Even kort nog inhoudelijk reageren. Ik ga niet elke post quoten, dus ik maak er maar even een verhaaltje van. De seinen worden inderdaad gevoed middels een 3kV -> HS kast -> 110V 75Hz spanning. De lampen worden dus ook met die spanning gevoed. Die spanning komt uit een onderstation, en in dit geval van het onderstation bij Lunetten. De voeding van de beveiliging komt indirect ook van die 3kV af, maar wordt omgevormt naar andere spanningen (110V 75Hz, 24V=, 12V= etc). In Utrecht is de ruimte voor de beveiliging (waar allemaal rekken staan vol met relais) afgeschermd van de ruimte van de voedingen, en ook afgeschermt van de ruimte van Telecom. Daarnaast is er een apart computerhok wat ook weer afgeschermd is. Is gistermiddag onderhoud uitgevoerd aan het voedingssysteem, en specifiek aan de back-up systemen van de post. Of dat van de beveiliging was, of van andere computerhardware kan ik niet melden (weet ik niet). De UPS bevat een hoeveelheid batterijen, bij het onderhoud is daar naar alle waarschijnlijkheid iets mis gegaan.bestaudio schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 21:00:
[...]
Welke voeding de lampjes zelf zijn weet ik niet dat is Ijnte zijn afdeling. Ik meen iets van 24v maar zeker weten doe ik het niet. De 110v 75Hz is een overblijfsel van het Marchall project uitgevoerd na de 2de wereld oorlog. Ons spoor systeem is gebaseerd op het amerikaanse spoornet. Daar is netspanning de betreffende 110v.
De gevolgen hiervan hebben jullie inmiddels allemaal al kunnen lezen.
Over het algemeen bevat zo'n voedingsruimte redelijk standaard componenten, maar toch is elke voedingsruimte weer uniek. Het is gemaakt voor een bepaald vermogen, en kunnen er variaties zijn in het aantal spanningen wat aanwezig is. Het is dus geen standaard module die je even ergens inprikt of vervangt. Hoe groot de schade aan de ruimte is weet ik niet, want ik heb daar nog niets van gezien. Wel heb ik gehoord, en dat staat nu ook wel elders op het net, dat er met water geblust is, en dat heeft de brandweer mogelijk nog dunnetjes over gedaan (zonder een beschuldiging te maken overigens). De realiteit is dat er veel rook en dus ook waterschade is aan de technische ruimte's onder de VL post. Ook de seinzaal zelf blijkt aardig doorrookt te zijn geweest als ik de verhalen van de Trdl's mocht geloven die ik op straat even aangesproken heb. De mensen op de post hebben tijdig de post kunnen verlaten overigens.
Wat de impact is van die de brand, water en rook schade kan ik eigenlijk niet inschatten. Er wordt terrecht denk ik door Wildhagen opgemerkt dat ook rookschade een aardige aanslag kan zijn op elektronica. Ik weet van de beveiligingsinstallatie in Utrecht dat het B-relais zijn, en die kunnen aardig tegen een stootje gelukkig. Er zit een goede plastic kap omheen, waardoor de schakelcontacten beschermt zijn. Ze zijn echter niet luchtdicht, dus er zullen nog wel wat veiligheidstesten gedaan worden lijkt me. De exacte positie van de batterijrekken weet ik niet, maar ik meen me te herinneren dat er wel een goede wand zat tussen de beveiligingsruimte en de voedingsruimte. Mensen van het bedrijf waar ik werk zijn as we speek bezig met een noodoplossing te bedenken, en de schade vast te stellen.
Als de computers in de seinzaal ook een opdonder gehad hebben, is dat relatief snel te verhelpen door er gewoon nieuwe PC's neer te zetten en de laatste configuratie erin te laden. Daarnaast is er ook nog een een Hoofd- en onderpost voor de verkeersleiding welke een groot aantal computers bezit. Ik weet dat dat een goed afgesloten ruimte is onder te post, maar of die beschadigd is weet ik ook niet. De Trdl's kunnen dus nu gewoon niets bedienen, want ze hebben geen voeding en geen werkplek. Ook andere posten kunnen het werk niet overnemen, aangezien de beveiliging van de post niet dubbel uitgevoerd is. In normale omstandigheden hoeft dit niet, aangezien het gewoon een ontzettend degelijk systeem is wat gemaakt is om ten minste 30 jaar mee te gaan. Wel is er redundantie in de bovenlaag (niet-veiligheidslaag) om computerstoringen te voorkomen zoals in 2005 (meen ik). Daarnaast kan het OCCR ook wel een post overnemen maar niet bedienen. Dit zal voornamelijk te maken hebben met de netwerk infrastructuur tussen een hoofd- en een onderpost. Zo ligt er b.v. een directe (redundante) verbinding tussen de onderpost in Houten en de Hoofdpost in Utrecht. Dit kabeltje kan je niet even omsteken. Daarnaast bevindt de hoofdpost zich ook in de VL-post in utrecht, welke dus waarschijnlijk ook gewoon afgeschakeld is (speculatie overigens). ARI is uitgezet en alle andere systemen zijn afgeschakeld vermoed ik.Het overnemen door een andere post is niet 1-2-3 gedaan (lopen wel proeven mee bij het RIO in Amersfoort).
Ik hoor hier ook veel mensen klagen waarom zoiets niet dubbel uitgevoerd is. Dit is naast een technisch ingewikkelde klus ook nog eens ontzettend kostbaar. Politiek zou een keuze moeten maken of dit verantwoord is, maar naar mijn idee speelt in deze situatie gewoon overmacht de hoofdmode. Wil je het voorkomen: Tuurlijk. Kan je het voorkomen: Mjah vast wel (procesindustrie kan et ook), is het rendabel: Op dit moment niet. We hebben overigens nog het geluk dat het nu hoogstwaarschijnlijk bij een voedingsruimte blijft, want als de beveiligingsruimte was aangetast had Utrecht CS nog zeker 1 tot 3 weken platgelegen. Ik zou niet eens weten hoe ze aan zo'n immense hoeveelheid nieuwe relais zouden moeten komen trouwens.
Morgen waarschijnlijk ook de hele dag geen treinverkeer. Overal en nergens staan nu op de vrije baan treinen geparkeerd(voor inrijders). Bij Vndc staan er nu 2 SLT's welke "bewaakt" worden door Mcn's. tussen Veenendaal en Bunnik staat nu zo'n 8 tot 10 treinen gewoon stil. Ziet er wel een beetje vreemd uit overigens.
Hopelijk heb ik jullie weer wat duidelijk kunnen maken
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com