Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 175 Laatste
Acties:
  • 702.076 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:54
Een markt op het spoor kan enkel en alleen werken als je allemaal van die boemeltjes hebt van A naar B die je afzonderlijk voor een x aantal jaren kunt aanbesteden. En zelfs dan heb je nog een overkoepelende partij (Prorail) nodig die het spoorwegnet beheert en ook dan kunnen er dus communicatie problemen ontstaan en/of discussies of er wel genoeg geld naar het beheer gaat.

Echter: we hebben hier in de meeste gevallen geen boemeltjes. We hebben een fijnmazig spoornet wat zich gewoon niet leent voor verdere marktwerking. Zolang bepaalde partijen (lees: VVD en CDA) dat niet gaan begrijpen zal het alleen nog maar achteruit hollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Hij leeft nog, dus komt hij niet in aanmerking. :)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:49

Goner

What can I do you for ?

ArcticWolf schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 13:03:
Oppakken is zo aso (en frustrerend)
Het voordeel van oppakken is dan wel dat de rest van de trein niet meer hoeft mee te genieten van de ringtone. Ik krijg wel eens de indruk dat de helft van Nederland zwaar hardhorend is ... die krengen gaan recht door de decibel-norm.
Ben meer dan eens ruw wakker geschud door het 'alarm' van een of andere mobiel-debiel.
(aan stilte-coupé's hoef ik me sinds de december dienstregeling niet meer te ergeren, ik kan echt alleen nog maar per sprinter reizen, overstappen is niet meer te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
@D-e-n je hebt gelijk en in Japan hebben ze het wel begrepen |:(

In Japan is het ook geprivatiseerd, maar daar is 75% in handen van de JR (regering), de overige 25% zijn spoorlijnen die door private partijen zijn aangelegd zijn en 30 jaar alleenrecht hebben gekregen, daarna wordt het weer aanbesteedt voor minimaal een jaar of 15.
Maar de hoofdlijnen zijn nogal altijd in handen van de JR en blijven dat ook.

Ik denk als ze dat systeem gaan volgen dat het beter kan worden... al is het daar nu al te laat voor denk ik. De VVD wilt de rest ook privatiseren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Nou ja, als de info in de link hieronder is hoe mevrouw de minister hierover denkt (je weet natuurlijk nooit of nu.nl het netjes heeft verwoord) dan gaat het 'm niet meer worden op het spoor.

http://www.nu.nl/politiek...ren-winterhard-spoor.html
Minister Schultz (Infrastructuur) twijfelt aan het nut van extra investeringen in de infrastructuur om problemen aan het spoor in de toekomst te voorkomen.
Ahh, zonder uberhaupt al een onderzoek te hebben laten uitvoeren nemen we al stelling tegen een eventuele uitkomst? Beetje beïnvloeden van degene die het onderzoek uit moet gaan voeren? Lekker...
Ze zei wel dat Nederland internationaal in de 'bovenste league' moet zitten waar het gaat om de betrouwbaarheid van het spoor.
Nee mevrouw, we willen treinen die voldoen aan de verwachtingen van de reizigers, niet een of ander competitiespelletje om te kijken wie de langste heeft.
De minister hield de Kamer voor dat het spoor wel simpeler gemaakt kan worden door bijvoorbeeld minder wissels te gebruiken, maar dat het gevolg hiervan is dat mensen vaker zullen moeten overstappen.

"Het is de vraag of dat het waard is voor de overige 355 dagen per jaar dat het wel goed gaat", aldus Schultz. Ook vroeg ze zich af of er wel budget beschikbaar was om toch extra investeringen te doen.

Diverse partijen in de Kamer vrezen dat met deze instelling van de minister volgend jaar hetzelfde debat gevoerd moet worden.
Nou denk ik zelf dat die lange doorgaande treinen van 2-4 uur best geknipt kunnen worden als dat problemen kan verminderen. En dan niet alleen problemen als het een paar graden vriest of wit is, maar ook in geval van veelvoorkomende wisselstoringen, aanrijdingen of andere verstoringen. Want omdat er ver weg van Almelo vanmiddag een wisselstoring was reed er geen intercity meer, om maar een voorbeeld te geven.

En ze hoeft zich niet af te vragen of er budget was, dat hoort ze gewoon te weten.
Schultz wil dat de informatievoorziening naar de reiziger verbetert. Dit was een van haar belangrijkste speerpunten na de problemen van vorig jaar, maar dit bleek bij de recente problemen allerminst opgelost.

Volgens de minister is deze verbetering alleen te realiseren als de bijsturingsinformatie van het spoornetwerk op orde is. De 'puzzel' van het bijsturen als er problemen ontstaan moet beter gekoppeld zijn aan de informatie aan de reiziger.
Beter gekoppeld, alleen gekoppeld lijkt mij een betere term. Er was 0,0 informatie op 3 en 4 februari. En er was al beloofd, nee toegezegd, dat de informatievoorziening niet weer zo beroerd zou zijn. Dan is een nieuwe belofte niet nodig maar enkel schaamrood op plaatsen waar ik het niet wil zien.
Ook wordt er een 'backup' gemaakt van de NS-site die moet voorkomen dat de site plat ligt zodra deze overbelast raakt.
Maak de sites schaalbaar, een tweede site met een aparte URL schiet niet op. Dat moet vast net als de backupsystemen eerst aangezet worden en dan is het leed al geschied. En trouwens, denken we ook aan de apps mevrouw?

* Bastien heeft er niet echt vertrouwen in dat het in het najaar ineens goed gaat. Zelfs niet met de zakenreisjes naar Zwitserland of weet ik waar naartoe.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Grrrrr .... en wie zit er vanavond bij P en W? Mister roeptoeter himself: Charlie Aptroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zag ik nou vandaag ICM ingezet wordne als ICE vanuit asd?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
yep... XD al een paar dagen. Wel beter dan die mat 64' van vorig jaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Pfff, dat was een lange zit. Heb het debat gevolgd, miste de popcorn :P

Veel woorden, ontzettend veel woorden (kreeg het idee dat telkens hetzelfde werd herhaald maar dan met andere woorden), maar kreeg niet het idee dat er nu daadwerkelijk iets gaat veranderen om de winter-chaos volgend jaar te voorkomen...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ze dronken een glas, ze deden een plas, en alles bleef zoals het was.

Je hebt gewoon niets aan de politici. Bij het RTL Nieuws was er een fragment waarin Schultz te zien was. Ze leunde op haar pols, half slapend, half mompelend gaf ze antwoord op een vraag. Zoveel desinteresse straalde ze uit, onbegrijpelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Alex) op 14-02-2012 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 19:17
@ Alex) : De meeste zitten daar ook maar om mooi te kunnen doen en makkelijk geld te verdienen.
Met 80k oprot premie / de jaar en meestal een RvC functie na een ministerschap zijn daarom ook makkelijk verdient.

Hoorde net op het nieuws dat bij een 'noodregeling' het personeel maar het rondje om de kerk moest gaan blijven rijden. Vanaf morgen normale dienstregeling. Eerst zien, dan geloven...
Op de Hoekse lijn worden wel de kwartiersdienst NAAR R"dam CS gekort, maar de spits boemeltjes rijden wel gewoon. Snap er geen spoorstaaf meer van....

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Goner schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 15:17:
[...]

Het voordeel van oppakken is dan wel dat de rest van de trein niet meer hoeft mee te genieten van de ringtone. Ik krijg wel eens de indruk dat de helft van Nederland zwaar hardhorend is ... die krengen gaan recht door de decibel-norm.
Je kunt ook wegdrukken als je gebeld wordt. Dat doen die koekenbakkers niet, maar is wel mogelijk.
D-e-n schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 19:27:
Grrrrr .... en wie zit er vanavond bij P en W? Mister roeptoeter himself: Charlie Aptroot.
Ben je nou nog niet klaar met je ongefundeerde kabinetsbashing?
Alex) schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 20:12:
Je hebt gewoon niets aan de politici. Bij het RTL Nieuws was er een fragment waarin Schultz te zien was. Ze leunde op haar pols, half slapend, half mompelend gaf ze antwoord op een vraag. Zoveel desinteresse straalde ze uit, onbegrijpelijk.
Ook niet erg positief over een lid van het kabinet maar onderbouwd, en ik kan het er (helaas) alleen maar mee eens zijn. Darn, wat een gebrek aan motivatie straalde ze uit. Erg jammer.
D_Jeff schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 23:31:
@ Alex) : De meeste zitten daar ook maar om mooi te kunnen doen en makkelijk geld te verdienen.
Met 80k oprot premie / de jaar en meestal een RvC functie na een ministerschap zijn daarom ook makkelijk verdient.
Ja joh laten we politici gewoon afschaffen!

