Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 168 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.823 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MajoorFataal schreef op zondag 06 november 2011 @ 11:17:
[...]

Het lijkt er op dat je hiermee nagenoeg perfect een passiefhuis omschrijft en dat is toevallig, want volgend weekend zijn er weer de jaarlijkse: 'Internationale Open Dagen van het Passiefhuis in Europa'

Op http://www.passiefhuis.nl/ staat er een mooie poster: ....

De begeleidende tekst op de website:

[...]
De begeleidende tekst is inderdaad ijn idee voor de toekomst, zoals jij het omschrijft als een passief huis.
De dingen die men zegt vergen veel geld om te realiseren. Daar schort bij mij het probleem. Dat heb ik op dat moment niet.

Wel ga ik deze informatie verwerken op mijn website als een herinnering voor later, wanneer het kopen van een huis zover is. Want als ik dat dan ga verbouwen, dan wil ik goede isolatie e.d. er ook in hebben. Mijn vader is bouwvakker/aannemer en die hoor ik spreken over "R waarde : 9" en muurdikte van 50cm, Die muurdikte bestaat dan grofweg uit : buitenmuur --> isolatie en wat nog meer er tussenzit --> binnenmuur. Zoiets heb ik als doel. Alleen dat kost geld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:07
Dat kost 30+ jaar betalen aan fossiele bronnen ook :) (en dat is vrijwel zeker duurder!)

@MajoorFataal: hartelijk dank voor de tip, ik denk dat ik er volgend weekend één of twee ga bezoeken. Waarschijnlijk worden het die in Utrecht en Amsterdam, die zijn het best bereikbaar met OV, als ik de lijst zo lees.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Verwijderd schreef op zondag 06 november 2011 @ 11:27:
[...]

De begeleidende tekst is inderdaad ijn idee voor de toekomst, zoals jij het omschrijft als een passief huis.
De dingen die men zegt vergen veel geld om te realiseren. Daar schort bij mij het probleem. Dat heb ik op dat moment niet.

Wel ga ik deze informatie verwerken op mijn website als een herinnering voor later, wanneer het kopen van een huis zover is. Want als ik dat dan ga verbouwen, dan wil ik goede isolatie e.d. er ook in hebben. Mijn vader is bouwvakker/aannemer en die hoor ik spreken over "R waarde : 9" en muurdikte van 50cm, Die muurdikte bestaat dan grofweg uit : buitenmuur --> isolatie en wat nog meer er tussenzit --> binnenmuur. Zoiets heb ik als doel. Alleen dat kost geld. :)
Misschien iets voor jou?

Noord-Beveland gaat in Wissenkerke een wijk met passiefhuizen bouwen.
Hier de Link:http://www.natuurlijkwissenkerke.nl/home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
Heb ik weer.... me solarlog is volledig dood :(
Morgen maar is bellen of hij omgeruild kan worden. heb de voeding nog gemeten maar die is goed.
hij heeft al met al al wel een half jaar gedraaid |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 06 november 2011 @ 11:36:
[...]

Dat kost 30+ jaar betalen aan fossiele bronnen ook :) (en dat is vrijwel zeker duurder!)
Helemaal mee eens. Ik had liever gisteren al in plaats van morgen om het zo maar te zeggen. Het vervelende is, dat ik op dit moment gewoon niet heb. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zondag 06 november 2011 @ 12:15:
Helemaal mee eens. Ik had liever gisteren al in plaats van morgen om het zo maar te zeggen. Het vervelende is, dat ik op dit moment gewoon niet heb. ;)
Ik weet precies wat je bedoelt hoor, ik speelde ook een beetje advocaat van de duivel. Ik heb gedeeltelijk hetzelfde, het alledaagse leven vergt een bepaalde hoeveelheid aandacht en geld en je kunt niet altijd evenveel geld besteden aan de toekomst (sparen, investeren) als je zou willen.

Maar de grote vraag is wel: heb je (of hebben we als maatschappij) dat geld in de toekomst wel?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 21:24
Verwijderd schreef op zondag 06 november 2011 @ 12:15:
[...]

Als je goed zoekt en bereid bent zelf wat te doen is het allemaal heel goed te doen... muren van 50cm dik zoals je eerder schreef is trouwens wel aan de dikke kant. Afhankelijk van het soort isolatiemateriaal wat je gebruikt...

Er zitten ook gigantische verschillen in prijs... Wij zijn bezig om een plan te realiseren wat lijkt op wat jij beschreef, in eerste instantie wilden wij isolatie van houtvezel of cellulose gebruiken van 28cm. Daarbij nog een 'leidingspouw' van een cm of 6 tot 8 aan de binnenkant, waar we zelf stroom en waterleidingen in aanleggen (het casco laten we bouwen, de afbouw, incl de leidingspouw, doen we zelf).
We hebben nu gekozen om de 28cm dikke isolatie in de 'hoofdmuur' van glaswol te laten doen; dit scheelt ruim €20.000!

Wij komen met de 28cm glaswol en 8cm houtvezel voor de leidingspouw op een Rc van ±9 uit. Neem daarbij de afwerkingslaag binnen en buiten en we zitten nét boven de 40cm voor een muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:45

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
silvester6 schreef op zondag 06 november 2011 @ 12:08:
Heb ik weer.... me solarlog is volledig dood :(
Morgen maar is bellen of hij omgeruild kan worden. heb de voeding nog gemeten maar die is goed.
hij heeft al met al al wel een half jaar gedraaid |:(
Ook geen webpagina meer? Ik heb ooit een defecte RS485 poort in mijn Solarlog 500 gehad. Geen garantie, geen service. Botte reactie van Solare GmbH.
Destijds voor 4 euro materiaalkosten gerepareerd door lijstlid Stegen *O* Hij doet t nog steeds.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Hij is helemaal dood zelfs de lampjes branden niet.
enige lampje die doet is van het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Inmiddels al een stapje verder gekomen om dak verder vol te leggen met panelen. Nu wil ik de beschikbare ruimte zo optimaal mogelijk benutten. Ik heb ruimte van 3,5 bij 4,5 meter. Heeft iemand een idee om dit het beste te benutten? Dak is ZZW, schuin dak.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 23:59:
[...]

Als ik gedoucht heb, dan heb ik voor het douchen rond de 1 m3 aan gas gebruikt. Dat heeft me besloten om te sparen voor een zonne-boiler of iets dergelijks. Want dat scheelt het gebruik aan gas per douche-moment. En dan nog ben ik niet volledig duurzaam, maar ik kom dan wel meer in de buurt.
.
Ik heb een zonneboiler en we gebruikten in de maanden juni tot en met september tussen de 0,406m3 en 0,489m3 per dag gemiddeld. In oktober omhoog geschoten naar 1,601m3. November to date: 1,479m3 gemiddeld per dag. Allemaal inclusief op gas koken/afwas.

Vanmorgen was mijn uitslaapochtend en ik hoorde de cv aanslaan. Ik dacht warmwater voor de afwas, maar dat duurde te lang. Toen ik beneden kwam heb ik de gordijnen open gezet, de lichten uitgedaan en de cv weer naar 20,00. Met de verwarming uit is het nu 22,0 graden. Vanmorgen nog op mijn flikker gehad omdat de upc mediabox weer niet deed wat het moest doen: Instelling Nederland, code voor woonplaats, zoeken naar zenders, afsluiten. Krijg je als 's nachts de knop om gaat bij de tv... Maar we gaan wel EUR 300,00 besparen als het zo door gaat.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 november 2011 @ 14:52:
Hallo,

Inmiddels al een stapje verder gekomen om dak verder vol te leggen met panelen. Nu wil ik de beschikbare ruimte zo optimaal mogelijk benutten. Ik heb ruimte van 3,5 bij 4,5 meter. Heeft iemand een idee om dit het beste te benutten? Dak is ZZW, schuin dak.

