All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

We are shaping the future
Het klopt dat Amsterdam er echt een puinhoop van maakt, dit heeft voor het overgrote gedeelte met de huidige directie te maken (helaas, ik heb ook met hen te maken

Daarnaast is half Amsterdam cultureel erfgoed, dus elke mm verzakking/scheur kost in de miljoenen

Toen de bestaande Oost/west lijn werd aangelegd is die door volledige woonwijken heen gegaan wat tegenwoordig niet denkbaar meer is.
Maar zo zijn er wel meer van dit soort projecten te noemen in NL waar het bestuur HARD faalt.
@alex
ik zal onze vervoerstak eens een hint geven voor een nieuwe Beneluxtrein
[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 16-10-2012 21:23 ]
Verwijderd
ArcticWolf schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 07:22:
zucht![]()
http://www.treinreiziger...._duurder_door_fyra-144688
Konden ze niet beide lijnen open laten? Dan had je tenminste nog keus... snel en duur of langzaam en goedkoper.
Eens denken. We hebben nu de Beneluxverbinding, laten we er voor het gemak maar even vanuit gaan dat die winstgevend is. Dan komt daar de nieuwe verbinding bij, daarvoor moeten treinen, personeel en het gebruik van het spoor betaald worden. Is die verbinding met al die extra kosten nog winstgevend? Nee..Maasluip schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 08:34:
[...]
Natuurlijk kan het wel. Alleen is er de wil niet toe.
De NS is nu al bijna 20 jaar een commerciëel bedrijf met een winstoogmerk. Zo'n bedrijf gaat niet vrijwillig een winstgevende verbinding in een verliesgevende verbinding veranderen, dus als er een nieuwe HSL verbinding komt verdwijnt de andere. Dat is niet meer dan een logisch gevolg van het besluit tot privatisering van de NS door de politiek begin jaren 90. Als je wilt dat dit soort dingen niet gebeurt moet je van de NS weer een staatsbedrijf maken. Daarvoor moet je bij de politiek zijn, en niet tegen een commerciëel bedrijf zeuren dat ze zich als een bedrijf gedragen. Zo werkt de wereld niet.
Dat het aantal treinen per dag omlaag gaat is wel een flinke tegenvaller, dat zal ongetwijfeld met de aanschafprijs van de treinen te maken hebben maar een verbetering is het bepaald niet.

Dat was een zeer omstreden beslissing waar destijds massaal tegen geprotesteerd is. Achteraf is men er alles behalve blij mee. Da's nou niet echt een voorbeeld van goed bestuur.ArcticWolf schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 21:20:
@dion_b
Toen de bestaande Oost/west lijn werd aangelegd is die door volledige woonwijken heen gegaan wat tegenwoordig niet denkbaar meer is.
Als je wil weten hoe het wel moet kun je beter naar Rotterdam kijken, waar het statenwegtracé zonder enig probleem, op tijd en binnen budget aangelegd is. Maar dat doen ze daar in Amsterdam niet zo graag geloof ik.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2012 00:42 ]
In de Rotterdamse Regio kunnen ze zelfs een metrolijn aanleggen en Geld overhouden. Daar kan A'dam nog een puntje aan zuigen.
(Ik doel op het stuk Hoogvliet Tussenwater - Pernis - Schiedam Centrum)
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Edit: Overigens is voor mij de Fyra maar 30 minuten sneller dan een stoptrein naar Antwerpen en maar ongeveer 15 minuten sneller dan de huidige situatie, en ik schat dat het voor veel reizigers buiten de grote steden niet anders zal zijn.
[ Voor 24% gewijzigd door alex3305 op 17-10-2012 01:33 ]
Door welke historische binnenstad is die metro aangelegd? En onder welk rijksmonument is er een station aangelegd? Ja er zijn veel kosten overschrijdingen bij de Noord Zuid lijn, ja het had allemaal beter gekund, maar een op een vergelijken met een statenwegtracé lijkt mij niet helemaal juist. Overigens is er bij de aanleg 3 maanden vertraging opgetreden.Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 00:39:
Als je wil weten hoe het wel moet kun je beter naar Rotterdam kijken, waar het statenwegtracé zonder enig probleem, op tijd en binnen budget aangelegd is. Maar dat doen ze daar in Amsterdam niet zo graag geloof ik.
3 maanden vs 6 jaar is toch een redelijk verschilPolarBear schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 07:08:
[...]
Door welke historische binnenstad is die metro aangelegd? En onder welk rijksmonument is er een station aangelegd? Ja er zijn veel kosten overschrijdingen bij de Noord Zuid lijn, ja het had allemaal beter gekund, maar een op een vergelijken met een statenwegtracé lijkt mij niet helemaal juist. Overigens is er bij de aanleg 3 maanden vertraging opgetreden.

