Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 175 Laatste
Acties:
  • 702.117 views

Onderwerpen

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:10
Nee hoor zie boven de jaarrekening van prorail.

Is overgens een goede zaak anders zou een kaartje net zo duur als GB zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door leonbong op 13-12-2012 14:53 ]

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nja onderhoud is zo'n 800 miljoen/jaar bij ProRail en 200~500 miljoen/jaar voor projecten. (1,2 miljard/jaar). En dat klopt wel ongeveer met de marktverdeling (en onze omzet :+)

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 30-09 18:38

Daniel

Kapitein NCC-1701
alexbl69 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 12:34:
[...]
Lees dit nu ook al een paar dagen maar ik kan het me (in mijn naïviteit wellicht :) ) bijna niet voorstellen. Zou de NS-directie werkelijk design een hogere prioriteit durven geven dan betrouwbaarheid? Zou toch reden voor onmiddellijk ontslag moeten zijn? Maar ja, dat is 'bedrijfsleven'-redenatie en waarschijnlijk zitten er inmiddels toch al weer compleet andere poppetjes dan ten tijde van de beslissing, dus daar schieten we ook niet veel mee op.
Het aanschaffen van een onbewezen treinstel is natuurlijk een enorm risico, maar de NS is in dit geval ook gebonden aan Europese aanbestedingsregels. Die dwingen je om te kiezen voor de goedkoopste aanbieder die aan het bestek voldoet. Nu kun je natuurlijk wel een beetje slim met dat bestek omgaan om te zorgen dat je geen rommel krijgt maar je mag ook weer niet teveel beperkingen opleggen. Dit om vrije concurrentie binnen de EU te bevorderen. Het resultaat is dat in principe iedere joker die denkt dat hij een trein kan bouwen kan meedingen naar zo'n opdracht. Daarbij kwam nog de eis van de commerciele halve garen van de NS dat de Fyra een unieke trein moest zijn. AB was de enige die bereid was om voor een haalbare prijs een geheel nieuwe trein te ontwerpen. If you pay peanuts, you get monkeys :P

Het feit dat vervolgens treinen worden geleverd die jarenlang problemen geven die door de leverancier maar niet op te lossen zijn zonder dat de NS beseft dat het één groot tranendal wordt is natuurlijk wel diep triest.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Daniel schreef op donderdag 13 december 2012 @ 14:54:
[...]

Het aanschaffen van een onbewezen treinstel is natuurlijk een enorm risico, maar de NS is in dit geval ook gebonden aan Europese aanbestedingsregels. Die dwingen je om te kiezen voor de goedkoopste aanbieder die aan het bestek voldoet.
Volgens de regels ben je 'gedwongen' om te kiezen voor de aanbieder die het beste voldoet aan je eisen. Als je stuurt op een lage prijs moet je dus de aanbieder met de meest gunstige prijs kiezen, maar als je stuurt op ervaring en goede referenties moet je niet verbaasd zijn als je uitkomt bij de duurste leverancier.

We are shaping the future

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:36

vooghel

Cunning linguist

Robkazoe schreef op donderdag 13 december 2012 @ 13:20:
[...]

Thalys stopt enkel in Amsterdam, Rotterdam en Schiphol.
ICE naar Frankfurt stopt alleen op Amsterdam, Utrecht en Arnhem.
ICE naar Bad Bentheim stopt op alle IC stations van het traject Amsterdam - Hengelo.

Wat MuzenJaap zegt dus.
De internationale trein naar Bad Bentheim en verder is geen ICE maar een IC.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
alexbl69 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 14:47:
@PolarBear

Dat een deel van de belastingopbrengst naar de provincie gaat vind ik niet zo relevant, net zo min als de constructie dat je belast wordt voor privé gebruik auto.

Het gaat mij om het totale plaatje. Dat alle automobilisten (en dan ook alleen de automobilisten) jaarlijks grofweg tussen de 17 en 20 miljard euro aan belasting ophoesten, terwijl volgens de door jou aangehaalde cijfers er jaarlijks slechts voor zo'n 2,5 miljard aan het wegennet wordt uitgegeven.
Het is wel relevant want het geld gaat naar de provincie en niet het rijk, en de provincie (net als het rijk) doet er meer mee dan alleen wegen aanleggen. Dit omdat wegenbelasting en andere belastingen die je noemt niet tot doel hebben wegen te onderhouden maar tot doel hebben de algemene middelen te vullen.

Privegebruik auto belasten zou je, zelfs al zou MRB een 'doelbelasting zijn' niet mee tellen. Er wordt immers niet belast dat je auto rijdt, maar dat je de auto van de zaak krijgt als loon in natura.

Je kan gewoon weg niet stellen dat de automobilist alleen maar betaald voor de wegen. Ik betaal ook OZB, huurwaarde forfait en de overheid doet vrij weinig voor mijn huis. Wel met OZB voor mijn leefomgeving. Je moet het meer rond die lijnen zien.

Wat stel je dan voor? Dat de NS totaal kostendekkend moet werken? Feit is wel dat de exploitatie van het hoofdnet kostendekkend is. Dat is al heel wat. Ja de kosten van de rails worden niet 100% door belast en ja er zijn subsidies voor onrendabele nachtnetten etc. Maar het zorg er wel voor dat met name de Randstad nog enig zins bereikbaar blijft.

• PolarBear
  • Niet online
Alex) schreef op donderdag 13 december 2012 @ 15:02:
[...]
Volgens de regels ben je 'gedwongen' om te kiezen voor de aanbieder die het beste voldoet aan je eisen. Als je stuurt op een lage prijs moet je dus de aanbieder met de meest gunstige prijs kiezen, maar als je stuurt op ervaring en goede referenties moet je niet verbaasd zijn als je uitkomt bij de duurste leverancier.
Dat is inderdaad een van de meest verspreide leugens over 'Europees' aanbesteden, dat de laagste prijs altijd zou moeten winnen.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:33
PolarBear schreef op donderdag 13 december 2012 @ 15:28:
[...]

Het is wel relevant want het geld gaat naar de provincie en niet het rijk, en de provincie (net als het rijk) doet er meer mee dan alleen wegen aanleggen. Dit omdat wegenbelasting en andere belastingen die je noemt niet tot doel hebben wegen te onderhouden maar tot doel hebben de algemene middelen te vullen.

Privegebruik auto belasten zou je, zelfs al zou MRB een 'doelbelasting zijn' niet mee tellen. Er wordt immers niet belast dat je auto rijdt, maar dat je de auto van de zaak krijgt als loon in natura.

Je kan gewoon weg niet stellen dat de automobilist alleen maar betaald voor de wegen. Ik betaal ook OZB, huurwaarde forfait en de overheid doet vrij weinig voor mijn huis. Wel met OZB voor mijn leefomgeving. Je moet het meer rond die lijnen zien.

Wat stel je dan voor? Dat de NS totaal kostendekkend moet werken? Feit is wel dat de exploitatie van het hoofdnet kostendekkend is. Dat is al heel wat. Ja de kosten van de rails worden niet 100% door belast en ja er zijn subsidies voor onrendabele nachtnetten etc. Maar het zorg er wel voor dat met name de Randstad nog enig zins bereikbaar blijft.
Kan die cijfertjes diaree nou eens ophouden tussen het wel en niet rendabel houden van spoor en weg? Discussie is nu al zovaak gevoerd...

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Grote onvrede in Kamer over Fyra

De VVD wil de Belgen mogelijk aanklagen wegens het schenden en/of niet nakomen van gemaakte afspraken. De SP wil alle V250's terugsturen. Beetje voorbarig lijkt me zo.

Virussen? Scan ze hier!

• Alex)
De SP wil dat een privaat bedrijf privaat aangekochte treinen terugstuurt. :')

Sowieso, als de treinen voldoen aan de eisen in het bestek en ze door de klant zijn geaanvaard kun je die dingen niet zonder meer terugsturen.

• leonbong
Uit het feit dat de NS volgens europese regels moet aanbesteden kan je al concludere dat er subsidie op zit.

