Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 174 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.848 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Roamor schreef op zondag 13 november 2011 @ 12:45:
[...]

Toevallig wel:
[video] :D

Een hond heeft een net zo' n grote footprint als een SUV bijvoorbeeld.
Hilarisch. Ik hoorde trouwens twee landcruisers equivalent van een hond, nog meer voor een Duitse herder...

Twee hamsters zelfde footprint als een plasma televisie.

Gerbils werd helemaal aan het eind over gerept. "Equivalent van een Blue-Ray speler". Hebben we ook niet. "Ze" hebben wel mooie compost voor ons gemaakt voor op de moestuin. Waar we dan weer pompoenen van hebben verkregen. Dat zal vast niet in de berekeningen zijn meegenomen. Vraag me trouwens af wat ze voor die hamsters hebben meegerekend.

Ben benieuwd wat voor beest ze voor onze buizenversterker in petto hebben (staat niet vaak aan)... Neushoorn? :X

Maar de bittere realiteit is natuurlijk ongeschonden: ook huisdieren verzwaren de milieu impact, en sommige dieren, de grote vleeseters, verzwaren die impact enorm. Goed om dat ook weer eens op het netvlies te krijgen en tussen de oren te nemen...

Al paar jaar geen huisdieren meer. De spinnen tellen we niet mee, die komen vanzelf... >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
In Limburg is het nu dikke mist... so far voor de zon :(
Had mij zo verheugd op de mooie zonneschijn op zondag, helaas.....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:13
NielsTn schreef op zondag 13 november 2011 @ 13:39:
Da's balen, hier is het zonnig. Het is wel een beetje heiig en er zijn veel condenssporen. Het is voor vandaag alweer over zijn piek heen denk ik:

Afbeeldingslocatie: http://p.twimg.com/AeIOUoQCEAA1ll5.png

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
Newbie meld zich,

Ik lees al enige tijd mee, maar heb af en toe het gevoel overspoeld te worden met informatie.
PvPower geeft aan waar ik heen wil, ik heb een garage met daar aan gekoppeld een schuur.
Deze hebben een dak van 9,4 meter bij 3, 75 meter. Ik ben er ondertussen wel achter dat daar dan twee rijen panelen van elk 5 in landscape op passen.
Het dak is ongeveer ZZW gericht.
Er ligt van uit de meterkast onder het huis (10 meter) door de tuin (5,5 meter) een 5x2,5 mm YMVKas kabel naar tot in de schuur die nog niet in gebruik is.
Ik weet onder tussen ook dat ik met het vermogen wat ik met 10 panelen kan opwekken een aparte groep nodig heb.
Dit is voor mij geen probleem ik meer dan 20 jaar elekto monteur geweest.
Maar zit niet meer in deze branch.
Als jullie me op weg kunnen helpen graag, ik zou graag advies willen over welke panelen ik het beste kan kiezen ik combinatie met welke omvormer b.v. een of twee strings (aan de westkant van de garage staat een boompje)
Wat voor systeem heb ik nodig om de panelen op te leggen (clickfit?) en wat voor balast?
En wat zijn de kosten als je het kant en klaar koopt, en hoeveel verschil zit er tussen zelf op het dak leggen en monteren of laten doen door de leverancier.
Het is mijn bedoeling om een aantal offertes aan te vragen en dat naast jullie deskundige adviezen te houden.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NielsTn schreef op zondag 13 november 2011 @ 13:39:
Valt wel mee hoor, jullie jaaropbrengsten (kWh/kWp). Niet klagen.

Heb net mail naar Photon doen uitgaan over een artikel over weer zo'n peperduur, door EU en EL&I (...) gecofinancierd "try-out" project, "Wijk van Morgen". Een van de eerste "huizen" op het nog vrijwel maagdelijke, uitgestorven NL deel van Avantis is (bijna) opgeleverd, nul-energie concept, alleen mag er niemand in "wonen", want het is een industrieterrein.

Erger is dat er met nota bene nagelneue, innovatieve SunWeb® modules (jawel, van het iets verderop gelegen Solland Solar) op een dertig graden hellend dakvlak op pal zuid (volledig vrij, geen schaduw), wel "geïntegreerd", maar zeer goed aan de elementen (lees: verkoelende wind) geëxponeerde installatie slechts met een specifieke opbrengst wordt gerekend van een bizar lage 815 kWh/kWp.jaar. Er zijn daar installaties direct in de omgeving die aantoonbaar veel meer produceren. Eentje op 2 km. afstand zit nu al op 1.050 kWh/kWp sinds 1 januari (Sonnenertrag). Dat zijn Multisol® modules van Scheuten Solar, niet eens pal zuid. Die modules worden in Gelsenkirchen gemaakt (ja, dat is dus in Duitsland)...

Ben benieuwd welke simulator er voor de berekening voor die weer flink gesubsidieerde "model" nul-energie "woning" is gebruikt...

(en ja, het zonnetje schijnt hier lekker fel. Volgende keer jullie weer... :*) )

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:28

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 13 november 2011 @ 10:48:
Gewoon een servo gestuurd mengventiel op de aanvoer vh cv-circuit zetten.
Deze mengt de aanvoer met de retour tot de gewenste temperatuur.
Tevens een voeler( kan met een aanlegthermostaat) en voila je kunt precies bepalen hoe hoog je aanvoertemp mag worden.
Hier werk ik op het moment met 35gr aanvoertemp.
Zelf kan ik het ook nog weersafhankelijk (stooklijn) maken omdat ik met buitenvoeler werk en ruimtethermostaten binnen.
Verrek da's waar ook dat had je al eens gezegd. Had je die link ook nog van zo'n servo gestuurd mengventiel?

Hoe stel je dat mengventiel in eigenlijk? Dmv temperatuursensoren op de aanvoer en de zonneboiler?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op zondag 13 november 2011 @ 13:17:

Maar de bittere realiteit is natuurlijk ongeschonden: ook huisdieren verzwaren de milieu impact
Dit is Flint onze Drentse Patrijs en ik weet zeker dat zij een lagere CO2 footprint heeft dan ieder mens op dit forum ;)

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2mdpb3t.jpg

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Mooi beestje man!
Afgelopen vrijdag hebben we een van onze twee Mechelaars moeten laten inslapen. Dat menneke is 11 jaar ons maatje geweest. Ecologische voetafdruk of niet, we gaan in het asiel op zoek naar een nieuw maatje voor ons meisje en onszelf.

Bij het lezen van het feit dat een hond een even grote ecologische voetafdruk zou hebben als twee Landcruisers realiseerde ik dat doorschieten in het een of andere ook goed mogelijk is.

Zal ik deze winter het vogelvoer maar weer terugsturen naar de fabrikant en de natuur maar z'n beloop moeten laten gaan? Dacht het niet...

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Hoe komen ze uberhaupt bij zulke cijfers? Mooie Drent, ook altijd gehad. 14 jaar geworden!

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Schinnen-groen schreef op zondag 13 november 2011 @ 14:57:
Mooi beestje man!
Afgelopen vrijdag hebben we een van onze twee Mechelaars moeten laten inslapen.
Sterkte ermee, altijd vervelend zeker na zo lange tijd.
SunshineCompany schreef op zondag 13 november 2011 @ 15:00:
Mooie Drent, ook altijd gehad. 14 jaar geworden!
Dan heeft die van ons nog 11 jaar te gaan :)

[ Voor 28% gewijzigd door SpeksteenWP op 13-11-2011 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Hoe komen ze uberhaupt bij zulke cijfers? Mooie Drent, ook altijd gehad. 14 jaar geworden!
Indirect bijvoorbeeld uit zo'n publicatie (er zullen er nog veel meer zijn, Google is your best friend - so they say).

http://www.guardian.co.uk.../sep/07/food.foodanddrink
His comments are the most controversial advice yet provided by the panel on how individuals can help tackle global warning.
Maar ja, die meneer komt van de heftig over de tong gaande United Nations Intergovernmental Panel on Climate Change, dus dat zal wel weer niet waar zijn. Of ligt "te gevoelig", want "in ons persoonlijke domein".

Meer leuke kost om te verorberen en/of eens flink je tanden in te zetten:

http://www.guengl.eu/upload/meat_climate_report.pdf
http://www.fao.org/docrep/010/a0701e/a0701e00.HTM

Wat wij eten of wat "zij" eten ("onze" oh zo lieve viervoeters die zo'n belangrijke rol in ons sociale leven spelen, daar geen negatief woord over), dat maakt verder niet uit. Het is en blijft vlees. En dat wordt reeds in onrustbarende hoeveelheden, veel te veel voor de draagkracht van een planeet, geconsumeerd. En het wordt steeds meer. Dus kritiek daar op is en blijft volkomen terecht. Ook al gaat het om nog zulke gevoelige materie...

... wat er verder precies van de in die leuk bedoelde uitzending aan getallen of verhoudingen is genoemd laat ik verder in het midden, daar zal vast wel e.e.a. aan zijn afgerond of mogelijk "te pessimistisch" zijn gewaardeerd. Maar impact heeft het allemaal beslist, en die impact is niet gering.

Voor een meer gebalanceerd verhaal is deze ook aardig (for pet lovers):

http://www.globalanimal.o...gger-than-you-think/3655/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Rekenen aan dat soort zaken is altijd shaky in mijn ogen omdat zoveel factoren anders kunnen zijn. En daarnaast is QI erg interessant maar het is een amusementsprogramma, ik zou er niet al te veel op baseren. Zo geloof ik ook niet alles wat Top Gear over auto's zegt ;)

Dat gezegd hebbende: de meeste mensen geven hun honden/katten vleesproducten te eten en het is duidelijk dat dat niet echt duurzaam is. Afhankelijk van welke bron je gelooft kost een Joule voedingswaarde in vleesvorm tussen de vier en tien keer zoveel fossiele energie-input als plantaardig voedsel (all other things being equal). Dat is ontegenzeggelijk iets om over na te denken.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op zondag 13 november 2011 @ 14:57:
Bij het lezen van het feit dat een hond een even grote ecologische voetafdruk zou hebben als twee Landcruisers realiseerde ik dat doorschieten in het een of andere ook goed mogelijk is.

Zal ik deze winter het vogelvoer maar weer terugsturen naar de fabrikant en de natuur maar z'n beloop moeten laten gaan? Dacht het niet...
Wil je bestrijden dat een (flinke) hond een dergelijke voetafdruk heeft?
Of maakt het niet uit wat de ecologische voetafdruk is?

Honden eten vlees (het voornaamste in deze vergelijking) en laten periodiek een windje. Zo kom je aan je ecologische voertafdruk.

Ik heb niets tegen honden, vraag me alleen af wat het argument is. Overigens zal zo'n mastino een grotere impact hebben dan een drent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op zondag 13 november 2011 @ 13:58:
[...]

Verrek da's waar ook dat had je al eens gezegd. Had je die link ook nog van zo'n servo gestuurd mengventiel?