Dat heeft niks te maken met de aanschafprijs van de treinen, want er zijn voldoende treinen aangeschaft om een uurdienst Amsterdam - Brussel v.v. te kunnen aanbieden. Het heeft alles te maken met het feit dat de leverancier een stel falende pizzabakkers in dienst heeft die niet tijdig een trein kunnen leveren. Met de hoeveelheid V250 die in december beschikbaar is kan men de aangekondigde dienstregeling uitvoeren, maar meer niet.Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 00:39:
[...]
Dat het aantal treinen per dag omlaag gaat is wel een flinke tegenvaller, dat zal ongetwijfeld met de aanschafprijs van de treinen te maken hebben maar een verbetering is het bepaald niet.Voor wat betreft de prijs, tja... Een HST kost nou eenmaal meer dan een Intercity. Ik zou ook best een Ferrari voor de prijs van een Kia willen, maar dat gaat ook niet gebeuren.
True, maar voor genoeg plekken binnen london lijkt het mij een redelijk opportune optie. Ik moest in het oosten van de city zijn en dan scheelt het een slok op een borrel tov de tubedion_b schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 19:59:
Als je in de buurt van Paddington moet zijn is het een no-brainer inderdaad, maar naar andere bestemmingen scheelt het qua tijd niet zoveel. Als ik naar de opera wil in Covent Garden (of trouwens platvloerse lol op Leicester Square wil) kan ik daar zonder overstap in 45 mins zijn met de Tube, terwijl ik anders met de Express naar Paddington moet, dan moet overstappen op de Tube en vervolgens nog een keer op nota bene dezelfde Metropolitan lijn moet overstappen die uit Heathrow komt. Netto tijdswinst: nul.
Het volk dat er rondhing vond ik eerder ranzig dan het station. En de vergelijking met oost-europa is volgens mij een beetje een rareVCS ranzig? Dan moet je zeker nooit naar Warszawa Zachodnia gaan, of trouwens de grote busstations in Paris, Brussel of Frankfurt. Grootste nadeel van VCS is dat de bussen om daar te komen eerst door >25km aan London moeten rijden. Gelukkig stoppen ze bijna allemaal onderweg bij een Tube station. De verstandige reiziger stapt daar uit en gaat ondergronds verder de stad in.
[ Voor 22% gewijzigd door Boudewijn op 17-10-2012 08:42 ]
En zelfs al vragen ze wel naar een bewijs dat je student bent, een oude (verlopen) kaart van welke universiteit dan ook (heb er 3Raven schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 18:06:
Die verbinding ken ik. Maar toen had ik nog geen CC dus maar cash betaald bij de automaat wat in NL niet eens meer kan, althans, heb al een hele tijd geen automaat gezien waarbij dat kan en het was nog alleen muntgeld ook itt zowel muntgeld als biljetten in Noorwegen.
Was trouwens wel humor. Ik kreeg de automaat niet in het Engels en zonder te vragen kwam er al iemand aanlopen. Krijg ik de vraag of ik student ben. Op dat moment was ik dat, dus ik pakte mijn Nederlandse(!) OV-kaart toen ze naar een studentenpas vroeg, degene die mij hielp zag student staan en toen kreeg ik ineens 50% korting op het kaartje van Oslo Gardermoen naar Oslo Sentralstasjon
En ja, ik heb heel specifiek gezegd dat ik wel student was op dat moment, maar niet in Noorwegen.
En daarna kreeg ik nogal veel wisselgeld terug, meer dan ik er in had gestopt. Maar toen was de helpende al weer weg.Briefje van 200NOK erin, kaartje + 600NOK aan 20NOK munten terug
offtopic:
Heb hier nog wel Noors cash liggen ergens bedenk ik mij netEn na even zoeken vond ik nog wat muntjes: 33*20NOK, 3*10NOK, 2*5NOK, 10*1NOK. Kan van pas komen als ik daar weer heen ga
Dat een lijn tussen industrieterreinen en havens door goedkoper kan zijn dan eentje onder een historische binnenstad staat als paal boven water. Maar het wel of niet binnen budget en het wel of niet (enigszins in de buurt van) op tijd klaar zijn, zijn pure managementfactoren. Je zou ook de bouw van een lijn door een haven volledig kunnen verprutsen en het dramatisch overtijd en over budget kunnen laten worden. Eerlijk gezegd zou ik dat ook van de bestuurders in A'dam verwachten als ze om een of andere reden metro door het Westelijk Havengebied gingen leiden...PolarBear schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 07:08:
[...]
Door welke historische binnenstad is die metro aangelegd? En onder welk rijksmonument is er een station aangelegd? Ja er zijn veel kosten overschrijdingen bij de Noord Zuid lijn, ja het had allemaal beter gekund, maar een op een vergelijken met een statenwegtracé lijkt mij niet helemaal juist. Overigens is er bij de aanleg 3 maanden vertraging opgetreden.
Oh? In mijn ervaring zijn stations in Oosteuropa - en de mensen die je er aantreft - in de regel een stuk minder grimmig dan wat je in BE, FR of UK bij grotere stations tegenkomt. De grote stations in Warszawa zijn wat dat betreft redelijk uitzondering IMHO, zowel Centralna als Zachodnia zijn vooral 's nachts in dezelfde categorie als Gare du Nord...Boudewijn schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 08:42:
[...]
Het volk dat er rondhing vond ik eerder ranzig dan het station. En de vergelijking met oost-europa is volgens mij een beetje een rare.
Oslik blyat! Oslik!
NS komt met verbod op muziek luisteren
en dit
HOAX-alarm! Verboden muziek te luisteren bij NS
iemand die meer weet ??
EDIT : Oeps, had eerst even terug moeten lezen hier
[ Voor 5% gewijzigd door Goner op 17-10-2012 14:03 ]
Goner schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 14:01:
EDIT : Oeps, had eerst even terug moeten lezen hier
Bron: http://www.nu.nl/economie...oederenvervoer-spoor.htmlGoederentreinen die volledig uit stille wagons bestaan krijgen binnenkort subsidie van de overheid.
Dit heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu woensdag laten weten. Het gaat om een proef van een half jaar in samenwerking met ProRail en KNV Spoorgoederenvervoer.
Door de maatregel kunnen er binnen de bestaande geluidsnormen meer treinen op het spoor worden toegelaten. Ook hebben omwonenden minder geluidsoverlast.
De subsidie is bedoeld als tegemoetkoming voor de extra kosten die vervoerders moeten maken voor het stillere vervoer. De bijdrage kan door vervoerders worden aangevraagd bij ProRail. DB Schenker is de eerste vervoerder die aan de proef meedoet.
Het ministerie probeert het gebruik van stille goederentreinen verder te promoten door de bestaande prestatieregeling om bestaande wagons om te bouwen tot stille wagons te verbeteren.
Zo is een gedeeltelijke vooruitbetaling van de bijdrage vanaf nu mogelijk waardoor het voor vervoerders financieel aantrekkelijk wordt om de wagens waarmee ze rijden om te bouwen.
Het gaat niet goed met het goederenvervoer over het Nederlandse spoor, zo werd onlangs bekend gemaakt door KNV. In het eerste half jaar kromp het vervoer met ruim 10 procent.
Virussen? Scan ze hier!
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ze kunnen de ergste rammelbakken niet verbieden... dat moet Europees gebeuren anders concurreert Nederland zichzelf uit de markt. Dan gaan ze wel naar Antwerpen of Hamburg ipv Rotterdam. Dus ik denk dat dit 1 van de weinige dingen is die ze kunnen doen in tussentijd.Fiber schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 15:04:
Ik vind het wel een goede aktie, en sowieso de ergste rammelbakken gaan verbieden zo langzamerhand. Zo duur zijn een paar stukjes rubber toch niet?
Zolang de subsidie niet te hoog is, vind ik het wel ok.
Niet dat ik de mensen in 020 nu wil verdedigen, maar juist het feit dat ze in een put met modder zitten te roeren maakt het zo complex. Dan is boren in het gesteente op de grens van Europa en Azie een fluitje van een cent.dion_b schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 19:59:
[...]
De manier waarop Amsterdam werkelijk iedere metrouitbreiding tot nu toe heeft weten te verprutsen is spectaculair. In Istanbul hebben ze goedkoper en tijdiger een metrolijn tussen werelddelen weten aan te leggen dan dat ze in A'dam in een put modder hebben zitten roeren.
Maar verder hadden ze inderdaad een voorbeeld mogen nemen aan de aanleg van het stuk CS - Melanchtonweg van de Rotterdamse metro. Ook niet geheel foutloos gegaan, maar stukken beter dan in onze hoofdstad.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Het is een investering in stilte zodat er meer treinen kunnen gaan rijden binnen de bestaande normen. Het is dus (als het goed is) een investering die zichzelf terugverdientalex3305 schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 14:59:
Alhoewel ik het een goed idee vind om stille goederentreinen subsidie te geven, lijkt het mij geen handige actie. Als je namelijk bekijkt hoe er op andere plekken in de begroting gaten vallen, terwijl er wel geïnvesteerd wordt in een luxe-product als stilte, vind ik dat eigenlijk een scheve investering.
Weer geweldig nieuws van de SUNIJlijn
(hopelijk gaan er nu WEL koppen rollen bij de BRU)

