Zag ik vandaag nou rond 18:20 de V250 op Amsterdam Centraal staan? Geloof op spoor 7A. Helaas geen foto kunnen maken (moest rennen om de Fyra te halen
)

Leuke combinatie, als je het zo leest
Vanmiddag moet ik toch toevallig om de trein van 14.20 nemen, dus ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren.
Ik neem aan dat het bord vannacht weg zal worden gehaald?
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
na de spits wordt ie weggehaald...AW_Bos schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 10:26:
[afbeelding]
Leuke combinatie, als je het zo leest
Vanmiddag moet ik toch toevallig om de trein van 14.20 nemen, dus ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren.
Ik neem aan dat het bord vannacht weg zal worden gehaald?
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Rond half zessen toonde 'ie feitelijk hetzelfde als de AV21 die er voor hangt. Veel lege regels iig
Morgen (zaterdag) rit met de EETC 1251 waar vandaag het (om)schilderwerk van is afgerond:
- Apeldoorn 10.33, Amersfoort 11.11/.37, Utrecht C. 11.54, Geldermalsen 12.14, 's-Hertogenbosch 12.32, Tilburg 12.50/.58, Breda 13.14, Roosendaal 13.30 (alleen 1251).
- Roosendaal 14.23, Etten-Leur 14.36, Breda 14.44, Tilburg 15.01, Boxtel 15.15/.21, Eindhoven 15.40, Helmond 15.51, Venlo 16.19/.28, Kaldenkirchen 16.36 (1251 met twee autowagens; in Venlo locwissel).
- Venlo 16.53, Helmond 17.25, Eindhoven 17.35, 's-Hertogenbosch 17.56, Geldermalsen 18.13, Utrecht C. 18.34, Abcoude 18.59, Diemen Zuid 19.08, Amsterdam Watergraafsmeer 19.14 (alleen 1251).
- Apeldoorn 10.33, Amersfoort 11.11/.37, Utrecht C. 11.54, Geldermalsen 12.14, 's-Hertogenbosch 12.32, Tilburg 12.50/.58, Breda 13.14, Roosendaal 13.30 (alleen 1251).
- Roosendaal 14.23, Etten-Leur 14.36, Breda 14.44, Tilburg 15.01, Boxtel 15.15/.21, Eindhoven 15.40, Helmond 15.51, Venlo 16.19/.28, Kaldenkirchen 16.36 (1251 met twee autowagens; in Venlo locwissel).
- Venlo 16.53, Helmond 17.25, Eindhoven 17.35, 's-Hertogenbosch 17.56, Geldermalsen 18.13, Utrecht C. 18.34, Abcoude 18.59, Diemen Zuid 19.08, Amsterdam Watergraafsmeer 19.14 (alleen 1251).
Er komt zowaar beweging in de bende.Jeoh schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 23:24:
Zag ik vandaag nou rond 18:20 de V250 op Amsterdam Centraal staan? Geloof op spoor 7A. Helaas geen foto kunnen maken (moest rennen om de Fyra te halen)
[ Voor 51% gewijzigd door Luke! op 28-10-2011 19:43 ]
peterkuli schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 02:53:
Daar gaat het bord van Utrecht CS. (via Rachid Finge)
klik
Dat biedt nul hoop dat 't in Amsterdam ooit terugkomt...
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
"Waar vroeger het grote blauwe bord stond"bobsqaud schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 03:54:
[...]
Waar moet ik nu afspreken op utrecht CS dit was toch wel de plek die iedereen kende * Jeoh pinkt een traantje weg
Klopt. Dat had sowieso niet gekund ivm InfoPlus.CyBeR schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 13:02:
Dat biedt nul hoop dat 't in Amsterdam ooit terugkomt...
We are shaping the future
twitter werkt bij mij niet....peterkuli schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 02:53:
Daar gaat het bord van Utrecht CS. (via Rachid Finge)
klik
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Nieuwe bord in aanbouw
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Bij de Starbucks...bobsqaud schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 03:54:
[...]
Waar moet ik nu afspreken op utrecht CS dit was toch wel de plek die iedereen kende * Fiber pinkt een traantje weg
Heb vanavond ook nog even staan kijken. Wordt best groot, 6x6=36 schermen. Dat reclame en fimpjes ding er rechts naast is 4x4=16 schermen.
Wel jammer, maar niet zo heel gek. Al het mechanische spul gaat er langzamerhand uit natuurlijk. Het grote blauwe bord gaat geloof ik naar het spoorwegmuseum.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Tegenover het grote blau..... Oops...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Pro tip: Bij degene die niemand weet te vinden zodat je gelijk geholpen wordt ipv megalang in de rij te moeten bij die houten après-ski-hut.
There is no replacement for displacement!
ze waren vannacht lekker bezig met het bouwen van het nieuwe bord en die 2 kleinere blauwe borden die eronder hingen ook te verwijderen.
(kwam terug van het uitgaan met de nachttrein
)
(kwam terug van het uitgaan met de nachttrein
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Het nieuwe bord op Utrecht CS doet al iets : http://yfrog.com/hsuaqxlj
Zoiets wilde ik dus ook al posten.IJnte schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 18:23:
Het nieuwe bord op Utrecht CS doet al iets : http://yfrog.com/hsuaqxlj

Krijg het idee dat men nog een 2e bord aan de linkerkant moet gaan plaatsen; daarnaast hingen de monitoren ook nog niet allemaal even recht.. 'T ziet er in ieder geval wel netjes en duidelijk uit.
