Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 175 Laatste
Acties:
  • 702.057 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 16:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

D-e-n schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 15:38:
En hoe zie je dat voor je op een traject waar er elke tien minuten (of minder) een trein kan passeren? Dit klinkt leuk op trajectjes waar één keer in het uur een boemeltje langstuft.
Communicatie! Zo moeilijk is het toch niet om even een wissel te blokkeren voor verkeer?
ZeRoC00L schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 15:42:
Waar denk je dat van te gaan betalen ??
Geld dat beschikbaar komt uit de reorganisatie.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:59

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

En hoe zie je dat voor je op een traject waar er elke tien minuten (of minder) een trein kan passeren? Dit klinkt leuk op trajectjes waar één keer in het uur een boemeltje langstuft.
Als een wissel stuk is kun je er ook geen rijweg over inleggen, dus het wissel blijft per definitie vrij.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

Dat is nog niet het grootste probleem, er is ook nog zoiets als aansprakelijkheid bij (onbewust) aangerichte schade of ongevalletjes...

Het spoor is immers van Prorail, de NS (en dus de machinisten) zijn alleen afnemer. In weze laat je dus iemand onderhoud plegen aan andermans eigendom.

Weet niet hoe dat juridisch en verzekeringstechnisch zit, maar ik kan me zo voorstellen dat daar de nodige haken en ogen aan zitten.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

LauPro schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 15:24:
[...]
En het feit dat zich blokken ijs kunnen ontwikkelen aan de onderkant van de trein lijkt mij ook een redelijke designflaw. Sowieso geeft al dat ijs extra weerstand lijkt mij, kwestie van beplating aanbrengen zoals ze dat met rallywagens bijvoorbeeld doen.
Dat valt tegen hoor. Sneeuw kan echt belachelijk plakkerig zijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:02
LauPro schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 15:44:
[...]
Communicatie! Zo moeilijk is het toch niet om even een wissel te blokkeren voor verkeer?
En dus hebben alle treinen in tegenovergestelde richting ook vertraging? Heb je enig idee hoe ingewikkeld zo'n spoorsysteem in elkaar zit? Het is echt niet een kwestie van bellen en zeggen "Hey Harry, blokkeer jij die wissel effe jonguh!"
[...]
Geld dat beschikbaar komt uit de reorganisatie.
"Reorganiseren" .... waar hebben we dat fabeltje meer gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
PolarBear schreef op maandag 06 februari 2012 @ 23:02:
[...]

Tja, op het journaal was een item hoe goed het wel niet geregeld was in Zwitserland, de aap kwam wel uit de mouw. Maar liefst een miljard euro per jaar meer aan het beheer van het spoor. Of die paar dagen sneeuwellende daar tegenop wegen...
De hamvraag is dan, is België ook dat miljard kwijt dan voor die paar dagen? Die hebben toch grotendeels het zelfde weer als hier?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
flowerp schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 16:26:
[...]

De hamvraag is dan, is België ook dat miljard kwijt dan voor die paar dagen? Die hebben toch grotendeels het zelfde weer als hier?
Belgie heeft meer winters weer (denk aan de Ardennen enzo).

Maar de situatie met België is niet helemaal te vergelijken met die in NL: om te beginnen is het aantal treinen en het spoorgebruik er een stuk minder intensief (NL heeft het drukste spoorwegnet van Europa), en ten tweede behoort Infrabel, de "belgische prorail" zeg maar, tot dezelfde groep waar NMBS ook bijhoort. Korte communicatielijnen, en betere afstemmingen zijn op die manier natuurlijk wel wat makkelijker.

Overigens heeft ook de NMBS regelmatig met winterproblemen te kampen hoor. Check bijvoorbeeld http://www.demorgen.be/dm...MBS-treinen-krimpen.dhtml maar eens

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Volgens mij was het een ICM, kijk hier maar. Dus de foto klopt, maar de tekst niet >:)

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Snuggere journalist... als je een ICM als dubbeldekker ziet heb je volgens mij ook behoorlijk wat gedronken ofzo.

Of zou hij de machinistencabine ook maar als verdieping meetellen ofzo?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

jelmervos schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 16:46:
[...]

Volgens mij was het een ICM, kijk hier maar. Dus de foto klopt, maar de tekst niet >:)
Maar dan klopt bij die site de tekst ook niet :?
Gevalletje tekst overnemen zonder te checken? :P

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 07-02-2012 16:57 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:45

Onbekend

...

E wordt overduidelijk naar een dubbeldekker in de tekst verwezen, dus ik neem aan dat de journalist toch wel weet waaraan je een dubbeldekker kan herkennen.
Daarnaast plaatst nu.nl willekeurig foto's bij artikelen, ook al hebben de foto's totaal niets er mee te maken.
wildhagen schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 16:31:
Maar de situatie met België is niet helemaal te vergelijken met die in NL: om te beginnen is het aantal treinen en het spoorgebruik er een stuk minder intensief (NL heeft het drukste spoorwegnet van Europa), en ten tweede behoort Infrabel, de "belgische prorail" zeg maar, tot dezelfde groep waar NMBS ook bijhoort.
Één groot verschil is wel dat Nederland zoveel mogelijk mensen in het OV (waaronder de trein) wil krijgen om zo de wegen te ontlasten met als argument dat je dan helemaal geen auto meer nodig heeft.
Als zoveel treinen op het spoor gewoon niet goed gaat, dan moet je dat OV ook niet gaan promoten!

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

Raven schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 16:57:
[...]

Maar dan klopt bij die site de tekst ook niet :?
Gevalletje tekst overnemen zonder te checken? :P
Of zo van snel foto kijken en de cabine van de machinist tellen als 2e dek ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04:13
wildhagen schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 16:31:
[...]

Belgie heeft meer winters weer (denk aan de Ardennen enzo).

Maar de situatie met België is niet helemaal te vergelijken met die in NL: om te beginnen is het aantal treinen en het spoorgebruik er een stuk minder intensief (NL heeft het drukste spoorwegnet van Europa), en ten tweede behoort Infrabel, de "belgische prorail" zeg maar, tot dezelfde groep waar NMBS ook bijhoort. Korte communicatielijnen, en betere afstemmingen zijn op die manier natuurlijk wel wat makkelijker.
Dus NS en Pro-rail zijn dus onprofessioneel aangezien ze dus blijkbaar vertikken om goed samen te werken en te communiceren.
NS en Pro-rail zijn altijd als kleine kinderen na elkaar aan het wijzen, dat getuigt van onkunde je moet bij jezelf beginnen en samen werken.