De treinreis naar België met een gewone trein wordt met de nieuwe dienstregeling ook fors duurder.
Een weekendretour naar België wordt gemiddeld 67 procent duurder en een dagretour na 09.00 uur 45 tot zestig procent, meldt treinreiziger.nl vrijdag. Al eerder was duidelijk dat een reis met de Fyra naar België in prijs stijgt.
Het afschaffen van het 'superdagretour' en het weekendretourtje zorgen vanaf 9 december voor de flinke prijsstijging. Voor Maatschappij Voor Beter OV is het bericht aanleiding om een klacht in te dienen bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit.
De reizigersorganisatie vindt dat de NS hiermee zijn monopoliepositie misbruikt en reizigers de duurdere Fyra injaagt.
Vooral reizigers vanuit Noord-Brabant of Zeeland gaan erop achteruit. Zij krijgen niet alleen te maken met duurdere treinkaartjes maar ook met tragere verbindingen. Zo verdwijnt de rechtstreekse trein tussen Roosendaal en Brussel. Zowel de heen- als terugreis duurt daarmee een halfuur langer.
De NS laat in een reactie weten dat de kaarten superdagretour en weekendretour alleen geldig zijn op de intercity naar Brussel. Aangezien deze dienst verdwijnt, verdwijnt ook de kaartsoort.
Verder is de NS afhankelijk van de onderhandelingen tussen minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) en haar Belgische ambtgenoot, zegt een woordvoerder.
Virussen? Scan ze hier!

Mobiel? Indien Android -> Google Play: Railteam Mobile - Android Apps auf Google PlayRobkazoe schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 18:28:
Ik zat net te kijken hoe je naar Duitsland kunt gaan met de trein. Op NS wordt je doorgestuurd naar NS Hispeed. Maar wat een ranzige site is dat zeg om met je mobiel te openen. Werkt echt voor geen meter.
Voor de rest: http://www.railteam.nl/voor-uw-reis/railteam-mobile/
Die app krijgt het zelfs voor elkaar treinritten weer te geven vanaf hier (Enschede) naar Oslo
edit: 3 aan elkaar geknoopte screenshotjes:

[ Voor 15% gewijzigd door Raven op 20-10-2012 14:53 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde

Toen waren ze al bezig met de uitbreiding van het station... dus het zullen er nu een stuk meer geworden zijn.
Virussen? Scan ze hier!
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Bizarre cijfers ja. 3,64 miljoen reizigers per dag. Aantal NS reizigers op een gemiddelde dag voor heel Nederland is slechts een derde daarvan.ArcticWolf schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 13:56:
Shinjuku is dan ook idioot groot...
NS kreeg 't een paar jaar geleden voor elkaar om Utrecht - Winterberg voor 115,- p.p. te verkopen, waarbij 't laatste stuk van Oberhausen naar Winterberg niet geboekt kon worden bij onze vrienden van de NS.
Die Bahn deed 't voor 39 euro voor twee personen in dezelfde treinen, met dezelfde treinnummers als NS, waarbij de Bahn 't laatste stukje wél erbij had zitten.
Dit is me nu al een paar keer overkomen en steeds merk ik dat NS gewoon internationaal gezien een flink stuk duurder is. Waarom weet ik niet, maar steeds als er een grensovergang in het traject zit, kun je de volle mep betalen. Een prijs verschil van meer dan 100 euro zoals ik had vind ik niet meer normaal.
En 't contactcenter van Bahn is ook nog eens een stukje fijner dan dat van NS Highspeed. Want ik weet ook wel dat ik op internet kan bestellen, maar ik hang aan de telefoon niet op internet. Anders belde ik toch niet.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Japan heeft dan ook 8x zoveel inwoners als Nederland. Tokyo alleen al (waar Shinjuku in ligt) heeft al bijna net zoveel inwoners als Nederland.Maranello schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 14:04:
[...]
Bizarre cijfers ja. 3,64 miljoen reizigers per dag. Aantal NS reizigers op een gemiddelde dag voor heel Nederland is slechts een derde daarvan.
Zo gek is dat dus niet
Overigens zijn die 3.6 miljoen niet alleen treinreizigers, want ook de Tokyo Metro heeft op Shinjuku een halte (één van de belangrijkere / drukste haltes ook nog).
Virussen? Scan ze hier!
Wikipedia: Groot-Tokio
Reizen in Tokyo is gewoon heel erg makkelijk (en goedkoop) met het OV... met de auto is wel te doen, maar 1 veel te duur en 2 je krijgt niet zomaar een parkeervergunning. Daarnaast moet je eerst de vergunning hebben voordat je een auto MAG kopen en die krengen echt veel geld.
Treinen in Tokyo:
http://goodbyeusahellokit...dpress.com/2012/03/jr.png
Metro in Tokyo:
http://lexenmartine.nl/wp...2/09/tokyo-subway-map.gif
Hetzelfde zie je een beetje in London, Parijs, New York etc... Als steden helemaal volgroeien wordt het OV belangrijker. Maar daar zijn we nog lang niet hier in NL.
Grappig, 't stuk HSL van Fukuoka/Hakata <--> Kumamoto staat er nog niet op, maar is wel degelijk al in gebruik. Je kan dus in een dag van zuid naar midden als je zou willen, helaas moet je dan wel een keer onderweg overstappen.
Hyperdia
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Conducteurs kregen de volle laag van de reizigers. Echt gezellig.
Wat dat betreft vraag je je weleens af of ze uberhaupt nadenken bij de NS. Enig aanpassingsvermogen is hen vreemd lijkt het wel.
Kia Niro-EV 2024

