Weetje dat een NS 16/1700 met een bepaald truukje van 0 naar 100 km/u kan in 6 sec. Tevens denkt iedereen dat ze maar 180 km/u gaan maar 200 km/h kunnen ze ookmarcop23 schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 13:40:
[...]
95,5 ton.
Dat is 10 ton meer dan een 1700 locje, en ook tien ton zwaarder dan een driedelige GTW. Terwijl een driedelige GTW driedelig is (), en een DM '90 tweedelig.
DM '90 heeft dan ook op ATB-EG trajecten gereden (of rijdt er nog steeds op), zoals Zw - Gn na de buitendienststelling van het Plan U. Een GTW mag dat alleen als er drie aan elkaar gekoppeld zitten.
Verder is sneller optrekken dan een trein op de fiets niet zo moeilijk, echter tot zo'n 25 - 35 km/h. Ik bedoel, als ik even kracht zet rij ik 20 op mijn fiets in drie seconden, dat is zo'n 20/3,6/3 = 1.85 m/s2 terwijl treinen veel minder doen. Maarja, daarna lukt het je niet meer
Wat voor truukje is dat ? Tell us all about that ?
Ben ook wel benieuwd. Ik ga maar eens de boeken doorspitten op mijn bed zo of ik er iets terugvind?
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Van een ravijn af zeker
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
In ieder geval niks trekken lijkt me
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ik weet m'n hele leven niet beter dan dat een 1600 een top van 200 heeft. Maar of dat standaard of met een trucje is weet ik niet. Aangezien ik het m'n hele leven al weet weet ik natuurlijk niet waar ik de info vandaan heb.
een 1600 van 0 - 100 in 6 sec? Dat is wel ernstig snel
dat haalt menig auto amper..
Maximaal tractie geven zonder iets aan de haak? Een Taurus doet 0 - 120 dan in een seconde of 10.
We are shaping the future
Normaal gebruikt zo'n ding tot 60km/u toch maar de helft van z'n vermogen vanwege het slippen?
Speel ook Balls Connect en Repeat
De hulpstuurstand gebruiken is toch geen trucje?SRich schreef op zondag 11 november 2012 @ 21:09:
[...]
Weetje dat een NS 16/1700 met een bepaald truukje van 0 naar 100 km/u kan in 6 sec.
6 seconden zal een 1600 echt niet halen. Er zijn genoeg filmpjes op youtube van moderne loks te vinden en die doen allemaal 12-13 seconden tot 100. Een 1600 heeft dezelfde aslast en kan dus maximaal hetzelfde optrekken.
Of het truukje moet zijn alle begrenzingen eraf en vol zand strooien, maar dan nog lijkt het me sterk.
Dat een lok 200 kan wil niks zeggen. Wat vermogen betreft kan hij wel 300. Officieel mogen ze maar 180.
Of het truukje moet zijn alle begrenzingen eraf en vol zand strooien, maar dan nog lijkt het me sterk.
Dat een lok 200 kan wil niks zeggen. Wat vermogen betreft kan hij wel 300. Officieel mogen ze maar 180.
Signatures zijn voor boomers.
Acceleratie en topsnelheid staan los van elkaar idd.
En 300 zal hij misschien ook wel kunnen idd. Pasgeleden hier nog gepost, dat zo'n ouwe 1300 zoals in het mintgroen in het Spoorwegmuseum staat dat ook al dik haalde (ergens in de 330 meen ik te herinneren).
En 300 zal hij misschien ook wel kunnen idd. Pasgeleden hier nog gepost, dat zo'n ouwe 1300 zoals in het mintgroen in het Spoorwegmuseum staat dat ook al dik haalde (ergens in de 330 meen ik te herinneren).
Knightwolf schreef op maandag 12 november 2012 @ 14:09:
Wikipedia: SNCF Class CC 7100Preparations for further high speed tests proceeded, and in March 1955 CC 7107 and Bo-Bo locomotive BB 9004 both attained 331 kilometres per hour (206 mph) on separate high speed runs between Bordeaux and Dax, Landes. CC 7107 hauled a three car train with streamlining modifications to reduce aerodynamic drag.[1]
Dat was de Franse CC 7107, die haalde 331 km/h in maart 1955. Van die Franse CC7100 was "onze" 1300 afgeleid (met een aantal modificaties).Knightwolf schreef op maandag 12 november 2012 @ 14:09:
Acceleratie en topsnelheid staan los van elkaar idd.
Virussen? Scan ze hier!
Ah zo, dacht dat onze Nederlandse 1300 dat ook deed.
Maar zo zie je, zo'n vierkante baksteen haalde dat in 1955 al
zo bijzonder is een TGV/ICE dus niet
Maar zo zie je, zo'n vierkante baksteen haalde dat in 1955 al
[ Voor 14% gewijzigd door Knightwolf op 12-11-2012 14:25 ]
Ja, en dat record hebben ze dik 50 jaar vastgehouden ook. Pas in 2006 ging een Taurus over die snelheid heen (357 km/h) 
Over die geslaagde recordpoging uit 1955 is ook een (helaas franstalige) film gemaakt, met beelden van de CC-7107 (en andere locs) onderweg:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=2cRDeFKR2Q8]
Over die geslaagde recordpoging uit 1955 is ook een (helaas franstalige) film gemaakt, met beelden van de CC-7107 (en andere locs) onderweg:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=2cRDeFKR2Q8]
Virussen? Scan ze hier!
Hond op 13:10 
Hier nog het huidige officiele record voor een conventionele trein: TGV Est in 2007 met 574,8 km/u
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=8skXT5NQzCg]
Bizar inderdaad voor zo'n stuk "antiek" techniek met nauwelijks aerodynamicaKnightwolf schreef op maandag 12 november 2012 @ 14:24:
Maar zo zie je, zo'n vierkante baksteen haalde dat in 1955 alzo bijzonder is een TGV/ICE dus niet
Hier nog het huidige officiele record voor een conventionele trein: TGV Est in 2007 met 574,8 km/u
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=8skXT5NQzCg]
[ Voor 3% gewijzigd door Maranello op 12-11-2012 14:43 ]
Even doorheen gebladerd.wildhagen schreef op maandag 12 november 2012 @ 14:26:
Ja, en dat record hebben ze dik 50 jaar vastgehouden ook. Pas in 2006 ging een Taurus over die snelheid heen (357 km/h)
[video]
Haha om, lomp kadaver
Volgens mij zijn de oude TGVs niet meer dan een aangepaste "baksteen" met een gestroomlijnde neus en rijtuigen?
Drie-assige draaistellen onder een lok die 300km/h doet lijkt me trouwens niet goed voor het spoor.
Drie-assige draaistellen onder een lok die 300km/h doet lijkt me trouwens niet goed voor het spoor.
Het is wel degelijk mogelijk omdat er iets uitgezet kan worden in de aanvoerbeperking van de motorstroomMaasluip schreef op maandag 12 november 2012 @ 10:26:
6 seconden zal een 1600 echt niet halen. Er zijn genoeg filmpjes op youtube van moderne loks te vinden en die doen allemaal 12-13 seconden tot 100. Een 1600 heeft dezelfde aslast en kan dus maximaal hetzelfde optrekken.
Ofwel dan loop je het risico om de motor op te blazen? 
