Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 175 Laatste
Acties:
  • 702.127 views

Onderwerpen

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Gossie... techniek kan nu eenmaal kapot gaan. Als jij techniek hebt uitgevonden waarbij dat niet meer mogelijk is zou ik zeggen, vraag een patent aan. Kan je rijk mee worden.

En tsja, het is je vast wel opgevallen dat er bij prorail bezuinigd moet worden, het is immers crisistijd. Dat betekent dus minder geld voor vervanging, onderhoud, en nog wat andere zaken enzo.

Klagen bij het kabinet graag, die minder budget ter beschikking stelt van de diverse organisaties.

"Fix your shit" is mooi, maar ben je dan ook bereid meer kosten te dragen? Want dat fixen kost wel gewoon geld... en dat is er dus niet, of onvoldoende. Maar als het meer geld kost, krijg je weer de beroepsklagers die dáár weer over gaan klagen.... en zo is het dus nooit goed.

Virussen? Scan ze hier!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Goed goed. Genoeg gezeik. Zit nu in de internationale trein richting Brussel. Mijn favoriete treinstellen waren met aparte cabines zoals je vroeger had bij de NS. Ik zit nu in zo'n treinstel. Lang geleden. Zulke treinstellen maakt het treinen weer leuk ipv die pauper dubbeldekkers.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
magnifor schreef op donderdag 15 november 2012 @ 18:49:
Goed goed. Genoeg gezeik. Zit nu in de internationale trein richting Brussel. Mijn favoriete treinstellen waren met aparte cabines zoals je vroeger had bij de NS. Ik zit nu in zo'n treinstel. Lang geleden. Zulke treinstellen maakt het treinen weer leuk ipv die pauper dubbeldekkers.
Geniet er maar van... nog minder dan een maand en dan rijden ze niet meer (naar Brussel)

• magnifor
  • Niet online
Misschien ga ik een dagje naar Brussel, puur om lekker lang in deze treinstellen te zitten. Helaas moet ik nu op Den Haag HS uitstappen.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 15 november 2012 @ 10:13:
Leuk stukje "collateral damage" bij de nieuwe Fyra: als je uit de eurostar komt dan haal je meestal wel de direkt aansluitende benelux. Dat is 13 minuten overstaptijd en je moet moeite doen om dat niet te halen.
Officieel is dat echter geen aansluiting en als je een kaartje bestelt krijg je ook standaard de benelux van een uur later.
Maar nu heb je een gereserveerde plaat in de Fyra. In die bepaalde trein. En het is maar de vraag hoe coulant een conducteur zal zijn als je een trein een uur eerder wil nemen.
En daar gaat dan je uur tijdwinst omdat de Fyra een uur sneller is.
Dan ga je er vanuit dat de Fyra op dezelfde tijden gaan vertrekken als de Benelux (dat is natuurlijk wel aannemelijk).

• wildhagen
  • Niet online
Conducteurs en machinisten van de Nederlandse Spoorwegen willen af van de verplichting om uit te stappen als iemand probeert zelfmoord te plegen op het spoor.

Eenvandaag meldt donderdag dat 86 procent van de conducteurs en machinisten deze afweging zelf wil maken.

De richtlijnen van de NS schrijven voor dat een conducteur, en als deze niet aanwezig is de machinist, dient uit te stappen bij een zelfmoordpoging om eerste hulp te verlenen. Bij een succesvolle zelfdoding worden ze geacht het lichaam te bedekken.

Zo'n 54 procent van de conducteurs en machinisten vinden dat de hulpdiensten in eerste instantie zich over de zelfmoordpogingen moeten ontfermen.

Het meeste treinpersoneel zegt best bereid te zijn te helpen, maar alleen als dat nog zin heeft. Als het duidelijk is dat het te laat is voor hulpverlening willen de meeste NS-werknemers zich niet aan zo'n heftige ervaring blootstellen.

Henk Bosch, een conducteur die maar liefst veertien keer een zelfdoding op het spoor meemaakte, komt donderdag in Eenvandaag aan het woord. "Ik zal het er de rest van mijn leven mee moeten doen dat ik vier uur per nacht slaap en constant overal lichaamsdelen zie liggen."
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...n-zelfmoordbeleid-ns.html

Damn, 14x zo'n springer tegenkomen. Dat je dan überhaupt nog kunt slapen zeg :X

Virussen? Scan ze hier!

• ArcticWolf
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 15 november 2012 @ 19:05:
[...]

Bron: http://www.nu.nl/binnenla...n-zelfmoordbeleid-ns.html

Damn, 14x zo'n springer tegenkomen. Dat je dan überhaupt nog kunt slapen zeg :X
idd :S
Ik ken een machinist die zwaait meestal nog ff voordat ze er voor springen, maar de meeste raken in een depressie na een paar springers... :/ het kan mentaal ook niet goed voor je zijn dit TE vaak mee te maken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:05
Damn gezellige boel ja. En rare regels daar bij de NS zeg :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hoezo rare regels? Je rijdt iemand aan, dan ga je toch eerste hulp verlenen? Of vind je het ook normaal dat als je in de auto iemand aanrijdt je maar in je auto wacht totdat er iemand op komt dagen om je te vertellen dat als de ambulance 5 minuten eerder was geweest hij het wel had overleefd?

Natuurlijk zijn de kansen dat je een botsing met een trein overleeft een stuk kleiner dan met een auto, maar als je niets doet ligt daar ook een lijk in de sloot.
En dat is voor de reizigers ook niet zo prettig. Ik vind het helemaal geen rare regel.

Hebben treinen trouwens standaard een laken of zo aan boord? Want hoe moet je anders een lijk afdekken?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:14

Freak187

geen

marcop23 schreef op donderdag 15 november 2012 @ 16:52:
[...]

Wie? De brandweer, die de tunnel afsluit? De machinist, die rook ziet? ProRail, die bij een melding van de mcn de brandweer waarschuwt, en niet denk van 'Ach, zal wel weer vals alarm zijn, we negeren het gewoon'?

Natuurlijk is dit absoluut niet de bedoeling, maar wie en wat moet je de schuld geven? Gezien er steeds zowel machinisten als rookmelders rook melden, zou het natuurlijk ook gewoon kunnen dat er wel steeds rook is, wat op één of andere manier weer weg gaat.

Ik denk dat de beste manier om het op te lossen een groot aantal stevige gasontladingslampen, met goede (HD) camera's overal. En bij een melding erg goed de beelden analyseren.
PREVENTIEF WERKEN.

Dat is de oplossing. Ik werk in de luchtvaart (en ik reis iedere dag van en naar station Schiphol, dus vandaar mijn frustratie) en daarin wordt niet anders gewerkt dan de root cause aanpakken inplaats van symptoonbestrijding. Daar kan de NS nog wat van leren. Want herstbladeren en winter-ongemak is allemaal niet de schuld van de NS. Pas na inmenging van de politiek blijkt er ineens toch een oplossing te zijn. De NS of prorail zijn gewoon passief. Dat kun je niet ontkennen.

Ik ga met kerst een weekend naar Milaan met het vliegtuig. Denk je dat ik de trein neem om naar Schiphol te komen? Dacht het niet. Straks sta ik weer ergens tussen de weilanden en komt de trein geen meter vooruit. Mis ik m'n vlucht. Ik ga wel met de auto.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:08
Volgens mij hebben conducteurs een koffertje, met onder andere een laken, inderdaad.

Ik had in de eerste van de middelbare een keer zo'n voorlichtingsles, maar die machinist + conducteur bleef er vrij rustig bij. Wel is het, als je met > 120 km/h vol tegen iemand aanrijdt, altijd afwachten wat je aantreft, je weet al dat het te laat is. En dat je met een beetje pech niet genoeg hebt aan één laken, maar meerdere lakentjes nodig hebt voor rondgevlogen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

wildhagen schreef op donderdag 15 november 2012 @ 18:47:
Gossie... techniek kan nu eenmaal kapot gaan. Als jij techniek hebt uitgevonden waarbij dat niet meer mogelijk is zou ik zeggen, vraag een patent aan. Kan je rijk mee worden.

En tsja, het is je vast wel opgevallen dat er bij prorail bezuinigd moet worden, het is immers crisistijd. Dat betekent dus minder geld voor vervanging, onderhoud, en nog wat andere zaken enzo.

Klagen bij het kabinet graag, die minder budget ter beschikking stelt van de diverse organisaties.

"Fix your shit" is mooi, maar ben je dan ook bereid meer kosten te dragen? Want dat fixen kost wel gewoon geld... en dat is er dus niet, of onvoldoende. Maar als het meer geld kost, krijg je weer de beroepsklagers die dáár weer over gaan klagen.... en zo is het dus nooit goed.
Toch uitzonderlijk dat de de NS en prorail hevig gesubsidieerd worden en toch niet met een goed produkt kunnen komen. In andere technische bedrijfstakken moeten bedrijven met hun eigen geld zorgen voor onderhoud en dat werkt allemaal een stuk beter. Overheidsgeld maakt lui.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-09 16:23

Tourniquet

Hiya, fellas!

En wederom...
Schiphol

Melding vrijdag 16 november 2012, 08:55 uur:
Oorzaak: defecte trein

Rond Schiphol rijden minder treinen door een defecte trein.
Houdt u rekening met een extra reistijd van ongeveer 30 min.
De verstoring is naar verwachting rond 10:00 uur verholpen.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Freak187 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 08:54:
[...]