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Boudewijn schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 23:45:
[...]
Ben je nou nog niet klaar met je ongefundeerde kabinetsbashing?
Ten eerste is het nieuws voor mij dat Aptroot onderdeel van het kabinet is. Maar misschien weet je meer dan ik?

Maar WTF? Geen argumentatie? Lees nog maar eens terug: splitsing NS-Prorail, bezuinigingen, marktwerking: ik geef genoeg argumenten. En in andere draadjes heb ik ook genoeg inhoudelijks gezegd over Schultz en haar schandalige optreden rondom de aanbesteding van het gemeentelijk OV. Argumenten allover the place. Je moet ze echter wel willen zien. Dan kun je altijd nog beoordelen of je er iets tegenin kunt brengen.

Ik daag je uit: waarom is marktwerking zo'n goed idee? Wat goeds is gekomen van die splitsing?
[...]
Ook niet erg positief over een lid van het kabinet maar onderbouwd, en ik kan het er (helaas) alleen maar mee eens zijn. Darn, wat een gebrek aan motivatie straalde ze uit. Erg jammer.
Misschien was ze moe? Zwakke argumentatie. Me dunkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

D-e-n schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 23:55:
[...]

Ten eerste is het nieuws voor mij dat Aptroot onderdeel van het kabinet is. Maar misschien weet je meer dan ik?
Ik doel op de VVD, de partij die aptroot vertegenwoordigt. Je kunt er vanuit gaan dat Aptroot het kabinetsstandpunt in principe zal verkondigen.
Maar WTF? Geen argumentatie? Lees nog maar eens terug: splitsing NS-Prorail, bezuinigingen, marktwerking: ik geef genoeg argumenten. En in andere draadjes heb ik ook genoeg inhoudelijks gezegd over Schultz en haar schandalige optreden rondom de aanbesteding van het gemeentelijk OV. Argumenten allover the place. Je moet ze echter wel willen zien. Dan kun je altijd nog beoordelen of je er iets tegenin kunt brengen.
Ik vind je losse zinnetjes anders nou niet bepaald getuigen van enige argumentatie.
Bijvoorbeeld:
D-e-n schreef op maandag 06 februari 2012 @ 10:37:
En toch blijft het vreemd dat iedereen, inclusief de politiek, nog steeds massaal de zwarte piet bij de NS legt.

Natuurlijk is de NS niet foutloos, verre van. Maar we hebben het hier toch voornamelijk over problemen met het spoor zelf. En wie is er al jaren verantwoordelijk voor het spoor? Dat is Prorail en niet de NS. En wie is er verantwoordelijk voor de splitsing Prorail-NS? Juist: de politiek En wie is er verantwoordelijk voor het budget wat er voor het spoor beschikbaar is? Nogmaals: de politiek.

En wie kiest die politici? Juist: wij met zijn allen. In plaats van te wijzen kunnen we ons beter afvragen waarom we dit soort ellende en communicatieve chaos over onszelf laten afroepen.
of:
Ik daag je uit: waarom is marktwerking zo'n goed idee? Wat goeds is gekomen van die splitsing?
Of:
D-e-n schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 19:27:
D-e-n schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 15:38:
En hoe zie je dat voor je op een traject waar er elke tien minuten (of minder) een trein kan passeren? Dit klinkt leuk op trajectjes waar één keer in het uur een boemeltje langstuft.
Qua mevrouw schultz: Als politica is het handig als je wat uitstraalt. En in dit geval kan ik niet onverdeedl positief zijn over mevrouw Schultz.

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 15-02-2012 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Boudewijn schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 00:04:
[...]
Ik doel op de VVD, de partij die aptroot verdedigt.
Die partij zit in het kabinet. Daar kan ik weinig aan doen. Ter info: de VVD is ook als ze niet in het kabinet zit pro-marktwerking. De heer Aptroot spreekt in dit geval helemaal niet namens het kabinet. En het grootste "kwaad" is ook aangericht in andere kabinetten waar de VVD inzat. De term kabinet-bashing slaat in dit verband dan ook als een tang op een varken.
[...]
Ik vind je losse zinnetjes anders nou niet bepaald getuigen van enige argumentatie.
Als jij niet begrijpt dat een machinist moeilijk kan uitstappen op een traject waar elke x minuten een trein langskomt, als jij niet begrijpt dat een splitsing van een bedrijf communicatieproblemen oplevert. Als jij niet begrijpt dat een fijnmazig spoornet met allerlei lijnen kriskras door elkaar moeilijk (of praktisch niet) is aan te besteden dan een pendeltreintje. Als jij niet begrijpt dat je ook politici boos moet aankijken op wat de NS/Prorail doen.............. Wie ben jij dan om kritiek te hebben op mijn argumentatie? Het is te lachwekkend voor woorden.

[ Voor 6% gewijzigd door D-e-n op 15-02-2012 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

D-e-n schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 00:17:
[...]

Die partij zit in het kabinet. Daar kan ik weinig aan doen. Ter info: de VVD is ook als ze niet in het kabinet zit pro-marktwerking. Het grootste "kwaad" is ook aangericht in andere kabinetten waar de VVD inzat. De term kabinet-bashing slaat in dit verband dan ook als een tang op een varken.
Volgens mij is het kwaad het domme stemvee dat gewoon blindelings loopt te raaskallen zonder te beargumenteren.Dat is pas triest.

[ Voor 38% gewijzigd door Boudewijn op 15-02-2012 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Ik heb proberen aan te tonen dat de politiek boter op het hoofd heeft en dat sommige politici niet zo'n grote mond moeten hebben over iets waarbij ze zelf een flinke vinger in de pap hebben. Aptroot is daar een prima voorbeeld van.

Jammer dat je niet in discussie wilt en mijn argumenten niet eens probeert te weerleggen. Als jij zo goed bent had dat geen probleem moeten zijn lijkt me. Jammer dat je liever ruzie zoekt. Doodzonde want het blijft een belangrijk onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Jongens, jullie hebben nu allebei een TR aangemaakt om de reacties van de ander, maar gaan wel door met bekvechten. Ik vind de discussie vooralsnog erg meevallen en "op de man spelen" (klagen jullie beiden over in je TR) zie ik niet of nauwelijks gebeuren. Een stevige discussie moet kunnen, maar als je merkt dat je niet openstaat voor elkaars argumenten kun je er beter mee ophouden, leidt alleen tot frustratie. Agree to disagree please!

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:49

Goner

What can I do you for ?

Nou, alles lijkt weer 'normaal' ... heb zelfs 3 (!) conducteurs gezien !! Die kunnen/durven blijkbaar de cabine weer uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Goner schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 09:34:
Nou, alles lijkt weer 'normaal' ... heb zelfs 3 (!) conducteurs gezien !! Die kunnen/durven blijkbaar de cabine weer uit :+
ik heb nog steeds vee wagens zien langskomen hoor :+

trouwens: http://frontpage.fok.nl/n...-sneller-en-veiliger.html
Met de trein reizen kan sneller en veiliger door een nieuw beveiligingssysteem aan te schaffen. Dat systeem is lang niet zo duur als de NS en spoorbeheerder ProRail doen voorkomen, concludeert een Tweede Kamercommissie volgens De Telegraaf in een onderzoek naar onderhoud en innovatie op het spoor. Het naar de krant gelekte onderzoek wordt donderdag gepresenteerd.

Vooral de NS zou huiverig zijn voor het invoeren van het beveiligingssysteem, ERTMS. Behalve de spoorbaan moeten ook de treinen worden aangepast. Dat zou de NS driehonderdmiljoen euro kosten. Het beveiligingssysteem zou reizen veiliger maken en de reis- en wachttijden inkorten. Treinen kunnen dan namelijk sneller rijden en korter na elkaar vertrekken.

Betere computerprogramma's moeten orde scheppen bij grote verstoringen op het spoor. De chaos van afgelopen week kwam volgens de krant onder meer doordat medewerkers bij verstoringen de treinenloop grotendeels eigenhandig moeten bijsturen. Ze verloren het overzicht.

ERTMS zou seinen overbodig maken omdat de trein bij gevaar automatisch stopt. Er kunnen dan geen ongelukken meer gebeuren doordat een machinist een sein niet heeft gezien.