Waarom niet? 3 of meer assige (draai)stellen wringen alleen in scherpe bochten zoals bij korte wissels op stationsemplacementen. In een rechte lijn lijkt het me juist zelfs stabieler dan 2-assige.Vinnienerd schreef op maandag 12 november 2012 @ 15:01:
[ Voor 7% gewijzigd door Knightwolf op 12-11-2012 19:34 ]
Bij die recordpoging in Frankrijk met de CC 7121 is het spoor ook helemaal verrot gereden.

Bron: http://bpcv.free.fr/page0.php
Er bestaat ook een foto van:28 March 1955: 330.9 km/h (205.6 mph), Locomotive-only speed record, by an SNCF locomotive on the Bordeaux - Dax main line in southwest France, between Lamothe and Morcenx. Following this successful speed record, the train's pantograph melted and the track was severly deformed for several hundred metres.

[ Voor 82% gewijzigd door Jeroen O op 12-11-2012 20:32 . Reden: Bronvermeding + afbeelding toegevoegd. ]
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
Het lijkt me eerder slecht voor de bvl met zijn 4000A max dan de motor, of niet? Het lijkt me niet dat de motor zonder stroombeperking meer vermogen gaat gebruiken dan hij voor gemaakt is, en ook niet warmer mag worden dan hij voor gemaakt is, maar als je de tractie ineens op 100% stopt gaat er wel een enorme startstroom lopen.SRich schreef op maandag 12 november 2012 @ 19:11:
[...]
Het is wel degelijk mogelijk omdat er iets uitgezet kan worden in de aanvoerbeperking van de motorstroomIk zeg niet dat goed is voor de E-motoren, ik zeg alleen dat ie het kan
Verder, als een gemiddelde auto 1 ton weegt en 90 kW vermogen heeft (ik verzin gewoon wat hoor), is een locje 84 keer zo zwaar en heeft 62 keer meer vermogen. Het locje heeft meer luchtweerstand maar kan veel meer piekvermogen bij lage toeren leveren, en hoeft niet te schakelen. Dus ik vind dat het zou moeten kunnen
Lol okJeroen O schreef op maandag 12 november 2012 @ 20:21:
Bij die recordpoging in Frankrijk met de CC 7121 is het spoor ook helemaal verrot gereden.
[...]
Er bestaat ook een foto van:
[afbeelding]
Maar dat heeft ongetwijfeld met andere dingen te maken dan 3 assige draaistellen. Als je die CC7121 op een huidige moderne bestaande high-speed lijn zet zal die track echt niet beschadigen. Iets met bouwkunde uit het jaar 0 toen in 1955.
Ha!Jeroen O schreef op maandag 12 november 2012 @ 20:21:
[...]
Er bestaat ook een foto van:
[afbeelding]
Daar heeft de maglev met z'n 581km/h geen last van
Durft er iemand trouwens een voorspelling te doen voor wanneer we vanuit Nederland internationaal kunnen reizen met een magneettrein? 2050?
Niet... aangezien alle plannen door de senaat zijn afgekeurd wegens ethische redenen.Sefyu schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 02:20:
[...]
Ha!![]()
Daar heeft de maglev met z'n 581km/h geen last van![]()
Durft er iemand trouwens een voorspelling te doen voor wanneer we vanuit Nederland internationaal kunnen reizen met een magneettrein? 2050?
Niet, totdat er een fatsoenlijk alternatief bestaat voor het maglevspoor op palen zetten. Wij Nederlanders hebben nogal last van het NIMBY-principe. Dus zolang we er geen last van hebben is het prima, maar dat zal nog even duren, als het ooit komt.Sefyu schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 02:20:
Het kan ook gewoon op het maaiveld gebouwd worden, maar met de snelheden van een maglev wil je dat niet. Daarom komt het er voorlopig niet (en waarschijnlijk ook niet voor 2050).Zsub schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 10:23:
[...]
Niet, totdat er een fatsoenlijk alternatief bestaat voor het maglevspoor op palen zetten. Wij Nederlanders hebben nogal last van het NIMBY-principe. Dus zolang we er geen last van hebben is het prima, maar dat zal nog even duren, als het ooit komt.
Terug van weggeweest!
Geen treinen rond Schiphol door rookontwikkeling
AMSTERDAM - Rond de luchthaven Schiphol rijden dinsdagochtend geen treinen op last van de brandweer.
Foto: ANP
Dat meldt de NS.
"Er is sprake van rookontwikkeling in de Schipholtunnel", laat een woordvoerster van de NS weten. "De brandweer zoekt uit wat daarvan de oorzaak is."
De extra reistijd bedraagt meer dan een uur. Het is nog onduidelijk wanneer de problemen opgelost zijn.
Het artikel inclusief de edits
:
AMSTERDAM - Rond de luchthaven Schiphol rijden dinsdagochtend geen treinen op last van de brandweer. Het gaat om een brand in de Schipholtunnel.
Dat meldt de NS.
"Inmiddels is het vuur in de tunnel brand meester", laat een woordvoerder van ProRail weten. "Het ging om een papierophoping die mogelijk door de vonk van een remmende trein in brand is gevlogen. Een klein brandje."
Het treinverkeer wordt zo snel mogelijk weer op gang gebracht. "Als iedereen de tunnel weer uit is kunnen de treinen weer rijden."
De extra reistijd bedraagt vooralsnog meer dan een uur.
Door een wisselstoring rijden er minder treinen tussen Utrecht Centraal en Den Haag Centraal. Reizigers op dit traject wordt aangeraden om via Schiphol te reizen.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
It wasn't me (us)!
wij gaan as weekend pas weer aan het werk.
Ik ben een ervaren en over het algemeen erg tevreden treinreiziger, maar vandaag is het toch niet zo'n heel fijne dag op het spoor. Hilversum -> Rotterdam Alexander kostte me vanochtend bijna drie uur, en het ziet er niet naar uit dat het vanavond heel veel beter zal gaan. Wie weet moet ik over Schiphol...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Leuk dat er nu staat 15-30 minuten vertraging, maar ik was vanochtend toch echt een vol uur langer onderweg. Fijn dat ze ook niet aangeven wat ze bedoelen met "er rijden minder treinen".JeroenH schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 12:18:
Ik ben een ervaren en over het algemeen erg tevreden treinreiziger, maar vandaag is het toch niet zo'n heel fijne dag op het spoor. Hilversum -> Rotterdam Alexander kostte me vanochtend bijna drie uur, en het ziet er niet naar uit dat het vanavond heel veel beter zal gaan. Wie weet moet ik over Schiphol...
Als dat, zoals vanochtend, betekent dat ze 6 IC's in 2 sprinters proppen, dan begin ik te overwegen op kantoor te overnachten vanavond...
er reed net wel een IC langs richting Schiphol (ik zit langs het spoor Amsterdam Zuid - Schiphol)
Het was vanmorgen echt een drama.JeroenH schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 12:18:
Ik zat in de sprinter van Gouda -> Rotterdam Centraal.
De conductrice meldde dat de trein niet verder reed en iedereen eruit moest.
De volgende stoptrein zou er maar 2 minuten achter zitten.
Perron op Alexander lekker vol en wat roepen ze vanuit de centrale om?
"De eerst volgende stoptrein naar Rotterdam Centraal vertrekt over 15 minuten"...

De centrale had wel gelijk, waarom die conductrice zei dat het maar 2 minuten was??
Was toch zo'n 300 boze reizigers.
Hyundai SX2 N-Line (2024)
Omdat 'ie er achter hoorde te zitten maar vertraagd was wellicht, en dat in jouw trein niet bekend was?
