Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 173 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.842 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
8)

Heb je SolarEdge, Enecsys, FemtoGrid of ander schaduw ontkoppeling / optimizer / whatever gebruikt bij het oostelijke gedeelte van dat leuke systeempje op de eerste foto?

En gaat er op het ZW gedeelte onderaan nog meer bij worden geplempt of komt daar een zonnecollector?

Just curious, de bewoners zullen vast blij zijn met het spul...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Rukapul schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 15:59:
Ik overweeg nu om voor ik de boel (eindelijk) eens afwerk om het toch nog 1x los te halen en te proberen 2x 19mm loos te leggen. (De enige manier om extra buizen te leggen is om ze min of meer blind door eerst een grote verticale koof te steken zonder mogelijkheid er halverwege bij te komen met beide uiteinden beroerd bereikbaar. Vervolgens rest er nog een vergelijkbare horizontale koof.)
Kun je niet de nieuwe 19mm buis over de 16mm buis heen schuiven en daarna de 16mm buis eruit trekken? Heb je geleiding. Of een touwtje door de 16mm buis trekken, buis verwijderen en het touwtje als geleiding gebruiken. Wel strak trekken dan.
migjes schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 15:10:
@ikke
nop. het word een gat bikken in de vloer en een sleuven frezen door de muur.
Oeps was eigenlijk ook bedoeld voor Rukapul

[ Voor 61% gewijzigd door Ikke! op 12-11-2011 15:28 ]

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Speksteenkachel schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 22:39:
In de kop van Noord Holland nog steeds subsidie verkrijgbaar voor zonnepanelen.
http://www.dichtbij.nl/no...idie-op-zonnepanelen.aspx
Goed dat je het zegt, zit in de regio.
Maandag maar eens navragen hoe het zit.
Wil geen andere meter en het zelf plaatsen en ik denk niet dat ze daarmee akkoord gaan.
De subsidie die ik zou krijgen is namelijk minder dan dat ik betaal voor plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
iets wat wij al jaren wisten omrrent het energielabel...
http://www.nu.nl/economie...nd-vuur-energielabel.html

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ziet er weer mooi uit Sunshine :)
PV is eigenlijk al niet meer tegen te houden als je ziet wat er her en der al geplaatst wordt.
Kun je de door jou geplaatste installaties niet aanvullen in de lijst van Toon als zijnde geen GOT member?
https://docs.google.com/s...hyQ3dmYV9Mc2c&hl=nl#gid=0

[ Voor 47% gewijzigd door SpeksteenWP op 12-11-2011 15:06 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@ikke
nop. het word een gat bikken in de vloer en een sleuven frezen door de muur.

@engelbertus.
dank u.
het worden 2x 16A groepen naar de zolder.
derde buis is omdat dan de zaak toch al open licht.
1 groep voor een pvi-3600
1 groep voor een sb1200 + sb1600
en dan kom ik alweer dak tekort.
(dit kan natuurlijk nog wijzigen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

@Zonnigtype; dat systeem heeft alleen tot 09:30 in de wintermaanden schaduw. Niet de moeite dus om daarvoor trucjes uit te gaan halen. Beide rijen zitten op een eigen MPP, dat moet al wat schelen.

Zijn overigens allemaal 240 Wp Yingli's, 235's zijn op. 2e week van december krijgt m'n leverancier z'n container Panda's 260 binnen.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 15:12:
@Zonnigtype; dat systeem heeft alleen tot 09:30 in de wintermaanden schaduw. Niet de moeite dus om daarvoor trucjes uit te gaan halen. Beide rijen zitten op een eigen MPP, dat moet al wat schelen.
Okidoki, had niet anders verwacht (toch ff checken...) ;)

(begin nu ook beetje last van schaduw op achterste rij modules te krijgen, maar daar lig ik al tien jaar ook niet wakker van...)
Zijn overigens allemaal 240 Wp Yingli's, 235's zijn op. 2e week van december krijgt m'n leverancier z'n container Panda's 260 binnen.
EEN container maar? Die vliegen toch linea recta de deur uit? Kan hij niet meteen een hele bootlading inkopen met heul veul Panda's bevattende containers? Want volgens mij begint NL nu (ein-de-lijk) echt wakker te worden...

@migjes
en dan kom ik alweer dak tekort.
(dit kan natuurlijk nog wijzigen.)
Dakkie bij plaatsen? Probleem opgelost! :+

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@zonnigtype
ja dat kan wel eens het volgende plan zijn. :*)
het nog te bouwen schuurtje in de tuin.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Het is NEEderland he.. waar de burger bang is voor PV en de overheid niet bepaald meewerkt met alle achterlijk ondoorzichtige saldeerregels.. Kortom; een land met op dit moment een enorm aanbod (elke loodgieter gaat nu PV verkopen..), en weinig vraag. Ik kom bij boeren die 8!! offertes hebben liggen. En die kijken maar naar 1 ding.. de Wp-prijs, ongeacht wie, wat of wanneer.

[ Voor 45% gewijzigd door SunshineCompany op 12-11-2011 15:28 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-07 23:30

wie

5130Wp, Ecolution V.warmtepomp

Gefeliciteerd, graag een paar foto's als de installatie geplaatst is.
Er gaan nog een paar mooie zonnige dagen aankomen :)
Als je wilt ook even de data invullen op de site van Toon.
Zal ik zeker doen om de data in te vullen en een paar foto`s te plaatsen.
Nog wat verdere technische informatie over het systeem.
27 *190 black Ja-solar panelen 5130 WP.
SMA BB 500TL20 omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:14

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

wie schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 15:33:
[...]
Zal ik zeker doen om de data in te vullen en een paar foto`s te plaatsen.
Nog wat verdere technische informatie over het systeem.
27 *190 black Ja-solar panelen 5130 WP.
SMA BB 500TL20 omvormer.
Prachtig hoor, zo'n groot systeem. Heb je zoveel dakruimte? En hoeveel van de verwachte opbrengst van zo'n 5000 kWh verbruik je zelf op jaarbasis?

Edit: Eindelijk ook eens een zonnige dag in Groningen. Mijn schaduwloos systeem komt op 2,68 kWh/kWp vandaag :*) Het systeem met schaduw slechts 1,73 kWh/kWp...

[ Voor 15% gewijzigd door antonboonstra op 12-11-2011 16:42 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-07 23:30

wie

5130Wp, Ecolution V.warmtepomp

Prachtig hoor, zo'n groot systeem. Heb je zoveel dakruimte? En hoeveel van de verwachte opbrengst van zo'n 5000 kWh verbruik je zelf op jaarbasis?
Mijn eigen gebruik is 2200kWh.
Milieu wil ook wat he.:) En misschien over een paar jaar een elektrische auto.
Dan kan ik daar ook wat voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:37

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Speksteenkachel schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 23:39:
Om aan alle onzekerheid maar een einde te maken toch maar eens gebeld met Enexis om melding te maken van m'n PV installatie.

Ik kreeg de mogelijkheid te kiezen uit:
a) Gratis geplaatste digitale meter met teruglever-telwerk.
b) De best salderende meter die er bestaat, de Ferraris, te laten hangen.

De keuze was niet zo moeilijk *O*
Beetje late reactie, maar ik ben vanwege een herstvakantie nog een stuk aan het "bijlezen". ;)

Hebben ze bij Enexis ook nog gezegd dat het verplicht was om het bij hen te melden? Of namen ze het voor kennisgeving aan en had je niet de indruk dat ze het belangrijk vonden om te weten?

Ik heb mijn installatie nl. tot op heden alleen netjes bij Greenchoice aangemeld.

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Klaver 4 schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 16:20:
[...]

Beetje late reactie, maar ik ben vanwege een herstvakantie nog een stuk aan het "bijlezen". ;)

Hebben ze bij Enexis ook nog gezegd dat het verplicht was om het bij hen te melden? Of namen ze het voor kennisgeving aan en had je niet de indruk dat ze het belangrijk vonden om te weten?

Ik heb mijn installatie nl. tot op heden alleen netjes bij Greenchoise aangemeld.
Afgelopen week om min of meer dezelfde redenen mijn installatie (van 11-2010) via internet aangemeld.
Hierop nog geen reactie gehad. Op een verstuurde mail naar Greenchoice i.v.m. verrekening van het surplus aan kWh afgelopen jaar ook nog geen reactie ontvangen.

