Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 177 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.857 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:06

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Vanmorgen was in Berkel en Rodenrijs de temperatuur net onder nul.
Voor details de grafiek van weerstation Rotterdam Gemiddeld buiten van 00.00h tot 08.00h ongeveer -0,5C
http://www.buienradar.nl/...am=Luchtdruk&extensie=hpa (vink aan werkelijke waarnemingen)

Om ongeveer 23.00h is de CV gestopt, en om 8.00 h weer gestart. Uitlezing van de Sense grafiek levert het volgende op: 00.00h 17,8C en om 08.00h is de temperatuur gedaald naar 14,4 C (de cv is in de nacht niet in bedrijf geweest)

Het volgende rekensommetje kan nu gemaakt worden: Gemiddelde binnentemperatuur is (17,8+14,4) / 2=16,1C
Gemiddelde temperatuur over de huisschil is 16,1C+0,5C=16,6C De gemiddelde afkoeling van de woonkamer is 17,8-14,4=3,4C. Over een periode van 8h is dit 0,424 C/uur.

De "wat ik maar even 8 uur afkoelfactor" noem is dan 16,1 / 0,424 =39 uur Dit is de tijd die het duurt bij lineaire afkoeling tot de binnentemperatuur gelijk is aan de buitentemperatuur zonder stoken. Natuurlijk weet ik ook wel dat dit afkoel proces niet lineair verloopt, en dat dit bij een rijtjeshuis niet klopt, maar anders wordt het te ingewikkeld. Ik veronderstel het eerste deel van de afkoeling lineair te zijn. Bovendien is de afkoeling dan het grootst, naar mate de tijd vordert wordt de transmissie immers kleiner. In werkelijkheid is de afkoelkromme een
e- macht, hiervan is het eerste en laatste deel vrij recht.

Hoe groter dit getal, hoe beter de isolatie, hoe kleiner des te slechter de isolatie. Misschien iets voor de andere tweekers hiero?? Een digitale thermometer of Plugwise Sense is voldoende voor deze "isolatiemeting"

Schiet U maar.

[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 16-11-2011 12:54 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:21

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Gasschuif schreef op woensdag 16 november 2011 @ 11:25:
Vanmorgen was in Berkel en Rodenrijs de temperatuur net onder nul.
Voor details de grafiek van weerstation Rotterdam Gemiddeld buiten van 00.00h tot 08.00h ongeveer -0,5C
http://www.buienradar.nl/...am=Luchtdruk&extensie=hpa (vink aan werkelijke waarnemingen)

Om ongeveer 23.00h is de CV gestopt, en om 8.00 h weer gestart. Uitlezing van de Sense grafiek levert het volgende op: 00.00h 17,8C en om 08.00h is de temperatuur gedaald naar 14,4 C (de cv is in de nacht niet in bedrijf geweest)

Het volgende rekensommetje kan nu gemaakt worden: Gemiddelde binnentemperatuur is (17,8+14,4) / 2=16,1C
Gemiddelde temperatuur over de huisschil is 16,1C+0,5C=16,6C De gemiddelde afkoeling van de woonkamer is 17,8-14,4=3,4C. Over een periode van 8h is dit 0,424 C/uur.

De "wat ik maar even 8 uur afkoelfactor" noem is dan 16,1 / 0,424 =39 uur Dit is de tijd die het duurt bij lineaire afkoeling tot de binnentemperatuur gelijk is aan de buitentemperatuur zonder stoken. Natuurlijk weet ik ook wel dat dit afkoel proces niet lineair verloopt, en dat dit bij een rijtjeshuis niet klopt, maar anders wordt het te ingewikkeld. Ik veronderstel het eerste deel van de afkoeling lineair te zijn.

Hoe groter dit getal, hoe beter de isolatie, hoe kleiner des te slechter de isolatie. Misschien iets voor de andere tweekers hiero?? Een digitale thermometer of Plugwise Sense is voldoende voor deze "isolatiemeting"

Schiet U maar.
Hier even dezelfde som.

Gisteravond om 22:00 toen we naar bed gingen ( CV was al een uur uit ) was het 19,6 graden in de woonkamer. Vanochtend om 5:30 was het 17,3 in de woonkamer. ( 19,6 - 17,3 ) = 2,3 graden in 7,5 uur tijd.

2,3 / 7,5 = 0,306C/h bij een gemiddelde buitentemperatuur 's nachts van een graad of 1.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Misschien kunnen jullie hier iets mee.
Een afkoelingscurve is zeker niet lineair. Er zitten wel redelijk lineaire gedeeltes aan, m.n. aan het begin en aan het einde.

Bij een zeer kleine afkoeling gedurende een periode kan de aanname naar lineair worden gemaakt. Bij een snellere afkoeling levert dit een (te) grote afwijking op. Kleine en grote afkoeling, gezien in relatie tot de eindwaarde van de temperatuur.

Het is een eenmalige inspanning, maar een meting per half uur levert voor jouw specifieke leefomgeving een goed bruikbare grafiek op. Straks komt de top 2000 er weer aan. Daar kan je zomaar een nacht naar luisteren.

Maar zonder gekheid. Als je wilt fine tunen en/of conclusies wilt trekken, dan heb je die grafiek gewoon nodig.

Nadat er spouwisolatie was aangebracht, heb ik hier een nachtje aan gespendeerd. Uiteraard voor de isolatie ook nog eentje.
Meten is weten.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:02
Zijn jullie nou opnieuw aan het uitvinden dat warmteverlies recht evenredig is met het temperatuursverschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Schinnen-groen schreef op woensdag 16 november 2011 @ 12:36:
Een afkoelingscurve is zeker niet lineair. Er zitten wel redelijk lineaire gedeeltes aan, m.n. aan het begin en aan het einde.

Bij een zeer kleine afkoeling gedurende een periode kan de aanname naar lineair worden gemaakt. Bij een snellere afkoeling levert dit een (te) grote afwijking op. Kleine en grote afkoeling, gezien in relatie tot de eindwaarde van de temperatuur.

Het is een eenmalige inspanning, maar een meting per half uur levert voor jouw specifieke leefomgeving een goed bruikbare grafiek op. Straks komt de top 2000 er weer aan. Daar kan je zomaar een nacht naar luisteren.

Maar zonder gekheid. Als je wilt fine tunen en/of conclusies wilt trekken, dan heb je die grafiek gewoon nodig.

Nadat er spouwisolatie was aangebracht, heb ik hier een nachtje aan gespendeerd. Uiteraard voor de isolatie ook nog eentje.
Meten is weten.
Beinvloed je met je aanwezigheid niet de temperatuurcurve :P

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

hahaha, inderdaad.

Oplossing: neem een temperatuurmeter met buitensensor en zet het basisstation naast je bed en de sensor in de woonkamer.

[ Voor 77% gewijzigd door Schinnen-groen op 16-11-2011 12:48 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Rukapul schreef op woensdag 16 november 2011 @ 12:39:
Zijn jullie nou opnieuw aan het uitvinden dat warmteverlies recht evenredig is met het temperatuursverschil?
Dan moet je het verhaaltje nog es goed lezen.

Veronderstel: de isolatie is oneingig goed, de afkoeling in de nacht is dan nul. Er ontataat dan een oneindig aantal uren voor de afkoelfactor.

Is de isolatie zeer slecht, b.v. 1 graad per uur dan is in mijn geval de afkoelfactor (lees isolatiegraad!!!) 16,1/8=2,01 uur. zeer slecht dus

Det gaat mij natuurlijk om de isolatie van huizen te vergelijken met een simpel rekensommetje. En wel binnen een tijdsbestek van 8 uur.

[ Voor 10% gewijzigd door Gasschuif op 16-11-2011 12:51 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
grimson schreef op woensdag 16 november 2011 @ 11:11:
[afbeelding]

Browsen naar Sint cadeaus; Play with PV. (jong geleerd ..... ) <+:)
Kijkenkijkenkijkenmaarnietkopen...

Bob de Bouwer goes PieVie...

... al op 13 maart 2006 ... :*)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op woensdag 16 november 2011 @ 12:36:

Meten is weten.
Yep, het is zeker niet linear. Hieronder mijn grafiek. de blauwe lijn is de woonkamer de rode de buitentemperatuur. Het betreft een een houten huis (woonark) met ongeveer 10cm glaswol/isovlas isolatie:

Afbeeldingslocatie: http://schj.home.xs4all.nl/temp.png

Bedenk dat hoe snel het huis afkoelt GEEN goede maat is voor de isolatie. Een huis van hout (weinig warmteopslag) zat bij eenzelfde (of beter) isolatie sneller kunne afkoelen dan een huis van beton..... Wat je meet met een "afkoelcurve" is een combinatie van isolatie en warmteopslag in het huis zelf....

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2011 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

flitspaal.nl schreef op woensdag 16 november 2011 @ 12:24:
[...]

Hier even dezelfde som.