Sorry, ik bedoelde het traject Rotterdam/den Haag - Utrecht.ArcticWolf schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 12:37:
er reed net wel een IC langs richting Schiphol (ik zit langs het spoor Amsterdam Zuid - Schiphol)
mwah, ik reaisde dus de andere kant op. Zat in Rotterdam al in de IC toen werd omgeroepen dat ie niet reed.Beta schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 12:38:
Het was vanmorgen echt een drama.
Ik zat in de sprinter van Gouda -> Rotterdam Centraal.
En op Gouda 25 minuten op een sprinter staan wachten die continue over 10 minuten vertrok (je wilt op een gegeven moment die omroepmuts door de speakers treken als ze dat blijft herhalen....)
In totaal dus 60 minuten vertraging. Ben benieuwd hoe de situate vanavond is, maar ik zie het met angst en beven tegemoet.
Utrecht Centraal-Den Haag C
Dinsdag 13 November 11:26
Oorzaak
Tussen Utrecht Centraal en Den Haag C rijden minder treinen door een wisselstoring.
Verwachting
Houdt u rekening met een extra reistijd van 15 - 30 min. De verstoring is naar verwachting 14 november rond 2:00 uur verholpen.
Reisadvies
Die bedoelde ik ja. Maar ik vraga me dus af wat "minder treinen" betekent en hoe ik die 15-30 minuten moet lezen...
Maar goed, veel keus heb ik niet
Ik weet niet 
is niet ons contract gebied dus kan je ook geen up-to-date info geven
is niet ons contract gebied dus kan je ook geen up-to-date info geven
Ik geloof dat er net op Utrecht CS werd omgeroepen dat er nog twee ICs per uur naar Den Haag en Rotterdam gaan. Het rijdt dus wel weer die kant op, alleen met minder treinen. De verstoring bij Hilversum lijkt opgelost te zijn.
Er is een wissel met een gescheurd puntstuk bij Gouda Goverwelle. Verder waren 2 andere verstoringen te danken aan koperdiefstal. De oorzaak van de verstoring bij shl is hier al duidelijk besproken
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Ik vote voor:IJnte schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 13:05:
Er is een wissel met een gescheurd puntstuk bij Gouda Goverwelle. Verder waren 2 andere verstoringen te danken aan koperdiefstal. De oorzaak van de verstoring bij shl is hier al duidelijk besproken

[ Voor 22% gewijzigd door Raven op 13-11-2012 13:19 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
//ernstig offtopicRaven schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 13:17:
[afbeelding]
, dat zal die koperdieven leren, nou ja, als ze het overleven
maar uit welke film is die ook alweer?
Robocop II, volgens mij.ArcticWolf schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 13:25:
[...]
//ernstig offtopic
maar uit welke film is die ook alweer?
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Een van de Robocop films ja, De ED-209 verscheen in alle 3.
[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 13-11-2012 13:49 ]
Oscar Wilde
(Koper)dieven zijn triest ja, maar een gescheurde punt in een wissel is gewoon kwestie van slecht onderhoud. Er rijden tegenwoordig toch wekelijks treinen met camera's langs elk spoor om de status van de rails en bielzen en zo te inspecteren, juist om dit soort dingen betijds te kunnen opsporen? Dan hadde ze dat toch moeten zien?
En waarom moet die Maglev perse op zulke hoge palen staan? Lijkt me nergens voor nodig. Veel treinen rijden ook overal op een dijk, laat die maglev ook op die hoogte rijden, maar dan zonder dijk. Dus wel op palen maar op dezelfde hoogte als een reguliere spoordijk.
En als we over NIMBY gaan hebben dan geldt dat voor nog veel meer dingen die er ook gewoon komen, en zijn. Windmolens bv.
En waarom moet die Maglev perse op zulke hoge palen staan? Lijkt me nergens voor nodig. Veel treinen rijden ook overal op een dijk, laat die maglev ook op die hoogte rijden, maar dan zonder dijk. Dus wel op palen maar op dezelfde hoogte als een reguliere spoordijk.
En als we over NIMBY gaan hebben dan geldt dat voor nog veel meer dingen die er ook gewoon komen, en zijn. Windmolens bv.
[ Voor 42% gewijzigd door Knightwolf op 13-11-2012 14:46 ]
Ow Yes, You have.Dido schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 12:54:
[...]
Die bedoelde ik ja. Maar ik vraga me dus af wat "minder treinen" betekent en hoe ik die 15-30 minuten moet lezen...
Maar goed, veel keus heb ik niet
Even vergeten dat er nog Interliners rijden? (vanaf Schiphol of A'dam CS)
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Elk spoor wordt hooguit elke 6 maanden gecontroleerd. Die schouwtreinen zouden het kunnen zien, misschien was het onderhoud ingepland maar te laat? Er lopen nu 2 soorten contracten door elkaar PGO en OPC, wat ook nog weleens tot verwarring leidt.Knightwolf schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 14:43:
(Koper)dieven zijn triest ja, maar een gescheurde punt in een wissel is gewoon kwestie van slecht onderhoud. Er rijden tegenwoordig toch wekelijks treinen met camera's langs elk spoor om de status van de rails en bielzen en zo te inspecteren, juist om dit soort dingen betijds te kunnen opsporen? Dan hadde ze dat toch moeten zien?
Daarnaast zijn er wissels in Nederland die zo zwaar bereden worden dat de tongen/puntstukken naast het wissel liggen omdat ze zowiezo elke 6 maanden vervangen moeten worden.
Zal wel een kwestie van een foute planning zijn geweest of verwarring vanwege de onderhoudscontracten. (we gaan de britse ellende achterna
Van Treinreiziger.nl:
Mooi initiatief, zeker gezien het succes van regionale grensoverschrijdende verbindingen van de laatste jaren. Ook goed dat er een extra verbinding naar België bijkomt, waar de intercity Brussel opgeheven wordt.Petitie voor trein Weert - Antwerpen
zaterdag 10 november 2012
Er moet een reizigerstrein komen van Weert naar België. Dat vinden acht reizigersorganisaties uit België en Nederland, die een petitie zijn gestart. De reizigersorganisaties roepen de Nederlandse en Belgische Spoorwegen op werk te maken van een treinverbinding tussen Antwerpen, Neerpelt en Weert. Inmiddels hebben al zo'n 1200 mensen de petitie ondertekend, waaronder de burgemeester en wethouders van de gemeente Weert.
De Belgische spoorwegen (NMBS) verlengen de treindienst van Antwerpen naar Neerpelt in december 2013 naar Hamont, 700 meter van de Nederlandse grens. Het is dan nog zo’n tien kilometer verder naar Weert. Hoewel het spoor en de overige infrastructuur grotendeels aanwezig zijn, voelen de Belgen er niets voor om door te rijden naar Weert. Volgens de NMBS zouden er niet voldoende reizigers zijn naar Weert.
Onlangs toonde een haalbaarheidsstudie van Movares aan dat een treinverbinding tussen Antwerpen en Weert wel degelijk reizigers trok. De exploitatie zou niet helemaal kostendekkend zijn. De meeste regionale spoorlijnen in Nederland zijn ook niet helemaal kostendekkend en krijgen subsidie van de provincie.
Lijkt me weinig kansrijk. Let op de laatste twee zinnen. Aangezien de meeste provincies zwaar moeten bezuinigen de komende jaren (ze worden immers fors gekort door de landelijke overheid), waarom zouden ze dan investeren in een verliesgevende spoorlijn?
