Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Je weet de helft nog nietD_Jeff schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 12:39:
De teer.. Inclusief het Volkskrant artikel voel ik me niet echt veilig meer op het spoor.
Begint zo een beetje te lijken op 3e wereld landen omstandigheden...
Ik zeg: Hoog tijd dat ProRail EN Schutz een uitbrander krijgen waar ze nog nachten van wakker liggen.
Het is ook gebeurd tijdens het rijden.
Onzin. Het spoor is veilig en zal dat ook blijven. Een treinbreuk gebeurt zelden, maar het is nu aan de inspectie om te onderzoeken wat er is gebeurd en wat er moet gebeuren om dit in het vervolg te voorkomen.D_Jeff schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 12:39:
De teer.. Inclusief het Volkskrant artikel voel ik me niet echt veilig meer op het spoor.
Ik zeg: Hoog tijd dat ProRail EN Schutz een uitbrander krijgen waar ze nog nachten van wakker liggen.
Overigens: je hoeft niet bang te zijn dat dit bij de nieuwe sprinters (SLT) zal gebeuren: die dingen hebben Jacobsdraaistellen, waarbij de uiteinden van twee bakken op één draaistel rusten en daaraan vastgemaakt zijn.
We are shaping the future
Er valt hierover wel degelijk over te twisten hoor... treinen zullen misschien wel erg veilig zijn. Maar er zijn wel degelijk problemen met de baan.Alex) schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 13:37:
[...]
Het is ook gebeurd tijdens het rijden.
[...]
Onzin. Het spoor is veilig en zal dat ook blijven.
Al ligt het probleem ook een beetje bij de PGO contracten...
[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 23-11-2012 13:54 ]
Ho ho ho, wie zegt dat het met NID te maken heeft? Het kan ook toeval zijn?magnifor schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 11:28:
[...]
Weer de NID gvd, ze kunnen de NID maar beter niet meer inzetten. Sinds dag 1 dat ik op traject Den Haag - Amsterdam reis alleen maar gezeik met deze treinstellen.
Eerst wachten of er nog onderzoeksresultaten naar boven komen, dan pas mopperen op de treinstellen.
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
DD-AR/NID heeft gewoon een simpele schroefkoppeling heb ik me laten vertellen. En er zijn nog geen zes-delige NID's op de baan... (op een samengestelde testtrein na die weer terug naar twee viertjes is gevormd)Maasluip schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 11:47:
[...]
Interessant om te weten hoe en waar. Is het treinstel opgebroken of zijn twee treinstellen van elkaar losgebroken? Was het een 4-tje of een 6-je?
Een 6-je dat opgebroken is bij een van de voorste koppelingen zou er op kunnen duiden dat die koppelingen voor 4 bakken zijn ontworpen en dat het mis gaat als je er 6 aan elkaar koppelt.
DD-AR heeft dacht ik een speciaal soort koppeling tussen de bakken.
Wtftomk94 schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 11:53:
[afbeelding]
Klik voor nieuwsbericht (Bron: omroepwest)

Hij bedoelt tijdens hogere snelheid, maar hij staat langs het perron dus dat valt niet onder het spreekwoordelijke 'rijden'.
Cool dat wist ik nog niet. Toch een beetje old-school TGV in NederlandOverigens: je hoeft niet bang te zijn dat dit bij de nieuwe sprinters (SLT) zal gebeuren: die dingen hebben Jacobsdraaistellen, waarbij de uiteinden van twee bakken op één draaistel rusten en daaraan vastgemaakt zijn.
Het Jacobsdraaistel-ontwerp wordt door Alstom inderdaad veelvuldig toegepast bij de TGVs.
Signatures zijn voor boomers.
Kia Niro-EV 2024
En wat is te veel passagiers? Ik vind het een beetje ver gaan om te zeggen dat er willens en wetens passagiers in gevaar worden gebracht. Er kan altijd wat gebeuren en je zit niet in gordels. Als je op de trap van een dubbeldekker staat en die botst ergens tegenaan, al is het langzaam in een station, dan heb je ook een probleem. Ik vind het een beetje sensatiezoekerij.
En hoe meer mensen er staan, hoe lastiger het is om ze te laten vallen
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Welnee. De V250 heeft geen Jacobsdraaistellen, de ICE heeft dit niet, de Zefiro heeft dit niet. Ook de Pendolino-treinen hebben deze niet. Alleen treinen in de TGV/AGV-familie hebben Jacobsdraaistellen.AW_Bos schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 15:23:
Jacabsdraaistellen zijn ook tevens verplicht voor alle hogesnelheidstreinen. Ook de V250 heeft deze dus ook.
In ICRm hangt er naast de binnendeur eentje volgens mij, maar dat weet ik niet zeker.Raven schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 15:42:
Een hamertje in de trein? Ik kan mij vergissen, maar heb er volgens mij nog nooit 1 gezien. In de bussen wel.
Mag ik die knakker eens een tik op zijn neus geven die dit van het weekend had verteld.Maasluip schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 15:30:
Eh, nee. Wie heeft dat verhaaltje verzonnen? Jacobsdraaistellen zijn niet verplicht voor hogesnelheidstreinen en V250 heeft die niet.
En ja, je hebt helemaal gelijk...
Raven schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 15:42:
Een hamertje in de trein? Ik kan mij vergissen, maar heb er volgens mij nog nooit 1 gezien. In de bussen wel.

Hier sowieso
Verwijderd
Ik zag dat er vanmiddag een mDDM/ddar gekoppeld reed met een dd-ar die werd geduuwd door een 1700 op de serie 800 maastricht-schagen, wat hij hier deed is mij een raadsel, hoop niet dat dit het nieuwe materiaal word bij de nieuwe dienstregeling.

[ Voor 13% gewijzigd door EDIT op 23-11-2012 20:22 ]
Sprinters zijn veilige treinen, getuige de klap bij A'dam. Wordt alleen van het spoor zelf niet helemaal gerust. Spoorbrandjes bij Maarn, spoorstaven die los liggen pal langs het spoor of in het midden van het spoor, wissels die dienst weigeren, enz.
