Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
is wel een artikel uit februari maar toch

Qbuzz had ook in Utrecht gewonnen maar dit is geschrapt. De BRU maakt zoveel fouten dat het nog afwachten is hoe lang het nog blijft bestaan.
Met de tramlijn in Utrecht doen ze het ook al zo lekker
Kortzichtige vakbonden. Terug naar één bedrijf met één baas is wettelijk niet eens mogelijk. En als het dat wel is, maakt het vierde spoorwegpakket daar wel een einde aan.Fiber schreef op donderdag 27 september 2012 @ 18:12:
Gezellig, de Belgen gaan weer eens staken...: http://www.nu.nl/buitenla...belgische-spoorwegen.html
Ik neem voor het gemak maar even aan dat deze staking zowel NMBS als Infrabel zal platleggen, en dus ook internationaal verkeer onmogelijk is?
We are shaping the future
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Dat lijkt me wel gevaarlijk eigenlijk. Als vervoerder A graag 4x zoveel treinen wil vanwege overbelasting, de gemeente wil het, het spoor kan het en de vervoerder heeft er een potje geld voor over. Dan zegt de exploitant van het station (althans, zou kunnen zeggen): Give me one billion bucks and a expand the station!!Fiber schreef op donderdag 27 september 2012 @ 18:48:
Wordt het eigenlijk niet eens tijd dat ze het hele spoor(wegnetwerk) Europees gaan regelen? lijkt me een stuk handiger. En dan langjarige concessies per lijn of zo afgeven. Grote stations zouden ook gewoon commercieel kunnen worden, net als vliegvelden, kleine stations door gemeentes laten beheren of door de concessiehouder van de aanliggende lijn.
Serieus, het lijkt me dat ProRail eerder stationsuitbereidingen e.d. zou doen met minder geld van de vervoerder dan ProRail of de NS of een ander staatsbedrijf.
Iets heel anders:
Als een bepaald aantal noordelijke lijntjes zou elektrificeren. Dan heb je een spoorbaan die laatst nog geheel vernieuwd is en goedwerkende ATB-NG. Op één station heb je 1,5kV, maar lang niet op alle sporen. Alle treinen zijn nog diesels, dus treinen (of, de tractie ervan, GTW'tjes zijn modulair dus zal te doen zijn) moeten ook vervangen worden. Zware goederentreinen of HST's of andere dingen die 25kV nodig hebben zullen waarschijnlijk niet komen, hoewel, het zou heull misschien kunnen (kolentreinen naar de centrales in de Eemshaven ofzo).
Wat is dan goedkoper om aan te leggen: 1,5kV, 3kV of 25kV?
@marcop
Ze krijgen de kosten er nooit uit om die lijntjes te elektrificeren daarom doen ze het niet, spoor bouwen is het goedkoopst. Seinwezen en bovenleiding het duurst.
25kV is (volgens) mij het goedkoopst.
[ Voor 46% gewijzigd door ArcticWolf op 27-09-2012 19:34 ]
Wat je in de toekomst zult zien is dat de rol van organisaties als IL&T en het EBA zal worden ingeperkt, en er meer verantwoordelijkheden zullen worden overgeheveld naar het European Railway Agency. Denk hierbij aan de toelating van rollend materieel, harmonisering van regels, enzovoorts.
In Nederland? 1,5 kV. Want dat kent men al. Onder 3 kV kun je weliswaar meer vermogen leveren, maar je rollend materieel moet ervoor geschikt zijn en dat hebben we in Nederland - afgezien van meerspanningslocs als de BR186 - niet.marcop23 schreef op donderdag 27 september 2012 @ 19:29:
[...]
Iets heel anders:
Als een bepaald aantal noordelijke lijntjes zou elektrificeren. Dan heb je een spoorbaan die laatst nog geheel vernieuwd is en goedwerkende ATB-NG. Op één station heb je 1,5kV, maar lang niet op alle sporen. Alle treinen zijn nog diesels, dus treinen (of, de tractie ervan, GTW'tjes zijn modulair dus zal te doen zijn) moeten ook vervangen worden. Zware goederentreinen of HST's of andere dingen die 25kV nodig hebben zullen waarschijnlijk niet komen, hoewel, het zou heull misschien kunnen (kolentreinen naar de centrales in de Eemshaven ofzo).
Wat is dan goedkoper om aan te leggen: 1,5kV, 3kV of 25kV?
[ Voor 43% gewijzigd door Alex) op 27-09-2012 19:32 ]
Maar materieel zou toch al vervangen moeten worden, dus dat maakt niet uitAlex) schreef op donderdag 27 september 2012 @ 19:31:
[...]
In Nederland? 1,5 kV. Want dat kent men al. Onder 3 kV kun je weliswaar meer vermogen leveren, maar je rollend materieel moet ervoor geschikt zijn en dat hebben we in Nederland - afgezien van meerspanningslocs als de BR186 - niet.
Maar ze hebben de regiotram geannuleerd in Groningen, en beter OV de regio in is gewoon nodig wordt steeds gezegd, en ze hebben een bak geld van de overheid die besteed kan worden aan de infra die anders terug moet naar de overheid in 2020.ArcticWolf schreef op donderdag 27 september 2012 @ 19:29:
[[..]
@marcop
Ze krijgen de kosten er nooit uit om die lijntjes te elektrificeren daarom doen ze het niet, spoor bouwen is het goedkoopst. Seinwezen en bovenleiding het duurst.
25kV is (volgens) mij het goedkoopst.
