Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Vanavond even de speksteen aangehad met dit kille weer, binnen nu 23'C
Morgenvroeg bij het opstaan is het nog lekker warm
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Verwijderd
Was vandaag ook alweer Turbo met de opbrengst.......al die vonken in de meterkast....Speksteenkachel schreef op maandag 07 november 2011 @ 23:00:
De Duitse opklaringen hebben inmiddels het Oosten bereikt, gaat morgen een topdagje worden voor November.
Vanavond even de speksteen aangehad met dit kille weer, binnen nu 23'C![]()
Morgenvroeg bij het opstaan is het nog lekker warm
Verwijderd
Weltrusten iedereen.
@Niels: officieel heb je gelijk, maar half Nederland zegt toch: het stroomverbruik van mijn ..... is 40 W;NielsTn schreef op maandag 07 november 2011 @ 18:40:
laat de eenhedenpolitie maar niet horen.
een stroomverbruik van 8,4 Watt....
of het is een elektrisch vermogen van 8,4 Watt (de alarmering in actieve staat?)
of het is een stroom(verbruik) in Ampère,
of een elektrisch verbruik in Wh.
(1) Met sommige mensen zou je "ruzie" kunnen krijgen als je het uitermate gevoelige begrip "subsidie" in de mond neemt als je de Einspeise Vergütung bedoelt die niet van de Staat komt, maar via een complex omslag systeem uiteindelijk als Umlage van de meeste stroomverbruikers wordt afgeroomd...Verwijderd schreef op zondag 06 november 2011 @ 17:57:
Gevolg mijn eigenverbruik daalt relatief sterk. Eigenverbruik afdekken is natuurlijk het mooiste wat er is na het niet hebben van verbruik wat nog mooier is.
In Duitsland is er nog een subsidie voor eigenverbruik bij een aandeel van boven de 30%.
(2) Ten tweede, er is een keuzemogelijkheid om in een Eigenverbrauch regeling te stappen, uiteraard geen "plicht". En dan krijg je per definitie voor het zelf verbruikte gedeelte een - wederom - vaste prijs van je regionale netbeheerder, die een stuk lager ligt dan wanneer je alles op het net zou zetten (omdat je op die momenten ook de waarde van de van de normaal van het net betrokken kWh, afhankelijk van je contract tarief, er uiteraard bij op kunt tellen om aan je totale, lucratievere "marktwaarde" te komen). WAT je van je netbeheerder krijgt is afhankelijk van hoe veel of weinig van je eigen opwek je in staat bent zelf te verbruiken (moet allemaal worden gemeten), aldus BMU:
Die Höhe der Vergütung richtet sich nach der Größe der Anlage und dem Anteil des
Eigenverbrauchs: Verbraucht der Betreiber weniger als 30 Prozent seines selbst erzeugten
Solarstroms, werden ihm von dem jeweils geltenden Einspeisevergütungssatz 16,38 Ct.
abgezogen. Verbraucht er mehr als 30 Prozent, beträgt der Abzug für diesen Anteil des Stroms
nur 12 Ct. pro Kilowattstunde. Die Abzugsbeträge werden ab der Inbetriebnahme
festgeschrieben. Sie sind somit unveränderlich. Um den Anteil des Eigenverbrauchs zu
ermitteln, wird – als Bezugszeitraum – ein Jahr betrachtet.
Wat een geweeklaag weer over het meest succesvolle systeem ter wereld, terwijl we in eigen land met 1 tot 3 megawattpiekjes per maand voort blijven kruipen...De normale subsidie is al lager dan de stroomprijs waar dan ook weer een opslag voor de EEG zelf zit. (lekker dubbel eigenlijk)

