Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 175 Laatste
Acties:
  • 701.035 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:03

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Cheesy schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 23:12:
Nog dank voor de antwoorden op het knipperend seinbeeld!
Volgend jaar wil ik reizen naar het zuiden van Duitsland. Nu is het zo dat ik nu wil reserveren.

08.07 Arnhem [ICE] Duisburg 09.06 reserveren
09.12 Duisburg [ICE] Mainz 11.38 reserveren
11.49 Mainz [Regionalbahn] Darmstadt 12.21
12.35 Darmstadt [Eurocity] Ulm reserveren
(en verder met Regionalbahn en Regional-Express

Betreft de ICE-overstap in Duisburg ook een overtap naar een fysiek andere trein?
Als ik een gereserveerde trein niet haal, wat heeft dit voor gevolgen? Gezien de kleine marges.
Bijvoorbeeld Eurocity, kan ik dan kosteloos een volgende pakken?
Dat is afaik inderdaad een fysiek andere trein (ik check nu even een willekeurige dag op bahn.de) en je moet naar een ander spoor. Er gaat ook een ICE naar Ulm, waarmee je bijna twee uur eerder op de plaats van bestemming bent en maar 1 keer hoeft over te stappen, heb je die ook gezien?

Is de reservering niet een zitplaats-reservering? Dan zou het toch alleen zijn dat je dan niet verzekerd bent van een zitplaats en je zonder problemen de volgende trein kunt nemen? Ik weet het niet helemaal zeker, trouwens :)

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Cheesy schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 23:12:
Volgend jaar wil ik reizen naar het zuiden van Duitsland. Nu is het zo dat ik nu wil reserveren.

08.07 Arnhem [ICE] Duisburg 09.06 reserveren
09.12 Duisburg [ICE] Mainz 11.38 reserveren
11.49 Mainz [Regionalbahn] Darmstadt 12.21
12.35 Darmstadt [Eurocity] Ulm reserveren
(en verder met Regionalbahn en Regional-Express

Betreft de ICE-overstap in Duisburg ook een overtap naar een fysiek andere trein?
Als ik een gereserveerde trein niet haal, wat heeft dit voor gevolgen? Gezien de kleine marges.
Bijvoorbeeld Eurocity, kan ik dan kosteloos een volgende pakken?
Ja, dat is een andere trein. Ik weet niet wie jou dit reisadvies heeft gegeven, maar normaal gesproken krijg je bij een reisadvies treinnummers en perrons.
Jouw reis is:
Halt           Datum      Zeit       Gleis   Fahrt     Bemerkungen         

Arnhem         Mo, 13-12   8:07  ab  6b      ICE 121   [RE] [BT]
Duisburg Hbf               9:06  an  2

Duisburg Hbf               9:12  ab  4       ICE 27    \[BR]
Mainz Hbf                 11:38  an  4 a/b

Mainz Hbf                 11:49  ab  4 a     RB 15713  [FK] [EH] [3T] [KL]
Darmstadt Hbf             12:21  an  8

Darmstadt Hbf             12:35  ab  11      EC 219    [FR] [G ] [BT]
Ulm Hbf                   14:53  an

In Duisburg dus van spoor 2 naar spoor 4. Dat is trap af en even door de tunnel.
Als je alleen reserveringen hebt kun je altijd zonder problemen een andere trein pakken. Je hebt dan alleen geen reservering meer. Als je reserveringen met treinbinding hebt dan is het verstandig om in je vertraagde trein daar een bevestiging van te krijgen (meestal met een stempel op je kaartje) en dan kan je de eerst volgende trein richting je bestemming nemen. Normaal gesproken wordt daar door de conducteurs ook helemaal niet moeilijk over gedaan.

Als je vertraging hebt en die ICE 27 mist, dan is de eerstvolgende verbinding de volgende ICE uit Nederland en dan ben je 48 minuten eerder in Ulm. Dus hoop maar op vertraging ;)

Zie http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/dn voor een reisplanner voor Duitsland.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De Nederlandse Spoorwegen (NS) schaffen geen nieuwe Sprinter-treinen meer aan zonder toiletten. Die toezegging deed het spoorbedrijf woensdag aan de vakbond FNV Bondgenoten.

In plaats van investeren in nieuwe Sprinters, gaan de NS een groter aantal dubbeldekkers dan gepland moderniseren en van toiletten voorzien.

In de nieuwe generatie stoptreinen, de zogeheten Sprinters, zit geen toilet. Dat zou de treinen veiliger moeten maken. De NS vonden wc's ook niet nodig, omdat met stoptreinen alleen maar korte ritjes worden gemaakt.

FNV Bondgenoten stelde echter dat het treinpersoneel dat op de Sprinters moet werken, ernstige hinder ondervindt.

Dinsdag nam de Tweede Kamer al een motie aan dat in 2015 iedere trein een toilet moet hebben.
nu.nl

Welke andere dubbeldekkers gaat men moderniseren? Die paar DD-AR bakken die oorspronkelijk zouden worden afgevoerd? Of zou men DDM1 dan toch weer in dienst gaan nemen en renoveren? :?

En hoe word een trein veiliger als er geen toilet in zit? :?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:14
wildhagen schreef op woensdag 08 december 2010 @ 15:20:
[...]

nu.nl

Welke andere dubbeldekkers gaat men moderniseren? Die paar DD-AR bakken die oorspronkelijk zouden worden afgevoerd? Of zou men DDM1 dan toch weer in dienst gaan nemen en renoveren? :?

En in de oude DDM-1 rijtuigen zaten toch ook al toiletten? Dan hoeven die toch niet opnieuw van toiletten worden voorzien? Ik snap wel dat deze rijtuigen helemaal leeg worden geplukt, en er een nieuwe WC in komt, maar zoals het daar staat doet het mij denken aan een trein die op dit moment geen WC heeft.

En alleen de DDM-1 is een dubbeldekker die geen levensverlenging krijgt. De VIRM blijft nog wel even rondrijden zonder revisie en de DD-AR wordt op dit moment gereviseerd, en valt dus niet onder ''een groter aantal''. Ben benieuwd of de NS niet een officieel PDF'je heeft met de brief waarin ze dit aankondigden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-06 22:36

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Mogelijk een inconsistent verhaal v.w.b. omvang park DD-AR dat gereviseerd zou worden?

[ Voor 66% gewijzigd door Luke! op 08-12-2010 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 14:49
Fyra vanaf april via de HSL naar Breda
Fyra gaat vanaf 4 april 2011 naar Breda rijden. Daarmee komen Amsterdam en Breda op iets meer dan een uur reizen van elkaar te liggen. De aansluiting had eigenlijk al in 2010 gerealiseerd zullen worden, maar dat lukte niet vanwege problemen met de overgang van het HSL spoor naar het normale spoor
Bron: Treinreiziger.nl

:w Luccus

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Maar gaat men dan met de V250 rijden naar Breda (V250 zou immers de HSL-Shuttle gaan doen), of blijft dat voorlopig met het Prio-spul gebeuren?

Is er sowieso al zicht op wanneer V250 in dienst gaat komen?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 14:34

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Was dat niet medio 2011? Er zou een kans zijn dat er V250-treinen kunnen rijden, maar houd mijn hart vast.... ;)

De overname van SLT's door de NSR: 2447 op 25 november, 2647 op 2 december en 2448 is als het goed is op 7 december overgenomen.
Maandag is de 2648 de grens over gekomen, waarmee er ongeveer 42 stellen nog zullen volgen.

