W ac, heb pieken gezien van 5520W.
Maar aan pieken heb je qua opbrengst niet zo heel veel, het is vooral leuk voor jezelf.
groot deel zal te maken hebben met de rampzalig achterhaalde wetgeving omtrent teruglevering/invoeden op het lichtnet....Freemann schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 21:38:
[...]
Ja en daarom snapte ik ook vanmiddag de post niet over het opsouperen van overschotten door;
ovens overuren te laten draaien,
stroom aan buren te verkopen,
extra stoofpotje op de elektrisch kookplaat,
etc.
En dit paste ook totaal niet in het duurzame plaatje dat gisteren door menigeen werd geschetst (panelen leg je voor het milieu op je dak en niet voor het geld).
Af en toe ben ik wel de weg kwijt
en als je dan maar een jodenfooi van 4-6 cent p kWh vangt ipv ca 22-23 eurocent, dan kun je beter fossiel aardgas uitsparen door elektrisch duurzame energie in te zetten
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Wel zeker 3600 Watt als de zon in de zomer pal West staat.Freemann schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 21:29:
Wat kan ik van 3600Wp op een puur westelijk gelegen dak met een schuinte van 30 graden verwachten aan piekvermogen?
3600Wp is de max en dus niet meer, 3600Wp * 0,80 (westelijk,30graden) of..... ??
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West
Qua piek? Wat je omvormer aan kan. Ik heb hier 1974Wp op pal oost. Mijn omvormer kan maximaal 1980W AC verwerken, en die pieken heb ik regelmatig in het voorjaar. Zelfs met 1 paneel minder ( 1850Wp ) haalde ik zelfs de 1980W AC zijdig.Freemann schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 21:29:
Zelfde voor pal west. 5 Isofotons die op een Soladin de 499W aantikken. En vergelijkbare verhalen voor mijn Oost panelen op een Steca. Die kwamen zelfs tot 517W AC met 521Wp STC aangesloten.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
netkoppeling :
in mijn straat heeft iedereen 3 fase en schijfmeter,
4 huizen kunnen heus wel op 1 aansluiting.(local powerlan+peer)
(4 huizen kunnen ook op 1 kabelaansluiting tv/internet lan)
zo kan je veel meer verbruiken en opwekken
maar de verdienmodellen van de big boys zijn er niet naar,
en de overheid beschermt ze.
stel je voor, je mag bij ziggo/upc wel downstream doen (moet!)
maar upstream (foei!) ander tarief 4x
stroom was toch gewoon stroom ?
nou dan.
dat ik nu nog 6Kw sta te trekken, who cares - stroom is gewoon stroom
en voor die capaciteit betalen we het capaciteitstarief, dat wilden we toch ?
ik mag dus gewoon tot de max gaan, net zoals bij een download.
uiteindelijk gaat de meter ergens wel bij 0 eindigen.
nu moet de leverancier de power leveren, en daar balen ze van,
maar daar betaal ik toch voor ? zo doen we dat toch in nederland ?
ik gaf het ook in piektarief aan ze, dus niet janken nu, of met slimme metertjes lopen te manipuleren.
@oost west
hier lachend stc vermogens op oost en west,
geen enkele reden aan te nemen dat het daar minder werkt.
ga maar eens tussen 2 en 6 op het strand zitten zomers.
die 80% opbrengst heb ik ook nog nooit gehaald, altijd veel meer.
eerder een afwijking van -2 a -5% tov zuid.
http://van.wijk.net/pvt/150511.jpg
in mijn straat heeft iedereen 3 fase en schijfmeter,
4 huizen kunnen heus wel op 1 aansluiting.(local powerlan+peer)
(4 huizen kunnen ook op 1 kabelaansluiting tv/internet lan)
zo kan je veel meer verbruiken en opwekken
maar de verdienmodellen van de big boys zijn er niet naar,
en de overheid beschermt ze.
nou dan.
dat ik nu nog 6Kw sta te trekken, who cares - stroom is gewoon stroom
en voor die capaciteit betalen we het capaciteitstarief, dat wilden we toch ?
ik mag dus gewoon tot de max gaan, net zoals bij een download.
uiteindelijk gaat de meter ergens wel bij 0 eindigen.
nu moet de leverancier de power leveren, en daar balen ze van,
maar daar betaal ik toch voor ? zo doen we dat toch in nederland ?
ik gaf het ook in piektarief aan ze, dus niet janken nu, of met slimme metertjes lopen te manipuleren.
@oost west
hier lachend stc vermogens op oost en west,
geen enkele reden aan te nemen dat het daar minder werkt.
ga maar eens tussen 2 en 6 op het strand zitten zomers.
die 80% opbrengst heb ik ook nog nooit gehaald, altijd veel meer.
eerder een afwijking van -2 a -5% tov zuid.
http://van.wijk.net/pvt/150511.jpg
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2011 21:58 ]
oke, want ik kreeg van een fabrikant het volgende verhaal te lezen over een "op papier" 2500W DC-zijdig:
"Deze inverter kan in een breed gebied ingezet worden (400W t/m 3000W) waarbij er vanuit gegaan wordt dat het maximale vermogen op een piek moment er ook daadwerkelijk uit kan komen. Is dit niet het geval, bijvoorbeeld met zonnepanelen op oost en west zijde (50/50), dan kan het totale vermogen (afhankelijk van de situatie) zelfs tot 4000W aangesloten worden."
Als jullie dan melden dat, PV's op oost en west ook gewoon richting hun piek gaan, dan vraag ik me af of je 4000Wp op een 2500Wp inverter aan kan sluiten.
Ik raak ook al de weg kwijt op dit gebied....
Daar betaal je voor en krijg je niets voor.
Het zou gek zijn dat de provider jou moet betalen om content aan het internet toe te voegen.
Ziggo heeft er niets aan, jij eventueel wel en dan gaat de provider jou niet betalen.
"Deze inverter kan in een breed gebied ingezet worden (400W t/m 3000W) waarbij er vanuit gegaan wordt dat het maximale vermogen op een piek moment er ook daadwerkelijk uit kan komen. Is dit niet het geval, bijvoorbeeld met zonnepanelen op oost en west zijde (50/50), dan kan het totale vermogen (afhankelijk van de situatie) zelfs tot 4000W aangesloten worden."
Als jullie dan melden dat, PV's op oost en west ook gewoon richting hun piek gaan, dan vraag ik me af of je 4000Wp op een 2500Wp inverter aan kan sluiten.
Ik raak ook al de weg kwijt op dit gebied....
Wat Up/Down -load betreft;Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 21:50:
nou dan.
Daar betaal je voor en krijg je niets voor.
Het zou gek zijn dat de provider jou moet betalen om content aan het internet toe te voegen.
Ziggo heeft er niets aan, jij eventueel wel en dan gaat de provider jou niet betalen.
[ Voor 40% gewijzigd door Freemann op 08-11-2011 22:03 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Verwijderd
Heb je de opstartspanning verlaagd conform design?Crazyanz schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 21:41:
[...]
Waar in Nederland woon je ergens? Ik heb dezelfde setup alleen dan op een plat dak in 1x4 1x7 wel interessant om te vergelijken.
Hoe zijn de geluiden met de PVI?
Hoe start die string met die 4 panelen? Ik zit toch een beetje aan te kijken tegen die spanning icm met de mpp-range. (met de panda's)
Hoe ga je monitoren?
Verwijderd
nou ik heb er 24,3 kWh door gejekkert, lekker warm dat wel, maar dat schiet ook niet op zo
in 100 dagen zit ik dan pas op de helft, van wat op moet, en dan is het alweer februari.
ik begin nu wel te begrijpen waarom het verhaal isolatie+besparen door de fossiele industrie is uitgevonden.
het is namelijk alleen van toepassing bij dure vieze energie, waar je zuinig mee moet omspringen.
en dat brengt ons terug op dat artikel van siderea....
http://www.siderea.nl/art...ing/energiebesparing.html
en waarom zou ik zuinig omspringen met mijn eigen, inmiddels gratis energie, die van mij gestolen word ?
/danwel niet meer betaald word, maar wel aan de buurman verkocht inclusief REB en BTW
waarom worden kolencentrales gratis aangesloten op het net, en betalen ze verder niets,
en een boer met windmolen wel heel veel ?
waarom betaal ik dan ook voor mijn aansluiting die ook puur produktie is ?
in 100 dagen zit ik dan pas op de helft, van wat op moet, en dan is het alweer februari.
ik begin nu wel te begrijpen waarom het verhaal isolatie+besparen door de fossiele industrie is uitgevonden.
het is namelijk alleen van toepassing bij dure vieze energie, waar je zuinig mee moet omspringen.
en waarom zou ik zuinig omspringen met mijn eigen, inmiddels gratis energie, die van mij gestolen word ?
/danwel niet meer betaald word, maar wel aan de buurman verkocht inclusief REB en BTW
waarom worden kolencentrales gratis aangesloten op het net, en betalen ze verder niets,
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2011 22:29 ]
Omdat je ervoor gekozen hebt meer zonnestroompanelen op je dak te leggen dan je nodig hebt? Ja het zou mooi zijn als we allemaal producentje zouden kunnen zijn en onbeperkt aan elkaar leveren. Maar ik blijf het zeggen: kijk naar de mensen om je heen, in je straat, op de snelweg in de file, op je werk en op het verjaardagsfeestje van ome Bob - zij zijn de mensen die dat (bijna altijd onbewust) tegenhouden.Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 22:26:
nou ik heb er 24,3 kWh door gejekkert, lekker warm dat wel, maar dat schiet ook niet op zo
Ik ben het totaal niet eens met dat artikel van Siderea, heb er ook wel eens een behoorlijk heftige mailwisseling met hem over gehad. Besparen is naar mijn mening een integraal onderdeel van het begrip duurzaamheid. De argumenten in dat artikel overtuigen mij in het geheel niet van het tegendeel.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Je hebt al het recht om op te maken wat je zelf geproduceerd hebt.Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 22:26:
Alleen past het in mijn ogen niet in de duurzaamheid discussie die hier gisteren werd gevoerd mbt geld en delen.