Zou leuk zijn als hij er komt hoort, daar niet van, maar gezien hoe de provincies er financieel voorstaan lijkt me de kans niet zo gek groot dat het op korte of middellange termijn gaat gebeuren.
Daarnaast, ze willen dus dat de NS het vervoer gaat doen begrijp ik? Tsja. Dan is nog een extra factor dat de lijn niet geëlectrificeerd is. Er zal dus met dieseltractie gereden moeten worden. Laat NS daar nu net vanaf willen....
En een deel van de lijn is maar geschikt voor snelheden tot 70 km/h. Of dat nu zo'n aantrekkelijk alternatief is?
Zou leuk zijn als hij er komt hoort, daar niet van, maar gezien hoe de provincies er financieel voorstaan lijkt me de kans niet zo gek groot dat het op korte of middellange termijn gaat gebeuren.
Daarnaast, ze willen dus dat de NS het vervoer gaat doen begrijp ik? Tsja. Dan is nog een extra factor dat de lijn niet geëlectrificeerd is. Er zal dus met dieseltractie gereden moeten worden. Laat NS daar nu net vanaf willen....
En een deel van de lijn is maar geschikt voor snelheden tot 70 km/h. Of dat nu zo'n aantrekkelijk alternatief is?
[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 13-11-2012 16:30 ]
Virussen? Scan ze hier!
Dat denk je maar. Het plaatsen van windturbines in Nederland is een crime omdat alles en iedereen inspraak denkt te moeten hebben. En is een enkele windturbine of een klein windpark min of meer een 'puntbelasting' met dus nog een relatief kleine invloedscirkel, een maglevlijn op palen zal langs zijn gehele lengte bezwaren losmaken. Alleen al het onteigenen zal denk ik zoveel kosten aan juridische kosten dat dat praktisch waarschijnlijk onmogelijk is.Knightwolf schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 14:43:
En daarbij; is Nederland niet veel te klein voor treinen die 500 km/u halen? Zelfs intercities stoppen hier op sommige routes om de 15-30 minuten, daar gaat een maglev niet heel veel van afschaven zonder dat de accelleratie/decelleratie zo groot wordt dat iedereen elke paar minuten tegen de wanden aangeplakt zit. Ik zie dat alleen nut hebben riching het noorden (Groningen/Friesland) en naar het zuiden (Maastricht, of iets als Amsterdam/Schiphol <-> Antwerpen/Brussel en dan verder naar Parijs). Ik zou in die buitengebieden als maatschappij eerder geld uitgeven aan een meer fijnmazig net, en het electrificeren van die paar diesellijntjes.
Is dat letterlijk waar? Wauw... is dat niet sterker te maken of is het een beperking van het gebruikte materiaal (staal, denk ik)?ArcticWolf schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 16:05:
Daarnaast zijn er wissels in Nederland die zo zwaar bereden worden dat de tongen/puntstukken naast het wissel liggen omdat ze zowiezo elke 6 maanden vervangen moeten worden.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Nee helaas, ze zijn meestal al van zeer sterk staal. Daarnaast brengen nog sterkere staalsoorten andere problemen met zich mee. Zoals broosheid en dus een kleinere "klap weerstand" of problemen met staalsoorten aan elkaar lassen.JeroenH schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 16:53:
[...]
Is dat letterlijk waar? Wauw... is dat niet sterker te maken of is het een beperking van het gebruikte materiaal (staal, denk ik)?
[ Voor 53% gewijzigd door ArcticWolf op 13-11-2012 17:44 ]
Onteigeningskosten heeft niks met NIMBY te maken.JeroenH schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 16:53:
[...]
Dat denk je maar. Het plaatsen van windturbines in Nederland is een crime omdat alles en iedereen inspraak denkt te moeten hebben. En is een enkele windturbine of een klein windpark min of meer een 'puntbelasting' met dus nog een relatief kleine invloedscirkel, een maglevlijn op palen zal langs zijn gehele lengte bezwaren losmaken. Alleen al het onteigenen zal denk ik zoveel kosten aan juridische kosten dat dat praktisch waarschijnlijk onmogelijk is.
Ja, zo'n ding heb je hier idd niks aan. Maar het ging over NIMBY, ofwel "alles best als het maar niet vlakbij mijn huis is", dat geldt overal ter wereld, en slaat niet specifiek op Nederland. Daarbij is die Maglev Duits, dus gaat het op z'n minst over Duitsland, waar zo'n ding wel degelijk flink effect kan hebben.En daarbij; is Nederland niet veel te klein voor treinen die 500 km/u halen?
Geheel ander wisselontwerp bedenken wellicht een optie? Of de routes spreiden over andere wissels. Of gewoon zorgen dat er zo min mogelijk wissels liggenArcticWolf schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 17:44:
Nee helaas, ze zijn meestal al van zeer sterk staal. Daarnaast brengen nog sterkere staalsoorten andere problemen met zich mee. Zoals broosheid en dus een kleinere "klap weerstand" of problemen met staalsoorten aan elkaar lassen.
Er zijn 1:29 wissels met een vast puntstuk ontwikkeld door ProRail en nog wat bedrijven die geschikt zijn voor 140km/u. Deze zouden een stuk minder onderhoudsgevoeliger zijn, maar ze worden pas bij DSSU voor het eerst toegepast (als ik het goed heb).
Daarnaast worden er sinds een jaar of 2, 1:12 engelsewissels (beton) toegepast, waarbij de wringing dus minder is.
ProRail is bezig met wisselsaneringen in heel Nederland, DSSU is daar het grootste voorbeeld van. Maar toevallig ben ik zelf ook bezig met wisselsaneringen op Lelystad, Almere, Diemen en Amsterdam Zuid. Ook heeft ProRail het toepassen van hogesnelheidswissels (80km/u wissels mogen nog wel, maar daarboven niet), "verboden". Nu is het niet zo dat de bestaande hogesnelheidswissels worden gesaneerd, maar bij verbeteringen aan het spoor mogen ze dus niet terug komen. Al weet ik niet hoe dat zit met de toekomstige 1:29 wissels.
Daarnaast worden er sinds een jaar of 2, 1:12 engelsewissels (beton) toegepast, waarbij de wringing dus minder is.
ProRail is bezig met wisselsaneringen in heel Nederland, DSSU is daar het grootste voorbeeld van. Maar toevallig ben ik zelf ook bezig met wisselsaneringen op Lelystad, Almere, Diemen en Amsterdam Zuid. Ook heeft ProRail het toepassen van hogesnelheidswissels (80km/u wissels mogen nog wel, maar daarboven niet), "verboden". Nu is het niet zo dat de bestaande hogesnelheidswissels worden gesaneerd, maar bij verbeteringen aan het spoor mogen ze dus niet terug komen. Al weet ik niet hoe dat zit met de toekomstige 1:29 wissels.
Wat is er mis met hogesnelheiswissels? Dat klinkt namelijk juist als iets goeds.
eigenlijk allesCyBeR schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 20:25:
Wat is er mis met hogesnelheiswissels? Dat klinkt namelijk juist als iets goeds.
Een 1:34,7 wissel is meer dan 100 meter lang (140km/u afbuigend)
Een 1:39.nogiets wissel is meer dan 130 meter lang (170km/u afbuigend).
Daaronder heb je de 1:15 (80km/u afbuigend), 1:12 (60km/u) en 1:9 (40km/u). De 1:15 heeft een variant met beweegbaar puntstuk zodat deze boven de 200km/u bereidbaar is (rechtdoor) maar meestal wordt de gewone variant toegepast. Die 3 wisseltypes hebben allemaal maar 1 steller en een vast puntstuk.