Oh? Ik dacht dat jij zo "zeker" was over die saldering? Zeker het stukkie van Jurjus gelezen bij collega Sweegers van Energieenwater.net? (die zeg maar zo'n beetje de slavendrijver van onze parlementariërs is, als hoofd van een van de ergste fossiele lobbycluppies van ons land, Energie-Nederland...).Op de echt lange termijn is een aanpassing van de regeling in NL natuurlijk ook wel te verwachten.
Binnen een jaar of 2 is het veel te rendabel.
Ik heb die hele saldering altijd al met argusogen beschouwd. Veel te politiek gevoelig. Dus nogal onbetrouwbaar om daar "vaste" terugverdien plaatjes op te baseren...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Zijn slimme mensen, hoor, bij EL&I. Die krijgen daarbij ook nog gratis advies van Energie-Nederland (die het hoofdkantoor van Arnhem naar Den Haag hebben verplaatst om elke dag te kunnen slijmen met parlementariëers en ambtenaren). Dus dat moet wel gaan lukken dacht ik zo.Speksteenkachel schreef op maandag 07 november 2011 @ 23:41:
Maar hoe willen ze dat salderen dan gaan verbieden?
We kunnen altijd nog de stoep van sommige ministeries gaan bezetten met een zooi twiekerts, mochten ze het in hun hoofd gaan halen. Heeft de ME ook weer wat te doen, duurzame jongens (en een enkel meisje) in elkaar meppen...
Alles kan tegenwoordig...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Geeft je in iedergeval wat meer tijd om je overschot op te maken.
Ja, dus half Nederland doet het echt verkeerd!!!! Zelfs het woord stroomverbruik is onzin, je verbruikt geen stroom, je gebruikt elektrische energie. Met een vermogen van 40 Watt is dat 40 Joule per seconden.JAN-B schreef op maandag 07 november 2011 @ 23:27:
[...]
@Niels: officieel heb je gelijk, maar half Nederland zegt toch: het stroomverbruik van mijn ..... is 40 W;
NB je verbruikt dus ook geen energie, je zet elektrische energie om in licht(energie), geluid(energie), bewegingsenergie, thermische energie etc..
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Verwijderd
dat heb ik al voorgesteld, maar ze doen ineens erg schimmig.@ eric-pvt, kan je je afrekenmoment bij Greenchoice niet verplaatsen met een paar maandjes naar eind Februari?
Geeft je in iedergeval wat meer tijd om je overschot op te maken.
ze hebben ook al een forse klacht van mij te pakken,
en stap 2 via de nma ook al :
http://www.consuwijzer.nl...d_van_mijn_energiebedrijf
ze reageren nergens meer op.
ik heb nu bezwaar aangetekend tegen stroomdiefstal vooraf en ongelijke behandeling van onvrijwillige meters,
ik heb die namelijk niet in eigendom.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2011 07:53 ]
Dat za wel per seconde moeten zijn, maar laten we niet verder mierenneuken. We weten nu toch wel wat wordt bedoeld met: "Met de stekker haal ik stroom uit het stopcontact" terwijl dit zou moeten zijn: "Met de steker haal ik electriciteit uit de wandcontactdoos."Met een vermogen van 40 Watt is dat 40 Joule per seconden.
Taal is er om elkaar te begrijpen, het is wat mij betreft geen middel op zich. Als we elkaar begrijpen, maar het is technisch verkeerd dan kunnen we toch gewoon op de inhoud blijven?
Dan ga je geheid de situatie krijgen van lokale energieopslag._JGC_ schreef op maandag 07 november 2011 @ 23:57:
Hoe ze dat gaan verbieden? Heel simpel: met een teruglevermeter. Daarom moeten die draaischijven ook weg bij iedereen, zodat ze straks gewoon de kale prijs kunnen geven voor wat op de teruglevermeter staat. De overheid heft belasting over je inkomen, over je uitgaven, en straks ook gewoon over je teruggeleverde energie. Nu stop je die belasting nog in eigen zak, maar als straks iedereen een digitale (slimme) meter door de strot gedrukt krijgt is het uit met de pret.
Tijdelijk van het net, net zolang tot de energievoorraad opgebruikt is en dan weer terug aan het net.
Dan loopt de overheid alsnog de belasting mis omdat je niks meer teruglevert maar zelf alles opsoupeert.
SMA is (zoals eerder gepost) er al druk mee bezig.
[ Voor 19% gewijzigd door SpeksteenWP op 08-11-2011 09:22 ]
Verwijderd
Met een draaischijfmeter kan je niet eens vaststellen wat je verbruik en je levering aan het net is.Speksteenkachel schreef op maandag 07 november 2011 @ 23:41:
Maar hoe willen ze dat salderen dan gaan verbieden?
Dit is wel een voorwaarde om af te kunnen rekenen conform de wettekst, de maximale saldering is 5000kWh.
Dus stap 1 is 4-tels meter verbieden draaischijf (icm zonnepanelen of andere eigen opwek)
Stap 2 is de grens van 5000 kWh verlagen naar allereest 3000kWh en later nog lager.
Het salderen zit momenteel vrij stevig is mijn inschatting, echter als de kWh uit een PV systeem nog
een keer halveert zal dit niet zonder gevolgen blijven. Ik verwacht een prijsdaling van 50% ten opzichte van nu in 4 jaar. Dan zit de TVT op circa 5,5 jaar. Stormachtige populariteit als gevolg
Schatting verbieden draaischijfmeter -> 3 jaar
Schatting verlagen saldeergrens -> 4 a 5 jaar
Voorlopig verandert er niets. Wil je rekening houden hiermee, zal je je vraag moeten gaan sturen. Het eigenverbruik verhogen. De producten hiervoor worden al ontwikkeld ihcv de eigenverbruik regeling in Duitsland.
Eigenverbruik management leuk nieuw onderwerp!
Edit: het uitsluiten van de belastingen bij het salderen zoals JGC noemt is ook een oplossing
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2011 10:31 ]
Verwijderd
Dichterbij huis Nedap -> linkSpeksteenkachel schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 09:16:
Dan ga je geheid de situatie krijgen van lokale energieopslag.
Tijdelijk van het net, net zolang tot de energievoorraad opgebruikt is en dan weer terug aan het net.
Dan loopt de overheid alsnog de belasting mis omdat je niks meer teruglevert maar zelf alles op soupeerd.
[ Voor 10% gewijzigd door SpeksteenWP op 08-11-2011 09:24 ]
Ook wij duiken in de min. Een week geleden GC gebeld met de vraag of ik (op jouw advies overigens) de jaarafrekening een paar maanden kan uitstellen.Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 07:51:
[...]
dat heb ik al voorgesteld, maar ze doen ineens erg schimmig.
De juffrouw aan de lijn begreep mijn probleem en gaf aan dat dit geen probleem was.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
datadevil schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 12:22:
reistijd auto naar werk: 8 minuten. Reistijd OV: 1:01 uur....

Reistijd fiets .... kan niet meer dan 20 minuten zijn.
En een stuk gezonder voor de auto, laten we dat ding in ieder geval langer gebruiken dan alleen warm rijden of er moet wat vervoerd worden ofzo en je hebt geen bakfiets

Verwijderd
Lokaal gekweekte omvormers, da's pas duurzaam!Speksteenkachel schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 09:23:
De afstand Enschede - Groenlo is wel heel klein
Maar ja er is wel meer belachelijk in Nederland.

http://www.nu.nl/economie...r-in-olie-investeren.html
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Ongetwijfeld, maar op een gegeven moment zal men er tegenaan lopen dat de huizen overblijven waar het veel moeilijker is om panelen te plaatsen (met goede opbrengst).Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 09:19:
Ik verwacht een prijsdaling van 50% ten opzichte van nu in 4 jaar. Dan zit de TVT op circa 5,5 jaar. Stormachtige populariteit als gevolg
Ik vraag het me bijvoorbeeld ook af of iets op termijn ook mogelijk is met m'n eigen huis met dak (hellingshoek 26 graden, breedte ca 6.8m) op het oosten:

(Ik heb er een derde recent geplaatste dakdoorvoer (bovenste) bijgetekend. De ontwikkelingen met warmtepompdrogers even over het hoofd gezien

Ben dus benieuwd of dit soort huizen ook kostenefficient van panelen kan worden voorzien.
Lewis Black legt even goed uit dat we allang alternatieve energie hadden kunnen hebben:Gasschuif schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 10:14:
Maak de borst maar nat. De wereld moet 10 biljoen dollar investeren, anders gaat het fout.![]()
http://www.nu.nl/economie...r-in-olie-investeren.html

