Als Apple Developer heb ik nu al een tijdje Lion GM draaien op mijn MacBook Air (late 2010) en dit zijn mijn bevindingen:
Pro's:
- Voelt sneller, maar dit kan ook komen door de clean install
- Veel sneller uit stand-by. Soms onder Snow Leopard duurde het wel een tiental seconden. Lion is gereed zodra het scherm open gaat
- FileVault is sterk verbeterd, zodat ik het nu wel gebruik. Gehele disk wordt gecodeerd, dus niet alleen de main user directory
- Mission Control werkt erg lekker. Het is snel en creëert een separate desktop voor alle full screen apps
- Standaard geen Java en Flash, dus zelf de laatste versie installeren (indien nodig)
- Een stuk kleiner, aangezien de 32bit en PowerPC code is verwijderd
- Tot nu toe werkt alle software die ik gebruikte onder Snow Leopard
- Betere controle mbt de locatie services
- AirDrop ziet er goed uit. Heeft pas meerwaarde als veel gebruikers Lion hebben draaien
- Launchpad kan je ook niet gebruiken

. Heeft geen enkel toegevoegde waarde voor een power user, maar denk dat mijn moeder het zal gebruiken
- Kan makkelijk een installatie USB stick maken op basis van de App Store installatie
Con's:
- Mission Control mist een aantal instel mogelijkheden. Draaide VMware Fusion standaard full screen in een separate desktop, maar bij Lion moet ik dit telkens weer instellen
- Enkele kleine bugs in de Finder. Vergeet incidenteel de directory columns view in netwerk shares
- Netatalk werkt nog niet lekker met Lion (of andersom). Draai nu FreeNAS 8.0.1 Beta 4 om Netatalk compatible te maken met Lion
- Nieuwe iTunes (10.5) is nog niet klaar. Momenteel ontbreekt full screen. 10.5 beta 3 werkt wel prima
- Grafische overgangen zijn nog altijd even soepel
- AirDrop werkt alleen over WIFI en niet over LAN
Overall:
Geen enorme verbetering, maar een paar subtiele tweaks. Voor die paar tientjes een prima upgrade. Installatie via de AppStore verloopt soepel.
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...