Nu kunnen ze een bak geld naar diesels gooien, maar ze kunnen de boel ook elektrificeren, als ze toch geld hebben en het moeten besteden en zeggen dat ze het nodig hebben. Tenminste, dat is wat ik ongeveer denk
[ Voor 8% gewijzigd door marcop23 op 27-09-2012 19:45 ]
De provincie kan inderdaad een aanvraag doen bij ProRail, maar wat voor nut heeft het? Ik heb 6 jaar geleden voor de 2e maal in 15 jaar moeten uitzoeken of snelheidsverhoging mogelijk was met een minimaal budget en het werd weer afgeschoten. De lijn naar Roodeschool is 60~80km/u, de lijn naar Delfzijl is 100km/u max. Dat zijn snelheden die een dieseltrein prima aan kan, daarnaast zijn goederentreinen vaak diesel/elektra combi, dus voor goederentreinen hoef je het ook niet te doen.
Het elektrificeren van die 2 lijnen kost al meer dan een volledige tramlijn
(daarnaast hadden ze het geld gewoon om die tramlijn te bouwen de SP en D66 waren gewoon te pussy)
Waar in de lijn Gn - Dz liggen die bogen die problemen veroorzaken dan eigenlijk? Sowieso in Gn zelf, maar daar rijden ze sowieso traag op, en in Sauwerd, maar daar is misschien een stukje land of gewoon een 100 km/h limiet nodig. Voor de rest is het vrijwel kaarsrecht, of in ieder geval zo recht dat je zonder wissels en met goed spoor zo met 140 door het station zou kunnen rijden lijkt me.
[ Voor 82% gewijzigd door marcop23 op 27-09-2012 20:23 ]
Ja een snelheidsverhoging is mogelijk met enige investering kon Groningen Noord - Roodeschool opgeschroeft worden naar max 80km/u (of min. hoe je het wilt zien)
Naar Delfzijl naar 120km/u
Naar Nieuweschans bleef 120km/u (volgens mij tis alweer een tijdje geleden
Maar hogere snelheden zal zo ongeveer een compleet nieuw spoor eisen wat weer problemen oplevert met de grond eigenaren.
Waarom die lijnen in het zuiden ge-elektrificeert zijn zou ik echt niet weten. Misschien dat ze er vroeger meer potentie in zagen?
Bovenleiding aanleggen kost echt een vermogen

De 120km/u is ook gebaseerd op de dienstregeling. Voor sneller rijden zou je alsnog naar dubbelspoor moeten.marcop23 schreef op donderdag 27 september 2012 @ 20:19:
Hmm, vorige reply was per ongeluk een edit ipv nieuwe post, dus even een post zodat je het weet, ben wel benieuwd nml..
Hoe vaak ??PauseBreak schreef op donderdag 27 september 2012 @ 14:31:
Die worden ook gewoon gerouleerd op de verschillende lijnen, dus wat dat betreft geen groot verschil met het spoor.
Als ik het goed begrijp (kan het zomaar fout hebben) wil men bij de NS na een rit gelijk over op een andere route, terwijl ik geregeld bus- en tram-chauffeurs op eindhaltes een peuk zie roken en weer in dezelfde tram/bus terug zie stappen.
Het GVB schijnt ook wel belangstelling te hebben voor zo'n constructie: http://www.nu.nl/economie...oren-samenwerking-ns.htmlRobkazoe schreef op donderdag 27 september 2012 @ 15:06:
Overigens ook enigsinds spoorgerelateerd (het is tenslotte light rail):
http://www.nu.nl/economie...ns-zelf-samenwerking.html
NS neemt een belang van 49% in bij HTM. Ben benieuwd wat dit op gaat leveren.
Virussen? Scan ze hier!
Volgens mij zag ik twee treinen staan op het wagenpark Amersfoort:
- van Arriva de Spurt
- Nog een rode trein met daarop "Waal" of "Maas" heel groot op de zijkant, maar kan zo één twee drie niet vinden waar die in godsnaam zou moeten rijden (die tweede trein, de Arriva's heb ik wel eens moeten gebruiken toen Den Bosch Eindhoven eruit lag).
[ Voor 5% gewijzigd door Robkazoe op 28-09-2012 14:43 ]
LOLRobkazoe schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 14:42:
Vandaag zag ik trouwens dat Connexxion het materieelprobleem heeft opgelost. Volgens mij waren daar een paar treinstellen kapot gegaan waardoor er maar 2x per uur een trein reed over de Valleilijn ipv 4x per uur naar Barneveld.
Volgens mij zag ik twee treinen staan op het wagenpark Amersfoort:
- van Arriva de Spurt
- Nog een rode trein met daarop "Waal" of "Maas" heel groot op de zijkant, maar kan zo één twee drie niet vinden waar die in godsnaam zou moeten rijden (die tweede trein, de Arriva's heb ik wel eens moeten gebruiken toen Den Bosch Eindhoven eruit lag).

Altijd beter dan dit, waren ze een paar weken terug nog mee reden:

Vroeger een stuk goedkoper, en het verschil in energieprijs tussen diesel en elektrisch zal ook steeds meer in het voordeel van elektriciteit uitvallen.ArcticWolf schreef op donderdag 27 september 2012 @ 20:03:
Waarom die lijnen in het zuiden ge-elektrificeert zijn zou ik echt niet weten. Misschien dat ze er vroeger meer potentie in zagen?