Hoe stel je dat mengventiel in eigenlijk? Dmv temperatuursensoren op de aanvoer en de zonneboiler?
Het zou eventueel ook met een thermostatische regelaar kunnen, maar dat is dan wel handmatig.
Bijvoorbeeld: http://verwarming.danfoss...02_MNU17452561_SIT40.html

Hetgene wat ik zelf heb zitten is:
http://www.haustechnik-ex..._632_635&products_id=4792
en
http://www.haustechnik-ex..._630_639&products_id=4795
plus adapter voor termomix.
Puls gestuurd door m'n UVR dmv 2 uitgangen (NC en NO) met meerdere voelers (aanvoer, retour en mix)
Eigenlijk is 1 voeler genoeg (de uiteindelijke aanvoertemp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op zondag 13 november 2011 @ 15:27:
[...]

Wil je bestrijden dat een (flinke) hond een dergelijke voetafdruk heeft?
Of maakt het niet uit wat de ecologische voetafdruk is?

Honden eten vlees (het voornaamste in deze vergelijking) en laten periodiek een windje. Zo kom je aan je ecologische voertafdruk.

Ik heb niets tegen honden, vraag me alleen af wat het argument is. Overigens zal zo'n mastino een grotere impact hebben dan een drent.
Nee, ik wil dat niet bestrijden.
Wat ik wel wil bestrijden is dat het verstandiger is om alle dieren die in een asiel terecht zijn gekomen direct af te maken om zodoende een steentje bij te dragen om "het probleem" op te lossen.

Misschien is het een betere keuze om slechts 1x per week een stukje vlees te eten, of helemaal niet. :D

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Onze hond krijgt dagelijks 2 bekers droge hondenbrokken een soortement van pepernoten zeg maar, daarnaast een boterham en een halve appel. Het kan best zijn dat er in droge brokken vlees verwerkt zit, zal ik eens nakijken.
Daarnaast zorgt ze voor een verlaging van het energieverbruik in ons gezin immers tijdens de vele wandelingen ben je niet thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speksteenkachel schreef op zondag 13 november 2011 @ 15:37:
Onze hond krijgt dagelijks 2 bekers droge hondenbrokken een soortement van pepernoten zeg maar, daarnaast een boterham en een halve appel. Het kan best zijn dat er in droge brokken vlees verwerkt zit, zal ik eens nakijken.
Daarnaast zorgt ze voor een verlaging van het energieverbruik in ons gezin immers tijdens de vele wandelingen ben je niet thuis.
Je was me even voor.
Onze honden krijgen hun leven lang al hondenbrokken. Af en toe een stukje gedroogde pens, een afvalproduct wat normaliter gelijk het stort op ging. In de brokken is, naast groentes, ook afvalvlees verwerkt.

Naast het feit van de wandelingen mbt energieverbruik, al eens gedacht aan gezondheid? Door al die beweging zijn we arbeidsproductiever, hebben minder gezondheidszorg nodig en (tot nu toe) geen medicijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op zondag 13 november 2011 @ 15:37:
... en dan "hoef" je ook niet de computer aan te hebben staan om GoT bij te houden of te posten ...

TEN Points for Enschede! _/-\o_

Nog wel even naar FAO (Food and Agriculture Organization of the United Nations) doorsturen als tip voor "positieve impact van het houden van honden" in de almaar ingewikkelder wordende ecological impact berekeningen... :

FAO HEADQUARTERS

Viale delle Terme di Caracalla
00153 Rome, Italy
Telephone: (+39) 06 57051
Fax: (+39) 06 570 53152
Email: FAO-HQ@fao.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

1 kg rundvlees veroorzaakt een opwarming van 25 kg CO2-equivalent (inclusief de windjes van de koe = methaan = 25 x zo krachtig als CO2). Een hond die 1 kg rundvlees per dag eet, veroorzaakt een opwarming van 25 kg CO2-eq. Een SUV stoot ca 250 g per km uit, dus 1 kg rundvlees is hetzelfde als 100 km autorijden. Of ca 250 km in een Prius.

Waar je nog mee kunt spelen zijn de aannames, hoeveel vlees eet een hond per dag? Hoeveel % rundvlees/varkensvlees/kippenvlees/vissenvlees, hoeveel slachtafval dat anders toch verloren zou gaan, etc.

Het lijkt me dus helemaal niet onaannemelijk wat ze zeggen over die hond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zonnigtype schreef op zondag 13 november 2011 @ 15:42:
[...]

... en dan "hoef" je ook niet de computer aan te hebben staan om GoT bij te houden of te posten ...

TEN Points for Enschede! _/-\o_
Dus je post niet via je smartphone? Dat scheelt een bom energie! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Anne vdr Bom schreef op zondag 13 november 2011 @ 15:45:
1 kg rundvlees veroorzaakt een opwarming van 25 kg CO2-equivalent (inclusief de windjes van de koe = methaan = 25 x zo krachtig als CO2). Een hond die 1 kg rundvlees per dag eet, veroorzaakt een opwarming van 25 kg CO2-eq. Een SUV stoot ca 250 g per km uit, dus 1 kg rundvlees is hetzelfde als 100 km autorijden. Of ca 250 km in een Prius.

Waar je nog mee kunt spelen zijn de aannames, hoeveel vlees eet een hond per dag? Hoeveel % rundvlees/varkensvlees/kippenvlees/vissenvlees, hoeveel slachtafval dat anders toch verloren zou gaan, etc.

Het lijkt me dus helemaal niet onaannemelijk wat ze zeggen over die hond.
ehhh... 1 kg rundvlees per dag? Enig idee wat je dan per maand moet verdienen? :?

Gewoon eens in de winkel de info op een pak voer lezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb zojuist een brief/flyer opgesteld die ik morgenavond bij de mensen in mijn straat in de bus ga doen, waarin ik ze (kort) informeer over woningisolatie en ze uitnodig om zich aan te melden voor een informatieavond.

Ik hoop dat veel mensen reageren! Ik hoop maar nergens op, dan kan het alleen maar meevallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op zondag 13 november 2011 @ 15:42:
Of tienerdochters die dan anders maar een of ander nutteloos apparaat aan hebben staan.
Laat ze het niet horen, oef ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Schinnen-groen schreef op zondag 13 november 2011 @ 15:45:
[...]

Dus je post niet via je smartphone? Dat scheelt een bom energie! :9~
Nooit aan de mobiele apparatuur gegaan, geen behoefte aan. Er zijn vast onderzoeken bekend waarbij de computer penetratie graad bij smart-phone bezitters bekend is. Zou me niets verbazen als het honderd procent is, als er niet al tig van die bakken in het smart-phone bezittende huishouden staan.

En neen, op een smart-phone houd je geen website zoals de mijne bij. Dat moet dan maar direct over and out zijn, sorry guys, it has been a nice time, but Armageddon is nigh, so basta with it.

Ieder zijn duurzame meug. We zijn zoooooo verschillend allemaal, laten we dat vooral zo houden... ;)

zonnigtiepje wentelt zich gaarne in zijn eigen "milieuzonden", wetende dat weinigen hem meer in kunnen halen op "life-long environmental impact"... (laten we het over "the kids" hier helemaal maar niet hebben...)

zonnigtiepje heeft wel een hele lieve kat gehad - die eigenlijk zijn partner het huis in heeft gehaald - maar die is ook al lang dood. Was een mooie tijd. Verleden tijd.

* edit *
@JeroenH: Stoer! Ben benieuwd naar de respons... Eigen bedrijf plannen?

[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 13-11-2011 15:57 . Reden: topicstarter going for the big one ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zonnigtype schreef op zondag 13 november 2011 @ 15:55:
[...]

Nooit aan de mobiele apparatuur gegaan, geen behoefte aan. Er zijn vast onderzoeken bekend waarbij de computer penetratie graad bij smart-phone bezitters bekend is. Zou me niets verbazen als het honderd procent is, als er niet al tig van die bakken in het smart-phone bezittende huishouden staan.

En neen, op een smart-phone houd je geen website zoals de mijne bij. Dat moet dan maar direct over and out zijn, sorry guys, it has been a nice time, but Armageddon is nigh, so basta with it.

Ieder zijn duurzame meug. We zijn zoooooo verschillend allemaal, laten we dat vooral zo houden... ;)

zonnigtiepje wentelt zich gaarne in zijn eigen "milieuzonden", wetende dat weinigen hem meer in kunnen halen op "life-long environmental impact"... (laten we het over "the kids" hier helemaal maar niet hebben...)

zonnigtiepje heeft wel een hele lieve kat gehad - die eigenlijk zijn partner het huis in heeft gehaald - maar die is ook al lang dood. Was een mooie tijd. Verleden tijd.

* edit *
@JeroenH: Stoer! Ben benieuwd naar de respons... Eigen bedrijf plannen?
Ehhh... opmerking was eigenlijk als grapje bedoeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op zondag 13 november 2011 @ 15:55:
* edit *
@JeroenH: Stoer! Ben benieuwd naar de respons...
Ik ook! Ik weet helaas al dat mijn directe buurman niet mee wil doen met spouwmuurisolatie 'want ik heb net twee jaar terug mijn gevel opnieuw laten voegen' (...).

Om eerlijk te zijn ben ik niet erg hoopvol over het aantal reacties, in mijn buurt (beter gezegd: in mijn hele woonplaats) leven dit soort zaken nog nauwelijks. Afgelopen week werden de nieuwe begrotingsplannen van de gemeente Hilversum duidelijk: de subsidies op duurzame maatregelen voor burgers en bedrijven zijn geheel geschrapt. Nu ben ik sowieso geen groot voorstander van aanschafsubsidies maar het was beter dan niets...

Maar: wie wet valt het mee. Het zou mooi zijn. Als het een succes is kan ik het wellicht uitbreiden naar de rest van de buurt.
Eigen bedrijf plannen?
Over die vraag lig ik 's nachts nog wel eens wakker. Ik weet niet of voldoende 'ondernemer' ben om een eigen bedrijf te kunnen c.q. willen runnen. Maar ik sluit niets uit.

-edit-

Dit is de brief/flyer: https://docs.google.com/d...65rAvXgvKOGxQkLY6dppWn_wA

(opmaak van het origineel is beter, gaat verloren door de manier waarop ik het publiceer)

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 13-11-2011 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Schinnen-groen schreef op zondag 13 november 2011 @ 15:58:
[...]

Ehhh... opmerking was eigenlijk als grapje bedoeld ;)
Pfffffoeeiiiiii. Thanx.

Begon me al zorgen te maken en via dat miljeuvretende www naar info over smartphones te zoeken.

http://www.pmda.com/2011/...hones-obsolete-in-a-year/
http://www.businessgreen....452/are-smartphones-green

Van "tricky one":
Like all things with the new economy, any green benefit will ultimately depend on the consumer and how they choose to use the technology.
Lama zitten. Enough [veggie] food for thought voor een - in deze contreien - zonnige zondag... Heeft die religieuze dag toch nog zijn waarde... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@JeroenH:
Hebben jullie ook een Volksuniversiteit in de buurt?

Die zoeken altijd mensen die een cursus willen verzorgen voor geïnteresseerden.

Zelf zit ik met dit idee al een tijdje te spelen.
Zeg maar een cursus: "Hoe bespaar ik energie?" of: "hoe werkt dat nu: zonnepanelen en zonneboilers."

