ArcticWolf schreef op donderdag 13 december 2012 @ 11:01:
[...]
Ze hadden ook een IC en HSL dienst over hetzelfde spoor laten lopen? Net zoals in Japan... Nozomi 500 (HSL) en de Hikari 300 en 700 als IC dienst. De Nozomi stopt alleen in de grote steden, de 700 serie op grote en middengroot en de 300 op midden, middengroot en groot.
Helaas, de 500-serie doet tegenwoordig met 8 bakken de Kodama-diensten op de Sanyo-lijn. De witte olifant van JR is te duur geworden, en de Kodama-diensten zijn minder intensief voor het materieel, gok ik. (rijdt minder hard).
Daardoor heb je als plebs nu wel te kans om eens met je Rail Pass in een 500 te rijden; iets wat dus inderdaad tot anderhalf jaar geleden enkel voorbehouden was aan klanten die een ritprijs betaalden.

De Nozomi-diensten worden (uit mijn hoofd) nu gereden door de N700. De Mizuho (Nozomi-achtige dienst) en Sakura (Hikari-like) rijden in één ruk tussen Shin-Osaka en Kagoshima-chuo en is 7000/8000-materieel, al zag ik vorig jaar oktober volgens mij ook een keer een omgekatte RailStar als Sakura rijden.
Daarnaast loopt er nog een sprinterdienst, maar die loopt niet over dezelfde lijn heen.
Gelukkig niet.
Overigens kun je die ook weer splitsen in intercitys en stoptreinen, maar je kunt voor zover ik weet niet met die lijnen in één keer van Tokio naar Osaka.
Ik beperk me nu overigens even tot de Sanyo-, Tokaido- en Kyushu-lijnen: Tohoku, Nagano en de rest van de oostelijke lijnen kom ik minder vaak dan de westelijke lijnen dus weet ik niet zo uit mijn hoofd te benoemen.
De stations hebben allemaal 4 sporen en de doorgaande gewoon 2, de dienstregeling daar is zo ingedeeld dat tijdens het in/uit stappen de snellere trein de langzamere (die stilstaat dus) inhaald.
Hebben ze mooi gedaan inderdaad. Doorgaande treinen pakken de middensporen terwijl de tragere diensten aan de perrons stilstaan.
Ook heeft de Shinkansen voor zover ik weet nergens een kruising met een weg of ander spoor: alles ligt verhoogd, verdiept of onder een bruggetje.
Elk HSL station heeft ook "Shin" voor de plaatsnaam staan.
Osaka-eki = Station Osaka
Shin Osaka-eki = HSL Station Osaka
Klopt deels, maar niet zoals jij denkt. Stations als Tokio, Ueno, Nagoya, Sendai, Kobe, Kyoto, Hakata, Hiroshima, Kagoshima-chuo, Nagano en dergelijke zijn allen stations waar de Shinkansen stopt, maar hebben geen van allen Shin in de naam.
Het Shin in de naam betekent "nieuw" en is omdat men vond dat de HSL moest stoppen bij grote steden. Omdat het vaak niet haalbaar was om de lijn naar die stations te halen, bouwde men nieuwe stations vlakbij de oude en noemde men die Nieuw-Osaka, Nieuw-Yatsushiro, enzovoort.
Als je de stationslijst bekijkt waar de Japanse HSL stopt, zul je erg weinig "nieuwe" stations tegenkomen.
Kagoshima-chuo heet overigens zo omdat Kagoshima een minuscuul stationnetje is, vlakbij de haven aan de baai van Kagoshima. Chuo betekent centrum of centraal, dus de Kyushu Shinkansen stopt in feite in het zuiden op Kagoshima Centraal Station.