Klopt, dat helpt tegen geluidsoverlast.
Echter, je hebt dan wel een foeilelijke betonnen bak voor je huis staan waardoor de verkoopswaarde mogelijk verder daalt dan dat deze doet ten gevolge van het geluid van passerende treinen.
Ik erger mij er ook altijd aan dat treinen in de buurt van stations vaak met 40-50 km/u binnen sukkelen. Ook in Amsterdam is het hele stuk tussen Amstel en Centraal volgens mij 80.
Die mensen die in Utrecht pal aan het spoor wonen die moeten dan maar lekker verhuizen als ze er last van hebben. Soms moet je gewoon concessies doen, het is een druk spoor en er gaat elke dag veel tijd verloren door zo traag te rijden.
Klopt. En nu?
Men moet gewoon schijt aan die europese regels hebben tbv uitbesteding ERTMS en gewoon ATB(-NG) even modden dat het ook 160, 180 en 200km/u aan kan. Dat is technisch allemaal haalbaar.
1) Dat kost miljoenen aan ontwikkeltijd, veiligheidstesten, implementatie
2) Alle materieel moet worden omgebouwd
3) De EU komt aan je deur kloppen met een fikse boete omdat je een Europabreed verdrag negeert
Wat ik van ERTMS heb begrepen is dat het nog veel kinderziektes heeft. ATB werkt gewoon goed en stabiel, vooralsnog geen reden om te upgraden. Dat het op de Betuweroute werkt is geen argument. Dat spoor is alleen maar een stuk rechtdoor en een totaal ander verhaal als je het vergelijkt met drukke knooppunten zoals UTCS.
Op de HSL-Zuid werkt het inmiddels ook naar behoren. De kinderziektes die er in het begin waren aan de baanzijde (meer specifiek: de grensovergang bij Hazeldonk) zijn opgelost. ERTMS werkt in voldoende mate dat men in Zwitserland en Denemarken bezig is met de uitrol in het gehele land - dus inclusief knooppunten die mogelijk drukker zijn dan Utrecht Centraal.
Want?
Remcurvebewaking is iets wat je wel wil hebben om de efficiëntie van je trein- en baanvakgebruik te optimaliseren, dit i.c.m. de optimalisatie van seinplaatsing (indien van toepassing) of bloklengte.
Op de plekken waar hij wel ligt kan dan vooralsnog gewoon harder gereden worden, is geen argument dat alles meteen overal zal moeten worden aangepast,
Eens. Het is bijvoorbeeld onzin om de snelheid op Roosendaal - Etten-Leur te verhogen, want door de stop in Etten-Leur ben je de tijdwinst die je hebt door de hogere baanvaksnelheid weer kwijt door de langere optrek- en afremtijden.
160 is al een winst tov 140. Gaat om toekomstgerichtheid. Als men VIRM kan ombouwen naar 180, dan zou er bijvoorbeeld een snellere dienstregeling kunnen worden gereden. Dit in combinatie met 'elke 10 minuten een trein', of wat mij betreft 'elke 15 minuten een trein'.
Het casco van VIRM is naar het schijnt voorbereid op 200 km/h, maar is de trein om financiële en technische redenen beperkt tot 160 km/h.
Weer geen argument, er zijn dan gewoon trajecten waar je 180 kan rijden en trajecten waar je 200 zou kunnen (maar er zijn nog in NL geen treinen voor 200 afaik).
De Hanzelijn is geschikt voor 180 / 200 km/h.
Dan passen we die richtlijn gewoon aan. Desnoods een paar extra lampjes en zwaarlichten bij de betreffende spoorwegovergangen.
Het is niet alleen het aanpassen van de richtlijn, je zult ook de overwegen moeten aanpassen. Dit in verband met de aankondigingsperiode, een trein die met 160 aankomt zal eerder gedetecteerd moeten zijn dan een trein die met 120 aankomt, anders zijn de overwegbomen nog niet dicht tegen de tijd dat de trein er al is.