Als ik de kopieerkosten betaald krijg en een goeie bak koffie dan vind ik dit genoeg. Ben niet zo zakelijk ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op zondag 13 november 2011 @ 16:10:

Dit is de brief/flyer: https://docs.google.com/d...65rAvXgvKOGxQkLY6dppWn_wA

(opmaak van het origineel is beter, gaat verloren door de manier waarop ik het publiceer)
Prima brief. Helder. Als Henk en Ingrid daar niet in mee willen gaan weet ik het ook niet meer... d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op zondag 13 november 2011 @ 16:21:
@JeroenH:
Hebben jullie ook een Volksuniversiteit in de buurt?
Ja, die hebben we, hoewel ik er heel weinig van weet.
Die zoeken altijd mensen die een cursus willen verzorgen voor geïnteresseerden.

Zelf zit ik met dit idee al een tijdje te spelen.
Zeg maar een cursus: "Hoe bespaar ik energie?" of: "hoe werkt dat nu: zonnepanelen en zonneboilers."

Als ik de kopieerkosten betaald krijg en een goeie bak koffie dan vind ik dit genoeg. Ben niet zo zakelijk ingesteld.
Dat is helemaal niet zo'n gek idee... Dat zou misschien een mooie tussenstap (voor mij) zijn tussen 'weblogje bijhouden' en 'bedrijf starten'. Hier ga ik eens een tijdje op broeden.
zonnigtype schreef op zondag 13 november 2011 @ 16:27:
Prima brief. Helder. Als Henk en Ingrid daar niet in mee willen gaan weet ik het ook niet meer... d:)b
Dank voor het compliment! Ik laat uiteraard weten hoe e.e.a. loopt.

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 13-11-2011 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22
Nette brief. Als je slim bent vraag je mensen ook om even hun E-mailadres achter te laten voor als ze niet zozeer geinteresseerd zijn in een infoavond, maar wel op de hoogte willen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Rukapul schreef op zondag 13 november 2011 @ 16:42:
[...]

Nette brief. Als je slim bent vraag je mensen ook om even hun E-mailadres achter te laten voor als ze niet zozeer geinteresseerd zijn in een infoavond, maar wel op de hoogte willen blijven.
Dat is een goede tip, dank je wel. Toegevoegd! (mooi spul dat Google Docs voor dit soort dingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:28

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb een stukje gepost op mijn blog over de zonneboiler en CV naverwarmen. Ik ben benieuwd naar jullie ideeen.
http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=1556

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Schinnen-groen schreef op zondag 13 november 2011 @ 15:48:
ehhh... 1 kg rundvlees per dag? Enig idee wat je dan per maand moet verdienen? :?

Gewoon eens in de winkel de info op een pak voer lezen. :)
Ik heb geen hond, maar wel een kat. Daar staat op de verpakking 'min 4% rund'. 4,1% dus of zoiets. Da's niet veul. Ook nog wat kippenvlees en verder granen nog wat onbestemde bestanddelen. "Oops" zou ik zeggen als ik Perry heette.

Hmmm, die 100 SUV-km per dag gaan we daarmee niet halen, want die 4% vlees is dan waarschijnlijk ook voor het overgrote deel afval of van afgekeurde dieren. Ik vraag me af wat de andere factoren in die 'SUV sized footprint' van Bello zijn. Verpakking? Dat beetje plastic? Nah.

Ah, ik weet het: die honden worden allemaal in het bos uitgelaten. En daar heb je een SUV voor nodig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Wat misschien een leuk idee is dat een ieder hier z'n all time dagrecord in kWh/kWp gaat vermelden en op welke dag gevestigd.
Vooral voor de newbees onder ons zodat we kunnen zien wat er mogelijk is in het hoofdseizoen.
Misschien kan Anton wel een kolommetje bijmaken in z'n lijst :$
Dagrecord van mij 5,27 kWh/kWp gevestigd op 16-10-2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:09
Wie weet raad?
op mn iSense remeha thermostaat staat vaak alleen het radiatortekentje. Dat betekent dat er volgens de thermostaat warmtebehoefte is, en de brander van de ketel is nog niet aan. Nu wil ik dit natuurlijk vaak hebben, zodat de warmte uit de zonneboiler benut wordt. In de isense kan ik zaken instellen zoals opwarmsnelheid en afkoelsnelheid ( laatste geeft aan: bij afkoelsnelheid op snelst, krijg je korte uitperiodes tussen branderstarts.)

wie heeft er tips?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

All time record is 6,439 kWh/kWp op 3 mei 2011. 45 graden op ZZW, Zuid Limburg.

Wel betrekkelijk, want pas "in progress" vanaf 17-11-2010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

6,38kWh/kWp afgelopen zomer. Prima resultaat dacht ik.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Schinnen-groen schreef op zondag 13 november 2011 @ 19:13:

Exact dezelfde uitkomst hier in op Noord-Beveland(Zeeland): 6,43 kWh/kWp op 3 mei 2011. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:25:
Pffff, een vriendin+vriend van mijn moeder zitten nu in een lastige positie.
Eergisteren kwam de jaarafrekening van Essent die op zijn zachtst gezegd schokkend was.

Bijbetalen: €1894,-
Voorschot: Voorheen €90, nu €198.
:X

Ik heb dus maar even gebeld met Essent (de leverancier), Enexis (beheerder, dacht dat ik daar moest zijn voor vragen mbt de meters) en Oxxio (van de meters) om te achterhalen of en waar er iets mis is gegaan.

Het verbruik was dit jaar namelijk ~6700kwh/~2500m3 terwijl ze vorig jaar een paar €100 terugkregen op de jaarafrekening. Het verbruik van vorig jaar was dus véél lager. (Gas zat toen tussen de 500 en 600, elektra weet ik zo niet uit het hoofd.)
Nu woonden ze er toen nog geen volledig jaar (maand of 8-9) maar dan nog is het in verhouding veel hoger geworden.

......
Even kleine update nav bovenstaande.

Ik zit het verbruik in de gaten te houden, als ik het verbruik van de beginstanden van de huidige periode (eindstanden op jaarafrekening van dit jaar dus) tot de standen van nu neem (verbruik over de laatste 78 dagen) en dat omreken naar per jaar dan komt het volgende eruit:

Elektrisch hoog: 1922 kwh
Elektrisch laag: 2961 kwh
gas: 1062m3

Dat is weliswaar een grove indicatie van wat het ongeveer gaat zijn, maar het is toch al een heel verschil.
Dit bevestigd (lijkt mij) dat Essent vorig jaar de standen dus toch veel te laag geschat heeft.

Ik ga iig rond juni/juli aan het bellen voor de meterstandenkaart, die hebben ze namelijk dit jaar en vorig jaar nooit gekregen in het appartement waar ze nu wonen, vandaar dat er ook niks doorgegeven is. (Maar dat kunnen ze sowieso niet, dus dat doe ik dan maar.)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
2 juni 2010, 5,3 kWh/kWp (vergeet niet, 70% installatie op WZW, 30% op ONO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:37

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Anne vdr Bom schreef op zondag 13 november 2011 @ 18:39:
[...]
Ik heb geen hond, maar wel een kat. Daar staat op de verpakking 'min 4% rund'. 4,1% dus of zoiets. Da's niet veul. Ook nog wat kippenvlees en verder granen nog wat onbestemde bestanddelen. "Oops" zou ik zeggen als ik Perry heette.
Jou kat heet Perry en op zijn vel ('verpakking') staat dat-ie bestaat uit min. 4% rund, kippenvlees, granen en nog wat onbestemde bestanddelen :?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 15:30
Mars Warrior schreef op zondag 13 november 2011 @ 20:15:
[...]

Jou kat heet Perry en op zijn vel ('verpakking') staat dat-ie bestaat uit min. 4% rund, kippenvlees, granen en nog wat onbestemde bestanddelen :?
Ja en die 4% is dan ook nog eens het afval van het slachtafval wat echt nergens meer bruikbaar voor was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op zondag 13 november 2011 @ 20:15:
[...]

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Bedankt voor minimaal 5 minuten blauw liggen van het lachen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Vaag al die dag records zijn een stuk lager dan ik zou verwachten.

Hier hebben we 4 Nov 6,85 kwh opgewekt (installatie pas sinds 28 okt actief). Ik hoop op een zomerdag toch een stuk meer te halen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

JeroenH schreef op zondag 13 november 2011 @ 19:49:
2 juni 2010, 5,3 kWh/kWp (vergeet niet, 70% installatie op WZW, 30% op ONO)
Is inderdaad een belangrijke factor, in de lijst van Anton staat ook de dakrichting, hellingshoek, provincie etc.
Lijst downloaden en importeren in excel en dan sorteren op richting geeft een redelijk reëel beeld. :)
Waarmee gemeten is ook belangrijk, waarde van de omvormer of van een geijkte meter kan al flink verschil geven.

[ Voor 16% gewijzigd door SpeksteenWP op 13-11-2011 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Crazyanz schreef op zondag 13 november 2011 @ 20:31:

Hier hebben we 4 Nov 6,85 kwh opgewekt (installatie pas sinds 28 okt actief). Ik hoop op een zomerdag toch een stuk meer te halen eigenlijk.
Inderdaad. Maar het is geen dagopbrengst, maar omgerekend per kWp.

Ik had op de dag met hoogste opbrengst 12kWh, en ik heb 1880Wp aan PV liggen. 12kWh/1,88kWp = 6,38kWh/kWp

Mijn topdag was overigens ergens eind juli met een PV installatie op WZW

[ Voor 7% gewijzigd door Gé Brander op 13-11-2011 20:41 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 16:46

The Wizard

Moderator Mobile
Crazyanz schreef op zondag 13 november 2011 @ 20:31:

Haal je ook, de dagen zijn veel korter en de zon staat veel lager. De sets pieken hier nu ongeveer op de helft van de zomeropbrengst in de volle zon op het hoogste punt. De sets liggen wel onder een hoek van 20 graden, dus daar verlies je ook wel wat op.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
JeroenH schreef op zondag 13 november 2011 @ 17:02:
[...]

Dat is een goede tip, dank je wel. Toegevoegd! (mooi spul dat Google Docs voor dit soort dingen)
Ik heb meteen zelf maar een mailtje gecomponeerd om iets in die richting te ondernemen:
Beste heer/mevrouw,

Ik ben geinteresseerd in spouwmuurisolatie voor mijn woning, maar ben in het verleden tegen de volgende punten aangelopen:

1. Te isoleren oppervlak is beperkt (ca 20m2).
2. Oplossing is nodig voor ventillatie kruipruimte zonder gemetselde plantenbak aan voorgevel te slopen. Huidige ventillatieroosters zitten hoger aan de voorzijde. Hierdoor is het bijvoorbeeld niet zomaar mogelijk om laag bij de grond onder 45 graden te boren en een buis te plaatsen. (Aan de achterzijde van de woning is geen (mogelijkheid tot) ventillatie ivm glazen pui.)

Om een idee te geven heb ik foto’s van een vergelijkbaar huis bijgesloten met markering van de te isoleren oppervlakten.

Mijn vraag is of u een oplossing kunt bieden die rekening houdt met bovenstaande punten.

