Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 167 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.821 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 21:26
Na 3 maanden kreeg ik op m'n Delta SI 2500 omvormer steeds rond het middaguur een storing voor een uurtje of zo. Die is netjes en snel vervangen door Delta

Nu 15 maanden later is deze nieuwe Delta rond 12:30 overleden.
Even een vriendelijk belletje gedaan in m'n beste Duits naar Delta.
Ik krijg gratis een nieuw model Solivia omvormer van Delta.

Jammer van deze slechte reclame want ze presteren supergoed.
Zeker als je weet dat de 2500 zo'n 2650 AC kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

datadevil schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 18:55:
[...]

jij komt met 16 minuten rijden per dag aan 50 euro benzine? Wat rijd je dan?!
Sorry met 16 min haal ik het niet, dat is een enkele reis(las iets te snel).
Ik rij ongeveer 40 km per dag (2x 20).
Ik rij een old-timer en kom meestal rond de 1:8.
Auto word/werd ook in het weekend gebruikt voor bezoek en boodschappen (auto vol).

Het nadeel van een old-timer is dat ie duurder in het verbruik is.
Wanneer hij stil staat op de oprit is hij echter zeer goedkoop (6 euro/mnd verzekering).

Sinds ik (bijna) alles met de fiets doe scheelt dat me behoorlijk wat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 11:51
flippo765 schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 19:29:
[...]

Sorry met 16 min haal ik het niet, dat is een enkele reis(las iets te snel).
Ik rij ongeveer 40 km per dag (2x 20).
Ik rij een old-timer en kom meestal rond de 1:8.
Auto word/werd ook in het weekend gebruikt voor bezoek en boodschappen (auto vol).

Het nadeel van een old-timer is dat ie duurder in het verbruik is.
Wanneer hij stil staat op de oprit is hij echter zeer goedkoop (6 euro/mnd verzekering).

Sinds ik (bijna) alles met de fiets doe scheelt dat me behoorlijk wat geld.
Dan snap ik het ja...ik vind 45 minuten fietsen te ver echter..ben niet zo'n fietser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woodski schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 19:03:
Na 3 maanden kreeg ik op m'n Delta SI 2500 omvormer steeds rond het middaguur een storing voor een uurtje of zo. Die is netjes en snel vervangen door Delta

Nu 15 maanden later is deze nieuwe Delta rond 12:30 overleden.
Even een vriendelijk belletje gedaan in m'n beste Duits naar Delta.
Ik krijg gratis een nieuw model Solivia omvormer van Delta.

Jammer van deze slechte reclame want ze presteren supergoed.
Zeker als je weet dat de 2500 zo'n 2650 AC kan leveren.
En waarom niet de Sunways NT2500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jeeej.. eindelijk is het weer on-topic. :)

Vandaag 6 kWh weten te sleuren uit deze dag van de maand November. Gaat goed:)
De grens van de terugverdientijd is al eens eerder uitgerekend en daaruit blijkt, dat de grens ligt tussen 26 November 2020 en 31 Maart 2021.
Kom maar op met de TVT-discussie :) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Zelfs ik word TVT moe.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 19:37:
[...]

En waarom niet de Sunways NT2500?
Waarom wel
Bestond die 2 jaar geleden al ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 20:12:

Vandaag 6 kWh weten te sleuren uit deze dag van de maand November. Gaat goed:)

[...]

Kom maar op met de TVT-discussie :) :P
Het is goed mogelijk dat Vereniging Zeeuwind besluit om begin volgend jaar weer een gezamelijke inkoop zonnepanelen te gaan verzorgen. Dit keer niet zoals 2011 alleen voor leden, maar in samenwerking met de Zeeuwse Milieu Federatie voor alle zeeuwen. :Y Aan een overzicht met tvt wordt druk gewerkt.
Het aandeel zonnepanelen in Zeeland heeft een flinke boost nodig. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We zijn wel weer OnTopic en vanuit je werk zal je altijd wel het TVT-onderwerp te horen krijgen. Gewoon doorverwijzen naar diverse berekeningen en klaar. Maar ja, dat verkoopt dan weer niet goed, denk ik zo.

het is gewoon leuk om te zien, hoe er diverse manieren bestaan om de TVT terug te berekenen.

Want hoe zou je bijvoorbeeld de TVT kunnen berekenen van zonne-boilers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
In het oosten natuurlijk weer prachtig weer met 13kWh het was ineens mooi en ineens niet meer mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woodski schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 20:24:
[...]

Waarom wel
Bestond die 2 jaar geleden al ?
Je stelt dat je Delta uitstekend presteert. Vandaar dat ik me afvroeg of je die wel eens had gezien.
Introductiedatum heb ik niet bij de hand, ik meen dat die toen wel beschikbaar waren, maar zet mijn vingers er niet op in.

Het punt 2 jaar terug heeft 2 kanten. Natuurlijk is de keuze van toen te koppelen aan wat je toen kon kopen. Anderzijds is de stelling dat het een uitstekend product is van nu en dien je af te zetten tegen apparaten en prijzen zoals ze nu van toepassing zijn.

Zet ze maar eens naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:52
Jeroen zijn afdakje prikkelt mij nog steeds regelmatig en ik zoek dan ook eens af en toe op marktplaats naar een 2e hands paneeltje wat boven mijn voordeur kan komen te hangen.
Nou kwam ik dit tegen:
http://link.marktplaats.nl/496926394

Gaat over een bedrijf wat zonnepanelen (nieuw) levert voor 1 euro per wp. Inclusief btw.

Iemand ervaring met dit bedrijf?

Verder toont dit aan dat naast de fabelachtige prijzen die (oa) zonnigtype op zijn mail krijgt ook een "gewoon" bedrijf (hier in de buurt) zeer goedkoop kan leveren. Een goede zaak denk ik zo. Of zie ik over het hoofd? (naast het minimaal aantal van 20 panelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wmeester schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 21:06:
Jeroen zijn afdakje prikkelt mij nog steeds regelmatig en ik zoek dan ook eens af en toe op marktplaats naar een 2e hands paneeltje wat boven mijn voordeur kan komen te hangen.
Nou kwam ik dit tegen:

Gaat over een bedrijf wat zonnepanelen (nieuw) levert voor 1 euro per wp. Inclusief btw.

Verder toont dit aan dat naast de fabelachtige prijzen die (oa) zonnigtype op zijn mail krijgt ook een "gewoon" bedrijf (hier in de buurt) zeer goedkoop kan leveren. Een goede zaak denk ik zo. Of zie ik over het hoofd? (naast het minimaal aantal van 20 panelen)
Is het niet toevallig iemand, die zo'n palet vol met 230Wp panelen heeft opgekocht voor leuke prijs en dat nu weer doorverkoopt? Zo vind ik het een beetje overkomen, omdat ik hiervoor iets gelezen had over 230Wp panelen die ergens in een magazijn op voorraad lagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wmeester schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 21:06:
Nou kwam ik dit tegen:

Iedereen zijn eigen mening natuurlijk, heb het merk wel vaker gezien. Wat jammer is dat ik geen hoogte krijg van de garantie. Iets noemen is 1, maar is er een officiële EU vertegenwoordiging (buiten dat huisje in Berkel en Rodenrijs) en zijn de garanties afgedekt (bij bedrijven met deze omvang wel noodzakelijk).

Overigens als je stelt groothandel te zijn.. wel handig als je dan adverteert even duidelijk te maken of het incl of ex btw is. Staat er niet bij.... amateuristisch? Ga uit van incl, want anders is het best duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, dan liever in je eentje in je auto tussen de agressieve autorijders die meteen gaan schelden als er een klein foutje wordt gemaakt
de ego streler heet auto he, lekker oorlog voeren in het klein.
en het leutert maar door, bokito otoooooo
ondertussen lekker uitgekleed worden door een illusie en verdienmodel.
en morgen weer de autoweek ! het echte genieten !
hahaha ik moet er erg om lachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 21:24:
[...]

Iedereen zijn eigen mening natuurlijk, heb het merk wel vaker gezien. Wat jammer is dat ik geen hoogte krijg van de garantie. Iets noemen is 1, maar is er een officiële EU vertegenwoordiging (buiten dat huisje in Berkel en Rodenrijs) en zijn de garanties afgedekt (bij bedrijven met deze omvang wel noodzakelijk).

Overigens als je stelt groothandel te zijn.. wel handig als je dan adverteert even duidelijk te maken of het incl of ex btw is. Staat er niet bij.... amateuristisch? Ga uit van incl, want anders is het best duur.
Noem mij naïef maar ik denk dat er niet veel "slechte"panelen worden gemaakt. Lees al een poosje mee en als je dan ziet dat bankable/class A of hoe je het wilt noemen-panelen last hebben van delaminatie en verminderde opbrengst dan blijft het toch altijd een risico aanziiten.

De prijs is trouwens wel echt inclusief BTW, ze hebben algemene voorwaarden op de website staan waar het vermeld word.

