??Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 15:15:
Mijn laatste schatting van 2,5 euro per wattpiek all-in zit er dus niet zo ver naast.
1,90 euro/Wp vind ik aanzienlijk goedkoper, kan aan mij liggen hoor . Ook dat is all-in (ex meterkast)
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Verwijderd
??Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 15:15:
Mijn laatste schatting van 2,5 euro per wattpiek all-in zit er dus niet zo ver naast.
Ja zag hem net ook langskomen.Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 16:28:
[...]
??
1,90 euro/Wp vind ik aanzienlijk goedkoper, kan aan mij liggen hoor . Ook dat is all-in (ex meterkast)
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
bevallen heel goed, heb je ook aurora omvormer erbij?Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 16:04:
[...]
hoe bevalt de set?
ook deze gaan bij energiewonen vandaan komen.;-)
Verwijderd
Ja , ik wil wel gaan monitoren met de pc , maar ik heb er niet veel over gevonden.thalantis schreef op donderdag 03 november 2011 @ 16:46:
[...]
bevallen heel goed, heb je ook aurora omvormer erbij?
Ja, pas de probleme! Ik heb een 4 telwerken meter. Hoog tarief wordt van hoog afgetrokken, laag van laag. Onder de nul wordt netjes uitbetaald!Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 15:31:
Heeft iemand ervaring met DELTA ivm salderen?
Verder hoor ik wel eens dat mensen geen zonnepanelen willen ivm kans op verhuizen. Is er iemand die daar ervaringen mee heeft wat praktische/financiele implicaties zijn van verhuizen en panelen van je oude woning. Gaat dat vlekkeloos?
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Verwijderd
Ja, de meterkast heb ik wel meegerekend. Rekende ik altijd 250-300 euro voor , maar dat is te hoog heb ik begrepen? Maar dan nog scheelt het 1500 euro. Ik erken mijn foutFreemann schreef op donderdag 03 november 2011 @ 16:34:
[...]
Ja zag hem net ook langskomen.
2,50 ->,190 is 32% verschil
Wat volgens jouw niet veelt scheelt levert het volgende resultaat op:
2,5Wp a 3kWp = €7500
1,9Wp a 3kWp = €5700 -
=====================
......................... €1800
Tel uit je winst
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2011 17:17 ]
Verwijderd
Je kunt prima monitoren met een din-rail meter (ad 30 euro) in je meterkast. De gegevens uit omvormers is niet altijd even betrouwbaar. In ieder geval zeker niet van de SMA omvormers.Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 17:15:
Ja, de meterkast heb ik wel meegerekend. Rekende ik altijd 250-300 euro voor , maar dat is te hoog heb ik begrepen? Maar dan nog scheelt het 1500 euro. Ik erken mijn fout
Heu , is het inclusief een fatsoenlijke monitor/opbrengst meter??
Verwijderd
Dat ligt er maar net aan wat je moet/wil veranderen in de meterkast. Ik heb meteen een nieuwe 8 groepenkast laten plaatsen (had er maar 4), was toch wel tegen de 1000 euro kwijtVerwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 17:15:
[...]
Ja, de meterkast heb ik wel meegerekend. Rekende ik altijd 250-300 euro voor , maar dat is te hoog heb ik begrepen? Maar dan nog scheelt het 1500 euro. Ik erken mijn fout
Heu , is het inclusief een fatsoenlijke monitor/opbrengst meter??
En bij minder dan 2,25 A ac mag je gewoon een stekker in een willekeurige groep steken. En als je toevallig een groep over hebt, dan mag je die recyclen. Kost beide niets.Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 17:34:
[...]
Dat ligt er maar net aan wat je moet/wil veranderen in de meterkast. Ik heb meteen een nieuwe 8 groepenkast laten plaatsen (had er maar 4), was toch wel tegen de 1000 euro kwijt
Verwijderd
Verwijderd
?? ??? ??Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 18:14:
Thanks voor de info. Heb mijn artikels gewijzigd. Staan op een commerciele site, maar ook gewoon per email verkrijgbaar voor nop. Pm me dan.
Misschien gaat volgend jaar gebeuren, panelen op mijn dak als mevrouw genadig is
geluid is goed, ze tikken alleen een beetje meer niet, ze hangen op zolder, als ik een verdieping lager loop hoor ik ze niet.Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 16:52:
[...]
Ja , ik wil wel gaan monitoren met de pc , maar ik heb er niet veel over gevonden.
wel iest over een 458 aansluiting , maar hoe dat verder gaat moet ik uitzoeken als de set hangt.
Hoe is het geluid van de aurora?
[ Voor 3% gewijzigd door thalantis op 03-11-2011 20:19 ]
Heb software gevonden voor Ubuntu.thalantis schreef op donderdag 03 november 2011 @ 20:18:
[...]
geluid is goed, ze tikken alleen een beetje meer niet, ze hangen op zolder, als ik een verdieping lager loop hoor ik ze niet.
had ook al een vraag over monitoring van de aurora via dm.
ik heb via rj12 deze aangesloten http://www.civicsolar.com/product/power-one-2
zat een cd bij met software de Aurora Communicator
staat ook hier http://www.power-one.it/digilab/Digi.aspx?Code=15
dit alles via usb aan een eee-pc
www.mijnzon.info
Nou, ik als decentraal energie producent vertegenwoordigden ze "toen" niet, na elf jaar nog steeds niet, en ze zullen wat mij betreft mijn persoontje nooit op wat voor manier dan ook gaan vertegenwoordigen. Als ze zo doorgaan Greenchoice wellicht ook niet meer...De vereniging vertegenwoordigt energieproducenten, -handelaren en leveringsbedrijven.