PS Als ik decemeber zo stoer aan het roepen ben ik ben klaar voor en dit is de prestatie. Ik zou de zak krijgen van mijn werkgever. De uitspraak schept verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:13
leonbong schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 07:33:
[...]

Dus NS en Pro-rail zijn dus onprofessioneel aangezien ze dus blijkbaar vertikken om goed samen te werken en te communiceren.
NS en Pro-rail zijn altijd als kleine kinderen na elkaar aan het wijzen, dat getuigt van onkunde je moet bij jezelf beginnen en samen werken.

PS Als ik decemeber zo stoer aan het roepen ben ik ben klaar voor en dit is de prestatie. Ik zou de zak krijgen van mijn werkgever. De uitspraak schept verwachtingen.
Wat ik er van heb begrepen heeft pro-rail gewoon geprobeerd om te veel geld te besparen.
Wisselverwarming zetten ze pas aan als het veel te laat is en ze hebben veel te weinig personeel beschikbaar om storingen op te lossen.
Nu klaagt pro-rail dat ze geen personeel kunnen krijgen omdat niemand een baan wil waar je vooral snachts en/of in slecht weer moet werken. Maar de NMBS heeft dat probleem niet. Dus pro-rail betaald hun personeel gewoon niet genoeg...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
En van wie krijgt Prorail budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
RocketKoen schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 07:51:
[...]
Maar de NMBS heeft dat probleem niet.
De NMBS heeft dat probleem net zo hard. Kijk maar naar de hoeveelheid vacatures op www.despoorwegenwervenaan.be en hoe lang ze open staan....

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 19:36

Goner

What can I do you for ?

Las net dat de NS niet afgerekend wordt op deze wanprestatie ... als ze die helft minder en kortere treinen op tijd laten rijden, dan doen ze het goed en is de bonus weer geregeld.
En als de elfstedentocht doorgaat zijn er opeens wel extra treinen !?

Hoe zit het trouwens met 1e klas reizen op je 2e klas kaart in deze barre tijden ??
Gisterenavond werd er omgeroepen dat vanwege de extreme drukte reizigers in 1e klas "mochten" reizen. Maar vanochtend was het zo mogelijk nog drukker en werd er niets gezegd. Ik moest wel in de 1e klas gaan staan, verder was er nergens plek (ik zeg 'staan' maar eigenlijk was het ingeklemd hangen) en ben uiteindelijk maar gaan zitten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als de gangpaden ook vol zijn zou ik gewoon in de 1e klas gaan zitten, heb nog nooit een conducteur gezien die op zo'n moment door de trein heen loopt voor kaartjescontrole...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Raven schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 09:31:
Als de gangpaden ook vol zijn zou ik gewoon in de 1e klas gaan zitten, heb nog nooit een conducteur gezien die op zo'n moment door de trein heen loopt voor kaartjescontrole...
Je koop geen kaartje voor de conducteur he!

Ik reis 1e klas omdat ik dan meer kans heb op een zitplaats. Als vervolgens juist met drukte de 1e klas vol zit met mensen die een 2e klas kaartje hebben kan ik niet meer zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ah op die manier. Geen idee hoe dat dan gaat, heb je dan het recht iemand met een 2e klas kaartje van de stoel te halen omdat jij een 1e klas kaartje hebt?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Jij hebt met je tweede klas kaartje überhaupt niet het recht in de eerste klas te gaan zitten, drukte in de tweede klas of niet.

En het is een beetje triest dat dit niet beter gehandhaafd wordt: juist tijdens de spits zouden mensen met een tweede klas kaartje die in de eerste klas gaan zitten gewoon een bekeuring moeten krijgen.

[ Voor 46% gewijzigd door ValHallASW op 08-02-2012 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

ValHallASW schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 10:00:
En het is een beetje triest dat dit niet beter gehandhaafd wordt: juist tijdens de spits zouden mensen met een tweede klas kaartje die in de eerste klas gaan zitten gewoon een bekeuring moeten krijgen.
En staan ?? Mag dat wel van je ?
De trein waar ik het over heb, had alleen nog maar staan-plaatsen in de 1e klas en als je denkt dat ik een half uur wacht op de volgende, dan moet ik je teleurstellen.

En ik heb net hier ook niet zomaar over een spits he ; het is je misschien niet opgevallen in de 1e klas, maar het de afgelopen week iets drukker dan normaal ...
jelmervos schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 09:38:
Ik reis 1e klas omdat ik dan meer kans heb op een zitplaats. Als vervolgens juist met drukte de 1e klas vol zit met mensen die een 2e klas kaartje hebben kan ik niet meer zitten.
Zelfde vraag : staan mag wel ?
Want die 2e rangs reizigers hebben wel het recht vervoerd te worden en als de 2e klas en overlopen vol zijn, wat moeten ze dan ? Wachten ?
Raven schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 09:42:
Geen idee hoe dat dan gaat, heb je dan het recht iemand met een 2e klas kaartje van de stoel te halen omdat jij een 1e klas kaartje hebt?
Ga jij je kaartje laten zien aan iemand anders dan een controleur ?? Als het gaat op de toon die mensen hier aanslaan, dan laat ik ze zeker staan ... >:)
Ik zou wel eens willen zien wat er gebeurt met iemand die in zo'n vee-wagon vraagt of mensen zonder 1e klas kaartje maar even willen opzouten ... lijkt me lachen.

[ Voor 43% gewijzigd door Goner op 08-02-2012 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

ValHallASW schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 10:00:
En als er dan controle is, dan worden mensen meestel alleen weggestuurd naar de 2e klas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DDX schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 10:44:
[...]

En als er dan controle is, dan worden mensen meestel alleen weggestuurd naar de 2e klas.
Och, ik denk met warme herinneringen terug naar de terugweg vanuit het Dynamofestival in Eindhoven. Meer dan honderdduizend stuks langharig tuig en een bomvolle trein. Dat zagen we aankomen (jaar ervoor was net zo erg) dus kochten we daadwerkelijk 1e klas kaartjes.

Wij pakten een 1e klas coupe, er werd gecontroleerd, lieftallige conductrice. Ze keek naar ons (vies, bepakt langharig tuig) en zei "Jaja, jullie gaan me toch niet vertellen dat jullie een 1e klas kaartje hebben". Ze viel zowat steil achterover toen we "Jazeker!" riepen en kaartjes toonden. Maakte haar dag helemaal goed :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

DDX schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 10:44:
En als die vol is ? En de gangpaden en tussenperron ook ? Waar wil je ze dan naartoe sturen ?