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Die spoorstaven liggen daar veilig hoor. Het is niet dat ze ineens op het spoor waaienD_Jeff schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 19:27:
Die hamertjes heb ik wel gezien bij koplopers en V-RIM 87xx serie.
Sprinters zijn veilige treinen, getuige de klap bij A'dam. Wordt alleen van het spoor zelf niet helemaal gerust. Spoorbrandjes bij Maarn, spoorstaven die los liggen pal langs het spoor of in het midden van het spoor, wissels die dienst weigeren, enz.
Overigens was de brandweer indertijd niet gecharmeerd van de eerste VIRMS. Dit vanwege de smalle deuren en trappen op de bovenverdieping i.v.m. de lift voor de railtender. Gold als belemmering voor de snelle afvoer van gewonden. Niet dat de NS zich daar iets van heeft aangetrokken, maar goed...
[ Voor 22% gewijzigd door Killjoy op 23-11-2012 20:49 ]
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Jammer genoeg zijn er mensen die als hobby spullen op de weg of spoorlijn leggen of ophangen. Makkelijk dat materieel dan bij de hand ligt (zoiets als de weg openbreken vlak voor Feyenoord - Ajax ; van die handige stapels bakstenen ...)Killjoy schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 20:42:
Die spoorstaven liggen daar veilig hoor. Het is niet dat ze ineens op het spoor waaien
Ik reis 5 dagen per week tussen Den Haag - Amsterdam en regelmatig zijn er problemen met de NID's. Vaak genoeg omroepen gehad dat er koppelings problemen waren en dat iedereen naar de voorste treinstel moest. Gewoon geruime tijd gezeik met de NID's.AW_Bos schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 13:54:
[...]
Ho ho ho, wie zegt dat het met NID te maken heeft? Het kan ook toeval zijn?
Eerst wachten of er nog onderzoeksresultaten naar boven komen, dan pas mopperen op de treinstellen.
Je moet echt met meerdere grote sterke kerels zijn wil je zo'n spoorstaaf uberhaupt in beweging krijgen.Goner schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 20:53:
[...]
Jammer genoeg zijn er mensen die als hobby spullen op de weg of spoorlijn leggen of ophangen. Makkelijk dat materieel dan bij de hand ligt (zoiets als de weg openbreken vlak voor Feyenoord - Ajax ; van die handige stapels bakstenen ...)
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
god natt
Ik ben (natuurlijk) ook van mening dat veiligheid bij de spoorwegen een prioriteit hoort te zijn. Een koppelingsbreuk (in volle baan) is vanzelfsprekend niet goed, maar je mag het ook niet dramatiserenD_Jeff schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 12:39:
De (beide) treindelen krijgen een noodremming en gaan nooit ver van elkaar stranden.
Imho veel kwalijker is het feit dat er (in de zomer) stuurposten zijn die ruim 40 graden zijn (of meer..), enig idee wat voor invloed dat kan/zal hebben op het concentratievermogen van de bestuurder?

Of het feit dat de tijd om van kant te keren vaak de rustpauze is voor de bestuurder, die echter wel geheel komt te vervallen bij vertraging...
Of materieel wat ervoor bekend staat zeer snel te slippen/schuiven bij slechtere adhesievoorwaarden, dat kan/mag blijven rondrijden... Tot er eens een trein door een rood sein schuift met een zwaar ongeval ten gevolge?
Nu ik er over nadenk....Maasluip schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 15:36:
Bij een trein zijn verschillende ramen als nooduitgang aangewezen en die hebben dan een hamertje in de buurt en/of zijn makkelijk uit de sponning te drukken. Daarbij is het meestal het beste om in de trein te blijven. Treinen zijn een stuk steviger dan bussen en er kan een bovenleiding in de weg liggen.
En wat is te veel passagiers? Ik vind het een beetje ver gaan om te zeggen dat er willens en wetens passagiers in gevaar worden gebracht. Er kan altijd wat gebeuren en je zit niet in gordels. Als je op de trap van een dubbeldekker staat en die botst ergens tegenaan, al is het langzaam in een station, dan heb je ook een probleem. Ik vind het een beetje sensatiezoekerij.
En hoe meer mensen er staan, hoe lastiger het is om ze te laten vallen
Situatie: je staat op een vol balkon nabij de deur en de trein valt om naar jouw kant. Ik vrees dat je dan word geplet door het gewicht van de anderen of breek je een zwik ribben (als je pech hebt steekt er één rechtstreeks in één van je longen) en worst case stik je omdat anderen op en rondom je liggen en de adem benemen.
Denk dat los van de massaverplaatsing bij een crash en dichtheid qua mensen per m2 het argument evacuatie ook behoorlijk mee telt om te concluderen dat een trein te vol zit; uiteindelijk draait 't waarschijnlijk meer om een fingerspitzegefühl bij het dienstdoende personeel dan daadwerkelijk harde waardes die opgestelt zijn en daar geef ik ze niet echt ongelijk in.
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Vol in de flank dat zou betekenen dat treinen elkaar kruisen. Volgens mij licht er voor Utrecht een daadwerkelijke kruising; idd een kleine kans.mambo No5 schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 03:16:
Mja, imho is de oorzaak van het kantelen waarschijnlijk een groter probleem dan de mensenmassa an sich; kan me niet veel scenario's voorstellen waarbij de factor snelheid of forse aanrijding niet toedragen aan het omvallen van een treinstel; die dingen zakken niet zomaar zonder reden op de zijkant.. :)[ Al zou je vol in de flank gegerepen worden door ee passserende intercity om maar wat te noemen, dan kan ik me voorstellen dat die impact groter en gevaarlijker is dan dat 't treinstel omzakt; vaak blijven de betreffende wagons onder een hoek wel redelijk rechtopstaan. In de gevallen dat het geheel toch omzakt (ik denk even aan het ICE incident van een aantal jaar terug welke een viaduct kopte door een losgelopen wielband) lijkt me het crashen van de trein zelf een groter probleem dan het omzakken gedurende de crash..
Weet iemand hoeveel een trein kantelt als twee treinen tegelijk opgaan maar door een wisselfout langzaam maar zeker tot een aanrijding komen?