Ik zeg niet dat ik de panelen gelijk ga kopen maar hou de "markt" wel in de gaten... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

silvester6 schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 20:47:
In het oosten natuurlijk weer prachtig weer met 13kWh het was ineens mooi en ineens niet meer mooi
Klopt was weer een lekker dagje, precies rond het middaguur kraakhelder.
2,93 kWh/kWp vandaag :9

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
auto-topic zo herkenbaar... en heb in die positie gezeten. Maar fiets nu al vanaf mei j.l. elke dag naar het werk. Priceless!
zojuist uit noodzaak maar een retro-reflecterend regenpak gehaald (Agu Reflection) want de automobilist die je voorrang dient te verlenen knalt frontaal voor je fiets en plet je op de stoeprand (afgelopen woensdag).

TVT van zonneboiler, het normale 'tapwater-verwarmertje' zal denk ik heel erg ver liggen.
TVT van zonneboiler met CV-support verdient zich sneller terug :)
maar daar ga ik niet meer aan rekenen, de Qsolar staat er, doet erg goed zijn ding. Terwijl de medebewoners in de straat nu geregeld al een CV-onderhoudsmonteur langs laten komen en problemen hebben met hun HR-ketels, slaat de qsolar feilloos aan na een zomerslaap vanaf maart j.l.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Beste mods, kan dat welles/nietes auto geleuter niet naar een eigen topic.
Dank u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wmeester schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 21:31:
De prijs is trouwens wel echt inclusief BTW, ze hebben algemene voorwaarden op de website staan waar het vermeld word.
Op marktplaats dus niet. Ik ken geen groothandels die werken met incl BTW prijzen, maar dat zal wel aan mij liggen. Het voelt schizofreen. Ik was wel uitgegaan van incl BTW overigens.

Het is overigens een palletprijs, dus what's new anyway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 21:47:
Het is overigens een palletprijs, dus what's new anyway?
De prijs per stuk is met € 1,10/Wp ook niet slecht natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

datadevil schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 19:34:
[...]

Dan snap ik het ja...ik vind 45 minuten fietsen te ver echter..ben niet zo'n fietser
Is een elektrische scooter niet wat voor jou?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
AllesKan schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 21:49:
[...]

De prijs per stuk is met € 1,10/Wp ook niet slecht natuurlijk
Inderdaad, zo goedkoop heb ik ze elders nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wmeester schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 21:54:
Vraag maar aan Eric-pvt, die heeft ze gisteren goedkoper gezien, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wmeester schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 21:54:
[...]

Eric-pvt had het over die no-names die voor 1,05 euro/wp gaan.

De garantie van NSI heb ik opgezocht, compleet Chinees.
Garantie heb je dus alleen in gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 21:59:
[...]

Eric-pvt had het over die no-names die voor 1,05 euro/wp gaan.

De garantie van NSI heb ik opgezocht, compleet Chinees.
Garantie heb je dus alleen in gedachten.
garantie op zg A-merken is ook maar 'betrekkelijk'.
Ik ken zo eea wat van delaminatie zaken en om die te claimen bij de fabrikant A-merk,
sta je ook mooi te kijk...
garantie zegt verdomd weinig vandaag de dag.
zoals 'gratis' in advertenties verre van gratis is.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 22:00:
garantie op zg A-merken is ook maar 'betrekkelijk'.
Ik ken zo eea wat van delaminatie zaken en om die te claimen bij de fabrikant A-merk,
sta je ook mooi te kijk...
garantie zegt verdomd weinig vandaag de dag.
zoals 'gratis' in advertenties verre van gratis is.
Tuurlijk daarom is het ook zo belangrijk dat als het een kleintje is dat de garantie extern is afgedekt.

En ik ken het verhaal onderhand wel, er zijn ook ZAT goede garantie issues denk aan de BP panelen.
Soladin 600 enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:20
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 20:12:
Doel je daarmee op de transport-discussie? Die lijkt mij uiterst ontopic omdat een groot gedeelte van ons huidige transportsysteem onduurzaam is. Negeer het als je wilt (dat doen veel mensen, dik dak vol met zonnestroompanelen maar wel twee slurpers op de oprit, het zij zo...) maar je kunt het niet offtopic noemen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 22:10:
[...]

Tuurlijk daarom is het ook zo belangrijk dat als het een kleintje is dat de garantie extern is afgedekt.

En ik ken het verhaal onderhand wel, er zijn ook ZAT goede garantie issues denk aan de BP panelen.
Soladin 600 enz.
Ik ken een project waarbij de panelen (deels) NIET zijn uitgewisseld.

En BP Solar maakt ze niet meer. Maar die zullen wel in actie komen als er alsnog iets mis zal gaan. Olie/gasgeld zat om de reputatie te redden. Alhoewel dat na zo'n drie world-wide garantie gevallen een beetje een deuk op heeft gelopen.

Maar garanties blijven een rete-heikel punt, volstrekt mee eensch.

... off/on topicje (neen, ik ga me niet tegen het autogez*** aan bemoeien O-) ).

Vanavond weer heerlijk gegeten. Laatste eigen aardappelen zijn in de vorm van bakpatatten naar binnen gegleden. What's more, ik kan me niet herinneren dat dat eerder gelukt is: heerlijke salade van eigen moestuin, geoogst op 4 november nota bene. Uiteraard de 8 kilometer heen en weer naar de moestuin gefietst, kom ik ook weer eens uit het hok. Salade lekker met eigen knoflook (van zeer hollandse bodem). En, ook nooit eerder meegemaakt, ook nog eens cherrytomaatjes van eigen kweek, de (zwaar vergeelde) planten hangen nog vol groene knikkertjes die hopelijk nog rood gaan kleuren.

zonnigtype is een gelukkig mensch...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

betere en snellere garantie dan bij de pv afhaal chinees heb ik nog nooit gezien,
het gezeik gemanipuleer en gestamel van al die bankie A merk helldesken galmt nog na.
het is over en uit met deze oude economische waarden.

gisteren even lekker bij johan 1200Wp bijgehaald oem chinees natuurlijk, (chinaland 195-72)
garantie ? het zal wel, als ze maar maximaal uitwisselbaar zijn in maat en I/V curve.(stc flashdata)
maar die discussie hoor ik hier niet.
ik ga altijd voor mono, 158x80,8 36 volt en 5.2A
en dan heb je enorme keuze van A bla tot Z goed.
garantie is iets waar je mogelijk een beroep op doet, voor mij een illusie geworden. *
maar het gezeik van de a merkjes, doen mij besluiten het zo aan te pakken.
elke leverancier heeft deze maat en soort, en ze zijn allemaal 171 euro tot 250 euro per stuk.

die 1200Wp past trouwens niet meer, dus geef ik mijn alfasolars (duits a merk en bankable)
weg aan zonnigtype, het enige waar ik over twijfel is de disclaimer, want meer ellende dan met deze panelen heb ik nog nooit gezien, ze zijn 2x vervangen, na erg veel moeite en doorzetting met overredingskracht.
ik hoop maar dat het geen kat in de zak word, en dat is de status van de A blaat.
garantie hebben of garantie krijgen is een reeel verschil

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2011 22:48 . Reden: * als je geen paneeltje kan pinnen is je oto te duur ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Dank voor de reminder eric-pvt ... ;)

Nu we het toch over Duitsland hebben (Nee hé!!!!! Niet weer?! :Y ) ...

Jawohl!

De Bundesnetzagentur ambtenaren zijn voorlopig ff uitgetypt, althans tm. september.

2011 tot en met die maand is er 3.357 MWp aan het net gegaan...

... nog drie maandjes te gaan. Zouden wel eens "wat drukkere" maandjes kunnen worden, maar dat gaan we zien.

zonnigtiepje "moet" ook weer an die harte Arbeit: hoop inhaal werk te doen.

Goed dat het CertiQ rapportje net af was, hebben we dat ook weer meteen gehad... (klein oktober recordje, maar dat moet je letterlijk nemen, die laatste lettergreep).

Laat die Duitsers maar plaatsen... :*)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 22:58:
Laat die Duitsers maar plaatsen... :*)
Vandaag de stroomprijs grafiek van Photon rond laten gaan.
Conclussie: Je moet wel gek zijn om toekomstige ketels nog met kolen te stoken, het hele proces is veel te traag om op en af te schakelen als die bak met zonnestroom aan het net komt.
Hopelijk komt er 16 juli 2012 weer zo'n grafiek ;)

[ Voor 8% gewijzigd door SpeksteenWP op 04-11-2011 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JeroenH schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 22:22:
[...]

Doel je daarmee op de transport-discussie? Die lijkt mij uiterst ontopic omdat een groot gedeelte van ons huidige transportsysteem onduurzaam is. Negeer het als je wilt (dat doen veel mensen, dik dak vol met zonnestroompanelen maar wel twee slurpers op de oprit, het zij zo...) maar je kunt het niet offtopic noemen.
I'm up with JeroenH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 22:22:
[...]

Helaas woon ik in een huurhuis en ik heb ook geen dikke slurpers. Ik heb het deels genegeerd. Want ik ben meer uitgegaan van zonne-panelen en het liefste had ik ook een auto die werk op zonne-energie etc. Dat onderwerp is vele pagina's hiervoor al voorbij gekomen. Het werd mij toen afgeraden om mijn huidige voertuig om te bouwen tot elektrische auto.