Volgens mij kan je er ook heel prima een film op afdraaien; die schermen hebben een best deftige resolutie en zijn er helder genoeg voor met daglicht..
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Ook mooi dat er nu een tweede ARGOS scherm hangt, hoort bij voorbereiding op de winter? (Dat ze zo veel mogelijk stremmingen tegelijk kunnen weergeven xD)
Persoonlijk ben ik geen voorstander van de huidige lay-out/kleurenschema, meer van http://vertrektijden.rijd...av/?stop=Utrecht+Centraal (evt zonder treinnummer)
Het is overduidelijk overigens dat deze schermen door dezelfde software als de TBP's worden aangestuurd, door de afgekorte stationsnamen. Wat ook weer niet zo heel netjes staat
Virtuele koekjes voor de eerste die hier leuk ander materiaal op weet te tonen
Persoonlijk ben ik geen voorstander van de huidige lay-out/kleurenschema, meer van http://vertrektijden.rijd...av/?stop=Utrecht+Centraal (evt zonder treinnummer)
Het is overduidelijk overigens dat deze schermen door dezelfde software als de TBP's worden aangestuurd, door de afgekorte stationsnamen. Wat ook weer niet zo heel netjes staat
Virtuele koekjes voor de eerste die hier leuk ander materiaal op weet te tonen
Ik neem aan dat je met "tweede ARGOS scherm" het mooie tweede scherm bedoelt waar op het moment van fotograferen melding 3/3 zichtbaar was? Die hangt er al een tijdje.
Nee, merp!
Nee die tweede die "NS test hier..." toont, in mijn herinneringen hing deze er niet namelijk.
Op de foto waar 't blauwe bord wordt weggehaald hangt er inderaad maar een: http://twitter.com/#!/rac...68721321984/photo/1/large
Dit is even de duidelijkste foto die ik zo snel kon vinden, afkomstig van Wikipedia.
Nee, merp!
Hmm ok, jarenlang niet goed gezien dan
Ik twijfelde ook, vandaar dat ik er toch maar even een foto van heb opgezocht 
Even iets heel anders. Ik kreeg van mijn vriendin per sms het bericht dat bij Haren erg veel Plan V's staan. Deze zouden toch al lang gesloopt moeten zijn? Ik weet dat de Plan V's en T's die bij Amersfoort stonden allemaal gesloopt zijn, en dat er alleen planmatig nog Zwolle - Emmen v.v. mee wordt gereden. Ik had dus niet verwacht dat er bij Haren nog een hoop terzijde zouden staan.
Iemand hier die weet waarom ze daar staan?
Even iets heel anders. Ik kreeg van mijn vriendin per sms het bericht dat bij Haren erg veel Plan V's staan. Deze zouden toch al lang gesloopt moeten zijn? Ik weet dat de Plan V's en T's die bij Amersfoort stonden allemaal gesloopt zijn, en dat er alleen planmatig nog Zwolle - Emmen v.v. mee wordt gereden. Ik had dus niet verwacht dat er bij Haren nog een hoop terzijde zouden staan.
Iemand hier die weet waarom ze daar staan?
[ Voor 4% gewijzigd door PauseBreak op 30-10-2011 20:50 ]
Nee, merp!
Was dat niet reservematerieel voor de winter?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Nee. In Onnen staat een terzijdegestelde, maar nog niet aan de sloper verkochte vloot. In die zin: ze worden pas in 2012 gesloopt. Het flexpark waar Onbekend op doelt staat in Maastricht. Die stellen blijven gewoon in onderhoud en er worden wisselende stellen aan toegewezen.
Overigens rijdt Mat '64 wel degelijk nog op andere lijnen. Van planmatige inzet uitsluitend op Zwolle - Emmen is geen sprake.
Overigens rijdt Mat '64 wel degelijk nog op andere lijnen. Van planmatige inzet uitsluitend op Zwolle - Emmen is geen sprake.
nou... het hele bord is in gebruik maar moet zeggen dat je er echt dicht op moet staan om het goed te kunnen lezen. Dat was bij het analoge bord geen probleem, beetje jammer.
@Luccus
Er rijden weer Plan V's in de dienstregeling tussen Breukelen en Rhenen, al is dat vanwege het aantal SLT wat in onderhoud staat denk ik
@Luccus
Er rijden weer Plan V's in de dienstregeling tussen Breukelen en Rhenen, al is dat vanwege het aantal SLT wat in onderhoud staat denk ik
[ Voor 35% gewijzigd door ArcticWolf op 31-10-2011 07:53 ]
Zoals ik het nu van een foto bekijk, lijkt het mij heel lastig lezen. Dit komt door de lichte achtergrond.
Waarom hebben ze daarvoor gekozen, en niet de donkerblauwe achtergrond met witte tekst?
Waarom hebben ze daarvoor gekozen, en niet de donkerblauwe achtergrond met witte tekst?
Een zwarte achtergrond met witte letters was denk ik duidelijker en tevens energie zuiniger mits LED's achter het scherm verwerkt zitten.
GTA VI - All aboard the hype train!!