Bij het vreselijke ongeval bij Eschede met de ICE is de directe impact van de crash meer dan waarschijnlijk al dodelijk.
Mijn reply was eerst en vooral een reactie op de stelligheid van maasluip dat het allemaal wel mee zal vallen....Denk dat los van de massaverplaatsing bij een crash en dichtheid qua mensen per m2 het argument evacuatie ook behoorlijk mee telt om te concluderen dat een trein te vol zit; uiteindelijk draait 't waarschijnlijk meer om een fingerspitzegefühl bij het dienstdoende personeel dan daadwerkelijk harde waardes die opgestelt zijn en daar geef ik ze niet echt ongelijk in.
Dan krijg je zoiets:EricJH schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 03:59:
[...]
Weet iemand hoeveel een trein kantelt als twee treinen tegelijk opgaan maar door een wisselfout langzaam maar zeker tot een aanrijding komen?

Thalys 4536 + ICM 4207 by VinceCargo, on Flickr
Maarre, volle trein zei je?

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Dp8jT_BM6xc]
Destijds is het hier in mijn regio met de instroom van SLT helemaal fout gegaan. SGMm maakte altijd de dienst uit, maar die werd naar het zuiden gepland. De SLT zou SGMm dan hier gaan aflossen. Helaas stond de hele SLT-vloot nog ongeaccepteerd aan de kant en was het geplande materieel niet voor handen.
Ter vervanging van het SLT is er toen Mat '64 ingezet. De werkelijke inzet week nogal ver af van de geplande inzet en de bijsturing was kennelijk ook niet je-van-het.
De planning zat op 3 V'tjes; wat al zeer krap was. De realiteit was echter dat er vaak 2 V'tjes rondreden, of zelfs 1 V'tje.
Het is maandenlang een groot drama geweest. Mijn station lag dicht bij het beginpunt van de lijn, waardoor ik vaak nog wel in kon stappen. Twee andere stations waren standaard de pineut; de trein stopte daar uit formaliteit nog; maar eigenlijk was dat nergens voor nodig. De gangpaden, eerste- en tweede klas, hokjes, wachtruimten; alles stond afgeladen vol.
Elke dag opnieuw verexcuseerde het personeel zich en riep iedereen op om vooral de klantenservice te bellen omdat er kennelijk met de interne input niets gedaan werd.
Ik heb verschillende keren de klantenservice gebeld en aangeschreven. Ook dikwijls het onderwerp veiligheid aan bod gebracht. Men kwam vaak niet verder met: "De veiligheid in onze treinen is gegaranderd".
Ik wil best geloven dat de veiligheid operationeel geregeld is, maar in die treinen waag ik het sterk te betwijfelen. Als de treinen dagelijks zó vol zitten dat er niemand meer bijkan, dan is dat in mijn visie wachten op ongelukken. Zelfs een botsing bij lage snelheid (<20 km/h) heeft volgensmij al heel wat gevolgen met zulke mensenmassa's.
Ik kan mij voorstellen dat bij zo'n botsing een mensenmassa in beweging komt en dat de mensen die tegen de wand staan waar de mensenmassa zich heen beweegt, goed in de verdrukking komen. Als dat met een hogere snelheid gebeurt; wat dan?
Gisteren pagina breed artikel over dit onderwerp in de Metro.Alex) schreef op maandag 19 november 2012 @ 21:46:
Als NS Reizigers stelt "wij willen die rijtuigen terug" en NS Groep stelt "jullie moeten maar eens naar Brussel gaan rijden over die HSL waar we een godsvermogen voor betalen" dan heeft men bij HSA ook niet bepaald veel keuze meer. Daar staan ze dan met de rug tegen de muur.
En sidebar:“Kaartje naar Antwerpen wordt onbetaalbaar”
Onderzoekster Jiska reist iedere dag voor haar werk van Amsterdam naar Antwerpen en moet voor deze reis binnenkort duizend euro per maand betalen.
Jiska Eelen reist iedere dag op en neer tussen Amsterdam en Antwerpen. Vanaf 9 december zal ze voor diezelfde reis veel dieper in de buidel moeten tasten. De Beneluxtreinen stoppen negen december met rijden en hierdoor is ze aangewezen op de Thalys. Extra kosten: 600 euro. “Ik heb nu een abonnement voor het Nederlandse en het Belgische traject. Dat kost mij 370 euro per maand. Op de Thalys kan ik echter geen abonnement nemen en komen de totale kosten uit op ongeveer 1000 euro per maand. Zoveel extra geld kan ik echt niet opbrengen.”
Eelen werkt als onderzoekster in aan de Universiteit van Amsterdam. Haar partner woont en werkt in Antwerpen. Daarom is verhuizen geen optie. “Als er geen oplossing komt, moet ik mogelijk op zoek naar ander werk.” Eelen had gehoopt dat de Fyra-verbinding tussen Antwerpen en Amsterdam voor verbetering op het traject zou zorgen. Die gaat echter voorlopig niet rijden tussen Amsterdam en Brussel. Die Fyra gaat echter voorlopig niet rijden en daarom is ze aangewezen op de Thalys. Voor iedere reis zal ze een plaats moeten reserveren. “Dat is erg onhandig. Soms loopt een vergadering uit en dan ben ik dus mijn plek kwijt. Ik heb flexibele werktijden en kan lastig vooraf inschatten hoe laat ik naar huis wil reizen.”
De onderzoekster snapt dat een snellere trein extra geld kost. “Ik ben ook best bereid om meer te betalen, maar dit is echt te veel. Een toeslag op de Fyra in Nederland kost bijvoorbeeld ook maar een paar euro. Voor de Thalys moet ik per reis veel en veel meer extra betalen.”
Ze vindt het een ‘stap terug in de tijd’. “We praten over de eenwording van Europa. Ik dacht dat het ook geen probleem moest zijn om in een ander land te werken. Zeker niet met de komst van de snelle Fyra.” Eelen overweegt nu om met de auto naar Roosendaal te rijden. “Maar dat kost veel meer tijd. Dan ben ik zeker een uur langer onderweg. Normaal begint mijn werkdag in de trein en ook op de terugweg werk ik lekker verder.” Ze houdt hoop dat de NS met een oplossing over de brug komt voor abonnementhouders en andere pendelaars. “Ik probeer nu in samenwerking met andere reizigers een actie op touw te zetten. Ik hoop dat de NS tot bezinning komt.”