Nogmaals ; ik heb het dus over de huidige omstandigheden hè ... niet over een normale spits. Dan ga ik niet eens 1e klas staan, laat staan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Ik had het wel over normale omstandigheden, veel mensen die al 1e klas induiken als ze in de 2e klas niet (ruim) kunnen zitten.
En als er dan een enkele keer controle is worden ze vriendelijk gevraagd om naar de 2e klas te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Als je mijn oorspronkelijke post leest, zie je dat ik het heb over de huidige extreme omstandigheden. En het feit dat er notabene omgeroepen werd dat je de 1e klas in mocht.
Vandaar dat de reacties over het gepeupel dat zich in de 1e klas durft te laten vervoeren daarop (voor mij) nogal arrogant overkomen...

EDIT: en heb nog steeds geen antwoord of dat nou wel of niet 'mag' bij die omstandigheden of alleen als het expliciet omgeroepen wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door Goner op 08-02-2012 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Eigenlijk is de NS niet meer serieus te nemen zie NS Elfstedenkaartje

Ze kunnen nu al geen trein laten rijden laat staan met vrieskou benodigd voor een zo'n tocht. Daarnaast wordt er verwezen naar het draaiboek. De kwaliteit van NS's zijn draaiboeken is twijvelachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
Nee, in je verhaal ging het er over dat er vandaag /niet/ omgeroepen werd dat het mocht, en je het toch deed. Vervolgens probeer je dat goed te praten door mensen die in de 1e klas te typeren als wereldvreemd en arrogant. Begin eerst eens met de gedachte dat jij niet betaalt voor die plaatsen, en je dus in beginsel überhaupt niets in de eerste klas te zoeken hebt, zélfs als het druk is.

Overigens kan ik me er niet heel druk over maken als je dan maar in de eerste klas gaat staan, maar gaan zitten is wat mij betreft not done.

Overigens ben ik geen eersteklasreiziger - dit is het soort materieel waar ik op het moment het meeste inzit, en daar is niet eens een eerste klas ;-) Plus: hier is het in de spits wel eventjes wat drukker dan in 'overvolle' Nederlandse treinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 20:55

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
leonbong schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 11:54:
Ze kunnen nu al geen trein laten rijden laat staan met vrieskou benodigd voor een zo'n tocht. Daarnaast wordt er verwezen naar het draaiboek. De kwaliteit van NS's zijn draaiboeken is twijvelachtig.
Bij het lezen van dit bericht ga ik eerder ergens anders aan twijfelen... Neem je dit nu zelf serieus?
RocketKoen schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 07:51:
[...]

Wat ik er van heb begrepen heeft pro-rail gewoon geprobeerd om te veel geld te besparen.
Wisselverwarming zetten ze pas aan als het veel te laat is en ze hebben veel te weinig personeel beschikbaar om storingen op te lossen.
Nu klaagt pro-rail dat ze geen personeel kunnen krijgen omdat niemand een baan wil waar je vooral snachts en/of in slecht weer moet werken. Maar de NMBS heeft dat probleem niet. Dus pro-rail betaald hun personeel gewoon niet genoeg...
Sinds wanneer betaalt ProRail het personeel van de aannemers die onder andere het onderhoud uitvoeren?

[ Voor 45% gewijzigd door Luke! op 08-02-2012 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Bedankt voor herstellen van mijn typfout.

Natuurlijk wordt dit betaald door Prorail echter verdisconteerd in de afgesproken prijs waarvoor een derden het werk uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Uiteraard, maar dat maakt nog niet dat ProRail het personeel te weinig betaald door een inschrijving op een aanbesteding te accepteren. Vergelijk het met een supermarkt: als het beroep van cassiÚre onaantrekkelijk is door het geboden loon ligt dat ook niet aan de prijs die consumenten (voor hun producten) betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

ValHallASW schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 11:55:
Nee, in je verhaal ging het er over dat er vandaag /niet/ omgeroepen werd dat het mocht, en je het toch deed.
Het toch deed ondanks omroep ?? Misschien was de omroep wel kapot ; er werd ondanks de omstandigheden de hele rit niets omgeroepen. Zelfs niet over doorschuiven en strategisch instappen ...
Bovendien, die omroep van gisteren was misschien wel prive-initiatief van een meelevende NS-ser ... een tijdje geleden werd er op een trein opgeroepen om toch alsjeblieft klaagbrieven aan de NS te schrijven over te korte treinen.

En dus vraag ik me nog steeds af wat eigenlijk de regels zijn. Maar afgezien van de mening van enkele 1e klas reizigers heb ik nog steeds niks gehoord of gevonden over het het nou echt zit (onder deze omstandigheden).
Plus: hier is het in de spits wel eventjes wat drukker dan in 'overvolle' Nederlandse treinen.
Afgelopen week nog in NL geweest ??

[ Voor 7% gewijzigd door Goner op 08-02-2012 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

De regel is dat 't niet mag. Een conducteur is echter iemand die kan beslissen dat die regel niet nageleefd gaat worden. (De conducteur is tenslotte ook degene die de boete moet uitdelen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Even voor de duidelijkheid; ik ben ook geen 1e klas reiziger.
Ik heb geen extra geld over voor 1e klas in SLT waarmee ik dagelijks reis omdat het geen meerwaarde bied.
(mede omdat als het vol zit er toch genoeg mensen gaan zitten met 2e klas kaartje en je dus ook geen zekerheid op zitplaats)

Volgens mij is de officiele regel pas als het omgeroepen is of staat aangegeven. (heb wel eens a4tjes op ramen van 1e klas gezien dat je er ook met 2e klas kaartje mocht gaan zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:23
DDX schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 12:56:
Volgens mij is de officiele regel pas als het omgeroepen is of staat aangegeven. (heb wel eens a4tjes op ramen van 1e klas gezien dat je er ook met 2e klas kaartje mocht gaan zitten)
Volgens mij is dat heel kortstondig geweest bij een bak van ICM 4444, die was oorspronkelijk 2e klas, is toen (ivm inzet als 'ambtenarentrein') geupgrade naar 1e klas, en later (volgens mij kort voor de revisie naar ICMm) weer gedegradeerd naar tweede klas. Alleen was dat niet te zien, en zijn er toen even van die papiertjes opgehangen :p

offtopic:
Zover mijn vage herinnering strekt, hen die beter voorgelicht zijn: corrigeer me gerust :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 10:17

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Die degradatie naar de tweede klas was al ver voordat de revisie bezig was. Een paar jaar voordat dit stel zelf onder handen werd genomen hebben ze alsnog de tweede klas stoelen terug geplaatst. Ik meen dat de stopcontacten en de gordijntjes nog tot zijn modernisering zijn gebleven....

