Mijn bijna-naamgenoot stelt het volgende: "
maar als je stuurt op ervaring en goede referenties moet je niet verbaasd zijn als je uitkomt bij de duurste leverancier.". Dit impliceert dat je bijvoorbeeld eens eis als 'moet minstens 15 jaar ervaring met de productie van HSL materieel hebben' zou mogen stellen.
Maar als je bijvoorbeeld
hier kijkt staat er over de beoordeling: "
De inschrijvingen beoordeel je op basis van kwaliteit van de aangeboden producten of diensten en de prijs."
Hier kan ik alleen maar uit concluderen dat je geen enkele eis mag stellen aan de fabrikant, doch enkel aan wat hij levert. Dus de opdracht moet vervolgens gaan naar de aanbieder die én het goedkoopst is, én verklaart aan alle eisen te kunnen voldoen.
Zo gesteld zou theoretisch gezien deze HSL opdracht zelfs naar een ijscofabrikant kunnen gaan, zolang hij maar onderschijft dat hij aan de eisen kan voldoen. Dit gebeurt natuurlijk niet (en als het al gebeurt is er juridisch hopelijk wel iets mogelijk

), maar als een gerenommeerde trein fabrikant meedoet in een tender op haar vakgebied kun je deze, hoewel dit specifieke materiaal nieuw voor hun is, niet op grond van Europese aanbestedingsregels uitsluiten.
Tenminste, dat is wat ik concludeer als ik die regels lees. Het feit dat de Duitsers alleen met Duits en de Fransen alleen met Frans materieel rijden betekent echter ook dat deze regels wel een beetje buigzaam zijn

.
Voor de vrolijke noot:
https://twitter.com/raask...79200644911484928/photo/1