Hoe zou je dit aanpakken als je in de plaats van stroom/energie een teveel aan voedsel in je moestuin produceert?
Eet je het allemaal op tot je er bij neervalt,
Gooi je het weg in de gftbak,
Deel je het uit op straat,
Verkoop je het op straat voor de 10% minder dan de marktprijs,
Verkoop je het voor de marktprijs of,
Ga je minder van dit product produceren omdat het zonde is van de tuin/landbouw grond en dus verspilling van grondstoffen en resources?
Als men zo duurzaamheid is als men zegt dan gaat men minder produceren of deel men het met de maatschappij omdat dat sociaal is en er geen zaken verloren gaan of verspilt worden.
Ik spreek niemand persoonlijk aan en het is mijn idee van duurzaamheid, sociaal en om verspilling te voorkomen. (ik vind dat men aan verspilling doet zodra men, bij normaal eigen gebruik, moet salderen. Men heeft dan blijkbaar een overschot aan zonnepaneel en dat is ook verspilling van grondstoffen)
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Uh, nee, dat ben ik totaal niet met je eens. Weet je wat salderen precies betekent?Freemann schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 22:52:
(ik vind dat men aan verspilling doet zodra men, bij normaal eigen gebruik, moet salderen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Verwijderd
"teveel panelen hebben in nederland dan je nodig hebt" dat is pas crisis of onduurzaam.
zelfs dat gaat ome bob vast te ver
als ik op het sociale vlak iemand in een e-rolstoel 1000kWh te geven,
dan mag dat niet.
als ik mijn leverancier vraag het geld te houden en oerbos aan te kopen,
dan doen ze dat niet.
stroom mag gezien worden als middel.
als stroom als middel word gezien, dan is het gelijkwaardig aan een saldo,
onze economie werkt zo.
andermans saldo stelen mocht altijd al niet, maar bij stroom wel.
dan mag dat niet.
als ik mijn leverancier vraag het geld te houden en oerbos aan te kopen,
dan doen ze dat niet.
stroom mag gezien worden als middel.
als stroom als middel word gezien, dan is het gelijkwaardig aan een saldo,
onze economie werkt zo.
andermans saldo stelen mocht altijd al niet, maar bij stroom wel.
[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2011 23:05 ]
Dat je netto terugleverd?JeroenH schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 22:55:
[...]
Uh, nee, dat ben ik totaal niet met je eens. Weet je wat salderen precies betekent?
Je hebt dan teveel panelen op je dak liggen en dat kost grondstoffen, energie (productie silicium), glas etc
salderen is geen netto terugleveren.
Salderen is de opgewekte energie aftrekken van de verbruikte energie tot een bepaald maximum in Nederland 5000kWh
Als je 2000 kWh hebt opgewekt en 3000 kWh verbruikt heb dan saldeer je 2000 kWh de andere 1000 kWh worden in rekening gebracht. salderen kan tot 0 kWh alles onder die 0 kWh is netto teruglevering.
Salderen is de opgewekte energie aftrekken van de verbruikte energie tot een bepaald maximum in Nederland 5000kWh
Als je 2000 kWh hebt opgewekt en 3000 kWh verbruikt heb dan saldeer je 2000 kWh de andere 1000 kWh worden in rekening gebracht. salderen kan tot 0 kWh alles onder die 0 kWh is netto teruglevering.
Je bent in de war met de jaaropbrengstFreemann schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 21:29:
Je locatie is 80 van optimaal en voor nl gebruiken we .85 om de jaaropbrengst te berekenen.
Dus 3600 x.80 x .85 = 2448kwh per jaar
Ter info, die .85 is een sombere aanname en 1 is goed haalbaar.
De oiek als de zon er vol op staat zal bij west ook gewoon de max zijn en niet 80%
Onbelangrijk maar wel leuk om te zien
Nope. Salderen is produceren tot ten hoogste je eigen jaarproductie. Voorbeeld:Freemann schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 22:59:
Dat je netto terugleverd?
Jaarconsumptie: 2500 kWh
Jaarproductie: 3100 kWh
Dan heet de eerste 2500 kWh van je productie salderen, de resterende 600 kWh is 'onder nul' of 'overschot' of hoe je het ook wil noemen.
Dat zou het geval kunnen zijn als je op jaarbasis meer opwekt dan je consumeert - ik zit ook bescheiden in een dergelijke situatie. Of het 'te veel' is weet ik niet. Wat is er mis met meer stroom opwekken dan je nodig hebt en dat verkopen aan de mensen om je heen? Ik zie dat wel zitten, maar de energiewetgeving ondersteunt dat nu totaal niet en dat is waar de discussie nu over gaat. Veel mensen schuiven dat op 'de overheid', maar je zag mijn stellige mening daarover: die over kiezen kiezen wij, en niemand anders.Je hebt dan teveel panelen op je dak liggen en dat kost grondstoffen, energie (productie silicium), glas etc
Mijn ome Bob is in goede doen, rijdt in een BMW X5 en vind mij maar een zonderling. Mijn ome Bob verkondigt op verjaardagen luidkeels dat hij liberaal stemt omdat vrijheid goed is de markt alles wel oplost. Als het bier rijkelijk genoeg gevloeid heeft krijgen die 'idioten met hun Priusen' er ook nog verbaal van langs. Zijn vrouw heet Ingrid, hij heeft alleen zelf de verkeerde voornaam. De andere familieleden hangen aan zijn lippen. Hij heeft een grote auto, het zal hem dus wel goed gaan en dat willen we allemaal wel, nietwaar?Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 22:58:
"teveel panelen hebben in nederland dan je nodig hebt" dat is pas crisis of onduurzaam.
Duurzaamheid is voor losers.
[ Voor 27% gewijzigd door JeroenH op 08-11-2011 23:14 ]
PVI is ingesteld door installateur. maar ik geloof dat de string van 4 op 119 volt staat ingesteld en de string van 7 op 199. Hij hangt hier in de kast naast de cv dus geluid horen we niet. Èèn keer rond 6 uur horen uit gaan omdat ik in de kast was, 2 klikkjes en hij was uit.Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 22:03:
[...]
Heb je de opstartspanning verlaagd conform design?
Hoe zijn de geluiden met de PVI?
Hoe start die string met die 4 panelen? Ik zit toch een beetje aan te kijken tegen die spanning icm met de mpp-range. (met de panda's)
Hoe ga je monitoren?
ik monitor met plugwise maar ik ga binnenkort eens uitzoeken hoe ik via USB dat ding uit kan lezen.
[ Voor 7% gewijzigd door haakjesluiten op 08-11-2011 23:12 ]
Verwijderd
salderen is het wegstrepen van geven en nemen tegen elkaar
ik geef je nu een fles cola, en jij geeft hem volgende week terug
waar het in nederland nu fout gaat is :
je brengt een week later een fles cola terug, en als dank nog een fles sinas.
ik bedank je daar niet voor, maar leen de sinas weer uit aan de buurvrouw, en vraag er ook nog rente voor.
de cola drink ik zelf op.
ik eis 2 flessen sinas van de buurvrouw.
dit is een beetje het gedrag van de energiebedrijven in nederland
ik geef je nu een fles cola, en jij geeft hem volgende week terug
waar het in nederland nu fout gaat is :
je brengt een week later een fles cola terug, en als dank nog een fles sinas.
ik bedank je daar niet voor, maar leen de sinas weer uit aan de buurvrouw, en vraag er ook nog rente voor.
de cola drink ik zelf op.
ik eis 2 flessen sinas van de buurvrouw.
dit is een beetje het gedrag van de energiebedrijven in nederland
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2011 23:13 ]
Verwijderd
Even voor de duidelijkheid; eigen verbruik betrekken in je voorbeeldsilvester6 schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 23:06:
salderen is geen netto terugleveren.
2000 opwekken
500 direct eigen verbruik
1500 saldo het net op
3000 eigen verbruik
-500door eigen opwekking
2500 saldo verbruik
2500 - 1500 = 1000 af te rekenen, maar bij slechts 1500 salderen, en niet 2000 salderen
"Salderen is het verrekenen van geproduceerde en verbruikte elektriciteit."JeroenH schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 23:08:
[...]
Nope. Salderen is produceren tot ten hoogste je eigen jaarproductie. Voorbeeld:
Dan heet de eerste 2500 kWh van je productie salderen, de resterende 600 kWh is 'onder nul' of 'overschot' of hoe je het ook wil noemen.
Er zijn echter wel beperkingen gesteld aan het salderen, waaronder inderdaad dat "niet meer salderen dan er verbruikt wordt." Maar ook enkel verplicht voor de eerste 5000kWh levering (sommige leveranciers kiezen er dus voor om meer te salderen, maar zijn hiertoe niet verplicht) en niet bij een aansluiting groter dan 3x80A.
[ Voor 5% gewijzigd door Paul C op 08-11-2011 23:18 ]
Verwijderd
ik wou het eenvoudig houden met wat sinas 
ome bob heeft namelijk echt geen idee, zijn aandachtsboog is kort, en zijn lontje ook
ome bob heeft namelijk echt geen idee, zijn aandachtsboog is kort, en zijn lontje ook
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2011 23:19 . Reden: ome bob heeft ook een kleine piemel en grote oto ]
Je verhaal zou ook zomaar voor de banken kunnen gelden, ook onduurzaam
Het probleem is niet één ome Bob. Het probleem is dat Nederland vol zit met ome Bobs en tante Ingrids, en die bepalen de stroming. Wij zwemmen tegen die stroom op.ome bob heeft namelijk echt geen idee, zijn aandachtsboog is kort, en zijn lontje ook
De definitie van welvaart c.q. rijkdom moet anders.
Oeps. Excuses in xx-voud. Hoop het in mijn oren te hebben geknoopt (anders volgt er vanzelf wel weer een openbare executie mag ik vrezen...).Yilar schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 20:38:
[...]