Pas op woensdag waren er opeens "reserve"-bussen (die ook stuk voor stuk vol zaten).
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Vreemd, hier tussen Arnhem - Nijmegen zijn ook vervangende bussen ingezet en dat leek allemaal prima te lopen. Voldoende bussen en hoge frequentie, rijden als de bus vol is.Tourniquet schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 21:38:
Ja, net als de werkzaamheden vorige week op de trajecten Leiden - Bodegraven en Alphen - Gouda. Er zouden vervangende bussen rijden. Komen ze maandagochtend in Alphen in de spits met 1 vervangende bus per trein aanzetten waar natuurlijk makkelijk net zoveel mensen als in een volledige intercitytrein inpassen.![]()
Pas op woensdag waren er opeens "reserve"-bussen (die ook stuk voor stuk vol zaten).
Als je eens wat meer info zou geven...Robkazoe schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 18:28:
Ik zat net te kijken hoe je naar Duitsland kunt gaan met de trein. Op NS wordt je doorgestuurd naar NS Hispeed. Maar wat een ranzige site is dat zeg om met je mobiel te openen. Werkt echt voor geen meter.
"Duitsland" is best groot, de grens tussen NL en DE idem, bovendien hebben de grensoverschrijdende treinen nogal wat verschillende kaartsoorten met verschillende voorwaarden.
Wat mogelijk is, wat het snelst is en wat het goedkoopst is hangt nogal af van waar je nu zit waar je moet zijn, wanneer je er moet zijn en hoe je er wilt komen. Ook waar info in te winnen verschilt nogal.
* dion_b zou je naar Treinreiswinkel.nl kunnen verwijzen voor nachttreinen naar Muenchen, maar ook naar pakweg vrr.de voor de stoptrein van Venlo richting Bielefeld incl aansluitende bussen in het Ruhrgebiet...
Oslik blyat! Oslik!
Ik heb Shin-Osaka > Hakata in 3,5 uur gedaan met de Railstar Shinkansen. En Hakata > Kumamoto was nou ook niet echt lang als ik het me goed herinner (<1,5 uur?)mambo No5 schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 17:46:
[...]
Grappig, 't stuk HSL van Fukuoka/Hakata <--> Kumamoto staat er nog niet op, maar is wel degelijk al in gebruik. Je kan dus in een dag van zuid naar midden als je zou willen, helaas moet je dan wel een keer onderweg overstappen.Heck, je kan -indien je tijd over hebt- prima in een dag van Zuid naar Noord hobbelen met je Railpass, alleen Sapporo word nog wat lastig te halen zonder een slaaptrein te moeten pakken.
Hyperdia
De Nozomi 500 is een stukje sneller (en een stukje duurder...) zit ook niet in de Railpas.
Deze heb ik op Odawara gemaakt
Je kan tegenwoordig de Sakura van Shin-Osaka all the way naar Kagoshima pakken; die word momenteel door N700(s) materieel gereden itt de Kodama/Hikari/Hikari Railstar (met series 500 en 700 van diverse leeftijden; de 100 series word helaas helemaal niet meer gebruikt en was imho het meest comfortabel om in te zitten), maar is maar marginaal trager qua tijd dan de Nozomi service op het stuk tussen Hakata en Osaka. No-Brainer dus als je over dat traject moet met je railpass.ArcticWolf schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 07:26:
[...]
Ik heb Shin-Osaka > Hakata in 3,5 uur gedaan met de Railstar Shinkansen. En Hakata > Kumamoto was nou ook niet echt lang als ik het me goed herinner (<1,5 uur?)
De Nozomi 500 is een stukje sneller (en een stukje duurder...) zit ook niet in de Railpas.
Deze heb ik op Odawara gemaakt![]()
(doorgaande snelheid was 270km/h)
[afbeelding]
Ik was benieuwd naar de internationale intercities van NSHispeed Schiphol - Bad Bendheim/Berlijn en Utrecht - Frankfurt.dion_b schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 00:57:
[...]
Als je eens wat meer info zou geven...
"Duitsland" is best groot, de grens tussen NL en DE idem, bovendien hebben de grensoverschrijdende treinen nogal wat verschillende kaartsoorten met verschillende voorwaarden.
Wat mogelijk is, wat het snelst is en wat het goedkoopst is hangt nogal af van waar je nu zit waar je moet zijn, wanneer je er moet zijn en hoe je er wilt komen. Ook waar info in te winnen verschilt nogal.
* dion_b zou je naar Treinreiswinkel.nl kunnen verwijzen voor nachttreinen naar Muenchen, maar ook naar pakweg vrr.de voor de stoptrein van Venlo richting Bielefeld incl aansluitende bussen in het Ruhrgebiet...
Oh wat een prachtige treinen hebben ze daar...mambo No5 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:02:
[...]
Je kan tegenwoordig de Sakura van Shin-Osaka all the way naar Kagoshima pakken; die word momenteel door N700(s) materieel gereden itt de Kodama/Hikari/Hikari Railstar (met series 500 en 700 van diverse leeftijden; de 100 series word helaas helemaal niet meer gebruikt en was imho het meest comfortabel om in te zitten), maar is maar marginaal trager qua tijd dan de Nozomi service op het stuk tussen Hakata en Osaka. No-Brainer dus als je over dat traject moet met je railpass.
[video]
sarcastisch?Sefyu schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:38:
[...]
Oh wat een prachtige treinen hebben ze daar...
ik vind ze wel mooi
Welke dan? Want volgens Wikipedia: Taiwan High Speed Rail rijden ze daar met een snellere variant van de Shinkansen 700-Series, en die werkt volgens mij toch echt niet op de 1500V die we hier hebbenArcticWolf schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 17:16:
[...]
ik vind ze wel mooier rijdt trouwens een Shinkansen versie in Taiwan die hier zo op het spoornet kan rijden (als ik het goed heb)
Daarnaast, heeft die wel ERTMS ingebouwd? Want anders kan hij dus ook al niet op de HSL of de Betuweroute (waar de spanning dan weer wel klopt)
Virussen? Scan ze hier!
Ik bedoelde kwa formaatwildhagen schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 17:24:
[...]
Welke dan? Want volgens Wikipedia: Taiwan High Speed Rail rijden ze daar met een snellere variant van de Shinkansen 700-Series, en die werkt volgens mij toch echt niet op de 1500V die we hier hebben
Daarnaast, heeft die wel ERTMS ingebouwd? Want anders kan hij dus ook al niet op de HSL of de Betuweroute (waar de spanning dan weer wel klopt)
Ik vind trouwens de Hikari 300 en de Nozomi 500 het mooist. Ik heb ook de Yamabiko 200 gehad maar die rijdt niet meer zo te zien
De Hikari Railstar / Railstar 700 vind ik echt lelijk
[ Voor 11% gewijzigd door ArcticWolf op 23-10-2012 17:31 ]
O, dat klopt. Hij past idd keurig binnen de PVR, hoewel het niet overhoudt: qua breedte houd je maar 2.2 cm overArcticWolf schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 17:27:
[...]
Ik bedoelde kwa formaatDe japanse versie zou tegen het perron al tot stilstand komen
maar de taiwanese zou op het NL spoornet passen (PVR GC 25kV dus).
Maar de Japanse Shinkansen 700-serie, waar de Taiwanese versie van is afgeleid, kan ook gewoon hier rijden hoor. Is wel een fractie hoger, maar blijft nog ruim binnen de PVR
Maar als we dan tóch een Shinkansen gaan bestellen, mag dat van mij een Serie 500 zijn. Zelfde afmetingen, dus past keurig binnen de PVR, en imho véél mooier dan de 700-serie

