Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 175 Laatste
Acties:
  • 702.114 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Klopt, je moet nu kiezen voor "Vandaag geldig" of kiezen voor een specifieke geldigheidsdatum die je vervolgens in kunt geven.

[ Voor 14% gewijzigd door Alex) op 17-12-2012 22:42 ]

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:33
Zodat ze de stempelmachientjes kunnen verwijderen misschien?

Verder vraag ik me wel af waarom sommige treinen zo propvol zitten zonder dat de NS daar wat aan doet. Mijn vrouw maakt richting noorden vaak afgeladen treinen mee. Ik moet zelf soms uit Gouda vertrekken rond 18:00 en dan is het echt aanduwen totdat je in Utrecht bent :/ .

Je weet toch wanneer het druk wordt? Waarom is het dan zo moeilijk wat meer materieel in te zetten zodat de mensen een beetje fatsoenlijk kunnen zitten?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Gisteren zag ik het ook, trein 1965 (vertrokken uit Den Haag Centraal om 17:23) werd gereden met één VIRM-VI. Van Delft (waar ik instapte) tot aan Breda (waar ik uitstapte) stonden mensen volop in de trein. Tussen Delft en Rotterdam heb ik ook moeten staan omdat er geen zitplek meer was.

Één VIRM-VI is echt te weinig capaciteit op dat traject :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Alex) schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 10:40:
Gisteren zag ik het ook, trein 1965 (vertrokken uit Den Haag Centraal om 17:23) werd gereden met één VIRM-VI. Van Delft (waar ik instapte) tot aan Breda (waar ik uitstapte) stonden mensen volop in de trein. Tussen Delft en Rotterdam heb ik ook moeten staan omdat er geen zitplek meer was.

Één VIRM-VI is echt te weinig capaciteit op dat traject :/
En die mensen bij capaciteit maar lachen }:O *wij verdienen meer omdat hun als vee vervoerd worden, en ze reizen toch wel!!* :+

[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 18-12-2012 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-09 14:53

Freak187

geen

Vandaag was het weer raak op traject Hoorn Kersenboogerd - Hoofddorp. Het was zelfs zo erg dat de intercity Enhuizen - Amsterdam CS als stoptrein ging fungeren zodat die alle passagiers kon meenemen. Compleet bezopen.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
ArcticWolf schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 10:44:
[...]

*wij verdienen meer omdat hun als vee vervoerd worden, en ze reizen toch wel!!* :+
Thieme, doe er wat aan :+ !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:10
Volgens mij rijden er op dit moment 15 bakken VIRM, 4 keer per uur over de Hanzelijn ofzo. Ik snap niet dat er zoveel treinmateriaal opeens kunnen "verdwijnen". Nu is het op mijn traject druk maar nog wel dragelijk, maar vind het toch wel erg vervelend dat ik zo vaak misgrijp voor een stoel en dat ik moet staan.

Het vervelende vind ik dan nog dat je dit gewoon op je klompen kon aanvoelen hier op het traject Rotterdam/Den Haag - Utrecht - Zwolle - Groningen/Leeuwaarden. Tussen Zwolle - Amersfoort - Utrecht - Gouda rijden nu gewoon veel minder treinen in de gedachtegang van "veel mensen pakken nu toch de Hanzelijn". Maar de enige mensen die hier voordeel bij hebben zijn de mensen die uit Groningen/Zwolle/Leeuwaarden komen en naar Amsterdam (e.o.) en Den Haag gaan. Hoeveel mensen zullen dat zijn van het totale traject? <5%? Maar ondertussen wel het traject uitkleden door minder en kleinere/kortere treinen in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
14* bakken :p
15 kan niet met 4 en 6 baks stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik vraag mij af of er ergens treinen in Nederland gedurende de spits zijn die leeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:17
Als de spits van jou mag lopen tot na negenen dan is de trein Utrecht -> R'dam van 09:02 altijd goed te doen. Als een kwart tot de helft van de zitplaatsen bezet is is het veel (en ja, ik zit tweede klas :P ).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
JeroenH schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 11:44:
Als de spits van jou mag lopen tot na negenen dan is de trein Utrecht -> R'dam van 09:02 altijd goed te doen. Als een kwart tot de helft van de zitplaatsen bezet is is het veel (en ja, ik zit tweede klas :P ).
Ik was de afgelopen twee dagen ook wat later in de ochtend en dan heb ik hetzelfde alleen dan Amersfoort -> Utrecht. Dat is wel goed te doen. Maar wordt helaas wat eerder verwacht op het kantoor :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

's Ochtends van Amf -> Ut is niet zo'n probleem. Maar de IC van 17:20 van Ut naar Amf is zo ontzettend vol dat mensen moeten achterblijven. Ze zijn ook van 6 naar 4 IC's in de spits gegaan tussen Amf en Ut.
Ik ben benieuwd of en wanneer ze hier iets aan gaan doen.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hoe krijgt de NS/Prorail het voor elkaar om 300meter bovenleiding kapot te krijgen tussen lelystad en almere?

Ik ga nooit met de trein, maar nu Dronten (waar ik woon) ook een station heeft, had ik maar een reisje schiphol gepland omdat ik vanmiddag op wintersport ga. Reis nu maar via Dronten-Zwolle-Amersfoort-Schiphol

ipv
Dronten-Lelystad-Schiphol

Iemand enig idee hoe dat kostentechnisch in elkaar steekt als je reist op een ov-chipkaart? Ik ben nu waarschijnlijk veel duurder uit? Of maakt dat niet uit, als je maar inchecked in dronten, en uitchecked op schiphol?

[edit]
via amersfoort kost het mij 24,10euro
en via lelystad 14,00 euro

Eens kijken wat die op het einde van de rit gaat aftikken

[ Voor 10% gewijzigd door TripleQ op 18-12-2012 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:13

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
TripleQ schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 12:59:
Hoe krijgt de NS/Prorail het voor elkaar om 300meter bovenleiding kapot te krijgen tussen lelystad en almere?
Het kan breken, c'est tout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
Ja maar zo'n groot stuk dan gelijk?
Ik heb er geen verstand van hoor. Misschien gebeurd het wel vaker.

Bedenk me net, dat ik ook gewoon een los kaartje kan kopen in de automaat naar schiphol. Als ik dan via amersfoort rijdt, mag dat gewoon omdat op de storingspagina staat :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Je kunt gewoon inchecken in Dronten en uitchecken in Schiphol. Het OV-chipkaartsysteem weet niet hoe jij reist van A naar B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
jelmervos schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 12:51:
's Ochtends van Amf -> Ut is niet zo'n probleem. Maar de IC van 17:20 van Ut naar Amf is zo ontzettend vol dat mensen moeten achterblijven. Ze zijn ook van 6 naar 4 IC's in de spits gegaan tussen Amf en Ut.
Ik ben benieuwd of en wanneer ze hier iets aan gaan doen.
De ochtenspits is in mijn ogen ook groter (tussen 7 en 9) dan de avondspits waar eigenlijk alles en iedereen tussen half 5 en half 6 naar huis toe gaat. Neem je één trein later en het is al een heel stuk rustiger.

Overigens zitten er twee van de vier intercities bombvol tussen amersfoort en utrecht. De eerste komt uit Deventer/Apeldoorn. Om :43 vertrekt hij uit Apeldoorn naar Utrecht toe (is de enige die rechtstreeks gaat). De 7:43 en 8:43 zitten tot de nok aan vol. Nu is mijn collega om 6:43 vanochtend vertrokken en die zat ook vol. Hetzelfde geldt voor de trein die een half uur later vanaf Amersfoort vertrekt (de IC Rotterdam die vanaf Schothorst vertrekt om :04). Mensen die van Schothorst naar Utrecht moeten pakken massaal deze trein omdat ze de vertraagde Sprinter uit Zwolle spuugzat zijn. Daarnaast IC dus sneller. Gevolg is dat die trein voor 3/4 vol zit en in Amersfoort komt daar nog een sloot mensen bij + de overstappers en die trein zit ook goed vol.

Ik ga zelf nu proberen wat vaker de IC van :26/:56 te nemen. Kijken of dat meer een succes is.
Ik ga nooit met de trein, maar nu Dronten (waar ik woon) ook een station heeft, had ik maar een reisje schiphol gepland omdat ik vanmiddag op wintersport ga. Reis nu maar via Dronten-Zwolle-Amersfoort-Schiphol

ipv
Dronten-Lelystad-Schiphol

Iemand enig idee hoe dat kostentechnisch in elkaar steekt als je reist op een ov-chipkaart? Ik ben nu waarschijnlijk veel duurder uit? Of maakt dat niet uit, als je maar inchecked in dronten, en uitchecked op schiphol?
Maakt niets uit, er zit geen GPS chip die dat kan volgen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

ArcticWolf schreef op donderdag 13 december 2012 @ 11:01:
[...]