[ Voor 68% gewijzigd door ArcticWolf op 15-02-2012 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-09 15:25

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
D-e-n schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 23:55:
[...]
Heb je er rekening mee gehouden dat er over het spoor meer wordt vervoerd dan reizigers alleen? Je moet eens kijken welke groei de goederenvervoerssector op het spoor heeft kunnen doormaken door het monopolie van het staatsbedrijf te doorbreken. En kom nou niet aan met "dat had ook gekund zonder NS en ProRail uit elkaar te trekken", want wat daarvan komt zie je in Duitsland waar DB Netze wel heel smerige spelletjes speelt met de infra waarop de particuliere partijen rijden.

• ArcticWolf
  • Niet online
samenvatting van het debat:

http://www.nu.nl/politiek...egie-bij-spoorsector.html
'Gebrek aan regie bij spoorsector'
Laatste update: 16 februari 2012 12:37 info
DEN HAAG - De minister van infrastructuur heeft de afgelopen jaren geen adequate regie gevoerd over de samenhang binnen de spoorsector.
Foto: NU.nl/Jos van Zetten

Sinds het splitsen van NS en spoorbeheerder Prorail (1995) is die samenhang niet vanzelfsprekend aanwezig. Dat concludeerde donderdag de parlementaire commissie die de afgelopen maanden onderzoek heeft gedaan naar onderhoud en innovatie van het Nederlandse spoorstelsel.

Minister Melanie Schultz is in dit kabinet verantwoordelijk voor infrastructuur. Volgens de commissie moet zij ''haar systeemverantwoordelijkheid waarmaken en een stevigere, samenbindende positie innemen in de aansturing van de spoorsector''.

Volgens de denktank, onder voorzitterschap van Attje Kuiken (PvdA), kan zij die rol onder meer vervullen door in de vervoerconcessie met NS scherpere afspraken te maken. De commissie vindt het bijvoorbeeld onbestaanbaar dat op de nieuwe Hanzelijn (Zwolle-Lelystad) het nieuwe Europees beveiligingssysteem ERTMS is geïnstalleerd, maar dat NS zijn materieel daar niet op aanpast.

Harder

Door ERTMS kunnen op een veilige manier meer treinen op het spoor rijden en ook nog eens harder. Ook om reistijdwinst tussen de noordelijke provincies en de Randstad is het systeem daarom daar aangelegd.

Het tracé is gebouwd op een maximumsnelheid van 200 kilometer per uur, maar omdat NS treinen niet ombouwt, wordt de maximumsnelheid 140 kilometer per uur. De commissie noemt dat ongewenst.

Langetermijnvisie

De commissie vindt verder dat een langetermijnvisie op het spoor ontbreekt, dat de minister en Prorail keuzes maken op basis van ondeugdelijke informatie en dat de spoorbeheerder meer kennis in eigen huis moet hebben en houden.

Onder meer door deze constatering vindt de commissie dat er ernstige zorgen zijn over behoud van een goede spoorkwaliteit. De Kamer heeft te weinig instrumenten om dit goed te kunnen controleren.

In het rapport staat een aanbeveling dat onderzocht moet worden of de spoorsector op termijn anders moet worden ingericht. Zo zou Prorail een rijksdienst kunnen worden, zoals Rijkswaterstaat.

Geld

Verder vindt de Tweede Kamer dat ze onvolledig en onduidelijk is geïnformeerd over het geld dat wordt uitgetrokken om de spoorsector naar een hoger plan te tillen.

Het ministerie van Infrastructuur en spoorbeheerder Prorail moeten beter inzicht geven in de geldstromen en besteding van de spoorbudgetten.

Stevig rapport

Commissievoorzitter Attje Kuiken (PvdA) spreekt van ''een stevig rapport''. De minister trekt met haar beleid ''een wissel op de toekomst''. De denktank vreest namelijk dat door het schuiven met spoorbudgetten niet zeker is dat geld dat bedoeld is voor het spoor op termijn ook echt voor dat doel wordt besteed.

Als parlementariërs daarover aan de bel trekken krijgen ze maar moeilijk duidelijkheid. ''De Kamer kan haar controlerende taak zo niet goed uitvoeren'', schetst Kuiken. ''De commissie vraagt zich af of er sprake is van onkunde of onwil.''

Onderhoud

De Kamer reserveert jaarlijks geld voor onderhoud en innovatie van het spoor, maar dat bedrag wordt niet volledig uitgegeven. Dat komt bijvoorbeeld omdat projecten worden vertraagd of bewust worden uitgesteld, zoals het treinbeveiligingssysteem ERTMS.

De Rekenkamer becijferde het bedrag dat 'op de plank' ligt op maximaal 1,4 miljard euro. VolgensSchultz betreft het 364 miljoen. Hoe dan ook zit de commissie deze werkwijze niet lekker. ''Los van de exacte hoogte van het bedrag is sprake van een structurele en forse onderbesteding van de spoorbudgetten'', staat in het rapport.

Nauwelijks te volgen

Geld dat op de plank ligt wordt in de tussentijd gebruikt voor bijvoorbeeld de aanleg van wegen. Volgens Schultz komt dat geld weer terug naar de spoorsector, maar de commissie zegt dat dat nauwelijks te volgen is. Het spoorbudget wordt zo ''een grabbelton''. ''Te weinig investeren in beheer en onderhoud is als een sluipmoordenaar.''

Naast de financiële problemen vindt de commissie ook dat er een gebrek aan regie is op het Nederlandse spoor.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Hmm, klein probleempje bij de NSB:
Bij een testrit met een hogesnelheidstrein in Noorwegen zijn woensdag 5 mensen gewond geraakt, onder wie een persoon zwaargewond.

De trein met vijf wagons was door nog onbekende oorzaak ontspoord in een flauwe bocht bij Holmestrand, circa 80 kilometer ten zuiden van Oslo, meldde het spoorbedrijf NSB.

De trein raakte vervolgens een rots en is totaal vernield. Ook een deel van de bovenleiding en rails is zwaar beschadigd.

In de trein zaten geen passagiers. De gewonden zijn medewerkers van de spooronderneming en een extern bedrijf.

De Noorse spoorwegen hebben totaal 50 van zulke treinen besteld bij een Zwitserse fabrikant. De eerste daarvan zou eind deze maand in gebruik worden genomen.
Bron: http://www.nu.nl/algemeen...n-ontspoort-bij-test.html

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/25s9ysl.jpg

Ik herken deze hogesnelheidstrein even niet, weet iemand wat voor model dit zou moeten zijn? :?

Virussen? Scan ze hier!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:52

Fiber

Beaches are for storming.

Oefff wat zonde van zo'n mooie trein. En natuurlijk ook triest voor de gewonden, hoop dat ze er weer gauw bovenop komen natuurlijk.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-09 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

wildhagen schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 13:49:
Hmm, klein probleempje bij de NSB:

[...]

Bron: http://www.nu.nl/algemeen...n-ontspoort-bij-test.html

[afbeelding]

Ik herken deze hogesnelheidstrein even niet, weet iemand wat voor model dit zou moeten zijn? :?
Dat is de Nederlandse inflatie van het begrip "hogesnelheidstrein". Dit is de nieuwe BM 74, Stadler FLIRT, maximumsnelheid 200 km/h.

Signatures zijn voor boomers.

• D-e-n
Luccus schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 14:27:
[...]
Heb je er rekening mee gehouden dat er over het spoor meer wordt vervoerd dan reizigers alleen? Je moet eens kijken welke groei de goederenvervoerssector op het spoor heeft kunnen doormaken door het monopolie van het staatsbedrijf te doorbreken. En kom nou niet aan met "dat had ook gekund zonder NS en ProRail uit elkaar te trekken", want wat daarvan komt zie je in Duitsland waar DB Netze wel heel smerige spelletjes speelt met de infra waarop de particuliere partijen rijden.
Vraag is: wat vind je belangrijk(er)? Vind je het belangrijker dat het reizigersvervoer een goed samenhangend geheel is wat tegen een stootje kan en zo mensen uit de auto kan houden, met name in de Randstad? Of vind je het belangrijker dat het goederenvervoer zo maximaal mogelijk groeit? Als de politiek het tweede vindt dan mag dat. Maar dan moet men de andere illusie opgeven.

• ArcticWolf
  • Niet online
Er is al een paar keer geroepen dat de politiek het goederenvervoer belangrijker vindt. Mssch moet de NS wel speciale goederenwagons voor reizigers ontwikkelen? :+

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Schultz omarmt spoorrapport
DEN HAAG - Verkeersminister Melanie Schultz noemt het rapport van de parlementaire commissie Spoor, dat donderdag verscheen, zeer behartenswaardig.