Toch uitzonderlijk dat de de NS en prorail hevig gesubsidieerd worden en toch niet met een goed produkt kunnen komen. In andere technische bedrijfstakken moeten bedrijven met hun eigen geld zorgen voor onderhoud en dat werkt allemaal een stuk beter. Overheidsgeld maakt lui.
Zo hevig worden ze niet gesubsidieerd hoor, 1,5 miljoen mensen per dag hebben toch ergens hun vervoersbewijs vandaan.
En nog ff terug te komen op die bladeren problematiek, dat is al sinds 2003 niet meer 8)7
Die sneew problematiek is voornamelijk een NS probleem... en ook de NS die het veroorzaakt... die worden niet gesubsidieerd (want dat mag niet :+ ) maar ja.. marktwerking :p afgelopen winter waren er gewoon geen treinen meer beschikbaar... er waren wel wissels kapot, maar niet zoveel dat er zoveel treinen uit moesten vallen.

[ Voor 20% gewijzigd door ArcticWolf op 16-11-2012 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:04
NS zegt altijd als er een probleem is "Marktwerking" tja dit kan niet eeuwig als excuus worden gebruikt.
Als er dan echte marktwerking (1) komt dan is het snel gebeurd met je bedrijf.

(1) Twee maatschappijen die dezelfde route rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Niet als die tweede maatschappij over dezelfde infrastructuur rijdt (en dat zou het geval zijn, er is immers geen alternatief). Want dan is een sein- of wisselstoring (wat nog altijd de meest voorkomende storing is) ook direct van toepassing op die maatschappij.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
leonbong schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 09:38:
NS zegt altijd als er een probleem is "Marktwerking" tja dit kan niet eeuwig als excuus worden gebruikt.
Als er dan echte marktwerking (1) komt dan is het snel gebeurd met je bedrijf.

(1) Twee maatschappijen die dezelfde route rijden.
Nee, maar ze kopen wel conform marktwerking in... Marktwerking op het spoor is en blijft pure onzin. De trein rijdt van A naar B (Amsterdam - Utrecht) en of daar nu vervoerder B of C rijdt maakt echt geen hol uit, hij moet gewoon rijden.
De snelheid van de treinen ligt maar aan een paar factoren en dat zijn factoren waar een vervoerder geen f*ck over te zeggen heeft.

Ik zeg ProRail terug naar RWS, NS als enige personenvervoerder maar wel onder het ministerie.
Onderhoudscontracten spoor, onderhoudscontracten treinen en goederenvervoer kan prima geprivatiseerd blijven zolang ProRail ervoor zorgt dat deze GOED aanbesteed worden en RWS loopt met de kwaliteit van aanbestedingen gewoon een jaar of 5~10 voor op ProRail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

ArcticWolf schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 09:11:
[...]

Zo hevig worden ze niet gesubsidieerd hoor, 1,5 miljoen mensen per dag hebben toch ergens hun vervoersbewijs vandaan.
En nog ff terug te komen op die bladeren problematiek, dat is al sinds 2003 niet meer 8)7
Die sneew problematiek is voornamelijk een NS probleem... en ook de NS die het veroorzaakt... die worden niet gesubsidieerd (want dat mag niet :+ ) maar ja.. marktwerking :p afgelopen winter waren er gewoon geen treinen meer beschikbaar... er waren wel wissels kapot, maar niet zoveel dat er zoveel treinen uit moesten vallen.
Jaja... 1,5 miljoen mensen en heel veel treinen op het spoor. Dat is de standaard reactie van NS/Prorail.

Als je het niet kan bolwerken, moet je misschien je dienstregeling uitkleden. Het is altijd vingerwijzen naar iets anders.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

ArcticWolf schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 09:49:
[...]

Nee, maar ze kopen wel conform marktwerking in... Marktwerking op het spoor is en blijft pure onzin. De trein rijdt van A naar B (Amsterdam - Utrecht) en of daar nu vervoerder B of C rijdt maakt echt geen hol uit, hij moet gewoon rijden.
De snelheid van de treinen ligt maar aan een paar factoren en dat zijn factoren waar een vervoerder geen f*ck over te zeggen heeft.

Ik zeg ProRail terug naar RWS, NS als enige personenvervoerder maar wel onder het ministerie.
Onderhoudscontracten spoor, onderhoudscontracten treinen en goederenvervoer kan prima geprivatiseerd blijven zolang ProRail ervoor zorgt dat deze GOED aanbesteed worden en RWS loopt met de kwaliteit van aanbestedingen gewoon een jaar of 5~10 voor op ProRail
Dus er is veel geld geinvesteerd in een overhead (managers die zogenaamd vanalles moeten inkopen) terwijl dat een wassen neus is.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Freak187 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 09:52:
[...]

Dus er is veel geld geinvesteerd in een overhead (managers die zogenaamd vanalles moeten inkopen) terwijl dat een wassen neus is.
Mm? welk gedeelte heb je het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

ArcticWolf schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 09:55:
[...]

Mm? welk gedeelte heb je het over?
Er is geen concurrentie, dus het uitbesteden aan 3de partijen of veel PR mederwerkers aanstellen om het product aan te prijzen is zinloos.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Freak187 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 09:51:
[...]

Als je het niet kan bolwerken, moet je misschien je dienstregeling uitkleden. Het is altijd vingerwijzen naar iets anders.
En dan heb je direct alle beroepsklagers achter je aan, "dat alles zo uitgekleed wordt".....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

wildhagen schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 11:50:
[...]

En dan heb je direct alle beroepsklagers achter je aan, "dat alles zo uitgekleed wordt".....
Mjah... weet ik niet. Er zijn nu een hoop trajecten die serieus 0% punctualiteit hebben (waaronder mijn traject van Hoorn Kersenboogerd - Hoofddorp). Want mijn trein moet altijd wachten op andere intercity's die óók met een vertraging zijn vertrokken van A'dam Sloterdijk bijvoorbeeld. Als ik dan een mail stuur naar de klantenservice wordt er ALTIJD gewezen op het feit dat het spoor zo druk is etc etc. Tja.. misschien moet je het dan maar iets handiger indelen denk ik dan?

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Freak187 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 12:38:
[...]

Mjah... weet ik niet. Er zijn nu een hoop trajecten die serieus 0% punctualiteit hebben (waaronder mijn traject van Hoorn Kersenboogerd - Hoofddorp). Want mijn trein moet altijd wachten op andere intercity's die óók met een vertraging zijn vertrokken van A'dam Sloterdijk bijvoorbeeld. Als ik dan een mail stuur naar de klantenservice wordt er ALTIJD gewezen op het feit dat het spoor zo druk is etc etc. Tja.. misschien moet je het dan maar iets handiger indelen denk ik dan?
Daar is men mee bezig, ff een quote naar mezelf vanuit een ander topic :+
Klopt je hebt deels gelijk, maar er loopt nu een programma bij ProRail om de in en uitrijdt snelheden nabij stations omhoog te krijgen waardoor de reistijd heel veel omhoog gaat. Op middenlange afstanden zoals Utrecht - Amsterdam Bijlmer heeft een snelheidsverhoging minder zin dan een snelheidsverhoging vanaf Amstel naar Centraal (traag stuk). De gewone IC zal niet duurder worden (behalve bij inflatie), de Fyra daarentegen heeft dan ook helemaal niks met de de NS te maken (praktisch gezien).

Een 140 - 0 remcurve is veel sneller dan een 140 - 90 - 70 - 40 curve zoals bij Utrecht op het moment. Die curve maakt de remweg zo idioot lang, omdat elke snelheidsverlaging een bloklengte heeft van minimaal 850 meter :X
Daarnaast moet elke trein die in Nederland rijdt binnen een bloklengte stil kunnen staan. ProRail is nu bezig systematisch de stations in Nederland aan het afgaan om dit soort issues op te kunnen lossen. Daarbij loopt er nog een programma "seinverdichting", wat inhoudt dat alle bloklengtes zoveel mogelijk naar de 850 meter gebracht dienen te worden.

En nog even voor jullie informatie:
IC en Sprinters kunnen van 0 - 100 in 30~60 seconden optrekken

ArcticWolf wijzigde dit bericht 15-11-2012 14:17 (3%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-10 11:43
Mm wel weer heel erg vanuit de techniek gericht hoor ArticWolf.. Het is mijn werk om die seinverdichtingen te ontwerpen maar ook ik word echt wel moe van alle programma's die lopen op dit moment. Er moet visie komen.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
IJnte schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 12:44:
Mm wel weer heel erg vanuit de techniek gericht hoor ArticWolf.. Het is mijn werk om die seinverdichtingen te ontwerpen maar ook ik word echt wel moe van alle programma's die lopen op dit moment. Er moet visie komen.
True ;(
Het is nu half bakken werk. Laatst kwamen er zelfs 2 bouwmanagers van ProRail op elkaars terrein en die zaten echt van :? :? doe jij hier.

[ Voor 17% gewijzigd door ArcticWolf op 16-11-2012 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:37
Freak187 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 12:38:
[...]