Het is nu min of meer hetzelfde als de andere borden natuurlijk 
Wat mij opviel:
• Bij de randen zijn de schermen wat donkerder (backlight is niet egaal verdeeld) waardoor het wat vermoeiender kijkt.
• Het lijkt net een Excel-spreadsheet met die bezels
• De schermen spiegelen schermen nogal, helpt ook niet mee qua prettig lezen
• De tekst lijkt kleiner. Tijd is véél kleiner, spooraanduiding t.o.v de oude variant ook (dump dat icoontje, gewoon een flink cijfer is imho prettiger)
• Er wordt veel meer info op gepropt, en daardoor moet het verspringen, geeft een onrustig beeld. Dat wordt nog eens versterkt doordat het schermen zijn waardoor je met een refreshrate zit. Het oude bord was wat dat betreft prettiger kijken (rustiger).
Wat mij opviel:
• Bij de randen zijn de schermen wat donkerder (backlight is niet egaal verdeeld) waardoor het wat vermoeiender kijkt.
• Het lijkt net een Excel-spreadsheet met die bezels
• De schermen spiegelen schermen nogal, helpt ook niet mee qua prettig lezen
• De tekst lijkt kleiner. Tijd is véél kleiner, spooraanduiding t.o.v de oude variant ook (dump dat icoontje, gewoon een flink cijfer is imho prettiger)
• Er wordt veel meer info op gepropt, en daardoor moet het verspringen, geeft een onrustig beeld. Dat wordt nog eens versterkt doordat het schermen zijn waardoor je met een refreshrate zit. Het oude bord was wat dat betreft prettiger kijken (rustiger).
Wat is dan het punt van die nog niet verkochte sloopvloot? Worden die stellen nog ingezet, of staan ze daar alleen maar graffiti te verzamelen?Luccus schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:28:
Nee. In Onnen staat een terzijdegestelde, maar nog niet aan de sloper verkochte vloot. In die zin: ze worden pas in 2012 gesloopt. Het flexpark waar Onbekend op doelt staat in Maastricht. Die stellen blijven gewoon in onderhoud en er worden wisselende stellen aan toegewezen.
Nee, merp!
Het is opvallend dat het led-matrix bord eronder veel duidelijker is.
Jammer dat ze daar niet gewoon een heel groot bord van bestellen het is wel minder flitsend alleen maar oranje letters.
Jammer dat ze daar niet gewoon een heel groot bord van bestellen het is wel minder flitsend alleen maar oranje letters.
Hey jongens, buiten al dat gezeur: Hebben ze een uniek groot digitaal bord geïnstalleerd, werkt dat meteen! Dat is toch ook het vermelden waard? 
Daarnaast denk ik dat je alleen goed kunt beoordelen of het een voor- of achteruitgang is als je het bord werkelijk ziet, niet zo van de foto dus.
Daarnaast denk ik dat je alleen goed kunt beoordelen of het een voor- of achteruitgang is als je het bord werkelijk ziet, niet zo van de foto dus.
Life is not about specs, it is about joy!
Bijkomend voordeel: de zwarte randen vallen minder op.Onbekend schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 08:51:
Zoals ik het nu van een foto bekijk, lijkt het mij heel lastig lezen. Dit komt door de lichte achtergrond.
Misschien een idee om NS daarmee wat te laten experimenteren? Je hebt twee schermen naast elkaar, dus je kunt zo een leesbaarheidstest doen.
Signatures zijn voor boomers.
Slopers hebben natuurlijk ook geen onbeperkte capaciteit. Er zullen eerst stellen gesloopt moeten worden voor er weer ruimte is voor nieuwe stellen.PauseBreak schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 09:05:
[...]
Wat is dan het punt van die nog niet verkochte sloopvloot? Worden die stellen nog ingezet, of staan ze daar alleen maar graffiti te verzamelen?
Daarnaast moeten er ook rijpaden beschikbaar zijn om ze naar de sloper te brengen natuurlijk.
Sloopstellen worden als het goed is niet meer opnieuw ingezet nee. De stellen in de winterreservepool kunnen dat, zoals gezegd, uiteraard nog wel beleven. Die worden ook nog onderhouden etc.
Virussen? Scan ze hier!
Er kwam net een door een diesel getrokken V250 langs (station Driebergen/Zeist) met 2 koppelwagens (voor en achter) Deze had geen grafiti
Zag er ernstig nieuw uit jaArcticWolf schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 09:48:
Er kwam net een door een diesel getrokken V250 langs (station Driebergen/Zeist) met 2 koppelwagens (voor en achter) Deze had geen grafiti
offtopic:
spoorcollega
Zie http://www.forum.rolandra...opic.php?p=110764#p110764RTB 51427 Em 8.18, Zv 8.38/47, Ah 9.03, Har 9.28, Ut 9.50, Ac 10.15, Wgm 10.27. Is overbrengen V250. Op tijd uit Em.
Getrokken door een groene Class 66
Virussen? Scan ze hier!
Goed gezien.ArcticWolf schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 09:48:

Hadden we bijna weer een koffiemeet kunnen houden, IJnte (en collega) ;-).