Ze hadden ook een IC en HSL dienst over hetzelfde spoor laten lopen? Net zoals in Japan... Nozomi 500 (HSL) en de Hikari 300 en 700 als IC dienst. De Nozomi stopt alleen in de grote steden, de 700 serie op grote en middengroot en de 300 op midden, middengroot en groot.
Helaas, de 500-serie doet tegenwoordig met 8 bakken de Kodama-diensten op de Sanyo-lijn. De witte olifant van JR is te duur geworden, en de Kodama-diensten zijn minder intensief voor het materieel, gok ik. (rijdt minder hard).
Daardoor heb je als plebs nu wel te kans om eens met je Rail Pass in een 500 te rijden; iets wat dus inderdaad tot anderhalf jaar geleden enkel voorbehouden was aan klanten die een ritprijs betaalden. :)
De Nozomi-diensten worden (uit mijn hoofd) nu gereden door de N700. De Mizuho (Nozomi-achtige dienst) en Sakura (Hikari-like) rijden in één ruk tussen Shin-Osaka en Kagoshima-chuo en is 7000/8000-materieel, al zag ik vorig jaar oktober volgens mij ook een keer een omgekatte RailStar als Sakura rijden.
Daarnaast loopt er nog een sprinterdienst, maar die loopt niet over dezelfde lijn heen.
Gelukkig niet.
Overigens kun je die ook weer splitsen in intercitys en stoptreinen, maar je kunt voor zover ik weet niet met die lijnen in één keer van Tokio naar Osaka. :)

Ik beperk me nu overigens even tot de Sanyo-, Tokaido- en Kyushu-lijnen: Tohoku, Nagano en de rest van de oostelijke lijnen kom ik minder vaak dan de westelijke lijnen dus weet ik niet zo uit mijn hoofd te benoemen.
De stations hebben allemaal 4 sporen en de doorgaande gewoon 2, de dienstregeling daar is zo ingedeeld dat tijdens het in/uit stappen de snellere trein de langzamere (die stilstaat dus) inhaald.
Hebben ze mooi gedaan inderdaad. Doorgaande treinen pakken de middensporen terwijl de tragere diensten aan de perrons stilstaan.
Ook heeft de Shinkansen voor zover ik weet nergens een kruising met een weg of ander spoor: alles ligt verhoogd, verdiept of onder een bruggetje.
Elk HSL station heeft ook "Shin" voor de plaatsnaam staan.
Osaka-eki = Station Osaka
Shin Osaka-eki = HSL Station Osaka
Klopt deels, maar niet zoals jij denkt. Stations als Tokio, Ueno, Nagoya, Sendai, Kobe, Kyoto, Hakata, Hiroshima, Kagoshima-chuo, Nagano en dergelijke zijn allen stations waar de Shinkansen stopt, maar hebben geen van allen Shin in de naam.
Het Shin in de naam betekent "nieuw" en is omdat men vond dat de HSL moest stoppen bij grote steden. Omdat het vaak niet haalbaar was om de lijn naar die stations te halen, bouwde men nieuwe stations vlakbij de oude en noemde men die Nieuw-Osaka, Nieuw-Yatsushiro, enzovoort.
Als je de stationslijst bekijkt waar de Japanse HSL stopt, zul je erg weinig "nieuwe" stations tegenkomen. :)

Kagoshima-chuo heet overigens zo omdat Kagoshima een minuscuul stationnetje is, vlakbij de haven aan de baai van Kagoshima. Chuo betekent centrum of centraal, dus de Kyushu Shinkansen stopt in feite in het zuiden op Kagoshima Centraal Station. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:44
TripleQ schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 13:11:

Bedenk me net, dat ik ook gewoon een los kaartje kan kopen in de automaat naar schiphol. Als ik dan via amersfoort rijdt, mag dat gewoon omdat op de storingspagina staat :-)
Een trein die de bovenleiding kapot trekt, waarna de stroomafnemer de bovenleiding kapot blijft maken tijdens de snelremming? Heb je snel 300 meter bovenleiding. Met een vrachtwagen die vol door de bovenleiding rijdt heb je ook al genoeg schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:53
PolarBear schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 11:25:
Ik vraag mij af of er ergens treinen in Nederland gedurende de spits zijn die leeg zijn.
Ik ging vorig jaar regelmatig van Oss > Boxtel (Stoptrein, 2x Plan T (of V :$) destijds) en terug in de ochtend- en avondspits. Tussen Oss en Den Bosch was het dan altijd een ramp qua reizigers. Vooral in de avondspits was het niet te doen qua zitplaatsen. Echter reed er altijd maar één van de twee Plan T (of was het nou V) door naar Boxtel, en meer had je ook niet nodig. Ik heb nooit meegemaakt dat ik daar geen zitplaats had en regelmatig had ik zowat een hele coupé voor mezelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:02

Goner

What can I do you for ?

PolarBear schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 11:25:
Leeg lijkt me wat veelgevraagd ... ik ben al blij met een zitplaats of in ieder geval niet al te lang hoeven te staan voor er een zitplaats vrij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:04

Killjoy

Klingon lawn products

Robkazoe schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 11:14:
Volgens mij rijden er op dit moment 15 bakken VIRM, 4 keer per uur over de Hanzelijn ofzo. Ik snap niet dat er zoveel treinmateriaal opeens kunnen "verdwijnen". Nu is het op mijn traject druk maar nog wel dragelijk, maar vind het toch wel erg vervelend dat ik zo vaak misgrijp voor een stoel en dat ik moet staan.

Het vervelende vind ik dan nog dat je dit gewoon op je klompen kon aanvoelen hier op het traject Rotterdam/Den Haag - Utrecht - Zwolle - Groningen/Leeuwaarden. Tussen Zwolle - Amersfoort - Utrecht - Gouda rijden nu gewoon veel minder treinen in de gedachtegang van "veel mensen pakken nu toch de Hanzelijn". Maar de enige mensen die hier voordeel bij hebben zijn de mensen die uit Groningen/Zwolle/Leeuwaarden komen en naar Amsterdam (e.o.) en Den Haag gaan. Hoeveel mensen zullen dat zijn van het totale traject? <5%? Maar ondertussen wel het traject uitkleden door minder en kleinere/kortere treinen in te zetten.
Tja, heb nu aan den lijve ondervonden wat de consequenties van die nieuwe dienstregeling zijn. Voortaan nog maar één rechtstreekse trein per uur tussen Gouda en Assen. En in het verleden heb ik al teveel ellende gehad met overstappen in Zwolle om het risico te wagen. Dus nu maar een half uur eerder weg (05:45 de deur uit). Wel lekker rustig in de 1e klas :) Alleen jammer dat het weer een vieze, sleetse, oncomforabele VIRM zonder stopcontacten was. Waar zijn die Koplopers gebleven?

Waarbij komt dat mijn collega's die tussen Den Haag en Assen reizen maar weinig voordeel merken van de Hanzelijn. Alleen degenen die in Leiden wonen hebben een voordeel.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
TripleQ schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 13:11:
300 meter is vrij weinig zelfs.

Kijk maar eens wat een kapotte pantograaf doet (of kan doen) met een bovenleiding:

Da's dus aanzienlijk meer dan die 300 meter ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
wow, die gaat lekker @ hierboven :o

Hoe dicht bij de limiet qua stroomafname komen treinen trouwens te zitten met één pantograaf omhoog? Volgens mij rijden ze namelijk altijd met één omhoog, ook de langste VIRM-combinaties.

[ Voor 11% gewijzigd door Sefyu op 18-12-2012 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:00

DDX

Message dinsdag 18 december 2012, 17:13 :
Reason: defecte spoorbrug

Tussen Wormerveer en Uitgeest rijden geen treinen door een defecte spoorbrug.
Er rijden stopbussen tussen Wormerveer en Uitgeest.
Houdt u rekening met een extra reistijd van 30 - 60 min.
De verstoring is naar verwachting rond 22:00 uur verholpen.
Reizigers tussen Sloterdijk en Alkmaar/Uitgeest kunnen omreizen via Haarlem.
Ik ving op dat er een boot tegen de spoorbrug aangevaren is.
Alleen om 19:00 bij de spoorbrug over de Nauernasche vaart niemand te zien die wat aan het doen is. (spoorbomen wel dicht)
Benieuwd of ze de 22:00 gaan halen.

(en bericht was vanmiddag om 4 uur dat storing om 18:30 opgelost zou zijn)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Sefyu schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 20:09:
wow, die gaat lekker @ hierboven :o

Hoe dicht bij de limiet qua stroomafname komen treinen trouwens te zitten met één pantograaf omhoog? Volgens mij rijden ze namelijk altijd met één omhoog, ook de langste VIRM-combinaties.
Elke V-IRM in een combi heeft volgens mij minstens 1 pantograaf omhoog, dus 3 stellen = 3 pantograven. Ik weet alleen dat op de drukste trajecten in Nederland dat er 16.000 ampere op het net staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Hoe krijgen ze het voor elkaar om er zo lang over te doen om het weer te fixen?

Dat grapje begon al vanochtend en toen ik vanavond rond 18:30 vertrok was het nog een groot drama.

Ik heb trouwens ook nog geen succes formule gevonden om van Rijswijk in Almere te komen.
Dat is werkelijk een groot drama met de nieuwe regeling.

In theorie zou het me net 10-15 min kunnen schelen.
In praktijk kost het me minstens 10-15 minuten (of langer)

Waar ik echter alleen bijzonder chagrijnig om kan worden is dat NS vertragingen pas op het allerlaatste moment doorgeeft.
Stond ik vandaag net te wachten op Leiden, staat ineens na 5 minuten dat de IC naar Vlissingen 10 min vertraging heeft.
WTF!!, dat weten ze toch dan ook al enige tijd van de voren |:( 8)7

Had ik vandaag mooi in de IC kunnen blijven zitten naar Den Haag CS (om vervolgens de sprinter te pakken).
Dan was de schade nog beperkt geweest :(

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@B_FORCE
denk aan je bloeddruk :p

Bovenleiding repareren duurt verdomd lang... tis niet dat die dingen kant en klaar geleverd worden. Alle spullen liggen (meestal) wel op voorraad, maar om alles op te hangen duurt nou eenmaal lang.

fyi: YouTube: Het klokhuis - Bovenleiding - 10.08.2005
:+ (briljante aflevering trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
@ ArcticWolf
Die is eerder te laag dan te hoog :P

Ik denk dat ik een van de weinige mensen ben die zich (over het algemeen) niet zo druk maakt om allerlei vertragingen.
Zo kan ik best begrip opbrengen voor vervelende storingen, kapot materieel of als iemand zich voor de trein werpt.
Dat zijn gewoon vervelende situaties waar elk bedrijf mee te kampen heeft.