Ontvangen reacties zal ik plaatsen als ik ze binnen heb. :)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
[...]

Mijn ervaringen met Enexis, obv van dat wij altijd rond het nulpunt salderen;

- wel aangemeld op verzoek van monteur en helpdesk
- elke opname daarna gebeurt door een monteur, je 'mag' het zelf niet opgeven
- ze maken er geen enkel probleem van om de Ferrarismeter te laten hangen.

Kortom; geen centje pijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Roamor schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 16:38:
[...]

Mijn ervaringen met Enexis, obv van dat wij altijd rond het nulpunt salderen;

- wel aangemeld op verzoek van monteur en helpdesk
- elke opname daarna gebeurt door een monteur, je 'mag' het zelf niet opgeven
- ze maken er geen enkel probleem van om de Ferrarismeter te laten hangen.

Kortom; geen centje pijn. :P
Je geeft toch alleen je meterstanden door aan je energiemaatschappij (in mijn geval GC)?

Enexis regelt dit via meteropnemers, volgens mij.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Schinnen-groen schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 16:42:
[...]

Je geeft toch alleen je meterstanden door aan je energiemaatschappij (in mijn geval GC)?

Enexis regelt dit via meteropnemers, volgens mij.
Dit gebeurt dus door een monteur (of meteropnemers, wat jij wilt ;) )van Enexis, Als je er niet bent; maken ze een nieuwe afspraak. Zelf geef je dus niets door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Roamor schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 16:45:
[...]

Dit gebeurt dus door een monteur (of meteropnemers, wat jij wilt ;) )van Enexis, Als je er niet bent; maken ze een nieuwe afspraak. Zelf geef je dus niets door.
Burgers die meterstanden doorgeven, dat kunnen ze niet gebruiken. Compleet onbetrouwbaar natuurlijk... 8)7

Times, they are changing ... fast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
zonnigtype schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 16:48:
[...]

Burgers die meterstanden doorgeven, dat kunnen ze niet gebruiken. Compleet onbetrouwbaar natuurlijk... 8)7
Aan de andere kant betaal ik ze er natuurlijk voor; en zolang ze zonder morren en correct mijn negatieve standen doorgeven (afkloppen ;) ),vind ik het allemaal wel prima.

Voordeel is namelijk wel dat ik Enexis erop kan aanspreken, en niet dat je in discussies verzeilt raakt waarin mijn meterafleeskwaliteiten ter discussie worden gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 16:46

The Wizard

Moderator Mobile
Afgelopen woensdag de panelen omgeruild (2x 300 Wp) die "slecht" presteerden. Ze voldeden niet aan de vewachtingen, de 600 Wp setjes met Canadian's die op het dak liggen presteren ca. 50 W (per tijdseenheid ivm de eenheden politie ;)) met volle zon beter.

Ik had de 2x 300 Wp op de uitbouw (plat dak) liggen.

Het was de bedoeling om de panelen om te ruilen voor 3x 200 Wp Candian's, hetzelfde set wat ik ook al dak heb liggen waar ik erg tevreden over ben.
"Helaas" had Met de Zon geen 200 Wp meer, dus kreeg ik de 230 Wp versie mee, dus in totaal 690 Wp.

De Soladin blijft binnen de specs met deze panelen. In het hoogseizoen zal de opbrengst afgevlakt worden, maar de rest van het jaar (zoals vandaag) heb je er veel profijt van. 0,18 kWh vandaag meer opgeleverd tov de 600 Wp setje.

Je kunt natuurlijk denken dat het zonde is, maar de panelen zijn met gesloten beurs omgeruild, en dus kosten me deze Wp's niks extra's :).

Helaas was het verkeerde Clickfit systeem meegegeven waardoor de rails korter waren (20 cm) dan de panelen, ondanks de toezegging dat ze gaan passen... Gelukkig creatief kunnen oplossen, maar het resultaat is wat minder mooi, uitstekende rails. Het dak is toch 20 graden, dus veel zie je er niet van.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/25854502/2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/25854502/1.jpg

In totaal nu:
8x 170 Wp SB 1700
3x 200 Wp Soladin 600
3x 200 Wp Soladin 600
3x 230 Wp Soladin 600

Waarom allemaal losse soladin's? Omdat je telkens de setjes uitbreidt :), het blijft een verslaving :P.

Alles op 1 inverter is ook geen oplossing, 1 set heeft in de winter last van schaduw van een schoorsteen, en de tvt vliegt omhoog.

Het dak begint nu vol te raken, dus veel kan er niet meer bij, helaas... Ik wil graag minimaal 3500 Wp aangezien we dan op 0 uit moeten kunnen komen.

ZB komt er niet, met ons gasverbruik (rond de 600 kuub, verwachting voor dit jaar tegen de 500) is het domweg niet rendabel.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:37

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

zonnigtype schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 16:48:
[...]

Times, they are changing ... fast.
Op 31 december noteer ik, tussen de oliebollen door, m'n meterstanden, maak er een foto van en mail de standen door naar GC.
Als Enexis ze dan ook nog wil komen bekijken doen ze dat maar.

't Ging mij om het aanmelden van de installatie bij Enexis. Nu zal dat overigens bij mij wel loslopen met mijn bescheiden opwek...

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

600 kuub is 4800 kWh
+16% op 1 juli jongstleden,
+8% 1 januari aanstaande in euries, met de groeten van de gasunie

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2011 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

The Wizard schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 16:53:
Afgelopen woensdag de panelen omgeruild (2x 300 Wp) die "slecht" presteerden. Ze voldeden niet aan de vewachtingen, de 600 Wp setjes met Canadian's die op het dak liggen presteren ca. 50 W (per tijdseenheid ivm de eenheden politie ;)) met volle zon beter.

Ik had de 2x 300 Wp op de uitbouw (plat dak) liggen.

Het was de bedoeling om de panelen om te ruilen voor 3x 200 Wp Candian's, hetzelfde set wat ik ook al dak heb liggen waar ik erg tevreden over ben.
"Helaas" had Met de Zon geen 200 Wp meer, dus kreeg ik de 230 Wp versie mee, dus in totaal 690 Wp.

De Soladin blijft binnen de specs met deze panelen. In het hoogseizoen zal de opbrengst afgevlakt worden, maar de rest van het jaar (zoals vandaag) heb je er veel profijt van. 0,18 kWh vandaag meer opgeleverd tov de 600 Wp setje.

Je kunt natuurlijk denken dat het zonde is, maar de panelen zijn met gesloten beurs omgeruild, en dus kosten me deze Wp's niks extra's :).

Helaas was het verkeerde Clickfit systeem meegegeven waardoor de rails korter waren (20 cm) dan de panelen, ondanks de toezegging dat ze gaan passen... Gelukkig creatief kunnen oplossen, maar het resultaat is wat minder mooi, uitstekende rails. Het dak is toch 20 graden, dus veel zie je er niet van.

[afbeelding]

[afbeelding]

In totaal nu:
8x 170 Wp SB 1700
3x 200 Wp Soladin 600
3x 200 Wp Soladin 600
3x 230 Wp Soladin 600

Waarom allemaal losse soladin's? Omdat je telkens de setjes uitbreidt :), het blijft een verslaving :P.

Alles op 1 inverter is ook geen oplossing, 1 set heeft in de winter last van schaduw van een schoorsteen, en de tvt vliegt omhoog.

Het dak begint nu vol te raken, dus veel kan er niet meer bij, helaas... Ik wil graag minimaal 3500 Wp aangezien we dan op 0 uit moeten kunnen komen.

