Dat is jouw interpretatie. Vrije wil gaat erover dat je zelf "onbegrensd"
keuzes kunt maken. Vrije wil gaat er niet over dat aan de keuzes die je maakt vervolgens geen consequenties verbonden worden.
In de praktijk is vrije wil per definitie begrenst door wetten waarbinnen men geacht wordt te manouvreren.
Het is nog steeds vrije wil omdat iemand ervoor
kan kiezen de wet te breken. Daar zitten vervolgens echter wel consequenties aan.
@Cheatah : A&E is mits je de menselijke nieuwsgierigheid meeneemt geen keuze, dat is met nieuwsgierigheid enkel een vraag van : hoelang duurt het tot...
Ik heb nu al meerdere keren beargumenteerd waarom dit gewoon onzin is.
- Dwingt "nieuwsgierigheid" je ertoe spullen van anderen te jatten?
- Dwingt "nieuwsgierigheid" je ertoe te proberen een staatsgreep te plegen?
- Dwingt "nieuwsgierigheid" je ertoe op andermans bed te slapen als hij je expliciet aangegeven heeft dat hij dat niet wil?
S.v.p. zinnige argumenten aandragen.
Een ander punt? De lijn in mijn argumentatie m.b.t. vrije wil, keuzes en consequenties van keuzes lijkt me erg duidelijk. Ik wacht alleen nog op zinnige tegenargumenten. Want het enige dat aangevoerd wordt is telkens een andere variant van "
jamaar ze hadden eigenlijk toch geen keuze vanwege nieuwsgierigheid"... ofzo.
Zoals gezegd: probeer die argumentatie-lijn maar eens aan te voeren nadat je een misdaad gepleegd hebt: "
Jamaar, meneer de rechter ik had helemaal geen keuze hoor, want mensen zijn nou eenmaal nieuwsgierig, dus daarom moest ik deze wet gewoon overtreden, en daarom verdien ik geen consequenties/straf voor wat ik geflikt heb.. weet je waar de schuld eigenlijk ligt: bij die wet! Die dwong me gewoon hem te overtreden. Dus daarom moet u de regering die die wet bedacht heeft maar opsluiten in plaats van mij". Well... good luck with that.
Maar dan komt het stukje alwetendheid om de hoek kijken. God weet alles, zelfs al van tevoren. Hij weet ook precies hoe Hij de mens heeft geprogrammeerd.
Zucht... wat is er ondertussen nou allemaal al geschreven over het aspect
vrije wil..?
De mens is dus juist niet "geprogrammeerd". In ieder geval niet om per definitie door God goedgekeurde keuzes te
moeten maken, en door God afgekeurde keuzes niet te kunnen maken.
Hij kan dus hoe dan ook weten dat Adam noch Eva voor die boom zullen kiezen, omdat verleiding hen niet vreemd is: dat is immers een eigenschap die 'ie ze zelf heeft gegeven.
Dus omdat die prachtige 70" TV in de etalage wel erg verleidelijk is
MOET je hem stelen? Sure.
Dus je gelooft heilig in het verhaal van Adam en Eva, wat in de Bijbel staat, maar het bestaan van een eeuwig brandende poel van vuur waar ongelovigen in terecht komen, die in datzelfde boek wordt beschreven, ontken je?
Het hele idee van een brandende hel waarin mensen voor eeuwig gepijnigd worden wordt niet door de bijbel ondersteund. "
Het loon dat de zonde betaald is de dood", dus niet: eeuwig brandend leven in een vurige hel. Het oordeel dat over Adam en Eva werd uitgesproken was de doodstraf ("
stof zijdt gij en tot stof zult gij terugkeren"), niet eeuwig brandend leven in een vurige hel.
De vurige, brandende hel is er pas een stuk later (2e/3e eeuw nChr) in de christenheid bijverzonnen.
In het oude Judaisme (zeg maar het Oude Testament / wetsverbond) was de leer van de vurige hel ook totaal niet aanwezig.
