Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
idd hoorde het ook net @ radioFiber schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 15:12:
Hij gaat weer lekker rond Hilversum. Iemand het stroomdraadje doorgeknipt?

Yepz:Fiber schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 15:12:
Hij gaat weer lekker rond Hilversum. Iemand het stroomdraadje doorgeknipt?
Zie http://nos.nl/artikel/393...en-treinen-hilversum.htmlHet treinverkeer tussen Amersfoort en Amsterdam ligt naar verwachting tot 22.00 uur stil door een stroomstoring.
Bij graafwerkzaamheden in Hilversum werd rond 13.00 uur een kabel geraakt. Daardoor kunnen seinen en wissels niet worden aangestuurd.
Ook is treinverkeer tussen Naarden-Bussum en Utrecht Overvecht niet mogelijk.
De NS heeft bussen besteld voor reizigers op de zogeheten Gooi-lijn. Reizigers tussen Amsterdam en Amersfoort wordt aangeraden om via Utrecht Centraal te reizen.
Virussen? Scan ze hier!

Van nu.nl:
Naar verwachting is de storing om 22.00 uur verholpen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
wordt gezellig in de busJeroenH schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 15:15:
Ik werk in Utrecht, en woon in Hilversum.![]()
Van nu.nl:
[...]
Verwijderd
Ongelukkige samenloop van omstandigheden. Da's een kwestie van dikke pech hebben.

ArcticWolf schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 14:25:
[...]
draaistellen danje loopt me altijd af te zeiken hier... ik weet ook niet alles gast, ik ontwerp ook maar spoor en geen treinen
![]()
lorries > draaistellen.
Als je geen expert bent op het gebied van treinen waarom google je de terminologie dan niet even? De meeste mensen hier hebben niet overal verstand van, maar i.p.v. dingen te roepen die niet kloppen kun je ook even de moeite nemen e.e.a. uit te zoeken. Zo veel moeite is het niet, en hier op GoT mag je dat wat mij betreft wel van mensen verwachten, we zijn tenslotte fok niet. Dan hoeft ook niemand je meer te corrigeren.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2012 16:47 ]
Nice

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
De wielen van Siemens' Combinotrams draaien onafhankelijk van elkaar. Daar zit niet eens een as tussen.JeroenH schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 14:47:
Zijn er treinen waarbij de linker en rechter wielen onafhankelijk van elkaar kunnen draaien zoals bij een auto? Ik verwacht van niet, de krachten zijn nogal groot, maar ik ben benieuwd of het misschien wel eens gedaan wordt.
Ik zie bij diverse sites dat de Combino wel degelijk assen (6 stuks?) heeft? Hoe zit dat dan? Is dat een andere versie dan?Vinnienerd schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 18:42:
[...]
De wielen van Siemens' Combinotrams draaien onafhankelijk van elkaar. Daar zit niet eens een as tussen.
[ Voor 12% gewijzigd door wildhagen op 10-07-2012 18:51 ]
Virussen? Scan ze hier!
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ik corrigeer je slechts en waarom dat met de regelmaat van de klok is is omdat je aan de lopende band op alles en iedereen afgeeft, maar jouw tegenargumenten en uitleg vervolgens ook meer onwaarheden dan waarheden bevat. Niks mis met iets niet weten of verkeerd begrijpen, maar dan zou enige terughoudendheid als je weer eens uitvaart tegen ProRail, de overheid of vervoerders ook méér dan gepast zijn.ArcticWolf schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 14:34:
yeah ik snap het wel... maar corrigeer me dan normaal, maar dat doet hij nooit normaal -_-
ik heb 1 foute zin opgeschreven in het hele verhaal waarom een wissel slijt.
Maar ik al m'n best doen hier daar minder op te reageren
[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 10-07-2012 21:28 ]
(Android 4.0.4 smartphone)
[ Voor 196% gewijzigd door ArcticWolf op 11-07-2012 07:28 ]
En dat is ook de reden waarom die trams zo'n verschrikkelijke loopkarakteristiek hebben.Vinnienerd schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 18:42:
[...]
De wielen van Siemens' Combinotrams draaien onafhankelijk van elkaar. Daar zit niet eens een as tussen.
Signatures zijn voor boomers.
wildhagen schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 18:49:
[...]
Ik zie bij diverse sites dat de Combino wel degelijk assen (6 stuks?) heeft? Hoe zit dat dan? Is dat een andere versie dan?

Hij geeft altijd eerst een acceptatie-pagina aan. Ze willen gewoon vanwege regelgevingen dat je akkoord gaat met de voorwaarden. De inlogsessie blijft overigens 25 minuten bewaard als je niks meer doet.ArcticWolf schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 21:28:
T-mobile heeft het iets aan de software veranderd in de trein volgens mij, want toen ik een IP adres had gekregen gaf m'n telefoon automatisch aan of ik wilde inloggen (voorwaarden aanvinken en accepteren). Dat deed hij eerst nietEn ik had daarna ook gelijk verbinding.