ZB komt er niet, met ons gasverbruik (rond de 600 kuub, verwachting voor dit jaar tegen de 500) is het domweg niet rendabel.
Als ik goed reken, dan zit je nu op 3500 Wp. Dat is toch ongeveer wat je wilde? Om theoretisch quitte te spelen zou je nog zo'n 390 Wp extra nodig hebben.
Zou ik me niet erg druk over maken :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 17:12:
600 kuub is 4800 kWh
+16% op 1 juli jongstleden,
+8% 1 januari aanstaande in euries, met de groeten van de gasunie
Snap dit even niet. Beetje uitleg please? :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik heb mijn installatie nl. tot op heden alleen netjes bij Greenchoise aangemeld.
In eerste instantie had ik onze installatie ook alleen bij Greenchoice aangemeld.
Daar deden ze heel moeilijk en wilden de installatie pas registreren als ze bericht hadden van de netbeheerder.
In mijn geval Enexis.
Bij Enexis ging het heel soepel, bericht per post gehad, dit vervolgens ingescand als pfd en opgestuurd naar Greenchoice.
Toen pas een welwillende reactie gehad van Greenchoice.
Mijn advies, om later gedoe te voorkomen bij de jaarafrekeing installatie gewoon aanmelden bij je netbeheerder.

Ik heb het idee dat er bij Greenchoice met 2 maten wordt gemeten.
- De een moet een bevestiging van de netbeheerder opsturen de ander niet.
- De een kan onder nul salderen met een draaischijfmeter de ander niet.
Daar gaat gedoe van komen, kan niet uitblijven.

Vandaag een topdag en dat op 12 november: 8,50kWh = 3,47kWh/kWp :)
Gemeten met de Sunny Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Schinnen-groen schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 17:13:
[...]

Als ik goed reken, dan zit je nu op 3500 Wp. Dat is toch ongeveer wat je wilde? Om theoretisch quitte te spelen zou je nog zo'n 390 Wp extra nodig hebben.
Zou ik me niet erg druk over maken :N
Volgens mij moet "The Wizard" zijn onderschrift aanpassen.

Mijn zakjapanner komt met zijn tabelletje namelijk op 3.250 Wp uit. Excel ook... :z

@Spek:
Daar gaat gedoe van komen, kan niet uitblijven.
Daar kun je vergif op innemen... (vrees ik al een hele tijd, want het is al heel lang "selectief klanten voortrekken" dan wel benadelen daar).

[ Voor 18% gewijzigd door zonnigtype op 12-11-2011 17:20 . Reden: Klanten selectiviteit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier staan de heatpipes nog steeds het boilervat te verwarmen (17.19 uur). _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:28

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 17:19:
Hier staan de heatpipes nog steeds het boilervat te verwarmen (17.19 uur). _/-\o_
HIer is de boiler al afgeslagen. begonnen met 18 graden onderin. nu gehele vat 30 graden. Not bad for a novemberday

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Schinnen-groen schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 17:16:
[...]

Snap dit even niet. Beetje uitleg please? :Y
600 Kuub gas staat ongeveer gelijk aan 4800kWh stroom ( 1m3 = 8kWh ). En aangezien de gasprijzen hard blijven stijgen is het mogelijk toch interessant om te investeren in een zonneboiler die ook je huis kan verwarmen, een des te groter gat je in die 600m3 kan slaan des te beter ben je in de toekomst af.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 17:21:
[...]

HIer is de boiler al afgeslagen. begonnen met 18 graden onderin. nu gehele vat 30 graden. Not bad for a novemberday
hier lees ik in de qsolar af: 46 graden C.
en de qsolar is lekker de woning aan het opwarmen op het buffervat met ca 30 graden C temp in radiator circuit

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 17:21:
Voordat de vloerverwarming startte (rond 16.30 uur) stond het vat rond de 46 graden. Doordat er dan wat warmte uit het vat wordt onttrokken, blijft de temperatuur van de heatpipes wat langer hoger dan het vat. Leuk effect om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

des te groter gat je in die 600m3 kan slaan des te beter ben je in de toekomst af
de meesten snappen het hier niet, terwijl de pv tientjes bespaart voor de tvt per maand,
ga je deze maand 300 euro lek aan de gasunie, en volgend jaar nog erger.
1m3 bevat ongeveer 8kWh bij warmte aanwending

nu kan je meer pv nemen, en een elektrische boiler,
maar dan blijf je steken op een rendement van 19%
de zonneboiler slaat pv daar in 1 seconde knock out per m2, zelfs met een schoorsteenschaduw eroverheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 17:24:
[...]

600 Kuub gas staat ongeveer gelijk aan 4800kWh stroom ( 1m3 = 8kWh ). En aangezien de gasprijzen hard blijven stijgen is het mogelijk toch interessant om te investeren in een zonneboiler die ook je huis kan verwarmen, een des te groter gat je in die 600m3 kan slaan des te beter ben je in de toekomst af.
true, hier van ca 850 kuub per jaar naar nu prognose 2011 627 kuub gas op jaarverbruik met de qsolar en normale radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 17:24:
De 2e spiraal van Flitspaal kijkt smekend :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zou er al roest in zitten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:51

Mars Warrior

Earth, the final frontier

NielsTn schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 17:37:
[...]
true, hier van ca 850 kuub per jaar naar nu prognose 2011 627 kuub gas op jaarverbruik met de qsolar en normale radiatoren.
2011 is natuurlijk wel een lekker zacht jaar, dacht zo gauw een 20% minder graaddagen dan 2010.
Wij stevenen dit jaar in ieder geval af op een laagterecord, tenzij de siberische winter plotseling nog invalt, maar die kans acht ik toch wel erg klein :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 17:39:
[...]
De 2e spiraal van Flitspaal kijkt smekend :9
Precies, maar op de 1 of andere manier durf ik het niet aan te sluiten, bang dat ik toch problemen krijg met de ketel omdat de retour toch heter wordt dan de aanvoer.

Jullie hadden toch de uitgebreide regelaar? ( http://www.sunsystems.nl/...olar-besturing-uitgebreid ) .

Ik zal nogmaals Johan eens mailen, mogelijkerwijs weet hij nog iets geniaals waardoor het wel kan. Want het aansluiten zijn de kosten niet.
Als de spiraal gebruikt gaat worden dan moet hij sowieso gespoeld worden, ik gebruik nu namelijk de spiraal om een 2e sensor in te plaatsen.

Overigens mijn boiler moet wel helemaal leeg wil dit allemaal gaan werken. Ik moet dan de officiele locatie voor de sensor gaan gebruiken.. Had ik al vermeld dat ik mijn boiler niet kan leegtappen? Er zit geen aftapkraantje op :S :X

[ Voor 30% gewijzigd door mkleinman op 12-11-2011 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Mars Warrior schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 17:44:
[...]

2011 is natuurlijk wel een lekker zacht jaar, dacht zo gauw een 20% minder graaddagen dan 2010.
Wij stevenen dit jaar in ieder geval af op een laagterecord, tenzij de siberische winter plotseling nog invalt, maar die kans acht ik toch wel erg klein :D
maar januari en februari 2011 waren hier winters to say the least....
ach ik zit nu reeds op 0,19 m3/gewogen graaddagen.
nu maar kijken naar Jaga low h2o LTV radiatoren.....en sparen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Net even Johan van Sunsystems gemailed, hij had meende ik een oplossing voor mijn probleem. Hij had volgens mij zelfs een klant met een Remeha ketel.

Als ik mijn bestaande besturing kan blijven gebruiken dan kost het volgens mij minder dan 200 euro om aan te sluiten ( materiaal ). Moet ik wel een nieuwe besturing dan komt er 170 euro aan materiaal bij.

Nu maar eens doorzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 17:45:
Precies, maar op de 1 of andere manier durf ik het niet aan te sluiten, bang dat ik toch problemen krijg met de ketel omdat de retour toch heter wordt dan de aanvoer.

Jullie hadden toch de uitgebreide regelaar? ( http://www.sunsystems.nl/...olar-besturing-uitgebreid ) .

Ik zal nogmaals Johan eens mailen, mogelijkerwijs weet hij nog iets geniaals waardoor het wel kan. Want het aansluiten zijn de kosten niet.
Knopjes zijn bij ons anders (misschien is het plaatje een nieuwer model), maar het is er wel een met 6 sensoren en de beschrijving lijkt verder ook overeen te komen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2011 17:56 . Reden: Was het moduleerverhaal vergeten, dus stukje over aanvoertemperatuur geknipt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 17:46:
[...]

nu maar kijken naar Jaga low h2o LTV radiatoren.....en sparen...
Kijk eens op marktplaats, daar heb ik ze ook vandaan (op 1 na van 300 cm) heb er eens 3 gekocht (uit nieuwbouwhuis) voor 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 17:56:
[...]