@CyBer
zet je DM eens aan als je wilt
Bij de aftakking van de Hanzelijn zijn ook 1:34,7 wissels toegepast. Wordt dit dan ook een locatie waar we problemen kunnen gaan verwachten.
http://hanzelijn-hattem.n...maandag_07_februari_2011/
Volgens de regel wel maar het hoeft natuurlijk niet. Bij de Hanzelijn ligt het geheel op beton (ipv hout) daarbij hebben ze alle tijd gehad om het ding goed te stellen en te leggen.alexkroeze schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 20:56:
Bij de aftakking van de Hanzelijn zijn ook 1:34,7 wissels toegepast. Wordt dit dan ook een locatie waar we problemen kunnen gaan verwachten.
Normaal gesproken heb je maar een weekend om zo'n wissel te vervangen...
Quote uit de ProRail regelgeving:
PRC00256 is afwijkingsprocedure op de regelgeving.Wissels 1:34,7 mogen per 1 juli 2011 niet meer toegepast worden tenzij er
bijzonder zwaarwegende argumenten zijn om hier van af te wijken. Reden hiervan
zijn een de relatief slechte performance van deze wissels, hoge investerings- en
onderhoudskosten en aanzienlijke TVP’s voor de uitvoering van het onderhoud.
Toepassing uitsluitend nog via PRC00256 procedure, zie paragraaf 2.5
TVP = Trein vrije periode (buitendienststelling).
Problemen op spoor door wisselstoring
UTRECHT - Er zullen tot aan woensdagavond 10 uur veel minder intercity's rijden vanaf Utrecht naar Den Haag en Rotterdam.
Dat komt door een defecte wissel, zo meldde de NS dinsdagavond.
Eerder op dinsdag had de NS op het drukke traject te kampen met een wisselstoring. Het duurt tot aan woensdagavond om dat probleem te herstellen. Daardoor rijden er geen vier intercity's per uur in beide richtingen, maar slechts twee.
Sprinters rijden wel volgens het boekje. De NS past de reisplanner tijdelijk aan, zodat reizigers van tevoren kunnen zien welke treinen uitvallen.
Onderdeel
Volgens een woordvoerster van Prorail duurt de verstoring, die dinsdagmorgen begon, zo lang omdat er een onderdeel van de wissel vervangen moet worden. Dat is niet op voorraad en moet speciaal geleverd worden.
Als het goed is, moet de wissel woensdagavond het weer doen. In de nacht van dinsdag op woensdag wordt er ook al gewerkt, zodat het treinverkeer zo veel mogelijk kan doorgaan.
Oscar Wilde
Ik weet het niet, maar als wij IT spullen hebben waarvan we weten dat bepaalde onderdelen aan slijtage zijn onderworpen en dat ze lastig leverbaar zijn en dat ze een enorme impact hebben op de bedrijfsvoering dan liggen die onderdelen op de plank. Een wisselpuntstuk lijkt mij nou precies zo een onderdeel.
Op wikipedia staat:ArcticWolf schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 21:01:
[...]
Volgens de regel wel maar het hoeft natuurlijk niet. Bij de Hanzelijn ligt het geheel op beton (ipv hout) daarbij hebben ze alle tijd gehad om het ding goed te stellen en te leggen.
Normaal gesproken heb je maar een weekend om zo'n wissel te vervangen...
Quote uit de ProRail regelgeving:
[...]
PRC00256 is afwijkingsprocedure op de regelgeving.
TVP = Trein vrije periode (buitendienststelling).
enOn European High Speed Lines, it is not uncommon to find switches where a speed of 200 km/h (124.3 mph) or more is allowed.
Nu is het spoor voor de Utrechtboog helemaal opnieuw aangelegd, gaat het in andere Europese landen dan ook zo vaak mis of mis ik iets?Voor hogere snelheden worden wissels met een nog kleinere hoek toegepast: 1:34,7 en 1:39. Van deze laatste liggen er momenteel drie in Nederland, alle zijn onderdeel van de Utrechtboog.
.
[ Voor 98% gewijzigd door evilution op 13-11-2012 21:22 ]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Geen idee, maar 1 nadeel van NL is de bodem gesteldheid... er treed relatief veel zetting op. Maar in Japan gebruiken ze ook alleen maar lage snelheidswissels. In Duitsland valt het aantal hoge snelheidswissels volgens mij erg mee, al hebben ze er dus wel meegebogen/tegengeboden wissels (zoals die ene bij Gdg die nu kapot is als ik het goed heb).PolarBear schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 21:19:
[...]
Nu is het spoor voor de Utrechtboog helemaal opnieuw aangelegd, gaat het in andere Europese landen dan ook zo vaak mis of mis ik iets?
In Frankrijk liggen wel meer hoge snelheidswissels, maar hoe die zijn weet ik niet. Al is de HSL deels ontworpen conform franse voorschriften.
Er liggen ook 2 x 1:39 wissels op de HSL, maar deze worden nooit meer toegepast. Ik heb net trouwens de stellers van de 1:34 geteld
De 1:39 heeft 6 stellers voor de tong en 4 stuks voor het puntstuk.
[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 13-11-2012 21:34 ]
Oh da's best langArcticWolf schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 20:33:
[...]
Een 1:34,7 wissel is meer dan 100 meter lang (140km/u afbuigend)
Hoezo? Ik heb een principeprobleem met t.net's privacypolicy aangaande dm's namelijk@CyBer
zet je DM eens aan als je wilt
Anders kan ik je niet stalken natuurlijk!CyBeR schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 21:35:
[...]
Oh da's best lang
[...]
Hoezo? Ik heb een principeprobleem met t.net's privacypolicy aangaande dm's namelijk
Verwijderd
Ik hoorde dat de fyra morgen de hele dag toeslagvrij is, klopt dat? ik moet namelijk van breda naar staaldorp.
Zo staat het wel op http://www.ns.nl/calamite...wissel-woerden-gouda.html
Er was vandaag op die trajecten ook nog een of andere aars die een trein kopte. Ik ben *lang* onderweg geweest van den haag naar nijmegen. De trein was bij woerden en moest toen terug naar gouda en den haag.
Blegh.
</rant>
Blegh.
</rant>
Vinnienerd schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 22:25:
Wat is een tegengebogen wissel?
een wissel die geen rechtdoor kent maar alleen links- of rechtsaf. Dit in tegenstelling tot een meegebogen wissel waar beide sporen naar links of rechts afbuigen (maar het hoofdspoor minder ver dan de aftakking).
[ Voor 15% gewijzigd door ValHallASW op 13-11-2012 23:21 ]
Staaltje voorlichting van de NS
Fyra naar Brussel
Het is de bedoeling dat NS Hispeed vanaf 9 december met Fyra naar Brussel gaat rijden. Fyra naar Brussel is dan dé hogesnelheidstrein tussen Nederland en België.
het is de bedoeling, wat er dus daadwerkelijk gaat gebeuren weten we dus nog niet. Toch maar met de auto naar Brussel in het vervolg
Fyra naar Brussel
Het is de bedoeling dat NS Hispeed vanaf 9 december met Fyra naar Brussel gaat rijden. Fyra naar Brussel is dan dé hogesnelheidstrein tussen Nederland en België.
het is de bedoeling, wat er dus daadwerkelijk gaat gebeuren weten we dus nog niet. Toch maar met de auto naar Brussel in het vervolg
9 december is al over 3,5 week. Op dit moment staat er slechts een concept-dienstregeling online die bovendien slechts net iets meer dan de helft van het aantal beloofde treinen aanbiedt (10 treinen per dag per richting ipv de beloofde 16), is er nog steeds geen officiële duidelijkheid gegeven over prijzen*, er zijn nog geen tickets te koop en zelfs informatie over wanneer de tickets te koop zullen zijn ontbreekt.