Zo zijn er wel meer stoptrein trajcten te vinden die echt nooit op tijd reizen. Ik ben maar verhuisd, scheelt een hoop frustratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Help de tekortkomingen van ETCS L3 oplossen en leg in de tussentijd L2 aan met een bloklengte van 500 meter. Hoppa. Visie.

Oh nee, want ETCS is Nog Niet Klaar en Is Te Duur en NS Wil Niet Inbouwen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Dus ETCS wordt ETCSNNK&ITD&NSWNI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 13:49:
[...]

Help de tekortkomingen van ETCS L3 oplossen en leg in de tussentijd L2 aan met een bloklengte van 500 meter. Hoppa. Visie.

Bloklengte 500 mag toch niet? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Zoals ik al gisteren ook al zei, deze problemen beginnen structureel te worden.

De NID heeft veel problemen. Het komt te vaak voor dat de koppeling niet werkt of andere problemen zijn. Het was waarschijnlijk de NID dat weer problemen had omdat ik uit de NID stapte op Schiphol en naar Perron 3 ging. Hij zou rond 08:23 moeten vertrekken maar toen ik om 08:30 de intercity nam richting Nijmegen stond hij er nog steeds. Dit is de NID voor de duidelijkheid

Afbeeldingslocatie: http://www.webklik.nl/user_files/2011_01/207900/NID.png

Gepimpte oude dubbeldekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ArcticWolf schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 09:49:
[...]

Ik zeg ProRail terug naar RWS,
Want daar is het ooit onderdeel van geweest? Volgens mij waren de rails voor 1993 van de NS, en was de NS een zelfstandig opererend overheidsorgaan. En waren het voor de NS vooral particuliere initiatieven die rails aanlegde.
NS als enige personenvervoerder maar wel onder het ministerie.
Is nooit echt anders geweest, hetzij als 'vrij' onderdeel van de overheid of nu als 100% eigendom van de overheid en 100% gereguleerd door de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
PolarBear schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 14:07:
[...]

Want daar is het ooit onderdeel van geweest? Volgens mij waren de rails voor 1993 van de NS, en was de NS een zelfstandig opererend overheidsorgaan. En waren het voor de NS vooral particuliere initiatieven die rails aanlegde.
Ah :+
Dan ProRail gewoon (ipv terug) naar RWS.
[...]

Is nooit echt anders geweest, hetzij als 'vrij' onderdeel van de overheid of nu als 100% eigendom van de overheid en 100% gereguleerd door de overheid.
Het gedraagt zich nu als een particulier bedrijf, niet als overheidsinstantie. Of het nu in handen is van de overheid of niet...
Ik doelde er eigenlijk op dat de NS weer een overheidsinstantie moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 14:00:
[...]

Bloklengte 500 mag toch niet? :?
ETCS met cabinesignalering. Dan maakt dat niet uit en is een kortere bloklengte wel prettiger omdat je dan meer treinen kwijt kunt en een kortere opvolgingstijd hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 16-11-2012 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

magnifor schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 14:03:
[...]

De NID heeft veel problemen. Het komt te vaak voor dat de koppeling niet werkt of andere problemen zijn. Het was waarschijnlijk de NID dat weer problemen had omdat ik uit de NID stapte op Schiphol en naar Perron 3 ging. Hij zou rond 08:23 moeten vertrekken maar toen ik om 08:30 de intercity nam richting Nijmegen stond hij er nog steeds. Dit is de NID voor de duidelijkheid

[afbeelding]

Wat zijn die dingen lelijk van binnen zeg!! :o

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Freak187 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 14:24:
Wat zijn die dingen lelijk van binnen zeg!! :o
Dat niet alleen, ze zijn erg onhandig ingericht. OK, ik heb er 1 keer ingezeten, dus ik weet niet of dit een standaard probleem is voor de hele trein, maar ik zat beneden ergens in het midden aan de raamkant, en er zit daar een kabelgoot, maar die steekt echt uit tot de helft van je zitplaats, dus je kan niks met je voeten daar...

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:26
enigmafan schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 14:26:
[...]

Dat niet alleen, ze zijn erg onhandig ingericht. OK, ik heb er 1 keer ingezeten, dus ik weet niet of dit een standaard probleem is voor de hele trein, maar ik zat beneden ergens in het midden aan de raamkant, en er zit daar een kabelgoot, maar die steekt echt uit tot de helft van je zitplaats, dus je kan niks met je voeten daar...
Dat is iets structureels in het OV. Of het nu de bus, tram of trein is, beenruimte voor een kleuter en naast elkaar zitten zonder elkaar fisiek aan te raken is ook onmogelijk. Mijns inziens wederom het bewijs dat de passagier van ondergeschikt belang is.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Mja, de meeste auto's zitten voor mij niet echt beter of juist minder goed dan veel treinen. Enige verschil is dat ik in auto's niet hoef te staan als ik in de ochtendspits reis (wat ik tegenwoordig nog maar 1 keer per maand doe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

Koenoe schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 14:34:
[...]

Dat is iets structureels in het OV. Of het nu de bus, tram of trein is, beenruimte voor een kleuter en naast elkaar zitten zonder elkaar fisiek aan te raken is ook onmogelijk. Mijns inziens wederom het bewijs dat de passagier van ondergeschikt belang is.
Die nieuwe sprinter (SLT in vaktermen?) heeft ook van die gigantisch kleine 4-zits plaatsen. Echt... 4 volwassenen kunnen daar niet normaal zitten.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
dcm360 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 14:41:
Mja, de meeste auto's zitten voor mij niet echt beter of juist minder goed dan veel treinen. Enige verschil is dat ik in auto's niet hoef te staan als ik in de ochtendspits reis (wat ik tegenwoordig nog maar 1 keer per maand doe).
Als je met zijn 3'en op de achterbank naast elkaar zit in een oude mini misschien. De beenruimte is vergeleken met vroeger aanzienlijk afgenomen. Zo ver zelfs dat het onpractisch is geworden. Bijvoorbeeld de twee eenpersoons zitplaatsen achter in de tram in A'dam. Het is onmogelijk voor twee volwassenen om tegenover elkaar te zitten. Een zal zijn benen moeten draaien. Zo zijn er nog zat voorbeelden (bagage ruimte VIRM).

Tenzij je achterin een sportwagen moet zitten, is het OV echt onconfortabeler.

In de nieuwe SLT heb ik nog niet gezeten, maar de omgebouwde sprinters, hondekoppen en koplopers hebben hebben zich wat dat betreft wel bewezen.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De nieuwste episode van Fyragate. Mogelijk nu toch een verbinding naar/via Breda, nu de Belgen kappen met hun dwarsliggerij en toch afspraken lijken na te willen komen:
De kans dat Breda vanaf volgende maand toch over een snelle treinverbinding naar Antwerpen beschikt, is toegenomen nu de Belgen hun weigerachtige houding hebben laten varen.

De NMBS, de Belgische spoorwegen, hebben deze week bij het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu een voorstel ingediend om vanaf 9 december acht keer per dag een Fyratrein tussen Breda en Antwerpen te laten rijden. De kosten, geraamd op 11,4 miljoen euro per jaar, worden in dat voorstel gedeeld door Nederland en België.

Dat zegt de Belgische minister van overheidsbedrijven Paul Magnette. In een vergadering met de fracties in het Belgische parlement zei de minister deze week te verwachten dat Nederland het voorstel snel zal aannemen. "Dit is niettemin nog niet officieel en moet in de komende dagen nog bevestigd worden", aldus Magnette.

De NMBS stuurt aan op een aparte verbinding Breda - Antwerpen met een stop op station Noorderkempen net over de grens. Daarnaast gaan er vanaf 9 december Fyratreinen met een maximumsnelheid van 250 km/uur rijden tussen Amsterdam en Brussel. Maar die stoppen niet in Breda.
Bron: http://www.bndestem.nl/re...AB-vanuit-breda-1.3420198

Stay tuned for next weeks episode!

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Extern onderzoek veiligheid Schipholtunnel
UTRECHT - Spoorbeheerder ProRail en de Nederlandse Spoorwegen schakelen een extern onderzoeksbureau in dat de veiligheid in de Schipholtunnel onder de loep moet nemen.

Deze week werd het treinverkeer in de tunnel tot drie keer toe stilgelegd op last van de brandweer na meldingen over brand en rook.

Vrijdagochtend bleek een blokkerende rem van een trein de oorzaak en vermoedelijk was dat euvel ook in de andere twee gevallen de aanleiding om het treinverkeer stil te leggen, meldde een woordvoerder van Prorail vrijdag.

''De tunnel is een enorm belangrijke levensader voor vakantiegangers, zakenmensen en woon-werkverkeer'', aldus de zegsman die het betreurt dat steeds duizenden treinreizigers de dupe zijn.

Veiligheidprocedures
Volgens Prorail richt het onderzoek zich op de veiligheidprocedures, het treinmaterieel, logistieke processen en de situatie in de bijna 6 kilometer lange tunnel zelf.

Bij de rapportage worden externe experts zoals de brandweer betrokken. Welk bureau wordt ingeschakeld, kon de woordvoerder vrijdag nog niet zeggen.

''Het onderzoek moet antwoord geven op de vraag of we nog extra maatregelen kunnen nemen om het aantal meldingen van brand en rook omlaag te brengen.''