Maargoed, dat gaat toch niet gebeuren, veel te duur voor hier
Virussen? Scan ze hier!
In het kader van Moeders Mooiste:

Of:wildhagen schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 17:38:
[...]
O, dat klopt. Hij past idd keurig binnen de PVR, hoewel het niet overhoudt: qua breedte houd je maar 2.2 cm over
Maar de Japanse Shinkansen 700-serie, waar de Taiwanese versie van is afgeleid, kan ook gewoon hier rijden hoor. Is wel een fractie hoger, maar blijft nog ruim binnen de PVR
Maar als we dan tóch een Shinkansen gaan bestellen, mag dat van mij een Serie 500 zijn. Zelfde afmetingen, dus past keurig binnen de PVR, en imho véél mooier dan de 700-serie
[afbeelding]
Maargoed, dat gaat toch niet gebeuren, veel te duur voor hier

[ Voor 3% gewijzigd door mambo No5 op 23-10-2012 17:45 ]
Ja, maar die haalt nog maar 130 km/h op de 1500V. Dat is nauwelijks een hogesnelheidstrein meer te noemen. Bijna al het huidige NS-materieel (behalve SGMm) kan al harder dan datmambo No5 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 17:43:
Los van de beveiliging is men wel degelijk met multicourante treinen aan 't testen die 25, 20 en 1,5 kV ondersteunen: Wikipedia: Gauge changing train
Yikes... die vind ik dus écht niet mooi, die neus.....
[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 23-10-2012 17:47 ]
Virussen? Scan ze hier!
Prima toch? 'T lijkt me eerder een beperking binnen de aansturing (130 is max op het klassieke spoorwegnet binnen JP) dan fysiek; aangezien er -even redenerend- dezelfde motoren gebruikt worden als wanneer er 300 onder 25 kV gereden word lijkt me dat niet zo'n issue.wildhagen schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 17:47:
[...]
Ja, maar die haalt nog maar 130 km/h op de 1500V. Dat is nauwelijks een hogesnelheidstrein meer te noemen. Bijna al het huidige NS-materieel (behalve SGMm) kan al harder dan dat
Welke van de 3; 't zijn verschillende modellen. Slowpoke, ondertussen edit geweesd[...]
Yikes... die vind ik dus écht niet mooi, die neus.....
[ Voor 3% gewijzigd door mambo No5 op 23-10-2012 17:51 ]
Maar uh.. de ICE is multicourant net zoals de traxx locs. De ICE heeft tijdens de beveiligingstest (10% over de max snelheid) 220km/h gehaald op 1500V op de Hanzelijn.
Thalys, V250, ICE, TGV, Traxx, allemaal multicourant
Trouwens voor de liefhebbers (vanaf part3):
YouTube: Worlds Fastest Train
Hart spoor - zijkant perron is toch 1,70m? (weet het niet uit m'n hoofd)
Geen idee wat de tolerantie is tussen trein en perron. Maar als 2,2cm geen probleem is
Daarnaast DENK ik, dat Amsterdam - Utrecht en Lelystad - Zwolle 160/200km/u wordt NA 2016, als SAAL en DSSU volledig af zijn.
Dat denk ik vanwege;
-SAAL zorgt voor een betere doorstroming van de treinen van en naar Amsterdam vanuit Utrecht en Almere/Lelystad.
-DSSU zorgt voor een beter verwerking van treinen op Utrecht (wat nu redelijk rampzalig is).
-Ze (ProRail) zijn dit jaar begonnen met het actief testen van de ES-lassen om deze een goedkeuring te geven voor snelheden tot 200km/u. Aangezien ES-lassen nog tot 140km/u zijn goedgekeurd.
[ Voor 49% gewijzigd door ArcticWolf op 23-10-2012 18:54 ]
Nee, serieus, ik vind die dingen echt prachtig. Je ziet bij de meeste treinen ook duidelijk de verschillen in "designfilosofie" terugkomen t.o.v. treinen van hier en omstreken.ArcticWolf schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 17:16:
[...]
sarcastisch?
ik vind ze wel mooier rijdt trouwens een Shinkansen versie in Taiwan die hier zo op het spoornet kan rijden (als ik het goed heb)
dit spelletje heb ik ook weleens gespeeld:
YouTube: 電車でGO!新幹線EX 山陽新幹線編 のぞみ68号 700系 Part 1
(Densha de go)
Al die geluidjes die je hoort, hoor je trouwens ook echt in de trein en op het station
De vrouwenstem hoor je ook echt in de trein (gaat de hele tijd zo door).
De mannen stem hoort bij het spel.
ATC is de beveiliging die ze daar gebruiken.
Wikipedia: Automatic Train Control
[ Voor 10% gewijzigd door ArcticWolf op 23-10-2012 19:16 ]
Het is nu pas herftsvakantie in regio Noord (waar Amsterdam ligt), dus vorige weer was het gewoon pleurisdruk. Tevens is er tot en met donderdag geen extra lange trein ingezet. Vrijdag was ik het zat en heb de auto gepakt.Alex) schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 21:29:
NS dacht "Het is herfstvakantie dus iedereen is vrij en dus kunnen we wel minder treinen inzetten, want er hoeft toch niemand te reizen!" Foutje bedankt, later in de week werd dat rechtgezet.
Het is gewoon treurig dat de NS dat soort fouten maakt nadat er al weetikhoeveel jaar hetzelfde spoor ligt. Ze doen toch reizigersonderzoeken? Ze weten toch hoe druk het kan zijn? Het gekke is dat de NS nooit capaciteit teveel laat rijden, altijd te weinig. Ik snap dat je scherp op de kant wil opereren, maar bij de NS is het steevast too little too late.
Kia Niro-EV 2024
Moet je eens kijken hoeveel treinen er vrijwel leeg rijden buiten de spits.Freak187 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 11:35:
[...]
Het gekke is dat de NS nooit capaciteit teveel laat rijden, altijd te weinig. Ik snap dat je scherp op de kant wil opereren, maar bij de NS is het steevast too little too late.

