Kijk, dat alleen maar bewijst al dat dit topic nuttig geweest is - als iemand er ook maar iets van leert, vind ik het niet zinloos om te discussieren. Ik leer overigens ook iedere keer weer iets, ik moet wikipedia er ook regelmatig bijhalen.

vlaaing peerd schreef op woensdag 27 april 2011 @ 12:50:
Laten we het hebben over Donald Duck. Fantasiefiguur tot en met, toch moet ik van de Nederlandse taal zijn naam met een hoofdletter schrijven. Zo ook met de enkele god van een religie als ik verwijs naar die specifieke god.
Je hebt begrepen dat ik die reactie niet naar jou gaf he? Ik geef die naar Spoetnik, die zegt niet precies te weten wie of wat god is. En dus zeg ik precies wat je gequote hebt, en jij reageert vervolgens met zaken die aangeduid worden met
persoonsnamen, precies waarvan ik net daarvoor uitgelegd heb dat dit voor dit geval niet eens op gaat.
Dit is nou typisch de frustratie voor mij in dit type discussies. Er wordt niet gelezen, niet begrepen, gewoon dogmatisch op die replyknop geramd en een antwoord de wereld ingeknald. Denk gewoon eens goed na over wat er gezegd wordt.
dus wel; als ik refereer naar die ene God van bv het Christendom, dan is het een eigennaam. Heb ik het over een god in het algemeen dan is het geen eigennaam maar een categorie van schijnbaar hoogeplaatste wezens.
Even voor de zekerheid nogmaals: niet
jij - Spoetnik.
Zoals ik al vaak heb geopperd ligt dit aan het ontbreken van een ideologie van atheisten.
Hmm, daar kan ik het niet zomaar mee eens zijn. Aan de ene kant hebben atheisten niet een ideologie zoals religieuzen dat hebben, dat is waar. Het verschil zit hem vooral in blind geloof versus skepsis. Maar helemaal geen ideologie, dat lijkt me sterk. Waarom zou een atheist zich dan druk maken om dit soort onderwerpen? Je moet toch een motivatie hebben? Komt dat niet voort uit een basis, een ideologie? Ik denk het wel. En dan:
# -ism – a suffix, meaning adherence or following an ideology
Dus ik ben bang dat dit niet helemaal doordacht is.