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Koenoe schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 14:34:
[...]

Sorry hoor, maar ik vind toch dat, als je in dit topic reageert, heel negatief reageert zonder jezelf echt goed te onderbouwen.

In bijvoorbeeld een GTW'tje, heb je 'zwevende' stoelen. Zie hier bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9d/Arriva_Spurt_Interieur_2e_klasse.jpg/640px-Arriva_Spurt_Interieur_2e_klasse.jpg

Dit is in princiepe een minder luxe trein, wat logisch is, het wordt ingezet voor regionaal stoptreinvervoer (en een enkele sneltrein). Nu kan je dus, als je normaal zit zoals de meeste stoelen bedoeld zijn, gewoon zitten met je benen naar beneden en je zult nooit je knieën tegen de stoel voor je aan krijgen.

Als je wat hangerig gaat zitten, zoals je de meesten ziet zitten, kan je je benen vrij gemakkelijk gestrekt neerleggen. Onder de stoel voor je. Dit is iets wat je in auto's voorin meestal ook wel lukt, maar achterin eigenlijk nooit meer. In onze Zafira, en in een Previa van vrienden waar ik vrij regelmatig inzit, auto's die toch vrij ruim zijn opgebouwd, lukt dat dus niet.

Nu moet ik ook zeggen, ik heb nog nooit in een NID gezeten. Maar, als ik zo een plaatje zie, staat er wel een kabelgoot inderdaad. Nu is het moeilijk in te schatten hoe ver die stoelen van de wand staan en hoeveel last je ervan hebt, maar dat kan misschien een punt zijn. De afstand tussen de stoelen lijkt me echter gewoon voldoende. Je kan inderdaad niet je benen gestrekt leggen, diegene tegenover je net zo, en dan elkaars schoenen niet aanraken. Maar dat wil je ook niet willen lijkt me. Dan heb je namelijk de grootte van een kleine auto, terwijl je ook gewoon rechtop kan zitten of je benen naast elkaar leggen. En je kan bij een standaard coach-stoel gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 02-10 11:43
Maasluip schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 13:49:
[...]

Ook dat is geen visie, en ook sterk vanuit de techniek bekeken. Wat mij part zeg je dat je overal ATB-EG laat liggen en overal ATB-VV aanknoopt, maar blijf dan ook bij dat standpunt. Nu zitten we vanalles te bedenken, wissels erbij, wissels weg, seinverdichting, PHS, robuust spoor, winterdienstregeling, OCCR...

Overigens werkt I&M aan een roadmap voor het invoeren van ERTMS. Als vervolgens de politiek zijn akkoord geeft (voor dat plan, hoe lang dat ook duurt) vind ik het prima. Ik ben ruim een maand geleden in Denemarken geweest en daar hebben ze een gedurft plan voor vervangen van de beveiliging, maar die is vanuit een economische reden benaderd en niet vanuit de techniek.

En voor jou beeld: L3 krijgen we hier echt nog niet. En bloklengte 500m.. tja.. Geen visie

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
marcop23 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 16:33:
[...]

Sorry hoor, maar ik vind toch dat, als je in dit topic reageert, heel negatief reageert zonder jezelf echt goed te onderbouwen.
Hoeveel onderbouwing heb je nodig? Iedereen die wel eens met het OV rijst en langer is dan 1.50 kent het probleem. Ik geef het voorbeeld van de tram in A'dam al, kan je ook wel voorbeelden van een bus geven, waarbij ik met me < 1.90m mijn knieen nauwelijks meer kwijt kan (als ik maximaal naar achter schuif). Laat staan onderuit gezakt kan gaan zitten. Kijk even goed naar de foto van je overigens. Vind je dat er veel ruimte is tussen de stoelen naast elkaar? Waar is de ruimte voor bagage?

Ik vraag me overigens af hoe lang en stevig je bent. Kan niet zeggen dat ik veel ruimte zie tussen de 2 persoon zitjes. Maar goed, ik wil van je aannemen dat er voldoende ruimte is (aangezien ik nog niet in de trein heb gezeten). Prima (al moet ik zeggen dat ik de beenruimte van de plaatsen voor het witte bord wel weer erg krap vind).

Heel negatief, ja. Waar kan ik positief over zijn dan? OV Chipkaart? Punctualiteit? Comfort? Informatie voorziening? Enzovoorts, enzovoorts? :)

Edit: Ik neem aan dat dit de ruimte is binnen een SLT?

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8281/7698822958_831b1b9a70_z.jpg

I rest my case.

[ Voor 14% gewijzigd door Koenoe op 16-11-2012 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuzenJaap
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:49
Toch een Fyra van Bredan naar Antwerpen, de klucht wordt steeds leuker !!!!

Snik, Wildhagen was me al voor !

[ Voor 82% gewijzigd door MuzenJaap op 16-11-2012 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de klagers hebben we tegenwoordig het Het OV Moppertopic Houd het geklaag a.u.b. daar, dan kunnen we het hier over de spoorwegen zelf hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 18:20:
Voor de klagers hebben we tegenwoordig het Het OV Moppertopic Houd het geklaag a.u.b. daar, dan kunnen we het hier over de spoorwegen zelf hebben. :)
Je wil een spoorweg draadje zonder gemopper? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Graag het gemopper daar inderdaad, volg het topic al een tijd, maar dit gemopper maakt het lezen er niet leuker op. Een positieve noot dan over de ruimte: in zowel de vernieuwde koplopers als de VIRM reeks heb ik in de 1e klas niets te klagen op mij reizen door het land, de laatste tijd zit ik ook weer wat vaker in de 2e klas en ook daar is het prima zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik wil de benelux trein terug :'( Fyra is veel te duur :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Koenoe schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 17:15:
[...]

Hoeveel onderbouwing heb je nodig? Iedereen die wel eens met het OV rijst en langer is dan 1.50 kent het probleem. Ik geef het voorbeeld van de tram in A'dam al, kan je ook wel voorbeelden van een bus geven, waarbij ik met me < 1.90m mijn knieen nauwelijks meer kwijt kan (als ik maximaal naar achter schuif). Laat staan onderuit gezakt kan gaan zitten. Kijk even goed naar de foto van je overigens. Vind je dat er veel ruimte is tussen de stoelen naast elkaar? Waar is de ruimte voor bagage?
[afbeelding]

I rest my case.
Zie je die rekken die bovenin hangen die niemand gebruikt? Die kun je daarvoor gebruiken. Echt megahandig die dingen. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
:')
die foto focust zo onderhand in op de bagage rekken....

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 16-11-2012 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Alsof mij die niet waren opgevallen. Punt scoren is meteen doen! Qua bagage had ik het over de VIRM. Heb ik er nota bene expliciet bijgezet.
Koenoe schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 16:12:
Zo zijn er nog zat voorbeelden (bagage ruimte VIRM).
Niet dat die rekken in de SLT genoeg ruimte bieden voor een degelijke reiskoffer. Tenzij je het er op wil wagen. (Er was ooit eens ruimte tussen de stoelen voor bagage (koploper)).

Maar goed, men wil een spoorweg draadje zonder gezeur (kritiek). Ik draag daar graag aan bij. Probeer dan wel zo objectief en eerlijk mogelijk te berichten over de spoorwegen (dus ook niet de hemel in prijzen). Alsmede vriendelijk naar elkaar te zijn, i.p.v. punten proberen te scoren.

[ Voor 18% gewijzigd door Koenoe op 16-11-2012 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Ik heb nergens last van, maar ik reis dan ook eerste klasse. Enige wat ik soms moet verteren is dat er geen plekken eerste klasse zijn en dan moet ik naar tweede klasse. Vandaag toevallig ook weer en was best gezellig daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:50
Dat moppertopic kan ik niet bij omdat ik (ondanks redelijk actief lezen) niet actief ben op het forum. Maar ik 'moet' nu toch wel reageren omdat er absoluut niet te mopperen valt op de beenruimte die je hebt in de trein. Ik ben zelf 1.95m lang en op de keren na dat ik moet staan in de trein heb ik geen last van de stoelen die voor mij staan. Of dit nu gaat om een intercity, sprinter, dubbeldekker of wat dan ook maakt niet uit.

Het enige wat ik bewust doe: daar zitten waar alle stoelen in rijen achter elkaar staan (2 stoelen naast elkaar en daarvoor weer twee stoelen) en dus niet waar vier stoelen tegenover elkaar staan. Ik kan mijn benen prima kwijt onder de stoelen voor mij en je moet wel ontzettend onderuitgezakt willen zitten om met je knieen last te hebben van de stoelen voor je..

Tenzij je voorin de auto zit (en je geen rekening wilt houden met de mensen achter je) ga je in de auto echt niet meer beenruimte krijgen dan de gemiddelde trein en op een paar oudere stadsbussen in Utrecht na heb ik in de bus ook zeker geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Maasluip schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 08:14:
Hoezo rare regels? Je rijdt iemand aan, dan ga je toch eerste hulp verlenen? Of vind je het ook normaal dat als je in de auto iemand aanrijdt je maar in je auto wacht totdat er iemand op komt dagen om je te vertellen dat als de ambulance 5 minuten eerder was geweest hij het wel had overleefd?