[ Voor 21% gewijzigd door zonnigtype op 03-11-2011 21:07 . Reden: zeer interessant artikel Photon ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Yep, is gewoon te lezen.zonnigtype schreef op donderdag 03 november 2011 @ 20:39:
Photon artikel zonnestroom drukt kolenstroom van het net af inmiddels in abstract vorm en grafiek beschikbaar.
Kunnen jullie dit lezen? (ik heb zelf abo, het is een https pagina, met download mogelijkheid)
Verwijderd
Ik kan die tekst beter iets wijzigen in de zin van :" De terugverdientijd zou op dit moment dan zijn : 9 jaar, 9 maanden en 17 dagen". Mee eens?De terugverdientijd is : 9 jaar, 9 maanden en 17 dagen
Met deze regel wil ik niks anders aangeven, dat de terugverdientijd nog behoorlijk kan wisselen, fluxtueren, etc. Zodat men zich niet gaat vastpinnen op de eerder vernoemde terugverdientijd.De grens van de terugverdientijd is al eens eerder uitgerekend en daaruit blijkt, dat de grens ligt tussen 26 November 2020 en 15 Maart 2021
OK, mooi. Interessante info voor mensen die geïnteresseerd zijn in de maatschappelijke impact van zonnestroom bij de oosterburen. Als ze Duits kunnen lezen, anders staat er ook een redelijk uitgebreide samenvatting op de internationale Engelstalige site. HIER.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
Misschien heb je iets aan mijn Vergelijkings-pagina ?JeroenH schreef op donderdag 03 november 2011 @ 15:09:
Weet iemand wat het gemiddelde (of mediaan, nog beter) is van het elektriciteits-, aardgas- en drinkwaterverbruik van een Nederlands tweepersoons huishouden?
Ik kan dat nergens vinden. Website van het CBS uitgekamd etc.
Een reeële schatting is ook goed, maar echte data is natuurlijk beter....
Verwijderd
JeroenH, serieus : Zonne-afdakje: uitbreiding III rocks! Ik vind dat geweldig om te zien. Dat idee zal ik zeker onthouden. Wellicht, dat ik ooit ook zo iets ga doen. Echter super.JeroenH schreef op donderdag 03 november 2011 @ 15:36:
[...]
Panelen meeverhuisd (en uitgebreid) van huurwoning naar koopwoning. Ging probleemloos (greenchoice, draaischijfmeter). In tegenstelling tot UPC televisie trouwens.
@zonnigtype: Thanks! Dat ga ik vanavond eens doorneuzen.
@Niels: ook bedankt!
Verwijderd
Geschreven door Aquacombi.......wij van wc-eend....ElectricAlex schreef op donderdag 03 november 2011 @ 22:28:
De link hieronder gaat over een aanzienlijke energiebesparing middels een waterontharder (installatie).
Wat zou de TVT zijn van een waterontharder van 2000 euro, iemand daar een mening over?:
http://www.energieportal....lend-douchen-is-7371.html
Bekijk de bron van dat artikel eens... Hoog Wij van WC eend gehalte.ElectricAlex schreef op donderdag 03 november 2011 @ 22:28:
De link hieronder gaat over een aanzienlijke energiebesparing middels een waterontharder (installatie).
Wat zou de TVT zijn van een waterontharder van 2000 euro, iemand daar een mening over?:
http://www.energieportal....lend-douchen-is-7371.html
[ Voor 5% gewijzigd door IJsbeer op 03-11-2011 22:37 ]
Ik heb wel een mening, of die je bevalt is een tweede...ElectricAlex schreef op donderdag 03 november 2011 @ 22:28:
Bullshit.Een goede waterontharder kost rond de 2000 euro. Hij voorkomt kalkaanslag in het hele waterleidingsysteem van een huishouden. Dus ook in de boiler, de cv-ketel, de geiser, de vaatwasmachine, de wasmachine, het koffie-apparaat en de waterkoker. Al die apparaten hebben verwarmingselementen waarop zich bij (tamelijk) hard water kalk afzet. Die kalklaag kan de effectiviteit van het element tot wel 90% reduceren. Bovendien gaan zulke elementen minder lang mee. Apparaten met zacht water, en dus schone elementen, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek*, besparen aanzienlijk energie en blijven veel langer probleemloos werken.
Neen. Grootschalig en ondoordacht autogebruik is mijn optiek onduurzaam. Maar autorijden is een heilig huisje en ik heb al eens eerder flink wat vuilnis over me heen gekregen toen ik dat beweerde.ollie1965 schreef op donderdag 03 november 2011 @ 21:37:
En zo kom ik aan bij het punt dat ik met deze Model S snelle ritten ga maken over de autobahn, maar dan wel met energie die opgewekt is met eigen voorziening. Is dat dan duurzaam in jullie optiek?
Cool he? Destijds nog € 300 voor dat 100Wp paneeltje betaald, maar de reacties als ik in de tuin aan het werk ben zijn onbetaalbaar. Het ding levert per jaar hooguit 50kWh op, maar de PR-waarde is onbetaalbaar.Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 21:52:
JeroenH, serieus : Zonne-afdakje: uitbreiding III rocks! Ik vind dat geweldig om te zien. Dat idee zal ik zeker onthouden. Wellicht, dat ik ooit ook zo iets ga doen. Echter super.
[ Voor 32% gewijzigd door JeroenH op 03-11-2011 22:56 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ik lees daar:JeroenH schreef op donderdag 03 november 2011 @ 22:51:
Zie voor mijn volledige mening hierover hier. Staat twee jaar na dato (!) nog altijd in de top-20 van best gelezen artikelen op mijn website. Samen met de heftigheid van de comments onder stuk geeft dat wel aan hoezeer voor de meeste mensen geldt dat duurzaamheid leuk is maar direct ophoudt zodra de automobiel in beeld komt. Het zij zo.