Wat ik ergerlijk vind, is hoe dan vervolgens zo'n situatie opgelost wordt.
Of beter gezegd, het gebrek eraan.
Dat is vaak echt te klunzig voor woorden.
Als ik op die manier mijn klanten behandel, heb ik binnen een paar minuten mijn baas voor mijn neus staan.

edit:
Die klokhuis aflevering is trouwens geniaal :D

[ Voor 4% gewijzigd door B_FORCE op 18-12-2012 21:43 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
ArcticWolf schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 20:49:
[...]

Elke V-IRM in een combi heeft volgens mij minstens 1 pantograaf omhoog, dus 3 stellen = 3 pantograven. Ik weet alleen dat op de drukste trajecten in Nederland dat er 16.000 ampere op het net staat.
Worden ze dan omlaag gedaan wanneer de trein niet meer op sneilheid is? Ik zag gisteren namelijk een VIRM met 10 bakken en één pantograaf omhoog A'dam Centraal binnenrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Hou op over die storing, 300 meter bvl is nog niets hele tijd terug al is 1000meter waslijn weer op mogen tuigen dankzij een randdebiel van een vrachtwagen chaufeur die zijn kraan te hoog had staan.

Even in een notendopje wat je nogig hebt voor het opnieuw tuigen van een stukje lijn.

De bekende railwagens (vrachtwagens met railstellen en werkplatform)
De waslijn zelf (deze staat meestal op een tuiagewagen)
Hangdraden (deze worden op de plek op maat gemaakt)
Uithouders (de pijpen die je aan de palen ziet zitten)
Lading takels (denk er maar aan dat alle gewichten aan de grond liggen)
Heel veel goede zin en plezier in je werk aangezien het niet echt licht werk is.

Ik heb 1x aangezien ze toch in de buurt was Gemma aan laten rukken om een complete sectie te vervangen
YouTube: Strukton Rail - Gemma catenary renewal and construction train

*zit even dat klokhuis filmpje te kijken, tot nu toe al 2 fouten gevonden :+

[ Voor 4% gewijzigd door bestaudio op 19-12-2012 00:11 ]

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Interessante video:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:45
wildhagen schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 20:03:
300 meter is vrij weinig zelfs.

Kijk maar eens wat een kapotte pantograaf doet (of kan doen) met een bovenleiding:

[video]

Da's dus aanzienlijk meer dan die 300 meter ;)
Holy Shitttt :o :X
B_FORCE schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 21:03:
Waar ik echter alleen bijzonder chagrijnig om kan worden is dat NS vertragingen pas op het allerlaatste moment doorgeeft.
Stond ik vandaag net te wachten op Leiden, staat ineens na 5 minuten dat de IC naar Vlissingen 10 min vertraging heeft.
WTF!!, dat weten ze toch dan ook al enige tijd van de voren |:( 8)7
Nee dat hoeft helemaal niet :)
En idd, denk om je bloeddruk :P
Best interessant ja, thanx :)
Wow nice :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Sefyu schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 22:45:
[...]

Worden ze dan omlaag gedaan wanneer de trein niet meer op sneilheid is? Ik zag gisteren namelijk een VIRM met 10 bakken en één pantograaf omhoog A'dam Centraal binnenrijden.
Misschien nam hij er 1 mee op sleep? Maar wat jij zegt kan ook idd.

@Sefyu
die hor wordt waarschijnlijk toch nooit meer ingezet... maar het was een leuke pilot ;)

[ Voor 11% gewijzigd door ArcticWolf op 19-12-2012 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bananenplant schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 10:22:
Zodat ze de stempelmachientjes kunnen verwijderen misschien?

Verder vraag ik me wel af waarom sommige treinen zo propvol zitten zonder dat de NS daar wat aan doet. Mijn vrouw maakt richting noorden vaak afgeladen treinen mee. Ik moet zelf soms uit Gouda vertrekken rond 18:00 en dan is het echt aanduwen totdat je in Utrecht bent :/ .

Je weet toch wanneer het druk wordt? Waarom is het dan zo moeilijk wat meer materieel in te zetten zodat de mensen een beetje fatsoenlijk kunnen zitten?
Waar moet dat materieel vandaan komen? Waar gaat het heen? Stilstaan is duur, dat wil je tijdens de spits niet. Bedenk je eens hoeveel materieel er in dit land rondrijdt en hoe ingewikkeld het is om dat zo in te plannen dat de juiste hoeveelheid op het juiste moment op de juiste plaats is zonder dat er veel materieel langdurig stil staat. Dat is geen kwestie van even een treinstelletje extra uit de reserve trekken en aankoppelen. Daarnaast is het voorspellen van reizigerspatronen niet eenvoudig, die veranderen regelmatig. Zeker bij het in gebruik nemen van een nieuwe spoorlijn is het lastig te voorspellen wat de patronen op het nieuwe spoor zijn en wat de gevolgen daarvan voor de bestaande trajecten zijn. Waarom is dat zo moeilijk te begrijpen?

De huidige inzet is niet optimaal met als gevolg volle treinen, de NS heeft inmiddels al aangekondigt op een aantal trajecten langere treinen in te gaan zetten.

Robkazoe schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 11:14:
Volgens mij rijden er op dit moment 15 bakken VIRM, 4 keer per uur over de Hanzelijn ofzo.
[...]
Het vervelende vind ik dan nog dat je dit gewoon op je klompen kon aanvoelen hier op het traject Rotterdam/Den Haag - Utrecht - Zwolle - Groningen/Leeuwaarden. [...]
Robkazoe schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 13:16:
[...]
Mensen die van Schothorst naar Utrecht moeten pakken massaal deze trein omdat ze de vertraagde Sprinter uit Zwolle spuugzat zijn. Daarnaast IC dus sneller. Gevolg is dat die trein voor 3/4 vol zit en in Amersfoort komt daar nog een sloot mensen bij + de overstappers en die trein zit ook goed vol.
Volgens jou rijdt er van alles rond op de Hanzelijn, jij kan de hele boel precies op je klompen aan voelen en je weet wat reizigers doen en waarom. En dat allemaal door, uhhhm, ja wat eigenlijk? Niet dat ik je niet geloof, maar zonder enige vorm van bron of andere onderbouwing komt het wel heel erg speculatief over allemaal. Da's mij toch net even iets te makkelijk eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2012 @ 07:57:
[...]

Waar moet dat materieel vandaan komen? Waar gaat het heen? Stilstaan is duur, dat wil je tijdens de spits niet. Bedenk je eens hoeveel materieel er in dit land rondrijdt en hoe ingewikkeld het is om dat zo in te plannen dat de juiste hoeveelheid op het juiste moment op de juiste plaats is zonder dat er veel materieel langdurig stil staat. Dat is geen kwestie van even een treinstelletje extra uit de reserve trekken en aankoppelen.
Ik weet dat er in Haren een groot rangeertarrein ligt, dus mijn boerenverstand denkt dat "daar kan best wat extra staan voor drukke tijden". Is het verder niet zo dat veel stilstaand materieel een gevolg is van slechte spreiding van reizigers over de dag? Dan maakt het toch niet uit waar het materieel stilstaat omdat het tijdens rustige uren toch niet hoeft te worden ingezet?

Het zal ongetwijfeld een stuk gecompliceerder zijn dan ik kan zien, maar dat zijn wel dingen die ik me zo afvraag :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:21

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Haren (eerder gezegd Onnen) is geen opstapplek voor Mcn voorzover ik weet. Er wordt naast stellen voor de wpl hoogstens alleen terzijde gesteld materieel neergezet, zoals een hele hoop Plan-V.

(en wat cargo voor diesel->elec. tractie)

[ Voor 18% gewijzigd door AW_Bos op 19-12-2012 10:03 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Op industrieterrein Felland staat aan dat rangeerterrein nog wel een gebouw met faciliteiten voor onderhoud aan treinstellen, volgens mij wordt dat ook nog gebruikt. Maar weer boerenverstand: waarom zou er geen modern materieel kunnen staan voor drukke tijden ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2012 @ 07:57:
[...]