Alvast bedankt.
Met welk stapje ben je verder gekomen? Heb je inmiddels een keus gemaakt of je voor de hoogste opbrengst per m2 gaat (dus Sanyo of Sunpower) of voor een goedkoper merk? Op welke mogelijkheden kom je zelf uit met je berekeningen m.b.v. de afmetingen en opbrengsten van diverse merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
[...]

Als ik gedoucht heb, dan heb ik voor het douchen rond de 1 m3 aan gas gebruikt. Dat heeft me besloten om te sparen voor een zonne-boiler of iets dergelijks. Want dat scheelt het gebruik aan gas per douche-moment. En dan nog ben ik niet volledig duurzaam, maar ik kom dan wel meer in de buurt.

Tot zover.
Je kan in eerste instantie ook kijken naar een WTW unit voor je doucheafvalwater ( 3x woordwaarde ). Ik heb een WTW unit in mijn meterkast zitten. Het water gaat er met circa 35 graden in en komt er onderaan ongeveer 15 graden uit. Dus 20 graden deltaT.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik gedoucht heb, dan heb ik voor het douchen rond de 1 m3 aan gas gebruikt. Dat heeft me besloten om te sparen voor een zonne-boiler of iets dergelijks. Want dat scheelt het gebruik aan gas per douche-moment.
Zonder zonneboiler verbruikten wij 2,5m3 gas per week (dus niet per douchebeurt) voor warmwater (douchen en warm water voor koken). Van eind april t/m begin oktober hebben we met de zonneboiler 0m3 gas verbruikt. De afgelopen week hebben we voor warm water en vloerverwarming samen (zonneboiler met verwarmingsondersteuning) 1m3 gas verbruikt (het totaal van de hele week dus).

Als je per douchebeurt 1m3 gas verbruikt, moet je misschien eerst kijken naar een goede spaardouchekop en een wekkertje/douchecoach.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2011 15:46 . Reden: 1m3 gas per douchebeurt eerst omlaag brengen: trias energetica ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Meridiaan : Daar ga ik zeker naar kijken. Altijd leuk en interessant om dat te volgen

@JeroenH : Of we dat geld in de toekomst hebben? Geen idee. Als ik naar de regering kijk, dan zeg ik : voorlopig nog lang niet. Kijk ik meer in mijn directe omgeving, dan zeg ik dat het ook niet meteen is. Tenzij er meer kinderen uit het ouderlijk huis zijn. Kijk ik naar mezelf, dan zeg ik : verbeter de wereld, begin bij je zelf. Alle kleine beetjes helpen. Vandaar ook, dat ik het idee heb om iets van een monitor of zo voor het raampje naast de voordeur te zetten. Daar ga ik dan lekker de opbrengst op SPAMmen. Dan zet ik de mensen aan het denken. Hopenlijk gaan ze dan alvast sparen, nadat de kids uit het huis zijn. :)

@Quinny : net boven de 40cm met ook een R-waarde van 9. Dat klinkt super. Ik had begrepen, dat het iets van 50cm dik zou zijn. Maar mijn vader zei ook : Als ik nieuw huis zou gaan bouwen vanaf de grond op, dan zou hij ook zulke dikke isolatie doen. Succes met je bouwplannen :)

@PcDealer : Ik ben mijn gasverbruik de laatste paar weken pas in de gaten aan het houden (website, Home, Gasverbruik). Daar zag ik dat mijn gasvebruik per dag steeg, als ik had gedoucht. Ik hoop met de toekomstige boiler daar aardig op te sparen. Eerst zelf sparen voor zo'n boiler natuurlijk. In de zomerperiode gebruik ik altijd nog wel gas, maar dan alleen voor het eten koken. De rest doet mijn luchtCV met een luchtWTW.

@Flitspaal : Voorlopig zal een WTW voor de douche niet gaan. Ik woon in een huurhuis. Maar bij mijn eigen huis kan ik natuurlijk wel aan dat soort dingen denken en installeren. Als dat ooit zover is, dan zal ik vast bij die tijd om advies hier op het GoT vragen.

@ecowoman : KIJK, dat bedoel ik. Dat is mijn doel om dat ook te halen! Dank je wel. De tips die jij geeft heb je wel gelijk in. Dan zou zo'n wekker al heel goed zijn voor mij. Maar ja, ik douch graag lang. Gewoon heerlijk ontspannen douchen, weet ik veel verder. :$

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2011 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 november 2011 @ 15:47:
@Quinny : net boven de 40cm met ook een R-waarde van 9. Dat klinkt super. Ik had begrepen, dat het iets van 50cm dik zou zijn. Maar mijn vader zei ook : Als ik nieuw huis zou gaan bouwen vanaf de grond op, dan zou hij ook zulke dikke isolatie doen. Succes met je bouwplannen :)
Die AUT-ARK die in de link naar de open dag van passief huizen staat, heeft muren van 55cm met een R-waarde van 10.
@ecowoman : KIJK, dat bedoel ik. Dat is mijn doel om dat ook te halen! Dank je wel. De tips die jij geeft heb je wel gelijk in. Dan zou zo'n wekker al heel goed zijn voor mij. Maar ja, ik douch graag lang. Gewoon heerlijk ontspannen douchen, weet ik veel verder. :$
Het effect met zonneboiler is bij mij dat ik nu in de zomer de neiging heb om er langer onder te blijven staan dan normaal omdat het toch geen gas kost (wel water natuurlijk) en nu het stookseizoen begonnen is dat de motivatie om er korter onder te blijven staan hoger is omdat ik weet dat de vloerverwarming dan zoveel mogelijk van de warmte in het boilervat kan profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grappig om te horen ;)
& ik mijn gedrag ook zo afstem.
humeur zon en douchelengte zijn aan elkaar verbonden hier.
zomers mag ik soms wel 30 minuten cw6 douchen, en scheren ook,
nu is dat even fors minder.
toch blijft mijn waterverbuik ook fors dalen.
(de water rekening trouwens niet vreemd genoeg if you get my point)

de meter is hier helaas de 500m3 gas gepasseerd voor dit jaar,
dat irriteert mateloos, alsof ik iets ben vergeten te doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2011 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 november 2011 @ 16:02:

[...]
Het effect met zonneboiler is bij mij dat ik nu in de zomer de neiging heb om er langer onder te blijven staan dan normaal omdat het toch geen gas kost (wel water natuurlijk) en nu het stookseizoen begonnen is dat de motivatie om er korter onder te blijven staan hoger is omdat ik weet dat de vloerverwarming dan zoveel mogelijk van de warmte in het boilervat kan profiteren.
Ik heb hier geen vloerverwarming. Maar je beeld is zeker wel duidelijk.

Nog een wens er bij : Als ik een eigen huis heb, dan wil ik graag een ZBC (Zonne-Boiler in combinatie met of gekoppeld met de CV ). :)

@eric-pvt : Mijn gas-verbruik gisteren was totaal voor dit jaar : 499,438 m3
Dus vandaag zal ik er ook vast overheen gegaan zijn. Geen nood, hopenlijk over een paar jaar heb ik geld en dan hoop ik onder de 500m3 te blijven met eventueel nog een wekkertje er naast.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2011 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
Verwijderd schreef op zondag 06 november 2011 @ 16:02:
[...]
Die AUT-ARK die in de link naar de open dag van passief huizen staat, heeft muren van 55cm met een R-waarde van 10.