Dan heb je het over nieuwe auto's, die hoe minder ze rijden dus feitelijk nog MEER per kilometer gaan kosten. Ik rij een 2e hands Mercedes (C220CDI combi) en ik kom anno 2011 niet eens boven de 21ct/km incl. afschrijving/wegenbelasting/verzekering/brandstof en onderhoud. (ca 25.000km/jaar)Als ik bv. een heel normale middenklasser als voorbeeld neem, een Opel Astra 1.6, dan kost die al 47,3 ct per kilometer. Dat betekent voor mij dat een ritje naar Leiden heen en weer (totale afstand 140 km, een bestemming waar ik regelmatig moet zijn) dus € 66,- zou kosten, en dit is nog zonder eventuele parkeerkosten of boetes.
Natuurlijk kun je je in een tweedehandsje (soms) goedkoper verplaatsen. Maar:AllesKan schreef op donderdag 03 november 2011 @ 22:57:
Dan heb je het over nieuwe auto's, die hoe minder ze rijden dus feitelijk nog MEER per kilometer gaan kosten. Ik rij een 2e hands Mercedes (C220CDI combi) en ik kom anno 2011 niet eens boven de 21ct/km incl. afschrijving/wegenbelasting/verzekering/brandstof en onderhoud. (ca 25.000km/jaar)
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Het lijkt mij technisch onmogelijk dat kalkaanslag invloed heeft op het rendement van een (elektrisch) verwarmingselement. (de gebruikte energie kan er alleen als warmte uit) Wel kan de temperatuur van het element hoger zijn door de isolerende werking van het kalk, waardoor de levensduur beïnvloed zou kunnen worden.ElectricAlex schreef op donderdag 03 november 2011 @ 22:28:
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Yep. Maar mijn auto koste nieuw 45K, ik kocht hem voor 2,5 jaar geleden voor 3K. (hij is uit '98) Tegen de tijd dat ik 42K aan onderhoud moet gaan verspijkeren doe ik hem weg.JeroenH schreef op donderdag 03 november 2011 @ 23:01:
Natuurlijk kun je je in een tweedehandse (soms) goedkoper verplaatsen. Maar:
* Kosten zijn niet zeker, kunnen zomaar ineens heel hoog worden. Koppakking, distributiesnaar, noem maar op, kan allemaal zomaar gebeuren.
Ja, doei... Mijn auto rijdt comfortabeler dan de splinternieuwe auto van mijn vrouw.* Je levert in op comfort.
Je weet het niet want ik heb inderdaad al een keer stil gestaan. En? Wat is het probleem? Heeft een trein nooit vertraging dan?* Je levert in op betrouwbaarheid. En ja, *jij* zult natuurlijk nog nooit stil gestaan hebben, ik weet het.
Zal vast iets viezer zijn, dat ben ik met je eens.* Door oude technologie (soms) viezer. Vaak wel potentieel zuiniger door lager gewicht en kleiner formaat. Maar zuinigheid is vooral rijstijl heb ik gemerkt.
Ik niet, maar je argumenten (en zeer zeker je kostenplaatje) komen vooralsnog niet echt doordacht over. Overtuig me maar.(ik voer deze discussie al een tijdje...)
Verwijderd
Ik vind het geweldig! Binnenkort worden op het dak aan de voorzijde van mijn huis (windrichting ONO) 8x 240Wp panelen geplaatst. Daarna ben ik ook benieuwd of ik zulke reacties ga krijgen.JeroenH schreef op donderdag 03 november 2011 @ 22:51:
[...]
Cool he? Destijds nog € 300 voor dat 100Wp paneeltje betaald, maar de reacties als ik in de tuin aan het werk ben zijn onbetaalbaar. Het ding levert per jaar hooguit 50kWh op, maar de PR-waarde is onbetaalbaar.
En het is zó simpel om te maken, twee aluminium strips van de Gamma, twee keilbouten voor in de muur en het hing in een middag. Gaatje door de houten deurpost naar binnen geboord voor de DC-kabel (OK4-omvormer hangt uiteraard binnen).
Mijn punt is dat de kosten niet zeker zijn en flink uiteen kunnen lopen. Bij een nieuwe auto ben je zeker (zo zeker als zeker tegenwoordig maar kan zijn) van de kosten.AllesKan schreef op donderdag 03 november 2011 @ 23:07:
Yep. Maar mijn auto koste nieuw 45K, ik kocht hem voor 3K. Tegen de tijd dat ik 42K aan onderhoud moet gaan verspijkeren doe ik hem weg.
Mag ik veronderstellen dat we appels met peren aan het vergelijken zijn? Je vrouw heeft vast een kleine auto. En daarbij is comfort subjectief (ik vind de trein enorm comfortabel, lekker boekje lezen), dus laten hier niet aan beginnen. Dat wordt welles/nietes.Ja, doei... Mijn auto rijdt comfortabeler dan de splinternieuwe auto van mijn vrouw.
Zucht.... ga je nou met droge ogen beweren dat oudere auto's niet vaker problemen hebben dan nieuwe auto's? En we hadden het niet over de trein maar over auto's dacht ik. Maar haal er gerust bij wat je wil. Mijn laptop is ook wel een stuk geweest!Je weet het niet want ik heb inderdaad al een keer stil gestaan. En? Wat is het probleem? Heeft een trein nooit vertraging dan?
Maar moderne auto's zijn vrijwel altijd zwaarder en uitgerust met meer stroomvretende accesoires, dat middelt vaak uit. Perfect zou zijn een auto met het gewicht van een vergelijkbare auto uit 1980 maar met de motortechnologie van nu. Ik denk dat een verbruik van 1:30 à 1:40 zonder veel problemen mogelijk moet zijn. Maar dat wil 'de markt' niet.Zal vast iets viezer zijn, dat ben ik met je eens.