Gisteravond om 22:00 toen we naar bed gingen ( CV was al een uur uit ) was het 19,6 graden in de woonkamer. Vanochtend om 5:30 was het 17,3 in de woonkamer. ( 19,6 - 17,3 ) = 2,3 graden in 7,5 uur tijd.

2,3 / 7,5 = 0,306C/h bij een gemiddelde buitentemperatuur 's nachts van een graad of 1.
Je moet het rekensommetje wel even afmaken, gemiddeld ruimte is 18,45C
Delta t schil gemiddeld 18,45-1=17,45C

De afkoelfactor is dan 17,45/0,306=57 uur. Beter dus als mijn huis! Wat is het bouwjaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Gasschuif schreef op woensdag 16 november 2011 @ 13:01:
[...]

Je moet het rekensommetje wel even afmaken, gemiddeld ruimte is 18,45C
Delta t schil gemiddeld 18,45-1=17,45C

De afkoelfactor is dan 17,45/0,306=57 uur. Beter dus als mijn huis! Wat is het bouwjaar?
1978, wel heleboel gedaan. vloerisolatie, dakisolatie, HR++ glas.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@gasschuif
ik kom ergens boven de 150uur uit.
maar mijn cijfers zijn niet echt nauwkeurig te noemen.
(termotaat op de 1/2 graad.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:36
Rukapul schreef op woensdag 16 november 2011 @ 12:39:
Af en toe moet je de natuurwetten verifiëren, toch? Men kan nou wel zeggen dat ze waar zijn....

;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Gasschuif schreef op woensdag 16 november 2011 @ 12:47:
[...]
Veronderstel: de isolatie is oneingig goed, de afkoeling in de nacht is dan nul. Er ontataat dan een oneindig aantal uren voor de afkoelfactor.
Dit huis wil ik aangezien ik hem dan maar één keer op de juiste temperatuur hoef te brengen.

Maar even voor de orde mijn huisafkoelingsfactor is 10[uur/graad] of 0,1[graad/uur] bij GemTemp 0,9.:
Dit is echter ook afhankelijk van de buitentemp.
Gisteren 21:00 21,5 Grad. C
Vanochtend 7:00 20,5 Grad. C
Gemiddelde temp 15-nov lelystad 0,9 grad C (KNMI)

Dat maakt het genormaliseerd
uur/graad gem buitentemp
9 (u/gr gemtemp)

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 16-11-2011 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

ericplan schreef op woensdag 16 november 2011 @ 09:13:
[...]

Lijkt me typisch een situatie om even met Google Sketchup aan de gang te gaan. Daar kan je prima de effecten van schaduw zichtbaar maken. En, zoals Niels zei, je niet al te druk maken over schaduw in de wintermaanden.
De CV-pijp zou ik naar de andere dakzijde omleggen
Oke, na veel "zwoegen" (was totaal niet bekend met Sketchup) heb ik ons huis gemaakt.
Daarna heb ik het blok nagemaakt, maar nu moet de schaduw erin....

hoe krijg ik dat voor elkaar?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:40
Freemann schreef op woensdag 16 november 2011 @ 13:59:
[...]

Oke, na veel "zwoegen" (was totaal niet bekend met Sketchup) heb ik ons huis gemaakt.

Via deze link moet het lukken. http://sketchup.google.co...n/answer.py?answer=114937

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:48

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Freemann schreef op woensdag 16 november 2011 @ 13:59:
[...]

Sorry, heb je laten zwemmen. JeroenH heeft een aardig kort overzicht gemaakt.
http://www.solarwebsite.n...up-en-zonnestroompanelen/

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ericplan schreef op woensdag 16 november 2011 @ 14:12:
[...]

Briljant!!!! :9~

Is wel ff puzzelen om het door te krijgen (ons huis is ook niet echt 1 van de makkelijkste om mee te beginnen).

Ff verder spelen (in de baas zijn tijd, kan altijd makkelijk zijn voor de baas :Y )

[ Voor 8% gewijzigd door Freemann op 16-11-2011 14:25 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:42
JeroenH schreef op woensdag 16 november 2011 @ 13:19:
[...]

Af en toe moet je de natuurwetten verifiëren, toch? Men kan nou wel zeggen dat ze waar zijn....

;)
Euuhm.. de hoeveelheid uitgestraalde warmte is niet recht evenredig met de temperatuur, maar met de temperatuur tot de 4e macht... (en je ontvangt uiteraard ook nog stralingsenergie van de omgeving, afh van de omgevingstemperatuur^4)

(Uitgestraalde warmte=emissiviteit * const. van stefan-Boltzman * Opp * tijd * temperatuur ^4)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freemann schreef op woensdag 16 november 2011 @ 14:22:
Ff verder spelen (in de baas zijn tijd, kan altijd makkelijk zijn voor de baas :Y )
Hmmmm, het valt me ook al op dat het in het weekend vaak een stuk rustiger is op het forum.... En die bazen zouden klagen als mensen langere reistijden krijgen als ze met openbaar vervoer gaan? Volgens mij kan die tijd makkelijk terug gewonnen worden als de werktijd die nu voor prive zaken op internet doorgebracht wordt, tijdens de reistijd in de trein met de laptop wordt gedaan. })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 14:27:
[...]
Hmmmm, het valt me ook al op dat het in het weekend vaak een stuk rustiger is op het forum.... En die bazen zouden klagen als mensen langere reistijden krijgen als ze met openbaar vervoer gaan? Volgens mij kan die tijd makkelijk terug gewonnen worden als de werktijd die nu voor prive zaken op internet doorgebracht wordt, tijdens de reistijd in de trein met de laptop wordt gedaan. })
:X 8) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 11:22

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Freemann schreef op woensdag 16 november 2011 @ 09:06:
[...]
mbt de pluto's/Steca's/Ampera:
Daar had ik nog niet naar gekeken.... Geen optie dus....
Als Imp boven de 5A ligt, kan deze nog steeds op een Steca500 worden aangesloten.
Derating / limiting automatic when
- input power is higher
- the device is not cooled sufficiently
- input currents > 5 A
(higher currents are limited by the equipment
and therefore will not damage the inverter)
Belangrijkste is dat de string spanning in ieder geval onder de 230V en idealiter onder de 170V blijft.
Maximum input voltage 230 V
MPP voltage 75 V ... 170 V
Dat is bij 3 x 36,6V van een PLUTO200-Ade zeker het geval.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Antonboonstra; idd kan aangelsoten worden, maar.. je zal dan niet die 0,5A die boven de 5A gaat kunnen benutten. Dan kun je net zo goed een minder-efficiente omvormer kiezen die 8 A (soladin bv) aankan, en wel die 5,5 A het net op kan stuwen... ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 14:27:
[...]
_O-

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Die pagina is nog steeds één van de beter bezochte pagina's op mijn website (hoewel niet zo goed als de 'geen auto'-pagina's...), erg leuk om te zien. Mooi om te horen dat hij nog steeds nut heeft voor mensen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 11:22

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

NielsTn schreef op woensdag 16 november 2011 @ 14:37:
Antonboonstra; idd kan aangelsoten worden, maar.. je zal dan niet die 0,5A die boven de 5A gaat kunnen benutten. Dan kun je net zo goed een minder-efficiente omvormer kiezen die 8 A (soladin bv) aankan, en wel die 5,5 A het net op kan stuwen... ;)
Ik denk dat over een jaar gezien nog geen 0,5% van de tijd meer dan 5A door de panelen wordt geleverd. Bij een paneeltemperatuur van 25°C en minder dan 900W/m2 wordt al minder dan 5A geleverd. Dan heb je voor 99,5% van de tijd meer profijt van een hoger rendement van de Steca, lijkt mij.

Daarnaast kunnen beide omvormers niet meer dan 500W AC zijdig leveren, dus zullen ze beide de maximale output begrenzen.

[ Voor 8% gewijzigd door antonboonstra op 16-11-2011 14:58 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

NielsTn schreef op woensdag 16 november 2011 @ 14:37:
Even helemaal off discussie:
Zou je de opbrengsten van de afgelopen 7 dagen kunnen posten (kWh/kWp). Ik kan dan, globaal, een inschatting maken van het verlies tgv de grillige schaduwwerking op de panelen.
Bij voorbaat dank! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@Schinnen-groen: aan wie stel je die vraag?

Mijn systeem is nu even niet representatief, aangezien ik inzet op productie-peak in de maanden van maart t/m eind september.
Dus nu gemiddelde schaduw.
ter indicatie: op 3kWp een piekopbrengst momenteel van 700-800Watt ivm de kleine afstanden tussen de panelen (en de laagstaande zon die schaduw over de panelen dus werpt).

daarnaast is eea van mijn systeem terug te vinden op Sonnenertrag.eu (dagelijkse input dankzij Arduino)
http://www.renewable-energy-now.org/realtime/

[ Voor 16% gewijzigd door NielsTn op 16-11-2011 15:05 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:24
Ik wil een heel aantal toestellen een jaar lang opmeten, te weten:
- koelkast1
- diepvriezer
- wasmachine
- oven
- koelkast2

Ik heb al een aantal meettoestellen gekocht van het type Chacon PC300, maar bij de winkel waar ik dat altijd kocht (€15/stuk) verkopen ze dat niet meer.
Ik was op zoek naar online winkels die digitale verbruiksmeters verkochten, maar kwam niet meteen iets tegen dat betaalbaar was. Ik heb in totaal 5 meters nodig, als elk toestel €40 kost, kost de informatie mij €200. Dat is wat veel :).

