Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 166 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.819 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 15:15:
Mijn laatste schatting van 2,5 euro per wattpiek all-in zit er dus niet zo ver naast.
??
1,90 euro/Wp vind ik aanzienlijk goedkoper, kan aan mij liggen hoor . Ook dat is all-in (ex meterkast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 16:28:
[...]

??
1,90 euro/Wp vind ik aanzienlijk goedkoper, kan aan mij liggen hoor . Ook dat is all-in (ex meterkast)
Ja zag hem net ook langskomen.
2,50 ->,190 is 32% verschil

Wat volgens jouw niet veelt scheelt levert het volgende resultaat op:
2,5Wp a 3kWp = €7500
1,9Wp a 3kWp = €5700 -
=====================
......................... €1800

Tel uit je winst :)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 16:04:
[...]

hoe bevalt de set?
ook deze gaan bij energiewonen vandaan komen.;-)
bevallen heel goed, heb je ook aurora omvormer erbij?

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thalantis schreef op donderdag 03 november 2011 @ 16:46:
[...]

bevallen heel goed, heb je ook aurora omvormer erbij?
Ja , ik wil wel gaan monitoren met de pc , maar ik heb er niet veel over gevonden.
wel iest over een 458 aansluiting , maar hoe dat verder gaat moet ik uitzoeken als de set hangt.

Hoe is het geluid van de aurora?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:55
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 15:31:
Heeft iemand ervaring met DELTA ivm salderen?

Verder hoor ik wel eens dat mensen geen zonnepanelen willen ivm kans op verhuizen. Is er iemand die daar ervaringen mee heeft wat praktische/financiele implicaties zijn van verhuizen en panelen van je oude woning. Gaat dat vlekkeloos?
Ja, pas de probleme! Ik heb een 4 telwerken meter. Hoog tarief wordt van hoog afgetrokken, laag van laag. Onder de nul wordt netjes uitbetaald!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freemann schreef op donderdag 03 november 2011 @ 16:34:
[...]

Ja zag hem net ook langskomen.
2,50 ->,190 is 32% verschil

Wat volgens jouw niet veelt scheelt levert het volgende resultaat op:
2,5Wp a 3kWp = €7500
1,9Wp a 3kWp = €5700 -
=====================
......................... €1800

Tel uit je winst :)
Ja, de meterkast heb ik wel meegerekend. Rekende ik altijd 250-300 euro voor , maar dat is te hoog heb ik begrepen? Maar dan nog scheelt het 1500 euro. Ik erken mijn fout :X
Heu , is het inclusief een fatsoenlijke monitor/opbrengst meter??

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2011 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 17:15:
Ja, de meterkast heb ik wel meegerekend. Rekende ik altijd 250-300 euro voor , maar dat is te hoog heb ik begrepen? Maar dan nog scheelt het 1500 euro. Ik erken mijn fout :X
Je kunt prima monitoren met een din-rail meter (ad 30 euro) in je meterkast. De gegevens uit omvormers is niet altijd even betrouwbaar. In ieder geval zeker niet van de SMA omvormers.

Een power-one aurora kan je monitoren via bijvoorbeeld een solarlog 200, dat is wel hobby want niet strikt noodzakelijk en met een kostenpost van zeker 300 euro. Kun je wel op internet je installatie volgen.

Zou ik ook wel willen, even afwachten van Sinterklaas doet dit jaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 17:15:
[...]

Dat ligt er maar net aan wat je moet/wil veranderen in de meterkast. Ik heb meteen een nieuwe 8 groepenkast laten plaatsen (had er maar 4), was toch wel tegen de 1000 euro kwijt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:37
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 17:34:
[...]

Dat ligt er maar net aan wat je moet/wil veranderen in de meterkast. Ik heb meteen een nieuwe 8 groepenkast laten plaatsen (had er maar 4), was toch wel tegen de 1000 euro kwijt ;)
En bij minder dan 2,25 A ac mag je gewoon een stekker in een willekeurige groep steken. En als je toevallig een groep over hebt, dan mag je die recyclen. Kost beide niets.

En alles tussen bovenstaande twee uiterste is mogelijk. Daarom zijn prijzen bijna altijd zonder meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks voor de info. Heb mijn artikels gewijzigd. Staan op een commerciele site, maar ook gewoon per email verkrijgbaar voor nop. Pm me dan.
Misschien gaat volgend jaar gebeuren, panelen op mijn dak als mevrouw genadig is _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 18:14:
Thanks voor de info. Heb mijn artikels gewijzigd. Staan op een commerciele site, maar ook gewoon per email verkrijgbaar voor nop. Pm me dan.
Misschien gaat volgend jaar gebeuren, panelen op mijn dak als mevrouw genadig is _/-\o_
?? ??? ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Over degradatie van zonnepaneel:
Zit er op (nieuwere) panelen niet een anti-reflectie coating aan de buitenkant van het glas? Die zou in een aantal jaren iets minder kunnen worden, waardoor je een paar procent verliest zonder dat er iets fataal stuk gaat. Het blijft natuurlijk bijna verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis

thalantis

12200 Wp

Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 16:52:
[...]

Ja , ik wil wel gaan monitoren met de pc , maar ik heb er niet veel over gevonden.
wel iest over een 458 aansluiting , maar hoe dat verder gaat moet ik uitzoeken als de set hangt.

Hoe is het geluid van de aurora?
geluid is goed, ze tikken alleen een beetje meer niet, ze hangen op zolder, als ik een verdieping lager loop hoor ik ze niet.

had ook al een vraag over monitoring van de aurora via dm.

ik heb via rj12 deze aangesloten http://www.civicsolar.com/product/power-one-2

zat een cd bij met software de Aurora Communicator
staat ook hier http://www.power-one.it/digilab/Digi.aspx?Code=15

dit alles via usb aan een eee-pc

[ Voor 3% gewijzigd door thalantis op 03-11-2011 20:19 ]

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

thalantis schreef op donderdag 03 november 2011 @ 20:18:
[...]

geluid is goed, ze tikken alleen een beetje meer niet, ze hangen op zolder, als ik een verdieping lager loop hoor ik ze niet.

had ook al een vraag over monitoring van de aurora via dm.

ik heb via rj12 deze aangesloten http://www.civicsolar.com/product/power-one-2

zat een cd bij met software de Aurora Communicator
staat ook hier http://www.power-one.it/digilab/Digi.aspx?Code=15

dit alles via usb aan een eee-pc
Heb software gevonden voor Ubuntu.

103 dollar voor een usb naar 232 /485 converter.... 8)7
Das pas handel.
Bij dealextreme kan het bijna 10 X zo goedkoop.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Energie Nederland heeft een huichelachtig foto'tje van een leuk PV parkje op de homepage...
De vereniging vertegenwoordigt energieproducenten, -handelaren en leveringsbedrijven.
Nou, ik als decentraal energie producent vertegenwoordigden ze "toen" niet, na elf jaar nog steeds niet, en ze zullen wat mij betreft mijn persoontje nooit op wat voor manier dan ook gaan vertegenwoordigen. Als ze zo doorgaan Greenchoice wellicht ook niet meer...

Photon artikel zonnestroom drukt kolenstroom van het net af inmiddels in abstract vorm en grafiek beschikbaar.

Kunnen jullie dit lezen? (ik heb zelf abo, het is een https pagina, met download mogelijkheid)

[ Voor 21% gewijzigd door zonnigtype op 03-11-2011 21:07 . Reden: zeer interessant artikel Photon ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Prelude

Over wat duurzaam is wordt hier veel gesproken. Toen er deze week een witte Prius met +130Km/h voorbij kwam dacht ik terug aan een discussie die ik ergens gelezen heb (hier?).
Een witte Prius met + 120Km/h is absoluut niet duurzaam vanwege wit (niet duurzaam vanwege verkooptechnische redenen), te hard (dus veel fossiele brandstof).

Dus ging mijn gedachte uit naar het volgende:

Over een aantal jaren hoop ik dat we ons huis zo hebben verbouwd dat het een pluswoning is.
We houden genoeg Kwh over (op een jaar gezien) om een electrische auto te laden uit de zonnepanelen die op het dak liggen. Er is inmiddels de 2de generatie Model S aangeschaft :)
En zo kom ik aan bij het punt dat ik met deze Model S snelle ritten ga maken over de autobahn, maar dan wel met energie die opgewekt is met eigen voorziening. Is dat dan duurzaam in jullie optiek?

Overigens wel leuk Tesla was nou juist van de wisselstroom.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
zonnigtype schreef op donderdag 03 november 2011 @ 20:39:
Photon artikel zonnestroom drukt kolenstroom van het net af inmiddels in abstract vorm en grafiek beschikbaar.

Kunnen jullie dit lezen? (ik heb zelf abo, het is een https pagina, met download mogelijkheid)
Yep, is gewoon te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ mijn TVT berekening(en)

ik ben onder de indruk, wat voor een discussie mijn berekeningen te weeg brengen. Nooit gedacht. Heel leuk en interessant om te lezen.

Voorspellen is heel moeilijk. Want het gemiddelde,z oals die op het laatste moment berekend is, zou dan nog morgen dan nog precies hetzelfde moeten zijn en dat dan jaar in jaar uit.

Het weer is zelf ook (heel) moeilijk te voorspellen en zeker op de lange termijn. Wellicht dat ik over twee of drie jaar een redelijke berekening kan tonen tot op 2 maanden nauwkeurig.
De terugverdientijd is : 9 jaar, 9 maanden en 17 dagen
Ik kan die tekst beter iets wijzigen in de zin van :" De terugverdientijd zou op dit moment dan zijn : 9 jaar, 9 maanden en 17 dagen". Mee eens?
De grens van de terugverdientijd is al eens eerder uitgerekend en daaruit blijkt, dat de grens ligt tussen 26 November 2020 en 15 Maart 2021
Met deze regel wil ik niks anders aangeven, dat de terugverdientijd nog behoorlijk kan wisselen, fluxtueren, etc. Zodat men zich niet gaat vastpinnen op de eerder vernoemde terugverdientijd.

Iedere berekening is toch weer iets anders en de uitkomst kan aan diverse factoren liggen, zoals dat eerder ook is vermeld. Zelf vond ik het wel grappig om dat op die manier automatisch te laten uitrekenen. Want geen elke dag is hetzelfde.