Bij een volledig privaat bedrijf de overheid niks te willen met wat ik koop.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:35

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Alex) schreef op donderdag 13 december 2012 @ 16:13:
De SP wil dat een privaat bedrijf privaat aangekochte treinen terugstuurt. :')

Sowieso, als de treinen voldoen aan de eisen in het bestek en ze door de klant zijn geaanvaard kun je die dingen niet zonder meer terugsturen.
Ze voldoen niet aan de eisen, want ze vallen uit. En gezien het garantie is zou je ze best kunnen terugsturen naar de fabrikant onder het mom van: 'Fix het eerst maar eens goed'....

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• wildhagen
  • Niet online
AW_Bos schreef op donderdag 13 december 2012 @ 16:42:
[...]

Ze voldoen niet aan de eisen, want ze vallen uit.
Dan moet je ICM ook terugsturen, valt ook wel eens uit. Dan moet je IRM terugsturen, valt ook wel eens uit. Danm moet je SLT terugsturen, valt ook wel eens uit. Dan moet je SGM terugsturen, valt wel eens uit.

"Hij valt wel eens uit" is nu niet bepaald een valide reden om hem terug te sturen.... zeker niet als hij nog maar net rijd.
En gezien het garantie is zou je ze best kunnen terugsturen naar de fabrikant onder het mom van: 'Fix het eerst maar eens goed'....
Lekker praktisch en inefficient om ze helemaal terug te sturen naar Italië. Waarom zou je niet eerst lokaal door een serviceteam er naar laten kijken (zoals dat destijds ook met SLT is gegaan).

Sowieso moet je bij gebreken de leverancier altijd de kans geven om die te herstellen, voor je iets retour stuurt en vele miljoenen schadevergoeding eist, zoals de SP wil...

Virussen? Scan ze hier!

• AW_Bos

AW_Bos

Vergeet niet wat er vooraf ging Wildhagen ;)

Uitvallen met een belachelijk slecht puncltualiteit als resultaat, waarbij reizigers de dupe worden, en de vervoerder inkomstenderving leidt. Van een fabriek mag je wel verwachten dat die in een tijd een oplossing heeft, maar die blijft maar achterwege, lijkt wel....

Dat lijkt me al een mooi statement voor ze, in ieder geval voor de schadevergoeding. Daarna eens kijken of die meuk terug naar Italië kan als dat haalbaar is voor 'afbouw' binnen de garantie.

Wanprestatie, in gebreke stellen.... genoeg dingen....
De vraag blijft overigens ook waarom HSA/NS HiSpeed die meuk al in dienst heeft gesteld, terwijl het echt met bosjes tot stilstand komt.

[ Voor 16% gewijzigd door AW_Bos op 13-12-2012 17:09 ]

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:20
Net op BNR het item over de Fyra gehoord. Is toch wel weer enorm kneuterig zoals dat allemaal gegaan is.

Het komt op mij over dat Nederland bij de Europese aanbestedingsregels weer eens het braafste jongetje van de klas wilde zijn. Als Ansaldo Breda werkelijk zo goedkoop is, zouden die treinen dus - volgens de regeltjes - ook en masse in Duitsland en Frankrijk moeten rijden. Waarom hoor ik dan nooit iets over een Europese aanbesteding van de Franse of Duitse spoorwegen? Die bestellen schijnbaar gewoon hun 'eigen' materieel en hebben, zoals gewoonlijk als het ze zo uitkomt, schijt aan Europa.

Je kunt hier tegenin brengen dat het eisenpakket zo opgesteld kan worden dat alleen de door jou gewenste fabrikant aan deze eisen kan voldoen, maar ook dat mag niet volgens de Europese regeltjes. Maar ja, de één is in Europa nu eenmaal gelijker dan de ander.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• wildhagen
  • Niet online
AW_Bos schreef op donderdag 13 december 2012 @ 17:04:
Vergeet niet wat er vooraf ging Wildhagen ;)
Niet relevant, want toen waren de stellen nog niet in dienst en niet overgedragen. Daarnaast: ouwe koeien enzo.
Uitvallen met een belachelijk slecht puncltualiteit als resultaat, waarbij reizigers de dupe worden, en de vervoerder inkomstenderving leidt. Van een fabriek mag je wel verwachten dat die in een tijd een oplossing heeft, maar die blijft maar achterwege, lijkt wel....
Nou nou, de zaak rijd 4 dagen planmatig rond. Beetje voorbarig om nu al zo moeilijk te doen...

Zullen we eventjes rustig blijven en de zaken afwachten? Komt allemaal wel weer goed hoor. Dat is met ander materieel met gigantische aanloopproblemen vóór hun inzet (zoals ICM, IRM en SLT) immers ook gebeurd.

Virussen? Scan ze hier!

• AW_Bos

AW_Bos

Na, 4 jaar testen, en nog steeds brak? Tja... :/
Dan is het vertrouwens weg en ook meteen beschaamd....

ICMm, SGM hadden ook problemen, true. ICM had problemen met de snelschakelaar en de schuifdeuren. SGMm had last van deuren die in de schoonmaakstand vanzelf dichtgingen.... Maar dit is verholpen binnen enkele weken tot een paar maanden.

Maar de Fyra heeft gewoon te veel kinderziektes. Ik zou eigenlijk nog niet eens van kinderziektes willen spreken.

[ Voor 81% gewijzigd door AW_Bos op 13-12-2012 17:21 ]

• wildhagen
  • Niet online
Goh. De TGV werd ook 6 jaar getest voor hij in dienst gesteld werd (8 jaar als je de eerste gasturbine-stellen meerekent). En die waren in het begin ook niet geheel storingsvrij (remmen, koppelingen, deuren).

Your point being?

Met de TGV is het immers ook allemaal goed gekomen.

Waarom nu dan al zo hysterisch doen?

Virussen? Scan ze hier!

• AW_Bos

AW_Bos

We zullen zien.... maar ik denk dat dit verhaal nog een staartje gaat krijgen ;).
NS HiSpeed had in ieder geval ook niet zoveel moeten riskeren, gewoon om het uur een V250 laten rijden, en dan een Benelux, als voorbeeld....

Schijnt zelfs dat er een V250(4802 mogelijk) op de Watergraafsmeer staat die deels geplukt is, waarbij er al enkele deuren uit zijn gehaald, en een halve stuurstand. Als dit echt waar is, zou dat wel sneu zijn voor een trein die VOOR de algehele indienststelling tot plukstel wordt verklaard.

Maar even uit interesse, bestaat er bij Siemens een lease-constructie om een aantal Velaro's (ICE) in bruikleen te mogen hebben?

[ Voor 51% gewijzigd door AW_Bos op 13-12-2012 17:30 ]

• wildhagen
  • Niet online
Bron? Volgens Somda staat er op Watergraafsmeer één defect stel op reparatie te wachten (defect teruggekeerd uit Brussel), en de 4881 staat er, de eerste V250 van de NMBS, voor overname- en acceptatie ritten.

Virussen? Scan ze hier!

• AW_Bos

AW_Bos

Op Somda zie ik geen recente spots van de 4802, dus dat kan mogelijk wel kloppen. Dat versterkt al de kans dat deze al tijden niet ingezet is. (of de 4803).

Of staat er nog eentje (of meerderen) bij Italië?

[ Voor 18% gewijzigd door AW_Bos op 13-12-2012 17:42 ]

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 00:37
alexbl69 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 17:04:
Net op BNR het item over de Fyra gehoord. Is toch wel weer enorm kneuterig zoals dat allemaal gegaan is.

Het komt op mij over dat Nederland bij de Europese aanbestedingsregels weer eens het braafste jongetje van de klas wilde zijn. Als Ansaldo Breda werkelijk zo goedkoop is, zouden die treinen dus - volgens de regeltjes - ook en masse in Duitsland en Frankrijk moeten rijden. Waarom hoor ik dan nooit iets over een Europese aanbesteding van de Franse of Duitse spoorwegen? Die bestellen schijnbaar gewoon hun 'eigen' materieel en hebben, zoals gewoonlijk als het ze zo uitkomt, schijt aan Europa.