Zie: http://metronieuws.nl/SrZlkw!iZi4enwgjtcDA/"Fyra gaat gewoon rijden"
Klanten van de Benelux-trein hoeven zich geen zorgen te maken dat ze vanaf negen december de duurdere Thalys moet pakken.
- Fyra. De Fyra gaat vanaf negen december de Beneluxtrein vervangen. Dat laat de NS desgevraagd weten.
- Onderhandeling. De Nederlandse en Belgische overheid zijn hier nog over in gesprek.
- Abonnement. Voor de Fyra bestaat nog geen abonnement. "Bij de Thalys was daar nooit behoefte aan. Maar de NS speelt altijd in op de wens van de reiziger. Dus als hier vraag naar is, zal dat zeker gebeuren", zegt een woordvoerder.
- Snel. "De NS is er van overtuigd dat die ervaring de IC naar Brussel snel zal doen vergeten, zeker omdat met je met een Fyra-ticket van 25 eruo voordeliger uit bent dan nu én vanaf Amsterdam een uur sneller in Brussel bent."
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Leuk artikel maar eigenlijk heel erg kansloos van de NS. Zoals verwacht doen ze gewoon hun ding en hebben ze, zoals gewoonlijk, laks aan de mening van de reiziger.flowerp schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 13:14:
[...]
Gisteren pagina breed artikel over dit onderwerp in de Metro.
[...]
En sidebar:
[...]
Zie: http://metronieuws.nl/SrZlkw!iZi4enwgjtcDA/
Dat lijkt station Alphen a/d Rijn wel op een gemiddelde ochtend.Knightwolf schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 10:16:
Maarre, volle trein zei je?![]()
dan weet ik nog wel een bizar filmpje
[video]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Mwoah... is best wel te doen hoor, zeker als je gewoon gedeeltelijk werkt. Met een betaalbaar ticket of abonnement voor de Fyra is 1:14 echt helemaal te doen. Als je relatief in de buurt van het station woont/werkt komt je deur tot deur reistijd dan op zo'n 1:30 ~ 1:45. Ik ken forensen die daar overheen zitten.Boudewijn schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 15:43:
Tsja aan de andere kant vond ik het ook wel een beetje jammer dat deze persoon zo'n drama maakt van een onhandige keuze (geef nou toe, antwerpen-adam vv. dagelijk is een rot eind).
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
CodeCaster schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 15:49:
[...]
Dat lijkt station Alphen a/d Rijn wel op een gemiddelde ochtend.
Dat gebeurt al sinds 2002 niet meer in Japan al moet ik zeggen dat ik liever de ochtendspits vermeed in Tokyo dan daadwerkelijk proberen de metro te pakken
Een vrij boude uitspraak, want de Nederlandse staat heeft een vetorecht en Schultz heeft dat onlangs nog gebruikt. Ook staatssecretaris Wilma Mansveld, die nu belast is met het OV, lijkt niet bereid om het meest recente voorstel van de NMBS/HSA zonder meer te accepteren.De Fyra gaat vanaf negen december de Beneluxtrein vervangen. Dat laat de NS desgevraagd weten.
Boud inderdaad. Nog iets meer dan 2 weken en we zullen het weten...Alex) schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 17:47:
[...]
Een vrij boude uitspraak, want de Nederlandse staat heeft een vetorecht en Schultz heeft dat onlangs nog gebruikt.
Hoe dan ook zal het wel alleen reserveren worden dus, wat toch wel vervelend is.
Even een middagje shoppen is Antwerpen is meestal niet aan een vaste tijd gebonden. Dan reserveer je voor de zekerheid maar om 21:00, maar om 18:00 heb je het eigenlijk wel gezien, maar dan moet je nog 3 uur wachten. Andersom kan het ook, reserveer je niet al te laat terug, is het overal druk bij restaurants en moet je halverwege je maaltijd afrekenen en naar het station rennen.
Ooit jaren lang geleden heb ik eens omgerekend iets van 160 gulden aan de conducteur van de Thalys moeten betalen omdat de reservering niet helemaal overeen kwam met de trein waar ik in zatAlex) schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 19:22:
Of die reserveringen ook daadwerkelijk gehandhaafd zullen worden door het treinpersoneel valt nog maar te bezien, natuurlijk.
Het concept reservering is gewoon erg vervelend, zeker als je vanaf een aansluitende trein komt. Treinen hebben altijd vertraging. Normaal pak je dan gewoon de volgende en ben je een half uur later. Met zo'n trein reservering ben je gewoon de sjaak. Je kunt dan theoretisch gewoon niet verder. En wat moet je dan doen?
Je moet dan met de HC van de eerst volgende trein praten. Heb dat met Interrail zo vaak gehad: gewoon je ticket laten zien en je krijgt of een nieuwe zitplaats of je wordt verzocht in het barrijtuig te gaan zitten. ICE, X2000, Thalys, TGV, EuroStar nooit een euro extra moeten betalen maar vaak genoeg een of meerdere treinen eerder/later dan mijn reservering kunnen krijgen.flowerp schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 20:23:
[...]
Ooit jaren lang geleden heb ik eens omgerekend iets van 160 gulden aan de conducteur van de Thalys moeten betalen omdat de reservering niet helemaal overeen kwam met de trein waar ik in zat
Het concept reservering is gewoon erg vervelend, zeker als je vanaf een aansluitende trein komt. Treinen hebben altijd vertraging. Normaal pak je dan gewoon de volgende en ben je een half uur later. Met zo'n trein reservering ben je gewoon de sjaak. Je kunt dan theoretisch gewoon niet verder. En wat moet je dan doen?