Indien schaalgrootte voor een (kosteneffectieve) oplossing een punt is dan ben ik bereid met een voorstel buren en/of wijk(vereniging) te benaderen. (Minimaal 3 straten hebben exact dezelfde woningen.)

Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,

Paul, Eindhoven

Afbeeldingslocatie: http://kosteronline.net/pics/topics/voorgevel_an.jpgAfbeeldingslocatie: http://kosteronline.net/pics/topics/achtergevel_an.jpg
(voorzijde - achterzijde)
Voornaamste reden om toch te willen na-isoleren is dat er radiatoren hangen aan 3 van de 4 muren (warmteverlies door deltaT!) danwel badkamer (condensatie!, comfort).

Kent iemand hier isolatiebedrijven (regio Eindhoven) die iets creatiever tegen dit soort klussen aankijken? Nuon/Rouwenhorst in het verleden kon in elk geval met niets komen.

disclamer: foto's van Funda :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
In de wetenschap dat er al twiekerts zijn gesignaleerd alhier die over de 7 kWh/kWp op mooie dagen hebben gerapporteerd met hun trafoloze mega-omvormers hier ook even wat prehistorische top resultaten van het zonnigtiep systeempje:

733 Wh uit een max. 94% rendement hebbende OK4 omvormer die toen nog natuurlijk geventileerd onder een 108 Wp olieboer paneeltje hing, op 24 juni van het Jaar Des Heeren 2002: 6,79 kWh/kWp

Voor de hele set 108 Wp modules van "toen" (6 stuks in twee rijen) was het gemiddeld 6,68 kWh/kWp.

Na de eerste omvangrijke systeem renovatie en verplaatsing OK4 omvormertjes naar binnen in huis (geen optimale natuurlijke koeling meer, 25 meter DC bekabeling) is dat terug gevallen naar een maximum van 698 Wh op een vergelijkbaar paneel, met mijn (momenteel) best presterende OK4'tje, op 2 juni 2009, 6,46 kWh/kWp. De hele groep 108 Wp modules deed toen gemiddeld 6,18 kWh/kWp vanwege wat zwakkere broeders in die groep.

Maximum systeemopbrengst van complete, uitgebreide installatie (1,336 kWp) was 8,082 kWh, 6,05 kWh/kWp. Dat was op 22 mei 2010 (laatste 2 modules vlak daarvoor toegevoegd, op 20 april 2010).

Mind you: dat alles met prehistorisch zonnestroom materiaal, wel op 30 graden helling op geëxponeerd hoog plat dak, "vrijwel zuid" gericht. In de zonrijke kuststrook. Kan allemaal veel beter, zoals enkelen van jullie inmiddels al lang hebben aangetoond.

Disclaimer: nooit flashdata ontvangen, daar blijft dus ook een mogelijke extra foutbron in zitten. Nominale vermogens zijn datasheet waarden, dat zijn natuurlijk "gemiddeldes". Shell Solar had 5% tolerantie op de modules begin deze eeuw, zowel plus als min.

NB: record op de oudste 93 Wp modules was (met omvormer nog onder het paneel, buiten) 6,66 kWh/kWp, op 31 mei van het reeds historische jaar 2000, 79 dagen na ingebruikname van dat eerste setje waarmee ons lange zonnestroom avontuur begon... Nicht schlecht.

NB2: nu ik daar toch weer op stuitte, meteen maar eens een officieel "flash data verzoek" gedaan richting de producent van de laatste modules, de Kyocera 50 wattpiekers. Ben benieuwd of ik daar een reply op krijg... ;)

[ Voor 12% gewijzigd door zonnigtype op 13-11-2011 21:45 . Reden: Hela, vergeten we de ouwetjes niet?! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:28

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

engelbertus schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 10:38:
http://www.meteosneek.nl/
leuke website.
ik was aan het zoeken nar actuele luchtvochtigheidsgegevens, en vond meteen deze site.
erg leuk, want ik kom uit sneek :)

staat veel op, temperatuur, gevoelstemperatuur, regen, verdamping, windsnelheid+richting, verdamping, luchtvochtigheid, zoninstraling, uv, luchtdruk, zons op-, en zons ondergang, maanstand.

kan iemand mij nu vertellen hoe ik kan zien wanneer ik nu kan ventileren om de luchtvochtigheid in mijn woning / slaapkamer te verlagen?

het is nu bijvoorbeeld buiten 4 graden en een lv van 90, en binnen is het 15 graden en lv 66% ( slaapkamer) woonkamer: 20,4 graden en lv =50%
Om een goede vergelijking te maken moet je niet kijken naar relatieve vochtigheid , maar naar de absolute vochtinhoud. Dat is de vochtinhoud in gr/kg.

In jou geval: Buitenlucht = 4C en 90 %=4,5 gr/kg
Binnenlucht=15C en 60% RV=6,3gr/kg

Dan kun je dus ventileren, daar er buiten minder grammen vocht in de lucht zitten.

Download psychrometrisch diagram hier: http://www.nzvc.be/opleiding/software/

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 13-11-2011 23:28 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freemann schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 21:44:
[...]
Wij gebruiken op het moment ongeveer 950m3 gas (2persoons huishouden, 4 werkdagen).
Tijdens de verbouwing heb ik DWTW toegepast en dat scheelt dus ook al (trouwens wel bizar om het temperatuurverschil te constateren!). Normaal is dan 70% huisverwarming en 30% tapwater, oftewel 665m3 huisverwarming en 285m3.
Als we al 20% bezuinigd heb op tapwater dan is dat nu 228m3 en is verwarmen 722m3.
Als we nu 70% op tapwater besparen dan besparen we 160m3 besparen en 68m3 verbruik.
Als we nu 40% op verwarmen besparen dan besparen we 266m3 besparen en 399m3 verbruik.

Totale besparing zou dan 467m3 gas zijn, oftewel grofweg de helft.
Het zijn een boel ALS-jes, maar het zou leuk zijn.

467*0,61 (eneco m3 prijs) = €285
Een beetje een ZB kost €3500 (wat ik tot dusver heb gezien) en dat zou een theoretisch tvt van 12,5 jaar zijn.
PV verdien je sneller terug, maar denk dat als slochteren "leeg" is, het gas een stuk duurder wordt.
De door mij genoemde waarden komen van dikke Duitse installaties met een navenant hoge prijs.
Iets normaler is een besparing van 60% tapwaterverwarming en 30% ruimteverwarming
Bij 1000 m3 totaal, 600m3 verwarming geeft een besparing van 30% -> 180m3
Bij 1000 m3 totaal, 400m3 tapwaterverbruik geeft een besparing van 60% ->240m3 (400m3 is bij 4 pers.)
Totaal besparing 420 m3. Dit is dus in lijn met de Folder van Atag.
Echter als je een DWTW hebt is de besparing op tapwater bij een rendement van de DWTW van 50% slechts 120m3
Dan kom je uit op een totaal van 300m3 zelfs bij een tarief van 65 cent/m3 resulteert dit in 195 euro in totaal.
Nog even afgezien dat je verbruik aan tapwater ook lager uitvalt door het feit dat je met 2 personen bent.
Een Qsolar kost 7500 euro en neemt toch zeker 7,5 m2 van je dak in. Energetisch is de winst 2640kWh.

Op 7,5m2 kun je 1175Wp installeren en 222 euro oogsten en dat kost je 2350 euro (2 euro per Wp wat alweer veel is). Energetisch levert het 1057,50 kWh op.

PV kost dus maar 1/3 en levert in geld meer op en energetisch minder.
De stijging van de gasprijs moet absurd worden wil je dit nog goedmaken.
Als je subsidies kunt krijgen kan dit natuurlijk anders uitvallen. Net zoals je douche en bad gewoonten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
nihiles schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 22:26:
Weet hier misschien iemand of er ergens een hometrainer met netgekoppelde energieopwekking te koop is? Ik ben op zoek naar een kant-en-klaar product dus een hometrainer met een omvormer en stekker voor in het stopcontact. Ik weet op het internet wel veel zelfbouwprojecten te vinden (veelal met accu's), maar nergens een uitontwikkeld product.

Het lijkt me erg leuk om met veel moeite een paar kWh-tjes op te wekken voor de lol, zeker nu de duistere dagen zijn aangekomen en mijn PV-setje wat minder hard produceert.
geinig ook op andere duurzame fora is die fiets-gedachte er:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=23&t=1901

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-09 07:23
Schinnen-groen schreef op zondag 13 november 2011 @ 19:13:

Ik kan hier alleen nog het 3-daagse gemiddelde van begin mei terugvinden, van 3 t/m 5 mei heeft de set gemiddeld 6,95 kWh/kWp geleverd!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de HRe maakt hier gretig gebruik van, 8kWh warmte ~ 70 cent uit gas
8kWh stroom gaat richting 2 eurie.
toch leef ik inmiddels in een andere dimensie :
http://van.wijk.net/pvt/mgas.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

c70070540 schreef op zondag 13 november 2011 @ 19:33:
6,38kWh/kWp afgelopen zomer. Prima resultaat dacht ik.
Hier een A'dam:
String 0: 6.62 kWh/kWp op 29 en 30 Mei 2009
String 1: 6.91 kWh/kWp op 19 Mei 2010
String 2: 6.70 kWh/kWp op 2 juni 2010
String 3: 6.81 kWh/kWp op 3 juni 2011

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2011 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Verwijderd schreef op zondag 13 november 2011 @ 22:38:
[...]

De door mij genoemde waarden komen van dikke Duitse installaties met een navenant hoge prijs.
Iets normaler is een besparing van 60% tapwaterverwarming en 30% ruimteverwarming
Bij 1000 m3 totaal, 600m3 verwarming geeft een besparing van 30% -> 180m3
Bij 1000 m3 totaal, 400m3 tapwaterverbruik geeft een besparing van 60% ->240m3 (400m3 is bij 4 pers.)
Totaal besparing 420 m3. Dit is dus in lijn met de Folder van Atag.
Echter als je een DWTW hebt is de besparing op tapwater bij een rendement van de DWTW van 50% slechts 120m3
Dan kom je uit op een totaal van 300m3 zelfs bij een tarief van 65 cent/m3 resulteert dit in 195 euro in totaal.
Nog even afgezien dat je verbruik aan tapwater ook lager uitvalt door het feit dat je met 2 personen bent.
Een Qsolar kost 7500 euro en neemt toch zeker 7,5 m2 van je dak in. Energetisch is de winst 2640kWh.

Op 7,5m2 kun je 1175Wp installeren en 222 euro oogsten en dat kost je 2350 euro (2 euro per Wp wat alweer veel is). Energetisch levert het 1057,50 kWh op.

Als je subsidies kunt krijgen kan dit natuurlijk anders uitvallen. Net zoals je douche en bad gewoonten.
Hmmm, maar een Qsolar hoeft van mij ook niet.
Heb gekeken naar ZonneCombiBoilers met 5-10 GJ en dat zou rond de 3000 zijn (zover ik nu heb gevonden).
dat zou een TVT van 15 jaar zijn.

Heb dan 600liter combiboiler met 36 vacuumbuizen.
36 buizen =7.42GJ = 2061kWh

De heatpipes zou dan in de plaats van 5 zonnepanelen komen a 1000 - 1300Wp oftewel 800-1040 kWh
De 5 panelen kosten 1400-1800 oftewel €1,75 per/kWh
De zonnecombiboiler kost zo'n €1,45 per "geinstalleerd" kWh
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2011 @ 07:43:
[...]