Voorlopig kom ik met door de ANWB onderbouwde cijfers over de kosten, en jij niet. Ja, een steekproef van één, daar gaan we natuurlijk geen discussie aan ophangen.Ik niet, maar je argumenten (en zeer zeker je kostenplaatje) komen vooralsnog niet echt doordacht over. Overtuig me maar.
Waarvan akte!Speksteenkachel schreef op donderdag 03 november 2011 @ 23:06:
Reizen in het algemeen is niet duurzaam of dat nu met de auto of met de trein is. (Uitgezonderd te voet, per fiets of per zeilboot)
Als je geregeld in Leiden moet zijn kun je beter
a) Daar gaan wonen.
b) Of werk in je huidige woonomgeving zoeken.
Beter kan ik het niet zeggen. Maar dat is ook weer een heilig huisje.Speksteenkachel schreef op donderdag 03 november 2011 @ 23:24:
Maar waarom nog steeds zoveel reizen?
Het beste is om in je dagelijkse beslommeringen zo min mogelijk te reizen
Yep, een ieder weet dat je bij een nieuwe auto aan afschrijving en bpm verschrikkelijk veel geld kwijt bent. Elke maand weer. De enige manier om de kosten per km omlaag te krijgen is vooral geen gebruik te maken van het OV. (Maar dat kun je zelf ook wel uitrekenen, me dunkt)JeroenH schreef op donderdag 03 november 2011 @ 23:16:
Mijn punt is dat de kosten niet zeker zijn en flink uiteen kunnen lopen. Bij een nieuwe auto ben je zeker (zo zeker als zeker tegenwoordig maar kan zijn) van de kosten.
Je mag veronderstellen wat je wilt, maar een 13 jaar oude auto vergelijken @ 3K met een 10 maanden oude Toyota Yaris @ 16K is toch niet zo erg ver gezocht?Mag ik veronderstellen dat we appels met peren aan het vergelijken zijn? Je vrouw heeft vast een kleine auto. En daarbij is comfort subjectief (ik vind de trein enorm comfortabel, lekker boekje lezen), dus laten hier niet aan beginnen. Dat wordt welles/nietes.
Zucht, gaf ik niet juist toe dat ik al eens stil heb gestaan?Zucht.... ga je nou met droge ogen beweren dat oudere auto's niet vaker problemen hebben dan nieuwe auto's?
Huh? Jij vergelijkt toch in jouw artikel specifiek de trein met de auto???En we hadden het niet over de trein maar over auto's dacht ik.
Onzin natuurlijk. Auto's zijn sinds 1980 alleen maar lichter geworden, niet zwaarder. Lees je eens in.Maar moderne auto's zijn vrijwel altijd zwaarder en uitgerust met meer stroomvretende accesoires, dat middelt vaak uit. Perfect zou zijn een auto met het gewicht van een vergelijkbare auto uit 1980 maar met de motortechnologie van nu. Ik denk dat een verbruik van 1:30 à 1:40 zonder veel problemen mogelijk moet zijn. Maar dat wil 'de markt' niet.
Voorlopig vergelijk jij een trein waarvan dagelijks 2 miljoen mensen gebruik maken, met een nieuwe auto. Nou sorry, er is werkelijk niets in een treinstel wat me aan het comfort van een nieuwe auto doet denken. (Wel aan het comfort van een 88 jaar oude oldtimer, dat dan weer wel.)Voorlopig kom ik met door de ANWB onderbouwde cijfers over de kosten, en jij niet. Ja, een steekproef van één, daar gaan we natuurlijk geen discussie aan ophangen.
Heb je daar je OV en taxikosten bij opgeteld, of kan ik stellen dat mijn fiets me 0ct/km kost? (Die staat al 6 jaar werkloos in de schuur)In leuker en duurzamer nieuws: ik heb vandaag eens uitgerekend wat mijn (niet tweedehandse) vouwfiets me per kilometer kost. Als hij drie jaar mee gaat is dat minder dan 3ct per kilometer, mocht hij het vijf jaar uithouden (niet onrealistisch) dan daalt dat tot onder de 2ct per kilometer. Peanuts! En voor dat geld werk ik nog aan mijn conditie ook.
[ Voor 14% gewijzigd door SpeksteenWP op 03-11-2011 23:51 ]
Ja hier zo, geen enkel probleem, overschot dagtarief wordt probleemloos verrekend met nachttarief.Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 15:31:
Heeft iemand ervaring met DELTA ivm salderen?
En het is inderdaad een groot probleem dat nog steeds een te groot deel van de kosten van de automobiel in de vaste kosten zitten, waardoor meer rijden per km goedkoper is. Dat moet snel anders. Maar helaas versterkt de elektrische auto die trend, de meeste km-kosten zitten in de afschrijving en maar een heel klein deel in de variabele kosten.AllesKan schreef op donderdag 03 november 2011 @ 23:28:
Yep, een ieder weet dat je bij een nieuwe auto aan afschrijving en bpm verschrikkelijk veel geld kwijt bent. Elke maand weer. De enige manier om de kosten per km omlaag te krijgen is vooral geen gebruik te maken van het OV. (Maar dat kun je zelf ook wel uitrekenen, me dunkt)
You tell me, zoveel weet ik ook niet van auto's, maar een Mercedes (Met Enige Rijlessen Controleert Elke Dwaas Een Slagschip weet ik nog uit mijn jeugd, grapje!Je mag veronderstellen wat je wilt, maar een 13 jaar oude auto vergelijken @ 3K met een 10 maanden oude Toyota Yaris @ 16K is toch niet zo erg ver gezocht?
Dit gaat nergens heen.Zucht, gaf ik niet juist toe dat ik al eens stil heb gestaan?
Ik vergelijk de auto met het hele spectrum aan andere mogelijkheden, inclusief het niet hoeven reizen.Huh? Jij vergelijkt toch in jouw artikel specifiek de trein met de auto???