Ja, Zonnigtype, heb ik netjes alles in de startpost gezet voor noppes.. verspilde energie zo, kan echt niet op een duurzaam forum

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ik heb geen Ome Bob. Maar de familie is heel groot dus misschien stiekem toch wel, maar ben ik 'm vergeten door alle vriendelijke ooms die mij op praktisch iedere familie bijeenkomst het hemd van het lijf vragen over zonnepanelen. Ze zijn allemaal onder de indruk en geïnteresseerd, maar tot nog toe heeft er niemand werkelijk gerealiseerd, maar ik heb goede hoop dat dat gaat komen.Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 23:18:
ik wou het eenvoudig houden met wat sinas
ome bob heeft namelijk echt geen idee, zijn aandachtsboog is kort, en zijn lontje ook.
Ik heb wel gemerkt dat het belangrijk is mensen in hun waarde te laten, geduldig uit te leggen en vooral niet teveel te preken. Ik hou het er altijd maar op dat je met zonnepanelen dik kunt verdienen en als ze er zelf expliciet om vragen dan laat ik de omvormers zien en blader ik even naar "overall statistics" -> "earnings" en dan staat er vrolijk op beide omvormers €1900,-. Geweldige feature van Delta. Maar de meesten kunnen het moeilijk geloven en vragen dan om bevestiging.
Moraal van het verhaal:
Ik verspil mijn beperkte energie niet aan de mensen die er (nog) niet open voor staan, want er zijn genoeg mensen die het wel graag horen, maar nog niet te horen krijgen.
[ Voor 8% gewijzigd door Paul C op 08-11-2011 23:37 ]
@Jeroen: ben ik het niet mee eens hoor
(maar voor ik hier verder op in ga, wil ik wel even weten of je dit serieus meende
Thanks.
Onbenul is misschien te sterk uitgedrukt maar het feit is er dat ik eigenlijk niet meer ben dan een (wellicht beter-dan-gemiddeld-geïnformeerde) amateur. Daar ben ik me van bewust en ik denk dat dat het belangrijkste is.(maar voor ik hier verder op in ga, wil ik wel even weten of je dit serieus meende)
Zorrie, nope: dat was nl. Woodski met z'n mooie ronde EPDM dakkie en een gelukkige (?) buurvrouw...
Feli, Woodski!
Wie gaat voor de 500 kWp?
Niet allemaal tegelijk s.v.p. (openingspost onderaan, met dank aan strenge Yilar, en natuurlijk aan Anton B. ...).
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Filmpje van Enexis waarin Salderen wordt uitgelegd a.d.h.v. een Ferraris meter en iemand die meer opwekt dan hij verbruikt! Hoezo digitale meter nodig? Volgens Enexis niet!
[YouTube: http://youtu.be/0HCKiuWoGE0]
[YouTube: http://youtu.be/0HCKiuWoGE0]
"Uitleg by EnexisSLIM" staat in de aftiteling.pcmadman schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 23:57:
Filmpje van Enexis waarin Salderen wordt uitgelegd a.d.h.v. een Ferraris meter en iemand die meer opwekt dan hij verbruikt! Hoezo digitale meter nodig? Volgens Enexis niet!![]()
[video]
Hahahaha. Met de SLIMSTE meter van allemaal, een enkeltarief Ferrarisje. Met Goedkeurings Zegel / Certificaat van onze Netjongens van Enexis.
Nog meer lol: dat is de secretaris van de Zonnestroom Producenten Vereniging die daar voor Enexis reclame maakt, en die bij het anti Borssele II protest op de Dam in Sodom en Gomorra met een zonnepaneeltje mooie sier liep te maken voor "zijn" vereniging.

Respectabel laag verbruik overigens, dat mag toegejuichd worden!
Verwijderd
@ Ejonk
Wil je je DM aanzetten ? Ik heb een vraagje over jullie Lagerwey's. Werk je soms bij Bettink ?
Wil je je DM aanzetten ? Ik heb een vraagje over jullie Lagerwey's. Werk je soms bij Bettink ?
Tja, als je nog een draaitafel hebt staan, dan zal er verder ook niet veel veranderd zijn in dat huis ten opzichte van een gemiddeld huis uit de jaren 70 voor wat betreft apparatuur. Hij zal ook nog wel zo een mooi draaischijf telefoontoestel hebben. Scheelt ook in verbruik.zonnigtype schreef op woensdag 09 november 2011 @ 00:17:
Respectabel laag verbruik overigens, dat mag toegejuichd worden!
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Een draaischijf telefoontoestel is zeer milieuvriendelijk: geen adapter of batterijen. Daarna ging het mis..
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
En een dikke (kern)generator die staat te draaien in Borsele... Die telefoons hadden ook een bak energie nodig om überhaupt te kunnen rinkelen...Schinnen-groen schreef op woensdag 09 november 2011 @ 08:56:
Een draaischijf telefoontoestel is zeer milieuvriendelijk: geen adapter of batterijen. Daarna ging het mis..

Verwijderd
Omdat dat nou pas echt 'duurzaam' is, bijvoorbeeld?Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 22:26:
Jouw 'eigen' gratis energie is voor een groot deel door 'de gemeenschap' betaald, met die overtrokken lokale subsidieregelingen. Ook in dat opzicht lijkt het mij wel duurzaam en eerlijk om 'de gemeenschap' daar wat van terug te geven. Om dat dan 'stelen' te noemen... (enige jammere is dat een groot deel van 'jouw' winst (dus eigenlijk: de winst van 'de gemeenschap') naar de energiemaatschappijen gaat - dat je dat aan de kaak stelt vind ik terecht).
Verwijderd
Stop het in een accu, en breng de accu (op de e-snorfiets) naar de e-rolstoeller, geef de accu aan de persoon in kwestie... doe er een omvormer bij.Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 22:58:
dan mag dat niet.
Alles kan.
Wat je niet behandeld in je beschouwingen is dat je voornamelijk in de zomer produceert en nu in de winter
afneemt. Dus nu haal je het uit het net ad 600gr CO2 / kWh. Lijkt me niet zo duurzaam.
Volgens mij heb je gewoon hard een 4-telsmeter nodig, dan krijg je gewoon die (over)productie uitbetaald ad 6 cent per kWh. Dat je de belastingen niet terugkrijgt is heel logisch. Het is EB en BTW. Daar zijn wat regels voor.
En hoe zie je het dan bij mensen die geen subsidie hebben daar gaat jou tekst niet op?Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:06:
[...]
Omdat dat nou pas echt 'duurzaam' is, bijvoorbeeld?
Jouw 'eigen' gratis energie is voor een groot deel door 'de gemeenschap' betaald, met die overtrokken lokale subsidieregelingen. Ook in dat opzicht lijkt het mij wel duurzaam en eerlijk om 'de gemeenschap' daar wat van terug te geven. Om dat dan 'stelen' te noemen... (enige jammere is dat een groot deel van 'jouw' winst (dus eigenlijk: de winst van 'de gemeenschap') naar de energiemaatschappijen gaat - dat je dat aan de kaak stelt vind ik terecht).
Ons overschot is een stuk bescheidener, dit jaar komen wij net niet negatief uit. We moeten nog 93kWh weg werken op de dagteller. Dat gaat wel lukken voor de eindafrekening van eind december.
Volgend jaar is de kans dat we negatief eindigen wel een stuk groter op een van beide tellers. Mocht de regeling zo vaag en onbestemd blijven mbt teruglevering en betaling hiervoor dan zit ik ook serieus te denken om het verschil maar gewoon electrisch af te fakkelen in huis. Dan stop ik op +1kWh op de teller.
Belangrijkste verliezer in dit verhaal is en blijft het milieu.
Volgend jaar is de kans dat we negatief eindigen wel een stuk groter op een van beide tellers. Mocht de regeling zo vaag en onbestemd blijven mbt teruglevering en betaling hiervoor dan zit ik ook serieus te denken om het verschil maar gewoon electrisch af te fakkelen in huis. Dan stop ik op +1kWh op de teller.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Mijn fout, ik werd in de war gebracht door de boventoon.JeroenH schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 23:08:
[...]
Nope. Salderen is produceren tot ten hoogste je eigen jaarproductie. Voorbeeld:
[...]
De gene die ik hoor kafferen op salderen en terugleveren, zijn de gene die netto het meeste terugleveren.
Wij gebruiken door toe doen van hobby's (vijver+aquaria) een sloot kWh-tjes en vandaar dat ik gemakkelijk 3kWp+ op mijn dak kan gooien. We zullen dat allemaal met normaal gebruik wegwerken. Als ik 6kWp op mijn dak leg en daardoor 2000kWh overhoud en terug moet leveren tegen een vergoeding die ik moet accepteren, dan is dat mijn eigen fout en risico door er teveel panelen op te knallen.
Doe je het voor de lol/hobby, dan moet je je er niet druk om maken (net als mijn vijver+aquaria) het kost nu eenmaal geld,
doe je het voor het geld, dan moet je een bedrijfje opstarten en een zonnecentrale bouwen,
Men doet het voor zichzelf OF doet het voor een ander/de beter wereld.
Voor mij is het heel zwart/wit.
Consumptie EN vooral verspilling moet verder snoeihard belast worden.
Dat is in mijn ogen de enige manier om mensen in de rijke landen duurzamer te gaan laten denken en mogelijk op te manier te gaan laten leven.
Ik haal niets door de war. Het gaat mij om het volgende;Woodski schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 23:07:
[...]
Je bent in de war met de jaaropbrengst
Je locatie is 80 van optimaal en voor nl gebruiken we .85 om de jaaropbrengst te berekenen.
Dus 3600 x.80 x .85 = 2448kwh per jaar
Ter info, die .85 is een sombere aanname en 1 is goed haalbaar.