Bij Conrad vond ik verbruiksmeters van €14 van het merk BaseTech voor de Franse en Zwitserse markt (andere stekkers). De Voltcraft Cost 3000 kan je niet apart bestellen en klik-aan-klik-uit heb ik al van Elro. Dus een Voltcraft Cost 3000 center van €25 is zinloos (en te duur).

Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Cafe Del Mar schreef op woensdag 16 november 2011 @ 15:05:
- koelkast1
- diepvriezer
- wasmachine
- oven
- koelkast2

Ik heb al een aantal meettoestellen gekocht van het type Chacon PC300, maar bij de winkel waar ik dat altijd kocht (€15/stuk) verkopen ze dat niet meer.
Ik was op zoek naar online winkels die digitale verbruiksmeters verkochten, maar kwam niet meteen iets tegen dat betaalbaar was. Ik heb in totaal 5 meters nodig, als elk toestel €40 kost, kost de informatie mij €200. Dat is wat veel :).

Bij Conrad vond ik verbruiksmeters van €14 van het merk BaseTech voor de Franse en Zwitserse markt (andere stekkers). De Voltcraft Cost 3000 kan je niet apart bestellen en klik-aan-klik-uit heb ik al van Elro. Dus een Voltcraft Cost 3000 center van €25 is zinloos (en te duur).

Iemand een suggestie?
http://www.kijkshop.nl/product/21159/5152-5190-5193/huis-en-klussen/huis-techniek-divers/energiekostenmeters/cresta-energiekostenmeter-rce-1106/
€9,99 en kwam als goed uit "een" test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

NielsTn schreef op woensdag 16 november 2011 @ 15:04:

Mijn systeem is nu even niet representatief, aangezien ik inzet op productie-peak in de maanden van maart t/m eind september.
ter indicatie: op 3kWp een piekopbrengst momenteel van 700-800Watt ivm de kleine afstanden tussen de panelen (en de laagstaande zon die schaduw over de panelen dus werpt).

daarnaast is eea van mijn systeem terug te vinden op Sonnenertrag.eu (dagelijkse input dankzij Arduino)
Aan jou dus. Klopt, even niet aan gedacht.
Zal e.e.a. even opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Bedankt voor de tip.

Betaling bij verzenden naar België kan helaas enkel met CC, maar Bergen-Op-Zoom en Eindhoven liggen maar op een uurtje rijden. Dat is nog doenbaar.
Ik zie niet of het toestel ook de kWh-stand bijhoudt?

edit: zelf met Google gezocht
Dank u Google (en gebruikserhandleiding.com)
De volgende functies worden weergegeven door op de ‘Function’ toets te drukken:
A. Voltage (V)
B. Stroomsterkte (AMP)
C. Stroomverbruik (WATT)
D. Max. gemeten Stroomverbruik (WATT)
E. Verbruik (kWh) tijdens de duur van de meting.
F. Energiekosten tijdens de duur van de meting.
G. Tijdsduur van de meting.

Vermoedelijk voldoet dit toestel dus inderdaad prima.

Tot hiertoe lijkt mijn Bosch koelkast (A label) evenveel te gebruiken als mijn Bosch diepvries (A++) label.

[ Voor 30% gewijzigd door Cafe Del Mar op 16-11-2011 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:45
Anne vdr Bom schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 19:33:
[...]
Op welke hoogte is die Turby gemonteerd? Dat maakt een wereld van verschil. Waar in Nederland (Limburg of NH) is belangrijk, maar veel meer: waar t.o.v. de directe omgeving
[...]
Dan bedoel je waarschijnlijk prijs/kWh, want qua absolute opbrengst staat de Skystream zelf op de 2e plaats, achter de Montana.
[...]
Mocht je nog geinteresseerd zijn, hier kun je het rapport inzien. Geeft aardig het verschil aan. Er zijn zowel mechanische als elektronische verbeteringen doorgevoerd (o.a. de lagering en de opstartmethodiek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Geen foto van je systeem.. hoeveel tussenafstand heb jij tussen je panelen? Ik heb bij een klant 12 Suntech's staan, 15 graden, tussenafstand 30cm. Zakelijk, dus terugverdientijd sowieso < 3 jaar, particulier had ik dit niet gedaan. Op dit moment om 12:00 uur ook schaduw van elkaar.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SunshineCompany schreef op woensdag 16 november 2011 @ 15:26:
[...]

Geen foto van je systeem.. hoeveel tussenafstand heb jij tussen je panelen? Ik heb bij een klant 12 Suntech's staan, 15 graden, tussenafstand 30cm. Zakelijk, dus terugverdientijd sowieso < 3 jaar, particulier had ik dit niet gedaan. Op dit moment om 12:00 uur ook schaduw van elkaar.
tussenafstand (onderaan bij dak gemeten, tussen de consoles) ca. 48cm.
hellingshoek 20 graden

Foto's moeten ook nog ergens op mijn site staan...
http://www.renewable-ener...ploads/MSK-west-1600u.jpg met de garage, west & zuid zijde

http://www.renewable-energy-now.org/2011/10/slagschaduw/

http://www.renewable-ener...latie-weer-op-full-power/

[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 16-11-2011 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Vandaag opgeleverd. 130x 240Wp Yingli op 2x SMA Tripowers, Sunny Beam erbij, aangesloten op 2 meterkasten met elk een Ferrarisje.. :)

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-x5riPSzVGYU/TsPKnqtsgvI/AAAAAAAALso/kgaF6u2LTNM/s800/P1080770%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-UjqjybhBHV8/TsPKobfIXTI/AAAAAAAALs0/CDZpBQdGg5g/s800/P1080785%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-YrM9Dwhg7-I/TsPKkpaLNVI/AAAAAAAALsQ/x0y9sWiSpVU/s640/P1080791%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-NP1bHfzKlWg/TsPKk241GgI/AAAAAAAALsU/FdjM9DLMdY4/s800/P1080787%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-0IuRvekqutY/TsPKk-mprUI/AAAAAAAALsY/WW9Zf9d4P_Y/s640/P1080796%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-iVfjgpxOrfM/TsPL7Z0ZWHI/AAAAAAAALtE/SBau1AwAjCA/s800/P1080775%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-ObvVF9nydEA/TsPL_6HjcYI/AAAAAAAALtM/AjDxFMxBgGU/s800/P1080778%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-xef0E2RqhUg/TsPMOIPlKTI/AAAAAAAALtc/7_c0eaSySLs/s800/P1080782%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-Epc6T0QVWNE/TsPMSx_bl3I/AAAAAAAALtk/zJOdmxq9lTU/s800/P1080784%252520%252528Large%252529.JPG

Niet het meest symmetrische systeem, maar wel zo geplaatst dat er zelfs om 15:00 eind november bijzonder weinig schaduw is. Bovendien zitten de onderste panelen op een aparte MPP. EIA systeem, overigens :)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-09 20:03
leonbong schreef op woensdag 16 november 2011 @ 13:22:
[...]

Dit huis wil ik aangezien ik hem dan maar één keer op de juiste temperatuur hoef te brengen.

Maar even voor de orde mijn huisafkoelingsfactor is 10[uur/graad] of 0,1[graad/uur] bij GemTemp 0,9.:
Dit is echter ook afhankelijk van de buitentemp.
Gisteren 21:00 21,5 Grad. C
Vanochtend 7:00 20,5 Grad. C
Gemiddelde temp 15-nov lelystad 0,9 grad C (KNMI)

Dat maakt het genormaliseerd
uur/graad gem buitentemp
9 (u/gr gemtemp)
mooie waardes. kan je wat meer info geven over de woning en isolatie? vloerverwarming? oud vrouwtje onder je?passief huis? wtw?

mijn waardes:
tot 2200 cv op 20,5
om 0800 kamer temp; 18,0
tussenwoning 1990 te schiedam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
[...]

Argh, had net zelf afgelopen week uitgezocht dat ik sketchup hiervoor kon gebruiken :P

Ben nu voor toekomstige panelen de schaduw aan het inventariseren. 's Ochtends al een keer een foto van het dak gemaakt en daarmee een nieuwe schaduwbron ontdekt: hoge boom een aantal huizen verderop. Met behulp van foto's, schattingen en sketchup moet ik een aardig model kunnen creeren :)
mightym schreef op woensdag 16 november 2011 @ 14:26:
[...]