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
Is normaal, helaas. Maar de CO2-uitstoot gaat harder dan het meest pessimistische scenario van vier jaar geleden, dus het heeft allemaal niet zo'n haast.Mafketel schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 09:29:
![]()
Sorry dit kon ik niet laten ...... Je vergeet er een.....
Niet alleen voor de auto....Reistijd fiets .... kan niet meer dan 20 minuten zijn.
En een stuk gezonder voor de auto,
Of een fietsaanhanger, daar heb ik toch wel zoveel lol van gehad de afgelopen jaren.laten we dat ding in ieder geval langer gebruiken dan alleen warm rijden of er moet wat vervoerd worden ofzo en je hebt geen bakfiets.
[ Voor 16% gewijzigd door JeroenH op 08-11-2011 10:55 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Verwijderd
Het is een mooi vlak en de helling is gelukkig klein (26 graden). Kan slechter, jammer dat het een tikje noord heeft op het oosten. Pijpjes kunnen als nodig naar dat steile dak. Vraag me af of je dat nodig hebt, hangt af van je verbruik.Rukapul schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 10:33:
Ben dus benieuwd of dit soort huizen ook kostenefficient van panelen kan worden voorzien.
Het moment waarop je dat doet is afhankelijk van je rendementsvoorstelling en of beschikt over het geld of niet. Aan de andere kant kun je ook wel iets kleins kwijt. Daarmee kun je je opbrengst wat meer verdelen over de dag.
Verwijderd
Wij hebben alle pijpen op het dak weg gehaald door geveldoorvoeren te maken i.p.v. dakdoorvoeren om ruimte te maken voor de PV en zonneboiler.Rukapul schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 10:33:
Ik vraag het me bijvoorbeeld ook af of iets op termijn ook mogelijk is met m'n eigen huis met dak (hellingshoek 26 graden, breedte ca 6.8m) op het oosten:
[afbeelding]
(Ik heb er een derde recent geplaatste dakdoorvoer (bovenste) bijgetekend. De ontwikkelingen met warmtepompdrogers even over het hoofd gezien)
Ik zie eigenlijk maar één oplossing, mocht het ooit zover komen: leveren aan de buren die geen eigen opwek hebben.Speksteenkachel schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 10:03:
Eigenlijk zou het een belachelijke situatie opleveren, het is natuurlijk veel beter om de overtollige elektra het net op te gooien zodat op dat moment iemand anders het kan gebruiken.
Maar ja er is wel meer belachelijk in Nederland.
Het is niet toegestaan, ik weet het, maar technisch goed te doen. Een stevige verlengkabel, digitaal metertje ertussen en je verkoopt je overtollige stroom aan de buren voor bijv. 15 cent. Daar kunnen zij dan de wasmachine, droger en andere grote verbruikers op aansluiten. Iedereen blij.
Zodra de zon onder gaat, wordt de toevoer naar de buren natuurlijk stopgezet. Dus enig overleg is wel nodig...
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
Waarom zou dat nou niet mogen? Er is er duidelijk in de wet beschreven dat ik overtollige energie van mijn panelen niet mag verkopen aan mijn buren? Interessant is dan ook, waarom mag dat niet?Klaver 4 schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:02:
[...]
Ik zie eigenlijk maar één oplossing, mocht het ooit zover komen: leveren aan de buren die geen eigen opwek hebben.
Het is niet toegestaan, ik weet het, maar technisch goed te doen. Een stevige verlengkabel, digitaal metertje ertussen en je verkoopt je overtollige stroom aan de buren voor bijv. 15 cent. Daar kunnen zij dan de wasmachine, droger en andere grote verbruikers op aansluiten. Iedereen blij.![]()
Zodra de zon onder gaat, wordt de toevoer naar de buren natuurlijk stopgezet. Dus enig overleg is wel nodig...
“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
Je mag geen 240V leiding tussen afzonderlijke woningen leggen. is niet veilig: de brandweer of een monteur zet de hoofdschakelaar uit en moet er dan vanuit kunnen gaan dat het hele stroomnet in dat gebouw stroomloos is. Als jij een live leiding vanuit een ander pand hebt liggen is dat niet zo. (ik heb het ook 3 maanden gedaan met onze buren om ons saldo naar de nul te tillen voordat we onze huurwoning verlieten, toen nog bij Nuon)Yilar schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:13:
Waarom zou dat nou niet mogen? Er is er duidelijk in de wet beschreven dat ik overtollige energie van mijn panelen niet mag verkopen aan mijn buren? Interessant is dan ook, waarom mag dat niet?
Ik denk dat een DC-leiding technisch/wettelijk wel zou mogen, maar dat is nogal duur en je moet omvormer dan in het huis van je buren hangen, op een volledige vrije groep etc.
Kan wel, maar heeft meer voeten in de aarde.
-edit-
Net gespot: in de serie Story of Stuff nu de Story of Broke:
(financiën kunnen ook duurzaam of onduurzaam zijn, daarom naar mijn mening volledig ontopic)
[ Voor 15% gewijzigd door JeroenH op 08-11-2011 11:21 ]
Zal wel met veiligheid te maken hebben.Yilar schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:13:
[...]
Waarom zou dat nou niet mogen? Er is er duidelijk in de wet beschreven dat ik overtollige energie van mijn panelen niet mag verkopen aan mijn buren? Interessant is dan ook, waarom mag dat niet?
Als het huis van de buren in brand staat en de brandweer de electriciteit uitschakelt, kan er via de kabel naar de buren nog steeds spanning op bepaalde apparaten staan.
Ik weet zo niet waar het in de wet staat, misschien even googelen...
edit: Jeroen, je was me net 2 minuten voor...
[ Voor 3% gewijzigd door Klaver 4 op 08-11-2011 11:20 ]
Hier moet wel een hele slimme "stopzet constructie" tussen komen.Klaver 4 schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:02:
[...]
Als de zon op een matige dag maar 500W levert op jouw panelen, jij gebruikt 200W in je huis en de buren gooien ff op jouw lijntje de wasdroger aan.... Volgens mij gaat het dan jouw geld kosten....?!
Oftewel, er mag (in mijn ogen) alleen maar een "live" lijntje zijn als er, na eigen gebruik, nog over is.
of mis ik nu iets

[ Voor 4% gewijzigd door Freemann op 08-11-2011 11:23 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Daarom stelde ik ook dat er goed overlegd moet wordenFreemann schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:22:
[...]
Hier moet wel een hele slimme "stopzet constructie" tussen komen.
Als de zon op een matige dag maar 500W levert op jouw panelen, jij gebruikt 200W in je huis en de buren gooien ff op jouw lijntje de wasdroger aan.... Volgens mij gaat het dan jouw geld kosten....?!
Oftewel, er mag (in mijn ogen) alleen maar een "live" lijntje zijn als er, na eigen gebruik, nog over is.
of mis ik nu iets
Ideaal is het niet, dus laten we hopen dat salderen nog heel lang mogelijk blijft!
Technisch niet zo moeilijk op te lossen om het veilig te maken. Steek bij de buren een 12V adapter in een stopcontact die 12V naar jouw huis stuurt, alwaar deze gebruikt wordt om met een Relais de verbinding naar de buren in te schakelen. Als de hoofdschakelaar bij de buren nu uit gaat komt er geen stroom meer naar het relais en is het huis van de buren volledig spanningsvrij.JeroenH schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:17:
[...]
Je mag geen 240V leiding tussen afzonderlijke woningen leggen. is niet veilig: de brandweer of een monteur zet de hoofdschakelaar uit en moet er dan vanuit kunnen gaan dat het hele stroomnet in dat gebouw stroomloos is. Als jij een live leiding vanuit een ander pand hebt liggen is dat niet zo. (ik heb het ook 3 maanden gedaan met onze buren om ons saldo naar de nul te tillen voordat we onze huurwoning verlieten, toen nog bij Nuon)
Ik denk dat een DC-leiding technisch/wettelijk wel zou mogen, maar dat is nogal duur en je moet omvormer dan in het huis van je buren hangen, op een volledige vrije groep etc.
Kan wel, maar heeft meer voeten in de aarde.
-edit-
Net gespot: in de serie Story of Stuff nu de Story of Broke:
[video]
(financiën kunnen ook duurzaam of onduurzaam zijn, daarom naar mijn mening volledig ontopic)
Zit jij in een adviescommissie bij Verhagen? Of is het bij de Jager?Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 09:19:
[...]
Met een draaischijfmeter kan je niet eens vaststellen wat je verbruik en je levering aan het net is.
Dit is wel een voorwaarde om af te kunnen rekenen conform de wettekst, de maximale saldering is 5000kWh.
Dus stap 1 is 4-tels meter verbieden draaischijf (icm zonnepanelen of andere eigen opwek)
Stap 2 is de grens van 5000 kWh verlagen naar allereest 3000kWh en later nog lager.
Het salderen zit momenteel vrij stevig is mijn inschatting, echter als de kWh uit een PV systeem nog
een keer halveert zal dit niet zonder gevolgen blijven. Ik verwacht een prijsdaling van 50% ten opzichte van nu in 4 jaar. Dan zit de TVT op circa 5,5 jaar. Stormachtige populariteit als gevolg![]()
Schatting verbieden draaischijfmeter -> 3 jaar
Schatting verlagen saldeergrens -> 4 a 5 jaar