Dat ga je toch niet met droge ogen beweren hoop ik? In 1980 ging ik met mijn ouders en mijn broer op vakantie in een C-kadettje van nog geen 800kg. Als je de kadett-lijn doortrekt naar de Astra van nu (J model) heb je het over bijna 1400 kg - dat zit toch heel dicht tegen het dubbele aan.Onzin natuurlijk. Auto's zijn sinds 1980 alleen maar lichter geworden, niet zwaarder. Lees je eens in.
En dat bedoelde ik dus... comfort heeft voor verschillende mensen verschillende betekenissen.Voorlopig vergelijk jij een trein waarvan dagelijks 2 miljoen mensen gebruik maken, met een nieuwe auto. Nou sorry, er is werkelijk niets in een treinstel wat me aan het comfort van een nieuwe auto doet denken.
Uh, nee, ik vergelijk hem toch nergens mee? De fiets is een uniek vervoermiddel, niet te vergelijken met andere vervoermiddelen. Schoon, efficiënt, goedkoop, goed voor de conditie, veilig voor alle weggebruikers (zou nog veiliger zijn voor de berijder als hij de ruimte niet zou hoevel delen met auto's...), neemt zeer weinig openbare ruimte in, maakt de stad leefbaard, noem maar op.Heb je daar je OV en taxikosten bij opgeteld, of kan ik stellen dat mijn fiets me 0ct/km kost? (Die staat al 6 jaar werkloos in de schuur)
Bedankt voor de bezorgheid, maar met mijn geestelijk gezondheid gaat het prima! Waarschijnlijk juist mede omdat ik in de gelukkige situatie verkeer dat ik een auto maar weinig nodig heb!zonnigtype schreef op donderdag 03 november 2011 @ 23:31:
@JeroenH
Denk je s.v.p. ook aan je geestelijke gezondheid?
Dank!
(hopelijk namens meerdere forum contribuanten)
@En.bewustZL: Inderdaad leuke discussieVerwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 21:42:
@ mijn TVT berekening(en)
ik ben onder de indruk, wat voor een discussie mijn berekeningen te weeg brengen. Nooit gedacht. Heel leuk en interessant om te lezen.
Waanzinnig hé?Speksteenkachel schreef op donderdag 03 november 2011 @ 23:39:
@Zonnigtype
Dank voor de link naar deze grafiek.
Die komt morgen op het prikbord te hangen van een Nederlandse Duitse ketelbouwer
Ik weet niet precies waar je op doelt (misschien iets specifieker zijn), maar ik ben inmiddels wel wat gewend, en laat me niet zo makkelijk meer opn***en. (OK, er zijn uitzonderingen, maar daarvoor is mijn website mijn "outlet", staat weer een "heftig" stukkie op...)Was dat ook jouw reactie @zonnigtype
[ Voor 22% gewijzigd door zonnigtype op 03-11-2011 23:57 . Reden: nighty nighty... ]
@En.bewustZL: Mijn ervaring is: dat valt enorm tegen; heb nu 2,5 jaar zonnepanelen op mijn dak - aan de straatkant! - en welgeteld 2a 3!! reacties gekregen van familie, buren, voorbijgangers....EnergiebewustZL schreef op donderdag 03 november 2011 @ 23:09:
Ik vind het geweldig! Binnenkort worden op het dak aan de voorzijde van mijn huis (windrichting ONO) 8x 240Wp panelen geplaatst. Daarna ben ik ook benieuwd of ik zulke reacties ga krijgen.
Vooruit dan, om het af te sluiten...JeroenH schreef op donderdag 03 november 2011 @ 23:51:
Dat ga je toch niet met droge ogen beweren hoop ik? In 1980 ging ik met mijn ouders en mijn broer op vakantie in een C-kadettje van nog geen 800kg. Als je de kadett-lijn doortrekt naar de Astra van nu (J model) heb je het over bijna 1400 kg - dat zit toch heel dicht tegen het dubbele aan.
[ Voor 41% gewijzigd door AllesKan op 04-11-2011 00:02 ]
de reacties van meneer A.Kan[b]zonnigtype schreef op donderdag 03 november 2011 @ 23:53:
@Jan-B:
Ik weet niet precies waar je op doelt (misschien iets specifieker zijn)
Voor mij ook de laatste, dan ga ik slapen, lekker dromen over een echt duurzame wereldAllesKan schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 00:02:
[...]
Vooruit dan, om het af te sluiten...
Jij gaf aan dat een vergelijkbare auto steeds zwaarder weegt.
Dat is pertinent onjuist. Door de veiligheidseisen moeten auto's steviger zijn dan vroeger. Het vergelijken van een auto van vroeger, met een volgens jou dezelfde soort auto, dat is pas appels met peren vergelijken.
Je kunt niet een auto zonder airbags, kreukelzone, gordels enz. enz. gelijkstellen aan de hedendaagse auto's. (Nee, echt niet...)
@Jeroen: Briljante grapJeroenH schreef op donderdag 03 november 2011 @ 23:51:
een Mercedes (Met Enige Rijlessen Controleert Elke Dwaas Een Slagschip weet ik nog uit mijn jeugd, grapje!)
http://www.lachmee.nl/Teksten/tekst%20automerken.htmJAN-B schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 00:10:
[...]
@Jeroen: Briljante grap![]()
(die kende ik nog niet)
Verwijderd
Dat is jammer. Als mensen maar van tijd tot tijd geprikkeld worden om eens na te denken over zonne-energie.JAN-B schreef op donderdag 03 november 2011 @ 23:59:
[...]