Waar gebruiken ze dat spul eigenlijk precies voor bij treinen waar dat wel bij mag?
Ik gok dat het in de planning zat om toe te passen deze winter om defecte treinen te voorkomen, maar dat is een gokKeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 10:54:
Misschien ook wel, maar ze mogen het niet gebruiken... ivm garantie...
Waar gebruiken ze dat spul eigenlijk precies voor bij treinen waar dat wel bij mag?
Maar nu blijkt dat de anti-vries dus niet toegepast kan worden bij SLT... (overige treinen wel)
Ja buiten de spits rijden ze juist met enorme treinen! Op mijn traject (Hoorn Kersenboogerd - Hoofddorp) rijden ze om 1400 uur in de middag met een dubbeldekker en om 1800 uur komen ze met een korte sprinter aanzetten.PolarBear schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 18:11:
[...]
Moet je eens kijken hoeveel treinen er vrijwel leeg rijden buiten de spits.
Iedere dag de melding van de conducteur: "het spijt ons, rijdend personeel, dat we met zulke korte treinen rijden. We hebben het aangegeven bij de manager maar er gebeurd niks".
Echt.. het comfort en service gaat jaren omlaag.
Kia Niro-EV 2024
Scheelt geklikProRail en NS lanceerden onlangs samen met de Minister van Infrastructuur en Milieu een pakket maatregelen om winterse verstoringen op het spoor maximaal te voorkomen (zie ns.nl). Een klein onderdeel van dit programma is de zogenaamde “anti-icing” van treinen.
Sneeuw kan onder de treinwagons aangroeien tot brokken sneeuw en ijs. Op het moment dat de trein gaat rijden of over een wissel rijdt, breken deze brokken ijs los en komen op het spoor of soms in wissels terecht. Dit kan problemen met het wissel veroorzaken of zorgen voor schade aan de onderzijde van de trein, waar de leidingen liggen.
Om dit probleem bij sneeuwval tegen te gaan wordt op zes plekken in het land met ingang van dit jaar de onderkant van treinen behandeld met een speciaal nieuw middel. Door dit middel tegen de onderkant van de treinen te spuiten kunnen sneeuw en ijs minder goed hechten. In Rusland en de Scandinavische landen heeft men hier goede ervaringen mee opgedaan.
Een pilot afgelopen jaar waarbij 3% van de NS-treinen is behandeld was succesvol. Met ingang van dit najaar is dan ook op zes emplacementen een anti-icing installatie geplaatst. Zo kan 70% van de NS-treinen op het hoofdrailnet voorzien zijn van anti-icing op winterse dagen. Het middel is biologisch afbreekbaar.
Door de garantievoorwaarden van de nieuwe SLT-sprinters kan het bij deze treinen deze winter nog niet worden aangebracht. De treinen zijn ook aangeschaft voordat het anti-icing middel op de markt kwam. Bij aanschaf kon hiermee dus geen rekening worden gehouden. In zijn algemeenheid is de onderkant van de Sprinter al relatief glad waardoor aangroei van sneeuw onder de treinen hier sowieso minder speelt.
Onderzocht wordt nu door NS en de leverancier of geen schade kan optreden vanwege mogelijk brandgevaar aan essentiële onderdelen van de trein. Veiligheid staat voorop en daarom is NS met de leverancier in gesprek over een oplossing waarbij zowel garantie en veiligheid als ant-icing goed is geregeld en volgend jaar 100% van de treinen zijn voorzien van het nieuwe middel.
Gewone antivries, zoals bijvoorbeeld in de ruitenwisservloeistof, waar in de media de berichtgeving vanmorgen deels over ging, wordt gewoon in alle treinen toegepast.
Oscar Wilde
Materiaal in overvloed buiten de spits. Tijdens de spits is dat volgens mij een compleet ander verhaal.Freak187 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 12:24:
[...]
Ja buiten de spits rijden ze juist met enorme treinen! Op mijn traject (Hoorn Kersenboogerd - Hoofddorp) rijden ze om 1400 uur in de middag met een dubbeldekker en om 1800 uur komen ze met een korte sprinter aanzetten.
Iedere dag de melding van de conducteur: "het spijt ons, rijdend personeel, dat we met zulke korte treinen rijden. We hebben het aangegeven bij de manager maar er gebeurd niks".
En ik zat vanmiddag ook in de file op de A2 vanwege een ongeluk in die tunnel bij Utrecht