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

In de ICR (?) is dat toch ook geweest, dat de 1e klas deels middels een A4'tje gepromoveerd was tot 2e klas. Tenminste, ik heb een paar jaar terug wel eens van Breda naar Deventer daarin gezeten als mijn grijze celletjes het nog juist hebben.

Maar mijn verbazing was groot dat er vandaag warempel een langere intercity voor kwam rijden om 17.13 in Almelo richting Enschede. Normaal is dat ding op zijn Indiaas vol en nu genoeg ruimte. Zouden ze altijd moeten doen. :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Het moet altijd zo ingewikkeld over gedaan worden. Gewoon direct een besluit nemen. Prutsers. Voor zo'n belangrijke organisatie waar dagelijks veel mensen de website raadplegen is 24.000 bezoekers per minuut gewoon veel te weinig. :X

NS wil reserve-website
De Nederlandse Spoorwegen overwegen een tweede website te bouwen met reizigersinformatie. Die kan dan worden ingezet als de huidige internetsite overbelast raakt. Dat heeft een woordvoerder van de NS gezegd.

Een alternatief is om de capaciteit van de huidige website verder uit te breiden. Dat is het afgelopen jaar al een keer gebeurd. Nu kan de website 24.000 bezoekjes per minuut aan. Voor die tijd was dat 7000.

Vorige week viel de website van de NS diverse keren uit toen het treinverkeer ontregeld raakte door de sneeuwval. Veel reizigers klaagden toen dat ze onvoldoende informatie kregen.

http://nos.nl/artikel/338952-ns-wil-reservewebsite.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:04
Ik neem aan dat iedereen hier deze inmiddels wel kent?:

Afbeeldingslocatie: http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/404450_346255522075244_320003538033776_73863109_1294676816_n.jpg

Ik vind 'm wel grappig :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Beetje simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De grap is dan ook dat NS belachelijk wordt gemaakt ;) Ik kende hem nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 10:39:
De grap is dan ook dat NS belachelijk wordt gemaakt ;)
Ooohhh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

IC van Utrecht naar Schiphol.. heb ff op dit moment geen stel nummer kunnen achterhalen.

Dames en heren deze trein gaat langzamer rijden doordat er schapen langs het spoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
MrJames schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 09:45:
Het moet altijd zo ingewikkeld over gedaan worden. Gewoon direct een besluit nemen. Prutsers. Voor zo'n belangrijke organisatie waar dagelijks veel mensen de website raadplegen is 24.000 bezoekers per minuut gewoon veel te weinig. :X
Ten eerste is het gewoon onzin dat '24.000 veel te weinig' is: op het moment dat er geen grootschalige storingen zijn gaat dat prima. Het is gewoon een kwestie van kansberekening: normaal heb je, zeg, ~4000 bezoekers per minuut, elke maand een keer ~6000 en elk jaar een keer ~28.000. (je mag de getallen ook verdubbelen, maar het punt blijft: hoeveel geld ga je investeren voor iets dat maar een keer per jaar? per twee jaar? per tien jaar? voorkomt?)

Ten tweede is je gerant over 'Gewoon direct een besluit nemen' al helemaal bullshit. Ze hébben al het besluit genomen dat voor jou relevant is: ze gaan zorgen dat er óók in drukke periode's een website beschikbaar is - dát is de beleidsbeslissing. Hóe ze dat doen is ongeveer zo relevant als de vraag of ze ASP of PHP gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:23

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

MrJames schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 10:55:
IC van Utrecht naar Schiphol.. heb ff op dit moment geen stel nummer kunnen achterhalen.

Dames en heren deze trein gaat langzamer rijden doordat er schapen langs het spoor lopen.
Die machinist wil ook gewoon optimaal van de natuur genieten! Zal wel aan vakantie toe zijn :P.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zeker, maar dat komt vooral doordat hij zodanig waar is dat iedereen denkt "inderdaad, dat is hoe het gaat". En dan staat de "vakantiedienstregeling" er nog niet eens in.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Maasluip schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 10:39:
De grap is dan ook dat NS belachelijk wordt gemaakt
Alsof ze daar zelf al niet goed genoeg in zijn ... >:)

Dames en heren, de Fyra van 9:30 heeft een vertraging van 30 minuten. Voor deze trein is een toeslag verplicht.
JeroenH schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 11:05:
En dan staat de "vakantiedienstregeling" er nog niet eens in.
Of de "nooddienstregeling" ...

[ Voor 23% gewijzigd door Goner op 09-02-2012 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

MrJames schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 10:55:

Zoiets ook een keer gehad, maar dan met een lange file (auto's ;) ) op de autobaan naast het spoor. Dit werd ongeveer omgeroepen: Dames en heren, kijkt u eens naar rechts. Bent u nu blij dat u de trein hebt genomen?

Dit was overigens op een dag dat het heet buiten was.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Raven schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 12:13:
Dit was overigens op een dag dat het heet buiten was.
Which reminds me ... het enige positieve punt van de SPRinters ; ze zijn zomers heerljk koel !!
In die 'oude' treinen waar je alleen een raampje kon openzetten of die dubbeldekkers met zo'n schuifje, ging je soms echt helemaal dood ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 12:12
/me D_Jeff had eventjes een "Pfuuu" momentje vanmiddag @ R'dam CS.

Spoor 1: SGM voor de Hoekselijn
Spoor 3: RET Metro 5638 met een dieselloc ervoor.

@Goner: STL hebben airco aan boord, net zo als de Metro serie 5500 en 5600. Op Schiedam Centrum hoor je dat echt goed.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
ValHallASW schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 10:56:
[...]