[...]
Het ligt er maar net aan wat voor isolatiemateriaal je gebruikt en hoeveel koudebruggen je in de constructie hebt...

De AUT-ARK is gebouwd van EPS, wat een stuk minder isoleert als de glaswol die wij nu willen gaan gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
Verwijderd schreef op zondag 06 november 2011 @ 16:11:
[...]

Ik heb hier geen vloerverwarming. Maar je beeld is zeker wel duidelijk.

Nog een wens er bij : Als ik een eigen huis heb, dan wil ik graag een ZBC (Zonne-Boiler in combinatie met of gekoppeld met de CV ). :)

@eric-pvt : Mijn gas-verbruik gisteren was totaal voor dit jaar : 499,438 m3
Dus vandaag zal ik er ook vast overheen gegaan zijn. Geen nood, hopenlijk over een paar jaar heb ik geld en dan hoop ik onder de 500m3 te blijven met eventueel nog een wekkertje er naast.
Als je duurzaam wil doen zou ik juist van gas af stappen... Een warmtepomp of hout CV lijkt me dan een mooiere oplossing...

Bij een warmtepomp zou ik dan even rekenen hoe de kosten van een zonnecollector en extra PV tegen elkaar op wegen. Met met een warmtepomp en extra PV kan je in de winter gewoon je huis warm stoken met energie die je in de zomer hebt opgewekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

MajoorFataal schreef op zondag 06 november 2011 @ 11:17:
Het lijkt er op dat je hiermee nagenoeg perfect een passiefhuis omschrijft en dat is toevallig, want volgend weekend zijn er weer de jaarlijkse: 'Internationale Open Dagen van het Passiefhuis in Europa'
Op http://www.passiefhuis.nl/ staat er een mooie poster:
Enschede staat er ook tussen zie ik.
Ik zal er eens langs fietsen.
Huizen zijn zowel te huur als te koop.

http://www.passiefhuismar...uis-project-in-nederland/

[ Voor 17% gewijzigd door SpeksteenWP op 06-11-2011 17:34 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Je ziet trouwens steeds meer DonQI windmolens. Heeft iemand hier een idee wat ze moeten kosten en hoeveel ze ongeveer opwekken?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quinny schreef op zondag 06 november 2011 @ 16:49:

Het ligt er maar net aan wat voor isolatiemateriaal je gebruikt en hoeveel koudebruggen je in de constructie hebt...

De AUT-ARK is gebouwd van EPS, wat een stuk minder isoleert als de glaswol die wij nu willen gaan gebruiken...
Kun je die glaswol trouwens goed bevestigen zonder koudebruggen? Gaat dat niet 'uitzakken' in de loop van de jaren? Wat ik het moeilijke ook vind bij het kiezen voor het soort isolatiemateriaal is de duurzaamheid van de productie van de materialen zelf en dan komt glaswol er niet zo goed uit. Het liefst zou ik houtvezelisolatie gebruiken voor de buitengevelisolatie, maar inderdaad liggen die kosten een stuk hoger (dan EPS in ons geval) en als we het gezamenlijk met buren willen doen is een hogere prijs geen optie. Maar goed, op dit moment blijft het sowieso nog afwachten of de buitengevelisolatie door kan gaan of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 13:58
Vandaag zelf met hulp 3 panelen erbij geplaatst

Situatie begin 3 panelen landscape op soladin 600.

nu, 6 x 210Wp panelen portrait op sunny boy 1200 nog niet aangesloten.

Afbeeldingslocatie: http://i980.photobucket.com/albums/ae290/Wai_AM/solar/th_DSC_0001.jpg

meer past er niet meer op het dak vanwege schaduw dakopbouw buren voor de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren even (zoals dagelijks) de meter opgenomen. Eigenverbruik ligt momenteel boven de 50%.
Dit komt omdat het eerst de baseload van het huis overdag wordt voorzien uit de panelen.
Dit gaat nog veranderen. De baseload bestaat uit een beltravo ? W, woonhuisventilator 10W en de beruchte rookmelders ad 35W -> ik schat totaal circa 53W. Dus pas boven de 53W ga ik eventueel terugleveren aan het net.

Ik zal binnen een maand of 3 zeker de gehate lichtnetrookmelders vervangen door lithiumbatterij rookmelders met een levensduur van 10 jaar (conform rookmelder zelf!) welke ook gekoppeld zullen zijn.

Gevolg mijn eigenverbruik daalt relatief sterk. Eigenverbruik afdekken is natuurlijk het mooiste wat er is na het niet hebben van verbruik wat nog mooier is.
In Duitsland is er nog een subsidie voor eigenverbruik bij een aandeel van boven de 30%. De normale subsidie is al lager dan de stroomprijs waar dan ook weer een opslag voor de EEG zelf zit. (lekker dubbel eigenlijk)
Op de echt lange termijn is een aanpassing van de regeling in NL natuurlijk ook wel te verwachten.
Binnen een jaar of 2 is het veel te rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wai_AM schreef op zondag 06 november 2011 @ 17:52:
Vandaag zelf met hulp 3 panelen erbij geplaatst
meer past er niet meer op het dak vanwege schaduw dakopbouw buren voor de panelen.
Ahhh, eentje dan? echt niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
Verwijderd schreef op zondag 06 november 2011 @ 17:50:
[...]
Kun je die glaswol trouwens goed bevestigen zonder koudebruggen? Gaat dat niet 'uitzakken' in de loop van de jaren? Wat ik het moeilijke ook vind bij het kiezen voor het soort isolatiemateriaal is de duurzaamheid van de productie van de materialen zelf en dan komt glaswol er niet zo goed uit. Het liefst zou ik houtvezelisolatie gebruiken voor de buitengevelisolatie, maar inderdaad liggen die kosten een stuk hoger (dan EPS in ons geval) en als we het gezamenlijk met buren willen doen is een hogere prijs geen optie. Maar goed, op dit moment blijft het sowieso nog afwachten of de buitengevelisolatie door kan gaan of niet.
Er worden twee 'dekens' glaswol van iets dikker dan 14cm op elkaar tussen de 28cm dikke constructie gestopt. Voor zover ik weet zakt dit niet in.
We hebben ook gekeken naar isofloc inblaasisolatie, hierbij werden wij door verschillende bouwbedrijven gewaarschuwd dat dit inzakt en er bij het inblazen luchtgaten kunnen blijven zitten. Er wordt dan aangeraden om eens in de x jaar met een thermische camera het huis te controleren en waar nodig de isolatie bij te vullen... Ik had geen zin om het risico te lopen dat iedere paar jaar de muren open moeten om de isolatie te repareren...

Onze voorkeur lag ook bij houtvezel. De houtvezelplaten zelf zijn echter twee keer zo duur als glaswol, voor dezelfde isolatiewaarde. Waarna het ook nog eens veel meer tijd kost om het in de muur te stoppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 13:58
Verwijderd schreef op zondag 06 november 2011 @ 18:03:
[...]

Ahhh, eentje dan? echt niet?
nee komt dan tegen dakrand aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@flitspaal, windmolen.
bij donqi staat niet echt veel op de site.
bij dit huis stond er 1.
www.co20woning.nl/pdf/brabantsdagblad.pdf
meer gegevens maar geen prijs zijn wel te vinden op die site.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
flitspaal.nl schreef op zondag 06 november 2011 @ 17:36:
Je ziet trouwens steeds meer DonQI windmolens. Heeft iemand hier een idee wat ze moeten kosten en hoeveel ze ongeveer opwekken?
Bij een rotordiameter van 1 meter en windsnelheid van 4,5 meter per seconde zal de opbrengst maximaal
775 kWh per jaar zijn. Bij een windsnelheid van 6 meter per seconde zal dit maximaal 1830 kWh per jaar zijn.
In een bebouwde omgeving is 4,5 m/sec. al bijna nooit haalbaar.
Onderzoek heeft aangetoond dat kleine windmolens niet echt rendabel zijn zolang je ze niet direct aan de kustlijn met een hoogte van minimaal 15 meter kunt plaatsen.
8500,-- euro is niet niks. 8)7 Daar heb je een leuk setje panelen voor met een veel hogere opbrengst.
En minder onderhoud aan draaiende delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Speksteenkachel schreef op zondag 06 november 2011 @ 17:29:
[...]