Om nu dus te zeggen om het te negeren en dat ik twee slurpers voor de deur heb. Nee, dat is niet zo. Genegeerd? Wellicht een beetje, omdat ik het al eerder over nagedacht had en mijn gedachte daarover heb geschreven hier op GoT. :)

Ik zag net trouwens op de lokale tv een stukje over mogelijk 'energie besparing'. De herhaling ga ik daarvan opnemen en dan hier via een link online zetten. Ik was te laat met opnemen en met kijken om er nu al iets over te zeggen. Morgenavond weten we allemaal iets meer. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2011 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
* off-topic *

Number Of The Beast pagina nummer... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Er is een tijd geweest dat er bij 1000x posten over gegaan moest worden naar een nieuw topic deel :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

zonnigtype schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 23:41:
* off-topic *

Number Of The Beast pagina nummer... >:)
Iron Maiden _/-\o_

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 10:38
Speksteenkachel schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 21:46:
Beste mods, kan dat welles/nietes auto geleuter niet naar een eigen topic.
Dank u.
Dat! Ik snap dat autorijden een leuk onderwerp is voor discussie, maar dit topic heet duurzame energie en niet duurzame levenswijze. Sowieso dé automobilist generaliseren als aso die niet omkijkt naar fietsers stoort mij. Heeft echt geen ruk te maken met duurzame energie.

Start een topic over duurzaam leven. Dan kunnen we ons hier weer beperken tot de techniek achter PV, CV, houtkachels, zonneboilers, ventilatie, isolatie en elektrisch vervoer. Duurzaam gaat echt zoveel verder dan autorijden, eigen groente verbouwen etc.. Daar is dit topic te klein voor.

Voor diegene die niet elk uur GoT checkt is dit topic al haast niet te volgen. Als er dan ook nog over rijgedrag gesproken gaat worden, dan haak ik ik echt af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
FicoF schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 23:58:
[...]

Dat! Ik snap dat autorijden een leuk onderwerp is voor discussie, maar dit topic heet duurzame energie en niet duurzame levenswijze. Sowieso dé automobilist generaliseren als aso die niet omkijkt naar fietsers stoort mij. Heeft echt geen ruk te maken met duurzame energie.

Start een topic over duurzaam leven. Dan kunnen we ons hier weer beperken tot de techniek achter PV, CV, houtkachels, zonneboilers, ventilatie, isolatie en elektrisch vervoer. Duurzaam gaat echt zoveel verder dan autorijden, eigen groente verbouwen etc.. Daar is dit topic te klein voor.

Voor diegene die niet elk uur GoT checkt is dit topic al haast niet te volgen. Als er dan ook nog over rijgedrag gesproken gaat worden, dan haak ik ik echt af.
het opsplitsen in sub-topics als zonneboiler, PV en andere duurzame zaken is al jaren eerder verzocht aan de moderatoren. Helaas zit daar geen mogelijkheid in , met een vergaarbak over duurzaamheid tot resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 22:26:

gisteren even lekker bij johan 1200Wp bijgehaald oem chinees natuurlijk, (chinaland 195-72)
garantie ? het zal wel, als ze maar maximaal uitwisselbaar zijn in maat en I/V curve.(stc flashdata)
maar die discussie hoor ik hier niet.
ik ga altijd voor mono, 158x80,8 36 volt en 5.2A
en dan heb je enorme keuze van A bla tot Z goed.
garantie is iets waar je mogelijk een beroep op doet, voor mij een illusie geworden. *
Chinaland 195 en dan heb je het over 36 volt en 5.2A. Als dat uit je flashdata komt (hoe betrouwbaar die ook moge zijn) dan ben je getild ;) . Dat is 187,2W.

(Over een P/I grafiek valt echt weinig te bomen hoor, doe mij maar ....TVT of zoiets) *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Er staat in de specs 36,7V en 5,31A bij Pmax dus kom je wel degelijk uit op 194,88 Wp ;)

Model Number : CHN 195-72m
Rated Maximum Power (Pmax) : 195 Wp
Current at Pmax (Lmp) : 5,31 A
Voltage at Pmax (Vmp) : 36,70 V
Short Circuit Current (Isc) : 5,66 A
Open circuit voltage (VOC) : 44,20 V
Nominal operating Cell Temp (Tnoct) : 50 °C
Dimensions : 1580 x 808 x 40 (mm)
Maximum System Voltage : 1000 VDC
Cell Technology: Mono Si

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 10:38
NielsTn schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 00:05:
[...]

het opsplitsen in sub-topics als zonneboiler, PV en andere duurzame zaken is al jaren eerder verzocht aan de moderatoren. Helaas zit daar geen mogelijkheid in , met een vergaarbak over duurzaamheid tot resultaat.
Dat wist ik, daar heb ik al eens wat over geroepen. Prima dat al die technieken hier besproken worden, maar dat geneuzel over aso`s en elkaar de maat nemen over van alles, doe dat aub in een ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
aha over de auto en hun impact praten op dit topic is duidelijk een no-no, zoals ericpvt al terecht opmerkte.

want... andersom wordt OV ( bus, trein, metro) onterecht geclassificeerd met onwelriekende dikke mensen, wietlucht en andere (eenmalige) ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 21:24
NielsTn schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 01:28:
aha over de auto en hun impact praten op dit topic is duidelijk een no-no, zoals ericpvt al terecht opmerkte.

want... andersom wordt OV ( bus, trein, metro) onterecht geclassificeerd met onwelriekende dikke mensen, wietlucht en andere (eenmalige) ervaringen.
Afbeeldingslocatie: http://misc.quintinsmits.com/zipper.gif

On-topic dan: Volgens de EPW/EPC berekeningen heeft het huis wat m'n gf en ik gaan bouwen met de huidige specificaties (Rc 6,6 overal) een warmtevraag van ~36kWh/m2/jaar voor ruimte- en tapwater verwarming samen.

Nog even afwachten hoe de PHPP berekening eruit komt. De EPC berekening neemt een hoop dingen niet mee...

Het idee was eerst om een warmtepomp met CO2-bron te gebruiken, zoals de warmtepompen van Heliotherm. Echter is het vermogen van de kleinste van deze warmtepompen ruim twee keer zo hoog als wat we nodig zullen hebben. Helaas dus geen hightech CO2 warmtepomp maar iets kleiners, meevaller is dat het dan wel een stuk goedkoper kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

doe mij maar ....TVT of zoiets
dat zit wel goed voor uiteindelijk 4 cent per Wp,
met dank aan de zonnesteek subsidie.
de Voc was aan de hoge kant gemeten, 47,2 volt bij 14 graden gisteren,
opvallend was ook het vervangen van de solar kabel door h+s solar massief 4mm2,
dat gaf 11 watt DC meer (op 2kWp DC vermogen) ongeveer gelijk aan het max verbruikte vermogen van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 00:18:
Er staat in de specs 36,7V en 5,31A bij Pmax dus kom je wel degelijk uit op 194,88 Wp ;)

Model Number : CHN 195-72m
Rated Maximum Power (Pmax) : 195 Wp
Current at Pmax (Lmp) : 5,31 A
Voltage at Pmax (Vmp) : 36,70 V
Het ging niet om de datasheet, maar om wat Eric aangeeft te kopen: "ik ga altijd voor mono, 158x80,8 36 volt en 5.2A". Het was ook een grapje voor als je dat niet begreep.

En nog een tip voor Eric, als je de volgende keer 1200Wp gaat kopen, kies dan voor 200Wp panelen, scheelt weer zagen. B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-09 15:24

MieJuul

3970Wp

Eric boft maar met die plaatselijke subsidie-regeling.
Hadden wij dat hier ook maar. (me is beetje jaloers)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

we hebben duidelijk een andere ingang met gelijke uitkomst.
anyways, ik meet dus paneel voor paneel na, bepaal dan de string, en ga dan de omvormer specs nog eens nakijken.
voor de 2100TL betekende dit bij mij dat een string van 10 panelen, de 2100TL op zijn lazer geeft en uitvlakte in mei. (1900watt ac en basta)
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/mpptl.jpg
ik zat dus met een mpp van 217-190 volt helemaal verkeert
kunnen we het wel hebben over 5 watt meer of minder, maar dat maakt dus niet uit, het gaat om wat er echt uitkomt.
in mei drukte de 2100tl hier het vermogen naar beneden (zie sonnenertrag) omdat er 150 watt dc in warmte werd omgezet wat de efficiency verder drukte, onder de folders en photon specs.
ik reken nu alleen nog maar met een open genau.xls van sma, want al die andere software daarin kan ik de bemeten data niet kwijt.
kijk vooral in dat kleine grafiek in grafiekje, en zo kom ik tot het oordeel,
stc data doet er pas toe als je het ook echt kunt omzetten, en bij welk mpp voltage van de omvormer.
als je het weet, dan is dat hetzelfde als bij welk toerental je het meeste koppel hebt in je auto.