Rond 26 mei 2012 moeten we maar eens gaan kijken wat de TVT is geworden na een jaar zonne-energie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
OK, mooi. Interessante info voor mensen die geïnteresseerd zijn in de maatschappelijke impact van zonnestroom bij de oosterburen. Als ze Duits kunnen lezen, anders staat er ook een redelijk uitgebreide samenvatting op de internationale Engelstalige site. HIER.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 03 november 2011 @ 15:09:
Weet iemand wat het gemiddelde (of mediaan, nog beter) is van het elektriciteits-, aardgas- en drinkwaterverbruik van een Nederlands tweepersoons huishouden?

Ik kan dat nergens vinden. Website van het CBS uitgekamd etc.

Een reeële schatting is ook goed, maar echte data is natuurlijk beter....
Misschien heb je iets aan mijn Vergelijkings-pagina ?

ps. CBRof CBS.. what's in the name? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 03 november 2011 @ 15:36:
[...]

Panelen meeverhuisd (en uitgebreid) van huurwoning naar koopwoning. Ging probleemloos (greenchoice, draaischijfmeter). In tegenstelling tot UPC televisie trouwens.

@zonnigtype: Thanks! Dat ga ik vanavond eens doorneuzen.

@Niels: ook bedankt!
JeroenH, serieus : Zonne-afdakje: uitbreiding III rocks! Ik vind dat geweldig om te zien. Dat idee zal ik zeker onthouden. Wellicht, dat ik ooit ook zo iets ga doen. Echter super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-09 21:08
De link hieronder gaat over een aanzienlijke energiebesparing middels een waterontharder (installatie).
Wat zou de TVT zijn van een waterontharder van 2000 euro, iemand daar een mening over?:

http://www.energieportal....lend-douchen-is-7371.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ElectricAlex schreef op donderdag 03 november 2011 @ 22:28:
De link hieronder gaat over een aanzienlijke energiebesparing middels een waterontharder (installatie).
Wat zou de TVT zijn van een waterontharder van 2000 euro, iemand daar een mening over?:

Geschreven door Aquacombi.......wij van wc-eend....
Terwijl het me best heel fijn lijkt, denk ik niet dat er veel geld te verdienen is met het ontharden van water.
Ook is een douche WTW op zicht (ex hakwerk) helemaal niet zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Bekijk de bron van dat artikel eens... Hoog Wij van WC eend gehalte.
En hoelang gaat zo'n ding mee? En wat kost die aan stroom/'onthardingsmiddel'?

Daarnaast nogal afhankelijk van waar je woont. Het water hier wordt opgepompt in de veluwe is zobiezo al erg zacht.

[ Voor 5% gewijzigd door IJsbeer op 03-11-2011 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Ik heb wel een mening, of die je bevalt is een tweede...

2000,- voor een waterontharder is weggegooid geld. Punt.

Men kan dan wel een rendementsverlies suggereren van 90% in een boiler of cv ketel, maar hoeveel boilers of cv ketels draaien op dit moment op maar 10% van hun nominale output? Ik denk nul.
Een goede waterontharder kost rond de 2000 euro. Hij voorkomt kalkaanslag in het hele waterleidingsysteem van een huishouden. Dus ook in de boiler, de cv-ketel, de geiser, de vaatwasmachine, de wasmachine, het koffie-apparaat en de waterkoker. Al die apparaten hebben verwarmingselementen waarop zich bij (tamelijk) hard water kalk afzet. Die kalklaag kan de effectiviteit van het element tot wel 90% reduceren. Bovendien gaan zulke elementen minder lang mee. Apparaten met zacht water, en dus schone elementen, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek*, besparen aanzienlijk energie en blijven veel langer probleemloos werken.
Bullshit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:10
ollie1965 schreef op donderdag 03 november 2011 @ 21:37:
En zo kom ik aan bij het punt dat ik met deze Model S snelle ritten ga maken over de autobahn, maar dan wel met energie die opgewekt is met eigen voorziening. Is dat dan duurzaam in jullie optiek?
Neen. Grootschalig en ondoordacht autogebruik is mijn optiek onduurzaam. Maar autorijden is een heilig huisje en ik heb al eens eerder flink wat vuilnis over me heen gekregen toen ik dat beweerde.

Zie voor mijn volledige mening hierover hier. Staat twee jaar na dato (!) nog altijd in de top-20 van best gelezen artikelen op mijn website. Samen met de heftigheid van de comments onder stuk geeft dat wel aan hoezeer voor de meeste mensen geldt dat duurzaamheid leuk is maar direct ophoudt zodra de automobiel in beeld komt. Het zij zo.

(het kan echt zonder, als je verder weet te denken)
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 21:52:
JeroenH, serieus : Zonne-afdakje: uitbreiding III rocks! Ik vind dat geweldig om te zien. Dat idee zal ik zeker onthouden. Wellicht, dat ik ooit ook zo iets ga doen. Echter super.
Cool he? Destijds nog € 300 voor dat 100Wp paneeltje betaald, maar de reacties als ik in de tuin aan het werk ben zijn onbetaalbaar. Het ding levert per jaar hooguit 50kWh op, maar de PR-waarde is onbetaalbaar.

En het is zó simpel om te maken, twee aluminium strips van de Gamma, twee keilbouten voor in de muur en het hing in een middag. Gaatje door de houten deurpost naar binnen geboord voor de DC-kabel (OK4-omvormer hangt uiteraard binnen).

[ Voor 32% gewijzigd door JeroenH op 03-11-2011 22:56 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
JeroenH schreef op donderdag 03 november 2011 @ 22:51:
Zie voor mijn volledige mening hierover hier. Staat twee jaar na dato (!) nog altijd in de top-20 van best gelezen artikelen op mijn website. Samen met de heftigheid van de comments onder stuk geeft dat wel aan hoezeer voor de meeste mensen geldt dat duurzaamheid leuk is maar direct ophoudt zodra de automobiel in beeld komt. Het zij zo.
Ik lees daar:
Als ik bv. een heel normale middenklasser als voorbeeld neem, een Opel Astra 1.6, dan kost die al 47,3 ct per kilometer. Dat betekent voor mij dat een ritje naar Leiden heen en weer (totale afstand 140 km, een bestemming waar ik regelmatig moet zijn) dus € 66,- zou kosten, en dit is nog zonder eventuele parkeerkosten of boetes.
Dan heb je het over nieuwe auto's, die hoe minder ze rijden dus feitelijk nog MEER per kilometer gaan kosten. Ik rij een 2e hands Mercedes (C220CDI combi) en ik kom anno 2011 niet eens boven de 21ct/km incl. afschrijving/wegenbelasting/verzekering/brandstof en onderhoud. (ca 25.000km/jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
AllesKan schreef op donderdag 03 november 2011 @ 22:57:
Dan heb je het over nieuwe auto's, die hoe minder ze rijden dus feitelijk nog MEER per kilometer gaan kosten. Ik rij een 2e hands Mercedes (C220CDI combi) en ik kom anno 2011 niet eens boven de 21ct/km incl. afschrijving/wegenbelasting/verzekering/brandstof en onderhoud. (ca 25.000km/jaar)
Natuurlijk kun je je in een tweedehandsje (soms) goedkoper verplaatsen. Maar:

* Kosten zijn niet zeker, kunnen zomaar ineens heel hoog worden. Koppakking, distributiesnaar, noem maar op, kan allemaal zomaar gebeuren.
* Je levert in op comfort.
* Je levert in op betrouwbaarheid. En ja, *jij* zult natuurlijk nog nooit stil gestaan hebben, ik weet het.
* Door oude technologie (soms) viezer. Vaak wel potentieel zuiniger door lager gewicht en kleiner formaat. Maar zuinigheid is vooral rijstijl heb ik gemerkt.

(ik voer deze discussie al een tijdje...)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Het lijkt mij technisch onmogelijk dat kalkaanslag invloed heeft op het rendement van een (elektrisch) verwarmingselement. (de gebruikte energie kan er alleen als warmte uit) Wel kan de temperatuur van het element hoger zijn door de isolerende werking van het kalk, waardoor de levensduur beïnvloed zou kunnen worden.
Misschien valt er iets terug te verdienen door een lager gebruik van wasmiddelen voor de wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Reizen in het algemeen is niet duurzaam of dat nu met de auto of met de trein is. (Uitgezonderd te voet, per fiets of per zeilboot :) )
Als je geregeld in Leiden moet zijn kun je beter
a) Daar gaan wonen.
b) Of werk in je huidige woonomgeving zoeken.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
JeroenH schreef op donderdag 03 november 2011 @ 23:01:
Natuurlijk kun je je in een tweedehandse (soms) goedkoper verplaatsen. Maar:

* Kosten zijn niet zeker, kunnen zomaar ineens heel hoog worden. Koppakking, distributiesnaar, noem maar op, kan allemaal zomaar gebeuren.
Yep. Maar mijn auto koste nieuw 45K, ik kocht hem voor 2,5 jaar geleden voor 3K. (hij is uit '98) Tegen de tijd dat ik 42K aan onderhoud moet gaan verspijkeren doe ik hem weg.
* Je levert in op comfort.
Ja, doei... Mijn auto rijdt comfortabeler dan de splinternieuwe auto van mijn vrouw.
* Je levert in op betrouwbaarheid. En ja, *jij* zult natuurlijk nog nooit stil gestaan hebben, ik weet het.
Je weet het niet want ik heb inderdaad al een keer stil gestaan. En? Wat is het probleem? Heeft een trein nooit vertraging dan?
* Door oude technologie (soms) viezer. Vaak wel potentieel zuiniger door lager gewicht en kleiner formaat. Maar zuinigheid is vooral rijstijl heb ik gemerkt.
Zal vast iets viezer zijn, dat ben ik met je eens.
(ik voer deze discussie al een tijdje...)
Ik niet, maar je argumenten (en zeer zeker je kostenplaatje) komen vooralsnog niet echt doordacht over. Overtuig me maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 03 november 2011 @ 22:51:
[...]

Cool he? Destijds nog € 300 voor dat 100Wp paneeltje betaald, maar de reacties als ik in de tuin aan het werk ben zijn onbetaalbaar. Het ding levert per jaar hooguit 50kWh op, maar de PR-waarde is onbetaalbaar.