Volgens de VVD-bewindsvrouw bevat het stuk veel aanbevelingen waar ze veel mee kan doen.

Commissievoorzitter Attje Kuiken (PvdA) betitelt het stuk als ''een stevig rapport'', waarin onder meer staat dat regie op de spoorsector te karig is, de Kamer onvolledig is geïnformeerd over spoorbudgetten en dat er zoveel met geld wordt geschoven dat niet meer duidelijk is of het naar spoor of asfalt gaat.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01:41
Nieuws: Schultz: mooi rapport, maar geen extra geld naar spoor
Minister Schultz (VVD) van Verkeer ziet geen reden om extra geld te stoppen in verbeteringen op het spoor. In het kritische rapport 'Wissel op de Toekomst' dat vandaag door de parlementaire onderzoekscommissie-Kuijken werd gepresenteerd, ziet zij vooralsnog geen aanleiding om zaken anders te doen.
8)7
Nee, geen extra geld, maar het moet wel beter |:(

[ Voor 4% gewijzigd door EDIT op 16-02-2012 16:20 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
3 meningen van mijn kant :p

1: ik ben het er mee eens dat er niet per direct extra geld heen hoeft... ProRail zit volledig vast in het onderhoud en investeringen in het spoor, dus dat mag eerst uitgezocht worden.

2: als ze idd geld van het spoor naar de wegen sluizen (en niet terug) dan vind ik dat, dat per direct terug moet.

3: Schultz mag van mij nog steeds weg :9

Verwijderd

Er wordt altijd geroepen dat het in landen als Zwitserland allemaal veel beter is, en vervolgens worden de NS (en als je geluk hebt ook Prorail) afgebrand omdat ze het vergeleken daarmee zo slecht doen. Vervolgens wordt daar onderzoek naar gedaan en blijkben beide spoorwegnetten redelijk vergelijkbaar (wat iets anders is dan exact hetzelfde!), maar geven de Zwitsers een miljard euro meer uit aan onderhoud. Dan zou je zeggen, goed er zijn misschien wat redenen dat e.e.a. daar duurder is, maar geen 66% duurder. Ze geven daar dus overduidelijk meer geld uit aan het onderhoud, en het resultaat is er naar.

Nu wordt er geroepen dat er ook nog allerlei andere redenen zijn dat het hier fout gaat. Deels waar, deels niet. Punt is alleen dat dat allemaal weinig verbeteringen gaat brengen zolang de wissels en seinen zo onbetrouwbaar zijn. Onderfinanciering kun je niet oplossen zonder er meer geld bij te doen. Met meer geld ben je er niet, dan zijn er nog allerlei dingen om op te lossen. Maar de oplossing voor deze problemen begint dus met meer geld.

Dat de minister niet meteen een miljard (of een paar honderd miljoen) toezegt is op zich niet zo vreemd, er staan miljardenbezuinigingen voor de deur, dat geld is er domweg niet. Waar ik me wel aan stoor is dat ze beweert dat de problemen opgelost kunnen worden zonder extra geld. Meer efficiency en reorganisaties zijn leuke mantra's, maar de realiteit is dat die pas na jaren effect sorteren en in eerste instantie alleen maar geld kosten (wat de minister niet wil betalen). Er wordt dus een hoop kolder verkocht, maar de komende jaren zal er niets veranderen.

Wat mij betreft hebben de partijen die er over spreken dat er niets zal veranderen gelijk, en zal dit debat volgend jaar weer gevoerd worden, tenzij we dan een sneeuwloze winter hebben.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 17:21:

maar geven de Zwitsers een miljard euro meer uit aan onderhoud.
De Zwitsers geven geen miljard euro meer uit aan onderhoud. Er worden rotte appels met peren vergeleken. Prorail geeft 1,7 miljard euro uit en in Zwitserland is het 2,7 miljard Franken.
Ik weet niet wat het peilpunt was, maar 2,5 jaar geleden was 2,7 miljard Franken precies 1,7 miljard Euro. Nu is het ongeveer 2,2 miljard Euro, en dat verschil komt omdat de Euro toch best hard devalueert, niet omdat de Zwitsers nu zoveel meer uitgeven.

Daarom: rotte appels en peren. Maar de vergelijking past natuurlijk goed in het straatje van de minister.

• Alex)
En vergeet niet dat de Zwitsers veel meer architecturele kunstwerken hebben zoals bruggen en tunnels.

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 22:44
Weet iemand hoe het zit met de definitie van 'vertraging' als je daardoor je aansluiting mist? Stel de eerste trein is 3 minuten te laat, deze is dan officieel niet vertraagd, maar als je daardoor de aansluiting mist naar de volgende ben je vervolgens zelf wel het bokje.

Gisteren moest ik met vriendin van Schiphol naar Muiderpoort en dat was vrij frustrerend. Door verkeerde of geen informatie op de borden werd gewoon niet duidelijk welke trein er nou op het spoor stond en waar deze heen ging. Als de conducteurs dan ook nog eens in de achterste en voorste cabine gaan staan, wordt het helemaal rennen voor informatie. Dus wij via de mobiele NS app maar naar goede verbindingen gezocht. Nou bleek echt elke trein met vertraging aan te komen. En laat de overstaptijd nou telkens max 5 minuten zijn (via Amsterdam CS of Duivendrecht). Met 3 minuten vertraging red je het dan vaak al niet. Vervolgens moet je dan een half uur wachten voor de volgende aansluiting.

Je krijgt dus deze perikelen

Afbeeldingslocatie: http://img600.imageshack.us/img600/8140/img00121.png

Officieel niet vertraagde treinen, maar wel minimaal 2x zo lang onderweg. Je weet gewoon dat als je in de trein met +4 gaat zitten, je het niet redt om van 14b naar 5a te gaan op Amsterdam CS.

• Alex)
Ik zou het gewoon indienen en kijken wat je terugkrijgt van NS. Ze zijn meestal wel vrij coulant met compensatie.

• IJnte
  • Laatst online: 22-09 09:54
Alex) schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 17:57:
En vergeet niet dat de Zwitsers veel meer architecturele kunstwerken hebben zoals bruggen en tunnels.
Dus :? Wij hebben veel veengrond en kleimeuk waardoor ons spoor steeds verzakt..

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Is er ergens een overzicht te vinden van de oorzaak van storingen en vertragingen? Dus hoe vaak welke storing voor komt?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Alex)
Niet op officiële sites in ieder geval. Wellicht biedt het archief van www.rijdendetreinen.nl uitkomst

• IJnte
Prorail heeft uiteraard een database waarin elke storing genoteerd is. Je raadt het al, die is niet openbaar. De site die Alex) aangeeft zou je iets kunnen helpen maar je moet zelf nog wat aan statistiek gaan doen.

• Alex)
Eventueel zou je zelf nog iets kunnen bouwen aan de hand van de NS API

• Onbekend

Onbekend

...

De website http://www.rijdendetreinen.nl/ geeft alleen aan wat voor type storing het is, zoals een wisselstoring, seinstoring of stroomstoring. Maar er staat niet bij wat precies wat de oorzaak was zoals slijtage van een bepaald onderdeel of beschadiging datakabels.
Hierdoor blijft het een beetje gissen waar er wat aan verbetert kan worden.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:20
Onbekend schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 19:19:
De website http://www.rijdendetreinen.nl/ geeft alleen aan wat voor type storing het is, zoals een wisselstoring, seinstoring of stroomstoring. Maar er staat niet bij wat precies wat de oorzaak was zoals slijtage van een bepaald onderdeel of beschadiging datakabels.
Hierdoor blijft het een beetje gissen waar er wat aan verbetert kan worden.
Dat hoeven wij ook niet te weten :>

• wildhagen
  • Niet online
Idd, mij interesseert het niet zoveel dat ik niet kan zien dat "storing in circuit xx op board xx veroorzaakte een wisselstoring op wissel xx. Aan circuit xx waren werkzaamheden door monteur yy, dit was vermoedelijk de oorzaak".

Wat heeft de reiziger daar aan?

Zolang die storingsdetails intern maar bekend is bij, in dit geval, Prorail, is dat meer dan voldoende.

Virussen? Scan ze hier!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:16
wildhagen schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 19:46:
Idd, mij interesseert het niet zoveel dat ik niet kan zien dat "storing in circuit xx op board xx veroorzaakte een wisselstoring op wissel xx. Aan circuit xx waren werkzaamheden door monteur yy, dit was vermoedelijk de oorzaak".