(grapje)
Vrij naar Prof. Dr. Wim Sinke (die het weten kan...).Netpariteit genereert geen zelfdragende markt.
Ga jij testen hoe happig de verzekeringsmaatschappij zal zijn met uitkeren als er een dode monteur of brandweerman naast een stopcontact ligt? Of zelfs maar als je huis om een totaal andere reden affikt maar de inspecteur van de verzekeringsmaatschappij niet onder de indruk is van je knutselwerk?pcmadman schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:26:
Technisch niet zo moeilijk op te lossen om het veilig te maken. Steek bij de buren een 12V adapter in een stopcontact die 12V naar jouw huis stuurt, alwaar deze gebruikt wordt om met een Relais de verbinding naar de buren in te schakelen. Als de hoofdschakelaar bij de buren nu uit gaat komt er geen stroom meer naar het relais en is het huis van de buren volledig spanningsvrij.
Ik niet.
Fantastisch! Lijkt me geweldigYilar schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:26:
Volgens mij schrikt de politiek zich dan helemaal rot! Gaan die burgers zomaar zonder tussenkomst van energie bedrijven en overheid energie leveren, het moet niet gekker worden..
Zonnestroompanelenforfait, here we come....
Dan wordt het tijd om te emigreren...JeroenH schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:30:
[...]
Zonnestroompanelenforfait, here we come....
Op de onderstaande tabel kun je aflezen wat je verlies is tov de meest ideaale situatie. (Pal zuid/30 graden helling)Rukapul schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 10:33:
[...]
Ongetwijfeld, maar op een gegeven moment zal men er tegenaan lopen dat de huizen overblijven waar het veel moeilijker is om panelen te plaatsen (met goede opbrengst).
[afbeelding]
(Ik heb er een derde recent geplaatste dakdoorvoer (bovenste) bijgetekend. De ontwikkelingen met warmtepompdrogers even over het hoofd gezien)
In jou geval ongeveer min 16 % op jaarbasis. Volgooien dus dat dak, asap.
De pijpjes verhuizen naar een plaats waar schaduw geen of weinig nadeel oplevert
http://www.allesoverzonne...entatie-en-dakhelling.jpg
[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 08-11-2011 11:44 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Yilar schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:13:
[...]
Elektriciteitswet.Artikel 95a
1.Het is verboden zonder vergunning elektriciteit te leveren aan afnemers die beschikken over een aansluiting op een net met een totale maximale doorlaatwaarde van ten hoogste 3*80 A.
2.Het verbod geldt niet ten aanzien van het leveren van elektriciteit:
a. indien de elektriciteit is opgewekt met een installatie die voor rekening en risico van de afnemer, alleen of, voor een evenredig deel, tezamen met andere afnemers, in werking wordt gehouden en de afnemer de geleverde elektriciteit verbruikt;
b. door een buiten Nederland gevestigde leverancier van elektriciteit aan ten hoogste 500 afnemers, bedoeld in het eerste lid, die wonen in gebieden aan de Nederlandse landsgrens;
c. indien de afnemer aan dezelfde rechtspersoon toebehoort als de producent die de elektriciteit heeft opgewekt dan wel een dochtermaatschappij daarvan in de zin van artikel 24a van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek en de afnemer de geleverde elektriciteit verbruikt, of
d. indien de elektriciteit anders dan bedrijfsmatig wordt geleverd overeenkomstig bij ministeriële regeling te stellen regels;
e. indien de elektriciteit wordt geleverd in het kader van een overeenkomst als bedoeld in artikel 95n.
Opgesteld door diegenen die willen dat elektra bij voorkeur linksom of rechtsom, achter- of voorlangs, binnendoor of buitenom, rood, groen, paars, zwart, wit of grijs, op de een of andere wijze via een "leverende partij" verhandeld wordt en uiteindelijk aan eindverbruikers moet worden afgezet...
... waar de Staat dan in het finale stadium effekes zonder met de ogen te knipperen 70 procent van de prijs (per kWh) van afroomt (energiebelasting plus BTW over EB plus BTW over "de levering") ...

Er zitten wel "mogelijkheden" in het artikel, maar je zult elke letter moeten uitspellen. Windvogel probeert het nu te forceren met zelflevering, Zonvogel wil hetzelfde (met Liander nota bene als faciliterende partij), gemeente Amsterdam gaat "de grenzen van de wet verkennen" met zelflevering, en er gaat nog heel wat worden uitgeprobeerd.
Dus gewoon doen en zien waar het schip strand. Ik heb het gewoon gedaan. Al in een grijs verleden. Op microscopische schaal. Om te voorkomen dat ik "door de nul heen schoot"...
Mij ook, al is het alleen maar om onze fossiele politici flink te pesten. Overigens leuk stukje in de NYT over fossiel vs alternative:
ww.nytimes.com/2011/11/07...r=2&partner=rssnyt&emc=rs
Ja, ben echter druk bezig met Duitse statistieken. Alle aandacht nodig, anders gaat er iets fout met de berekeningen... (voor je het weet zet ik een gieg teveel in een grafiek...JeroenH schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:54:
@zonnigtype: Had jij mijn mailtje gezien over forumzaken?
Ik reageer nog wel. ff geduld.
Okay, geen haast ermeezonnigtype schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 12:00:
Ja, ben echter druk bezig met Duitse statistieken. Alle aandacht nodig, anders gaat er iets fout met de berekeningen... (voor je het weet zet ik een gieg teveel in een grafiek...)
Ik reageer nog wel. ff geduld.
Ach, als het resultaat er maar goed uit ziet.JeroenH schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 12:02:
[...]
Okay, geen haast ermeeIk was eigenlijk meer benieuwd of hij wel aangekomen was. Succes met cijferwerk, jij liever dan ik
Mijn inbreng om de NL politiek te blijven verpletteren met de snoeiharde realisatie daar. Kein Ewiges Holländisches Geloel, Aber Nach Vielen Harten Arbeit, Mit Ein Gutes Sonnenstrom Gekühltes Bier In Ein Komfortablen Stuhl...
... of zoiets ...
We zullen een nieuwe benaming moeten verzinnen voor "subsidie".zonnigtype schreef op maandag 07 november 2011 @ 23:35:
[...]
(1) Met sommige mensen zou je "ruzie" kunnen krijgen als je het uitermate gevoelige begrip "subsidie" in de mond neemt als je de Einspeise Vergütung bedoelt die niet van de Staat komt, maar via een complex omslag systeem uiteindelijk als Umlage van de meeste stroomverbruikers wordt afgeroomd...![]()
(
Sommige vormen van subsidie noemen ze anders en dan vindt iedereen het ineens wél goed: "huis-subsidie" noem je "hypotheekaftrek", "Kolen-subsidie" noem je gewoon "er zit nauwelijks belasting op kolen" enz...