Je kunt hier tegenin brengen dat het eisenpakket zo opgesteld kan worden dat alleen de door jou gewenste fabrikant aan deze eisen kan voldoen, maar ook dat mag niet volgens de Europese regeltjes. Maar ja, de één is in Europa nu eenmaal gelijker dan de ander.
Kun je eens met een onderbouwd verhaal reageren op het volgende:
Alex) schreef op donderdag 13 december 2012 @ 15:02:
[...]
Ik ben benieuwd of je kunt onderbouwen waarom de regels anders zouden zijn dan gesteld in de quote hierboven.

• wildhagen
  • Niet online
AW_Bos schreef op donderdag 13 december 2012 @ 17:40:
Op Somda zie ik geen recente spots van de 4802, dus dat kan mogelijk wel kloppen. Dat versterkt al de kans dat deze al tijden niet ingezet is. (of de 4803).

Of staat er nog eentje (of meerderen) bij Italië?
Er zijn wel meer V250's die niet recent gespot zijn. Wil niet zeggen dat ze niet rijden, niet iedere trein wordt immers gespot. Of ze hebben andere inzet (opleiding/instructie personeel etc).

Volgens mij, maar pin me er niet op vast, staan er geen Nederlandse V250's meer in Italië? Laatste was eind oktober toch weer teruggekeerd, na inbouw interieur? Van de Belgische V250's weet ik niet wat de status is, die volg ik niet zo.

Trouwens, kort overzichtje van alle V250's inclusief de hernummeringen die al hebben plaatsgevonden: https://sites.google.com/...rijtuigen/v250---albatros

Virussen? Scan ze hier!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:36

F.West98

Alweer 16 jaar hier

wildhagen schreef op donderdag 13 december 2012 @ 17:21:
Goh. De TGV werd ook 6 jaar getest voor hij in dienst gesteld werd (8 jaar als je de eerste gasturbine-stellen meerekent). En die waren in het begin ook niet geheel storingsvrij (remmen, koppelingen, deuren).

Your point being?

Met de TGV is het immers ook allemaal goed gekomen.

Waarom nu dan al zo hysterisch doen?
De TGV was ook een van de eerdere HST's. Nu is de techniek veel gebruikerlijker.
Toen was het bijzonder als ze al snel reden, nu niet meer en zijn de problemen veel erger, relatief.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Femme
  • Laatst online: 10:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

wildhagen schreef op donderdag 13 december 2012 @ 17:12:

Nou nou, de zaak rijd 4 dagen planmatig rond. Beetje voorbarig om nu al zo moeilijk te doen...

Zullen we eventjes rustig blijven en de zaken afwachten? Komt allemaal wel weer goed hoor. Dat is met ander materieel met gigantische aanloopproblemen vóór hun inzet (zoals ICM, IRM en SLT) immers ook gebeurd.
Natuurlijk kun je alles fixen wat stuk is, maar ik niet het idee dat de problemen met de V250 snel verholpen zullen worden. Er wordt al drie jaar met de treinstellen gereden en de indienststelling is telkens uitgesteld. Hij rijdt nu eindelijk en is nog steeds buggy. Er is net weer een Fyra uitgevallen door een defecte trein.

Dit gaat een blamage worden die de Fyra een grote reputatieschade zal toebrengen. In de media wordt al geschreven over Aldi-treinen en spaghettiboemels. Kamerleden gooien olie op het vuur door te verzoeken om de treinen terug naar Italië sturen. Het had voorkomen worden door betrouwbare treinen aan te schaffen.
wildhagen schreef op donderdag 13 december 2012 @ 17:21:

Your point being?
In de jaren '80 waren hogesnelheidstreinen nieuw voor Europa. De gebruiker accepteert dan eerder aanloopproblemen. Nederland is bepaald geen voorloper met hogesnelheidstreinen. De reizers verwachten een trein die net zo betrouwbaar is als moderne Duitse en Franse treinen. De reiziger ziet op Amsterdam Centraal ICE's en Thalyssen die foutloos functioneren en dan komt NS Hispeed aankakken met een lachwekkend vormgegeven trein die hele tijd kapot gaat.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Treinen in spits worden langer
UTRECHT - Tijdens de ochtend- en avondspits gaat de NS op enkele trajecten met langere treinen rijden.

Dat is donderdag bekendgemaakt, vier dagen na het begin van de nieuwe dienstregeling. De vertrek- en aankomsttijden worden voorlopig niet aangepast.

De spitstreinen worden verlengd op de lijnen Almere-Amsterdam, Almere-Schiphol. Apeldoorn-Amsterdam, Apeldoorn-Utrecht, Utrecht-Den Bosch, Roosendaal-Rotterdam, Enschede-Apeldoorn en Zwolle-Enschede.

Tussen Amsterdam en Den Haag Centraal gaan vanaf januari andere treinen rijden, waarin plaats is voor meer passagiers. Ook tussen Weesp en Lelystad worden voortaan langere treinen ingezet.

''Bij de overgang van een dienstregeling op papier naar de praktijk kunnen er altijd onvolkomenheden aan het licht komen'', verklaart de NS de verandering.
Waarom spreken ze eigenlijk nog steeds van Zwolle-Enschede? Ik doel op de werkzaamheden bij Nijverdal ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 13-12-2012 19:03 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Sowieso vraag ik me af of men op het commerciële vlak ook niet een grote inschattingsfout heeft gemaakt. Ik zat (omdat ik van Dordrecht naar Roosendaal moest en ook in het weekend naar mijn vriendin in A'dam) met regelmaat in die Benelux-trein en die zat zeker in de spits, naast de zakelijke reizigers, altijd propvol met toeristen en backpackers.

Ik vraag me af of die mensen zitten te wachten op extra kosten en reserveringen. Ik zie iemand al staan op Schiphol met zijn rugzak: "goh, hoe kom ik nu in Brussel?" En als je in Zuid-West Brabant woont en werkt in Antwerpen is het natuurlijk helemaal een ramp. Er wordt nu steeds een vergelijking gemaakt met de TGV naar Parijs maar een reiziger naar Parijs is volgens mij een hele andere dan naar het dichterbij gelegen België.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:20
EricJH schreef op donderdag 13 december 2012 @ 17:42:
[...]
Kun je eens met een onderbouwd verhaal reageren op het volgende:

[...]

Ik ben benieuwd of je kunt onderbouwen waarom de regels anders zouden zijn dan gesteld in de quote hierboven.
Mijn bijna-naamgenoot stelt het volgende: "maar als je stuurt op ervaring en goede referenties moet je niet verbaasd zijn als je uitkomt bij de duurste leverancier.". Dit impliceert dat je bijvoorbeeld eens eis als 'moet minstens 15 jaar ervaring met de productie van HSL materieel hebben' zou mogen stellen.

Maar als je bijvoorbeeld hier kijkt staat er over de beoordeling: "De inschrijvingen beoordeel je op basis van kwaliteit van de aangeboden producten of diensten en de prijs."

Hier kan ik alleen maar uit concluderen dat je geen enkele eis mag stellen aan de fabrikant, doch enkel aan wat hij levert. Dus de opdracht moet vervolgens gaan naar de aanbieder die én het goedkoopst is, én verklaart aan alle eisen te kunnen voldoen.

Zo gesteld zou theoretisch gezien deze HSL opdracht zelfs naar een ijscofabrikant kunnen gaan, zolang hij maar onderschijft dat hij aan de eisen kan voldoen. Dit gebeurt natuurlijk niet (en als het al gebeurt is er juridisch hopelijk wel iets mogelijk :) ), maar als een gerenommeerde trein fabrikant meedoet in een tender op haar vakgebied kun je deze, hoewel dit specifieke materiaal nieuw voor hun is, niet op grond van Europese aanbestedingsregels uitsluiten.

Tenminste, dat is wat ik concludeer als ik die regels lees. Het feit dat de Duitsers alleen met Duits en de Fransen alleen met Frans materieel rijden betekent echter ook dat deze regels wel een beetje buigzaam zijn ;) .

Voor de vrolijke noot: https://twitter.com/raask...79200644911484928/photo/1

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• ArcticWolf
  • Niet online
leonbong schreef op donderdag 13 december 2012 @ 16:39:
Uit het feit dat de NS volgens europese regels moet aanbesteden kan je al concludere dat er subsidie op zit.