Kijk eens op marktplaats, daar heb ik ze ook vandaan (op 1 na van 300 cm) heb er eens 3 gekocht (uit nieuwbouwhuis) voor 100 euro.
ik hou het in de gaten, maar moet wel passen qua maatvoering en vermogen, zeker bij LTV trajecten. ik richt op traject 35-30-20 dan doe ik langer met het buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 17:59:
[...]

ik hou het in de gaten, maar moet wel passen qua maatvoering en vermogen, zeker bij LTV trajecten. ik richt op traject 35-30-20 dan doe ik langer met het buffervat.
Ze zijn vrij makkelijk op de juiste hoogte te maken en daardoor bepaal je dus ook het vermogen, de breedte (of lengte) gaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 16:46

The Wizard

Moderator Mobile
zonnigtype schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 17:18:
[...]

Volgens mij moet "The Wizard" zijn onderschrift aanpassen.

Mijn zakjapanner komt met zijn tabelletje namelijk op 3.250 Wp uit. Excel ook... :z
Oeps, foutje gemaakt...

Het is 8 x 175 Wp = 1400 Wp
6 x 200 Wp = 1200 Wp
3 x 230 Wp = 690 Wp

=3290 Wp :), ik moet idd mijn onderschrift even aanpassen :P.

Warm water verbruik is hier niet zoveel, 90% van het gasverbruik gaat naar de verwarming. We hebben meerdere convectorputten en 1 convector in de keuken, zijn deze wel geschikt voor ZB verwarming?

Als ik het uitreken dan kom ik op > 40 jaar tvt bij gebruik van alleen warm water.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu maar eens doorzetten.
ja als binnen winter hobby, en je ketel gaat niet stuk, want hij ging vanzelf ook al stuk

en dan weer dit :
http://www.energieenwater...kening-weer-verhogen.html

klik ook even door naar het artikel over de lijst met schaliegas fracking stoffen van koning fossiel verhagen,
die zijn toegestaan, maar die hij helemaal niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stap 1 naar de PV op het dak is gezet: erg goedkoop een omvormer op de kop getikt!
Binnenkort staat een Sunways NT2500 te smeken om paneeltjes :)
Mijn dank is groot aan de Tweaker die me op dit buitenkansje wees en aan iedereen die ik de afgelopen weken plat heb gemaild met adviesvragen _/-\o_

Eigenlijk waren er trouwens al wat stappen voor deze "stap 1" gezet zoals geveldoorvoeren maken i.p.v. dakdoorvoeren en een compleet nieuwe meterkast meteen voorbereid op PV nadat de oude 4,5 m3 water voor zijn kiezen had gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 18:09:
[...]

ja als binnen winter hobby, en je ketel gaat niet stuk, want hij ging vanzelf ook al stuk
Zeker in de ochtend kan het sowieso nut hebben. Als het hele circuit koud is en de boiler is een paar graden warmer, dan warmt het circuit veel sneller op en dat scheelt weer gas. Want juist die koude start 's ochtends is een grote gasvreter!

Nu alleen nog een manier vinden dat de ketel uit kan blijven terwijl de zonneboiler wel warmte rondpompt door het systeem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@flitspaal.nl: dat is toch een kwestie van lage aanvoertemperatuur?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

d:)b Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Voor mij ligt een rapport dat die Turby vergelijkt met de Turby die geplaatst is bij Cadaques, in Spanje en daar een telecommast en randapparatuur voorziet van stroom.
Op welke hoogte is die Turby gemonteerd? Dat maakt een wereld van verschil. Waar in Nederland (Limburg of NH) is belangrijk, maar veel meer: waar t.o.v. de directe omgeving
De resultaten van de Mk Ia in Cadaques, genormaliseerd naar de omstandigheden in Schoondijke (staat uitgebreid in dat rapport) zouden die versie op de tweede plaats, achter de Skystream, doen belanden.
Dan bedoel je waarschijnlijk prijs/kWh, want qua absolute opbrengst staat de Skystream zelf op de 2e plaats, achter de Montana.
turby's (of is het Turbies? hmmm)
Turbys. Hoe overleefden mensen in de dagen voor Google?
ad. 2. De eerste jaren van commerciele PV was er in investeren ook niet 'rendabel' zonder subsidie. Inmiddels wel, o.a. omdat de schaal veel groter is geworden. Nu is de situatie rond Urban Windmills natuurlijk niet 1-op-1 vergelijkbaar met PV, maar de tvt-discussie is iig voor mij niet relevant. Het dak ligt al vol met PV (ook zonder subsidie) en PV op de parkeerplaats gaat hem niet worden. Op een paal, evt trackertje erbij, kost ook een vermogen. Turbies zien er leuk uit (kom er maar in, Smaakpolitie) en wat belangrijker is in onze situatie, we kunnen de opladende bezoeker erop wijzen dat zijn voertuig opgeladen wordt met de stroom die ze de Turbies op zien wekken. Visueel groenwassen zeg maar (bij windstil weer plaatsen we een bordje: opladen alleen mogelijk als u blaast of windt ;- )
Ik ben benieuwd of die Mk 1a echt zoveel beter is. Dat scheelt een orde grootte! Dan moet er echt iets goed mis zijn met de eerste versie. Ik hoop in de komende tijd inderdaad bevestiging te krijgen dat hij het goed doet. Kunnen jullie 1 van de 4 niet een jaartje omruilen met die in Schoondijke?
Een kwestie van Just Do It dus
_/-\o_
Die elektrisch aangedreven auto's 'verdienen' we ook niet terug ( net zomin als welke auto dan ook), maar dat doen we ook. Gewoon, omdat het kan. En beter schijnt te zijn ; - )

En ja, hier in de Kop van Noord-Holland hebben we altijd wind. Dat helpt ook.
Behalve als je de auto wilt laten staan en gaat fietsen.

D'r heeft er één een nieuw bedrijfsmotto:
Afbeeldingslocatie: https://blufiles.storage.live.com/y1pI5E7yI6yY64_ime_lFvOnL42yW2RTVpNcD1d9WSYPb-4zRwr0k5IVWVIJPLN3xNwZLkI51cafMc/sunshine_company_header.png?psid=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu alleen nog een manier vinden dat de ketel uit kan blijven terwijl de zonneboiler wel warmte rondpompt door het systeem
als je ketel of sturing iets heeft van vorstbescherming, kan je hem stiekum dwingen langzaam door het vat te pompen, op een dag zoals vandaag of morgen.
dit programma dan uitvoeren tussen 13:00 en 16:00 in de middag.
of misschien heeft je boiler dat wel, staat de ketel stil en is er wel stroming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Wij hebben een Vaillant HRpro CW4 hangen en deze heeft gaskeur NZ.
Nu heb ik de brochure (helaas nog niet de handleiding) ff doorgescand. In de brochure staat in dat hij geschikt is voor naverwarming (NZ). Krijgen wij (bij eventueel) plaatsen van een zonneboiler, geen problemen als Flitspaal (vermoed te krijgen)?

Ben na het lezen van de HRe discussie na gaan denken over ons gas verbruik in relatie tot het stroom verbruik.
Op stroomverbruik kun je veel gemakkelijk ingrijpen (stroom verbruik is in 80% van de gevallen een luxe probleem) dan op gas. Ik overweeg daarom om in het voorjaar minder PV te plaatsen en daarvoor in de plaats wat zonneboiler paneeltjes (heatpipes) te plaatsen.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NZ is naverbrander op douchewater, dwz de ketel snapt warm of lauw water, en verwarmd bij tot de gewenste temperatuur.
ik noem het voor het gemak even een douche boiler.
de discussie met flitspaal is je cv leidingen ook door de zonneboiler heen,
dit komt voor bij een cv boiler of combi boiler, met meerdere spiralen.

het water in de boiler is voor het douchen, maar tegelijkertijd ook opslag voor warmte.
als je dan smiddags de verwarming aanzet profiteer je van die warmte
of savonds ook, zodra het op is stookt de ketel bij.

bij het plaatsen van een dergelijke zonneboiler is het flink scoren als je dan ook meteen een douchewater wtw neemt, je "afvalwater"(lees warmte) vult immers de boiler weer, en die staat dan ook de verwarming weer te doen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2011 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freemann schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 19:39:
Nu heb ik de brochure (helaas nog niet de handleiding) ff doorgescand. In de brochure staat in dat hij geschikt is voor naverwarming (NZ). Krijgen wij (bij eventueel) plaatsen van een zonneboiler, geen problemen als Flitspaal (vermoed te krijgen)?