ESD wordt dan, bijvoorbeeld, "Engergie-beloning"
"What do you get if you multiply six by nine..."
Wederom een schattige verspreking.Punkrocker schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 12:39:
ESD wordt dan, bijvoorbeeld, "Engergie-beloning"
Voor sommige mensen is energie inderdaad erg eng...

* edit *
Schofterig lage energiebelasting voor Groot Mogols noem je gewoon ..... eeuueeeeuhhhh ..... "we moeten die armlastige trekkers van onze economie natuurlijk niet het land uit schoppen met al te zware heffingen" ....

[ Voor 35% gewijzigd door zonnigtype op 08-11-2011 12:56 . Reden: Vreselijk, wat hebben de stroom zuipers het toch moeilijk... ]
Zonet de wasmachine aangezet, meter blijft desondanks hard terugdraaien
..en dat op 8 november. Waanzin!!Speksteenkachel schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:13:
Strakke zon op dit moment.
Zonet de wasmachine aangezet, meter blijft desondanks hard terugdraaien
Momentane productie is 760 W. Dit is voldoende om de nieuwe WP droger bij te blijven/voor te blijven.
Helaas druppelt het hier regelmatig, dus de tuin is even geen optie.
Gewoon kicken dus.

[ Voor 8% gewijzigd door Schinnen-groen op 08-11-2011 14:07 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Verwijderd
De Harlekijn van Prins Kernafval,........... kan jij dan ook niets geheim houden?zonnigtype schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:28:
Zit jij in een adviescommissie bij Verhagen? Of is het bij de Jager?
[Netpariteit genereert geen zelfdragende markt.]
Netpariteit niet, maar hoe noem ik het als elektriciteit van de straat 21 cent kost en die van het dak zeg 7 cent? (over een paar jaar)
Neen. Althans: wat dat soort belangrijke zaken betreft, die iedereen "moet weten"Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:18:
[...]
De Harlekijn van Prins Kernafval,........... kan jij dan ook niets geheim houden?
Maar ik weet wel meer dingen die weer niet de straat op mogen...

Moet nog ff tussen de oren van Henk en Ingrid komen, maar we gaan vooruit.Netpariteit niet, maar hoe noem ik het als elektriciteit van de straat 21 cent kost en die van het dak zeg 7 cent? (over een paar jaar)
(en hopen dat de hardware het echt wel 20 jaar gaat uithouden, anders "geen 7 cent/kWh"...)
Nu nog ff alle systeempjes "ergens registreren" zodat we de marktgroei goed kunnen volgen. Moet wel wat tegenover staan. Stabiele invoedingstarieven buiten alle salderings-gesodemieter om bijvoorbeeld...
... en natuurlijk zonder sluwe meter, nergens voor nodig. Die gaat alleen maar misbruikt worden door de leveranciers...
Inderdaad Yilar een mooi stuk in de New York Times over zonne energie. Ook de commentaren zijn interessant om te lezen. Een van de betere commentaren had -voor een groot deel- zo van zonnigtype kunnen zijn:Yilar schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:43:
[...]
Mij ook, al is het alleen maar om onze fossiele politici flink te pesten. Overigens leuk stukje in de NYT over fossiel vs alternative:
http://www.nytimes.com/20...es-solar-energy.html?_r=1
Die laatste alinea zou zo uit de mond van Hermann Scheer hebben kunnen komen (nog steeds eeuwig jammer dat hij een jaar geleden op veel te jonge leeftijd is overleden)Behind the success of the solar industry, first in Germany and Europe, now in China, lies an even more interesting story: It was brought about by a single piece of innovative legislation in the German Bundestag, called the "Flächendeckende Einspeisevergütung"(EEG, 2000).
The law basically enabled everybody to produce solar power on their own rooftops and getting paid a fixed price (over a certain period of time) for any excess capacitiy which would be fed into the general grid. It was assumed from the start, that the cost for producing solar energy would come down over time (as a function of economy of scale), at which point the whole subvention would change it's character and turn into an investment.
And, boy, it did!
The direct result was a booming solar industry in Germany (which, despite it's cloudy climate, became the biggest producer of solar energy until it was dethroned by sunnier venues and finally by China as the biggest manufacturer of solar energy equipment).
The success also debunkes (once again) certain myths about how private enterprises always spur innovation and progress while the government only wastes ressources. In fact, as has been demonstrated by the USA, no "free market solution" and no "private investor" would have ever been able to take the risk and create the necessary breaktrough for renewable energies as long as there are artificially cheap fossil fuels around every corner. (That is, until it's too late, of course). Maybe it's time to change a bunch of assumptions about what causes progress and innovation in technology, and what is necessary to bring them to fruit.
Joerg Kuehni, Bern, Switzerland
Verwijderd
Omvormer ad circa 0,20 euro / Wp in de kleinere klasse
http://www.photovoltaik-s...0519f1ec1d98faf7d955f76cc
ff kijken waar dat "bloos" poppetje ook alweer is gebleven. Oh ja, daaroMajoorFataal schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:30:
[...]
Inderdaad Yilar een mooi stuk in de New York Times over zonne energie. Ook de commentaren zijn interessant om te lezen. Een van de betere commentaren had -voor een groot deel- zo van zonnigtype kunnen zijn:
Dank.
Wel even dit:
Grappig dat een Zwitser dat zo citeert. Scheer heeft de "Kostendeckende Einspeise Vergütung" namelijk eigenlijk gejat (...) van het zeer Zwitserse Burgdorf wat al vroeg daar mee experimenteerde. Al werd het nooit een succes daaro (teveel giga hydropower en een paar vervelende machtige nuke boys)..."Flächendeckende Einspeisevergütung"(EEG, 2000).
http://www.polderpv.nl/ni...28nov2008_KEV_Zwitserland
en:
De crux van het Duitse systeem is nou juist dat tien jaar lang ALLES het net op ging, alle leveranciers gezeur bypassend, netbeheer moest alles regelen, je had gewoon in eigen beheer te exploiteren (en te kopen) Einspeise Meter naast de afname meter van netbeheer, de zonnestroom ging direct het net op en dat volume werd/wordt nog steeds bij de meesten aldus betaald. Dus niks "excess capacity". ALL capacity. Al is het natuurlijk, even lekker voort-mierenn**kend, eigenlijk "all solar electricity produced was fed onto [into?] the grid". Of whatever.The law basically enabled everybody to produce solar power on their own rooftops and getting paid a fixed price (over a certain period of time) for any excess capacitiy which would be fed into the general grid.
Ach ja, het blijft moeilijk het Duitse succes te doorgronden. Zelfs voor een grondige Zwitser...
Maakt wel een hoop los daar in het land van de "neoliberalen zijn te links", 590 reacties maar. Kan de Krant van Wakker NEEderland nog wat van leren...
Deze is fors groter en zwaarder dan de SI2500.
Er zit gelukkig een backplate bij die op de vorige gaten past.
Dus de nieuwe ophangen was makkelijk. Nieuwe voedingsstekker eraan en alles paste.
Hij draait inmiddels ook met iets meer gezoem als de vorige.
Mijn eerste indruk is goed. Groter koelblok achterop en ik gok zwaardere componenten binnenin wat goed is voor de levensduur.
fotorapportage gaat nog volgen
[ Voor 11% gewijzigd door WouterB op 08-11-2011 15:04 ]
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Straks krijgen we een PV-belasting. Die is in het leven geroepen door de ziekenfondsen vanwege het overgewicht van al die PV-bezitters.