Zolang die storingsdetails intern maar bekend is bij, in dit geval, Prorail, is dat meer dan voldoende.
Nu heeft de reiziger er niet veel aan, maar scholieren / studenten zouden er imho, met goede reden, wel toegang tot moeten kunnen krijgen. Het verschil tussen soorten ''Aanrijding met persoon'' is nogal groot. Bij sommige storingen is het ook wel handig om te weten hoe het veroorzaakt wordt. Een wisselstoring kan worden veroorzaakt door koperdiefstal (wel apart vermeld), vandalisme, fout in de aansturing, defecte motor, defecte wissel zelf en vast nog wel meer.

Een gewone reiziger interesseert het waarschijnlijk geen ene ruk.

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 22:44
Alex) schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 18:09:
Ik zou het gewoon indienen en kijken wat je terugkrijgt van NS. Ze zijn meestal wel vrij coulant met compensatie.
Gaat me niet zozeer om de kosten. Waar ik me aan irriteer is dat ik dan uit een onderzoek hoor dat bij de NS vrijwel alle treinen op tijd rijden, om vervolgens een uur op Schiphol te sta waar alle treinen op mijn twee sporen te laat vertrekken.
Ja, N=1 in dit geval, maar ik weet vrij goed wat een kans van 1/20 is en daar komen ze bij mij niet aan.

• Fiber

Fiber

Ik vind iets te laat vertrekken nooit zo erg, als ze dan maar wel stevig door rijden en toch nog op tijd aankomen. Op tijd aankomen vind ik dus wel belangrijk en eigenlijk zouden ze dat dus moeten meten vind ik.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:54

PauseBreak

derp!

wildhagen schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 19:46:

Als je het wat simpeler houdt:
"Op traject X is op dagen Y t/m Z, historisch gezien de vertraging gemiddeld zus en zo. U loopt gedurende deze periode de meeste kans op vertraging door <storing X>." (of iets dergelijks)
Kan het best interessant zijn. Hetzelfde doet bijv. de ANWB bij haar voorspellingen voor op de weg. Eigenlijk raar dat zoiets niet bestaat voor het spoor.
Ik weet dat je in de herfst relatief veel kans op vertraging hebt als je richting Weert wilt gaan omdat er dan een groter aantal zelfdodingen plaatsvindt tussen Geldrop en Heeze, maar de gemiddelde reiziger weet dat soort dingen echt niet, terwijl het best handig kan zijn om dat soort dingen te weten. Zo ben ik er nu ook hardleers achtergekomen dat NS nogal eens treinen inkort op Zwolle en dat er tussen Zwolle en 't Harde de nodige zelfdodingen plaatsvinden. Dat is niet handig als je in Utrecht moet zijn voor werk/opleiding/privé-zaken.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 17:56:
[...]

De Zwitsers geven geen miljard euro meer uit aan onderhoud. Er worden rotte appels met peren vergeleken. Prorail geeft 1,7 miljard euro uit en in Zwitserland is het 2,7 miljard Franken. [..]
De NOS doet toch echt een directe vergelijking. Nu zitten die er ook wel eens naast, maar dan ben ik toch wel benieuwd naar een bron.

Kostenvergelijking Spoor Nederland Zwitserland
Alex) schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 17:57:
Zoals al vaker gezegd in dit topic, de Nederlandse bodem is ook niet goedkoop om op te bouwen. De HSL is nota bene volledig onderheid, dat is ook niet bepaald gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Het is inderdaad niet goedkoop om te bouwen in Nederland, gelukkig is de bodem in Nederland wel goed genoeg zodat er relatief weinig onderhoud hoeft plaats te vinden!
Kunstwerken kosten vele malen meer in onderhoud dan standaard baan onderhoud in Nederland. De HSL heeft een dermate ********* constructie dat als deze niet onderhouds"vrij" was gebouwd het nog 5 miljard extra had gekost (bijwijze van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 00:03

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Voor de liefhebbers die denken dat een er maar een paar telefoontjes gevoerd worden als er een stelletje defect is:

Mooi mis, het is iets meer dan een paar. :)

Er wordt aan het einde wel gesproken over een DD-AR'retje, en dat wordt gecorrigeerd naar MDDM?
Is er dan een andere benaming voor een DD-AR met een 1700? :?

[ Voor 27% gewijzigd door AW_Bos op 18-02-2012 00:59 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mijn god, er zit ruim een kwartier tussen het constateren van het defect en het aanwezig zijn van de monteur, waarvan twaalf minuten komt doordat het bericht langs vijf mensen moet en die mensen elkaar ook niet direct inlichten (zie de vragen 'hé, weten jullie wat er met 4536 aan de hand is?'). Dat móet toch beter kunnen? (ook nog los van het verspreiden van informatie mbv automatisatie - als je gewoon één iemand de leiding laat nemen over het 'project 4536' die alle partijen inlicht en aanstuurt zou het ook al veel soepeler gaan)

[ Voor 24% gewijzigd door ValHallASW op 18-02-2012 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:45

Nic

Vrij

....en dat is deel 1 nog maar. Het gaat verder in deel 2...

Ik tel, voor deze ene kleine storing, maar liefst 48 telefoontjes en andere mondelinge communicatie (in een tijdsbestek van 30 minuten), met in het merendeel dezelfde informatie die naar elkaar wordt doorgespeeld. Nou ben ik geen proces-deskundige, maar dit lijkt me niet echt efficient. Ineens snap ik waarom het zo'n zooi wordt op het spoor als er wat meer treinen uitvallen!

[ Voor 3% gewijzigd door Nic op 18-02-2012 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

AW_Bos schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 00:58:
Er wordt aan het einde wel gesproken over een DD-AR'retje, en dat wordt gecorrigeerd naar MDDM?
Is er dan een andere benaming voor een DD-AR met een 1700? :?
Ze hebben 't constant over DD-AR, met slechts 2x mDDM. Dat is gewoon een continuiteitsfoutje. No one cares. En verder is een mDDM gewoon een motorbak van een DD-AR natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 18-02-2012 02:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 18:57:
[...]

De NOS doet toch echt een directe vergelijking. Nu zitten die er ook wel eens naast, maar dan ben ik toch wel benieuwd naar een bron.
Omdat er geen valuta staat en het een land is waar de Euro normaal niet gebruikt wordt vind ik het al verdacht. Mijn bron is een medewerker van SBB die met financien te doen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
ValHallASW schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 01:43:
Mijn god, er zit ruim een kwartier tussen het constateren van het defect en het aanwezig zijn van de monteur, waarvan twaalf minuten komt doordat het bericht langs vijf mensen moet en die mensen elkaar ook niet direct inlichten
Misschien nogmaals kijken en beter luisteren wie wat doet? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Maasluip schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 13:37:
[...]

Omdat er geen valuta staat en het een land is waar de Euro normaal niet gebruikt wordt vind ik het al verdacht. Mijn bron is een medewerker van SBB die met financien te doen heeft.
Sorry hoor maar het in de journalistiek heel normaal dat bedragen naar een valuta worden omgerekend. Ik mag toch aannemen dat het Journaal dat ook heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Luccus schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 13:41:
Misschien nogmaals kijken en beter luisteren wie wat doet? :P
Uit het filmpje wordt niet zo duidelijk wie wat zou moeten doen. Ik zal even uitschrijven wat er gebeurt:

-5
mcn constateert dat snelschakelaar niet werkt
mcn neemt contact op met treindienstleider en geeft door dat 'ie nog niet kan vertrekken
tdl roept dat door naar ene 'henk'
-1
0
mcn heeft contact met het logistiek bureau, doen beetje troubleshooting, lbm belooft zo snel mogelijk een monteur te sturen
ondertussen snapt men in het regelcentrum/bijsturing materieel niet wat er aan de hand is
bijsturing belt knooppunt, knooppunt weet ook niet wat er aan de hand is
knooppunt belt 'henk' en krijgt te horen wat er aan de hand is
knooppunt staart naar collega ronald die aan de telefoon is en vraagt om een procesleider perron
collega ronald roept PLP op die gehaast naar het goede perron gaat
knooppunt belt bijsturing terug
LBM belt hoofddorp
+8
hoofddorp belt storingsdienst asd
knooppunt wordt geinformeerd dat storingsdienst nu echt onderweg is
storingssjakie geeft aan tdl door dat 'ie gaat sleutelen
tdl geeft door aan knooppunt dat een andere trein naar een ander perron gaat
tdl laat spoorwijziging omroepen
+12
storingsmonteur arriveert
spoorwijziging wordt omgeroepen
+15
wegens teveel vertraging wordt de trein opgeheven

In andere woorden: het pad mcn -> lbm -> hoofddorp -> monteur kost een minuut of tien, waardoor de trein volledig uitvalt. Als de storingsmonteur meteen na het opmerken van de storing was opgeroepen dan had de trein iets van vijf minuten vertraging gehad.