@En.bewustZL: Mijn ervaring is: dat valt enorm tegen; heb nu 2,5 jaar zonnepanelen op mijn dak - aan de straatkant! - en welgeteld 2a 3!! reacties gekregen van familie, buren, voorbijgangers....
www.mijnzon.info
Hoe gaat dat helpen? Iedereen vist toch uit hetzelfde potje, alleen komt er nog een categorie bij.Het kabinet liet op verzoek van de Kamer het Planbureau voor de Leefomgeving doorrekenen of met SDE+ het Europese doel (14 procent duurzame energie in 2020) wordt gehaald. Dat is niet zo: het aandeel komt uit op zo'n 12 procent. Verhagen hoopt met enkele aanscherpingen toch het doel te halen, door bijvoorbeeld ook aanvragen voor warmtekrachtkoppelingsinstallaties toe te staan.
[ Voor 8% gewijzigd door internet4me op 04-11-2011 09:17 ]
Ik ben het deels met je eens, maar heb je wel eens zo'n NCAP test gezien? Die worden niet op superhoge snelheden gedaan, en daar komen de moderne stevige auto's maar net redelijk uit, wilde je dat dan dus weer terugdraaien, of is die snelheid nog te hoog volgens jou?JeroenH schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 00:10:
[...]
Voor mij ook de laatste, dan ga ik slapen, lekker dromen over een echt duurzame wereld
Alleen de allerkleinste moderne auto's (à la Suzuki Alto) hebben een vergelijkbaar gewicht als de C-kadett uit 1980, terwijl die laatste destijds een middenklasser was. Wederom: appels en peren vergelijken.
De auto's *moeten* helemaal niet steviger zijn dan vroeger. Dat denken we, omdat de veiligheid van de inzittenden belangrijker wordt gevonden dan die van de mensen buiten de auto en omdat we steeds harder willen rijden. In een rationele wereld, waarin we zouden inzien dat een gegeven weg bij een lagere snelheid meer verkeer kan verwerken, zouden maximumsnelheden lager zijn (en zouden auto's simpelweg begrensd zijn, om nog maar eens een werkelijk ondenkbaar iets te benoemen) en daarmee kom je in een positieve spiraal van gewichtsvermindering die alleen maar goede zaken voortbrengt. Maar dat is, helaas, een utopie met ons huidige auto-mindedness.
Ik wens u allen een goede en duurzame nacht toe.
In Neederland (copyright Zonnigtype) is het gebruikelijk om belasting te heffen op vaste lasten zoals meterkosten, aansluitkosten, etc. Niet op posten waar op bezuinigd kan worden. Als je de belasting op stroom gaat verhogen gaan mensen bezuinigen en dan brengt het ook niets op. Vandaar dat het hier veiliger is om dat deel juist niet te belasten. We willen natuurlijk van te voren precies weten met wat voor inkomsten de schatkist gevuld kan worden.Roamor schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 08:29:
Hoe gaat dat helpen? Iedereen vist toch uit hetzelfde potje, alleen komt er nog een categorie bij.
Het lijkt mij simpel; variabele gas en stroomprijs extra belastten. Zo komt er meer binnen om de regelingen te betalen en wordt voor veel mensen de drempel lager om zelf bewuster met energie om te gaan en het zelf op te wekken.
www.mijnzon.info
Verwijderd
Dat zegt je terwijl er een energiebelasting wordt geheven van meer dan 11 cent per kWh ex BTW?Mike70 schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 09:12:
In Neederland (copyright Zonnigtype) is het gebruikelijk om belasting te heffen op vaste lasten zoals meterkosten, aansluitkosten, etc. Niet op posten waar op bezuinigd kan worden. Als je de belasting op stroom gaat verhogen gaan mensen bezuinigen en dan brengt het ook niets op. Vandaar dat het hier veiliger is om dat deel juist niet te belasten. We willen natuurlijk van te voren precies weten met wat voor inkomsten de schatkist gevuld kan worden.
was ook meer als voorbeeldMike70 schreef op donderdag 03 november 2011 @ 20:38:
[...]
Heb software gevonden voor Ubuntu.
103 dollar voor een usb naar 232 /485 converter....![]()
Das pas handel.
Bij dealextreme kan het bijna 10 X zo goedkoop.
Verwijderd
Het begrenzen van de snelheid zou weleens meer kunnen opleveren dan het verhogen van de passieve zekerheid van de auto.datadevil schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 09:09:
Ik ben het deels met je eens, maar heb je wel eens zo'n NCAP test gezien? Die worden niet op superhoge snelheden gedaan, en daar komen de moderne stevige auto's maar net redelijk uit, wilde je dat dan dus weer terugdraaien, of is die snelheid nog te hoog volgens jou?
Dat is implementatie, maar wat bedoel je met meer opleveren? Millieu effecten, inderdaad, en ik ben ook niet tegen an sich, maar wat nog meer? Of bedoelde je millieu?Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 09:26:
[...]
Het begrenzen van de snelheid zou weleens meer kunnen opleveren dan het verhogen van de passieve zekerheid van de auto.
Een en ander zou je goed kunnen combineren met de km/heffing. Plaats en snelheid zijn dan vast te stellen.
Ik denk dat mensen zelf kiezen voor begrenzing als men aan de km-heffing het automatische proces verbaal koppelt.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Verwijderd
Elke keer als ik bijna plat wordt gereden is het een auto die TE HARD rijdt (beter bestuurder van een auto).Mars Warrior schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 11:27:
Jullie gaan toch niet weer vergeten dat de km heffing een belastingmaatregel is, hè?