Begin oktober vroeg ik aan NS Hispeed wanneer de prijzen bekend zouden worden, het antwoord was "deze maand." Er is nog niets te vinden op nshispeed.nl. 2,5 week geleden vroeg ik aan @nshispeed wanneer ik een kaartje zou kunnen kopen, het antwoord was "Zo gauw het kan zal ik het melden, ik kan het helaas niet preciezer zeggen"
Via onofficiële kanalen had ik begrepen dat het streven was om de eerste week van november te beginnen met de kaartverkoop, maar inmiddels passeren we de helft van november en is er nog steeds niks.
Ik geloof er niet in dat er op 9 december een Fyra naar Brussel rijdt. En ik hoop, mocht mijn vermoeden bewaarheid worden, dat men zich in Amsterdam en Den Haag eens achter de oren gaat krabben en zich gaat afvragen of NS wel de geschikte partij is om hogesnelheidsverbindingen te laten exploiteren.
* De prijzen die treinreiziger.nl een tijd terug publiceerde zijn weliswaar bevestigd door een paar woordvoerders, maar nog niet gepubliceerd op nshispeed.nl, b-europe.com of fyra.com
Begin oktober vroeg ik aan NS Hispeed wanneer de prijzen bekend zouden worden, het antwoord was "deze maand." Er is nog niets te vinden op nshispeed.nl. 2,5 week geleden vroeg ik aan @nshispeed wanneer ik een kaartje zou kunnen kopen, het antwoord was "Zo gauw het kan zal ik het melden, ik kan het helaas niet preciezer zeggen"
Via onofficiële kanalen had ik begrepen dat het streven was om de eerste week van november te beginnen met de kaartverkoop, maar inmiddels passeren we de helft van november en is er nog steeds niks.
Ik geloof er niet in dat er op 9 december een Fyra naar Brussel rijdt. En ik hoop, mocht mijn vermoeden bewaarheid worden, dat men zich in Amsterdam en Den Haag eens achter de oren gaat krabben en zich gaat afvragen of NS wel de geschikte partij is om hogesnelheidsverbindingen te laten exploiteren.
* De prijzen die treinreiziger.nl een tijd terug publiceerde zijn weliswaar bevestigd door een paar woordvoerders, maar nog niet gepubliceerd op nshispeed.nl, b-europe.com of fyra.com
Misschien rare vraag, maar wat heb je aan kaartverkoop als er geen trein rijdt? Dat moet toch tegelijk ingevoerd worden lijkt me.
Nooit geweten trouwens dat wissels in termen met dubbele punt genoemd worden. Waar staat dat eigenlijk voor? Het verschil tussen hoofdlijn en aftakking? Of aantal graden van de afbuiging? Of aftakkingsgraad/breedte vs lengte van de wissel?
Misschien domme vraag, maar waarom moeten die lange wissels zoveel moeilijker zijn dan korte? Kan dat niet simpeler?
Edit: Wat ik net tegen kom, lol, leuk met bochten zo
HandigArcticWolf schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 20:33:
eigenlijk allesDie dingen hebben 3 stellers vanwege de tong lengte en ook nog een beweegbaar puntstuk. Omdat de tong erg nauw komt bij hoge snelheidswissels hoeft er zo onderhand maar 1 stofje (bij wijze van spreken) tussen de aanslag spoorstaaf en de tong te zitten en het ding schiet in storing. En omdat, dat ding zoveel stellers heeft en een beweegbaar puntstuk zijn er zoveel mogelijkheden op storingen dat er eigenlijk altijd wel een storing is.

Nooit geweten trouwens dat wissels in termen met dubbele punt genoemd worden. Waar staat dat eigenlijk voor? Het verschil tussen hoofdlijn en aftakking? Of aantal graden van de afbuiging? Of aftakkingsgraad/breedte vs lengte van de wissel?
Lol omg. Mja als ik zo die getallen lees denk ik wel ff van 'wow wut?', maar als ik er over nadenk helemaal niet zo gek en met 150+ km/u is die 100-130 meter natuurlijk niks.Een 1:34,7 wissel is meer dan 100 meter lang (140km/u afbuigend)
Daaronder heb je de 1:15 (80km/u afbuigend), 1:12 (60km/u) en 1:9 (40km/u). De 1:15 heeft een variant met beweegbaar puntstuk zodat deze boven de 200km/u bereidbaar is (rechtdoor) maar meestal wordt de gewone variant toegepast. Die 3 wisseltypes hebben allemaal maar 1 steller en een vast puntstuk.
Misschien domme vraag, maar waarom moeten die lange wissels zoveel moeilijker zijn dan korte? Kan dat niet simpeler?
Edit: Wat ik net tegen kom, lol, leuk met bochten zo
[ Voor 3% gewijzigd door Knightwolf op 15-11-2012 03:38 ]
Dat is de hoekverhouding van het wissel. En de 1:9, 1:12, 1:15, 1:34,7 zijn de meest gebruikte wissels in Nederland.Knightwolf schreef op donderdag 15 november 2012 @ 02:00:
Misschien rare vraag, maar wat heb je aan kaartverkoop als er geen trein rijdt? Dat moet toch tegelijk ingevoerd worden lijkt me.
[...]
Handig
Dus een 1:9 heeft een verplaatsing van 1 meter naar links/rechts na 9 meter in de lengterichting enzovoorts.
Geen idee, ik ontwerp zelf geen wisselsKnightwolf schreef op donderdag 15 november 2012 @ 02:00:
[...]
Lol omg. Mja als ik zo die getallen lees denk ik wel ff van 'wow wut?', maar als ik er over nadenk helemaal niet zo gek en met 150+ km/u is die 100-130 meter natuurlijk niks.
Het probleem met de Fyra is dat de minister toestemming moet verlenen voor de huidige dienstregeling. En dat wil ze niet omdat er geen oplossing geboden wordt voor Breda. De bedoeling was altijd dat de NMBS een extra stel kocht voor een dienst via Breda naar Den Haag. Dat "naar Den Haag" heeft men al een tijdje geleden laten vallen, maar dat "naar Breda" lijkt voor de minister nu een harde eis te zijn om HSA toestemming te geven te gaan rijden.
De redenatie is dat zonder die trein het zuiden van het land een flinke verslechtering van de dienstregeling naar België krijgt. Voorheen kon men naar Roosendaal rijden, nu moet verplicht de omweg via Rotterdam gemaakt worden.
NMBS heeft nog geen wil getoond om naar Breda te rijden. En voordat de minister toestemming geeft voor de dienstregeling gaat de kaartverkoop ook niet open (want officieel rijdt er per 9 december dus geen trein).
De redenatie is dat zonder die trein het zuiden van het land een flinke verslechtering van de dienstregeling naar België krijgt. Voorheen kon men naar Roosendaal rijden, nu moet verplicht de omweg via Rotterdam gemaakt worden.
NMBS heeft nog geen wil getoond om naar Breda te rijden. En voordat de minister toestemming geeft voor de dienstregeling gaat de kaartverkoop ook niet open (want officieel rijdt er per 9 december dus geen trein).