Volgens jou rijdt er van alles rond op de Hanzelijn, jij kan de hele boel precies op je klompen aan voelen en je weet wat reizigers doen en waarom. En dat allemaal door, uhhhm, ja wat eigenlijk? Niet dat ik je niet geloof, maar zonder enige vorm van bron of andere onderbouwing komt het wel heel erg speculatief over allemaal. Da's mij toch net even iets te makkelijk eerlijk gezegd.
Het is gewoon een feit dat er nu treinen over de Hanzelijn rijden. Het materiaal moet ergens vandaan komen want NS heeft naar mijn weten geen extra treinstellen besteld speciaal voor de Hanzelijn. Daarnaast werk ik in Utrecht en spreek ik collega's die van verschillende kanten van het land naar Utrecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 15:16
Schiphol is sinds de nieuwe dienstregeling echt rommelig in de spits, qua aankomst-/vertrektijden. Veel vertragingen. Zover ik dat kan constateren ligt dat er vooral aan dat het spoor te krap ingepland is. Alles zit zo dicht op elkaar dat een vertraging van 2 minuten op alles erna doorwerkt. Gaat gelukkig vaak nog om enkele minuten, maar toch. Vanochtend wisten ze het bij NS te presteren om de altijd drukke sprinter Hilversum met een 4-delige SLT aan te komen. Dat is niet alleen onprettig voor reizigers maar zorg ook dat in- en uitstappen langer duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Over treinbreuken gesproken. Iedereen doet wel moeilijk over een DDZ die uit elkaar breekt op het station, maar het kan nog sterker, het kan ook onderweg gebeuren:
Bij een trein tussen Kortrijk en Leuven zijn woensdagochtend drie wagons tijdens het rijden losgekomen ter hoogte van Sint-Lievens-Houtem. Er vielen geen gewonden. De reizigers moesten meer dan twee uur wachten, maar ze zijn iets voor 10 uur weer kunnen vertrekken richting Denderleeuw.

'Iets voor 8 uur is er een koppelingsbreuk geweest op de trein van Kortrijk naar Leuven', zegt Thomas Baeken van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. 'Dat wil zeggen dat een van de verbindingen tussen de wagons losgekomen is. Heel concreet voor deze trein gaat het om de verbinding van de laatste drie wagons.'

Er vielen geen gewonden bij het incident. 'De reizigers zijn nooit in de problemen geweest', aldus Baeken. 'De treinbestuurder heeft de loskoppeling meteen gemerkt en dat ook gemeld aan de verkeersleiders en de andere treinbestuurders op de lijn.'

De andere treinen werden dan omgeleid of stilgelegd. De passagiers van de trein zijn intussen, na meer dan twee uur wachten, weer kunnen vertrekken. 'De reizigers van de laatste drie wagons zijn geëvacueerd naar het voorste deel van de trein en wat ons betreft was alles klaar om de eerste zes wagons van die trein te laten vertrekken richting Denderleeuw', zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. 'Daar zullen de reizigers worden opgevangen, krijgen ze water en wafels en kunnen ze overstappen op een trein naar Eupen.'

'Op politiebevel kon die trein toen niet meteen vertrekken, maar de trein werd dan toch vrijgegeven. Iets voor 10 uur is de trein weer vertrokken', aldus Crols. De drie losgekomen wagons zullen weggetrokken worden door een hulplocomotief.

Door de breuk rijden treinen uit Gent naar Brussel met een vertraging van ruim een kwartier. Die treinen rijden op het tegenspoor. 'Richting Gent zijn de vertragingen beperkter, omdat die treinen een korte omleiding volgen', zegt Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken. In de ochtendspits is het op de lijn van Gent naar Brussel altijd drukker. 'Mogelijk zal de ochtendspits in de Brusselse Noord-Zuidverbinding daardoor wat verzwaard zijn.'

Een reiziger die op een van de laatste drie wagons zit, getuigt over het incident. 'We waren aan het rijden toen ik plots wat geboemel onderaan de trein hoorde. Dat is hier niet normaal, zei ik. De trein begon ook te remmen en het licht viel uit. Toen besefte ik dat we losgekoppeld waren van de rest van de trein.'
Bron en een paar foto's: http://www.standaard.be/a...artikelid=DMF20121219_011

Oeps. Even Apeldoorn bellen dan maar :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Maranello schreef op woensdag 19 december 2012 @ 12:46:
Schiphol is sinds de nieuwe dienstregeling echt rommelig in de spits, qua aankomst-/vertrektijden. Veel vertragingen. Zover ik dat kan constateren ligt dat er vooral aan dat het spoor te krap ingepland is. Alles zit zo dicht op elkaar dat een vertraging van 2 minuten op alles erna doorwerkt. Gaat gelukkig vaak nog om enkele minuten, maar toch. Vanochtend wisten ze het bij NS te presteren om de altijd drukke sprinter Hilversum met een 4-delige SLT aan te komen. Dat is niet alleen onprettig voor reizigers maar zorg ook dat in- en uitstappen langer duurt.
Dat is naar mijn mening het hele probleem aan de NS planning.
Het is gewoon overcrowded op de rails.
Een kleine vertraging zorgt voor een enorme kettingreactie, waardoor het geheel in de soep loopt.
Dat in combinatie met bijzonder slechte (en vooral te late!) communicatie is gegarandeerd chaos.

Ik denk dat veel mensen liever een trein hebben die minder vaak rijdt, maar (nagenoeg) gegarandeerd een goede overstap heeft, dan veel treinen met constant vertragingen.
Ik reis elke dag tussen Rijswijk en Almere en sinds de nieuwe dienstregeling heb ik nog geen "vertraingsloze" dag meegemaakt.
Zowel met de treinen die ik zelf moet hebben, als de treinen die elders naar toe gaan.

Ik vind het overigens wel jammer, want als het namelijk wel goed gaat, vind ik reizen met de trein eigenlijk best fijn. :)
Zeker in de spits ben je veel sneller dan de auto en in grote steden heb je sowieso geen gezeur met parkeren enzo.
Als je alleen reist kan het ook nog eens best voordelig zijn (zeker als je baas het vergoed :D)

Trouwens, toch best leuk om te volgen:
http://vertraa.gd/grafiek/18122012
http://vertraa.gd/nuvertraagd

(je kunt heel simpel datum aanpassen in de link om geschiedenis te bekijken)
(ik vraag me alleen af of hij wel klopt)

[ Voor 16% gewijzigd door B_FORCE op 19-12-2012 13:17 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
wildhagen schreef op woensdag 19 december 2012 @ 12:46:
Over treinbreuken gesproken. Iedereen doet wel moeilijk over een DDZ die uit elkaar breekt op het station, maar het kan nog sterker, het kan ook onderweg gebeuren:

[...]

Bron en een paar foto's: http://www.standaard.be/a...artikelid=DMF20121219_011

Oeps. Even Apeldoorn bellen dan maar :P
Waar rijden ze in België mee? Lidl treinen? O-) [/inkoper]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
B_FORCE schreef op woensdag 19 december 2012 @ 12:53:
Dat is naar mijn mening het hele probleem aan de NS planning.
Het is gewoon overcrowded op de rails.
Een kleine vertraging zorgt voor een enorme kettingreactie, waardoor het geheel in de soep loopt.
Dat in combinatie met bijzonder slechte (en vooral te late!) communicatie is gegarandeerd chaos.

Ik denk dat veel mensen liever een trein hebben die minder vaak rijdt, maar (nagenoeg) gegarandeerd een goede overstap heeft, dan veel treinen met constant vertragingen.
Ik reis elke dag tussen Rijswijk en Almere en sinds de nieuwe dienstregeling heb ik nog geen "vertraingsloze" dag meegemaakt.
Zowel met de treinen die ik zelf moet hebben, als de treinen die elders naar toe gaan.
Het is idd overcrowded, gewoon teveel treinen op te korte tijd. Theoretisch moet het kunnen, maar in de praktijk zijn er teveel overige variabelen die al tot vertragingen leiden, en met zo'n krappe planning wordt dat meteen een zooi.

Ik denk dat het dan ook beter is om minder vaak treinen te laten rijden, maar wel langere zodat er meer mensen per trein meekunnen. Een Regiorunner moet toch makkelijk met 10-12 bakken kunnen rijden? Dat komt qua zitplaatsen grofweg neer op 20-24 gewone wagons. Kan me niet voorstellen dat je dan nog vaak hoeft te staan.

Ben overigens helemaal geen fan van dubbeldekkertreinen, maar gezien de drukte in de spits in de randstad is het gewoon keihard nodig.

Heb overigens wel echt heeeel veel respect voor die mensen die aan de planning van het hele spoornet werken en de dienstregeling maken, want met zoveel treinen, zoveel variabelen, zoveel stations, zoveel wissels... lijkt me echt een ramp om daar iets zinnigs uit te krijgen. Nee het is op aantal trajecten niet echt handig zoals het nu gaat, maar dat is dus een gevolg van de moeilijkheid een zinnige dienstregeling neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Één van de problemen van de planning van NS is dat materieel en personeel het hele land door wordt gestuurd, iedere dag weer, iedere dag anders. Dit maakt het erg lastig om het overzicht te houden, helemaal wanneer een storing roet in het eten gooit. Utrecht Centraal 30 minuten plat kan uren later nog steeds voor problemen zorgen in een uithoek van het land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Morgen ga ik treinen, ik ben errug benieuwd :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 23:21

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Er vielen geen gewonden bij het incident. 'De reizigers zijn nooit in de problemen geweest', aldus Baeken. 'De treinbestuurder heeft de loskoppeling meteen gemerkt en dat ook gemeld aan de verkeersleiders en de andere treinbestuurders op de lijn.'
Ik wordt een beetje moe van die uitspraken, dat de veiligheid niet in het geding is geweest.
Wat nou als er iemand over de bakovergang liep?!?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Idd, dan heb je toch een probleem.
Die trein die pasgeleden in NL langs het perron stond en net begon op te trekken is nog niet zo heftig, maar op volle snelheid zoals deze :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Laatst online: 22:46