Overigens is het me inderdaad van de meeste mensen in dit filmpje niet duidelijk waarom ze er zijn - en het filmpje verduidelijkt het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:20
ValHallASW schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 14:36:
[...]
In andere woorden: het pad mcn -> lbm -> hoofddorp -> monteur kost een minuut of tien, waardoor de trein volledig uitvalt. Als de storingsmonteur meteen na het opmerken van de storing was opgeroepen dan had de trein iets van vijf minuten vertraging gehad.

Overigens is het me inderdaad van de meeste mensen in dit filmpje niet duidelijk waarom ze er zijn - en het filmpje verduidelijkt het ook niet.
Lijkt ook een beetje alsof sommige mensen er puur zitten voor het doorbellen naar iemand anders. Ik weet niet of dit filmpje nog actueel is, maar de lijnen kunnen een heel stuk korter lijkt me zo.

[ Voor 46% gewijzigd door Vinnienerd op 18-02-2012 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-09 16:38
Daarbij is dat doorbellen beetje achterhaald toch?

Je kunt toch een soort "pool" openen voor ieder indident waar de nodige mensen updates in wegschrijven? Iedereen die er iets aan moet doen krijgt melding van nieuwe melding en doet zijn/haar ding ermee. Hoeft er niet heen en weer gebeld worden en is in 1 oogopslag duidelijk wat de status is van het probleem.
Probleem opgelost? Issues sluiten archieveren en indien nodig leerling uit trekken.

Misschien denk ik te simpel, maar weet dan ook niet van de hoed en de rand. Met bovenstaand filmpje wordt het me wel duidelijk dat het te lang duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Vinnienerd schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 15:56:
[...]
Lijkt ook een beetje alsof sommige mensen er puur zitten voor het doorbellen naar iemand anders. Ik weet niet of dit filmpje nog actueel is, maar de lijnen kunnen een heel stuk korter lijkt me zo.
Lijkt mij redelijk typisch voor een min of meer geprivatiseerd staatsbedrijf. Het slechtste van van beide werelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 19-09 16:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

ValHallASW schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 14:36:
Het enige dat zou er zou moeten gebeuren is imo:
  1. De mcn een 'ticket' kan openen met betrekking tot de storing, via zijn pda of telefonisch eventueel doorschakeling naar tweedelijns support.
  2. Deze ticket wordt opgepakt afhankelijk van prioriteit etc door 1 coördinerend centrum (knooppunt?).
  3. Het knooppunt geeft toestemming om er een monteur op af te sturen.
  4. Monteur krijgt direct alle informator voor zijn neus, kan er direct op af.
Bij prio 1 lijkt mij dat er dan binnen 2 minuten een monteur naast de trein moet kunnen staan.

Is het filmpje uit 2006 trouwens? Dat staat wel op YouTube.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Bij prio 1 lijkt mij dat er dan binnen 2 minuten een monteur naast de trein moet kunnen staan.
En hoe zie je dat voor je? Langs alle spoorlijnen om de 1-2 kilometer permanent een mannetje huisvesten? Of ze vanaf een centraal punt droppen met een helikopter?

Want overal kan immers een storing optreden, en als er binnen 2 minuten iemand moet zijn, moet je dus wel zoiets als hierboven gaan doorvoeren...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik had het dan even over als een trein in storing valt op een station. Het lijkt mij dat de meeste kans op storingen is bij het opstarten van de trein.

Ik ken de spreiding van monteurs niet. Maar ik neem dat op alle grote stations iemand aanwezig is. Dan is het een kwestie van deze monteur zo snel mogelijk te dispatchen naar de locatie. En misschien is het het snelst als zo'n monteur per trein er heen gaat en ergens halverwege uitstapt?

Als het al zoveel gedoe is om een monteur te sturen dan duurt het natuurlijk uren om er een loc heen te sturen om te slepen. Dat heb ik zelf ook wel eens eigenhandig meegemaakt.

Verder natuurlijk ook goed onderzoek waarom dat specifieke component niet werkt. Wat kan een monteur wel ter plekke doen dat een machinist niet kan. Is het niet handiger om machinisten zoals bij piloten checklists te geven die ze kunnen afwerken in geval van een storing?

[ Voor 11% gewijzigd door LauPro op 18-02-2012 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LauPro schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 17:37:
Ik ken de spreiding van monteurs niet. Maar ik neem dat op alle grote stations iemand aanwezig is.
Foute aanname.

Vroeger wel, tegenwoordig niet meer. De laatste keer dat ik in een kapotte trein zat, was 50 meter buiten het station van Haarlem*, waar we net weg waren gereden. We stonden met die trein midden op een wissel gigantisch in de weg te staan, dus redelijk hoge prio. De monteur voor dat geintje moest uit Amsterdam komen. (En dan stonden we notabene bijna voor de deur bij NedTrain.)

*) Toch niet het kleinste station.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 18-02-2012 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dan moet er dus worden geïnvesteerd in een hogere spreiding van monteurs. Of ervoor zorgen dat dus machinisten ook bepaalde handelingen mogen en kunnen verrichten.

Ik heb geen statistiek van uitval van treinen, misschien is het niet belangrijk. Ik ben benieuwder wat de impact is van een defecte wissel, als je dan te maken hebt met enkele honderden treinen die om moeten worden geleid.

Als ik dit filmpje zie dan is het mij eigenlijk duidelijk dat veel infrastructurele zaken bij het spoor volledig moeten worden vernieuwd:
• ATB vervangen door ERTMS.
• Communicatie van verschillende afdelingen automatiseren en stroomlijnen.

Ik dacht dat we klaar waren voor 2012 :| . We zijn terug bij 0 heb ik zo'n gevoel.

[ Voor 0% gewijzigd door LauPro op 18-02-2012 17:48 . Reden: UMTS :X ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Zodat de treinen lekker snel mobiel kunnen internetten? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Alex) schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 17:47:
Zodat de treinen lekker snel mobiel kunnen internetten? :*)
Ja zodat de machinist online zijn ticket in kan dienen en de reizigers direct via WiFi kunnen lezen wat er aan de hand is met hun trein. Misschien is er een broadcastprotocolletje mogelijk zodat je omroepberichten op je telefoon kan lezen? Dan zijn doven ook meteen geholpen ;) .

[ Voor 4% gewijzigd door LauPro op 18-02-2012 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:55
Het heeft weinig zin om de beveliging te vervangen als de mechaniek nog achterhaald is.het begint met mechanisch in orde brengen

[ Voor 19% gewijzigd door leonbong op 18-02-2012 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:38
Treinen worden al geupgrade van ATB naar ATBplus.
in de SLT is de benodigde computer iig aanwezig.

ATBplus is een alternatief voor ERMTS en doet ongeveer hetzelfde.
het voordeel is dat je gewoon de basis onderdelen van de oude ATB gebruikt, dus overstappen hoeft niet voor alle treinen tegelijk, maar kan geleidelijk.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Wat is ATB-Plus? Voor zover ik weet bestaat dat niet. Ben je niet in de war met ATB-vv? Om dat nou als volwaardige vervanger van ETCS te zien...

Dat overstappen niet tegelijk hoeft houdt als argument geen stand. Met ETCS en STM-ATB kun je - zoals alle locomotieven met ERTMS in gebruik bij de goederenvervoerders doen - ook onder ATB-regime rijden. Rollend materieel geschikt maken voor ETCS-bedrijf kan dus prima zonder dat daarvoor ook de baanvakken waar op gereden gaat worden aangepast moeten worden.

[ Voor 60% gewijzigd door Luke! op 18-02-2012 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Misschien dat hij ATBM+ bedoelde? Maar dat wordt ook nergens meer ingevoerd.

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 18-02-2012 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Wellicht bedoelde hij ATB-plus-plus, dat een jaar of 8 terug door NedTrain is ontwikkeld, maar nooit is ingevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Schultz ziet niks in 'rondje om de kerk'
DEN HAAG - Minister Melanie Schultz ziet er niks in om 'het rondje om de kerk' opnieuw in te voeren om het spoornetwerk stabieler te maken.