Even wat anders:
Eindelijk zijn we van die ranzige 2e klas zittingen af. Wat een smettelijke meuk zeg. Vieze zwarte kringenDeze week is NedTrain gestart met de vervanging van de stoelbekleding in de 2e klas van de ICM.
Vorig jaar werd het besluit genomen om de huidige stoffen 2e klas stoelbekleding van de ICM te vervangen door kunstleer omdat de huidige stoffen bekleding moeilijk te reinigen blijkt en er hoge kosten gemaakt moeten worden om de uitstraling op acceptabel niveau te houden.
Bron: NS
Ik ben benieuwd hoe dat kunstleer met dat bloemetjesmotief eruit gaat zien?
Maar de stoffen 2e klas zetels in de VIRM dan? Die zijn minder besmettelijk voor die vieze meuk?
[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 11-07-2012 13:03 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Volgens mij heeft dit niks met T-mobile te maken maar met Android (of Chrome). Deze herkent die accepteer-pagina (portal) en vraagt via een notificatie of je wil inloggen. Handig!ArcticWolf schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 21:28:
T-mobile heeft het iets aan de software veranderd in de trein volgens mij, want toen ik een IP adres had gekregen gaf m'n telefoon automatisch aan of ik wilde inloggen (voorwaarden aanvinken en accepteren). Dat deed hij eerst nietEn ik had daarna ook gelijk verbinding.
[ Voor 4% gewijzigd door jelmervos op 11-07-2012 14:14 ]
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Simpel, maar gebruiksvriendelijk.
We are shaping the future
idd handig.
DSSU (Doorstroming .... Utrecht) is op de markt gekomen, heb het referentie ontwerp nog niet gezien, maar zal binnenkort eens op onderzoek uit
Ik ben benieuwd welke techniek hiervoor gebruikt wordt? Op mijn Nokia heb ik wel eens een redirect.do bestand gedownload gekregen waar ik niks mee konjelmervos schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 14:07:
[...]
Volgens mij heeft dit niks met T-mobile te maken maar met Android (of Chrome). Deze herkent die accepteer-pagina (portal) en vraagt via een notificatie of je wil inloggen. Handig!

[ Voor 14% gewijzigd door AW_Bos op 11-07-2012 16:22 ]
Als je 2 posts boven de jouwe kijkt, zie je het antwoord op je vraag.AW_Bos schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:21:
[...]
Ik ben benieuwd welke techniek hiervoor gebruikt wordt?
[ Voor 19% gewijzigd door Alex) op 11-07-2012 16:27 ]

Edit
Hij ging daarna ook goed in de ankers
[ Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 11-07-2012 16:39 ]
Als ik weet hoe de techniek daadwerkelijk heet, kan ik me er meer in verdiepenAlex) schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:26:
[...]
Als je 2 posts boven de jouwe kijkt, zie je het antwoord op je vraag.
Ah, bedoelde je datAW_Bos schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:34:
[...]
Als ik weet hoe de techniek daadwerkelijk heet, kan ik me er meer in verdiepen. We zijn toch Tweakers met z'n allen
.
Microsoft noemt de techniek Network Awareness, op deze plek staat iets meer uitleg.
Hier uitleg hoe Google Chrome het oplost: http://www.chromium.org/c.../network-portal-detectionAW_Bos schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:34:
[...]
Als ik weet hoe de techniek daadwerkelijk heet, kan ik me er meer in verdiepen. We zijn toch Tweakers met z'n allen
.
Als je echt wil weten hoe het werkt, moet je even in de source van Chromium duiken.
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Het zit ook in het Android OS, hier met source: http://webmasters.stackexchange.com/a/30689jelmervos schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:47:
[...]
Hier uitleg hoe Google Chrome het oplost: http://www.chromium.org/c.../network-portal-detection
Als je echt wil weten hoe het werkt, moet je even in de source van Chromium duiken.
[ Voor 6% gewijzigd door Arnout op 11-07-2012 16:51 ]
Jep, is specifieke ICS functie. Heb het ook al bij andere hotspots (KPN, werk, etc). Irritant is af en toe wel (ook bij T-mobile) dat hij m dan niet herkent als publieke hotspot met een portal en dat je dan niet kan verbinden (vroeger kreeg je hoe dan ook de portal te zien als je wat intikte in je browser zodra je was verbonden, nu kan dat alleen dus maar als de telefoon m herkent als hotspot met inlog xD)ArcticWolf schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 15:00:
volgens mij deed hij dat niet bij Gingerbread! Maar heb sinds 2 weken Ice Cream Sandwich
![]()
idd handig.
DSSU (Doorstroming .... Utrecht) is op de markt gekomen, heb het referentie ontwerp nog niet gezien, maar zal binnenkort eens op onderzoek uit
En men maakt winst. De EBITA van TGV bedraagt 12%, SNCF ziet mogelijkheden om dit te doen stijgen tot zelfs 20%
Op het UIC High Speed-congres dat momenteel gaande is te Philadelphia heeft SNCF daarom opgeroepen om te investeren in een tweede HSL-verbinding tussen Parijs en Lyon. Mocht deze verbinding er komen, dan zou dit een unicum zijn in Europa.