Ben na het lezen van de HRe discussie na gaan denken over ons gas verbruik in relatie tot het stroom verbruik.
Op stroomverbruik kun je veel gemakkelijk ingrijpen (stroom verbruik is in 80% van de gevallen een luxe probleem) dan op gas. Ik overweeg daarom om in het voorjaar minder PV te plaatsen en daarvoor in de plaats wat zonneboiler paneeltjes (heatpipes) te plaatsen.
Wij hebben een Vaillant VHR 24-28C en die heeft met bijbehorende aansluitset geen enkel probleem (goed Googlen voor koopjes voor die aansluitset, kan enorm veel schelen in dit geval). Wij hebben ook besloten eerst het gasverbruik te proberen terug te dringen. Omdat dat lastiger terug te dringen was in ons geval (omdat we het meeste verliezen via de gevels maar geen spouwmuurisolatie kunnen toepassen en voor buitengevelisolatie afhankelijk zijn van buren die mee willen doen en welstand), vonden we het slim om eerst voor een zonneboiler te gaan en pas daarna voor PV. Ik ben tot nu toe erg enthousiast over de resultaten van de boiler! Als je plaats hebt voor zowel PV als heatpipes, zou ik het zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu 2 cv-ketels gehad (1 nog steeds natuurlijk) en allebei begrepen ze dat er warmwater retour komt via de zonneboiler....alles gaat gewoon door alleen de vlam blijft uit :)

Volgens mindergas.nl kom ik op 530 m3 uit dit jaar :) (zit nu op 380m3)

cv temperatuur staat op 45 graden dit stookseizoen en het wordt hier met gemak lekker warm.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2011 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hij is zo leuk, hij kan nog wel een keer gepost worden :
http://www.solarworld.de/...ld_shinebabyshine_de.html

er is inmiddels een hele serie van

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2011 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 17:45:
Begin met een driewegklep in de retour naar de ketel of naar de boiler en schakel handmatig de ketel helemaal uit; klep om en pomp aan! Dan heb je al menig dagdeel je huis via de boiler verwarmt en op het moment dat het toch koud wordt dan moet de ketel weer (handmatig) aan. Geen probleem met een te warme retour. Ook niet helemaal optimaal maar wel simpel besparend (van 1650 m3 naar prognose < 730 m3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@eric-pvt
oke, als ik een boiler plaats met 2 spiralen, dan zou het bij mij ook goed moeten gaan?

@ecowoman
Dat is bij ons dus ook. Spouw (5cm) zit al vol steenwol, dak is al geisoleerd en kan niet extra (na) geisoleerd worden, huis is 100% voorzien van kunstofkozijnen(afgezien van 2 veluxramen) met HR++ beglazing, alleen de vloer kunnen we nog na isoleren. Nu moeten we het dus op andere fronten gaan zoeken.

@Snoekie2
Duidelijk verhaal!

Kan iemand nog een bepaalde zonneboiler installatie aan/af -raden?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@freemann: ik ben erg blij met de verwarmingsondersteuning die in ons systeem zit. ik had me van te voren niet gerealiseerd dat de zonneboiler vaak wel 20 graden naar 30 graden kan brengen en dan nog niet 30 graden naar 40 graden. dus als je warmte snel benut dan (b.v. naar de radiatoren), dan kan er weer nieuwe warmte gewonnen worden.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09 21:20
Anne vdr Bom schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 19:33:
[...]
Op welke hoogte is die Turby gemonteerd? Dat maakt een wereld van verschil. Waar in Nederland (Limburg of NH) is belangrijk, maar veel meer: waar t.o.v. de directe omgeving
Puig Bufadors, heuveltopje ten westen van 't dorp. 430m boven zee. Niet vergelijkbaar met NL natuurlijk. Daarom heeft men de gegevens op intelligente wijze (en dat gaat boven mijn pet) genormaliseerd. Gelukkig staat die andere Turby op 500m van onze beoogde Turby's op een mast van 6m, en niet eens in het echte vrije veld. Grote helihangar erachter en kantoorgebouw ernaast. En toch een leuke opbrengst. Kijk maar eens op Google Earth/Streetview: 52o55'07.49" N , 4o47'03.99" O
Dan bedoel je waarschijnlijk prijs/kWh, want qua absolute opbrengst staat de Skystream zelf op de 2e plaats, achter de Montana.
De gegevens in genoemd rapport zijn genormaliseerd naar (en dat ben ik dan even kwijt, ik dacht rotoroppervlakte maar hang me er niet aan op. ik ben geen geleerde)
Turbys. Hoe overleefden mensen in de dagen voor Google?
Nou inderdaad. Turbys is geen gezicht, en Turby is geen Engelse naam maar volbloed Nederlands product
Ik ben benieuwd of die Mk 1a echt zoveel beter is. Dat scheelt een orde grootte! Dan moet er echt iets goed mis zijn met de eerste versie. Ik hoop in de komende tijd inderdaad bevestiging te krijgen dat hij het goed doet.
Wat ik begrijp is er inderdaad eea mis met die MK I, en is zijn positie ook nog eens niet bevorderlijk voor de opbrengst.
Kunnen jullie 1 van de 4 niet een jaartje omruilen met die in Schoondijke?
ROFLMAO
Of jij komt hier kijken cq houdt de productie in de gaten. Ik ben wel van plan de resultaten (semi)live te publiceren als iemand me met een websitedinges kan helpen.
Behalve als je de auto wilt laten staan en gaat fietsen.
Reeds! Maar ik heb een aantal collega's die elke dag naar Texel heen en weer moeten (ja ja, discussie over Het Nieuwe Werken enzo is al opgestart) en fiets/OV is geen reeele optie. Behalve de boot dan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ook de update van plugwise gedaan? krijg geen nieuwe grafieken meer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09 21:20
Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 21:08:
Iemand ook de update van plugwise gedaan? krijg geen nieuwe grafieken meer :(
Hier ook de firmwareupdate gedaan, donderdagavond 19 uur. Daarna vier uur geen data meer van alle 15 circles, maar vanaf middernacht wel weer. Tijdelijke hik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is altijd heel goed je gasverbruik tot een minimum te beperken. Het is wel zo dat als je al weinig verbruik juist dan de aanvullende besparingen gering uitvallen.

Dat werkt als volgt:

Verbruik 2000 m3 besparing 25% -> 500 m3
Verbruik 800 m3 besparing 25% -> 200 m3

Om dit nader te analyseren is het goed je gasverbruik te splitsen in verbruik gas ruimteverwarming en verbruik gas tapwater verwarming en vervolgens het bespaarpotentieel proberen nauwkeuriger in te schatten.
De absolute maximum besparing is 70% tapwater en 40% ruimteverwarming, natuurlijk is dit afhankelijk van je specifieke situatie. Ook gaat het niet om het percentage dekking, maar om het aantal m3 besparing.
Atag geeft hiervoor bijvoorbeeld 400m3 op als besparings potentieel bij een modaal gezin (zonder DWTW).
http://www.nagelinstallatie.nl/Q-Solar.pdf (ik zeg niets, Atag zegt dat dus!)
Een DWTW beperkt het besparingspotentieel natuurlijk conform eerdere werkingsprincipe.