[ Voor 10% gewijzigd door Luke! op 31-10-2011 11:07 ]
Euh, nee hoor. Dit zijn gewoon LCD's zover ik 't kan zien.Sir_Hendro schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 09:01:
Een zwarte achtergrond met witte letters was denk ik duidelijker en tevens energie zuiniger mits LED's achter het scherm verwerkt zitten.
Wat dus inhoudt dat de volledige backlight toch altijd aanstaat, of het scherm dan LED, CCFL of gloeilampen gebruikt als lichtbron maakt dan geen drol meer uit.
[ Voor 20% gewijzigd door CyBeR op 31-10-2011 12:13 ]
Ik vind de witte achtergrond op zo'n groot oppervlak niet echt makkelijk leesbaar. Deze 'oude' kleurstelling vind ik vele malen beter: http://vertrektijden.rijd...av/?stop=Utrecht+Centraal
Als het scherm vele LED achter het paneel heeft zitten zou bij een zwarte achtergrond alleen de ledjes branden waar tekst moet staan. Dus dat bespaard dan weer op de kostenCyBeR schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 11:41:
[...]
Euh, nee hoor. Dit zijn gewoon LCD's zover ik 't kan zien.
Wat dus inhoudt dat de volledige backlight toch altijd aanstaat, of het scherm dan LED, CCFL of gloeilampen gebruikt als lichtbron maakt dan geen drol meer uit.
Ja, maar dat soort schermen zijn onbruikbaar voor dit doel omdat de resulutie te laag is. Dat zou je ook duidelijk zien aan het panel trouwens, aangezien je daar direct tegen de leds aankijkt.Sir_Hendro schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 12:23:
[...]
Als het scherm vele LED achter het paneel heeft zitten zou bij een zwarte achtergrond alleen de ledjes branden waar tekst moet staan. Dus dat bespaard dan weer op de kosten
Nee ik bedoel gewoon consumenten HD TV's met LED belichting. Die heb je in 2 smaken. De ene heeft LED langs de randen en de andere achter het hele paneel verspreid. Dat laatste vind je alleen bij luxe HDTV's. Dat zou dus mooi zijn voor zo een stationsbord met een zwarte achtergrond
Oh, maar dat werkt niet goed voor een display waar je over het hele panel verspreid kleine objecten hebt. Die worden dan beduidend minder goed leesbaar of alle leds moeten alsnog aan. Het zou wel helpen als een deel van het scherm leeg zou zijn, maar dan heb je wellicht weer een duidelijke overgang tussen panel met backlight maar met een stukje zwart beeld aan de onderkant en panel met backlight uit, waardoor het lijkt alsof dat (die) scherm(en) kapot zijn of per ongeluk uit staan. Verwarring alom dus.
Anyway, ik denk sowieso dat je teveel kwaliteiten aan de technologie toeduidt. Het zijn gewoon standaard LCD's zo te zien.
Ik ben 't er wel mee eens dat wit-op-zwart hier waarschijnlijk beter is.
Anyway, ik denk sowieso dat je teveel kwaliteiten aan de technologie toeduidt. Het zijn gewoon standaard LCD's zo te zien.
Ik ben 't er wel mee eens dat wit-op-zwart hier waarschijnlijk beter is.
Misschien leuk een vergelijking te maken met de Duitse schermen:

Misschien is de vergelijking niet helemaal fair (dit is Dortmund) omdat er gewoon veel minder treinen vertrekken. Maar volgens mij zijn de bestemmingen in Nederland in een te klein lettertype en is dit witte letters op blauwe achtergrond beter leesbaar.

Misschien is de vergelijking niet helemaal fair (dit is Dortmund) omdat er gewoon veel minder treinen vertrekken. Maar volgens mij zijn de bestemmingen in Nederland in een te klein lettertype en is dit witte letters op blauwe achtergrond beter leesbaar.
Ze kunnen er natuurlijk ook voor kiezen om gewoon wat minder informatie kwijt te willen op die borden. Zoals dus in Duitsland gebeurt. Op die manier kan alles wat groter, waardoor het makkelijker leesbaar is (wel handig voor mensen met verminderd zicht en de ouden van dagen).
Als je dan wilt weten welke trein er over een half uur of drie kwartier vertrekt, kijk je gewoon even op je smartphone, of je vraagt het aan een NS-balie/-medewerker. Lijkt me niet zo moeilijk allemaal
Als je dan wilt weten welke trein er over een half uur of drie kwartier vertrekt, kijk je gewoon even op je smartphone, of je vraagt het aan een NS-balie/-medewerker. Lijkt me niet zo moeilijk allemaal
Nee, merp!
Bij ons in Essen hebben we twee van die borden 

Deze zijn inderdaad erg fijn om te lezen.
In Duisburg heb je door de hele hal van die kleine blauwe schermpjes met vertrektijden erop maar die staat best vaak uit.

Deze zijn inderdaad erg fijn om te lezen.
In Duisburg heb je door de hele hal van die kleine blauwe schermpjes met vertrektijden erop maar die staat best vaak uit.
[ Voor 7% gewijzigd door Sir_Hendro op 31-10-2011 13:59 ]
Als ik de foto's zie is de hoeveelheid vertrekkende treinen in die stations beduidend lager dan op Ut of Asd. Op die stations zou je dan dus veel te snel veranderende informatie krijgen. Vraag me af hoe ze dat in Duitsland implementeren op een station van dezelfde orde van grootte als Ut of Asd.PauseBreak schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 13:43:
Maar in Nederland rijden de treinen (zeker in Utrecht) tegenwoordig elk kwartier, of minstens elk half uur. Je hoeft dus niet voor 50 minuten aan treinen op het bord te zetten.