PeaceNlove

Deugleuter

Bij de Chemins de fer de Provence in Frankrijk was de bakovergang verboden terrein voor reizigers en mocht alleen de conducteur er door.
Maar dat kan je in Nederland niet maken, alleen al vanwege het feit dat je er soms door moet om bij de WC te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Knightwolf schreef op woensdag 19 december 2012 @ 18:52:
Idd, dan heb je toch een probleem.
Die trein die pasgeleden in NL langs het perron stond en net begon op te trekken is nog niet zo heftig, maar op volle snelheid zoals deze :X
Slechts bijkomende schade... er blijven reizigers genoeg over :X

Het vervolg in de Fyra soap: http://www.nu.nl/politiek...ooit-goed-vastgelegd.html ... iedereen heeft lopen klooien maar niemand neemt de verantwoordelijkheid. Goh, hoe verbazingwekkend.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 30-09 12:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik snap alleen het gezeur van die Hagenaren over het ontbreken van een stop in Den Haag niet zo goed. Den Haag ligt op slechts 23 treinminuten van Rotterdam. Er ligt geen hsl tussen Rotterdam en Den Haag en nu verwachten die arrogante Hagenaren dat er een hogesnelheidstrein gaat stoppen. Welk traject zou die trein dan moeten rijden? Er wordt gedaan alsof het onmogelijk is om van Den Haag in Brussel te geraken terwijl er overgestapt kan worden in Rotterdam. Overstappen is volstrekt normaal voor alle andere treinreizigers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wanhopige Fyra-reizigers belagen personeel NS
NS-personeel op en rond het Centraal Station in Rotterdam wordt de laatste dagen geregeld bedreigd, uitgescholden en geïntimideerd door wanhopige Fyra-reizigers. Dit meldt het AD.

De reizigers vieren hun frustatie bot op de medewerkers vanwege de vele vertragingen waarmee de nieuwe hogesnelheidstrein kampt.

De vakbond FNV Spoor stuurt een brandbrief uit naar de NS-top met de boodschap dat het zo niet langer kan. 'De medewerkers durven zich niet meer op het station te vertonen in hun NS-uniform,' zegt vakbondsbestuurder Roel Berghuis.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Ik zat het net te lezen ... heftig. Is het echt zooo erg ?!
Wat koop je in dan :?

• Knightwolf
Ook lekker :X
Rokende Thalys Parijs-Amsterdam gestrand bij Antwerpen
Femme schreef op woensdag 19 december 2012 @ 19:39:
Ik snap alleen het gezeur van die Hagenaren over het ontbreken van een stop in Den Haag niet zo goed. Den Haag ligt op slechts 23 treinminuten van Rotterdam. Er ligt geen hsl tussen Rotterdam en Den Haag en nu verwachten die arrogante Hagenaren dat er een hogesnelheidstrein gaat stoppen. Welk traject zou die trein dan moeten rijden? Er wordt gedaan alsof het onmogelijk is om van Den Haag in Brussel te geraken terwijl er overgestapt kan worden in Rotterdam. Overstappen is volstrekt normaal voor alle andere treinreizigers.
idd helemaal mee eens

[ Voor 12% gewijzigd door Knightwolf op 20-12-2012 00:14 ]

Verwijderd

Bananenplant schreef op woensdag 19 december 2012 @ 09:51:
[...]

Ik weet dat er in Haren een groot rangeertarrein ligt, dus mijn boerenverstand denkt dat "daar kan best wat extra staan voor drukke tijden". [...]
Nee, tijdens "drukke tijden" (alias de spits) wil je materieel inzetten, niet stil laten staan. Je koopt een treinstel van X miljoen niet om het stil te zetten op een rangeerterrein.

Robkazoe schreef op woensdag 19 december 2012 @ 10:49:
[...]

Het is gewoon een feit dat er nu treinen over de Hanzelijn rijden. Het materiaal moet ergens vandaan komen want NS heeft naar mijn weten geen extra treinstellen besteld speciaal voor de Hanzelijn.
Je hebt alleen meer materieel nodig als het aantal reizigers met de opening van de Hanzelijn significant toegenomen is. Is dat het geval?
Robkazoe schreef op woensdag 19 december 2012 @ 10:49:
Daarnaast werk ik in Utrecht en spreek ik collega's die van verschillende kanten van het land naar Utrecht komen.
Puur gebaseerd op eigen ervaring en een handje vol collega's dus, dat is totaal niet representatief. Laten we het in dit topic alsjeblieft bij de feiten houden.

• ArcticWolf
  • Niet online
-Te korte treinen
-Niet stipte conducteurs (wat weer afhankelijk is van de treinlengte en positie op het station...)
-Te ver doorrijden op stations (wat weer afhankelijk is van de treinlengte... en de wakkerheid van de machinist :+)

2 a 3 min opvolgtijd zou geen probleem moeten zijn om een goede dienstregeling te laten rijden... Daarnaast gaan service en stiptheid niet echt samen. Als een conducteur iets gevraagd wordt, geeft ie in de meeste gevallen wel antwoord of zoekt het op... > kost tijd > dienstregeling naar de knoppen etc..

[ Voor 54% gewijzigd door ArcticWolf op 20-12-2012 07:17 ]

• Bananenplant
Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2012 @ 07:01:
[...]

Nee, tijdens "drukke tijden" (alias de spits) wil je materieel inzetten, niet stil laten staan. Je koopt een treinstel van X miljoen niet om het stil te zetten op een rangeerterrein.
Je zet het klaar op het rangeerterrein en haalt het eraf zodra het druk wordt en je het nodig hebt, dat is wat ik bedoel ;) .

• wildhagen
  • Niet online
Bananenplant schreef op donderdag 20 december 2012 @ 08:28:
[...]

Je zet het klaar op het rangeerterrein en haalt het eraf zodra het druk wordt en je het nodig hebt, dat is wat ik bedoel ;) .
Moet je nog wel het personeel ter plekke hebben, het is geen opstapplaats immers...

Moet het materieel nog wel op de juiste plek zijn. Leuk dat je het van een opstelterrein in Haren trekt, maar als je het in Zuid-Limburg nodig hebt, heb je daar weinig aan.

Moeten ook rijpaden beschikbaar zijn om dat materieel ter plekke te krijgen. Je kan niet zomaar even leeg materieel de baan op sturen natuurlijk, want dan zit je andere rijpaden in de weg.

Virussen? Scan ze hier!

• Bananenplant
Yay, ga ik voor het eerst sinds weken weer eens met de trein, krijg ik uitzicht op de weilanden rond Staphorst door een sein- en wisselstoring 8) .

• ArcticWolf
  • Niet online
Bananenplant schreef op donderdag 20 december 2012 @ 09:09:
Yay, ga ik voor het eerst sinds weken weer eens met de trein, krijg ik uitzicht op de weilanden rond Staphorst door een sein- en wisselstoring 8) .
:D
wel rustgevend

• Bananenplant
De trein gaat nu omkeren terug richting Meppel... :(

• Maasluip
  • Laatst online: 19:38

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bananenplant schreef op donderdag 20 december 2012 @ 08:28:
[...]

Wat denk je dan dat er gebeurt?
Onnen is trouwens een onderhoudsbedrijf. Dus wat daar staat kan net zo goed kapot zijn.

Signatures zijn voor boomers.

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het is heel simpel...Gemak dient de mens.

Vroeger kon ik zoder al te veel poespas, zonder reserveren, zonder moeilijk moeilijk te doen instappen op Den Haag HS en uitstappen op Brussel Zuid.

Ik check nu de reisplanner op NS Hispeed en moet ik 1. Overstappen bij Rotterdam (waarbij je kans heb dat je je aansluiting mist ivm vertraging) 2. verplicht reserveren met Fyra.

Als reiziger die in Den Haag woont ga ik achteruit kwa gemak en kwa kwa prijs. Dit is waarom wij klagen. Moet de Fyra zo nodig gepushed worden? Prima, maar behoud dan op zijn minst de Benelux lijn.

[ Voor 7% gewijzigd door magnifor op 20-12-2012 15:42 ]

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:47

Coldcat

HODL

Vertraging bij overstappen op Rotterdam kun je echt ondervangen door een trein eerder te nemen. Daar rijden echt zoveel treinen dat je om de zoveel minuten op je weken bedient wordt. Door het ontbreken van de Beneluxtrein zal er meer ruimte zijn op het spoor voor andere treinen/meer buffer.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• Bananenplant
De Hanzelijn ligt er ook uit nu, aanrijding. Ik reis intussen gratis :P .

• Knightwolf
wildhagen schreef op donderdag 20 december 2012 @ 08:45:
Moet je nog wel het personeel ter plekke hebben, het is geen opstapplaats immers...

Moet het materieel nog wel op de juiste plek zijn. Leuk dat je het van een opstelterrein in Haren trekt, maar als je het in Zuid-Limburg nodig hebt, heb je daar weinig aan.

Moeten ook rijpaden beschikbaar zijn om dat materieel ter plekke te krijgen. Je kan niet zomaar even leeg materieel de baan op sturen natuurlijk, want dan zit je andere rijpaden in de weg.
Nee natuurlijk moet niet alles op maar 1 plek geparkeerd worden, lol. Maar dat hoeft ook niet. Er zijn zoveel rangeer en parkeerterreinen door het hele land waar treinen kunnen staan. In ieder geval bijna alle grote stations hebben die mogelijkheid (althans als ik ooit met de trein ga zie ik bij zowat overal buiten het station lege treinen geparkeerd staan).

Natuurlijk moet materieel rijden, maar laten rijden terwijl er geen mensen gebruik van maken is NOG duurder dan stil laten staan. Daarom moet er genoeg materieel zijn voor de drukke tijden, en staat het overschot netjes stil als het rustig is, te wachten tot het weer druk wordt en het nodig is om het te gebruiken.