De aandeelhouders, in dit geval het ministerie had wel degelijk tegen de koop kunnen stemmen. Als overheid zijnde ergens aandelen in heeft, zou de functie als bedrijf niet moeten tegengaan. De europese regels hebben trouwens nooit gezegd dat de NS opgesplitst had moeten worden en dat werkzaamheden uitbesteed moesten worden, dat zijn fabeltjes van de overheid (kugh VVD/CDA).
Trouwens, mocht de NS falliet gaan en er rijdt 3 dagen geen trein ligt NL ook plat... dus succes met je private onderneming.

Spoor en wegen houden elkaar in balans. Spoor had nooit geprivatiseerd mogen worden, maar goed, dat is mijn mening.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:45

Wokschotel

Op 6 wielen

Het spoor is niet geprivatiseerd.

De islam kan uw vrijheid schaden

• ArcticWolf
  • Niet online
Nee en ik werk niet bij een aannemer die geen spooronderhoud :+

er werken meer dan 20.000 mensen bij het spoor.. het enige wat reizigers zien is NS en ProRail... daarnaast zijn er nog 6000 andere bedrijven die allemaal aan het spoorwerken en die geen *** met de overheid te maken hebben.

[ Voor 34% gewijzigd door ArcticWolf op 13-12-2012 20:03 ]

• IJnte
  • Laatst online: 09:56
Het liefst doet een aannemer helemaal niets, houdt ie geld over van zijn consessie
* IJnte rent

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• ArcticWolf
  • Niet online
IJnte schreef op donderdag 13 december 2012 @ 20:08:
Het liefst doet een aannemer helemaal niets, houdt ie geld over van zijn consessie
* IJnte rent
>:) >:) >:)

wees blij dat ik niet in Utrecht (DSSU) zit :>

[ Voor 9% gewijzigd door ArcticWolf op 13-12-2012 20:16 ]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Maasluip schreef op donderdag 13 december 2012 @ 08:20:
[...]

Niet overdrijven.
In de vorige dienstregeling had je 4 treinen per uur, twee rechtstreeks (43 minuten), twee met overstap (36 minuten).
Dan moet de reisplanner die wel laten zien :+ En dat gebeurde 2 dagen niet. Als ik nu kijk zie ik inderdaad meer opties staan.

Overigens is 42 minuten voor deze afstand nog makkelijk met de auto te doen, inclusief parkeren, tanken en een bakkie koffie onderweg, maar goed. Het is 13 minuten minder dan de reisplanner gisteren liet zien.

[ Voor 21% gewijzigd door PWM op 13-12-2012 20:36 ]

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Raven schreef op donderdag 13 december 2012 @ 19:01:
Treinen in spits worden langer

[...]

Waarom spreken ze eigenlijk nog steeds van Zwolle-Enschede? Ik doel op de werkzaamheden bij Nijverdal ;)
Sinds de nieuwe dienstregeling rijden er in de ochtendspits direct achter de intercity's naar het westen ook intercity's naar Deventer-Zwolle. Dit omdat inderdaad de verbinding bij Nijverdal nog steeds niet klaar is. Volgens mij is hiervoor gekozen omdat de overstapaansluiting in Deventer met de nieuwe dienstregeling om zeep is geholpen en blijven ze tot april 2013 (dan moet Nijverdal weer 'open' zijn) rijden.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• AW_Bos

AW_Bos

http://www.voorbeterov.nl/121213.php
Naar aanleiding van het feit dat vandaag opnieuw meerdere internationale Fyra-treinen onderweg zijn gestrand, heeft de Maatschappij Voor Beter OV vanmiddag aan de Inspectie Leefomgeving en Transport gevraagd, met onmiddellijke ingang voor de Fyra-treinen type V250 een rijverbod in te stellen. Het langdurig opgesloten zitten in, en het evacueren van reizigers uit steeds opnieuw kapotgaande treinen levert een te groot veiligheidsrisico op, zo vindt de reizigersorganisatie.
Benieuwd naar de reactie van ILenT. Als deze echt in zal grijpen, dan is NS HiSpeed praktisch failliet te noemen, gok ik zo.

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 13-12-2012 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
leonbong schreef op donderdag 13 december 2012 @ 16:39:

Aanbestedingsregels gelden voor bedrijven die overheid of in overheidshanden zijn. Aangezien het Ministerie van Financiën voor 100% aandeelhouder is van NS Groep N.V., en NS Groep weer voor 100% aandeelhouder is van NS Internationaal en NS Internationaal weer voor 90% aandeelhouder van HSA Beheer N.V. gelden de aanbestedingsregels ook voor HSA.
alexbl69 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 17:04:

Ook in Duitsland en Frankrijk wordt gewoon met aanbestedingen gewerkt. De laatste generatie TGV Duplex wordt geleverd na een aanbesteding, net als de Coradia Polyvalent. Het ICx-contract is getekend na een lange aanbestedingsronde en ook de Velaro D en veel materieel voor het Regionalverkehr is via aanbestedingen verkregen.
AW_Bos schreef op donderdag 13 december 2012 @ 17:23:

Maar even uit interesse, bestaat er bij Siemens een lease-constructie om een aantal Velaro's (ICE) in bruikleen te mogen hebben?
Siemens heeft enkele jaren een eigen leasebedrijf gehad, vlak na de liberalisering van de goederenmarkt. Dit bedrijf heet Dispolok en is enige tijd terug verkocht aan het Japanse Mitsui. Het heet nu MRCE Dispolok.

Siemens heeft een afdeling Financial Services, zij kunnen je helpen met het financieren van bijvoorbeeld een trein. Of een kerncentrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 19:30

mambo No5

Bad Apple?

Interessant stukje. :) Jammer en voorspelbaar alleen dat die vrouw van de NS maar concludeert dat 't best meevalt; "slechts 6 ritten uitgevallen van de 95 totaal gereden, echter is dat niet zo'n hoog percentage gezien dat dit in de 1e week van een nieuwe dienstregeling is" "Ik ben trots op onze V250, het is een trein die in de testritten heeft aangetoond goed te functioneren". Knap staaltje downplayen imho; als ik zo links en rechts lees is de dienstregeling niet zozeer de oorzaak van de problemen rond de V250, maar meer de techniek.. :? Denk dat de conclusie die als laatste genoemd word door de dame van D66 nog wel het meest toepasselijke is: men moet samen werken naar een gepaste oplossing en niet naar elkaar gaan zitten zwartepieten over een eventuele schuldvraag.

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Fijn als de NS zonder reden een trein laat uitvallen.
Kan ik me zo pissig om maken.

Het is nota bene niet de eerste keer. Ik krijg nu het gevoel dat ze ergens anders een trein te kort komen en die wij die op ons ons traject wel kunnen missen.
Dat zal best, maar informeer de reiziger dan tenminste WAAROM de trein uitvalt.

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Wegens logistieke problemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:53
Het boemeltje tussen (Almere) Hilversum en Utrecht heet sinds de nieuwe dienstregeling geen intercity meer maar sprinter. Iemand is eindelijk wakker geworden en heeft gedacht "da's toch absurd" en het aangepast.

Die van 08:15 heeft wel een +15 te pakken, maar toch ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
mambo No5 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 05:46:
[...]
Interessant stukje. :) Jammer en voorspelbaar alleen dat die vrouw van de NS maar concludeert dat 't best meevalt; "slechts 6 ritten uitgevallen van de 95 totaal gereden, echter is dat niet zo'n hoog percentage gezien dat dit in de 1e week van een nieuwe dienstregeling is" "Ik ben trots op onze V250, het is een trein die in de testritten heeft aangetoond goed te functioneren".
Marjon Kaper heeft al eerder bewezen niet in staat te zijn een goed media-optreden te geven. In dat opzicht vind ik het optreden van Marc Descheemaecker beter, die geeft tenminste gewoon toe dat de punctualiteitsscore van Fyra slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-09 23:02

Goner

What can I do you for ?