Ik kan je HRe reactie even niet plaatsen in de context van PV<>ZB.
Kun je je nader verklaren?

[ Voor 71% gewijzigd door Freemann op 14-11-2011 09:37 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freemann schreef op maandag 14 november 2011 @ 08:07:
Heb gekeken naar ZonneCombiBoilers met 5-10 GJ en dat zou rond de 3000 zijn (zover ik nu heb gevonden).

Het is maar een rekenvoorbeeld, bij een 3000 euro systeem zal je opbrengst wel iets lager uitvallen.

Anderzijds is het prijsverschil per Wp tussen een PV totaal dak minus 7,5 m2 of PV totaal dak absoluut geen 2 euro Wp. Eerder 1.5 euro/Wp dus de prijs van die extra 7.5 m2 PV wordt dan 1.762,50 euro terwijl de opbrengst toch makkelijk in geld 10% hoger ligt (momenteel). Zoals gezegd energetisch scoort de ZB beter.
Maar dus wel bijna 2x zo duur en minder opbrengst in euro, natuurlijk als gevolg van de gigantische prijsval van PV.

Bij sterk stijgende gasprijzen zullen ook andere oplossingen sneller worden ontwikkeld. Ik zie wat dat betreft wel ontwikkelingen. Vooral op het gebied van ventilatie en WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 november 2011 @ 07:43:
Stroom komt niet alleen uit gas, maar helaas ook deels uit kolen.
De ergste nachtmerrie is kolen.

Ik heb je grafiek bekeken, zo te zien gebruik je nog steeds gas.
Normaal, daar niet van, ik zet toch ook de verwarming open en dan krijg ik wat restwarmte van de lokale STEG van Nuon (gefactureerd door Eneco :? )

Ondanks alles is mijn verbruik maar heel beperkt hoger dan dat van jou (voor zover ik weet zit je op 600m3 ongeveer). Waar die andere dimensie uit bestaat wordt me (nog) niet helemaal duidelijk.
Of je moet zeggen subsidie, waarvan jij sloten heb gekregen en ik (gelukkig) niets.

Licht eens toe. Verlicht mij !!!
(ipv mijn links te bewerken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Breek me de bek niet open... Vooral het stukje dat ruim de helft van de labels niet klopt, verbaast me niets. Bij ons is bij de vaststelling van het eerste label een Rc-waarde van 2,53 toegekend aan de vloer omdat we in 2003 vloerverwarming hebben aangebracht. Daarom wordt er uitgegaan van een gebruikelijke isolatiewaarde van vloeren in 2003 (blijkaar Rc 2,53), terwijl er in werkelijkheid folie onder ligt met een Rc van 0,062 en er geen enkele vorm van isolatie in de kruipruimte zat.

Je gasverbruik moet je aantonen met je jaarrekening, maar vervolgens wordt er automatisch een verdeling gemaakt tussen tapwater en verwarming, waardoor er 286m3 werd gerekend voor tapwater, terwijl het in werkelijkheid 120m3 was.

Bij de vaststelling van het nieuwe label hoor ik nu dat er bij PV uitgegaan wordt van m2 i.p.v. Wp, dus mensen die bijv. Sunpowers hebben liggen worden benadeeld.

Onder het bericht dat in die link van NielsTn stond ook een bericht dat ik wel positief vond, namelijk dat woningen met een groen energielabel sneller worden verkocht en gemiddeld 6000 Euro meer opbrengen. Tot nu toe had ik begrepen dat dit de meeste mensen (nog) niets interesseerde bij de aankoop van een huis.

Gisteren naar de open dag van passief huizen geweest. Leuk om bijv. een keer te ervaren hoe het binnenklimaat is van een huis met balansventilatie: erg aangenaam! Een van de andere bezoekers zei dat hij altijd last heeft van een lopende neus (al jaren) en dat hij 's ochtends al 3 zakdoeken vol had gesnoten, maar na een kwartier in dat huis had hij al nergens meer last van. Er bleek een filter geplaatst te zijn dat stofdeeltjes en pollen tegenhoudt. Opvallend: geen PV, maar wel een Q-Solar380 met 7,5m2 vlakke plaat. Er was 25cm buitengevelisolatie aangebracht en kierdichting met tape. Uiteraard HR+++glas en de vloer was met 20cm geisoleerd als ik het goed onthouden heb. Van de projectleider krijgen we het adres van het Duitse bedrijf dat de buitengevelisolatie zeer netjes heeft uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lol, hier zelfs 0m3 gas voor verwarmen en warm water sinds de cv-houtkachel brandt (sinds 17 febr).
ZB draait weer overuren, die 2 (kachel en ZB) die bijten elkaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is toch ook altijd weer leerzaam om de reacties op nujij te lezen... 8)7

Aaarrrrhhhgg... :r ik heb iets te veel reacties gelezen op nujij....... wees gewaarschuwd! Depressie gevaar !!

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2011 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op maandag 14 november 2011 @ 11:38:
[...]

Het is toch ook altijd weer leerzaam om de reacties op nujij te lezen... 8)7

Aaarrrrhhhgg... :r ik heb iets te veel reacties gelezen op nujij....... wees gewaarschuwd! Depressie gevaar !!
briljant!

De gemiddelde reactie klinkt als:
Laat me zien wat het voorschotbedrag is voor energie en ik weet genoeg. Zeker als de eindnota ook nog eens ingezien kan worden.
|:( 8)7 :? :X

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
c70070540 schreef op zondag 13 november 2011 @ 20:40:
[...]

Inderdaad. Maar het is geen dagopbrengst, maar omgerekend per kWp.

Ik had op de dag met hoogste opbrengst 12kWh, en ik heb 1880Wp aan PV liggen. 12kWh/1,88kWp = 6,38kWh/kWp

Mijn topdag was overigens ergens eind juli met een PV installatie op WZW
Ah dank weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freemann schreef op maandag 14 november 2011 @ 08:07:
[...]

36 buizen =7.42GJ = 2061kWh
Alleen schiet een 600 liter combiboiler met 36 vacuumbuizen niet echt op. Op een boiler van 600 liter zou je naar mijn mening toch 72 heatpipes moeten hebben. Ik heb zelf 72 heatpipes op een 500 liter boilervat met 2 spiralen. Destijds stond er voor die 72 heatpipes 13,2Gj, nu staat er voor 72 heatpipes zelfs 15,3Gj volgens Sunsystems.

In je vergelijking zou je er dan dus 1 collector bij moeten rekenen en dan kom je op een oppervlakte van zo'n 12m2, dus moet je de mogelijke hoeveelheid Wp ook herberekenen naar die oppervlakte. Of je kunt een 300 liter boiler nemen met 36 heatpipes zodat je op een oppervlakte van 6m2 uitkomt, wat je voor ongeveer 2300 Euro kan krijgen, maar daar moet je nog leidingen, koppelstukken, leidingisolatie e.d. bijrekenen. Ik denk dat wij max. 400 Euro extra kwijt waren. Met 3 collectoren op een 600 liter boiler zou je volgens mij rond 3500 Euro moeten kunnen uitkomen plus hetzelfde bedrag extra materiaal.

Bij de prijs van PV zou ik niet meer uitgaan van een prijs van €2,-/wp. Met de laagste prijs die ik tot nu toe heb gezien, zou ik op een totaalprijs van €1,38/wp zijn uitgekomen (incl. omvormer en montagemateriaal) en de prijzen blijven nog wel even dalen, verwacht ik.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2011 13:13 . Reden: Extra collector en PV-oppervlak herberekenen of kleinere boiler ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 21:06
Iemand interesse in twee econergy in-dak systeem platen voor het plaatsen van zonnepanelen in het dak ipv op de dakpannen? Na uitbreiding van PV-systeem heb ik deze gebruikte platen over. Oorspronkelijk geplaatst in 2003.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op maandag 14 november 2011 @ 12:19:
[...]
Alleen schiet een 600 liter combiboiler met 36 vacuumbuizen niet echt op. Op een boiler van 600 liter zou je naar mijn mening toch 72 heatpipes moeten hebben. Ik heb zelf 72 heatpipes op een 500 liter boilervat met 2 spiralen. Destijds stond er voor die 72 heatpipes 13,2Gj, nu staat er voor 72 heatpipes zelfs 15,3Gj volgens Sunsystems.

In je vergelijking zou je er dan dus 1 collector bij moeten rekenen en dan kom je op een oppervlakte van zo'n 12m2, dus moet je de mogelijke hoeveelheid Wp ook herberekenen naar die oppervlakte. Of je kunt een 300 liter boiler nemen met 36 heatpipes zodat je op een oppervlakte van 6m2 uitkomt. Met 3 collectoren op een 600 liter boiler zou je volgens mij rond 3500 Euro moeten kunnen uitkomen, maar daar moet je nog leidingen, koppelstukken, leidingisolatie e.d. bijrekenen. Ik denk dat wij max. 400 Euro extra kwijt waren. Bij de prijs van PV zou ik niet meer uitgaan van een prijs van €2,-/wp. Met de laagste prijs die ik tot nu toe heb gezien, zou ik op een totaalprijs van €1,38/wp zijn uitgekomen (incl. omvormer en montagemateriaal) en de prijzen blijven nog wel even dalen, verwacht ik.
Kwam de "set" tegen op "een site" (zonder verder name te noemen).
Hier moest ik kiezen voor het aantal personen (3) en warmte behoefte (hoog).
Vervolgens kwam er te staan:
U heeft 30 tot 45 vacuümbuizen nodig voor een dekking van 40% tot 60% van uw warmwaterverbruik.
En:
In de boiler wordt het warme water opgeslagen. Voor het door u gekozen systeem is een boilervat van 515 tot 859 liter geschikt.
Ik kan redelijkwijs wel 54 vacuumbuizen(5,57*2=11,14Gj) kwijt.

En inderdaad, er komen nog koppelingen en leidingen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freemann schreef op maandag 14 november 2011 @ 13:12:
Kwam de "set" tegen op "een site" (zonder verder name te noemen).
Hier moest ik kiezen voor het aantal personen (3) en warmte behoefte (hoog).
Vervolgens kwam er te staan:
[...]
En:
[...]

Ik kan redelijkwijs wel 54 vacuumbuizen(5,57*2=11,14Gj) kwijt.