Bovenleiding aanleggen kost echt een vermogen
En welke lijnen in het zuiden bedoel je? Er was veel kolenvervoer vanuit de mijnen in Limburg. Dat was een goede reden om die lijnen te elektrificeren.
Signatures zijn voor boomers.
En zelfs na 1949, toen de waslijn er hing, werden de kolentreinen grotendeels getrokken door de serie 2900, diesellocomotieven dus (die oorspronkelijk ook van de Staatsmijnen waren, maar later aan de NS zijn verkocht), naar de haven van Stein en het NS-emplacement bij Nuth en het zeer grote rangeerterrein bij Susteren.
Kolentreinen werden bij mijn weten zelden door elektrische locs gereden.
[ Voor 9% gewijzigd door wildhagen op 28-09-2012 16:15 ]
Virussen? Scan ze hier!
Connexxion rijdt al jaren met één stel Mat '64 naast de vijf PROTOS'sen. Nu nog steeds (ok: wanneer het stel gerepareerd is).Fiber schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 15:44:
[...]
LOL![]()
Altijd beter dan dit, waren ze een paar weken terug nog mee reden:
[afbeelding]
" De GVB-voorman doelt overigens niet op een vergelijkbare financiële samenwerking als in Den Haag, maar wil zich richten op het gezamenlijk verbeteren van de service voor de reiziger."wildhagen schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 14:20:
[...]
Het GVB schijnt ook wel belangstelling te hebben voor zo'n constructie: http://www.nu.nl/economie...oren-samenwerking-ns.html
Ah... Dat wist ik niet. Wel raar, waarom is dat? Was het geld op of zo?Luccus schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 16:43:
[...]
Connexxion rijdt al jaren met één stel Mat '64 naast de vijf PROTOS'sen. Nu nog steeds (ok: wanneer het stel gerepareerd is).
Uiteraard niet. De fabrikant van de PROTOS-treinstellen is failliet gegaan en de leveringsovereenkomst voor het nog overblijvende prototypetreinstel is geschonden, waardoor ter vervanging van de Mat '64 een GTW is besteld.Fiber schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 19:19:
[...]
Ah... Dat wist ik niet. Wel raar, waarom is dat? Was het geld op of zo?
Hangt van de vervoerder en soms ook de concessie af. In Utrecht wisselt GVU dagelijks, maar er zijn ook vervoerders die een chauffeur op een weekrooster hebben rijden waarbij alleen de begin- en eindtijden anders zijn (dus week 1 lijn 1, week 2 lijn 2, etc). Ook hebben ze combinatielijnen - voor GVU was dat heel lang lijn 11/12(s).Goner schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 12:38:
[...]
Hoe vaak ??
Als ik het goed begrijp (kan het zomaar fout hebben) wil men bij de NS na een rit gelijk over op een andere route, terwijl ik geregeld bus- en tram-chauffeurs op eindhaltes een peuk zie roken en weer in dezelfde tram/bus terug zie stappen.
Nee, merp!
Wat ik heb gehoord is dat de 919 niet meer terug zal komen omdat de ATB-storing dermate hardnekkig is dat men nu uit gaat kijken naar een ander stel. Uiteraard een tijdelijke oplossing tot de GTW is geleverd.Luccus schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 16:43:
[...]
Connexxion rijdt al jaren met één stel Mat '64 naast de vijf PROTOS'sen. Nu nog steeds (ok: wanneer het stel gerepareerd is).
Benieuwd of er nog wat uit de Plan-V carroussel kan worden gehaald waarin een aantal Plan-V'tjes steeds een controlebeurt krijgen en worden ingezet, terzijde gesteld en weer controlebeurt krijgen om vervolgens weer in te worden gezet etc....
Vroeger scheen de NSR in no-time een nieuwe Plan-V te kunnen regelen toen de PROTOS nog niet reed bij CXX, maar dit lijkt nu lastiger, als ik zo zie?
Anders kunnen ze wel de 876 van het NSM gebruiken. Schijnt CXX totaal niet meer uit te maken wat ze gaan krijgen, als het maar rijdt op het spoor en het mensen kan vervoeren en IVW-toegelaten is (dat is duh!), plus dat Strukton ook voor het NSM het materieel onderhoudt.
En nog wat nog even een interessant weetje: Het materieel van CXX wordt door Strukton beheerd, maar de ATB wordt weer door NedTrain beheerd, Strukton heeft er geen certificering voor om met hun handjes dit spul aan te raken.
[ Voor 22% gewijzigd door AW_Bos op 29-09-2012 07:19 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Bron: nu.nlDe NS gaat toch toiletten installeren in Sprinters. Lange tijd wilde de onderneming daar niet aan, maar op dat standpunt wordt nu teruggekomen.
Alle nieuwe treinen worden uitgerust met nieuwe toiletruimtes met een urinoir, een toilet, een wasbak en een verschoontafel voor baby’s, meldt de AD.
De aanvankelijke weigering om toiletten in te bouwen in Sprinters zorgde voor veel kritiek. De Tweede Kamer vroeg in 2010 aan verkeersminister Melanie Schultz van Haegen (VVD) om in te grijpen, maar dat vond zij in tijden van crisis te duur.
De installatie van een apart urinoir moet de treintoiletten vrouwvriendelijker maken. De NS werkte in samenwerking met de TU Delft aan een nieuw ontwerp. De nieuwe toiletruimtes moeten ervoor zorgen dat mensen niet alleen bij hoge nood naar het toilet gaan, maar het moet een ruimte worden waar mensen graag naartoe gaan, zegt TU Delft-onderzoeker Marian Loth in de krant.