Natuurlijk zijn de kansen dat je een botsing met een trein overleeft een stuk kleiner dan met een auto, maar als je niets doet ligt daar ook een lijk in de sloot.
En dat is voor de reizigers ook niet zo prettig. Ik vind het helemaal geen rare regel.

Hebben treinen trouwens standaard een laken of zo aan boord? Want hoe moet je anders een lijk afdekken?
Er is een groot verschil, dat als iemand voor de trein springt er praktisch 99% kans is dat er niet veel meer van dat lichaam over is, of die trein nou 60 of 140 reed. Er is dan ook de wetenschap dat je met 99% zekerheid bij voorbaat kan stellen dat het aanzicht ontzettend ranzig is, wat met autoongelukken meestal niet het geval is, en dat hulpverlening bij voorbaat 99% kans geen zin meer heeft en bij een autoongeluk wel. Kan me dan de frustratie van machinisten en conducteurs tov die regel ook goed voorstellen.

Het is anders als je bij een overweg iemand aanrijdt die denkt snel ff over te steken. Is ook heel vervelend, maar iemand die zelfmoord wil plegen heb ik haast bij voorbaat geen medelijden meer mee.
Freak187 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 08:51:
[...]

PREVENTIEF WERKEN.

Dat is de oplossing. Ik werk in de luchtvaart (en ik reis iedere dag van en naar station Schiphol, dus vandaar mijn frustratie) en daarin wordt niet anders gewerkt dan de root cause aanpakken inplaats van symptoonbestrijding. Daar kan de NS nog wat van leren.
Er zijn heel veel bedrijven, instanties en elke overheid, die niet anders doen dan symptoombestrijding. Om moe van te worden. Heb er dan ook een schurfthekel aan.
Freak187 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 08:54:
Geld in het algemeen maakt lui.
Freak187 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 16:06:
[...]

Die nieuwe sprinter (SLT in vaktermen?) heeft ook van die gigantisch kleine 4-zits plaatsen. Echt... 4 volwassenen kunnen daar niet normaal zitten.
Heb er al een paar keer in gezeten, en vind het wel meevallen ondanks dat wij allemaal heel lang zijn.
Verder is het natuurlijk de bedoeling om zoveel mogelijk mensen in de trein te krijgen. En een SLT is alleen bedoeld voor korte trajecten dus dan is opgepropt zitten lang niet zo erg als op de middel- en lange afstanden.
wildhagen schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 11:50:

Niet boeiend. Het gaat om het eindproduct of dienstverlening die neergezet wordt. Dat moet goed zijn. Hoe je daar komt doet er niet toe. En als het met minder personeel en eenvoudigere opzet beter gaat, dan moet je dat vooral niet laten.
Cijfertje in de eisen veranderen en dan mag het wel, hoe moeilijk kan het zijn?
Goed, ik vind het een rare waarde, dus er zal natuurlijk een reden zijn om daar 850 meter voor in te stellen, maar dat wil niet perse zeggen dat dat niet minder kan.

Als een trein binnen een bloklengte stil moet kunnen staan, moet je een volle trein op maximaal toegestane snelheid laten rijden en met een noodstop kijken na hoeveel meter die stilstaat. Dat + een beetje marge wordt je bloklengte.
Wat een lelijk hok. Het blauw van dat dak en neus had donkergrijs moeten zijn, was het een stuk beter geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 17:37

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Knightwolf schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 01:07:
Cijfertje in de eisen veranderen en dan mag het wel, hoe moeilijk kan het zijn?
Goed, ik vind het een rare waarde, dus er zal natuurlijk een reden zijn om daar 850 meter voor in te stellen, maar dat wil niet perse zeggen dat dat niet minder kan.

Als een trein binnen een bloklengte stil moet kunnen staan, moet je een volle trein op maximaal toegestane snelheid laten rijden en met een noodstop kijken na hoeveel meter die stilstaat. Dat + een beetje marge wordt je bloklengte.
Jammer dat 'een trein een trein is' en er geen rekening kan gehouden worden met de remafstand van een konvooi. De seininrichting is zodanig bemeten dat alle konvooien de bevelen kunnen opvolgen. Echter is het verschil tussen een 'slecht geremd' konvooi en een moderne reizigerstrein wel erg groot. Zeker in België is de reglementering ook zodanig strikt dat je als bestuurder weinig vrijheid hebt inzake rijstijl. Bij elk beperkend seinbeeld moet de remming aangevat worden ten laatste aan het betreffende sein, wat als gevolg heeft dat je vaak nog een halve sectie 'over' hebt met een reizigerstrein.

Vooral bij het binnenrijden van een station is dit vaak frustrerend imho, zeker omdat het uitritstein ongeveer altijd dicht zal staan :(. Al zal ETCS hier wel veel verbetering bieden vermoed ik :).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
IJnte is hier de sein expert 8) Over bloklengtes weet ik alleen dat ze nu op min 850m zitten (dacht ik O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik weet niet wat precies in de spoorwegwet staat, maar ik hoop niet dat er staat dat treinen van de maximum baanvaksnelheid binnen de bloklengte tot stilstand moet komen. Dat is namelijk belachelijk restrictief.
Je kunt ook korte blokken maken waarbij je bij blok 1 een snelheidsbegrenzing maakt en blok 2 een rood sein. Volgens mij wordt dat nu ook gedaan in Nederland. In Duitsland zeker.
Er zijn zelfs seinbeelden voor.

En bij ETCS en cabinesignalering is dat totaal geen issue. Daar heb je een doelsnelheid die op een bepaald punt gehaald moet worden en ETCS berekent een remcurve. Een goederentrein zal dan eerder moeten beginnen met remmen dan een reizigerstrein.
De "bloklengte" is bij ETCS alleen de opvolglengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 17:37

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Natuurlijk zijn er ook (zeer) korte secties met bijhorende seinbeelden. Het punt was meer dat alles in functie is van een konvooi met zeer slechte remkarakteristieken, waardoor je met een (goed geremde) reizigerstrein vaak erg veel tijd verliest.

Bijvoorbeeld een 'korte sectie' die eigenlijk alleen van toepassing is voor goederentreinen. In principe kan je met je goed geremde reizigerstrein op 1 sectie tot stilstand komen (of de snelheidsvermindering doorvoeren), maar omdat bepaalde konvooien dit niet kunnen ben je met een reizigerstrein 2 secties 'aan het remmen'. In het huidige systeem kan dit helaas niet 'dynamisch' bepaald worden door de blokpost.

Hopelijk vervalt er een deel van de besturingsregels met de invoering van ETCS, anders schiet het alsnog niet veel op ;). De NMBS kennende vrees ik daar echter toch wat voor :+.

[ Voor 32% gewijzigd door DeadLock op 17-11-2012 11:47 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Thanks DeadLock ^_^
Ik ontwerp alleen alignementen, spoorverbeteringen en spoorverbindingen :p beveiliging doen/mogen wij niet (bouwen wel). Dus echt veel verstand heb ik niet van.

[ Voor 12% gewijzigd door ArcticWolf op 17-11-2012 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8337/8190471038_01e74554b2.jpg
Arriva 262+261 Amersfoort 15-11-2012 by Rob van Ee, on Flickr

Mwahaha, een machinist met humor :+ , vraag mij af wie 't ook opvalt zonder op de link te klikken :P

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 17-11-2012 15:11 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Volgens mij is dat al wel veel vaker gedaan met een GTW :)

Te koop, Deutsche Bahn (nadat DB Arriva had gekocht), en, toen er wat uitviel ofzo in een van de laatste treinen naar Roodeschool, busje komt zo :P

Wat verder opvalt: Die treinen hebben witte deuren, en het vijfde raam (bij de deuren) is een mini-raam geworden :P En ze hebben blijkbaar andere motoren, van Deutz in plaats van MAN. Ben best benieuwd op ze ook zo monotoon maar powerfull klinken. Ze hebben wel wat minder vermogen. Enn een kleinere zij-in/uitlaat, zie ik nu.

[ Voor 44% gewijzigd door marcop23 op 17-11-2012 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:34

Goner

What can I do you for ?

Knightwolf schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 01:07:
En een SLT is alleen bedoeld voor korte trajecten dus dan is opgepropt zitten lang niet zo erg als op de middel- en lange afstanden.
Maar wat is kort in de optiek van de NS ?? Ze rijden bijv. van Roosendaal naar Den Haag CS ... da's een stuk hoor, om opgepropt te zitten.
offtopic:
[quote]
Wezz6400 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 18:20:
Voor de klagers hebben we tegenwoordig het Het OV Moppertopic [/quote]
Een forum over Openbaar vervoer dat niet openbaar is ... :?

[ Voor 25% gewijzigd door Goner op 17-11-2012 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

offtopic:
Jij hebt geen toegang? Kijk dan even naar -> Voorwaarden aanvragen huiskamer (HK) toegang

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 17-11-2012 17:04 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:26

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Goner schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 15:58:
[...]