En inderdaad, er komen nog koppelingen en leidingen bij.
Bedenk dat je met maar 36 heatpipes de helft minder hebt dan ik terwijl je dan een boilervat hebt dat 100 liter groter is dan die van mij. Dan heb je dus veel meer moeite om dat vat warm te krijgen. De temperatuur in mijn vat varieert op het moment tussen grofweg 30 en 46 graden afhankelijk van slechte of goede dagen qua zonneschijn. Met 54 heatpipes zou ik voor een boilervat van 400 liter gaan om voldoende rendement voor de verwarmingsondersteuning te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@Rukapul
dat wordt een hele lastige om daar nog extra aan te isoleren.
ik ken wel een paar mensen in de regio Eindhoven die dat soort dingen zouden kunnen.
maar wat zouden ze eigenlijk kunnen doen?

hoe is de situatie in de kruipruimte?
is het er erg vochtig?

dat balkon aan de achter kant is dat thermisch los gekoppeld van de vloer/plafon?

wat voor glas zit er eigenlijk in die ruiten?

die kleine stukjes muur isoleren heeft weinig zin dat is dweilen met de kraan open.
ik kan nergens op de foto's ontluchtings- gaten vinden voor de spouw ontluchting.
maar het kan zijn dat der een kier is tussen de dakgoot en de muur.

in de huis kamer achter de radiator zou je nog best een laagje isolatie kunnen doen.
rachels + wedi platen + gipsplaat en afwerken.

als je flink wat turf (niet zo ecologisch) door de grond van die planten bak doet zal die wat meer isoleren ook voor het huis zelf. beter is nog om de bladeren van de bomen die nu vallen te verzamelen en die door de grond te mengen. niet schrikken als je planten het volgend jaar een stuk beter doen.

@freeman
ik sta ook achter de berekening van Neanderthaler71 over p.v. en zonnecollector.
der is wel wat te zeggen voor een zonnecollector maar dan denk ik al gouw aan nieuwbouw waar bij rekening is gehouden met dit soort constructies. anders is het toch erg duur.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2011 @ 09:51:
[...]

Stroom komt niet alleen uit gas, maar helaas ook deels uit kolen.
De ergste nachtmerrie is kolen.

Ik heb je grafiek bekeken, zo te zien gebruik je nog steeds gas.
Normaal, daar niet van, ik zet toch ook de verwarming open en dan krijg ik wat restwarmte van de lokale STEG van Nuon (gefactureerd door Eneco :? )
Grappig, jij Eneco SV "levering" uit Vattenfall/NUON centrale.

Ikke Vattenfall/NUON SV "levering" uit E.ON STEG centrale... >:)

Hier nog iemand die E.ON "levering stadswarmte" uit een Eneco stadswarmte unit betrekt? :+

Pijngrens hier nog niet overschreden (hoofdkraan nog niet beroerd), komt er beslist aan (zon breekt net door hier).

Echter, SV installatie van de gemeenschappelijke ruimte hier heeft van het weekend de Pijp aan Maarten gegeven, komt vanmiddag een monteur [van de bekende Feenstra] voor langs. Gebeurt er eindelijk weer eens wat voor die € 346,20 vastrecht op jaarbasis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-09 12:58

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Meridiaan schreef op zondag 13 november 2011 @ 19:40:

Exact dezelfde uitkomst hier in op Noord-Beveland(Zeeland): 6,43 kWh/kWp op 3 mei 2011. :)
Das ook toevallig: ook op 3 mei 2011 een record: 6,47 kWh/kWp. (Middelburg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

migjes schreef op maandag 14 november 2011 @ 13:35:
@freemann
ik sta ook achter de berekening van Neanderthaler71 over p.v. en zonnecollector.
der is wel wat te zeggen voor een zonnecollector maar dan denk ik al gouw aan nieuwbouw waar bij rekening is gehouden met dit soort constructies. anders is het toch erg duur.
Ik ben het ook deels met zijn berekening eens.

Wat ik alleen niet snap is waarom iedereen hier fossiele brandstoffen vervloekt en mij "richting PV duwt" omdat het sneller terug verdient is.
Tuurlijk snap ook ik dat stroom van kolencentrales veel viezer is, maar de ene keer begint;
- men over het milieu,daar doe je het voor en niet anders,
- de volgende keer komt men weer met € en TVT

dit is niet vijandig (of iets dergelijks) bedoelt, maar meer als kritische noot (en misschien omdat ik het weer is niet snap :X ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Over stadsverwarming gesproken; ik was afgelopen zaterdag op de open dag van een passiefhuis.

Ten eerste: IK WIL EEN PASSIEFHUIS!!!!!

Ahum.

Ten tweede een droevig verhaal: het heeft de beste man twee jaar procederen gekost om van zijn stadsverwarmingsaansluiting af te komen. Dat is toch te triest voor woorden? Het is hem uiteindelijk gelukt, en dat is mooi, maar niet iedereen zal er twee jaar procederen voor over hebben.

Maar buiten dat, wat een prachtig duurzaam systeem. Het is zo'n beetje het ultieme voorbeeld van eerst besparen, dan pas opwekken. Ik ben jaloers....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@freeman
Ik ben het niet met de berekening eens. Neanderthaler71 rekent met een prijs van 7500 Euro en een opbrengst van 10,2Gj op 7,5m2, terwijl je met 52 heatpipes op een 400 liter boilervat voor een prijs van 2900 Euro een opbrengst van 11,2Gj kunt halen op ongeveer 8,5m2.

Nieuw rekenvoorbeeld:

Zonneboiler (52 heatpipes op 400 liter vat, 11,2Gj op 8,5m2):
195 Euro besparing op gas
2900 Euro aanschaf (plus max. 400 extra materiaalkosten)
3111 KWh

PV (1175 Wp op 7,5m2):
222 Euro besparing op elektriciteit
2350 Euro aanschaf bij 2 Euro/wp
1057 Kwh

De PV zou je nog even om moeten rekenen naar 8,5m2 i.p.v. 7,5m2. De prijs van PV daalt, maar de prijs van gas stijgt (in januari weer 2%) wat het bedrag aan gasbesparing door de zonneboiler weer hoger maakt.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2011 15:49 . Reden: cijfers stijging gas en elektriciteit door elkaar gehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-09 12:58

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op zondag 13 november 2011 @ 15:53:
Ik heb zojuist een brief/flyer opgesteld die ik morgenavond bij de mensen in mijn straat in de bus ga doen, waarin ik ze (kort) informeer over woningisolatie en ze uitnodig om zich aan te melden voor een informatieavond.
@Jeroen: Een goed/leuk idee van jou _/-\o_ Sucses ermee!

Trouwens, ik lees in je brief: wij betalen Minder dan 50 euro/maand ; zoo, ik dacht dat ik laag zat met 90 euro/maand. (die 90 is dan wel inclusief water, kabel tv en huur boiler )
is die 50 incl. of excl.??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JAN-B schreef op maandag 14 november 2011 @ 13:59:
[...]

Das ook toevallig: ook op 3 mei 2011 een record: 6,47 kWh/kWp. (Middelburg)
Was ook erg zonnig toen...

Afbeeldingslocatie: http://www.knmi.nl/klimatologie/geografische_overzichten/pop_picture.cgi?img=archief/sq/sq20110503.png&ele=sq

(rechtsklik op link en "bekijk afbeelding", ik krijg het niet voor elkaar het plaatje hier direct te plaatsen, is vast wel een truuk voor)

Weerbeschrijving KNMI:
Op 1 en 2 mei was het zonnig. Op de 3e was het in het zuiden en midden zonnig, in het noorden ontstond convectieve bewolking en een enkele lichte bui onder invloed van een klein hoogtelaag boven Denemarken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op maandag 14 november 2011 @ 14:13:
ik krijg het niet voor elkaar het plaatje hier direct te plaatsen, is vast wel een truuk voor)
Easy :)

Afbeeldingslocatie: http://www.knmi.nl/klimatologie/geografische_overzichten/archief/sq/sq20110503.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
@Rukapul
dat wordt een hele lastige om daar nog extra aan te isoleren.
ik ken wel een paar mensen in de regio Eindhoven die dat soort dingen zouden kunnen.
maar wat zouden ze eigenlijk kunnen doen?
Spouwmuurisolatie met parels aanbrengen oid :P

Ik heb er nog eens over nagedacht en eigenlijk is de ventillatie-oplossing potentieel kinderlijk eenvoudig: gebruik geen 45graden renovatiekokers, maar plaats PVC-buis onder een hoek van bijvoorbeeld 20graden dwars door de plantenbak heen. Roostertje ervoor en je hebt een 20graden renovatiekoker. Alleen het uitgraven ervan en het boren onder een dergelijke hoek zal uitermate k*t wezen.
hoe is de situatie in de kruipruimte?
is het er erg vochtig?
Volkomen droog :)

(Over een paar weken ga ik de onderkant van de vloer isoleren met 10-13cm EPS.)
dat balkon aan de achter kant is dat thermisch los gekoppeld van de vloer/plafon?
Natuurlijk niet met die jaren '70 meuk :+ Afaik zijn het metalen profielen die verankerd zijn in de betonnen verdiepingsvloer.
wat voor glas zit er eigenlijk in die ruiten?
Nou heb je het echte pijnpunt te pakken :+

Beneden: dubbel, non-HR
Boven: enkel

Plan om achter nieuwe kozijnen plus HR++(+) glas aan te gaan begint te vormen. De winst hiervan is natuurlijk enorm met 40 a 50m2 glasoppervlak. En dan heb ik de aluminium kozijnen met koudebruggen nog niet eens genoemd.
die kleine stukjes muur isoleren heeft weinig zin dat is dweilen met de kraan open.
Dat ligt iets genuanceerder en mijns inziens hoort het gewoon in het totaalplan thuis. De badkamer heeft op dit moment bijvoorbeeld een enorm warmtelek in de vorm van 6m2 ongeisoleerde spouwmuur. Ook is het zonde van de warmte van radiatoren (al is het na aanbrengen van tonzon radiatorfolie al een stuk beter).
ik kan nergens op de foto's ontluchtings- gaten vinden voor de spouw ontluchting.
maar het kan zijn dat der een kier is tussen de dakgoot en de muur.
Er zitten 4 roosters aan de voorzijde (boven de plantenbak) en 1 rooster aan de achterzijde. Hiermee wordt kruipruimte geventilleerd en ik neem aan ook de spouw. Kleine gaten/sleufjes puur ter ontluchting van de spouw heb ik niet opgemerkt.

Geen idee of er een kier zal zitten tussen dakgoot en muur.
in de huis kamer achter de radiator zou je nog best een laagje isolatie kunnen doen.
rachels + wedi platen + gipsplaat en afwerken.
Niet echt een optie om direct enthousiast van te worden. Bovendien niet echt aantrekkelijk voor de badkamer omdat het niet non-destructief kan en er kostbare centimeters verloren gaan.
als je flink wat turf (niet zo ecologisch) door de grond van die planten bak doet zal die wat meer isoleren ook voor het huis zelf. beter is nog om de bladeren van de bomen die nu vallen te verzamelen en die door de grond te mengen. niet schrikken als je planten het volgend jaar een stuk beter doen.
Leuke gedachte. Ik had er al gedacht om gewoon isolatieplaten in te graven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
master30 schreef op woensdag 21 september 2011 @ 16:05:
[...]

Toch 15-20 min gebeld met Essent, een vriendelijke dame aan de telefoon gehad;

Ze komen er nu ook voor het eerst (?) achter dat er een capaciteits-tariefgroep is onder de <500m3,
Ze moesten zelf eerst kijken op de Enexis site na mijn opmerking hierover, ik had dus gelijk (uiteraard)
Ze gaan het uitzoeken met Enexis, eerst wilden zij mij weer naar Enexis heen sturen, maar ik vertelde dus dat Enexis mij al naar hun had doorverwezen.
Ze gaan er nu toch achteraan ik word nog gebeld/ email hierover.