Bron: Rail Journal
Dat klopt, maar een nieuwe lijn biedt wel nieuwe mogelijkheden tot het ontsluiten van gebieden die nu nog geen TGV hebben. Dit kan weer goed zijn voor regionale ontwikkeling.SleutelMan schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 18:51:
Mja, echt een aparte lijn naast de bestaande die ook een (licht) andere route volgt of het verdubbelen van de huidige lijn? (in zoverre dat bij een LGV dan mogelijk is). Bij een compleet nieuwe lijn ben je wel even verder voordat de route is bepaald...
DoorStroomStationUtrechtArcticWolf schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 15:00:
Overigens zijn ook de kerstpakketen van prorail op de markt gekomen, of altans de aanbesteding daarvan
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
ja heIJnte schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 20:25:
[...]
DoorStroomStationUtrechtLigt al heul lang op de plank, in diverse varianten en formaten.
Overigens zijn ook de kerstpakketen van prorail op de markt gekomen, of altans de aanbesteding daarvanMisschien ook leuk om op in te schrijven
haha van die kerstpakketten kan nog best leuk zijn! zal morgen eens kijken
Ik zou wel eens willen weten hoeveel van die 280 treinen nu klopt. Ik neem aan dat het 280 trein heen en terug zijn, dus 140 treinen per richting. Dat zijn er pakweg 10 per uur. Dat zou best veel zijn.Alex) schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 18:03:
SNCF heeft niet genoeg meer aan één hogesnelheidslijn tussen Parijs en Lyon, het traject waar het in Frankrijk allemaal mee begon. SNCF rijdt 280 treinen per dag tussen beide steden, grotendeels met dubbeldekkers, en het zit vol. De treinen zitten vol (gemiddelde bezettingsgraad 83%), het spoor zit vol.
Parijs-Lyon is slechts eens uurdienst!.
Maar als ik naar de aankomststaat van Lyon kijk dan kom ik maar tot 60 treinen uit de globale richting van Parijs (dus Parijs zelf maar ook alles wat van de LGV Interconnexion afkomt. Dan zijn er nog treinen die niet tot Lyon gaan maar er al eerder af gaan: 10 naar Dijon en verder, 10 naar Geneve.
Dan kom ik maar tot 80 treinen per dag.
Tussen Utrecht en Amsterdam rijden ook ruim 300 treinen per dag....
[ Voor 32% gewijzigd door ArcticWolf op 12-07-2012 08:35 ]
Maar goed, zit ik op 90 treinen.
En Utrecht - Amsterdam: Volgens Somda komen in Maarssen 439 reizigerstreinen per dag langs.
Wat is Somda?Maasluip schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 10:01:
Je hebt gelijk, meer dan ik dacht. Ik dacht aan de enkele zon-Thalys, maar er zijn 8 treinen naar Marseille die niet in Lyon stoppen. De treinen van Lille naar Marseille stoppen dan weer wel in Lyon.
Maar goed, zit ik op 90 treinen.
En Utrecht - Amsterdam: Volgens Somda komen in Maarssen 439 reizigerstreinen per dag langs.
http://www.rover.nl/images/spoorkaart_reiziger_v3.pdf
Ik zat zelf eens naar bovenstaande kaart te kijken. Dit zou de spoorkaart anno 2013 moeten zijn die sinds een paar dagen op rover.nl staat. Zijn de "100"-lijnen spitslijnen? En volgens mij lopen Amersfoort Schothorst en Apeldoorn/Deventer weer stuivertje te wisselen. Apeldoorn/Deventer raakt volgens mij raakt de spitslijn met Utrecht/Rotterdam kwijt en worden ze in de spits verlengd met de intercity naar Amsterdam/Enkhuizen. En Amersfoort Schothorst krijgt volgens mij een rechtstreekse verbinding met zowel Schiphol als met Utrecht/Rotterdam? En daarnaast lijkt het erop dat Groningen en Leeuwarden 4x per uur een intercity dienst naar het zuiden krijgen? Ik loop nu allemaal conclusies te trekken die volgens mij niet kunnen maar dat komt ook omdat ik de kaart niet helemaal begrijp
Op die spoorkaart staan de lijnen aangeduid met de treinserie. Dus een 117 is treinserie 11700, wat in het algemeen een spitstoevoeger van de 1700 is.
En Groningen en Leeuwarden krijgen 4 IC's per uur ja. Maar ik neem aan dat een van de treinseries wel wat vaker gaat stoppen. Je hebt nu ook 4 treinen per uur naar Groningen waarvan 3 stoptrein zijn (maar 2 daarvan worden IC genoemd).
- 1x per uur Leeuwarden - Lelystad - Den Haag 12700 (stoptrein tot Zwolle)
- 1x per uur Leeuwarden - Utrecht - Rotterdam 12500
- 1x per uur Groningen - Lelystad - Den Haag 700
- 1x per uur Groningen - Utrecht - Rotterdam 500
Er wordt niet meer gekoppeld in Zwolle: De 12700 sluit aan op de 500, de 12500 sluit aan op de 700. Cross Platform, vandaar het vierde perron in Zwolle.