Maar wat is kort in de optiek van de NS ?? Ze rijden bijv. van Roosendaal naar Den Haag CS ... da's een stuk hoor, om opgepropt te zitten.
Daarom stap je van Roosendaal naar Den Haag C. in Dordrecht of Rotterdam C. over; scheelt je ook nog eens 22 minuten reistijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Overstappen, jij houdt van gevaarlijk leven ! :+
Voor de goede orde, ik stap op die sprinter in Lombardijen, maar ook 45 minuten is al te lang alstie "lekker" vol zit (en overstappen spaart geen tijd, de reisplanner laat die optie zelfs niet zien in z'n "mogelijke reistijden")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-10 13:55

Nox

Noxiuz

Luccus schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 17:12:
[...]
Daarom stap je van Roosendaal naar Den Haag C. in Dordrecht of Rotterdam C. over; scheelt je ook nog eens 22 minuten reistijd.
Nu komt 'ie:

Van Uitgeest naar Amsterrrrdam, pak eens Bijlmer-Arena voor mijn school.

50 minuten opgehokt zitten. :X

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:26

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Goner schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 19:33:
Overstappen, jij houdt van gevaarlijk leven ! :+
Voor de goede orde, ik stap op die sprinter in Lombardijen, maar ook 45 minuten is al te lang alstie "lekker" vol zit (en overstappen spaart geen tijd, de reisplanner laat die optie zelfs niet zien in z'n "mogelijke reistijden")
Wanneer ik een reis van Roosendaal naar Den Haag Centraal plan krijg ik ook de 22 minuten snellere verbinding met overstap te zien. Nee, niet wanneer je vanaf Lombardijen plant maar dat zei je eerst ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Laatst online: 11-09 18:20
EDIT schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 14:29:
Dat zou ik zo niet durven zeggen. Ik kan mij voorstellen dat deze er ook uit gaat als de Fyra Breda - Antwerpen rijdt.
Wat gaat er nu gebeuren als het de Fyra wordt verboden de grens over te steken, maar de huidige beneluxtrein gewoon domweg toch wordt afgeschaft?

Op Wikipedia staat b.v. het volgende:
Op 18 september 2012 liet minister Schultz van Infrastructuur weten het grensoverschrijdend vervoer per Fyra V250 niet goed te keuren
En vlak daarboven staat:
de Beneluxtreindienst wordt definitief afgeschaft, er zijn geen dienstregelingpaden meer voor gereserveerd.
Dus als ik het goed begrijp, de Beneluxtreindienst zou worden afgeschaft omdat de Fyra die dienst (ongeveer) zou gaan rijden, maar nu keurt een of andere vage minster het simpelweg niet goed, maar we gaan toch lekker de Beneluxtreindienst afschaffen, omdat dingen afschaffen nu eenmaal 'leuk' is en het hele verhaal van de Fyra er achteraf gezien niets mee te maken had? :?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
De Belgen hebben deze week een voorstel gestuurd naar de Nederlandse staat waarin zij voorstellen om naast 16x per dag Amsterdam - Brussel te rijden ook 8x per dag Breda - Antwerpen te rijden. De Belgen stellen voor om de verliezen op Breda - Antwerpen (11,4 miljoen euro per jaar) te laten compenseren door de Belgische staat en de Nederlandse staat. De Belgen zijn van mening dat ze hiermee een redelijk voorstel hebben gedaan.

Ik denk dat de Nederlandse staat dit wederom gaat afkeuren: er wordt nog steeds niet aan de afspraken uit 2005 voldaan (i.v.m. Den Haag - Breda - Brussel) en ook het bijpassen van verliezen op Antwerpen - Breda zal de Nederlandse staat niet aanspreken. De huidige Fyra kost de belastingbetaler al honderdduizenden euro's per dag.

Maar, terugkomend op je vraag: als de Nederlandse staat geen goedkeuring verleent kan de Fyra niet gaan rijden. Treinverkeer op Rotterdam - Antwerpen zal dan beperkt zijn tot de Thalys en tot de stoptrein via Roosendaal. Er is geen alternatief, er is geen Plan B. Er zijn geen paden aangevraagd voor de Beneluxtrein over Roosendaal, en ik heb vernomen dat NMBS Logistics hun locs terug wil hebben per 9-12.

De reden hiervoor is mij onbekend, wellicht dat NS probeert om dat als dreigement te gebruiken - "Als jullie geen goedkeuring geven rijdt er helemaal niks meer en is de reiziger de klos!". NS heeft dat trucje immers al eerder geflikt, onder andere met de reisinformatie en de wintermaatregelen. Schultz slikte tot recent alles van NS als zoete koek... dat ze met de Fyra voet bij stuk hield verbaasde me. Ik hoop wel dat staatssecretaris Mansveld (die nu met het OV-dossier is belast) het beleid van Schultz doorzet en HSA/NMBS aan hun afspraken houdt.

[ Voor 5% gewijzigd door Alex) op 17-11-2012 23:43 ]

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Alex) schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 23:42:
Maar, terugkomend op je vraag: als de Nederlandse staat geen goedkeuring verleent kan de Fyra niet gaan rijden. Treinverkeer op Rotterdam - Antwerpen zal dan beperkt zijn tot de Thalys en tot de stoptrein via Roosendaal. Er is geen alternatief, er is geen Plan B. Er zijn geen paden aangevraagd voor de Beneluxtrein over Roosendaal, en ik heb vernomen dat NMBS Logistics hun locs terug wil hebben per 9-12.
Handig allemaal :| Die 9-12 komt er al snel aan, een krappe 3 weken.

Ik zelf pak nog al eens de trein naar Antwerpen vanuit Amsterdam, en dat is dan nog al eens op stel en sprong zodat reserveren niet altijd een optie is.

Zou de Fyra, mocht dat ding gaan rijden, eigenlijk ook met verplichte reservering worden voor Antwerpen? Ik meende daar een poosje geleden iets over gelezen te hebben maar kan het zo snel niet meer vinden.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ja, voor Fyra Internationaal gaat reserveren verplicht worden. Last-minute tickets kopen kan nog steeds, maar dit kan niet bij een automaat. Dat moet via internet, of bij een balie (met balietoeslag van € 3,50 ofzo). Een enkeltje Amsterdam - Antwerpen kost € 48 als je het koopt vlak voor vertrek. En dan moet je trein niet vol zitten, want dan moet je op de volgende wachten - staanplaatsen worden niet verkocht.

Maargoed, eerst maar eens zien dát het ding gaat rijden. Daar heb ik namelijk geen vertrouwen in...

[ Voor 21% gewijzigd door Alex) op 18-11-2012 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Alex) schreef op zondag 18 november 2012 @ 00:09:
En dan moet je trein niet vol zitten, want dan moet je op de volgende wachten - staanplaatsen worden niet verkocht.
Wat dat betreft is dat bij de ICE toch handiger geregeld dan. Daar kun je reserveren, maar als er geen zitplaatsen zijn kun je nog steeds mee. Waarom zou men geen staanplaatsen verkopen? Is dat voor de veiligheid, of om mensen te pushen wat meer van te voren te reserveren?
Maargoed, eerst maar eens zien dát het ding gaat rijden.
Idd, is die 9-12 echt de deadline of kan ie nog later gaan rijden eventueel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
In de HSL-concessie staat geschreven dat iedere internationale reiziger een zitplaats dient te hebben, en dat staanplaatsen niet zijn toegestaan. Dit omwille van comfortredenen. De gekozen praktische uitwerking is kennelijk verplicht reserveren - zoals bij Thalys.

9-12 is allesbehalve zeker. De Nederlandse staat heeft een veto-recht over de samenwerkingsovereenkomst (waarin staat gespecificeerd welke treinen zullen rijden e.d.) en heeft dat veto-recht onlangs zelfs uitgeoefend. Zonder het akkoord van de staat op de samenwerkingsovereenkomst mag de Fyra niet naar Brussel rijden. Het is zeer goed mogelijk dat de staat opnieuw niet akkoord gaat met de concept-samenwerkingsovereenkomst die eerder deze week is opgestuurd naar Den Haag.

De opgestuurde samenwerkingsovereenkomst voldoet opnieuw niet aan wat Schultz wilt zien, en vraagt van de Staat een bijdrage om operationele verliezen op Breda - Antwerpen te dekken. Dit zou je als staatssteun kunnen zien, iets wat onder Nederlands en Europees recht maar beperkt mag. Het lijkt mij niet onrealistisch dat de juristen van Infrastructuur en Milieu eerst tijd nodig hebben om dit uit te zoeken.

[ Voor 21% gewijzigd door Alex) op 18-11-2012 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Die 9-12-2012 is de dag dat jaarlijkse dienstregeling aanpassing gebeurt, dus regeling 2013 zal in gebruik worden genomen in België misschien heeft de nmbs dan die rijpaden geschrapt en de nieuwe voorzien ?

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Op 9 december gaat in heel Europa de nieuwe dienstregeling in. Hieraan is vele maanden gewerkt door vervoerders, infrastructuurbeheerders, overheden en belangenverenigingen. Zeker voor internationale verbindingen is samenwerking erg belangrijk, want voor grensoverschrijdende verbindingen moet iedere trein in twee, drie of zelfs 4 dienstregelingen verwerkt worden. Dit terwijl er een optimaal treinpad gevonden moet worden zonder absurd lange stationnementen vlak voor de grens.