Jammer en voorspelbaar alleen dat die vrouw van de NS maar concludeert dat 't best meevalt; "slechts 6 ritten uitgevallen van de 95 totaal gereden,
Net zoiets als vanochtend in de Metro :
NS over problemen met Fyra ; helft van de treinen rijdt dus wel op tijd 8)7

Maar lieverd, de helft van je rapport is onvoldoendes. Ja pa, maar de andere helft is dus voldoende ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:03

Freak187

geen

Goner schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 09:22:
[...]

Maar lieverd, de helft van je rapport is onvoldoendes. Ja pa, maar de andere helft is dus voldoende ...
Het is gewoon een ambtenaren bende. Dit soort cijfers zijn natuurlijk volstrekt belachelijk, maar de NS komt er gewoon mee weg. Let maar op. Er wordt nu eventjes heibel geschopt, maar de NS doet waar ze zin in heeft.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denza
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-07-2023
Goner schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 09:22:
[...]

NS en dergelijke hebben inderdaad weining empathie voor het leed van de reizigers. Echter zijn de reacties van de politici op dit gebied ook weer lekker kortzichting en populistisch.

Het is wel makkelijk om te stellen dat we "maar" een TGV of ICE hadden moeten kopen, terwijl Siemens zich niet had ingeschreven op de Europese aanbesteding en Alstom bijna failliet was. Ik wil absoluut niet stellen dat de NS het werk goed hebben gedaan, maar kortzichtige, en onervaren, politici gaan het proces niet echt verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
ArcticWolf schreef op donderdag 13 december 2012 @ 19:55:
[...]

De aandeelhouders, in dit geval het ministerie had wel degelijk tegen de koop kunnen stemmen. Als overheid zijnde ergens aandelen in heeft, zou de functie als bedrijf niet moeten tegengaan. De europese regels hebben trouwens nooit gezegd dat de NS opgesplitst had moeten worden en dat werkzaamheden uitbesteed moesten worden, dat zijn fabeltjes van de overheid (kugh VVD/CDA).
Trouwens, mocht de NS falliet gaan en er rijdt 3 dagen geen trein ligt NL ook plat... dus succes met je private onderneming.

Spoor en wegen houden elkaar in balans. Spoor had nooit geprivatiseerd mogen worden, maar goed, dat is mijn mening.
Ik heb het helemaal niet over privatiseren of niet.
Mijn punt was dat NS Hi-speed subsidie ontvangt anders had overheid nooit geeisd dat het volgens EU-aanbestedingsregels een trein moest worden gekozen.
De aanbestedingregels zijn alleen van toepassing op publiek geld. Ik denk dat Ns-Hispeed ook niet gelukkig was met Alasandro-Breda want Bombadier is praktisch hun hofleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
denza schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 10:11:
[...]

Het is wel makkelijk om te stellen dat we "maar" een TGV of ICE hadden moeten kopen, terwijl Siemens zich niet had ingeschreven op de Europese aanbesteding en Alstom bijna failliet was.
Siemens had zich weldegelijk ingeschreven, het voorstel was een locomotief op basis van de Tarus met erachter dubbeldeksrijtuigen. Om het geheel een snel en stoer uiterlijk te geven had Fabrique zich over het grafisch ontwerp ontfermd.

Ook Alstom had zich ingeschreven, het niet winnen van deze aanbesteding samen met het missen van de order voor de nieuwe sprinters zorgde ervoor dat Alstom Ridderkerk moest gaan snijden in banen...
leonbong schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 11:06:
[...]

Ik heb het helemaal niet over privatiseren of niet.
Mijn punt was dat NS Hi-speed subsidie ontvangt anders had overheid nooit geeisd dat het volgens EU-aanbestedingsregels een trein moest worden gekozen.
De aanbestedingregels zijn alleen van toepassing op publiek geld. Ik denk dat Ns-Hispeed ook niet gelukkig was met Alasandro-Breda want Bombadier is praktisch hun hofleverancier.
Zoals ik al schreef:

Aanbestedingsregels gelden voor bedrijven die overheid of in overheidshanden zijn. Aangezien het Ministerie van Financiën voor 100% aandeelhouder is van NS Groep N.V., en NS Groep weer voor 100% aandeelhouder is van NS Internationaal en NS Internationaal weer voor 90% aandeelhouder van HSA Beheer N.V. gelden de aanbestedingsregels ook voor HSA.

Dus zelfs als er 0 cent subsidie naar het bedrijf gaat.

[ Voor 39% gewijzigd door Alex) op 14-12-2012 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Alex) schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 11:15:
[...]

Siemens had zich weldegelijk ingeschreven, het voorstel was een locomotief op basis van de Tarus met erachter dubbeldeksrijtuigen. Om het geheel een snel en stoer uiterlijk te geven had Fabrique zich over het grafisch ontwerp ontfermd.
Idd, dit waren hun designs:

Afbeeldingslocatie: http://www.fabrique.nl/media/visuals/project-visual/HSL%20trein_0001_2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.fabrique.nl/media/visuals/project-visual/HSL%20trein_0002_1.jpg

Design van Alsthom kan ik even niet meer vinden. Waren die überhaupt al zover dat ze een design hadden, of was dat nog puur in de specs-fase?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Van Alstom heb ik nooit designs kunnen vinden, waarschijnlijk zijn zij nooit verder gegaan dan het leveren van een droge offerte.

Het design van Siemens ziet er zeer gaaf uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denza
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-07-2023
Kennelijk toch niet zo goed mijn achtergrond check gedaan op het volgende stukje tekst:
‘De keuze voor de V250 heeft mij altijd wel verbaasd’, geeft Walenberg aan. ‘Het lijkt toch alsof de trein primair op prijs is aangekocht. De V250 voldeed aan de specificaties
en was vooral de goedkoopste.’ De V250 is inderdaad fors goedkoper dan andere hogesnelheidstreinen. Met de order voor negentien treinstellen was in totaal 380 miljoen euro gemoeid.
‘Per treinstel kost de V250 aanzienlijk minder dan de Duitse ICE3 van Siemens of de TGV van het Franse Alstom’,zegt Frunt. Het gaat om zo’n 10 tot 15 miljoen euro per trein.
Onduidelijk is of HSA en SNCB echt blij waren met de trein van het onervaren AnsaldoBreda. Er viel eigenlijk helemaal niets te kiezen. Op de aanbesteding tekende naast de Italiaanse treinenbouwer slechts één andere partij in: Alstom. Het Franse concern balanceerde ten tijde van de aanbesteding op het randje van een faillissement. Een bestelling bij Alstom was daarmee riskant. Het was kortom schipperen tussen biedingen die allebei risico’s kenden. Maar volgens Frunt van HSA was de V250 de trein die het beste aan de opgegeven specificaties voldeed. ‘Naast de lagere prijs speelden ook de eisen die HSA aan de trein stelde een belangrijke rol. De businesscase wees uit dat er geen behoefte was aan een trein met een topsnelheid van 300 km/h (zoals de TGV, TvV). Op de relatief korte afstanden in Nederland valt nauwelijks winst te boeken met die extra hoge snelheid. Met 250 km/h zijn de destijds door Verkeer en Waterstaat vastgestelde reistijden realiseerbaar. Waarom een snellere trein met een groter motorvermogen
aanschaffen als dat geen extra inkomsten genereert? Bovendien telt de V250 bij een lengte van 200 m 546
stoelen, dat zijn er zo’n 150 meer dan de TGV of ICE3. Het zijn echt andere concepten, die zich niet met elkaar laten vergelijken.’
http://www.deingenieur.nl...vijf-jaar-vertraging.html

Maar het concept van Siemens ziet er eigenlijk wel interessant en best wel uniek uit. Ben eigenlijk wel benieuwd wat exact de eisen waren in de aanbesteding, maar ik kan die helaas niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Excuses, kennelijk kan ik niet direct linken naar een video daar.