Daarnaast 2x een stoptrein Groningen - Zwolle. En gaan de treinen Leeuwarden - Wolvega doorrijden naar Meppel.
Dus er rijden maar 2 IC en 2 stoptreinen over de Hanzelijn?rutgerw schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 12:15:
Die IC's in het Noorden rijden straks 1x per uur. Dus
- 1x per uur Leeuwarden - Lelystad - Den Haag 12700 (stoptrein tot Zwolle)
- 1x per uur Leeuwarden - Utrecht - Rotterdam 12500
- 1x per uur Groningen - Lelystad - Den Haag 700
- 1x per uur Groningen - Utrecht - Rotterdam 500
Er wordt niet meer gekoppeld in Zwolle: De 12700 sluit aan op de 500, de 12500 sluit aan op de 700. Cross Platform, vandaar het vierde perron in Zwolle.
Daarnaast 2x een stoptrein Groningen - Zwolle. En gaan de treinen Leeuwarden - Wolvega doorrijden naar Meppel.
en 2 IC via Amersfoort naar het noorden?
[ Voor 13% gewijzigd door ArcticWolf op 12-07-2012 12:26 ]
En 2x IC Rotterdam - Zwolle via Veluwelijn, ook wisselend door naar Leeuwarden en Groningen
Nice, dat zal de doorstroming bij Utrecht ook wel verbeterenrutgerw schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 12:35:
ja 2x IC Den Haag - Zwolle via Hanzelijn. Ene halfuur door naar Leeuwarden, ander half uur door naar Groningen
En 2x IC Rotterdam - Zwolle via Veluwelijn, ook wisselend door naar Leeuwarden en Groningen
Grootste verandering als ik het zo zie is dat Den Haag nu weer een rechtstreekse verbinding met Groningen gaat krijgen.
Oslik blyat! Oslik!
Dat is nu ook al 1x per uur het geval...dion_b schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 18:09:
Want? De twee IC's die nu over de Hanzelijn gaan rijden op dit moment al via Hilversum naar Amersfoort. Als ik het zo zie verandert er niets met de IC's die nu over Utrecht naar het Noorden gaan...
Grootste verandering als ik het zo zie is dat Den Haag nu weer een rechtstreekse verbinding met Groningen gaat krijgen.
Zelf stap ik tegenwoordig in Amersfoort op. In de spits 6 intercities is wel een erg lekkere luxe voor zo'n "klein" station als Amersfoort. Maar ik vrees dat dit niet te handhaven is in de toekomst. Wat weer wel mooi is, is dat er meer ruimte komt op het traject amersfoort/zwolle doordat er meer treinen door de polder gaan. Dit biedt waarschijnlijk mogelijkheden voor de 4x per uur stoptrein in de spits tussen Zwolle en Utrecht. Iets wat echt hard nodig is.
nu is het zo dat er van 2 treinen 1 gemaakt wordt op Utrecht... dat gebeurt straks dus niet meerdion_b schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 18:09:
Want? De twee IC's die nu over de Hanzelijn gaan rijden op dit moment al via Hilversum naar Amersfoort. Als ik het zo zie verandert er niets met de IC's die nu over Utrecht naar het Noorden gaan...

net op de radio:
Schultz wilt op 4 NS trajecten regionale vervoerders toe gaan laten

http://frontpage.fok.nl/n...ecentralisatie-spoor.html
[ Voor 31% gewijzigd door ArcticWolf op 13-07-2012 13:54 ]
Prima. Dit beleid is m.i. toe te juichen gezien het betere aanbod dat de private partijen doorgaans realiseren. Daarentegen gaat NSR het aanbod ook uitdunnen, waardoor met ingang van december de nodige laatste reismogelijkheden worden vervroegd en overschakeling op uurdiensten eerder plaatsvindt (hier in Limburg bv. al om 19.30 's avonds).ArcticWolf schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 20:45:
[...]
Schultz wilt op 4 NS trajecten regionale vervoerders toe gaan latenecht... snel voordat de 1e kamer een uitspraak heeft gedaan nog ff wat maatregelen pushen.
http://frontpage.fok.nl/n...ecentralisatie-spoor.html
O.oIJnte schreef op zondag 15 juli 2012 @ 22:37:
Als het goed is, is vandaag de eerste spoorbeveiligingsinstallatie op basis van een PLC/PES in dienst gegaan! Grote en belangrijke stap voor spoorbeveiligingsland
wat houdt dat in?
Een van de belangrijkste doelstellingen van deze PLC interlocking is om aan te tonen dat doormiddel van COTS (commercial off the shelf) producten een interlocking gemaakt kan worden voor het spoor. Hierdoor is niet meer 1 fabrikant verantwoordelijk voor het gehele systeem, maar kan elk gecertificeerd IB(ingenieursbureau) wijzigingen uitvoeren aan dit elektronische systeem.
Filmpje van het systeem:
YouTube: Eurolocking
[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 16-07-2012 14:23 ]
Gaat zo'n certificaat per bedrijf? Dan gaan investeringen in nieuwe technologieën nog lang duren.IJnte schreef op maandag 16 juli 2012 @ 15:27:
Probleem is dat de spoorwegen een SIL10000000000 certificaat willen hebbenErg terughoudend met het toepassen van nieuwe technologie. Er zijn ook niet heel erg veel fabrikanten die het aandurven om in de spoorwereld aan de slag te gaan op het gebied van interlocking.