Euuhm.. de hoeveelheid uitgestraalde warmte is niet recht evenredig met de temperatuur, maar met de temperatuur tot de 4e macht... (en je ontvangt uiteraard ook nog stralingsenergie van de omgeving, afh van de omgevingstemperatuur^4)

(Uitgestraalde warmte=emissiviteit * const. van stefan-Boltzman * Opp * tijd * temperatuur ^4)
Is dit niet alleen de formule voor stralingswarmte? Convectie is echter een significante factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cafe Del Mar schreef op woensdag 16 november 2011 @ 15:05:
- koelkast1
- diepvriezer
- wasmachine
- oven
- koelkast2

Iemand een suggestie?
Wellicht is deze een optie: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=125353
Energy Count 3000.

Losse sensoren (uit te breiden tot max. 9) voor 14,99. Draadloos uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 16:14:
Energy Count 3000.

Dat is wel een leuke optie. Nu heb ik tig verlengsnoeren nodig, om de meettoestellen iet of wacht in het zicht te houden :).
Op de BE-conrad site, vind ik het product niet terug (niet op naam en niet op productnummer). Vanavond eens in detail bekijken en zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 16:14:
Energy Count 3000.

Helaas geen export naar computer, dat is voor mij toch wel een sleutelfunctie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Net van teletext geplukt. Gaat het toch nog goed komen??
Gaat Verhagen vast voor liggen. Borssele 2 komt dan in gevaar.
Een miljoen huishoudens in 2020, dus nog 8 jaar te gaan.
Ben benieuwd of dat gaat lukken

115 Teletekst wo 16 nov
Kamer wil fonds duurzame energie

` D66 vindt dat er een fonds moet komen
voor de opwekking van duurzame energie.
Het voorstel kan rekenen op steun van
een Kamermeerderheid.

Het fonds is bedoeld voor bijvoorbeeld
huiseigenaren en ondernemers,maar ook
voor scholen en woonwijken.Die kunnen
dan gemakkelijker geld lenen voor
duurzame investeringen of voor het
opwekken van energie.

Het D66-kamerlid Van Veldhoven hoopt
dat in 2020 een miljoen huishoudens en
bedrijven zelf duurzame energie
opwekken.Veel mensen willen dat nu al,
maar hebben er het geld niet voor,zegt
Van Veldhoven.

[ Voor 7% gewijzigd door Gasschuif op 16-11-2011 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dan woon je op 10 minuten fietsen van je werk en dan word je overgeplaatst.... :'( Zonodig maar eens gaan verdiepen in een elektrische fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 17:41:
En dan woon je op 10 minuten fietsen van je werk en dan word je overgeplaatst.... :'( Zonodig maar eens gaan verdiepen in een elektrische fiets.
En dan koop je op 10 minuten afstand van je werk een huis en dan wordt je overgeplaatst.....
En dat is dan niet meer met de fiets te overbruggen en het openbaar vervoer heeft niet echt een goede oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op woensdag 16 november 2011 @ 18:12:
[...]

En dan koop je op 10 minuten afstand van je werk een huis en dan wordt je overgeplaatst.....
En dat is dan niet meer met de fiets te overbruggen en het openbaar vervoer heeft niet echt een goede oplossing...
Dus elektrische fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zojuist de dagelijkse meterstanden van het gas ingevoerd op www.mindergas.nl sinds mijn begin stookseizoen op 12 oktober j.l.
en .... tilt!!...
"Er zijn te weinig gasverbruikgegevens of het gasverbruik voor verwarming is te laag om een prognose te kunnen geven."

Ik wist dat Qsolar best wel tot opzienbarende dingen in staat was, maar dit... ;)
ach ja joh.... dit jaar (vanaf 1-1-2011 tot heden) slechts 425 m3 verbruikt (hoekwoning 2005, HR++ glas, etc.etc., 1 persoons huishouden, geen WTW op ventilatie of douche).
momenteel sta ik op 0,19 m3/gewogen graaddag voor 2011

@ecowoman: of een elektrische snorfiets/scooter?

[ Voor 12% gewijzigd door NielsTn op 16-11-2011 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op woensdag 16 november 2011 @ 18:14:
@ecowoman: of een elektrische snorfiets/scooter?
Eerst even afwachten of het met de gewone fiets kan, zo niet dan een fiets met elektrische ondersteuning zodat ik zoveel mogelijk gewoon kan fietsen, maar op lange stukken buiten de bebouwde kom tijd kan winnen met de elektrische ondersteuning. Maar de plek is nog niet zeker, dus hopelijk kan het gewoon op de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Gasschuif schreef op woensdag 16 november 2011 @ 17:31:
Net van teletext geplukt. Gaat het toch nog goed komen??
Gaat Verhagen vast voor liggen. Borssele 2 komt dan in gevaar.
Een miljoen huishoudens in 2020, dus nog 8 jaar te gaan.
Ben benieuwd of dat gaat lukken

115 Teletekst wo 16 nov
Kamer wil fonds duurzame energie

` D66 vindt dat er een fonds moet komen
voor de opwekking van duurzame energie.
Het voorstel kan rekenen op steun van
een Kamermeerderheid.

Het fonds is bedoeld voor bijvoorbeeld
huiseigenaren en ondernemers,maar ook
voor scholen en woonwijken.Die kunnen
dan gemakkelijker geld lenen voor
duurzame investeringen of voor het
opwekken van energie.

Het D66-kamerlid Van Veldhoven hoopt
dat in 2020 een miljoen huishoudens en
bedrijven zelf duurzame energie
opwekken.Veel mensen willen dat nu al,
maar hebben er het geld niet voor,zegt
Van Veldhoven.
Hmmmm.

... en wie gaat dat fonds "beheren" dan?

Einspeise Vergütungen komen niet uit een "fonds". Die komen linea recta van een opslag van de stroom zuipers, en dat gaat automatisch door (even de zoveelste proefballon van een 1 GWp cap in de Duitse markt negerend, is al eerder door de conservatieven daar geprobeerd).

Miljoen huishoudens "zelf energie opwekken". Hoeveel miljard moet er in dat fonds? Gaan ze dat bij Brussel lenen? FES is al leeggeroofd door de grote jongens, of gaat Jopie Wijn (die de MEP de strot doorsneed) of meneer Zalm (die ons "aan de Euro hielp") bij ABN Amro de kluizen openen?

First see, than believe. Politici zijn door de bank genomen niet zulke goed geld beheerders namelijk...

... ik proef hier tussen de regels door dat het "laag BTW tarief voor zonnepaneelkes" burger initiatief voorstel inmiddels al blijkbaar als onhaalbaar lijkt te worden geacht door D'66, anders hadden ze dit proefballonnetje niet losgelaten.

Is slechts een inschatting hoor, kan verder worden genegeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

19% of 6% BTW maakt niets uit als je geen geld hebt. Vind ik zo'n onzinregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Het ENIGE wat ze hoeven te doen om duurzame energie te stimuleren is het verhogen van de EB in de 2e en 3e staffel. Daarmee raak je lage inkomens niet, en wordt duurzaam opwekken in eens een stuk rendabeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op woensdag 16 november 2011 @ 18:36:
19% of 6% BTW maakt niets uit als je geen geld hebt. Vind ik zo'n onzinregel.
Daarom heb ik daar ook niet voor gestemd...

... had alleen maar scheve ogen gegeven, "waarom zij wel en wij niet laag BTW tarief?".
Het ENIGE wat ze hoeven te doen om duurzame energie te stimuleren is het verhogen van de EB in de 2e en 3e staffel. Daarmee raak je lage inkomens niet, en wordt duurzaam opwekken in eens een stuk rendabeler.
Nou enige. Dat zijn wel jouw klanten. En je zit nu met de EIA al op 3 jaar teeveetee. Wil je nog minder? Geeft ook "scheve ogen"...

Particulieren hebben d'r niks an, en als er aan de saldering wordt getornd zijn ze alsnog de lul. Dan wordt het weer een stuk onrendabeler, sowieso altijd die hoge investeringsdrempel nemen. En staat er niks tegenover (SDE heffing voor de grote vette gas jongens komt er ook aan in 2013).

En hogere EB voor de tuinders, boeren, etc. gaat op "nogal wat verzet stuiten". Ook van meneer Grünfeld van VEMW, en vergeet vooral de grootste jeweetwel van VNO-NCW niet, als je aan "hun" godgeklaagde lage EB tarief staffels gaat komen. Dat wordt oorlog!

[ Voor 58% gewijzigd door zonnigtype op 16-11-2011 18:46 . Reden: Meer of minder? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op woensdag 16 november 2011 @ 18:14:
zojuist de dagelijkse meterstanden van het gas ingevoerd op www.mindergas.nl sinds mijn begin stookseizoen op 12 oktober j.l.
en .... tilt!!...
"Er zijn te weinig gasverbruikgegevens of het gasverbruik voor verwarming is te laag om een prognose te kunnen geven."