Ik doelde op het fragment waar Descheemaecker word geintervieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Interessant stukje. :) Jammer en voorspelbaar alleen dat die vrouw van de NS maar concludeert dat 't best meevalt; "slechts 6 ritten uitgevallen van de 95 totaal gereden, echter is dat niet zo'n hoog percentage gezien dat dit in de 1e week van een nieuwe dienstregeling is" "Ik ben trots op onze V250, het is een trein die in de testritten heeft aangetoond goed te functioneren". Knap staaltje downplayen imho; als ik zo links en rechts lees is de dienstregeling niet zozeer de oorzaak van de problemen rond de V250, maar meer de techniek.. :? Denk dat de conclusie die als laatste genoemd word door de dame van D66 nog wel het meest toepasselijke is: men moet samen werken naar een gepaste oplossing en niet naar elkaar gaan zitten zwartepieten over een eventuele schuldvraag.
Juist niet de kinderziektes zijn maar heel beperkt, de vertraging onstaat door te weinig stellen, het stel wat adam-brussel doet moet aldaar meteen kopmaken om brussel-adam te rijden, dus als hij vanuit adam te laat in brussel is, vertrekt de trein naar adam ook te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Normaalgesproken staat er in Brussel en in Amsterdam een reservestel. Als het stel uit Amsterdam t veel vertraging heeft kan men het reservestel inzetten vanaf Brussel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alex) schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 15:32:
Normaalgesproken staat er in Brussel en in Amsterdam een reservestel. Als het stel uit Amsterdam t veel vertraging heeft kan men het reservestel inzetten vanaf Brussel.
in theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Wat ik het meest zielig aan de Fyra vind is dat max snelheid 250km/u is. Een Thalys gaat al 300km/uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Een trein die 300 km/h kan is vele malen duurder dan een trein die 250 km/h kan, dit terwijl de tijdwinst op Amsterdam - Brussel slechts 3 minuten zou zijn ofzo. Niet de moeite dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leonbong schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 15:48:
Wat ik het meest zielig aan de Fyra vind is dat max snelheid 250km/u is. Een Thalys gaat al 300km/uur.
Dat was een concessie-eis ansaldobreda had hem ook voor 300 km/h kunnen leveren maar dat wilde ns niet.

Er is berekend dat 250 de perfecte snelheid is voor dit stuk, 300 is volledig zinloos want voor dat je op de 300 bent moet je weer in de ankers en dat levert allerlei extra eisen op die weer bakken met geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
leonbong schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 15:48:
Alsof die 50 km/h extra nu zoveel sneller is op zulke relatief korte trajecten. 5 minuten max ofzo?

Zeker als je bedenkt dat een trein die 300 km/h kan halen direct ook fors duurder is.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
De eis was zelfs 'slechts' 220 km/h (daar is de concessie ook op gebaseerd)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ja maar als hij wel 300km/uur kon was makkelijker geweest om het te kunnen integreren in dienstregeling van SNCF bijvoorbeeld. Waardoor je in de toekomst misschien wel Adam - Lyon kan rijden zonder overstap bijvoorbeeld.

Met de snelheidsbeperking van dit ding zal nooit gebeuren. Ik heb adam-lyon wel eens gereisd en behoorlijk vaak overstappen en wachten en daarom geen alternatief voor het vliegtuig.

Vliegtuig +/- €130 (2 uur)
Trein was ook +/- €150 (10 uur hallo??)

Ik ben bekend dat het de vraag was van NS voor max 250km/uur.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 14-12-2012 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Amsterdam - Lyon zal nooit interessant zijn voor NS omdat de reisduur te lang is en er daardoor te weinig markt voor is. Zo zal je ook niet snel een trein Amsterdam - Barcelona zien. Reizigers die dat wel willen kunnen overstappen in Brussel of Parijs.

De sneeuw-Thalys en de zon-Thalys zijn uitzonderingen hierop, maar dit zijn seizoenstreinen. Er is kennelijk onvoldoende markt om dagelijks een Thalys van Amsterdam naar Marseille te laten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Amsterdam-Lyon is echt geen 10 uur... een reischeck op www.nshighspeed.nl geeft reizen van 5:40 tot 6:30 aan. En als je één keer overstappen al "vaak" noemt.....

Daarnaast is de V250 afaik helemaal niet toegelaten in Frankrijk, dus ook al zou hij 300 km/h halen (wat volstrekt onzinnig is, gezien de hoge meerprijs en nul toegevoegde waarde) kan hij nog niet nonstop naar Lyon.

Daarnaast, hoe lonend is zo'n lijn? Hoeveel reizigers maken er gebruik van?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wildhagen schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 16:00:
Amsterdam-Lyon is echt geen 10 uur... een reischeck op www.nshighspeed.nl geeft reizen van 5:40 tot 6:30 aan. En als je één keer overstappen al "vaak" noemt.....

Daarnaast is de V250 afaik helemaal niet toegelaten in Frankrijk, dus ook al zou hij 300 km/h halen (wat volstrekt onzinnig is, gezien de hoge meerprijs en nul toegevoegde waarde) kan hij nog niet nonstop naar Lyon.

Daarnaast, hoe lonend is zo'n lijn? Hoeveel reizigers maken er gebruik van?
Buiten dat de fyra puur bedoeld is als pendel tussen twee steden en totaal geen ambitie heeft om in te breken op de internationale hogesnelheidsmarkt, reizen verder dan arnhem of brussel moet je gewoon overlaten aan de ice en thalys/tgv en dat heeft hispeed heel goed begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Precies, een vergelijking tussen V250/Fyra en TGV/ICE/Thalys gaat compleet mank, doordat ze bedoeld zijn voor een compleet ander type inzet.

Da's ongeveer net zo iets als appels met peren vergelijken, en het dan raar vinden dat een appel niet op een peer lijkt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weet iemand of de directie goed en zonder vertraging is aangekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Je kan nu ook zonder reservering de Fyra gebruiken. Tevens komt er een softwarepatch die de nodige problemen zou moeten oplossen:
Er komt een speciaal kaartje waarmee treinreizigers zonder reservering van de snelle treinverbinding Fyra gebruik kunnen maken.

Het nieuwe treinkaartje zonder reservering gaat het 'Jump-on ticket' heten en kost 39 euro voor een enkeltje Amsterdam-Brussel.

Verder blijft een laag actietarief van 25 euro voor gereserveerde zitplaatsen langer van kracht. Dat lieten de spoorwegmaatschappijen NS en het Belgische NMBS vrijdag weten.

Directies van de treinondernemingen hebben vrijdag overlegd over de Fyra, de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel. De trein kampt met technische storingen, waardoor er tot nog toe bijna dagelijks problemen zijn.

Volgens NS,NS Hispeed en de NMBS waren er meer opstartproblemen dan verwacht. ,,Wij hebben nog niet een voldoende robuuste dienstverlening geleverd aan onze reizigers'', aldus Jan-Willem Siebers, directievoorzitter NS Hispeed en Michel Jadot, directeur-generaal NMBS Europe.

Er is een herstel- en verbeterplan gemaakt met onder meer een update van de software van de treinen. De spoorbedrijven bekijken op de minuut waar Fyra treinen zich bevinden en waar eventuele verstoringen optreden.

De werkplaats voor de hogesnelheidstrein blijft 24 uur operationeel. Verder zullen nieuwe treinstellen als reserve achter de hand worden gehouden.
Bron: http://www.nu.nl/economie...n-zonder-reservering.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar ben ik niet blij mee, naar mijn mening hoort een internationale trein gewoon een reserveringsplicht te kennen, een trein zonder reserveringsplicht is nogal knullig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:08
Is de ICE knullig dan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:52
Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 20:52:
Daar ben ik niet blij mee, naar mijn mening hoort een internationale trein gewoon een reserveringsplicht te kennen, een trein zonder reserveringsplicht is nogal knullig.
Volgens de standaarden van 1950 is dat inderdaad nogal knullig. Een reserveringsplicht tussen twee landen waar open grenzen zijn, dezelfde taal (voor een gedeelte) wordt gesproken en waar handelsovereenkomsten zijn is pas knullig. Het is een extra drempel om dan nog maar naar Nederland of België te reizen. Voor mij mogen ze het hele reserveren tussen Nederland en België (en Duitsland) gewoon afschaffen, hopelijk gaan de prijzen dan ook naar beneden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Of zoals de japanners... 75% van de trein reserveringsplicht, 25% zonder reservering (zoiets.. weet niet de exacte percentages).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-09 15:52
Is de Fyra echt zo slecht momenteel? Heb regelmatig de Fyra van Rdam naar Schiphol genomen de afgelopen tijd, echt ideaal!