Beter kunnen ze dat per traject doen, maar dat zal waarschijnlijk niet lukken....
Speel ook Balls Connect en Repeat
SIL
Interlocking
Leesvoer
Cerfiticaat, daar bedoel je mee het SIL niveauOnbekend schreef op maandag 16 juli 2012 @ 17:56:
[...]
Gaat zo'n certificaat per bedrijf? Dan gaan investeringen in nieuwe technologieën nog lang duren.
Beter kunnen ze dat per traject doen, maar dat zal waarschijnlijk niet lukken....
Daar merkte ik anders bar weinig van gisteren met die 4 bakjes ICM die de IC Zwolle - Roosendaal voor moest stellenOf je nu komt wandelen, aanmoedigen of feesten, de trein brengt je naar hartje stad. Zonder files en zonder parkeerproblemen. Er rijden extra treinen en extra lange treinen van en naar Nijmegen. Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.
[ Voor 32% gewijzigd door Luke! op 17-07-2012 10:31 ]
haha thanks ;-)IJnte schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:40:
[...]
Nog meer leesvoer en reclame
Eerste Eurolocking spoorbeveiliging in dienst
ik begin het een beetje te snappen
In de procesindustrie heb je vaak allerlei beveiligen op installaties om rampen/ongelukken te voorkomen. (bijvoorbeeld bij een chemische fabriek)
Vroeger (+/- 10 jaar terug) waren dit gescheiden systemen:
A: Standaard systeem tbv dagelijkse besturing en controle (PLC's)
B: Noodstop systeem voor het voorkomen van ongelukken en rampen.Vaak waren deze systemen nog dubbel uitgevoerd. Hardwarematig bedraad met relais-kasten.
Om kosten te besparen zijn er toen speciale fail-safe PLC ontwikkeld waarin de functionaliteit van B kon worden ondergebracht. Deze fail-safe PLC's werden nog steeds apart opgesteld.
Inmiddels is de industrie al op punt dat er PLC's zijn waarin A en B tegelijk kan worden ondergebracht zonder dat dit een probleem oplevert.
De mate waarin de bertouwbaarheid wordt bepaald gaat volgens normen. Dit wordt ook wel het SIL niveau genoemd.
Een leverancier verkoopt bijvoorbeeld:
Standaard PLC's (geen sil certificaat)
Fail-safe PLC's (met niveau 1-4)
Deze PLC's zijn te combineren in één grote installatie echter de functionaliteit van B moet natuurlijk wel speciale PLC worden ondergebracht.
Is het een nog modernere variant van ATB / ERTMS / PZB / ATC? Of is het zodat het allemaal gemakkelijker wordt voor de trdl? Of is het voor 'rare' stukken spoor, zoals het stukje spoor in de haven van Delfzijl ofzo?
Ik nog steeds niet helemaal snappen
1) Wat doet Eurolocking/PLC Interlocking
2) Wat doet een normale beveiligingsinstallatie
3) Wat is de relatie tot andere systemen (ATB/ERTMS)
4) Wat merkt een Trdl er van
5) Waar kan het worden toegepast
Ik kan je helaas geen uitgebreide cursus in spoorbeveiliging geven, maar ik zal het proberen uit te leggen.
1) + 2)
Een beveiligingsinstallatie zorgt ervoor dat treinen veilig van A naar B kunnen rijden. Een treindienstleider geeft een opdracht voor een rijweg (b.v. van Utrecht CS spoor 14B naar Lunetten spoor 1) en de beveiliging stelt vast of dat mag (is er geen andere rijweg ingesteld, is er geen wissel defect, spoor defect etc) voordat het sein op groen gaat.
Het systeem is feitelijk op te delen in 2 delen:
- Rijwegstuursysteem( het systeem van de Trdl), niet veiligheidsgerelateerd.
- Beveiliging (ook wel Interlocking genoemd), veiligheidsgerelateerd.
Een beveiligingssysteem stuurt dus ook seinen en wissels aan, zorgt voor de juiste ATB code in de baan en voor een veilige rijweg. Als er iets in die rijweg niet goed is, of een conflict is zal de rijweg niet gesteld worden hoe graag een Trdl dat ook wil
Waarom dan nu eurolocking/PLC's
Stel je eens voor dat je een fiets koopt van merk S. Je koopt fietst er heerlijk mee rond, je hebt nooit een lekke band. Je hebt er zeker niet te veel geld voor betaald, eigenlijk een hele mooie prijs. Je zag andere fietsen staan die veel duurder waren, maar je hebt een degelijke fiets gekocht voor een goede prijs. Tot je na een poosje toch graag die andere koplamp wilt hebben, of toch die voorvork met vering ipv zonder vering. Je komt bij de fietsenmaker en die verteld je dat je alleen maar onderdelen kan gebruiken van merk S en dat je daar ook nog eens ontzettend veel geld voor moet betalen! Ook is fabrikant S de enige partij die al je nieuwe onderdelen op je fiets mag zetten.