De andere kant is de PV installatie, als je die iets kleiner maakt raak je juist de goedkoopste Wp kwijt.
Het is aardig dat wel eens goed op een rijtje te zetten.
Het is leuk en goed het gasverbruik te verminderen, maar PV levert wel veel meer op in euro's.
Voor zover ik geinformeerd ben is een Qsolar vanaf 7500 euro? Correct me if i am wrong..
Historische prijzen en prijzen na aftrek van subsidie zijn natuurlijk zinloos. 8)

Overall gezien bespaar je met PV overigens ook gas, namelijk dat van de opwekking van piekdag stroom wat voor een flink deel met gas wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 18:37:
En een compleet nieuwe meterkast meteen voorbereid op PV nadat de oude 4,5 m3 water voor zijn kiezen had gehad.
Volgens mij mogen we blij zijn dat je er nog bent... een meterkast + 4,5 m3 water klinkt niet 7(8)7 als een goede combinatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:03
Freemann schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 20:12:

Dat is bij ons dus ook. Spouw (5cm) zit al vol steenwol, dak is al geisoleerd en kan niet extra (na) geisoleerd worden, huis is 100% voorzien van kunstofkozijnen(afgezien van 2 veluxramen) met HR++ beglazing, alleen de vloer kunnen we nog na isoleren. Nu moeten we het dus op andere fronten gaan zoeken.
waarom zou een dak niet extra geisoleerd kunnen worden? koston kan wat HR-Termoparels onder je dakpannen spuiten, xps plaaten op je plat dak , recanpan platen op je bestaande isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atag geeft hiervoor bijvoorbeeld 400m3 op als besparings potentieel bij een modaal gezin (zonder DWTW).
wat is daar nou gebeurt met die link ?
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 21:26:
[...]

Het is altijd heel goed je gasverbruik tot een minimum te beperken. Het is wel zo dat als je al weinig verbruik juist dan de aanvullende besparingen gering uitvallen.

Dat werkt als volgt:

Verbruik 2000 m3 besparing 25% -> 500 m3
Verbruik 800 m3 besparing 25% -> 200 m3

Om dit nader te analyseren is het goed je gasverbruik te splitsen in verbruik gas ruimteverwarming en verbruik gas tapwater verwarming en vervolgens het bespaarpotentieel proberen nauwkeuriger in te schatten.
De absolute maximum besparing is 70% tapwater en 40% ruimteverwarming, natuurlijk is dit afhankelijk van je specifieke situatie. Ook gaat het niet om het percentage dekking, maar om het aantal m3 besparing.
Een DWTW beperkt het besparingspotentieel natuurlijk conform eerdere werkingsprincipe.

De andere kant is de PV installatie, als je die iets kleiner maakt raak je juist de goedkoopste Wp kwijt.
Het is aardig dat wel eens goed op een rijtje te zetten.
Het is leuk en goed het gasverbruik te verminderen, maar PV levert wel veel meer op in euro's.
Voor zover ik geinformeerd ben is een Qsolar vanaf 7500 euro? Correct me if i am wrong..
Historische prijzen en prijzen na aftrek van subsidie zijn natuurlijk zinloos. 8)

Overall gezien bespaar je met PV overigens ook gas, namelijk dat van de opwekking van piekdag stroom wat voor een flink deel met gas wordt gedaan.
Wij gebruiken op het moment ongeveer 950m3 gas (2persoons huishouden, 4 werkdagen).
Tijdens de verbouwing heb ik DWTW toegepast en dat scheelt dus ook al (trouwens wel bizar om het temperatuurverschil te constateren!). Normaal is dan 70% huisverwarming en 30% tapwater, oftewel 665m3 huisverwarming en 285m3.
Als we al 20% bezuinigd heb op tapwater dan is dat nu 228m3 en is verwarmen 722m3.
Als we nu 70% op tapwater besparen dan besparen we 160m3 besparen en 68m3 verbruik.
Als we nu 40% op verwarmen besparen dan besparen we 266m3 besparen en 399m3 verbruik.

Totale besparing zou dan 467m3 gas zijn, oftewel grofweg de helft.
Het zijn een boel ALS-jes, maar het zou leuk zijn.

467*0,61 (eneco m3 prijs) = €285
Een beetje een ZB kost €3500 (wat ik tot dusver heb gezien) en dat zou een theoretisch tvt van 12,5 jaar zijn.
PV verdien je sneller terug, maar denk dat als slochteren "leeg" is, het gas een stuk duurder wordt.
marz01 schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 21:36:
[...]

waarom zou een dak niet extra geisoleerd kunnen worden? koston kan wat HR-Termoparels onder je dakpannen spuiten, xps plaaten op je plat dak , recanpan platen op je bestaande isolatie?
Ik moet het anders zeggen;
Redelijkerwijs is het niet te doen om extra isolatie aan te (laten) brengen.

Het is een schuindak met aan de buitenkant een dampdichte folie.
Thermoparels kan niet (heb ik geinformeerd bij Koston).
De enige optie (bij mij bekend) is om het Isover systeem toe te passen. Echter zijn er tussenmuren+vliering op de zolder geplaatst. Volgens iemand hier, is het daardoor erg lastig om dit systeem aan te brengen. Er ontstaan koude/condensatie zones op de plaatsen waar de muren/vliering op het houten dak aan zijn gesloten.

Al met al een lastig verhaal.

[ Voor 18% gewijzigd door Freemann op 13-11-2011 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Afbeeldingslocatie: https://blufiles.storage.live.com/y1pI5E7yI6yY64_ime_lFvOnL42yW2RTVpNcD1d9WSYPb-4zRwr0k5IVWVIJPLN3xNwZLkI51cafMc/sunshine_company_header.png?psid=1

:D

Ik probeer hier een serieus bedrijf te runnen ja! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-09 19:46
SunshineCompany schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 21:55:
[afbeelding]

Ik probeer hier een serieus bedrijf te runnen ja! ;)
_/-\o_

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihiles
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-12-2021
Weet hier misschien iemand of er ergens een hometrainer met netgekoppelde energieopwekking te koop is? Ik ben op zoek naar een kant-en-klaar product dus een hometrainer met een omvormer en stekker voor in het stopcontact. Ik weet op het internet wel veel zelfbouwprojecten te vinden (veelal met accu's), maar nergens een uitontwikkeld product.

Het lijkt me erg leuk om met veel moeite een paar kWh-tjes op te wekken voor de lol, zeker nu de duistere dagen zijn aangekomen en mijn PV-setje wat minder hard produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Freemann schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 21:44:
[...]
Het is een schuindak met aan de buitenkant een dampdichte folie.
Thermoparels kan niet (heb ik geinformeerd bij Koston).
De enige optie (bij mij bekend) is om het Isover systeem toe te passen. Echter zijn er tussenmuren+vliering op de zolder geplaatst. Volgens iemand hier, is het daardoor erg lastig om dit systeem aan te brengen. Er ontstaan koude/condensatie zones op de plaatsen waar de muren/vliering op het houten dak aan zijn gesloten.

Al met al een lastig verhaal.
En die koude/condensatie zones komen door de dampdichte folie ofzo of zijn deze inherent aan het Isover systeem (welk systeem is dat?) ??

Klinkt wat vreemd of ik snap het gewoon niet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
nihiles schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 22:26:
Weet hier misschien iemand of er ergens een hometrainer met netgekoppelde energieopwekking te koop is? Ik ben op zoek naar een kant-en-klaar product dus een hometrainer met een omvormer en stekker voor in het stopcontact. Ik weet op het internet wel veel zelfbouwprojecten te vinden (veelal met accu's), maar nergens een uitontwikkeld product.

Het lijkt me erg leuk om met veel moeite een paar kWh-tjes op te wekken voor de lol, zeker nu de duistere dagen zijn aangekomen en mijn PV-setje wat minder hard produceert.
Bij Bike Motion stond wel iets wat er op leek (of bruikbaar zou kunnen zijn).
kun je mooi de wielrenner er op zetten... Maar ehh... heb je al eens geprobeerd om 1 kWatt te trappen? dat ga je niet lang vol houden. En hou je het wel lang vol?
Meld je dan bij Raptobike, ze zoeken daar nog wielertalent voor ligfietsen (laatste record is europees meen ik 129-en-een-beejte per uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 21:34:
Volgens mij mogen we blij zijn dat je er nog bent... een meterkast + 4,5 m3 water klinkt niet 7(8)7 als een goede combinatie!
En dan ben ik ook nog eerst gaan kijken hoe ik de lekkage kon stoppen i.p.v. de hoofdschakelaar om te zetten |:( Ik heb wel meteen de verlengsnoeren van de vloer gehaald op het gelukkig nog net droge gedeelte in de huiskamer, maar de hoofdschakelaar omzetten was IETS slimmer geweest. :o
Is toch een vreemde gewaarwording als het regent in je huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 22:33:
[...]
En dan ben ik ook nog eerst gaan kijken hoe ik de lekkage kon stoppen i.p.v. de hoofdschakelaar om te zetten |:( Ik heb wel meteen de verlengsnoeren van de vloer gehaald op het gelukkig nog net droge gedeelte in de huiskamer, maar de hoofdschakelaar omzetten was IETS slimmer geweest. :o
Is toch een vreemde gewaarwording als het regent in je huis...
ach... gevalletje Niagara falls... doet het altijd goed voor toerisme ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@nihiles
Een paar kWh'tes op een hometrainer?
Dat heb ik al eens eerder zien langskomen.
Wat ik me ervan herinner is dat je met vrij veel inspanning ongeveer 150W kunt produceren.
Daarmee gaat het niet zo snel dus.....
Met een Soladin120 windmaster zou het moeten lukken, zonder veel gedoe.
m.vr.gr.
Guus

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Mars Warrior schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 22:28:
[...]