Zou moeten ja, maar is dat ook zo? Komt zo'n reserverings bevestiging meteen binnen, of komt die een uur later als die trein al lang al weg is? En wat nou als alles gewoon vol zit voor de rest van de dag? Of als op het laatste moment reserveren voor de volgende trein vrolijk even 200,- kost (dat zijn prijzen die ze voor dergelijke treinen rustig durven te vragen).PolarBear schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 20:43:
Ik neem aan dat de reserveringsplicht samenhangt met het feit dat er in HSL's geen staanplaatsen zijn (?). Maar goed met de huidige technologie zou het mogelijk moeten zijn tot op het allerlaatste moment mobiel te reserveren.
Ik denk dat de beste kans dan nog is om maar gewoon in te stappen met je (niet meer geldige reservering) en dan doen of je neus bloedt bij controle. Wel erg vervelend

Hmmm, misschien had ik gewoon pech die ene keer dan.ICE, X2000, Thalys, TGV, EuroStar nooit een euro extra moeten betalen maar vaak genoeg een of meerdere treinen eerder/later dan mijn reservering kunnen krijgen.
[ Voor 11% gewijzigd door flowerp op 24-11-2012 21:27 ]
Kijk maar eens op Uw rechten als passagier, waar je ook meteen apps kunt downloaden voor op je smartphone .
Interessant ja. Ik zat b.v. deze door te lezen: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-09-1871_en.htmAlex) schreef op zondag 25 november 2012 @ 00:28:
Wat helpt: ken je reizigersrechten. Bij vertraging heb je nog best wel wat rechten.
Kijk maar eens op Uw rechten als passagier, waar je ook meteen apps kunt downloaden voor op je smartphone .
Ik kan echter niets vinden over de situatie dat b.v. mijn trein naar Amsterdam Centraal 20 minuten vertraging heeft, waardoor ik net de Thalys mis waarvoor ik gereserveerd had.
Dit is een beetje het zelfde probleem als de geld-terug-bij-vertraging regeling. Ik heb niet zelden een uur of meer vertraging gehad, maar omdat de individuele treinen dan telkens maar een minuutje of 10 hooguit vertraagd waren, nooit veel geld terug gehad.
Helemaal vervelend is als je door vertraging van de trein de laatste bus mist.
Het is juist het missen van zo'n overstap waarin het venijn hem zit. Voor zover ik kan zien wordt het concept "overstappen" zelden erkent, terwijl dit toch een erg gebruikelijk handeling is voor een treinreiziger.
Huh? Bij de gewone gtbv-regeling gaat het om de vergelijking 'reistijd volgens de reisplanner' vs 'daadwerkelijke reistijd volgens die aangegeven route'. Daar zitten overstappen dus gewoon bij (in ieder geval binnen de NS, wellicht telt een gemiste overstap naar een concurrent ook (maar een vertraging op dat traject in ieder geval niet) - bussen tellen niet mee voor zover ik weet)flowerp schreef op zondag 25 november 2012 @ 09:16:
Dit is een beetje het zelfde probleem als de geld-terug-bij-vertraging regeling. Ik heb niet zelden een uur of meer vertraging gehad, maar omdat de individuele treinen dan telkens maar een minuutje of 10 hooguit vertraagd waren, nooit veel geld terug gehad.
Vertraging in de NStrein naar Roosendaal, die bleef steken in Breda. Enige mogelijkheid was omreizen via Dordrecht, maar de Beneluxtrein gemist naar Brussel natuurlijk. Daardoor in Brussel de Eurostar gemist. Gelukkig konden we nog, zonder extra kosten, mee met de Eurostar van twee uur later.
Uiteindelijk dus twee uur te laat in Londen. Best veel, als je een weekeinde gaat.
NS Internationaal wilde niets vergoeden, omdat 'hun' treinen op tijd reden.
NS Nationaal vergoedde alleen het Nederlandse deel van het ticket, dus niet de 'vervolgschade'. (Dus maar een paar euro, minder dan een tientje per ticket).
En het vervelendste is dat het personeel geen info kan/wil geven. Men kon ons in Dordrecht niet vertellen of we mee zouden kunnen met een latere Eurostar. Dus op goed geluk naar Brussel, waar ze gelukkig niet moeilijk deden. Maar dan zit je al wel twee uur in de rats. Mijn vrouw stond op het punt om maar gewoon weer naar huis te gaan.
Tja. Ander bedrijf, ander land. De huisarts vertelt je bij een verlate afspraak ook niet of je na de afgesproken tijd bij de kapper terecht kunt.noppus schreef op zondag 25 november 2012 @ 22:32:
En het vervelendste is dat het personeel geen info kan/wil geven. Men kon ons in Dordrecht niet vertellen of we mee zouden kunnen met een latere Eurostar. Dus op goed geluk naar Brussel, waar ze gelukkig niet moeilijk deden. Maar dan zit je al wel twee uur in de rats. Mijn vrouw stond op het punt om maar gewoon weer naar huis te gaan.
Lijkt me enorme chaos, maar ik hoor/lees/zie verder weinig?
Rond Amsterdam C rijden geen treinen door een sein- en wisselstoring.
Gebruik de metro tussen Diemen Zuid en Amsterdam C.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Inderdaad, en dat moet dus veranderen/beter geregeld worden. Voor de reiziger is het gewoon 1 reis. Desnoods moet het dan maar niet als ander land gaan gelden, of weet ik wat voor dramatische maatregel er nodig is, maar -iets- moet er hier veranderen.Luccus schreef op zondag 25 november 2012 @ 22:39:
[...]
Tja. Ander bedrijf, ander land. De huisarts vertelt je bij een verlate afspraak ook niet of je na de afgesproken tijd bij de kapper terecht kunt.
nog nooit zoveel treinen gezien op Lombardijen ... stonden helaas allemaal stil en niet aan het perron.
Nou, we hadden een kaartje gekocht bij NS (Hispeed). Voor de hele reis. Dus zo raar is het niet om bij NS dan te informeren hoe het verder moet met een door hen aangeboden reis. Die door storingen bij NS in de soep loopt.Luccus schreef op zondag 25 november 2012 @ 22:39:
[...]
Tja. Ander bedrijf, ander land. De huisarts vertelt je bij een verlate afspraak ook niet of je na de afgesproken tijd bij de kapper terecht kunt.