Ten eerste is het gewoon onzin dat '24.000 veel te weinig' is: op het moment dat er geen grootschalige storingen zijn gaat dat prima. Het is gewoon een kwestie van kansberekening: normaal heb je, zeg, ~4000 bezoekers per minuut, elke maand een keer ~6000 en elk jaar een keer ~28.000. (je mag de getallen ook verdubbelen, maar het punt blijft: hoeveel geld ga je investeren voor iets dat maar een keer per jaar? per twee jaar? per tien jaar? voorkomt?)
Door al dat kansrekenen zitten we nu in de penarie met de NS. Deze gedachte hebben ze op alles toegepast bij voorbeeld sneeuw en vorst.
Tuurlijk we moeten niet overdrijven met de zekerheid die we kiezen we zijn immers geen zwitserland. Maar het juiste niveau zal ergens liggen tussen het investeringsniveau van nu en de 1 miljard extra van de zwitsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
leonbong schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 18:48:
Door al dat kansrekenen zitten we nu in de penarie met de NS. Deze gedachte hebben ze op alles toegepast bij voorbeeld sneeuw en vorst.
Tuurlijk we moeten niet overdrijven met de zekerheid die we kiezen we zijn immers geen zwitserland. Maar het juiste niveau zal ergens liggen tussen het investeringsniveau van nu en de 1 miljard extra van de zwitsers.
Het is de schuld van de kansberekening maar we moeten niet overdrijven met de zekerheid want we zijn geen Zwitserland? Op welke manier is dat statement intern consistent?

Laat ik je bericht even fixen:
leonbong schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 18:48:
Door al dat kansrekenen slecht beleid zitten we nu in de penarie met de NSProRail. Deze gedachte hebben ze op alles toegepast bij voorbeeld sneeuw en vorst.
Immers: als ze op basis van kansberekening zinnig beleid hadden geformuleerd, dan hadden we juist niet in deze situatie gezeten: er is dit jaar geen once-in-a-lifetime vorst, maar eentje die je ieder jaar (of in ieder geval elke paar jaar) kunt verwachten.

Overigens kan je er dan nog over discussieren: is het erg als het spoorwegnet een keer in de vijf jaar een keer een paar dagen half plat ligt? Volgens de politici op dat moment uiteraard wel, maar dat is een ander verhaal ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
ValHallASW schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 19:20:
[...]
Het is de schuld van de kansberekening maar we moeten niet overdrijven met de zekerheid want we zijn geen Zwitserland? Op welke manier is dat statement intern consistent?
Consitent
Nou ja wat gebruikelijk is in onderhoudsland je gaat eerst een kansberekening maken.
Daarna moet je inschatten wat de consequentie daarvan is als je het risico ongedekt laat.
Daarna moet je afstemmen of dat risico geaccepteerd is door alle partijen.

Dan kan je oplossingen verzinnen die het risico verminderen.

[Voorbeeld]
Je hebt wissels zonder verwarming --> 5 maanden mogelijk een probleem (kosten A)
Je hebt wissel met een lage capaciteit verwarming --> 3 maanden mogelijk een probleem (bv. kosten 2xA)
Je hebt wissel met een zeer hoge capaciteit verwarming --> 1 uur een per jaar een probleem (bv. kosten 8xA)

Dat is wat ik bedoelde met het vergelijk met zwitserland daar is het ongetwijfeld waarschijnlijker de optie 1 niet werkt tov NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
ValHallASW schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 19:20:
Volgens de politici op dat moment uiteraard wel, maar dat is een ander verhaal ;-)
"Op dat moment" wel ja. Maar vervolgens moeten ze de portemonnee trekken en dan is het spoor totaal niet belangrijk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 10:17

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Zo, ik ben gisteren even een dagje naar het Spoorwegmuseum gegaan met een kennis. Ik had op de planning staan om de LoveTrain te filmen/fotograferen, plus het gelukkig single-volk. Maar helaas gooide de sneeuw afgelopen weekend roet in het eten. (hoorde ik maandag al ;) )

Neemt niet weg dat het Spoorwegmuseum alsnog bezocht heb, en ik de '273' a.k.a. 'LoveTrain' alsnog gefotografeerd heb, waarbij hij zelfs al op het juiste spoor opgesteld stond. Maar helaas, de motoren waren net als het weer, ze stonden koud ;)...

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7043/6846744833_db1c4ea94d.jpg

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:45

Onbekend

...

leonbong schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 19:46:

[Voorbeeld]
Je hebt wissels zonder verwarming --> 5 maanden mogelijk een probleem (kosten A)
Je hebt wissel met een lage capaciteit verwarming --> 3 maanden mogelijk een probleem (bv. kosten 2xA)
Je hebt wissel met een zeer hoge capaciteit verwarming --> 1 uur een per jaar een probleem (bv. kosten 8xA)
Ik haal mijn gegevens uit http://www.treinreiziger....met_minder_wissels-142569

Er zijn totaal 9000 wissels, waarvan er 5000 actief gebruikt worden.

In een sobere dienstregeling waarbij treinen op korte trajecten rijden, heb je alleen maar bij de eindstations wissels nodig. De wissels onderweg kunnen eenmalig in een bepaalde stand worden gezet waarmee je het aantal wisselbewegingen enorm vermindert. Mijn schatting is dat er dan nog maar zo'n 1000 wissels nodig zijn om de treinen nog redelijk te laten rijden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Laatst online: 11-09 18:20
jelmervos schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 09:38:
[...]

Je koop geen kaartje voor de conducteur he!

Ik doe het tegenwoordig maar andersom :|

Vroeger keek ik of het druk was op het perron. Zo ja, stempelde ik eerste klas kaartje af of even later een switch naar 1ste klas met OV-chip kaart, zodat ik meer kans op zit plaats had.

Nu als het druk is doe ik juist 2de klas, omdat ik dan gewoon meteen naar de 1ste klas kan lopen. Want als het druk is gaat toch al iedereen met een 2de klas kaartje daar zitten. Waarom zou ik dan als enigste toch voor die 1ste klas gaan betalen?

Als het rustig is koop ik dan weer juist wel eerste klas tegenwoordig. Eigenlijk omgekeerd...