Enschede staat er ook tussen zie ik.
Ik zal er eens langs fietsen.
Huizen zijn zowel te huur als te koop.

http://www.passiefhuismar...uis-project-in-nederland/
Ik geloof dat ik me maar aanmeld voor vrijdag a.s.
Heb 25 jaar in de buurt gewoond en ken de wijk zeer goed.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Gisteren nieuwe meterkast laten plaatsen en nu 2 Owl's in gebruik:
1 voor het verbruik en 1 voor de opwekking: simpel en doeltreffend. leuk om te zien hoe je verbruik over de dag varieert. de kinderen beginnen nu zelf het licht uit te doen ;)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 november 2011 @ 15:26:
[...]
Met welk stapje ben je verder gekomen? Heb je inmiddels een keus gemaakt of je voor de hoogste opbrengst per m2 gaat (dus Sanyo of Sunpower) of voor een goedkoper merk? Op welke mogelijkheden kom je zelf uit met je berekeningen m.b.v. de afmetingen en opbrengsten van diverse merken?
Zie nu dat ik verkeerd gestart bent. Vraag niet hier moeten stellen.

Ik ga naar andere mogelijkheid, leveranciers pagina.

In ieder geval bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op zondag 06 november 2011 @ 15:23:
[...]

Vanmorgen nog op mijn flikker gehad omdat de upc mediabox weer niet deed wat het moest doen: Instelling Nederland, code voor woonplaats, zoeken naar zenders, afsluiten.
Dat heb ik dus ook regelmatig, die mediabox is me ook een doorn in het oog. UPC heeft ook een CI+ (die in mijn tv past) maar die kan je alleen als extra nemen. En je kan dan niet meer opnemen natuurlijk. Toch zet ik hem aldoor braaf uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 21:26
Verwijderd schreef op zondag 06 november 2011 @ 20:15:
[...]

In ieder geval bedankt.
Waarom was het fout om dit soort vragen o ver PV in dit forum te plaatsen?
Hier loopt meer onafhankelijke kennis rond dan bij de leveranciers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Woodski schreef op zondag 06 november 2011 @ 21:33:
Waarom was het fout om dit soort vragen o ver PV in dit forum te plaatsen?
Hier loopt meer onafhankelijke kennis rond dan bij de leveranciers
Wen er maar aan. Een TVT (terug-verdientijd-berekening) wordt hier meestal ook niet gewaardeerd onder het mom van: Als je duurzaam bezig wilt zijn, maakt de TVT niet uit, dat doe je om duurzaam bezig te zijn en niet om financiële redenen. Punt.

Dat zelfs een blind paard begrijpt dat als je PV een halve TVT heeft t.o.v. een ander gelijkwaardig systeem zodat er financieel gezien veel sneller nog meer bijgelegd kan worden, en je dan dus nog veel duurzamer bezig bent, schijnt 'rocketscience' te zijn.

Dus nogmaals: wen er maar aan (en prik erdoorheen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op zondag 06 november 2011 @ 17:36:
Ja, te veel respectievelijk te weinig ;)

Ik ben er uit met mijn interactieve Google Docs-grafieken in Wordpress, yay!

http://www.solarwebsite.nl/2004/01/test-please-ignore-2/

Nu verzinnen wat ik er allemaal mee kan doen. Mooi systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ziet er strak uit Jeroen, het lijkt wel iets op de grafieken die je uit Excel kunt genereren.
Plaatjes zeggen meer dan woorden d:)b

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op zondag 06 november 2011 @ 22:13:
Ziet er strak uit Jeroen, het lijkt wel iets op de grafieken die je uit Excel kunt genereren.
Plaatjes zeggen meer dan woorden d:)b
Ja, en dit is zoveel makkelijker bij te houden dat het niet niet leuk meer is. Maandcijfertje invullen in GD spreadsheet en de grafiek wordt volautomatisch bijgewerkt, zonder copy/paste, upload, etc. en mét automatische resize van de schaal. Nu het werkt: echt perfect.

Met zoveel mogelijkheden komt ook een heel scala aan keuzes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 november 2011 @ 20:15:
[...]

In ieder geval bedankt.
:? @Christianb: Ik snap even niet wat hier mis gaat. Omdat je in september hier vragen had gesteld waar je antwoord op hebt gekregen en je nu aangaf dat je een stapje verder was gekomen, nam ik aan dat je o.a. met de hier gegeven informatie verder was gekomen en vroeg ik me dus af op welk punt je nu stond. Was dus niet verkeerd bedoeld, maar waren vragen van mijn kant om duidelijk te krijgen waar je al beslissingen in had gemaakt en waar je nog advies bij wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Ik was er ook al achter dat docs heel goed werkt hebt het nu op mij htc gezet en kan de excel daar wijzigen en meteen staat het goed op de site. lang leve de techniek :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AllesKan schreef op zondag 06 november 2011 @ 22:07:
[...]

Wen er maar aan. Een TVT (terug-verdientijd-berekening) wordt hier meestal ook niet gewaardeerd onder het mom van: Als je duurzaam bezig wilt zijn, maakt de TVT niet uit, dat doe je om duurzaam bezig te zijn en niet om financiële redenen. Punt.

Dat zelfs een blind paard begrijpt dat als je PV een halve TVT heeft t.o.v. een ander gelijkwaardig systeem zodat er financieel gezien veel sneller nog meer bijgelegd kan worden, en je dan dus nog veel duurzamer bezig bent, schijnt 'rocketscience' te zijn.

Ik heb er geen moeite mee gehad met de TVT-discussie die ging over mijn TVT berekening. Ik vond het juist verhelderend, interessant en leuk om het daar over te hebben. Zo kwam ik er achter, dat veel mensen de TVT weer heel anders berekenen. Dat gaf mooie inzichten.

Voor de TVT-mensen onder ons :
De huidige grens van de terugverdientijd ligt op de dag : 28 April 2021.
De grens van de terugverdientijd is al eens eerder uitgerekend en daaruit blijkt,
dat de grens ligt tussen 26 November 2020 en 28 April 2021.
Ja, die TVT van mij is omhoog gegaan. :) Zal het 2023 worden of niet? Binnenkort weten we meer. :P :D

EDIT : Ik kan niet wachten tot de volgende zonne-panelen er zijn. Want ben ik toch eens gaan spelen met het idee om voorbijgangers 'ongevraagd' te informeren over mijn opbrengsten. het idee is :
- monitor en mini laptop bij de voordeur
- Een soortgelijke PowerPoint presentatie overdag laten afdraaien : link
Ben ik nu een beetje aan het doorslaan? :$

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2011 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 november 2011 @ 22:28:
[...]
:? @Christianb: Ik snap even niet wat hier mis gaat. Omdat je in september hier vragen had gesteld waar je antwoord op hebt gekregen en je nu aangaf dat je een stapje verder was gekomen, nam ik aan dat je o.a. met de hier gegeven informatie verder was gekomen en vroeg ik me dus af op welk punt je nu stond. Was dus niet verkeerd bedoeld, maar waren vragen van mijn kant om duidelijk te krijgen waar je al beslissingen in had gemaakt en waar je nog advies bij wilde.
Toen ik antwoord wilde geven op je vraag zag ik dat vragenomtrent offertes niet hier geplaatst mogen worden, vandaar mijn antwoord.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 06:39:
[...]
Toen ik antwoord wilde geven op je vraag zag ik dat vragenomtrent offertes niet hier geplaatst mogen worden, vandaar mijn antwoord.