resume : houd je sma display goed in de gaten in elke maand en schrijf dat op, (de Vpv mpp dc spanning)
na een jaar weet je of je efficient zit in de curve, want silicium is een natuurprodukt.
folders en stickers zeggen mij dus niets meer, ze zetten me op het verkeerde been.
de Uac verhoud zich ook tot de mpp curve, maar dat word misschien een beetje te moeilijk verhaal.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2011 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 09:35:
ik zat dus met een mpp van 320-350 volt helemaal verkeert, want de 2100tl blijkt een mpp max te hebben van 320 volt, en niet 600volt zoals de folder.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar in de folder staat toch dat het mpp-spanningsbereik 200-480V is? Bij max. DC-spanning staat wel 600V. In beide gevallen komt het dan natuurlijk nog steeds niet overeen met jouw praktijkervaring. Misschien begrijp ik het verkeerd, maar vanwege dat 200-480V mpp-spanningsbereik had ik bij mijn situatie met 2 strings van 6 ook gevraagd naar die 195V bij 48C waaruit ik opmaakte dat die dan buiten het mpp-spanningsbereik viel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry, heb al /edit gedaan, dat zijn de waardes van nu,
ik ga van 2x6 naar 1x10 nu, en haal 2 panelen eruit.
deze komen dan op een tenesol 2500 TL die wel een full range mpp heeft in mijn bemeten bereik.
(bereik in verhouding tot temperatuur)
de 2100TL die ik heb geeft al mpp max bij 320volt (kan een ouder type zijn) dus een string van 1x10 gaat niet goed werken.
1x10 geeft bemeten 357 volt bij 5.2A al het nominale vermogen van de 2100TL want dat is 1900 watt AC
en er komt dus meer uit, en de mpp van mijn sma kan dat niet goed aan.
ik had gisteren de tenesol even aan in de middag om 13:30u, en had een prettig aha momentje.
met een 5 aderige kabel kan ik ook even vergelijken, en dat was al best aardig.
vreemd genoeg geeft de software overal 100% goed aan.
in de praktijk blijkt vaak wat anders.
best leuke learning curve trouwens.

disclaimer : dit zijn mijn individuele waarden, dus niet generaal toepassen.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2011 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 09:57:
sorry, heb al /edit gedaan, dat zijn de waardes van nu,
ik ga van 2x6 naar 1x10 nu, en haal 2 panelen eruit.
deze komen dan op een tenesol 2500 TL die wel een full range mpp heeft in mijn bemeten bereik.
(bereik in verhouding tot temperatuur)
de 2100TL die ik heb geeft al mpp max bij 320volt (kan een ouder type zijn) dus een string van 1x10 gaat niet goed werken.
Maar hoe zit het dan met de ondergrens van het mpp-spanningsbereik? Is mijn situatie van 2x6 dan nog steeds zo ideaal als gedacht of is het dan toch nadelig dat die vanaf 48 graden onder het MPP-spanningsbereik gaat vallen? Die bovengrens zal niet zo'n probleem zijn neem ik aan omdat ik niet in het ideale deel van Nederland woon zoals jij. De panelen kunnen helaas toch nog niet geleverd worden, dus ik heb nog wat tijd om te beslissen welke omvormer het moet worden.

Helaas moeten we dus ook gaan beslissen of het toch een ander merk panelen wordt, zodat het voor het eind van het jaar op het dak ligt (op tijd voor de MMM-subsidie) of pas volgend jaar de Kingsun panelen en dan de subsidie mislopen. Maar wellicht willen ze de panelen toch in het energielabel meenemen als ik een factuur kan laten zien met een datum erop wanneer de panelen geleverd worden. Zou de 7e keer zijn dat we subsidie mislopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik kan vlak voor je beslissing het altijd narekenen, en kan men er hier op schieten,
dan weet je wel redelijk of je goed zit.
en de leverancier kan dat natuurlijk ook.
april is de ideale maand om te zien hoe het systeem werkt, (koud/warm/instraling/wolkjes)
dus dat is voor spek&neander nog even afwachten ;)

ik worstel nog even verder met de rekenmachine
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/tstl.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2011 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
... voor de volgende zonneracewagen, waarschijnlijk ...

... laten ze eerst maar eens die nagelneue dunnelaag fabriek op het maffia eiland Sicilië full-speed gaan draaien. Dat is namelijk het spullie "voor het plebs"... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 10:13:
ik kan vlak voor je beslissing het altijd narekenen, en kan men er hier op schieten,
dan weet je wel redelijk of je goed zit.
en de leverancier kan dat natuurlijk ook.
april is de ideale maand om te zien hoe het systeem werkt, (koud/warm/instraling/wolkjes)
dus dat is voor spek&neander nog even afwachten ;)

ik worstel nog even verder met de rekenmachine
[afbeelding]
De leverancier heeft niet inhoudelijk gereageerd op het door jou gemaakte overzichtje in Genau.xls en heeft het nu sowieso te druk met onderhandelingen om nog een ander merk panelen binnen een paar weken te kunnen leveren. Spannend allemaal, want de schans kan ook nog niet gemaakt worden zolang niet zeker is welk merk panelen erop komen (het ontwerp was al in vergevorderd stadium toen bleek dat de Kingsun panelen onverwachts toch niet voor het eind van het jaar geleverd konden worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

zonnigtype schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 10:27:
[...]

... laten ze eerst maar eens die nagelneue dunnelaag fabriek op het maffia eiland Sicilië full-speed gaan draaien. Dat is namelijk het spullie "voor het plebs"... ;)
Ik ben op vakantie geweest op Sicilië en op het vliegveld liepen er allerlei mannen rond met lange jassen, hoeden, zonnebrillen en 3 foons... ergens meer dan 10 jaar geleden.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ondertussen al weer flink zonnig bij ons, bovendien zien de voorspellingen er ook prima uit.
En dan te bedenken dat we al in november zitten.
Eric plaats je nog een mooie foto van je nieuwe panelen?
Altijd mooi om te zien d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 20:54:
[...]

Je stelt dat je Delta uitstekend presteert. Vandaar dat ik me afvroeg of je die wel eens had gezien.
Introductiedatum heb ik niet bij de hand, ik meen dat die toen wel beschikbaar waren, maar zet mijn vingers er niet op in.

Het punt 2 jaar terug heeft 2 kanten. Natuurlijk is de keuze van toen te koppelen aan wat je toen kon kopen. Anderzijds is de stelling dat het een uitstekend product is van nu en dien je af te zetten tegen apparaten en prijzen zoals ze nu van toepassing zijn.

Zet ze maar eens naast elkaar.
Ik zie echt het nut niet van deze discussie 18 maanden na de aankoop.
De prijs/prestatie verhouding van de Delta is gewoon goed.

Ik haalde in een jaar ruim 2940kwh uit 2940wp met een niet ideale hellingshoek.
Alleen zou het ding niet stuk moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woodski schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 11:04:

Ik haalde in een jaar ruim 2940kwh uit 2940wp met een niet ideale hellingshoek.
@Woodski: Bij ons gaat de keus tussen een SMA 2100TL en een Delta Solivia 2.5 (met waarschijnlijk 12x190JYM dus 2280Wp), dus ik vind je praktijkervaringen met de Delta wel interessant. In de specs vind ik de 4e generatie van de Delta Solivia 2.5 er trouwens wel wat slechter uitkomen dan de 3e generatie, dus ik ben benieuwd of je nog verschil gaat merken.

Bij ons zou de Delta dus overgedimensioneerd zijn en bij jou is die ondergedimensioneerd. Onze waarschijnlijke setup met de SMA kwam er in Genau.xls nagenoeg ideaal uit (99,87%). Welke panelen heb jij in combinatie met de Delta?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2011 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Vond ik ook van mijn klassieke OK4'tjes (toen ze nog in de boze buitenwereld onder de panelen hingen, binnen voelen ze zich al weer vele jaren comfortabel)... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik vroeg of de nieuwe ook 2650 W AC kan en dat was hetzelfde als de oude Delta
iets van een piek van 10 minuten max maar dat zou ik moeten opzoeken.

Anyway ik heb 2 strings van 7 Sanyo HIP-210NKHE5

Die ruim 2940 kwh met 2940kwp was trouwens in een jaar met wat verlies door werkzaamheden en wat verlies door het defect van de vorige omvormer vorig jaar Augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Woodski: ik kan nu ook even niet meer terug vinden wat ik dan minder goed vond aan de 4e generatie (afgezien van kleine dingen die er niet echt toe doen), dus misschien heb ik ergens tijdens het vele lezen over omvormers in de afgelopen weken iets door elkaar gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik meet hier wel een groot verschil tussen de sma en die andere,
de sma is bij 14c niet in staat de mpp spanning op ideaal te krijgen,
blijft maar zoeken, de tenesol (?delta?exendis?) omvormer staat keurig op 35,2Vdc per panel,
en vind die ook heel snel.
oh denk je dan, dat zal wel een beetje rotte omvormer zijn,
en zo sjouwde ik net de andere sma de trap af.
zelfde verhaal. ough, ik heb wat uit te zoeken....
de 2100TL haalt nu 397 watt AC, met gezwabber.
als ik omplug de tenesol 439 watt AC > alle voltages strak.
(2kWp en bewolking@14,1c)

de 2100TL heeft het gedrag niet bij 2 strings van 5,
maar wel bij 1 string van 10, ik ga sma eens mailen.
(de tenesol vind alles best, en doet het dan ook goed in beide gevallen)
ik heb de EI2500, met een hoog kastje is delta gehalte.
http://www.tenesol.com/do.../1C_Energrid_v1101_Fr.pdf

disclaimer : dit is mijn situatie en niet van toepassing op een ander.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2011 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 13:18:

(de tenesol vind alles best, en doet het dan ook goed in beide gevallen)
Tja, olieboer omvormertje hé?!

http://www.pv-tech.org/ne...aining_portion_of_tenesol

Die A-merk olieboeren vinden alles best...