De oiek als de zon er vol op staat zal bij west ook gewoon de max zijn en niet 80%
Onbelangrijk maar wel leuk om te zien
Als ik 3600Wp aan panelen op het dak leg, dan kunnen die in optimale omstandigheden 3600W per uur leveren. Mijn vraag is nu hoe groot de kans is dat de panelen op een westelijk 30graden dakvlak ook die 3600W per uur gaan leveren en voor hoelang ze dat dan zullen doen.
Dit gezien het feit dat een fabrikant aan mij mailde dat ik gemakkelijk 3000Wp op een 2.5kW DC zijdige omvormer aan kan sluiten. Als bijv. de 3600Wp maar 10 uurtjes per jaar wordt gehaald en de 3000Wp zeg 20 uurtjes en voor de rest onder de 3000Wp blijft. Dan overweeg ik om toch gewoon deze lichtere omvormer te plaatsen en een paar uurtje 0 productie voor lief te nemen.
Netjes!flitspaal.nl schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:34:
Ons overschot is een stuk bescheidener, dit jaar komen wij net niet negatief uit. We moeten nog 93kWh weg werken op de dagteller. Dat gaat wel lukken voor de eindafrekening van eind december.
Spijtig om te lezen (mbt je plan om het affakkelen).flitspaal.nl schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:34:
Wie steunt er hier overigens goede doelen?
Volkomen mee eens! Als je zonder subsidie panelen op het dak legt, dan ben je blijkbaar een nog erger duurzaam en groen denkend persoon en wil je graag iets voor de maatschappij doen. Dit omdat voor jou de €-tjes minder/niet belangrijk zijn.Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:06:
[...]
Omdat dat nou pas echt 'duurzaam' is, bijvoorbeeld?
Sponsor dan toch die enkele 10tallen kWh-tjes.
Zie het als een goed doel die langs de deur komt
[ Voor 11% gewijzigd door Freemann op 09-11-2011 09:52 ]
Verwijderd
Daar gaat mijn financiële argument niet op, maar het duurzame argument wel degelijk.silvester6 schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:30:
En hoe zie je het dan bij mensen die geen subsidie hebben daar gaat jou tekst niet op?
Wederom wint het financiële argument het van het duurzame.flitspaal.nl schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:34:
Begrijp me goed, ik wou ook dat het anders was, maar laten we nou ondanks alle tegenwerking toch even het duurzame goede voorbeeld geven...
Dat deed hij heel erg goed. Ik wist niet wat ik zag toen ik die foto zag, een paar maanden geleden. Meer mensen zouden dat moeten doen. Ik zie de voorstanders van kernenergie niet zo snel een blokje uranium meenemen naar een demonstratie.zonnigtype schreef op woensdag 09 november 2011 @ 00:17:
met een zonnepaneeltje mooie sier liep te maken voor "zijn" vereniging.
Inderdaad, per persoon nog lager dan ons huishouden (500 v 550 kWh) en ik dacht dat wij al flink laag zaten.Respectabel laag verbruik overigens, dat mag toegejuichd worden!
Hij heeft zijn huishouden inderdaad bijzonder energiezuinig ingericht, maar ik vraag me af of je aan een draaitafel kunt zien dat "er sinds de jaren '70 niet veel veranderd is in dat huishouden".c70070540 schreef op woensdag 09 november 2011 @ 07:57:
Tja, als je nog een draaitafel hebt staan, dan zal er verder ook niet veel veranderd zijn in dat huis ten opzichte van een gemiddeld huis uit de jaren 70 voor wat betreft apparatuur. Hij zal ook nog wel zo een mooi draaischijf telefoontoestel hebben. Scheelt ook in verbruik.
"Watt per uur" bestaat niet. Watt is gedefinieerd als Joule per seconde.
Sorry...JeroenH schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:54:
[...]
"Watt per uur" bestaat niet. Watt is gedefinieerd als Joule per seconde.
3600Watt
Zo beter?
Kun je mij toevallig ook een inhoudelijk antwoord geven, in plaats van .....
Veel beter.
Maar natuurlijk. Ja, ik geef aan diverse goede doelen.Kun je mij toevallig ook een inhoudelijk antwoord geven, in plaats van .....
Verwijderd
Ik durf gerust een blokje uraniumerts meenemen naar zo een demonstratie, alhoewel ik betwijfel of ik daar thuishoorJeroenH schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:51:
[...]
Dat deed hij heel erg goed. Ik wist niet wat ik zag toen ik die foto zag, een paar maanden geleden. Meer mensen zouden dat moeten doen. Ik zie de voorstanders van kernenergie niet zo snel een blokje uranium meenemen naar een demonstratie.
Trouwens, 3750 Wp op mijn dak, in samenwerking met warmtepomp een overschot van 590kWh op dit moment. Vorig jaar een totaalverbruik van 3194kWh, op dit moment 2244kWh, dus dat overschot zal niet zo veel kleiner meer worden de volgende 7 weken
Spijtig genoeg is het hier in België zo mogelijk nog slechter geregeld....
Als de maatschappij gebaat zou zijn met het terugleveren heb je een punt, maar nu zijn de grote energieboeren de winnaar en ben jij de verliezer. De maatschappij heeft er niets aan, jouw zonneenergie gaat blind het net op en wordt doorverkocht als grijze stroom.Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:48:
[...]
Daar gaat mijn financiële argument niet op, maar het duurzame argument wel degelijk.
[...]
Wederom wint het financiële argument het van het duurzame.
Begrijp me goed, ik wou ook dat het anders was, maar laten we nou ondanks alle tegenwerking toch even het duurzame goede voorbeeld geven...
A'dam PVOutput
Dank!JeroenH schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:59:
[...]
Veel beter.
[...]
Maar natuurlijk. Ja, ik geef aan diverse goede doelen.
Dank voor je inhoudelijke reactie en ben blij om te lezen dat er nog goede mensen zijn op deze wereld!
Tip:ericplan schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:00:
[...]
Als de maatschappij gebaat zou zijn met het terugleveren heb je een punt, maar nu zijn de grote energieboeren de winnaar en ben jij de verliezer. De maatschappij heeft er niets aan, jouw zonneenergie gaat blind het net op en wordt doorverkocht als grijze stroom.
Trek een paar panelen van je dak en geef ze aan iemand weg.
Jij blij want jouw zonneenergie gaat niet meer blind het net op, wordt dus niet doorverkocht als grijze stroom en de ander kan deze "groene stroom" netjes gebruiken en dat scheelt weer gebruik van grijze stroom. Daarbij hoef jij je niet meer druk te maken over je overproductie.
ik zie 3 winnaars (jij, de ontvanger van je panelen en het milieu)!
[ Voor 4% gewijzigd door Freemann op 09-11-2011 10:08 ]
Verwijderd
Koop er gewoon 2.Freemann schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:47:
Dan overweeg ik om toch gewoon deze lichtere omvormer te plaatsen en een paar uurtje 0 productie voor lief te nemen.
De prijzen vind ik heel redelijk Delta Solivia 3.3 ad 390 euro !
http://www.ebay.de/itm/De...lagen&hash=item4ab0761079
Mijn reactie werd ingegeven door het mogelijk afschaffen van het salderen.Freemann schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 21:38:
[...]
Ja en daarom snapte ik ook vanmiddag de post niet over het opsouperen van overschotten door;
ovens overuren te laten draaien,
stroom aan buren te verkopen,
extra stoofpotje op de elektrisch kookplaat,
etc.
En dit paste ook totaal niet in het duurzame plaatje dat gisteren door menigeen werd geschetst (panelen leg je voor het milieu op je dak en niet voor het geld).
Af en toe ben ik wel de weg kwijt
Ik verzet mij tegen het idee dat ik mijn overschot aan electriciteit voor een paar centen aan de energieleverancier zou moeten leveren, die het vervolgens voor de "normale" prijs (incl. winstopslag en alle belastingen) aan mijn naaste buren levert. Terwijl ik de producent ben.
Vandaar dat ondeugende idee om rechtstreeks aan de buren te leveren.
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
Je haalt hier 2 dingen door de war. Je hebt aan de ene kant een hoeveelheid zonnepanelen uitgedrukt in Wp (Watt peak, of eigenlijk, hoeveel vermogen de panelen leveren onder standaard test condities). Dit heeft helemaal niks te maken met het vermogen dat je panelen op een willekeurig tijdstip leveren, dat kan ook 0 (donkere nacht) zijn, of meer dan 1 W per Wp (koude dag met een windje en reflecties). In nederland zal het 2e geval niet vaak gebeuren, vandaar het voorstel van je leverancier.Freemann schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:47:
Ik haal niets door de war. Het gaat mij om het volgende;
Als ik 3600Wp aan panelen op het dak leg, dan kunnen die in optimale omstandigheden 3600W per uur leveren. Mijn vraag is nu hoe groot de kans is dat de panelen op een westelijk 30graden dakvlak ook die 3600W per uur gaan leveren en voor hoelang ze dat dan zullen doen.
Dit gezien het feit dat een fabrikant aan mij mailde dat ik gemakkelijk 3000Wp op een 2.5kW DC zijdige omvormer aan kan sluiten. Als bijv. de 3600Wp maar 10 uurtjes per jaar wordt gehaald en de 3000Wp zeg 20 uurtjes en voor de rest onder de 3000Wp blijft. Dan overweeg ik om toch gewoon deze lichtere omvormer te plaatsen en een paar uurtje 0 productie voor lief te nemen.
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Als het met 1 kan dan doe ik het met 1 en vind ik het zonde(van de grondstoffen) om voor 3% extra productie een extra omvormer op te hangen.Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:09:
[...]
Koop er gewoon 2.
De prijzen vind ik heel redelijk Delta Solivia 3.3 ad 390 euro !
http://www.ebay.de/itm/De...lagen&hash=item4ab0761079
Ik snap dat, maar het gaat mij erom hoe vaak de piek bereikt wordt.WouterB schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:11:
[...]