Afgezien daarvan: de bestemming in het eerste scherm kan groter. Ik zie geen enkele bestemming die helemaal rechts tegen de rand staat, en dan nog kun je een lettertype kiezen dat niet breder maar wel hoger is. Dat zal voor de leesbaarheid ook veel uitmaken.
Afgezien daarvan: de bestemming in het eerste scherm kan groter. Ik zie geen enkele bestemming die helemaal rechts tegen de rand staat, en dan nog kun je een lettertype kiezen dat niet breder maar wel hoger is. Dat zal voor de leesbaarheid ook veel uitmaken.
Dat denk ik niet. Lettertypes moeten proportioneel zijn qua hoogte en breedte. Dit is voor geen meter leesbaar bijvoorbeeld:

(Zoiets vind je onderaan elke filmposter, bijvoorbeeld: http://www.tutzor.com/sit...ar-poster-Final_large.jpg)
(Zoiets vind je onderaan elke filmposter, bijvoorbeeld: http://www.tutzor.com/sit...ar-poster-Final_large.jpg)
[ Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 31-10-2011 15:27 ]
IJnte schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 10:22:
[...]
Zag er ernstig nieuw uit ja![]()
offtopic:spoorcollega
Heeft dat bord ook alleen maar de kleur blauw tot zijn beschikking?
De tekst "Rijdt niet" mag wat mij betreft in (vet)rood getoond worden.
Het logo van de NS hoeft ook niet bij elke trein getoond te worden. Standaard is elke trein van de NS, en zou een logo helemaal rechtsboven in de hoek ook kunnen. Hiermee maak je veel ruimte vrij en mocht je zonodig een ander logo willen tonen (andere vervoerder bijv.), dan kan dat bij opmerkingen.
Meer dan een half uur naar voren plannen is niet nodig, en je zou het onderste gedeelte van dat rechterbord wat dan overblijft kunnen gebruiken voor bijzondere meldingen zoals werkzaamheden en aankomsten van internationale treinen.
De tekst "Rijdt niet" mag wat mij betreft in (vet)rood getoond worden.
Het logo van de NS hoeft ook niet bij elke trein getoond te worden. Standaard is elke trein van de NS, en zou een logo helemaal rechtsboven in de hoek ook kunnen. Hiermee maak je veel ruimte vrij en mocht je zonodig een ander logo willen tonen (andere vervoerder bijv.), dan kan dat bij opmerkingen.
Meer dan een half uur naar voren plannen is niet nodig, en je zou het onderste gedeelte van dat rechterbord wat dan overblijft kunnen gebruiken voor bijzondere meldingen zoals werkzaamheden en aankomsten van internationale treinen.
Hey dit is een grappig topic als (voormalig) treinenfanaat! Even deze post om hem voortaan wat makkelijker terug te vinden!
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Daar hebben ze toch bookmarks voor uitgevondenPaT schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 16:14:
Hey dit is een grappig topic als (voormalig) treinenfanaat! Even deze post om hem voortaan wat makkelijker terug te vinden!
Maar ik denk ook dat er nog wel verbetering kan komen in die nieuwe borden. Zowel die op Utrecht maar ook die op elk station hangen. Dat eens in de paar seconden (om de 10 ofzo) bijvoorbeeld Intercity wijzigt in +5 minuten is niet handig en je mist dat snel als je bij opkomen perron alleen even omhoog kijkt.
Wat het grote bord betreft zijn de Duitse versies beter. En gezien de hogere schermen in Utrecht moet dat zonder problemen passen om er meer dan 10 treinen op te krijgen. En de kleurstelling leest ook makkelijker weg.
Maar goed, het is beter dan die oude half werkende rammelborden die op elk station aanwezig waren. En ongetwijfeld is NS nog niet uitgeknutseld met al die borden... hoop ik
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Dat snap ik ook niet. Zeeën van ruimte op die schermen om juist overzichtelijk dat soort informatie te krijgen, en dan kiezen ze daarvoor. Dat is een directe emulatie van de vroegere CTA's, waar een bordje omflipte voor 'Intercity/vertraging: 15min'Bastien schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 16:28:
[...]
Daar hebben ze toch bookmarks voor uitgevonden
Maar ik denk ook dat er nog wel verbetering kan komen in die nieuwe borden. Zowel die op Utrecht maar ook die op elk station hangen. Dat eens in de paar seconden (om de 10 ofzo) bijvoorbeeld Intercity wijzigt in +5 minuten is niet handig en je mist dat snel als je bij opkomen perron alleen even omhoog kijkt.
Die dingen zullen vrij snel ingebrand zijn vermoed ik zo. Steeds hetzelfde tonen. Ik vind het ook erg fel overkomen, oude bord was beter. Het zal ook wel even wennen zijn.
Die borden zijn gewoon achteruitgang. Ik snap best dat die flipborden op een gegeven moment uitgerangeerd zijn en dat de NS graag nieuwe technologien wilt gebruiken.
Prima, maar inderdaad kleurstelling is om te huilen. Vooral op buitenstations met een lekker laag zonnetje kan ik ze niet meer aflezen. Meen me niet te herinneren dat ik dat probleem ooit eerder had.
Verder, als je dan zoiets fancy-pancys koopt maak er dan ook gebruik van en imiteer niet de oude stijl.
Hopelijk gaan ze er nog iets moois van maken, er is denk ik genoeg ruimte voor verbetering.
Dat inbranden is wel een puntje IJnte... ben benieuwd hoe dat moet...
Verder is zo'n groot scherm ook wel praktisch, als Utrecht er door winterse omstandigheden uit ligt. Kun je sneeuwanimaties tonen of een filmpje terwijl je met koffie wacht
Prima, maar inderdaad kleurstelling is om te huilen. Vooral op buitenstations met een lekker laag zonnetje kan ik ze niet meer aflezen. Meen me niet te herinneren dat ik dat probleem ooit eerder had.
Verder, als je dan zoiets fancy-pancys koopt maak er dan ook gebruik van en imiteer niet de oude stijl.
Hopelijk gaan ze er nog iets moois van maken, er is denk ik genoeg ruimte voor verbetering.
Dat inbranden is wel een puntje IJnte... ben benieuwd hoe dat moet...
Verder is zo'n groot scherm ook wel praktisch, als Utrecht er door winterse omstandigheden uit ligt. Kun je sneeuwanimaties tonen of een filmpje terwijl je met koffie wacht
Ah, kijk, nu kunnen we tóch nog steeds blijven afspreken onder het blauwe bord ;-)
(foto heb ik niet zelf gemaakt, dus ik weet niet of 'ie gephotoshopt is maar het ziet er geloofwaardig uit)

edit: Ah, het is gephotoshopt. Zie http://twitter.com/meneerG
(foto heb ik niet zelf gemaakt, dus ik weet niet of 'ie gephotoshopt is maar het ziet er geloofwaardig uit)

[ Voor 10% gewijzigd door Nic op 31-10-2011 21:41 ]
En die dingen draaien op Linux, dus sowieso niet echt mogelijkdsltv schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 21:38:
Ah, kijk, nu kunnen we tóch nog steeds blijven afspreken onder het blauwe bord ;-)
[afbeelding]
Want er is natuurlijk niet over nagedachtIJnte schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 19:46:
Die dingen zullen vrij snel ingebrand zijn vermoed ik zo. Steeds hetzelfde tonen. Ik vind het ook erg fel overkomen, oude bord was beter. Het zal ook wel even wennen zijn.
Jep zag pas nog zo'n scherm in e.o.a. testmodus staantrolleystad schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 21:52:
[...]
En die dingen draaien op Linux, dus sowieso niet echt mogelijk
Een blauwe achtergrond met witte letters is veel beter. Je weet meteen wat er bedoeld wordt.dsltv schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 21:38:
[afbeelding]
VanzelfsprekendVinnienerd schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 22:08:
[...]
Want er is natuurlijk niet over nagedachtBlijft vermakelijk zo'n forum waar iedereen de wijsneus uithangt.
Gelukkig ben ik ook de wijsneus, en tevens ook de feestneus als je dat zou willen
Ach, anders vervangen ze de schermen toch gewoon ieder jaar?
We are shaping the future
Eens is met Ijnte, enne jezelf niet hoeft te verdedigen?
Ijnte en arctic (spoorcollega's) wanneer bakkie ergens?
Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?
Daar hebben we onze EV'er weer...bestaudio schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 23:15:
Eens is met Ijnte, enne jezelf niet hoeft te verdedigen?![]()
Ijnte en arctic (spoorcollega's) wanneer bakkie ergens?
Geloofwaardig? Are you serious??dsltv schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 21:38:
[afbeelding]
Dit is een Blue Screen zoals dat er in Windows 95 en Windows 98 uit zag, niet de Windows NT-based versies (Windows 2000 en hoger). Jij vind het geloofwaardig dat nu nog, anno 2011. gedraaid word op Win9x? Weinig geloofwaardigs aan imho!
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Roep dat niet te snel. Lettertypes worden vaak speciaal voor dergelijke omstandigheden ontworpen. Het door jou aangehaalde type op posters wordt daar niet voor niets gebruikt; het is bedoeld om wel informatie te dragen, maar op afstand de poster niet te veel te verstoren. Het moet wel mooi blijven natuurlijk.CyBeR schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 15:25:
Dat denk ik niet. Lettertypes moeten proportioneel zijn qua hoogte en breedte. Dit is voor geen meter leesbaar bijvoorbeeld:
In een krant of op zo'n informatiebord hebben de letters alweer heel andere eisen. Bij een krant gaat het er bijvoorbeeld om om een zo groot mogelijke letterdichtheid te bereiken, terwijl het zo luchtig mogelijk oogt (en uiteraard fatsoenlijk leesbaar blijft). Anders krijg je hele zware blokken tekst waar je al met tegenzin aan begint. Bij zo'n bord kiest de bordenman ook niet zomaar een lettertype. Neem van mij aan dat er vaak (niet altijd helaas, maar dat is dan ook wel te zien) een behoorlijk traject aan vooraf is gegaan voor een lettertype bij een dergelijk bedrijf in gebruik wordt genomen.