Schinnen-groen schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 15:19:
Momenteel mijn overproductie aan het verbruiken door een heerlijk witbrood te bakken en ondertussen is een vier-vierde cake aan het ontstaan in de oven. Met vrije uitloop eieren en "groene" boter.
Straks krijgen we een PV-belasting. Die is in het leven geroepen door de ziekenfondsen vanwege het overgewicht van al die PV-bezitters.![]()

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Gefeliciteerd! Specs? En vergeet niet je systeem toe te voegen aan de GoT-lijst.WouterB schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 15:03:
Vanaf nu ben ik ook stroomproducent, de eerste 5 modules zijn aangesloten op de omvormer (string 1) en de meter draait terug
fotorapportage gaat nog volgen
Willen jullie niet zoveel praten over de hoge opbrengst van vandaag. Ik zit hier weer depressief te worden in een bewolkt Groningen waar het inmiddels alweer schemert

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 08-11-2011 15:27 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Daar voel je je gelijk beter van
Verwijderd
Wow, dat is goedkoop! Als er bij mij een soladin kapot gaat (van de 4) dan kan ik net zo goed deze kopen en ze allemaal vervangen.Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:38:
Voor de liefhebber:
In Wp:
225.298 GoT
174.564 niet-GoT
399.862 totaal
In kWh productie (voor zover aangegeven):
229.909 GoT
213.252 niet-GoT
443.161 totaal
Inschrijven via deze post links van arme, onder nevelen zuchtende Anton uit het verre Groningen...
[ Voor 20% gewijzigd door styno op 08-11-2011 16:52 ]
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Ikke.zonnigtype schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 16:10:
Wie gaat de 400 kWp kraken?
Heeft er iemand ervaring met dat soort spullen uit Duitsland te halen? Versturen ze bijvoorbeeld naar Nederland? Ik zie veel goedkope spullen op die site staan zoals een 275 watt SunTech paneel.Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:38:
Voor de liefhebber:
[ Voor 0% gewijzigd door Barcafan op 08-11-2011 17:04 . Reden: typo ]
Verwijderd
Jawel, ze sturen het gewoon op.Barcafan schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 17:00:
Heeft er iemand ervaring met dat soort spullen uit Duitsland te halen? Versturen ze bijvoorbeeld naar Nederland? Ik zie veel goedkoop spullen op die site staan zoals een 275 watt SunTech paneel.
Beetje dwaas, maar in deze week moet mijn 2e omvormer arriveren.
Niet deze zaak maar 2 anderen. 1e verkocht, maar hangt nog even bij mij (te werken)
Let wel op de verzendkosten. Bij die zaak zijn die vrij stevig.
Panelen heb ik gewoon in NL gekocht tegen gelijksoortige prijzen.
Panda 260. Een 275 paneel moet je maar kwijt kunnen, wat een maten !
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2011 17:24 . Reden: typo ]
Ik zit ook regelmatig te puzzelen om zoveel mogelijk Wp op een dak te plaatsen en soms krijg ik er meer Wp op met maar een paar grote panelen dan meer kleinere panelen doordat de grote panelen vaak efficienter per m2 zijn. Maar het moet natuurlijk net handig uitkomen...Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 17:08:
Panda 260. Een 275 paneel moet je maar kwijt kunnen, wat een maten !
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Verwijderd
Een Suntech Pluto 200 (0.81 x 1.58) zit op 156Wp/M2styno schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 17:12:
[...]
Ik zit ook regelmatig te puzzelen om zoveel mogelijk Wp op een dak te plaatsen en soms krijg ik er meer Wp op met maar een paar grote panelen dan meer kleinere panelen doordat de grote panelen vaak efficienter per m2 zijn. Maar het moet natuurlijk net handig uitkomen...
Dat is hoger dan dat 275 paneel. Ook fijn is dat die maat (van die Pluto) wel iets meer hanteerbaar is.
Ik vond die Panda's al erg groot. 0,99 x 1,65 m ( -> 159Wp/M2, 260 variant)

