Fiber schreef op maandag 09 juli 2012 @ 12:05:
Onderhoud van wissels kost geld, en wissels hebben vaak storingen, zeker in de winter, dus hoe minder hoe beter. Dat daar wel een ondergrens aanzit is logisch, maar dat het wel wat minder kan lijkt mij ook een feit.
Klopt, maar als er dan een wissel defect raakt, dan heb je ook gelijk meer problemen. In de winter was het sowieso de oplossing om met minder wissels te werken (20 jaar terug ofzo). Waarom men dit heeft losgelaten, laat zich raden. Het antwoord ligt waarschijnlijk in de flexibiliteit, die men moet hebben met de nieuwe dienstregeling cq. meer verkeer op het spoor.
Mijns inziens moet er gewoon een staatsbedrijf zijn. M.a.w. terug naar één bedrijf voor vervoer en rail onderhoud. Die de kwaliteit van het spoor en vervoer op peil houdt en bewaakt (ook de prijs). Laat dan de marktwerking er maar op los en mocht men klagen dat het oneerlijke concurrentie is, dan is er voor het spoor kennelijk geen plaats voor.
Overigens is het voor Nederland sowieso een pre om naar zijn infrastructuur (spoor en weg) te kijken en goed te investeren. Het betreft niet alleen de consument maar, ook het bedrijfsleven. Als ik dan lees dat men
boetes wil uitdelen voor verkeerde weersvoorspellingen, dan gaan de tenen weer flink krom.
Systemen en materiaal om op terug te vallen en flexibel (lees snel en effectief) zijn met die inzet. Kijken waar het vaak fout gaat (Utrecht - Amsterdam/Schiphol - Leiden/Den Haag) en focus daar eerst op. I.p.v. een wisselstoring te hebben die zich dan als een inktvlek verspreid over de rest van Nederland. Omdat aansluitingen niet gehaald worden en het materieel niet aanwezig is. Ik snap overigens sowieso niet waarom men het acceptabel vindt dat een wisselstoringen tot zulke vertragingen kunnen leiden.
De storingen mogen dan wel vaak het gevolg zijn van Pro Rail, maar de NS kan zich qua materiaal ook flexibeler instellen. Reserve treinstellen opstellen op plaatsen waar zich vaak problemen voor doen, dan wel op belangrijke stations. Mocht de aansluiting wegvallen, reserve materiaal aanspreken en de dienstregeling er op aanpassen (zodat de andere aansluitingen gewaarborgd blijven).
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.