Je zou het niet denken, maar iets dat op het oog zo simpel is is echt een kunst om goed te krijgen en te doen.
jeuj gaat goed... Vandaag doet maar 3/4e deel van de schermen het en er staat alleen 3x Vertrek tijden op zonder enige vertrektijd erbij..
Nu nog wel, maar dat kan ook binnen een paar jaar anders zijn.Onbekend schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 16:04:
Het logo van de NS hoeft ook niet bij elke trein getoond te worden. Standaard is elke trein van de NS, en zou een logo helemaal rechtsboven in de hoek ook kunnen.
Plan V in de 12500 (geloof ik). Hebben er al stellen VIRM last van blaadjes?
Alleen SGM zo te horen, die hoor je met vierkante wielen rijdenReinier schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 08:06:
Plan V in de 12500 (geloof ik). Hebben er al stellen ICM last van blaadjes?
Dit klinkt toch wel erg suf, IMHO :
De Fyra naar Amsterdam heeft 30 minuten (!!) vertraging. Voor deze trein is een toeslag verplicht.
De Fyra naar Amsterdam heeft 30 minuten (!!) vertraging. Voor deze trein is een toeslag verplicht.
Klinkt als: deze trein valt vandaag uit.
Daarom zou je ook mijn hele tekst moeten quoten, en niet alleen deze regels.Maasluip schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 07:41:
[...]
Nu nog wel, maar dat kan ook binnen een paar jaar anders zijn.
Maar vòòr die paar jaar kunnen ze gemakkelijk dit logo weglaten.
Ik heb anders onderstaand type scherm met dezelfde foutmelding een keer gezien op Assendelfttrolleystad schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 21:52:
[...]
En die dingen draaien op Linux, dus sowieso niet echt mogelijk
PS ik was ook aanwezig toe het ding voor het eerst werd ingeschakeld en ja het was windows ik stond op de trein te wachten toen strukton de spanning erop deed.
Die op assendelft hebben er ook nog een antenne op staan.

Een nadere studie leert dat die van Assendelft toch weer net anders is. Die heeft namelijk in de bovenhoek de tijd staan, die wel al maanden op 17:55 staat.
[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 01-11-2011 10:43 ]
Ik zag gisteren ook Plan V als IC Nijmegen - Schiphol rijden, dat is normaal ook VIRM.Reinier schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 08:06:
Plan V in de 12500 (geloof ik). Hebben er al stellen VIRM last van blaadjes?
Dat zou ik wel degelijk denkenVerwijderd schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 06:03:
[...]
Je zou het niet denken, maar iets dat op het oog zo simpel is is echt een kunst om goed te krijgen en te doen.
lekker dan... ik vind het zozo suf om voor een trein die zoveel vertraging heeft toeslag te betalen.Goner schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 09:03:
Dit klinkt toch wel erg suf, IMHO :
En om dat punt te bewijzen geef je een duidelijk ongeschikt lettertype aan? Leesbaarheid gaat niet over lettertypes opeens 100% hoger maken. Dat gaat ook over 10%. Daarom is lettertypes maken een kunst (en slechte voorbeelden geven geen kunst).CyBeR schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 09:58:
[...]
Dat zou ik wel degelijk denkenDaarom stel ik dat een hoger maar minder breed lettertype een slecht idee is.
Een iets grotere letterspatiëring is misschien ook een optie, dat vergroot de leesbaarheid ook (zie de ANWB-borden boven/langs de weg
).
Vind het bord IRL eigenlijk best okee. Iets te fel en wat kleur zou handig zijn.
Vind het bord IRL eigenlijk best okee. Iets te fel en wat kleur zou handig zijn.
Precies wat ik bedoelde ; de combinatie komt nogal dommig over als je dat hoort omroepen ... toeslag betalen voor 30 min. vertraging.ArcticWolf schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 10:14:
lekker dan... ik vind het zozo suf om voor een trein die zoveel vertraging heeft toeslag te betalen.
EDIT: grappig, ik zie net dat je bij de NS al bij 30 min. vertraging een vergoeding krijgt, maar bij NS HiSpeed (what's in a name) pas bij 60 minuten. Terwijl de Fyra toch juist voor mensen met haast was
[ Voor 23% gewijzigd door Goner op 01-11-2011 10:54 ]
http://www.oogtv.nl/2011/...inreizigers-door-botsing/
Zie ik iets over het hoofd, of gooien ze inderdaad het treinverkeer plat omdat er in de buurt van het spoor een ongeluk gebeurt? Dit werd gebracht als "aangereden viaduct", maar dat had dus moeten zijn "een object wat in de buurt staat van een viaduct".
Zie ik iets over het hoofd, of gooien ze inderdaad het treinverkeer plat omdat er in de buurt van het spoor een ongeluk gebeurt? Dit werd gebracht als "aangereden viaduct", maar dat had dus moeten zijn "een object wat in de buurt staat van een viaduct".
Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn
Zo lezende is het inderdaad idioot. Die balken hangen er juist om te voorkomen dat het treinverkeer verstoort raakt. Zet een paar hekjes op de weg om deze af te sluiten en klaar?Moartn schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 11:09:
Ja, maar omdat deze altijd op tijd rijdt is die regeling eigenlijk overbodig hè, maar voor de vorm is ie op 1 uur gezetGoner schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 10:43:
EDIT: grappig, ik zie net dat je bij de NS al bij 30 min. vertraging een vergoeding krijgt, maar bij NS HiSpeed (what's in a name) pas bij 60 minuten. Terwijl de Fyra toch juist voor mensen met haast was
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Ja, om het punt te bewijzen ja. Dat is een stuk makkelijker met een extreem voorbeeld.Maasluip schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 10:20:
[...]
En om dat punt te bewijzen geef je een duidelijk ongeschikt lettertype aan? Leesbaarheid gaat niet over lettertypes opeens 100% hoger maken. Dat gaat ook over 10%. Daarom is lettertypes maken een kunst (en slechte voorbeelden geven geen kunst).
Mijn god.
De hoogtebeveiliging is stuk/verdwenen, dus nu zijn ze bang dat er trucks van 4m50 door de tunnel gaan racen en daarmee tunnel + spoor vernielen.Moartn schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 11:09:
Ofzo... ik vind het ook maar maf.
Zou het meer zijn dan alleen maar een paal? Zou er een sensor in zitten die de verkeersleiding automatisch waarschuwt?
Bij de Fyra heb je al vanaf 15 minuten vertraging recht op compensatie volgens deGoner schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 10:43:
[...]
website van nshispeed.
Kijk, dit is misschien een zeer slecht voorbeeld gezien de oude layout enz, maar ik heb het wel degelijk vrij vaak gezien, op station Groningen, op die borden die je direct ziet als je vanaf het busstation het treinstation inloopt. Ik heb een behoorlijk aantal keren een BSOD gezien (gewoon een nieuwewildhagen schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 05:45:
[...]
Geloofwaardig? Are you serious??
Dit is een Blue Screen zoals dat er in Windows 95 en Windows 98 uit zag, niet de Windows NT-based versies (Windows 2000 en hoger). Jij vind het geloofwaardig dat nu nog, anno 2011. gedraaid word op Win9x? Weinig geloofwaardigs aan imho!
Dat debugscherm was gewoon in de blauwe kleurenstelling en layout van de NS btw.
[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 01-11-2011 16:12 ]
Tuurlijk kan een BSOD wel eens voorkomen, maar ik denk niet dat dit soort systemen nu nog op Win9x draaien, dat was het hele punt.
De BSOD van een NT-based Windows-versie (dus Windows 2000, XP, en hoger) ziet er heel anders uit dan op die (overduidelijke) fake screenshot
De BSOD van een NT-based Windows-versie (dus Windows 2000, XP, en hoger) ziet er heel anders uit dan op die (overduidelijke) fake screenshot
Virussen? Scan ze hier!
De Thalys zou nooit geld opleveren als ze na dertig minuten al geld zouden teruggeven ;-)Goner schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 10:43:
EDIT: grappig, ik zie net dat je bij de NS al bij 30 min. vertraging een vergoeding krijgt, maar bij NS HiSpeed (what's in a name) pas bij 60 minuten.
Waarom is de IC naar Leeuwarden/Groningen elke ochtend (7:23 vanaf Utrecht CS) anders samengesteld?
Eerst komt er 1 stel naar Leeuwarden aanrijden en dan 3 minuten later koppelen er 3 stellen naar Groningen aan of 1 stel naar Leeuwarden en 1 naar Groningen en daarna nog 2 naar Groningen. Laatst kwamen er zelfs 2 naar Leeuwarden en 1 naar Groningen binnen en daarna nog 1 naar Groningen
ik snap het niet meer.
Eerst komt er 1 stel naar Leeuwarden aanrijden en dan 3 minuten later koppelen er 3 stellen naar Groningen aan of 1 stel naar Leeuwarden en 1 naar Groningen en daarna nog 2 naar Groningen. Laatst kwamen er zelfs 2 naar Leeuwarden en 1 naar Groningen binnen en daarna nog 1 naar Groningen
Volgens mij ligt het eraan dat er af en toe een of meerdere treinstellen voor onderhoud blijven staan.ArcticWolf schreef op woensdag 02 november 2011 @ 08:28:
Waarom is de IC naar Leeuwarden/Groningen elke ochtend (7:23 vanaf Utrecht CS) anders samengesteld?
Eerst komt er 1 stel naar Leeuwarden aanrijden en dan 3 minuten later koppelen er 3 stellen naar Groningen aan of 1 stel naar Leeuwarden en 1 naar Groningen en daarna nog 2 naar Groningen. Laatst kwamen er zelfs 2 naar Leeuwarden en 1 naar Groningen binnen en daarna nog 1 naar Groningen![]()
ik snap het niet meer.
De IC van Schiphol - Enschede van 20:48 is ook telkens anders samengesteld, en volgens mij worden de treinstellen tussen
Schiphol/Den Haag CS/Rotterdam CS en Groningen/Leeuwarden/Enschede onderling "uitgewisseld". Als in, de combinatie in Enschede uit Schiphol gaat terug naar bv. Den Haag.
Lach me stuk. Foto geshopt als grap voor mijn 120 volgers. Ondertussen heeft half twitterend Nederland m gezien. 23.000 views.dsltv schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 21:38:
[afbeelding]
[ Voor 0% gewijzigd door MeneerG op 02-11-2011 10:58 . Reden: typo ]
Signature?
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!