Je haalt hier 2 dingen door de war. Je hebt aan de ene kant een hoeveelheid zonnepanelen uitgedrukt in Wp (Watt peak, of eigenlijk, hoeveel vermogen de panelen leveren onder standaard test condities). Dit heeft helemaal niks te maken met het vermogen dat je panelen op een willekeurig tijdstip leveren, dat kan ook 0 (donkere nacht) zijn, of meer dan 1 W per Wp (koude dag met een windje en reflecties). In nederland zal het 2e geval niet vaak gebeuren, vandaar het voorstel van je leverancier.
Las daarnet echt dat mensen regelt pieken op hun omvormers zien die overeen komen met het max STC.
Als ik die pieken ook krijg voor enkele uren per dag, dan schakelt de omvormer af en heb ik niets.
Als ik 3600Wp op het dak leg en max 0,8W per Wp zal ontvangen, dan kom ik 2900Wp maximaal.
De omvormer zou dat (mijn inziens en volgens de fabrikant) moeten kunnen verwerken.
[ Voor 53% gewijzigd door Freemann op 09-11-2011 10:22 ]
Maar als je er ervoor kiest om een aanzienlijke hoeveelheid kWh-tjes af te gaan fakkelen, waar blijft dan je duurzame instelling?Als de maatschappij gebaat zou zijn met het terugleveren heb je een punt, maar nu zijn de grote energieboeren de winnaar en ben jij de verliezer. De maatschappij heeft er niets aan, jouw zonneenergie gaat blind het net op en wordt doorverkocht als grijze stroom
Wat nu gebeurt is dat er extra energie opgewekt moet worden in smerige kolencentrales om ervoor te zorgen dat het energiebedrijf niet het overschot aan energie kan "stelen" (waar ik het overigens volledig mee eens ben dat het schandalig is wat ze doen).
Naar mijn mening wordt een gevecht met het energiebedrijf dus uitgevochten door meer energie te gaan verbruiken, met als gevolg meer co2 uitstoot. De maatschappij heeft er dus wel iets aan als je het niet affakkelt.
Het argument dat Eric teveel panelen op zijn dak heeft liggen vind ik onterecht; op het moment van installeren waren de voorwaarden van Greenchoice anders en was het een logische keuze. En dan komen we weer op het lastigste punt van het economisch belang van zonnepanelen op dit moment; we hebben geen idee hoe het er over 25, 10, 1 jaar en misschien wel zelfs nu voorstaat.
Ik zie 2 winnaars: het milieu en de energieboer die niet voor teruglevering betaalt. Groene stroom die als grijs wordt verkocht is nog altijd groen, je weet het alleen niet. Of dacht je dat er in de praktijk onderscheid wordt gemaakt in stroom? Stroom=Stroom. Als iedereen in NL ineens groene stroom gaat nemen ipv grijze stroom worden kern en kolencentrales niet ineens stilgelegd ofzo.Freemann schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:07:
[...]
Dank!
Dank voor je inhoudelijke reactie en ben blij om te lezen dat er nog goede mensen zijn op deze wereld!
[...]
Tip:
Jij blij want jouw zonneenergie gaat niet meer blind het net op, wordt dus niet doorverkocht als grijze stroom en de ander kan deze "groene stroom" netjes gebruiken en dat scheelt weer gebruik van grijze stroom. Daarbij hoef jij je niet meer druk te maken over je overproductie.
Kwam gisteren bij mijn ouders overigens, zag ik ineens factuur van Warmteservice liggen. Ze krijgen een nieuwe ketel, de Nefit Ecomline HR uit december 1995 gaat eruit, Intergas HRE 28/24 komt erin. Komende zaterdag wordt ie geinstalleerd door mijn zwager. De oude Nefit was lek, ze moeten nu 2x per dag de aftapkraan open zetten om de druk van 3,5 bar weer terug te brengen naar rond de 2bar, aangezien de boiler water naar het CV-circuit lekt.
Verwijderd
Ken je situatie niet, maar wat voor dak heb je nou?Freemann schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:12:
[...]
Als het met 1 kan dan doe ik het met 1 en vind ik het zonde(van de grondstoffen) om voor 3% extra productie een extra omvormer op te hangen.
Als je aangeeft niet een zwaardere omvormer te willen vanwege het geld...
Dat is dus zinloos.
Heb je een oost west situatie, dan neem je toch 1 omvormer met 2 trackers?
Overigens aan 1 genoemde omvormer kan 4000Wp , lijkt me al vrij zwaar.
Dus wat ga je neerleggen?
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2011 10:43 ]
Ik weet niet of ik een 'goed mens' ben. Het percentage van mijn inkomen wat ik aan goede doelen geef is eigenlijk veel te laag.Freemann schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:07:
Dank!
Ik probeer te leven zoals ik het als 'goed' zie, probeer zo weinig mogelijk resources voor mijn geluk te verbruiken, probeer anderen zo weinig mogelijk tot last te zijn, probeer anderen te helpen waar ik kan - eigenlijk probeer ik zo te leven dat ik aan het einde kan zeggen 'ik heb echt wat toegevoegd'. Of dat gelukt is zien we aan het einde wel, daar mogen anderen wat over zeggen als ze dat willen.
Ik ben de afgelopen dagen weer eens met mijn neus op de feiten gedrukt dat het einde niet altijd zo ver weg is als je denkt, en dat stemt tot nadenken. Nadenken is goed. Dat zouden meer mensen moeten doen.
Je kan de grafieken op mijn site eens bekijken http://morpheus.flitspaal.nl/graphs . Je krijgt dan een indruk op de oost en west daken wat de gemiddelde hoeveelheid is wat je op je dak krijgt. Ik haal in mei juni op een mooie dag ongeveer 1450-1500W AC uit 1974Wp ( 0,75W/Wp ) . Pieken zijn leuk maar duren kortFreemann schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:47:
Ik haal niets door de war. Het gaat mij om het volgende;
Je omvormer onderdimensioneren ( dus meer Wp aansluiten dan omvormer AC kan verwerken ) is zeker op oost/west daken aan te raden, je omvormer blijft dan ook bij lagere instraling langer in een gebied werken met >90% efficientie.
Volgens mij komt mijn punt niet helemaal door_JGC_ schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:15:
[...]
Ik zie 2 winnaars: het milieu en de energieboer die niet voor teruglevering betaalt. Groene stroom die als grijs wordt verkocht is nog altijd groen, je weet het alleen niet. Of dacht je dat er in de praktijk onderscheid wordt gemaakt in stroom? Stroom=Stroom. Als iedereen in NL ineens groene stroom gaat nemen ipv grijze stroom worden kern en kolencentrales niet ineens stilgelegd ofzo.
Het gaat mij erom dat als je je druk maakt om je overproductie dat deze door wordt verkocht, verdwijnt in het niets etc etc. dan zou ik 2/3/4 panelen van mijn dak halen. Als je dan een groen, duurzaam mens bent, dan schenk je deze panelen aan een ander. De ander kan dan met jouw panelen groene stroom opwekken en zo zal jouw investering als nog bijdragen aan het milieu.
idd. Dat is ook mijn punt.NielsOo schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:15:
[...]
Maar als je er ervoor kiest om een aanzienlijke hoeveelheid kWh-tjes af te gaan fakkelen, waar blijft dan je duurzame instelling?
Als je niet bestolen wilt worden, dan moet je minder produceren.NielsOo schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:15:
Wat nu gebeurt is dat er extra energie opgewekt moet worden in smerige kolencentrales om ervoor te zorgen dat het energiebedrijf niet het overschot aan energie kan "stelen" (waar ik het overigens volledig mee eens ben dat het schandalig is wat ze doen).
idd. overproductie is niet goed. Daarbij genereren elektrisch apparaten allemaal warmte en dat komt ook weer niet ten goede aan "global warming".NielsOo schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:15:
Naar mijn mening wordt een gevecht met het energiebedrijf dus uitgevochten door meer energie te gaan verbruiken, met als gevolg meer co2 uitstoot. De maatschappij heeft er dus wel iets aan als je het niet affakkelt.
Tja, dat is ook met de wegenbelasting op "groene" auto's. Die zaken veranderen nu eenmaal.NielsOo schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:15:
Het argument dat Eric teveel panelen op zijn dak heeft liggen vind ik onterecht; op het moment van installeren waren de voorwaarden van Greenchoice anders en was het een logische keuze. En dan komen we weer op het lastigste punt van het economisch belang van zonnepanelen op dit moment; we hebben geen idee hoe het er over 25, 10, 1 jaar en misschien wel zelfs nu voorstaat.
Investeringen kunnen meer/minder waard worden en als je niet bestolen wilt worden, dan moet je minder produceren.
Stel;
De overheid had Spyker van de ondergang willen redden. Ze verlagen de BPM op deze auto's, wegenbelasting wordt geschrapt, eigenaren met een Spyker krijgen Benzine subsidie etc.
laat nu 10% van de bevolking daardoor in een spyker gaan rijden omdat het goedkoper is dan het rijden in een VW Polo.
Vervolgens zegt de overheid, ja maar..... het kost ons teveel geld. we gaan de wegenbelasting regeling en benzine subsidie terugdraaien. Het gevolg is dat je zware en zuipende monster nu ineens 4 x duurder wordt per maand. Voel je je dan bestolen? Ja. Wat doe je dan? Je spyker verkopen of erin blijven rijden met alle nadelen van dien?
Ik zou hem verkopen. Dit om de overheid niet te sponsoren met accijnzen en wegenbelasting.
(even totaal buiten beschouwing latende dat een Spyker alles behalve duurzaam is)
Iedereen wordt bestolen op meerdere manieren, plaatsen, etc.
Van iedere euro die ik bruto verdien, betaal ik zo'n 70%+ belastingen.
Top, geweldig, fantastisch, super!! Hier heb ik iets aan!!flitspaal.nl schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:37:
[...]