Stel nou dat jij diegene bent die die fiets gekocht heeft, dan ben je toch niet echt blij hè:?
Zo is het op dit moment ook gesteld in 'beveiligingsland'. Prorail stelt samen met een Ingenieursbureau vast welk type beveiliging (relais of computer gestuurd) toegepast kan worden in een bepaalde situatie. Een leverancier komt met een aanbieding van een systeem die op dat moment nog niet echt heel duur is. Bij wijzigingen (b.v. extra spoor of wisseltje erbij) rekent de fabrikant de hoofdprijs om toch nog zijn investering eruit te kunnen halen (wat op zich ook niet onlogisch is, maar daarover ga ik niet echt in detail). Je zit dus vast aan de leverancier totdat je besluit een ander systeem neer te zetten waar hetzelfde gebeurd. Enige systeem wat 'vrij' is, is een relais systeem. Dit kan door elk IB ontworpen worden en gebouwd worden door elke aannemer. Het is duur, maar betrouwbaar.
Dan nu eurolocking. Dit systeem is opgebouwd uit z.g.n. Commercial off the Shelf producten die in de petrochemische industrie al hun dienst bewijzen. Dat betekend dat het commercieel verkrijgbare producten zijn die je bij elke handelaar kan inkopen als infrabeheerder (prorail dus). Er is concurrentie in die markt dus de prijzen zijn ook scherp. Je betaald er natuurlijk nog steeds flink voor, maar het voordeel komt vooral wanneer je wijzigingen moet uit gaan voeren aan een bestaand eurolocking systeem. Je kan dan nieuwe modules bijkopen en die volgens voorschriften bijbouwen. De leverancier heb je dan niet meer nodig, omdat het een open systeem is. Ook toekomstbestendigheid voldoet dit systeem aan de allerlaatste eisen die aan elektrische systemen gesteld worden. Ook kan alles gelogd worden.
Eurolocking is dus een open beveiligingssysteem. Niet dat iedereen zomaar een beveiligingsinstallatie ergens kan neerzetten, je moet daar als bedrijf wel de nodige certificaten voor hebben. Er zit nog steeds beveiligingslogica in, en dat moet je doorgronden en begrijpen. Open slaat dan vooral op de hardware, en op het platform. Daarnaast ook toekomstbestendig, en nog talloze ander voordelen (die houd ik voor mezelf
Daarnaast is eindelijk aangetoond dat we niet meer vastzitten aan de monopoly van 1 systeemleverancier, maar net zo vrij zijn als bij een relais installatie om wijzigingen uit te voeren.
Het systeem is een ontwikkeling van Movares en later in samenwerking met Prorail uitgevoerd. Daarmee is Movares geen systeem leverancier geworden, enkel de ontwikkelaar van het systeem. Movares zal geen systemen verkopen. Er is een gigantische stapel documenten gemaakt waarmee andere bedrijven (gecertificeerde IB's) dit systeem ook kunnen gaan gebruiken. Hopelijk maakt dit duidelijk waarom dit zo'n belangrijke ontwikkeling is
3)
Een beveiligingssysteem zorgt dus voor een veilige rijweg. De relatie met andere systemen is dat een beveiligingssysteem opdrachten aanneemt van het RSS maar die niet 1:1 uitvoert zonder vast te stellen dat dit veilig uitgevoerd kan worden. Relatie met ERTMS is dat een beveilingsysteem input levert voor een RBC (euhm euh Radio Block Center) en ook stuuropdrachten aanneemt van de RBC voor het omleggen van wissels en het detecteren van treinen. Hierbij is ook het beveiligingssysteem het enige systeem dat een vaststelt dat een rijweg echt ingesteld kan worden. Alle andere termen die je noemt (PZB/ATC) zijn landspecifieke systeem voor treinbeinvloeding, en elke beveiligingsinstallatie heeft daar zo zijn implementatiestrategie voor. Generiek gezien is het allemaal hetzelfde.
4) Niets eigenlijk, misschien een ander bedienvoorschriftje voor de initialisatie van het systeem maar dat zal de pret niet drukken. In de day-to-day operation merkt ie er niets van.
5) Alle emplacementen in NL (van Delfzijl tot Rotterdam CS).
"Normaal" rijdt daar 7 bakken ICM, 7-8 bakken ICRm of 6 bakken VIRM. IC uit de Randstad was ook niet op volle sterkte, Nijmegen - Den Helder was 6 bakken VIRM terwijl dat in de spits vaak 10 is.Luccus schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 10:29:
Je baseert je waarneming op één materieelomloop, daar is dan natuurlijk weinig over te zeggen. De Sprinters uit 's-Hertogenbosch en de IC's uit de Randstad rijden in ieder geval deels op oorlogssterkte. De 3600 Roosendaal - Zwolle is sowieso nauwelijks te versterken door de korte perrons her en der, als er om wat voor reden dan ook een stelletje mist dan valt 'ie wat kort uit.
Ik kan me zo indenken dat het over veel te veel lagen moet van degene die beslist wat er gezegd moet worden tot degene die het ook daadwerkelijk uitspreekt. Als daar al 5 minuten tussen zit kan het bericht al ingehaald zijn door de praktijk.