En het is zó simpel om te maken, twee aluminium strips van de Gamma, twee keilbouten voor in de muur en het hing in een middag. Gaatje door de houten deurpost naar binnen geboord voor de DC-kabel (OK4-omvormer hangt uiteraard binnen).
Ik vind het geweldig! Binnenkort worden op het dak aan de voorzijde van mijn huis (windrichting ONO) 8x 240Wp panelen geplaatst. Daarna ben ik ook benieuwd of ik zulke reacties ga krijgen.

en voor de foto freaks : De pic's komen er aan.. anders "it did not happen" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Voorzijde woning trekt inderdaad veel positieve aandacht.
Als ik m'n voortuin doe sta ik meer te praten als te werken :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
AllesKan schreef op donderdag 03 november 2011 @ 23:07:
Yep. Maar mijn auto koste nieuw 45K, ik kocht hem voor 3K. Tegen de tijd dat ik 42K aan onderhoud moet gaan verspijkeren doe ik hem weg.
Mijn punt is dat de kosten niet zeker zijn en flink uiteen kunnen lopen. Bij een nieuwe auto ben je zeker (zo zeker als zeker tegenwoordig maar kan zijn) van de kosten.
Ja, doei... Mijn auto rijdt comfortabeler dan de splinternieuwe auto van mijn vrouw.
Mag ik veronderstellen dat we appels met peren aan het vergelijken zijn? Je vrouw heeft vast een kleine auto. En daarbij is comfort subjectief (ik vind de trein enorm comfortabel, lekker boekje lezen), dus laten hier niet aan beginnen. Dat wordt welles/nietes.
Je weet het niet want ik heb inderdaad al een keer stil gestaan. En? Wat is het probleem? Heeft een trein nooit vertraging dan?
Zucht.... ga je nou met droge ogen beweren dat oudere auto's niet vaker problemen hebben dan nieuwe auto's? En we hadden het niet over de trein maar over auto's dacht ik. Maar haal er gerust bij wat je wil. Mijn laptop is ook wel een stuk geweest!
Zal vast iets viezer zijn, dat ben ik met je eens.
Maar moderne auto's zijn vrijwel altijd zwaarder en uitgerust met meer stroomvretende accesoires, dat middelt vaak uit. Perfect zou zijn een auto met het gewicht van een vergelijkbare auto uit 1980 maar met de motortechnologie van nu. Ik denk dat een verbruik van 1:30 à 1:40 zonder veel problemen mogelijk moet zijn. Maar dat wil 'de markt' niet.
Ik niet, maar je argumenten (en zeer zeker je kostenplaatje) komen vooralsnog niet echt doordacht over. Overtuig me maar.
Voorlopig kom ik met door de ANWB onderbouwde cijfers over de kosten, en jij niet. Ja, een steekproef van één, daar gaan we natuurlijk geen discussie aan ophangen.

In leuker en duurzamer nieuws: ik heb vandaag eens uitgerekend wat mijn (niet tweedehandse) vouwfiets me per kilometer kost. Als hij drie jaar mee gaat is dat minder dan 3ct per kilometer, mocht hij het vijf jaar uithouden (niet onrealistisch) dan daalt dat tot onder de 2ct per kilometer. Peanuts! En voor dat geld werk ik nog aan mijn conditie ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Maar waarom nog steeds zoveel reizen?
Het beste is om in je dagelijkse beslommeringen zo min mogelijk te reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op donderdag 03 november 2011 @ 23:06:
Reizen in het algemeen is niet duurzaam of dat nu met de auto of met de trein is. (Uitgezonderd te voet, per fiets of per zeilboot :) )
Als je geregeld in Leiden moet zijn kun je beter
a) Daar gaan wonen.
b) Of werk in je huidige woonomgeving zoeken.
Waarvan akte!

Bewust op 3 minuten afstand lopen van Station de Vink (eerste na Leiden Centraal) wonend, uit der aard zonder auto (al mag ik best heeeeeeeel af en toe wel met iemand meerijden, ik moet voor het laatste ritje nog een appeltaart bakken...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op donderdag 03 november 2011 @ 23:24:
Maar waarom nog steeds zoveel reizen?
Het beste is om in je dagelijkse beslommeringen zo min mogelijk te reizen
Beter kan ik het niet zeggen. Maar dat is ook weer een heilig huisje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
JeroenH schreef op donderdag 03 november 2011 @ 23:16:
Mijn punt is dat de kosten niet zeker zijn en flink uiteen kunnen lopen. Bij een nieuwe auto ben je zeker (zo zeker als zeker tegenwoordig maar kan zijn) van de kosten.
Yep, een ieder weet dat je bij een nieuwe auto aan afschrijving en bpm verschrikkelijk veel geld kwijt bent. Elke maand weer. De enige manier om de kosten per km omlaag te krijgen is vooral geen gebruik te maken van het OV. (Maar dat kun je zelf ook wel uitrekenen, me dunkt)
Mag ik veronderstellen dat we appels met peren aan het vergelijken zijn? Je vrouw heeft vast een kleine auto. En daarbij is comfort subjectief (ik vind de trein enorm comfortabel, lekker boekje lezen), dus laten hier niet aan beginnen. Dat wordt welles/nietes.
Je mag veronderstellen wat je wilt, maar een 13 jaar oude auto vergelijken @ 3K met een 10 maanden oude Toyota Yaris @ 16K is toch niet zo erg ver gezocht?
Zucht.... ga je nou met droge ogen beweren dat oudere auto's niet vaker problemen hebben dan nieuwe auto's?
Zucht, gaf ik niet juist toe dat ik al eens stil heb gestaan?
En we hadden het niet over de trein maar over auto's dacht ik.
Huh? Jij vergelijkt toch in jouw artikel specifiek de trein met de auto???
Maar moderne auto's zijn vrijwel altijd zwaarder en uitgerust met meer stroomvretende accesoires, dat middelt vaak uit. Perfect zou zijn een auto met het gewicht van een vergelijkbare auto uit 1980 maar met de motortechnologie van nu. Ik denk dat een verbruik van 1:30 à 1:40 zonder veel problemen mogelijk moet zijn. Maar dat wil 'de markt' niet.
Onzin natuurlijk. Auto's zijn sinds 1980 alleen maar lichter geworden, niet zwaarder. Lees je eens in.
Voorlopig kom ik met door de ANWB onderbouwde cijfers over de kosten, en jij niet. Ja, een steekproef van één, daar gaan we natuurlijk geen discussie aan ophangen.
Voorlopig vergelijk jij een trein waarvan dagelijks 2 miljoen mensen gebruik maken, met een nieuwe auto. Nou sorry, er is werkelijk niets in een treinstel wat me aan het comfort van een nieuwe auto doet denken. (Wel aan het comfort van een 88 jaar oude oldtimer, dat dan weer wel.)
In leuker en duurzamer nieuws: ik heb vandaag eens uitgerekend wat mijn (niet tweedehandse) vouwfiets me per kilometer kost. Als hij drie jaar mee gaat is dat minder dan 3ct per kilometer, mocht hij het vijf jaar uithouden (niet onrealistisch) dan daalt dat tot onder de 2ct per kilometer. Peanuts! En voor dat geld werk ik nog aan mijn conditie ook.
Heb je daar je OV en taxikosten bij opgeteld, of kan ik stellen dat mijn fiets me 0ct/km kost? (Die staat al 6 jaar werkloos in de schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
@JeroenH

Denk je s.v.p. ook aan je geestelijke gezondheid?

Dank!

(hopelijk namens meerdere forum contribuanten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

@Zonnigtype
Dank voor de link naar deze grafiek.

Die komt morgen op het prikbord te hangen van een Nederlandse Duitse ketelbouwer >:)

[ Voor 14% gewijzigd door SpeksteenWP op 03-11-2011 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-09 13:16

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 15:31:
Heeft iemand ervaring met DELTA ivm salderen?
Ja hier zo, geen enkel probleem, overschot dagtarief wordt probleemloos verrekend met nachttarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
AllesKan schreef op donderdag 03 november 2011 @ 23:28:
Yep, een ieder weet dat je bij een nieuwe auto aan afschrijving en bpm verschrikkelijk veel geld kwijt bent. Elke maand weer. De enige manier om de kosten per km omlaag te krijgen is vooral geen gebruik te maken van het OV. (Maar dat kun je zelf ook wel uitrekenen, me dunkt)
En het is inderdaad een groot probleem dat nog steeds een te groot deel van de kosten van de automobiel in de vaste kosten zitten, waardoor meer rijden per km goedkoper is. Dat moet snel anders. Maar helaas versterkt de elektrische auto die trend, de meeste km-kosten zitten in de afschrijving en maar een heel klein deel in de variabele kosten.
Je mag veronderstellen wat je wilt, maar een 13 jaar oude auto vergelijken @ 3K met een 10 maanden oude Toyota Yaris @ 16K is toch niet zo erg ver gezocht?
You tell me, zoveel weet ik ook niet van auto's, maar een Mercedes (Met Enige Rijlessen Controleert Elke Dwaas Een Slagschip weet ik nog uit mijn jeugd, grapje! :)) vergelijken met een Yaris lijkt me niet helemaal OK, nogal twee heel verschillende klassen auto. Maar goed, zoals gezegd, hier heb je me, geen verstand van.
Zucht, gaf ik niet juist toe dat ik al eens stil heb gestaan?
Dit gaat nergens heen.
Huh? Jij vergelijkt toch in jouw artikel specifiek de trein met de auto???
Ik vergelijk de auto met het hele spectrum aan andere mogelijkheden, inclusief het niet hoeven reizen.
Onzin natuurlijk. Auto's zijn sinds 1980 alleen maar lichter geworden, niet zwaarder. Lees je eens in.
Dat ga je toch niet met droge ogen beweren hoop ik? In 1980 ging ik met mijn ouders en mijn broer op vakantie in een C-kadettje van nog geen 800kg. Als je de kadett-lijn doortrekt naar de Astra van nu (J model) heb je het over bijna 1400 kg - dat zit toch heel dicht tegen het dubbele aan.
Voorlopig vergelijk jij een trein waarvan dagelijks 2 miljoen mensen gebruik maken, met een nieuwe auto. Nou sorry, er is werkelijk niets in een treinstel wat me aan het comfort van een nieuwe auto doet denken.
En dat bedoelde ik dus... comfort heeft voor verschillende mensen verschillende betekenissen.
Heb je daar je OV en taxikosten bij opgeteld, of kan ik stellen dat mijn fiets me 0ct/km kost? (Die staat al 6 jaar werkloos in de schuur)
Uh, nee, ik vergelijk hem toch nergens mee? De fiets is een uniek vervoermiddel, niet te vergelijken met andere vervoermiddelen. Schoon, efficiënt, goedkoop, goed voor de conditie, veilig voor alle weggebruikers (zou nog veiliger zijn voor de berijder als hij de ruimte niet zou hoevel delen met auto's...), neemt zeer weinig openbare ruimte in, maakt de stad leefbaard, noem maar op.
zonnigtype schreef op donderdag 03 november 2011 @ 23:31:
@JeroenH

Denk je s.v.p. ook aan je geestelijke gezondheid?