Zoals ik al eerder zei is er ontzettend veel gezeik met deze treinen. Gewoon niet meer inzetten totdat ze grondig zijn onderzocht en gefixed.
Die brand was toch gisteren al? Vandaag nog een seinstoring erbij?
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
In de luchtvaart zeggen we: if it looks good, it flies good.magnifor schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 08:01:
Jaaaaaaaaa! Weer in de NID. Geen 500 meter vanuit Den Haag centraal staan we stil met de mededeling dat er ergens lucht uit loopt. Heb het niet volledig kunnen verstaan omdat ik muziek opheb.
Zoals ik al eerder zei is er ontzettend veel gezeik met deze treinen. Gewoon niet meer inzetten totdat ze grondig zijn onderzocht en gefixed.
Die nieuwe 'oude' dubbeldekker trein is butt-ugly en daarom rijdt ie niet goed.
Moet trouwens wel zeggen dat de service bij NS zienderogen toeneemt. Ik pak nu standaard een eerste klas zitplaats omdat de NS structureel met een kort sprintertje tijdens de spits denkt weg te komen bij Schiphol. Door de drukte is er toch geen conducteur te bekennen. Bedankt NS!
Kia Niro-EV 2024
Indien je een twee klas kaartje hebt: ik vind dit nogal irritant. Ik reis eerste klas (met eerste klas kaart) en als het druk is zit de eerste klas vaak vol met mensen die een tweede klas kaartje hebben. Ik heb daardoor geen plek meer. Kan moeilijk vragen aan iedereen wat voor kaartje ze hebben en ze wegsturen.Freak187 schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 10:22:
[...]
Moet trouwens wel zeggen dat de service bij NS zienderogen toeneemt. Ik pak nu standaard een eerste klas zitplaats omdat de NS structureel met een kort sprintertje tijdens de spits denkt weg te komen bij Schiphol. Door de drukte is er toch geen conducteur te bekennen. Bedankt NS!
Vaak hoor ik ook dat mensen denken dat als de tweede klas vol is, ze eerste klas mogen zitten.
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
High five, ik had dit de andere kant op vanochtend vanuit Amsterdam Centraal. De machinist moest om één of andere reden helemaal naar de andere kant (en weer terug) lopen om het op te lossen. En voor de verandering was het materieel wel lang genoeg voor de spits, arme machinistmagnifor schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 08:01:
Jaaaaaaaaa! Weer in de NID. Geen 500 meter vanuit Den Haag centraal staan we stil met de mededeling dat er ergens lucht uit loopt. Heb het niet volledig kunnen verstaan omdat ik muziek opheb.

En als de 2e klas vol zit én staat en de balkons ook, mag het dan wel ?? Ik heb namelijk wel een vervoersbewijs ... dus wil graag vervoerd worden, desnoods 1e klas.jelmervos schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 10:40:
Vaak hoor ik ook dat mensen denken dat als de tweede klas vol is, ze eerste klas mogen zitten.
Als de trein zó vol is dat jij geen 1e klas kunt reizen, moet je klagen bij de NS, lijkt me.
Of bij medewerkers op het station.significant schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 21:19:
[...]
Je moet dan met de HC van de eerst volgende trein praten. Heb dat met Interrail zo vaak gehad: gewoon je ticket laten zien en je krijgt of een nieuwe zitplaats of je wordt verzocht in het barrijtuig te gaan zitten. ICE, X2000, Thalys, TGV, EuroStar nooit een euro extra moeten betalen maar vaak genoeg een of meerdere treinen eerder/later dan mijn reservering kunnen krijgen.
Bij DB heb ik daar erg goede ervaringen mee, toppunt was dat ik een keer op München Hbf mijn aansluitende IC miste icm vertraagde nachttrein uit Budapest. Oplossing: gratis upgrade naar ICE rechtstreeks naar A'dam. Ik was 4 uur eerder thuis dan ik zonder vertraging had moetn zijn

Ook een keer gelukt om een niet omboekbare Eurostar ticket van London naar Brussel toch om te laten boeken nadat ik door overmacht te laat was.
Bottom line: nooit zomaar gaan zitten in een trein als iets niet klopt met je reservering, altijd minimaal naar de conducteur toestappen. Dan confronteer jij het bedrijf met hun probleem en doen zij in de regel echt hun best een oplossing te vinden. Als je dat niet doet en gaat zitten ben jij zwartrijder en confronteren ze jou daarmee, met alle gevolgen van dien
Oslik blyat! Oslik!
Maar ik kan wel degelijk vervoerd worden op mijn vervoerbewijs... alleen niet in de klasse waar mijn plaatsbewijs geldig voor is.Alex) schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 11:01:
Je vervoerbewijs geeft je recht om te reizen op de klasse die op je kaartje staat. Als jij met je 2e klas-kaartje niet vervoerd kunt worden ben jij degene die bij NS dient te klagen.
Dan loop ik dus risico op een bon. Maar meestal is het de conducteur zelf die mensen naar de 1e klasse dirigeert.
Mag je trouwens met een 1e klasse plaats/vervoer bewijs wel in de 2e klasse reizen ?? Er staat tenslotte 1e klas op, niet 1e klas of minder/lager ...
dion_b schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 11:53:
[...]
Of bij medewerkers op het station.
Bij DB heb ik daar erg goede ervaringen mee, toppunt was dat ik een keer op München Hbf mijn aansluitende IC miste icm vertraagde nachttrein uit Budapest. Oplossing: gratis upgrade naar ICE rechtstreeks naar A'dam. Ik was 4 uur eerder thuis dan ik zonder vertraging had moetn zijn
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Nouja, de 3e klas is niet afgeschaft, de vroegere 1e klas is afgeschaft. Wat destijds 2e klas heette is nu 1e klas, en wat 3e klas was is nu 2e. Daar staat natuurlijk tegenover dat treinen comfortabeler zijn geworden in de laatste 100 jaar...ArcticWolf schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 12:35:
en 3e klas bestaat formeel niet meer.. maar ja
Kan ik me volledig in vinden. Daarom vind ik het ook absurd dat een conducteur geen controle in de 1ste klas houdt. Want als het superdruk is, zie je nooit een conducteur. Of weet ie van tevoren dat ie een shitload aan gezeik krijgt van passagiers die als sardientjes vervoerd worden?jelmervos schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 10:40:
[...]
