Verwijderd schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:47:
[...] Ook de NS site weten we hier op GoT zò te fixen, pleur dat ding gewoon op de cloud (welke?) en je bent zo klaar. De koppeling met de backend (één van de grootste netwerken van Nederland) is immers triviaal, en het bewaren van bedrijfsgeheim is geen enkel punt.
Is dit nou echt nodig? Kunnen we nou echt het hoofd niet koel houden, even een paar seconden langer nadenken en niet binnen drie tiende van een seconde een conclusie trekken op basis van minder dan geen informatie? Tuurlijk is er geen excuus en zou die site het gewoon moeten doen, maar het gaat hier om een complex systeem, geen joomla site-je met een sql-db er achter. Dat zou zeker hier op GoT toch geen uitleg moeten vereisen.
Ok, inhoudelijk dan maar. We zitten hier op GoT, dus verstand van 't runnen van websites is er wel. Het gaat hier inderdaad niet om een joomla-site met een sql-db erachter, maar om een iets complexer systeem. Aan de andere kant, erg veel hoeft 't ook allemaal niet te zijn. Er rijden, omhoog afgerond, ongeveer 5000 treinen per dag in Nederland, die zo'n 400 stations aandoen. Dat is geen schrikbarende hoeveelheid informatie. Er reizen iets meer dan een miljoen mensen met de trein, die op een dag als vandaag allemaal 10 keer de site checken, dus moet je minstens 10 miljoen hits in een uur aankunnen. (En waarschijnlijk nog wel meer, maar 't gaat even om de orde van grootte)
Nu lig ik daar niet wakker van, heb wel ergere dingen moeten bouwen, maar daar moet je wel even flink voor klussen en wat budget voor hebben, en dat zal er wel niet zijn. Exit reisplanner dus.
Dan zoek je een backup-scenario: statisch html pagina'tje. 1 pagina, kale info over wat er waar rijdt en wat niet. Gegroepeerd per groot station. Max 100kb. Niet leuk, niet mooi, maar prima functioneel in geval van nood. Keer 10 miljoen is 1000 GB per uur, 271 MBps. Statische meuk, dus een paar simpele servertjes kunnen die lijn volpompen. Dan is 't ineens geen groot probleem meer...
Zo'n backupplan horen NS/Prorail gewoon te hebben. Ik stond op Schiphol, met een hoop verdwaasde reizigers uit allerlei landen, de borden waren leeg, er reed ook niks, en de marechaussee moest eraan te pas komen om de reizigers te woord te staan. Dat is voor mij hilarisch, maar voor veel reizigers veel vervelender, en voor je imago gewoon dieptriest. Toch blijft die omroepstem continu herhalen dat we op
www.ns.nl of m.ns.nl moeten kijken, maar alle smartphones die dat probeerden kregen geen verbinding. En 80% van de reizigers op schiphol heeft zo'n ding, dus als je dat omroept kun je ook wel wat hits verwachten.
Van treinen heb ik bar weinig verstand, maar communicatie bij calamiteiten weet ik alles van. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn of veel te kosten, maar er moet wel goed en klantgericht over worden nagedacht. Daar gaat 't elke keer fout, en daar komt al die agressie bij mensen in dit topic ook vandaan. Zolang het daar niet veranderd, wordt het echt niet beter.