Maar ik neem aan dat die levering gewoon doorgaat, zonder toilet, en dat geen SLT's meer geleverd worden? Want ik hoor in de media over 30 nieuwe stellen, en ergens anders weer over 80?

Hoe zit dit nou?

[ Voor 88% gewijzigd door AW_Bos op 08-12-2010 17:11 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 08 december 2010 @ 15:20:
Als je in een SLT staat kan je de hele trein overzien, er is geen plek waar je jezelf kan verbergen. Met een toilet ergens in de trein is dat effect dus weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
wildhagen schreef op woensdag 08 december 2010 @ 16:59:
Maar gaat men dan met de V250 rijden naar Breda (V250 zou immers de HSL-Shuttle gaan doen), of blijft dat voorlopig met het Prio-spul gebeuren?

Is er sowieso al zicht op wanneer V250 in dienst gaat komen?
Nein, gewoon met TRAXX V7 en een stam erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 14:34

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

PolarBear schreef op woensdag 08 december 2010 @ 17:14:
[...]

Als je in een SLT staat kan je de hele trein overzien, er is geen plek waar je jezelf kan verbergen. Met een toilet ergens in de trein is dat effect dus weg.
En ik zeg.. camera's (maar dan niet in de toiletten offcourse...)

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-06 17:57
AW_Bos schreef op woensdag 08 december 2010 @ 17:55:
[...]

En ik zeg.. camera's (maar dan niet in de toiletten offcourse...)
Precies...dus dan is de trein nog steeds niet veilig omdat je je in de toiletten schuil kunt houden ;)

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
AW_Bos schreef op woensdag 08 december 2010 @ 17:02:
Maar ik neem aan dat die levering gewoon doorgaat, zonder toilet, en dat geen SLT's meer geleverd worden? Want ik hoor in de media over 30 nieuwe stellen, en ergens anders weer over 80?

Hoe zit dit nou?
Er is geen hogere wiskunde nodig: besteld zijn viertjes t/m 2469 en zesjes t/m 2662. Dat betekent dat er nu nog 21 IV'en en 14 VI'en geleverd gaan worden. Daarnaast staat de terugkeer van de 2438 (Aachen), 2442 (Wildenrath) en 2601 (Velim) nog op de rol.
roelieboelie schreef op woensdag 08 december 2010 @ 18:13:
[...]
Precies...dus dan is de trein nog steeds niet veilig omdat je je in de toiletten schuil kunt houden ;)
Dat is uiteraard niet waar 't om gaat. Het hele non-issue heeft betrekking op het door de trein heen kunnen kijken, het open interieur. Dat een toilet niet open is snapt iedere gans en dát is dan ook niet de reden dat er geen toiletten zijn besteld.

[ Voor 29% gewijzigd door Luke! op 08-12-2010 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:21
Juist, maar je hebt toch ook van dat glas wat verduisterd als je er elektriciteit op zet (of af haalt), zie bv enkele ICE's.

Voila; niemand op het toilet mooie doorkijk. Toilet bezet, ruitje verduisterd en doe je ding.

Verder nodigt dit ook uit om de toilet netjes te houden, anders kijkt iedereen naar een zooitje :-)

Ben benieuwd naar de reden waarom bovenstaand niet mogelijk zou kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
significant schreef op woensdag 08 december 2010 @ 19:03:
Juist, maar je hebt toch ook van dat glas wat verduisterd als je er elektriciteit op zet (of af haalt), zie bv enkele ICE's.

Voila; niemand op het toilet mooie doorkijk. Toilet bezet, ruitje verduisterd en doe je ding.

Verder nodigt dit ook uit om de toilet netjes te houden, anders kijkt iedereen naar een zooitje :-)

Ben benieuwd naar de reden waarom bovenstaand niet mogelijk zou kunnen zijn
Ik denk dat veel buitenlanders mensen die niet bekend zijn met de trein denken: ''He die trein heeft glazen deuren op het toilet, welke gek gaat daar nou op zitten?'', of in ieder geval niet door hebben dat die dingen verduisteren wanneer je er op gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

800-1000 euro per vierkante meter. Leuk als $voetbalteam weer eens uit speelt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Juist, en hoelang denk je dat het duurt voor vandalen dat soort systemen gesloopt hebben? Ik durf er wel een aardig bedrag op te zetten dat dat soort mooie systemen binnen 24 uur volledig gesloopt zullen zijn. In Nederland is het slopen van dingen heel populair onder bepaalde leeftijdscategoriën, houd daar wel rekening mee.

Mooie sytemen, maar niet Nederlander-proof.

Nog even los van het feit dat het krankzinnig duur is, zoals burne al opmerkt.

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 08-12-2010 20:02 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
wildhagen schreef op woensdag 08 december 2010 @ 19:59:
[...]

Juist, en hoelang denk je dat het duurt voor vandalen dat soort systemen gesloopt hebben? Ik durf er wel een aardig bedrag op te zetten dat dat soort mooie systemen binnen 24 uur volledig gesloopt zullen zijn. In Nederland is het slopen van dingen heel populair onder bepaalde leeftijdscategoriën, houd daar wel rekening mee.

Mooie sytemen, maar niet Nederlander-proof.

Nog even los van het feit dat het krankzinnig duur is, zoals burne al opmerkt.
Ik denk ook niet echt Europa-proof :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:21
Tsja, Europa-proof. Eigenlijk jammer dat we hier rekening mee moeten houden, niet?

Wat betreft kosten, in een ICE zit het ook, benodigd oppervlak is niet gek veel meer dus denk dat dat een non-issue is. Wel, als het regelmatig gesloopt wordt is dat ander verhaal maar hoe wil je het ding kapot maken? Zover ik weet zijn dergelijke units behoorlijk hufter proof [dat alles kapot/gesloopt kan worden is mij wel ondertussen wel duidelijk geworden]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

significant schreef op donderdag 09 december 2010 @ 00:17:
Wat betreft kosten, in een ICE zit het ook,
Iedere ICE-passagier heeft gereserveerd, met een creditcard (etc) betaald, is traceerbaar en bekend. Zou dat een overweging zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Niet geheel denk ik, want je weet nog steeds niet wie van die heel-veel-reizigers-in-de-trein het gedaan heeft. En bovendien kun je ook de ICE in zonder te reserveren (al is dat voor binnenlandse reizen, en met wat toeslag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

PolarBear schreef op woensdag 08 december 2010 @ 17:14:
[...]

en wat is daar het opeens o zo grote probleem van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Carpento schreef op donderdag 09 december 2010 @ 00:53:
Niet geheel denk ik, want je weet nog steeds niet wie van die heel-veel-reizigers-in-de-trein het gedaan heeft. En bovendien kun je ook de ICE in zonder te reserveren (al is dat voor binnenlandse reizen, en met wat toeslag).
Zonder toeslag als je met OV-chip reist- als ik het zo zie meer omdat ze technisch die toeslag niet eenduidig geimplementeerd krijgen dan iets anders ;)

Maar goed, kenmerkend aan vandalen is dat ze bovengemiddeld vaak zwartrijden. Dus is een lijst van betalende passagiers ook niet bijzonder nuttig.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

burne schreef op donderdag 09 december 2010 @ 00:40:
[...]

