Maar dat maakt niet dat de overstapverplichting niet minderwaardig is. Als is het alleen maar dat je door vertragingen niet onevenredig laat aankomt op je eindbestemming door het missen van de overstap.Knightwolf schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 18:36:
Ik zeg niet dat het niet normaal is dat er doorgaande verbindingen zijn? Ik zeg alleen dat overstappen net zo normaal is als doorgaande verbindingen. = gelijk aan. Het is maar net van waar naar waar je moet of je met wel of geen overstap te maken krijgt. Het een is niet meerwaardig of minderwaardig aan het ander.
Zonder overstap wil iedereen wel zoals ik zei, maar dat kan niet, dus zijn er altijd trajecten waar je met overstappen te maken hebt.
Leuk voorbeeld in deze, uit mijn eigen reisverleden (van mijn vrouw dan). Velp (op lijn Zutphen-Arnhem) naar Wolfheze. In de dienstregeling 2007 een directe verbinding, 19 minuten. Dienstregeling 2008, de lijn wordt Zutphen-Nijmegen, en Arnhem-Ede Wageningen, dus overstap in Arnhem. Overstaptijd in Arnhem 1 minuut (de oude vertrektijd bij blijven zitten, zeg maar), maar wel twee perrons verder, dus niet te halen. (soms wel, met veel geluk en hard rennen) Andere kant op precies hetzelfde. Reistijd bij het missen van de overstap (nsplanner noemt de overstap niet eens) 49 minuten. En op zondag, bij een uursdienst (op beide lijnen) zelfs 1uur 19 minuten. Dat heeft ons, na een boze brief aan NS nog wel een vergoeding van € 50 opgeleverd trouwens, maar geen betere verbinding. En sinds 9 december liggen de perrons nog een spoor verder uit elkaar.
Duivendrecht ligt in een andere gemeente, dat schreef ik al. Maar wel aan de Amsterdamse metro, met aan beide kanten Amsterdamse stations.(En ook Amsterdamse treinstations aan beide zijden, noord-zuid gezien.)Knightwolf schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 18:36:
Ok dat weet ik niet, misschien ooig een keer geweest maar dna weet ik niet of ik daar met een IC of stoptrein kom. Die zitten zeker op het traject Rotterdam - Enschede/Groningen?
En Duivendrecht is geen Amsterdams station.