Alles wat een idee is, is af te kraken, alles wat geen idee is, kan je niet eens afkraken. Een erg ongelijke match dus.
Sorry, maar dit is gewoon onzin, wat voor de rest geen echte respons verdient.
Netzo als ik geen wetenschappelijke achtergrond heb, kan ik op mijn simpele duimpje toch genoeg redenen verzinnen waarom relativiteit een onvolledige theorie van zwaartekracht bied, maakt mij dat slimmer dan Einstein of heb ik dan een betere theorie? Nee.
Het is misschien maar terminologie, maar jij komt niet met een theorie, jij komt hooguit met een hypothese. Een theorie is het pas als het uitgewerkt, getest, beschreven, peer-reviewed en geverifieerd is. Daarnaast: de vragen die jij zult stellen, zijn al beantwoord. Die kan je ook gewoon zelf opzoeken, als je je erin wilt verdiepen. Maar ik verwacht niet dat je daar de tijd voor hebt, want de meeste onderwerpen zijn zo complex dat je eerst een gedegen studie moet doen, en je er vervolgens volledig op moet storten qua carriere. En dan heb je vervolgens het probleem dat je de vragen voor het natuurkundige deel wel kunt beantwoorden, maar alle vraagstukken die biologie bijvoorbeeld opwerpt in het licht van religie, daar moet je vervolgens toch weer vertrouwen op het werk van anderen.
En daar is nou het hele proces van wetenschap op gebaseerd: een proces van onderzoek, herhaling van onderzoek, bewijsvoering, controle, publicatie en herziening. Dat gaat niet altijd goed, en meestal gaat het de eerste keer niet goed, maar dit zelf-corrigerende proces levert de enige echte betrouwbare manier op om de realiteit te beschrijven.
Dan, om dit te vergelijken met religie: er is geen "absolute bron" waar alles beschreven staat, waar je simpelweg een eenduidig antwoord kunt krijgen op je vraag. Je kan theologie studeren, wat je veel meer kennis over religie zal opleveren, maar op een historische en interpretatieve wijze; het gaat je niet de antwoorden opleveren op de vragen die in dit topic gesteld worden. Dat is niet voor niets: religie is gebaseerd op
geloof, iets waar geen bewijs tegenover hoeft te staan. En dat levert ook nog eens een enorme variatie aan antwoorden op dezelfde vraag op, wat je in dit topic dus ook tegenkomt; geen christen die hetzelfde over een onderwerp denkt als de volgende. Dus dan kunnen wij atheisten wel de gekken zijn die meer vragen kunnen stellen dan 12 wijzen kunnen beantwoorden, maar die twaalf wijzen bestaan niet - er is geen eenduidig referentiekader waaruit deze antwoorden gedestilleerd kunnen worden.
[quote]Ik heb vele malen geprobeerd de zin van andere religies aan het woord te brengen omdat er zeer veel doordacht, ethische en levenswijzeverbeterende overtuigingen zijn die niet aan de drogredeneringen voldoen die hier worden aangehaald.[quote]
Kan, ik moet eerlijk zeggen dat ik een deel van deze discussie heb gemist; ik ben pas recentelijk weer mee gaan lezen, nadat het vorige topic gesloten werd. Misschien heb ik wat nuttigs gemist.
Niet alleen, het zegt ook iets over het eiland-gedrag van atheisten. Zoals ik al zei, ik kan duizenden reden bedenken om Einstein uit te maken voor een slappe puut, dat wil niet zeggen dat ik een betere theorie heb. En inderdaad, atheisten hebben geen betere theorie.
1) Herhaling, zie voor afwijzing hierboven.
2) Gebruik 'theorie' eens juist, alsjeblieft.
3) Je kan niet stellen dat atheisten geen betere hypothese hebben zonder argumenten, en de argumenten die je tot nu hebt aangedragen zijn incorrect.
Het argument dat je bv wetenschap aanhangt sluit nl helemaal geen goddelijke entiteit uit, ook al beweren atheisten van wel.
Dat beweren ze niet zo, en als ze dat wel doen, snappen ze het niet.

En dat weten de atheisten hier donders goed, en als jij goed gelezen hebt, heb je dat ook gezien, dus ik snap niet waarom je hier mee aankomt.
agreed, maar als de abrahamistische religies het enige is waarover gepraat word, hoor je dat niet te bestempelen als religie in het algemeen.
Waarom niet? De argumenten die ik heb om abrahamische geloven onderuit te schoffelen gaan net zo goed op voor andere religies hoor. Dat ligt niet aan het type religie, dat ligt aan het intrinsieke probleem van religie: geloof zonder bewijs.
Overigens mist menig atheist hier vanuit Boeddhistische optiek (en eigenlijk ook Christelijke) aan een serieuze hoeveelheid aan zelfbeschouwing. Als je je niet per definitie aflsuit voor het nuttige wat een religie te bieden heeft zou je dan ook best veel kunnen leren van 6000 jaar aan ethiek, zelfbeschouwing, persoonlijke omgang met wetenschap, persoonlijke omgang met onwetendheid en persoonlijke ontwikkeling in het algemeen.
Ik weet niet hoor, maar ik zie hier meer nuttige, en doordachte posts van atheisten, die schijnbaar meer hebben nagedacht over deze zaken dan anderen. Ik bedoel, ik weet meer van het christendom dan op zijn minst de helft van de christenen hier, en ik weet waarschijnlijk meer van islam en het jodendom dan 90% van de gelovigen hier. En om maar te zeggen dat menig atheist een serieuze hoeveelheid zelfbeschouwing mist, vind ik niet alleen flauw, maar ook zeer arrogant, gezien het gebrek aan onderbouwde en doordachte stellingen dat hier geponeerd wordt door religieuzen.
Ikzelf heb denk ik ook groot deel aan de ZT status, mijn discussies met Gambieter begonnen nogal een vrij harde toon aan te nemen. Hoewel ik liever met iemand waarmee ik het oneens ben dicussieer dan pareren met iemand waar ik het volledig mee eens ben, kan ik me voorstellen dat die toon niet thuishoort in een publiek topic.
Eens, ik mis soms wat zelfbeheersing. Maar duidelijk geen zelfbeschouwing, want ik heb het wel door.