Iedere ICE-passagier heeft gereserveerd, met een creditcard (etc) betaald, is traceerbaar en bekend. Zou dat een overweging zijn?
Ik weet niet hoe je er bij komt, maar dat is natuurlijk absoluut niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130184

Schoonheid is subjectief maar wat is die Fyra een lelijk ding zeg :X

Volgens wikipedia ontworpen door Pininfarina, nou doe mij de auto-ontwerpen dan maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 28-05 10:26
De lelijkheid van de V250 komt in grote mate door de neus: zet er een andere neus op die minder 'open' is en je hebt al een heel andere trein. Ikzelf ben ook niet helemaal te spreken over het kleurenschema op de zijkant. Smaak is persoonlijk natuurlijk, maar ik zie liever het simpele wit met rode streep van DB Fernverkehr of de TGV's. Ook het 'oog' aan de zijkant (waar een raampje in zit) verdient imo geen schoonheidsprijs.

Een kennis van me heeft eens botweg gevraagd aan een AnsaldoBreda-medewerker, "Hoe kunnen jullie zo'n lelijk ding bouwen?" en kreeg als antwoord: "De klant vindt het mooi". Ik vraag me af wie bij Hispeed het ding mooi vindt. :+

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:38

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Ik blijf maar met de vraag rondlopen waarom de NS wederom de boeman accepteert.

Ok dat personeel niet ter plaatsen was omdat treinen niet konden rijden door Prorail is een misser, maar dan nog Prorail zorgde daar voor

Dat er geen informatievoorziening op de stations was waar heel groot NS logo's hangen, wederom, Prorail die verzuimd informatie te leveren. CTA's die niet de juiste informatie aanleverden, vertrektijdenborden die geen informatie leverden, niets met NS te maken, Prorail die wederom faalt.

Jammer nog meer voor de NS medewerkers die geen actuele informatie konden leveren omdat men enkel informatieborden had die beheerd en verlaten worden door....Prorail! Met als enige backup hun Railpocket, met informatie vanuit de TDL vanuit...Prorail
Wat hun aan te rekenen is, is dat ze onderling geen contact gezocht hadden. Dat NS niet zelf een informatiecentrum voor hun eigen personeel opgezet heeft om zo Prorail een stap voor te blijven, niet dat dat veel zin heeft, want de informatiefeed om te voorzien komt... (of beter gezegd, komt niet) van Prorail.

Enige aanwijsbare iets naar NS is dat treinen niet functioneel waren door 't weer.

Over 't gebeuren dat deuren dichtbleven doordat ze dichtvroren en 't vaseline verhaal. Sorry, maar waarom kan ik dat wel bij mijn auto doen, net als half Nederland. Maar is 't bij een treindeur ineens een onwerkbare oplossing. We moeten in dit land eens van die complexiteit af, soms zijn de simpelste oplossingen zoals Vaseline op deurrubbers de effectiefste. Of zijn we vergeten hoe andere landen dat doen, met diezelfde deurrubbers en een gelijke vettige substantie als Vaseline.
Dat zekeringen doorklappen, ok, maar deurrubbers die vast hangen kom op. Op treedplanken tussen stellen zit ook vet tegen o.a. het piepen en het verslijt. SIM-PEL!

Waarom waarom waarom, trekt de NS steeds het boetekleed aan!? Waarom wijzen ze nu niet eens keihard met de vinger naar Prorail? Gebrekkige informatievoorziening? 99,9% de schuld van Prorail, niet de NS, maar wel zelf de schuldige blijven in de media. Waarom!?

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Nu online
Dan vind ik de IC4 wel weer mooi, ook een product van AnsaldoBreda:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/21/DSB_IC4_in_Aarhus_2.jpg/800px-DSB_IC4_in_Aarhus_2.jpg

En ja, ook een heet hangijzer in de Deense politiek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Vinnienerd schreef op donderdag 09 december 2010 @ 12:20:
Dan vind ik de IC4 wel weer mooi, ook een product van AnsaldoBreda:

[afbeelding]

En ja, ook een heet hangijzer in de Deense politiek :P
En dan vind ik het weer bijzonder dat een 4-delig treinstel (die er best lang uit ziet op die foto) dieselmechanisch aangedreven moet worden. Ook is 'ie bedoeld voor het langeafstandsvervoer. Daar zet je toch elektrische treinstellen in, en geen diesel?

Maar klopt het dat het efficienter is om een dieselelektrische of een dieselhydraulische aandrijving te hebben dan ervoor te zorgen dat 4 dieselmotoren van ongeveer een halve megawatt de wielen direct aandrijven?

En het heeft een topspeed van 200 kilometer per uur met in totaal ''maar'' 2240 Kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

De motor blijft gewoon op een gunstig (zuinig of juist krachtig) toerental rijden.
Er is geen koppeling/versnellingsbak nodig (duur en complex)
het is eenvoudig meerdere assen aan te drijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Dat de IC4 een dieselstel is en niet elektrisch komt vermoedelijk omdat het ding op trajecten moet gaan rijden zonder waslijn, en er geen plannen zijn om alsnog een waslijn op te hangen. Overigens is het pas sinds heel kort toegestaan om met gekoppelde IC4's te rijden, tot die tijd mocht IC4 slechts solo rijden.

De IC4-stellen zijn besteld in 2000 met een oorspronkelijke geplande levering in 2003/2004, dit werd al verschoven naar 2005/2006 maar de ellende bleef aanhouden. 10 jaar later is nog steeds lang niet alles geleverd, en inmiddels gaat DSB het afbouwen van de IC4-stellen maar in eigen beheer doen. AnsaldoBreda levert de casco's bij wijze van spreken, DSB de rest.

Met de IC4's zijn genoeg problemen geweest ook, dieseldampen in de reizigersgedeelten is er daar maar eentje van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
GoldenSample schreef op donderdag 09 december 2010 @ 12:41:
De motor blijft gewoon op een gunstig (zuinig of juist krachtig) toerental rijden.
Dit lijken mij juist de voordelen van een dieselelektrische of hydraulische aandrijving, en volgens mij word de dieselmotor ook veel minder belast bij het optrekken aangezien hier meestal een buffertje wordt gebruikt.

Ook zie ik bij rangeerlokjes e.d. het voordeel van een dieselmechanische aandrijving. Ze kunnen meestal niet harder dan 60, dus versnellingen zijn niet nodig. Er hoeven niet veel assen aangedreven te worden, en de koppeling kan extreem simpel worden. Maar voor zwaardere treinen die 200 kunnen is dit toch niet eenvoudig toepasbaar en hebben andere technieken toch veel meer voordelen?

Dus: Waarom in *****naam een dieselmechanische aandrijving bij een zo'n treinstel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323791

Ik wil even de discussie hier een andere invalshoek geven als het kan.

Waarom is er in Nl altijd gesteggel als het om het OV (en dan met name het gebruik van de trein) gaat terwijl ik met regelmaat lees dat in het buitenland zelden of nooit(ik heb het dan over landen als CH,D of F) hierover een punt wordt gemaakt. :?

Als je kijkt naar het treinmaterieel en wat men heeft dan denk je: Met misschien mindere middelen,weet men wel alles draaiende te houden en fraaie exemplaren op de rails te toveren,maar in NL is er altijd wat en hebben wij van die afdankertjes aan treinen... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Wel eens in Italië in de trein gezeten?