Vraag me alleen af hoe ze gaan controleren of die urinoirs niet ook door mannen gebruikt gaan worden? Ik neem aan dat ze niet een camera erop gaan richten?
Virussen? Scan ze hier!
En in de nieuwste aflevering van Wintergate
Dus is al dat gescheld en gevloek op NS en ProRail dus terecht geweest en zijn de winters hier niet erger geworden dan 40 jaar terug. Dus zeer nederige excuses richting klanten, materieel en infrastructuur lijkt mij op de plaats.De chaos op het spoor, afgelopen winter, lag niet aan bevroren wissels en kapotte treinen. Oorzaak is de slechte organisatie binnen NS en Prorail.
Dat schrijft De Telegraaf zaterdag, op basis van een ''uiterst geheime winteranalyse'' van beide bedrijven.
Uit het rapport blijkt volgens de krant dat er juist bij het oplossen van problemen sprake is van slechte communicatie, besluiteloosheid en verkeerde beslissingen.Het kan nog jaren duren voor de bedrijven de zaken op orde hebben, aldus De Telegraaf.
Uit het zelfonderzoek zou blijken dat maatregelen om de winter door te komen meestal averechts werken. De huidige aanpak van verstoringen is veel te ingewikkeld. NS verwacht veel van een nieuw computersysteem.
Actieprogramma
Een woordvoerder van NS stelt in een reactie dat het rapport waarover De Telegraaf beschikt de basis was voor een brief over het winterprogramma die minister Melanie Schultz (Verkeer) al in juni naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Dat schrijven bevat een uitgebreid actieprogramma van NS en Prorail om winterse problemen op het spoor te voorkomen. Het rapport zelf is nooit vrijgegeven omdat er bedrijfsgevoelige informatie in staat, aldus de zegsman.
Volgens hem spelen de problemen alleen als zich meerdere ernstige problemen op het spoor tegelijk voordoen.
bron
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
En de huidige sprinters dan?....wildhagen schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 08:22:
De nieuwste aflevering van Toiletgate is een feit, SLT krijgt ze nu toch ingebouwd. Zelfs speciale aparte urinoirs voor vrouwen:
[...]
Bron: nu.nl
Vraag me alleen af hoe ze gaan controleren of die urinoirs niet ook door mannen gebruikt gaan worden? Ik neem aan dat ze niet een camera erop gaan richten?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Die krijgen dus een toilet ingebouwd, zoals het artikel al meld.
Virussen? Scan ze hier!
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Aangezien er geen nieuwe sprinters in bestelling staan, heb je daar je antwoord te pakken.
Virussen? Scan ze hier!
De 4e en 5e batch, die oorspronkelijk voorzien was, is immers al een tijdje geleden geannuleerd (of iig de optie niet gelicht), ivm toiletgate.
Zie Wikipedia: Sprinter LighttrainHet laatste treinstel is op 3 mei 2012 aan NS overgedragen. Medio 2010 werd besloten om de resterende twee opties voor in totaal nog eens 64 treinstellen niet in orders om te zetten.
Virussen? Scan ze hier!
Nou... er loopt een aanbestedingsprocedure voor nieuwe Sprinters.wildhagen schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 09:47:
Ja, en de eerste regel zegt: "De NS gaat toch toiletten installeren in Sprinters".
Aangezien er geen nieuwe sprinters in bestelling staan, heb je daar je antwoord te pakken.
Van een bestelling is op dit moment iig nog geen enkele sprake, de aanbestedingsprocedure is nog maar net begonnen, en zo'n procedure duurt vele maanden. Pas daarna wordt er een selectie gemaakt en een bestelling geplaatst.
Virussen? Scan ze hier!
Het is trouwens weer feest @ Utrecht, echt op 1 of 2 treinen na knipperen de borden met vertraging of ze rijden niet
Wanneer ik op de actuele vertrektijden van Utrecht kijk zie ik welgeteld één vertraagde trein. Je weet dat er veel uitvalt dit weekend in verband met werkzaamheden ri. Utva?
WTF?De nieuwe toiletruimtes moeten ervoor zorgen dat mensen niet alleen bij hoge nood naar het toilet gaan, maar het moet een ruimte worden waar mensen graag naartoe gaan, zegt TU Delft-onderzoeker Marian Loth in de krant.
Ben aardig wat gewend van marketeers, maar dit...
"Nee, ik hoef helemaal niet te pissen, maar het is zo leuk en gezellig op de plee dat ik er zomaar heen ga en het bezet hou. En die kerel buiten die dringend moet? Tja, wie het eerste komt die het eerste maalt he, dat je alleen hier komt omdat je behoeftes hebt is zo passe - net zoals dat mensen die echt naar toilet moeten voorrang zouden moeten krijgen ofzo. Het is hier geen Sovietunie!"
Oslik blyat! Oslik!
Gewoon een wollige manier om dat te zeggen, de nog verdere overdrijving die je er van maakt vind ik persoonlijk niet zo sterk om je punt te maken..
Wel grappig dat het nu pas naar buiten komt dat het een personeelsprobleem was en geen technisch defect

http://frontpage.fok.nl/n...-chaos-ns-en-prorail.html
[ Voor 76% gewijzigd door ArcticWolf op 29-09-2012 16:23 ]
Ongetwijfeld journalistieke vrijheid. En hier staat niet dat de NS toiletten gaat installeren in de al afgeleverde sprinters. Ik geloof daar iig niks van.wildhagen schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 09:47:
Ja, en de eerste regel zegt: "De NS gaat toch toiletten installeren in Sprinters".