Word vervolgd dus....
Een paar weken terug is het opgelost, ik post het hier nog even.
2008-2009 , 27 terug
2009-2010 , 39,61 terug
2010-2011 , 17,11 terug, hier was het gedeeltelijk wel goed gegaan.

toch weer ongeveer 84 euro terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freemann schreef op maandag 14 november 2011 @ 14:10:
Ik ben het ook deels met zijn berekening eens.

Wat ik alleen niet is waarom iedereen hier fossiele brandstoffen vervloekt en mij "richting PV duwt" omdat het sneller terug verdient is.
Ahum.... niet iedereen :*)
In mijn rekenvoorbeeld kun je bovendien zien dat het verschil in tvt niet zo groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Net toch maar de Plugwise Starter set aangeschaft voor het automatisch meten van de opbrengst van mijn PV set. De software die bij de Steca zit, kan alleen handmatig uitlezen en dat is vrij irritant natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op maandag 14 november 2011 @ 14:13:
@Jeroen: Een goed/leuk idee van jou _/-\o_ Sucses ermee!
Vanavond gaan ze in de bus.
Trouwens, ik lees in je brief: wij betalen Minder dan 50 euro/maand ; zoo, ik dacht dat ik laag zat met 90 euro/maand. (die 90 is dan wel inclusief water, kabel tv en huur boiler )
is die 50 incl. of excl.??
Dat is uitsluitend elektriciteit en aardgas. Water, en kabel-TV komt daar nog bovenop, ketel is eigendom en kost dus geen maandelijks bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed initiatief! Toen wij wilden polsen wie er interesse had in buitengevelisolatie, hebben wij ervoor gekozen om bij iedereen in ons rijtje langs de deur te gaan met de laptop, om het persoonlijk te vragen. We hadden vooraf al een offerte aangevraagd als de hele rij mee zou doen. Het was een prijs per m2, dus hadden we al vooraf uitgerekend voor elk individueel huis hoeveel het zou gaan kosten en in hoeveel jaar ze dat terug zouden kunnen verdienen met gelijkblijvende gasprijzen. Daarnaast hadden we een plaatje gemaakt hoe het eruit zou kunnen komen te zien.

Door zelf langs te gaan en alles al vooraf uit te zoeken, werkte dit bij ons veel beter. De meesten zijn niet geinteresseerd in gasbesparing totdat je een en ander concreet voorrekent. Met een brief in de bus moeten mensen al voorbij het vooroordeel zijn dat je isoleren er nooit uit haalt. De meesten zijn dat vooroordeel nog niet voorbij. Het werkt dan laagdrempeliger als je zelf bij hen langs gaat en al een en ander hebt voorgerekend.

Bij de berekening hebben we uiteraard wel gezegd dat wij niet kunnen voorspellen of de gasprijs hetzelfde blijft, maar dat de kans dat die stijgt groter is dan dat die daalt. Ook hebben we aangegeven dat het van meerdere factoren afhangt of de berekende gasbesparing daadwerkelijk behaald kan worden. Maar op deze manier hebben ze in ieder geval een indicatie.

Ik denk dat jij het genuanceerd genoeg kunt brengen dat het niet overkomt alsof je iets aan de deur verkoopt. Op deze manier hoeven zij niet over de drempel om zelf bij jou langs te gaan. Het kost je meer tijd, maar zo leer je je buurtbewoners ook wat beter kennen, dus ook leuk. Bij voldoende belangstelling zouden we dan een bijeenkomst plannen zodat het bedrijf dat de offerte had gemaakt toelichting kon geven. Uiteindelijk wilde maar 1 persoon niet mee doen (wat helaas wel inhield dat het dan niet door de welstand zou komen, maar die situatie verandert waarschijnlijk deze maand). Ik weet zeker dat de helft niet zou zijn gekomen als we niet zelf langs waren gegaan, maar een brief in de bus hadden gedaan. Die raakten pas geinteresseerd nadat ze concrete berekeningen en het voorbeeldplaatje hadden gezien.

Begrijp me niet verkeerd: ik vind je brief een hartstikke goed initiatief! Ik wil je alleen ter overweging meegeven of zelf langs gaan wellicht een beter resultaat oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 november 2011 @ 14:12:
Nieuw rekenvoorbeeld:

Zonneboiler (52 heatpipes op 400 liter vat, 11,2Gj op 8,5m2):
195 Euro besparing op gas
2900 Euro aanschaf (plus max. 400 extra materiaalkosten)
3111 KWh

PV (1175 Wp op 7,5m2):
222 Euro besparing op elektriciteit
2350 Euro aanschaf bij 2 Euro/wp
1057 Kwh

De PV zou je nog even om moeten rekenen naar 8,5m2 i.p.v. 7,5m2. De prijs van PV daalt, maar de prijs van gas stijgt (in januari weer 8%) wat het bedrag aan gasbesparing door de zonneboiler weer hoger maakt.
PV 8,5 m2 levert dan 251,60 euro op
De prijs van 2 euro/wp is een normale prijs, alleen in dit geval gaat het om een keuze tussen een normaal systeem en een iets groter systeem. Dan heb je te maken met "grenskosten per wp".
Bij mijn eigen uitbreiding ga ik ruim onder de 1,50 voor de aanvullende Wp's komen.
Voor een afweging tussen deze alternatieven zijn de grenskosten van toepassing.

8,5 m2 PV -> 1332 Wp -> 1199 kWh opbrengst (niet op zuid overigens iets minder) en dat kost dan 1998 euro

Het pure aantal kWh dat je ''opwekt'' blijft bij een thermische oplossing hoger.
Het is alleen minder waard in geld (zolang je binnen de saldeergrenzen blijft natuurlijk).
Of het vanuit milieuoogpunt beter is....
1 m3 gas levert een Co2 uitstoot op van 1800 gr
1 kWh levert in de NL mix een uitstoot op van circa 581 gr
De ZB levert 636 kg CO2 besparing op, de PV aanvulling levert 697 kg CO2 besparing op.
Mijn PV zorgt namelijk dat niet alleen ik maar soms ook mijn buren mijn energie afnemen, ik zit bij GC en zij bij EON. Het is daarom de mix die telt bij de berekening van de impact hiervan.

Gaat de gasprijs stijgen? Het aantal ontdekte gasvelden is (misschien helaas) best heel groot. De mogelijkheden het op het NL gasnet te krijgen worden steeds beter (LNG transport e.d.).
Ik wil echt maximaal besparen en ook op gas, maar vooralsnog is het probleem KOLEN en
dat niet alleen om de enorme CO2 uitstoot, maar ook om de aanvullende uitstoot (kwik usw)
De stijging van de gasprijs gaat alleen over de gasprijs en de BTW niet over de EB op de gasprijs. Het effect is hierdoor op de totaalprijs ook nog eens geringer.

Just a thought :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2011 @ 14:56:
[...]
Goed initiatief!

Begrijp me niet verkeerd: ik vind je brief een hartstikke goed initiatief! Ik wil je alleen ter overweging meegeven of zelf langs gaan wellicht een beter resultaat oplevert.
Bedankt voor de tip! (de anderen ook trouwens, kreeg via DM ook wat waardevolle tips) Ik probeer het in eerste instantie toch eerst met de brief. Afhankelijk van de respons daarop kan ik misschien langsgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Hmmmm. Dacht dat ik dat hier ook had geprobeerd, maar kreeg geen resultaat te zien...

... ja, ik word te oud voor dit gekkenwerk, dat is wel duidelijk ... }:O

Overigens dank uit der aard!

@ecowoman:
De prijs van PV daalt, maar de prijs van gas stijgt (in januari weer 8%) wat het bedrag aan gasbesparing door de zonneboiler weer hoger maakt.
Bij welke e-boer is dat?

Vattenfall/NUON heeft het over 2% verhoging van de LEVERINGS-prijs per 1 jan. 2012.

Uitgaande van de huidige prijsstelling bij V/N, variabel contract, en regio C (zeg maar Noord-Holland, noord Zuid-Holland, Flevoland en Gelderland)

levering/m3 0,33857 EUR/m3 (ex BTW)
regiotoeslag regio C 0,00513
Energiebelasting 0,16390
subtotaal 0,50760
btw 19% 0,09644
totaal incl. btw 0,60404 EUR/m3

zou dit betekenen, bij aanname "2% verhoging post levering V/N" en verder uitsluitend een inflatiecorrectie energiebelasting van plus 2% (wat Vattenfall/NUON eigenlijk helemaal niet kan/mag weten, EB wordt pas eind van het jaar vastgesteld in Den Haag):

levering/m3 0,33857 + 0,02*0,33857 = 0,34534 EUR/m3 (ex BTW) [incl. aangekondigde verhoging V/N]
regiotoeslag regio C 0,00513
Energiebelasting 0,16390 + 0,02*0,16390 = 0,16718 [incl. inflatie correctie]
subtotaal 0,51765
btw 19% 0,09835
totaal incl. btw 0,616

(mooi afgerond bedrag... :P )

Verschil met situatie nu: [(0,616-0,60404)/0,60404]*100% = 1,98% ...

... dat is "nogal" een groot verschil met de door jou gesuggereerde 8%.

... dus nogmaals: welke energieboer gaat jou 8% (all-in) stijging toerekenen???

Hoge olieprijzen en lage gasprijzen???

Zal vast wel weer een "logisch verhaal" achter zitten wat Henk en Ingrid helemaal ontgaat (die kun je immers ALLES wijsmaken)... 8)7

Feenstra is net geweest voor de "defecte" SV aansluiting van de gemeenschappelijke voorzieningen hier...

... retour en aanvoer leiding waren verwisseld (door de vorige monteur die in de zomer een tussenstuk heeft verwisseld) ...

7(8)7

... zou dat nu ook als "bruto nationaal product" worden gezien, het loon van die jongen?

... eigenlijk zou het er van af getrokken moeten worden natuurlijk. Bruto Nationale Aftrek Post Wegens Onnodige Werkverschaffing Die Niet Tot Maatschappelijk Nuttige Productiviteit Leidt.

... nog een half uurtje staan praten met hem, leuk die wandelgangen praatjes uit "de sector". Er gaat in Rotterdam een gigantische SV buis van de afvalcentrale op de tweede Maasvlakte richting de nieuwe gedwongen bewoners in oplap gebieden in Rotterdam aangelegd worden (volgens hem). Mij is altijd verteld dat een SV netwerk niet veel langer zou kunnen worden dan zo'n 20 kilometer, anders zou het niet rendabel worden vanwege te grote warmte verliezen. Deze meneer had het over een afstand van ... 50 kilometer.

Benieuwd wie die investeringen gaat doen en waar de interessante "innovatie" gelden straks vandaan zullen worden gesleept...

(iets met "Agentschap" waarschijnlijk...)

... en wat de isolatiegraad van de huizen is of zal worden als ze eenmaal gebonden op dat netwerk aangesloten zullen gaan worden (Shell schijnt zich uit het project te hebben terug getrokken, misschien kunnen ze daar het beste rekenen, als vanouds...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op maandag 14 november 2011 @ 15:34:
... zou dat nu ook als "bruto nationaal product" worden gezien, het loon van die jongen?
Kenne gij dat liedeke..?