Ik wist dat Qsolar best wel tot opzienbarende dingen in staat was, maar dit... ;)
ach ja joh.... dit jaar (vanaf 1-1-2011 tot heden) slechts 425 m3 verbruikt (hoekwoning 2005, HR++ glas, etc.etc., 1 persoons huishouden, geen WTW op ventilatie of douche).
momenteel sta ik op 0,19 m3/gewogen graaddag voor 2011
Vreemd, hier 380 m3 vanaf 1/1 ook hoekwoning, ++ en woning uit 1981

mindergas gaat er prima mee om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Vandaag met m'n vrouw over gehad, we gaan inderdaad de tweede spiraal inzetten voor CV verwarming, ik heb het schema bijna klaar. die post ik binnenkort zodra ik hem af heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 18:41:
[...]

Vreemd, hier 380 m3 vanaf 1/1 ook hoekwoning, ++ en woning uit 1981

mindergas gaat er prima mee om
wellicht is het probleem het zeer weinige gasVERBRUIK van dag tot dag (vandaag krap 2 m3 verbruikt met de koude), waardoor berekeningen te kleine verschillen tonen? nou ja.... morgen maar weer kijken of ie dan meer kan berekenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een beetje een dergelijk systeem, 15 graden en circa 50cm tussenruimte (panelen van 99cm breed).
Vandaag en gisteren best leuke opbrengst, alleen wel veel minder dan de ''rest'' hier. Zou dus nog goed moeten komen. Installatie staat vanaf 18 oktober en is vandaag op de SMA door de 100kWh gegaan.
Meterkast geeft 92,5 kWh aan. Vandaag om 17:15 vertrokken de laatste watjes van het display.
Vandaag 1,62 kWh/kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 18:55:
[...]

Ik heb ook een beetje een dergelijk systeem, 15 graden en circa 50cm tussenruimte (panelen van 99cm breed).
Vandaag en gisteren best leuke opbrengst, alleen wel veel minder dan de ''rest'' hier. Zou dus nog goed moeten komen. Installatie staat vanaf 18 oktober en is vandaag op de SMA door de 100kWh gegaan.
Meterkast geeft 92,5 kWh aan. Vandaag om 17:15 vertrokken de laatste watjes van het display.
Vandaag 1,62 kWh/kWp
Borrel genomen bij de eerste 100 kWh? *O*

Op naar de 1.000!

Wel ff wachten op het voorjaar... -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
Schinnen-groen schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 21:15:
[...]

Er staan een viertal temp/hygrometers in huis sinds 7 maanden om een beeld te krijgen van het vochtigheidsverloop in de diverse ruimten. Op de slaapkamer, waar niet wordt gestookt, is de rel.vochtigheid continue hoog, tussen 88 - 68%. Dit wordt minder sinds 1 week. In de woonkamer is die ook steeds aan de hoge kant geweest (ook steeds boven 70%). Op dit moment van intikken is de temperatuur 18,7C en 47% rel.vochtigheid.
In de kelder is e.e.a. vergelijkbaar met de slaapkamers.
Op de slaapkamers staat de dauerluftung altijd open, in de woonkamer ook en in de kelder staan twee ramen op een kiertje.

Wat wel opvalt is dat de rel.vochtigheid zeer sterk kan fluctueren buiten het huis. Dat loop t op een dag wel eens van 92% in de ochtend tot 54% in de middag. Zeker met het weer van de afgelopen weken.

De enige ervaring is dat, hoewel er grote variaties optreden in rel.v. in huis, je er gevoelsmatig niet erg veel van merkt. Fysiologisch is het wel zo dat je de verwarming hoger zult gaan zetten als de rel.v. erg laag is. Een bakje water op de verwarming was vroeger regel (zeker in klaslokalen) en had dus ook als functie op te zorgen dat de ruimte "prettiger" aanvoelde. Dat is nu nog steeds zo.
Bij ons staat ook altijd in de winter een bak met water op de verwarming. Draagt ook bij aan minder geïrriteerde ogen bij het lezen of achter de PC.
dat komt doordat buiten de temperatuur sterk wisselt en daardoor de relatieve vochtigheid ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch leuk op te zien wat isolatie van een oude woonboot kan doen:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/10134482/gas.png

We zitten nu op een punt dat ik niet veel meer kan doen. Alle muren zijn nageisoleerd (meeste met 12 cm isovlas), de vloer is gedaan en het glas is vervangen. Ventilatie is nu decentraal met wtw.

Voor de laatste besparing zit ik te te denken aan meer zonneboiler en ondersteuning van de CV daarmee... We hebben nu een 110 l boiler aan twee collecteren. Ik denk eraan om er een 400l (horizontale) boiler in het ruim te zetten aan extra collectoren. Dan kan ik daar het (grote) surplus van de nefit combinatie in de zomer in kwijt en in voor en najaar (met nog twee collectoren) hopelijk wat ondersteuning van de CV. Eigenlijk wil ik er ook nog een houtkachel op maar ik heb nog geen horizontale boilers gezien met genoeg spiralen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
Rukapul schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 21:48:
@JeroenH, Gasschuif: jullie luchtvochtigheid is of te hoog of je sensor heeft een systematische afwijking. Een gezond binnenklimaat heeft een luchtvochtigheid tussen de 40% en 60%. Dat kan best een keer eronder of erboven schieten, zeker in bepaalde seizoenen, maarstructureel erboven of eronder moet je proberen te voorkomen.

Zelf hadden we ook een flinke luchtvochtigheid plus bijbehorende zilvervisjeserfenis van de vorige bewoners. Door een juiste balans van ventilleren en stoken (en water op radiatoren in hele droge periodes) hebben we het echter redelijk onder controle kunnen krijgen.

Bedenk ook dat het verwarmen van verzadigde lucht veel meer energie kost. Het terugbrengen van de luchtvochtigheid kan uiteindelijk dus ook energie besparen.

In jullie specifieke geval zou ik echter eerst nog even wat losse hygrometers halen en her en der neerzetten om een systematische meetfout uit te sluiten :)

edit:
ik zie nu pas dat de meetwaarden slechts enkele dagen betreffen. Dat zou zomaar kunnen afhankelijk van het weer.
als je op je slaapkamer bijvoorbeeld een temp van 15 graden hebt, is het heel lastig om een lage RV te krijgen, of je moet structureel meer ventileren, en dat betekent dan eigenlijk dat je voor buiten gaat stoken.

woonkamer bij mij is nu 50% en 19,5 graden, slaapkamer 65% en 15 graden, buiten 4 graden en nagenoeg 100% RV (mist)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

3,53 kWh/kWp op 16 november, wie knijpt me even in de arm.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr. elektrisch afffikken heeft het moeilijk nu, bij thuiskomst gewoon -5,2 kWh op de meter
rot qsolar ook, dit schiet niet op.

@steca warning
bij 75 volt kan ie 5A hebben en omzetten =375 watt (onderdimensie)
bij 100 volt kan ie 5A hebben en omzetten =500 watt (ideaal)
bij 130 volt nog maar 4 =500 (overdimensie)
bij 160 volt nog maar 3.3 =500

bij 100 volt 8A erop =5A =500 watt

welk voltage in de steca gaat (dc) bepaald het seizoen
je kan dus in juni/juli het best rond de 100 volt zitten @50c en 5A
anders is het helemaal niet zo efficient
en .... tilt!!...
volgens mij hoeven we niet meer over parameters te mailen, je zit nu onder mijn verbruik ;(

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2011 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Hier 2,5kWh/kWp.

Je gaat goed daar Speksteen. Hoe komt het dat jouw systeem het beter doet dan mijne? Grotere hoek? Ik zit op 20 graden, zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb mijn eerste hydraulische schema af.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/zb_cv/zonneboiler_cv.jpg

Extra elementen:
  • Extra bypass pomp
  • Driewegklep
  • Automatisch mengventiel met servo
  • Twee terugslagkleppen om ongewenste stroming te voorkomen.
Het idee:

Wanneer de zonneboiler te koud is staat de driewegklep "rechtdoor" richting het mengventiel. Het mengventiel staat op de koudst mogelijke stand. De bypass pomp staat uit. Wanneer de CV aan slaat is dit eigenlijk de oude situatie die we nu ook hebben.

Wanneer de retour van de CV, de pomp van de CV draait, kouder is dan de zonneboiler, de zonneboiler heeft dus nu nut, dan gaat de driewegklep om richting de zonneboiler. De zonneboiler warmt het water zo warm als mogelijk om. De kans bestaat nu dat de retour zover wordt opgewarmd dat hij warmer wordt dan de aanvoertemperatuur van de CV.

Het mengventiel mengt nu normaal retourwater bij met het water wat van de zonneboiler komt zodat de temperatuur niet boven de aanvoertemperatuur van de CV komt.

En nu het mooie van de extra pomp:

Wanneer er GEEN warmtevraag is van de CV, pomp in de cv staat uit, maar er is wel warmtevraag vanuit de woonkamer dmv een 2e thermostaat EN de zonneboiler is warm genoeg, dan gaat de driewegklep door de zonneboiler. Het mengventiel gaat naar 60 graden, en de tweede pomp gaat draaien. In dit geval wordt dus warmte van zonneboiler rondgepompt door het CV systeem.

Het moment dat de CV ketel aanslaat gaat deze pomp onmiddellijk uit.