Wel jammer dat de hele westkant zonder treinstations zit, maar zolang de HSL naar Kortenhoef en Vreeland er niet ligt is het een beetje zinloos om stations te bouwen
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Mag niet worden toegepast op VIRM-4 en SLT in verband met geldende garantiebepalingen.ArcticWolf schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 11:22:
[...]
Maar nu blijkt dat de anti-vries dus niet toegepast kan worden bij SLT... (overige treinen wel)
Gemeten klantoordeel suggereert echter iets anders.Freak187 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 12:24:
[...]
Mooie ICE-trein dan
Maar het blijft toch wel vreemd. Waarom zou het niet mogen, wat kan het eigenlijk kwaad doen?Luccus schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:35:
[...]
Mag niet worden toegepast op VIRM-4 en SLT in verband met geldende garantiebepalingen.
En op Schiphol ook, er zijn nieuwe TBP-schermen.magnifor schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 20:46:
Was vandaag weer feest hoor tussen Den Haag CS en Amsterdam:
[afbeelding]
Ze zijn me vanavond niet eens opgevallen toen ik op Schiphol was
[ Voor 81% gewijzigd door AW_Bos op 27-10-2012 00:44 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
[ Voor 99% gewijzigd door AW_Bos op 27-10-2012 00:42 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Hey is dat Schiphol? Hebben ze daar nou eindelijk ook de CTA's vervangen dan?magnifor schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 20:46:
Was vandaag weer feest hoor tussen Den Haag CS en Amsterdam:
[afbeelding]
Garantiebepalingen. Simpel gezegd: Bombardier weet nog niet of het spul (glycol) schadelijk is voor de materialen waar men het op wil spuiten, en Bombardier wil voorkomen dat er over 3 maanden ineens een schadeclaim komt wegens half weggevreten staalplaten.AW_Bos schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 00:41:
Maar het blijft toch wel vreemd. Waarom zou het niet mogen, wat kan het eigenlijk kwaad doen?
[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 27-10-2012 01:07 ]
Maar dan nog kan een andere legering metaal een andere reactie hebben.CyBeR schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 01:07:
Is dat niet gewoon hetzelfde spul als al sinds jaar en dag in de luchtvaartindustrie gebruikt wordt?
Ik ben trouwens nog steeds benieuwd naar het Benelux-traject. Het blijft akelig stil bij de NS
Ligt/lag het treinverkeer al weer stil?LEEUWARDEN - Op de grens van Groningen en Friesland en in de Kop van Noord-Holland is vrijdagavond de eerste natte sneeuw van dit najaar gevallen, meldt Meteo Consult.
Omdat de temperatuur op de grond iets boven nul is, blijft de sneeuw niet liggen. Maar op bijvoorbeeld stalen bruggen kan het glad zijn.
Maandag was het nog een lenteachtige dag. Met 22 graden in De Bilt was het in Nederland op 22 oktober nog nooit zo warm.
Oscar Wilde
Bron: http://www.nu.nl/economie...90-miljoen-goedkoper.htmlDe aanleg van de nieuwe spoorlijn Lelystad-Zwolle is circa 90 miljoen euro goedkoper dan begroot.
Dat bleek zaterdag uit voorlopige cijfers van Prorail.
De Hanzelijn werd begroot op 1 miljard euro. De aanleg ervan begon in januari 2007 en wordt in december afgerond. De lagere kostprijs komt onder meer door meevallers in de aanbesteding.
''We hebben de lessen, geleerd bij de aanleg van de Betuwelijn, hier toegepast'', zei een woordvoerder van de railinfrabeheerder. Mede hierdoor is slimmer gepland. Ook besloot Prorail risico's, zoals uitstel door slecht winterweer, zelf te dragen, waardoor kosten werden gedrukt.
De verbouwing van station Zwolle is wel fors duurder. De aanleg van onder meer een extra perron voor de nieuwe spoorlijn valt echter buiten deze begroting. ''Bouwen op bestaand spoor is gecompliceerder omdat treinen moeten blijven rijden.''
De Hanzelijn wordt op 6 december door koningin Beatrix geopend.
Wel typerend dat zelfs Prorail het verschil tussen de Betuwelijn en de Betuweroute nog niet kent...
[ Voor 8% gewijzigd door wildhagen op 27-10-2012 13:40 ]
Virussen? Scan ze hier!
Of staan die ouwe stellen die ooit voor Slowakije bedoeld waren (maar nooit afgeleverd) daar nog altijd? Ik volg de Plan-U's niet zo meer de laatste tijd...
Virussen? Scan ze hier!
ProRail maakt dat verschil helemaal niet, ik had laatst ook die opmerking gemaakt tegen een ProRail'er... en die zei dat die route helemaal geregistreerd staat als Betuweroute of Betuwelijn.wildhagen schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 13:40:
Aanleg Hanzelijn blijkt een heel stuk goedkoper uit te vallen dan begroot:
[...]
Bron: http://www.nu.nl/economie...90-miljoen-goedkoper.html
Wel typerend dat zelfs Prorail het verschil tussen de Betuwelijn en de Betuweroute nog niet kent...
We hebben de Hanzelijn idd goedkoper aangelegd
Ik word echt geirriteerd als men het klantoordeel erbij haalt. Ik heb het er weleens over met medereizigers, volgens mij telt de NS standaard 2 punten erbij. Sorry, maar de NS levert echt geen service. Chagerijnige conducteurs, onlogische dienstregeling, problemen waarbij geen schuld bekend wordt.. Het is gewoon een ambtenaren-bende. Als je in het bedrijf werkt, zie je denk ik niet hoe stroperig en onefficient alles werkt. Als dagelijkse reiziger zie je dat wel.Luccus schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:35:
[...]
Mag niet worden toegepast op VIRM-4 en SLT in verband met geldende garantiebepalingen.
[...]
Gemeten klantoordeel suggereert echter iets anders.
Treinreizen in NL is duur vanwege ontbreken van echte concurrentie. En om de een of andere reden krijg je toch zeer oncomfortabele sprinters voor je geld. Schrijf je weer een mail naar de klantenservice, krijg je de standaardreactie dat het spoor zo vol is in Nederland. Ze lezen de mail niet eens, ze plakken gewoon een standaardreactie in hun antwoord. Echt zo ontzettend irritant.
Kia Niro-EV 2024
Dat lijkt me dan toch meer aan jou te liggen dan aan de positieve trend van de klantwaardering.Freak187 schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 18:28:
[...]
Ik word echt geirriteerd als men het klantoordeel erbij haalt.
Ja, de stellen van de herhaaldelijk falende handelaar staan ook nog in Amersfoort.wildhagen schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 16:11:
Of staan die ouwe stellen die ooit voor Slowakije bedoeld waren (maar nooit afgeleverd) daar nog altijd? Ik volg de Plan-U's niet zo meer de laatste tijd...
Verwijderd
Nou ben ik als inwoner in de Randstad niet erg op de hoogte van Arriva. Maar voor zover ik weet rijden ze in Noord-Nederland en op de MerwedeLingelijn met Spurts. Wie weet waar die Spurt treinstellen op Amersfoort voor zijn? (Aan het begin van dit filmpje, door mij gemaakt, zie je ze)
YouTube: Binnenrijden op station Amersfoort
Correct, SE betekent in dit geval inderdaad System Engineering. Of dat de reden is dat het zo "goedkoop" is uitgevoerd weet ik niet. Ik denk dat eerder het design and construct contract de oorzaak is. De aannemer heeft zelf een ontwerp moeten aanbieden tegen een voor hem haalbare prijs. Een aannemer weet wat hij kan en is zelf verantwoordelijk voor zijn ontwerp. Bij projecten uit het verleden moest het ontwerp van de opdrachtgever komen en waar het ontwerp niet klopte en aangepast werd was daar ook gelijk de meerwerk claim van de opdrachtnemer. Bij een D&C contract kun je niet zomaar meer meerwerk claimen. Je hebt een ontwerp ingediend en je bouwt het maar. Meerwerk van een beetje omvang in dit project zijn de bypass bruggen in de weilanden ten zuiden van Kampen. Stond niet in de originele opdracht maar is later toegevoegd.Alex) schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 18:13:
SE? System Engineering?
Ik heb die vraag ook al eerder gesteld maar niemand wist het. De rode treinen zijn standaard spurts van arriva. Er staat er nu ook een paar in het blauw. Ik had voor het laatst gezien dat er iets van vechtdallijn op stond. Dus ik net zitten googlen en vond dit:Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 22:14:
Over Amersfoort gesproken,
Nou ben ik als inwoner in de Randstad niet erg op de hoogte van Arriva. Maar voor zover ik weet rijden ze in Noord-Nederland en op de MerwedeLingelijn met Spurts. Wie weet waar die Spurt treinstellen op Amersfoort voor zijn? (Aan het begin van dit filmpje, door mij gemaakt, zie je ze)
YouTube: Binnenrijden op station Amersfoort
http://www.arriva.nl/nieu...en-vechtdallijnen-gereed/
Verklaart ook waarom ze op Amersfoort staan. De blauwe treinen gaan pas na 9 december rijden. Wat de met de rode treinen gaat gebeuren, weet ik niet maar dat zal voor een andere concessie zijn.
Onderhoud kan het niet zijn want NedTrain werkt alleen nog voor NS.
[ Voor 3% gewijzigd door Robkazoe op 28-10-2012 00:23 ]
Vanuit Amersfoort worden diverse proefritten en opleidingsritten gereden, plus een deel opstel.Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 22:14:
Over Amersfoort gesproken,
Nou ben ik als inwoner in de Randstad niet erg op de hoogte van Arriva. Maar voor zover ik weet rijden ze in Noord-Nederland en op de MerwedeLingelijn met Spurts. Wie weet waar die Spurt treinstellen op Amersfoort voor zijn?
Nee hoor.Robkazoe schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 00:22:
Onderhoud kan het niet zijn want NedTrain werkt alleen nog voor NS.
Sowieso snap ik niet helemaal dat veel ontwerpen & constructie projecten in de bouw tussen het ontwerp en de uitvoering nog een typisch staaltje 'over the wall' engineering plaats vind.alexkroeze schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 22:56:
[...]
Correct, SE betekent in dit geval inderdaad System Engineering. Of dat de reden is dat het zo "goedkoop" is uitgevoerd weet ik niet. Ik denk dat eerder het design and construct contract de oorzaak is. De aannemer heeft zelf een ontwerp moeten aanbieden tegen een voor hem haalbare prijs. Een aannemer weet wat hij kan en is zelf verantwoordelijk voor zijn ontwerp. Bij projecten uit het verleden moest het ontwerp van de opdrachtgever komen en waar het ontwerp niet klopte en aangepast werd was daar ook gelijk de meerwerk claim van de opdrachtnemer. Bij een D&C contract kun je niet zomaar meer meerwerk claimen. Je hebt een ontwerp ingediend en je bouwt het maar. Meerwerk van een beetje omvang in dit project zijn de bypass bruggen in de weilanden ten zuiden van Kampen. Stond niet in de originele opdracht maar is later toegevoegd.
Tuurlijk het is in eerste instantie goedkoper om een ontwerp te maken en dat gewoon aan te bieden en te vragen: kost dat? Dan ontwerpers & aannemer met elkaar een ontwerp te laten maken (duurder) en te vergelijken (moeilijk) maar toch..
Bij de Hanzelijn hebben we het project goed kunnen afsluiten door onze methode van SE toe te passen en het hele engineering & build process efficienter te laten verlopen.
ProRail is nu wel meer naar 80% plan van aanpak en 20% prijs gegaan, omdat ze er ook achter zijn gekomen dat kwaliteit en efficientie beter is voor het spoor dan 90% prijs en 10% plan van aanpak
[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 28-10-2012 02:52 ]
Bahn.de herkend de bestemming wel, maar geen prijs beschikbaar.
[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 28-10-2012 16:15 ]
Oscar Wilde