Je kan de grafieken op mijn site eens bekijken http://morpheus.flitspaal.nl/graphs . Je krijgt dan een indruk op de oost en west daken wat de gemiddelde hoeveelheid is wat je op je dak krijgt. Ik haal in mei juni op een mooie dag ongeveer 1450-1500W AC uit 1974Wp ( 0,75W/Wp ) . Pieken zijn leuk maar duren kortHet gaat om productie op lange termijn.
Je omvormer onderdimensioneren ( dus meer Wp aansluiten dan omvormer AC kan verwerken ) is zeker op oost/west daken aan te raden, je omvormer blijft dan ook bij lagere instraling langer in een gebied werken met >90% efficientie.
Zit ook eigenlijk helemaal niet op die pieken te wachten, wil alleen weten of de omvormer niet 20% van de zomer uren uit schakelt omdat hij het niet aankan.
[ Voor 14% gewijzigd door Freemann op 09-11-2011 10:43 ]
Regio Utrecht. Mijn set komt van Zonnestroom.eu en ik ben benieuwd wat hij vandaag gaat doen tijdens de eerste hele dagCrazyanz schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 21:41:
[...]
Waar in Nederland woon je ergens? Ik heb dezelfde setup alleen dan op een plat dak in 1x4 1x7 wel interessant om te vergelijken.
Orientatie is trouwens ZZO (+/- 10 graden oostelijk van pal zuid) en de hoek is +/- 40 graden.
De opstartspanning van mijn PVI is verlaagd naar 120V, zodat hij netjes werkt met 2x5
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Verwijderd
Als dit het geval zou zijn zou je je Spyker zeker niet verkopen aangezien niemand dan een Spyker wilt kopen aangezien het toch te duur is om te gebruiken. De liefhebbers die er wel eentje willen, onafhankelijk van kost, die zullen er al wel eentje hebben gekocht toen hij goedkoop was. M.a.w. de markt zet je in je onderbroek en dan moet je die Spyker maar als broek gebruiken....Freemann schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:38:
[...]
Tja, dat is ook met de wegenbelasting op "groene" auto's. Die zaken veranderen nu eenmaal.
Investeringen kunnen meer/minder waard worden en als je niet bestolen wilt worden, dan moet je minder produceren.
Stel;
De overheid had Spyker van de ondergang willen redden. Ze verlagen de BPM op deze auto's, wegenbelasting wordt geschrapt, eigenaren met een Spyker krijgen Benzine subsidie etc.
laat nu 10% van de bevolking daardoor in een spyker gaan rijden omdat het goedkoper is dan het rijden in een VW Polo.
Vervolgens zegt de overheid, ja maar..... het kost ons teveel geld. we gaan de wegenbelasting regeling en benzine subsidie terugdraaien. Het gevolg is dat je zware en zuipende monster nu ineens 4 x duurder wordt per maand. Voel je je dan bestolen? Ja. Wat doe je dan? Je spyker verkopen of erin blijven rijden met alle nadelen van dien?
Ik zou hem verkopen. Dit om de overheid niet te sponsoren met accijnzen en wegenbelasting.
(even totaal buiten beschouwing latende dat een Spyker alles behalve duurzaam is)
Zelfde verhaal met zonnepanelen, gaan ze opeens geen voordeel meer hebben of zelfs geld kosten, dan zal je ze ook niet kunnen verkopen. De vrije markt is slimmer dan jullie allemaal en zal je altijd pakken, dat de overheid hier nog eens toe bijdraagt maakt het enkel erger.
Trouwens, met die 1000 miljard euro in het reddingsfonds voor euro-landen in nood zou ruim voldoende moeten zijn om alle doelstellingen (EU: 20 of 30%) m.b.t. duurzame energie te halen. Zelfs een 90% is mogelijk waar kernenergie (of gas, voor de tegenstanders van nucleair) gebruikt wordt voor pieken en momenten van grote vraag/lage productie van bvb zon.
Eens! Wil maar aangeven dat regelgeving in je voor en nadeel kan wijzigen en dat wij er als burger vaak weinig aan kunnen doen. Wel kan je je eigen gedrag erop aanpassen, meer verstoken of minder opwekken.Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:45:
[...]
Als dit het geval zou zijn zou je je Spyker zeker niet verkopen aangezien niemand dan een Spyker wilt kopen aangezien het toch te duur is om te gebruiken. De liefhebbers die er wel eentje willen, onafhankelijk van kost, die zullen er al wel eentje hebben gekocht toen hij goedkoop was. M.a.w. de markt zet je in je onderbroek en dan moet je die Spyker maar als broek gebruiken....
Zonnepanelen zullen altijd een positief effect houden op je CO2 uitstoot (minder uitstoot) en portemonnee en zeker als je minder opwekt dan je zelf verbruikt. Je kan, voor eigen gebruik, half nederland omvormer tot spruiten akker, maar als je ze niet op kan eten of kwijtraakt. waarom zou je het dan doen, als je 80% weg moet goeien?!Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:45:
Zelfde verhaal met zonnepanelen, gaan ze opeens geen voordeel meer hebben of zelfs geld kosten, dan zal je ze ook niet kunnen verkopen. De vrije markt is slimmer dan jullie allemaal en zal je altijd pakken, dat de overheid hier nog eens toe bijdraagt maakt het enkel erger.
Overdaad schaad en overal waar "te" voor staat is ook niet goed.
Een omvormer aan z'n max gaat gewoon niet verder dan zijn max.
In mijn geval met de Solivia 2.5 is dat 2650 watt AC
Dat zal 2730 watt DC zijn.
Mijn panelen kunnen echter 2940 watt leveren, nog geen 10% meer
Die 10% gaat verloren maar je blijft gewoon de max van je omvormer binnenhengelen.
Een beetje omvormer zal echt niet afschakelen.
Welke heb je in gedachten want je kan het in de specs vinden
Die 10% gaat verloren maar je blijft gewoon de max van je omvormer binnenhengelen.
Het financiële argument is misschien nog niet de meest belangrijke. Maar het pure onvermogen van een netbeheerder om negatieve standen te accepteren en het gelijkstellen van negatief verbruik aan 0 door de leveranciers.Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:48:
Wederom wint het financiële argument het van het duurzame.
Met andere woorden. Door de nul en je bent de lul, niet alleen financieel maar ook nog eens op een heleboel administratieve vlakken. Leuk als je wilt overstappen van energieleverancier.
Dat is en blijft ook krom :-). Gesteld ik ben begonnen met 2500Wp en ik zou positief blijven met m'n verbruik. Ik ga daarna zuinigere apparatuur kopen en ik word wel neggie. Dan zou ik, omdat ik neggie ben, zonnepanelen moeten verkopen omdat de netbeheerders en de leveranciers er een zootje van maken?Freemann schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:07:
Tip:

Kinda strange
[ Voor 37% gewijzigd door mkleinman op 09-11-2011 11:29 ]
Verwijderd
Zolang een zwaardere omvormer geen lagere opbrengst veroorzaakt kun je beterWoodski schreef op woensdag 09 november 2011 @ 11:02:
Een omvormer aan z'n max gaat gewoon niet verder dan zijn max.
een zwaardere, maar wel goedkopere omvormer kiezen.
Ik denk dat die Delta 3.3 perfect gaat in die situatie (voor zover geen schaduw)
Eensch alleen is een lichtere omvormer weer meer efficient bij lagere opbrengsten.
Deze 3.3 is met 3660watt DC een overdimensionering.
De 3.0 lijkt me een betere keuze
3333 watt DC met een max van 3700 watt DC
Strange, but it solves you're problem.flitspaal.nl schreef op woensdag 09 november 2011 @ 11:26:
[...]
Het financiële argument is misschien nog niet de meest belangrijke. Maar het pure onvermogen van een netbeheerder om negatieve standen te accepteren en het gelijkstellen van negatief verbruik aan 0 door de leveranciers.
Met andere woorden. Door de nul en je bent de lul, niet alleen financieel maar ook nog eens op een heleboel administratieve vlakken. Leuk als je wilt overstappen van energieleverancier.
[...]
Dat is en blijft ook krom :-). Gesteld ik ben begonnen met 2500Wp en ik zou positief blijven met m'n verbruik. Ik ga daarna zuinigere apparatuur kopen en ik word wel neggie. Dan zou ik, omdat ik neggie ben, zonnepanelen moeten verkopen omdat de netbeheerders en de leveranciers er een zootje van maken?![]()
![]()
Kinda strange
Mag ook geen 50 rijden op een 30 km weg.... Ondanks dat mijn auto het kan en mag.
Het geval wil, dat je dan ook een boete krijgen

Voet van het pedaal/vermogen uit je PV en het gaat allemaal weer goed
Soms moet men, om tegenvallers te voorkomen, zich aan de wed en regelgeving aanpassen ....
Heb het ook allemaal niet verzonnen.
De vergelijking is meer 15 gaan rijden op een 30 weg omdat, wanneer je harder gaat rijden, je ruitenwissers aan moeten. OfzoFreemann schreef op woensdag 09 november 2011 @ 11:45:
[...]
Strange, but it solves you're problem.
Mag ook geen 50 rijden op een 30 km weg.... Ondanks dat mijn auto het kan en mag.
Het geval wil, dat je dan ook een boete krijgen![]()
Gas van het pedaal, vermogen uit je PV en het gaat allemaal weer goed![]()
Soms moet men, om tegenvallers te voorkomen, zich aan de wed en regelgeving aanpassen ....
Heb het ook allemaal niet verzonnen.
Misschien een rare vraag maar zit je met dit soort vermogens niet heel erg op de grens wat je op normaal op een groepenkast achter een reguliere zekering (16A, 3500W AC) aansluit? Kwam in dit topic al meer mensen tegen met 4kW vermogens etc, maar neem aan dat niet iedereen z'n hele elektrische installatie hiervoor om gaat gooien?Woodski schreef op woensdag 09 november 2011 @ 11:44:
Eensch alleen is een lichtere omvormer weer meer efficient bij lagere opbrengsten.
Oneens.flitspaal.nl schreef op woensdag 09 november 2011 @ 11:51:
[...]