Ik plaag maar wat... >:)

... maar dat had je vast al begrepen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Wat is nu het totaal geinstalleerd PV vermogen in Duitsland na de laatste update?
Zeker de 20 GWp al gepasseerd denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 14:05:
Wat is nu het totaal geinstalleerd PV vermogen in Duitsland na de laatste update?
Zeker de 20 GWp al gepasseerd denk ik :)
17,3 GWp einde 2010 + 3,4 GWp bijbouw 2011 tm. september maakt op mijn calculator 20,7 GWp, en er komt nog veel meer bij...

... zoals het 91 MWp monster wat Q-Cells er in 8 weken tijd voor 1 januari westelijk van Berlijn effekes bij gaat rammen ... :X :X :X

updeetje komt zo... (gaat ten koste van jouw newbee ingave, er moeten ook nog boodschappen worden gedaan..) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dank voor de info.
In 2012 gaat al de 25GWp gehaald worden als dat zo doorgaat.
Waar gaat dit eindigen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 14:22:
Dank voor de info.
Geen idee waar "het" gaat eindigen, maar "ze zijn lekker bezig".

Briest staat inmiddels klaar voor jelui...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoek de verschillen: Delta SI2500 :+
Zie pagina 24 voor de specs

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2011 14:42 . Reden: Verkeerde link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-09 21:22

aip

Speksteenkachel schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 14:22:
Dank voor de info.
25GWP is als ik het goed zie ongeveer 50xBorsele (I, voor zolang het duurt). Borsele voorziet in ca 3% van de elektriciteitsproductie (aldus wikipedia), dus onze Duitse vrienden bakken jaarlijks 1,5 maal de NL stroomconsumptie?

Edit: nogal kort door de bocht natuurlijk; opgesteld PV vermogen geeft vast een andere opbrengst dan opgesteld nucleair vemogen per eenheid, maar toch...

[ Voor 14% gewijzigd door aip op 05-11-2011 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aip schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 14:39:
[...]

25GWP is als ik het goed zie ongeveer 50xBorsele (I, voor zolang het duurt). Borsele voorziet in ca 3% van de elektriciteitsproductie (aldus wikipedia), dus onze Duitse vrienden bakken jaarlijks 1,5 maal de NL stroomconsumptie?

Edit: nogal kort door de bocht natuurlijk; opgesteld PV vermogen geeft vast een andere opbrengst dan opgesteld nucleair vemogen per eenheid, maar toch...
Zelf hoop ik, dat er geen tweede Borsele-kerncentrale komt. Voor mijn gevoel zou één kerncentrale meer dan genoeg zijn en het kernafval-probleem wordt er dan niet groter op. Hoewel de Delta heel druk bezig is met reclame-folders en advertenties om mensen zoveel mogelijk beweegbaar te krijgen voor kernenergie.
Afbeeldingslocatie: http://energiebewust.batto.nl/geenlink/FouteDelta.jpg

Verder hoop ik zoveel mogelijk mensen te bewegen om iets van een X aantal zonne-panelen aan te schaffen, zodat de nood van een extra elektriciteitscentrale minder en minder wordt. Ik snap het uit wel vanuit Delta. Delta is niet anders aan het doen, dan bedrijfsmatig winst proberen te maken. Die winst wordt vervolgens weer uitgekeerd aan de aandeelhouders. Een detail daarin is, dat het merendeel van de aandeelhouders bestaat uit de gemeenten en de Provinciale Staten van Zeeland.

Ondanks dat hoop ik gewoon, dat er geen tweede kerncentrale er bij komt en dat zoveel mogelijk mensen een X aantal zonne-panelen aanschaffen en gebruiken. Liefst zoveel mogelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2011 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het kind kijkt al vrij luguber naar het afval probleem voor als hij 45 is geworden,
mamma zegt dat het allemaal goed komt, wir haben es doch alles wieder nicht gewusst.

ik krijg er erg enge gevoelens bij, bij dat plaatje, en zeker geen warm gevoel,
dat ik met kerst ook zo ga zitten met mijn dochter bij de kerstboom.
gatverdamme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier nog een drietal filmpjes over een discussie over Energie en daar komen ook nog andere onderwerpen voorbij. Die moeten jullie even skippen.

- Discussie energie : CTV Live - 28 oktober 2011 - deel 1
- Discussie energie : CTV Live - 28 oktober 2011 - deel 2
- Discussie energie : CTV Live - 28 oktober 2011 - deel 3

Afgelopen vrijdagavond was er weer een discussie over energie, energie bewuster worden en recyclen. Zodra die filmpjes online staan, dan zet ik die hier ook.

@eric-pvt : Zoals jij je gevoelens schreef in je laatste alinea, zo denk ik er ook over. Ik krijg er geen prettig gevoel bij.

EDIT : Hier hebben jullie nog een presentatie die onlangs is gegeven op een bijeenkomst van Stroom naar de Toekomst van 3 november 2011

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2011 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
aip schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 14:39:
[...]

"Opgesteld vermogen" en "uiteindelijke stroom productie" zijn twee totaal verschillende begrippen, kernsplijters (basislast poepers, volcontinu draaiend) en PV-systemen (slechts overdag draaiend, met max. productie vaak, maar beslist niet altijd midden op de dag en zeer variabele output) zijn onvergelijkbaar.
Borssele heeft een "opgesteld vermogen" van 512 MW. We speculeerden in Duitsland over een haalbaar "opgesteld nominaal DC generator vermogen" aan PV van 25 GWp. Dat heeft nog weinig met "stroom productie" te maken.

Even heel plat en grof gerekend.

Max. jaaropbrengst Borssele I (en als het goed gaat blijft die "I" als eeuwig laatste Romeinse cijfer) is 4 Terawattuur per jaar (gehaald in 2009).

25 Gigawattpiek aan nominaal STC zonnestroom vermogen zou onder optimale omstandigheden, voor alle installaties rekenend met 900 kWh/kWp.jaar, en met moderne, zuid-georiënteerde systemen in Duitsland beslist 25.000.000 [kWp] x 900 [kWh/kWp.jaar] = 2.250.000.000 kWh/jaar kunnen produceren. Dat is 22,5 Terawattuur per jaar. En dat is dus "slechts" zo'n 6 Borssele's als je puur naar de output op jaarbasis kijkt. Het zal mogelijk minder zijn omdat er natuurlijk veel oud spul tussen zit, met lagere specifieke opbrengsten. Alleen drukken ze tegen die tijd dan wel al vaker de kolencentrales uit de Leipziger Strombörse midden op de dag in de zomer.

En bij die 25 GWp blijft het natuurlijk niet als het aan de investeerders (groot en klein) ligt. De bulk blijft sowieso windstroom, dat is de drager van de hernieuwbare stroom revolutie in Duitsland, gevolgd door biomassa. PV is de grootste groeier.

De stroomconsumptie in Nederland bedroeg in 2010 117,5 Terawattuur volgens het CBS.

De grof geschatte 22,5 TWh zonnestroom in Duitsland zou dan al 19% van de NL consumptie in 2010 kunnen gaan worden.

Maar in 2010 produceerde Duitsland onder EEG condities al 80,7 TWh met windstroom als dominante factor. Da's alweer 69% van de stroomconsumptie in het Nederland van dat jaar...

Dus die max. 4 TWh die Borssele per jaar kan produceren is inmiddels al schamel aan het worden als je ziet wat Duitsland vorig jaar al het net op knalde aan hernieuwbaren (neen: geen biomassa bijfik in kolencentrales, dat is daar niet toegestaan onder EEG condities).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de noordzee die is toch van ons of van el&i ?
wie is er recent nog op de doggersbank geweest met zijn roeiboot ?
#braindead
#fail
#fail
#fail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

@Polderboy. 80,7 aan wind? Ik zie er wel veul staan wanneer ik iedere zes tot acht weken naar mijn zus jenseits de grens rij in NRW, maar zo veel?

(overigens is er bij haar vorige week 1,4 kWp van het balkonafdakje afgehaald wegens 'lelijk'... 8)7 ). Gelukkig zetten we dat op ons gezamenlijke vakantiehuis in Frankrijk, nu nog even uitzoeken hoe invoeding daar werkt.