Dank!

(hopelijk namens meerdere forum contribuanten)
Bedankt voor de bezorgheid, maar met mijn geestelijk gezondheid gaat het prima! Waarschijnlijk juist mede omdat ik in de gelukkige situatie verkeer dat ik een auto maar weinig nodig heb!

Dit soort discussies zijn gesneden koek voor mij, 13-in-een-dozijn, altijd dezelfde argumenten, nooit eens iets anders. Soms heb ik er zin in, soms niet.

Hoe dan ook ben ik blij dat ik geen deel uitmaak van dat wereldje. Hoewel... eergisteren weer eens bijna aangereden in Utrecht, door (toevallig) een Mercedes, zo'n grote SUV met slecht uitzicht die mij ondanks mijn goede verlichting over het hoofd zag. The usual: rechtsafslaan en bijna over mij heen rijden.

Nee, die auto, die is lekker veilig! :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 21:42:
@ mijn TVT berekening(en)
ik ben onder de indruk, wat voor een discussie mijn berekeningen te weeg brengen. Nooit gedacht. Heel leuk en interessant om te lezen.
@En.bewustZL: Inderdaad leuke discussie >:)

Jammer dus dat er nu blijkbaar (weer) een minder leuke discussie onstaat, en weer dezelfde Tweakert die nogal aggressief reageert :(
Was dat ook jouw reactie @zonnigtype :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op donderdag 03 november 2011 @ 23:39:
@Zonnigtype
Dank voor de link naar deze grafiek.

Die komt morgen op het prikbord te hangen van een Nederlandse Duitse ketelbouwer >:)
Waanzinnig hé?

En het gaat nog veel erger worden daar, zelfs met "afgevlakte" groei in de PV markt. Dat gaan hoogst "interessante" maar voor sommige partijen ook hochst Brisante tijden worden in das schöne Deutsche Land...

@Jan-B:
Was dat ook jouw reactie @zonnigtype :?
Ik weet niet precies waar je op doelt (misschien iets specifieker zijn), maar ik ben inmiddels wel wat gewend, en laat me niet zo makkelijk meer opn***en. (OK, er zijn uitzonderingen, maar daarvoor is mijn website mijn "outlet", staat weer een "heftig" stukkie op...)

[ Voor 22% gewijzigd door zonnigtype op 03-11-2011 23:57 . Reden: nighty nighty... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

EnergiebewustZL schreef op donderdag 03 november 2011 @ 23:09:

Ik vind het geweldig! Binnenkort worden op het dak aan de voorzijde van mijn huis (windrichting ONO) 8x 240Wp panelen geplaatst. Daarna ben ik ook benieuwd of ik zulke reacties ga krijgen.
@En.bewustZL: Mijn ervaring is: dat valt enorm tegen; heb nu 2,5 jaar zonnepanelen op mijn dak - aan de straatkant! - en welgeteld 2a 3!! reacties gekregen van familie, buren, voorbijgangers.... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik zal voor de duidelijkheid de parabool van 16 juli van de SMA site er naast hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
JeroenH schreef op donderdag 03 november 2011 @ 23:51:
Dat ga je toch niet met droge ogen beweren hoop ik? In 1980 ging ik met mijn ouders en mijn broer op vakantie in een C-kadettje van nog geen 800kg. Als je de kadett-lijn doortrekt naar de Astra van nu (J model) heb je het over bijna 1400 kg - dat zit toch heel dicht tegen het dubbele aan.
Vooruit dan, om het af te sluiten...

Jij gaf aan dat een vergelijkbare auto steeds zwaarder weegt.

Dat is pertinent onjuist. Door de veiligheidseisen moeten auto's steviger zijn dan vroeger. Het vergelijken van een auto van vroeger, met een volgens jou dezelfde soort auto, dat is pas appels met peren vergelijken.

Je kunt niet een auto zonder airbags, kreukelzone, gordels enz. enz. gelijkstellen aan de hedendaagse auto's. (Nee, echt niet...)

[ Voor 41% gewijzigd door AllesKan op 04-11-2011 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

[b]zonnigtype schreef op donderdag 03 november 2011 @ 23:53:

@Jan-B:

Ik weet niet precies waar je op doelt (misschien iets specifieker zijn)
de reacties van meneer A.Kan :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
AllesKan schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 00:02:
[...]

Vooruit dan, om het af te sluiten...

Jij gaf aan dat een vergelijkbare auto steeds zwaarder weegt.

Dat is pertinent onjuist. Door de veiligheidseisen moeten auto's steviger zijn dan vroeger. Het vergelijken van een auto van vroeger, met een volgens jou dezelfde soort auto, dat is pas appels met peren vergelijken.

Je kunt niet een auto zonder airbags, kreukelzone, gordels enz. enz. gelijkstellen aan de hedendaagse auto's. (Nee, echt niet...)
Voor mij ook de laatste, dan ga ik slapen, lekker dromen over een echt duurzame wereld ;)

Alleen de allerkleinste moderne auto's (à la Suzuki Alto) hebben een vergelijkbaar gewicht als de C-kadett uit 1980, terwijl die laatste destijds een middenklasser was. Wederom: appels en peren vergelijken.

De auto's *moeten* helemaal niet steviger zijn dan vroeger. Dat denken we, omdat de veiligheid van de inzittenden belangrijker wordt gevonden dan die van de mensen buiten de auto en omdat we steeds harder willen rijden. In een rationele wereld, waarin we zouden inzien dat een gegeven weg bij een lagere snelheid meer verkeer kan verwerken, zouden maximumsnelheden lager zijn (en zouden auto's simpelweg begrensd zijn, om nog maar eens een werkelijk ondenkbaar iets te benoemen) en daarmee kom je in een positieve spiraal van gewichtsvermindering die alleen maar goede zaken voortbrengt. Maar dat is, helaas, een utopie met ons huidige auto-mindedness.

Ik wens u allen een goede en duurzame nacht toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op donderdag 03 november 2011 @ 23:51:
een Mercedes (Met Enige Rijlessen Controleert Elke Dwaas Een Slagschip weet ik nog uit mijn jeugd, grapje! :))
@Jeroen: Briljante grap _/-\o_ _/-\o_
(die kende ik nog niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 00:10:
[...]

@Jeroen: Briljante grap _/-\o_ _/-\o_
(die kende ik nog niet)
http://www.lachmee.nl/Teksten/tekst%20automerken.htm

Leef je uit :) Dit werd toen ik op school zat op dertig keer gekopieerde, nauwelijks meer leesbare A4tjes doorgegeven. Ik ben nog van voor de tijd van e-mail en Twitter... Wow, ik voel me af en toe oud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAN-B schreef op donderdag 03 november 2011 @ 23:59:
[...]

@En.bewustZL: Mijn ervaring is: dat valt enorm tegen; heb nu 2,5 jaar zonnepanelen op mijn dak - aan de straatkant! - en welgeteld 2a 3!! reacties gekregen van familie, buren, voorbijgangers.... :(
Dat is jammer. Als mensen maar van tijd tot tijd geprikkeld worden om eens na te denken over zonne-energie.

Want ik heb zojuist iets apart bedacht :
- Of ik ga een digitaal bord op een paal in mijn voortuintje plaatsen met daarop een status over opgewekte zonne-energie en energieverbruik. Ik heb niet 1-2-3 een plaatje tot mijn beschikking, maar je hebt ze vast wel eens gezien. Groot blauw bord, led-letters-en-cijfers er op.
- Of ik ga een soort van "html-slide-show" maken met grote, grote letters maken, waarop kortbondig dezelfde informatie achter elkaar wordt getoond. De monitor zet ik dan op de eerste verdieping bij het raam. Als ze dan voorbij wandelen, dan kunnen nog eens kijken of ik nog wat verdient heb. Men komt regelmatig langs om de hond uit te laten of gewoon een rondje te wandelen etc. Denk bijvoorbeeld ook aan schoolgaande kinderen etc.

Nu ga ik snel aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
Of een waterdicht paneel digitaal met solarfox het is wel een super plaatje wat je dan kan maken :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Zucht.! :X

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Het kabinet liet op verzoek van de Kamer het Planbureau voor de Leefomgeving doorrekenen of met SDE+ het Europese doel (14 procent duurzame energie in 2020) wordt gehaald. Dat is niet zo: het aandeel komt uit op zo'n 12 procent. Verhagen hoopt met enkele aanscherpingen toch het doel te halen, door bijvoorbeeld ook aanvragen voor warmtekrachtkoppelingsinstallaties toe te staan.
Hoe gaat dat helpen? Iedereen vist toch uit hetzelfde potje, alleen komt er nog een categorie bij.

Het lijkt mij simpel; variabele gas en stroomprijs extra belastten. Zo komt er meer binnen om de regelingen te betalen en wordt voor veel mensen de drempel lager om zelf bewuster met energie om te gaan en het zelf op te wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Laatst online: 16:28
Extra belasten is wel erg gemakkelijk gezegd.
Eerst moeten de (rand)voorwaarden eerlijker en netter geregeld worden. Daarna de variabele deel belasten. Onder het mom van. Hoe smeriger de opwek hoe meer belasting/heffingen...