Maar met het nieuws van de afgelopen dagen begin ik te twijfelen. Weinig zin ergens halverwege te stranden en mijn vlucht te missen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dj_raoul schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 23:36:
Is de Fyra echt zo slecht momenteel? Heb regelmatig de Fyra van Rdam naar Schiphol genomen de afgelopen tijd, echt ideaal!

Maar met het nieuws van de afgelopen dagen begin ik te twijfelen. Weinig zin ergens halverwege te stranden en mijn vlucht te missen...
Nee hoor, het aantal uitgevallen fyra`s of kapotte fyra`s(slechts 6 treinen) is zeer beperkt, het is vooral een hetze van de media, ze hebben wel nog veel vertraging maar dat is max 15 tot 25 minuten vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
alex3305 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 21:06:
[...]
Voor mij mogen ze het hele reserveren tussen Nederland en België (en Duitsland) gewoon afschaffen, hopelijk gaan de prijzen dan ook naar beneden....
Groningen is voor mensen in de Zuidelijke helft van Nederland meer buitenland dan Antwerpen of Brussel. Het hele idee van reserveren voor afstanden die relatief zo klein zijn is waanzin. Ik reserveer toch ook niet voor een dagje Amsterdam?

Commercieel gezien is het ook allemaal niet handig. Al die dagjesmensen pakken straks weer de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 23:47:
[...]

Nee hoor, het aantal uitgevallen fyra`s of kapotte fyra`s(slechts 6 treinen) is zeer beperkt, het is vooral een hetze van de media, ze hebben wel nog veel vertraging maar dat is max 15 tot 25 minuten vandaag.
Dan heb je mazzel het traject Arnhem > Winterswijk met Arriva en Breng is het pas een puinzooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 23:47:
[...]

Ehh, nee. Er zijn echt wel weer een aantal Fyra's geweest die +45 of +60 aan hun broek kregen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alex) schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 00:49:
[...]

Ehh, nee. Er zijn echt wel weer een aantal Fyra's geweest die +45 of +60 aan hun broek kregen. ;)
lees eens goed brother.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Je schreef:
maar dat is max 15 tot 25 minuten vandaag
En dat klopt dus niet. "vandaag" (als in: vrijdag) hebben er toch echt een paar Fyra's een vertraging oplopend tot een uur aan hun broek gekregen. ;)

Vrijdag ging wel een stuk beter dan de dagen ervoor, maar het is de vraag of dat zo blijft. Je maakt mij niet wijs dat één softwareupdate de V250 ineens tot een superbetrouwbare trein maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:45
Uberhaupt belachelijk dat een softwareupdate ineens zulke massale problemen KAN oplossen.
Zit veel te veel electronica en computergestuurde meuk in alles tegenwoordig.

Doe mij maar gewoon lekker een redelijk hufter-proof Plan-V en 1600/1700/1800 serie. Vrijwel geen ander soort trein/locomotief waar er in NL zoveel van rondgereden hebben (wat weer voortkomt uit de blijkende betrouwbaarheid van die dingen).

En wbt het uiterlijk van de Fyra: op zich niks mis mee dat ze een unieke trein willen, maar daarvoor kunnen ze ongetwijfeld de body van een bestaande HST zoals TGV en ICE gebruiken waar alle (kinder)ziektes al uit zijn en de betrouwbaarheid bewezen is, en daar een 'unieke' buitenkant omheen bouwen. Kost ook ongetwijfeld minder dan de trein helemaal opnieuw ontwerpen en het wiel opnieuw uitvinden (grappig zo'n woordspeling :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Of de 300/500 serie uit Japan.
maar de TGV serie rijdt idd ook in Korea... er rijden zoveel betrouwbare treinen rond in de wereld en wij moesten perse het wiel opnieuw laten uitvinden :+ vanwege een "kosten" besparing van enkele miljoenen, die ze nu alsnog kwijt zijn vanwege alle maatregelen die ze moeten nemen. *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
D-e-n schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 00:01:
[...]

Ik reserveer toch ook niet voor een dagje Amsterdam?
Zou leuk zijn, reserveren voor de rit tussen Amstel en Centraal :P

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knightwolf schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 01:46:
Uberhaupt belachelijk dat een softwareupdate ineens zulke massale problemen KAN oplossen.
Zit veel te veel electronica en computergestuurde meuk in alles tegenwoordig.

Doe mij maar gewoon lekker een redelijk hufter-proof Plan-V en 1600/1700/1800 serie. Vrijwel geen ander soort trein/locomotief waar er in NL zoveel van rondgereden hebben (wat weer voortkomt uit de blijkende betrouwbaarheid van die dingen).

En wbt het uiterlijk van de Fyra: op zich niks mis mee dat ze een unieke trein willen, maar daarvoor kunnen ze ongetwijfeld de body van een bestaande HST zoals TGV en ICE gebruiken waar alle (kinder)ziektes al uit zijn en de betrouwbaarheid bewezen is, en daar een 'unieke' buitenkant omheen bouwen. Kost ook ongetwijfeld minder dan de trein helemaal opnieuw ontwerpen en het wiel opnieuw uitvinden (grappig zo'n woordspeling :P).
Hadden ze zich wel moeten inschrijven............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 12:00:
[...]
Hadden ze zich wel moeten inschrijven............
Dat hebben ze ook gedaan... er waren 4 of 5 inschrijvers. Waaronder Velaro, Alstom etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
De NS moet de prijs van een kaartje voor de nieuwe Hanzelijn verlagen. Dat vindt de provincie Flevoland, meldt Omroep Flevoland.

Nu betalen reizigers op de Hanzelijn bijna 15 procent meer per gereisde kilometer dan in de rest van Nederland. Gedeputeerde Jaap Lodders vreest dat de hoge prijzen de Hanzelijn minder aantrekkelijk maken en dat die nu geen alternatief is voor de geschrapte busdiensten.

De dure kaartjes zijn bekend bij staatssecretaris Wilma Mansveld van Vervoer. De NS werkt aan een herstel, zegt ze.
Wat ik een beetje begrijp is dat de Interliner die tussen Lelystad en Zwolle rijdt, goedkoper is dan de trein van de NS. Als je nu een vergelijkbare route pakt met de bus in de randstad (Utrecht, Amsterdam Bijlmer), dan is de bus (lijn 120, 5,08 euro) ook goedkoper dan met de NS (5,30 euro). Dus moet de NS de prijzen in Flevoland dan maar verlagen aan de bustarieven? Vind het een beetje omgekeerde wereld.

Enige wat nog niet zou kunnen kloppen zijn de tariefeenheden. Voor Lelystad/Zwolle heb je 57 tariefeenheden voor slechts 50 km rijden. Dat is wel iets boven gemiddeld (normaal wordt 1km/1tariefeenheid aangehouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-07 15:48
Dutch3men schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 00:11:
[...]

Dan heb je mazzel het traject Arnhem > Winterswijk met Arriva en Breng is het pas een puinzooi.
Klopt, en beide vervoerders rijden met compleet nieuwe Stadler GTW's en er zijn telkens mankementen aan deze dingen. De provincie en de reisorganisatie Rover geven het nog twee weken de tijd en dan volgen er boets of verdere gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Er waren toch geen problemen met GTW in het noorden? Hier rijdt alles perfect. Waarom dan wel slecht daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
F.West98 schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 17:21:
Er waren toch geen problemen met GTW in het noorden? Hier rijdt alles perfect. Waarom dan wel slecht daar?
Er schijnen wat problemen te zijn met de deuren en dat ligt dan weer aan de uitschuiftrede die automatisch uitschuift. Dit had ook te maken met vuil dat er tussen was gekomen / tussen komt door de sneeuw en het zout en grit. Verder waren er enkele motor problemen en zijn er volgens mij machinisten die niet snel genoeg kunnen optrekken of de trein laten afslaan.