En die koude/condensatie zones komen door de dampdichte folie ofzo of zijn deze inherent aan het Isover systeem (welk systeem is dat?) ??

Klinkt wat vreemd of ik snap het gewoon niet :X
Het Isover systeem moet je aan de binnenkant toepassen en bevat een speciale damp doorlatende folie.
Als je nu stukken niet gaat isoleren, dan gaat vocht zich daar ophouden/condenseren. Gevolg is dat er stukken hout nat worden en langzaam wegrotten.

http://www.isover.nl/producten/renovatie-en-na-isolatie/dak/vario-system/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen netgekoppelde, maar wel een met accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihiles
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-12-2021
NielsTn schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 22:31:
[...]

Bij Bike Motion stond wel iets wat er op leek (of bruikbaar zou kunnen zijn).
kun je mooi de wielrenner er op zetten... Maar ehh... heb je al eens geprobeerd om 1 kWatt te trappen? dat ga je niet lang vol houden.
Ik verwacht dat ik 50W lang kan volhouden. Dan kan ik toch met 20 uur training aan een kWh komen. Is niet veel maar gaat om de lol en het ervaren van de menselijke maat van energie.

Bij Bike Motion hebben ze als overal wel rollerbanken, maar geen van allen doen ze iets met de ontstane energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 22:34:
ach... gevalletje Niagara falls... doet het altijd goed voor toerisme ;)
_O-
Gelukkig geen ramptoeristen bij Cascada Ecomujeres, maar hulptroepen. De halve buurt stond mee te dweilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
nihiles schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 22:45:
[...]

Ik verwacht dat ik 50W lang kan volhouden. Dan kan ik toch met 20 uur training aan een kWh komen. Is niet veel maar gaat om de lol en het ervaren van de menselijke maat van energie.

Bij Bike Motion hebben ze als overal wel rollerbanken, maar geen van allen doen ze iets met de ontstane energie.
mij lukt het om zeker een weekend heel lang niets doen vol te houden :+ beat THAT! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Freemann schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 22:35:
[...]

Het Isover systeem moet je aan de binnenkant toepassen en bevat een speciale damp doorlatende folie.
Als je nu stukken niet gaat isoleren, dan gaat vocht zich daar ophouden/condenseren. Gevolg is dat er stukken hout nat worden en langzaam wegrotten.

http://www.isover.nl/producten/renovatie-en-na-isolatie/dak/vario-system/
Je gaat dus delen wel en delen niet isoleren?
Dan krijg je inderdaad een flink verschil in temperatuur ja. Maar als jij wel isoleert en je buren niet, dan krijg je toch hetzelfde robleem??

Had even begrepen dat je verschillende diktes isolatie gaat toepassen en dat dat problemen geeft, maar vziw is het geen probleem om je zolder bijv met 10cm te doen en de vliering met 15cm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Mars Warrior schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 23:17:
[...]

Je gaat dus delen wel en delen niet isoleren?
Dan krijg je inderdaad een flink verschil in temperatuur ja. Maar als jij wel isoleert en je buren niet, dan krijg je toch hetzelfde robleem??

Had even begrepen dat je verschillende diktes isolatie gaat toepassen en dat dat problemen geeft, maar vziw is het geen probleem om je zolder bijv met 10cm te doen en de vliering met 15cm...
nee het gaat om de tussenwanden (om kamer te creëren) en het plafon/vloer die in de zolder is gemaakt om een vliering te creëren. deze wanden en plafon/vloer, sluiten op het dakbeschot aan en dat kunnen we dus niet isoleren. Deze "stroken" die niet geïsoleerd zijn, gaan op termijn problemen opleveren.

Wij hebben nog steeds het plan om met een jaar of 5 een dakkapel te laten plaatsen. Zodra die erop gaat, zal 70% van 1 dakdeel voldoen aan de modernste isolatie eisen. Mede daarom vind ik het voor nu "zonden" om het dak (duur en met veel moeite) na te isoleren.

We kunnen wel in de badkamer (schuindak,60graden) nog zo'n 6a7m2 dak na-isoleren. Dit wil ik eigen nog die jaar doen en dan met het Isover Vario systeem. Het liefst met 9+cm isolatie deken :)

Heeft iemand hier wel eens een oud dubbelglas van een veluxraam vervangen door HR++?
Kan een beetje een glashandel zo'n raam leveren, moet ik echt bij velux zijn of .... ?

[ Voor 14% gewijzigd door Freemann op 12-11-2011 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 20:08:
[...]

Begin met een driewegklep in de retour naar de ketel of naar de boiler en schakel handmatig de ketel helemaal uit; klep om en pomp aan! Dan heb je al menig dagdeel je huis via de boiler verwarmt en op het moment dat het toch koud wordt dan moet de ketel weer (handmatig) aan. Geen probleem met een te warme retour. Ook niet helemaal optimaal maar wel simpel besparend (van 1650 m3 naar prognose < 730 m3).
Je bedoeld dan een extra 3weg klep en een pomp als bypass tussen aanvoer en retour die na de driewegklep zit.

Maw. ik kan dan de complete CV ketel bypassen met die extra pomp. Daar ga ik morgen eens een schemaatje van tekenen en kijken of ik daar wat logica bij kan bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat schema kan zo eenvoudig worden als een extra radiator erbij,
met een verwarmingsknop.
zodra je de ideale mix vind waarbij de ketel niet raar doet, bijv 3/4 of 4/5e open,
haal je de knop van de "radiator"
verder heb je dan meer gecondenseert efficient verwamd water in de boiler,
want je boiler verwarmen met de cv is mega efficient, i.t.t. douchen op volle kracht.
het switchen tussen douchen en verwarmen zal ook veel vloeiender verlopen,
en niet meer het effect geven douchen=huiskamer word snel kouder.
als de boiler kouder is, dan geeft dit extra weerstand op de retour,
de condensatie gaat beter, ondanks bijv een hoge aanvoer van 65c,
de boiler koelt dan de retour goed af.
dan de was, met hotfill geeft ook weer hr107/109 efficient verwarmd water,
ofwel teruggewonnen dwtw verwarmd water.

al deze effecten heb ik hier gezien en gemeten,
de ketel heeft in de afgelopen winter niet meer dan 8.2 Kw gedraaid,
alle pieken ving de boiler op.

/edit
een dergelijk geintje niet uithalen als de boiler beneden staat,
warmte vloeit dan de cv in naar boven zomers.(of de knop moet dicht)

[ Voor 112% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2011 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 13 november 2011 @ 09:08:
dat schema kan zo eenvoudig worden als een extra radiator erbij,
met een verwarmingsknop.
zodra je de ideale mix vind waarbij de ketel niet raar doet, bijv 3/4 of 4/5e open,
haal je de knop van de "radiator"
verder heb je dan meer gecondenseert efficient verwamd water in de boiler,
want je boiler verwarmen met de cv is mega efficient, i.t.t. douchen op volle kracht.
het switchen tussen douchen en verwarmen zal ook veel vloeiender verlopen,
en niet meer het effect geven douchen=huiskamer word snel kouder.
als de boiler kouder is, dan geeft dit extra weerstand op de retour,
de condensatie gaat beter, ondanks bijv een hoge aanvoer van 65c,
de boiler koelt dan de retour goed af.
dan de was, met hotfill geeft ook weer hr107/109 efficient verwarmd water,
ofwel teruggewonnen dwtw verwarmd water.

al deze effecten heb ik hier gezien en gemeten,
de ketel heeft in de afgelopen winter niet meer dan 8.2 Kw gedraaid,
alle pieken ving de boiler op.

