Verwijderd schreef op maandag 14 november 2011 @ 16:40:
[...]
Ho ho, ik noem niemand hier Gekke Henkie en jou al helemaal niet. Ik werd op het verkeerde been gezet door de term all-in die je gebruikte. Ik ging ervan uit dat je met all-in bedoelde de prijs inclusief vastrecht. Dat is de all-in prijs waar Henk en Ingrid het denk ik over hebben (o nee, die weten hooguit hun voorschotbedrag en niet wat hun verbruik is en dus al helemaal niet wat het bijbehorende tarief is). Niet slaan, ik zit nog steeds ziek thuis en het koppie loopt een beetje over.

Aha, daar is inderdaad weer een Babylonische spraakverwarring. Dat gekke henkie was van mij, hoef je je niks van aan te trekken.
Als ik het over "energieprijzen" heb, gooi ik altijd alle "vaste" posten d'r uit. Zowel alle heffingen (vastrechten transport 4 posten per modaliteit bij netbeheer, een post vastrecht levering bij leverancier), als de eenmalige teruggave post van Min. Fin. Ze hebben immers geen enkel effect op dan wel gevolgen van je gedrag. Tenzij je door bijvoorbeeld een verzwaarde aansluiting voor bijv. zonnepanelen dakkie vol in een hoger capaciteitstarief terecht zou komen: dan zou je dat als "extra investeringskosten" in eventuele teeveetees mee
moeten kunnen nemen.
De crux is dus, bij decentrale opwek: welke kWh of m3 prijs die ik normaal gesproken betaal (levering plus EB plus BTW, bij gas niet de regioheffing vergeten die m3-gerelateerd is) aan de leverancier is relevant. Alle "gewone" vastrechtposten d'r buiten houden: die betaal je altijd en kun je niet beïnvloeden door decentraal op te wekken.
Ook daar weer uitzonderingen op, al aangestipt door mij, en inmiddels vreugde brengend aan enkele "gevallen" hier: als je onder 500 m3 gasverbruik per jaar komt "mag" je verschil in capaciteitstarief "situatie oud minus situatie nieuw" eigenlijk ook mee rekenen als "duurzame winst vanwege vermeden gas inkoop kosten door decentrale opwekking". En natuurlijk, wat weinigen lukt: gas aansluiting d'r helemaal uit gooien door max. te isoleren en warmtepomp aan te schaffen, dan "mag" je vermeden vastrechtkosten aansluiting (alle gas vastrechten incl. meetdienst, 4 posten netbeheer en 1 post [ex-] leverancier) natuurlijk ook in de beroemde teeveetee opnemen.
Maar "normaal", zeker voor instappers is en blijft: de "vermeden inkoopprijs" van de energie modaliteit in kwestie. kWh "all-in" resp. m3 "all-in". Als je spekstenen met gratis verkregen hout verstookt in een stadswarmte woning "mag" je het vermeden GJ verbruik met prijs "all-in" (Vattenfall/NUON momenteel EUR 23,59/GJ incl. BTW) exclusief toch te betalen vastrecht als teeveetee winst meerekenen.
Maar verder moet ieder voor zich maar bepalen wat 'ie zelf doet. Zoveel mensen zoveel wensen...
Sterkte met het ziekbed. Ik sla niks. Ik zou niet weten waarvoor. Ik begreep je alleen even niet. Babel trekt nog steeds diepe voren in onze verwarde samenleving...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)