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In het NRC stond een brief van een zwitserse spoorwegen bobo. Een aantal punten die logisch leken maar volgende mij niet helemaal kloppen:
  • Bij de Zwitsers zijn niet meer mensen bezig met beheer van het spoor want zij maken itt ProRail geen gebruik van onderaannemers. => Dat zal, maar als de cijfers van het Journaal kloppen maakt het niet uit hoeveel mensen er direct bij de spoorbeheer werken maar zijn de totale kosten van het beheer duurder bij de Zwitsers. Voor het gebruik van onderaannemers krijgt ProRail niet extra geld.
  • In Zwitersland zijn er meer tunnels en bruggen, dat verklaart de hogere kosen => Dat is leuk en aardig, in Nederland zakt de grond onder je voeten weg (iig op een hoop plekken) en liggen de meeste tunnels op/onder grondwaterniveau. En wij hebben ook een ontzettende hoeveelheid kunstwerken.
  • De machinisten hebben een te ingewikkeld rooster => Volgens mij is de laatste keer dat de NS daar wat aan wilde doen geblokkeerd door de vakbonden. Overigens geldt dat ingewikkelde rooster argument wat mij betreft niet alleen voor sneeuwdagen, dat is vaker een probleem.
Ik zeg niet dat ProRail (of NS) het briljant hebben gedaan, maar er moet wel goed gekeken worden naar de oorzaken. Ik denk dat het eerder ligt aan de besturing en besteding van het geld dan dat er te weinig kennis en kunde aanwezig is, het wordt alleen niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Onbekend schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 22:51:
[...]

Ik haal mijn gegevens uit http://www.treinreiziger....met_minder_wissels-142569

Er zijn totaal 9000 wissels, waarvan er 5000 actief gebruikt worden.

In een sobere dienstregeling waarbij treinen op korte trajecten rijden, heb je alleen maar bij de eindstations wissels nodig. De wissels onderweg kunnen eenmalig in een bepaalde stand worden gezet waarmee je het aantal wisselbewegingen enorm vermindert. Mijn schatting is dat er dan nog maar zo'n 1000 wissels nodig zijn om de treinen nog redelijk te laten rijden.
Ik gaf een illustratief voorbeeld wat absoluut niet op feiten gebaseerd ik probeerde uit te leggen hoe dit soort afwegingen worden gemaakt.
Dus je hoeft hier niet inhoudelijk op in te gaan.

Ik had hetzelfde kunnen kiezen voor het dimensioneren van je verwarmingssysteem van huis.
Daar wordt ook een afweging gemaakt wat zinnig is daar kies je ook geen ketel en radiatoren voor die zeldzame keer -50 graden.
We kunnen ons alleen afvragen of deze afwegingen in de nederlandse spoorsector goed zijn uitgevoerd.

[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 10-02-2012 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De minister heeft een volstrekt ambitieloze brief over het gebeuren naar de kamer gestuurd en hoe we nu verder moeten gaan. Het komt er op neer dat als het aan de minister ligt (en NS zal daar ROFLOL mee accoord gaan) er bij iedere voorspelling van sneeuw of zware vorst (leuk, een niet-meteorologische term gebruiken) in de treindienst geschrapt gaat worden.

http://media.rtl.nl/media...ieuws/2012/spoorbrief.pdf

Maar ach, tenminste heeft Prorail de ambitie om over 4 jaar geen kleine storingen meer te hebben. Hoeft ook niet, want dan rijden er ook geen treinen meer. Dat plaatje van JeroenH blijkt zeer profetisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Gelukkig zijn wij niet de enige die er zo over denken, Rikus en consorten ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 15:16
Onbekend schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 22:51:
[...]
Om even weer eens de vergelijking met Japan naar voren te halen. Ik heb een jaar geleden discussie gehad n.a.v een paper over spoornet Japan vs Nederland. Dit ging in hoofdzaak over de frequentie (die in Japan hoger ligt), maar de wissels spelen hier ook wel een grote rol in.

Kort komt het er op neer: Nederland heeft veel directe lijnen, hier zijn veel wissels voor nodig. Japan heeft meer een soort pendelsysteem, waar minder wissels voor nodig zijn. Dat laatste resulteert dus in meer overstappen. De nooddienstregeling van de NS (dat is de officiele zoals ze die in 2010 hebben geoefend, niet die nu van toepassing is) leid ook tot een soort Japanse situatie. Meer pendel, minder wisselbewegingen.

Stel je voor hoe Utrecht CS eruit zou zien zonder wissels. Dan krijg je grofweg deze doorgaande lijnen:
code:
1
2
3
4
5
woerden           breukelen          amersfoort
     \                  |                  /
      |                 |                 |
     /                  |                  \
houten              rhenen             ede/wageningen

Dit is wel de het aller aller uiterste van wat we nu hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dat is toch lastig aangezien bij dit soort vergelijken er altijd vergeten wordt dat in Japan de gemiddelde afstand waarschijnlijk veel groter is.
Dan heb je per kilometer spoor minder wissels.

Pendelen tussen station tja daar zijn de korte afstanden van nederland niet zo geschikt voor of je moet een enrome keus maken dat je het volledig anders gaat doen. Maar dat kost kapitalen.

[ Voor 33% gewijzigd door leonbong op 10-02-2012 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Dat is toch ook niet praktisch voor mensen die iets slechter ter been zijn. Dan moet je van Dordrecht naar A'dam en dan moet je twee keer overstappen? Al die "efficiëntie" klinkt allemaal leuk op papier maar zoals zo vaak: de praktijk is wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 15:16
Ik zou ook niet willen zeggen dat het Japanse systeem beter is, althans niet voor hier. In Nederland zouden reizigers al dat overstappen niet meer willen accepteren. Overigens vraagt dat ook nog eens herinrichting van stations. Ik wilde met dit voorbeeld even het andere uiterste illustreren betreft wissels. Voor de noodsituaties kan het "minder wisselen, meer pendel, meer overstap" wel uitkomst bieden. Dit scenario ligt ook bij de NS, maar blijkbaar was dat voor deze week toch een te grote maatregel.

De paper kan ik helaas niet meer terugvinden. Volgens mij was het in het kader van dit onderzoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Niet online
D-e-n schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 10:52:
Dat is toch ook niet praktisch voor mensen die iets slechter ter been zijn. Dan moet je van Dordrecht naar A'dam en dan moet je twee keer overstappen? Al die "efficiëntie" klinkt allemaal leuk op papier maar zoals zo vaak: de praktijk is wat anders.
Maranello schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:25:
Ik zou ook niet willen zeggen dat het Japanse systeem beter is, althans niet voor hier. In Nederland zouden reizigers al dat overstappen niet meer willen accepteren. Overigens vraagt dat ook nog eens herinrichting van stations. Ik wilde met dit voorbeeld even het andere uiterste illustreren betreft wissels. Voor de noodsituaties kan het "minder wisselen, meer pendel, meer overstap" wel uitkomst bieden. Dit scenario ligt ook bij de NS, maar blijkbaar was dat voor deze week toch een te grote maatregel.
Voor de reguliere dienstregeling lijkt mij het pendelen inderdaad geen goed idee (moet er niet aan denken om telkens over te moeten stappen zodra ik op een groter station aankom, kom ik helemaal niet meer toe aan werken). Echter voor noodsituaties lijkt het mij een veel betere oplossing dan de bende die ProRail en de NS vorige week vrijdag lieten ontstaan (en de afgelopen week nog de hele week door lieten gaan). Dan liever een keer extra overstappen en wellicht wat vertraging maar wel een betrouwbare dienstregeling, dan maar moeten hopen dat er treinen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 09:54
Maranello schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 09:35:
[...]