Zo kom je ergens.

[ Voor 8% gewijzigd door internet4me op 04-11-2011 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:51
JeroenH schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 00:10:
[...]

Voor mij ook de laatste, dan ga ik slapen, lekker dromen over een echt duurzame wereld ;)

Alleen de allerkleinste moderne auto's (à la Suzuki Alto) hebben een vergelijkbaar gewicht als de C-kadett uit 1980, terwijl die laatste destijds een middenklasser was. Wederom: appels en peren vergelijken.

De auto's *moeten* helemaal niet steviger zijn dan vroeger. Dat denken we, omdat de veiligheid van de inzittenden belangrijker wordt gevonden dan die van de mensen buiten de auto en omdat we steeds harder willen rijden. In een rationele wereld, waarin we zouden inzien dat een gegeven weg bij een lagere snelheid meer verkeer kan verwerken, zouden maximumsnelheden lager zijn (en zouden auto's simpelweg begrensd zijn, om nog maar eens een werkelijk ondenkbaar iets te benoemen) en daarmee kom je in een positieve spiraal van gewichtsvermindering die alleen maar goede zaken voortbrengt. Maar dat is, helaas, een utopie met ons huidige auto-mindedness.

Ik wens u allen een goede en duurzame nacht toe.
Ik ben het deels met je eens, maar heb je wel eens zo'n NCAP test gezien? Die worden niet op superhoge snelheden gedaan, en daar komen de moderne stevige auto's maar net redelijk uit, wilde je dat dan dus weer terugdraaien, of is die snelheid nog te hoog volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Roamor schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 08:29:
Hoe gaat dat helpen? Iedereen vist toch uit hetzelfde potje, alleen komt er nog een categorie bij.

Het lijkt mij simpel; variabele gas en stroomprijs extra belastten. Zo komt er meer binnen om de regelingen te betalen en wordt voor veel mensen de drempel lager om zelf bewuster met energie om te gaan en het zelf op te wekken.
In Neederland (copyright Zonnigtype) is het gebruikelijk om belasting te heffen op vaste lasten zoals meterkosten, aansluitkosten, etc. Niet op posten waar op bezuinigd kan worden. Als je de belasting op stroom gaat verhogen gaan mensen bezuinigen en dan brengt het ook niets op. Vandaar dat het hier veiliger is om dat deel juist niet te belasten. We willen natuurlijk van te voren precies weten met wat voor inkomsten de schatkist gevuld kan worden.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mike70 schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 09:12:
In Neederland (copyright Zonnigtype) is het gebruikelijk om belasting te heffen op vaste lasten zoals meterkosten, aansluitkosten, etc. Niet op posten waar op bezuinigd kan worden. Als je de belasting op stroom gaat verhogen gaan mensen bezuinigen en dan brengt het ook niets op. Vandaar dat het hier veiliger is om dat deel juist niet te belasten. We willen natuurlijk van te voren precies weten met wat voor inkomsten de schatkist gevuld kan worden.
Dat zegt je terwijl er een energiebelasting wordt geheven van meer dan 11 cent per kWh ex BTW?
Circa 30% van de all-in stroomprijs is de stroom zelf !!

Wil je dat heroverwegen? ;)

(e.e.a. situatie particulieren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis

thalantis

12200 Wp

Mike70 schreef op donderdag 03 november 2011 @ 20:38:
[...]

Heb software gevonden voor Ubuntu.

103 dollar voor een usb naar 232 /485 converter.... 8)7
Das pas handel.
Bij dealextreme kan het bijna 10 X zo goedkoop.
was ook meer als voorbeeld

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

datadevil schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 09:09:
Ik ben het deels met je eens, maar heb je wel eens zo'n NCAP test gezien? Die worden niet op superhoge snelheden gedaan, en daar komen de moderne stevige auto's maar net redelijk uit, wilde je dat dan dus weer terugdraaien, of is die snelheid nog te hoog volgens jou?
Het begrenzen van de snelheid zou weleens meer kunnen opleveren dan het verhogen van de passieve zekerheid van de auto.

Een en ander zou je goed kunnen combineren met de km/heffing. Plaats en snelheid zijn dan vast te stellen.
Ik denk dat mensen zelf kiezen voor begrenzing als men aan de km-heffing het automatische proces verbaal koppelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 09:26:
[...]

Het begrenzen van de snelheid zou weleens meer kunnen opleveren dan het verhogen van de passieve zekerheid van de auto.

Een en ander zou je goed kunnen combineren met de km/heffing. Plaats en snelheid zijn dan vast te stellen.
Ik denk dat mensen zelf kiezen voor begrenzing als men aan de km-heffing het automatische proces verbaal koppelt.
Dat is implementatie, maar wat bedoel je met meer opleveren? Millieu effecten, inderdaad, en ik ben ook niet tegen an sich, maar wat nog meer? Of bedoelde je millieu?
Ik ben overigens nog steeds bang voor plaatsbepaling vanuit overheidswege, overheden hebben niet bepaald een goede reputatie van omgaan met privacy gevoellige gegevens..liever een technische beperking in de motor zelf dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:59

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Jullie gaan toch niet weer vergeten dat de km heffing een belastingmaatregel is, hè?

Dat de hoogte is opgehangen aan de een of andere theoretische CO2 uitstoot klinkt natuurlijk heel erg milieuvriendelijk, maar als we morgen plotseling allemaal het licht zien en lekker volledig CO2 neutraal gaan rijden (auto dus electrisch, en opgewekt via onze eigen zonnepanelen) dat we in ene keer 0 cent / km gaan betalen :X :X :X

Verder vinden de minste ongelukken nog steeds plaats op de snelweg (ondanks de toegenomen drukte en hogere snelheden). In de bebouwde kom vallen dus nog steeds de meeste gewonden en doden, en aan die ongelukken gaan lichtere auto's echt geen positieve bijdrage leveren: of je nu overreden wordt door een auto van 800kg of 1400kg, het komt nog steeds erg hard aan O-)

Verder geloof ik ook niet in het afschaffen van auto's en met zijn allen het OV ingeduwd moeten worden, maar wel in een integrale aanpak, maar dan moet er vanuit regeringsweg wel actief gestuurd worden, want anders gaat er niet echt snel wat veranderen: de auto lobby heeft er nl. geen enkel belang bij (en hun vriendjes van de OPEC)...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:37
De auto en de trein hebben allebei voordelen en nadelen. Voor de een zijn sommige van die voor en/of nadelen belangrijker dan de ander en sommige voor- en nadelen zijn erg subjectief. Dat maakt dat het hoe dan ook een eindeloze discussie is.

Ik rijd zelf ontzettend veel auto, omdat het mij gewoon héél veel tijd bespaart en daarnaast vind ik het comfort van bussen zeer slecht. (In de bussen die tegenwoordig rondrijden heb je minder beenruimte, waardoor ik niet recht kan zitten en kunnen er nog slechts zeer beperkt ramen open. Anderhalf uur in een dergelijke sauna of benauwd hok maken dat ik gesloopt aankom op mijn bestemming, nog voor de dag echt begonnen is... In mijn auto is het 25min en kan ik gewoon een raampje open draaien of de verwarming aanzetten.) De trein is een luxe die hier in 1983 gesloopt is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Laatst online: 23-09 12:43
De bus is hier ook niet te doen 2x per uur in de spits 1x per uur daarbuiten, trein heeft veel te vaak vertraging. Van 0.00 tot 7.00 rijd er helemaal geen openbaar vervoer. dus wil je iets is het toch snel de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
reistijd auto naar werk: 8 minuten. Reistijd OV: 1:01 uur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 11:27:
Jullie gaan toch niet weer vergeten dat de km heffing een belastingmaatregel is, hè?

Dat de hoogte is opgehangen aan de een of andere theoretische CO2 uitstoot klinkt natuurlijk heel erg milieuvriendelijk, maar als we morgen plotseling allemaal het licht zien en lekker volledig CO2 neutraal gaan rijden (auto dus electrisch, en opgewekt via onze eigen zonnepanelen) dat we in ene keer 0 cent / km gaan betalen :X :X :X

Verder vinden de minste ongelukken nog steeds plaats op de snelweg (ondanks de toegenomen drukte en hogere snelheden). In de bebouwde kom vallen dus nog steeds de meeste gewonden en doden, en aan die ongelukken gaan lichtere auto's echt geen positieve bijdrage leveren: of je nu overreden wordt door een auto van 800kg of 1400kg, het komt nog steeds erg hard aan O-)

Verder geloof ik ook niet in het afschaffen van auto's en met zijn allen het OV ingeduwd moeten worden, maar wel in een integrale aanpak, maar dan moet er vanuit regeringsweg wel actief gestuurd worden, want anders gaat er niet echt snel wat veranderen: de auto lobby heeft er nl. geen enkel belang bij (en hun vriendjes van de OPEC)...
Elke keer als ik bijna plat wordt gereden is het een auto die TE HARD rijdt (beter bestuurder van een auto).
Ik zie bijna nooit mensen in een 30km zone (waar de MEESTE ongelukken gebeuren) ook daadwerkelijk 30 rijden.

Of het belastingmaatregel is maakt toch geen bal uit. Het ging er mij om dat je van elke automobilist 100% controle op snelheid makkelijk kunt koppelen. Het voordeel is dat zoiets zonder agent kan en veel effectiever is. Zodanig zelfs dat mensen vrijwillig hun auto zullen begrenzen.

De politie geeft zelf toe dat zij niet de 30km kunnen handhaven omdat het lang niet zo efficiënt kan als op de snelweg. Terwijl het dus wel keihard nodig is dat zul je met me eens zijn.

De inbreuk op privacy? Voor terrorisme bestrijding mag men van alles, aantal doden minimaal.
Voor bestrijding van snelheidsduivels mag men niets? terwijl het aantal doden vrij fors is.

(Een snelheidsduivel is beeldspraak, maar hoe noem ik anders een automobilist die met 40 in een 30 gebied over een kind rijdt met fatale gevolgen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 12:32:
[...]

