@downtime
Omdat de autoriteit en recht op waarheid van religies een arrogant en debiel begrip is, maar de debiliteit van religie nog niet hoeft uit te sluiten dat er een creatie heeft plaatsgevonden. Ik schets het even met een geanimeerd gesprek tijdens het tegenkomen van God.
God: heej dude, zie je die zooi om je heen? hebbik gefixt
ik: koele sjizzle dude, hele heelal, bloempjes, zonnestralen, mensen, dieren, enz, mad respect!
God:yea bro,...ik bedoel yea son (in overdrachtelijke zin, iedereen weet dat zijn enige echte zoon Brian is).
Ik: hm dat maakt je toch best wel een omnipotente, alwetend wezen...
God: yea don't wanna brag but pretty wicked innit...
Ik: en multilinguaal ook nog. Dus als scheppert van alles heb je ons in het centrum van alle bestaan geplempt, wij zijn het belangrijkste wezen, en of we keppels, hoofddoekjes, zwarte kousen dragen, u eren op zaterdag of zondag bepaalt of we hiernamaals met u mogen delen?
God: op de 8e dag heb ik drugs gecreeert en ik zag dat het wel komisch leek, maarre drugs are bad mkay..
ik: ja maar...hoe we hier in het westen over je denken is zo anders dan daar in het middenoosten, maar 1 van ons kan maar gelijk hebben?
God: euhm ja

...of...
Ik: nou...zij zeggen dat je op zaterdag een geit in de hens moet zetten terwijl wij weten dat in het belang van het universum, alles, God en het hiernamaals je op zondag vrome liedjes moet zingen. Wat moeten wij aan die zondaars doen?
God: awwgaadd, weetje...kep het wel gehad met jullie stelletje ....
Ik: maarr..maarrr het klopt dus wel, niet de méns is het middelpunt van alles, maar de mens in specifiek dit deel van de wereld, met deze kledingdracht, deze rituelen, deze levenswijze (en dan bedoel ik die met de zwarte kousen, niet die lui met zwarte hoedjes die wél TV kijken)...die zijn het centrum van alles en is belangrijk voor je en de rest heeft het gewoon verkeerd, toch?
Debiliteit klinkt misschien als een flame maar als je met rede gaat filosoferen weet je dat je geografische locatie, culturele invulling en plaatselijke rituelen, maar vooral de autoritaire houding en het zichzelf centraal stellen gewoon niet de voorwaarde kan zijn om in de genade te vallen van een wezen die alles heeft gemaakt.
Ik gebruik wel dure woorden maar het is voor iemand met een IQ hoger dan 70 (dus boven debiliteit) volledig uit te leggen zolang deze maar niet is geindoctrineerd met dogma's en andere vooraf bepaalde fictieve randvoorwaarden. Mijn insziens ben je dus of zelf debiel of je leer is debiel als je gelooft dat jou specifieke invulling ervoor zorgt dat jij naar de hemel gaat, maar die knakker 3500Km verderop naar de hel gaat omdat ie kippen eet ipv van varkens.
Dus nee ik geloof niet in veel van de religies maar hun debiliteit sluit voor mij nog niet uit dat de creatie gecreeerd is. Zo kan ik wel het bestaan van een god voor mogelijk houden maar toch niks zinnigs zien in theistische religies.
edit:
http://www.nu.nl/binnenla...bbijn-bijna-fascisme.html
Nu weer een Amerikaans-joodse beweging op ons dak;
- zij stellen dat het schorsen van deze rabbijn bijna facsisme is.
- hoe zit het dan met de homoseskuelen als "zieken" in onze maatschappij zien? Moet ik dat zien als medisch/sociaalwetenschappelijke werkelijkheid ofzo?
[
Voor 5% gewijzigd door
vlaaing peerd op 23-01-2012 10:55
]