Uiteindelijke configuratie: 2x5 Yingli panda 260 Wp op een power-one PVI 3.0. benieuwd hoe het gaat presteren komend jaar, vooral door 2 grote bomen ten oosten van mijn huis.
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Ziet er goed uit!WouterB schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 18:14:
En nu liggen ze er alle 10:
[afbeelding]
Uiteindelijke configuratie: 2x5 Yingli panda 260 Wp op een power-one PVI 3.0. benieuwd hoe het gaat presteren komend jaar, vooral door 2 grote bomen ten oosten van mijn huis.
Waar heb je dit "setje" vandaan?
En dan is de Suntech pluto 200 per Wp nog +/- 15% goedkoper ook!Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 17:19:
[...]
Een Suntech Pluto 200 (0.81 x 1.58) zit op 156Wp/M2
Dat is hoger dan dat 275 paneel. Ook fijn is dat die maat (van die Pluto) wel iets meer hanteerbaar is.
Ik vond die Panda's al erg groot. 0,99 x 1,65 m ( -> 159Wp/M2, 260 variant)
Panda € 1,42
Pluto € 1,23
En dat voor 2% minder vermogen.
~3200Wp is 12 panda's en € 4.440,00
~3200Wp is 16 pluto's en € 3.920,00
Zijn toch leuke bedragen
[ Voor 38% gewijzigd door Freemann op 08-11-2011 18:31 ]
Verwijderd
Kan je hier ook meerdere (3) strings op aansluiten met verschillende ampera's?Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:38:
Voor de liefhebber:
Verwijderd
nu komt het woord alleen nog als kots uit verhagen.
zo ik heb even 8Kw(en h ook) aan verwarming aanstaan.
oh nee, en het eten zit ook in de oven, 9600Watt actje.
schiet alleen niet zo op tov bijv 2 juni, toen ik 33.000Wh terugleverde.
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2011 18:46 ]
Uh... die laatste kap moet ik nog even vervangen... Ze zijn allemaal van nieuw fabricaat van binnen! Wij maken ze nog precies naar het ontwerp van Lagerweij!Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 18:44:
lagerweij ! hollands produkt (toen er nog echte innovatie was)
You can't be happy all the time, they will come and break your legs!
Verwijderd
Net aangezet zeker? kreeg al een spanningsdip hierVerwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 18:44:
lagerweij ! hollands produkt (toen er nog echte innovatie was)
schiet alleen niet zo op tov bijv 2 juni, toen ik 33.000Wh terugleverde.
Kunnen er geen PV panelen ontwikkeld worden die weer terug kunnen stralen?Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 18:50:
[...]
Net aangezet zeker? kreeg al een spanningsdip hier
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Verwijderd
http://www.kennemerwind.nl/geschiedenis/
zie ook de laatste zinnen onderaan <kots>
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2011 19:40 ]
Verwijderd
Bij die tijd hoop ik helemaal van het elektriciteitsnet af te zijn. Dan kan de regering lekker de boom zelf in klimmen..Speksteenkachel schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 09:16:
[...]
Dan ga je geheid de situatie krijgen van lokale energieopslag.
Dan loopt de overheid alsnog de belasting mis omdat je niks meer teruglevert maar zelf alles opsoupeert.
Zo hoop ik nog meer dingen zelf te kunnen doen, maar het geld ontbreekt er voor.
Verwijderd
voor iedereen die wankelt op het punt 3 of 4 paneeltjes,
de sunny boy 1200 heeft al een lage start spanning, en groot bereik
dus 4 stuks kan er op, en 2x4 ook. 1x5 ook 1x6 en 1x7 ook.
eigenlijk is deze omvormer onderbelicht, want hij vult het gat op na de soladins en steca`s,
en maakt uitbreiding mogelijk, vooral in het zegment 185 Wp - 200Wp en ~36 volt
(waar voorheen de sma 700 / 850 zo fijn was)
zelfs na upgrades naar 1x8 of 2x5 blijft de dimensionering best heel aardig.
je komt ze hier en daar tegen rond de 800 eurie.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2011 20:15 ]
Allen jammer dat er geen blue tooth in zit (om te koppelen aan de Sunny Beam) maar daar zal vast wel een oplossing voor te vinden zijn
De Solivia heeft 3 stringsVerwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 18:44:
[...]
Kan je hier ook meerdere (3) strings op aansluiten met verschillende ampera's?
Verder nog niet gekeken hoe en wat
Verwijderd
Daar heb ik ook al aan zitten denken. Mijn huis <<-- 380Volt kabel --> huis van de buren. Voila.Klaver 4 schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:02:
[...]
Ik zie eigenlijk maar één oplossing, mocht het ooit zover komen: leveren aan de buren die geen eigen opwek hebben.
Het is niet toegestaan, ik weet het, maar technisch goed te doen. Een stevige verlengkabel, digitaal metertje ertussen en je verkoopt je overtollige stroom aan de buren voor bijv. 15 cent. Daar kunnen zij dan de wasmachine, droger en andere grote verbruikers op aansluiten. Iedereen blij.![]()
Ach ja, leuke ideeen tot nu toe.
Ja, Zonnigtype, heb ik netjes alles in de startpost gezet voor noppes.. verspilde energie zo, kan echt niet op een duurzaam forumzonnigtype schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 16:10:
Wie gaat de 400 kWp kraken?
.....
Inschrijven via deze post links van arme, onder nevelen zuchtende Anton uit het verre Groningen...
Ziet er goed uit, gefeliciteerd, nu met smart wachten op het voorjaar.WouterB schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 18:14:
En nu liggen ze er alle 10:
[afbeelding]
De orientatie op het noorden valt mee: 3,7 gradenVerwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 10:57:
[...]
Het is een mooi vlak en de helling is gelukkig klein (26 graden). Kan slechter, jammer dat het een tikje noord heeft op het oosten. Pijpjes kunnen als nodig naar dat steile dak. Vraag me af of je dat nodig hebt, hangt af van je verbruik.
Het moment waarop je dat doet is afhankelijk van je rendementsvoorstelling en of beschikt over het geld of niet. Aan de andere kant kun je ook wel iets kleins kwijt. Daarmee kun je je opbrengst wat meer verdelen over de dag.
Die pijpjes gaan nergens anders heen gezien de installaties en indeling
Panelen aan de voorzijde lijkt me niet al te fraai plus dat er dan even goed gekeken zou moeten naar de stijle hoek en bomen.
Met 3500 (vorig jaar) - 4000 (verwacht) kWh kan er genoeg weggestookt worden
Geen optie, maar ik zou denken dat er genoeg bruikbaar dak over isVerwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:00:
[...]
Wij hebben alle pijpen op het dak weg gehaald door geveldoorvoeren te maken i.p.v. dakdoorvoeren om ruimte te maken voor de PV en zonneboiler.
Cool. Dat valt best mee. Met 26 graden helling en 94 graden orientatie kom ik op ca 81%.Gasschuif schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:40:
[...]
Op de onderstaande tabel kun je aflezen wat je verlies is tov de meest ideaale situatie. (Pal zuid/30 graden helling)
In jou geval ongeveer min 16 % op jaarbasis. Volgooien dus dat dak, asap.![]()
De pijpjes verhuizen naar een plaats waar schaduw geen of weinig nadeel oplevert
http://www.allesoverzonne...entatie-en-dakhelling.jpg
Had ik nou maar 3 in plaats van 2 extra dedicated groepen naar de technische ruimte gelegd
In elk geval mooi om te weten dat de orientatie geen probleem vormt. Voor het van een setje panelen komt staan er eerst nog wat andere projecten op stapel
Ik heb het idee dat er meerdere zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 20:09:
[...]
Bij die tijd hoop ik helemaal van het elektriciteitsnet af te zijn. Dan kan de regering lekker de boom zelf in klimmen..
Zo hoop ik nog meer dingen zelf te kunnen doen, maar het geld ontbreekt er voor.
Wanneer er op dit topic een vrachtwagen geld uit word gestrooid zal:
- greenchoice bij lange na niet meer de groenste leverancier zijn,
- Er nog veel meer gas naar het buitenland worden geexporteerd.
- Daken verhuurd worden om nog meer terug te voeden.
- Kolen/Gas en Kernenergie verleden tijd zijn/worden.
Zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Toekomstmuziek....
Nee... nee... nee... Netkoppeling is briljant. Overschotten gaan niet verloren, tekorten kunnen gedeeld worden. Alsjeblieft niet iedereen met zijn eigen voorraadje energie. Energie delen (delen überhaupt) is één van de geheimen van duurzaamheid.Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 20:09:
Bij die tijd hoop ik helemaal van het elektriciteitsnet af te zijn.
Ik blijf het zeggen: als je vind dat de regering het probleem is, kijk dan naar de mensen om je heen. Óók als je vind dat de methode waarmee die regering wordt gekozen niet zou deugen. Ik ben er van overtuigd dat als het volk écht duurzaamheid wil ze ook een duurzame overheid kiezen.Dan kan de regering lekker de boom zelf in klimmen..
Dat had ik ook, in 2005. Toen verkocht ik mijn Opel Astra en kocht ik voor dat geld zonnestroompanelen. I never looked back. (ik snap dat niet iedereen zijn auto kan (of, meestal: wil) verkopen, maar de moraal is, je kunt er ook iets voor laten - en iets wat je laat kan een enorme aanwinst blijken te zijn)Zo hoop ik nog meer dingen zelf te kunnen doen, maar het geld ontbreekt er voor.
Het voorjaar begint morgenYilar schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 20:40:
Ziet er goed uit, gefeliciteerd, nu met smart wachten op het voorjaar.
http://www.buienradar.nl/...ats.aspx?modus=dag&bron=3
Mooie installatie Wouter
[ Voor 12% gewijzigd door SpeksteenWP op 08-11-2011 21:27 ]
Wat kan ik van 3600Wp op een puur westelijk gelegen dak met een schuinte van 30 graden verwachten aan piekvermogen?
3600Wp is de max en dus niet meer, 3600Wp * 0,80 (westelijk,30graden) of..... ??
Verwijderd
Daar zit ook wel wat in. Ik kijk gewoon voorlopig om me heen met wat de rest gaat doen.JeroenH schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 21:23:
[...]
Nee... nee... nee... Netkoppeling is briljant. Overschotten gaan niet verloren, tekorten kunnen gedeeld worden. Alsjeblieft niet iedereen met zijn eigen voorraadje energie. Energie delen (delen überhaupt) is één van de geheimen van duurzaamheid.
Netkoppeling is zeker briljant maar voor erbij zou het zeker handig zijn om ook je eigen voorraad te hebben(uiteraard toekomstmuziek). Bij overschot terugleveren en bij tekort accu's (o.i.d.) bijladen.JeroenH schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 21:23:
[...]
Nee... nee... nee... Netkoppeling is briljant. Overschotten gaan niet verloren, tekorten kunnen gedeeld worden. Alsjeblieft niet iedereen met zijn eigen voorraadje energie. Energie delen (delen überhaupt) is één van de geheimen van duurzaamheid.
Zo heb je een stabiel net waar niks verloren gaat.
Ja en daarom snapte ik ook vanmiddag de post niet over het opsouperen van overschotten door;JeroenH schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 21:23:
ovens overuren te laten draaien,
stroom aan buren te verkopen,
extra stoofpotje op de elektrisch kookplaat,
etc.
En dit paste ook totaal niet in het duurzame plaatje dat gisteren door menigeen werd geschetst (panelen leg je voor het milieu op je dak en niet voor het geld).
Af en toe ben ik wel de weg kwijt

