Gevolgtrekken dat de creatie later ontstond dan een hypothetische schepper is logisch. Maar het blijft onlogisch dat men een schepper verzinnen kan die op zichzelf dezelfde probleemvragen met zich meebrengt (alleen een niveau hoger), als gesteld door mij.
* 1. Of vind je dat zelfs god een begin had (en dus geschapen zou moeten zijn)?
2.Wie zou de schepper van god geschapen hebben en is hij/zij wel of niet eeuwig aanwezig?
(desnoods ad infinitum doorvragen)
Ik hoop dat je begrijpt dat ik niet echt van mening ben dat god ons n 2008 waarschuwt voor een economische crisis en de opmerking op de google ad louter ironisch/sarcastisch bedoeld was.
Apparently not, als je mijn reactie naar Dido goed gelezen had.
Als jij van mening bent dat ik je vraag hierin niet duidelijk beantwoord vraag ik je vriendelijk de vraag opnieuw te formuleren.
Zie de vragen hierboven.
Zoals ik het begrijp vraag je mij of IK vind of god een begin had, terwijl je ingaat op mijn pleidooi die gaat over de algemeenheid van het idee een schepper toe te schrijven aan ons ontstaan. Met schepper an sich doel ik niet specifiek naar een bepaalde religie of andere eigenschappen die aan zo'n schepper toegeschreven (kunnen) zijn en dat heb ik ook reeds aangegeven.
Onafhankelijk van de toegeschreven eigenschappen, blijven de vragen (over iedere willekeurige schepper) die ik hierboven stel, open staan.
Vervolgens vraag je desondanks toch naar die hierin niet relevante eigenschappen en desondanks geef ik je het antwoord wat mijn persoonlijke visie is (= geen flauw idee) en mijn empathisch geprojecteerde visie van een scheppergelover (=mijn vermoeden dat de "main"vraag is beantwoord). Dus wat wil je nu precies van me weten?
Omdat de 'main'-vraag beantwoord word (met of zonder argumentatie), mogen vervolgvragen genegeerd worden? Zolang een gelovig persoon mijn vragen niet kan beantwoorden is hij nog steeds hypocriet. Daar kan ik met mijn empathisch vermogen nog steeds niet bij.
Juist. Het is vrij duidelijk hoe inhoudelijk je nu werkelijk ingaat op mijn posts. Welk gedeelte van het begrip metafysica begrijp je niet? Ik ga toch juist in op hetgeen wetenschap niet weet te beantwoorden?
Het woord metafysisch, is in jouw pleidooi niet gevallen, wat je nu wel impliceert. Daarbij komt dat geloof ook invloed heeft op de realiteit. Anders konden we het wel verbieden / afschaffen, want het zou (blijkbaar ook in jouw ogen) geen relevantie moeten hebben.
Ik ben me er terdege van bewust dat wetenschap ook op zoek is naar ons ontstaan, maar een echt antwoord hebben ze er nog niet op, sterker nog elke theorie over het begin staat wankeler als ooit. Dit geeft des te meer aan dat hoewel gebaseerd op meetbare waarnemingen, de verschillende theorieen naast een hoog speculatief gehalte ook gewoon compleet de plan(c)k mis kunnen slaan.
Als iets speculatief is is het nog geen feit en dus imho geen wetenschap. Wat wankelt er nou precies in jouw ogen?
Verder is het mijns inziens onmogelijk om een argument te vinden waarom het universum ontstaan is. Hoe het universum is ontstaan, dus de vragen wat, waar en hoe het was voor een big bang, is tevens niet beantwoord door de wetenschap.Volgens mij is er geen wetenschapper die het tegendeel verteld.
Argumenteren dat wetenschap er is om het antwoord te geven terwijl ze het antwoord niet hebben is wat mij betreft dus niet een geldig argument.
Wat mij betreft is de wetenschap in staat sinds de big bang alles te verklaren. Hier is geen extra hypothetische schepper voor nodig. Anders krijg je de vragen van hierboven weer op je bord.
Om de metafoor weer even in heldere proporties terug te brengen naar de originele vraag, het ging erom òf een schepper een plausibel idee is om ons ontstaan te verklaren en zodra die vraag een (speculatief) antwoord heeft gekregen er geen behoefte is om op dat antwoord nog weer verder te speculeren.
Mijn excuses als dat als metafoor niet is overgekomen, ik had het mogelijk helderder kunnen formuleren.
De analogie van je klopt gewoon niet. Je doet alsof een vervolgvraag onbelangrijk is, wat misschien waar is voor je koekjes, maar niet voor een schepper.
Apart, in de post zelf gaf je aan jezelf te onthouden van mening.
Opeens wilde ik mijn mening geven. Ik dacht namelijk dat je serieus was, maar dat had je vast al gelezen ondertussen. (Zoals ik zei:) Indirect was mijn mening al bekend, als atheïst zijnde.
Vind je bovendien niet dat zulke ads weinig representatief zijn voor het werkelijke geloof van Christenen en om het om die reden weg te zetten als "onzin" nogal ... moddergooien is?
Waarom zou ik die ad uitzonderen, om "modder op te gooien" / kritische vragen te bedenken / in twijfel te trekken?
Nogmaals, ik hoop werkelijk dat je inziet dat ik (en ~98% van alle Christenen) niet denken dat hun God marktanalytische kwaliteiten bezit en een Mozes-nazaat op een berg even doorgeeft dat we dit jaar een crisis te verwachten krijgen.
Blijkbaar zijn er gekken genoeg die de gekste dingen kunnen roepen uit naam van hun geloofsovertuiging en bijbehorend boekje (5 mei, aardbevingen, planeet X, eind der tijden, etc).
Het was slechts bedoeld als een luchtige opmerking en ik geloof dat Christenen zelf al hiermee harder om kunnen lachen dan dat jij doet.
Lachen in een serieuze discussie? Misschien met een

