Toch weer een flink stukkie credit voor Greenchoice bij dezen. Ik hoop dat ze de poot stijf houden en die ranzige belangenclub gaan verlaten. Ze horen er helemaal niet in thuis, in rabiate tegenspraak tot de CDA-achtig likkende Jurjus van die rete-fossiele belangenclub...
Wat een gehuichel en gelik daar weer, het lijkt Verhagen wel. Of Alders. Of een van al die vele andere slippendragers van de fossiele orde.
Maar als vereniging hebben we namens de sector steun verleend aan de uitvoering van de motie Jansen voor verruiming van de mogelijkheden van saldering.
HA!!!!!
Ten eerste: dat is een zeer
beperkt cluppie VvE'ers wat in geen enkel geval als "de markt" mag worden beschouwd. Eerst maar eens zien wat voor initiatieven daar allemaal wel uit zouden komen, laat staan wat er daadwerkelijk aan realisatie van over zal blijven. Reken je niet rijk, ik ken mijn pappenheimers. Het gaat hier om duivels ingewikkelde dossiers, en mensen die keihard met hun hoofd tegen tenen trekkende bureaucratie aan knallen zijn niet zo snel geneigd om forse financiële risico's te gaan lopen... Dus absoluut in geen enkel opzicht "representatief voor een maximaal op saldering uit te leggen, volwaardige, en vooral grote afzetmarkt". Slechts een schijntje daarvan (zoals natuurlijk de bedoeling was, iets meer had Paulus Jansen nooit in motie aanvaard gekregen van het in fossielen badende parlement).
Ten tweede, veel belangrijker nog: ik heb correspondentie uit de beginfase van "de steunverlening vanuit de sector" onder ogen gehad. Daar lusten de honden geen brood van. Schandalig gewoon (geen idee wat het vervolgtraject is geweest, het begin was al te erg voor woorden).
Ik weet wel waarom Greenchoice uit die club wil stappen. Na jaren van pure frustratie hebben ook zij de buik vol van dat stelletje dwarsbomers die vooral goed zijn in glibberige mooiweerpraatjes voor de bühne...
Weggeven van energiebelasting houdt een keer op
Dat zit er sowieso linksom of rechtsom een keer aan te komen als de zonnepaneelkes (volledig buiten de controle van Jurjus z'n kluppie om!!!) niet meer zijn aan te slepen hier, dus dat is geen nieuws.
Daarom verkennen we de mogelijkheid om decentrale projecten onder het verplichte aandeel duurzaam te brengen, zodat er voor die projecten een structureel verdienmodel ontstaat.**
Mag ik effe een emmertje, meneer Jurjus?
VERDIENEN aan burgers die zich de schompes hebben gewerkt om een paar - nog steeds redelijk prijzige - zonnepaneeltjes werkend op het dak te krijgen? Ga nou toch effe allemaal iets ondefinieerbaars doen a.u.b. op het Haagse hoofdkantoor van EnergieNed, voordat we hier helemaal over de grond liggen te rollebollen...
Uit wat voor vlees zouden die lieden zijn gemaakt?
** edit **
... het weggeven van energiebelasting en BTW-inkomsten ...
Geen politiek manipulerende opmerkingen maken, hooggeschatte heer Jurjus. De enige correcte formulering is:
" ... het niet meer ontvangen van energiebelasting, BTW over EB, en BTW over levering door de Staat der Nederlanden omdat burgers het opwekken van hernieuwbare elektriciteit van eigen dak veel interessanter, leuker, en vooral veel duurzamer vinden, dan het initiatief aan derden als energiebedrijven en de overheid over te laten".
Of zoiets. Ook politiek beladen, maar wat mij betreft dichter bij de maatschappelijk gewenste waarheid...
[
Voor 9% gewijzigd door
zonnigtype op 02-11-2011 21:39
]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)