Bedankt.
Je mag geen offerte vragen via het forum,
je mag WEL vragen omtrent offertes stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 13:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

JeroenH schreef op zondag 06 november 2011 @ 22:08:
[...]
Ik ben er uit met mijn interactieve Google Docs-grafieken in Wordpress, yay!

http://www.solarwebsite.nl/2004/01/test-please-ignore-2/

Nu verzinnen wat ik er allemaal mee kan doen. Mooi systeem!
Toevallig naar aanleiding van de GoT-PV-lijst die ook met Google Docs werkt?
antonboonstra in "Duurzame Energie deel 18"

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:52

ThaHandy

Discovery Channel

silvester6 schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 12:32:
[...]

Dat is de V2 van Enymate --> Sparqel
die hele enymate stelt geen drol voor kwa hardware, totaal hardware zit je iets op de 75eurie (BT moule is het duurst met ~20 euro).
dan is er nog de behuizing, kabels, adapter, mooie verpakking, manuren. dat maakt et 200euro :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Ontwikkelings kosten afname is natuurlijk niet hoog 1e levering waren er 100.
Ik hoop dat die eindelijk toch een keer uitkomt. kan ik verder met meten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
silvester6 schreef op maandag 07 november 2011 @ 10:18:
Ontwikkelings kosten afname is natuurlijk niet hoog 1e levering waren er 100.
Ik hoop dat die eindelijk toch een keer uitkomt. kan ik verder met meten ;)
Al contact met Solarlog gehad? Nog garantie neem ik aan? Geen overspanning gehad in huis?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Net gebeld. Ik moet vanmiddag even het serienummer doormailen en dan krijg ik een mail met het goede verzend adres. Hij maakt een RMA aan bij solarlog DE ik krijg een nieuwe toegestuurd zodra hij binnen is bij solarlog BNL.

Prima geregeld dacht ik zo.

Het is in de nacht van vrijdag op zaterdag geweest dat die uitgevallen is er is toen geen onweer o.i.d. geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

AllesKan schreef op zondag 06 november 2011 @ 22:07:
[...]

Respect betekent aanzien, eerbied of waardering, die men heeft voor (of ontvangt van) iemand vanwege zijn kwaliteiten, prestaties of vaardigheden. Het woord betekent oorspronkelijk omzien naar, en vandaar rekening houden met.

Het maakt totaal niet uit waarom iemand duurzaam bezig is. Het gaat erom dat hij duurzaam bezig is.

Respect voor een ieder, dat is pas duurzaam bezig zijn.

Punt

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan dat ook opvatten als dat er te weinig waardering is voor het standpunt van Alleskan.
Vreemd, want doorgaans is er een behoorlijk verband tussen vervuiling en kosten en dus ook duurzaamheid en geld. De efficientste besparing levert het meeste geld op en kent de korste TVT.

TVT komt telkens terug en dat is wat soms irritatie oproept, de herhaling.
Als je dat al doet hoef je misschien niet opnieuw te horen wat de TVT is. Dat wil echter nog niet zeggen dat de rest van NL dat ook al doet.

Voorbeelden hiervan:
- pompschakelaar vloerverwarming
- koelkast ontdooien

Punt, komma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 12:47
Graaddagen oktober:
minimum (1960-2011): 67 [2001]
gemiddelde (1960-2011): 170
maximum (1960-2011): 290 [1974]
oktober 2011: 141

Iets minder koude dagen dus.
2011 is goed op weg om een record warm jaar te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 13:35:
[...]

Kan dat ook opvatten als dat er te weinig waardering is voor het standpunt van Alleskan.
Vreemd, want doorgaans is er een behoorlijk verband tussen vervuiling en kosten en dus ook duurzaamheid en geld. De efficientste besparing levert het meeste geld op en kent de korste TVT.

TVT komt telkens terug en dat is wat soms irritatie oproept, de herhaling.
Als je dat al doet hoef je misschien niet opnieuw te horen wat de TVT is. Dat wil echter nog niet zeggen dat de rest van NL dat ook al doet.

Voorbeelden hiervan:
- pompschakelaar vloerverwarming
- koelkast ontdooien

Punt, komma
Ik kan respect voor AllesKan opbrengen, als hij respect toont voor een ieder.
Zijn toon is (geregeld) alles behalve respect vol (heb begrepen dat ik niet de enige ben die dat al is opgevallen).

Iedereen kan en wil duurzaam zijn op zijn haar manier. Daar moet je respect voor hebben.
Ik heb tot nu toe meerdere offertes aangevraagd voor zonnepanelen. Wat mijn verbazing toen schetste was dat ik bij ALLEMAAL (ongevraagd) een TVT berekening erbij kreeg. De een wist goud om te zetten in Platinum en de ander wist mijn investering van 7k na 30 jaar zo'n 55.000 waard te laten zijn.

Dat levert toch vragen op. Daarbij is geen enkele vraag een domme vraag en als je respect hebt voor een ieder dan beantwoord je (de in jouw ogen) domme vragen (of verwijs je naar een stuk op het internet).

Iemand jouw mening over duurzaam opdringen, noem ik niet duurzaam en respectvol.

De huidige maatschappij draait nu eenmaal om valuta en net zoals dat OffGrid (bijna niet mogelijk ) is, is zonder geld leven ook geen optie. Iedere Euro kan je maar 1 keer uitgeven en mensen zien daar nu eenmaal graag wat voor terug.
Verwijderd schreef op zondag 06 november 2011 @ 11:27:
[...]
JeroenH schreef op zondag 06 november 2011 @ 11:36:
[...]
bovenstaande is ook een verkapte TVT.

Denk dat hier niemand is die gewoon voor de lol 5200Wp aan zonnepanelen op zijn zuidelijk georiënteerde dak hijst (bij een eigen verbruik van 2000kW p/j).
Saldering is niet voor niets een hot onderwerp. Zodra de Saldering aan wordt gepast, staat iedereen op zijn achterste poten.
Als iedereen het voor het milieu doet en niet voor de centjes, dan zal iedereen dat toch aan zijn billen roesten wat ze met de saldering doen!?

[ Voor 7% gewijzigd door Freemann op 07-11-2011 14:26 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Zonder de hele discussie opnieuw te starten.

Er zijn mensen die ongeacht TVT investeren in duurzaamheid en er zijn mensen die liever met een berekening hun investering rechtvaardigen. Ieder recht op z'n eigen mening.