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Coldcat schreef op donderdag 20 december 2012 @ 10:49:
Vertraging bij overstappen op Rotterdam kun je echt ondervangen door een trein eerder te nemen. Daar rijden echt zoveel treinen dat je om de zoveel minuten op je weken bedient wordt. Door het ontbreken van de Beneluxtrein zal er meer ruimte zijn op het spoor voor andere treinen/meer buffer.
Dit bedoel ik nou, moet je weer moeilijk moeilijk doen door een trein eerder te nemen. Noem me maar lui maar vroeger had ik dit gezeik niet omdat ik geen overstap nodig had. Zoals ik al eerder zei, gemak dient de mens. Feit is dat reizigers die vanuit Den Haag naar Belgie moeten zowel kwa gemak als prijs achteruit gaan.

• Knightwolf
Gewoon niet naar Belgie gaan :+ laat ze maar stikken in hun chauvinisme :+

• ArcticWolf
  • Niet online
Knightwolf schreef op donderdag 20 december 2012 @ 12:39:
Gewoon niet naar Belgie gaan :+ laat ze maar stikken in hun chauvinisme :+
Naja, dat is wel de beste manier om duidelijk te maken dat ze die hele HSL in hun **** kunnen steken :+

• Goner

Goner

What can I do you for ?

magnifor schreef op donderdag 20 december 2012 @ 12:14:
Feit is dat reizigers die vanuit Den Haag naar Belgie moeten zowel kwa gemak als prijs achteruit gaan.
Niet alleen Den Haag ... ik woon op R'dam zuid (NS Lombardijen) en wij gingen wel 's een dagje naar Antwerpen. Sprinter naar Dordrecht en overstappen ... nu moeten we eerst terug naar R'dam CS of helemaal naar Roosendaal (dan zijn we er al bijna) en dan met de gereserveerde Fyra verder ??
Las onlangs in het AD dat er een lokale boemel tussen Roosendaal en Antwerpen is ?? Die zit nu vol met 'Ollanders naar Antwerpen/Brussel ipv anderhalve local ...

• Alex)
De samenstelling van de V250's is redelijk ongelukkig te noemen... de 8 bakken zullen weliswaar voldoende capaciteit bieden voor de diensten Amsterdam - Breda en Amsterdam - Brussel, maar de treinen veel te ruim bemeten voor andere diensten waardoor het niet meer aantrekkelijk is om deze te realiseren.

Ik denk dat het veel handiger zou zijn geweest als men kortere treinen (zoals de S/120) had besteld, omdat je daarmee flexibeler kunt zijn dan met de lange treinen die er nu zijn gekomen. Het zou dan bijvoorbeeld mogelijk zijn geweest om een trein Amsterdam - Brussel te plannen met 8 bakken en daar in Rotterdam nog een viertje uit Den Haag aan vast te knopen / af te trappen.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ze hebben net iets minder zitplaatsen dan een 6-je VIRM, dus dat valt wel mee. Eigenlijk zijn ze heel goed inzetbaar op de rest van het net: Den Haag - Venlo, Hanzelijn.

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik vond Zwolle - Brussel een leuker traject (wat de belgen hadden bedacht) :+

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Almere klaagt over nieuwe dienstregeling NS
De gemeente Almere maakt zich ernstig zorgen over de nieuwe spoordienstregeling. Treinen van en naar Almere zijn overvol, mensen blijven achter op de perrons en reistijden zijn langer, schrijft het gemeentebestuur donderdag in een brandbrief aan staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA).

Een kleine twee weken geleden ging de nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen in. Volgens de gemeente zorgen de opening van de Hanzelijn, die Almere met het noorden van het land verbindt, en het station Almere Poort wel voor een aanzienlijke verbetering van de bereikbaarheid van Almere.

Maar met het ingaan van de nieuwe dienstregeling verdween de 'intercitystatus' van het station Almere Buiten. Volgens de gemeente leidt dat tot een extra reistijd van tien minuten naar 'werkgebieden' in Amsterdam. Ook zitten de sprinters die het station aandoen daardoor nu overvol. "Toch een beetje gek. Je zou verwachten dat de reiziger er met de opening van de Hanzelijn en station Poort op vooruit zou gaan, maar het tegenovergestelde is het geval", zegt wethouder Adri Duivesteijn.

De gemeente uitte eerder al zorgen over de kwestie. Toen gaf de NS volgens Almere aan dat er bij grote drukte op de Flevolijn een trein tussen Almere en Schiphol kan worden toegevoegd. Het gemeentebestuur wil nu dat die toezegging in de praktijk wordt gebracht.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• ArcticWolf
  • Niet online
Ze mogen Almere van mij gewoon helemaal opdoeken... echt TE veel stations en dan nog lopen mekkeren dat Almere Buiten geen IC station meer is? :+ komop he..

• Knightwolf
Lol idd

• B_FORCE
  • Niet online
ArcticWolf schreef op donderdag 20 december 2012 @ 20:25:
Ze mogen Almere van mij gewoon helemaal opdoeken... echt TE veel stations en dan nog lopen mekkeren dat Almere Buiten geen IC station meer is? :+ komop he..
Is wel wat voor te zeggen.
Busnetwerk in Almere is bizar efficiënt, dus twee stations lijken mij ook meer dan genoeg.
Vriendjespolitiek?

One World Concepts

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:33
Ik ben dit jaar vanaf Rotterdam via Utrecht nog een keer naar Lelystad per trein geweest (dienstregeling 2012).
Een oude Sgm die een "intercity dienst" reed, maar alleen Holl. Rading en Sportpark oversloeg.
Voor de rest overal stoppen. Vond dat zwaar irritant.

Zo te zien rijdt het nu allemaal wat sneller, mocht eens tijd werden.

En ach, is het niet als met Den Haag: Gewoon wat te zeiken hebben om te laten zien dat ze ook nog bestaan? :P

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Greebs
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

B_FORCE schreef op donderdag 20 december 2012 @ 22:00:
[...]

Is wel wat voor te zeggen.
Busnetwerk in Almere is bizar efficiënt, dus twee stations lijken mij ook meer dan genoeg.
Vriendjespolitiek?
Tussen Almere (en voornamelijk Amsterdam) is het aandeel dat de trein heeft in het aantal reizigers relatief zeer hoog. Dit heeft m.i. te maken met het relatief hoge aantal stations vergeleken met steden van vergelijkbare grootte en dus de nabijheid van een treinstation. Hoewel ook de lage bevolkingsdichtheid, en dus het grotere oppervlak, van de stad een rol speelt bij het aantal stations. Anderzijds inderdaad de efficiente aanvoer van reizigers naar de stations door het busbanennetwerk.

Ik vind het een beetje kortzichtig wat hier gebeurt (en ook in de reacties op andere sites), namelijk te stellen dat het aantal stations te groot is en dat Almere niet moet klagen want stad X met vergelijkbaar aantal inwoners heeft maar Y stations.

Nu is er namelijk eens een plek waar mensen goed de trein in geholpen worden in plaats van de auto in gejaagd (ik ben niet anti-auto, maar voor de trein is ook wat te zeggen), maar waar de NS niet goed genoeg op inspeelt; vervolgens wordt er maar gesuggereerd om al dat werk teniet te doen en dat er niet gezeurd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Niemand heeft het over het opheffen van stations oid. Maar er is geen enkele noodzaak om alle stads-stations een Intercity-station te maken...dan is het nauwelijks een IC meer, maar meer een veredelde stoptrein.

Maak dan één of twee stations in de stad een IC-station, en bedien de rest middels (verlengde) stoptreinen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Net als met Amsterdam, heeft ook maar weinig IC-stations (als IC-station ken ik alleen Amstel, Centraal en Sloterdijk). De rest zijn stoptrein/sprinterstations. En dat is meer dan genoeg. Dus eens met Wildhagen: 1 of 2 IC-stations voor Almere is meer dan genoeg, op de andere gewoon alleen de stoptrein/sprinter laten stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Een directe en snelle verbinding Den Haag - Brussel lijkt me uitermate handig. Het zou een directe verbinding zijn tussen het politieke centrum van Nederland en dat van Europa. Ook zitten in Den Haag internationale instanties/bedrijven als het Internationaal Gerechtshof en Strafhof, Europol, Shell, er willen nog wel eens conferenties gehouden worden en er komen zélfs toeristen in Den Haag. Ook met de trein...

Heeft niks met arrogantie te maken, er is gewoon verkeer tussen Den Haag en Brussel, waarschijnlijk meer dan je zou verwachten puur op inwoneraantal. En zelfs qua inwoners is het geen klein stadje met toch goed een half miljoen inwoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Dan nog is het nergens voor nodig om daar perse een rechtstreekse verbinding mee te willen hebben. Op die manier wil ik ook perse een rechtstreekse verbinding tussen Den Bosch en Zandvoort, zoals dat vroeger was. Is nostalgie, heeft voor mij hoge meerwaarde. Maar nodig? Nee, met een overstap kom je er ook prima. Zo ook tussen Duh Haag en Brussel. 1 of 2 overstappen op een lang traject is overal normaal, waarom zou dat tussen Den Haag en Brussel ineens anders zijn? Dat er toevallig politieke hoogheden zijn vind ik echt geen reden. Het is niet alsof die ambtenaartjes niet kunnen overstappen of zo. En dat ze er te lui voor zijn, sja dat typeert weer het woordje 'ambtenaar'.

nofi...