Tien jaar geleden werd door de NS een dienstregeling ingevoerd bij het treinpersoneel die gekoppeld werd aan een trein. Hierdoor hoefden machinisten en conducteurs niet meer tijdens hun dienst over te stappen en werd het netwerk betrouwbaarder.

Na grote weerstand vanuit de vakbonden werd dit 'rondje om de kerk' weer teruggedraaid, omdat het saai zou zijn voor het personeel.

VVD-Kamerlid Charlie Aptroot opende onlangs via NU.nl weer de discussie hierover. De recente winterproblemen toonden volgens hem aan dat de betrouwbaarheid van het spoor gebaat was bij een 'rondje om de kerk'.

Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dit systeem echter uitsluitend achter de hand houden indien er sprake is van winterse omstandigheden. Ook Schultz ziet het hele jaar 'rondje om de kerk' niet zitten.

"Het versimpelt misschien je dienstregeling en het maakt je minder kwetsbaar, maar het betekent voor de reiziger dat je veel vaker moet overstappen. In algemene zin vind ik dat dus niet aantrekkelijk, maar misschien wel voor als je vastloopt door winterweer."

Wat vindt u van het idee om tijdens winterproblemen weer het rondje om de kerk te gaan rijden?

"Als er slecht weer op komst is moet je wat eerder afschalen. Dat afschalen kan op verschillende manieren. Een van de manieren is om de grootstedelijke trajecten af te schermen van de rest van de lijnen, zodat je daar de problemen niet hebt."

"Dat betekent dat je machinisten en conducteurs krijgt die heen en weer gaan. Dat is aantrekkelijk voor de stabiliteit, maar niet efficiënt. Want dan moeten treinen die 5 of 20 minuten wachten voordat ze weer verder gaan."

"Het heeft dus voor en nadelen. Dat zullen we verder onderzoeken."

U wilt bij winterweer als minister zelf meer de regie in handen nemen.

"Juist niet bij de incidenten, maar meer aan de voorkant. Via de concessie maak je afspraken over een langere periode, namelijk tien jaar. Dan kun je reactief straffen achteraf."

"Ik wil meer in programma's vastleggen. Dus hoe de veiligheidsprogramma's worden geïmplementeerd en hoe de winterproblemen aangepakt wordt."

"Die integrale afspraken kan ik voorleggen aan de Kamer en kan de Kamer ook met mij discussiëren als er een keer een probleem is."

In de Kamer zei u ook beter geïnformeerd te willen worden over het weer en de stand van het materieel.

"Als NS wil gaan afschalen wil ik dat wel weten ja. Uiteindelijk vraagt de Kamer aan mij: waarom wordt er afgeschaald."

Wilt u ook degene zijn die daarover beslist?

"Nee, want dat moet je in procedures vastleggen. Dat protocol zei nu: afschalen vanaf 5 cm sneeuw. Ik heb gezegd: doe maar sneller. Dat is moeilijk, want je gaat ook horen dat het te snel gaat."

"Het is de taak van de NS om uit te leggen dat een alternatieve dienstregeling er is om minder risico te lopen. Dan zijn de treinen voller en rijden ze minder, maar dat is nog altijd beter dan dat er niks rijdt omdat het netwerk is vastgelopen."

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:55
Maar één conclusie mogelijk de minister is gehersenspoeld door NS.
Alleen al dat de minister zegt eerder afschalen dat is mooie taal voor minder treinen laten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
In dat artikel staat dat het rondje tot gevolg heeft dat reizigers vaker moeten overstappen. Klopt dit? Kan het rondje niet worden ingevoerd in deze dienstregeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

D-e-n schreef op zondag 19 februari 2012 @ 17:13:
In dat artikel staat dat het rondje tot gevolg heeft dat reizigers vaker moeten overstappen. Klopt dit? Kan het rondje niet worden ingevoerd in deze dienstregeling?
I.m.o. wel. In de tekst van nu.nl staat dat personeel dan gekoppeld is aan materieel voor hun dienst (althans dat haal ik eruit), dat hoeft natuurlijk niet perse.

Maar ik ben eigenlijk wel zeer benieuwd naar het onderzoek (of mogelijk onderzoeken) die ondubbelzinnig aangeven dat reizigers uit Twente naar de Randstad niet over wensen te stappen in bijvoorbeeld Amersfoort, Utrecht etc. Of vanuit Groningen. Of al die mensen die van Zwolle naar Roosendaal reizen. Telkens wijzen zo onderhand allerlei partijen naar de reiziger als de veroorzaker omdat die niet zo vaak willen overstappen.

En dat het personeel niet een andere manier van rijden wil... boeien? Zoek je toch lekker een andere baan? Ik wil ook zo vaak iets niet op het werk maar verdorie, ik krijg ervoor betaald, ben niet de directeur dus ik heb te slikken wat ze mij binnen mijn functieomschrijving willen laten doen.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Idd, sinds wanneer bepaalt het personeel dat ze alleen leuk werk willen doen? Beetje jammer dat 10 jaar geleden de vakbonden daar ook weer herrie moesten schoppen en het tot stakingen kwam. Imo vrij waardeloos.

Sowieso: wat is nou exact het rondje om de kerk? Heeft iemand een concreet voorbeeld van hoe zo'n dienstregeling eruit ziet?(waarbij de boel logistiek moet blijven kloppen uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Boudewijn schreef op zondag 19 februari 2012 @ 18:14:
Idd, sinds wanneer bepaalt het personeel dat ze alleen leuk werk willen doen? Beetje jammer dat 10 jaar geleden de vakbonden daar ook weer herrie moesten schoppen en het tot stakingen kwam. Imo vrij waardeloos.
Sinds wanneer bepaald een minister of de Tweede Kamer hoe de dienstregeling van een commercieel bedrijf er uit moet zien?
Sowieso: wat is nou exact het rondje om de kerk? Heeft iemand een concreet voorbeeld van hoe zo'n dienstregeling eruit ziet?(waarbij de boel logistiek moet blijven kloppen uiteraard)
Rondje om de kerk is symbolisch. Dan wordt bijvoorbeeld de rechtstreekse Intercity Den Haag CS - Groningen opgeknipt in losse Intercity's die heen en weer rijden tussen 2 steden: Den Haag CS - Gouda, Gouda - Utrecht, Utrecht - Amersfoort, Amersfoort - Zwolle en Zwolle - Groningen. Nadeel: Vaker overstappen. Voordeel: Eenvoudigere dienstregeling, minder wissels nodig, minder domino effect bij storingen, er rijdt dan altijd wel iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Fiber schreef op zondag 19 februari 2012 @ 19:31:
[...]

Sinds wanneer bepaald een minister of de Tweede Kamer hoe de dienstregeling van een commercieel bedrijf er uit moet zien?
NIet, direct nee. Wellicht via de volgende aanbesteding.
Rondje om de kerk is symbolisch. Dan wordt bijvoorbeeld de rechtstreekse Intercity Den Haag CS - Groningen opgeknipt in losse Intercity's die heen en weer rijden tussen 2 steden: Den Haag CS - Gouda, Gouda - Utrecht, Utrecht - Amersfoort, Amersfoort - Zwolle en Zwolle - Groningen. Nadeel: Vaker overstappen. Voordeel: Eenvoudigere dienstregeling, minder wissels nodig, minder domino effect bij storingen, er rijdt dan altijd wel iets.
Ja het principe ken ik ,alleen is de granulariteit van de concrete plannen niet duidelijk. Als je tussen eindhoven en amsterdam in 3 verschillende treinen moet zitten is dat anders dan wanneer je van eindhoven tot utrecht kunt blijven zitten en daarna utrecht alkmaar oid kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Voor de reiziger is die situatie waardeloos. Als je niet goed ter been bent wordt het je dan heel erg moeilijk gemaakt om een wat langer traject te reizen.

Maar ik dacht dat het bij het rondje ging om het personeel en niet het traject. Je kunt iemand toch ook een hele dag op pakweg R'dam-Groningen zetten of Roosendaal-Zwolle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

D-e-n schreef op zondag 19 februari 2012 @ 19:38:
Voor de reiziger is die situatie waardeloos. Als je niet goed ter been bent wordt het je dan heel erg moeilijk gemaakt om een wat langer traject te reizen.