Irritatie ontstaat als TVT een religie gaat worden met dit forum als verspreidingsmedium. Laten we dat maar niet doen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Dat zeg ik (maar dan net even anders O-) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Afgelopen weekend de broodbakmachine eens aan de Plugwise gehangen.
Ik stond versteld van de geringe hoeveelheid energie die nodig is voor een brood van 1 kg: slechts 0,29 kWh. _/-\o_

Dit is echt peanuts, vergeleken met het gebruik van de elektrische oven.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freemann schreef op maandag 07 november 2011 @ 13:48:
Ik kan respect voor AllesKan opbrengen, als hij respect toont voor een ieder.
Zijn toon is (geregeld) alles behalve respect vol (heb begrepen dat ik niet de enige ben die dat al is opgevallen).
Ik heb ook geen moeite met mensen die een andere communicatie wijze erop na houden dan ik.
Verdraagzaamheid heb je niet nodig voor gelijkgestemden.
Iedereen kan en wil duurzaam zijn op zijn haar manier. Daar moet je respect voor hebben.
Ik heb tot nu toe meerdere offertes aangevraagd voor zonnepanelen. Wat mijn verbazing toen schetste was dat ik bij ALLEMAAL (ongevraagd) een TVT berekening erbij kreeg. De een wist goud om te zetten in Platinum en de ander wist mijn investering van 7k na 30 jaar zo'n 55.000 waard te laten zijn.
Dat levert toch vragen op. Daarbij is geen enkele vraag een domme vraag en als je respect hebt voor een ieder dan beantwoord je (de in jouw ogen) domme vragen (of verwijs je naar een stuk op het internet).
Denk dat als een bedrijf dit doet, in principe zijn eigen geloofwaardigheid te grabbel gooit.
Vragen over degelijke berekeningen heb ik inmiddels zo vaak gezien dat ik ook wel weet dat niet iedereen dingen dagelijks uitrekent. Dat zijn geen domme vragen, heel veel mensen zullen dezelfde vragen hebben.
Iemand jouw mening over duurzaam opdringen, noem ik niet duurzaam en respectvol.
Maar iemand proberen te overtuigen, dat kan toch wel?
Alleskan heeft een andere mening, het is juist aardig te kijken wat dat doet.
De huidige maatschappij draait nu eenmaal om valuta en net zoals dat OffGrid (bijna niet mogelijk ) is, is zonder geld leven ook geen optie. Iedere Euro kan je maar 1 keer uitgeven en mensen zien daar nu eenmaal graag wat voor terug.
Dat weten ze in Duitsland en Italie maar al te goed. Denk wel dat best veel mensen ''hier'' best wat te besteden hebben.
Denk dat hier niemand is die gewoon voor de lol 5200Wp aan zonnepanelen op zijn zuidelijk georiënteerde dak hijst (bij een eigen verbruik van 2000kW p/j).
Misschien niet (altijd) financieel verstandig, maar er zijn er toch een aardig stel hier op het forum.
Als ik bijplaats zal ook ik een stukje in de min schieten.
Saldering is niet voor niets een hot onderwerp. Zodra de Saldering aan wordt gepast, staat iedereen op zijn achterste poten.
De benadeelden zullen dat niet leuk vinden. Eens zal het wel gebeuren. Eigenverbruik wordt dan een stuk boeiender.
Als iedereen het voor het milieu doet en niet voor de centjes, dan zal iedereen dat toch aan zijn billen roesten wat ze met de saldering doen!?
Voorlopig is saldering de enige vorm van subsidie die er is en die redelijk stevig verankerd is.
We kunnen er nog een tijdje van genieten. De prijzen voor PV vind ik gezien de markt nog niet eens zo verkeerd. Dus voorlopig een prima klimaat voor een forse groei van de PV in NL.
Te groot succes zal een vernauwing betekenen mbt salderen en op de lange duur wellicht afschaffing.
Niets is zeker, dat is zeker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Voor 98% mee eens en inhoudelijk een nette reactie, daar lees ik er graag mee van _/-\o_
Alleskan heeft een andere mening, het is juist aardig te kijken wat dat doet.
Het gaat ook vaak om de manier waarop. Als je zijn post historie (van 4 maanden) terug kijkt dan lees aparte zaken ;)
Denk dat als een bedrijf dit doet, in principe zijn eigen geloofwaardigheid te grabbel gooit.
Zal maar niet zeggen waar die offertes vandaan kwam. Maar enkele kwam van "dichtbij".....

Wat het volgende betreft;
Voorlopig is saldering de enige vorm van subsidie die er is en die redelijk stevig verankerd is.
We kunnen er nog een tijdje van genieten. De prijzen voor PV vind ik gezien de markt nog niet eens zo verkeerd. Dus voorlopig een prima klimaat voor een forse groei van de PV in NL.
Te groot succes zal een vernauwing betekenen mbt salderen en op de lange duur wellicht afschaffing.
Er was recentelijk is in het nieuws over gratis ID-kaarten, dit was ook op een wet gestoeld. Echter wist men dit manco binnen 30 dagen te repareren met een noodwet.
:)

[ Voor 43% gewijzigd door Freemann op 07-11-2011 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Schinnen-groen schreef op maandag 07 november 2011 @ 14:29:
Ik stond versteld van de geringe hoeveelheid energie die nodig is voor een brood van 1 kg: slechts 0,29 kWh.
De mijne doet 0,35kWh

Brood bakt ie op 5uur en het is een Panasonic mét klepje voor noten/rozijnen.

[offtopic]Het brood is razend lekker, ik kan het iedereen aanraden :)
[/offtopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Die van ons is een Tefal en die doet het in 3 uur en 45 minuten.
Als ik zelf een brood bak, dan ben ik die tijd ook ongeveer wel kwijt.

Voorlopig zal de machine worden ingezet!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Bij ons bakt ie 's nachts. Hij mocht er 8u over doen.
Ik klaag niet :): 5minuten werk en een hele dag plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
Cafe Del Mar schreef op maandag 07 november 2011 @ 15:00:
Bij ons bakt ie 's nachts. Hij mocht er 8u over doen.
Ik klaag niet :): 5minuten werk en een hele dag plezier!
Onlangs nog zijn wij door de brandweer gewaarschuwd dat als je een brood zelf bakt, je tijdens het
afbakken(duurt vaak slechts 45 minuten, de rest is kneedtijd) altijd in de buurt moet blijven.
Het komt namelijk regelmatig voor dat een broodbakmachine tijdens het afbakken overhit raakt, met als gevolg een uitslaande brand of erger. Ook een goede kennis van ons overkwam dit en zijn complete keuken
is afgebrand, schade 10.000 +euro. Verder gelukkig geen slachtoffers, hij was blij met z'n brandalarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Ik stond versteld van de geringe hoeveelheid energie die nodig is voor een brood van 1 kg: slechts 0,29 kWh. _/-\o_
Wat heeft een moderne elektrische oven nodig voor een uurtje 220 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

asvogel schreef op maandag 07 november 2011 @ 16:09:
[...]

Dat is verdraaid moeilijk te meten als je geen Plugwise op de aansluiting hebt zitten. Die had ik bij het plaatsen vorig jaar niet meer over en nu kom ik niet meer bij het stopkontakt zonder de ijskast uit te bouwen.
Gemiste meetkans dus.

De oven gebruik(te) ik ook voor het rijzen van de deeg, dus hij staat weliswaar maar op 30 C, maar wel een poos.
Ik gok op een kleine 1 - 1,5 kWh voor de hele doorgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Meridiaan schreef op maandag 07 november 2011 @ 16:06:
[...]

Onlangs nog zijn wij door de brandweer gewaarschuwd dat als je een brood zelf bakt, je tijdens het
afbakken(duurt vaak slechts 45 minuten, de rest is kneedtijd) altijd in de buurt moet blijven.
Het komt namelijk regelmatig voor dat een broodbakmachine tijdens het afbakken overhit raakt, met als gevolg een uitslaande brand of erger. Ook een goede kennis van ons overkwam dit en zijn complete keuken
is afgebrand, schade 10.000 +euro. Verder gelukkig geen slachtoffers, hij was blij met z'n brandalarm.
Dat is inderdaad een goeie tip. Eigenlijk moet je zowiezo in de buurt blijven als je aan het koken bent.
En weer een goede reden om brandmelders te plaatsen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Schinnen-groen schreef op maandag 07 november 2011 @ 16:26:
Ik gok op een kleine 1 - 1,5 kWh voor de hele doorgang.
Dan hoef ik me niet al te schuldig te voelen: Ik doe twee broden tegelijk in de oven en laat ze gewoon op kamertemperatuur rijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op maandag 07 november 2011 @ 16:30:
En weer een goede reden om brandmelders te plaatsen d:)b
Op batterijen !