Verder is dit een van de drukste enkel spoor lijnen in nederland en telt elke minuut vertraging dus door in de volgende trein.

Heb wel nog een vraag over de veiligheidspiep op het moment dat de deur opengaat. Is dat in het noorden ook, en staat hij daar ook zo hard? En als de deur wil sluiten enkele korte piepjes achter elkaar?

[ Voor 12% gewijzigd door Tc-Chub op 15-12-2012 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Robkazoe schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 14:16:
[...]

Wat ik een beetje begrijp is dat de Interliner die tussen Lelystad en Zwolle rijdt, goedkoper is dan de trein van de NS. Als je nu een vergelijkbare route pakt met de bus in de randstad (Utrecht, Amsterdam Bijlmer), dan is de bus (lijn 120, 5,08 euro) ook goedkoper dan met de NS (5,30 euro). Dus moet de NS de prijzen in Flevoland dan maar verlagen aan de bustarieven? Vind het een beetje omgekeerde wereld.

Enige wat nog niet zou kunnen kloppen zijn de tariefeenheden. Voor Lelystad/Zwolle heb je 57 tariefeenheden voor slechts 50 km rijden. Dat is wel iets boven gemiddeld (normaal wordt 1km/1tariefeenheid aangehouden).
De trein mag ook best duurder zijn. op de trajecten die jij noemt is de trein toch sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:45
Niet alleen sneller, ook comfortabeler (zowel staand als zittend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Tc-Chub schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 18:36:
[...]

Er schijnen wat problemen te zijn met de deuren en dat ligt dan weer aan de uitschuiftrede die automatisch uitschuift. Dit had ook te maken met vuil dat er tussen was gekomen / tussen komt door de sneeuw en het zout en grit. Verder waren er enkele motor problemen en zijn er volgens mij machinisten die niet snel genoeg kunnen optrekken of de trein laten afslaan.

Verder is dit een van de drukste enkel spoor lijnen in nederland en telt elke minuut vertraging dus door in de volgende trein.

Heb wel nog een vraag over de veiligheidspiep op het moment dat de deur opengaat. Is dat in het noorden ook, en staat hij daar ook zo hard? En als de deur wil sluiten enkele korte piepjes achter elkaar?
Opengaan, nee. Dicht wel, dan is het piep-piep-piep dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Nou ze maken er weer een bende van tussen Arnhem en Winterswijk.

Treinen die niet rijden, vervangende bussen die overvol zitten etc. Tijd dat de tweede kamer hier eens iets aan gaat doen, dit is nog erger dan de Fyra! Maar ja het is de achterhoek dus boeie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Dutch3men schreef op maandag 17 december 2012 @ 15:08:

Treinen die niet rijden, vervangende bussen die overvol zitten etc. Tijd dat de tweede kamer hier eens iets aan gaat doen, dit is nog erger dan de Fyra! Maar ja het is de achterhoek dus boeie.
Ja, zag het vandaag in mijn treinen-app. Is al de zoveelste keer dat hij op de "uitval"-lijst staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Gisterochtend (jaja ik kwam van Thunderdome, Amsterdam RAI), IC vergat te stoppen, ze zouden een extra stop maken op RAI vanwege het feest, dus vol in de ankers. Maar hij had al vertraging maar omdat hij dus veel te ver naar voren stond duurde het nog 4 minuten voordat iedereen van achter naar voren was gelopen... was een enkel ICM stel.
Toen kwam de IC naar Utrecht en die had ook al vertraging, vergat ook te remmen maar omdat iedereen zo onderhand op het spoor lag reed ie langzaam :+
ow ja en er probeerde 20.000 man een kaartje te kopen... maar omdat het station maar 3 automaten heeft vanwege de OV chip poortjes.... Weekendretour kan je niet meer aanschaffen tegenwoordig.

/zucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ArcticWolf schreef op maandag 17 december 2012 @ 15:41:Weekendretour kan je niet meer aanschaffen tegenwoordig.

/zucht
Hoeft ook niet he. Weekendretour is dezelfde prijs als twee enkeltjes.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ArcticWolf schreef op maandag 17 december 2012 @ 15:41:
Weekendretour kan je niet meer aanschaffen tegenwoordig.
Je kunt wel nog steeds gewoon een kaartje van station A naar station B op station C kopen (en je kunt dus op zaterdag alvast je kaartje voor zondag kopen). Toegegeven, het is niet echt even handig, maar het kán wel. Of natuurlijk gewoon je ov-chipkaart van tevoren opladen, maar Thunderdome is daar misschien niet echt het publiek voor ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door ValHallASW op 17-12-2012 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
ValHallASW schreef op maandag 17 december 2012 @ 16:02:
[...]

Je kunt wel nog steeds gewoon een kaartje van station A naar station B op station C kopen (en je kunt dus op zaterdag alvast je kaartje voor zondag kopen). Toegegeven, het is niet echt even handig, maar het kán wel. Of natuurlijk gewoon je ov-chipkaart van tevoren opladen, maar Thunderdome is daar misschien niet echt het publiek voor ;-)
;)

er waren er genoeg met een OV-chipkaart, maar toegegeven de meesten daar gaan maar 1 a 2x per jaar met het OV (en dan naar dat soort feesten...)
Ik snap best dat ze dan geen OV chipkaart aan willen schaffen, tis gewoon onhandig^2.
CyBeR schreef op maandag 17 december 2012 @ 16:02:
[...]

Hoeft ook niet he. Weekendretour is dezelfde prijs als twee enkeltjes.
Daarom stonden er ook 20.000 voor de automaat :P

Ik zou er eigenlijk ook niet aan denken bij de heenreis, om een enkeltje voor de volgende dag terug te kopen...

[ Voor 20% gewijzigd door ArcticWolf op 17-12-2012 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
Dutch3men schreef op maandag 17 december 2012 @ 15:08:

Het is zeker triest ja, heb vandaag een auto moeten regelen om op mijn plek van bestemming te komen. Ze hebben nog 4 werkdagen de tijd om alles te herstellen, na deze 2 weken volgen er boetes.

Even opmerkelijk: Volgens kenissen rijdt Arriva op de Zondag stipt op tijd en Breng rijdt dan niet. Natuurlijk nog geen logische verklaring gezien er een stuk minder reizigers zijn dan doordeweeks, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Tc-Chub schreef op maandag 17 december 2012 @ 16:54:
[...]

Het is zeker triest ja, heb vandaag een auto moeten regelen om op mijn plek van bestemming te komen. Ze hebben nog 4 werkdagen de tijd om alles te herstellen, na deze 2 weken volgen er boetes.

Even opmerkelijk: Volgens kenissen rijdt Arriva op de Zondag stipt op tijd en Breng rijdt dan niet. Natuurlijk nog geen logische verklaring gezien er een stuk minder reizigers zijn dan doordeweeks, maar goed.
Mijn trein (Breng) vanochtend van 7:01 in Duiven had 2 minuten vertraging. En het stukje naar Arnhem toe snap ik ook wel hoe die vertraging komt. Ze rijden als een stel oude wijven, ze mogen van mij wel wat harder accelereren en later en harder remmen.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het mooie treinstellen vind, enig nadeel is alleen die piep maar ja goeie in-ears en je hoort het niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-09 21:30
Tc-Chub schreef op maandag 17 december 2012 @ 16:54:
Op zondag rijden er veel minder treinen (2x/uur Arnhem-Doetinchem, 1x/uur Doetinchem-Winterswijk), wat de dienstregeling op het enkelspoor veel minder kwetsbaar maakt en meer mogelijkheden geeft om kruisingen te verleggen om zo vertragingen niet aan tegentreinen door te geven. Maar ook op zondag 9 december waren er grote vertragingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
ValHallASW schreef op maandag 17 december 2012 @ 16:02:
Je kunt wel nog steeds gewoon een kaartje van station A naar station B op station C kopen (en je kunt dus op zaterdag alvast je kaartje voor zondag kopen). Toegegeven, het is niet echt even handig, maar het kán wel.
Helaas, de enkeltjes zonder datum zijn ook afgeschaft.
Pagina: 1 ... 97 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!