Dit laatste gaat vooral werken denk ik in het voor en naseizoen wanneer de boiler met gemak de 50 graden of hoger aantikt. De CV wil dan 's ochtends nog wel eens aanslaan terwijl ik daarvoor dan ook de boiler kan gebruiken.

Iemand op/aanmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op woensdag 16 november 2011 @ 19:37:
3,53 kWh/kWp op 16 november, wie knijpt me even in de arm.
3,53 x 365 = 1288 kWh..... jij het niet eens een zomer nodig :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

engelbertus schreef op woensdag 16 november 2011 @ 19:04:
[...]

dat komt doordat buiten de temperatuur sterk wisselt en daardoor de relatieve vochtigheid ook.
De relatieve vochttigheid veranderd altijd reciprook (omgekeerd evenredig) met de temperatuur, dat is dus niet het punt.
Bij daling van de temperatuur is de absolute vochtinhoud echter dalend. Dat wil zeggen dat er minder vocht (gr/kg) in de lucht kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Rukapul schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 21:48:
@JeroenH, Gasschuif: jullie luchtvochtigheid is of te hoog of je sensor heeft een systematische afwijking.
Dat is natuurlijk niet onmogelijk, maar de Plugwise Sense zou behoorlijk nauwkeurig moeten zijn.
Een gezond binnenklimaat heeft een luchtvochtigheid tussen de 40% en 60%. Dat kan best een keer eronder of erboven schieten, zeker in bepaalde seizoenen, maarstructureel erboven of eronder moet je proberen te voorkomen.
Ik zou niet weten wat ik aan een (te?) hoge luchtvochtigheid zou kunnen doen.
Zelf hadden we ook een flinke luchtvochtigheid plus bijbehorende zilvervisjeserfenis van de vorige bewoners.
Wij hebben hier totaal geen last van ongedierte of vochtplekken. Ook hebben we een houten vloer die ook niet gek doet (kromtrekken o.i.d.).
Bedenk ook dat het verwarmen van verzadigde lucht veel meer energie kost. Het terugbrengen van de luchtvochtigheid kan uiteindelijk dus ook energie besparen.
Dat is een goeie, maar zoals gezegd, hoe zou ik dat kunnen doen?

Dit is vanaf half juli tot nu:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2011/11/Temp_RH_Jul_Nov_2011.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op woensdag 16 november 2011 @ 20:43:
Hier 2,5kWh/kWp.

Je gaat goed daar Speksteen. Hoe komt het dat jouw systeem het beter doet dan mijne? Grotere hoek? Ik zit op 20 graden, zuid.
Ik kan het tandengeknars van de Tripower bezitter helemaal hier in Leiden horen... >:) >:)

Hier 1,8 kWh op de VisiSol display voor 688 Wp deel groep (alle modules vooraan op het platte dak).

Komt m'n op van de straat geraapte gerecycelde batterijen werkende calculator (uit een of andere boedel) mee op 2,62 kWh/kWp vandaag. Kan ik mee leven... :*)

Het is Spek gegund. Die is net begonnen. Die krijgt zijn "dips" ook nog wel... ;)

(vandaag Anton weer in de mist? Ik heb met hem te doen...)

Kreeg vandaag ook, hoeizzutmoguluk, zomaar flashdata van Kyocera in m'n mailbox. Ik stond al te juichen, alleen hadden ze flashdata van een identieke serie met een andere letter door gebriefd.

Net tweede poging gedaan.
Toch uitmuntende service, moet ik zeggen... d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

JeroenH schreef op woensdag 16 november 2011 @ 20:56:
[...]
Dat is natuurlijk niet onmogelijk, maar de Plugwise Sense zou behoorlijk nauwkeurig moeten zijn.
[...]
Ik zou niet weten wat ik aan een (te?) hoge luchtvochtigheid zou kunnen doen.
[...]
Wij hebben hier totaal geen last van ongedierte of vochtplekken. Ook hebben we een houten vloer die ook niet gek doet (kromtrekken o.i.d.).
[...]
Dat is een goeie, maar zoals gezegd, hoe zou ik dat kunnen doen?

Dit is vanaf half juli tot nu:

[afbeelding]
@Jeroen, in je grafiek is te zien dat de RV in het laatste stukje in november gaat dalen, onder invloed van een dalende vochtinhoud (gr/kg) buiten. Een normale zaak. Ook ik heb een wat hogere relatieve vochtigheid in huis, niets om je zorgen over te maken. Komt hier door de grote hoeveelheid planten het in huis. Voor het opwarmen van vochtige lucht is meer energie nodig, dit is echter peanuts bij het onderuitzakken van je nachttemperatuur.

Want te zien is dat de temperatuur in de nacht behoorlijk onder de 15 C duikt, en dat er net als in mijn huis een behoorlijke afkoeling plaats vind. Wellicht is er nog wat met isolatie te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mooi he die grafieken uit plugwise,
maar misschien heb je zelf wel een fritz box.
daarin vind je ook het temperatuurverloop in je woning :
http://www.fritz.box/system/ecostat.lua

zie :
Temperature
The "Temperature" diagram shows how the temperature of the FRITZ!Box developed over the last 24 hours.
Relative temperature

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2011 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 21:28:
mooi he die grafieken uit plugwise,
maar misschien heb je zelf wel een fritz box.
daarin vind je ook het temperatuurverloop in je woning :
http://www.fritz.box/system/ecostat.lua

zie :
Temperature
The "Temperature" diagram shows how the temperature of the FRITZ!Box developed over the last 24 hours.
Relative temperature
Of je hebt een serie OK4tjes hangen met hun eigen sensor (geen idee hoe nauwkeurig die is), die me net vertellen dat in het onverwarmde kamertje in huis de ochtend temperatuur van de 13 OK4 omvormers gemiddeld rond de 16 graden lag daar (om 8h10 's ochtends, kort na aanschakelen van de inverters maar nog geen afgegeven vermogend tonend in de logfile / AC = 0). Lokatie omvormers tegen de buitenmuur aan, met luchtspleet, nogmaals: binnenshuis, en kamertje nooit verwarmd. Kamer ligt onder ver naar buiten stekend, breed balkon van bovenburen, begane grond is relatief goed beschut door tuin tussen bebouwing. Appartementen complex eind tachtiger jaren, behoorlijk goed geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
engelbertus schreef op woensdag 16 november 2011 @ 19:07:
[...]
ls je op je slaapkamer bijvoorbeeld een temp van 15 graden hebt, is het heel lastig om een lage RV te krijgen, of je moet structureel meer ventileren, en dat betekent dan eigenlijk dat je voor buiten gaat stoken.
Lastig is het niet: Gewoon een luchtontvochtiger/airco gebruiken. Maar ja, dan moet je wel wat PV-opbrengst over hebben...

Nu word ik vast uit het topic verbannen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
asvogel schreef op woensdag 16 november 2011 @ 21:45:
[...]

Lastig is het niet: Gewoon een luchtontvochtiger/airco gebruiken. Maar ja, dan moet je wel wat PV-opbrengst over hebben...

Nu word ik vast uit het topic verbannen ;)
Neuh. We zijn heel erg lief voor elkaar (tegenwoordig)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand van jullie een goed bureau voor bouwkundig advies met betrekking tot isolatie en een energie label in de omgeving Utrecht?

Het zou fijn zijn als ze ook bekend zijn met de mogelijkheden van bijvoorbeeld een zonneboiler maar initieel gaat het om isolatie van de woning (eerst besparen daarna kijken naar opwekking was het toch )

Vloerisolatie is voor ons denk ik wel interessant (mogelijk eenzelfde oplossing als flitspaal een paar pagina's terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 21:49:
Weet iemand van jullie een goed bureau voor bouwkundig advies met betrekking tot isolatie en een energie label in de omgeving Utrecht?

Het zou fijn zijn als ze ook bekend zijn met de mogelijkheden van bijvoorbeeld een zonneboiler maar initieel gaat het om isolatie van de woning (eerst besparen daarna kijken naar opwekking was het toch )

Vloerisolatie is voor ons denk ik wel interessant (mogelijk eenzelfde oplossing als flitspaal een paar pagina's terug).
http://www.venin.nl/Bedrijven.html

Betrouwbaarheid kan ik niet voor instaan, het is de koepel organisatie zo lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 19:56:
mr. elektrisch afffikken heeft het moeilijk nu, bij thuiskomst gewoon -5,2 kWh op de meter
rot qsolar ook, dit schiet niet op.

[...]
Affikken kan ook heel elegant met speksteen http://www.dutry.be/merke...ectrische_verwarming.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Die kat ligt er in ieder geval lekker bij ....

.... en zal daar nog wel even hebben gelegen, lijkt me ... :z

* edit *

Dat "drievoudige tarief" gaat natuurlijk helemaal niet op in Nederland (typisch Belgisch onderwerp???).