Elke keer als ik bijna plat wordt gereden is het een auto die TE HARD rijdt (beter bestuurder van een auto).
Ik zie bijna nooit mensen in een 30km zone (waar de MEESTE ongelukken gebeuren) ook daadwerkelijk 30 rijden.
Eens
De inbreuk op privacy? Voor terrorisme bestrijding mag men van alles, aantal doden minimaal.
Voor bestrijding van snelheidsduivels mag men niets? terwijl het aantal doden vrij fors is.

(Een snelheidsduivel is beeldspraak, maar hoe noem ik anders een automobilist die met 40 in een 30 gebied over een kind rijdt met fatale gevolgen?)
Eens...maar dit kun je ook anders doen, je kan ook de auto laten weten dat ie in een 30 zone zit, dan de snelheid automatisch beperken, of, en dat is misschien veiliger, automatisch een bon laten verwerken, maar dan moet je niet constant weten waar iemand is vind ik, alleen auto laten doorgeven als iemand een overtreding maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

Laatste weer sinds lange tijd in het OV gestapt en had er direct spijt van, er was een seinstoring waardoor ik ipv 50 minuten 75 minuten onderweg was en bijna mijn aansluiting van de Thalys miste.

OV tijd van huis naar werk is minimaal 40 minuten
met de auto 25 minuten
met de fiets volgens de anwb 31 minuten (in mijn toestand waarschijnlijk 45 minuten ;))

Ik reis dan van de ene naar de andere kant van de stad.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 15:30
Ik heb aardig wat geforensd in mijn jonge leven oa naar mijn studie(den haag - rotterdam) en werk den haag- Nieuwegein.

Van mijn huis tot bestemming was ik met de auto in 35 minuten in Rotterdam. Met het ov deed ik daar 90 minuten over als alles goed ging.

Naar Nieuwegein was ik met de auto +/- 60 minuten onderweg soms sneller afhankelijk van ochtendspits. Met het ov bijna een goede 2 uur.

Als je daarbij optelt overvolle trams/bussen en treinen, vertragingen en andere irritaties dan ga ik in ieder geval steeds vaker met de auto ;)

Of zoals ik het nu opgelost heb baan opgezegd en ik zoek nu iets waar ik gewoon heen kan fietsen/motorrijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

datadevil schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 12:35:
Eens...maar dit kun je ook anders doen, je kan ook de auto laten weten dat ie in een 30 zone zit, dan de snelheid automatisch beperken, of, en dat is misschien veiliger, automatisch een bon laten verwerken, maar dan moet je niet constant weten waar iemand is vind ik, alleen auto laten doorgeven als iemand een overtreding maakt.
De locatie van je telefoon wordt in het kader van terrorisme al vastgelegd + 6 maanden bewaard. Ik denk dat die informatie meer zegt over de plaats waar jij als persoon bent dat de plaats van je auto. (waar bijvoorbeeld ook andere gezinsleden in zouden kunnen rijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

@ Iedereen duurzaam gebruik van de auto

Oef was dat even lezen na mijn post gisteren avond.
Mijn pauze wordt er nu wel langer door.. (dom ik had het deels kunnen weten :+ maar ik wilde wel eens een iets andere kant dan alleen het dagelijkse Kwh/Kwp verhaal elke dag)

Ik zelf ben ook van de motor / fiets, de auto (zeer zuinige in zijn klasse) zit zeer ver onder het gemiddelde aantal kilometers van Nederland en die is meer voor grote dingen en familievervoer.
Dus straks lekker veel rijden omdat het toch met "groene energie" wordt geladen gaat er bij mij ook niet in.
Een auto blijft in mijn optiek noodzakelijk voor die personen/gebieden waar het OV geen (goed)alternatief is.

Mijn eigen ervaring van het OV gaan terug naar begin jaren 90 toen ik van de baas een OV jaarkaart (3 jaar) kreeg en het hele land had als werkgebied. Ook toen werd er regelmatig een auto gehuurd omdat het vanuit West-Brabant niet aan te reizen was om maandag in Leeuwarden te zijn (09.00 uur) en dinsdag in Maastricht (08.00 uur). Dat waren nog een kilometer weken. Later in de regio (Zeeland, West-Brabant en Zuid-Holland zuid) met 1500Km/week. Nu vervolgens omgeswitched van werkgever, en nu al weer 5 jaar op 18 kilometer afstand. Ik denk dus aan een mix van het vervoer, ondanks dat er dus toch weer extra grondstoffen moeten zijn voor "mijn" auto.

Over het verbruik van een auto en de invloed van de bestuurder hierop kan ik mijzelf als voorbeeld aanhalen.
Begin dit jaar een Bluemotion auto gekocht, deze zou (let op zou dat was mijn perseptie destijds) 1 op 21 moeten halen (benzine). Dit lukte me echt niet de eerste 2 weken.
Na een aanpassing van mijn rijstijl naar het "nieuwe rijden" zat ik snel tegen de waarden aan die de fabrikant op gaf. Nu 10 maanden later lukt het me zelfs om de waarden van de fabrikant te overtreffen. Deze zomer tijdens de vakantie zelfs 1 op 23,8 gehaald (met een volle auto dus!).

Over het "onveilig" zijn van bestuurders en de auto, ooit eens een stuk gezien (zeker wel 10 jaar of meer geleden ten tijde van het verplichten van Airbag) over een psycholoog die stelde dat die "actieve" veiligheid nou juist niet ingebouwd moet worden maar dat er een hele grote scherpe pin midden op het stuur geplaatst moest worden. De echt gevaarlijke bestuurders werden dan in een korte periode geschift van de bestuurders die oppassen in het verkeer :o

@JeroenH
Prachtig hoe je telkens weer de kalmte kunt bewaren voor het beantwoorden van de "autocraten" (Auto > bureaucratie ;) )

EDIT:
Na het alcoholslot is men nu ook aan het testen met het snelheidslot

[ Voor 1% gewijzigd door ollie1965 op 04-11-2011 13:49 . Reden: Type autocrarten > autocraten ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timterhorst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 13:18
@Ollie
. . . dat er een hele grote scherpe pin midden op het stuur geplaatst moest worden . . .
Ik herinner me als de dag van gisteren dat ik dat artikel ook gelezen had, en enthousiast dit idee met mijn collega's besprak.
Letterlijk de volgende ochtend, op weg naar m'n werk, BOEM!, frontale botsing met een tegenligger op mijn weghelft, die dacht dat ie nog wel in kon halen. Beide voertuigen met een eigen snelheid van zo'n 40 km/uur op elkaar klappend, dacht ik ineens heel anders over het nut en de noodzaak van airbags. Ben overigens zonder verwondingen ervan afgekomen.
Mijn punt is denk ik duidelijk: het is niet alleen je eigen rijgedrag waartegen al die veiligheidsvoorzieningen je beschermen !

12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@JeroenH: Heeeeel erg bedankt hiervoor! Een van mijn clienten maakt vaak dit soort grapjes. Van enkele merken kende ik ze dus al, maar nu kan ik hem er nog meer leren!

Omdat ik na een jaar moest concluderen dat het me helaas niet meer lukt om de Tonzon af te maken, heeft mijn vriend het werk in de kruipruimte van me overgenomen (ondanks claustrofobie in lichte mate!). De eerste baan hangt inmiddels. Als het straks af is kunnen we ook nog meer profiteren van de zonneboiler, omdat de vloerverwarming dan minder warmte verliest aan de kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

datadevil schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 12:22:
Hoe krijg je dat voor elkaar? :S

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Raven schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 14:52:
[...]

waarschijnlijk steeds de verkeerde aansluitingen pakken?
:+

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-09 13:02
Mars Warrior schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 11:27:
Dude, sorry, maar met zo'n uitspraak zeg je gewoon domme dingen.

Als mensen beslissen welk transport ze kiezen, dan redeneren ze vanuit hun eigen standpunt en rekenen geen maatschappij kosten in van hun beslissing. Voor transport komt het min of meer op:
code:
1
reistijd + 2 * wachttijd + financiële kosten = netto kost

Er wordt dus gestreefd naar een persoonlijk optimum en niet naar een gemeenschappelijk optimum. Dat leidt ertoe dat iedereen in de file gaat staan om winst te maken (geld te verdienen) en we netto verlies maken. Daarom stellen verkeerskundige voor om de volledige kost aan te rekenen zodat een juiste beslissing kan genomen worden.
Deze extra kost bestaat uit:
  • congestie kost: als er congestie is (~verzadiging) dan zorgt één bijkomende wagen voor een vertraging van alle andere wagens. Deze vertraging is minimaal, maar doordat er erg veel andere wagens zijn is deze kost vaak verscheidene malen groter dan de extra vertraging die deze persoon zelf ervaart.
  • economische kost: hieronder valt alles wat niet doorgerekend wordt naar de gebruiker: welvaartsverlies door verkeersdoden/zwaargewonden (merk op dat je beter doden hebt), schade aan infrastructuur door ongevallen, ...
  • milieukost: ondanks wat velen willen geloven heeft deze kost in de meeste modellen een impact van 2 tot 6 %, minimaal dus. Het gaat hierbij niet enkel om CO2 maar ook over het verlies aan ruimte, geluidsoverlast, ...
Zo wordt dat dan:
code:
1
reistijd + 2 * wachttijd + financiële kosten + km-heffing(=netto welvaartsverlies) = netto kost

Elk transportmiddel heeft een kost, als deze correct wordt doorgerekend dan zal de gebruiker de juiste keuze maken. Bv: boer Charel die nu tijdens de spits een drukke baan kruist en daarbij het verkeer in beide richtingen ernstig vertraagt, zal door de enorme kost die hij aangerekend krijgt opzoek gaan naar een andere oplossing. Henk de drugskoerier die duizenden euro's verdient met zijn transport zal sneller op zijn bestemming zijn en daar iets meer voor betalen. Netto zal er voor de maatschappij enkel winst zijn.

Tot zover mijn licht geiïriteerde uitleg ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Towap op 04-11-2011 15:25 . Reden: uitbreiding en nuancering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Je vergeet één factor in je verhaal en dat is gemak. Mensen maken niet altijd de meest logische keuze. Emoties etc spelen vaak een veel grotere rol. gevolg van de koste stijging zal dan zijn dat de mensen met lage inkomens het OV ingejaagd worden. De rest auto blijft rijden en de algemene koopkracht daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

timterhorst schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 14:42:
@Ollie

[...]