Onlangs een reactie ontvangen van Ajax Chubb Varel naar aanleiding van mijn vragen.

"We hebben gekeken naar het verbruik, dit is een goed argument.
Het stroomverbruik van onze melder is 8,4 w.
Met vriendelijke groeten,
Ajax Chubb Varel "

...... -> 71,8 kWh bij dat merk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 16:37:
[...]

Op batterijen !

Onlangs een reactie ontvangen van Ajax Chubb Varel naar aanleiding van mijn vragen.

Ajax Chubb Varel "

Ik heb de hele discussie over het energieverbruik van je rookmelders met steeds grotere verbazing gelezen.
Onbegrijpelijk dat rookmelders die op een 9V blokje maaaanden functioneren, via het lichtnet dergelijke verbruikscijfers laten zien. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op maandag 07 november 2011 @ 16:43:
Ik heb de hele discussie over het energieverbruik van je rookmelders met steeds grotere verbazing gelezen.
Onbegrijpelijk dat rookmelders die op een 9V blokje maaaanden functioneren, via het lichtnet dergelijke verbruikscijfers laten zien. 8)7
En hoe doet een beltravo het? Ik heb er eentje van Hager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 16:55:
[...]

En hoe doet een beltravo het? Ik heb er eentje van Hager.
Geen idee. Als je bij ons aanbelt, dan bel je met een echte bel. Niet voor niets een huis gekocht uit 1920 :*)

Die zijn trouwens nog steeds te koop! Gewoon zo'n trekinstallatie met twee"richting-omzetters" en een echte messing bel eraan. De honden zijn er gek op :(
Groener kan het haast niet meer...

[ Voor 3% gewijzigd door Schinnen-groen op 07-11-2011 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

[...]

Bij mij doet ie 2200W vermogen gebruiken geloof ik.

Btw: nieuws: Energiesector wil tienduizend oplaadpunten voor elektrische auto's

[ Voor 28% gewijzigd door PcDealer op 07-11-2011 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
[...]

Op batterijen !

Ajax Chubb Varel "

laat de eenhedenpolitie maar niet horen.
een stroomverbruik van 8,4 Watt....
tssss >:)

of het is een elektrisch vermogen van 8,4 Watt (de alarmering in actieve staat?)
of het is een stroom(verbruik) in Ampère,
of een elektrisch verbruik in Wh.

[ Voor 13% gewijzigd door NielsTn op 07-11-2011 18:43 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[...]

Op batterijen !

Ajax Chubb Varel "

8,4 Watt is wel erg veel. Zit er ook een ventilator in de rookmelder om de componenten te koelen ofzo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Dre schreef op maandag 07 november 2011 @ 18:49:
[...]

8,4 Watt is wel erg veel. Zit er ook een ventilator in de rookmelder om de componenten te koelen ofzo 8)7
in het KOMO-certificaaat staan meer details:
opgenomen amperage: 50 mA.
dus 230 x 50 mA= 11,5 Watt....

:|

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Wij hebben ze laats ook gemeten en schokken van de uitkomst was ook iets rond de 8 Watt/uur toch 15 euro per jaar per melder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 08:55
Freemann schreef op maandag 07 november 2011 @ 13:48:
[...]

[...]

Daar vergis je je toch in. (ok 5180Wp is geen 5200Wp) 8)7

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Niet helemaal voor de lol wel voor latere uitbreiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
mightym schreef op maandag 07 november 2011 @ 19:17:
[...]

Daar vergis je je toch in. (ok 5180Wp is geen 5200Wp) 8)7
MightyM en ik middelen wel af tot 5kWp .... ik leg 4800 Wp (en een beetje) in... ;)

1-persoons huishouden,
jaarverbruik ca 800-1000 kWh op jaarbasis.... do the math ;)

[ Voor 14% gewijzigd door NielsTn op 07-11-2011 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NielsTn schreef op maandag 07 november 2011 @ 18:54:
in het KOMO-certificaaat staan meer details:
opgenomen amperage: 50 mA.
dus 230 x 50 mA= 11,5 Watt....
Hoeft niet zo te werken he...

VA != Watt

(het ding heeft waarschijnlijk een enorm lage of hoge cos phi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-09 11:24
En het is denk ik niet het continu vermogen maar dit haalt de rookmelder bij afgaan na detectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-09 06:37
NielsTn schreef op maandag 07 november 2011 @ 18:40:
[...]

laat de eenhedenpolitie maar niet horen.
een stroomverbruik van 8,4 Watt....
tssss >:)

of het is een elektrisch vermogen van 8,4 Watt (de alarmering in actieve staat?)
of het is een stroom(verbruik) in Ampère,
of een elektrisch verbruik in Wh.
Groothedenpolitie! >:) :9

Waar levert een duurzame tweaker zijn elektronica afval in?

In de vuilcontainer gooien lijkt me namelijk niet bepaald de beste oplossing, maar als ik wat ga googlen leer ik dat het grootste deel van het elektronica afval in ontwikkelingslanden gedumpt wordt. Als dat werkelijk het lot is voor het afval wat ik met veel moeite naar de (20km verderop gelegen) gemeentelijke inzameldepot breng, dan zie ik het wss liever in een vuilverbrander verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

pcmadman schreef op maandag 07 november 2011 @ 20:40:
[...]
Waar levert een duurzame tweaker zijn elektronica afval in?

In de vuilcontainer gooien lijkt me namelijk niet bepaald de beste oplossing, maar als ik wat ga googlen leer ik dat het grootste deel van het elektronica afval in ontwikkelingslanden gedumpt wordt. Als dat werkelijk het lot is voor het afval wat ik met veel moeite naar de (20km verderop gelegen) gemeentelijke inzameldepot breng, dan zie ik het wss liever in een vuilverbrander verdwijnen.
Van 22 februari 2008 is dat artikel, alweer bijna vier jaar oud. Je kan en mag natuurlijk niet zomaar aannemen dat het nog steeds zo slecht gesteld is, maar ook niet aannemen dat het intussen beter is.

Ik zou eens navraag doen bij het inleverpunt wat ze er mee doen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
PcDealer schreef op maandag 07 november 2011 @ 17:46:
Bij mij doet ie 2200W vermogen gebruiken geloof ik.
Lijkt me onwaarschijnlijk. Misschien als hij stevig aan het verwarmen is, maar ik neem aan dat je oven geisoleerd is en hij dus minder verbruikt bij het op temperatuur houden. Die 1-1.5 kWh klinkt realistischer, en ik verwacht dat dat dan bijv. 80% voor het opwarmen is, en 20% voor het op temperatuur houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-09 20:35
[...]

Aan mijn onze combimagnetron hangt een Circle:

Spinazie-ovenschotel, voorverwarmen 10min en 10min op 190 graden Celsius lekker doorwarmen kostte vanavond 681 Wh.
Zelfgemaakte pizza, 2 bakplaten 20 minuten op 220 graden Celsius kostte 1,51 KWh.