Verschil tussen dag/nacht stroom is in Nederland al byzonder klein geworden. Voor Vattenfall/NUON met avondactief tarief laag/hoog:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Financien/All-in_NUON_avond_laag_hoog.gif

[ Voor 37% gewijzigd door zonnigtype op 16-11-2011 22:03 . Reden: Duur elektrisch stoken nauwelijks goedkoper vanwege hoog/laag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:48

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Deze kan hier ook wel, een apparaat om op je IOS-device (iPhone, iPad) je energieverbruik (mbv de Wattcher) te zien, apparaten aan en uit te zetten met bestaande Klik-aan-Klik-uit spullen of de temperatuur in de gaten te houden. HomeWizard.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 19:56:
...]

volgens mij hoeven we niet meer over parameters te mailen, je zit nu onder mijn verbruik ;(
...en dat met de good old normal radiatoren van ten nieuwbouw uit 2005....

wellicht een goede leerling en een uitstekende leermeester ;)
mocht je in de buurt zijn, I'll buy dinner als dank voor cursusgeld/tijd :9

[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 16-11-2011 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

SunshineCompany schreef op woensdag 16 november 2011 @ 20:43:
Hier 2,5kWh/kWp.

De hoek zal er zeker mee te maken hebben, schuin pannendak tussen 35 en 40 graden, zuid.
Ook bemetering speelt mee, gemeten met Sunny Beam terwijl jij misschien een geijkte meter hebt. :)
Ik zal eens proberen of ik via m'n werkgever een geijkte meter kan lenen om het verschil te bepalen met een Sunny Beam.
Ik gok dat de SB 8% te veel aangeeft.
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 20:55:

3,53 x 365 = 1288 kWh..... jij het niet eens een zomer nodig :?
Deze berekening snap ik niet :?
3,53 kWh/kWp geeft een opbrengst voor vandaag van 8,65 kWh
Je zou dan 8,65 x 365 moeten doen, uitgaande dat ik deze opbrengst elke dag zou hebben.
Zou ik wel content mee zijn :P
flitspaal.nl schreef op woensdag 16 november 2011 @ 20:45:
Iemand op/aanmerkingen?
Dat heet geen "hydraulisch" schema maar P&ID (proces and instrumentation diagram)
Ik zou alleen de temperatuurmetingen er nog intekenen en met stippellijntjes verbinden met de klep die je er mee wilt sturen.
Voor de rest ziet het er goed hoor :)

[ Voor 55% gewijzigd door SpeksteenWP op 16-11-2011 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 18:19:
Eerst even afwachten of het met de gewone fiets kan, zo niet dan een fiets met elektrische ondersteuning zodat ik zoveel mogelijk gewoon kan fietsen, maar op lange stukken buiten de bebouwde kom tijd kan winnen met de elektrische ondersteuning. Maar de plek is nog niet zeker, dus hopelijk kan het gewoon op de fiets.
Waarom niet een Quest? Prijzig, maar wel comfortabel en superblits. En zeker buiten de bebouwde kom sneller dan een elektrische fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Prijzig?!? Heb je die eerste zin op de website gezien "De Quest kost € 5950 (incl 19% btw)". Voor € 6000 heb je een héél mooie elektrische fiets plus een zonnestroominstallatie voor héééééél veel kilometers.

Ik heb in een Alleweder een proefrit gemaakt en ik voelde me tussen het autoverkeer toch niet veilig. Dus in een autovrije stad.... ideaal. In de (huidige) echte wereld, nee, niet voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
Ik voorzie een warme golfstroom in de wadden. De komst van subtropische vissen, koraalvorming op afgezonken schepen...

Aan de Duitse kant moet Tennet dure kabeltjes leggen. Zo krijgen ze de investering er nooit uit. Wie zal daar de kosten van betalen denkt u?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi iedereen,

Vandaag vond ik een invulkaartje om daar de meterstanden op te schrijven en dat vervolgens via internet door te geven. Na het invullen ging het de invulpagina in de fout over mijn energieverbruik. Toen moest ik even lachen.

Ik heb de zonne-panelen WZW sinds 26 mei in gebruik. Delta schatte in januari mijn energieverbruik op 4806 kWh. Het uiteindelijke resultaat is :
Afbeeldingslocatie: http://energiebewust.batto.nl/files/meterstanden-20111116.JPG

Dus 1706kWh voor deze periode. :)

Uitgerekend is dat een verschil van 4806-1706 = 3100 kWh. In geld uitgerekend is dat 689,44 EUR, dat ik er aan heb verdiend :) Ik ben zeeer benieuwd hoe de Delta daar op gaat reageren.

Voor de TVT-geinteresseerde : Mijn TVT is nu meer dan 10 jaar geworden op dit moment. De einddatum zou nu op 02 Oktober 2021 liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Gasschuif schreef op woensdag 16 november 2011 @ 21:18:
@Jeroen, in je grafiek is te zien dat de RV in het laatste stukje in november gaat dalen, onder invloed van een dalende vochtinhoud (gr/kg) buiten. Een normale zaak. Ook ik heb een wat hogere relatieve vochtigheid in huis, niets om je zorgen over te maken. Komt hier door de grote hoeveelheid planten het in huis. Voor het opwarmen van vochtige lucht is meer energie nodig, dit is echter peanuts bij het onderuitzakken van je nachttemperatuur.
Okay. Ik heb nooit problemen met vocht gehad, maar nu ik zie dat we een groot gedeelte van het jaar een (te?) hoge luchtvochtigheid hebben ging ik me zorgen maken. Raar hoe dat werkt. Rot-plugwise ;)
Want te zien is dat de temperatuur in de nacht behoorlijk onder de 15 C duikt, en dat er net als in mijn huis een behoorlijke afkoeling plaats vind. Wellicht is er nog wat met isolatie te doen?
Yes, ik zet de thermostaat meestal omlaag naar 12 graden of zo, en komt alleen bij hele lage buitentemperaturen voor dat die temperatuur daadwerkelijk bereikt wordt.

Isolatie ben ik mee bezig, maar ik heb nu (na twee dagen) nog niets van mijn buren gehoord. Jammer. Maar wie weet komt het nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Anne vdr Bom schreef op woensdag 16 november 2011 @ 22:45:
[...]

Waarom niet een Quest? Prijzig, maar wel comfortabel en superblits. En zeker buiten de bebouwde kom sneller dan een elektrische fiets.
een velomobiel moet je echt inzetten voor lange ritten tussen A en B (het ' forenzen' new style ;) ).
in /rond de stad: goede fiets (al dan niet met elektr. ondersteuning) zal beter bevallen denk ik (en ik rij zowel ligfiets als buk-fiets (gewone fiets dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
:?

Ik krijg hier hele vreemde visioenen bij... :X (Rammstein staat op... >:) )

... en dan fiets ik toch m'n hele leven al (althans, vanaf peuterleeftijd, eerste rit natuurlijk meteen op m'n b*k).

... maar bukken?????

... zit je met je tanden op je voorspatbord dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bukfiets is de term voor 'gewone fiets' die ligfietsers gebruiken.

Beetje hetzelfde als Apple-gebruikers die Windhoos en Microschoft zeggen over Windows computers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@zonnigtype: dat is vakjargon binnen de ligfietswereld.
http://www.knurft.net/sit...bukfiets-versus-ligfiets/

BUKKEN omdat je vol in de wind gebukt gaat zeg maar.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:47

JAN-B

525 Wp op mijn dak

EnergiebewustZL schreef op woensdag 16 november 2011 @ 23:20:

Vandaag vond ik een invulkaartje om daar de meterstanden op te schrijven en dat vervolgens via internet door te geven. Na het invullen ging het de invulpagina in de fout over mijn energieverbruik. Toen moest ik even lachen.
Pas maar op, Zonnig Type wordt heel boos :( als hij dit leest; enkele weken geleden werdt hij ook al :( toen ik hetzelfde schreef.
Ik heb de zonne-panelen WZW sinds 26 mei in gebruik. Delta schatte in januari mijn energieverbruik op 4806 kWh. Het uiteindelijke resultaat is :
[afbeelding]

Dus 1706kWh voor deze periode. :)

Uitgerekend is dat een verschil van 4806-1706 = 3100 kWh. In geld uitgerekend is dat 689,44 EUR, dat ik er aan heb verdiend :) Ik ben zeeer benieuwd hoe de Delta daar op gaat reageren.
Waarschijnlijk gaat je maandbedrag nu fors naar beneden ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAN-B schreef op woensdag 16 november 2011 @ 23:37:
[...]

Pas maar op, Zonnig Type wordt heel boos :( als hij dit leest; enkele weken geleden werdt hij ook al :( toen ik hetzelfde schreef.
Sorry ZonnigType. Ik ben er gewoon heel blij mee.. met dit resultaat :)
[...]

Waarschijnlijk gaat je maandbedrag nu fors naar beneden ;) .
Daar ga ik wel van uit. Ik verwacht zeker toch 50 EUR lager per maand. :P :)

Hoe dan ook, 3100 kWh besparing vind ik al een heel mooi resultaat vanaf 26 mei t/m vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
JeroenH schreef op woensdag 16 november 2011 @ 23:21:
[...]