Maar ik dacht dat het bij het rondje ging om het personeel en niet het traject. Je kunt iemand toch ook een hele dag op pakweg R'dam-Groningen zetten of Roosendaal-Zwolle?
Helemaal mee eens hoor, ik zit ook niet echt te wachten op (nog) meer overstappen.Jouw optie lijkt me bij normaal weer inderdaad mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01:41
Ik dacht altijd dat het rondje om de kerk zo slecht was ontvangen omdat simpelweg het hele jaar hetzelfde traject gaat vervelen, en dus de machinisten minder geconcentreerd zullen zijn bij hun werk. En dat lijkt mij absoluut niet de bedoeling.
Voor een paar (sneeuw)dagen opknippen van de diensten is uiteraard geen probleem lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Lijkt me nogal logisch dat je niet het hele jaar door dezelfde route doet. Ene dag Rotterdam - Groningen, andere dag Den Haag - Amsterdam, etc, ik dacht dat dat het 'rondje om de kerk' idee was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Dat rondje om de kerk kan je toch ook per dag aanpassen?

Dus de ene dag zet je bepaalde machinisten (en conducteurs) op het traject Amsterdam - Den Helder, en de andere dag op Amsterdam - Enkhuizen.
Als je nog een aantal trajecten erbij neemt zoals bijvoorbeeld Amsterdam - Lelystad, heb je een aardige afwisseling voor de machinisten maar bouwen ze wel trajectervaring op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Fiber schreef op zondag 19 februari 2012 @ 19:49:
[...]

Helemaal mee eens hoor, ik zit ook niet echt te wachten op (nog) meer overstappen.Jouw optie lijkt me bij normaal weer inderdaad mooier.
Nou ja ik heb liever een route met meer overstaps die redelijk robuust is dan de uitgeklede dienstregeling van begin deze maand, en ik denk dat ik niet de enige daarin ben. Buiten de probleemperiodes interesseert het me niet zoveel hoe de NS dingen intern regelt; als het redelijk betrouwbaar rijdt vind ik het best :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Jeoh schreef op zondag 19 februari 2012 @ 21:39:
Lijkt me nogal logisch dat je niet het hele jaar door dezelfde route doet. Ene dag Rotterdam - Groningen, andere dag Den Haag - Amsterdam, etc, ik dacht dat dat het 'rondje om de kerk' idee was.
Het oorspronkelijke plan, van zo rond eind 1999, was om permanent personeel op slechts 1 tot maximaal een stuk of 3 routes dienst te laten doen.

In 2001 heeft men dit 'rondje om de kerk' ook (zeer) kortstondig ingevoerd. Gevolg was dat het aantal treinen dat op tijd reed zeer scherp daalde (van toen ruim 85 procent naar 71 procent), dat veel treinen simpelweg uitvielen, en dat veel aansluitingen niet meer gehaald werden, met dus nog grotere vertragingen voor reizigers vandien.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Hey ik zie net een V250 door Schiedam Centrum heen rijden. Zijn ze weer aan het testen?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

wildhagen schreef op maandag 20 februari 2012 @ 06:23:
[...]
In 2001 heeft men dit 'rondje om de kerk' ook (zeer) kortstondig ingevoerd. Gevolg was dat het aantal treinen dat op tijd reed zeer scherp daalde (van toen ruim 85 procent naar 71 procent), dat veel treinen simpelweg uitvielen, en dat veel aansluitingen niet meer gehaald werden, met dus nog grotere vertragingen voor reizigers vandien.
En kwam dat door een slecht uitgevoerd dienstrooster of door onwil van het personeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Om heel eerlijk te zijn vind ik die discussie over dat "rondje rond de kerk" (hoezo rondje??) maar gezeur. Mijn oom is heel wat jaren metrobestuurder geweest bij de RET. Ik heb hem nooit horen klagen dat zijn ritjes zo saai waren. En dan rij je in maximaal een half uur de hele lijn af (destijds).

Werk kan nu eenmaal veranderen. Als dat het spoorwegnet robuuster zou maken, dan lijkt mij dat een meer dan prima plan. Word je nu echt machinist om dagelijks van een ander uitzicht te genieten? Na een jaar heb je toch ook wel zo'n beetje alle trajecten gezien?

Misschien is het makkelijk praten voor mij als buitenstaander, maar op mij komt deze discussie over als onwil van de machinisten zonder dat ze duidelijk maken waarom het nu zo slecht zou zijn.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
wildhagen schreef op maandag 20 februari 2012 @ 06:23:
[...]
Het oorspronkelijke plan, van zo rond eind 1999, was om permanent personeel op slechts 1 tot maximaal een stuk of 3 routes dienst te laten doen.
Dat snap ik dan weer niet. Kan er geen compromis gevonden worden? Machinisten die meerdere routes krijgen maar dan wel eentje per dag? Dan hebben ze wel elke dag wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik snap wel dat NS personeel wat meer variatie willen hebben in de dienstregeling, maar dat als er slecht weer wordt verwacht en dat je dan terugschakelt op een "rondje om de kerk" schema, dat lijkt me toch niet zo'n heel groot punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
PaT schreef op maandag 20 februari 2012 @ 09:51:
Om heel eerlijk te zijn vind ik die discussie over dat "rondje rond de kerk" (hoezo rondje??) maar gezeur. Mijn oom is heel wat jaren metrobestuurder geweest bij de RET. Ik heb hem nooit horen klagen dat zijn ritjes zo saai waren.
Logisch, daar heeft hij voor gekozen toen hij solliciteerde.

In de tijd dat de plannen voor het rondje om de kerk opkwamen ging het ook niet alleen om de afwisseling in het werk. Er waren er toen ook ideeën om het spoorbedrijf op te delen en lijnen op te heffen of over te doen aan andere partijen met hun eigen arbeidsvoorwaarden. Dat gaat een stuk makkelijker als het personeel alvast verdeeld is over vaste lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
D-e-n schreef op maandag 20 februari 2012 @ 10:19:
[...]

Dat snap ik dan weer niet. Kan er geen compromis gevonden worden? Machinisten die meerdere routes krijgen maar dan wel eentje per dag? Dan hebben ze wel elke dag wat anders.
Dat was destijds ook het voorstel (of iig één van de voorstellen, er zijn diverse alternatieven voorgesteld) van de vakbond, om op die manier toch wat afwisseling te krijgen voor het personeel. Afaik was dat voor de NS simpelweg niet bespreekbaar.

Een ander voorstel wat ik me specifiek nog herinner van FNV Spoor was om het bijvoorbeeld alleen op bepaalde trajecten te doen die gevoelig waren voor vertragingen. Antwoord van NS: "niet bespreekbaar".

Maargoed, dit is allemaal wel 13 jaar terug, dus alle details zitten ook niet meer in mijn hoofd ;)

Ook wat asmi meld hierboven was één van de grote problemen die de vakbonden hadden. Er was toen nog zeer veel onduidelijkheid over hoe men met de diverse lijnen zou omgaan (qua aanbestedingen etc), en de vrees was dat het 'rondje om de kerk' idd gebruikt zou worden als makkelijke manier om personeel te dumpen, met alle eventuele verslechterende arbeidsomstandigheden vandien, zonder dat men daar ook maar enige inspraak in had.

[ Voor 19% gewijzigd door wildhagen op 20-02-2012 16:00 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Dat rondje om de kerk komt weer terug als er meer lijnen worden aanbesteedt en onder diverse vervoerders gaan vallen.... :+

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 21-02-2012 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Dan kunnen we het spoor beter gelijk opheffen. Dan krijg je zo'n verknipte zooi als in Engeland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik kom trouwens de laatste paar dagen elke ochtend vlak voor 12'en een DDZ tegen in Asd op spoor 2b, die daar vervolgens niet veel meer lijkt te doen dan mooi staan zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.cyberhq.nl/~marco/IMG_1470.JPG

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 21-02-2012 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Kun/mag je er wel in? Mssch is het een show-off model 8) jammer dat ie niet in Utrecht staat :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
In Utrecht is geen plaats hoor! Zelfs OZ is kleiner geworden en bij de buurtsporen is ook niet zoveel capaciteit. Misschien bij cartesiusweg? Maar dan blijft de vraag open wat ze daar moeten doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ArcticWolf schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 16:44:
Kun/mag je er wel in? Mssch is het een show-off model 8)
Niet geprobeerd. De eerste keer stond er 'Niet Instappen' op de CTA (waarvan ik nog steeds niet weet hoe we die nieuwe variant noemen trouwens), de 2e en 3e keer niks. De 2e keer liepen er wel wat nerds met fototoestellen rond.

Wat me trouwens opviel toen ik erlangs liep: ze hebben de koersrollen niet vervangen.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 21-02-2012 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@IJnte
Ergens op de maliebaan stallen? :+

@CyBer
jij hebt ook een foto gemaakt.... nerd :>
Pagina: 1 ... 56 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!