Dat de hoogte is opgehangen aan de een of andere theoretische CO2 uitstoot klinkt natuurlijk heel erg milieuvriendelijk, maar als we morgen plotseling allemaal het licht zien en lekker volledig CO2 neutraal gaan rijden (auto dus electrisch, en opgewekt via onze eigen zonnepanelen) dat we in ene keer 0 cent / km gaan betalen![]()
![]()
![]()
Verder vinden de minste ongelukken nog steeds plaats op de snelweg (ondanks de toegenomen drukte en hogere snelheden). In de bebouwde kom vallen dus nog steeds de meeste gewonden en doden, en aan die ongelukken gaan lichtere auto's echt geen positieve bijdrage leveren: of je nu overreden wordt door een auto van 800kg of 1400kg, het komt nog steeds erg hard aan![]()
Verder geloof ik ook niet in het afschaffen van auto's en met zijn allen het OV ingeduwd moeten worden, maar wel in een integrale aanpak, maar dan moet er vanuit regeringsweg wel actief gestuurd worden, want anders gaat er niet echt snel wat veranderen: de auto lobby heeft er nl. geen enkel belang bij (en hun vriendjes van de OPEC)...
EensVerwijderd schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 12:32:
[...]
Elke keer als ik bijna plat wordt gereden is het een auto die TE HARD rijdt (beter bestuurder van een auto).
Ik zie bijna nooit mensen in een 30km zone (waar de MEESTE ongelukken gebeuren) ook daadwerkelijk 30 rijden.
Eens...maar dit kun je ook anders doen, je kan ook de auto laten weten dat ie in een 30 zone zit, dan de snelheid automatisch beperken, of, en dat is misschien veiliger, automatisch een bon laten verwerken, maar dan moet je niet constant weten waar iemand is vind ik, alleen auto laten doorgeven als iemand een overtreding maakt.De inbreuk op privacy? Voor terrorisme bestrijding mag men van alles, aantal doden minimaal.
Voor bestrijding van snelheidsduivels mag men niets? terwijl het aantal doden vrij fors is.
(Een snelheidsduivel is beeldspraak, maar hoe noem ik anders een automobilist die met 40 in een 30 gebied over een kind rijdt met fatale gevolgen?)
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
Verwijderd
De locatie van je telefoon wordt in het kader van terrorisme al vastgelegd + 6 maanden bewaard. Ik denk dat die informatie meer zegt over de plaats waar jij als persoon bent dat de plaats van je auto. (waar bijvoorbeeld ook andere gezinsleden in zouden kunnen rijden).datadevil schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 12:35:
Eens...maar dit kun je ook anders doen, je kan ook de auto laten weten dat ie in een 30 zone zit, dan de snelheid automatisch beperken, of, en dat is misschien veiliger, automatisch een bon laten verwerken, maar dan moet je niet constant weten waar iemand is vind ik, alleen auto laten doorgeven als iemand een overtreding maakt.
[ Voor 1% gewijzigd door ollie1965 op 04-11-2011 13:49 . Reden: Type autocrarten > autocraten ]
Dit , hierom en hierom
Ik herinner me als de dag van gisteren dat ik dat artikel ook gelezen had, en enthousiast dit idee met mijn collega's besprak.. . . dat er een hele grote scherpe pin midden op het stuur geplaatst moest worden . . .
12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023
Verwijderd
@JeroenH: Heeeeel erg bedankt hiervoor! Een van mijn clienten maakt vaak dit soort grapjes. Van enkele merken kende ik ze dus al, maar nu kan ik hem er nog meer leren!
Hoe krijg je dat voor elkaar?datadevil schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 12:22:
reistijd auto naar werk: 8 minuten. Reistijd OV: 1:01 uur....
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
waarschijnlijk steeds de verkeerde aansluitingen pakken?
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Dude, sorry, maar met zo'n uitspraak zeg je gewoon domme dingen.Mars Warrior schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 11:27:
Jullie gaan toch niet weer vergeten dat de km heffing een belastingmaatregel is, hè?
1
| reistijd + 2 * wachttijd + financiële kosten = netto kost |
1
| reistijd + 2 * wachttijd + financiële kosten + km-heffing(=netto welvaartsverlies) = netto kost |
[ Voor 4% gewijzigd door Towap op 04-11-2011 15:25 . Reden: uitbreiding en nuancering ]
Ik snap ook wel dat er vele dingen zijn die levens redden, het ging me meer over de "onveilige bestuurders" dat daar een keer een goede schifting gedaan moet worden. Detimterhorst schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 14:42:
@Ollie
[...]
Ik herinner me als de dag van gisteren dat ik dat artikel ook gelezen had, en enthousiast dit idee met mijn collega's besprak.
Letterlijk de volgende ochtend, op weg naar m'n werk, BOEM!, frontale botsing met een tegenligger op mijn weghelft, die dacht dat ie nog wel in kon halen. Beide voertuigen met een eigen snelheid van zo'n 40 km/uur op elkaar klappend, dacht ik ineens heel anders over het nut en de noodzaak van airbags. Ben overigens zonder verwondingen ervan afgekomen.
Mijn punt is denk ik duidelijk: het is niet alleen je eigen rijgedrag waartegen al die veiligheidsvoorzieningen je beschermen !
Dit , hierom en hierom
Verwijderd
Helaas had ik het niet vermeld, maar in de voorgestelde opties zit ook in dat de meeropbrengst moet geïnvesteerd worden in openbaar vervoer en andere verkeersoptimalisaties.Crazyanz schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 15:30:
Je vergeet één factor in je verhaal en dat is gemak. Mensen maken niet altijd de meest logische keuze. Emoties etc spelen vaak een veel grotere rol. gevolg van de koste stijging zal dan zijn dat de mensen met lage inkomens het OV ingejaagd worden. De rest auto blijft rijden en de algemene koopkracht daalt.