" Wir steigern das Bruttosozialprodukt! Ja, jetzt wird wieder in die Hände gespuckt! " - door Geier Sturzflug

Mijn hemel, hoe oud ben ik nou :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Hoge olieprijzen en lage gasprijzen???

Zal vast wel weer een "logisch verhaal" achter zitten wat Henk en Ingrid helemaal ontgaat (die kun je immers ALLES wijsmaken)... 8)7

Mis ik hier een stukje informatie, of probeer je een boodschap over te brengen? Ik begrijp jouw boodschap namelijk niet. (Of heet ik Henk opeens? ;) )

De rest van het verhaal mist in mijn ogen ook nog wat context. Maar ik kan er ook te dom voor zijn natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ecowoman:
Bij welke e-boer is dat?
Verschil met situatie nu: [(0,616-0,60404)/0,60404]*100% = 1,98% ...

... dat is "nogal" een groot verschil met de door jou gesuggereerde 8%.

... dus nogmaals: welke energieboer gaat jou 8% (all-in) stijging toerekenen???
Sorry, stijging gas en elektriciteit door elkaar gehaald: levering (dus niet all-in) stijging gas 2%, elektriciteit 8%, aldus Nuon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JeroenH schreef op maandag 14 november 2011 @ 15:27:
[...]

Bedankt voor de tip! (de anderen ook trouwens, kreeg via DM ook wat waardevolle tips) Ik probeer het in eerste instantie toch eerst met de brief. Afhankelijk van de respons daarop kan ik misschien langsgaan.
kombineer het met bijvoorbeeld de Klimaatstraatfeest die 11-11-11 van start is gegaan.
Met beetje geluk: vele contacten in de buurt, bewustwording van energie en klimaat, en zowel individuele als gemeenschappelijke acties te bedenken ;)

ik zeg: volgende keer ligt je straat vol met PV ;)
>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmartino
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-06 14:34
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 12:55:
[...]Nee, het is wel Ebay, maar het is een aanbod op basis van sofort-kaufen.
Ik zet het niet voor niets hier op het forum. Ik wil dat iemand hier daar voordeel van heeft. Hij kost 390 euro + verzenden. In de advert. staat dat hij alleen verstuurt in Duitsland. Vaak is dit niet zo en sturen ze het net zo makkelijk naar Nederland. Moet ik het voor je vragen?
Geen duizendtal omgedraaid ;)
Ik heb hem aangeschaft voor de uitbreiding komend voorjaar. 410 euro incl verzenden.
@ Neanderthaler71: Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dmartino schreef op maandag 14 november 2011 @ 15:53:
[...]
Ik heb hem aangeschaft voor de uitbreiding komend voorjaar. 410 euro incl verzenden.
@ Neanderthaler71: Bedankt voor de tip!
Ik vind het super *O* dat hij ''hier'' terecht gekomen is. In het voorjaar lekker het dak op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 november 2011 @ 15:22:
[...]

De prijs van 2 euro/wp is een normale prijs, alleen in dit geval gaat het om een keuze tussen een normaal systeem en een iets groter systeem. Dan heb je te maken met "grenskosten per wp".
Bij mijn eigen uitbreiding ga ik ruim onder de 1,50 voor de aanvullende Wp's komen.
Voor een afweging tussen deze alternatieven zijn de grenskosten van toepassing.
Ook voor een normaal systeem (compleet nieuw, dus inclusief omvormer, montagesysteem, bekabeling en stekkers) had ik al op 1,38 Euro kunnen uitkomen. De gemiddelde prijs zal hoger liggen, dit is een bodemprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
c70070540 schreef op maandag 14 november 2011 @ 15:46:
[...]

Mis ik hier een stukje informatie, of probeer je een boodschap over te brengen? Ik begrijp jouw boodschap namelijk niet. (Of heet ik Henk opeens? ;) )
Geeft niet hoor, het kan de besten overkomen. Daar zijn we mensen voor.
"Ons" arme burgermensjes wordt regelmatig wijs gemaakt dat al die energie tarieven maar blijven stijgen "vanwege de hoge olieprijs" (of zoiets). Gas "zou" daar direct aan gekoppeld zijn, dus als olie wederom de hoogte in schiet, "zou dus" gas ook omhoog gaan. Zo ongeveer grofweg. Ik zie echter twee trends die haaks op elkaar lijken te staan, met nog steeds dezelfde boodschap. En die "kan niet kloppen". Dan laat ik het gemiezer over "ja, maar dat gas hebben we ergens in het [dure?] verleden gekocht" (oncontroleerbaar voor Henk en Ingrid) maar even zitten.

Maar inderdaad: misschien heet ik nu ook wel Henk en ben ik te dom om het tarief gemanipuleer te doorzien. Geeft niet. Ik ben per slot van rekening ook maar een eenvoudig mensch. Kun je niet alles aanrekenen.
De rest van het verhaal mist in mijn ogen ook nog wat context. Maar ik kan er ook te dom voor zijn natuurlijk :)
De context was ecowoman's tariefexplosie die niet voor "gas" bleek te zijn, maar voor "elektra".

Al moeten we ook dat weer in context plaatsen.

Daarvoor heb ik "elders" al gepost. HIER, onder reactie "polderknaap".

Dus niet all-in "8% stijging" elektra. Maar meer in de buurt van 4,4% per 1 januari. Bij Vattenfall/NUON, variabel tarief, en ook met aanname dat energiebelasting op stroom (de allergrootste post van allemaal) met 2% inflatie correctie zal worden opgehoogd. Met deze onzekerheid rekenend zitten we nog steeds niet op het niveau van 2009...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op maandag 14 november 2011 @ 16:01:
Dus niet all-in "8% stijging" elektra. Maar meer in de buurt van 4,4% per 1 januari. Bij Vattenfall/NUON, variabel tarief, en ook met aanname dat energiebelasting op stroom (de allergrootste post van allemaal) met 2% inflatie correctie zal worden opgehoogd. Met deze onzekerheid rekenend zitten we nog steeds niet op het niveau van 2009...
Nuon heeft het op hun website over een stijging van de levering met 8%, niet over een stijging van de all-in prijs. In de berekening van de besparing die je kunt behalen met een zonneboiler ga ik natuurlijk uit van de leveringsprijs, niet van de all-inprijs.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2011 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op maandag 14 november 2011 @ 15:59:
[...]
Ook voor een normaal systeem (compleet nieuw, dus inclusief omvormer, montagesysteem, bekabeling en stekkers) had ik al op 1,38 Euro kunnen uitkomen. De gemiddelde prijs zal hoger liggen, dit is een bodemprijs.
De offertes die ik tot op heden heb gekregen voor 3400-3600Wp kwamen op ongeveer 1,90-2,10 (incl. installatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2011 @ 16:04:
[...]
Nuon heeft het op hun website over een stijging van de levering met 8%, niet over een stijging van de all-in prijs.
Ja, dat weet ik. Alleen snappen heel veel mensen nog steeds niet dat het niet om de eindprijs gaat, waar energiebelasting en BTW een zeer wezenlijk onderdeel van uitmaken. Dat probeerde ik met exacte rekenvoorbeelden (met twee aannames, die we nog gaan zien in te vullen) duidelijk te maken.

Ik hoor regelmatig mensen gillen "dat de stroom weer 8% duurder wordt" omdat ze weer een vaag berichtje op nujij of zo hebben gelezen. Niet voor hen in ieder geval, ze blijven niet snappen hoe de all-in prijs in elkaar zit. Want ze betalen de "end-consumer price". All-in. 4,4% (met aannames). Verder maakt het bij Henk en Ingrid waarschijnlijk nog steeds niks uit. Ze blijven gewoon door consumeren op hetzelfde niveau, en betalen gewoon.

Disclaimer: Laten we hier s.v.p. direct duidelijk stellen dat ik op dit forum niet uitga van dat soort "gewone" mensen. En ecowoman al helemaal niet. Die is van Einsame Spitze namelijk, op besparings-vlak. En mag daarvoor uitbundig worden geprezen... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2011 @ 16:04:
[...]
Nuon heeft het op hun website over een stijging van de levering met 8%, niet over een stijging van de all-in prijs. In de berekening van de besparing die je kunt behalen met een zonneboiler ga ik natuurlijk uit van de leveringsprijs, niet van de all-inprijs.
Nu zet je me met die wijziging alweer op het verkeerde been!

Waarom niet de "all-in prijs" ??? Die betaal je toch gewoon voor je gas??? En die verdien je toch ook door - vanwege je zonneboiler - minder gas te verbruiken???

Dat snap ik echt niet.

Leg het s.v.p. uit aan gekke henkie alhier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 10:38
zonnigtype schreef op maandag 14 november 2011 @ 16:11:
[...]
Ik hoor regelmatig mensen gillen "dat de stroom weer 8% duurder wordt" omdat ze weer een vaag berichtje op nujij of zo hebben gelezen. Niet voor hen in ieder geval, ze blijven niet snappen hoe de all-in prijs in elkaar zit. Want ze betalen de "end-consumer price". All-in. 4,4% (met aannames). Verder maakt het bij Henk en Ingrid waarschijnlijk nog steeds niks uit. Ze blijven gewoon door consumeren op hetzelfde niveau, en betalen gewoon.
Maar is dit het probleem van Henk en Ingrid of van het systeem? Energieprijzen, nota`s, belastingen, etc...het is allemaal niet echt Jip en Janneke. Zelfs wat ze gebruiken weten ze vaak niet, omdat je dat maar 1x per jaar hoeft door te geven.

Ik hoop nog steeds dat we ooit over gaan op een systeem waarbij je van te voren je afrekent, net als bij een auto. Koop 100kWh en als die op is moet je nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
FicoF schreef op maandag 14 november 2011 @ 16:18:
[...]

Maar is dit het probleem van Henk en Ingrid of van het systeem? Energieprijzen, nota`s, belastingen, etc...het is allemaal niet echt Jip en Janneke. Zelfs wat ze gebruiken weten ze vaak niet, omdat je dat maar 1x per jaar hoeft door te geven.
Klopt. Ervaar ik ook in directe omgeving, familie, noem maar op. Het heeft geen aandacht bij de meesten. Omdat energie blijkbaar nog steeds geen drol kost. Of omdat mensen geld teveel hebben. Of beiden.
Ik hoop nog steeds dat we ooit over gaan op een systeem waarbij je van te voren je afrekent, net als bij een auto. Koop 100kWh en als die op is moet je nieuwe kopen.
Wordt een hoop geld mee verdiend als bedrijven als Oracle zich daar tegen aan gaan bemoeien...

http://www.oracle.com/us/industries/utilities/046584.pdf
In the U.K., which has a long tradition of offering prepaid metering as an option to any
customer, utilities report that 15-20 percent of customers sign up.
Ze doen maar. We gaan weer zien waar dat schip strandt...

... voorlopig blijft dat kostbare Ferrarisje hier hangen, het geld ligt immers al op het dak blauw te schitteren en zichzelf terug te verdienen, kilowattuurtje voor kilowattuurtje ...

Pagina: 1 ... 174 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.