Oscar Wilde
Tip: als je binnen 10 dagen weer terug gaat is een Interrail Global Pass misschien wel watRaven schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 16:14:
Hoe kun je erachter komen wat een internationaal treinticket kost wanneer de NSHispeed site het land niet kent en je geen station met internationaal loket in de provincie hebt? Zou wel eens willen weten of de treinrit van Enschede naar Oslo S goedkoper is dan met de trein naar Schiphol+vliegen+treinrit van Gardemoen naar Oslo S.
Bahn.de herkend de bestemming wel, maar geen prijs beschikbaar.
Als ik uit ga van je geboortedatum en je niet na je 26e verjaardag reist, zijn de kosten voor de heen en terugreis (excl. eventuele reserveringskosten) €175.- voor 5 dagen onbeperkt* door Europa reizen binnen die 10 dagen.
Ben je langer dan 10 dagen weg, dan kan je de 22-dagen pass nemen (10 dagen onbeperkt reizen binnen die 22 dagen), kosten zijn daarvoor €257.- (eveneens excl. reserveringskosten).
Zie ook http://www.treinreiswinke...l/interrail_global_passen (zij kunnen ook direct voor je alle reserveringen regelen).
* Onbeperkt: onbeperkt volgens de voorwaarden van de diverse bedrijven. Sommige treinen kan je niet zonder reservering gebruiken. Let op dat de interrrail niet geldig is in land van herkomst, dus je zult een treinkaartje naar de grens moeten kopen

[ Voor 20% gewijzigd door EDIT op 28-10-2012 16:29 ]
Daar moet ik mij maar eens in gaan verdiepen, thanks voor de tip
Oscar Wilde
Dit topic is gesloten.
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!