maxkoe schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 15:45:
Dag mensen,
Hier in dit topic wordt nogal veel gediscussieer over terug lever tarief welke gelijk moet zijn aan het tarief van de geleverde energie. Nu vroeg ik mij af of jullie ook bewust zijn dat dit wel een erg kromme verhouding is. Het leveren van energie gebeurt uit verschillende bronnen en aangezien die bronnen regelbaar moeten zijn (nacht veel minder avond veel meer) wordt dat uit verschillende centrales gehaald. Ook mensen die groene energie verbruiken maken gebruik van gas centrales of kolen centrales en dit wordt gewoon gecompenseerd op de energie balans. Zonder deze goed regelbare vervuilende centrales kunnen jullie niet continu groene energie krijgen. Waar maar raar.
Niet: "waar maar raar". Maar: heel normaal en logisch. Aard van het beestje. Niets om je druk over te maken.
Nu werkt het op de energie markt zo dat er een soort van biedingen zijn. je kan als energie leverancier bieden op een deel van de energie die je moet leveren. bijvoorbeeld kerncentrales kunnen alleen continu leveren en zullen dus het bulk van de energie leveren en krijgen het minste geld. Kolen centrales kunnen erg goed geregeld worden en zullen dus meer geld per kwh uur krijgen.
Huh? Laat Speksteenkachel het maar niet horen, van die "flexibel regelbare kolencentrales"...
Ten tweede: mensen met zonnepanelen hebben niks te zoeken op "een beurs". Mensen met zonnepanelen worden door beursmensen en ambtenaren het graf in genegeerd en het liefst (volslagen onterecht) met pek en veren besmeurd met onzinnige argumenten.
nu krijgen de mensen die zonnepanelen hebben het gemiddelde van deze prijs.
Nope. Ik krijg standaard dezelfde prijs als die ik afneem. Die is voor iedereen anders, want iedereen heeft andere stroom contracten. Sterker nog, die prijs wijzigt elk half jaar.
Dit is natuurlijk erg vreemd want ze kunnen niet plannen wanneer ze iets leveren en hoeveel dat dan is. Dus komt er een veel grotere variatie in het energie verbruik wat voornamelijk opgevangen moet worden door de vervuilende tak van de energie opwekkers (waterkracht centrales ook natuurlijk maar die hebben met zijn allen niet genoeg capaciteit).
Om Anne vdr Bom vrij te citeren (waarvoor hartelijke dank trouwens): Die variatie is er altijd al geweest, en wordt alleen maar groter. We stikken van het gas hiero, en gascentrales kun je in zeer korte tijd afregelen. Die capaciteit is er in ruime mate, en straks gaan die centrales ook nog eens op Putin gas draaien (laten we hopen niet op fracking spul, want dan kunnen we onze lol wel op). Die variatie is met de microscopische realisaties in ons land (100 MWp decentrale zonnestroom verspreid over 16,7 elektra zuipende Nederlanders) gewoon met de eerste de beste gas scheet weggeregeld. Bovenop de zuiperij tijdens een voetbalwedstrijd, Nieuwe Koning Kroning, of whatever, die toch ook al goed wordt "geregeld".
Dus dat iedereen maar graag wil dat ze hetzelfde geld terug willen hebben zorgt voor een scheve verhouding op de energie markt en wordt bij iedereen op het bordje gelegd.
Dat beetje gesaldeer van dat beetje zonnestroom van ons heeft geen enkele invloed op "die energiemarkt". Als Hoogovens een tandje hoger gaat met een extra oventje, pas dan moeten de mouwen opgestroopt worden bij TenneT. Niet vanwege die paar zonnepaneeltjes.
mensen die gebruik maken van het gewone terug lever tarief worden deels gecompenseerd. maar de mensen die geen zonnepanelen hebben worden niet gecompenseerd en zullen, naar mate meer mensen zonnepanelen nemen, meer moeten betalen.