Okay. Ik heb nooit problemen met vocht gehad, maar nu ik zie dat we een groot gedeelte van het jaar een (te?) hoge luchtvochtigheid hebben ging ik me zorgen maken. Raar hoe dat werkt. Rot-plugwise ;)

[...]

Yes, ik zet de thermostaat meestal omlaag naar 12 graden of zo, en komt alleen bij hele lage buitentemperaturen voor dat die temperatuur daadwerkelijk bereikt wordt.

Isolatie ben ik mee bezig, maar ik heb nu (na twee dagen) nog niets van mijn buren gehoord. Jammer. Maar wie weet komt het nog.
Om terug te komen op je eerdere vraag: luchtvochtigheid reguleer je door ventillatie en verwarming. (Best geillustreerd in een badkamer met mechanische luchtafvoer waarbij onder de deur iets warmere lucht wordt aangezogen, wat in de badkamer vocht opneemt en vervolgens afgezogen wordt.) Er staan wel wat nuttige tips en verhalen online :)

Zelf heb ik bij extreme lage (<30%) en hoge luchtvochtigheid weldegelijk een issue. De houten vloer krimpt en zet uit, zilvervisjes komen terug, droge keel, etc. Niet voor niets adviseert men de range tussen 40 en 60% relatieve luchtvochtigheid.

Planten hebben wel een effect, maar naar eigen ervaring is dat relatief beperkt. In de zomer vul ik de planten met extra water, maar de bakjes aan de radiator (/op de convectorput) hebben een stuk meer effect ;)

Omdat ik praktisch geen isolatie heb, gaat de verwarming 's nachts ook gewoon helemaal uit net als bij jou :)

Roosters voor en achter en mechanische afzuiging (open keuken) staan altijd aan. Op dit moment is de luchtvochtigheid in m'n woonkamer 45% :)

Ik zou er toch eens nader naar kijken als ik jou was. Zowel qua info als een losse hygrometer van een paar euro om te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NielsTn schreef op woensdag 16 november 2011 @ 23:37:
@zonnigtype: dat is vakjargon binnen de ligfietswereld.
http://www.knurft.net/sit...bukfiets-versus-ligfiets/

BUKKEN omdat je vol in de wind gebukt gaat zeg maar.... :)
Wat een onzin...

... ach ja, laat maar lekker schelden. Kan d'r niet wakker van liggen.

Dan maar bukkend door het leven... >:)

* edit *

... en wat een boze mensen opeens weer. Waddizzeraandehand?

... denk aan jullie hart, het is in de boze buitenwereld guur genoeg ...

[ Voor 14% gewijzigd door zonnigtype op 16-11-2011 23:59 . Reden: Boos? Kom nou! ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@schj
heb je foto's van je boot.
ik heb wel eens een aantal oude woonwagens isoleert en ik weet hoever je kunt gaan.
wat is een huis toch eigenlijk moeilijk te isoleren hé. een woonboot is veel makkelijker.
wil je er eens wat over vertellen?

@flitspaal.nl, Neanderthaler71
sorrie maar ik vind het aansluit schema niet zo mooi.
denk toch echt dat het beter kan.
ik zal morgen een ander schema maken.
en hoop dat jullie dan willen kijken.
(sorrie flitpaal.nl je kent mijn voorstel al.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op woensdag 16 november 2011 @ 20:45:

[afbeelding]

Extra elementen:
  • Extra bypass pomp
  • Driewegklep
  • Automatisch mengventiel met servo
  • Twee terugslagkleppen om ongewenste stroming te voorkomen.
Het idee:

Wanneer de zonneboiler te koud is staat de driewegklep "rechtdoor" richting het mengventiel. Het mengventiel staat op de koudst mogelijke stand. De bypass pomp staat uit. Wanneer de CV aan slaat is dit eigenlijk de oude situatie die we nu ook hebben.

Wanneer de retour van de CV, de pomp van de CV draait, kouder is dan de zonneboiler, de zonneboiler heeft dus nu nut, dan gaat de driewegklep om richting de zonneboiler. De zonneboiler warmt het water zo warm als mogelijk om. De kans bestaat nu dat de retour zover wordt opgewarmd dat hij warmer wordt dan de aanvoertemperatuur van de CV.

Het mengventiel mengt nu normaal retourwater bij met het water wat van de zonneboiler komt zodat de temperatuur niet boven de aanvoertemperatuur van de CV komt.

En nu het mooie van de extra pomp:

Wanneer er GEEN warmtevraag is van de CV, pomp in de cv staat uit, maar er is wel warmtevraag vanuit de woonkamer dmv een 2e thermostaat EN de zonneboiler is warm genoeg, dan gaat de driewegklep door de zonneboiler. Het mengventiel gaat naar 60 graden, en de tweede pomp gaat draaien. In dit geval wordt dus warmte van zonneboiler rondgepompt door het CV systeem.

Het moment dat de CV ketel aanslaat gaat deze pomp onmiddellijk uit.

Dit laatste gaat vooral werken denk ik in het voor en naseizoen wanneer de boiler met gemak de 50 graden of hoger aantikt. De CV wil dan 's ochtends nog wel eens aanslaan terwijl ik daarvoor dan ook de boiler kan gebruiken.

Iemand op/aanmerkingen?
Goed bezig Flitspaal.
Ik zou alleen het mengventiel dichter bij de boiler zetten met een retour.
Anders kom je in de problemen met je 3wegklep.
De bypass heb ik zelf zo ook behalve de pomp die heb ik dan bij de boiler zitten voor het mengventiel.
De ketel wordt automatisch gebypassed door de weg van de minste weerstand.
Hier wordt ook nog gedetecteerd of de pomp vd cv-ketel aanstaat, zodat niet 2 pompen tegelijk bezig zijn.

Verwijderd

migjes schreef op donderdag 17 november 2011 @ 00:38:
@schj
heb je foto's van je boot.
ik heb wel eens een aantal oude woonwagens isoleert en ik weet hoever je kunt gaan.
wat is een huis toch eigenlijk moeilijk te isoleren hé. een woonboot is veel makkelijker.
wil je er eens wat over vertellen?
Ik zal vanavond wat fotos plaatsen.

Verwijderd

;)
JeroenH schreef op woensdag 16 november 2011 @ 23:17:
Voor € 6000 heb je een héél mooie elektrische fiets plus een zonnestroominstallatie voor héééééél veel kilometers.

Ik heb in een Alleweder een proefrit gemaakt en ik voelde me tussen het autoverkeer toch niet veilig. Dus in een autovrije stad.... ideaal. In de (huidige) echte wereld, nee, niet voor mij.
Eens....
Overigens het eerst wat ik heb gemeten aan de elektrische fiets was wat het laden kost.
0,16kWh voor een flinke laadbeurt. Ofwel 48kWh voor 300 dagen laden.... bijna niets dus.
Dus met die 6000 euro ga je wel heel veel over houden.

In de stad vind ik het fijner om echt rechtop te zitten ivm het uitzicht en de radar voor leipie-leipies (mogen die een auto, een fiets danwel een stinkfiets besturen)...

Microschoft?? Het is toch meer Megaschoft? ;)

Speciaal voor Zonnigtype:
Lees dit eensch...-> Bestrijden fraude uitkeringen
Net als gemeenten krijgen straks ook uitkeringsinstituut UWV, dat bijvoorbeeld de WW en WAO/WIA uitvoert, en de SVB, die verantwoordelijk is voor onder meer de AOW, de mogelijkheid waterstanden en elektriciteitsverbruik op te vragen bij nutsbedrijven. Zo kan worden beoordeeld of mensen samenwonen.
Leuk in dat kader is ook de omgekeerde bewijslast...

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2011 08:59 . Reden: Speciaal voor Zonnigtype... ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

quote: Zelf heb ik bij extreme lage (<30%) en hoge luchtvochtigheid weldegelijk een issue. De houten vloer krimpt en zet uit, zilvervisjes komen terug, droge keel, etc. Niet voor niets adviseert men de range tussen 40 en 60% relatieve luchtvochtigheid.

De naam zilvervisjes ben ik nu al vaker tegengekomen op dit forum. Heeft iemand hier een afbeelding van? Ik kan me hierbij niets voorstellen. bvd!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op donderdag 17 november 2011 @ 09:17:
quote: Zelf heb ik bij extreme lage (<30%) en hoge luchtvochtigheid weldegelijk een issue. De houten vloer krimpt en zet uit, zilvervisjes komen terug, droge keel, etc. Niet voor niets adviseert men de range tussen 40 en 60% relatieve luchtvochtigheid.

De naam zilvervisjes ben ik nu al vaker tegengekomen op dit forum. Heeft iemand hier een afbeelding van? Ik kan me hierbij niets voorstellen. bvd!
Even kijken

Afbeeldingslocatie: http://bin.ilsemedia.nl/m/m1aywihwnnhh.png

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2011 09:21 ]

Pagina: 1 ... 177 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.