Voor een kind wat niet wil nadenken is het idd niet moeilijk. Ga je erover nadenken dan gaan er tegenstrijdigheden komen.
[...]
Dat heb ik de post direct hiervoor al uitgelegd:
Cheetah in "Zin en onzin van religie - Deel 2 - [ZT]"
De post waarop je nu reageert is een
aanvulling op eerdere argumentatie en staat er niet los van zoals je nu suggereerd. Ik blijf niet herhalen. Dat herhaalspelletje hebben we enkele pagina's geleden al gespeeld, tot mijn vervelens toe.
Ik zie alleen jou een herhaalspelletje doen door te beweren dat iets is uitgelegd als jij het gezegd hebt, ik kan een eerdere post van mij gaan aanhalen waarin ik uitleg dat jouw uitleg niet logisch is.
Nu heb je de situatie gecreëerd dat je punt a nog niet hebt uitgelegd, en dat je punt b (wat totaal iets anders is) opeens probeert op te hangen als aanvulling op punt a.
[...]
Het volgende geldt en dat is ook al uitgebreid toegelicht door mij en Albantar:
* Hij kan - op basis van zijn enorme kennis van variabelen, de menselijke aard in het algemeen en inzicht in intenties van mensen - de toekomst voorspellen
* Hij kan over die toekomst profetieen uitspreken, en heeft de macht die uit te laten komen
* Bovenstaand is gerelateerd aan het (uiteindelijk) tot stand brengen van zijn voornemens met de mens
1. Is dus totaal niet logisch vanwege de ontelbare kleine dingen die er nodig zijn voor een toekomst, het zijn niet 1 of 2 variabelen. Om al die ontelbare kleine dingen te ontroeren is er constante supervisie nodig en die zou er volgens jou bijv weer niet zijn., naast dat die constante supervisie weer het hele begrip vrije wil aantast.
2. Dat is dus geen toekomst voorspellen, dat is een plan maken en de macht hebben om het uit te laten komen.
Zelfs uitgaande van dat hij niet op micro-niveau (elke individuele keuze) in de toekomst zou kunnen kijken is dat niet relevant. Hij heeft namelijk de macht om die toekomst naar zijn wil aan te passen. En zou er op micro niveau - door toedoen van individuele mensen - iets mis dreigen te gaan waardoor op macro niveau - zijn voornemen - problemen ontstaan, dan grijpt hij in. Een voorbeeld hiervan is dat hij ingreep om een vroegtijdige dood van Jezus te voorkomen (uitmoorden van alle jonge jongetjes in Betlehem door Herodes de Grote).
Hij is niet op micro-nivo bezig, hij is wel op micro-nivo bezig.
Hij hoeft niet op micro-nivo bezig te zijn, hij moest wel op micro-nivo bezig zijn.
Zie je echt de tegenstellingen niet in wat je zegt?
[...]
Die staat er al lang, alleen je wilt hem niet zien omdat je wilt kunnen zeggen: "zie je wel ut is onlogieeess!!!11!".
Ten behoeve daarvan blijf je je eigen definities van termen hanteren, waarvan de belangrijkste ("alwetend") uberhaupt niet eens in de bijbel staat.
Het enige wat ik zie is dat jij wishy-washy met je "bijbelse" definities bent.
Jij wilt aan een definitie van almachtigheid geen verantwoordelijkheid hangen, God is goed en alle slechte gevolgen zijn vrije wil.
Net zoals in dat voorbeeld van net van jou. Dan neemt een koning de vrije wil om Jezus uit te willen roeien, dan blokkeert God de vrije wil maar. Dan zou je dus zeggen dat God Afrika een stuk zou kunnen helpen, maar nee dan zet hij zijn tv weer uit.
[...]
Is dat een dreigement ofzo??

Nope, enkel een vaststelling.
[quote]
"Interpreteer" dat maar.
[//quote]
Waarom? Ik quote toch ook geen sprookjes van Grimm om erachter te zetten : Interpreteer dat maar om daarna simpelweg te zeggen dat de ander het fout interpreteert...
[...]
You wish. Ik heb de bijbel gelezen en bestudeerd, plus ik heb hier redelijk wat naslagwerken liggen over de bijbel. Ik weet zeker dat jij me geen van drieeen kunt nazeggen, en datzelfde geldt (helaas) ook voor veel christenen.
Simpel antwoord : Fout.
Je hebt dus recht op je mening over bijbelgerelateerde zaken. Dat wil echter geen moment zeggen dat die ook gelijk is aan de mijne, om even een gevleugelde uitspraak van Gambieter te recyclen.