De mensen zijn nog steeds in dienst bij Prorail.Maasluip schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 08:32:
Kan de NS omroep (is het al NS of ligt het nog altijd bij Prorail?) niet gewoon de twitterberichten gaan omroepen?
Ik kan me zo indenken dat het over veel te veel lagen moet van degene die beslist wat er gezegd moet worden tot degene die het ook daadwerkelijk uitspreekt. Als daar al 5 minuten tussen zit kan het bericht al ingehaald zijn door de praktijk.
BedanktIJnte schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 21:50:
[Uitgebreide cursus in spoorbeveiliging]
Het is dus, heel kort samengevat, het gedeelte tussen de trdl en het systeem wat met de treinen communiceert, bij ERTMS het RBC, en de dingen langs de baan, zoals wissels, maar dan 'open source' in plaats van een gesloten systeem van de fabrikant. Toch?
Is ATB-EG eigenlijk open en door elke fabrikant aanpasbaar? Ik weet dat ATB-NG van Alstom is, en ERTMS open, maar ATB-EG?
Maar ik kan me niet indenken dat er een patent ligt op de techniek van ATB-EG. Dus een wisselspanning op het spoor zetten die door de as van de trein wordt kortgesloten en die je zo kunt uitlezen.
[ Voor 47% gewijzigd door Maasluip op 18-07-2012 13:55 ]
ATB-EG is idd super degelijk
[ Voor 3% gewijzigd door magnifor op 18-07-2012 20:46 ]
Er was zelfs politie inzet in gouda vwg de te volle stoptrein naar leiden, dat had ik nog niet eerder gezien.
Uiteraard is het principe ontzettend eenvoudig na te bouwenMaasluip schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 15:47:
Ja, EG kun je als beetje handige hobbyist zelf nog maken met een oscillator, opampje en wat spoeltjes.
Verwijderd
Nou, dat lijkt me geen succes worden. Het is wel een geinig gimmick omdat het gratis is, maar ik zie me hier echt niet voor betalen, daar is het toch echt te brak en instabiel voor.
Met mijn eigen telefoon (HTC Trophy) kom ik ook al een heel eind tegenwoordig als ik in een SLT of VIRM zit, dus ik zal die er dan gewoon bij pakken zodra ik de portemonnee moet trekken.Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2012 @ 21:30:
http://www.nu.nl/internet...mogelijk-niet-gratis.html
Nou, dat lijkt me geen succes worden. Het is wel een geinig gimmick omdat het gratis is, maar ik zie me hier echt niet voor betalen, daar is het toch echt te brak en instabiel voor.
M'n vriendin zat net in de trein, en die maakte deze foto:AW_Bos schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 13:02:
[...]
Even wat anders:
[...]
Eindelijk zijn we van die ranzige 2e klas zittingen af. Wat een smettelijke meuk zeg. Vieze zwarte kringen
Ik ben benieuwd hoe dat kunstleer met dat bloemetjesmotief eruit gaat zien?
Maar de stoffen 2e klas zetels in de VIRM dan? Die zijn minder besmettelijk voor die vieze meuk?

ICM
Ik had het artikel ook al gelezen. Maar is dat serieus bedoelt dat het internet in de trein de mensen i.p.v. de auto de trein gaan nemen? Dat mensen de auto blijven gebruiken heeft hele andere redenen, en met internet in de trein blijven die redenen gewoon bestaan.Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2012 @ 21:30:
http://www.nu.nl/internet...mogelijk-niet-gratis.html
http://twitter.com/femmetaken/statuses/227155590303072258Femme Taken:
Tsjakka niet te schraal: Virm met twaalf wagentjes, iedere passagier zijn eigen coupé. Zo kan het ook!pic.twitter.com/uR90D5w0
[ Voor 50% gewijzigd door F.West98 op 22-07-2012 23:41 ]
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
zal wel voor de omloop voor de volgende dag zijn?F.West98 schreef op zondag 22 juli 2012 @ 23:40:
Waarom in de spits dan niet?
[...]
http://twitter.com/femmetaken/statuses/227155590303072258
Gisteren was mn vriendin van Utrecht naar Amersfoort gereisd. Stond ze nog even te roken op Amersfoort, was er ook iemand voor gesproken (voor een afremmende stoptrein naar Zwollemagnifor schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 20:46:
Vandaag is er weer eentje gesprongen bij Leiden. Moest vanuit Amsterdam via Utrecht naar Den Haag reizen. Vertraging van >60 minuten. Dit gebeurd laatste tijd te vaak. Wat mij betreft de boel afdekken en weer doorrijden. Schoonmaken kan in de nacht en men kijkt maar even de andere kant op wanneer ze niet tegen bloed kunnen. Maar goed, is mijn mening.

ZWOLLE - Dinsdag begint in Zwolle de grootschalige renovatie en uitbreiding van het NS-station.
Dat is nodig om in de toekomst de groei van het aantal reizigers op te vangen en de aansluiting van Zwolle op de nieuwe Hanzelijn mogelijk te maken. Dat meldde Prorail maandag.