Verwijderd
Het zou fijn zijn als ze ook bekend zijn met de mogelijkheden van bijvoorbeeld een zonneboiler maar initieel gaat het om isolatie van de woning (eerst besparen daarna kijken naar opwekking was het toch
Vloerisolatie is voor ons denk ik wel interessant (mogelijk eenzelfde oplossing als flitspaal een paar pagina's terug).
Visionair: Germen op 8 november 2011
Drie keer zo efficiënte dunne-film zonnepanelen. Al die tijd zaten wetenschappers er flink naast. Niet het invangen, maar juist uitzenden van extra fotonen leidt tot meer rendement. Zonnepanelen kunnen veel efficiënter worden door deze nieuwe inzichten. In 2012 is het zover.
Goede zonnecel kan goed straling uitzenden
“Een goede zonnecel moet ook een goede LED-lamp zijn,” aldus Eli Yablonovitch, de elektrotechnisch ingenieur die het onderzoek leidde. Op het eerste gezicht lijkt dit heel vreemd. Is de bedoeling van een zonnecel nu juist niet om zoveel mogelijk licht op te vangen? Wat Yablonovitch en zijn groep hebben laten zien, is echter precies dat. Hoe beter een zonnecel er in slaagt fotonen uit te zenden, hoe groter de spanning die de cel levert en hoe efficiënter de cel is.
Prestaties dure zonnecellen overtroffen met goedkope zonnecel
Standaard p-n zonnecellen (de meeste zonnecellen) kunnen in theorie maximaal 33,5% van alle invallende licht omzetten in elektriciteit. Dit heet de Shockley-Queisser efficiency limiet. Op dit moment is de gebruikelijke efficiëntie van een heel goede (en dure) dikke zonnecel iets meer dan 23 procent, dus als we deze limiet zouden bereiken zou dit het rendement per vierkante meter vijftig procent groter maken. Dat laatste is precies wat Yablanovitch en zijn team nu is gelukt. De halfgeleider galliumarsenide is in staat deze limiet zeer dicht te naderen. Yablonovitch’s bedrijf, Alta Devices, heeft zeer goedkope zonnecellen ontwikkeld die maar liefst 28,4% halen. Zie afbeelding. Teamlid Owen Miller weet nu waarom deze cellen zo goed werken. Externe fluorescentie, uitzenden van fotonen dus, levert de hoge spanning en opbrengst die door de onderzoekers van Alta werd waargenomen.
Vierkante meter met milligrammen materiaal
Gallium arsenide is weliswaar veel duurder dan silicium (gallium is zeldzamer dan goud), maar absorbeert licht tienduizend maal zo goed bij dezelfde dikte. Dat betekent dat een laagje van enkele honderden nanometers dik voldoende is om een hoogrendement zonnecel te maken. Voor een vierkante meter zonnepaneel, goed voor een paar honderd watt vermogen, heb je zo aan enkele honderdsten gram gallium genoeg, waardoor het toch nog heel aantrekkelijk wordt.
Onderzoek in het verleden probeerde de cel zoveel mogelijk fotonen op te laten slorpen. Logisch, want zo krijg je meer energie. Hoe meer fotonen, hoe meer elektronen los slaan, die weer terugvloeien en zo vermogen leveren. Gaat het oogsten van elektronen niet snel genoeg, dan geven de elektronen hun energie af als hitte. Slecht nieuws voor het rendement. Millers berekening laat zien, dat als de elektronen hun energie als fotonen uitzenden, dit de opbrengst van de cel enorm toe laat nemen.
Einde 2012 markt overspoeld met extreem goedkope en efficiënte zonnecellen
Alta Devices denkt deze ultra-efficiënte zonnecellen, die drie keer zoveel rendement hebben als goedkope dunne-film zonnecellen, voor einde 2012 op de markt te hebben. Ze zullen wel moeten, want de concurrentie uit onder meer China is moordend.
Goed nieuws voor ons allen, want hoe eerder we van vervuilende brandstoffen als olie en kolen af kunnen komen, hoe beter. Hopelijk kan dan ook de SQ limiet aan diggelen. De meest voor de hand liggende methode is zonnecellen te stapelen. In proefopstellingen zijn zo rendementen tot tegen de vijftig procent gehaald.
http://www.visionair.nl/w...nte-zonnepanelen-ontdekt/
Dit topic is gesloten.
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.