Ik herinner me als de dag van gisteren dat ik dat artikel ook gelezen had, en enthousiast dit idee met mijn collega's besprak.
Letterlijk de volgende ochtend, op weg naar m'n werk, BOEM!, frontale botsing met een tegenligger op mijn weghelft, die dacht dat ie nog wel in kon halen. Beide voertuigen met een eigen snelheid van zo'n 40 km/uur op elkaar klappend, dacht ik ineens heel anders over het nut en de noodzaak van airbags. Ben overigens zonder verwondingen ervan afgekomen.
Mijn punt is denk ik duidelijk: het is niet alleen je eigen rijgedrag waartegen al die veiligheidsvoorzieningen je beschermen !
Ik snap ook wel dat er vele dingen zijn die levens redden, het ging me meer over de "onveilige bestuurders" dat daar een keer een goede schifting gedaan moet worden. De :o stond er ook niet voor niets achter.
Ik ben er wel voor om sommige notoire overtreders sneller het rijbewijs te ontnemen en op her te sturen. En zeer hoge boetes/gevangenisstraf bij opnieuw overtreden (met of zonder rijbewijs want er zijn erbij).
En dat alles tegen het licht dat ik op 20 jarige leeftijd afscheid heb moeten nemen van een vriendin die dood is gereden (met 80Km/h haaks op haar auto) terwijl hij met een beschadigd been en een zatte kop zat te janken (en al 2 drink driving overtredingen had staan). Vervolgens alleen maar 3 maanden rijontzegging en geen verdere straf. Hoe wist ik dat hij zat te janken, ik woonde op 80M van het kruispunt heb mijn vriendin als eerst gezien (dood). Ik weet het, ik ben er niet milder van geworden.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry hoor,
Doodrijden met alcohol is gewoon rijbewijs kwijt PUNT.
ga het maar opnieuw halen en na 3x gewoon nooit meer rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-09 13:02
Crazyanz schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 15:30:
Je vergeet één factor in je verhaal en dat is gemak. Mensen maken niet altijd de meest logische keuze. Emoties etc spelen vaak een veel grotere rol. gevolg van de koste stijging zal dan zijn dat de mensen met lage inkomens het OV ingejaagd worden. De rest auto blijft rijden en de algemene koopkracht daalt.
Helaas had ik het niet vermeld, maar in de voorgestelde opties zit ook in dat de meeropbrengst moet geïnvesteerd worden in openbaar vervoer en andere verkeersoptimalisaties.

Je reactie is in eerste instantie juist, alleen moet je kijken naar het langere effect: mensen gaan meer geneigd zijn om dichter bij het werk te gaan wonen (of werk te zoeken dichter bij huis), gespreide uren zullen ervoor zorgen dat het wegennet gelijkmatiger zal belast worden waardoor de netto transportcapaciteit stijgt, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Crazyanz schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 15:30:
..en dan is er ook de sociale druk en de "werkgever-druk". Als ik aankom met het verhaal dat mijn werkgever ervan uit moet gaan dat mijn reistijd x minuten is, terwijl deze met eigen vervoer x-tig minuten is (en reistijd=werktijd) dan is het verhaal snel verteld. Zonder auto ben je nergens. Als je op een sollicitatiegesprek zou zeggen dat je geen rijbewijs hebt omdat je hebt gekozen voor openbaar vervoer, heb je nog veel tijd van de dag over..

De maatschappij bepaalt, stilletjes, langzaam, maar zeker, wat jouw gedrag zal zijn.

Wel eens naar het verschijnsel e-mail gekeken en het verschijnsel mobiele telefonie?

Kan je zonder beiden? En waarom niet (meer)?

Kan je met droge ogen zeggen dat het al of niet in het bezit zijn van een internetverbinding en een mobiele telefoon een 100% eigen beslissing is geweest?

De maatschappij bepaalt, de overheid bepaalt, je baas bepaalt.
Je eigen invloed wordt steeds een klein beetje minder.

Het begrip "eigen-keuze" krijgt dan ook een steeds andere lading. Het wordt steeds moeilijker om er eentje te hebben en misschien nog moeilijker om die vast te houden. 8)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mmm, we moeten m.i openbaar vervoer véél beter opschalen a la metro systeem, elke 10 minuten een trein, bus, metro. Dunbevolkt gebied misschien iets minder.
Ik was zeer verbaasd dat er vroeger rails lag in Aardenburg, dacht eerst dat het een flauwe grap was. Uiteraard was het toen op kolen denk ik. Hup elektra tegenwoordig dus.
Volgens mij is het probleem dat ons systeem is ingesteld op de auto en snelwegen ipv openbaar vervoer. Kwestie van politieke wil. OV is een prima oplossing, maar doe het dan ook goed. Helaas ontbreekt draagvlak voor een serieus OV netwerk.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2011 16:01 . Reden: de t werd een d ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 21:28
Raven schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 14:52:
[...]

Lijkt me anders zeer realistisch voor een platteland omgeving.
Als ik naar mezelf kijk kom ik op vergelijkbare waardes uit.
De busstations staan hier vaak zo ver weg, dat je al halverwege je eindbestemming bent als je er arriveert (en ja ik overdrijf). Vervolgens ben je aangewezen op een buurtbus die 1x per uur rijd (tussen de middag 1x in de 2 uur).
Verder is er voor 7:00 en na 19:00 geen busvervoer meer aanwezig. Het zelfde geld voor het weekend. Die buurtbus rijd 5 dorpjes door voordat je bij een station arriveert. Dus een minuut of 40 is niks bijzonders voor een afstandje van max 15 a 20km.

In de randstad is het misschien anders, maar hier is een auto vaak wat moeilijker te missen.

En nee ik zou nooit willen ruilen. Hier heb je de ruimte voor van alles en nog wat (groententuin, zonnepanelen enz) en woon ik op 10 km van mijn werk, reistijd met de auto 15m op de fiets een half uur. Al met al misschien toch wel duurzamer als met zijn alle op een kluitje gaan wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:11

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
@timterhorst. Je hebt een DM.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:59

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Towap schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 15:07:
[...]

Dude, sorry, maar met zo'n uitspraak zeg je gewoon domme dingen.
Ik denk dat dat nog best meevalt.
Per saldo is ABvM (Anders Betalen voor Mobiliteit, de officiele naam van de kilomterprijs) een vervanging van de vaste belastingen op een auto door een variabele (hoe meer je rijd, hoe meer je betaalt) belasting per kilometer. Dus eigenlijk een eerlijkere belasting voor het gebruik van de auto.

Door de koppeling aan de CO2 uitstoot van de auto zullen mensen eerder voor een zuinigere auto kiezen (heel mooi), maar dit gaat ten koste van de inkomsten, en dus zal men de km prijs moeten verhogen om dezelfde inkomsten / jaar te garanderen.

De mogelijkheid om congestie zwaarder te belasten is slechts een 'optie' binnen ABvM door slim zone's rondom grote steden aan te leggen zodat je hier ook onmogelijk door sluiproutes onderuit kan komen. Grote P+R gelegenheden en goede OV verbindingen de stad in moeten de automobilisten uit de auto en in het OV krijgen en de vervuiling in en rondom grote steden sterk verminderen. Wordt dit massaal gedaan, dan kost dat het Rijk wederom heeel veel inkomsten.

Onder de streep mag het Rijk er echter niet bij inschieten, dus de km prijs is bepaald door het landelijk aantal gereden kilometers en de huidige / in de toekomst benodigde belasting inkomsten.

Natuurlijk hebben er voldoende verkeerskundigen aan het plan gewerkt, dezelfde verkeerskundigen die eerder hebben 'bewezen' wat de invloed zou zijn van het verhogen van de brandstofprijs. Inmiddels heeft de huidige branstof prijs hun voorstel allang overschreden en weten we allemaal hoe enorm minder er gereden wordt...

De congestion charge (sinds 2003) in Londen is vaak als werkend voorbeeld gebruikt van het beprijzen van mobiliteit, maar inmiddels weten we dat dat effect slechts tijdelijk was, en dat de burgemeester het ziet als een belasting, alleen hoor je degenen die dit als voorbeeld noemden er nooit meer over.
Begin 2011 heeft men nog wel een goede poging gedaan in Londen door de congestion charge van 5 pond naar 10 pond (!!!!!!) per dag te verhogen, maar het blijft zeer moeilijk om iets te verzinnen dat werkt (lees hier wat berichten over de uitdagingen en het feit dat Londen nog steeds niet voldoet aan de CO2 emmissies...)

Ik heb jaren aan ABvM gewerkt, heb in die tijd talloze rapporten met allerlei beloftes en mogelijkheden gezien, discussies gevolgd en zelfs met eigen ogen de congestion tax zien werken en vervolgens zien sneuvelen.
Uiteindelijk kwam het er heel vaak op neer dat zolang men (het Rijk) maar voldoende stuurmiddelen zou krijgen om km beprijzing te kunnen doen om de belastinginkomsten veilig te stellen het niet zo interessant is hoe mensen hun gedrag gaan wijzigen, betalen zullen ze toch wel 8)

Ik heb in al die jaren nog geen werkende oplossingen gezien die bestand zijn tegen de langere termijn en goed kunnen inschatten hoe de mensen hun gedrag al dan niet aanpassen...
Tot zover mijn licht geiïriteerde uitleg ;-)
Daar heb ik dan overheen gelezen 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 21:24
Om ook nog even een off-topic duit in het zakje te doen:

Reizen is volgens mij in z'n geheel niet 'duurzaam'. Eigenlijk moeten we op zoek naar de meest efficiënte/duurzame manier van reizen. Gekeken naar energie, niet naar tijd. Volgens mij maakt het voor 99% van de mensen niets uit of ze 5 tot 10 minuten later zijn (of eerder weg moeten) of niet.

Is bekend hoeveel energie een bus of trein gebruikt per passagier? Hoe vergelijkt zich dat met een auto?

Gelukkig werk ik bij een bedrijf waar we twee jaar geleden gezamenlijk hebben besloten allemaal thuis te gaan werken. We komen eens in de één a twee weken samen om zaken te bespreken en samen te lunchen. Met de auto. Soms alleen (25+kg zware servers of hele dozen met telefoontoestellen/andere hardware gaan niet zo handig mee in de bus of trein. Laat staan het eerste/laatste stuk op de fiets...) en soms carpool ik met een collega die 15 km verderop woont.