Sorry hoor, maar uit jouw posts hier blijkt al dat je een niet-algemene definitie van de bijbel hanteert (nog even ID/creationistische posts daargelaten).
Heck, dat doe ik ook. Enkel kijk ik verder dan mijn eigen redeneringen en dat doe jij niet.
Tunnelvisie / cirkelredeneren geeft een mening toch echt geen meerwaarde hoor, hoe graag je dat ook zou willen.
En wat betreft dat "no true scotsman"... dat zijn niet mijn definities, en dat wil ik ook wel (laten) toelichten:
Wat ik dus al zeg : Algemene definities zijn niet jouw definities...
[...]
Blijkbaar was de mensheid voor de vloed op een punt beland waarbij het handhaven van de situatie Gods voornemen/tijdtafel in gevaar bracht. Vandaar dat hij ingreep, en de mensheid weer een nieuw begin gaf. Dit kan worden opgemaakt uit de achtergrond die Genesis geeft over de vloed.
Ok, dus zijn toekomstblik gaf hem niet dit inzicht.
En een almachtige God die niets anders kan doen als genocide... Over het algemeen wordt genocide eerder gezien als een teken van onmacht...
[...]
Waar kwam het vandaan?
Gen7:11 In het zeshonderdste jaar van No̱achs leven, in de tweede maand, op de zeventiende dag van de maand, op deze dag werden alle bronnen van de grote waterdiepte opengebroken en werden de sluizen van de hemel geopend.
Ok, dan laten we de waterdiepte even zitten (is geen enkele aanwijzing voor gevonden). Dan gaan we puur kijken naar de sluizen van de hemel.
Sluizen openzetten en dan water op aarde terecht laten komen, dat duidt of op een extreme precisie gecombineerd met een enorme kracht over een onmogelijke afstand (want tot nu toe is de hemel nog niet gevonden met telescopen etc), of het duidt op een hemel die vlak boven de aarde zou moeten zijn.
Plaats het even in de tijdsgeest, niemand wist dat er iets bestond buiten de lichtjes in de lucht.
Binnen de tijdsgeest bezien is het geloofwaardig dat er iets boven de aarde zweeft wat sluizen zou kunnen openen(/zware regenval). Binnen de huidige tijd kom je er hopeloos mee in de knoei vanwege satellieten/telescopen etc.
Waar ging het naar toe?
In jouw uitgangspunt zag de aarde er ten tijde van de vloed geografisch exact hetzelfde uit als nu.
Psalm geeft in een aanvulling op het vloedverslag aan dat dit wellicht niet zo was:
Oftewel het is nog niet eens een argumentatie van : de bijbel zegt dat het zo is, dus is het zo.
Het is een argumentatie van : de bijbel zou wellicht kunnen zeggen dat het niet zo was, dus is het niet zo.
Als de aarde toen veel meer "level" was dan nu - ofwel er veel minder hoogteverschil was tussen de hoogste en diepste punten - dan was er ook veel minder water nodig om de hele aarde te bedekken. Het aanbrengen van meer hoogteverschil (hogere bergen, en vooral: diepere troggen) kan het water vervolgens een plek hebben gegeven.
Yep, staat allemaal letterlijk in de bijbel...
Weer zo'n schitterend punt wat perfect houdbaar is in de tijdsgeest gelezen ( een lokale overstroming en het water verdwijnt naar een zee/oceaan etc).
Enkel met de huidige kennis van de aarde dan moeten er opeens allemaal kunstgrepen en extreem vrije interpretaties gehanteerd worden.
Aangezien jij de bijbel claimt bestudeerd te hebben zou ik je eens uitnodigen de bijbel eens te lezen in de tijdsgeest dat het geschreven is. Doe geen aannames die de mensen in die tijd ook niet hoefden te maken.
En kijk dan eens wat er van de bijbel overblijft in de huidige tijd.
Je zit nu zo vrijelijk te interpreteren dat het nergens meer over gaat.
De ark van noach is veel simpeler te verklaren binnen de tijdsgeest door te zeggen dat het een dorpje in een dal was met weinig contact met de buitenwereld, wat te maken kreeg met zware regenval waardoor het hele dal overstroomde (dal=hun wereld) en dat er een dorpsmalloot was geweest die een boot had gebouwd.
Binnen die tijdsgeest volstrekt logisch en ook wetenschappelijk te verklaren. Enkel heden ten dage totaal niet meer toepasbaar omdat de wereld groter is geworden dan dat ene dal en er logistieke problemen ontstaan met het water.