/edit
een dergelijk geintje niet uithalen als de boiler beneden staat,
warmte vloeit dan de cv in naar boven zomers.(of de knop moet dicht)
Ik denk dat dit in mijn geval niet heel efficient gaat zijn, Ik haal in de wintermaanden niet zo heel veel rendement uit mijn zonneboiler. ( 30 - 35 graden max ). Als ik de boiler als radiator toevoeg dan duurt het spreekwoordelijke een eeuwigheid voordat die radiator op temperatuur komt. De retour blijft dan langer laag waardoor mijn CV ketel langer hoog blijft stoken.

Mijn ketel moduleert terug wanneer de DeltaT kleiner wordt.

In dat geval is het denk ik handiger om dmv een driewegklep alleen het retourwater door de boiler te sturen wanneer de boiler warmer is dan de retour. Dat heeft dan tijdens regulier verwarmen nut en vooral 's ochtends als de installatie voor het eerst aan gaat. De retourtemp is dan een poosje erg laag. Hier dan de boiler inzetten zorgt ervoor dat de installatie sneller op temperatuur is terwijl de ketel minder lang op hoog vermogen hoeft te draaien.

Eventueel dan nog met een 2e bypass pomp zou ik 's nachts, wanneer de boiler warm genoeg is, dan de boiler als "verwarmingsunit" kunnen gebruiken. Het huis koelt dan minder af waardoor de ketel 's ochtends dan weer minder hoeft te verwarmen.

Zit er een fout in die logica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon een servo gestuurd mengventiel op de aanvoer vh cv-circuit zetten.
Deze mengt de aanvoer met de retour tot de gewenste temperatuur.
Tevens een voeler( kan met een aanlegthermostaat) en voila je kunt precies bepalen hoe hoog je aanvoertemp mag worden.
Hier werk ik op het moment met 35gr aanvoertemp.
Zelf kan ik het ook nog weersafhankelijk (stooklijn) maken omdat ik met buitenvoeler werk en ruimtethermostaten binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Weet hier misschien iemand of er ergens een hometrainer met netgekoppelde energieopwekking te koop is? Ik ben op zoek naar een kant-en-klaar product ....
Ik heb ook geen zin om in het donker te fietsen, en deze zomer is het er ook niet van gekomen :) Ik ken helaas geen kant-en-klaare oplossing.

Ik heb al eens naar gekeken naar een doe-het-zelf oplossing (en nu nog eens verder gekeken). Het is leuk om iets nuttigs met die energie te doen, maar een kleine grid-inverter is moeilijk te vinden en een beetje aan de dure kant. Je moet ook nog de spanning en stroom zo krijgen dat de inverter er iets mee kan (wil).

In plaats van terugleveren aan het lichtnet kun je ook een accu opladen (m'n eee-pc auto-lader werkt op 9 tot 18V DC) iets wat nog minder kieskeurig is is een waterkoker.
Ik heb nu niet veel tijd, maar voor de tweakers onderstaande sommetje:

230V waterkoker:
2200W / 230V = +/- 10 Ohm, misschien iets minder als hij minder heet wordt. (edit: 23 Ohm dus)

230V AC waterkoker aangesloten op 24 V DC dynamo:
24V / 10 Ohm = 2,4A -> 55W

0.5L * 1000 g/L * 4.2 J/gK * (100-10 graden) = 189 kJ

189 kJ / 55W = +/- 1 uur.

Dus na een uurtje trappen kun je een heerlijk kopje thee zetten :)
(Als je inclusief verliezen 110W denkt te kunnen trappen, dan gooi je er gewoon een hele liter in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 15:30
Beetje fietser trapt zo rond de 150-200 watt aan vermogen. Als je beetje conditie heb gaat dat snel richting 300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Zou een hamster in z'n tredmolen niet iets zijn om de ledlamp te laten branden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 16:28
Weet je wel wat zou een hamster uitstoot...We moeten wel aan het milieu denken. :P

[ Voor 3% gewijzigd door internet4me op 13-11-2011 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Goed dat je het zegt, ik was net van plan om 200 hamsters aan te schaffen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op zondag 13 november 2011 @ 11:49:
Zou een hamster in z'n tredmolen niet iets zijn om de ledlamp te laten branden :+
Daar hebben we lang geleden beslist wel eens aan gedacht, toen we nog (heel erg miljeuvriendelijke) gerbils hadden:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Brinkie_en_van_Geel.gif

... werd echter geen succes ...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Rattengeweld%20007.jpg

Dus dan toch maar beter dit ...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/wewilleneenmolen.jpg

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Speksteenkachel schreef op zondag 13 november 2011 @ 11:49:
http://www.otherpower.com/hamster.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-09 10:54

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

jwstolk schreef op zondag 13 november 2011 @ 11:02:
[...]

Ik heb nu niet veel tijd, maar voor de tweakers onderstaande sommetje:

230V waterkoker:
2200W / 230V = +/- 10 Ohm, misschien iets minder als hij minder heet wordt.
?

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ha ha, ik had het kunnen weten als je op een forum zit zoals dit. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

jja schreef op zondag 13 november 2011 @ 12:03:
2200W / 230V = +/- 10 Ohm
[...]
?
Ehh, 2200W / 230V = +/- 10 A -> 23 Ohm, ongeveer 25W i.pv. 55W. Dat gaat dus heel lang duren :(
Een 24V dynamo werkt dus niet lekker.
Ik heb hier ook nog een 230V wasmachine motor liggen, maar die heeft eerst een veld stroom nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door jwstolk op 13-11-2011 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op zondag 13 november 2011 @ 12:07:
Ha ha, ik had het kunnen weten als je op een forum zit zoals dit. _/-\o_
Voor het hele verhaal zie hier.

Meer cartoons (toen ik "haar" nog mee wist te krijgen met teken opdrachten...) zie links op deze pagina.

Zelf kan ik niet zo goed tekenen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op zondag 13 november 2011 @ 00:13:
[...]
Je bedoeld dan een extra 3weg klep en een pomp als bypass tussen aanvoer en retour die na de driewegklep zit.
Maw. ik kan dan de complete CV ketel bypassen met die extra pomp. Daar ga ik morgen eens een schemaatje van tekenen en kijken of ik daar wat logica bij kan bedenken.
Onze Atag-ketel kan op de ketel drie programma's draaien: cv, ww en vorstbeveiliging(=pomp continue laten draaien). Dus cv-knop uit, vorstbeveiliging (=pomp aan) en 3wegklep in de juiste stand (ipv een driewegklep heb ik twee handafsluiters die beiden omgezet moeten worden). In het cv-stookseizoen gebruiken we bij voorkeur de boiler voor verwarming en buiten cv-stookseizoen voor warm tapwater. De besparing op gas is hierbij het hoogst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
internet4me schreef op zondag 13 november 2011 @ 11:54:
Weet je wel wat zou een hamster uitstoot...We moeten wel aan het milieu denken. :P
Toevallig wel:

Een hond heeft een net zo' n grote footprint als een SUV bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor wat betreft een hometrainer die elektriciteit op kan wekken, ik denk niet het te koop is maar wel redelijk eenvoudig zelf gebouwd kan worden. En daar dit Tweakers is, is dat natuurlijk helemaal niet erg. Leuk juist!

Ik denk wel dat je in gedachten moet houden dat het energetisch en financieel absoluut niet zinvol zal zijn. Zoals in het filmpje te zien is valt het nog niet mee om boven de 100W elektrisch vermogen te komen. Je tien uur in het zweet fietsen voor 22ct lijkt me pittig :)

Voor demo-doeleinden is zoiets natuurlijk van onschatbare waarde, hiermee kun je mooi laten zien c.q. voelen hoeveel arbeid een bepaalde hoeveelheid elektrische energie eigenlijk vertegenwoordigt - iets wat maar heel weinig niet-Tweakers (en helaas ook Tweakers) weten. Vanochtend lekker croissantjes in de oven gemaakt, volgens plugwise kostte dat 0,38 kWh. Dat is dus bijna vier uur stevig fietsen...

(Aan de andere kant produceren onze zonnestroompanelen momenteel ruim 600W - dus bijna zes uur fietsen per uur!)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Pagina: 1 ... 173 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.