De werkzaamheden zullen de komende weken tot overlast en vertragingen voor reizigers leiden. Vanaf Zwolle rijden in noordelijke en zuidelijke richting minder of helemaal geen treinen. Reizigers worden dan per bus vervoerd. Prorail heeft daarvoor aan de zuidzijde van het station een speciaal busstation gebouwd.
De komende 2 weken worden onder meer vier spoordekken op hun plek gereden voor de nieuwe reizigerstunnel. De dekken wegen 1000 tot 1400 ton per stuk. ''Een titanenklus die binnen 2 weken moet zijn geklaard'', aldus Prorail.
Ook wordt aan het vierde perron gewerkt, waar straks de treinen van de Hanzelijn (Zwolle-Kampen-Dronten-Lelystad) aankomen en vertrekken. De Hanzelijn moet begin december gaan rijden.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Iemand met meer informatie? Kinderziekte of gewoon een "normaal" probleem?ROTTERDAM - Zo'n 300 passagiers die geruime tijd vastzaten in een Fyra-trein in de HSL-tunnel bij de Overschiese Kleiweg in Rotterdam, zijn woensdagochtend geëvacueerd. Dat meldde de NS.
Zie http://www.nrc.nl/nieuws/...geevacueerd-in-rotterdam/In Rotterdam zijn zojuist zo’n driehonderd reizigers geëvacueerd uit een Fyra-treinstel. De trein stond stil in een tunnel onder de Overschiese Kleiweg in Rotterdam en kampte met een kapotte locomotief.

Virussen? Scan ze hier!
het was eerst de bedoeling idd om station Zwolle 3 weken buiten dienst te nemen (net als Arnhem vorig? jaar) en dan alles in 1x uitvoeren. Maar daar hadden ze te weinig geld voor bleek in het voorjaar, dus dat is afgeblazen... nu moeten ze het zo doen met meer overlast, ik weet eigenlijk niet wat ik liever heb... 3 weken bussen en daarna weer normaal met de trein of 10 weken maar gokken op een bus, maar zoals in het artikel heeft ProRail een apart busstation laten bouwen.
RENFE zal worden opgesplitst in vier losstaande bedrijven: reizigersvervoer, vrachtvervoer, verhuur van rollend materieel en onderhoud van voertuigen. Ook zullen de sporen worden geopend voor andere vervoerders die over de Spaanse ferrocarriles hun diensten willen aanbieden.
Bron en meer: Railway Gazette
Dat "busstation" stelt bijzonder weinig voor.ArcticWolf schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 16:05:
[...]
het was eerst de bedoeling idd om station Zwolle 3 weken buiten dienst te nemen (net als Arnhem vorig? jaar) en dan alles in 1x uitvoeren. Maar daar hadden ze te weinig geld voor bleek in het voorjaar, dus dat is afgeblazen... nu moeten ze het zo doen met meer overlast, ik weet eigenlijk niet wat ik liever heb... 3 weken bussen en daarna weer normaal met de trein of 10 weken maar gokken op een bus, maar zoals in het artikel heeft ProRail een apart busstation laten bouwen.
Vorig weekend, i.v.m. spoorwerkzaamheden, moest ik per bus naar Heino, vanaf Zwolle.
Het "busstation" is een groot plein met in het midden een grote stoep (in een driehoeksvorm). Er staan 2 party tenten met NS doek, een andere vorm van beschutting is er niet.
ik heb het te doen met de reiziger die via / naar Zwolle moet.
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Oh ideaal dan kan net als bij de NS er een Ierse finance dochter worden opgericht die de troep door leasen aan de dienstuitvoerende dochter zodat er mooi belasting wordt ontweken, dat men minder belasting betaald en dat dus in Ierland doetAlex) schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 16:30:
Ingrijpende hervormingen bij de nationale Spaanse spoorwegmaatschappij, RENFE. De Spaanse overheid is van mening dat de belastingbetaler veel te weinig waar voor z'n geld krijgt - € 2,5 miljard per jaar.
RENFE zal worden opgesplitst in vier losstaande bedrijven: reizigersvervoer, vrachtvervoer, verhuur van rollend materieel en onderhoud van voertuigen. Ook zullen de sporen worden geopend voor andere vervoerders die over de Spaanse ferrocarriles hun diensten willen aanbieden.
Bron en meer: Railway Gazette

Blijft natuurlijk van de gekken dat de NS eigendom is van de staat (dus broekzak = vestzak) en die zelfde NS belasting ontwijkt en daardoor maar belasting in Ierland betaald door een NS financial services dochter onderneming. Dat is eigenlijk een vorm van jezelf bestelen..
Dat staat er ook niet. Er staat eigendom. En dat klopt.ArcticWolf schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 22:41:
NS is geen onderdeel van de staat
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Belastingontduiking = illegaal, ontwijking = legaal. Ontwijking is binnen de wet proberen zo min mogelijk belasting te betalen, volstrekt legitiem.
Dus tot nader order staan ze stil. Ik vraag me af of dit mogelijk is. In Minden is de DDZ/NID toch getest?
Dit topic is gesloten.
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!