Omdat het een langdurig proces is waarbij veel afgestemd moet worden zijn er bepaalde deadlines. De allerlaatste deadline is begin oktober verstreken, en dit betrof de zogeheten "late path requests"-deadline: verzoeken die tot op dat moment werden ingediend zouden worden ingepland waar mogelijk, maar het is wel mogelijk dat je dan achter een trage goederentrein komt of dat je 10 minuten stilstaat in een station.

Deze deadlines zijn allemaal gepasseerd, er zijn geen paden of capaciteitsverzoeken ingediend voor IC-treinen over Roosendaal per dienstregeling 2013. Gaat Fyra per 9-12 niet van start, dan ís er geen snelle trein meer (behalve Thalys) naar België. Pas bij het eerstvolgende wijzigingsblad (februari?) zijn er dan weer mogelijkheden, maar ook dan zullen paden niet optimaal zijn.

Voor meer informatie over het aanvragen van treinpaden, neem eens een kijkje op www.rne.eu, de organisatie waarin de infrastructuurbeheerders van Europa's spoorwegnetten samenwerken.

[ Voor 6% gewijzigd door Alex) op 18-11-2012 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Dom gedoe allemaal zeg. Kan die toch al heel erg uber lelijke fyra niet gewoon afgeschaft worden?
Wat moet nou het verschil zijn tussen Fyra en Thalys? Zijn beide hogesnelheidstreinen op hetzelfde traject, maar de trein zelf is een ander toestel dat met een net iets andere snelheid rijdt. Mij beetje vage boel allemaal. En de bureaucratie en met het vingertje naar elkaar wijzen is om moe van te worden. Stel achterlijke kleuters die daar aan het roer staan.
Raven schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 15:11:
[afbeelding]
Arriva 262+261 Amersfoort 15-11-2012 by Rob van Ee, on Flickr

Mwahaha, een machinist met humor :+ , vraag mij af wie 't ook opvalt zonder op de link te klikken :P
Nee wan tdie tekst is zonder te klikken naar origineel formaat gewoon niet leesbaar en valt er dus niks raars op aan die foto.

Maar wel gaaf, is dit echt??
marcop23 schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 15:52:
Volgens mij is dat al wel veel vaker gedaan met een GTW :)

Te koop, Deutsche Bahn (nadat DB Arriva had gekocht), en, toen er wat uitviel ofzo in een van de laatste treinen naar Roodeschool, busje komt zo :P
*proest* :D _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

magnifor schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 14:03:

[afbeelding]

Ik vind deze look toch wel een stuk minder dan de oude uit '96-'98. Sowieso vind ik de nieuwe treinen vaak net-niet qua uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alex) schreef op zondag 18 november 2012 @ 02:04:
Op 9 december gaat in heel Europa de nieuwe dienstregeling in. Hieraan is vele maanden gewerkt [..]
Juist. En daar komt nog bij, dat de Beneluxtrein in Nederland niet zomaar verdwijnt. Die vormde namelijk niet alleen de internationale verbinding, maar samen met de intercity Amsterdam - Vlissingen v.v. ook een halfuursdienst tussen Amsterdam en Roosendaal, waarbij de Benelux aansluiting bood op de sprinter Roosendaal - Vlissingen v.v. (al was die overstap de laatste jaren met een kwartier wel erg ruim geworden).

Nu de Benelux verdwijnt gaat er twee keer per uur een intercity Amsterdam - Vlissingen v.v. rijden, die op andere tijden vertrekt dan voorheen. Daarvoor zullen ongetwijfeld ook andere diensten een ander tijdstip gekregen hebben. Om dat een paar weken voor aanvang van de nieuwe dienstregeling weer terug te draaien lijkt mij nagenoeg onmogelijk, zelfs als je allerlei regels over het aanvragen van treinpaden om zou buigen. Waarbij ik maar even in het midden laat in hoeverre dat überhaupt kan en of je dat wel moet willen.

Alle vier de betrokken partijen (NS/HSA, NMBS, regering Nederland, regering België) laten het op het laatste moment aan komen, wetende dat dat betekent dat er geen alternatief is als de Fyra niet gaat rijden. Een hoop politieke rotzooi waarbij de reiziger de pineut is als de hoge heren er niet uit komen. Dat verdient op z'n zachtst gezegd geen schoonheidsprijs. :N
Knightwolf schreef op zondag 18 november 2012 @ 03:33:
Dom gedoe allemaal zeg. Kan die toch al heel erg uber lelijke fyra niet gewoon afgeschaft worden?
Kunnen we de miljoenen die al in dat project zitten niet gewoon over de balk smijten? Nee, dat kan niet.
Knightwolf schreef op zondag 18 november 2012 @ 03:33:
Wat moet nou het verschil zijn tussen Fyra en Thalys? Zijn beide hogesnelheidstreinen op hetzelfde traject, maar de trein zelf is een ander toestel dat met een net iets andere snelheid rijdt. Mij beetje vage boel allemaal
Een wat goedkopere hogesnelheidstrein dan de Thalys die tussen diverse grote steden in Nederland en België een snelle verbinding biedt, zodat er naast de Thalys nog wat vaker een trein over de HSL rijdt. De HSL is niet alleen aangelegd voor 10x per dag naar Parijs.

En ja, er zijn best betere ideeën te bedenken. Maar dat is niet alleen een kwestie van politieke keuzes uit de jaren 90, om plannen overboord te gooien als er problemen zijn is het kind met het badwater mee weggooien. Dat gaat nergens over.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2012 06:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Helemaal mee eens: de HSL ligt er, de treinen zijn er, het is niet in het belang van de reiziger en de belastingbetaler om daar - afgezien van wat Thalysjes - niets meer mee te doen. Het is in het belang van de staat en van de vervoerder om een zo optimaal prijsmodel te vinden zodat reizigers er profijt van hebben. Of het voorgestelde prijsmodel dat is valt nog te bezien: reizigers waren niet bereid om € 6,70 toeslag te betalen voor 20 minuten tijdwinst op Amsterdam - Rotterdam, ik denk ook niet dat veel reiziger bereid zijn om nog meer te betalen (+ verdere restricties in tariefvrijheid en flexibiliteit) voor een soortgelijke tijdwinst op Rotterdam - Antwerpen.

Het enige wat ik nog als mogelijkheid zie is gaan protesteren. De hallen van Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal en Brussel-Zuid vol met boze reizigers tijdens de maandagochtendspits moet toch geheid wat media-aandacht trekken, lijkt me zo. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Inderdaad, de nieuwe dienstregeling is helemaal niet in het belang van de reiziger. Desnoods hadden ze de beneluxtrein dienstregeling verder uitgekleed, maar opheffen is gewoon plain stupid... maar zelfs de beneluxtrein dienstregeling uitkleden was niet in het belang van de reiziger geweest.
De Thalys heeft nog een "meerwaarde", de Fyra totaal niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Verwijderd schreef op zondag 18 november 2012 @ 06:03:
Kunnen we de miljoenen die al in dat project zitten niet gewoon over de balk smijten? Nee, dat kan niet.
Nou ... op deze manier kost het misschien nog meer miljoenen ?? Ik zie die Fyra in de ochtendspits vaak langs scheuren (R'dam Lombardijen, beide richtingen) en hij lijkt niet echt goed gevuld te zijn. Of loopt-ie ergens anders vol ?
Luccus schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 21:03:
Nee, niet wanneer je vanaf Lombardijen plant maar dat zei je eerst ook niet...
Klopt, maar ik reageerde op de stelling dat sprinters alleen voor 'korte trajecten' zijn en ik vind Roosendaal - Den Haag niet echt kort. Dat je kunt overstappen met alle risico's vandien, inderdaad.

[ Voor 30% gewijzigd door Goner op 18-11-2012 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Goner schreef op zondag 18 november 2012 @ 12:39:
[...]

Nou ... op deze manier kost het misschien nog meer miljoenen ?? Ik zie die Fyra in de ochtendspits vaak langs scheuren (R'dam Lombardijen, beide richtingen) en hij lijkt niet echt goed gevuld te zijn. Of loopt-ie ergens anders vol ?

[...]

Klopt, maar ik reageerde op de stelling dat sprinters alleen voor 'korte trajecten' zijn en ik vind Roosendaal - Den Haag niet echt kort. Dat je kunt overstappen met alle risico's vandien, inderdaad.
Ik zit op Riekepolder en loop vaak letterlijk langs de Fyra (vanuit A'dam CS) die langs rijdt of stilstaat voor een rood sein ( :+ ) maar er zit echt bijna niemand in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Vooral tussen Rotterdam en Schiphol zitten de meeste mensen. Tussen Amsterdam en Schiphol heeft het weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nul zin zelfs; je betaalt extra voor een ritje over exact hetzelfde spoor in materieel dat je ergens anders ook wel vindt maar dan in een andere kleur (nouja, nu er V250's rijden gaat dat niet 100% meer op.) Het enige verschil tussen Fyra en de reguliere IC is dat je Ass overslaat. Nou, big whoop.

Maarrr: ik las dat NS naar een vaste toeslag wil a la ICE, en dat als dat goedgekeurd wordt, ritjes tussen Asd en Shl toeslagvrij worden.

En verder vind ik 't uitermate dom dat de benelux opgeheven wordt. Duidelijk politiek geneuzel in plaats van iets te doen in het belang van de reiziger.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 18-11-2012 13:47 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Verwijderd schreef op zondag 18 november 2012 @ 06:03:
[...]