1 minuut zoeken op de site van de NS:Maasluip schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 18:17:
[...]
Ongetwijfeld journalistieke vrijheid. En hier staat niet dat de NS toiletten gaat installeren in de al afgeleverde sprinters. Ik geloof daar iig niks van.
http://www.ns.nl/over-ns/...men-aan-nieuw-treintoilet
Ook komen de nieuwe toiletten in de Sprinters waar oorspronkelijk, vanwege het metro-achtige karakter van deze trein, geen toiletten waren ingebouwd.
Da's jouw probleem dan, want getuige de quote hierboven gaan ze dat dus wel degelijk doenMaasluip schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 18:17:
[...]
Ongetwijfeld journalistieke vrijheid. En hier staat niet dat de NS toiletten gaat installeren in de al afgeleverde sprinters. Ik geloof daar iig niks van.
Virussen? Scan ze hier!
Volledig eens dat een urinoir eea sterk kan verbeteren, maar zeg dat dan toch gewoon ipv lullen over een ruimte waar je "niet alleen met hoge nood" naartoe gaatGoldenSample schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 15:55:
Ik kan me goed voorstellen dat er nu zat mensen zijn (vooral vrouwen) die hun plas veel langer ophouden dan ze lief is om maar niet in een godvergeten smerige trein te hoeven pissen. Iets wat een Urinoir sterk kan verbeteren.
Gewoon een wollige manier om dat te zeggen, de nog verdere overdrijving die je er van maakt vind ik persoonlijk niet zo sterk om je punt te maken..

Nouja, of als het erg schoon en luxe is zou je er wel eens met romantische bedoelingen kunnen komen...
Oslik blyat! Oslik!
Serieus!
- Zijn creditkaart wordt niet geaccepteerd bij de automaten van de NS.
- Er was een automaat met muntgeld, maar daar had hij maar een paar euro van op zak.
- Hij kan wel geld pinnen met zijn creditkaart, maar papiergeld slikt de automaat niet.
- Hij had de eerste trein van half 5, ik betwijfel of er dan al iemand achter de kaartjesbalies zit.
Best apart eigenlijk dat die Indiër dus eigenlijk geen geldig vervoersbewijs kon krijgen als ik niet voorbij was komen lopen en er nog een paar euro in kon gooien. Het zal wel niet iets zijn, wat dagelijks gebeurd, maar vind het wel een beetje raar.

Volgens de NS niet:ArcticWolf schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 07:31:
Zelfde meegemaakt op Schiphol, een echtpaar vroeg hoe ze een kaartje moesten kopen (was 4:00 's ochtends ofzo)credit/debet-kaart werd niet geaccepteerd op Schiphol. Uiteindelijk hebben ze het briefgeld ergens kunnen wisselen
Ik weet eigenlijk niet waarvoor dit is, fraude (makkelijker) mogelijk ofzo?At Schiphol Airport and Amsterdam Centraal you can also pay with credit card (only MasterCard and Visa)
Dat schijnen ook de 2 goedkoopsten te zijn, de overigen (zoals American Express etc) schijnen ook krankjorum hoge bijdragen te vragen aan de ondernemers per transactie, heb ik me wel eens laten vertellen. Is vaak de reden dat die in hotels etc ook niet worden geaccepteerd, omdat het te duur is voor de hotelhouder
Virussen? Scan ze hier!
NS gelooft nog altijd niet dat er buitenlanders in Nederlandse treinen zitten. Hetzelfde gaat op voor de OV-Chipkaart. Het is vrijwel onmogelijk om een niet-anonieme chipkaart te krijgen als je niet in Nederland woont.Robkazoe schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 01:07:
Best apart eigenlijk dat die Indiër dus eigenlijk geen geldig vervoersbewijs kon krijgen als ik niet voorbij was komen lopen en er nog een paar euro in kon gooien. Het zal wel niet iets zijn, wat dagelijks gebeurd, maar vind het wel een beetje raar.
NS is gewoon een heel erg kortzichtig bedrijf. Het gaat goed als het precies volgens plan gaat, maar kom je ook maar een beetje daarbuiten dan lukt er niks meer.
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Das leuk als je van Schiphol gaat. Als je er naar toe moet, heb je er nog niet zoveel aan.marcop23 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 07:41:
[...]
Volgens de NS niet:
[...]
Ik weet eigenlijk niet waarvoor dit is, fraude (makkelijker) mogelijk ofzo?
Hij had ook naar de conducteur kunnen lopen en daar een kaartje kunnen kopen.Robkazoe schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 01:07:
Gisternacht liep ik door het station om na een avondje stappen thuis te komen. En op het station stond een Indiër en die had een paar vragen. Dus ik had die kerel wegwijs gemaakt hoe hij naar Schiphol kon komen. Toen wilde hij vervolgens een kaartje halen en heb hem daar ook mee geholpen. Maar dat was nog wel even lastig:
- Zijn creditkaart wordt niet geaccepteerd bij de automaten van de NS.
- Er was een automaat met muntgeld, maar daar had hij maar een paar euro van op zak.
- Hij kan wel geld pinnen met zijn creditkaart, maar papiergeld slikt de automaat niet.
- Hij had de eerste trein van half 5, ik betwijfel of er dan al iemand achter de kaartjesbalies zit.
Dat kan niet meer...Jeoh schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 12:55:
[...]