Edit: heb overigens niks op tegen als de Fyra in Den Haag zou stoppen, maar dan niet samen met Rotterdam, het moet geen en-en worden, maar een of-of. Dus wel in Den Haag dan niet meer in Rotterdam. Keuzes... ben iig blij dat ik er niet over ga ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Knightwolf op 21-12-2012 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ja, want jouw nostalgische gevoel is net zo relevant voor Nederland als de door mij aangehaalde voorbeelden. Als je een vergelijking wil trekken, zorg dat die ergens op gebaseerd is. En je gemakkelijke opmerking over "ambtenaartjes" die maar lui zouden zijn voegt ook niets toe. Als je niet op een normale manier aan een discussie kan meedoen, post dan niet.

Ik gaf een paar redenen waarom reizigers wellicht regelmatig van Den Haag naar Brussel zouden willen reizen en waarom er misschien genoeg volume zou zijn om een directe verbinding te overwegen. Dat het niet doorgaat omdat het te duur is vind ik persoonlijk prima, maar om de klagers direct in een hoek te zetten als "arrogante Hagenaren" vind ik nergens over gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Vanuit Den Haag moet er weer een trein rechtstreeks naar Brussel gaan rijden. Dat wil een meerderheid van de Tweede Kamer. Het kabinet moet met treinvervoerders gaan overleggen hoe deze verbinding in april volgend jaar geregeld kan zijn.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) had al aangegeven er wel over te willen gaan praten, maar ze noemde die gesprekken ook 'weinig kansrijk'.

Volgens afspraken die ze recent met de Belgen maakte, kunnen treinreizigers niet meer direct van Den Haag naar Brussel. Het Haagse gemeentebestuur is daarover niet te spreken en kondigde aan op zoek te gaan naar een vervoerder die wel vanuit Den Haag naar België wil rijden.

VVD en D66 stelden voor om bij het opstellen van de concessie aan de NS op dit traject rekening te houden met een tweede vervoerder, maar dat voorstel haalde het niet.

De Kamer sprak, naar aanleiding van de problemen met de hogesnelheidstrein Fyra, wel uit dat de NS tussen Amsterdam en Brussel vaker op tijd moet rijden: 95 procent van de ritten moet goed verlopen. Dit moet vast komen te liggen in de concessie aan de NS, met sancties als de norm niet gehaald wordt.
http://www.rtl.nl/compone...rein-den-haag-brussel.xml

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Knightwolf schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 06:54:
Dan nog is het nergens voor nodig om daar perse een rechtstreekse verbinding mee te willen hebben. Op die manier wil ik ook perse een rechtstreekse verbinding tussen Den Bosch en Zandvoort, zoals dat vroeger was. Is nostalgie, heeft voor mij hoge meerwaarde. Maar nodig? Nee, met een overstap kom je er ook prima. Zo ook tussen Duh Haag en Brussel. 1 of 2 overstappen op een lang traject is overal normaal, waarom zou dat tussen Den Haag en Brussel ineens anders zijn?
Het is gewoon zo dat overstapvrije verbindingen de voorkeur hebben bij reizigers. En als je zo redeneert dat 1 of 2 overstappen normaal is, waarom hebben we dan doorgaande verbindingen? Leg dan alleen maar treinen Amsterdam - Utrecht in en Utrecht - Eindhoven en Eindhoven - Maastricht. Dat je moet overstappen is toch heel normaal?

Als er voldoende rezigers voor een bepaald traject zijn lijkt het mij juist normaal dat je daarvoor een overstapvrije verbinding aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 08:19:
[...]

Het is gewoon zo dat overstapvrije verbindingen de voorkeur hebben bij reizigers. En als je zo redeneert dat 1 of 2 overstappen normaal is, waarom hebben we dan doorgaande verbindingen? Leg dan alleen maar treinen Amsterdam - Utrecht in en Utrecht - Eindhoven en Eindhoven - Maastricht. Dat je moet overstappen is toch heel normaal?

Als er voldoende rezigers voor een bepaald traject zijn lijkt het mij juist normaal dat je daarvoor een overstapvrije verbinding aanbiedt.
True, maar waarom moet Almere (bv) zoveel IC stations hebben? Utrecht heeft er ook maar 1 (misschien straks 2...) maar het hele nut van een IC vervalt zo. Persoonlijk ben ik voor de herintreding van de sneltrein.

Dus als voorbeeld:
Nijmegen - Amsterdam
IC 2x uur: Nijmegen CS - Arnhem CS - Utrecht CS - Amsterdam Amstel - CS - Sloterdijk.

Sneltrein 2x uur: Nijmegen - Elst - Arnhem - Ede-Wageningen - Veenendaal de Klomp - Driebergen-Zeist - Utrecht - Amsterdam Bijlmer - Amsterdam Zuid - Schiphol.

Eindhoven - Amsterdam
IC 2x uur: Eindhoven - (Best) - Den Bosch - Houten CS - Utrecht - Amsterdam Amstel - CS - Sloterdijk.

Sneltrein 2x uur: Eindhoven - Den Bosch - Utrecht - Bijlmer - Amsterdam Zuid - Schiphol

De stoptrein diensten tussendoor zijn al redelijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-09 15:15
Knightwolf schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 06:51:
Net als met Amsterdam, heeft ook maar weinig IC-stations (als IC-station ken ik alleen Amstel, Centraal en Sloterdijk). De rest zijn stoptrein/sprinterstations. En dat is meer dan genoeg. Dus eens met Wildhagen: 1 of 2 IC-stations voor Almere is meer dan genoeg, op de andere gewoon alleen de stoptrein/sprinter laten stoppen.
Op Zuid, Bijlmer Arena en Lelylaan stoppen ook IC's hoor. En op Duivendrecht, maar dat is in een andere gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ArcticWolf schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 08:36:
[...]

Eindhoven - Amsterdam
IC 2x uur: Eindhoven - (Best) - Den Bosch - Houten CS - Utrecht - Amsterdam Amstel - CS - Sloterdijk.

Sneltrein 2x uur: Eindhoven - Den Bosch - Utrecht - Bijlmer - Amsterdam Zuid - Schiphol
Waarom is een trein die Utrecht - Amstel - CS - Sloterdijk aandoet een IC en een die Utrecht - Bijlmer - Zuid - Schiphol een sneltrein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
ArcticWolf schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 08:36:
[...]

True, maar waarom moet Almere (bv) zoveel IC stations hebben? Utrecht heeft er ook maar 1 (misschien straks 2...) maar het hele nut van een IC vervalt zo. Persoonlijk ben ik voor de herintreding van de sneltrein.

Dus als voorbeeld:
Nijmegen - Amsterdam
IC 2x uur: Nijmegen CS - Arnhem CS - Utrecht CS - Amsterdam Amstel - CS - Sloterdijk.

Sneltrein 2x uur: Nijmegen - Elst - Arnhem - Ede-Wageningen - Veenendaal de Klomp - Driebergen-Zeist - Utrecht - Amsterdam Bijlmer - Amsterdam Zuid - Schiphol.
Nu stopt de ene trein in Veenendaal-de Klomp en de andere in Driebergen-Zeist en Bijlmer-Arena. Dat geeft een zekere regelmaat in het schema Nijmegen-Utrecht vv. Wat is nu het voordeel van jouw systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een duidelijke IC die weinig stopt, een sneltrein die vaker stopt en een stoptrein die overal stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
PolarBear schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 11:49:
[...]

Waarom is een trein die Utrecht - Amstel - CS - Sloterdijk aandoet een IC en een die Utrecht - Bijlmer - Zuid - Schiphol een sneltrein?
Meer omdat ik het 123 niet snel kon indelen :p

Waarschijnlijk is het handiger om 1 IC naar Schiphol te laten gaan en 1 sneltrein naar Amsterdam CS die wel stopt op Amstel.

Nijmegen - Amsterdam
IC 1x uur: Nijmegen CS - Arnhem CS - Utrecht CS - Amsterdam CS
IC 1x uur: Nijmegen CS - Arnhem CS - Utrecht CS - Schiphol
Sneltrein 1x uur: Nijmegen - Elst - Arnhem - Ede-Wageningen - Veenendaal de Klomp - Driebergen-Zeist - Utrecht - Amsterdam Bijlmer - Amsterdam Zuid - Schiphol.
Sneltrein 1x uur: Nijmegen - Elst - Arnhem - Ede-Wageningen - Veenendaal de Klomp - Driebergen-Zeist - Utrecht - Amsterdam Amstel - Amsterdam CS

Eindhoven - Amsterdam
IC 1x uur: Eindhoven - Den Bosch - Utrecht - Amsterdam CS
IC 1x uur: Eindhoven - Den Bosch - Utrecht - Schiphol
Sneltrein 1x uur: Eindhoven - Best - Den Bosch - Houten - Utrecht - Bijlmer - Amsterdam Zuid - Schiphol
Sneltrein 1x uur: Eindhoven - Best - Den Bosch - Houten - Utrecht - Amstel - Amsterdam CS

Deze is misschien handiger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_sopran
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-11-2020
Hoewel dit het niet erg zou vinden als deze indeling werd gemaakt (als Bestenaar ;) ),denk ik dat deze indeling wel voor problemen kan zorgen. Omdat de intercity sneller gaat dan de sneltrein en er bijvoorbeeld een kwartier korter over doet betekent dat dat er op het begin- of eindstation één gat van kwartier tussen de IC en de sneltrein zit en één van drie kwartier, wat problemen kan geven voor reizigers die alleen tussen de grootste stations reizen.