Indien je een twee klas kaartje hebt: ik vind dit nogal irritant. Ik reis eerste klas (met eerste klas kaart) en als het druk is zit de eerste klas vaak vol met mensen die een tweede klas kaartje hebben. Ik heb daardoor geen plek meer. Kan moeilijk vragen aan iedereen wat voor kaartje ze hebben en ze wegsturen.
Laat het maar eens flink escaleren, want dan pas zal de NS pas actie ondernemen. Ik ben me er van bewust dat ik een 1ste klas stoel bezet houdt terwijl ik daar geen recht op heb. Echter, de limiet is bereikt. Ze zoeken het maar uit.
Kia Niro-EV 2024
Als het zo druk is dat mensen de 1e klas in worden gedwongen/gedrongen, komt een conducteur er niet eens meer dóór !Freak187 schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 14:07:
Want als het superdruk is, zie je nooit een conducteur. Of weet ie van tevoren dat ie een shitload aan gezeik krijgt van passagiers die als sardientjes vervoerd worden?
Dan sluiten ze de deuren van buiten en stappen ze in de achterste cabine in ...
In NL ja, niet overal zo. In ZA hadden ze onder Apartheid nog drie klassen (3e uiteraard slegs vir nie-blankes), na 1994 werd besloten om uiteraard de racistische beperking af te schaffen maar ook te bezuinigen door een van de drie klassen te laten vallen. Uiteindelijk is besloten om juist 2e klas af te schaffen. Redenering was dat er behoefte was aan zo goedkoop mogelijk van A naar B (oude 3e klas) en aan zo comfortabel mogelijk reizen (oude 1e klas), maar dat iets ertussenin vleesch noch visch was.ValHallASW schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 13:12:
[...]
Nouja, de 3e klas is niet afgeschaft, de vroegere 1e klas is afgeschaft. Wat destijds 2e klas heette is nu 1e klas, en wat 3e klas was is nu 2e. Daar staat natuurlijk tegenover dat treinen comfortabeler zijn geworden in de laatste 100 jaar...
Oslik blyat! Oslik!
Klopt. Daarom vroeg ik vorige keer al hoe het zit met de veiligheid als de balkons en gangpaden zo druk zijn dat de conducteur zich niet eens waagt om naar buiten te gaan.Goner schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 14:43:
[...]
Als het zo druk is dat mensen de 1e klas in worden gedwongen/gedrongen, komt een conducteur er niet eens meer dóór !
Dan sluiten ze de deuren van buiten en stappen ze in de achterste cabine in ...
Kia Niro-EV 2024
Is hardstikke veilig ... je staat zo stijf op elkaar dat je niet eens kan omvallen bij een noodstop/botsingFreak187 schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 15:19:
Klopt. Daarom vroeg ik vorige keer al hoe het zit met de veiligheid als de balkons en gangpaden zo druk zijn dat de conducteur zich niet eens waagt om naar buiten te gaan.
Aan de conducteurs ligt het niet hoor, die lijden met ons mee. Vertelde laatst al dat ik een tijdje terug niet eens in kon stappen (laat staan in 1e klas gaan zitten/staan) en dat de conducteur me via de cabine naar binnen liet gaan).
Ik weet niet op welke locatie je de snelheidsaanduidingen hebt gezien, maar ik vermoed bij de uitrijdsporen van de Watergraafsmeer. Daar is een installatie gebouwd om treinen met glycol te besproeien, waarvoor de snelheid tot wandeltempo moeten worden teruggebracht. De snelheidsindicatoren dienen daarbij als extra hulpmiddel, omdat de baanvaksnelheid daar hoger ligt.tomk94 schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 16:34:
Ik reed net langs emplacement Watergraafsmeer(Bij Amsterdam/diemen) en naast 2 sporen tussen het emplacement en Amsterdam C. stonden dynamische snelheidsaanduiders met daarboven "U rijd". Ik vraag me af waar deze voor nodig zijn. Daar heeft de trein zelf toch zijn snelheidmeter en ATB voor? En waarom heb ik ze nog nooit eerder gezien?
[ Voor 11% gewijzigd door Luke! op 27-11-2012 16:40 ]
Sterker nog: ook met te hard rijden met een trein kun je gewoon een boete (plus een gesprekje met je teammanager) krijgen. Ze staan regelmatig te controleren op snelheid op bepaalde punten in het land.
Dat heb ik dan gezien. Bedankt voor de uitleg.Luccus schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 16:39:
[...]
Ik weet niet op welke locatie je de snelheidsaanduidingen hebt gezien, maar ik vermoed bij de uitrijdsporen van de Watergraafsmeer. Daar is een installatie gebouwd om treinen met glycol te besproeien, waarvoor de snelheid tot wandeltempo moeten worden teruggebracht. De snelheidsindicatoren dienen daarbij als extra hulpmiddel, omdat de baanvaksnelheid daar hoger ligt.
Idd, de ATB kan niet overal de maximale baanvaksnelheid afdekken. Dit heeft overigens niks met de veiligheid te maken maar eerder geluidsoverlast of discomfort in de trein.EDIT schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 16:41:
Ook treinen rijden wel eens te hard
Sterker nog: ook met te hard rijden met een trein kun je gewoon een boete (plus een gesprekje met je teammanager) krijgen. Ze staan regelmatig te controleren op snelheid op bepaalde punten in het land.
Machinisten spelen te veel sudoku en missen dus de snelheidsbordjes
Op wat voor stukken mag dan minder hard gereden dan de ATB verteld, behalve die rare stap van 80 naar 130 (geloof ik) in ATB-EG waardoor 100 onmogelijk is? En snelheidscontroles? Moet ik me dat gewoon als laserguns voorstellen?ArcticWolf schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 16:43:
[...]