Verder vind ik buiten de Mat 64 en de DD-AR welke uitgefaseerd danwel vernieuwd worden eigenlijk de boel best prima.
Ok z'n SGM zit niet goed maar afthans is 't ook weer niet.
marcop23 schreef op donderdag 09 december 2010 @ 12:58:
[...]

Dit lijken mij juist de voordelen van een dieselelektrische of hydraulische aandrijving, en volgens mij word de dieselmotor ook veel minder belast bij het optrekken aangezien hier meestal een buffertje wordt gebruikt.

Ook zie ik bij rangeerlokjes e.d. het voordeel van een dieselmechanische aandrijving. Ze kunnen meestal niet harder dan 60, dus versnellingen zijn niet nodig. Er hoeven niet veel assen aangedreven te worden, en de koppeling kan extreem simpel worden. Maar voor zwaardere treinen die 200 kunnen is dit toch niet eenvoudig toepasbaar en hebben andere technieken toch veel meer voordelen?

Dus: Waarom in *****naam een dieselmechanische aandrijving bij een zo'n treinstel?
ik las het verkeerd idd.

mja het enige wat ik kan bedenken is minder rendementsverlies in de aandrijving wat bij een constante snelheid het verlaagde rendement ruim compenseert en dat het op de een of andere manier (doordat het een klein/licht treinstel is) toch een relatief voordelige overbrening is..

Of ze hadden de techniek niet en konden er niet gunstig genoeg aan komen oid.

[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 09-12-2010 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
marcop23 schreef op donderdag 09 december 2010 @ 12:35:
[...]

En dan vind ik het weer bijzonder dat een 4-delig treinstel (die er best lang uit ziet op die foto) dieselmechanisch aangedreven moet worden.
Zo bijzonder is dat toch niet? Hier in Nederland hebben we ook vijf-delige dieseltreinstellen gehad: DE5 (ook wel Dieselvijfjes), die in dienst kwam in 1940 en in 1974 buiten dienst ging. Jammer genoeg geen enkele van bewaard gebleven overigens.

Die was zelfs nog fors langer dan een IC4, namelijk 108 meter tegenvoer 86 meter voor IC4.

Lijkt me ideaal voor drukke lijnen die niet geelektrificeerd zijn, en waar ook geen elektrificatie-plannen zijn.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Er zijn verschillende mogelijkheden:
  • Diesel-mechanisch hierbij wordt gebruik gemaakt van een mechanische transmissie.
  • Diesel-elektrisch hierbij drijft de motor een generator aan en elektronische motoren de wielen.
  • Diesel-hydraulisch hierbij wordt gebruik gemaakt van een hydraulische transmisseie.
DE5 was diesel-elektrisch, DH1 & DH2 diesel-hydraulisch, DM90 diesel-hydraulisch, GTW diesel-elektrisch, LINT is diesel-mechanisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
wildhagen schreef op donderdag 09 december 2010 @ 15:35:
[...]

Zo bijzonder is dat toch niet? Hier in Nederland hebben we ook vijf-delige dieseltreinstellen gehad: DE5 (ook wel Dieselvijfjes), die in dienst kwam in 1940 en in 1974 buiten dienst ging. Jammer genoeg geen enkele van bewaard gebleven overigens.

Die was zelfs nog fors langer dan een IC4, namelijk 108 meter tegenvoer 86 meter voor IC4.

Lijkt me ideaal voor drukke lijnen die niet geelektrificeerd zijn, en waar ook geen elektrificatie-plannen zijn.
Dat zinnetje sloeg meer op het feit dat de trein dieselmechanisch ipv dieselelektrisch of hydraulisch is aangedreven. Die DE5 is dieselelektrisch, zoals de naam (DE = DieselElektrisch) al doet vermoeden.

Maar volgens veel bronnen was dieselmatrieel volgens de fabrikanten de opvolger voor de stoomlocs. Daarvoor is er ook erg veel dieselmatrieel door de NS gekocht voor de diensten tussen de grote steden. Maar nu, ongeveer 70 jaar later, is er bijna geen enkel lijntje meer te vinden tussen de echt grote steden, zoals in de Randstad, waar geen draadje boven hangt, ook al kan de situatie daar anders zijn. Ik ken hier niet echt veel grote dieseltreinen, behalve dan de ICE-TD, die ook vierdelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Wat is dit voor trein? Stond bij Station Assen

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/D1xw5e9CEEvmvvsVQvmPzcSD/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Een stopmachine van Strukton.

Word gebruikt om het spoor + dwarsliggers op te tillen en het ballastbed weer gelijk te maken.

Meer info: http://www.struktonrail.n...ges/Stopmachine09-3X.aspx

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 09-12-2010 16:48 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Een duidelijkere foto: (gegoogled)
Afbeeldingslocatie: http://train-photos.com.s3.amazonaws.com/7030.jpg

Ik weet dat het een trein is om iets te onderhouden, volgens mij het ballast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Video van de 09-3X (zoals op de foto te zien) aan het werk:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=OzBYiT10bm8]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Anoniem: 323791 schreef op donderdag 09 december 2010 @ 15:00:
Met misschien mindere middelen,weet men wel alles draaiende te houden en fraaie exemplaren op de rails te toveren,maar in NL is er altijd wat en hebben wij van die afdankertjes aan treinen... :F
Bedankt, nu kan ik de koffie weer van de vloer gaan opvegen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Luccus schreef op donderdag 09 december 2010 @ 18:23:
[...]
Bedankt, nu kan ik de koffie weer van de vloer gaan opvegen. :(
offtopic:
Ik dacht dat jij inmiddels al wel aan de popcorn zat, of wacht je daarmee totdat LauPro zich meld :?

Zo vreselijk is et toch allemaal niet.. Wacht maar tot de de V250 van binnen ziet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Onzinkreten als 'afdankertjes' slaan idd nergens op, dan snap je écht niet waar je het over hebt...

Het overgrote merendeel van het materiaal is vrij jong (< 20 jaar), en het écht oude spul word op dit moment in redelijk hoog tempo afgevoerd.

Ga eens naar Duitsland, België of Frankrijk kijken, daar zie je soms nog 40 of zelfs 50 jaar oud reizigersmaterieel rondrijden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Smeulende testapparatuur van leverancier veroorzaakte brand op Utrecht CS

De brand die op 19 november het treinverkeer rond Utrecht Centraal een etmaal platlegde, is vrijwel zeker veroorzaakt door verkeerd geïnstalleerde meetapparatuur. Dat heeft ProRail-topman Bert Klerk tegen de Volkskrant gezegd. Het vuur brak uit in een technische ruimte onder de verkeersleidingpost van ProRail achter Utrecht CS.

Daar staat de zogenoemde 'no-breakinstallatie' opgesteld, een back-up die bij plotselinge stroomuitval de energievoorziening moet overnemen. De installatie bestaat uit zo'n 1.200 accu's. Klerk: 'Om onze systemen goed te laten werken, moet de accuspanning heel constant zijn. Die spanning bleek echter wat te schommelen. De leverancier van die spullen had daarom meetapparatuur op de accu's gezet, om te achterhalen of die batterijen inderdaad haperden. Die meetapparatuur bestond uit een computer met beeldscherm die met draadjes op de accu's was aangesloten. In die tijdelijke testinstallatie is de brand ontstaan. De draadjes zijn oververhit geraakt en zijn gaan schroeien. Waarschijnlijk waren ze niet voldoende geïsoleerd.'