..en dan is er ook de sociale druk en de "werkgever-druk". Als ik aankom met het verhaal dat mijn werkgever ervan uit moet gaan dat mijn reistijd x minuten is, terwijl deze met eigen vervoer x-tig minuten is (en reistijd=werktijd) dan is het verhaal snel verteld. Zonder auto ben je nergens. Als je op een sollicitatiegesprek zou zeggen dat je geen rijbewijs hebt omdat je hebt gekozen voor openbaar vervoer, heb je nog veel tijd van de dag over..Crazyanz schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 15:30:
Je vergeet één factor in je verhaal en dat is gemak. Mensen maken niet altijd de meest logische keuze. Emoties etc spelen vaak een veel grotere rol. gevolg van de koste stijging zal dan zijn dat de mensen met lage inkomens het OV ingejaagd worden. De rest auto blijft rijden en de algemene koopkracht daalt.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2011 16:01 . Reden: de t werd een d ]
Lijkt me anders zeer realistisch voor een platteland omgeving.
Ik denk dat dat nog best meevalt.Towap schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 15:07:
[...]
Dude, sorry, maar met zo'n uitspraak zeg je gewoon domme dingen.
Daar heb ik dan overheen gelezenTot zover mijn licht geiïriteerde uitleg ;-)
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Verwijderd
Ik wilde me eigenlijk helemaal niet in deze discussie mengen, maar kan het nu toch niet laten. Laten we vooral met z'n allen in ons eentje in een auto achter elkaar in de file gaan staan in de spits, want o jee, anders komen we misschien enge, stinkende medemensen tegen. Stel je voor dat je een leuk persoon tegen zou komen waar je onverwachts een leuk gesprek mee kunt hebben... Nee, dan liever in je eentje in je auto tussen de agressieve autorijders die meteen gaan schelden als er een klein foutje wordt gemaakt.Quinny schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 16:18:
Daarnaast zitten er ook nog andere nadelen aan het OV, te denken aan zakkenrollers (verschillende keren bijna 'slachtoffer' geweest), extreme drukte tijdens de spits of zwaarlijvige/onfris ruikende mensen die naast je/tegen je aan komen zitten.
Heb hier hetzelfde, alleen met de fiets is reistijd maar 45 min en nog gezonder ook.datadevil schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 12:22:
reistijd auto naar werk: 8 minuten. Reistijd OV: 1:01 uur....
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 16:36:
[...]
Ik wilde me eigenlijk helemaal niet in deze discussie mengen, maar kan het nu toch niet laten. Laten we vooral met z'n allen in ons eentje in een auto achter elkaar in de file gaan staan in de spits, want o jee, anders komen we misschien enge, stinkende medemensen tegen. Stel je voor dat je een leuk persoon tegen zou komen waar je onverwachts een leuk gesprek mee kunt hebben... Nee, dan liever in je eentje in je auto tussen de agressieve autorijders die meteen gaan schelden als er een klein foutje wordt gemaakt.
Verwijderd
Verwijderd
Ik kom ze liever in de trein/bus dan in de auto tegen (zie verhaal Ollie1965).Quinny schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 16:43:
Ik zei iets over nadelen, niet voordelen. Ik heb inderdaad ook wel eens leuke mensen in de trein ontmoet.
Het gebeurd echter vaak genoeg dat als je tot laat door werkt en een late trein of bus neemt, dat er dronken mensen vervelend lopen te doen...
Het land waar Panama de meeste aardappelen naar exporteert is Nederland...Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 16:44:
Belachelijk om bv in de U.K voor elke kilo aardappelen die ze exporteren weer een kilo te importeren.
Elke regio minder afhankelijk van import en de mensen worden ook weer een stuk socialer.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2011 16:50 . Reden: aardappelen ]
Het hele leven is niet duurzaam.Quinny schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 16:18:
Om ook nog even een off-topic duit in het zakje te doen:
Reizen is volgens mij in z'n geheel niet 'duurzaam'. ...
[ Voor 7% gewijzigd door jnr24 op 04-11-2011 17:13 ]
Verwijderd
Waarom niet in 30 jaar? Als de wil er is en een oorloginspanning is het prima haalbaar. Duitsland gaat prima toch. En die doen nog niet eens een Totale Krieg inspanningjnr24 schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 17:08:
[...]
We kunnen niet verwachten dat binnen 30 jaar iedereen aan de zonnepanelen en windenergie zit, maar over 50 jaar zullen we bepaalde problemen toch wel getackeld hebben? Verder zijn er natuurlijk ook technologische ontwikkelingen die bepaalde energieproblemen inhalen.
Tja dat is het Nederlandse strafrecht....ollie1965 schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 15:30:
[...]
En dat alles tegen het licht dat ik op 20 jarige leeftijd afscheid heb moeten nemen van een vriendin die dood is gereden (met 80Km/h haaks op haar auto) terwijl hij met een beschadigd been en een zatte kop zat te janken (en al 2 drink driving overtredingen had staan). Vervolgens alleen maar 3 maanden rijontzegging en geen verdere straf.
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Daar heb je gelijk in. Ik zie ze liever helemaal niet... Net als wiet/hash-gebruikers (heerlijk zo'n treincoupe die helemaal naar wiet stinkt...).Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 16:47:
[...]
Ik kom ze liever in de trein/bus dan in de auto tegen (zie verhaal Ollie1965).
[...]
Het land waar Panama de meeste aardappelen naar exporteert is Nederland...
Jawel, die mening bevalt mij heel goed.AllesKan schreef op donderdag 03 november 2011 @ 22:38:
[...]
Ik heb wel een mening, of die je bevalt is een tweede...
2000,- voor een waterontharder is weggegooid geld. Punt.
Men kan dan wel een rendementsverlies suggereren van 90% in een boiler of cv ketel, maar hoeveel boilers of cv ketels draaien op dit moment op maar 10% van hun nominale output? Ik denk nul.
[...]
Bullshit.
jij komt met 16 minuten rijden per dag aan 50 euro benzine? Wat rijd je dan?!flippo765 schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 16:42:
[...]
Heb hier hetzelfde, alleen met de fiets is reistijd maar 45 min en nog gezonder ook.
Sinds 3 maanden regelmatig met de fiets en bespaar daarmee 50 euro benzine per week.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq