I fixed itFiber schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 01:14:
[...]
Hoevelaken heeft nog geen station. Tussen Hilversum en Utrecht rijdt wel een boemeltje over Hilversum Sportpark, Hollandsche Rading en Utrecht Overvecht...
Prorail is weer eens goed bezig, voor de tweede dag op rij laten ze zien wat hun opvatting van "kwaliteit leveren" en "voorbereid op de winter" is. Nadat ze er gisteren een hoop wissels uit hebben laten knallen, laten ze vandaag naast wederom de wissels ook nog eens hoop seinen in storing vallen.
Plus dat er een hoop geplande werkzaamheden zijn die ook uitgevoerd worden.
Momenteel is de treinenloop daarom fors verstoord. O.a. geen hogesnelheidstreinen tussen Rotterdam en Amsterdam, problemen tussen Den Bosch en Eindhoven, tussen Schiphol en Rotterdam en tussen Alphen en Gouda.
Plus dat er een hoop geplande werkzaamheden zijn die ook uitgevoerd worden.
Momenteel is de treinenloop daarom fors verstoord. O.a. geen hogesnelheidstreinen tussen Rotterdam en Amsterdam, problemen tussen Den Bosch en Eindhoven, tussen Schiphol en Rotterdam en tussen Alphen en Gouda.
Virussen? Scan ze hier!
Winterweer speelt treinverkeer weer parten
, wat een geweldig openbaar vervoer....
Ik heb gisteravond een berichtje naar een Noorse gestuurd met een beschrijving van hoe het er hier gister aan toe ging in het land door een paar cm sneeuw (wat daar niks voorstelt), ben benieuwd hoe hard zij gaat lachen om het falen van het OV hier
Ben in de winter van '10 eens een Nederlands sprekende Zweed tegen gekomen in de trein. Op een gegeven moment zaten we (ik + medereizigers) eens de vele issues met het OV te bespreken dat door het (voor Zweden relatief milde) winterse weer veroorzaakt werd. Die Zweed bleef maar met verbazing kijken en luisteren....
RIJSWIJK - Het treinverkeer ondervindt ook zaterdag weer flinke hinder van het winterweer. Op verscheidene trajecten reden er zaterdagochtend geen of minder treinen als gevolg van sein-, wissel- en stroomstoringen, zo meldt de NS.
Er rijden geen hogesnelheidstreinen tussen Schiphol en Rotterdam. Ook tussen Eindhoven en Den Bosch en Dordrecht en Geldermalsen zijn problemen. Daar rijden minder treinen.
Ook tussen Alphen en Gouda en Schiphol en Rotterdam deden zich problemen voor. Reizigers moeten rekening houden met een vertraging van een uur. De verstoringen moeten allemaal rond het middaguur zijn verholpen.
Naast de storingen wordt er op verschillende plekken aan het spoor gewerkt. Daardoor moeten reizigers op sommige plaatsen met de bus of vaker overstappen.
De treinenloop raakte vrijdag ernstig ontregeld door sneeuwval. In Amsterdam en Utrecht lag het treinverkeer enige tijd stil. Ook in andere delen van het land ondervonden treinreizigers grote problemen door het winterweer.
OV Amsterdam
De trams, bussen en metro's in Amsterdam rijden zaterdag wel, maar lopen nog vertraging op door het winterse weer. Op sommige plekken moeten trams omrijden, omdat er ijs in de wissels zit.
Volgens vervoersbedrijf GVB moeten reizigers rekening houden met een extra reistijd van een kwartier tot een half uur, zo staat vermeld op de website. Momenteel wordt hard gewerkt om het ijs zo snel mogelijk te verwijderen, zodat de trams weer normaal kunnen rijden.
Ik heb gisteravond een berichtje naar een Noorse gestuurd met een beschrijving van hoe het er hier gister aan toe ging in het land door een paar cm sneeuw (wat daar niks voorstelt), ben benieuwd hoe hard zij gaat lachen om het falen van het OV hier
Ben in de winter van '10 eens een Nederlands sprekende Zweed tegen gekomen in de trein. Op een gegeven moment zaten we (ik + medereizigers) eens de vele issues met het OV te bespreken dat door het (voor Zweden relatief milde) winterse weer veroorzaakt werd. Die Zweed bleef maar met verbazing kijken en luisteren....
[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 04-02-2012 10:25 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Mensen ik stel voor:Volgens ProRail wordt er met man en macht gewerkt om de kapotte wissels - die kapot zijn gegaan door ijsklompen - te repareren

Als het tegenwoordig ergens niet mee eens bent, dan ga je het bezetten! We gaan dus met een stel rail-enthousiasten een tentenkamp opslaan op ucts ergens. We zetten een vuurkorf neer, themosflessen met thee en koffie en een fles jenever tegen de echte vrieskou.
Vervolgens gaan we scherp alle wissels rond utcs in de gaten houden met verrekijkers. En als er ergens een blok ijs in een wissel valt dan gaan we daar meteen op af met borstels. Per blok ijs dat we uit een wissel vissen krijgen we dan 100 euro!
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Must... resist....
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Daar lijkt het geheel spontaan al op. Denk dat de infoloketten met stip op 1 staan als vuurkorf
Net nog een maat door utc geloodst. Op het hart gedrukt de omroep te negeren, en voila, recht de slechts 5 minuten te laat zijnde trein in
[ Voor 9% gewijzigd door ijdod op 04-02-2012 12:36 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Nou ja, het had allemaal beter gekund, maar zeker het eerste deel van de middag ging het nog prima op het spoor. Voor mensen die blijven vergelijken met Oostrijk, Polen, Duitsland en weet ik veel wat, het is maar net wat je gewend bent. Hoevaak zien we daar wel niet na wat regenval massieve overstromingen? Dat is hier dan een stuk beter geregeld. Je kan je systeem economisch niet geschikt maken voor zaken die maar 2-3 keer per jaar voorkomen. De manier waarop de media (extra journaals!) reageren op het weer maakt de beeldvorming ook niet beter.
Dat er weer een megafile stond (nr 4 aller tijden geloof ik) hoor je geen kamerlid over. Ook daar geldt leren automobilisten het nu nooit.
De informatievoorziening had zeker beter kunnen zijn, en ook moeten zijn. Aan de andere kant, als je ook maar ooit met een dergelijke situatie (qua communicatie) bent bezig geweest is het gewoon heel moeilijk.
Edit:
Dan heb ik het noggeens gehad over die automobilisten met kapott accu's de afgelopen weken. Dat is toch ook in de categorie ze leren het nooit...
Dat er weer een megafile stond (nr 4 aller tijden geloof ik) hoor je geen kamerlid over. Ook daar geldt leren automobilisten het nu nooit.
De informatievoorziening had zeker beter kunnen zijn, en ook moeten zijn. Aan de andere kant, als je ook maar ooit met een dergelijke situatie (qua communicatie) bent bezig geweest is het gewoon heel moeilijk.
Edit:
Dan heb ik het noggeens gehad over die automobilisten met kapott accu's de afgelopen weken. Dat is toch ook in de categorie ze leren het nooit...
[ Voor 7% gewijzigd door PolarBear op 04-02-2012 12:44 ]
Sneeuw hoort gewoon bij een Nederlandse winter. Die paar centimeter die er gevallen is moet toch geen probleem zijn voor het spoor en de treinen? Dat het op de weg mis gaat kan iedereen wel begrijpen.PolarBear schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 12:41:
Nou ja, het had allemaal beter gekund, maar zeker het eerste deel van de middag ging het nog prima op het spoor. Voor mensen die blijven vergelijken met Oostrijk, Polen, Duitsland en weet ik veel wat, het is maar net wat je gewend bent. Hoevaak zien we daar wel niet na wat regenval massieve overstromingen? Dat is hier dan een stuk beter geregeld. Je kan je systeem economisch niet geschikt maken voor zaken die maar 2-3 keer per jaar voorkomen. De manier waarop de media (extra journaals!) reageren op het weer maakt de beeldvorming ook niet beter.
Edit:
Over beeldvorming: Ik denk dat de NS en ProRail daar zelf nog het meest schuldig aan zijn. Keer op keer zeggen ze (met mooie filmpjes en verhaaltjes) dat ze winterklaar zijn, de treinen winterhard zijn en dat de wisselverwarming nu echt helemaal op orde is. Ook gister werd er gezegd dat vandaag alles weer in orde zou zijn. Beloof geen dingen die je niet waar kan maken!
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
In Zweden gaat het ook niet altijd goed:
http://www.treinreiziger....agingen_winterweer-142327
http://www.treinreiziger....agingen_winterweer-142327
Tja, de volgende keer pak ik ook de auto. Normaal ga ik met de trein i.p.v. de auto, dat gaat vrijwel het hele jaar beter, maar zonder hulp van collega's was ik gisteren gewoon niet meer thuis gekomen. (Tenminste niet de eerste 5 uur, laat staan dat ik door de falende informatie kon zien waar ik aan toe was). Liever 2,5 uur warm in de file met een grote kans dat het beter wordt dan 5 uur op een perron zonder voorzieningen en beschutting.PolarBear schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 12:41:
...
"If you don't know where you are going, any road will take you there"
Grote irritatie door winterchaos op spoor
RIJSWIJK - De NS en ProRail hebben zaterdagmiddag om 13 uur de dienstregeling in de regio Utrecht aangepast om de winterse verstoringen van de dienstregeling op te lossen.
De intercitytreinen van en naar Utrecht rijden zaterdag niet meer. Er zal wel twee keer per uur een stoptrein rijden van en naar Utrecht toe, zogenoemde 'pendeldiensten'.
Treinen die niet rechtstreeks op Utrecht rijden, blijven wel gewoon volgens de normale dienstregeling rijden.
IJsklompen
Het treinverkeer kampt zaterdag met flinke problemen als gevolg van ijsklompen in de wissels, bevroren elektronica en treinen die als gevolg van die storingen strandden tussen twee stations. Als gevolg hiervan strandden zaterdag aan het begin van de middag meer dan duizend wanhopige reizigers op Utrecht CS.
Ook op Amsterdam CS, Rotterdam CS en Den Haag CS reden veel minder treinen dan de dienstregeling voorschrijft. Reizigersorganisaties Rover en de Maatschappij Voor Beter OV eisen dat minister Schultz van Haegen woord houdt en de NS beboet voor de steeds terugkerende onregelmatigheden bij winters weer. De VVD, PVV en GroenLinks hebben vrijdag al een spoeddebat aangevraagd.
Een woordvoerder van de NS weerlegt dat het probleem bij de NS ligt. "Al onze treinen doen het. Maar als het spoor, de wissels en de bovenleidingen niet werken, kan de NS niet rijden."
Wegen
Ook op de weg liet het winterse weer zaterdag weer haar sporen na. Op de snelweg A27 deed zich tegen het middaguur ter hoogte van knooppunt Hooipolder een grote kettingbotsing voor waar 13 auto's bij betrokken waren. Er vielen drie gewonden. Omdat het strooizout bij te lage temperaturen maar weinig effect heeft, besloot Rijkswaterstaat zaterdagochtend de maximumsnelheid op een flink aantal wegtrajecten te verlagen.
De wegbeheerder adviseert automobilisten de matrixborden langs en boven de weg goed in de gaten te houden. Hierop staan het meest actuele advies en de aangepaste snelheid. De verkeersdienst van de ANWB raadt automobilisten aan dit weekeinde ,,twee keer na te denken voordat zij de weg op gaan''.
Schiphol
Op Schiphol zijn zaterdagochtend weer tientallen vluchten geannuleerd. Honderden vluchten kampen met vertragingen. Meer dan 1000 reizigers waren gedwongen de nacht door te brengen op veldbedden op de luchthaven. Ook het openbaar vervoer in de vier grote steden kampt met vertragingen en uitval van bussen, trams en metro's.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Zeer fraai Luc!!
Als ik dit zo lees (wel interessant beetje info over wissels) http://www.kennislink.nl/...ere-spoorwisselverwarming
Dan is het allemaal zo simpel nog niet. Als het vooral grote stukken ijs zijn die van treinen af komen, (en niet langzaam ophopend ijs/sneeuw) dan zijn dat ook niet stukken die zo maar even wegsmelten door hun massa. Verwarming bouwen die dat aan moet kunnen zal veel zwaarder en misschien wel onrendabel zijn. En op zo'n druk net zoals in NL heb je voor dat de brokken weg zijn zo weer een trein en dan heb je een probleem. Plus wat ik begrijp is dat voor elextrische verwarmers je apart voeding moet trekken, iig, het zal niet zo snel zo zijn dat je snel alle wissels even robuust kan maken, en helemaal niet tegen grote stukken ijs.
Als ze dat nou ook gewoon zouden zeggen. We doen ons best, maar het is technisch lastig. Het domino effect zit heel erg in de weg, en je vervangt niet zo maar alles op een oud druk netwerk..
Sowieso waar maken we ons druk om, ik vind onze gestresste veeleisende NL mentaliteit wel erg duidelijk naar bovenkomen op zo'n dag als gister. En Sacha de Boer die ook nog even leuk moeilijk naar de NS baas ging zitten doen... Ik dacht DOOOOSSSSS..
Dan is het allemaal zo simpel nog niet. Als het vooral grote stukken ijs zijn die van treinen af komen, (en niet langzaam ophopend ijs/sneeuw) dan zijn dat ook niet stukken die zo maar even wegsmelten door hun massa. Verwarming bouwen die dat aan moet kunnen zal veel zwaarder en misschien wel onrendabel zijn. En op zo'n druk net zoals in NL heb je voor dat de brokken weg zijn zo weer een trein en dan heb je een probleem. Plus wat ik begrijp is dat voor elextrische verwarmers je apart voeding moet trekken, iig, het zal niet zo snel zo zijn dat je snel alle wissels even robuust kan maken, en helemaal niet tegen grote stukken ijs.
Als ze dat nou ook gewoon zouden zeggen. We doen ons best, maar het is technisch lastig. Het domino effect zit heel erg in de weg, en je vervangt niet zo maar alles op een oud druk netwerk..
Sowieso waar maken we ons druk om, ik vind onze gestresste veeleisende NL mentaliteit wel erg duidelijk naar bovenkomen op zo'n dag als gister. En Sacha de Boer die ook nog even leuk moeilijk naar de NS baas ging zitten doen... Ik dacht DOOOOSSSSS..
IC 826 uit Heerlen / Maastricht kwam zojuist met +650 's-Hertogenbosch binnen.

[ Voor 19% gewijzigd door Luke! op 04-02-2012 17:49 ]
We maken ons druk om thuis te komen in de chaos. Of dat wat langer duurt is niet erg, maar info erover krijg je niet en als je info krijgt ziet het er naar uit dat je vandaag niet meer thuis komt...maratropa schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 17:19:
Daarvoor heeft ProRail een de-iceing systeem. Maar ik heb ene idee dat het neit werkt, of niet landelijk dekkend ismaratropa schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 17:19:
Als ik dit zo lees (wel interessant beetje info over wissels) http://www.kennislink.nl/...ere-spoorwisselverwarming
Dan is het allemaal zo simpel nog niet. Als het vooral grote stukken ijs zijn die van treinen af komen, (en niet langzaam ophopend ijs/sneeuw) dan zijn dat ook niet stukken die zo maar even wegsmelten door hun massa. Verwarming bouwen die dat aan moet kunnen zal veel zwaarder en misschien wel onrendabel zijn.
Lees ook eens mijn artikeltje op: http://www.treinenweb.nl/news/2092
Mensen, is dat geweldige OCCCR gebouw al in dienst gesteld voor vandaag? Daar hoor je niks over?
[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 04-02-2012 17:57 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Wat moet daarvoor "in dienst gesteld worden"? Het OCCR is 24/7 operationeel.AW_Bos schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 17:53:
[..]
Mensen, is dat geweldige OCCCR gebouw al in dienst gesteld voor vandaag? Daar hoor je niks over?
Net iemand van de NS op het journaal: "het gaat beter als voorgaande jaren", yeah right...
Oscar Wilde
Het probleem is imho dat de NS/ProRail niet elk jaar weer moeten melden dat ze nu echt klaar zijn. Dat schept verwachtingen. Ze kunnen ook gewoon zeggen: Bij >5cm sneeuw of < -10graden, gaat het treinverkeer ontregelt worden. Punt.
In plaats daarvan zei de NS eind vorig jaar: "Laar de winter maar komen, wij zijn klaar". Als ik een dergelijke quote zou geven en niet zou leveren, zou ik mijn spullen kunnen pakken.
Maar goed: Verwachtingsmanagement is volgens mij hier het grote woord.
In plaats daarvan zei de NS eind vorig jaar: "Laar de winter maar komen, wij zijn klaar". Als ik een dergelijke quote zou geven en niet zou leveren, zou ik mijn spullen kunnen pakken.
Maar goed: Verwachtingsmanagement is volgens mij hier het grote woord.
Misschien kan iemand het hier bevestigen of ontkrachten, maar was vroeger niet zo dat men wissels in een bepaalde stand liet staan als het vroor en daarop de dienstregeling aanpaste?
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Vanmiddag een uur staan wachten in Arnhem op een stoptrein naar Utrecht. Twee treinen bleken toch maar niet te gaan rijden (waar zijn die dan gebleven?), maar uiteindelijk is het toch gelukt. Gratis thee, dus dat was genieten 

Schultz wil opheldering NS en Prorail
DEN HAAG - Minister Melanie Schultz (Infrastructuur) wil opheldering van de Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder Prorail over de problemen op het spoor door het winterweer.
Ze wil vooral weten ''hoe het kan dat met alle investeringen van de afgelopen jaren om het spoor winterklaar te maken, het toch weer niet lukt deze dagen en het de komende dagen ook moeilijk blijft''
Dat zei de bewindsvrouw voor de NOS-microfoon.
Ook wil ze een internationaal expert die ervaring heeft met koudweerproblemen inschakelen om de situatie in Nederland te bekijken.Dat zou bijvoorbeeld iemand uit Zwitserland kunnen zijn.
Analyse
Van de NS en ProRail wil Schultz op korte termijn een analyse van de huidige problemen en de oorzaken daarvan. Vorig jaar is afgesproken dat de samenwerking tussen de NS en ProRail en ook de informatievoorziening aan reizigers beter moeten.
De minister vindt het volgens haar woordvoerster vervelend dat het nu opnieuw misgaat met het informeren, omdat reizigers ook bij storingen moeten weten waar ze aan toe zijn.
Parlementair onderzoek
Vakbond FNV Spoor wil dat er een parlementair onderzoek komt naar de perikelen op het spoor. Dat zei zaterdag bestuurder Roel Berghuis. Hij wil nu eindelijk eens uitgezocht hebben wat de effecten zijn van de spoorsplitsingen, met name voor de NS en Prorail.
Hij noemt de situatie van het spoor op vrijdag en zaterdag ''dramatisch" voor de reizigers, conducteurs en machinisten.
Berghuis vindt het onbegrijpelijk dat Prorail niet in staat is geweest de wissels ijsvrij te houden en te krijgen. Volgens hem schaamt veel spoorpersoneel zich voor het derde jaar op rij in de winter voor de situatie.
Oscar Wilde
Prachtige vrouw, maar ze kan inderdaad beter tekstjes voorlezen dan live interviewen. Gisteravond was echt tenenkrommend slecht en zeer beschamend.maratropa schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 17:19:
[...]
En Sacha de Boer die ook nog even leuk moeilijk naar de NS baas ging zitten doen...
Op station Amersfoort leek het vanmiddag haast nog slechter dan gisteren. Ook veel trein-uitval wegens "geplande werkzaamheden"... Hadden ze dat niet een weekje kunnen uitstellen?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Dat was niet alleen 'vroeger' zo maar dat is ook nu zo. Daarvoor heeft Prorail richtlijnen en die zijn nu ook van kracht (iig morgen). Zo min mogelijk wissels omsturen is één van de maatregelen. Zo gaan ze b.v. het wissel bij de Haar aansluiting (richting het lijntje naar Rhenen) niet meer gebruiken om de lijn Utrecht - Arnhem operationeel te houden. Dat krijg ik net ook binnen via de NS SMS.Koenoe schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 18:38:
Misschien kan iemand het hier bevestigen of ontkrachten, maar was vroeger niet zo dat men wissels in een bepaalde stand liet staan als het vroor en daarop de dienstregeling aanpaste?
Ze laten ook de trein van Utrecht naar Rhenen maar via Arnhem rijden.. M.a.w. er rijdt nu gewoon niets naar over de Veenendaallijn.
offtopic:
Echt jammer dat dit een openbaar forumdeel geworden is..
Echt jammer dat dit een openbaar forumdeel geworden is..
[ Voor 8% gewijzigd door IJnte op 04-02-2012 19:19 ]
Is hier toevallig iemand uit Veenendaal die 2 man richting station Rhenen kan meenemen? De NS kan het blijkbaar niet meer geregeld krijgen omdat de vervangende busdienst maar tot station Veenendaal wilde rijden...
Addit: laat maar, ze hebben een Connexxion bus kunnen pakken
Addit: laat maar, ze hebben een Connexxion bus kunnen pakken
[ Voor 17% gewijzigd door benoni op 04-02-2012 20:16 ]
Ik had je wel willen helpen, maar zo lezen is het al gefixt
Ns stuurt me net mailtje dat ze morgen en maandag ook met aangepaste dienstregeling rijden.
Had eigenlijk wel verwacht dat ze weer zouden roepen dat alles morgen weer ok was
Had eigenlijk wel verwacht dat ze weer zouden roepen dat alles morgen weer ok was
Dat was inderdaad erg slecht. Ze viel Bert constant in de rede.Fiber schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 19:08:
[...]
Prachtige vrouw, maar ze kan inderdaad beter tekstjes voorlezen dan live interviewen. Gisteravond was echt tenenkrommend slecht en zeer beschamend.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Anyway, dankjewel!IJnte schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 20:26:
Ik had je wel willen helpen, maar zo lezen is het al gefixt
Mijn partner moest op een fotografie-seminar zijn, was met de auto tot Rhenen gegaan, en daar de trein gepakt. Voor de heenweg leek dat een betere optie, maar op de terugweg dus niet
Trouwens wel aardig dat je op kubus.mailspool.nl/spoorkaart/ kunt meekijken wat er nog rijdt.
Dat gebeurt eigenlijk altijd. Ze hield alleen geen rekening met de, ongeveer 3 seconde vertraging, waardoor hij steeds doorpraatte en het voor geen meter meer klonk.CyBeR schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 20:30:
[...]
Dat was inderdaad erg slecht. Ze viel Bert constant in de rede.
Aan haar kant hoeft ze geen rekening te houden met vertraging, dat moet de antwoordende kant doen.marcop23 schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 20:45:
[...]
Dat gebeurt eigenlijk altijd. Ze hield alleen geen rekening met de, ongeveer 3 seconde vertraging, waardoor hij steeds doorpraatte en het voor geen meter meer klonk.
Dus hier praatte ze duidelijk gewoon door hem heen. Hoogst onbeschoft als je 't mij vraagt.
[ Voor 28% gewijzigd door CyBeR op 04-02-2012 21:16 ]
Voor mij is het op vrijdag nog helemaal goedgekomen. Tot 19:00 doorgewerkt, metro naar Amsterdam Lelylaan genomen (hoorde van collega's dat het veel te glad was op Sloterdijk), om 19:35 de trein naar Schiphol genomen (SGM). Kwam rond 19:55 aan waarna ik gelijk naar de internationale trein kon sprinten naar Rotterdam Centraal, die volgens mij omreed via Duivendrecht (ik lag inmiddels te tukken). Om 21:05 aangekomen in Rotterdam, waarna ik gelijk de metro / bus naar huis had. Al met al een uurtje vertraging, beter dan de vier uur van vorig jaar.
Viel me wel op dat de helft van de Fyra's niet reden, dacht juist dat die wel zouden rijden omdat het grootste deel van die route toch nauwelijks last zou hebben van wisselstoringen.
Viel me wel op dat de helft van de Fyra's niet reden, dacht juist dat die wel zouden rijden omdat het grootste deel van die route toch nauwelijks last zou hebben van wisselstoringen.
Mischien de delen waar 't op HSL-spoor rijdt niet (geen idee) maar de delen waar 't op gewoon spoor rijdt (rond de stations) zeker wel.Jeoh schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 21:19:
Ik was vorig jaar december in Polen, toen er daar een pak sneeuw van 20 cm was. En ook alle treinen die waren daar met +40 of +60, +90 minuten vertraagd. Maar op zich maakt dat niet zo heel uit, want de treinen die rijden gewoon wel. Het is niet dat er een uur lang geen trein komt alleen de treinen doen er langer over.PolarBear schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 12:41:
Voor mensen die blijven vergelijken met Oostrijk, Polen, Duitsland en weet ik veel wat, het is maar net wat je gewend bent.
Ik moet zeggen dat ik de ijsklontenproblematiek erg hilarisch vind. Maar ik dacht dat ze utcs om aan het bouwen waren zodat er nog maar minimaal gewisseld hoefde te worden? Of is dat pas gereed als de de extra buurtsporen hebben die ze nu aan het maken zijn? Op zich hebben we dan dezelfde situatie. Er hoeft dan niet meer zo extreem te worden gewisseld als nu.
'NS niets te verwijten rond problemen spoor'
AMSTERDAM - Directievoorzitter Ingrid Thijssen van NS Reizigers vindt dat de NS niks valt te verwijten rond de problemen op het spoor door het winterweer.
Volgens haar waren er genoeg treinen en personeel beschikbaar, maar ''waar we over moesten rijden deed het niet.''
Dat zei Thijssen in de nacht van zaterdag op zondag in het Radio 1-programma De Overnachting (BNN).
Schultz
Thijssen reageerde ook op minister Melanie Schultz (Infrastructuur), die opheldering wil van de Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder Prorail over de oorzaak van de problemen op en rond het treinspoor.
''Als de minister zegt dat ze wil laten onderzoeken hoe de problemen zijn ontstaan, zeg ik: graag'', aldus Thijssen.
Oscar Wilde
Seems fair.
Enige wat NS nog moet doen is zorgen dat dit soort problematiek minder invloed heeft op de treinen die wél kunnen rijden. Bijvoorbeeld, vrijdag had ik vanuit asd een half uur vertraging met een trein die al minimaal een kwartier klaar stond, maar niet weg kon omdat er geen machinist voor was. Dat is natuurlijk een gevolg van het niet aankomen van andere treinen waar die machinist dan in zat. Ik vraag me af of er voor dat soort situaties geen andere ideeën kunnen zijn over waar personeel vandaan komt en waar het heen gaat.
Enige wat NS nog moet doen is zorgen dat dit soort problematiek minder invloed heeft op de treinen die wél kunnen rijden. Bijvoorbeeld, vrijdag had ik vanuit asd een half uur vertraging met een trein die al minimaal een kwartier klaar stond, maar niet weg kon omdat er geen machinist voor was. Dat is natuurlijk een gevolg van het niet aankomen van andere treinen waar die machinist dan in zat. Ik vraag me af of er voor dat soort situaties geen andere ideeën kunnen zijn over waar personeel vandaan komt en waar het heen gaat.
Tja, zo lang zo'n figuur als Roel Berghuis van FNV Spoor met oogkleppen op voortdendert kun je je wel voorstellen wat er gebeurt wanneer er alternatieve personeelsdienstmodellen worden voorgesteld...
Verwijderd
Tja ik denk dan weer leuk dat het vingerwijzen weer begonnen is, maar als ik een uur in de kou sta zonder dat er ergens info te krijgen is zal het mij mn reet roesten aan wie het ligt. Informatievoorziening is gewoon om te janken, als ik vantevoren weet dat er over anderhalf uur weer een treintje voorbij komt blijf ik nog ff op mn werk.
Mja, ik weet niet precies waar de actuele vertrektijden van de NS op gebaseerd zijn, maar ik neem aan dat die toch wel ergens bij Prorail vandaan komen. En ook dat ging mis eergisteren, ik heb namelijk gepoogd om over te stappen op een trein die nooit bestaan kan hebben als ik vertrektijden van een ander station dan Rotterdam CS erbij pakte. Ik kan me best wel voorstellen dat het voor de NS nogal lastig is om goed reisadvies te geven terwijl de informatie die ze hebben aantoonbaar verkeerd is.
Verwijderd
Ben benieuwd hoe dit morgen allemaal gaat verlopen. Morgen gaat heel Veenendaal en Rhenen weer gewoon aan het werk en naar school en zullen de treinen hard nodig zijn om dat allemaal te laten gebeuren.
Echter rijden er, naar het schijnt, sinds vrijdagmiddag al geen treinen meer. Dus een uitval van 100% op de lijn Utrecht - Rhenen. De NS zal dat dan wel weer mooipraten met het argument dat de sprinters wel rijden, maar doorgaan naar Arnhem i.p.v. Rhenen, maarja.... daar hebben de reizigers voor Veenendaal en Rhenen natuurlijk niet zo heel veel aan. (En even voor de duidelijkheid: station Veenendaal - De Klomp ligt niet in Veenendaal.)
Edit: volgens NS is het ongemak na vanacht 2:00 uur voorbij en gaat er dan weer tot Rhenen gereden worden.
Echter rijden er, naar het schijnt, sinds vrijdagmiddag al geen treinen meer. Dus een uitval van 100% op de lijn Utrecht - Rhenen. De NS zal dat dan wel weer mooipraten met het argument dat de sprinters wel rijden, maar doorgaan naar Arnhem i.p.v. Rhenen, maarja.... daar hebben de reizigers voor Veenendaal en Rhenen natuurlijk niet zo heel veel aan. (En even voor de duidelijkheid: station Veenendaal - De Klomp ligt niet in Veenendaal.)
Edit: volgens NS is het ongemak na vanacht 2:00 uur voorbij en gaat er dan weer tot Rhenen gereden worden.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2012 13:57 ]
Ik denk dat ze tussen Arnhem en Utrecht niet willen wisselen ivm kans op storingen.Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 13:54:
Ben benieuwd hoe dit morgen allemaal gaat verlopen. Morgen gaat heel Veenendaal en Rhenen weer gewoon aan het werk en naar school en zullen de treinen hard nodig zijn om dat allemaal te laten gebeuren.
Volgens mij rijden er geen treinen naar Rhenen maar alleen stopbussen. Alleen zie ik dat er vanaf Ede-Wageningen wel een Sprinter naar Rhenen gaatEdit: volgens NS is het ongemak na vanacht 2:00 uur voorbij en gaat er dan weer tot Rhenen gereden worden.
Hoe gaat die rijden, keren bij De HaarEde-Wageningen - 14:05
14:27 Schiphol - Intercity Driebergen-Zeist, Utrecht C, Bijlmer ArenA Rijdt niet.
14:32 Nijmegen - Intercity Arnhem Rijdt niet.
14:42 Den Helder 3 Intercity Veenendaal-De Kl, Utrecht C, Amsterdam C
14:43 Rhenen 4 Sprinter Extra trein.
14:47 Nijmegen 4 Intercity Arnhem
14:55 Amersfoort 1A Stoptrein
14:57 Schiphol - Intercity Driebergen-Zeist, Utrecht C, Bijlmer ArenA Rijdt niet.
15:02 Nijmegen - Intercity Arnhem Rijdt niet.
Wilde gok: Pendelservice tot aan Driebergen - Zeist en dan terug als sprinter naar Rhenen?LauPro schreef op zondag 05 februari 2012 @ 14:11:
[...]
Volgens mij rijden er geen treinen naar Rhenen maar alleen stopbussen. Alleen die ik dat er vanaf Ede-Wageningen wel een Sprinter naar Rhenen gaat.
[...]
Hoe gaat die rijden, keren bij De Haar?
[ Voor 9% gewijzigd door D_Jeff op 05-02-2012 14:22 ]
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Vanaf Driebergen rijden er alleen Stopbussen naar Rhenen, eigenlijk dus gewoon een stoptrein tot Driebergen Zeist?
Klopt, maar je kunt wel gewoon gaan lopen indien noodzakelijk vanaf dat station naar Veenendaal. Bij het meteen daarop volgende gecombineerde station (Ede-Wageningen), is het lopen naar Wageningen een stuk lastigerVerwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 13:54:
(En even voor de duidelijkheid: station Veenendaal - De Klomp ligt niet in Veenendaal.)
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
De gemiddelde reiziger heeft hier echt geen boodschap aan. Een trein die niet rijdt, is een trein die niet rijdt. NS of ProFail... het vingertje wijzen werkt alleen maar als een rode lap. Extreem onprofessioneel als je het mij vraagt.CyBeR schreef op zondag 05 februari 2012 @ 10:50:
Seems fair.
Tevens lijkt me dit een boodschap aan de NS om over te gaan naar personeel dat gewoon vaste routes gaan rijden. Het verdomde rondje om de kerk. Als het de passagiers veel vertraging scheelt, weet ik niet waarom de NS dat niet instelt.
Kia Niro-EV 2024
Verwijderd
Ik zal mijzelf maar even quoten:
Wat een ramp was het weer. Ik snap dat het niet het beste moment dit jaar was om met de trein te reizen, maar het was wel echt op alle vlakken knudde. Ze zijn als kers op de taart op de terugweg nog een station voorbij gereden omdat ze op het verkeerde spoor reden -_-'Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 07:40:
Komt nog bij dat de NS nog steeds maar niet kan leren dat je informatie moet leveren als je overal dikke vertragingen hebt. Maar nee, men heft gewoon de helft van de treinen op (dan kunnen ze ook niet te laat zijn, nanana!), haalt de gele borden van het station weg, heeft een elektronische voorziening die niet werkt, zorgt dat er op het centrale bord alleen treinen staan die over 5 minuten al weggaan en en verder is er welgeteld één meneer die kan vertellen hoe of wat, als je heel veel mazzel hebt. Natuurlijk is het winterse weer wel een excuus, daar heeft iedereen last van, maar gek genoeg heeft de NS van dergelijke zaken altijd veel meer last dan de rest van Nederland. Daar komt nog bij dat de informatievoorziening sowieso niet te lijden heeft van het winterweer, dus het is me een raadsel waarom die dan zo moeilijk moet zijn.
Tsja, dat komt door de manier waarop het stelsel is opgebouwd. De enige manier waarop de NS iets bij ProRail gedaan krijgt is via de politiek, en dat betekent dus inderdaad publiekelijk vingertje wijzen.Freak187 schreef op zondag 05 februari 2012 @ 15:03:
De gemiddelde reiziger heeft hier echt geen boodschap aan. Een trein die niet rijdt, is een trein die niet rijdt. NS of ProFail... het vingertje wijzen werkt alleen maar als een rode lap. Extreem onprofessioneel als je het mij vraagt.
Beargumenteer dan eerst eens waarom het passagiers veel vertraging zou schelen? Als de rails niet beschikbaar zijn dan kun je niet met treinen rijden, rondje om de kerk of niet.Tevens lijkt me dit een boodschap aan de NS om over te gaan naar personeel dat gewoon vaste routes gaan rijden. Het verdomde rondje om de kerk. Als het de passagiers veel vertraging scheelt, weet ik niet waarom de NS dat niet instelt.
Je loopt toch lang genoeg in dit topic rond om te weten dat alle punten die je noemt door ProRail komen? Nouja, behalve die ene meneer die je wél kon vertellen hoe het zat, want die is van de NS. En als je niet geïnteresseerd bent in het verschil, gebruik dan gewoon de term 'de spoorwegen', want dan heb je ze beiden te pakken.
En verder stond de niet-treinende helft van Nederland lekker vast in de file, dus om nou te zeggen dat die er geen last van hadden...
ik wacht hier nog altijd met smart op de dag dat er een paar centimeter sneeuw valt en als het goed is het hele metro- en RER-netwerk platligt ;-)
[ Voor 4% gewijzigd door ValHallASW op 05-02-2012 15:40 ]
Dat laatste is nu juist het punt, de trein hoort gewoon te rijden als de rest van Nederland in de file staat. Als je de vergelijking wil door trekken, dan waren de problemen op de weg vrijdag avond opgelost, terwijl die op het spoor gewoon vrolijk verder gaan.ValHallASW schreef op zondag 05 februari 2012 @ 15:29:
Je loopt toch lang genoeg in dit topic rond om te weten dat alle punten die je noemt door ProRail komen? Nouja, behalve die ene meneer die je wél kon vertellen hoe het zat, want die is van de NS. En als je niet geïnteresseerd bent in het verschil, gebruik dan gewoon de term 'de spoorwegen', want dan heb je ze beiden te pakken.
En verder stond de niet-treinende helft van Nederland lekker vast in de file, dus om nou te zeggen dat die er geen last van hadden...
De situatie moet gewoon worden opgelost en het doorverwijzen van de problemen en oorzaken, daar koopt de reiziger niets voor. Dat is een probleem tussen de NS en Pro Rail/overheid. Als vervoerder ben je gewoon aansprakelijk voor de diensten die levert. Hoe sneller de NS dat inziet, hoe eerder het probleem opgelost wordt.
Misschien eens tijd voor een algehele staking bij de NS? Ik moet er namelijk aan de ene kant hard om lachen, maar hoe langer ik er over na denk, hoe meer ik me realiseer wat een macht de NS heeft wat betreft. Alleen zal het bedrijf/baas meer naar zijn portemonnee staren i.p.v. enige principes hebben.
Gewoon beginnen met 5 dagen geen treinen. Even duidelijk maken dat de politiek iets moet doen.
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Jaja.. ik begrijp dus dat de politiek (die vele miljoenen investeert) de grote schuldige is. ProRail en de NS zijn 2 amateuristische organisaties, als ze dit soort dingen niet onderling kunnen oplossen.ValHallASW schreef op zondag 05 februari 2012 @ 15:29:
[...]
Tsja, dat komt door de manier waarop het stelsel is opgebouwd. De enige manier waarop de NS iets bij ProRail gedaan krijgt is via de politiek, en dat betekent dus inderdaad publiekelijk vingertje wijzen.
[...]
Beargumenteer dan eerst eens waarom het passagiers veel vertraging zou schelen? Als de rails niet beschikbaar zijn dan kun je niet met treinen rijden, rondje om de kerk of niet.
[...]
De argumentatie doet de user al waarop ik antwoorde. Hij stelde dat veel treinen niet konden rijden omdat er geen machinist was, omdat die op andere treinen zit die niet meer verder konden. In dat geval lijkt het me een goed idee om personeel op één bepaalde lijn in te delen en dat je een soort hoofdnetwerk instelt.
Kia Niro-EV 2024
Geloof me, je komt echt niet met het ei van Columbus. Ik refereerde niet voor niets al eerder aan FNV Spoor... Je weet hoe dat clubje kwam brullen.Freak187 schreef op zondag 05 februari 2012 @ 16:27:
[...]
Jaja.. ik begrijp dus dat de politiek (die vele miljoenen investeert) de grote schuldige is. ProRail en de NS zijn 2 amateuristische organisaties, als ze dit soort dingen niet onderling kunnen oplossen.
De argumentatie doet de user al waarop ik antwoorde. Hij stelde dat veel treinen niet konden rijden omdat er geen machinist was, omdat die op andere treinen zit die niet meer verder konden. In dat geval lijkt het me een goed idee om personeel op één bepaalde lijn in te delen en dat je een soort hoofdnetwerk instelt.
Nou, zoals ik al zei, op een gegeven moment is het spoor weer redelijk beschikbaar maar kunnen de treinen alsnog niet rijden omdat door eerdere onbeschikbaarheid alle machinisten en conducteurs zich op de verkeerde plek bevinden.ValHallASW schreef op zondag 05 februari 2012 @ 15:29:
[...]
Beargumenteer dan eerst eens waarom het passagiers veel vertraging zou schelen? Als de rails niet beschikbaar zijn dan kun je niet met treinen rijden, rondje om de kerk of niet.
Ik snap niet waarom dit nou bij NS wel zo moet werken maar bij de rest van de wereld niet. Als vliegtuigen niet kunnen opstijgen omdat Schiphol z'n landingsbanen dichtgegooid heeft wegens sneeuw is dat niet de schuld van de luchtvaartmaatschappijen en is er niemand die dat zegt. Het is wél de luchtvaartmaatschappijen hun verantwoordelijkheid om te zorgen dat de reiziger op z'n bestemming komt, eventueel iets later. Datzelfde geldt voor NS, en dat doen ze ook. In vorige situaties hebben ze tot diep in de nacht treinen laten rijden buiten de normale dienstregeling om te zorgen dat iedereen thuis kwam.Freak187 schreef op zondag 05 februari 2012 @ 15:03:
[...]
De gemiddelde reiziger heeft hier echt geen boodschap aan. Een trein die niet rijdt, is een trein die niet rijdt. NS of ProFail... het vingertje wijzen werkt alleen maar als een rode lap. Extreem onprofessioneel als je het mij vraagt.
Maar voor sommige mensen is 't nooit goed genoeg.
Het is weer appels met peren vergelijken, maar goed.CyBeR schreef op zondag 05 februari 2012 @ 17:02:
Ik snap niet waarom dit nou bij NS wel zo moet werken maar bij de rest van de wereld niet. Als vliegtuigen niet kunnen opstijgen omdat Schiphol z'n landingsbanen dichtgegooid heeft wegens sneeuw is dat niet de schuld van de luchtvaartmaatschappijen en is er niemand die dat zegt. Het is wél de luchtvaartmaatschappijen hun verantwoordelijkheid om te zorgen dat de reiziger op z'n bestemming komt, eventueel iets later. Datzelfde geldt voor NS, en dat doen ze ook. In vorige situaties hebben ze tot diep in de nacht treinen laten rijden buiten de normale dienstregeling om te zorgen dat iedereen thuis kwam.
Maar voor sommige mensen is 't nooit goed genoeg.
De luchtvaartmaatschappij zal niet vertrekken naar bestemming Schiphol en dit ook aangeven. De luchtvaartmaatschappij is wel degelijk mijn aanspreek punt op dat moment en zal niet met het vingertje gaan wijzen naar Schiphol dat het aan hun ligt.
Ik heb met enig regelmaat mijn aansluiting gemist op station Deventer. Intercity te laat, laatste stoptrein al vertrokken. Dan mag ik het uitzoeken in Deventer en zal ik ook zelf aan de bel moeten trekken. Het is meer dan eens dat ik de machinist heb moeten aanspreken (niemand op het parron) van de intercity of hij wou gaan stoppen op een station waar die dat niet had mogen doen. En zelfs dat verzoek is ook wel eens afgewezen.
Meer dan eens moesten mensen overnachten op stations of zorgen voor een slaapplek. Een taxi is ook niet altijd beschikbaar of men heeft geen geld meer om deze te betalen.
De NS moet dit (vertragingen, laatste treinen, sneeuw (weersverwachting), informatie, noem maar op) van te voren al aan zien komen en maatregelen treffen cq. anticiperen. Dit doen ze dus niet (slecht).
[ Voor 6% gewijzigd door Koenoe op 05-02-2012 17:24 ]
Zelfs dat rondje zouden ze niet moeten doen, maar gewoon simpele 'heen en weertjes' tussen de bekende knooppunten...!ValHallASW schreef op zondag 05 februari 2012 @ 15:29:
[...]
[...]
Iedereen kan snappen dat treinen, met min of meer vast personeel er op, die ritjes A-B-A-B-A-B-A-B-A-B rijden logistiek gezien een heel stuk eenvoudiger zijn dan treinen en personeel die onafhankelijk van elkaar ritten A-B-C-D-E-F-G-H-I-J-K maken: minder wissels nodig, eenvoudigere dienst-roosters, minder domino effect, kapotte treinen eenvoudiger te vervangen, etc. etc.
Passagiers moeten dan wel wat vaker overstappen en het kost wat tijd om steeds van rijrichting te wisselen, maar het is wel een veel robuuster systeem volgens mij.
De grootste reden waarom ze dit niet doen in Nederland is dat het NS personeel dit saai vind. Die toeren liever door heel Nederland. Snap ik ook wel, maar je ziet de gevolgen: Bij de minste verstoring stort het hele kaartenhuis in elkaar.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Verwijderd
Volgens de website van de NS, kun je morgenochtend gewoon met de trein van Veenendaal West naar bijv. Utrecht Centraal. Vanwege de aangepaste dienstregeling komen de spitstreinen te vervallen en is er dus in de spits een halfuur-dienst i.p.v. een kwartierdienst. (Dan mag je wel hopen, dat ze wat langere treinen inzetten. Anders wordt het echt proppen.)LauPro schreef op zondag 05 februari 2012 @ 14:11:
[...]
Ik denk dat ze tussen Arnhem en Utrecht niet willen wisselen ivm kans op storingen.
[...]
Volgens mij rijden er geen treinen naar Rhenen maar alleen stopbussen. Alleen zie ik dat er vanaf Ede-Wageningen wel een Sprinter naar Rhenen gaat.
[...]
Hoe gaat die rijden, keren bij De Haar?
Wie weet loop ik morgen in de ochtendspits wel even naar het station met m'n camera. Ben toch vrij.... Als ze denken met bussen te kunnen gaan rijden vanuit Rhenen naar Veenendaal, in de spits die al drukker zal zijn vanwege het weer, dan kan dat nog leuk worden. Het staat in normale omstandigheden vaak al helemaal vast bij de brug.
Als je genoeg tijd hebt, zou je kunnen gaan lopen ja. Tot station Veenendaal Centrum kost je dat, gokje, dan tussen 1 en anderhalf uur. Je zou ook de bus kunnen pakken, maar ik vrees dat Connexxion niet voorbereid gaat zijn op enkele honderden extra reizigers per uur.flowerp schreef op zondag 05 februari 2012 @ 14:32:
[...]
Klopt, maar je kunt wel gewoon gaan lopen indien noodzakelijk vanaf dat station naar Veenendaal. Bij het meteen daarop volgende gecombineerde station (Ede-Wageningen), is het lopen naar Wageningen een stuk lastiger
Naar Wageningen rijdt nooit een trein (want geen station), dus daar verandert niet zoveel.
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2012 19:23 ]
Kan iemand me uiterlijk vrijdag een goede foto bezorgen van een OBIS-scherm in ICM met daarop een melding over het combineren van een trein onderweg?
Dat ligt er aan... Wat schuift het?Luccus schreef op zondag 05 februari 2012 @ 20:55:
Kan iemand me uiterlijk vrijdag een goede foto bezorgen van een OBIS-scherm in ICM met daarop een melding over het combineren van een trein onderweg?

Grappig feitje dat ik een paar dagen geleden hoorde over werknemers (met name conducteurs en machinisten) van de NS...
Aan het eind van hun dienst moeten ze een _handgeschreven_ en getekend briefje inleveren bij een kantoortje. Dat briefje wordt dan in het systeem gezet. Aan de hand van dat briefje wordt dus eigenlijk gecontroleerd hoeveel Pietje gewerkt heeft en waar hij zich bevind. Natuurlijk zijn er nogal wat machinisten, waarvan er nogal wat zijn die gewoon voor het eten thuis willen zijn. En dus hun trein op hun eindstation aan het eind van hun dienst gewoon neerzetten, briefje inleveren en naar huis gaan.
Tegen de tijd dat Pietje in het systeem staat (als hij al uberhaupt zn briefje inlevert...) staat er al een paar uur een trein. Normaal geen probleem, daar is de dienstregeling voor. Maar bij een paar verstoringen komen er dus onherroepelijk problemen.
Er worden al het hele jaar door meerdere trainingen gegeven met focus dus op situaties zoals afgelopen week, maar het lijkt er gewoon niet in te willen bij het semi-ambtenaar personeel...
Een andere vriend van me zit in de IT consultancy en spendeert elke maand een volle dag aan het beantwoorden van de meest simpele vragen over het interne systeem (per mail) van de NS. Het systeem wordt gewoon niet volledig/goed gebruikt door complete onkunde van het personeel.
Geloof mij, aan het falen van ProRail en de NS verdienen 100den bedrijven een goede boterham...
ProRail die apparatuur inhuurt à €20.000/dag en dat naar een niet bestaand stuk spoor stuurt, of 600 wisselverwarmingen in onderhoud gooit tijdens de winter (2009 was dat).
Aan het eind van hun dienst moeten ze een _handgeschreven_ en getekend briefje inleveren bij een kantoortje. Dat briefje wordt dan in het systeem gezet. Aan de hand van dat briefje wordt dus eigenlijk gecontroleerd hoeveel Pietje gewerkt heeft en waar hij zich bevind. Natuurlijk zijn er nogal wat machinisten, waarvan er nogal wat zijn die gewoon voor het eten thuis willen zijn. En dus hun trein op hun eindstation aan het eind van hun dienst gewoon neerzetten, briefje inleveren en naar huis gaan.
Tegen de tijd dat Pietje in het systeem staat (als hij al uberhaupt zn briefje inlevert...) staat er al een paar uur een trein. Normaal geen probleem, daar is de dienstregeling voor. Maar bij een paar verstoringen komen er dus onherroepelijk problemen.
Er worden al het hele jaar door meerdere trainingen gegeven met focus dus op situaties zoals afgelopen week, maar het lijkt er gewoon niet in te willen bij het semi-ambtenaar personeel...
Een andere vriend van me zit in de IT consultancy en spendeert elke maand een volle dag aan het beantwoorden van de meest simpele vragen over het interne systeem (per mail) van de NS. Het systeem wordt gewoon niet volledig/goed gebruikt door complete onkunde van het personeel.
Geloof mij, aan het falen van ProRail en de NS verdienen 100den bedrijven een goede boterham...
ProRail die apparatuur inhuurt à €20.000/dag en dat naar een niet bestaand stuk spoor stuurt, of 600 wisselverwarmingen in onderhoud gooit tijdens de winter (2009 was dat).
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Wat zouden ze dan anders moeten doen?DropjesLover schreef op zondag 05 februari 2012 @ 22:22:
Grappig feitje dat ik een paar dagen geleden hoorde over werknemers (met name conducteurs en machinisten) van de NS...
De trein laten rijden en zelf naas huis gaan?
LOL, briefjes inleveren... Daar valt vast wel een leuke app voor te maken, lijkt mij. Compleet met GPS tracking, dienst-roosters over 3G, automatisch synchronisatie met de computers van HR en een alarm om op tijd je trein te halen...
Uhhh de NS en vernieuwende techniek.
.
Laat ze eerst de informatievoorziening maar op orde krijgen.
Laat ze eerst de informatievoorziening maar op orde krijgen.
Wat is je bron daarvan? Ik kan me namelijk een filmpje op youtube herinneren (ik kan 'm niet vinden, maar het is een filmpje van een treinensite waar iemand een dag met een conducteur meeloopt en het helpt daarbij ook niet dat youtube localized is en conducteur ook een Frans woord is...)DropjesLover schreef op zondag 05 februari 2012 @ 22:22:
Aan het eind van hun dienst moeten ze een _handgeschreven_ en getekend briefje inleveren bij een kantoortje. Dat briefje wordt dan in het systeem gezet. Aan de hand van dat briefje wordt dus eigenlijk gecontroleerd hoeveel Pietje gewerkt heeft en waar hij zich bevind.
Hier een filmpje (negeer de kazige muziek) waarin wordt getoond dat de conducteur 'incheckt' met zijn railpocket (=pda). Er wordt ook bij verteld dat machinisten dit ook gebruiken.
Dus: tenzij je bron bij de NS werkt roep ik hoax.
[ Voor 11% gewijzigd door ValHallASW op 06-02-2012 00:33 ]
Ben maar omgekeerd vanochtend ...
Ik dacht dat er (nog) minder, maar langere treinen zouden zijn in de spits ??
Nou, ik had me al speciaal strategisch opgesteld (volgens de richtlijnen van de NS, dus in de kou buiten de overkapping), komt er een speelgoedsprintertje binnen rollen dat verdomme nog korter dan normaal is !!
De 2 NS medewerkers die snel de achterste kabine inschoten, haalden alleen hun schouders op toen er gevraagd werd hoe dat nou zat ...
Misschien maar werk gaan zoeken op fiets-afstand, fietsen naar station was geen probleem. Gelukkig zijn er mensen die hun werk wel doen.
Ik dacht dat er (nog) minder, maar langere treinen zouden zijn in de spits ??
Nou, ik had me al speciaal strategisch opgesteld (volgens de richtlijnen van de NS, dus in de kou buiten de overkapping), komt er een speelgoedsprintertje binnen rollen dat verdomme nog korter dan normaal is !!
De 2 NS medewerkers die snel de achterste kabine inschoten, haalden alleen hun schouders op toen er gevraagd werd hoe dat nou zat ...
Misschien maar werk gaan zoeken op fiets-afstand, fietsen naar station was geen probleem. Gelukkig zijn er mensen die hun werk wel doen.
Het verschilt enorm per traject vandaag. Schiphol -> Utrecht: Minder treinen. Schiphol - Nijmegen reed namelijk niet, die naar Eindhoven wel. 8:15 was stipt op tijd en 6 bakken bleek meer dan voldoende voor het aantal reizigers. Tot Utrecht was het dus prima te doen (verder dan Bijlmer kom ik niet dus weet niet hoe het in Utrecht CS zelf was vandaag)

Ben benieuwd hoe het met het treinverkeer hier in het oosten is, is het verantwoord om vanmiddag van Enschede naar Apeldoorn te reizen en 's avonds weer terug? Of kan ik dan een nachtje doorbrengen op station Apeldoorn, als ik daar al aankom...
Oscar Wilde
En toch blijft het vreemd dat iedereen, inclusief de politiek, nog steeds massaal de zwarte piet bij de NS legt.
Natuurlijk is de NS niet foutloos, verre van. Maar we hebben het hier toch voornamelijk over problemen met het spoor zelf. En wie is er al jaren verantwoordelijk voor het spoor? Dat is Prorail en niet de NS. En wie is er verantwoordelijk voor de splitsing Prorail-NS? Juist: de politiek En wie is er verantwoordelijk voor het budget wat er voor het spoor beschikbaar is? Nogmaals: de politiek.
En wie kiest die politici? Juist: wij met zijn allen. In plaats van te wijzen kunnen we ons beter afvragen waarom we dit soort ellende en communicatieve chaos over onszelf laten afroepen.
Natuurlijk is de NS niet foutloos, verre van. Maar we hebben het hier toch voornamelijk over problemen met het spoor zelf. En wie is er al jaren verantwoordelijk voor het spoor? Dat is Prorail en niet de NS. En wie is er verantwoordelijk voor de splitsing Prorail-NS? Juist: de politiek En wie is er verantwoordelijk voor het budget wat er voor het spoor beschikbaar is? Nogmaals: de politiek.
En wie kiest die politici? Juist: wij met zijn allen. In plaats van te wijzen kunnen we ons beter afvragen waarom we dit soort ellende en communicatieve chaos over onszelf laten afroepen.
Tsja, als passagier heb je natuurlijk niks met prorail te maken. Net zo goed dat als je een Philips TV koopt en deze gaat stuk dat je je tot de verkoper van de TV dient te richten, niet op Philips.
De politiek zou inderdaad prorail aan kunnen pakken. Maar dat is als buitenstaander natuurlijk ook makkelijker gezegd dan gedaan. Mocht nou blijken dat het merendeel van de problemen voortkomt uit gasverwarming ipv elektrisch, dan is het voor ons makkelijk om te zeggen: vervangen die hap! Maar ja, daar is ook geld voor nodig...
De politiek zou inderdaad prorail aan kunnen pakken. Maar dat is als buitenstaander natuurlijk ook makkelijker gezegd dan gedaan. Mocht nou blijken dat het merendeel van de problemen voortkomt uit gasverwarming ipv elektrisch, dan is het voor ons makkelijk om te zeggen: vervangen die hap! Maar ja, daar is ook geld voor nodig...
Life is not about specs, it is about joy!
Die vergelijking gaat mank. De verkoper kan uiteindelijk dreigen geen Philips TV's meer te verkopen. Maar er ligt maar één set rails. De NS zal die moeten gebruiken, wie de beheerder ook is.
En natuurlijk gaat het over geld. Maar juist daar gaat de politiek over. De politiek vindt asfalt gewoon veel belangrijker dan rails. De politiek denkt dat je kwaliteit kunt handhaven ondanks bezuinigingen, en dit alles met de toverwoorden "efficiëntie" en "bedrijfsmatig denken". Tja, dan krijg je dit soort chaos en de loze beloftes zoals NS/Prorail die nu doen. NS/Prorail reageren exact zoals elk zelfstandig bedrijf in deze situatie zou doen: tegen beter weten beloven dat het beter zal gaan maar vooral jezelf vrijpleiten.
De politiek is gewoon alle controle kwijt. En daar mag je kiezers zo nu en dan ook wel eens over aanspreken. Niet zeuren: we willen het zelf zo.
En natuurlijk gaat het over geld. Maar juist daar gaat de politiek over. De politiek vindt asfalt gewoon veel belangrijker dan rails. De politiek denkt dat je kwaliteit kunt handhaven ondanks bezuinigingen, en dit alles met de toverwoorden "efficiëntie" en "bedrijfsmatig denken". Tja, dan krijg je dit soort chaos en de loze beloftes zoals NS/Prorail die nu doen. NS/Prorail reageren exact zoals elk zelfstandig bedrijf in deze situatie zou doen: tegen beter weten beloven dat het beter zal gaan maar vooral jezelf vrijpleiten.
De politiek is gewoon alle controle kwijt. En daar mag je kiezers zo nu en dan ook wel eens over aanspreken. Niet zeuren: we willen het zelf zo.
Oh, dus het is mijn eigen schuld ??D-e-n schreef op maandag 06 februari 2012 @ 10:37:
Op wie had ik dan moeten stemmen ?? Want alle partijen willen nu een spoed-debat met de minister ... dus die zouden het wel goed aangepakt hebben ?
Bovendien ; zowel de NS als Prorail verzekerden ons dat het dit keer (dankzij de miljoenen die ze van de politiek gekregen hadden) alles dik in orde was !! En dan sneeuwt het een uurtje of 2 en alles zit vast in 5 centimeter sneeuw !!
Dan vind ik persoonlijk dat ik ze de zooi wel kwalijk mag nemen hoor. Als ik ondanks beloftes slecht werk lever, dan krijg ik dat ook te horen.
[ Voor 28% gewijzigd door Goner op 06-02-2012 11:22 ]
Niet "jouw" schuld, wel de schuld van de "kiezer" in het algemeen. Als iets jarenlang misgaat hebben wij als kiezer de politiek er kennelijk niet genoeg van doordrongen dat we het zo niet willen.
Dat is wat ik bedoel. NU hebben alle partijen het hoogste woord. Maar een deel van die partijen heeft deze chaos zelf veroorzaakt. VVD/CDA/PvdA/D66: die hebben dus geen recht om te klagen nu. Laat ze eerst maar eens excuses aanbieden en zeggen: we hebben het jarenlang verkeerd gezienOp wie had ik dan moeten stemmen ?? Want alle partijen willen nu een spoed-debat met de minister ... dus die zouden het wel goed aangepakt hebben ?
Dat zeg ik: dat is dus die bedrijfsmatige aanpak waar onze overheid voor staat: niet het algemeen belang telt daarin maar het belang van het bedrijf, in dit geval Prorail en NS. Je gelooft toch niet dat Unilever, UPC of Philips in een geval als dit de complete directie zouden vervangen he? Gewoon een mooi reclamepraatje erover heen en we gaan weer verder.Bovendien ; zowel de NS als Prorail verzekerden ons dat het dit keer (dankzij de miljoenen die ze van de politiek gekregen hadden) alles dik in orde was !!
[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 06-02-2012 11:33 ]
Mwahaha, ligt de webmaster van de site van de NS te slapen? 
"NS rijdt landelijk aangepaste dienstregeling - zeer drukke spitsen verwacht"
Daar staat een "lees meer"-linkje bij:
"NS rijdt landelijk aangepaste dienstregeling - zeer drukke spitsen verwacht"
Daar staat een "lees meer"-linkje bij:
Gaat lekker daarU zoekt iets op ns.nl?
De pagina die u heeft opgevraagd is niet gevonden.
Wellicht bestaat de pagina niet meer, of heeft u een typefout gemaakt bij het invoeren.
Hoe vindt u wat u zoekt?
Gebruik de navigatie
Gebruik de zoekfunctie
Via de homepage van NS
Oscar Wilde
Ja, want de kiezer kan direkt invloed uitoefenen op het vervoersbeleid van het kabinet.D-e-n schreef op maandag 06 februari 2012 @ 11:32:
[...]
Niet "jouw" schuld, wel de schuld van de "kiezer" in het algemeen. Als iets jarenlang misgaat hebben wij als kiezer de politiek er kennelijk niet genoeg van doordrongen dat we het zo niet willen.

Signatures zijn voor boomers.
De politiek stuurt die ambtenaren aan. Als de politiek het gewild had was de HRA al vijf jaar geleden aangepakt. Als de politiek meer geld had willen steken in OV of het OV niet had willen privatiseren dan was dat mogelijk geweest. Het zijn gewoon politieke keuzes.
En je wilt toch niet beweren dat alle partijen pro-auto en anti-spoor zijn? Er zijn zat keuzes alleen vinden "we" dit soort onderwerpen als het er op aan komt toch net niet belangrijk genoeg. Dan blijkt de angst voor de eigen HRA (om maar een voorbeeld te noemen) toch weer net wat belangrijker.
En je wilt toch niet beweren dat alle partijen pro-auto en anti-spoor zijn? Er zijn zat keuzes alleen vinden "we" dit soort onderwerpen als het er op aan komt toch net niet belangrijk genoeg. Dan blijkt de angst voor de eigen HRA (om maar een voorbeeld te noemen) toch weer net wat belangrijker.
[ Voor 32% gewijzigd door D-e-n op 06-02-2012 12:03 ]
Verwijderd
Vanmorgen even langs het station gelopen hier (Veenendaal). Inderdaad minder treinen en de treinen reden "maar" tot Breukelen. Maar geen chaos en geen enorme meute wachtende mensen op het perron. Het leek zelfs heel aardig te gaan.
‘Geen bonus voor NS en Prorail’
De top van de NS en Prorail moeten afzien van hun bonus, omdat beide spoorbedrijven de afgelopen dagen hebben gefaald. Dat eist Tweede Kamerlid Farshad Bashir (SP) maandag.
”Ze hadden beloofd dat de problemen waren opgelost”, brengt de SP’er in herinnering. Ondanks de beloftes kon niet worden voorkomen dat vrijdag en zaterdag een grote chaos op het spoor ontstond na de eerste sneeuw van deze winter. Daarom is een bonus niet op zijn plaats, vindt Bashir.
Ook eist het Kamerlid dat de NS en Prorail diep door het stof gaan voor wat zich de afgelopen dagen op het spoor heeft afgespeeld. Gebeurt dat niet, dan kan de top wat hem betreft vertrekken. Als een welgemeend mea culpa uitblijft, erkennen ze de problemen niet, stelt Bashir. “Dan heeft het weinig zin om met hen door te werken om de problemen op te lossen”, redeneert hij.
Prorail heeft zondag overigens al excuses aangeboden voor het ongemak voor de reiziger. “Heel vervelend, wij voelen ons net als de NS verantwoordelijk voor wat er is gebeurd”, liet de spoorbeheerder weten.
Als het aan Bashir ligt, houdt de Tweede Kamer nog deze week een debat met minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD) over de chaos op het spoor. Ook andere Kamerleden willen een debat. Wanneer dat wordt gehouden, besluiten zij dinsdag.
Schultz heeft al aangekondigd dat ze de NS en Prorail op het matje roept. De bewindsvrouw wil weten hoe het treinverkeer zowel vrijdag als zaterdag hevig ontregeld kon raken. Ze noemt het vreemd dat vorig jaar maatregelen werden aangekondigd, en het bij de eerste de beste sneeuw van deze winter toch weer mis kan gaan.
FNV Bondgenoten wil dat er een parlementair onderzoek komt naar het spoor. Dat laat de vakbond maandag weten via Twitter.
Oscar Wilde
Nee dat wil ik niet. En daaruit blijkt ook dat de ambtenaren van I&M de dienst uitmaken en niet de politiek. En de minister vindt het wel best (aantoonbaar in al haar optreden en acties). Eurlings wilde met zijn lachebekje nog wel wat voor het spoor doen, maar de dames op I&M (V&W) zaten allemaal totaal onder plak bij de ambtenarij. Peijs, Netelenbos, Jorritsma, Maij-Weggen, allemaal absolute lichtgewichten die geen beleid voor elkaar kregen en alleen maar goed praatten wat de ambtenarij besliste.D-e-n schreef op maandag 06 februari 2012 @ 12:00:
En je wilt toch niet beweren dat alle partijen pro-auto en anti-spoor zijn?
Is er nog niemand die het vreemd vindt dat de Betuweroute met een tunnel onder het Pannerdens kanaal door moest en zou gaan en dat het nu blijkbaar volstrekt normaal is dat de verlengde A15 gewoon met een brug (nota bene exact waar de Betuweroute ligt) het Pannerdens kanaal kan kruisen?
I&M is gewoon pro-auto en anti-spoor. En dat is al ruim 20 jaar aan de gang. Er is nog geen enkele beslissing genomen die het spoorvervoer ten goede kwam en het begon allemaal met de afsplitsing van wat nu Prorail is.
Signatures zijn voor boomers.
Partijen als het CDA en de VVD hebben tot nu toe nooit willen of durven te kiezen voor spoor ten gunste van asfalt. En ook een partij als de PvdA is hierin meegegaan. Hetzelfde geldt voor de keuze voor de privatiseringen in het OV.
Het zal best zo zijn dat ambtenaren een voorkeur hebben maar de partijen hebben echt nooit de wil getoond om anders te willen. Het is een mooi excuus om die partijen van die verantwoordelijkheid te kunnen ontslaan maar het blijft voor mij een slap excuus.
Het zal best zo zijn dat ambtenaren een voorkeur hebben maar de partijen hebben echt nooit de wil getoond om anders te willen. Het is een mooi excuus om die partijen van die verantwoordelijkheid te kunnen ontslaan maar het blijft voor mij een slap excuus.
http://www.ns.nl/Aangepaste NS-dienstregeling verlengd
Ook de komende dagen blijft het flink vriezen. We nemen daarom het zekere voor het onzekere en blijven, in overleg met ProRail, in ieder geval tot en met vrijdag met een aangepaste dienstregeling rijden. Wij raden u aan om indien mogelijk buiten de spits te reizen.
Ervaringen van vandaag: Zowel het aantal als de lengte van de sprinters was gehalveerd
Verder was aantal intercity's ook gehalveerd zodat de mensen die normaal tussen intercitystations reizen ook met de sprinter gingen zodat het echt veevervoer was en we 10 minuten vertraging opliepen op een rit van 20 minuten omdat het in en uitstappen vrijwel ondoenlijk was.
Nou, het was weer droevig vandaag. Ja, het reed maar toch.
En dat ze de hele week nog bevroren seinen hebben enzo... waarom was er dan voor de sneeuw geen probleem en nu ineens wel? Er ligt hier nieteens sneeuw en toch is het een rommeltje. Btw, hoe bevriest een lampje???
Hopelijk gaat de Elfstedentocht niet door want dan zakken NS en ProRail pas echt keihard door het ijs
En dat ze de hele week nog bevroren seinen hebben enzo... waarom was er dan voor de sneeuw geen probleem en nu ineens wel? Er ligt hier nieteens sneeuw en toch is het een rommeltje. Btw, hoe bevriest een lampje???
Hopelijk gaat de Elfstedentocht niet door want dan zakken NS en ProRail pas echt keihard door het ijs

[ Voor 0% gewijzigd door Bastien op 06-02-2012 21:37 . Reden: ernstige typo ]
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Ik ben tegen beter weten in rond 1500 van leiden naar den bosch gereisd (15.20 in leiden, daarna de vertraagde ic van ut naar ht van oorspr. 1608 gepakt). Echt geen hond zat in beide treinen, bijzonder rustig (met 1-2 man in het rijtuig.
Nu was ik wel erg vroeg, maar dit was wel heeeeeel rustig. Rustiger dan normaliter te verwachten valt.
Nu was ik wel erg vroeg, maar dit was wel heeeeeel rustig. Rustiger dan normaliter te verwachten valt.
Zo lang ProRail en NSR treinseries bij voorbaat opheffen omdat men chaos vreest als niet betrouwbare wissels bij De Haar en Geldermalsen daadwerkelijk voor storingen gaan zorgen is er weinig eer aan deze bende te behalen...
De lengte van de treinen waarin ik vandaag zat viel me ook tegen, ze waren gewoon korter. Zowel een sprinter als een IC. En met 2 ipv 6 (spits) IC's per uur tussen Utrecht en Amersfoort wordt het toch wel erg knus in de trein.
Ik snap dat sneeuw en ijsblokken een probleem zijn. Maar die sneeuw hebben we nu toch wel gehad? Wat is nou het probleem dat er de hele week niet normaal gereden kan worden?
Ik snap dat sneeuw en ijsblokken een probleem zijn. Maar die sneeuw hebben we nu toch wel gehad? Wat is nou het probleem dat er de hele week niet normaal gereden kan worden?
[ Voor 28% gewijzigd door jelmervos op 06-02-2012 21:50 ]
Dat het een paar graden vriest... NS geeft geen andere reden. Quote uit de email van vanmiddag:jelmervos schreef op maandag 06 februari 2012 @ 21:49:
Ow, ze zeggen nu ook geen langere treinen meer toe, helemaal de stoppers al niet meer blijkbaar. Quote uit dezelfde email:Het blijft de hele week streng vriezen. Daarom hebben NS en ProRail gezamenlijk besloten tot en met
vrijdag 10 februari een aangepaste dienstregeling te rijden.
Op veel trajecten rijden hierdoor minder Intercity’s en lokaal minder Sprinters. Houdt u rekening met drukte in de treinen, vaker overstappen en een langere reistijd. Wij verlengen waar mogelijk de Intercity’s.
[ Voor 24% gewijzigd door Bastien op 06-02-2012 21:57 ]
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Ik denk dat dat meer preventief is, voor 't geval 't weer gaat sneeuwen.
Interessant bij-effect van vorst trouwens: de benelux naar brussel waar ik gisterenochtend inzat had geen werkende toiletten omdat de leidingen schijnbaar bevroren waren.
Interessant bij-effect van vorst trouwens: de benelux naar brussel waar ik gisterenochtend inzat had geen werkende toiletten omdat de leidingen schijnbaar bevroren waren.
Vandaag toch het eerste echte baalmomentje (van een ervaren treinreiziger).
Wilde om 16.42 Fyra pakken op Rotterdam Centraal. Trein had iets vertraging, maar om 16.45 zat iedereen netjes klaar om te vertrekken...paar minuten later...echt 10 seconden nadat gewone IC van 16.47 naar Venlo was vertrokken, out of the blue, de mededeling dat Fyra niet verder zou rijden....dat was wel ff een gvd-momentje....
Wilde om 16.42 Fyra pakken op Rotterdam Centraal. Trein had iets vertraging, maar om 16.45 zat iedereen netjes klaar om te vertrekken...paar minuten later...echt 10 seconden nadat gewone IC van 16.47 naar Venlo was vertrokken, out of the blue, de mededeling dat Fyra niet verder zou rijden....dat was wel ff een gvd-momentje....
DUGG
Hier in België loopt het redelijk :
Uitleg in een filmpje : http://www.nieuwsblad.be/...leid=DMF20120206_00119193
En inderdaad nog steeds normale dienstregeling met amper vertragingen / afschaffingen. Wel een hogere stroomfactuur.
En inderdaad nog steeds normale dienstregeling met amper vertragingen / afschaffingen. Wel een hogere stroomfactuur.
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Is dat de reden dat Nederland niet dezelfde tactiek volgt, of ligt dat hier ingewikkelder?Tomsworld schreef op maandag 06 februari 2012 @ 22:25:
Hier in België loopt het redelijk :
Wel een hogere stroomfactuur.
In het filmpje blijkt het dat het in Frankrijk ook niet zo lekker liep. Zijn wij toch niet de enige s*kkels van Europa
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Mijn bron is een onderzoeker van COT, welke ook die trainingen verzorgd hebben.ValHallASW schreef op maandag 06 februari 2012 @ 00:21:
[...]
Wat is je bron daarvan? Ik kan me namelijk een filmpje op youtube herinneren (ik kan 'm niet vinden, maar het is een filmpje van een treinensite waar iemand een dag met een conducteur meeloopt en het helpt daarbij ook niet dat youtube localized is en conducteur ook een Frans woord is...)
Hier een filmpje (negeer de kazige muziek) waarin wordt getoond dat de conducteur 'incheckt' met zijn railpocket (=pda). Er wordt ook bij verteld dat machinisten dit ook gebruiken.
Dus: tenzij je bron bij de NS werkt roep ik hoax.
Een soort prikklok-systeem in de trein zelf zou al een hoop kunnen helpen.
[ Voor 4% gewijzigd door DropjesLover op 06-02-2012 22:54 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Ook de NS LoveTrain staat in de ijskast...
Aanstaande woensdag 8 februari zal deze niet rijden, kreeg ik te horen als niet-uitgenodigde in mijn mailbox. Misschien dat er toch iemand zal afvallen vanwege de nieuwe datum, en ikzelf alsnog gekozen word....
Tja....
Aanstaande woensdag 8 februari zal deze niet rijden, kreeg ik te horen als niet-uitgenodigde in mijn mailbox. Misschien dat er toch iemand zal afvallen vanwege de nieuwe datum, en ikzelf alsnog gekozen word....
Tja....
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Tja, op het journaal was een item hoe goed het wel niet geregeld was in Zwitserland, de aap kwam wel uit de mouw. Maar liefst een miljard euro per jaar meer aan het beheer van het spoor. Of die paar dagen sneeuwellende daar tegenop wegen...flowerp schreef op maandag 06 februari 2012 @ 22:35:
[...]
Is dat de reden dat Nederland niet dezelfde tactiek volgt, of ligt dat hier ingewikkelder?
In het filmpje blijkt het dat het in Frankrijk ook niet zo lekker liep. Zijn wij toch niet de enige s*kkels van Europa
Ik lees al een tijdje mee met dit -overigens zeer interessante- topic, hulde voor alle leerzame posts!PolarBear schreef op maandag 06 februari 2012 @ 23:02:
[...]
Tja, op het journaal was een item hoe goed het wel niet geregeld was in Zwitserland, de aap kwam wel uit de mouw. Maar liefst een miljard euro per jaar meer aan het beheer van het spoor. Of die paar dagen sneeuwellende daar tegenop wegen...
Voor wat betreft de winterse omstandigheden in ons land en de vergelijking met Zwitserland: eerlijk gezegd viel het verschil mij nog wel mee.
Ten eerste zal het onderhoud in Zwitserland complexer zijn, denk aan verschillende spoorbreedtes, extra complexiteit bijvoorbeeld door tandradbanen, werken in moeilijkere omstandigheden (berghellingen, vaker sneeuw, tunnels etc), volgens mij ook aanzienlijk meer verschillend materiaal.
Ten tweede zijn de salarissen in Zwitserland aanzienlijk hoger dan in Nederland. Bijvoorbeeld, het minimumloon daar is al (met de huidige wisselkoers) zo'n 3000 euro per maand - ongeveer het dubbele van het Nederlandse minimumloon. Gemiddelde inkomens verschillen met een factor ~1,5 volgens mij.
Of je dan een miljard extra over moet hebben voor spooronderhoud: ik vind dat een prima besteding, maar het is, zoals eerder gesteld, een politieke aangelegenheid. In ieder geval is het zo dat de Zwitsers trots zijn op hun OV, volgens mij is dat bij Nederlanders niet echt het geval.
In Zwitserland hebben ze wel langer dan een paar dagen sneeuw-ellende lijkt me ... en ook niet een lullige 5 centimeter, dus een miljard hebben we hier niet nodig IMHO.PolarBear schreef op maandag 06 februari 2012 @ 23:02:
Maar liefst een miljard euro per jaar meer aan het beheer van het spoor. Of die paar dagen sneeuwellende daar tegenop wegen...
Misschien dat de weersomstandigheden hier wel beter zijn, maar vergeet niet dat we hier veel meer spoor hebben liggen waar we ook graag heel erg veel treinen overheen proppen. Dat drijft de kosten natuurlijk weer wat op.
Volgens de cijfers van het Journaal ligt er in Zwitersland nog iets meer spoor.dcm360 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 09:40:
Misschien dat de weersomstandigheden hier wel beter zijn, maar vergeet niet dat we hier veel meer spoor hebben liggen waar we ook graag heel erg veel treinen overheen proppen. Dat drijft de kosten natuurlijk weer wat op.
Ik denk dat wissel die 100% betrouwbaar werken bij 5 cm sneeuw of 10/20/30 cm sneeuw niet zo heel veel anders zijn.Goner schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 09:33:
[...]
In Zwitserland hebben ze wel langer dan een paar dagen sneeuw-ellende lijkt me ... en ook niet een lullige 5 centimeter, dus een miljard hebben we hier niet nodig IMHO.
Schultz ontevreden over aanpak winterspoor
Dubbeldekker vast door geknapte bovenleiding

edit2:
Kamer wil snel debat over winterspoor
edit:DEN HAAG - De spoorsector is niet adequaat omgegaan met de komst van het winterweer.
Dat schrijft verkeersminister Melanie Schultz dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer.
''De afhandeling van de problematiek op het spoor is niet naar tevredenheid gebeurd, qua beheersing van de infrastructuur en de communicatie naar de reiziger'', schrijft de VVD-bewindsvrouw.
Om die reden stuurt ze over enkele dagen een grondigere analyse aan de Kamer over de aanpak van de spoorsector.
Vervoer
De minister schrijft dat alle soorten van vervoer (weg, spoor, binnenvaart, spoor) last hebben gehad van ''het korte tijdsbestek waarin de weersomslag plaatsvond en de heftige sneeuwval die daarmee gepaard ging''.
Volgens haar wil de reiziger juist op zo'n moment weten waar hij aan toe is. Maar treinreizigers kregen wat Schultz betreft geen betrouwbare informatie.
Na eerdere winterellende beloofden Schultz en de sector verbeteringen. In haar nieuwe brief zal de bewindsvrouw op de waarde van die belofte ingaan.
Dubbeldekker vast door geknapte bovenleiding
En dan een plaatje van een ICM erbij zettenWOERDEN - Een dubbeldekkertrein is dinsdagochtend bij Woerden gestrand door een geknapte bovenleiding.
De 'bomvolle' trein vertrok als laatste staartje van de ochtendspits vanuit Utrecht naar Den Haag. Een diesellocomotief haalt de trein op. Dat zei een woordvoerster van NS.
De passagiers, onder wie Kamerlid Kathleen Ferrier, hielden de moed erin. De sfeer was opperbest, aldus de NS-zegsvrouw. 'Getuigen' melden beslagen ramen, ondanks het feit dat de stroom van de bovenleiding af is en er geen verwarming meer is.
Temperatuur
De NS maakte zich ernstige zorgen over de temperatuur, omdat het 'een stuk kouder is dan gisteren'.
NS had al veertien bussen besteld om de passagiers op te halen. Die zijn niet meer nodig nu de dieselloc het treinstel weghaalt.

edit2:
Kamer wil snel debat over winterspoor
DEN HAAG - De Tweede Kamer wil snel in debat met verkeersminister Melanie Schultz over de problemen op het spoor als gevolg van de winterse omstandigheden.
Door het winterweer ontstonden vertragingen en wisten treinreizigers door een gebrek aan informatie vaak niet waar ze aan toe waren.
Omdat Schultz na eerdere ervaringen met winterellende beterschap heeft beloofd, willen de Kamerleden haar daarover snel aan de tand voelen. Dat spraken ze dinsdag af in een agendavergadering. Een datum hebben ze nog niet geprikt.
Brief
Die hangt af van een brief die ze nog verwachten van de VVD-bewindsvrouw. Dinsdag stuurde ze al een globale brief over de gevolgen voor het verkeer (ook weg, binnenvaart en luchtvaart).
In een nieuwe brief verwachten de volksvertegenwoordigers meer duidelijkheid over specifiek het spoor. Daarbij willen ze ook info van NS en spoorbeheerder ProRail.
Als die brief vlot komt, willen ze donderdag debatteren. Anders doen ze dat volgende week.
[ Voor 49% gewijzigd door Raven op 07-02-2012 14:25 ]
Oscar Wilde
Ik denk niet dat het een miljard extra hoeft te kosten. De verschillende redenen zijn al aangegeven.Bram® schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 06:45:
Of je dan een miljard extra over moet hebben voor spooronderhoud: ik vind dat een prima besteding, maar het is, zoals eerder gesteld, een politieke aangelegenheid. In ieder geval is het zo dat de Zwitsers trots zijn op hun OV, volgens mij is dat bij Nederlanders niet echt het geval.
Het zit hem vooral in organisatie en structuur. In Nederland hebben we alles wegbezuinigd en zoals ook in het journaal werd gezegd zijn aanbestedingen ook niet alles. Je gaat dan altijd concurreren op prijs wat nadelige gevolgen kan hebben.
Verder blijf ik bij mijn punt dat ik meer mannetjes langs het spoor wil zien. Ik heb wel eens een documentaire gezien over het Zwitsers spoor waar er per stuk spoor 1 iemand of een aantal mensen verantwoordelijk zijn voor het dagelijks beheer. In het geval van zware sneeuwbuien zijn die mensen dan dus constant bezig om een baanvak operationeel te houden, die wonen ook niet te ver van het baanvak af zodat ze minimale overlast van wegen hebben. Soort stationswachters dus.
Verder hebben machinisten een wat actievere rol, in Nederland is het voor een treinmachinist verboden om zomaar een wissel schoon te gaan vegen. Daar zal een machinist die voor een wissel staat die vast zit toch echt zelf de handen uit de mouwen moeten steken.
In Amsterdam heb ik de afgelopen dagen regelmatig trambestuurders wissels zien schoonvegen.
Maargoed, aangezien de vakbonden in Nederland al gaan zeiken dat het bij -15°C niet verantwoord is om buiten te werken vrees ik voor het plan met de mannetjes langs het spoor.
En het feit dat zich blokken ijs kunnen ontwikkelen aan de onderkant van de trein lijkt mij ook een redelijke designflaw. Sowieso geeft al dat ijs extra weerstand lijkt mij, kwestie van beplating aanbrengen zoals ze dat met rallywagens bijvoorbeeld doen.
En hoe zie je dat voor je op een traject waar er elke tien minuten (of minder) een trein kan passeren? Dit klinkt leuk op trajectjes waar één keer in het uur een boemeltje langstuft.LauPro schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 15:24:
[...]
Verder hebben machinisten een wat actievere rol, in Nederland is het voor een treinmachinist verboden om zomaar een wissel schoon te gaan vegen. Daar zal een machinist die voor een wissel staat die vast zit toch echt zelf de handen uit de mouwen moeten steken.
Waar denk je dat van te gaan betalen ??LauPro schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 15:24:
Verder blijf ik bij mijn punt dat ik meer mannetjes langs het spoor wil zien.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Dit topic is gesloten.
Let op:
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!