ProRail bekijkt nu of juridische stappen tegen de leverancier mogelijk zinvol zijn. Mogelijk kan het bedrijf (een deel van) de schade op de leverancier verhalen. ProRail wil niet zeggen wie de leverancier is. 'Dat vinden wij nu niet relevant', meldt een woordvoerder per mail.
Bron: Volkskrant 09-12-2010 via Somdatralala
Weer wat informatie voor de mensen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Ach en als we dan toch bezig zijn:
Station Groningen gebruiksvriendelijker
9 december 2010
Afbeeldingslocatie: http://www.prorail.nl/Pers/Persberichten/Actueel/Regionaal/PublishingImages/station_groningen.JPG
Vanaf vandaag is station Groningen nog gebruiksvriendelijker. In opdracht van ProRail heeft aannemer Spitzke een overdekte en gelijkvloerse oversteek gemaakt tussen perron twee en perron drie. Voor reizigers is de trein daardoor makkelijker te bereiken.
Meer op ProRail.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Was dat een doorgaand spoor dat nu een kopspoor is geworden, of waren het al kopsporen? (Ben zelf totaal niet bekend met Groningen).

[ Voor 20% gewijzigd door wildhagen op 09-12-2010 20:19 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom wordt het nachtnet in brabant ingekort? Tegenvallende reizigersaantallen?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Dat waren doorgaande sporen. Er zijn volgens mij ook een aantal wissel verwijderd, en in de beveiliging is ook het een en ander gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 09 december 2010 @ 20:20:
Waarom wordt het nachtnet in brabant ingekort? Tegenvallende reizigersaantallen?
Minder reizigers dan verwacht, en de provincie en gemeentes moet bezuinigen. Het nachtnet word immers grotendeels met subsidies (zowel van de provincie als van de aangesloten gemeenten) overeind gehouden, want zonder subsidies is het flink verlieslijdend.

Zie ook dit artikel: http://www.bndestem.nl/re...aar-niet-op-donderdag.ece

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 09-12-2010 20:25 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

IJnte schreef op donderdag 09 december 2010 @ 20:21:
Dat waren doorgaande sporen. Er zijn volgens mij ook een aantal wissel verwijderd, en in de beveiliging is ook het een en ander gewijzigd.
Volgens mij lagen daar inderdaad wissels, maar zo te zien hebben ze de rails zelf laten liggen en er gewoon ballast op gestort. Geloof ook dat het een oplossing is voor de "korte termijn" (relatief dan): er moet ooit een tunnel of een moderne traverse (met lift) komen.

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Nu online
marcop23 schreef op donderdag 09 december 2010 @ 12:35:
[...]

En dan vind ik het weer bijzonder dat een 4-delig treinstel (die er best lang uit ziet op die foto) dieselmechanisch aangedreven moet worden. Ook is 'ie bedoeld voor het langeafstandsvervoer. Daar zet je toch elektrische treinstellen in, en geen diesel?

Maar klopt het dat het efficienter is om een dieselelektrische of een dieselhydraulische aandrijving te hebben dan ervoor te zorgen dat 4 dieselmotoren van ongeveer een halve megawatt de wielen direct aandrijven?

En het heeft een topspeed van 200 kilometer per uur met in totaal ''maar'' 2240 Kw.
Denemarken heeft een nogal slecht spoornet; veel diesel en weinig waslijn. Erg schijnheilig voor een land wat naar buiten toe erg milieubewust claimt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Nu online
GoldenSample schreef op donderdag 09 december 2010 @ 12:41:
Deense IC3 treinstellen zijn ook diesels, maar niet electrisch. Ergo, de motoren zitten met een versnellingsbak aan de wielen vast, en de treinen bestaat voor het grootste deel uit vrachtwagenonderdelen. Weet nou niet of ik dat nou geniaal of 8)7 moet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-05 02:48

silverstorm

tearing me apart

wildhagen schreef op donderdag 09 december 2010 @ 20:18:
Was dat een doorgaand spoor dat nu een kopspoor is geworden, of waren het al kopsporen? (Ben zelf totaal niet bekend met Groningen).
Spoor 1, 2 en 3 waren al kopsporen. Nu hebben ze van sporen 4, 5 en 6 ook kopsporen gemaakt. Dit was er voor omdat met een tekort aan sporen had. Waardoor soms ook treinen van spoor 6 vertrokken. Echter was deze alleen via een steile (oude) trap te bereiken. Het probleem van het "tekort" van sporen, komt ook alleen maar omdat het matrieel daar land (regelmatig) >1h langs een perron staat.

Nu hebben ze niks meer aan spoor 5, dat is een kopspoor zonder perron. Spoor 7 is een doorgaand spoor. Verder is er een mogelijk om via spoor 9 en spoor 21 (?) een trein van de oostkant naar de westkant te krijgen. Te toren die je zit is nog de oude post T.
Moartn schreef op donderdag 09 december 2010 @ 20:58:
Volgens mij lagen daar inderdaad wissels, maar zo te zien hebben ze de rails zelf laten liggen en er gewoon ballast op gestort. Geloof ook dat het een oplossing is voor de "korte termijn" (relatief dan): er moet ooit een tunnel of een moderne traverse (met lift) komen.
Een ondergrondse verbinding komt er toch niet. Een aantal activisten wil niet dat er "iets in de grond van Groningen" gebeurd. Daarom mochten er een tijd lang ook geen kraampjes komen tussen 2/3a-2/3b. Gelukkig heeft een machinist geholpen om daar toch een verbouwing tot stand te brengen.

Verder lag er precies op dat punt inderdaad een mooi stelletje wissels. Zo op foto te beoordelen hebben ze misschien wel de wissels uit de electronica gehaald en verder gewoon inderdaad ballast gestort.

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het gaat weer lekker... Voor de 2e keer deze week in de stoptrein van 8:22 gestapt om vervolgens in Roosendaal om 9:47 in de intercity te stappen (waar ik net zo goed om 8:58 in had kunnen stappen). De reisplanner heeft geen idee waar de internationale trein gebleven is, en ik heb op het perron al 2 keer de borden op meer vertraging zien springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dantheman94
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:03
Groningen nieuw: Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CsMpll.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Laatst online: 16-06 15:27
Misschien eens het ERS verhaaltje bijwerken:
ERS Railways was een samenwerkingsverband tussen vier goederenverladers, waaronder Maersk, die zelf hun eigen spoorvervoer regelen.

Aangezien het enkel nog Maersk is ;) echter wel opgestart door de rederijen Sealand, P&O en Nedloyd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dantheman94
Ook even het Arriva verhaaltje bewerken,er gaan ook treinen rijden naar veendam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

dcm360 schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 09:49:
Het gaat weer lekker... Voor de 2e keer deze week in de stoptrein van 8:22 gestapt om vervolgens in Roosendaal om 9:47 in de intercity te stappen (waar ik net zo goed om 8:58 in had kunnen stappen). De reisplanner heeft geen idee waar de internationale trein gebleven is, en ik heb op het perron al 2 keer de borden op meer vertraging zien springen.
IC 9209 rijdt met 22 minuten vertraging rond. Ik denk dat het loont om 's morgens even bij de Belgen of op TT752 te kijken of de Benelux vertraging heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Ik hoor net op het journaal op de radio (Q-Music) dat Veolia en Connexxion gaan samenwerken. Zou het kunnen dat nadat de samenwerking van Connexxion en Syntus is beëindigd de lijn Almelo - Mariënberg door 2 D-GTW's van Veolia wordt overgenomen?

Ik hoop stiekum van wel, ik zit er nauwelijks in maar vind de GTW's van Arriva en Veolia veel mooier dan de LINTen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dantheman94
Veolia ging daar sowieso al rijden met D-GTW's als ze die consessie krijgen ( Lintjes gaan weg volgens mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee, Almelo - Mariënberg wordt overgenomen door Arriva en de bestaande treinen worden gemoderniseerd en voorzien van 1e klas afdelingen.
Dus er wordt gewoon met LINTen doorgereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dantheman94
@Maasluip, heb je daar een bron voor ? ik heb namelijk van binnenuit anders gehoord ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dit is wat nog altijd als persbericht op de Arriva website staat. Maar als je meer weet dan zeg het gerust. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Maasluip op 10-12-2010 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dantheman94
zover ik weet gaan er E-GTWtjes op emmen te rijden( 6 2/6 en 8 2/8) en ja heb het nagevraagd, Arriva gaat inderdaad met de Lint doorrijden nadat ze gemoderniseerd zijn. Arriva gaat de treinen ook zelf onderhouden heb ik begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
DOMDOMDOM.
Ik wist al een hele poos dat Arriva ging rijden met GTW's. Ik heb een keer een artikel op de site van Stadler daarover gelezen. Wat gegevens:
  • 14 elektrische en 24 diesel GTW's
  • Totale kosten: ongeveer 140 miljoen euri
  • Elektrisch: 6x 2/6 en 8x 2/8
  • Dieselelektrisch: 13x 2/6 en 11x 2/8
  • Luxe interieur: ''The trains intended for the Overijssel and Drenthe provinces will be fitted with a very high-quality interior.''
Edit:
dantheman94 schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 11:43:
zover ik weet gaan er E-GTWtjes op emmen te rijden( 6 2/6 en 8 2/8) en ja heb het nagevraagd, Arriva gaat inderdaad met de Lint doorrijden nadat ze gemoderniseerd zijn. Arriva gaat de treinen ook zelf onderhouden heb ik begrepen.
Juist niet toch? Arriva gaat toch D-GTW's inzetten, een soort doorontwikkelde versie van de GTW's in het Noorden maar dan luxer enz.? Zie dit artikel op de site van Stadler.

[ Voor 35% gewijzigd door marcop23 op 10-12-2010 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dantheman94
The 14 electric GTW articulated multiple-unit trains are intended to serve the Zwolle-Emmen route in the provinces of Overijssel and Drenthe. The contract will be to supply 6 two-carriage trains and 8 three-carriage trains. In the diesel-electric design, 13 two-carriage and 11 three-carriage vehicles will be delivered. These are licensed to run on a concession basis on the non-electrified routes Rivierenland;Achterhoek and Zutphen;Apeldoorn in the province of Gelderland. Arriva Netherlands runs various regional transport networks in Holland.

Modern and comfortable vehicle

The trains that have been ordered represent the further development of the fourth generation of GTW trains, which have been successfully in service in Holland for Arriva since 2006. The trains intended for the Overijssel and Drenthe provinces will be fitted with a very high-quality interior. These vehicles will each have a comfortable lounge, a special business compartment and a separate quiet zone. Several carriages will have tables, and in the door areas of the three-carriage GTW trains, passengers will be welcomed aboard by the conductor at a special information desk. The diesel-electric trains will be equipped with a newly developed, very environmentally friendly drive unit, which complies fully with the stage IIIB guidelines on emissions.

All trains are air-conditioned and are 75% low-floored. The legroom in all compartments is very generous. Up to four trains are able to run together in a multiple-unit operation. The vehicles will be made of lightweight aluminium and will be low weight. This will enable higher acceleration values to be achieved and will reduce operating costs considerably.
zie artikel :)
edit:
Arriva koopt gloednieuw materieel Vechtdallijnen
Geplaatst op: dinsdag 13 juli 2010 om 23:14
Laatst bijgewerkt: dinsdag 13 juli 2010 om 23:14

Persbericht

Arriva gaat het treinvervoer op het traject Zwolle - Emmen uitvoeren met gloednieuwe elektrische treinen van het Zwitserse bedrijf 'Stadler'. In december 2012 gaat de treinconcessie in. Hiervoor heeft Arriva 14 Spurttreinen besteld, waarvan 6 treinen met 2 treinstellen en 8 treinen met 3 treinstellen. Op het traject Almelo - Mariënberg gaat Arriva rijden met bestaande Lint dieseltreinen welke voor aanvang van de concessie geheel worden vernieuwd.

Goede ervaringen Stadler
De leveringsovereenkomst van de nieuwe treinen is op dinsdag 29 juni door de heer Peter Spuhler, CEO Stadler Bussnang AG en de heer Anne Hettinga ondertekend. "We hebben hele goede ervaringen met deze treinen in Noord Nederland en op de MerwedeLingelijn. Ze zijn milieuvriendelijk en hebben een laag geluidsniveau, dit is goed voor de omgeving. Daarnaast zijn het natuurlijk prachtige transparante, gelijkvloerse en veilige treinen met airco. Treinen waarmee het plezierig en comfortabel reizen is. Dat de reizigers dat ook vinden, blijkt wel uit onze nummer 1 positie in de landelijke OV-klantenbarometer", aldus Anne Hettinga.

In- en exterieur
De gloednieuwe treinen zijn voorzien van onder andere een 1e klas compartiment met 16 zitplaatsen, een werk- en stiltecoupe, genoeg plek voor fietsen, een loungehoek en uniek in Nederland; een vaste balie voor de stewards waar reizigers terecht kunnen met vragen. De huisstijl van de treinen staat nog niet vast.

Vanaf 9 december 2012
Arriva neemt het treinvervoer op de Vechtdallijnen over van NS en Connexxion. Op 9 december 2012 start Arriva op de lijn Zwolle - Emmen, Almelo - Mariënberg volgt een jaar later. Dit is de uitkomst van de Europese aanbestedingsprocedure die de provincies Overijssel, Drenthe en Regio Twente hebben uitgevoerd. Het treinvervoer wordt verleend tot en met december 2027.

Arriva Nederland
Arriva Nederland verzorgt het regionale treinvervoer in de provincies Groningen en Friesland en in de provincies Zuid Holland en Gelderland op de MerwedeLingelijn, het traject tussen Dordrecht en Geldermalsen. Per december 2012 gaat Arriva naast de Vechtdallijnen ook het treinvervoer verzorgen in Achterhoek Rivierenland.

Bron: link
Afbeeldingslocatie: http://img594.imageshack.us/img594/9161/treinvechtdallijnen.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door dantheman94 op 10-12-2010 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Bij de NS hebben zich tot nu toe 16.500 mensen gemeld die onkosten claimen nadat een brand in Utrecht op 19 november het treinverkeer in die regio had lamgelegd.

Een woordvoerder verwacht, mede door de poststaking, dat dat aantal nog kan oplopen tot rond de 25.000. Alle klachten die tot nu toe binnenkwamen, zijn afgehandeld.

De claims variëren van een paar euro tot veel meer. Mensen vragen schadevergoeding voor het niet kunnen uitchecken en voor gemaakte taxi- en kilometerkosten. Ook komen declaraties van maaltijden binnen.

Het treinverkeer was vrijdag 19 en zaterdag 20 november ernstig ontregeld, nadat brand was uitgebroken in de verkeersleidingspost van ProRail in Utrecht. Duizenden reizigers raakten daardoor in de problemen.

Het spoorbedrijf is van mening dat de brand buiten zijn schuld ontstond en dat er dus in feite sprake is van overmacht.

''Maar er waren zoveel reizigers gedupeerd dat we daar coulant mee om willen gaan.'' De woordvoerder kon nog niet aangeven hoeveel geld tot nu toe aan claims is vergoed. Dat bedrag wordt later bekendgemaakt.
nu.nl

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130184

zwahiel schreef op donderdag 09 december 2010 @ 12:05:
........
Waarom waarom waarom, trekt de NS steeds het boetekleed aan!? Waarom wijzen ze nu niet eens keihard met de vinger naar Prorail? Gebrekkige informatievoorziening? 99,9% de schuld van Prorail, niet de NS, maar wel zelf de schuldige blijven in de media. Waarom!?
Ik snap je punt wel, maar vanuit het oogpunt van de reiziger heb je daar imho helemaal geen boodschap aan. Ik koop een kaartje bij de NS, niet bij prorail. Als mn kabeltv elke week uitvalt bel ik ook de kabeltv-toko en heb ik er helemaal geen boodschap aan dat het deze week weer een aannemer was met een graafmachine bv. Zou wel mooi worden, zo kunnen we alles wel afschuiven natuurlijk. Wat de NS met zn leveranciers doet is hun zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Laatst online: 16-06 15:27
Nog even laat iets over de winter en het spoor.
Het valt me altijd op dat mensen klagen over het spoor en de 2e kamer meteen op het achterste van hun benen staan. Meestal druk ik dit soort discussies de kop in met de vraag waarom de 2e kamer niet meteen gaat discussiëren dat er 900km file was of dat het vlieg verkeer gestremd was.
Die 900km file heeft ook een aardige impact op de economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:19

PeaceNlove

Deugleuter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Grappig om te zien. Ben wel benieuwd hoe die post er verder uit ziet. Waar zit de trdl eigenlijk in Groningen?

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Laatst online: 21-05 23:12

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
Vandread schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 10:17:
Misschien eens het ERS verhaaltje bijwerken:
ERS Railways was een samenwerkingsverband tussen vier goederenverladers, waaronder Maersk, die zelf hun eigen spoorvervoer regelen.

Aangezien het enkel nog Maersk is ;) echter wel opgestart door de rederijen Sealand, P&O en Nedloyd.
dantheman94 schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 10:31:
Ook even het Arriva verhaaltje bewerken,er gaan ook treinen rijden naar veendam ;)
Ga ik aanpassen dit weekend (nu eerst naar bed, morgen weer eens vroeg op :P)

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Moartn schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 21:04:
[...]

Grappig om te zien. Ben wel benieuwd hoe die post er verder uit ziet. Waar zit de trdl eigenlijk in Groningen?
Tussen het Hoornse Diep en het Emma-viaduct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dantheman94
treindienstregeling Groningen

[ Voor 28% gewijzigd door dantheman94 op 11-12-2010 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Vanaf morgen wordt de treindienst Venlo - Hamm weer doorgaand aangeboden. Vanavond komt al voor het eerst een van de vijfdelige FLIRT's in Venlo aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dantheman94
FLIRT is al eerder in venlo geweest volgens mij toch??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ja:

Afbeeldingslocatie: http://www.maaslijn.net/images/grote_fotos/Vl/IMG_EB_vl02.jpg

Maar tot nu toe alleen de viertjes, de vijfjes zijn afaik nog nooit in Venlo geweest omdat die nog niet waren toegelaten. Vanaf nu dus kennelijk wel.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Een jaar vertraging, dat wel, maar ze zijn er dan eindelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Idd wel eens leuk om dat soort infrastructuur-onderhoud te zien. Mooie machines ook, vooral die ene in het begin die de dwarsliggers optilt en goed legt :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:46

Onbekend

...

Interessant en duidelijk filmpje. :)

In Nederland zijn ruim zevenduizend wissels, dat zouden er enkele duizenden minder moeten worden, vond de Klerk. Hij werd ondervraagd over de chaos op het spoor bij sneeuwbuien, onder meer op pakjesavond.
Deze tekst vind ik vreemd.
Als je meer wissels hebt, dan kan je toch op andere wissels terugvallen als er ééntje is vastgevroren? Of zie ik iets over het hoofd?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mijnheer Klerk is van mening dat de beste wissel geen wissel is omdat dat ook geen onderhoud nodig heeft. Dus wissels verminderen = minder onderhoud en minder wisselstoringen = Prorail doet het beter.

Wat Klerk verder nog bijelkaar zat te liegen was dat Nederland het land met de meeste dichtheid van wissels had. Prorail heeft er een handje van om Nederland tot een exceptioneel spoorwegland te verheffen, maar hij zit hier toch verkeerd. Zwitersland heeft twee keer zoveel wissels als Nederland met een vrijwel gelijke lengte aan spoorrails.

Hij zat gewoon weer zijn straatje schoon te vegen. En de journalistiek heeft daar helaas geen kundig onderbouwd antwoord op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Onbekend schreef op zondag 12 december 2010 @ 13:42:
Interessant en duidelijk filmpje. :)

[...]

Deze tekst vind ik vreemd.
Als je meer wissels hebt, dan kan je toch op andere wissels terugvallen als er ééntje is vastgevroren? Of zie ik iets over het hoofd?
Inprincipe wel ja, je hebt meer flexibiliteit (de vraag in hoeverre deze in de praktijk bruikbaar is is een volgende).
Wat hier de gedachte gang achter is is waarschijnlijk: minder wissels: minder kosten: meer geld per wissel.

Vraag is alleen of de capaciteit van het net niet word aangetast en hoe erg deze word aangetast bij een defect.

imho typisch voorbeeld van A zeggen B doen
Net als een kennis economie willen en op onderwijs bezuinigen

Hoewel het met betrekking tot de spoorwegen nu duidelijker is geworden, dit kabinet is anti spoor en pro auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

GoldenSample schreef op zondag 12 december 2010 @ 14:21:
dit kabinet is anti spoor en pro auto.
900 kilometer file na een sneeuwbui haalt die conclusie ook wel weer een beetje onderuit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 08 december 2010 @ 11:19:
[...]

Als je reserveringen met treinbinding hebt dan is het verstandig om in je vertraagde trein daar een bevestiging van te krijgen (meestal met een stempel op je kaartje) en dan kan je de eerst volgende trein richting je bestemming nemen. Normaal gesproken wordt daar door de conducteurs ook helemaal niet moeilijk over gedaan.

Als je vertraging hebt en die ICE 27 mist, dan is de eerstvolgende verbinding de volgende ICE uit Nederland en dan ben je 48 minuten eerder in Ulm. Dus hoop maar op vertraging ;)

Zie http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/dn voor een reisplanner voor Duitsland.
Duidelijk. Het betreft inderdaad tickets met treinbinding.
Heb nog even wat gegoogled en lees meer verhalen over een stempel (en CIV-regeling).