De vergelijking is meer 15 gaan rijden op een 30 weg omdat, wanneer je harder gaat rijden, je ruitenwissers aan moeten. Ofzo
- Je max is je eigen verbruik(maximum snelheid).
- Ga je er ligt overheen dan mag krijg je volgende de wed geld terug tegen gangbare tarief (coulance in de vorm van 4km correctie).
- Ga je er ver overheen, dan moet je accepteren wat de grote macht je oplegt en dat is 3x weinig en kost je geld(je krijgt een boeten voor het overtreden van de wed.).
Persoonlijk zou ik, om te voorkomen dat "mijn" zonnestroom als grijze stroom wordt verkocht, nog steeds panelen van mijn dak trekken/loskoppelen. Heel krom, maar in mijn ogen wel de enige oplossing voor het probleem.
Dan zet ik ze in de schuur en "kan ze er weer op"/"koppel ze weer aan" zodra de regeltjes daar weer om vragen
Begrijp me niet verkeerd, ook ik vind het allemaal krom. De mensen met een "groene" auto vinden het ook raar dat ze mogelijk weer wegenbelasting moeten betalen.
[ Voor 28% gewijzigd door Freemann op 09-11-2011 12:38 ]
Dat is allemaal DC zijdig.Rukapul schreef op woensdag 09 november 2011 @ 11:56:
[...]
Misschien een rare vraag maar zit je met dit soort vermogens niet heel erg op de grens wat je op normaal op een groepenkast achter een reguliere zekering (16A, 3500W AC) aansluit? Kwam in dit topic al meer mensen tegen met 4kW vermogens etc, maar neem aan dat niet iedereen z'n hele elektrische installatie hiervoor om gaat gooien?
4000Wp op het zuiden met een hoek van 35 graden, levert zo'n 90% van het totaal.
4000-10% is 3600Wp en daar gaat nog her en der wat verlies af.
AC zijdig houd je ruim minder dan 3600W over en dat kan gewoon op een aparte groep.
Ik heb west,30 graden en zit op 85%.
als ik 3600Wp op het dak leg dan moet ik 15% van de 3600 aftrekken.
Uiteindelijk kom je dan op 3130 uit en dus ruim (DC zijdig) onder dus al ruim onder de max. van een groep.
(correct me if i'm wrong

Verwijderd
Piekwaarden hebben niets met de opbrengstfactor te maken uit het beruchte diagram.Freemann schreef op woensdag 09 november 2011 @ 12:03:
[...]
Dat is allemaal DC zijdig.
4000Wp op het zuiden met een hoek van 35 graden, levert zo'n 90% van het totaal.
4000-10% is 3600Wp en daar gaat nog her en der wat verlies af.
AC zijdig houd je ruim minder dan 3600W over en dat kan gewoon op een aparte groep.
Ik heb west,30 graden en zit op 85%.
als ik 3600Wp op het dak leg dan moet ik 15% van de 3600 aftrekken.
Uiteindelijk kom je dan op 3130 uit en dus ruim (DC zijdig) onder dus al ruim onder de max. van een groep.
(correct me if i'm wrong)
Je kun ook op het westen je volle vermogen halen. Die 0.85 kun je gebruiken voor je jaaropbrengst schatting.
Een delta solivia 3.0 kost 599 en die 3.3 kost 390. Vraag me werkelijk af welke een hogere opbrengst geeft.
Die schatting leg ik wel bij Eric-pvt. Dat je die 200 euro niet zomaar terug verdient, dat is zeker.
(zijn gewoon fabrieksnieuwe omvormers overigens)
Maar ook van een duurzaam goed doel? Ik geef zelf bijvoorbeeld (ook) aan FairClimate.JeroenH schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:59:
[...]
Maar natuurlijk. Ja, ik geef aan diverse goede doelen.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
okeVerwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 12:08:
[...]
Piekwaarden hebben niets met de opbrengstfactor te maken uit het beruchte diagram.
Je kun ook op het westen je volle vermogen halen. Die 0.85 kun je gebruiken voor je jaaropbrengst schatting.
Een delta solivia 3.0 kost 599 en die 3.3 kost 390. Vraag me werkelijk af welke een hogere opbrengst geeft.
Die schatting leg ik wel bij Eric-pvt. Dat je die 200 euro niet zomaar terug verdient, dat is zeker.
(zijn gewoon fabrieksnieuwe omvormers overigens)

Heb je de getallen van de omvormers niet omgedraaid en een duizendtal vergeten?
Nee, niet aan duurzame goede doelen, alleen aan een aantal medische en algemene goede doelen.antonboonstra schreef op woensdag 09 november 2011 @ 12:11:
Maar ook van een duurzaam goed doel? Ik geef zelf bijvoorbeeld (ook) aan FairClimate.
Lever je teveel terug?JeroenH schreef op woensdag 09 november 2011 @ 12:26:
[...]
Nee, niet aan duurzame goede doelen, alleen aan een aantal medische en algemene goede doelen.
Verwijderd
Nee, het is wel Ebay, maar het is een aanbod op basis van sofort-kaufen.Freemann schreef op woensdag 09 november 2011 @ 12:22:
Heb je de getallen van de omvormers niet omgedraaid en een duizendtal vergeten?
Ik zet het niet voor niets hier op het forum. Ik wil dat iemand hier daar voordeel van heeft.
Hij kost 390 euro + verzenden.
In de advert. staat dat hij alleen verstuurt in Duitsland. Vaak is dit niet zo en sturen ze het net zo makkelijk naar Nederland. Moet ik het voor je vragen?
Geen duizendtal omgedraaid
De 3.0 met een max van 16a AC zit inderdaad op de grens van een 16a groep.Rukapul schreef op woensdag 09 november 2011 @ 11:56:
[...]
Misschien een rare vraag maar zit je met dit soort vermogens niet heel erg op de grens wat je op normaal op een groepenkast achter een reguliere zekering (16A, 3500W AC) aansluit? Kwam in dit topic al meer mensen tegen met 4kW vermogens etc, maar neem aan dat niet iedereen z'n hele elektrische installatie hiervoor om gaat gooien?
Je komt dan al snel met dikkere draden (4mm) een een zwaardere groep (25a)
Of je kan naar 2 losse strings op 2 groepen gaan
Dat is alleen niet zo efficient
Verwijderd
Max power Delta 3.3 is 3485W, nominal power 3300W AC .Woodski schreef op woensdag 09 november 2011 @ 12:56:
[...]
De 3.0 met een max van 16a AC zit inderdaad op de grens van een 16a groep.
Of je kan naar 2 losse strings op 2 groepen gaan
Dat is alleen niet zo efficient
Hier kan 3630Wp op en met wat onderdimensionering tot 4000Wp
De waarden van een 3.0 zijn lager, lees:
http://www.solar-inverter.com/eu/en/295.htm
en
http://www.solar-inverter.com/eu/en/294.htm
Een 16A groep (16*230) Kan 3680 W op. Pas boven die waarde moet je werken met een wat zwaardere groep .
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2011 13:05 ]
Uh, huh? Ons jaarlijks overschot is klein, zo rond de 200kWh. Ik krijg er van GC netjes het volledige bedrag voor, dus mij persoonlijk maakt het allemaal niet zo veel uit. Voor de opkomst van zonnestroom (en duurzaamheid in het algemeen) in Nederland is de willekeur funest.Freemann schreef op woensdag 09 november 2011 @ 12:27:
Lever je teveel terug?
Gedaan! Werk bij WES!Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 00:55:
@ Ejonk
You can't be happy all the time, they will come and break your legs!
Jeroen, heb jij dan een meter met vier telwerken hangen?JeroenH schreef op woensdag 09 november 2011 @ 13:07:
[...]
Uh, huh? Ons jaarlijks overschot is klein, zo rond de 200kWh. Ik krijg er van GC netjes het volledige bedrag voor, dus mij persoonlijk maakt het allemaal niet zo veel uit. Voor de opkomst van zonnestroom (en duurzaamheid in het algemeen) in Nederland is de willekeur funest.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Nee gelukkig niet, één telwerk: http://www.solarwebsite.n...ende-elektriciteitsmeter/ (bekijk het filmpje vooral in 720p HD voor optimaal genot!Schinnen-groen schreef op woensdag 09 november 2011 @ 13:54:
Jeroen, heb jij dan een meter met vier telwerken hangen?
De slimste meter (gegeven het huidige stelsel) die er is.
[ Voor 18% gewijzigd door JeroenH op 09-11-2011 14:47 ]
Maar dan snap ik het even niet meer. GC geeft aan in de voorwaarden (en ook in mijn telefoongesprek van vorige week) dat er onder de streep bij een Ferrarismeter niets wordt vergoed.JeroenH schreef op woensdag 09 november 2011 @ 14:45:
[...]
Nee gelukkig niet, één telwerk: http://www.solarwebsite.n...ende-elektriciteitsmeter/ (bekijk het filmpje vooral in 720p HD voor optimaal genot!)
De slimste meter (gegeven het huidige stelsel) die er is.
Waarom bij jou dan wel? Heb je een speciale deal gesloten?

JeroenH is net als ik al jaren GC-lid,
en toen golden er andere afspraken
en toen golden er andere afspraken
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik heb het anderhalve week geleden per e-mail met mijn contactpersoon bevestigd dat er voor mij niets verandert. Ik krijg voor onze volledige opbrengst, ook onder nul, het volledige kWh-bedrag.Schinnen-groen schreef op woensdag 09 november 2011 @ 14:51:
Maar dan snap ik het even niet meer. GC geeft aan in de voorwaarden (en ook in mijn telefoongesprek van vorige week) dat er onder de streep bij een Ferrarismeter niets wordt vergoed.
Waarom bij jou dan wel? Heb je een speciale deal gesloten?
Of dat een speciale deal is weet ik niet, maar omdat mijn vraag was naar aanleiding van de gewijzigde tekst op hun website lijkt het daar wel op.