@pvt: help me even. Ik lees hier al sinds 2006 mee (deel 1), maar soms begrijp ik je niet. Wat is er met de doggerbank?

ot: (met leidse tongval: terrringggg) 27 juni 2006 alweer. wat is er in die 5,5 jaar veel gebeurd... 2 kids, nieuwe baan, en zo'n 35k-40k posts meegelezen op got over duurzame energie......)

[ Voor 16% gewijzigd door aip op 05-11-2011 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de doggersbank is een groot ondiep stuk van de noordzee, met zand als bodem.
ideaal voor een mega windpark, met vertakkingen tussen engeland en nederland
er zijn geen scheepvaartroutes, en niemand ziet ze.
duitsland leert ons dat het kan, misschien wel moet, en er gebeurt niets.
ik bedoelde te zeggen, het is daar en er gebeurt daar echt helemaal niets.
wij zouden het rurhgebied kunnen voeden, maar het gebeurt andersom.
Wikipedia: Doggersbank

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2011 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 19:59:
de doggersbank is een groot ondiep stuk van de noordzee, met zand als bodem.
Doggersbank ken ik: daar ligt wat geschiedenis. Maar nu snap ik je. Het blijft sund, dat er niets gebeurt. Ik heb er geen moeite mee als er een borsele II komt (liever dat dan kolenstokers, maar dat is mijn mening slechts), maar snap werkelijk niet dat er ook niet veel meer in wind en zon wordt geinvesteerd. Zodat borsele II de laatste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

we hebben veel : Wikipedia: Nederlandse Exclusieve Economische Zone
Het gebied is ongeveer 57.000 vierkante kilometer groot; dit staat gelijk aan ongeveer anderhalf keer het landoppervlak van Nederland
dat noem ik #fail
kern kolen energie en molens voor je kegel bij urk, vind ik maar erg vreemd.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2011 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michels911
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-09 13:51

michels911

4690Wp

Voor SMA Sunny Explorer gebruikers. Er is een nieuwe versie te downloaden:
http://www.sma.de/en/products/software/sunny-explorer.html
versie 1.03.4
Release notes zijn nog van vorige versie maar hopelijk crashed deze minder/niet bij batch gebruik.

Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aip schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 19:51:
(overigens is er bij haar vorige week 1,4 kWp van het balkonafdakje afgehaald wegens 'lelijk'... 8)7 ). Gelukkig zetten we dat op ons gezamenlijke vakantiehuis in Frankrijk, nu nog even uitzoeken hoe invoeding daar werkt.
Geen eigen ervaring, maar wel eens gelezen dat je hiervoor een vergunning moet aanvragen en dat het een hele heisa is. (meerdere jaren).
Normaal gesproken mag je niet invoeden. Praktisch niet mogelijk, formeel wel mogelijk, een beetje in die categorie.

Natuurlijk wel de moeite dat uit te zoeken, dingen veranderen wel eens. Succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Neen, onder EEG condities in 2010 37,46 Terawattuur aan wind, 25,15 TWh aan biomassa, 11,68 TWh aan zonnestroom, 5,05 TWh aan waterkracht,1,16 TWh aan drie "groene gassen", totaal bij elkaar 80,7 TWh. Dat is nog niet alles, want er wordt meer onder "hernieuwbaar" gerekend, o.a. grootschalige hydropower, maar dat valt niet onder de EEG invoedings-vergoedingen structuur (er wordt ook steeds meer zelf vermarkt daar).

http://www.polderpv.nl/PV_weltmeister_2010_II.htm

Er stond eind 2010 volgens DEWI / BWE 27,2 Gigawatt aan opgestelde windturbine capaciteit in Duitsland. Dat was een toename van 1,55 GW sinds eind 2009.

http://www.wind-energie.de/infocenter/statistiken

Het was natuurlijk wel een slecht windjaar, vandaar dat er minder windstroom is geproduceerd dan in 2009. Dat was ook alweer een slechter windjaar dan 2008. Kan dit jaar best weer fors zijn aangetrokken, dat zal hoge impact op totale stroom productie uit hernieuwbaren gaan hebben.

Duitsers meten elke scheet, anders nemen ze zichzelf niet serieus. Dus statistieken zijn dik op orde. Ze zijn alleen nauwelijks actueel bij te houden, zo hard gaat de bijbouw daar. Wat er wordt bijgehouden, wordt goed gedaan, correcties komen later als alle actuele gegevens zijn verwerkt (er is bijvoorbeeld een forse correctie van de cijfers van Bundesnetzagentur geweest voor PV tussen de jaren 2009 en 2010). De genoemde productie cijfers haal ik direct bij de hoogspannings-netbeheerders vandaan die wettelijk verplicht alle netinvoeding nauwgezet moeten bijhouden (data krijgen ze wettelijk verplicht van de grofweg zo'n 850 netbeheerders daar). Eentje van die grote vier ÜNB's is het onder ons EL&I vallende TenneT... ;)

De harde data staan in de Jahresabrechnung vermeld, die door accountants wordt gecontroleerd:

http://www.eeg-kwk.net/de/EEG_Jahresabrechnungen.htm
Ik zie er wel veul staan wanneer ik iedere zes tot acht weken naar mijn zus jenseits de grens rij in NRW, maar zo veel?
Je kijkt eigenlijk in het verkeerde Bundesland, al doet NRW aardig mee. Je moet iets verder naar het noorden en/of oostelijk reizen:

http://www.wind-energie.d...-im-leistungsvergleich-mw
: (met leidse tongval: terrringggg) 27 juni 2006 alweer. wat is er in die 5,5 jaar veel gebeurd... 2 kids, nieuwe baan, en zo'n 35k-40k posts meegelezen op got over duurzame energie......)
Tjeemugdupeemug, nog een leijenaar hiero? Tis tog nie waahrrr? Harstikkuh gezellig joh, kom durrr bij! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

zonnigtype schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 21:33:
[...]

Tjeemugdupeemug, nog een leijenaar hiero? Tis tog nie waahrrr? Harstikkuh gezellig joh, kom durrr bij! ;)
14 jaar Leije, nu het altijd fleurige Sassem.... Maar ik mis de sleutels soms best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
aip schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 21:42:
[...]

14 jaar Leije, nu het altijd fleurige Sassem.... Maar ik mis de sleutels soms best.
Kom 'es buurten, da's zo te fietsen vanuit Sassem. Krijg jij de "sleutel" tot ons appeltaart recept... :9

Dus jij kan zo een plugwaajsje meenemen vanaf het hoofdkantoor daar? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

zonnigtype schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 21:56:
[...]

Dus jij kan zo een plugwaajsje meenemen vanaf het hoofdkantoor daar? :*)
Da's in zuid!!! ;-)

Maar ik rij er dagelijks langs op weg naar Oegstgeest en Den Haag. In de auto (want twee kids in de regen op de fiets naar creche/school is geen fijn plan) en niet erg duurzaam. Wat dat betreft heeft JeroenH gelijk: ik ben thuis een prototype van best wel duurzaam (alles led, warmtepompdroger, (redelijk) LTV), maar mijn vervoer is naar alle maatstaven gitzwart, niet groen.... Als het om auto's gaat ben ik een soort van Verhage. Soort van... niet echt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
aip schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 22:05:
[...]

Da's in zuid!!! ;-)

Maar ik rij er dagelijks langs op weg naar Oegstgeest en Den Haag. In de auto (want twee kids in de regen op de fiets naar creche/school is geen fijn plan) en niet erg duurzaam. Wat dat betreft heeft JeroenH gelijk: ik ben thuis een prototype van best wel duurzaam (alles led, warmtepompdroger, (redelijk) LTV), maar mijn vervoer is naar alle maatstaven gitzwart, niet groen.... Als het om auto's gaat ben ik een soort van Verhage. Soort van... niet echt natuurlijk.
Dank voor de openbaring. Je blijft welkom... Sassenheim heeft ook een stationnetje, en het is maar 3 minuten lopen vanaf Station de Vink naar ons need'rig stulpje. Welnu, is dat niet de Ultieme Verhaegiaense Green Deal? :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik slechte ervaringen heb met een product zal ik het zeker hier laten weten. Dan kun je of kan men hier over ook ouweh.... . Voorbeelden daarvan mijn experimenten met led lampen. Dus dan ''waarschuw'' ik ook anderen. Krijg ik natuurlijk ook te horen wat de huidige alternatieven zijn, of welke fouten ik dan heb gemaakt.

Ik begreep heel nadrukkelijk dat de prestaties van de omvormer op het gebeid van houdbaarheid nogal tegenvielen. Ik vind een vervanging in zo'n korte tijd niet normaal, dat ook nog eens na storingen en productie uitval. Hoop voor je dat die nieuwe Solivia duurzamer blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Belgen zijn ook geïnteresseerd in mijn grafische analyses van de Duitse PV-cijfers...