Hij had ook naar de conducteur kunnen lopen en daar een kaartje kunnen kopen.

Zwartrijden is ook een optie natuurlijk, lijkt me niet dat de NS een eventuele boete nastuurt naar India...

Ah, zo kennen we de klantvriendelijkheid van de NS weer.
Ja Visa/Mastercard hebben inderdaad 90% van de consumentenmarkt.wildhagen schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 07:55:
True, maar die 2 alleen al hebben volgens mij meer dan 90+ procent van de markt in handen, qua aantal in omloop zijnde creditcards?
In de zakelijke markt is Amex de grootste. Werknemers die op reis voor het werk zijn gebruiken bijna allemaal een Amex.
Je gaat namelijk niet onbeperkt voorschieten voor het werk dus doe er wat aan NS. Daarnaast bijna alle taxi’s die credit-cards accepteren accepteren ook Amex. Zelfs de mc-donalds accepteert Amex.

Toen ik in Japan was (2007) had elk station poortjes waarbij je het papierenkaartje en regiokaartje tegelijkertijd in een feeder kon steken. Dus als je 1 regio ticket had en een overstap had je 3 kaartjes, je propte ze alle 3 tegelijkertijd erin en hij slikte bij de overstap het 1e treinkaartje automatisch in, de andere 2 kwamen aan de andere kant van het poortje er weer uit.
Alle poortjes ondersteunen zowel papieren als chipkaart (
Alle kaartautomaten ondersteunde zowel pinpas (geen maestro
voorste 2 treintickets
achterste 2 regiotickets
http://3.bp.blogspot.com/...00/Shinkansen+Tickets.JPG
Daarnaast had elke grote stad een chipkaart systeem, die waren er zowel in als weekpassen, maandpassen en heroplaadbaar en een variant die gekoppeld was aan je creditcard. Daarnaast was er ook een mobiele service waarbij je met je telefoon in en uitcheckte dmv NFC (app was gekoppeld aan je bankrekening).
tokyo en omstreken:
Wikipedia: Pasmo
Wikipedia: Suica
2 verschillende chipkaarten maar beide volledig uitwisselbaar!
En als je er echt helemaal niet meer uitkwam, al moesten ze op handen en voeten staan hielpen ze je net zolang totdat je op die trein zat
[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 01-10-2012 19:10 ]
Zag er vandaag treinen over rijden inderdaad, blijkbaar de eerste keer dus. Dat nieuwe relaishuis, is dat die installatie onder de Waterlinieweg? Ziet er wel zo uit iig en er zijn veel werkzaamheden op die plek (ik fiets er vaak langs)IJnte schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 08:15:
Vandaag weer 2 nieuwe sporen in dienst tussen Houten en UtrechtOok het nieuwe relaishuis (RH300) is in dienst gekomen vanochtend (even voor 5'en). Over ongeveer een maand gaan ook de sporen ri Arnhem om en dan rijden we een poosje op 4 nieuwe sporen langs het in aanbouw zijnde Utrecht Vaartsche Rijn. Vanaf eind dit jaar zal het project DSSU gaan starten waardoor de komende jaren in vele faseringsstappen Utrecht Centraal langzaam omgebouwd wordt tot een doorstroomstation.
Wat ik me trouwens afvraag, komt er een nieuw spoor op Utrecht Centraal naast het huidige spoor 1 (aan de kant van het busstation)? Ze zijn er iig bezig maar ik kan er niets over vinden via Google.
De tramlijn komt daar.blacktarantulaX schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 20:55:
[...]
Zag er vandaag treinen over rijden inderdaad, blijkbaar de eerste keer dus. Dat nieuwe relaishuis, is dat die installatie onder de Waterlinieweg? Ziet er wel zo uit iig en er zijn veel werkzaamheden op die plek (ik fiets er vaak langs)
Wat ik me trouwens afvraag, komt er een nieuw spoor op Utrecht Centraal naast het huidige spoor 1 (aan de kant van het busstation)? Ze zijn er iig bezig maar ik kan er niets over vinden via Google.
De installatie onder de waterlinieweg is een nieuw Onderstation wat zorgt voor de voeding voor de treinen (bovenleidingspanning). Het nieuwe relaishuis is het groene gebouw wat je vlak voor de waterlinieweg ziet staan, tegen het spoor aan.blacktarantulaX schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 20:55:
[...]
Zag er vandaag treinen over rijden inderdaad, blijkbaar de eerste keer dus. Dat nieuwe relaishuis, is dat die installatie onder de Waterlinieweg? Ziet er wel zo uit iig en er zijn veel werkzaamheden op die plek (ik fiets er vaak langs)
Naast het huidige spoor 1 komt ooit een tram, maar daar zijn ze nu de sporen aan het verbreden om de perrons breder te kunnen maken.
Verwijderd
Dat zal een hobbelig ritje worden.IJnte schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 22:17:
[...]
Naast het huidige spoor 1 komt ooit een tram, maar daar zijn ze nu de sporen aan het verbreden om de perrons breder te kunnen maken.
/me neemt aan dat je hier verleggen bedoelt (om ruimte te maken voor een breder perron).