Om even weer eens de vergelijking met Japan naar voren te halen. Ik heb een jaar geleden discussie gehad n.a.v een paper over spoornet Japan vs Nederland. Dit ging in hoofdzaak over de frequentie (die in Japan hoger ligt), maar de wissels spelen hier ook wel een grote rol in.

Kort komt het er op neer: Nederland heeft veel directe lijnen, hier zijn veel wissels voor nodig. Japan heeft meer een soort pendelsysteem, waar minder wissels voor nodig zijn. Dat laatste resulteert dus in meer overstappen. De nooddienstregeling van de NS (dat is de officiele zoals ze die in 2010 hebben geoefend, niet die nu van toepassing is) leid ook tot een soort Japanse situatie. Meer pendel, minder wisselbewegingen.

Stel je voor hoe Utrecht CS eruit zou zien zonder wissels. Dan krijg je grofweg deze doorgaande lijnen:
code:
1
2
3
4
5
woerden           breukelen          amersfoort
     \                  |                  /
      |                 |                 |
     /                  |                  \
houten              rhenen             ede/wageningen

Dit is wel de het aller aller uiterste van wat we nu hebben ;)
Jou 'corridorgedachte' wordt op Ut CS toegepast. Natuurlijk niet helemaal zonder wissels maar wel met een hele stevige reductie van het aantal wissels en vooral wisselbewegingen.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

NS houdt ‘zolang het grillig blijft’ vast aan aangepaste dienstregeling

De NS blijft tot nader order met een aangepaste dienstregeling rijden. Dat is in samenspraak met ProRail besloten. Ze doen dat ‘zolang het weerbeeld grillig blijft’.
http://www.nrc.nl/nieuws/...angepaste-dienstregeling/

Afgelopen week prachtig Hollands winterweer, het is maar wat je grillig noemt.

Ik ben hier totaal niet blij mee. Heb de hele week elke dag een claim in kunnen dienen doordat treinen overvol zijn en te laat rijden. Het is dat ik gisteren bij de conducteur in de machinistencabine mocht zitten, anders was het gewoon weer een claim geworden.

[ Voor 21% gewijzigd door jelmervos op 10-02-2012 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Aangepaste dienstregeling NS voor onbepaalde tijd

http://www.ns.nl/

Ik ben geen grote OV-zeikerd (heb geen auto, maak 12000-15000 km per jaar met de trein en vind het aantal problemen wat ik gemiddeld heb echt niet groot) maar dit is echt belachelijk.

Het is toch niet alsof we in Timboektoe zitten en deze winter onze eerste sneeuw zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Incompetente idioten, wat nou grillig? Constanter weer kun je bijna niet krijgen. En het 'leuke'... ze komen er nog mee weg ook :N

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dit is natuurlijk erg slim van ze. Zoals hierboven terecht aangegeven verkleint dit de kans op claims AKA dit is gewoon CYA tactiek :(

Maar hoe past dit in het plaatje van 'de automobilist in de trein krijgen'? Denkt men (minister, ambtenaren, vervoersbedrijven, etc.) nou echt dat mensen die dit in de krant lezen denken 'ha laat ik eens met de trein gaan'?

Sukkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Gaat nergens over dit, gelukkig dat ik begin van lijn kan instappen (krommenie-assendelft naar bijlmer)
Maar heb nu al 2 keer 's ochtends trein gehad waar ik in krommenie-assendelft al kon staan)
en vanaf koog-zaandijk mensen achter moesten blijven.

Die half uur later nieuwe poging mochten wagen.... (normaal iedere 15 minuten een trein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Meld je het ook braaf op http://www.volletreinen.nl/ ? Want het is natuurlijk een ding dat NS minder treinen inzet, om alle reizigers te vervoeren moet je dan wel dubbel zo lange treinen inzetten. En dat lijkt NS gewoon niet te doen. Het lijkt erop dat NS dit schrappen doet omdat er veel treinen aan de kant staan vanwege defecten, maar krijg dat maar eens hard gemaakt.

Maar als iedereen die in een te korte trein zit dat meldt, dan kan er iig een serieuze klacht gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 17:08

Chiron

Moderator Discord
dubbel zo lange treinen op dat traject kan niet, ze zitten al aan de max lengte van het perron :(

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik krijg zojuist een sms-alert:
Aangepaste dienstregeling blijft tot nader bericht van kracht. Minder treinen dus drukker dan normaal. Check kort voor vertrek ns.nl.
Edit: oh, wat jelmervos in "Het grote spoorwegentopic deel 21" dus zegt. :P

[ Voor 29% gewijzigd door CodeCaster op 10-02-2012 15:59 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Belachelijk.

Meer hoef ik er niet over kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Zou het ook een reactie zijn op de brief van de minister? Iets in de trant van: "Oh, wil ze voortaan eerder de nooddienstregeling? Dan krijgt ze die!"

Belachelijke maatregel natuurlijk

[ Voor 11% gewijzigd door D-e-n op 10-02-2012 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Chiron schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 15:03:
dubbel zo lange treinen op dat traject kan niet, ze zitten al aan de max lengte van het perron :(
Flauwe kul ik heb 6 jaar lang (2004 t/m mei 2011) op dat traject Adam-Krommenie gereisd en ze zitten nog lang niet op max lengte van het perron.

Dubbel zal niet gaan maar 1,5 keer wel.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 10-02-2012 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Gelukkig rijd hier alles normaal paar kleinere incidenten deze week, een grote bovenleiding breuk maar was ook vrij snel opgelost.

Ondanks dat de nmbs hier op mijn lijn met prehistorische ijzeren bakken blijft rijden, blijven ze wel rijden.

Succes buren :-).