Net zoals Adam en Eva d.m.v. hun vrije wil besloten in opstand te komen, besloot ook 1 van Gods andere (geestelijke) scheppingen d.m.v. zijn vrije wil in opstand te komen. Die kwam later bekend te staan als Satan / Gods tegenstander / het kwaad.
Wat ik dan altijd weer een brandende vraag vind is : Wat gebeurt er dan als je doodgaat?
Als je goed leeft (volgens God) dan kom je in de hemel, maar als je fout leeft dan kom je waar?
Dan ben je dood en blijf je dood. Zie boven.
gambieter schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 11:13:
Klopt. Ervaring is een goede doch imperfecte leermeester, en mensen zijn over het algemeen slechte leerlingen

. Maar hoeveel leer je als de straf voor een overtreding gelijk verbanning is? Een rechtssysteem dat geen vergeving kent, maar alleen de zwaarste straf? En dat dan toch als liefhebbend zien, dat kan alleen binnen de aangeleerde vooraannames.
Je blijft maar ronddraaien in dat cirkeltje/stokpaardje van "boom == les", en daar staat of valt dit argument mee. En het valt, want ik ben daar al heel duidelijk over geweest, boom was helemaal geen "les", boom was
wet en wet was
keuze:
Cheetah schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 02:31:
Het doel van die boom was helemaal geen training en onderwijs. Het doel van die boom was het mogelijk maken van de
keuze om Gods recht om te regeren wel of niet te respecteren/accepteren.
[...] jij wilt het verhaal dusdanig neerzetten dat God er de schuld van is dat A&E de keuze maken een duidelijk gebod [lees:
WET] met duidelijke consequentie te overtreden, met als argument: dat God die regel (incl. consequentie bij overtreding) heeft ingesteld, en het zodoende zijn schuld is dat het overtreden wordt.
Alleen is dat zoals ik al eerder heb beargumenteerd een volslagen onlogisch argument. Wat jij stelt is exact hetzelfde als de regering verantwoordelijk stellen voor het feit dat jij ervoor kiest de wet met betrekking tot diefstal te overtreden. Immers, als de regering die wet niet had gemaakt, dan had jij hem niet kunnen overtreden, dus is het hun schuld. Presenteer die logica maar eens aan een rechter, nadat je ergens hebt ingebroken en gestolen.
Er was verder helemaal geen basis voor clementie:
- Adam en Eva hebben het gebod beide
welbewust overtreden, het was geen 'ongelukje', het was geen 'nieuwsgierigheid' om ff te kijken hoe die vrucht smaakt, maar een bewuste
keus om in opstand tegen God te komen
- Ze weigerden allebei verantwoordelijkheid te nemen voor wat ze gedaan hadden
- Ze hebben geen moment spijt betuigd
- Er waren geen verzachtende omstandigheden
En wil je de slang aanhalen als 'verzachtende omstandigheid': de slang was juist een
verzwarende omstandigheid. Hij liet Eva eerst het gebod [cq: wet] zelf herhalen (!!) en bracht vervolgens aan de orde dat ze met het eten van de vrucht "...
net als God zou zijn, kennend [cq: de beslissing mogen nemend over] goed en kwaad". Eten van de vrucht met dat als achtergrond was het equivalent van een rechtstreekse opstand tegen de regering van God, cq een staatsgreep. En die vrucht werd juist aantrekkelijk voor Eva vanwege dat vooruitzicht: totale onafhankelijkheid van God. Het schriftgedeelte vervolgt: "
Dientengevolge zag de vrouw dat de boom goed was tot voedsel, ja hij was begeerlijk om naar te kijken".. etc.
En het mooiste van alles: die onafhankelijkheid hebben ze nog gekregen ook. Alleen niet in die tuin, en zelfs dat was met reden en had te maken met een 2e boom in die tuin: de "boom des levens" die symbool stond voor het recht op eeuwig leven (zie Gen3, laatste gedeelte). Maargoed, dat gaat te ver om hier nu te bespreken.
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz