Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 175 Laatste
Acties:
  • 701.031 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 22:27

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Grappig, zag net een reclame van Prorail/NS over 't winterse weer.

Waarom is 't alleen NS? En niet een samenwerking van de Nederlandse vervoersbedrijven? Of rijdt Veolia/Arriva/Syntus/Connexxion/NSRegio niet meer op Prorail spoor? Wel goede infomercial overigens dat wel.

(waarom horen we trouwens niets over RandstadRail. Dat loopt volgens mij inmiddels best wel ok tegenwoordig als ik zo 's hoor)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Treinverkeer

Het treinverkeer rond Utrecht en Amsterdam ondervindt wel hinder van het winterweer. Er is een aangepaste dienstregeling ingesteld voor de Randstad en rijden van en naar Utrecht de rest van de avond alleen stoptreinen, laat de spoorbeheerder weten.
Op een storing bij Alphen aan den Rijn na, zijn inmiddels wel alle storingen aan het spoor verholpen. Dat heeft ProRail gemeld.
In de aanloop naar deze winter zeiden de spoorbeheerder en Nederlandse Spoorwegen beter voorbereid te zijn op winterse omstandigheden, nadat vorige winter chaos ontstond op het spoor door hevige sneeuwval.

Maatregelen

ProRail en NS investeerden tientallen miljoenen euro's in maatregelen om het spoor 'winterklaar' te maken, zoals het renoveren van zogenoemde wisselverwarmers.
Volgens de ProRail-woordvoerder is echter onmogelijk om de infrastructuur en het materieel ''totaal ongevoelig te maken voor de weersomstandigheden''.
Een woordvoerder van de NS noemde de sneeuwbuien van zaterdag ''weersomstandigheden waarbij je niet kunt verwachten dat de dienstregeling precies volgens het boekje kan draaien''.
Bron

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

zwahiel schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 19:34:
Grappig, zag net een reclame van Prorail/NS over 't winterse weer.

Waarom is 't alleen NS? En niet een samenwerking van de Nederlandse vervoersbedrijven? Of rijdt Veolia/Arriva/Syntus/Connexxion/NSRegio niet meer op Prorail spoor? Wel goede infomercial overigens dat wel.
Ik zit best vaak in de trein en ik heb nu tweemaal in een Arrivatrein gezeten (en dat was een retour). No one cares. NS is de grote vis wat dit betreft.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
zwahiel schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 19:34:
(waarom horen we trouwens niets over RandstadRail. Dat loopt volgens mij inmiddels best wel ok tegenwoordig als ik zo 's hoor)
Nou, vandaag heeft het een groot deel van de dag niet gereden, geloof ik. Dus 'ok' is relatief :P
(Maar volgens mij loopt dat inderdaad wel redelijk normaal gesproken)

[ Voor 13% gewijzigd door anandus op 04-12-2010 21:27 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-06 08:15
Ik was vandaag even shoppen in Utrecht. Heb onderweg een paar plaatjes geschoten met mijn telefoon (ja = brak):

Medewerkers PCA met een brander aan de gang om de uitgevallen wisselverwarming op Utrecht CS te fixen:
Sneeuw 04-12-2010
Seinbeeld van Utrecht Noordzijde om omstreeks 15:00:
Sneeuw 04-12-2010
En om 18:00 waren ze nog bezig met de wisselverwarming:
Sneeuw 04-12-2010
Hét probleem van vandaag, naast de defecte treinen natuurlijk:
Sneeuw 04-12-2010
Zo hoort een wisselverwarming het dus te doen:
Sneeuw 04-12-2010

Chaos op Utrecht CS dus.. Er werd omgeroepen welke treinen zouden rijden. Op een gegeven moment word er omgeroepen dat er een trein ri Amsterdam zou vertrekken, en je zag in de stationshal ontzettend veel mensen naar die éne trein rennen. Die zat natuurlijk daarna hutje mutje vol, waarna de machinist het natuurlijk (en geheel terecht) het niet verantwoord vond om te gaan rijden. Er moesten dus weer een hoop mensen uit voordat het ding zou vertrekken.
Ik heb vandaag (en mij maakt het ook niet uit) +120 opgelopen (heen en terug), door op de heenweg om een defecte trein heen te moeten (bij Driebergen) en terug was het gewoon kijken wat er als eerste ging. Bij het station van Driebergen leek wel de hele wisselverwarming uit te staan, omdat de CV installatie die er staat niet rookte en de wissels daarom ook niet omgestuurd konden worden (vastgevroren/te veel sneeuw). Alles tussen Utrecht en Ede/Rhenen moest dus over 1 spoortje.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Klinkt als een mega flater van Prorail.
Kan mij herinderen dat de woordvoorder riep dat er geinvesteerd werd verwarmingen op orde te krijgen en dat wat gebeurde vorige winter niet meer mocht gebeuren.

En zoals voorspeld door velen jawel sneeuw en het gaat weer fout.

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 08:46

LauPro

Prof Mierenneuke®

IJnte schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 22:04:
Medewerkers PCA met een brander aan de gang om de uitgevallen wisselverwarming op Utrecht CS te fixen:
Waarom zorgt ben er niet voor dat er in de tong van de wissels cirkels dwars door de rails worden geboord zodat ijsblokken door de tong door de railstaven kunnen worden gedrukt? Deze opmerking heb ik vorig jaar ook geplaatst.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=0hSvmeOvh-Q&feature=player_embedded]
In de bovenstaande video zie je de tong verschuiven. Ik zou dus graag een aantal gaten van bijvoorbeeld 30 mm willen in de meter rails waar de tong aansluit.

Ten tweede snap ik nog hoe het zo kan zijn dat wisselverwarming uit valt. Zoals door iemand ook geopperd is het volgens mij goedkoper om weer stationswachters in te schakelen. Zet er op elk belangrijk station een neer, en je hebt hulp bij eerste calamiteiten. Rust al deze mannen met deze jongens uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.trommelaar.nl/includes/promotie/details/artikelen/bigimages/0902269%20%20lucifers%20lang.jpg

Het is voor mij echt onbegrijpelijk dat een systeem dat misschien 2 maanden per jaar nodig is zo instabiel werkt en elk jaar weer voor zoveel problemen zorgt.

Ik zou graag bij de ingenieurs die de wisselverwarming met gas in huidige vorm hebben uitgevonden een chipje in hun CV-installatie thuis willen installeren die op dag 1 als er sneeuw is in Nederland ervoor zorgt dat de hele CV weigert. Misschien begrijpen ze dan eens wat de requirements van dergelijke systemen zijn.

Volgens mij is een doorsnee gare-vijftien-jaar-oude-met-laatste-servicebeurt-vijf-jaar-terug-CV-installatie thuis betrouwbaarder dan een wisselverwarming in het veld. En we hebben het niet over -20 of -30, het is slechts een paar graden vorst overdag.

Verder blijf ik mij verbazen van het gelul in de spoorwereld, neem nou dit:
Belangrijkste nadeel van elektrische verwarming is dat in Nederland de stroom niet van de bovenleiding afgetapt kan worden, zoals dat bijvoorbeeld in Duitsland gebeurt. Hier moeten ze een aparte voeding trekken voor de wisselverwarming. Dat maakt het extra duur. “Op kleinere schaal zijn we nu aan het onderzoeken hoe de wisselverwarmingen aangepast kunnen worden om efficiënter (en kostenbesparender) met de warmte om te gaan”.
WTF, de bovenleiding is 1200-1500VDC, een simpele DC:DC converter naar elke gewenste spanning en hier zijn gewoon kant en klare oplossingen voor net zoals dat in treinen gebeurt (daar zit immers ook verwarming in!).

Daarnaast lukt het vrijwel alle gemeentes om straatverlichting aan te leggen. Dit kan over lange afstanden en veelal ook in de middle of nowhere. Om een wissel vorstvrij te houden heb je niet meer dan 3500W nodig, dus een standaard groep is voldoende, is het een grote wissel misschien 2 groepen (en gewoon lekker standaardiseren op 230VAC).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:11
Ik denk dat je wel wat meer dan 3500W nodig hebt om in de open lucht en aan de grond zo'n gigantisch blok metaal warm te houden. En dat met die gaten, denk je niet dat daar meer mensen aan gedacht hebben? Zelf gok ik dat de tong dan té elastisch wordt, en dan de asdruk niet meer aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

LauPro schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 23:10:
Ik zou graag bij de ingenieurs die de wisselverwarming met gas in huidige vorm hebben uitgevonden een chipje in hun CV-installatie thuis willen installeren die op dag 1 als er sneeuw is in Nederland ervoor zorgt dat de hele CV weigert. Misschien begrijpen ze dan eens wat de requirements van dergelijke systemen zijn.
Wisselverwarmingen op gas bevatten een installatie die door een zekere firma Nefit geleverd wordt. Wellicht dat de naam je wat zegt. :+

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

IJnte schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 22:04:
Ik was vandaag even shoppen in Utrecht. Heb onderweg een paar plaatjes geschoten met mijn telefoon (ja = brak):

[...]

Chaos op Utrecht CS dus.. Er werd omgeroepen welke treinen zouden rijden. Op een gegeven moment word er omgeroepen dat er een trein ri Amsterdam zou vertrekken, en je zag in de stationshal ontzettend veel mensen naar die éne trein rennen. Die zat natuurlijk daarna hutje mutje vol, waarna de machinist het natuurlijk (en geheel terecht) het niet verantwoord vond om te gaan rijden. Er moesten dus weer een hoop mensen uit voordat het ding zou vertrekken.
Ik heb vandaag (en mij maakt het ook niet uit) +120 opgelopen (heen en terug), door op de heenweg om een defecte trein heen te moeten (bij Driebergen) en terug was het gewoon kijken wat er als eerste ging. Bij het station van Driebergen leek wel de hele wisselverwarming uit te staan, omdat de CV installatie die er staat niet rookte en de wissels daarom ook niet omgestuurd konden worden (vastgevroren/te veel sneeuw). Alles tussen Utrecht en Ede/Rhenen moest dus over 1 spoortje.
Hmm, NS bestaat toch al 150 jaar? Hoe deden ze dat vroeger dan?

[ Voor 19% gewijzigd door Alexxxxxxxxxx op 04-12-2010 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 16:34

Jeoh

blaat

Rapportje van FNV Spoor, vooral over de vorige keer dat het mis ging (17 december 2009). Interessant om te lezen: http://www.fnvspoor.nl/index.php/downloads/finish/5/50 (PDF)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Alexxxxxxxxxx schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 23:58:
Hmm, NS bestaat toch al 150 jaar? Hoe deden ze dat vroeger dan?
Vroeger dachten mensen 'hé, het sneeuwt, de treinen zullen wel niet rijden' en dan bleven ze thuis.

Klinkt ongelovelijk, maar zowel mijn moeder (van 1936) als mijn vader (van 1940) bevestigen dat beeld. Nederland bleef thuis als het slecht weer was.

(persoonlijk staat http://nos.nl/artikel/82166-de-winter-van-1979.html me nog goed voor de geest. Wellicht omdat ik met m'n mede-padvinders in een tentje op de Veluwse heide stond. (Dat heet tegenwoordig 'scouting'.) Even het videotje kijken, vooral..)

[ Voor 22% gewijzigd door burne op 05-12-2010 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Vinnienerd schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 23:29:
Ik denk dat je wel wat meer dan 3500W nodig hebt om in de open lucht en aan de grond zo'n gigantisch blok metaal warm te houden. En dat met die gaten, denk je niet dat daar meer mensen aan gedacht hebben? Zelf gok ik dat de tong dan té elastisch wordt, en dan de asdruk niet meer aan kan.
Geen gaten in de tong maar in de spoorstaven die doorlopen. Desnoods pak je 10 groepen, dat is allemaal realiseerbaar. Het lijkt me niet dat je 35 kW nodig hebt om een wissel te verwarmen. Dat is het vermogen van een gemiddelde CV in een woning.
burne schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 23:42:
Wisselverwarmingen op gas bevatten een installatie die door een zekere firma Nefit geleverd wordt. Wellicht dat de naam je wat zegt. :+
Is Nefit dan echt zo'n kutmerk? Ik had er al geen goede ervaringen mee, ik zou eerder voor ATAG of desnoods Bosch gaan oid.

Maar WAT is de reden dat ze falen, die waakvlam die uitwaait lijkt mij gewoon een ontwerpfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:23
Die ontwerpfout hebben ze ook al wel wat aan gedaan waardoor dat minder erg wordt maar als er een dekentje sneeuw overheen valt -en dat dus niet tijdig wegsmelt- raakt de zuurstof onder dat dekentje een keer op en gaat het vlammetje ook uit ;) En daar doe je vrij weinig aan :)

offtopic:
* Carpento volgt de discussie met interesse, toevallig vanmiddag elders ook aangezwengeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:38

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Je zou bijna die wissels stuk per stuk naar de klimaat-kamer willen sturen zeg 8)7..
Ik vraag me af waarom het nu niet meer goed werkt, terwijl er vroeger geen problemen mee waren?

Laat ze liever investeren in elektrische wisselverwarming ip.v. bedachte technieken uit 1960 ofzo die onbetrouwbaar zijn, en keer op keer een revisie krijgen....

[ Voor 67% gewijzigd door AW_Bos op 05-12-2010 01:04 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
AW_Bos schreef op zondag 05 december 2010 @ 01:02:
terwijl er vroeger geen problemen mee waren?
Bron ? :>

[ Voor 56% gewijzigd door Carpento op 05-12-2010 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Carpento schreef op zondag 05 december 2010 @ 00:58:
Die ontwerpfout hebben ze ook al wel wat aan gedaan waardoor dat minder erg wordt maar als er een dekentje sneeuw overheen valt -en dat dus niet tijdig wegsmelt- raakt de zuurstof onder dat dekentje een keer op en gaat het vlammetje ook uit ;) En daar doe je vrij weinig aan :)
Dit slaat helemaal nergens op. Een moderne HR-ketel heeft de zuurstofaanvoer en de rookgasafvoer in een gesloten systeem. Dat wil dus zeggen dat de warmte van de rookgasafvoer de zuustofaanvoer sneeuw/ijsvrij houdt. Dit zijn twee pijpen in elkaar waardoor de binnenste pijp het rookgas gaat en de buitenste de zuurstof (lucht). Kan onmogelijk dicht sneeuwen, alleen bij uitval.

Dat topic dat je aanhaalt is wel interessant maar ook weer een hoop gelul.
Verder is er zonder al te veel investeringen alleen 1500V gelijkstroom voorhanden, en daar ga je geen verwarmingselementje op aansluiten. Gelijkstroom is verder weer lastig te transformeren naar een andere spanning, dat kan wel maar is ook weer een schakel die het geheel niet betrouwbaarder maakt.
De NS heeft 2.900 rijtuigen, hoe denkt men dat de verwarming dáár is geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Joh, dan kom je nog eens een keer terug in datzelfde topic, daar is iemand net aan het uitleggen dat er twéé types gasverwarming zijn, waaronder ook ééntje waarbij helemaal geen ketel aan te pas komt. Bij dat systeem (waarbij de gasvlam direct het staal verwarmt) kan het wel degelijk uit door zuurstofgebrek.

En verder beweer ík niet dat het niet zou kunnen op stroom, maar lees eens verder: het kán wel maar is evenmin 100% betrouwbaar en niet zodanig veel betrouwbaarder dat het nu een grootschalige investering zou rechtvaardigen. Dat lijken me relevante dingen.

Wat jij graag wil horen: ja hoor, het kan. Maar wat jij niet wilt horen: nee, het is de ombouw vooralsnog niet waard.

offtopic:
Dat citaat -waarbij je bronvermelding overigens een beetje de mist ingaat- van mij is correct, maar inmiddels incompleet gebleken. Er ligt ook 3KV gelijkstroom, die weer naar een ander lager voltage wordt omgezet, maar daarvan vraag ik me sterk af of dat bruikbaar is.

[ Voor 17% gewijzigd door Carpento op 05-12-2010 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

AW_Bos schreef op zondag 05 december 2010 @ 01:02:
Je zou bijna die wissels stuk per stuk naar de klimaat-kamer willen sturen zeg 8)7..
Ik vraag me af waarom het nu niet meer goed werkt, terwijl er vroeger geen problemen mee waren?

Laat ze liever investeren in elektrische wisselverwarming ip.v. bedachte technieken uit 1960 ofzo die onbetrouwbaar zijn, en keer op keer een revisie krijgen....
Vind die elektrische rommel juist weer grappig, juist nu tegenwoordig duurzaamheid weer z'n item moet worden komen we hier weer op, elektrische energie omzetten in warmte :P _o-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Mjah, in dat opzicht is de variant met aardwarmte aantrekkelijker, maar die is nog een beetje te duur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Is ook makkelijk geouwehoert van me dat weet ik ook wel, maar ik vind het leuk om te zien dat duurzaamheid alleen een argument is als het geld oplevert of iig geen geld kost :P

Dat is tenslotte de enige maatstaf in de kapitalistische wereld, geld, geld als doel opzich ipv middel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Ben ik wel met je eens hoor, maar dit is nog wel een graadje minder erg als terrasverwarmers. Je zou het maar koud krijgen buiten, ga je lekker binnenzitten ?

Deze wisselverwarming is er dan tenminste om het treinverkeer een beetje op gang te houden. Niet zo heel milieubewust maar dat is strooizout op een andere manier ook niet, en daar horen we (gelukkig ?) ook niet echt veel over geklaagd worden :p

edit:

En ja, dat is een matige manier van redeneren: dit is slecht, maar dat is slechter. Zo bedoel ik het ook niet eigenlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Carpento op 05-12-2010 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ach over warmte verspilling: ik zie op Leiden CS de 'warmtepalen' ook redelijk aan het eind van de perrons staan en niet aan het begin. Leiden heeft nogal lange perrons (niet extreem ,maar ook niet kort), waarom zet men die units daarneer?

offtopic:
Wat mij betreft mogen ze ze weghalen hoor :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Carpento schreef op zondag 05 december 2010 @ 01:20:
Joh, dan kom je nog eens een keer terug in datzelfde topic, daar is iemand net aan het uitleggen dat er twéé types gasverwarming zijn, waaronder ook ééntje waarbij helemaal geen ketel aan te pas komt. Bij dat systeem (waarbij de gasvlam direct het staal verwarmt) kan het wel degelijk uit door zuurstofgebrek.
Ik heb in dat topic een vrije grote post geplaatst maar hij moet nog worden goedgekeurd.

De systemen die hij noemt zijn mijns inziens achterhaald. Er worden geen HR-ketels gebruikt en het systeem met de branders zal moeten worden uitgefaseerd, te gevaarlijk en laag rendement.
En verder beweer ík niet dat het niet zou kunnen op stroom, maar lees eens verder: het kán wel maar is evenmin 100% betrouwbaar en niet zodanig veel betrouwbaarder dat het nu een grootschalige investering zou rechtvaardigen. Dat lijken me relevante dingen.
Het vergt geen investering, de installaties om van 1500VDC naar een werkbare spanning te komen worden al toegepast in treinen. Daarnaast zijn er in de indrustrie ook DC:DC converters in gebruik die geschikt zouden zijn. Die zullen het prijstechnisch gezien niet onder doen dan een complete installatie op gas of aardwarmte.
Wat jij graag wil horen: ja hoor, het kan. Maar wat jij niet wilt horen: nee, het is de ombouw vooralsnog niet waard.
Het is ombouw wel waard als het huidige systeem niet volstaat. En ik wil een stapje verder gaan, de personen die het huidige systeem hebben bedacht graag confronteren met deze kwestie. En wat mij betreft zou er een tuchtrechter mogen komen voor dit soort technische wantoestanden.
offtopic:
Dat citaat -waarbij je bronvermelding overigens een beetje de mist ingaat- van mij is correct, maar inmiddels incompleet gebleken. Er ligt ook 3KV gelijkstroom, die weer naar een ander lager voltage wordt omgezet, maar daarvan vraag ik me sterk af of dat bruikbaar is.
De capaciteit van het 3kV net lijkt mij niet voldoende voor wisselverwarming, wat dacht je daarvan? Wissels, spoorbomen, relays zitten allemaal in de orde van enkele honderden watts (gemiddeld). Wisselverwarming zit in de kilowatts.

De ringleiding 3kVAC is 16mm2, dan heb je het over maximaal 100A (6-7 A per mm2). 100A op 3kV maakt 300 kW. Daar kan je dan een wissel of 30 mee verwarmen schat ik zo. Lijkt mij compleet onvoldoende.
Carpento schreef op zondag 05 december 2010 @ 01:24:
Mjah, in dat opzicht is de variant met aardwarmte aantrekkelijker, maar die is nog een beetje te duur :)
Mij totaal niet, waarom?
• De wisselverwarming is maar 1 seizoen per jaar nodig, voor het gemak maximaal 3 maanden.
• Aardwarmte en CV-systemen werken met circulatieleidingen voor het transport: kans op lekkage.
• Er zijn pompen nodig voor de circulatieleidingen, deze zijn storingsgevoelig.
• CV systemen zijn gastoestellen welke periodiek dienen te worden gecontroleerd (hogere onderhoudskosten).
• Elektrische verwarming kan modulair worden geschakeld met een thermostaat per module. Is er een element stuk dan hoef je alleen dat betreffende element te vervangen.
• Elektrische verwarming heeft de levensduur vergelijkbaar met die van een LED, terwijl CV/aardwarmte een levensduur heeft van een gloeilamp.
• Aardwarmte/CV-systemen zijn complexe mechanische systemen die voor elk seizoen dienen te worden gecontroleerd. Elektrische verwarming kan dmv de thermostaat volledig autonoom werken, hoeft niet te worden aangezet.
• Aardwarmte zou kunnen werken voor grote emplacements met enkele honderden wissels. Niet voor enkele.

Volgens mij willen de onderhoudsbedrijven het gewoon niet, want elektrische verwarming betekent dat ze er geen onderhoud meer aan hoeven te plegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 05 december 2010 @ 01:37:
Ach over warmte verspilling: ik zie op Leiden CS de 'warmtepalen' ook redelijk aan het eind van de perrons staan en niet aan het begin. Leiden heeft nogal lange perrons (niet extreem ,maar ook niet kort), waarom zet men die units daarneer?

offtopic:
Wat mij betreft mogen ze ze weghalen hoor :)
Die dingen zijn toch om de rokers warm te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Carpento schreef op zondag 05 december 2010 @ 01:33:
Ben ik wel met je eens hoor, maar dit is nog wel een graadje minder erg als terrasverwarmers. Je zou het maar koud krijgen buiten, ga je lekker binnenzitten ?

Deze wisselverwarming is er dan tenminste om het treinverkeer een beetje op gang te houden. Niet zo heel milieubewust maar dat is strooizout op een andere manier ook niet, en daar horen we (gelukkig ?) ook niet echt veel over geklaagd worden :p

edit:

En ja, dat is een matige manier van redeneren: dit is slecht, maar dat is slechter. Zo bedoel ik het ook niet eigenlijk.
Ik doe er zelf net zo hard aan mee hoor, kook zat voor de afvalbak, pak graag de auto van m'n pa of ma, zet de verwarming een graatje hoger als ik het koud heb en vreet wat de bioindustrie mij goedkoop in de supermarkt geeft. Ik heb zelf niets met het gemiddelde idee om vegetarisch/veganistisch zijn, ken een meid die is veganistisch omdat ze tegen de bioindustrie is, kan dan toch niet ontkennen dat dat wel karakter en staan voor je principes is d:)b

Volg nu binnen m'n minor een vak over duurzaamheid, daar word ik nog treuriger van dan ik al was, ik was uiterst kritisch op alles waar een groen/duurzaam labeltje op word geplakt maar het is gewoon weg nog erger, wat een pure poep vindje op dit gebied, ongelooflijk.

Overigens zijn die warmtepalen simpelweg retarded, maak dan die soort 'bushokjes' iets beter zodat die wind dicht zijn dan zit je daar veel beter dan rond z'n paal waar maar 8 man warmte van heeft.

/offtopic

[ Voor 7% gewijzigd door GoldenSample op 05-12-2010 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

LauPro schreef op zondag 05 december 2010 @ 01:40:
• De wisselverwarming is maar 1 seizoen per jaar nodig, voor het gemak maximaal 3 maanden.
Afbeeldingslocatie: http://www.nutz.nl/grab/d8cabff54cc5712647a9b98edc1bbf15.PNG

Als ik kan rekenen is van 15 oktober tot 15 april zes maanden.

De quote komt uit
Afbeeldingslocatie: http://www.nutz.nl/grab/b8b4ca138e3f82a5ad386ae38a45eaa9.PNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
offtopic:
[quote]LauPro schreef op zondag 05 december 2010 @ 01:40:
[...]
Ik heb in dat topic een vrije grote post geplaatst maar hij moet nog worden goedgekeurd.
[/quote]

Hmm, voorheen kon ik ook reacties goedkeuren, nu niet meer kennelijk (ik zie die reacties niet eens, heb wel iets meer rechten dan een doorsnee gebruiker maar daarvoor kennelijk niet meer genoeg). Nuja, dat goedkeuren gaat ongetwijfeld komen, als de beheerders weer wakker zijn :)
Het vergt geen investering, de installaties om van 1500VDC naar een werkbare spanning te komen worden al toegepast in treinen. Daarnaast zijn er in de indrustrie ook DC:DC converters in gebruik die geschikt zouden zijn. Die zullen het prijstechnisch gezien niet onder doen dan een complete installatie op gas of aardwarmte.
Mjah, ik weet alleen niet of dat 1:1 toepasbaar is natuurlijk. Zou de moeite waard zijn om te onderzoeken maar er wórdt / werd ook wel onderzoek naar gedaan (linkje staat hier in een van de oudere delen wel ergens, heb ik ook in het topic op OHIH gedumpt ergens)
Het is ombouw wel waard als het huidige systeem niet volstaat.
Oneens. Je moet alsnog een afweging maken tussen het ongemak van het huidige systeem en het voordeel van een nieuw aan te leggen systeem vs. de kosten die dat met zich meebrengt.
[...]
De capaciteit van het 3kV net lijkt mij niet voldoende voor wisselverwarming, wat dacht je daarvan? Wissels, spoorbomen, relays zitten allemaal in de orde van enkele honderden watts (gemiddeld). Wisselverwarming zit in de kilowatts.

De ringleiding 3kVAC is 16mm2, dan heb je het over maximaal 100A (6-7 A per mm2). 100A op 3kV maakt 300 kW. Daar kan je dan een wissel of 30 mee verwarmen schat ik zo. Lijkt mij compleet onvoldoende.
Linksom of rechtsom: dat lijkt ons allebei dus niet echt een optie. Ik schaar mezelf overigens niet onder de kenners trouwens ;)

Die aardwarmtesystemen ken ik overigens helemaal niet, heb alleen ervan gelezen dat ze wat milieubewuster zouden zijn, maar ook prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

en milieubelastend op het aspect van de aanleg. Essentieel bij aardwarmte is dan hoe dat zich laat terugschakelen voor kleine toepassingen als (een hele zwik) wissels.
Ik vermoed niet zo goed, dan moet je dus een enorme oversized installatie bouwen met een terugwinningstijd van 10tallen jaren als je het enkel over energie verbruik hebt. En dat heb ik het niet over de overige milieubelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

burne schreef op zondag 05 december 2010 @ 02:18:
Als ik kan rekenen is van 15 oktober tot 15 april zes maanden.
Afbeeldingslocatie: http://www.natuurkalender.nl/images/Grafieken/klimaat/Temp-NL-voorjaar.gif
Zoals je ziet hebben we maar een kleine periode vorst, en nooit 6 maanden aansluitend.

Verder zijn de temperatuurindicatoren idioot complex. Op deze manier heb je dus automatisch een PLC nodig met meerdere sensoren. Ik zou zeggen, alles onder de 2 graden verwarmen tot minimaal 2 graden, en eventueel een signaaltje teruggeven als de verwarming faalt (zeg onder de 0 graden). Dan heb je twee simpele thermostaten nodig welke misschien een paar euro kosten.
Carpento schreef op zondag 05 december 2010 @ 02:37:
Mjah, ik weet alleen niet of dat 1:1 toepasbaar is natuurlijk. Zou de moeite waard zijn om te onderzoeken maar er wórdt / werd ook wel onderzoek naar gedaan (linkje staat hier in een van de oudere delen wel ergens, heb ik ook in het topic op OHIH gedumpt ergens)
Tja, lijkt mij niet zo moeilijk, alleen dit keer niet in een trein maar gewoon buiten in een hok. Of komen die betreffende installateurs niet buiten de werkplaats?
Oneens. Je moet alsnog een afweging maken tussen het ongemak van het huidige systeem en het voordeel van een nieuw aan te leggen systeem vs. de kosten die dat met zich meebrengt.
Ik denk dat als utcs er 5 dagen uit ligt in de winter men deze afweging zeer zeker gaat maken, en wat mij betreft kunnen alle leveranciers van die installaties die jonger zijn dan 15 (8?) jaar een proces aan hun broek krijgen als ze niet met een passende oplossing komen.
Die aardwarmtesystemen ken ik overigens helemaal niet, heb alleen ervan gelezen dat ze wat milieubewuster zouden zijn, maar ook prijzig.
Je boort wat buizen in de grond en je circuleert water. Gevolg is dat je dus geen gas hoeft te verbranden of elektriciteit omzet in puur warmte maar slechts een pomp draaiende hoeft te houden. Bedenk wel dat voor een emplacement een dergelijke pomp ook al snel enkele kW's is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 20-06 22:27

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Ahum, was het niet zo dat de wisselverwarmingen half 'wegbezuinigd' waren omdat ze te duur in onderhoud zouden zijn. Of althans het onderhoud en de plaatsing ervan. Hoe zat dat ook alweer Prorail, want het was niet zo vaak winters in Nederland tot een aantal jaar geleden...

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:36

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
MailMan schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 19:21:
Gelukkig kan ik me er redelijk bij neerleggen. Ik kan me prima voorstellen dat, zoals in de het bericht bovenaan, slechte weersomstandigheden voor vertragingen kunnen zorgen, maar de laksheid waarmee de NS omgaat met haar reizigers en de slechte tot niet aanwezige informatie is compleet absurd. Om dan te horen hoe kleinerend de NS doet over de problemen van vandaag schiet bij mij dan ook compleet in het verkeerde keelgat.
Allemaal leuk en aardig jongeman, maar omroep en informatie op de schermen worden door ProRail verzorgt, daar kunnen individuele vervoerders zelf niks aan doen. En als ProRail iets moet doen, dan weet je het wel... Zo waren de stoppertjes Utrecht - Breda in 's-Hertogenbosch gisteren meer dan eens de IC naar Roosendaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

LauPro schreef op zondag 05 december 2010 @ 03:02:
Zoals je ziet hebben we maar een kleine periode vorst, en nooit 6 maanden aansluitend.
Prorail eist dat de apparatuur van vroege herfst tot laat in de lente actief en klaar om te gebruiken is. Vorig jaar vroor het in de derde week van maart nog een graad of zeven en de vroegste matige vorst die ik kan vinden was 3 november 1980 met 's nachts matige vorst en overdag een maximum van -1ºC.

Dan zit je dus minder dan drie weken van de randen van die periode af. Wie is er nou gek? Jij of Prorail?
Verder zijn de temperatuurindicatoren idioot complex. Op deze manier heb je dus automatisch een PLC nodig met meerdere sensoren. Ik zou zeggen, alles onder de 2 graden verwarmen tot minimaal 2 graden, en eventueel een signaaltje teruggeven als de verwarming faalt (zeg onder de 0 graden). Dan heb je twee simpele thermostaten nodig welke misschien een paar euro kosten.
Zou het heel misschien niet ooit eens zo begonnen zijn? Thermostaatje, klaar? En later bleek dat dat onvoldoende was. Dus is er een voorwaarde bijgekomen. En nog een paar keer. Omdat ze wel ervaring hebben (150 jaar ervaring) en jij niet? Ik kan me bijna niet inhouden om over een spreekwoord te beginnen. Dat met stuurlui en wal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:36

Onbekend

...

burne schreef op zondag 05 december 2010 @ 11:54:
Zou het heel misschien niet ooit eens zo begonnen zijn? Thermostaatje, klaar? En later bleek dat dat onvoldoende was. Dus is er een voorwaarde bijgekomen. En nog een paar keer. Omdat ze wel ervaring hebben (150 jaar ervaring) en jij niet? Ik kan me bijna niet inhouden om over een spreekwoord te beginnen. Dat met stuurlui en wal.
Schijnbaar hebben ze na 150 jaar experimenteren nog steeds geen goede oplossing voor de winterproblemen gevonden. En de beste stuurlui blijven op de wal staan, zolang er verder geen volledige informatie gegeven wordt over de echte en volledige oorzaak van de problemen.
Ik neem aan dat hier op GoT genoeg mensen rondlopen (ik ook) die hun ideeën om de winterproblemen te voorkomen eens willen toetsen...

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:58
Luccus schreef op zondag 05 december 2010 @ 11:50:
[...]
Allemaal leuk en aardig jongeman, maar omroep en informatie op de schermen worden door ProRail verzorgt, daar kunnen individuele vervoerders zelf niks aan doen. En als ProRail iets moet doen, dan weet je het wel... Zo waren de stoppertjes Utrecht - Breda in 's-Hertogenbosch gisteren meer dan eens de IC naar Roosendaal.
Dat ProRail niet helemaal spoort is me inmiddels wel duidelijk en neem ik ze ook kwalijk. Misschien dat de voorbeelden die ik noem zelfs allemaal zijn te herleiden naar ProRail, maar het lijkt me dat de NS meer aan informatievoorziening kan doen dan wat ze gisteren lieten merken. Dat was namelijk helemaal niets.
En mocht het zo zijn dat de NS helemaal geen duidelijke informatie kan verstrekken, geef dan in ieder geval aan de reizigers aan dat dat het geval is, in plaats van je helemaal koest te houden. Natuurlijk impliceert je helemaal stilhouden dat je niets weet, maar het psychologisch effect is totale onbegrip bij de mensen die het de NS verwijten. Wat er ook voor zorgt dat reizigers de NS (blijkbaar vaak onterecht) de schuld geven van alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Onbekend schreef op zondag 05 december 2010 @ 12:06:
Ik neem aan dat hier op GoT genoeg mensen rondlopen (ik ook) die hun ideeën om de winterproblemen te voorkomen eens willen toetsen...
Ja, geen gebrek aan stuurlui aan wal, dat is wel duidelijk. De kop vol onzin met de meest onrealistische en absurde eisen en alles is eenvoudig en kan door een kleuter beter gedaan worden.

Waar komt om te beginnen het waanidee vandaan dat treinen altijd bij ieder weer kunnen rijden?

Tijdens de vorige winter heeft het treinverkeer overhoop gelegen in: Belgie, Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Finland, Schotland, Engeland, Ierland en dat zijn alleen de gebieden waarvan ik de taal goed genoeg spreek om op nieuwssites te kunnen zoeken. Vorig jaar hebben honderden passagiers twee of drie dagen lang vastgezeten in gestrande treinen in zuid-Zweden. Een paar dagen terug zaten duizenden passagiers vast in Duitse treinen of op stations. Het treinverkeer in Engeland was gisteren nog een puinhoop. Dat alleen al sluit uit dat het enkel en alleen de schuld van Prorail is.

Dat hele PVV-achtige gejammer over Prorail komt enkel en alleen voor uit een volstrekt negeren van de realiteit. Soms is het heel slecht weer en soms ben je beter af als je thuisblijft omdat wegen onbegaanbaar zijn, treinen niet rijden en vliegvelden gesloten worden. Dat is geen politiek besluit, het is geen linkse samenzwering, het komt niet door de regentencultuur, soms wint moeder natuur.

http://www.youtube.com/watch?v=nE-f-kZKgLM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

burne schreef op zondag 05 december 2010 @ 11:54:
Prorail eist dat de apparatuur van vroege herfst tot laat in de lente actief en klaar om te gebruiken is. Vorig jaar vroor het in de derde week van maart nog een graad of zeven en de vroegste matige vorst die ik kan vinden was 3 november 1980 met 's nachts matige vorst en overdag een maximum van -1ºC.
Zoals ik heb aangegeven is er bij elektrische verwarming geen gebruiksperiode, deze kunnen 24/7 functioneren.
De kwikthermostaatjes van vroeger zijn anders dan de elektrische thermostaatjes van nu. Verder is dit imo echt een voorbeeld van het nodeloos complex maken van een schakeling. Ik kan mij niet voorstellen dat men 150 jaar geleden de dauwpuntstemperatuur zo nauwkeurig kon meten.

En ja ik ben stuurlui en sta op die wal, dus schippers, doe er iets mee :P !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Veel treinstellen van de Nederlandse Spoorwegen zijn door de hevige sneeuwval beschadigd. Het gaat vooral om zekeringen die eruit zijn geklapt. Daardoor kunnen soms de deuren niet meer open en dicht of doet de verlichting het niet.

Of het kapotte materieel ook gevolgen heeft voor de dienstregeling, is nog niet duidelijk. De NS overweegt om met minder materieel te gaan rijden. Daar komt later vanmiddag meer duidelijkheid over.

Op dit moment rijden de treinen volgens dienstregeling. Gisteren was het treinverkeer in de Randstad nog ernstig ontregeld door het winterweer. Vooral rond Utrecht, Amsterdam en Rotterdam reden minder treinen.

Rond middernacht stonden op Utrecht Centraal nog honderden mensen te wachten op vervoer naar huis.

GroenLinks heeft een spoeddebat aangevraagd over de problemen. Kamerlid Van Gent noemt de situatie op het spoor "een puinhoop". Dit kan zo niet langer, twittert ze. Ze wil dat minister Schultz van Infrastructuur ingrijpt bij ProRail.
Bron: http://nos.nl/artikel/203...adigd-door-sneeuwval.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Het wachten is op een motie van Richard de Mos die de regering vraagt sneeuwval te verbieden. Dat zal ze leren bij de Nederlandse Spoorwegen! Richard lost het wel even op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik ben erg benieuwd welke treinen dit betreft, als het de SLT betreft dan vrees ik het ergste |:( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

LauPro schreef op zondag 05 december 2010 @ 13:13:
Zoals ik heb aangegeven is er bij elektrische verwarming geen gebruiksperiode, deze kunnen 24/7 functioneren.
Je hebt je helemaal vastgebeten in de wisselverwarming, is het niet?

Wat ga je doen aan vastvriezende deurrubbers waardoor motoren en kleppen voor de deurbediening doorbranden en zoals Wildhagen citeert massaal treinen buiten gebruik stelt?

5000 man personeel erbij met blikjes vaseline om de deurrubbers in te vetten?

Miljoenen uitgeven aan deurrubbers met tefloncoating?

Miljarden uitgeven aan verwarmde deurrubbers?

Of concluderen dat een paar dagen chaos per jaar al honderden jaren deel uitmaakt van het gewone leven?

(Overigens: 'wisselstoring' is veel meer dan enkel en alleen 'de wisselverwarming is stuk'. Dat had je denk ik zelf ook wel kunnen bedenken, maar ik wijs je er maar even op voordat je je als een ware Don Quichot vastbijt in een zelfverzonnen wanproduct.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

burne schreef op zondag 05 december 2010 @ 13:42:
5000 man personeel erbij met blikjes vaseline om de deurrubbers in te vetten?
Prima oplossing, als je idd op elk station een mannetje zet met wat vaseline, dan komt men er idd wel.
Miljarden uitgeven aan verwarmde deurrubbers?
Een weerstandsdraadje door dat rubber leggen met een thermostaatje is voldoende, zou voor 100 euro per deur realiseerbaar moeten zijn.
Of concluderen dat een paar dagen chaos per jaar al honderden jaren deel uitmaakt van het gewone leven?
Sneeuw hoeft geen chaos te zijn, kijk maar om ons heen.
(Overigens: 'wisselstoring' is veel meer dan enkel en alleen 'de wisselverwarming is stuk'. Dat had je denk ik zelf ook wel kunnen bedenken, maar ik wijs je er maar even op voordat je je als een ware Don Quichot vastbijt in een zelfverzonnen wanproduct.)
Tja nogmaals, bring it on. Het is steeds zo dat systemen die er juist voor zijn om deze situaties te voorkomen het op dag 1 begeven, dat is gewoon onacceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

LauPro schreef op zondag 05 december 2010 @ 14:08:
[...]
Prima oplossing, als je idd op elk station een mannetje zet met wat vaseline, dan komt men er idd wel.
Jij betaald?
[...]
Een weerstandsdraadje door dat rubber leggen met een thermostaatje is voldoende, zou voor 100 euro per deur realiseerbaar moeten zijn.
_o- HAHA, en als er een foutje in zit sturen we de tuchtrechter d'r op?
[...]
[...]
Tja nogmaals, bring it on. Het is steeds zo dat systemen die er juist voor zijn om deze situaties te voorkomen het op dag 1 begeven, dat is gewoon onacceptabel.
Als de airco in je auto stuk is merk je dat ook pas als je 'm gebruikt.

Of als hij bijna stuk is merk je dit ook pas als je 'm zwaar belast.

[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 05-12-2010 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

LauPro schreef op zondag 05 december 2010 @ 14:08:
Met oogkleppen en een roze bril ziet alles er heel mooi en vrolijk uit, maar nu praat je enorme onzin.
Tijdens de vorige winter heeft het treinverkeer overhoop gelegen in: Belgie, Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Finland, Schotland, Engeland, Ierland en dat zijn alleen de gebieden waarvan ik de taal goed genoeg spreek om op nieuwssites te kunnen zoeken. Vorig jaar hebben honderden passagiers twee of drie dagen lang vastgezeten in gestrande treinen in zuid-Zweden. Een paar dagen terug zaten duizenden passagiers vast in Duitse treinen of op stations. Het treinverkeer in Engeland was gisteren nog een puinhoop. Dat alleen al sluit uit dat het enkel en alleen de schuld van Prorail is.
was wat ik daarnet al naar voren bracht. Meer onderbouwing:

Is the UK uniquely bad at coping with snow?

Landesweiter Schneefall löst Verkehrschaos aus

Tog ramt af tekniske problemer

Ofwel: je kletst maar wat. :o

[ Voor 8% gewijzigd door burne op 05-12-2010 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Door het winterweer is in een aantal treinstellen kortsluiting ontstaan. Door de kapotte zekeringen konden deuren niet meer open en vielen de airco en verlichting uit.
Volgens Somda gaat het om een aantal VIRM's. Zowel zesjes als viertjes.
In totaal zouden er al 20 treinstellen stilstaan op opstelterreinen (geen idee of het allemaal VIRM is), maar ik vraag me af of de VIRM in dit geval niet even opnieuw naar de Klima-kamer van Wenen moet voor een herkeuring?
Ik heb geen idee of de VIRM-4 serie er wel eens een bezoekje heeft gebracht, gezien die toch enkele grote wijzigingen gekregen heeft vergeleken met de vorige VIRM-series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

Is er eigenlijk iemand die precies weet hoe het zit met de winterperikelen de afgelopen dagen? Ik kom her en der een schaars berichtje tegen, maar nergens kan ik vinden wat er nu de oorzaak van was dat er zo weinig treinen konden rijden @Utrecht en of er toen overgestapt is op de geteste winterdienstregelen (zo nee, waarom niet). Ik zou ook wel graag willen weten hoe het met de investeringen door ProRail zit, wat is daar van terechtgekomen? Maar daar is eerst een onderzoek voor nodig lijkt me.

Het is natuurlijk erg makkelijk om nu met zo weinig kennis meteen een oordeel te gaan vellen en met houtje-touwtje oplossingen te komen, maar naar mijn idee weten we niet goed genoeg waarom het eigenlijk misgegaan is.

Dat winterweer altijd ongemakken met zich meebrengt is een feit, en dat moeder natuur soms wint ook. Als er een meter sneeuw valt verwacht ik niet zomaar ergens te kunnen komen, maar m.i. was het de afgelopen dagen niet zo erg dat je dit soort grote problemen mag verwachten. Wat vertragingen prima, maar Utrecht CS dat bijna helemaal plat gaat is imho niet acceptabel met deze hoeveelheid sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
AW_Bos schreef op zondag 05 december 2010 @ 15:33:
[...]

In totaal zouden er al 20 treinstellen stilstaan op opstelterreinen (geen idee of het allemaal VIRM is), maar ik vraag me af of de VIRM in dit geval niet even opnieuw naar de Klima-kamer van Wenen moet voor een herkeuring?
Sinds wanneer lost een "herkeuring" technische problemen op? Ik weet niet of er überhaupt al iets met VIRM VI'jes is gedaan; her en der wordt alleen melding gemaakt van de vierwagenstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
AW_Bos hoopt dat een eventuele afkeur zou opleveren dat men met meer prioriteit eventuele knelpunten zou aanpakken, gok ik :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
WD40 doet trouwens ook wonderen, en is sneller aan te brengen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

burne schreef op zondag 05 december 2010 @ 12:51:
Waar komt om te beginnen het waanidee vandaan dat treinen altijd bij ieder weer kunnen rijden?
Wellicht de momenteel draaiende commercials van de NS waarin ze zichzelf op de borst kloppen? :)

De grootste problemen bij NS zijn:

1) Een falend informatieapparaat
2) Verkeerde verwachtingen van reizigers

Het eerste punt is volledig aan NS te wijten, het tweede punt is grotendeels aan NS te wijten.

Maak gewoon duidelijk dat als het een paar graadjes vriest en er een klein laagje sneeuw valt, het maar valt te bezien of er nog wat rijdt, je vooral niets moet verwachten en ook niet moet denken dat de NS allemaal weet wat er nog rijdt of waarheen en je maar het beste thuis kan blijven. Dan heb je in ieder geval de verwachtingen van de reizigers naar behoren gemanaged.

Zorg er dan voor dat de informatie op de borden en bij de medewerkers er is en klopt. Enkele dingen van afgelopen zaterdag:

• Op Utrecht stonden borden waar geen vertraging bij stond, bij treinen die uitgevallen bleken.
• Op Amsterdam stond "Geen informatie beschikbaar" op de vertrektijdenmonitoren
• Op de trein naar Uitgeest vanaf Amsterdam stond eerst "Rotterdam" op de monitor (begrijpelijk, daar was de trein naartoe gepland), vervolgens "Uitgeest via Gouda" (belachelijk) en ín de trein werd door het automatische systeem iets boven Amsterdam omgeroepen "We naderen station Rotterdam Noord", zonder dat de conducteur (als die er al was) of de machinist even het juiste station omriep.
• In A'dam werd ons verteld dat er een pendeldienst was tussen Zaandam en Den Helder, in Zaandam wisten ze van niets.
• In Zaandam kwamen treinen zonder bestemming op het display aan bij perrons zonder bestemming op het bord en moest je maar naar de conducteur toe rennen om te vragen waar de trein heen ging.

En dat is dus alleen nog maar wat ik persoonlijk heb meegemaakt. Let wel, al deze items zijn informatieproblemen en hebben helemaal niets te maken met het weer.

Een half uurtje voordat we op het station aankwamen keken we nog op ns.nl en zagen we 12 storingen op trajecten waar we niet langs hoefden. Óp het station bleek het volkomen chaos op het spoor. Om half drie werd een bericht omgeroepen met als boodschap iets als 'Wegens het winterse weer kunnen weinig treinen dit station bereiken. Treinen die wel rijden worden omgeroepen'. Vervolgens lees ik 's avonds op nu.nl dat om vier uur 'de dienstregeling is losgelaten' of iets dergelijks. Dat doet nauwelijks recht aan de feitelijke situatie. Ook een lachertje, op het informatiebord in Zaandam stond dat er "wegens het winterse weer een gewijzigde dienstregeling" was. Niemand daar wist wanneer welke trein zou komen, of hij zou komen en of en waarheen hij zou vertrekken. En dat noemen ze dan een 'gewijzigde dienstregeling'.

Het is gemakkelijk om hier de mensen te verwijten dat ze zich blindstaren op de wissels, maar als NS televisiespotjes uitzend waarin ze melden dat ze nu allemaal verwarmde wissels hebben, dan en je toch op het minst op het verkeerde been gezet als dan nu blijkt dat de verwarming slechts een deel van de wisselproblematiek blijkt en de wisselproblematiek slechts een deel van de NS-problematiek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Tja, zoals ik net op de radio hoorde: De mensen in de trein met mobiel internet waren vaak beter geïnformeerd dan de machinist en de conducteur.

Een betere informatievoorziening zou een hoop frustratie schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Anoniem: 59888 schreef op zondag 05 december 2010 @ 18:45:
en of er toen overgestapt is op de geteste winterdienstregelen (zo nee, waarom niet).
Via-via hoorde ik van een NS-medewerker dat voor de winterdienstregeling 36 uur tevoren moet worden bepaald of hij mogelijk wordt ingezet, en 12 uur voor aangang van de dienst (dat is dus vrijdagmiddag 4 uur) de definitieve no-go wordt gegeven. Op de dag zelf kan alleen nog geswitcht worden naar een nood-dienstregeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
FNV Bondgenoten gaat donderdag om de tafel met de Nederlandse Spoorwegen (NS) en spoorwegbeheerder Prorail om te bespreken hoe chaotische situaties op het spoor, zoals afgelopen zaterdag, voortaan kunnen worden voorkomen.

Dat meldt de vakbond maandag.

Het treinverkeer ondervond dit weekend vooral rond Amsterdam en Utrecht veel hinder van het winterweer. Er werd een aangepaste dienstregeling ingesteld voor de Randstad en er reden van en naar Utrecht alleen stoptreinen.

Door wisselstoringen was bovendien het treinverkeer van en naar Amsterdam Centraal zaterdag lange tijd ernstig verstoord. Volgens FNV Bondgenoten is de situatie te wijten aan onvoldoende samenwerking en gebrekkige communicatie in en tussen de spoorbedrijven.

"Als het erg slecht weer is heeft iedereen daar last van, je kunt de NS natuurlijk niet overal de schuld van geven. Maar het is vervelend dat wederom de communicatie zo slecht verliep, waardoor reizigers en personeel niet wisten waar ze aan toe waren", aldus FNV-woordvoerder Marco van Moort.

In de aanloop naar deze winter zeiden de spoorbeheerder en de NS beter voorbereid te zijn op winterse omstandigheden, nadat vorig jaar chaos ontstond op het spoor door hevige sneeuwval. Prorail en NS investeerden tientallen miljoenen euro's in maatregelen om het spoor 'winterklaar' te maken, zoals het renoveren van zogenoemde wisselverwarmers.

FNV Bondgenoten wil naar eigen zeggen nu harde afspraken maken met NS en Prorail. De vakbond zegt veel meldingen te hebben gekregen van spoorwegpersoneel dat ontevreden was over het beleid van hun werkgever in de chaos tijdens het Sinterklaasweekend.

“Het spoorpersoneel heeft alle zeilen bij moeten zetten om klanten te helpen en voelde zich onmachtig”, aldus vakbondsbestuurder Roel Berghuis.
nu.nl

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

EXCUSES NS OM GEBREKKIGE INFORMATIE

De NS biedt zijn excuses aan aan reizigers en personeel voor de chaos die afgelopen weekend is ontstaan op het spoor. Topman Meerstadt belooft beterschap voor de toekomst.
Meer.

Gelukkig beterschap voor de toekomst :/
Waarom niet gewoon zeggen dat ook de trein last kan hebben van het weer.

[ Voor 12% gewijzigd door jelmervos op 06-12-2010 19:49 ]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
eamelink schreef op maandag 06 december 2010 @ 10:41:
[...]

Via-via hoorde ik van een NS-medewerker dat voor de winterdienstregeling 36 uur tevoren moet worden bepaald of hij mogelijk wordt ingezet, en 12 uur voor aangang van de dienst (dat is dus vrijdagmiddag 4 uur) de definitieve no-go wordt gegeven. Op de dag zelf kan alleen nog geswitcht worden naar een nood-dienstregeling...
Heeft voornamelijk met VPT te maken (planregels dus). Zit een hoop achter (materieeltabellen, mensenplanning etc, rijwegen). Die laden ze niet even in 5 minuten in. Exacte details heb ik daar ook niet van, omdat ik dat spul niet goed genoeg ken. Is het een echte belemmering om treintjes te rijden: neu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vanavond zag ik een groen knipperend seinbeeld bij bnc (ri ed)
Heb op internet gevonden dat voorbijrijden is toegestaan met 40 km/h.

Had/heeft dit met de mist te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Cheesy schreef op maandag 06 december 2010 @ 22:28:
Vanavond zag ik een groen knipperend seinbeeld bij bnc (ri ed)
Heb op internet gevonden dat voorbijrijden is toegestaan met 40 km/h.

Had/heeft dit met de mist te maken?
Eerder met een wissel op de vrije baan denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-05 02:48

silverstorm

tearing me apart

Het seinbeeld groen knipper staat het voorbijrijden met een snelheid van km/h toe, waarbij het volgende sein niet stoptonend is. Vaak toegepast wanneer een trein door een wissel moet en daarbij niet sneller mag dan 40 km/h.

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
M.a.w. - om de vraag te beantwoorden - het is een regulier seinbeeld en heeft niets met weersomstandigheden te maken (dergelijke seinbeelden zijn er ook niet in Nederland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130184

AW_Bos schreef op zondag 05 december 2010 @ 15:33:
[...]

Ik heb geen idee of de VIRM-4 serie er wel eens een bezoekje heeft gebracht, gezien die toch enkele grote wijzigingen gekregen heeft vergeleken met de vorige VIRM-series.
VIRMs zijn dat dubbeldekkers? Ik zat vanochtend in zo'n nieuwe koploper met internet waarvan alle deuren niet meer open gingen. Of het is toeval, of die dingen hebben er (ook) last van. Na de trein "rebooten" en met die knopjes onderaan de trein gingen ze ook niet open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Vinnienerd schreef op maandag 06 december 2010 @ 23:30:
[...]

Eerder met een wissel op de vrije baan denk ik
wissel en vrije baan in 1 zin gaan niet samen (niet in deze context). Het seinbeeld is zoals Luccus al aangaf geheel normaal. Een trdl kan geen "nieuw" seinbeeld activeren. Een sein toont altijd een kleur of een seinbeeld wat iets zegt over de 2 blokken achter dat sein. Met mist of iets dergelijks kan enkel door de treindienstleider een dimm commando worden gegeven, waardoor de lampspanning op de lamp verlaagd wordt en dus het licht minder vel schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Hm, communicatie...
Komt de internationale trein uit Antwerpen het perron op, zonder mededelingen, dus iedereen stapt in. Na 5 min stilstaan zie ik de stoptrein wegrijden, en nog een minuutje later wordt er omgeroepen dat de trein defect is. Leuk, als je je alternatief net ziet vertrekken, nu had ik net zo goed 40 minuten langer in bed kunnen blijven liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:25
'Prorail verwaarloost wissels'

AMSTERDAM – Prorail heeft de wissels op het spoor jarenlang verwaarloosd. De problemen op het spoor worden niet veroorzaakt door de sneeuw, maar door dit achterstallige onderhoud .
Hele bericht op nu.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Lekker weer van ProRail....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Waar ProRail slecht presteert, presteert NedTrain goed om de DD-AR om te bouwen tot de DDZ. ;)

De bak is van buiten af zo goed als af. Nu het interieur nog en de overige bakken, en in het voorjaar heeft de NS een juweeltje bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
IJnte schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 09:41:
[...]

wissel en vrije baan in 1 zin gaan niet samen (niet in deze context). Het seinbeeld is zoals Luccus al aangaf geheel normaal. Een trdl kan geen "nieuw" seinbeeld activeren. Een sein toont altijd een kleur of een seinbeeld wat iets zegt over de 2 blokken achter dat sein. Met mist of iets dergelijks kan enkel door de treindienstleider een dimm commando worden gegeven, waardoor de lampspanning op de lamp verlaagd wordt en dus het licht minder vel schijnt.
Dat snap ik wel, ik had moeten zeggen
Een wissel in een bediend stuk tussen twee stukken vrije baan
Zoiets? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Mjah zoiets ja. Er zijn altijd wel weer uitzonderingssituaties denkbaar overigens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

IJnte schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 09:41:
[...]
Met mist of iets dergelijks kan enkel door de treindienstleider een dimm commando worden gegeven, waardoor de lampspanning op de lamp verlaagd wordt en dus het licht minder velfel schijnt.
:? Dat lijkt me tegenovergesteld aan wat je wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 16:34

Jeoh

blaat

Nou, we kunnen in de toekomst dus ook in de Sprinter poepen.

07-12-2010 • De Tweede Kamer heeft een motie van SP-Kamerlid Farshad Bashir aangenomen die het kabinet oproept om in de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet een toilet in iedere trein verplicht te stellen.

Eerder steunde de Kamer al een motie van SP-leider Emile Roemer van vergelijkbare strekking. Toch werd onlangs bekend dat de NS nog steeds treinen aanschaft zonder toilet. Bashir: ‘Met het aannemen van de motie kan de NS niet anders dan enkel nieuwe treien mét toilet aanschaffen en de huidige treinen zonder toilet ombouwen. Goed dat de Kamer het kabinet nu dwingt om eindelijk actie te ondernemen in het belang van de reiziger.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Jeoh schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 16:25:
Nou, we kunnen in de toekomst dus ook in de Sprinter poepen.

07-12-2010 • De Tweede Kamer heeft een motie van SP-Kamerlid Farshad Bashir aangenomen die het kabinet oproept om in de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet een toilet in iedere trein verplicht te stellen.

Eerder steunde de Kamer al een motie van SP-leider Emile Roemer van vergelijkbare strekking. Toch werd onlangs bekend dat de NS nog steeds treinen aanschaft zonder toilet. Bashir: ‘Met het aannemen van de motie kan de NS niet anders dan enkel nieuwe treien mét toilet aanschaffen en de huidige treinen zonder toilet ombouwen. Goed dat de Kamer het kabinet nu dwingt om eindelijk actie te ondernemen in het belang van de reiziger.’
Nou meneer Bashir heeft niet helemaal begrepen wat een motie is. De NS is sowieso niet gebonden aan moties, en bewindspersonen in beginsel ook niet (muw motie van wantrouwen). Ben trouwens benieuwd hoe meneer Bashir het gaat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
PolarBear schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 16:36:
[...]

Nou meneer Bashir heeft niet helemaal begrepen wat een motie is. De NS is sowieso niet gebonden aan moties, en bewindspersonen in beginsel ook niet (muw motie van wantrouwen).
Wel als dit soort dingen in een "Programma van Eisen" (PvE) voor een concessie worden opgenomen als verplichte zaken om te mogen bieden op de concessie (of iig in aanmerking te komen voor de gunning van de concessie).

En dat opnemen in de PvE lijkt dus de bedoeling van Bashir te zijn, en waar dus de TK achter lijkt te staan. In andere woorden, de kans dat deze eis in de PvE komt lijkt vrij realistisch.

En hoe dat betaalt word is niet het probleem van de indiener van de motie, maar van de partij die op de concessie inschrijft, in dit geval dus de NS.

[ Voor 9% gewijzigd door wildhagen op 07-12-2010 16:48 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
wildhagen schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 16:47:
[...]

Wel als dit soort dingen in een "Programma van Eisen" (PvE) voor een concessie worden opgenomen als verplichte zaken om te mogen bieden op de concessie (of iig in aanmerking te komen voor de gunning van de concessie).

En dat opnemen in de PvE lijkt dus de bedoeling van Bashir te zijn, en waar dus de TK achter lijkt te staan. In andere woorden, de kans dat deze eis in de PvE komt lijkt vrij realistisch.
Het kan maar de indruk wekken dat er nu geen treinen meer komen zonder WC's is erg kort door de bocht.
En hoe dat betaalt word is niet het probleem van de indiener van de motie, maar van de partij die op de concessie inschrijft, in dit geval dus de NS.
Het komt uit de lengte of uit de breedte. Uiteindelijk komt het of uit de overheid of uit de reiziger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
PolarBear schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 16:53:
[...]

Het kan maar de indruk wekken dat er nu geen treinen meer komen zonder WC's is erg kort door de bocht.
Als dat een eis wordt die word opgenomen in de uiteindelijke PvE, dan is het niet zozeer kort door de bocht, maar dan is het een bijna-zekerheid. Zoniet, kan de NS (of een andere inschrijver op de aanbesteding die met treinen zonder toilet komt) na het RFI/RFP-proces de concessie mogelijk op haar buik schrijven, omdat hun proposal dan niet aan de PvE voldoet.

En de kans dat het in de PvE word opgenomen lijkt me vrij groot, als de Tweede Kamer er in meerderheid achter staat is het politiek niet verstandig om die wens te negeren.

Als de concessie onderhands gegund word is het uiteraard een ander verhaal, omdat er dan van een PvE niet echt sprake is.
[...]

Het komt uit de lengte of uit de breedte. Uiteindelijk komt het of uit de overheid of uit de reiziger.
Dat geld voor elke eis in de PvE natuurlijk, niet alleen voor deze.

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 07-12-2010 17:01 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 09:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

PolarBear schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 16:36:
[...]

Nou meneer Bashir heeft niet helemaal begrepen wat een motie is. De NS is sowieso niet gebonden aan moties, en bewindspersonen in beginsel ook niet (muw motie van wantrouwen). Ben trouwens benieuwd hoe meneer Bashir het gaat betalen.
De concessie voor het hoofdrailnet wordt in 2015 opnieuw vergeven. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aan de NS. Er zullen echter aan de NS wel eisen worden gesteld waar ze aan moeten voldoen. De minister kan natuurlijk deze motie naast zich neerleggen en de eis tot een toilet in elke trein niet in de concessieeisen opnemen, maar als een kamermeerderheid voor die motie stemt, en die kamermeerderheid vindt het belangrijk genoeg, dan kunnen ze de minister ook naar huis sturen als zij deze motie naast zich neer legt.
Of zelfs de regering.

Ik denk dt mijnheer Bashir heel goed weet wat die motie waard is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De regering KAN niet naar huis gestuurd worden, de Kroon is daar ook onderdeel van. Het kabinet kan wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik denk dat als het kabinet valt om of er wel of geen toiletten in de voertuigen van een geprivatiseerd bedrijf aanwezig zijn, we of iets héél goed doen, of waaschijnlijker iets héél erg fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:58

F.West98

Alweer 16 jaar hier

mmm.
de laatste tijd merk ik dat er in zuidhorn (groningen) niet op de bus gewacht wordt. De bus komt aan en de trein gaat dicht, terwijl er nog mensen aan komen rennen. Hij vertrekt om .14, maar moet om .16 vertrekken, hij vertrekt te vroeg en laat mensen een half uur wachten daardoor. Dat is wel slecht van arriva.
(overigens moet de bus wel om .10 aankomen, die heeft dan vertraging)

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 17:21:
[...]

De concessie voor het hoofdrailnet wordt in 2015 opnieuw vergeven. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aan de NS. Er zullen echter aan de NS wel eisen worden gesteld waar ze aan moeten voldoen. De minister kan natuurlijk deze motie naast zich neerleggen en de eis tot een toilet in elke trein niet in de concessieeisen opnemen, maar als een kamermeerderheid voor die motie stemt, en die kamermeerderheid vindt het belangrijk genoeg, dan kunnen ze de minister ook naar huis sturen als zij deze motie naast zich neer legt.
Of zelfs de regering.

Ik denk dt mijnheer Bashir heel goed weet wat die motie waard is.
De minister heeft al verschillende keren aangegeven geen geld te hebben voor inbouw van toiletten in de SLT's. Daarbij er worden wekelijks moties aangenomen, velen worden niet of nauwelijks uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Boudewijn schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 17:35:
De regering KAN niet naar huis gestuurd worden, de Kroon is daar ook onderdeel van. Het kabinet kan wel weg.
Je moet als regering een behoorlijk dikke huid hebben om een motie van wantrouwen met > 76 stemmen voor naast je neer te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 18:51:
Ik denk dat als het kabinet valt om of er wel of geen toiletten in de voertuigen van een geprivatiseerd bedrijf aanwezig zijn, we of iets héél goed doen, of waaschijnlijker iets héél erg fout.
In zo'n geval valt het kabinet (of de minister) niet omdat hij geen toiletten wil verplichten. Nee, hij valt omdat hij de wens van de volksvertegenwoordiging (lees: de Tweede Kamer) niet uitvoert.

Er zijn om die reden wel vaker ministers naar huis gestuurd (geen hele kabinetten iirc), dus een unicum zou het zeker niet zijn.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Ik heb de berichten allemaal wel meegelezen, maar geen tijd gehad om hier weer te posten.
burne schreef op zondag 05 december 2010 @ 12:51:
Ja, geen gebrek aan stuurlui aan wal, dat is wel duidelijk. De kop vol onzin met de meest onrealistische en absurde eisen en alles is eenvoudig en kan door een kleuter beter gedaan worden.
Dat zijn jouw woorden. Maar de eisen zijn grenswaarden die mogelijk voor zouden kunnen komen. Daarnaast zijn er enorm veel oplossingen. Het is maar net hoeveel geld je er voor over hebt.
Als ProRail/NS dat vooraf al hadden aangegeven dat er regelmatig treinen zullen uitvallen, was dat prima geweest. Dan hadden we geen discussie gehad, maar ze adverteren wel dat ze goed voorbereid zijn op de winter.....
Dat hele PVV-achtige gejammer over Prorail komt enkel en alleen voor uit een volstrekt negeren van de realiteit. Soms is het heel slecht weer en soms ben je beter af als je thuisblijft omdat wegen onbegaanbaar zijn, treinen niet rijden en vliegvelden gesloten worden. Dat is geen politiek besluit, het is geen linkse samenzwering, het komt niet door de regentencultuur, soms wint moeder natuur.
Het weer was totaal niet slecht. Éen lullig sneeuwbuitje en meteen werken wisselverwarmers niet en/of staan de treinen stil. Dit weer hadden we vorig jaar ook meegemaakt, dus dat is geen excuus.
Ik verwijs nu weer naar de reclame dat het spoor winterklaar zou zijn.
burne schreef op zondag 05 december 2010 @ 13:42:
Wat ga je doen aan vastvriezende deurrubbers waardoor motoren en kleppen voor de deurbediening doorbranden en zoals Wildhagen citeert massaal treinen buiten gebruik stelt?
Ik mag toch hopen dat ze toch wel enige beveiligingen hebben ingebouwd, en dat ze daar ook niet op bezuinigd hebben!
IJnte schreef op maandag 06 december 2010 @ 20:40:
Heeft voornamelijk met VPT te maken (planregels dus). Zit een hoop achter (materieeltabellen, mensenplanning etc, rijwegen). Die laden ze niet even in 5 minuten in. Exacte details heb ik daar ook niet van, omdat ik dat spul niet goed genoeg ken. Is het een echte belemmering om treintjes te rijden: neu.
Ik neem aan dat in zo'n noodregeling veel seinen en een groot deel van de wissels nog bediend moeten worden, en dat met ook verwacht over een bepaald aantal en type materieel op bepaalde plaatsen te hebben staan.
Waar is in zo'n noodregeling vanuit gegaan? Een bepaald station mijden? Het gebruik van zo min mogelijk wissels?

En over de toiletten: Waren die niet verdwenen om meer zitplaatsen te creëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

burne schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 19:19:
[...]

Je moet als regering een behoorlijk dikke huid hebben om een motie van wantrouwen met > 76 stemmen voor naast je neer te leggen.
Ik viel meer over kabinet versus regering. De Kroon is deel van de regering, en naar huis sturen van de Kroon gebeurt niet zo vaak in NL ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 28-05 10:26
76 zetels is een hele krappe meerderheid. Als Dion Graus ineens besluit toiletten heel belangrijk te vinden en overstapt naar GroenLinks, dan is het geen meerderheid meer. Besluit vervolgens nog iemand om op te stappen dan is het over en uit.

Of dat over toiletten in treinen gaat gebeuren? Ik denk het niet. Maar het zou kunnen.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Onbekend schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 19:27:
Het weer was totaal niet slecht. Éen lullig sneeuwbuitje en meteen werken wisselverwarmers niet en/of staan de treinen stil. Dit weer hadden we vorig jaar ook meegemaakt, dus dat is geen excuus.
Heb je de linkjes niet gezien? Denk je dat het in Denemarken en Duitsland een bende kan zijn, dat vervolgens de sneeuwbui uitgaat, Nederland oversteekt en vervolgens weer aangaat en een ongekende chaos in Schotland en Engeland veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Mij gaat het erom dat als het weer iets tegenzit, je totaal niet op het treinverkeer kan vertrouwen. Natuurlijk zie ik ook de problemen in andere landen, maar de overheid wil dat de trein een goed alternatief is voor de auto en daarvoor is nog een hele lange weg te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Onbekend schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 20:48:
Mij gaat het erom dat als het weer iets tegenzit, je totaal niet op het treinverkeer kan vertrouwen. Natuurlijk zie ik ook de problemen in andere landen, maar de overheid wil dat de trein een goed alternatief is voor de auto en daarvoor is nog een hele lange weg te gaan.
Tja, en als je als alternatief voor de trein de auto neemt lukt dat alsnog voor geen meter met honderden kilometers file en spekgladde wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-06 17:57
Nu we het over de toiletten hebben: hoeveel mensen gebruiken nu uberhaupt een toilet in de trein?

Dan even de conducteurs en machinisten buiten beschouwing laten.

Is hier onderzoek naar gedaan? Waarom wil iedereen toch toiletten in deze "stoptreinen"? Hoeveel % van de reizigers maakt gebruik van de wc? Ik kan je zeggen dat ik alleen als ik ECHT maar dan ook ECHT moet gebruik van de wc maak, en mijn ervaring met die wc's zijn...tja...dat kun je zelf wel invullen denk ik. Niet best ;). Daarbij ga ik alleen maar in Intercity's naar de wc aangezien de WC's in de stoptreinen nog ranziger zijn!!! Dus...waar zijn de onderzoeken waarom de toiletten zo ontzettend noodzakelijk zijn? Worden ze beter schoongemaakt in de nieuwe treinen zodat ze meer klanten gaan lokken om naar de WC te gaan?

En graag niet komen met teksten als: voor de ouderen. Dat geloof ik best: maar hoeveel dan? Waar is dat op gebaseerd dat het voor de ouderen is? Weegt het op tegen de kosten? Ik zie bedragen van meer dan miljoenen voorbij komen... (even het NS personeel buiten beschouwing laten, dat is even niet interessant)

Of lopen we gewoon te bashen op de NS omdat het allemaal wat tegen zit op dit moment i.v.m de winter en we hopen dat de NS dan maar als goedmakertje (wat niet eens hoeft, in de winter kunnen nu eenmaal treinen uitvallen, net zoals een auto) de toiletten installeert?

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:52

PeaceNlove

Deugleuter

Ja, en als met de sneeuwbuien van vorige week gaat direct ook Schiphol plat en heb je ook een probleem als je de snelweg op wilt. Moeder natuur wint soms. Leer er mee leven en blijf een dagje thuis.

Overigens stond vandaag maar weer eens in de NRC-next een grafiek dat de punctualiteit vergeleken met de rest van Europa erg goed is en de intensiteit van het spoorgebruik het allerhoogst. NS en Prorail doen het blijkbaar zo slecht nog niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Het dringt nog altijd niet tot je door dat je iets wilt wat geen enkel land tot nu toe voor elkaar gekregen heeft.

Je zou denken dat Scotland enige ervaring met sneeuw zou hebben. Maar vanavond zitten er weer honderden auto's en vrachtwagens vast in de sneeuw, zijn luchthavens gesloten en rijden er vrijwel geen treinen en helemaal geen bussen. Voor de tweede avond op rij. http://www.bbc.co.uk/news/uk-11943032

Jij wilt gewoon janken dat het specifiek de schuld van de Nederlandse overheid is. Dat is het niet. In alle landen is het kut als het extreem weer is. Dat is al honderden jaren onlosmakelijk deel van een georganiseerde samenleving die van transport afhankelijk is. Iets meer internationaal en historisch perspectief, iets meer relativeringsvermogen en iets minder afhankelijkheid van anderen helpt een stuk.

En anders ga je de volgende keer toch gewoon op de fiets naar je werk, als er een 'lullig sneeuwbuitje' valt? Ben je van niemand afhankelijk en heb je het zelf helemaal in de hand. En echt moeilijk is het niet.

Dan hebben wij tenminste iets om over te lachen in het acht-uur journaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
CyBeR schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 15:02:
[...]

:? Dat lijkt me tegenovergesteld aan wat je wilt?
Als je 2 seinen op een portaal hebt hangen (naast elkaar) en het is dichte mist, dan zie je als Mcn niet meer voor welk spoor het sein nu op rood of op geel/groen staat omdat de mist het lich heel diffuus maakt. Het gebruiken van het dimm commando wordt dan wel eens overwogen. Ook in de nacht worden de lampen van seinen gedimd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

IJnte schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 21:26:
[...]

Als je 2 seinen op een portaal hebt hangen (naast elkaar) en het is dichte mist, dan zie je als Mcn niet meer voor welk spoor het sein nu op rood of op geel/groen staat omdat de mist het lich heel diffuus maakt. Het gebruiken van het dimm commando wordt dan wel eens overwogen. Ook in de nacht worden de lampen van seinen gedimd.
Fair enough, maar dat wordt dus als beter beschouwd dan het sein helemaal niet kunnen zien omdat 't niet licht genoeg is om door de mist heen te schijnen? (Dat ze 's nachts wat lager kunnen is logisch natuurlijk.)
Sorry, maar waarmee is dan die 900 kilometer file waar we het laatst over hadden (en let even op de grootte van het land waarin dit gebeurt) mee gemaakt?

[ Voor 29% gewijzigd door CyBeR op 07-12-2010 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Hm, een klein gedachtenspinseltje, hoeveel mensen zullen daadwerkelijk geld terugvragen bij vertraging? Ik zit nu namelijk in een trein die ze laten staan en vervolgens in plaats van de volgende trein laten gaan (en deze is vervangen door de trein die anders de stoptrein zou zijn). Iedereen die in deze trein zat en verder moet dan Bergen op Zoom heeft dus recht op een compensatie.
Voor mij wordt het maar weer even kijken of ik die formulieren nog heb liggen, en sowieso maar weer eens een nieuw setje halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
UTRECHT - De NS heeft sinds zaterdag 1600 claims ontvangen van reizigers die niet op tijd hun plaats van bestemming bereikten. Het treinverkeer rond Utrecht was zaterdag ernstig ontregeld als gevolg van sneeuwbuien.

Vooral rond Utrecht en Amsterdam ging het mis maar uiteindelijk hadden reizigers binnen de hele Randstad last van vertragingen.

Reizigers die te laat op hun bestemming kwamen, hebben een maand de tijd om hun geld terug te vragen.
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/297928

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik kwam hier gisteren oningevulde formuleren tegen waar op staat 'geldig vanaf' en dan ergens in 2005. Zouden ze die nog accepteren? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Probeer het? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

dcm360 schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 21:04:
Tja, en als je als alternatief voor de trein de auto neemt lukt dat alsnog voor geen meter met honderden kilometers file en spekgladde wegen.
CyBeR schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 21:32:
Sorry, maar waarmee is dan die 900 kilometer file waar we het laatst over hadden (en let even op de grootte van het land waarin dit gebeurt) mee gemaakt?
En hoeveel kilometer wegen hebben we ? Volgens Wikipedia: Autosnelweg is er 2360 km autosnelweg. Dat is dus bijna 40% van de snelweg stond vast( waarbij ik even vanuit ga dat alle files op de snelwegen stonden).
De overige wegen met 100km/u en 80km/u heb ik dan nog niet meegerekend, maar het is nu al een stuk minder dan het treinverkeer.

Zaterdag heb ik gewoon met de auto gereden, en geen last gehad van files.
Vandaag reden er weer geen treinen (Hoorn), en ik moest gewoon de auto nemen. Files? Ja. soms wat langzamer rijden, veel later was ik niet op de plaats van bestemming.
PeaceNlove schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 21:08:
NS en Prorail doen het blijkbaar zo slecht nog niet!
Dat geloof ik graag als je het vergelijkt met omringende landen. Maar dat was mijn punt niet.
burne schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 21:16:
Jij wilt gewoon janken dat het specifiek de schuld van de Nederlandse overheid is.
Wil je die taal wel even voor je houden?
En waar heb ik genoemd dat de Nederlandse overheid hiervan de schuld is?
En anders ga je de volgende keer toch gewoon op de fiets naar je werk, als er een 'lullig sneeuwbuitje' valt?
De auto is goed genoeg, en heeft mij nooit in de steek gelaten. 99,7% beschikbaar per jaar. Die ene dag is bestemd voor het preventief onderhoud en apk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Punctualiteit is allemaal leuk en aardig, maar er kan en zal natuurlijk een hoop gesjoemeld worden met die cijfers.

Bijvoorbeeld met nieuwe dienstregelingen. Als treinen uitvallen wordt dit ook meegerekend en zo ja, hoe dan? Worden de afstanden (i.p.v. de bezetting) tussen de stations en trajecten ook meegerekend (als we met andere landen gaan vergelijken)? Etc, etc.

Over het winterweer van de afgelopen tijd valt ook een hoop op te merken. Duitsland en de UK hebben veel meer sneeuw en/of vorst gehad t.o.v. Nederland. Maar goed, zoals al opgemerkt valt er soms ook gewoon niets aan te doen. In ieder geval lijkt het me handig om de verschillende spoor netwerken niet met elkaar te vergelijken maar eens naar het signaal van de reiziger/personeel te luisteren.

Dat de NS überhaupt treinstellen zonder toiletten heeft kunnen bestellen is natuurlijk wel belachelijk. Ik snap wel dat het meer geld kost, maar dit gaat toch echt te ver. Wat nou als je ziek wordt in de trein (verkeerd gegeten, katertje van de nacht ervoor) of je komt van je vakantie uit Syrië en hebt een darm virus opgelopen. Je snijdt je aan iets of valt in de trein. Noem maar op. Ook al is de wc nog zo vies, dan is het toch prettig dat die er zit.
Even vragen of je buurman aan de kant wil gaan zodat je in de prullenbak kan nekken is toch minder prettig, evenals het stilletjes in een hoekje van de trein het dun door je broek laten lopen, of je beste trui gebruiken als doekje voor het bloeden.

De stukken tussen de stations zijn toch nog groter dan menig busstop (sp?) en in de bus kun je nog contact met de chauffeur hebben. De trein kun je moeilijk zelf stil zetten en de kans is groot dat mocht je dat doen je toch in de middel of nowhere zit. Niet dat aan de noodrem trekken zo'n goed idee is.

[ Voor 0% gewijzigd door Koenoe op 07-12-2010 23:05 . Reden: spelling hier en daar. ]

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Onbekend schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 22:15:
[...]

[...]

En hoeveel kilometer wegen hebben we ? Volgens Wikipedia: Autosnelweg is er 2360 km autosnelweg. Dat is dus bijna 40% van de snelweg stond vast( waarbij ik even vanuit ga dat alle files op de snelwegen stonden).
De overige wegen met 100km/u en 80km/u heb ik dan nog niet meegerekend, maar het is nu al een stuk minder dan het treinverkeer.
Precies, 40% van de snelweg stond vast. Dat is dan nog niet eens gewogen naar belangrijkheid, maar ok, en bovendien is dat alleen maar de meetbare file. Dat is namelijk niet overal het geval-- als de Rijksstraatweg in haarlem (een belangrijke weg van het centrum van haarlem richting haarlem noord) vast staat, is er geen enkele statistiek waar dat in voorkomt. Maar je staat er wel in vast.

Maar goed, uitgaande van de 40%: ik betwijfel ten zeerste of op 40% van het spoorwegnet het daadwerkelijk onmogelijk was je te verplaatsen (zoals dat gebeurt als je in de file staat). Er zullen allicht op 40% van de trajecten minder treinen gereden hebben, of met een aangepaste dienstregeling, etc., maar dat is nog steeds een prima verplaatsing. Moet je hoogstens staan ipv dat je mag zitten. In de auto mag je altijd zitten, maar sta je dus wel stil.
Zaterdag heb ik gewoon met de auto gereden, en geen last gehad van files.
Vandaag reden er weer geen treinen (Hoorn), en ik moest gewoon de auto nemen. Files? Ja. soms wat langzamer rijden, veel later was ik niet op de plaats van bestemming.
Vandaag was alle sneeuw weggesmolten dus ik wil stellen dat je ergens anders last van had. Kan ook gebeuren, is vaak een menselijke factor (verdachte pakketjes, iemand?)

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeR op 07-12-2010 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nog dank voor de antwoorden op het knipperend seinbeeld!
Volgend jaar wil ik reizen naar het zuiden van Duitsland. Nu is het zo dat ik nu wil reserveren.

08.07 Arnhem [ICE] Duisburg 09.06 reserveren
09.12 Duisburg [ICE] Mainz 11.38 reserveren
11.49 Mainz [Regionalbahn] Darmstadt 12.21
12.35 Darmstadt [Eurocity] Ulm reserveren
(en verder met Regionalbahn en Regional-Express

Betreft de ICE-overstap in Duisburg ook een overtap naar een fysiek andere trein?
Als ik een gereserveerde trein niet haal, wat heeft dit voor gevolgen? Gezien de kleine marges.
Bijvoorbeeld Eurocity, kan ik dan kosteloos een volgende pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

CyBeR schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 22:35:
Als de Rijksstraatweg in haarlem (een belangrijke weg van het centrum van haarlem richting haarlem noord) vaststaat,
Leuk dat je daar over begint. Als ik zo stom zou zijn om met de auto naar m'n werk te gaan zou ik iedere dag een minuut of tien vaststaan op het Prinsen Bolwerk. Da's de 300 meter weg waar je na de Rijksstraatweg over heen moet om op de Oudeweg en uiteindelijk de N200 terecht te komen. Niet dat dat de enige vertraging is die ik onderweg op zou lopen. Alles bij elkaar is tien minuten lopen, negen minuten trein en acht minuten lopen zoveel sneller dan een auto dat het idioterie is om twintig minuten meer te spenderen om drie lege stoelen naar de Kabelweg te vervoeren.

Pagina: 1 ... 7 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!