Goed bezig daar. Ik mag woensdag naar een klant in Tiel, dus dan mag ik er overheenIJnte schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 08:15:
Vandaag weer 2 nieuwe sporen in dienst tussen Houten en UtrechtOok het nieuwe relaishuis (RH300) is in dienst gekomen vanochtend (even voor 5'en). Over ongeveer een maand gaan ook de sporen ri Arnhem om en dan rijden we een poosje op 4 nieuwe sporen langs het in aanbouw zijnde Utrecht Vaartsche Rijn. Vanaf eind dit jaar zal het project DSSU gaan starten waardoor de komende jaren in vele faseringsstappen Utrecht Centraal langzaam omgebouwd wordt tot een doorstroomstation.

UTRECHT - NS en ProRail gaan deze winter vaker de dienstregeling aanpassen als er volgens de weersverwachting kans is op flinke vorst (10 graden) of sneeuw (zeker 3 centimeter).
Bekijk video
Om herhaling te voorkomen van de toestanden in februari, toen treinen uitvielen en reizigers strandden, gaan bij verwacht winterweer treinen in de Randstad minder vaak rijden.
De maatregel wordt getroffen om het treinverkeer op gang te houden en de reizigersinformatie actueel, meldden de twee bedrijven maandag.
In mei werd dit voornemen al duidelijk nadat er op verzoek van NU.nl documenten waren geopenbaard over de winterperikelen op het spoor.
Uit onderzoek van Prorail en NS blijkt dat als deze uitgangspunten de afgelopen 10 jaar zouden zijn gehanteerd, er gemiddeld 12 dagen per jaar met een aangepaste dienstregeling gereden zou zijn.
Februari
De beslissing om minder treinen te laten rijden wordt een dag tevoren genomen. En als achteraf de weersverwachting ''in dit wisselvallige zeeklimaat'' toch niet helemaal klopt, is dat jammer.
NS en Prorail zeggen dat ze na de grootschalige chaos in februari liever hebben dat ze de dienstregeling een keer te veel aanpassen, dan dat reizigers opnieuw in zo'n situatie belanden. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) meldt de Tweede Kamer dat ze die inzet steunt.
Oscar Wilde
gelukkig, in de Metro las ik net "treinen om het half uur ipv elk kwartier als er sneeuw of vorst verwacht wordt" ... tsja, in de winter
Worden die 2 treinen dan wel in totaal even lang als de 4 die er normaal rijden ?? (en al vol zitten)
Lol, nee natuurlijk niet, wat een onzin.Goner schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 10:16:
Worden die 2 treinen dan wel in totaal even lang als de 4 die er normaal rijden ?? (en al vol zitten)

Als de Belgen zo gaan beginnen zou ik zeggen, blokkeer de Westerschelde maar een maandje.De provincie Noord-Brabant en de Belgische provincie Antwerpen werken samen aan een brief aan met name de Belgische minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette omdat er vanaf december geen snelle treinverbinding meer is tussen beide provincies.
De Belgische minister moet volgens de Brabantse gedeputeerde Ruud van Heugten oud zeer opzij zetten en exploitatieverlies van de geplande Fyra tussen Breda en Antwerpen compenseren, zodat de trein snel kan gaan rijden.
Uit antwoorden van minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) maandag aan de Tweede Kamer wordt
duidelijk dat er vanaf december een periode van minimaal 2 maanden geen snelle trein rijdt tussen Brabant en Antwerpen. Zonder enig perspectief is dat niet uit te leggen aan de reiziger, zegt Van Heugten.
"De treinreis van Eindhoven naar Antwerpen verandert in een wereldreis’’, waarschuwde de gedeputeerde eerder voor het scenario dat nu uitkomt. Brabanders moeten via Rotterdam naar Antwerpen of via Roosendaal met de stoptrein.
De brief van Schultz van Haegen maakt ook duidelijk dat het contact met haar Belgische minister allerminst soepel verloopt. Haar Belgische ambtgenoot reageert niet op brieven en telefoontjes. Premier Mark Rutte heeft het dossier uiteindelijk via de Belgische premier Elio Di Rupo onder de aandacht gebracht van de Belgische minister. Er is nu een overleg gepland.
Het gerucht gaat dat de Belgen niet meewerken aan de Fyra omdat Nederland het onder water zetten van de Hedwigepolder vertraagt. De Bredase wethouder Wilbert Willems plaatste het gerucht op zijn weblog en ook de Brabantse gedeputeerde hoort van ambtenaren dat oude gevoeligheden meespelen.
Van Heugten zegt dat hij begrip heeft voor de financiële situatie in België en de reorganisatie bij de Belgische spoorwegen, maar hij meent dat de patstelling moet worden doorbroken. Minister Schultz van Haegen spreekt vanwege de 'moeizame vooruitgang' geen verwachting meer uit over de startdatum van de verbinding tussen Breda en Antwerpen.
Tsjonge, wat een kinderachtig gedoe zeg, lijkt wel op 2 ruziënde kinderen in de zandbak.
Virussen? Scan ze hier!
Gewoon niet meer op diepte houden, de Westerschelde is nogal gevoelig voor verzanding
(Is voor 2 a 3 maanden nog goedkoper ook)
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
[ Voor 45% gewijzigd door ijdod op 02-10-2012 14:21 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Trein naar Uitgeest.
[ Voor 5% gewijzigd door magnifor op 02-10-2012 14:37 ]
Virussen? Scan ze hier!
Die hebben we toch niet meer?Jeoh schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 13:58:
Als we geen treinen sturen, sturen we toch tanks? Dat Belgisch experiment is leuk geweest
Komt er wel een vervangende trein Roosendaal - Amsterdam CS (en andersom)? Het is nu al om te huilen met de 30 en de 44 (geen fan van omdat deze zogenaamde IC serieus op ieder station stopt).field33P schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 15:29:
En ondertussen gaan ze nog steeds de Beneluxtrein schrappen, wat niet echt goed is voor Brabant ten westen van Roosendaal...