Coupétype:
1. Grootvolume
2. Grootvolume met tafel
3. Coupé

Wat is het verschil (tussen 1/2 en 3) :X

[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 12-12-2010 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Cheesy schreef op zondag 12 december 2010 @ 14:46:
[...]

Duidelijk. Het betreft inderdaad tickets met treinbinding.
Heb nog even wat gegoogled en lees meer verhalen over een stempel (en CIV-regeling).

Coupétype:
1. Grootvolume
2. Grootvolume met tafel
3. Coupé

Wat is het verschil (tussen 1/2 en 3) :X
Grootvolume 8)7 Slechte vertaling van het duitse Grossraum.

1 is een rijtuig met middengang zoals we eigenlijk in Nederland ook kennen (ICR, VIRM). De meeste zitplaatsen zijn "coach", dus als een bus zit je met twee naast elkaar en kijk je tegen de rugleuning van de volgende stoel aan.
2 is datzelfde rijtuig maar je hebt de garantie dat je in een 2+2 zitplaats tegenover elkaar zit met een tafel ertussen. Ongeveer 20-30% van de zitplaatsen zijn zo.
3 is een coupe met 6 zitplaatsen (soms 5). Zoals in Nederland in de 1e klas van ICR en koplopers wel voorkomt.

Zie ook hier. Even zoeken naar welke soort trein je krijgt: ICE 121 is een ICE3, ICE 27 is een ICE T, EC 219 is (uiteraard) een EC. Daar kun je ook zien welke zitplaats je precies hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 17:17

mambo No5

Bad Apple?

Ik vermoed (uitgaande van de gemiddelde indeling van een wagon) dat Grootvolume slaat op de grote coupés waar je met 40 man rug-aan-rug (2x2) of tegen de rug van je voorgaande persoon zit te kijken, maar wel een opklaptafeltje hebt. Een Coupé zal wel een 2x3 opstelling in een afsluitbaar hokje zijn oid. :)

en /laat aangezien ik de pagina niet ververst had..

[ Voor 10% gewijzigd door mambo No5 op 12-12-2010 17:47 ]

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Grossraum, geniaal... Nummertje 1 vind ik prima. Opklaptafeltje is wel handig voor laptop inderdaad.
Zo'n coupé of 2+2 tegenover elkaar vind ik onprettig, dan zitten m'n benen altijd in de clinch met de overburen ;)

Mooi linkje tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Nu online
Maasluip schreef op zondag 12 december 2010 @ 14:18:
Hij zat gewoon weer zijn straatje schoon te vegen. En de journalistiek heeft daar helaas geen kundig onderbouwd antwoord op.
Dat ben ik niet met je eens. Hij ging imho aardig door het stof, en 600 man op de been maakt nog niet dat een wissel in storing gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

De eerste passagierstrein heeft vandaag over de hanzelijn gereden. Dat was dus deze stoomtrein: http://www.omroepflevolan...n-rijdt-over-de-hanzelijn

Ik hoorde een klein half uur geleden een geluid wat leek op een stoomtrein. Dus ik kijk naar buiten in de richting van het spoor (Lelystad) en zie in het donker een grote witte rookpluim die beweegt richting het zuiden.

Jammer dat ik het niet eerder wist, anders was ik wat foto's gaan maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Laatst online: 22-06 10:26

Sr_Ogel

Klop klop klop

Gelukkig hebben we de foto's nog, niet van mij maar van de Hanzelijnspecialist

http://hanzelijn-hattem.n...de_hanzelijn_bij_dronten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Nu op België 2, een documentaire over de problemen op het Belgisch spoor.

Briljant, een machinist moet stoppen voor een rood sein, naar het sein lopen en vanaf een telefoon aan het sein bellen om te vragen wat er aan de hand is...

[ Voor 52% gewijzigd door PolarBear op 12-12-2010 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Nu online
PolarBear schreef op zondag 12 december 2010 @ 20:26:
Nu op België 2, een documentaire over de problemen op het Belgisch spoor.

Briljant, een machinist moet stoppen voor een rood sein, naar het sein lopen en vanaf een telefoon aan het sein bellen om te vragen wat er aan de hand is...
8)7 Hebben ze daar geen GSM-R?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
PolarBear schreef op zondag 12 december 2010 @ 20:26:

Dat moest hier in Nederland ook hoor... in 1920 ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
De reportage is hier te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipke84
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-11-2024
'Fyra niet voor 2024 winstgevend'

AMSTERDAM – De Nederlandse Spoorwegen (NS) verwachten niet voor 2024 winst te maken met de hogesnelheidstrein Fyra.
Dat schrijft Het Financieele Dagblad maandag op basis van een gesprek met Maarten Spaargaren, commercieel directeur van NS Hispeed. De trein trekt volgens Spaargaren te weinig reizigers om de hoge kosten van Fyra te compenseren.

Het spoorbedrijf heeft inmiddels een voorziening van 170 miljoen euro geboekt voor de verliezen van Fyra. In de zomer meldde de NS een verlies van 62 miljoen. Het reizigersaantal zou de afgelopen tijd wel gestegen zijn volgens Spaargaren.

Fyra

Eerder doken er al berichten op in de media over het feit dat er nog weinig reizigers gebruikmaken van de hogesnelheidstrein tussen Rotterdam en Amsterdam. Een treinritje met Fyra is twintig minuten sneller dan met de normale intercity. Voor een kaartje wordt een meerprijs van 7,40 euro betaald. Voor een eersteklas treinkaartje is dat 9,70 euro extra.

Ondanks kortingen die de NS onlangs gekregen heeft om gebruik te maken van het spoor en lastminute-kortingen die aangeboden worden aan reizigers blijft Fyra zorgen voor verlies. Zowel voor de NS als voor KLM, waarmee het spoorbedrijf samen heeft geboden op de lijn HSL-Zuid. Voor 148 miljoen euro per jaar verkregen de bedrijven het alleenrecht op de lijn.

HSL-Zuid

Fyra rijdt op het eerste stuk van de lijn HSL-Zuid, die nu precies een jaar in gebruik is en al zeven miljard euro gekost heeft. Vanaf 2011 rijden de treinen door naar Breda en eind volgend jaar komen er nieuwe treinstellen bij die tot 250 kilometer per uur rijden. Deze maatregelen moeten volgens Spaargaren extra reizigers aantrekken en dus voor meer omzet zorgen.

Ondanks rooskleurige verwachtingen van de NS-topman vraagt het bedrijf de politiek om de huidige korting op het spoor langer te verstrekken. Eigenlijk zou deze korting in 2013 aflopen. De VVD reageert in de krant ‘woedend’ op dit verzoek. “Eerst met een hoog bod het alleenrecht binnenhalen, en daarna gaan bedelen om een lagere prijs?”, reageert VVD-Kamerlid Aptroot. “Wij zullen hier niet mee akkoord gaan.”
Bron: Nu.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Volgens mij is het al redelijk duidelijk, reizigers moeten die trein niet. Te vaak vertraagd of uitval, Italiaanse rommel die jaren op zich laat wachten (ik denk echt niet dat het volgend jaar ineens er allemaal is en toegelaten ook nog), hoge tarieven en de snelheidswinst heb je echt alleen maar als je in Breda, Rotterdam of Amsterdam woont: zelfs vanaf Tilburg is de reguliere IC naar Amsterdam net zo snel als de Fyra.

Pagina: 1 ... 8 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!