De auto wordt gemiddeld 2 tot 3 keer per week gebruikt, alsnog rij ik ruim 15.000 km per jaar. Lange afstanden dus; als ik met het OV zou reizen (wat ik anderhalf jaar geleden een paar maanden heb geprobeerd) moet ik verschillende keren overstappen en heb ik een erg grote kans om mijn overstap op station Weesp te missen. Sommige weken sta je 4 keer een half uur te wachten in de kou (in de zomer is dat dan weer minder erg..).

Daarnaast zitten er ook nog andere nadelen aan het OV, te denken aan zakkenrollers (verschillende keren bijna 'slachtoffer' geweest), extreme drukte tijdens de spits of zwaarlijvige/onfris ruikende mensen die naast je/tegen je aan komen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quinny schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 16:18:
Daarnaast zitten er ook nog andere nadelen aan het OV, te denken aan zakkenrollers (verschillende keren bijna 'slachtoffer' geweest), extreme drukte tijdens de spits of zwaarlijvige/onfris ruikende mensen die naast je/tegen je aan komen zitten.
Ik wilde me eigenlijk helemaal niet in deze discussie mengen, maar kan het nu toch niet laten. Laten we vooral met z'n allen in ons eentje in een auto achter elkaar in de file gaan staan in de spits, want o jee, anders komen we misschien enge, stinkende medemensen tegen. Stel je voor dat je een leuk persoon tegen zou komen waar je onverwachts een leuk gesprek mee kunt hebben... Nee, dan liever in je eentje in je auto tussen de agressieve autorijders die meteen gaan schelden als er een klein foutje wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

datadevil schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 12:22:
Heb hier hetzelfde, alleen met de fiets is reistijd maar 45 min en nog gezonder ook.
Sinds 3 maanden regelmatig met de fiets en bespaar daarmee 50 euro benzine per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 16:36:
[...]
Ik wilde me eigenlijk helemaal niet in deze discussie mengen, maar kan het nu toch niet laten. Laten we vooral met z'n allen in ons eentje in een auto achter elkaar in de file gaan staan in de spits, want o jee, anders komen we misschien enge, stinkende medemensen tegen. Stel je voor dat je een leuk persoon tegen zou komen waar je onverwachts een leuk gesprek mee kunt hebben... Nee, dan liever in je eentje in je auto tussen de agressieve autorijders die meteen gaan schelden als er een klein foutje wordt gemaakt.
:*)

Ik zei iets over nadelen, niet voordelen. Ik heb inderdaad ook wel eens leuke mensen in de trein ontmoet.

Het gebeurd echter vaak genoeg dat als je tot laat door werkt en een late trein of bus neemt, dat er dronken mensen vervelend lopen te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We zullen toch toe moeten naar lokalisering van energie en voedsel en alles wat lokaal te produceren is, wordt vervoer al een stuk duurzamer van.
Belachelijk om bv in de U.K voor elke kilo aardappelen die ze exporteren weer een kilo te importeren. Zelfde voor kippevlees enzo.
Elke regio minder afhankelijk van import en de mensen worden ook weer een stuk socialer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quinny schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 16:43:
:*)

Ik zei iets over nadelen, niet voordelen. Ik heb inderdaad ook wel eens leuke mensen in de trein ontmoet.

Het gebeurd echter vaak genoeg dat als je tot laat door werkt en een late trein of bus neemt, dat er dronken mensen vervelend lopen te doen...
Ik kom ze liever in de trein/bus dan in de auto tegen (zie verhaal Ollie1965).

Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 16:44:
Belachelijk om bv in de U.K voor elke kilo aardappelen die ze exporteren weer een kilo te importeren.
Elke regio minder afhankelijk van import en de mensen worden ook weer een stuk socialer.
Het land waar Panama de meeste aardappelen naar exporteert is Nederland... ;(

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2011 16:50 . Reden: aardappelen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Quinny schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 16:18:
Om ook nog even een off-topic duit in het zakje te doen:

Reizen is volgens mij in z'n geheel niet 'duurzaam'. ...
Het hele leven is niet duurzaam.

Ik vraag me wel eens af of we ons niet druk maken om een tijdelijk probleem. De bevolking is bizar snel gegroeid en grote technologische vooruitgang is gemaakt door het gebruik van beperkt beschikbare fossiele brandstoffen.

Inmiddels krijgen we het in de vingers hoe we direct van de zon kunnen tappen (zonnepanelen, wind- en waterkracht). We kunnen niet verwachten dat binnen 30 jaar iedereen aan de zonnepanelen en windenergie zit, maar over 50 jaar zullen we bepaalde problemen toch wel getackeld hebben? Verder zijn er natuurlijk ook technologische ontwikkelingen die bepaalde energieproblemen inhalen.

1. Fysiek werk zoals bijvoorbeeld vervoer is bijna volledig geautomatiseerd.

Bedenk eens wat voor een probleem een actieradius of spitsuur nog is voor een zelfrijdende vrachtwagen. Deze kan bij wijze van spreken 's nachts rijden en elke 3 uur een paar uur bijladen. Geen ongeduldige of relatief dure chauffeur die vastzit aan rusttijden, vrije tijd en slaap. Ook voor de reiziger is vervoer geen werk meer, je kan dus studeren, werken of slapen tijdens je vervoer.

2. Telewerken tot het extreme

"Kenniswerkers" hoeven sowieso al de auto niet meer in om naar een kantoor te gaan, collegialiteit en samenwerking kan nog prima, daar hoef je niet per definitie 5x8uur per week in hetzelfde gebouw te zitten. Maar denk ook eens aan kraandrijvers, schippers, machinisten, leraren, studenten of baliemedewerkers. Waarom zouden die niet met zeer geavanceerde audio/video en robotica gewoon vanuit huis kunnen werken? Zie punt 1, (heftruck)chauffeurs kunnen vanuit huis het vervoer begeleiden, stadsverkeer zou bijvoorbeeld nog te lastig kunnen zijn voor zelfrijdende wagens, maar waarom niet even een chauffeur inschakelen die het op afstand overneemt.

Ik denk dat we als samenleving ook nog vastzitten in het oude stramien. Ikzelf vind het ook prettig om op kantoor "onder collega's" te zijn. Ik kan me echter wel voorstellen dat als mijn partner, familie en vrienden ook meer thuis zouden werken, dat ik dan ook wel eens bij familie of vrienden thuis zou kunnen telewerken en daar wat gezelligheid opdoe tijdens de werkpauzes. Ik vind m'n collega's heel aardig maar 'eenzaam' met vrienden telewerken vanaf een tropisch eiland lijkt me toch ook wel wat.

[ Voor 7% gewijzigd door jnr24 op 04-11-2011 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jnr24 schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 17:08:
[...]

We kunnen niet verwachten dat binnen 30 jaar iedereen aan de zonnepanelen en windenergie zit, maar over 50 jaar zullen we bepaalde problemen toch wel getackeld hebben? Verder zijn er natuurlijk ook technologische ontwikkelingen die bepaalde energieproblemen inhalen.
Waarom niet in 30 jaar? Als de wil er is en een oorloginspanning is het prima haalbaar. Duitsland gaat prima toch. En die doen nog niet eens een Totale Krieg inspanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

ollie1965 schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 15:30:
[...]
En dat alles tegen het licht dat ik op 20 jarige leeftijd afscheid heb moeten nemen van een vriendin die dood is gereden (met 80Km/h haaks op haar auto) terwijl hij met een beschadigd been en een zatte kop zat te janken (en al 2 drink driving overtredingen had staan). Vervolgens alleen maar 3 maanden rijontzegging en geen verdere straf.
Tja dat is het Nederlandse strafrecht....
Iemand met voorbedachten raden doorrijden valt onder Wegen Verkeers Wet en daar kun je maximaal (uit mijn hoofd) 5 jaar voor krijgen.

Iemand doorschieten met voorbedachten raden dood schieten is 15+ jaar....

Oftewel, wil je iemand dood hebben?! Rij in de plaats van schiet hem dood....

Het is krom, maar wel de werkelijkheid.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Wat dat betreft vind ik het systeem in amerika wel mooi op dat gebied.

1e keer is een boete en rij ontzegging voor 3 maanden
2e keer boete + 1 maand cel + rijontzegging
3e keer wordt het serieus, dan kan je voor een x aantal jaar de bak in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 16:47:
[...]
Ik kom ze liever in de trein/bus dan in de auto tegen (zie verhaal Ollie1965).

[...]
Het land waar Panama de meeste aardappelen naar exporteert is Nederland... ;(
Daar heb je gelijk in. Ik zie ze liever helemaal niet... Net als wiet/hash-gebruikers (heerlijk zo'n treincoupe die helemaal naar wiet stinkt...).

Maar ik heb nooit de drang gehad om dronken te worden of andere 'geestverruimende' middelen te gebruiken... Na 2 glazen wijn bij het eten heb ik het wel gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-09 21:08
AllesKan schreef op donderdag 03 november 2011 @ 22:38:
[...]

Ik heb wel een mening, of die je bevalt is een tweede...

2000,- voor een waterontharder is weggegooid geld. Punt.

Men kan dan wel een rendementsverlies suggereren van 90% in een boiler of cv ketel, maar hoeveel boilers of cv ketels draaien op dit moment op maar 10% van hun nominale output? Ik denk nul.

[...]

Bullshit.
Jawel, die mening bevalt mij heel goed. ;)
Zo dacht ik er zelf ook over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
Ik zie het voordeel van een waterontharder meer in gemak. Onze hele badkamer en keuken zitten vol met kalkaanslag. Het zou flink wat schoonmaakwerk schelen als we daar geen last meer van hadden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
flippo765 schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 16:42:
[...]

Heb hier hetzelfde, alleen met de fiets is reistijd maar 45 min en nog gezonder ook.
Sinds 3 maanden regelmatig met de fiets en bespaar daarmee 50 euro benzine per week.
jij komt met 16 minuten rijden per dag aan 50 euro benzine? Wat rijd je dan?!
Pagina: 1 ... 166 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.