Geen idee waar je meer aan zou moeten betalen als "nog niet zonnepanelen bezitter". Ook zonnepanelen bezitters verbruiken in niet productieve uren en zouden dus in theorie die door jou gesuggereerde "meer betalen" (heffing???) moeten dokken over dat verbruik. Zelfs al zou er een microscopisch effect zijn, valt dat volledig weg in de ruis van stroom zuiperij bij de meeste mensen. Wel is het zo dat bijv. huurders in een kwetsbare positie zitten omdat ze vaak niet tot realisatie van PV (of zonneboilers, gaat het hier niet om) kunnen overgaan. In Duitsland kunnen ze dan gewoon lid worden van een lokale coöperatie die bijv. het hele schooldak vol gooit met paneeltjes (spotgoedkoop geworden dankzij met name de elf jaar durende inspanningen van Duitsland om een wereldmarkt te creëren). En dan kunnen ze ook rendement over die investering verwachten. Prima deal lijkt me (hier vrijwel onmogelijk door oneindig geneuzel en verschrikkelijk slechte wetgeving).
Ook zorgen de zonnen panelen er juist voor dat er meer regelbare en dus vervuilende energie opwekkers moeten komen om zo de variatie op te vangen.
Kom eens terug als er hier eindelijk eens 1 GWp aan vermogen staat. Gaat nog lang niet gebeuren, we hebben nog maar 100 MWp, met verschrikkelijk veel moeite bij elkaar geschraapt sinds einde vorige eeuw. Tegen die tijd dat we een giegje hebben (Duitsland heeft er al dik 21 van, die giegjes, en is nog steeds niet ontploft), hebben we al lang van die Duitsers oplossingsrichtingen kunnen kopiëren. Misschien dat we ons gasnet daarvoor wel gaan gebruiken: opslag van overschotten hernieuwbaar geproduceerde stroom. Zijn ze al voortvarend mee bezig daar, met die windstroom plus CO2 (biovergisters) plus elektrolyse > methaan > opwerking > gasnet opslag route, aan de andere kant van de groene grens...
Daarom denk ik dat de mensen die zonnepanelen hebben helemaal niet hetzelfde hoeveelheid geld moeten hebben en dat deze subsidie afgeschaft moet worden.
Is geen subsidie, maar heet gewoon "saldering" van opwek met afname. Slechts 30% van die waarde komt van de leverancier. De Staat vangt geen 70% energiebelasting plus BTW (over zowel de "leveringspost" als over de EB) maar de burger wekt hernieuwbare stroom op, en "dat schijnt de bedoeling te zijn". Ik zie het probleem niet, zeker niet met de marginaal kleine afzetmarkt hier. Die groeit wel, maar niet als kool.
Ik zou zeggen, vervoeg je bij de PVV energieman en vraag of hij per direct dat salderingsartikel uit de net gewijzigde Elektriciteitswet wil gaan slopen (laatste wijzigingsronde heeft drie jaar geduurd). Sterkte.
dit is niks meer dan geld over de balk smijten.
Niemand "smijt met geld". Je verdient over een jaar of 9 tot twintig jaar (afh. onder welke condities je die paar paneeltjes hebt gekocht) je investering terug. Niets mis mee. En ZEKER geen "gesmijt met geld". Dat doen vooral Brussel, de grote energie jongens (Desertec), en noem maar op.
We kunnen veel beter gaan kijken hoe we veel meer energie kunnen gaan besparen en daar ons geld op inzetten.
Eerste verstandige suggestie die ik in je stuk tegenkom, mijn complimenten!

Maar daar zijn de meesten op dit forum al lang achter. Trias Energetica forever!
Een kritische noot van iemand die nog steeds begaan is met het milieu.
Mooi! Ik zou zeggen, juist "vanwege dat milieu" (waar je zelf integraal onderdeel van bent): koop een eerste setje zonnepanelen. Ze zijn nog nooit zo goedkoop geweest, en je raakt hopeloos verslaafd. Is geen geld smijterij. Is hartstikke gezond...
[
Voor 0% gewijzigd door
zonnigtype op 15-11-2011 16:40
. Reden: EB + BTW ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)