Overigens hier vanaf dat ik er woon na de oplevering, hangt er keurig een correct werkende 4 kwadranten digitale kWh-meter.
Ik denk dat ik ook nog eens via e-mail moet gaat communiceren met GC. Ben al jaaaaaren klant en eind vorig jaar netjes via de site aangegeven dat ik per 11-2011 een PV installatie heb.
De mail is onderweg...
De mail is onderweg...
[ Voor 7% gewijzigd door Schinnen-groen op 09-11-2011 15:48 ]
Dat is wat hier hangt:Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 13:02:
[...]
Max power Delta 3.3 is 3485W, nominal power 3300W AC .
Hier kan 3630Wp op en met wat onderdimensionering tot 4000Wp
De waarden van een 3.0 zijn lager, lees:
http://www.solar-inverter.com/eu/en/295.htm
en
http://www.solar-inverter.com/eu/en/294.htm
Een 16A groep (16*230) Kan 3680 W op. Pas boven die waarde moet je werken met een wat zwaardere groep .
2x Delta 3.3 met ieder 4070Wp onder 45gr op het westen.
20A afgezekerd.
Alleen op dagen met losse wolkjes komt de dag max boven de 3300Wac (de Delta 3.3 kan kortstondig tot ongeveer 3550Wac produceren. Ik heb het idee dat hij op Stroom gelimiteerd is en bij dergelijk hoge invoeding loopt de netspanning en dan dus ook de maximale invoeding op.) Op heldere dagen, zelfs rond 20 juni als de zon hoog aan de hemel staat (dat zijn de gunstigste dagen bij deze oriëntatie) komt de omvormer op zo'n 3100Wac - 3200Wac. Ik doe momenteel nog geen heel uitgebreide logging, maar volgens mijn observaties tot dusver is deze forse overdimensionering redelijk optimaal (gegeven het feit dat dit destijds een flink kostenvoordeel had). Ik heb niet het idee dat ik zo vaak piekopbrengsten misloop, maar wel dat is veel meer in het optimale bereik van de omvormer zit.
En even voor alle duidelijkheid richting Freemann:
Een omvormer schakelt niet uit als er meer vermogen beschikbaar is van de zonnepanelen dan de omvormer kan verwerken. De omvormer gaat in zo'n situatie de zonnepanelen op een minder efficiënte manier benutten, waardoor het vermogen effectief gelimiteerd wordt tot het maximum van de omvormer. (Spannings- en stroomlimieten moeten natuurlijk wel altijd in acht genomen worden!)
Vandaag een opbrengst van 4,5 kWh, genormeerd dus 1,73 kWh/kWp.
In grafiekvorm:
In grafiekvorm:

Dat is beter dan hier in het mistige/bewolkte noorden. Ik had slechts 0,25 kWh oftewel 0,22 kWh/kWp.
[ Voor 4% gewijzigd door Klaver 4 op 09-11-2011 18:43 ]
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
Nou dan laat ik ook even de mijne hier zien 
Gisteren tussen 15 en 16:00 ging de stekker weer in m'n grote omvormer
Vandaag 10 kwh totaal, Dat is ca 1/3 van m'n max haalbare
Ofwel 2.45kwh/kwp
Gisteren tussen 15 en 16:00 ging de stekker weer in m'n grote omvormer
Vandaag 10 kwh totaal, Dat is ca 1/3 van m'n max haalbare
Ofwel 2.45kwh/kwp

[ Voor 3% gewijzigd door Woodski op 09-11-2011 19:08 ]
Ik kan er over mee praten, draaischijfmeter is geen enkel probleem bij Enexispcmadman schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 23:57:
Hoezo digitale meter nodig? Volgens Enexis niet!
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Heel jammer dat ze onderscheid maken. Het hoort alles wel of alles niet te zijn. niet van alles een beetje.
Ik hoop dat de solarlog snel binnen komt was vandaag weer een prachtige dag die ik niet heb kunnen volgen op me mobieltje
Ik hoop dat de solarlog snel binnen komt was vandaag weer een prachtige dag die ik niet heb kunnen volgen op me mobieltje
Als je net op de grens zit kun je de B16 automaat eventueel ook vervangen door een C16 automaat.Woodski schreef op woensdag 09 november 2011 @ 12:56:
De 3.0 met een max van 16a AC zit inderdaad op de grens van een 16a groep.
Een C automaat gaat er bij korte pieken niet zo snel uit.
Wel even de selectiviteit met betrekking tot je hoofdzekering in de gaten houden.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Verwijderd
Wat gaan jullie doen op de "Dag van de Duurzaamheid"?
Ik heb de kans, dat het over twee dagen heen is gesmeerd. Logisch, want op vrijdag 11-11-2011 (tevens ook bekend als start dag van de carnaval) moet ik overdag otch nog werken. 's Avonds ga ik dan naar een ssoort van "energiemarkt" van een huurwoning-verneniging en de volgende dag ga ik eens voor het eerst eens kijken bij de leverancier. Oh ja, ik ben ook nog van plan om op de Dag van de Duurzaamheid het volgende ook voor mijn raam te zetten : Link
Ik heb de kans, dat het over twee dagen heen is gesmeerd. Logisch, want op vrijdag 11-11-2011 (tevens ook bekend als start dag van de carnaval) moet ik overdag otch nog werken. 's Avonds ga ik dan naar een ssoort van "energiemarkt" van een huurwoning-verneniging en de volgende dag ga ik eens voor het eerst eens kijken bij de leverancier. Oh ja, ik ben ook nog van plan om op de Dag van de Duurzaamheid het volgende ook voor mijn raam te zetten : Link
Verwijderd
dat doe ik al, maar heb pas 450Wp weggegeven, en krijg nu voor 41 euro weer een 1.2 kWp setje van de gemeente/maatschappij.(jij en ik dus)Trek een paar panelen van je dak en geef ze aan iemand weg.
wat nu ?
en ik was nog wel helemaal achteraan gaan staan, als hekkesluiter, in de subsidierij.
er bestaat trouwens in nederland helemaal bijna geen groene stroom,
het is zwarte stroom, met afgekochte rechten, kijk maar om je heen, je ziet nauwelijks iets, en de interconnects zijn veel te klein.
dit verdienmodel werkt zo goed, dat pv eigenaren worden gehaat tot op het bot,
met de huidige prijzen loopt het ook al niet goed, want pv is nu echt goedkoper dan kolen en kern over een 25 jaars termijn.
ik hoef geen medelijden, het kost immers niks, en het levert ook niets meer op dus,
dat is slechts wat inzicht in de limieten die de overheid heeft opgelegd, en het is aan de kiezer om hierover te oordelen, helaas worden henk en ingrid nogal dom gehouden, totdat ze zien wat echt slim goedkoop en schoon is.
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2011 21:01 ]
Iemand ervaringen met Durasolar?
Kan niets vinden op internet, krijg via kennis mailtje voor aanschaf PV.
Kan niets vinden op internet, krijg via kennis mailtje voor aanschaf PV.
Verwijderd
Neem ze graag van je over voor 42 euro...Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 20:53:
[...]
dat doe ik al, maar heb pas 450Wp weggegeven, en krijg nu voor 41 euro weer een 1.2 kWp setje van de gemeente/maatschappij.(jij en ik dus)
wat nu ?
en ik was nog wel helemaal achteraan gaan staan, als hekkesluiter, in de subsidierij.
Met 1,2 kWp erbij word ik trouwens ook een neggie (maar niet 'te' neggie).
Verwijderd
dat is een opmerkelijke.Wat je niet behandeld in je beschouwingen is dat je voornamelijk in de zomer produceert en nu in de winter afneemt. Dus nu haal je het uit het net ad 600gr CO2 / kWh.
stroom is gewoon stroom zoals een euro in mei gewoon in december ook een euro is.
zo doen we dat in nederland.
greenchoice levert mij volledig schone stroom zeggen ze, dat komt dus uit de alkmaarse hvc of uit het amalia park bijvoorbeeld. dit alles is en blijft groene stroom, of vermoed je nu ook dat dat misschien niet zo is ?
dit zou betekenen dat het dus wel zwart is, en een gitzwarte fckup uit het stopkontakt.
de fiscus of justitie zou daar wat aan kunnen doen.
nee hoor, ik leverde dure piekstroom in de zomer, en krijg nu dus windstroom, of hvc biomassa stroom, of niet ?
Hallo iedereen,
Binnenkort ga ik mijn 5 jaar oude kleine zonneboiler vervangen door een groter systeem en pv. in verband met lekkage en haperen van de pomp. Pv is dus nieuw voor mij, het wordt 1900wp. Verwachte opwek wordt dus 0,85*1.900=1.615 Kwh. Hiervan wordt 5/7=1.154 Kwh tijdens het dagtarief opgewekt.
Ik heb een draaischijfmeter met 2 schijven. Mijn verbruik tijdens het dagtarief is toevallig ook ongeveer zo hoog. Weet iemand of eneco moeilijk gaat doen als dagtarief per ongeluk negatief is en nacht/weekendtarief positief?
Binnenkort ga ik mijn 5 jaar oude kleine zonneboiler vervangen door een groter systeem en pv. in verband met lekkage en haperen van de pomp. Pv is dus nieuw voor mij, het wordt 1900wp. Verwachte opwek wordt dus 0,85*1.900=1.615 Kwh. Hiervan wordt 5/7=1.154 Kwh tijdens het dagtarief opgewekt.
Ik heb een draaischijfmeter met 2 schijven. Mijn verbruik tijdens het dagtarief is toevallig ook ongeveer zo hoog. Weet iemand of eneco moeilijk gaat doen als dagtarief per ongeluk negatief is en nacht/weekendtarief positief?
Welkom! heb je jouw vraag ook al bij Eneco neergelegd (schriftelijk/mail)?Marck1976 schreef op woensdag 09 november 2011 @ 21:18:
Hallo iedereen,
overigens wel een flink aantal aannames in je indicaties van piek/daltariefproduktie, just my 2 eurocents/drachmen
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.