Trio'tje B-NL-D... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
aip schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 22:05:
Wat dat betreft heeft JeroenH gelijk:
Ik hoef geen gelijk te hebben. Ik ben maar een goedwillende onbenul. Het is gewoon dat ik niet kan begrijpen dat mensen de zaken voor zichzelf dusdanig kunnen scheiden dat men zich na het plaatsen van zonnestroompanelen "duurzaam" verklaart, terwijl de auto('s) voor de deur het tien- of wel honderdvoudige aan fossiele energie consumeren.

Jij realiseert je het ten minste, en dat is in mijn ogen de allereerste, allergrootste slag. Maar je ziet wat er gebeurt, ik breng het onderwerp naar boven en ik word van tafel geveegd met 'ga maar een ander subforum oprichten' en 'offtopic'.

Wederom: het zij zo. Het is duidelijk dat duurzaam voor iedereen iets anders betekent.

Om het dan maar "ontopic" te houden: oktober was heerlijk zonnig:

Afbeeldingslocatie: https://docs.google.com/spreadsheet/oimg?key=0Akzhm2uWSCZMdFNoZ3M4Vmdtd2ZETjdiTWVKSXVfZXc&oid=4&zx=72rowrb8ndav

Ik ben aan het spelen met Google Docs om onze verbruiks/productiecijfers netjes en vooral gebruikersvriendelijk op mijn website te kunnen publiceren. Helaas begin ik nu tegen een aantal onhebbelijkheden van Wordpress aan te lopen. Het zal nog wat avondjes ploeteren en vloeken vergen om e.e.a. te krijgen zoals ik het hebben wil.... Als iemand verstand heeft van het gebruik van javascript in Wordpress, alle hulp wordt zeer gewaardeerd!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 23:22:

Wederom: het zij zo. Het is duidelijk dat duurzaam voor iedereen iets anders betekent.
;)
Om het dan maar "ontopic" te houden: oktober was heerlijk zonnig:

[afbeelding]
Schön!
Ik ben aan het spelen met Google Docs om onze verbruiks/productiecijfers netjes en vooral gebruikersvriendelijk op mijn website te kunnen publiceren. Helaas begin ik nu tegen een aantal onhebbelijkheden van Wordpress aan te lopen. Het zal nog wat avondjes ploeteren en vloeken vergen om e.e.a. te krijgen zoals ik het hebben wil.... Als iemand verstand heeft van het gebruik van javascript in Wordpress, alle hulp wordt zeer gewaardeerd!
Waarom denk je (o.a.) dat ik daar nog niet aan begonnen was? Juist vanwege het feit dat ik mijn dynamische (javascript / rollover) grafieken niet kwijt wil raken, e.a. grafische geintjes die ik momenteel wel probleemloos kan gebruiken (en natuurlijk andere redenen). Sterkte met het uitzoek werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 23:22:
[...]

Ik hoef geen gelijk te hebben. Ik ben maar een goedwillende onbenul. Het is gewoon dat ik niet kan begrijpen dat mensen de zaken voor zichzelf dusdanig kunnen scheiden dat men zich na het plaatsen van zonnestroompanelen "duurzaam" verklaart, terwijl de auto('s) voor de deur het tien- of wel honderdvoudige aan fossiele energie consumeren.
Ik verklaar mezelf niet duurzaam. Ik ben verre van dat. Want als huidig vervoermiddel gebruik ik nog een diesel-auto.

Als het aan mij lag en ik had voldoende geld, dan had ik het volgende gedaan :
- Eigen huis gekocht met een groot dakoppervlak, liefst op het zuiden.
- Vele, vele zonne-panelen laten plaatsen
- een op houtgestookte CV
- Zonne-boilers laten plaatsen die gekoppeld zijn aan palet-gestookte CV. Die CV verzorgt voor zowel warmte in de woning als voor warm water uit de kraan.
- Iets van Wind-molens, die mij van energie voorzien (wind-energie)
- Een volledig elektrische auto.

Dan kom ik in de buurt van duurzaam. Maar dan ben ik er nog niet. Ik zou dan ook mezelf van drinkwater moeten kunnen voorzien, afval water wil ik dan ook recyclen en nog meer van dat soort aparte dingen. Die laatste dingen zijn niet bruikbaar genoeg in een stad. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Flats.

Duidelijk is wel, dat we met de huidige beschikbare technieken voor de consument er nog lang niet zijn. Want een elektrische auto haalt nog niet dezelfde actie radius als een gebruikelijk, fossiele brandstof auto. Daarvoor is de beste techniek op dit moment : een elektrische auto met een diesel-generator aanboord, die de auto van stroom voorziet als de accu's leeg zijn. Op dat punt ben je dan nog niet duurzaam, maar kom je wel meer in de buurt van duurzaam.

Voor nu beperk ik mijn bijna duurzaam tot in en om het huis. Zo heb ik laatst een thermostaat gekocht, die je kan programmeren. Als ik programmeren gebruik per 24 door de weeks, dan verbruik ik minder dan een halve m3 aan gas. Voorheen zat ik gemiddeld op meer dan 1 m3 gas door de week. Omdat ik de thermostaat aan liet staan op een bepaalde temperatuur.

Als ik gedoucht heb, dan heb ik voor het douchen rond de 1 m3 aan gas gebruikt. Dat heeft me besloten om te sparen voor een zonne-boiler of iets dergelijks. Want dat scheelt het gebruik aan gas per douche-moment. En dan nog ben ik niet volledig duurzaam, maar ik kom dan wel meer in de buurt.

Tot zover.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2011 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 23:59:
Ik zou dan ook mezelf van drinkwater moeten kunnen voorzien, afval water wil ik dan ook recyclen en nog meer van dat soort aparte dingen.
Zelfvoorzienend != duurzaam

Er is helemaal niets mis met zaken samen regelen, zoals een goed elektriciteitsnet waarover we duurzaam opgewekte elektriciteit met elkaar delen.

Verder uitstekende plannen, zet ze door! Een dak op zuid hoeft niet per sé, onze zonnestroompanelen liggen op WZW (een paar zelfs op ONO) en wekken meer op van we verbruiken. En vergeet ook niet, een auto hoeft niet per sé... als je dat mooie huis situeert op fietsafstand van voorzieningen zoals scholen, winkels, NS-treinstation kun je prima zonder.

En ik denk dat er in Nederland niet veel mensen zijn die echt duurzaam zijn, al was het maar omdat die definitie niet duidelijk, althans niet voor mij. Ik weet in ieder geval zeker dat ik het niet ben.
zonnigtype schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 23:40:
Waarom denk je (o.a.) dat ik daar nog niet aan begonnen was? Juist vanwege het feit dat ik mijn dynamische (javascript / rollover) grafieken niet kwijt wil raken, e.a. grafische geintjes die ik momenteel wel probleemloos kan gebruiken (en natuurlijk andere redenen). Sterkte met het uitzoek werk!
Ik snap wat je zegt maar voorlopig wegen de voordelen nog (ruimschoots) op tegen de nadelen waar ik tegenaan gelopen ben. En ik heb dezelfde problem met de Google grafieken ook in een plat HTML-documentje, maar dan net even anders, dus ik ben er nog niet uit of het wel aan WP ligt.

[ Voor 37% gewijzigd door JeroenH op 06-11-2011 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Jeroen, je hebt het steeds over de trein maar deze vorm van vervoer is net zo min duurzaam als de auto.
Hooguit minder vervuilend, minder ongelukken etc maar duurzaam nee.
Zo min mogelijk reizen op fossiel aangedreven voertuigen is pas duurzaam.
Dat wil niet zeggen dat ik een 100% duurzaam mens ben, zeker niet.
Nu geloof ik ook niet dat de moderne mens 100% duurzaam kan leven, evolutie fout zeg maar.
Van de Eekhoorns die hier achter in het bos rondhuppelen zou je pas kunnen zeggen dat ze echt duurzaam leven ;)
Wikipedia: Eekhoorn (zoogdier)

[ Voor 8% gewijzigd door SpeksteenWP op 06-11-2011 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op zondag 06 november 2011 @ 00:37:
Jeroen, je hebt het steeds over de trein maar deze vorm van vervoer is net zo min duurzaam als de auto.
Hooguit minder vervuilend, minder ongelukken etc maar duurzaam nee.
Op zich misschien waar, maar ik durf te stellen dat in een wereld die zich niet aan kan passen aan snel stijgende (of nauwkeuriger: snel fluctuerende) prijzen van fossiele brandstoffen de treinen langer zullen blijven rijden dan de auto's, al dan niet onder druk van wetten. Ook verwacht ik dat mensen die zich vooraf al aangepast hebben minder moeite met die transitie zullen hebben dan mensen die de fossiele gedachtenlijn tot het laatste moment aangehouden hebben. Daarmee is de afhankelijkheid van de automobiel nu al afzweren in ieder geval duurzamer te noemen.

Maar de tijd zal het ons leren.
Zo min mogelijk reizen op fossiel aangedreven voertuigen is pas duurzaam.
Daar is geen speld tussen te krijgen, en dat is wat ik dan ook probeer. Maar helaas... vandaag op kraamvisite bij vrienden die zeer onhandig wonen in Noordwijk (geen treinstation). Mede omdat mijn vrouw zich niet helemaal goed voelde met een automobiel gereisd. Weer een liter of tien onvervangbare benzine weggegooid terwijl ik probeerde bij de idioten uit de buurt te blijven die denken dat je best 140 kunt rijden als het druk op de weg is. Het is niet anders. Gelukkig wel met een redelijk gevulde auto gereden (drie personen). Morgen familiebezoek in Assen, gelukkig weer lekker met de trein. Laptopje mee, lekker knutselen aan mijn website.