Ik ben nu eigenlijk wel tevreden met de verbinding zoals hij er nu is, hoewel ze station Bijlmer-Arena wel voorbij mogen rijden (wat ik wel eens heb meegemaakt :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Valt mee, als m'n geheugen mij niet in de steek laat was Nijmegen - Arnhem - Utrecht 43 minuten vroeger, de huidige IC (wat dus sneltrein wordt) doet er ongeveer 53 minuten over met een extra stop zou de sneltrein er ongeveer 55 minuten over doen. Dat is een verschil van 15 min. Dat valt wel op te vangen in de dienstregeling, om bv de sneltrein 10 min later te laten vertrekken ipv 15 min later (wat nu toch al gebeurt).
De IC naar Den Helder vertrekt om 10 min over het half uur en de IC naar Schiphol om 2 minuten voor het half uur.
Maar het rekenprogramma voor dienstregelingen ziet er vele male ingewikkelder uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fyra-trein rijdt per ongeluk naar Berlijn
woensdag 12 december 2012
Verbaasde passagiers rijden Duitse hoofdstad binnen in plaats van Amsterdam.

De Fyra staat stil op spoor 6 van het station van Berlijn. De
reizigers moeten zelf op zoek naar een oplossing.
De Fyra, de gloednieuwe hogesnelheidstrein tussen Brussel en Amsterdam, is vanavond per ongeluk naar Berlijn gereden. Verbaasde passagiers kregen na 2 uur de volgende verrassende boodschap te horen: "Damen und Herren, wir sind in Berlin ankommen."Omdat het de laatste trein was, moesten de reizigers de nacht in de Duitse hoofdstad doorbrengen.

De problemen met de Fyra blijven zich uitbreiden. In nauwelijks een week tijd vertrok bijna de helft van de ritten met een vertraging van minstens 45 minuten. Treinen die wel vertrokken, hielden onderweg om onverklaarbare redenen halt, wat opnieuw een vertraging veroorzaakte. En toch is dit klein bier in vergelijking met wat 200 treinreizigers vanavond is overkomen. In plaats van het station van Amsterdam binnen te rijden, kwamen ze aan in het station van Berlijn.

"Dit is echt ongelooflijk", zegt Filip Hermans in een telefonische reactie aan Het nieuws van morgen. "Iedereen in mijn wagon was aan het lachen toen we plots in het Duits hoorden dat we het station van Berlijn waren binnengekomen. Pas toen we een bord met daarop de naam van het station zagen, begon het ons te dagen dat het toch geen grap was."

"Het ergste van al is dat niemand van het personeel ons hier kan helpen", klinkt het ontevreden uit de mond van Kevin Maaier. "Je zou toch op zijn minst verwachten dat ze hun fout onderweg hebben ontdekt en iemand naar hier zouden sturen om ons een oplossing aan te bieden. Maar hier is niemand, het station is verlaten."

Hoe de vergissing heeft kunnen gebeuren, moet nog onderzocht worden. Mogelijk gebeurde de vergissing in de controletoren van het Brusselse Zuidstation. Op het moment van het vertrek van de Fyra was er een spontane staking uitgebroken bij het personeel. Omdat de vorige trein op het spoor echt naar Berlijn reed, bestaat de kans dat de noodzakelijke railwissel niet werd uitgevoerd - met de gekende gevolgen vandien.

Toen we om een officiële reactie vroegen van de NMBS kregen we de volgende schriftelijke boodschap te lezen. "Wij betreuren de vergissing en we stellen alles in het werk om het rijzen met de Fyra veilig en aangenaam te maken."
http://hetnieuwsvanmorgen.blogspot.be/2 ... -naar.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 15:16
LOL dat is zo'n "De Speld"-achtig bericht, maar dan Vlaams. Met de Fyra is weinig te gek meer inmiddels, maar dit is dan weer té :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Het is ook onzin, maar wel grappig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
ArcticWolf schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 14:44:
Valt mee, als m'n geheugen mij niet in de steek laat was Nijmegen - Arnhem - Utrecht 43 minuten vroeger, de huidige IC (wat dus sneltrein wordt) doet er ongeveer 53 minuten over met een extra stop zou de sneltrein er ongeveer 55 minuten over doen. Dat is een verschil van 15 min. Dat valt wel op te vangen in de dienstregeling, om bv de sneltrein 10 min later te laten vertrekken ipv 15 min later (wat nu toch al gebeurt).
De IC naar Den Helder vertrekt om 10 min over het half uur en de IC naar Schiphol om 2 minuten voor het half uur.
Maar het rekenprogramma voor dienstregelingen ziet er vele male ingewikkelder uit ;)
43 minuten is wel heel snel hoor, inclusief het kop maken in Arnhem.

In het verleden kon Arnhem-Utrecht met alleen een stop in Ede-Wageningen in 34/35 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Lol @ verhaaltje over Fyra in Berlijn :P alsof je als reiziger niet merkt dat je 6 uur langer in de trein zit dan normaal :+ en alsof reizigers blind zijn op alle tussenliggende stations :+ Dat verhaal had enige geloofwaardigheid genoten als ze er Keulen of zo van gemaakt hadden. iig iets net over de grens.
Bundin schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 07:15:
Ja, want jouw nostalgische gevoel is net zo relevant voor Nederland als de door mij aangehaalde voorbeelden. Als je een vergelijking wil trekken, zorg dat die ergens op gebaseerd is. En je gemakkelijke opmerking over "ambtenaartjes" die maar lui zouden zijn voegt ook niets toe. Als je niet op een normale manier aan een discussie kan meedoen, post dan niet.
Sorry? Met mijn opmerking ben ik doodserieus. Het gaat om een punt duidelijk maken. Maar heb niet het idee dat je dat zo gezien hebt.
Maasluip schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 08:19:
Het is gewoon zo dat overstapvrije verbindingen de voorkeur hebben bij reizigers.
Natuurlijk, dat wil iedereen, op elk traject. Kan alleen niet.
En als je zo redeneert dat 1 of 2 overstappen normaal is, waarom hebben we dan doorgaande verbindingen? Leg dan alleen maar treinen Amsterdam - Utrecht in en Utrecht - Eindhoven en Eindhoven - Maastricht. Dat je moet overstappen is toch heel normaal?
Ik zeg niet dat het niet normaal is dat er doorgaande verbindingen zijn? Ik zeg alleen dat overstappen net zo normaal is als doorgaande verbindingen. = gelijk aan. Het is maar net van waar naar waar je moet of je met wel of geen overstap te maken krijgt. Het een is niet meerwaardig of minderwaardig aan het ander.

Zonder overstap wil iedereen wel zoals ik zei, maar dat kan niet, dus zijn er altijd trajecten waar je met overstappen te maken hebt.
Dat is er bij Den Haag - Brussel klaarblijkelijk niet. En ik geloof ook niet dat het in de buurt komt met aantal reizigers bij nationale doorgaande verbindingen binnen de randstad. Dus hoewel ik uiteraard niet tegen een directe verbinding Den Haag - Brussel ben, zie ik er ook niet perse noodzaak toe.

Het is alleen een hot-item omdat toevallig in Den Haag en Brussel de regeringen zitten. Maar naar mijn mening rechtvaardigt dat niet een rechtstreekse treinverbinding.
noppus schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 09:34:
Op Zuid, Bijlmer Arena en Lelylaan stoppen ook IC's hoor. En op Duivendrecht, maar dat is in een andere gemeente.
Ok dat weet ik niet, misschien ooig een keer geweest maar dna weet ik niet of ik daar met een IC of stoptrein kom. Die zitten zeker op het traject Rotterdam - Enschede/Groningen?

En Duivendrecht is geen Amsterdams station.

[ Voor 5% gewijzigd door Knightwolf op 21-12-2012 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Knightwolf schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 18:36:

[...]

Dat is er bij Den Haag - Brussel klaarblijkelijk niet. En ik geloof ook niet dat het in de buurt komt met aantal reizigers bij nationale doorgaande verbindingen binnen de randstad. Dus hoewel ik uiteraard niet tegen een directe verbinding Den Haag - Brussel ben, zie ik er ook niet perse noodzaak toe.

Het is alleen een hot-item omdat toevallig in Den Haag en Brussel de regeringen zitten. Maar naar mijn mening rechtvaardigt dat niet een rechtstreekse treinverbinding.
Nja Rotterdam verdient ook geen rechtstreekse verbinding, als je heel kritisch gaat kijken verdient alleen Schiphol een directe verbinding :X
Vanaf Schiphol gaan een ****load aan treinen richting andere steden, dus waarom Amsterdam CS en Rotterdam CS wel? (om over Breda nog maar te zwijgen |:( )

De HSL was/is gewoon een prestige project geweest (al vind ik persoonlijk dat ze hard gefaald hebben), ze hebben totaal niet naar de toenmalige en huidige behoefte gekeken. Alleen naar de wensen van steden en overheden...

Daarnaast is de stap naar verplicht reserveren en een flinke toeslag erop ook gewoon om te janken... er heeft jaren een IC gereden tussen Amsterdam en Brussel;
Die:
1: Voor een normaal tarief reed
2: Niet voor hoefde te reserveren
3: Op diverse steden stopte maar niet idioot lang erover deed.

en dan krijg je:
1: een trein waarvoor je verplicht moet reserveren
2: een stuk duurder is geworden
3: onbetrouwbare dienstregeling/treinen
Pagina: 1 ... 98 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!