of

smiley erbij. Dat maakt wat extra emotie duidelijk.
[edit]
Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 09:33:
[...]
Ons denkvermogen stelt ons toch ook enkel in staat om te relativeren d.m.v. eigen eerder waargenomen feiten / bevindingen? Wij zullen dan toch ook enkel een entiteit "verzinnen" / "creëren" (of hoe je het ook wilt noemen) naar ons eigenbeeld? Waar ik dan ook wel weer van mening ben dat feiten min of meer "subjectief" zijn omdat deze uiteindelijk enkel bestaan uit theorieën die wij met ons eigen denkvermogen een naampje hebben gegeven en vervolgens afschuiven als waarheid, gezien deze ons het meest logisch lijkt. En zelfs "logica" is enkel ontstaan uit ons eigen vermogen om te proberen alles in de wereld te kunnen begrijpen

.
Maar, (! Let op !) dit is mijn
mening.

Eens, tot de hoogte dat dingen verifieerbaar en toepasbaar zijn. Maar zo komen we weer op wetenschapsfilosofie.
Deze mentaliteit is naar mijns inziens dagelijks om ons heen en daarbij ook niet zo vreemd.

Dit soort mentale trucjes zou je ook bij jezelf uithalen als jou dit het beste uitkomt, want daar gaat het tenslotte om.

.
Onbewust wel, zelfs rationele / kritische mensen zullen er last van hebben. Maar die discrepantie met de realiteit proberen te minimaliseren, is toch het minste wat je kan doen (c.q. kritisch naar je eigen kijk kunnen zijn).
Het lijkt mij virtueel onmogelijk om een dergelijke "2012 profetie" nog te gaan ontkennen wanneer er alsnog niets blijkt te gebeuren.

. Daarnaast zal er hoogst waarschijnlijk in dat jaar wel IETS opmerkelijks gebeuren waar deze profetie dan alsnog aan vast gehangen kan worden.
Ik ben eigenlijk benieuwd hoeveel mensen de "2012 profetie" moeten geloven voordat het een self-fulfilling proficy word (lees: dat die geesteszieke mensen zelf de "2012 profetie" in werking zetten dankzij hun zwarte toekomstbeeld en passiviteit om het toekomstbeeld te willen verbeteren).
Hopelijk begrijp je waar ik heen wil
[
Voor 15% gewijzigd door
Verwijderd op 12-05-2011 13:40
]