Met de Fyra van/naar Breda is ook niks, omdat er geen lekkere overstaptijd is (ik geloof dat er bijna 20min gewacht moet worden).
Volgens mij niet nee, maar pin me d'r niet op vast?RnB schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 15:44:
[...]
Komt er wel een vervangende trein Roosendaal - Amsterdam CS (en andersom)?
Virussen? Scan ze hier!
Uiteraard: de Intercity naar Vlissingen gaat twee keer per uur rijden.RnB schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 15:44:
[...]
Komt er wel een vervangende trein Roosendaal - Amsterdam CS (en andersom)? Het is nu al om te huilen met de 30 en de 44 (geen fan van omdat deze zogenaamde IC serieus op ieder station stopt).
Met de Fyra van/naar Breda is ook niks, omdat er geen lekkere overstaptijd is (ik geloof dat er bijna 20min gewacht moet worden).
die rijden helaas nog dagelijks tussen Emmen en Zwolle, duurt ook niet meer lang ik geloof tot december dan krijgen we hier ariva met nieuwe treinen!D_Jeff schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 14:37:
Mat 64. Hebben ze die onder het stof vandaan gehaald ?
Klopt, nog voor het eerste vlokje de grond raakte werd de dienstregeling al onderuit gehaald...ijdod schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 14:21:
Pas bij 3cm sneeuw? Volgens mij ging het al veel sneller mis de laatste keer... maar kan zijn dat ik me vergis. Er staat me bij dat de hele dienstregeling al in elkaar stortte voordat de sneeuw uberhaupt viel.
Oscar Wilde
Ja, waar je per saldo alleen iets aan hebt in de vorm van nieuwer materieel. De dienstregeling zal niet verbeteren want het blijft voorlopig deels enkelspoor. De idiote situatie dat twee treinen op elkaar staan te wachten zal dus nog wel even zo blijvenjulian19haas schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 16:10:
[...]
die rijden helaas nog dagelijks tussen Emmen en Zwolle, duurt ook niet meer lang ik geloof tot december dan krijgen we hier ariva met nieuwe treinen!
Nee, merp!
Er zijn iig geen plannen voor een spoorverdubbeling.
Virussen? Scan ze hier!
Willen ze dit alleen doen om aan geld te komen?
Of is de situatie zo slecht op de Belgische spoorwegen? Als dat zo is kunnen ze volgens mij beter eerst proberen de huidige situatie te verbeteren dan meteen het spoor te "privatiseren". De Belgen hebben trouwens veel meer goederenvervoer over het spoor dan wij.
Daarnaast snap ik aan de ene kant het personeel wel, maar aan de andere kant creëer je hier alleen maar meer tegenstand van buitenaf en onbegrip.
Tsaa, er wordt wel eens voorbarig gereageerd ... tijdje terug met noodweer dat nooit kwam. Ze hebben niet eens slecht weer nodig om de boel te (ont)regelenRaven schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 16:22:
Klopt, nog voor het eerste vlokje de grond raakte werd de dienstregeling al onderuit gehaald...
Klopt. De treinen die Arriva in gaat zetten zijn dan ook niet sneller dan de Plan V's die er nu rijden, en omdat het dus enkelspoor is (en in de nabije toekomst ook blijft) heb je er als reiziger helaas niks aan.ArcticWolf schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 17:35:
Tussen Emmen en Zwolle rijden toch de Plan V turbo's? Dan zullen de nieuwe treinen ook wel geen verschil maken met de dienstregeling nee XD.
Er zijn iig geen plannen voor een spoorverdubbeling.
Nee, merp!
(Novum) - De NS mag de reisinformatiediensten van spoorbeheerder Prorail overnemen. Daar zijn wel strikte voorwaarden aan verbonden, meldt de Nederlandse Mededingingsautoriteit donderdag.
De toezichthouder wil niet hebben dat het reizigers die in een NS-trein reizen betere reisinformatie krijgen dan reizigers in een trein van een concurrent. Daarom heeft de NS toegezegd dat ook concurrenten onder dezelfde voorwaarden toegang krijgen tot de reisinformatie. Daarmee is het probleem volgens de NMa opgelost.
Minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) heeft vorig jaar toegezegd dat de informatievoorziening aan reizigers op het spoor in één hand wordt gebracht. De aanleiding hiervoor was dat treinreizigers bij problemen, bijvoorbeeld als het sneeuwt, vaak tegenstrijdige informatie krijgen over hun reis.
Nu betalen NS en concurrenten zoals Connexxion, Veolia en Arriva nog aan Prorail voor het regelen van de reisinformatie die op stations wordt omgeroepen en op de informatieborden is te lezen. Die dienst wordt overgenomen door de NS.
De overige vervoerders worden voor deze dienst dus afhankelijk van hun grootste concurrent. Ook bestaat het risico dat de NS inzicht krijgt in bedrijfsvertrouwelijke informatie van concurrenten. De NMa zegt dat er daarom strikte voorwaarden aan de overname zijn verbonden.
Zo moet de NS de reisinformatie tegen dezelfde prijs en kwaliteit aan concurrenten aanbieden als aan zichzelf. Ook mag de NS geen inzage in vertrouwelijke gegevens krijgen.
Oscar Wilde
Oscar Wilde
Dit topic is gesloten.
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!