Idd, de ATB kan niet overal de maximale baanvaksnelheid afdekken. Dit heeft overigens niks met de veiligheid te maken maar eerder geluidsoverlast of discomfort in de trein.
Machinisten spelen te veel sudoku en missen dus de snelheidsbordjes
Ik dacht juist, toen ik de oorzaak van die ontspoorde Noorse FLIRT las (snelheidsbeperking van een boog niet in het bveveiligingssysteem), dat dat in Nederland niet voorkwam.
Bijvoorbeeld met een DD-VIRM is het remcriterium zo belachelijk laag dat je met ongeveer 120 km/h nog door een rood sein kan rijden. Je begrijpt wel wat er gebeurd als er een andere trein direct achter het sein stil staat. Zelfs een ATB-remming helpt dan niet meer.
Hetzelfde kan gebeuren bij een verlaging van de snelheid. Er zijn plekken waar een verlaging van de snelheid wordt geëist al ruim voor een bocht, maar als een machinist vertraagd is, dan wil er nog wel eens een loopje genomen worden met die plaats van de snelheidsbeperking.
Sommige machinisten zorgen er dan voor dat ze, in plaats van al ruim voor de bocht, precies in de bocht de gewenste snelheid bereikt hebben. Op die manier halen ze toch weer een beetje tijd in.
Een hele bekende plaats waar ze staan te controleren en waar die laatste situatie relatief vaak schijnt te gebeuren is Naarden-Bussem, in de bocht richting Weesp.
Het gaat inderdaad om laserguns heb ik mij laten vertellen, maar ik heb ze zelf nog niet gezien.
Hé, ik speel alleen patience, geen sudoku!Machinisten spelen te veel sudoku en missen dus de snelheidsbordjes
[ Voor 4% gewijzigd door EDIT op 27-11-2012 17:47 ]
ik vind patience ook leuker dan sudoku
Ze staan idd met laserguns te controleren ~_~
Wat bedoel je met remcriterium trouwens?
Bijvoorbeeld met een DD-VIRM is het remcriterium zo belachelijk laag dat je met ongeveer 120 km/h nog door een rood sein kan rijden.
[ Voor 50% gewijzigd door ArcticWolf op 27-11-2012 18:38 ]
In de praktijk is de remvertraging daardoor zo ongeveer nihil, en rij je met een VIRM dus nog met een slordige 110 - 120 km/h (afhankelijk van het treinstel) langs het volgende sein (bij normale blokafstand) als je enkel volgens dat criterium remt.
Iets duidelijker?
hehe, thanks! idd duidelijker zoEDIT schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 19:07:
Elk treinstel of elke loc heeft een eigen stand waarop de remhandle minimaal moet staan om (in geval van een snelheidsbeperking) de ATB "tevreden" te houden. Omdat er uitgegaan wordt van het vakmanschap van de machinist is deze zeer laag, zolang er maar afgeremd wordt als een snelheidsverlaging moet worden ingezet.
In de praktijk is de remvertraging daardoor zo ongeveer nihil, en rij je met een VIRM dus nog met een slordige 110 - 120 km/h (afhankelijk van het treinstel) langs het volgende sein (bij normale blokafstand) als je enkel volgens dat criterium remt.
Iets duidelijker?
Nja... een V-IRM kan ook best wel hard remmen

Nieuwe reservering kopen.flowerp schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 20:23:
[...]
Ooit jaren lang geleden heb ik eens omgerekend iets van 160 gulden aan de conducteur van de Thalys moeten betalen omdat de reservering niet helemaal overeen kwam met de trein waar ik in zat
...bovenstaande is in Engeland erg gebruikelijk. Goedkope tickets zijn daar vaak voor een specifieke trein. Mis je die, betaal je de hoofdprijs. Verder is het missen door vertraging niet anders dan bij een vliegtuig. Jammer maar helaas (tenzij je de veelvoudig kostende open kaartjes koopt...)
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Oh, de VIRM kan best goed remmenArcticWolf schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 19:20:
[...]
hehe, thanks! idd duidelijker zo![]()
Nja... een V-IRM kan ook best wel hard remmende gong/bel klinkt toch wel bij een geel sein?
Je moet in principe al beginnen te remmen voor je bij het sein bent. Klinkt het waarschuwingssignaal, dan ben je feitelijk al te laat. Je krijgt wel bij ATB codewisselingen (dus ook bij een geel sein) het ATB codewissel-signaal te horen, net als je drie drie korte bellen te horen krijgt als je op de door de ATB opgelegde snelheid rijdt na het afremmen.
Vage shit. Lijkt me echt heel raar om treinen te laseren. De gedachte alleen alEDIT schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 16:41:
Ook treinen rijden wel eens te hard

Ik weet niet beter dat het juist normaal is als een trein wat harder rijdt als die wat vertraagd is, om de schade te beperken of in te halen. Zal vast niet op elk traject kunnen.
Ik heb (nog) geen verstand van zaken, maar dit lijkt me uitermate goed van de machinisten en zou imo juist toegejuicht moeten worden.EDIT schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 17:36:
Sommige machinisten zorgen er dan voor dat ze, in plaats van al ruim voor de bocht, precies in de bocht de gewenste snelheid bereikt hebben. Op die manier halen ze toch weer een beetje tijd in.
[ Voor 7% gewijzigd door Knightwolf op 27-11-2012 20:34 ]
Het schrappen van PHS (helaas) was een betere verbetering geweest dan dat machinsten "truckjes" gaan uithalen om vertragingen te voorkomen/in te halen.Knightwolf schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 20:32:
[...]
Vage shit. Lijkt me echt heel raar om treinen te laseren. De gedachte alleen al
Ik weet niet beter dat het juist normaal is als een trein wat harder rijdt als die wat vertraagd is, om de schade te beperken of in te halen. Zal vast niet op elk traject kunnen.
[...]
Ik heb (nog) geen verstand van zaken, maar dit lijkt me uitermate goed van de machinisten en zou imo juist toegejuicht moeten worden.
Al zullen SAAL/DSSU wel flink mee dragen aan de preventie van vertragingen (geen kruisende treinen meer
Dit topic is gesloten.
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!