De belgen zijn er nooit happig op geweest om de HSL via Breda te laten lopen, ze lopen nu nog steeds moeilijk te doen dus
stomme politieke lobbies
stomme politieke lobbies
Tsja, dat kan zijn, maar ze hebben destijds wel de afspraak gemaakt om dat wel te doen. Dus dan moeten ze dat ook doen.
En ach, anders gooien we de Westerschelde en de IJzeren Rijn toch even dicht? Als afspraken toch niet nagekomen hoeven te worden...
Kijken hoe snel ze dan met de staart tussen de benen afdruipen
En ach, anders gooien we de Westerschelde en de IJzeren Rijn toch even dicht? Als afspraken toch niet nagekomen hoeven te worden...
Virussen? Scan ze hier!
wildhagen schreef op donderdag 15 november 2012 @ 08:08:
Tsja, dat kan zijn, maar ze hebben destijds wel de afspraak gemaakt om dat wel te doen. Dus dan moeten ze dat ook doen.
Hop, we snijden nog wat verder in uitgaven aan het spoor:
Straks nog meer wissel- en seinstoringen door wegbezuinig/versoberd onderhoud aan de infra?
Zie http://www.spitsnieuws.nl...al-fonds-ten-koste-van-ovHet sociaal fonds van 250 miljoen euro dat coalitiepartijen VVD en PvdA optuigden voor het compenseren van harde kabinetsmaatregelen, gaat ten koste van de begroting voor openbaar vervoer. Dat bleek gisteren tijdens het debat over de regeringsverklaring.
Oppositiepartijen GroenLinks, CDA, ChristenUnie en D66 reageerden verbijsterd op de voornemens. Eerder deze week had VVD-fractievoorzitter Halbe Zijlstra nog gezegd dat het bedrag zou worden weggehaald bij de investeringen in het wegennet. Volgens D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven is de OV-reiziger de dupe van een blunder van de VVD. „Het openbaar vervoer is het kind van de rekening, omdat VVD niet goed heeft nagedacht over de onderhandelingen”, aldus Van Veldhoven. „Dat lijkt me niet de bedoeling. Dit kan voor nog meer vertragingen en problemen zorgen, terwijl een hele grote groep mensen dagelijks gebruik maakt van het openbaar vervoer.”
GroenLinks wil de PvdA nu dwingen om de bezuinigingen niet ten koste van het openbaar vervoer te laten gaan. Fractievoorzitter Bram van Ojik: „Rutte II blinkt tot nog toe uit in visieloos besparen, maar moet nu kleur bekennen. Een kabinet dat zegt groene ambities te hebben, moet bezuinigen op grijs asfalt.” D66 steunt de motie, de PvdA doet zeer waarschijnlijk niet mee. Kamerlid Attje Kuiken liet dat ze het kabinet niet zal dwarsbomen als het de bezuiniging evenredig verdeelt over asfalt en OV. Van Ojik zou het naar eigen zeggen ‘erg betreuren’ als de PvdA niet met zijn motie meedoet.
Straks nog meer wissel- en seinstoringen door wegbezuinig/versoberd onderhoud aan de infra?
Virussen? Scan ze hier!
Ja, maar was dat netjes van onze kant? Nee.ArcticWolf schreef op donderdag 15 november 2012 @ 08:24:
[...]
maar ja wij hebben weer met de hedwige polder lopen steggelen....
@wildhagen: Ik las het vanochtend in de krant en had het net gepost hier: Robkazoe in "[TKV 2012] De plannen van Rutte-2"
Je voelde dit op je klompen aankomen natuurlijk. Schulz heeft nooit wat gehad met het hele OV.
Ik bedoelde dat, dat het niet netjes van ons was... en nu dus dit gekloot met de NL <-> BE verbinding.Robkazoe schreef op donderdag 15 november 2012 @ 09:50:
[...]
Ja, maar was dat netjes van onze kant? Nee.
@wildhagen: Ik las het vanochtend in de krant en had het net gepost hier: Robkazoe in "[TKV 2012] De plannen van Rutte-2"
Je voelde dit op je klompen aankomen natuurlijk. Schulz heeft nooit wat gehad met het hele OV.
Eigenlijk gaan we nu gewoon terug in de tijd...

Leuk stukje "collateral damage" bij de nieuwe Fyra: als je uit de eurostar komt dan haal je meestal wel de direkt aansluitende benelux. Dat is 13 minuten overstaptijd en je moet moeite doen om dat niet te halen.
Officieel is dat echter geen aansluiting en als je een kaartje bestelt krijg je ook standaard de benelux van een uur later.
Maar nu heb je een gereserveerde plaat in de Fyra. In die bepaalde trein. En het is maar de vraag hoe coulant een conducteur zal zijn als je een trein een uur eerder wil nemen.
En daar gaat dan je uur tijdwinst omdat de Fyra een uur sneller is.
Officieel is dat echter geen aansluiting en als je een kaartje bestelt krijg je ook standaard de benelux van een uur later.
Maar nu heb je een gereserveerde plaat in de Fyra. In die bepaalde trein. En het is maar de vraag hoe coulant een conducteur zal zijn als je een trein een uur eerder wil nemen.
En daar gaat dan je uur tijdwinst omdat de Fyra een uur sneller is.
Ik snap het probleem van die Belgen niet om over Breda te rijden. Breda ligt in NL, dat is toch helemaal aan NL zelf om te besluiten dat wel of niet te doen? Op wat voor manier heeft Belgie daar uberhaupt inspraak in dan?
Treinverkeer rond Schiphol opnieuw plat
Het begint een gewoonte te worden daar.AMSTERDAM - Rond Schiphol reden donderdagmiddag korte tijd geen treinen op last van de brandweer. Rond 14.45 uur werd het treinverkeer weer hervat.
"Een machinist heeft rook waargenomen en dan sluit de brandweer de tunnelbuis direct af", zegt een woordvoerder van ProRail.
"Bij het onderzoek is niets waargenomen, dus de brandweer gaat uit van een vastgelopen rem van een trein. De tunnel is daarom weer vrijgegeven voor treinverkeer."
Het is al de tweede keer in een week tijd dat het treinverkeer rond Schiphol op last van de brandweer wordt stilgelegd.
Dinsdag moest een brandje in Schipholtunnel worden geblust. Het ging om een papierophoping die vlam had gevat, vermoedelijk door een van een trein afkomstige vonk.
Oscar Wilde
Er is met België afgesproken dat zij een 20e treinstel en 8 verbindingen per dag Brussel - Breda - Den Haag zouden financieren. Die afspraak staat nog altijd maar de Belgische regering heeft er geen geld voor.Knightwolf schreef op donderdag 15 november 2012 @ 12:29:
Ik snap het probleem van die Belgen niet om over Breda te rijden. Breda ligt in NL, dat is toch helemaal aan NL zelf om te besluiten dat wel of niet te doen? Op wat voor manier heeft Belgie daar uberhaupt inspraak in dan?
Dus inspraak hebben ze niet meer. Ze hebben zich aan de afspraak te houden (die neem ik aan op papier staat).
Oh hun financieren het hele handeltje, ahja ok.
Het is echt een amateuristische organisatie.Raven schreef op donderdag 15 november 2012 @ 14:56:
Treinverkeer rond Schiphol opnieuw plat
[...]
Het begint een gewoonte te worden daar.