Er is een hoop restwarmte die het apparaat nog minstens een kwartier aan het wegblazen is. Een bakmachine doet dat niet, en is denk ik een stuk efficienter vanwege de directe verwarmingsmethode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 21:26

Mijn grote conventionele Ikea oven verbruikte 0.55kwh voor een cake van 70 minuten.
Hangt los in een koude garage zonder isolatie tegen de behuizing.
Viel me ook nog mee

[ Voor 6% gewijzigd door Woodski op 07-11-2011 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik gooi eigenlijk alles nu in de oven, in van die lekkere spaanse aardewerk bakken,
lekker weg pruttel sudder salderen, dus wat ie nu verbruikt weet ik niet, het kan nooit genoeg zijn.
misschien zet ik hem wel met de klep aan open als het gaat vriezen, in ieder geval is het een siemens van 1800watt, ik heb nog 6 weken om 4000kWh weg te krijgen, iemand nog ideeen ?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2011 21:57 . Reden: en vriezen doet het ook al niet buiten.... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wietplantage op zolder? Schijnt nogal wat energie te gebruiken als je dat gesjoemel met de meters altijd ziet als ze weer eentje hebben opgerold. Weet alleen niet of je in 6 weken tijd zoveel energie erdoor krijgt om die plantjes groot te krijgen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 21:56:
ik gooi eigenlijk alles nu in de oven, in van die lekkere spaanse aardewerk bakken,
lekker weg pruttel sudder salderen, dus wat ie nu verbruikt weet ik niet, het kan nooit genoeg zijn.
misschien zet ik hem wel met de klep aan open als het gaat vriezen, in ieder geval is het een siemens van 1800watt, ik heb nog 6 weken om 4000kWh weg te krijgen, iemand nog ideeen ?
_/-\o_

Geweldig. Start een handel in extra kWh te verkopen.. zoals ze dat nu ook doen met die CO2-emissies? (of hoe dat ook mag heten) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-09 06:37
c70070540 schreef op maandag 07 november 2011 @ 20:42:
[...]

Van 22 februari 2008 is dat artikel, alweer bijna vier jaar oud. Je kan en mag natuurlijk niet zomaar aannemen dat het nog steeds zo slecht gesteld is, maar ook niet aannemen dat het intussen beter is.

Ik zou eens navraag doen bij het inleverpunt wat ze er mee doen.
Dat weet ik ook wel en daarom vroeg ik ook waar jij je elektronica-afval naartoe brengt?

Ik lees bijvoorbeeld wel het geageer van Greenpeace hiertegen, maar een oplossing voor de consument stond er ook niet echt bij en via Google kwam ik vooral op verwerkers die per container gaan. Ik heb besloten een keer te gaan uitmesten, maar een container vol ga ik waarschijnlijk toch écht niet halen.... O-)
Eerst mopperen dat je meer dan 500m³ gas hebt verbruikt en nu dat je 4000kWh stroom over hebt...
Voor mij is 1 + 1 = 2
Tijd voor een Heatball! ;)

Misschien moet je trouwens de minister van Financiën ff snel opbellen voor een Green Dealtje, want als hij het je toestaat wil ik nog wel wat duurzame kWh'tjes van je kopen! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Paul C op 07-11-2011 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@eric-pvt: electrische boiler naast die qsolar met een circulatiepompje, of beter: een electrisch element in de bestaande boiler en dan nu mooi daar die boiler elke avond mee opwarmen (b.v. naar 60 graden), evt. hier een temperatuurschakelaar op (b.v. alleen bij buitentemperatuur onder de...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Ik heb een extra grote plasma tv gekocht met een lage energie label en werkt tevens als extra kachel.
Verder laat ik mijn lampen aan en kook ik in de oven. om nog meer op te krijgen heb ik 2 laptops dag en nacht aanstaan en nog krijg ik het niet op 8)7
Als ik een elektrische kachel had gehad had die nu ook lekker warm staan pruttelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf zou ik eerst proberen om extra geld los te krijgen van de energieprovider. Maar ondertussen heb ik ook gelezen, dat het niet zo is bij elke energieprovider.

Ik zit anders wel enorm te lachen om de suggesties om de resterende opgewekte KWh-en op te maken om toch weer tot een 0 niveau te komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Laatst online: 25-09 07:05
Het is toch van de zotte dat Greenchoice opeens niets onder de nul meer wil doen. Dat ze er minder voor willen betalen, swoit, snap ik, die mensen moeten ook eten, maar iemand 4000kwh afpakken vind ik gewoon een rotstreek. Dat je moet gaan affakkelen is eigenlijk een schande voor greenchoice.
nouja... hopelijk morgen meer dan de 0.1kwh van vandaag ......

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moi,
Ik heb bij goede vrienden dit
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00029_302x200.jpg

Op het dak mogen zetten.

Totaal 22 panelen, één string van 6 panelen en twee van acht die parallel staan.
Het dak heeft een hoek van dertig graden en staat zo’n beetje vol op het zuiden te kijken.
Het geheel is goed voor 4460W/p

heb even geen andere foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met je elektrische bladblazer alle wind terug blazen de zee op....ofzo? :+
(vanwege het feit dat... het een rechtse wind is...ja)

is dit een duurzaam forum of niet?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2011 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 22:36:
[...]

Met je elektrische bladblazer alle wind terug blazen de zee op....ofzo? :+
(vanwege het feit dat... het een rechtse wind is...ja)

is dit een duurzaam forum of niet?
voor de VVD/CDA/PVV-er: een windmolen op schaal in de tuin planten, en met een elektromotor de wieken aandrijven :9 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Lardman schreef op maandag 07 november 2011 @ 22:26:
Het is toch van de zotte dat Greenchoice opeens niets onder de nul meer wil doen. Dat ze er minder voor willen betalen, swoit, snap ik, die mensen moeten ook eten, maar iemand 4000kwh afpakken vind ik gewoon een rotstreek. Dat je moet gaan affakkelen is eigenlijk een schande voor greenchoice.
nouja... hopelijk morgen meer dan de 0.1kwh van vandaag ......
Greenchoice geeft nog steeds een redelijke teruglever vergoeding op verzoek. dit zijn ze ook verplicht.
maar voor 7-9 ct de kWh kan ik het beter gebruiken en extra comfort hebben. 1 januari gaat hier gewoon weer een mail naar greenchoice met het verzoek om mijn negatieve meterstand uit te keren tegen wat dan ook.... maar minimaal de kale stroomprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op maandag 07 november 2011 @ 22:41:
[...]
voor de VVD/CDA/PVV-er: een windmolen op schaal in de tuin planten, en met een elektromotor de wieken aandrijven :9 :+
Deze speciale windmolen doet het altijd, zelfs als het windstil is heb jij nog slagschaduw !! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

silvester6 schreef op maandag 07 november 2011 @ 22:41:
[...]

Greenchoice geeft nog steeds een redelijke teruglever vergoeding op verzoek. dit zijn ze ook verplicht.
maar voor 7-9 ct de kWh kan ik het beter gebruiken en extra comfort hebben. 1 januari gaat hier gewoon weer een mail naar greenchoice met het verzoek om mijn negatieve meterstand uit te keren tegen wat dan ook.... maar minimaal de kale stroomprijs
4000 kWh is toch EUR 280,00-EUR 360,00. Lekker hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 22:32:
Moi,
Ik heb bij goede vrienden dit
[afbeelding]

Op het dak mogen zetten.

Totaal 22 panelen, één string van 6 panelen en twee van acht die parallel staan.
Het dak heeft een hoek van dertig graden en staat zo’n beetje vol op het zuiden te kijken.
Het geheel is goed voor 4460W/p

heb even geen andere foto
Elke foto is mooi en goed!

Het ziet er prima uit. Goed gedaan en goed bezig! *O*
Pagina: 1 ... 168 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.