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Maasluip schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 15:00:
Het lijkt erop dat NS dit schrappen doet omdat er veel treinen aan de kant staan vanwege defecten, maar krijg dat maar eens hard gemaakt.
Het is dan ook niet meer dan flauwekul...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Personeel ProRail en NS: niet ijs, maar mismanagement is het probleem

Niet sneeuw en ijs, maar mismanagement en organisatorisch broddelwerk bij NS en ProRail zijn er de oorzaak van dat het spoor bij winterse omstandigheden in een mum van tijd vastloopt. Als Nederland sneeuwbestendige spoorwegen wil, moeten ProRail en NS weer worden samengevoegd tot één bedrijf.

...
Meer: http://www.volkskrant.nl/...ent-is-het-probleem.dhtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Rover wil weer normaal spoorboekje
RIJSWIJK - Reizigersvereniging Rover heeft er geen goed woord voor over dat de NS en ProRail nog steeds een uitgedunde dienstregeling hanteren.

''Het gebrek aan vertrouwen in eigen kunnen van Prorail en NS is dieptreurig'', aldus Rover op zijn website.

Vrijdag maakten NS en Prorail bekend dat het aangepaste spoorboekje nog zeker tot en met dinsdag van kracht blijft. Door het winterweer is het normale treinverkeer al ruim een week verstoord. Rover ziet het probleem niet. ''Het weer is toch helemaal niet zo on-Nederlands meer?''

Gebrek
De reizigersorganisatie stellen een ''ontstellend gebrek aan zelfvertrouwen'' in de spoorsector vast.

''Als Prorail en NS bang zijn dat de treindienst niet tegen normaal Hollands winterweer kan, is de techniek niet het grootste probleem van de spoorsector. De besluitvorming zou ook geanalyseerd moeten worden.''

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Laatst online: 21-09 21:46
Edit: Inderdaad, post niet gezien. Mijn fout, linkje weggehaald.

[ Voor 124% gewijzigd door Koenoe op 11-02-2012 18:53 ]

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kijk eens naar de link in het bericht boven die van mij ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Het kan geen kwaad dit te herhalen. Ik vrees dat het er bij Schultz ingeramd moet worden voordat ze het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Dan kan je d'r beter bellen ipv in dit topic dezelfde link continue blijven plaatsen. Of dacht je dat Schultz hier meeleest ofzo?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:26
wildhagen schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 18:00:
Dan kan je d'r beter bellen ipv in dit topic dezelfde link continue blijven plaatsen. Of dacht je dat Schultz hier meeleest ofzo?
Is haar 06 ondertussen ook al uitgelekt dan? ;)

Gelukkig heb ik de afgelopen weken niet met de trein hoeven te reizen. Normaal doe ik 3/4 keer per week Hoorn-Heerhugowaard/Alkmaar. Maar sinds begin februari is ProRail bezig de spoorbrug te vervangen bij Hoorn dus een heel weekend helemaal geen treinen en een station dat uiterst slecht bereikbaar is. En door het winterweer lopen de werkzaamheden nu ook alweer één week uit op zijn minst.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
wildhagen schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 18:00:
Ik plaats zelf helemaal niks. Met deze constatering geef ik enkel en alleen mijn mening over een nogal kansloze minister. Om dat dan wel nog eens te herhalen: kanslozer heb ik ze zelden gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Zijn er al foto's van het interieur van de V250? Dit is het enige wat ik kon vinden (1e klas, niet final):

Afbeeldingslocatie: http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/emu/V250/V250_i3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:57
Jeoh schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 22:56:
Zijn er al foto's van het interieur van de V250? Dit is het enige wat ik kon vinden (1e klas, niet final):

[afbeelding]
:9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Nog één, geen idee of dat 1e of 2e klas is:

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/26237gp.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 08:51
Zelf niet heel veel verstand van deze tak, maar ik neem aan eerste klas. Aangezien tweede klas meestal twee stoelen aan beide kanten van het gangpad heeft, ipv van 2 om 1 zoals op de foto.

Tevens is, voor zover ik weet, de kleur van eerste klas rood, en tweede klas blauw. (ookal spreekt de eerste foto dat tegen)

[ Voor 25% gewijzigd door Jwlb op 12-02-2012 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Ik gok dat de eerste foto is gemaakt tijdens Innotrans 2010 en toen hingen in de twee opgestelde bakken briefjes dat het geplaatste interieur niet met de uiteindelijke inrichting overeenkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

wildhagen schreef op zondag 12 februari 2012 @ 07:24:
Nog één, geen idee of dat 1e of 2e klas is:

[afbeelding]
Ugh, hoop echt dat dit 'm niet wordt. Veel te veel stoelen tegenover elkaar :( Dat hebben ze juist mooi gedaan bij de ICMs, vooraan / midden / achteraan tegenover elkaar en verder alleen maar rijen. Daar kan je tenminste een beetje languit zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Voor ieder wat keus op de foto, achterin alleen maar stoelen die achter elkaar staan.
Ik zit zelf het liefst in stoelen die beetje zo tegenover elkaar, heb je niet zo'n opgesloten gevoel.
En als het rustig is kan je helemaal lekker languit zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
aangepaste dienstregeling tot dinsdag? waar gaat het heen met de spoorwegen! zelfs vorig jaar en het jaar daarvoor was het niet zo rampzalig en er ligt nu amper sneeuw :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

ArcticWolf schreef op zondag 12 februari 2012 @ 16:44:
zelfs vorig jaar en het jaar daarvoor was het niet zo rampzalig en er ligt nu amper sneeuw
De geruchten-machine zegt dat het niet de sneeuw is maar defect materiaal ... klinkt aannemelijk, maar zouden ze dat echt 'geheim' kunnen houden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Goner schreef op zondag 12 februari 2012 @ 16:58:
[...]

De geruchten-machine zegt dat het niet de sneeuw is maar defect materiaal ... klinkt aannemelijk, maar zouden ze dat echt 'geheim' kunnen houden ?
hadden ze maar meer mat64' moeten behouden /sarcasme
Ik ben 2 weken in Las Vegas geweest, dus moet weer ff up to date worden gemaakt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Paar cm sneeuw, sub-zero temps -> chaos op het spoor.

En verder: Aangepaste dienstregeling blijft van kracht, iig tot dinsdag nog.
Dit is sinds 3 feb., toen Amsterdam CS én Utrecht CS stil hebben gelegen, tegelijk....

Now you're up to date :P

[ Voor 89% gewijzigd door Raven op 12-02-2012 18:06 ]

Oscar Wilde

Pagina: 1 ... 54 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!