Juist. En daar komt nog bij, dat de Beneluxtrein in Nederland niet zomaar verdwijnt. Die vormde namelijk niet alleen de internationale verbinding, maar samen met de intercity Amsterdam - Vlissingen v.v. ook een halfuursdienst tussen Amsterdam en Roosendaal, waarbij de Benelux aansluiting bood op de sprinter Roosendaal - Vlissingen v.v. (al was die overstap de laatste jaren met een kwartier wel erg ruim geworden).

Nu de Benelux verdwijnt gaat er twee keer per uur een intercity Amsterdam - Vlissingen v.v. rijden, die op andere tijden vertrekt dan voorheen. Daarvoor zullen ongetwijfeld ook andere diensten een ander tijdstip gekregen hebben. Om dat een paar weken voor aanvang van de nieuwe dienstregeling weer terug te draaien lijkt mij nagenoeg onmogelijk, zelfs als je allerlei regels over het aanvragen van treinpaden om zou buigen. Waarbij ik maar even in het midden laat in hoeverre dat überhaupt kan en of je dat wel moet willen.

Alle vier de betrokken partijen (NS/HSA, NMBS, regering Nederland, regering België) laten het op het laatste moment aan komen, wetende dat dat betekent dat er geen alternatief is als de Fyra niet gaat rijden. Een hoop politieke rotzooi waarbij de reiziger de pineut is als de hoge heren er niet uit komen. Dat verdient op z'n zachtst gezegd geen schoonheidsprijs. :N

[...]
Je houdt een heel betoog over de.bereikbaarheid tussen Vlissingen en Amsterdam. Maar zit hier nou echt een hele grote groep reizigers achter? http://www.treinreiziger....stappers_(2006)_-_grootte

zo'n twee duizend mensen dus. Plaatsen als Tiel en Nijkerk hebben een veelvoud aan instappers en die moeten het ook doen met een stoptrein die twee keer per uur rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
De ochtendspitsFyra's (909, 911 en 913) zijn redelijk gevuld tussen Breda en Rotterdam (zo uit de losse pols, bezetting 45%). Tussen Rotterdam en Schiphol loopt dat op tot 115%, Schiphol - Amsterdam is dan weer een stuk leger.

In de avondspits zie je hetzelfde: de 954, 956 en 958 zitten stampvol tussen Schiphol en Rotterdam, na Rotterdam is de bezetting tot Breda wederom zo'n 45%. Je ziet ook vrij vaak dezelfde gezichten, het zijn echte forenzentreinen.

De Fyra's die niet in de spits rijden zijn veel leger en vervoeren voornamelijk lucht.

909 vertrekt om 7:25 uit Breda, 911 om 7:55, 913 om 8:25
954 vertrekt om 16:57 uit Amsterdam, 956 17:27, 958 17:57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:00
Robkazoe schreef op zondag 18 november 2012 @ 14:33:
[...]

Je houdt een heel betoog over de.bereikbaarheid tussen Vlissingen en Amsterdam. Maar zit hier nou echt een hele grote groep reizigers achter? http://www.treinreiziger....stappers_(2006)_-_grootte

zo'n twee duizend mensen dus. Plaatsen als Tiel en Nijkerk hebben een veelvoud aan instappers en die moeten het ook doen met een stoptrein die twee keer per uur rijdt.
Je baseert je klacht op een bron van 5 a 6 jaar geleden. Sommige stations bestaan geen eens meer.
Als je dit onderbouwd met data die max 1,5 jaar oud zijn, zou je veel meer geloofwaardig zijn.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
CyBeR schreef op zondag 18 november 2012 @ 13:46:
En verder vind ik 't uitermate dom dat de benelux opgeheven wordt. Duidelijk politiek geneuzel in plaats van iets te doen in het belang van de reiziger.
Te kansloos voor woorden idd. De reiziger bedienen is hun enige doel. Geen reiziger, geen inkomsten, en gaan ze failliet. Simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Alex) schreef op zondag 18 november 2012 @ 16:34:
De ochtendspitsFyra's (909, 911 en 913) zijn redelijk gevuld tussen Breda en Rotterdam (zo uit de losse pols, bezetting 45%). Tussen Rotterdam en Schiphol loopt dat op tot 115%, Schiphol - Amsterdam is dan weer een stuk leger.

In de avondspits zie je hetzelfde: de 954, 956 en 958 zitten stampvol tussen Schiphol en Rotterdam, na Rotterdam is de bezetting tot Breda wederom zo'n 45%. Je ziet ook vrij vaak dezelfde gezichten, het zijn echte forenzentreinen.

De Fyra's die niet in de spits rijden zijn veel leger en vervoeren voornamelijk lucht.

909 vertrekt om 7:25 uit Breda, 911 om 7:55, 913 om 8:25
954 vertrekt om 16:57 uit Amsterdam, 956 17:27, 958 17:57
Dat zal wel veranderen als hij naar Antwerpen doorrijdt, maar als de prijzen dermate hoog blijven zal men een andere route proberen te vinden... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
D_Jeff schreef op zondag 18 november 2012 @ 19:14:
[...]

Je baseert je klacht op een bron van 5 a 6 jaar geleden. Sommige stations bestaan geen eens meer.
Als je dit onderbouwd met data die max 1,5 jaar oud zijn, zou je veel meer geloofwaardig zijn.
Er zijn zover ik weet geen andere cijfers openbaar dus hiermee moet je het doen. Daarnaast, als je maar de algemene bevolking kijkt, is Vlissingen een krimpgemeente zonder Vinex wijk dus de kans dat er nog minder treinreizigers zijn, is aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
ArcticWolf schreef op zondag 18 november 2012 @ 20:52:
[...]

Dat zal wel veranderen als hij naar Antwerpen doorrijdt, maar als de prijzen dermate hoog blijven zal men een andere route proberen te vinden... :X
De tijdwinst op Rotterdam - Schiphol was 20 minuten, slechts zeer weinig reizigers waren bereid om € 6,70 meer te betalen voor een snellere verbinding, uitgaande van full flex. Er waren goedkopere tickets ("Fyra Superdiscount") maar die tickets gebruikte helemaal niemand.

De tijdwinst op Rotterdam - Antwerpen is straks 30 minuten, wat op zich een leuke winst is. De prijs van een full flex-ticket gaat echter omhoog van € 19,20 naar € 54,-, wat bijna een verdrievoudiging is. Ik denk niet dat veel reizigers daarop zitten te wachten.

Er zijn meer tariefopties, zoals de superdiscount (minstens een week voor je reist boeken, en mis je de trein? Jammer joh!) en semi-flex ("oh, je wilt een andere trein? Ok, betaal maar bij") maar die zijn gezien de reistijd helemaal niet interessant. Fyra is niet een product dat zich zulke tariefvoorwaarden kan veroorloven, in tegenstelling tot Thalys en Eurostar.

De allerlangste rit die je ooit in een Fyra zal afleggen is 2u01. Dat wordt nog wat korter als de dienstregeling wordt aangepast. Er zijn genoeg ritten binnen Nederland die al langer duren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
54?!?! wtf... 8)7 dan kun je zo onderhand met het vliegtuig :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

ArcticWolf schreef op maandag 19 november 2012 @ 09:46:
54?!?! wtf... 8)7 dan kun je zo onderhand met het vliegtuig :F
Voor €57 vlieg je al vanaf Amsterdam naar Brussel met Air Malta :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:00
54 euro .. voor dat bedrag heb ik een volle tank (1,675 de liter, Nederlandse pomp // witte pomp antwerpen: 1,506. Daar neem ik rustig nog een maaltijd bij voor dat geld :P).
Voor de prijs kan ik met de auto 1) sneller* 2) veel goedkoper 3) comfortabeler hetzelfde stukkie doen.

* Dalijk als het traject Bergen op Zoom - Dinteloord (A29 / A4) klaar is.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Mijn auto rijdt 1:25... xD (benzine)

Trouwens de verbreding van de A27 gaat definitief door, dus de spoor uitbreiding Utrecht - Breda komt ook weer dichterbij :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robkazoe schreef op zondag 18 november 2012 @ 14:33:
[...]

Je houdt een heel betoog over de.bereikbaarheid tussen Vlissingen en Amsterdam.
Ik houd helemaal geen betoog, ik constateer simpelweg dat de Benelux meer functies had dan alleen internationale trein, en dat die functie in de nieuwe dienstregeling vervangen wordt. Daarvoor worden er wijzigingen in de huidige dienstregeling aangebracht. Waar het mij om ging is dat dat er voor zorgt dat je de Benelux niet zomaar weer even in kunt plannen in de nieuwe dienstregeling, en dat daarmee het opheffen van de Benelux niet meer op het laatste moment terug te draaien valt.

Als ze zichzelf een deadline gesteld hadden van een paar maanden geleden (of zo lang als nodig om treinpaden aan te kunnen vragen) hadden het opheffen van de Benelux en de bijbehorende andere wijzigingen in de nieuwe dienstregeling uitgesteld kunnen worden en was er niets aan de hand geweest. Zo is het de afgelopen jaren (bij gebrek aan werkende V250 treinen) ook gegaan, maar om de een of andere reden hebben ze het er nu op aan laten komen, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Pagina: 1 ... 90 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!