Duurzaam? Misschien niet, maar wel uiterst comfortabel en ontspannen.

-edit-

Maar ik ga nu slapen, en wellicht is het beter het niet te veel over transport te hebben. Dat is ten slotte 'offtopic' verklaard....

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 06-11-2011 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 16:59

Mars Warrior

Earth, the final frontier

JeroenH schreef op zondag 06 november 2011 @ 00:52:
[...]
Maar ik ga nu slapen, en wellicht is het beter het niet te veel over transport te hebben. Dat is ten slotte 'offtopic' verklaard....
Als ik er met mijn slaperige kop nog aan denk zal ik morgen (of vandaag) nog wat foto's van transport plaatsen die geheel on-topic zijn, in ieder geval één van de twee is zelfs tweaker waardig...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er zijn dus 3 soorten 2100tl omvormers over de jaren,
en het verschil zit vooral in de mpp spanning.
folders verschillen ook, tot 2009 en erna.
ik heb het model met mpp=120-320volt (voor 2009)
er zijn modellen met 125-480 volt mpp en 11A (de goeie)
en er zijn folder modellen met mpp 126-600 volt, en die bestaan simpelweg niet,
maar hierdoor komen ze er altijd goed uit in berekeningen.

Udc is nooit Upv, zoals hier :
http://www.wtsolar.be/pdf/SB2100TL-14-BE2906.pdf
sma zegt nu zelf dit : (2011)
http://files.sma.de/dl/5684/SB1600_2100TL-DEN112311W.pdf
maar dat is weer anders dan mijn bijgeleverde boekje, waarin 125 volt start en 320 volt mpp max staat.
vandaar ook dat bij 1x10 (=357 volt mpp) de 2100tl gaat swabberen
sma adviseerde op te letten bij de sticker rechts op de omvormer, die klopt altijd,
en daar staat het op gedrukt.
de vraag : wat gebeurt er nu precies in de omvormer als dc hoger is/word dan de mpp spanning,
blijft onbeantwoord, toch niet ernstig denk ik als ik naar mijn jaaropbrengst kijk.
verder vertelde de aardige meneer nog dat de nominale mpp (max vermogens) altijd gehaald worden,
als je je mpp spanning neemt, en vermenigvuldigd met de maximale stroom van de omvormer.
bij een 2100TL is dat 11A (dat is bij 172,7 volt en dat was altijd al zo)
je kan daar dus maar beter niet teveel naast zitten, tenzij je goed kijkt naar de V*A dc = AC max nominaal
het klopt dus exact dat bij 2x5 kingsun de (mijn) 2100TL het goed doet,
want dan is de mpp 178,5 volt, met 2x5.2A en dat past precies.
helaas vlakt ie dan fors af, voor mij dus niet de ideale omvormer meer, de 2100TL.

1x10 kingsun mpp 357 volt // mpp max 320 volt (5.2A) NIET op model 2009 - WEL op model >2010
2x5 kingsun mpp 178,5 volt // mpp ok (10.4A) WEL op model 2009 - WEL op model >2010

/edit ik zie nu weer dat het 2011 model een mpp heeft van 200-480 volt (weer anders...)
200volt x 11A =2200 Watt DC
480 volt x 5A = 2200 Watt DC
mmm wat is dit jaar dan de ideale nominale mpp voor die 96% efficiency ?
/edit II
dit betekent dat als ik nu een garantie / nieuwe 2100TL krijg 2x5 kingsun met 178 volt,
onder de mpp kom, maar nog net in het bereik van Vpv start.
1x10 kan dan weer wel.

ik word hier niet blij van sma.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2011 09:03 . Reden: ik kocht mijn "2009" 2100tl in 2010-03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Eric-pvt: Nu snap ik dat we de hele tijd langs elkaar heen hebben lopen praten, want ik ben altijd uitgegaan van het mpp-spanningsbereik van 200-480V dat ik in de specs had gezien. Vandaar dat ik met de vraag kwam of ik in mijn beslissing mee moest nemen dat in mijn situatie de 2 strings vanaf 48c met 195V en lager buiten (onder) het mpp-spanningsbereik gingen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 11:59:
@Woodski: ik kan nu ook even niet meer terug vinden wat ik dan minder goed vond aan de 4e generatie (afgezien van kleine dingen die er niet echt toe doen), dus misschien heb ik ergens tijdens het vele lezen over omvormers in de afgelopen weken iets door elkaar gehaald.
Met een lange garantie kan je het gokken.
Als ik opnieuw zou kunnen kiezen zou ik nu misschien een SMA2700TL nemen.
Die keuze had ik toen niet wegens de toenmalige schaarste.

Sinds mei 2010 heb ik trouwens 4334kwh uit de Delta gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajoorFataal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 23:59:
[...]

Ik verklaar mezelf niet duurzaam. Ik ben verre van dat. Want als huidig vervoermiddel gebruik ik nog een diesel-auto.

Als het aan mij lag en ik had voldoende geld, dan had ik het volgende gedaan :
- Eigen huis gekocht met een groot dakoppervlak, liefst op het zuiden.
- Vele, vele zonne-panelen laten plaatsen
- een op houtgestookte CV
- Zonne-boilers laten plaatsen die gekoppeld zijn aan palet-gestookte CV. Die CV verzorgt voor zowel warmte in de woning als voor warm water uit de kraan.
Het lijkt er op dat je hiermee nagenoeg perfect een passiefhuis omschrijft en dat is toevallig, want volgend weekend zijn er weer de jaarlijkse: 'Internationale Open Dagen van het Passiefhuis in Europa'

Op http://www.passiefhuis.nl/ staat er een mooie poster:
Afbeeldingslocatie: http://www.passiefhuis.nl/images/nieuws/Open-PH-Dagen-2011_projecte.png

De begeleidende tekst op de website:
Net als voorgaande jaren openen in Nederland diverse passiefhuizen weer hun deuren voor belangstellenden.
Het passiefhuis is de ultieme voorwaarde voor een blijvend lage energierekening en een hoog wooncomfort. Het passiefhuis zorgt voor een aanzienlijke vermindering van het gebruik van fossiele brandstoffen. In 2015 moeten alle nieuw te bouwen woningen in Europa voldoen aan deze standaard: een enorme opgave voor ook Bouwend Nederland.

Hoogwaardige isolatie (o.a. door toepassing van geïsoleerde passiefhuis kozijnen, ramen en deuren en drievoudige beglazing) en een uitstekende kierdichting van de schil zorgen voor een enorme reductie van de warmteverliezen in een passiefhuis.
Met de toevoeging van passende duurzame energiesystemen kan zo’n passiefhuis een energieneutrale of zelfs een energieplus woning worden: een woning die meer energie opwekt dan er jaarlijks nodig is voor het eigen gebruik.
Vanaf 2019 moeten alle nieuwe woningen in Europa energieneutraal worden gebouwd. Het passiefhuis is derhalve niet voor niets dé opmaat naar toekomstig energieneutraal bouwen en wonen. Deze ontwikkeling zal een substantiële bijdrage moeten leveren aan het bereiken van de energiereductie doelstellingen voor de gebouwde omgeving in 2020 en 2050.

Passiefhuizen zijn kwalitatief zeer hoogwaardig en hebben een uitmuntend binnenmilieu in zomer en winter, o.a. door voortdurende toevoer van verse gefilterde buitenlucht als onderdeel van een comfortventilatiesysteem met warmteterugwinning.
Ook wanneer bestaande woningen volgens het passiefhuis concept gerenoveerd worden, ontstaat er een enorme kwaliteitsprong, zo bevestigen hun bewoners.

Steeds meer particulieren kiezen voor een passiefhuis kwaliteit. Vooruitstrevende gemeenten en woningcorporaties stimuleren inmiddels nieuwbouw en renovatie op passiefhuis niveau. Ook de eerste ontwikkelaars werken samen met gedreven architecten en de industrie aan de realisatie van deze innovatieve passiefhuizen voor de markt. Het eerste drijvende passiefhuis, nu in aanbouw in Maastricht, is daar een mooi voorbeeld van.

Alle passiefhuizen zijn zuinig, betaalbaar, waardevast, toekomstgericht en zeer comfortabel.
Ervaar op 11,12 en 13 november het verschil.

Ir. E.A. Franke
Voorzitter Stichting PassiefHuis Holland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hier ook maar eens op de sticker gekeken.
SB 2500 HF 30 gecombineerd met 1x10 Sharp 245Wp
Vdc max 700V
Vdc mpp 175-560V
Idc max 15A

Op dit moment Vdc=292V, Idc=2,4A bij een waterig zonnetje.
Ik ben zeer benieuwd wat de waardes in April gaan worden.

Pagina: 1 ... 167 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.