Kia Niro-EV 2024
Wie? De brandweer, die de tunnel afsluit? De machinist, die rook ziet? ProRail, die bij een melding van de mcn de brandweer waarschuwt, en niet denk van 'Ach, zal wel weer vals alarm zijn, we negeren het gewoon'?Freak187 schreef op donderdag 15 november 2012 @ 16:36:
[...]
Het is echt een amateuristische organisatie.
Natuurlijk is dit absoluut niet de bedoeling, maar wie en wat moet je de schuld geven? Gezien er steeds zowel machinisten als rookmelders rook melden, zou het natuurlijk ook gewoon kunnen dat er wel steeds rook is, wat op één of andere manier weer weg gaat.
Ik denk dat de beste manier om het op te lossen een groot aantal stevige gasontladingslampen, met goede (HD) camera's overal. En bij een melding erg goed de beelden analyseren.
Feitelijk zeg je dus dat niemand hier verantwoordelijk is?marcop23 schreef op donderdag 15 november 2012 @ 16:52:
[...]
Wie? De brandweer, die de tunnel afsluit? De machinist, die rook ziet? ProRail, die bij een melding van de mcn de brandweer waarschuwt, en niet denk van 'Ach, zal wel weer vals alarm zijn, we negeren het gewoon'?
Natuurlijk is dit absoluut niet de bedoeling, maar wie en wat moet je de schuld geven? Gezien er steeds zowel machinisten als rookmelders rook melden, zou het natuurlijk ook gewoon kunnen dat er wel steeds rook is, wat op één of andere manier weer weg gaat.
Ik denk dat de beste manier om het op te lossen een groot aantal stevige gasontladingslampen, met goede (HD) camera's overal. En bij een melding erg goed de beelden analyseren.
Diegene die de tunnel heeft gebouwt? Diegene die de tunnel onderhoudt? Diegene de toezicht houdt op deze organisatie? De organisatie die er gebruik van maakt? Kortom iedereen die ook maar wat te maken heeft met die tunnel.
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Nee, dat zeg ik niet.Koenoe schreef op donderdag 15 november 2012 @ 17:02:
[...]
Feitelijk zeg je dus dat niemand hier verantwoordelijk is?
Diegene die de tunnel heeft gebouwt? Diegene die de tunnel onderhoudt? Diegene de toezicht houdt op deze organisatie? De organisatie die er gebruik van maakt? Kortom iedereen die ook maar wat te maken heeft met die tunnel.
ProRail zal een bedrijf, waarschijnlijk die de tunnel onderhoudt, onderzoek moeten laten doen naar de oorzaak van het feit dat er brandmelders en machinisten rook zien. Want, als zowel machinisten als rookmelders iets zien, is de kans klein dat het toeval is, lijkt mij. De effectiefste manier lijkt mij om de tunnel erg fel met wit licht te verlichten, en met camera's op te nemen.
Zolang de oorzaak nog niet is gevonden, is hier echter niet veel aan te doen. Naar een brandmelding, van een rookmelder of een persoon, moet natuurlijk gewoon geluisterd worden. De brandweer gaat de tunnel dan afsluiten. Zowel bij het spoor, als bij een autotunnel, of een voetgangerstunneltje. Stel dat er wel wat aan de hand is, dat er een trein staat af te fikken en alle mensen levend verbranden, wat dan?
Dat onderzoek had toch al bij de eerste keer moeten plaatsvinden? Mensen en sensoren zien rook, maar de oorzaak is nog niet gevonden? Over veiligheid gesproken.marcop23 schreef op donderdag 15 november 2012 @ 17:11:
[...]
Nee, dat zeg ik niet.
ProRail zal een bedrijf, waarschijnlijk die de tunnel onderhoudt, onderzoek moeten laten doen naar de oorzaak van het feit dat er brandmelders en machinisten rook zien. Want, als zowel machinisten als rookmelders iets zien, is de kans klein dat het toeval is, lijkt mij. De effectiefste manier lijkt mij om de tunnel erg fel met wit licht te verlichten, en met camera's op te nemen.
Zolang de oorzaak nog niet is gevonden, is hier echter niet veel aan te doen. Naar een brandmelding, van een rookmelder of een persoon, moet natuurlijk gewoon geluisterd worden. De brandweer gaat de tunnel dan afsluiten. Zowel bij het spoor, als bij een autotunnel, of een voetgangerstunneltje. Stel dat er wel wat aan de hand is, dat er een trein staat af te fikken en alle mensen levend verbranden, wat dan?
Honderdduizenden mensen zijn afhankelijk van het traject door Schiphol. Probleem oplossen i.p.v. met vingers wijzen en schouders ophalen. Nu gebeurt er niets en het traject Schiphol is voor de 1000ste keer geblokkeerd.
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Onderzoek doen is nogal lastig... de Schiphol tunnel moet eigenlijk altijd 24/7 open zijn voor treinverkeer. Dus zelfs in de nachten mag je die tunnel niet in. (de tunnels zijn niet groot genoeg om er veilig langs te lopen) daarbij MAG er nooit door een tunnel gelopen worden als het spoor in dienst is (eis van het ministerie).Koenoe schreef op donderdag 15 november 2012 @ 18:01:
[...]
Dat onderzoek had toch al bij de eerste keer moeten plaatsvinden? Mensen en sensoren zien rook, maar de oorzaak is nog niet gevonden? Over veiligheid gesproken.
Honderdduizenden mensen zijn afhankelijk van het traject door Schiphol. Probleem oplossen i.p.v. met vingers wijzen en schouders ophalen. Nu gebeurt er niets en het traject Schiphol is voor de 1000ste keer geblokkeerd.
Maar as weekend is er weer een buitendienststelling... dus dan zullen er zich genoeg mensen in die tunnel bevinden
********NS. Vanochtend defecte trein tussen traject den haag - Amsterdam. Nu weer kapotte trein op dezelfde traject. Niet te geloven. Ben vandaag gewoon 4 uur onderweg met de trein.
Ja, absoluut. Doet de NS express, treinen kapot maken 
Om dan meteen te gaan schelden... wel eens van zoiets als "overmacht" gehoord?

Virussen? Scan ze hier!
Laatst vloog m'n dakraam uit de auto op de A2... dat was ook overmacht, al had ik het wel knudde vast gemaakt. (ik dacht dat ie het wel zou houden tot thuiswildhagen schreef op donderdag 15 november 2012 @ 18:26:
Ja, absoluut. Doet de NS express, treinen kapot maken

"Overmacht" komt nu wel erg vaak voor. Kapotte treinen. Kapotte seinen. Kapotte wissels. Brandende tunnels enz. I don't care what the reason is, yust fix your shit.
Niemand gaat zeiken als deze storingen incidenteel voorkomen. Echter worden de problemen structureel.
Niemand gaat zeiken als deze storingen incidenteel voorkomen. Echter worden de problemen structureel.
Men rijdt gewoon door met kapotte seinen hoor. Een gedoofd sein komt te vaak voor om al het trein verkeer plat te leggen. (kapotte detectie is wat anders...)magnifor schreef op donderdag 15 november 2012 @ 18:40:
"Overmacht" komt nu wel erg vaak voor. Kapotte treinen. Kapotte seinen. Kapotte wissels. Brandende tunnels enz. I don't care what the reason is, yust fix your shit.
Wissels zijn ze mee bezig, maar dat is gewoon een enorm langdurend traject en dan heb ik het niet over 5 of 10 jaar...
Kapotte treinen... tja ik blame het een beetje op de marktwerking al valt daarover te twisten.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!